Sluitertijd? Dat is niet logisch. Een snelle sluitertijd gebruik je als je onderwerp snel beweegt (bv. een auto die snel voorbij komt rijden) en je wil de auto scherp op de foto zetten. Voor stilstaande onderwerpen is een snelle sluitertijd gewoonweg niet nodig.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 12:08 schreef spoonD het volgende:
...Omdat je natuurlijk tegen de zon in fotografeerd pak je natuurlijk het maximale..
Als je de belichting niet verandert, heeft de sluitertijd zelf geen invloed op de foto van een stilstaand onderwerp. Het diafragma wel.quote:en ik was aan het kijken wat effect zou wezen als ik ze sluiter langzamer zetten.
Voor landschappen is Av beter geschikt, maar dan moet je wel begrijpen wat het effect is van diafragma op een foto (namelijk scherptediepte).quote:Maar welke stand is dan het beste?
Ik vind het wel kort door de bocht om te zeggen dat de sluitertijd alleen voor bewegende objecten is. Het is wel degelijk één van de mogelijkheden om een foto donkerder te krijgen. In dit geval is diafragma wel de logische keuze, maar sluitertijd wegstrepen is niet helemaal waar natuurlijkquote:Op dinsdag 7 januari 2014 12:31 schreef DonJames het volgende:
[..]
Sluitertijd? Dat is niet logisch. Een snelle sluitertijd gebruik je als je onderwerp snel beweegt (bv. een auto die snel voorbij komt rijden) en je wil de auto scherp op de foto zetten. Voor stilstaande onderwerpen is een snelle sluitertijd gewoonweg niet nodig.
[..]
Als je de belichting niet verandert, heeft de sluitertijd zelf geen invloed op de foto van een stilstaand onderwerp. Het diafragma wel.
[..]
Voor landschappen is Av beter geschikt, maar dan moet je wel begrijpen wat het effect is van diafragma op een foto (namelijk scherptediepte).
Zelf klooien is helemaal prima, maar het scheelt wel een hoop wanneer je een klein beetje basiskennis hebt. Google maar eens op "belichtingsdriehoek", en één en ander zal snel wat duidelijker worden.
Hoe is de sluitertijd van invloed op een foto van een stilstaand iets bij gelijkblijvende belichting?quote:Op dinsdag 7 januari 2014 14:29 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Ik vind het wel kort door de bocht om te zeggen dat de sluitertijd alleen voor bewegende objecten is. Het is wel degelijk één van de mogelijkheden om een foto donkerder te krijgen. In dit geval is diafragma wel de logische keuze, maar sluitertijd wegstrepen is niet helemaal waar natuurlijk
Wind die je camera beweegt, beweging als je het knopje indrukt, bij 10 secpnden sluiter zie je verschil als je statief niet stabiel is. Ik zelf gebruik dan ook altijd de 2 sec timerquote:Op dinsdag 7 januari 2014 14:32 schreef DonJames het volgende:
[..]
Hoe is de sluitertijd van invloed op een foto van een stilstaand iets bij gelijkblijvende belichting?
Ja, natuurlijk, dan wel. Maar dan heb je het niet meer over snelle sluitertijden, wel?quote:Op dinsdag 7 januari 2014 14:38 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Wind die je camera beweegt, beweging als je het knopje indrukt, bij 10 secpnden sluiter zie je verschil als je statief niet stabiel is. Ik zelf gebruik dan ook altijd de 2 sec timer
Beter dan M?quote:Op dinsdag 7 januari 2014 12:31 schreef DonJames het volgende:
Voor landschappen is Av beter geschikt,
Nou, je hebt nog twee (eigenlijk drie) variabelen die de belichting beïnvloeden: diafragma en ISO. Dan kun je zelfs nog een ND-filter gebruiken voor hele lange exposures om niet over te belichten.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 14:58 schreef spoonD het volgende:
Ja inderdaad... begin nu te begrijpen dat ik een klein beetje op de verkeerde weg zat!!!
Maar als ik tegen de zon in eej foto maak met een lange sluiten dan krijg je toch echt een hele lichte foto... of een wit vlak... misschien brengt mij dat in de war.
Waarom wil je lange sluitertijd tegen de zon in? Strand of watervalfoto kan ik me als enige iets bij voorstellenquote:Op dinsdag 7 januari 2014 14:58 schreef spoonD het volgende:
Ja inderdaad... begin nu te begrijpen dat ik een klein beetje op de verkeerde weg zat!!!
Maar als ik tegen de zon in eej foto maak met een lange sluiten dan krijg je toch echt een hele lichte foto... of een wit vlak... misschien brengt mij dat in de war.
Zal de volgende keer av en dan wat experimenteren met de diafragma
Zelf een beetje proberen, kijken "als ik dit instel, dan gebeurt er dit" is ook goed. Maar de relatie tussen sluitertijd, diafragma en ISO, en welke effecten dat heeft op een foto, die zal je niet zo snel uit jezelf kunnen ontdekken.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 15:17 schreef spoonD het volgende:
... ik wil gewoon weten wat mijn camera doet als ik hem instel met die boven genoemde waardes... nu krijg ik te horen dat ik dat beter niet in de Tv stand kan doen maar beter in de Av stand. Met deze informatie kan ik weer verder. ....
