abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135096377
Madrid? :) dat het een telefoonfoto is boeit mij niet, daar kan je ook prima compositie mee oefenen.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_135096424
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 11:31 schreef Ener-G het volgende:
Madrid? :) dat het een telefoonfoto is boeit mij niet, daar kan je ook prima compositie mee oefenen.
Ja! Een zonnige en warme dag in de laatste week van november :)
pi_135097346
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 11:24 schreef Ansu het volgende:
[ afbeelding ]

Een telefoonfoto, dus ik weet niet helemaal of het hier hoort (zo niet excuses). Ik ben aan het sparen voor een spiegelreflex, alleen dat duurt nog eventjes. Heb van deze foto een stukje van de onderkant weggesneden, maar vindt compositie toch soms best lastig.
Nette compositie wel.
pi_135102597
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 11:24 schreef Ansu het volgende:
[ afbeelding ]

Een telefoonfoto, dus ik weet niet helemaal of het hier hoort (zo niet excuses). Ik ben aan het sparen voor een spiegelreflex, alleen dat duurt nog eventjes. Heb van deze foto een stukje van de onderkant weggesneden, maar vindt compositie toch soms best lastig.
Telefoonfoto of niet, fijne foto om naar te kijken, compositie is goed. Het bootje rechtsonderin met op de achtergrond de toeristische attractie werkt goed, wat mooi was geweest, als het bootje rechtsonderin het enige bootje op het meer was, helaas kan jij dit niet bepalen. Al met al een goeie foto!
pi_135102988
Even naar het meer geweest met de hond... dit kunnen schieten.

Wat vinden jullie hiervan?
pi_135104187
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 15:04 schreef spoonD het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

2 en 4 spreken mij het meest aan, 1 en 3 vind ik persoonlijk te veel contrast verschil hebben. 3 en 4 zijn ongeveer dezelfde foto's alleen is 4 in mijn ogen wel goed belicht. 3 is waarschijnlijk opzettelijk zo donker gemaakt om de zon te laten poppen. Persoonlijk vind ik dat niks, maar dat is persoonlijk ;) Voor mij zou die lichter en levendiger mogen. Foto 1 vind ik nogal saai, kan weinig details uit maken omdat de foto onderbelicht is. Misschien opzettelijk, misschien onopzettelijk. Tegenlicht van de zon, compenseren met een flash? Of is dit geschoten met een telefoon?

Toch netjes ;)
pi_135110045
nee foto's zijn niet genomen met een telefoon... vind het wel moeilijk om iets levendig op de foto te krijgen in de winter
pi_135115279
ik vind ze wat aan de donkere kant, je camera heeft blijkbaar heel veel licht in de lucht gemeten. Al is het in deze omstandigheden lastig om detail zowel in de grond als in de lucht te blijven houden.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_135116836
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 17:57 schreef spoonD het volgende:
nee foto's zijn niet genomen met een telefoon... vind het wel moeilijk om iets levendig op de foto te krijgen in de winter
Probeer is wat nabewerking! Mag ik 1 van je foto's gebruiken om ze wat op te lichten en je een voorbeeld te geven? ( Niet heel veel van verwachten though :) )
pi_135125697
ja sure!!!! ik hoor en zie de resultaten wel
pi_135126399
quote:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Waarschijnlijk heb jij gedacht ooh leuk die "zon" erbij (omdat die duidelijk in beeld is).
daardoor is de rest van je foto waarschijnlijk te donker.
#35.
pi_135129193
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 22:33 schreef spoonD het volgende:
Ik heb de 3e al foto al proberen te bewerken, het eerste probleem wat ik al tegenkwam was de hoeveelheid ruis die ik tegenkwam. Op het moment dat ik exposure toevoegde kwam er enorme ruis in beeld, dit heb ik zo klein mogelijk proberen te houden. Maar hierdoor ziet de foto er niet lekker uit. Met nabewerking heeft het ook weinig zin aangezien de ruis hoog is. Dit komt wss door de sensor van de telefoon. Welke telefoon gebruik je?

Morgen zal ik de foto hier posten, lig al in bed namelijk :P en zal ik ook aangeven wat ik precies heb gedaan
pi_135129627
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2014 23:33 schreef J03llV het volgende:

[..]

Ik heb de 3e al foto al proberen te bewerken, het eerste probleem wat ik al tegenkwam was de hoeveelheid ruis die ik tegenkwam. Op het moment dat ik exposure toevoegde kwam er enorme ruis in beeld, dit heb ik zo klein mogelijk proberen te houden. Maar hierdoor ziet de foto er niet lekker uit. Met nabewerking heeft het ook weinig zin aangezien de ruis hoog is. Dit komt wss door de sensor van de telefoon. Welke telefoon gebruik je?

Morgen zal ik de foto hier posten, lig al in bed namelijk :P en zal ik ook aangeven wat ik precies heb gedaan
Foto's waren niet gemaakt met een telefoon zei hij.

Het viel mij op bij mijn eigen foto's dat er in een .raw meer ruis aanwezig is dan in een .jpeg.
Is daar een verklaring voor?
pi_135130259
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2014 23:42 schreef xuryah het volgende:

[..]

Foto's waren niet gemaakt met een telefoon zei hij.

Het viel mij op bij mijn eigen foto's dat er in een .raw meer ruis aanwezig is dan in een .jpeg.
Is daar een verklaring voor?
wwoops las er helemaal overheen dat er NIET stond..

In raw bestanden zit er meer ruis omdat het bestand nog niet is verwerkt door de camera zelf, simpel gezegd. Een jpeg bestandje is dus zeg maar al nabewerkt door de camera. Dingen zoals exposure tinten etc zijn dus al aangepast zodat jij dat niet meer hoeft te doen.

Meestal gaat dit niet naar eigen zin en schiet men dus in raw. Zodat men zelf achteraf alles kan aanpassen.
  zondag 5 januari 2014 @ 23:59:11 #135
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_135130337
Ja, dat is er. Bij RAW ondergaat de foto geen processing. Komt dus ook niet door de in-camera noise-reduction.
Waarom niet? Omdat je daar meer controle over hebt in post-production en dan kun je zelf een mate van noise-reduction toepassen die waarschijnlijk veel effectiever is en zorgt dat de foto beter uit de verf komt.
Door in RAW te schieten bepaal je naderhand dus pas hoe je de foto verwerkt wilt hebben. Je moet dan ook niet gaan denken dat je RAW-foto meteen beter is dan de JPEG. Je moet 'em wel eerst zelf door Adobe Camera Raw / Lightroom / enz halen voor dat betere resultaat. Interesseert dat je niet, of alleen soms, kun je vaak ook in RAW + JPEG schieten.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_135130350
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 22:33 schreef spoonD het volgende:
Ik zie net dat je gewoon met een camera geschoten hebt, welke :)?

Heb je ook het raw bestandje? Dit heb je alleen als je ook daadwerkelijk hebt gefotografeerd in raw.
pi_135130400
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 23:59 schreef shiznuts het volgende:
Ja, dat is er. Bij RAW ondergaat de foto geen processing. Komt dus ook niet door de in-camera noise-reduction.
Waarom niet? Omdat je daar meer controle over hebt in post-production en dan kun je zelf een mate van noise-reduction toepassen die waarschijnlijk veel effectiever is en zorgt dat de foto beter uit de verf komt.
Door in RAW te schieten bepaal je naderhand dus pas hoe je de foto verwerkt wilt hebben. Je moet dan ook niet gaan denken dat je RAW-foto meteen beter is dan de JPEG. Je moet 'em wel eerst zelf door Adobe Camera Raw / Lightroom / enz halen voor dat betere resultaat. Interesseert dat je niet, of alleen soms, kun je vaak ook in RAW + JPEG schieten.
@xuryah dit dus. _O_
pi_135132517
Thanks voor jullie uitleg! :) ^O^
Had niet verwacht dat een .raw er zo zou uit zien, dus was even schrikken haha
pi_135133584
Het is 's nachts ik kan niet veel uitleggen ik ben moe zeg maar..

Origineel

Bewerkt
En een ander voorbeeld, zodat je kan zien wat nabewerking kan doen. En dit is persoonlijke smaak.

Dit is een raw van froknowsphoto bekend van youtube.

Origineel

Bewerkt

Als je vragen hebt vraag maar, nu ga ik slapen!
pi_135134991
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 02:19 schreef J03llV het volgende:
Het is 's nachts ik kan niet veel uitleggen ik ben moe zeg maar..
[ afbeelding ]
Origineel

[ afbeelding ]
Bewerkt
En een ander voorbeeld, zodat je kan zien wat nabewerking kan doen. En dit is persoonlijke smaak.

Dit is een raw van froknowsphoto bekend van youtube.
[ afbeelding ]
Origineel
[ afbeelding ]
Bewerkt

Als je vragen hebt vraag maar, nu ga ik slapen!
Ik vind de foto die jij hebt bewerkt het gras te groen. Maar dat is smaak denk ik.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_135135469
quote:

[ afbeelding ]
Nogal donker. Een silhouet kan werken als je met zulk tegenlicht hebt te maken, maar dan moet het m.i. wel een leuk, herkenbaar of spannend silhouet zijn. Nu is een groot deel van de foto gewoon zwart, zonder enige doortekening. Was jouw bedoeling om een silhouet te maken? Of probeerde je het bosje op de foto te krijgen? In dat geval heb je op een verkeerde plaats licht gemeten.
quote:
Compositie is iets beter, maar ook deze is vrij donker. Probeer wel de horizon recht te houden (of recht te trekken achteraf).
quote:
Donker. Als silhouet beter dan de eerste, maar donker, donker, donker.
quote:
De beste van de set. Maar nog steeds een stop of 2 onderbelicht.
quote:
Donker, dus. Heb je je belichtingscompensatie verkeerd staan? Welke lichtmeetmethode gebruik je?

Tips:
- Bekijk het histogram als je de foto hebt gemaakt;
- probeer de horizon niet in het midden van de foto te zetten, maar maak een keuze. Wat is voor die plaat meer belangrijk: de lucht of de grond?
pi_135147653
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2014 08:11 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ik vind de foto die jij hebt bewerkt het gras te groen. Maar dat is smaak denk ik.
Ik vind het zelf ook eigenlijk te groen, maar ik wilde laten zien hoe het eruit had kunnen zien ongeveer.
pi_135149340
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 15:41 schreef J03llV het volgende:

[..]

Ik vind het zelf ook eigenlijk te groen, maar ik wilde laten zien hoe het eruit had kunnen zien ongeveer.
Ah oke :) verder die froknowsfoto heb ik veel van geleerd.
pi_135149366
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2014 16:15 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ah oke :) verder die froknowsfoto heb ik veel van geleerd.
Jaa zeker, die kerel geeft aardig wat goeie tips inderdaad!
pi_135149451
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 16:15 schreef J03llV het volgende:

[..]

Jaa zeker, die kerel geeft aardig wat goeie tips inderdaad!
Ja zijn dvd weleens gezien? Vriend van me heeft die. Heb die ook gezien ideaal voor de echte beginner.
pi_135149644
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2014 16:17 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ja zijn dvd weleens gezien? Vriend van me heeft die. Heb die ook gezien ideaal voor de echte beginner.
Nooit gezien, zou het wel willen, maar ga daar niet voor betalen :@
pi_135149932
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 16:21 schreef J03llV het volgende:

[..]

Nooit gezien, zou het wel willen, maar ga daar niet voor betalen :@
Ik ook niet haha had hem daarom ook geleend.
pi_135180941
Zo mensen wat een termen gebruiken jullie haha...
Ben nog maar een beginner he!
Ik heb me pas voorgesteld aan de camera haha...

Uhm ik heb de fotos geschoten tegen de zon met 1 of 2 stops (of meer) onder belichting omdat ik hoopte een mooi contrast te kunnen krijgen met de donkere grauwe kale bomen en de mooie fel blauwe hemel waar de zon erg zijn best deed.

Ik hoop het zo een beetje uit te leggen wat het doel was van deze fotos

Nu ik zie hoe je met nabewerking ook nog heel veel kan bereiken, besef ik me steeds meer dat ik een echte beginnen ben.

Daarom ben ik echt blij met dit forum want hier wordt je zo goed geholpen. En ik zie nu inderdaad dat mijn fotos eigelijk nergens op slaan omdat ze te veel onder belicht zijn waardoor het geheel erg donker wordt. Als ik mijn foto vergelijk met die foto die bewerkt is... komt dat meer in de buurt van wat ik wilde bereiken met de foto

Helaas heb ik niet in raw gefotografeerd omdat ik dat niet nodig vond omdat ik met de automatische stand van me hond een paar fotos heb genomen en er dus eigelijk niet meer aan heb gedacht om dit om te zetten.

Nogmaals ik ben erg blij met jullie tips... maar als ik in het vervolg nou weer zon situatie heb. Hoe kan ik dat dan het beste aanpakken.

Ik heb nu als ik me goed herinner de tv stand gebruikt met de allersnelste sluitertijd en eek zo laag mogelijke iso. Zoals ik eerder al aangaf ben ik wat wezen klooien met de onder belichting.

Ik hoop graag wat te horen want ik wil zondag graag weer een stuk gaan wandelen em fotos maken.

Bvd
pi_135181547
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 10:31 schreef spoonD het volgende:
Zo mensen wat een termen gebruiken jullie haha...
Ben nog maar een beginner he!
Ik heb me pas voorgesteld aan de camera haha...

Uhm ik heb de fotos geschoten tegen de zon met 1 of 2 stops (of meer) onder belichting omdat ik hoopte een mooi contrast te kunnen krijgen met de donkere grauwe kale bomen en de mooie fel blauwe hemel waar de zon erg zijn best deed.

Ik hoop het zo een beetje uit te leggen wat het doel was van deze fotos

Nu ik zie hoe je met nabewerking ook nog heel veel kan bereiken, besef ik me steeds meer dat ik een echte beginnen ben.
Nabewerking moet je niet op rekenen. Met nabewerking kan je van een slechte foto hooguit een net iets minder slechte foto maken, maar een goeie foto zal het niet worden.
quote:
Daarom ben ik echt blij met dit forum want hier wordt je zo goed geholpen. En ik zie nu inderdaad dat mijn fotos eigelijk nergens op slaan omdat ze te veel onder belicht zijn waardoor het geheel erg donker wordt. Als ik mijn foto vergelijk met die foto die bewerkt is... komt dat meer in de buurt van wat ik wilde bereiken met de foto

Helaas heb ik niet in raw gefotografeerd omdat ik dat niet nodig vond omdat ik met de automatische stand van me hond een paar fotos heb genomen en er dus eigelijk niet meer aan heb gedacht om dit om te zetten.
Zou ik me voorlopig niet druk over maken. JPEG is (voorlopig) ook prima.
quote:
Nogmaals ik ben erg blij met jullie tips... maar als ik in het vervolg nou weer zon situatie heb. Hoe kan ik dat dan het beste aanpakken.
Mijn 2 centjes: probeer eerst de basis onder de knie te krijgen voordat je zelf gaat lopen klooien met belichtingscompensatie e.d. Eigenlijk vertel jij die superslimme lichtmeter van de camera "je doet het fout, ik weet het beter". En dat waag ik te betwijfelen.. ;)
quote:
Ik heb nu als ik me goed herinner de tv stand gebruikt met de allersnelste sluitertijd en eek zo laag mogelijke iso. Zoals ik eerder al aangaf ben ik wat wezen klooien met de onder belichting.
Ik hoop graag wat te horen want ik wil zondag graag weer een stuk gaan wandelen em fotos maken.

Bvd
Waarom Tv? Waarom de sluitertijd maximaal? Niet dat het per sé fout is (alhoewel ik voor die platen de noodzaak niet zie van een snelle sluitertijd), maar probeer je bewust te zijn van wat je doet, en waarom je dat doet.
pi_135183694
Ik deed het om een beetje te kunnen klooien met de sluitertijd om te kijken wat de licht opbrengst was ed... puur ook om de camera te leren kennen. Omdat je natuurlijk tegen de zon in fotografeerd pak je natuurlijk het maximale en ik was aan het kijken wat effect zou wezen als ik ze sluiter langzamer zetten.

Maar welke stand is dan het beste?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')