Ik ben erg gecharmeerd van chipclean in de buurt van Nijmegen. Erg deskundig, en betaalbaar. Wellicht een optie voor je. Kun je ook direct je lenzen laten calibreren op je bodyquote:Op dinsdag 7 januari 2014 16:07 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik wil mijn camera laten reinigen. Wat kost dat zo'n beetje? En weet iemand er een in de buurt van Eindhoven?
Mja Maar dan moet ik naar Nijmegen toe. Zal het iig in mijn achterhoofd houden. Maar er zal toch ook wel iets goeds zitten in zo'n stad als Eindhoven?quote:Op dinsdag 7 januari 2014 18:43 schreef Nalbandian het volgende:
[..]
Ik ben erg gecharmeerd van chipclean in de buurt van Nijmegen. Erg deskundig, en betaalbaar. Wellicht een optie voor je. Kun je ook direct je lenzen laten calibreren op je body. En nee, ik krijg geen commissie van dat bedrijf.
Kijk maar eens op deze site: http://www.canonoutsideofauto.ca/play/quote:Op dinsdag 7 januari 2014 14:58 schreef spoonD het volgende:
Zal de volgende keer av en dan wat experimenteren met de diafragma
Snap inderdaad niet waarom je hier wilt flitsenquote:Op woensdag 8 januari 2014 14:12 schreef NLjordi het volgende:
Hallo allen,
een aantal maanden geleden heb ik me al eens gemeld in dit topic met een aantal vragen. Die vragen waren toen beantwoord en de resultaten waren toen vele malen beter.
Door dat mijn vader inmiddels een flitser gekocht heeft, ga ik weer wat vragen stellen
informatie camera + flitser:
Sony a500
Metz 58 af-2 digital
flitser op een hoek van 45 graden omhoog gezet.
Omnibounce is onderweg vanuit china!
foto 1:
[ afbeelding ]
Deze foto heb ik vandaag buiten geschoten. Flitser aan en heb wat lopen klooien met wit balans + - etc. De foto vind ik zelf te licht, voornamelijk omdat de zwanen wegvallen. Hoe is dit op te lossen?
foto 2:
[ afbeelding ]
zelfde als foto 1 alleen minder. zwaan valt nog steeds weg
Graag tips/trucs om foto's mooier te lijken. meer info over foto's etc kan ik altijd geven.
En nu trek je ook weer te snel conclusies. Dat het in dit geval niet werkt met flits betekent niet dat het in andere gevallen juist wel een goed idee kan zijn om een flits te gebruiken.quote:Op donderdag 9 januari 2014 14:26 schreef NLjordi het volgende:
Bedankt voor jullie info, waarom ik buiten flits komt omdat ik ooit eens van iemand heb gehoord dat je de mooiste resultaten met flits krijgt
Zal voortaan overdag buiten geen flits meer gebruiken
Wanneer ik meer vragen heb zal ik die stellen, maar momenteel eerst even een danswedstrijd afwachten waar de meeste foto's van zullen komen en waarom we de flitser ook gekocht hebben. Tijdens dansen heb je veel snelle bewegingen namelijk en soms moeilijk licht.
Dat is weer te ondervangen door met langere sluitertijden en statieven te gaan spelen. Ik kan dan rustig een hele avond op pad zijn en met 8 foto's thuis komen.quote:Op donderdag 9 januari 2014 14:55 schreef Clicks_nl het volgende:
namelijk kijken en nadenken VOOR je de foto maakt.
Van een spiegelreflex? Nee, dat kan je niet zomaar aanzetten. Je moet dan een ander matglas kopen (als dat verwisselbaar is). Of ghetto-style een lijntje tekenen/afplakken op de spiegel.quote:Op donderdag 9 januari 2014 17:01 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Weet iemand of je een raster aan kan zetten in je zoeker! Ik heb veel problemen om een vuurtoren bijvoorbeeld recht te krijgen in een foto. Weet niet of meer mensen dat hebben of dat het komt omdat ik niet zulke goede ogen heb. Maar op de een of andere manier staan ze vaak iets scheef.
Ja klopt in live view kan dat idd. Maar ik vind dat zo verrot werken haha.quote:Op donderdag 9 januari 2014 17:09 schreef DonJames het volgende:
[..]
Van een spiegelreflex? Nee, dat kan je niet zomaar aanzetten. Je moet dan een ander matglas kopen (als dat verwisselbaar is). Of ghetto-style een lijntje tekenen/afplakken op de spiegel.
In de live-view kan het meestal wel.
Hangt van de camera af. In de D90 kan het wel, maar weet niet meer welk model jij hebt.quote:Op donderdag 9 januari 2014 17:01 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Weet iemand of je een raster aan kan zetten in je zoeker! Ik heb veel problemen om een vuurtoren bijvoorbeeld recht te krijgen in een foto. Weet niet of meer mensen dat hebben of dat het komt omdat ik niet zulke goede ogen heb. Maar op de een of andere manier staan ze vaak iets scheef.
D5100quote:Op donderdag 9 januari 2014 17:23 schreef Clicks_nl het volgende:
[..]
Hangt van de camera af. In de D90 kan het wel, maar weet niet meer welk model jij hebt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |