Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
254 spoorkm op een doodnormale werkdag. We gaan bijna terug naar oude tijden
Waar ik na afloop van een 8-urige werkdag nog weleens een slagje Amersfoort - Groningen erin pompte. Of een slagje Ede-Wageningen - Rotterdam - Antwerpen - Boom - Puurs en terug. Of een slagje Ede-Wageningen - Duisburg Ruhrort / Entenfang en terug. Dat waren nogeens tijden
Waar ik na afloop van een 8-urige werkdag nog weleens een slagje Amersfoort - Groningen erin pompte. Of een slagje Ede-Wageningen - Rotterdam - Antwerpen - Boom - Puurs en terug. Of een slagje Ede-Wageningen - Duisburg Ruhrort / Entenfang en terug. Dat waren nogeens tijden
Bij mijn weten rijdt lijn 1 ten zuidoosten van Parijs ook nog bovengronds. Daar kunnen zeker bomen omvallen.
Ik denk dat je lijn 8 bedoelt. Want Lijn 1 is volledig ondergronds op halte Bastille en de brug bij la Defense na... en rijd volledig op de rechter maasoever en niet in het Zuiden... Ook lijn 5 noordkant is bovengronds met echt een heel lang hogesnelheidsstuk ergens, zo dat eens moeten opmeten hoe hard dat gaat ...
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Ze zijn flink aan het sleutelen aan de westzijde van Amsterdam Centraal. Stonden drie minuten stil ter hoogte van de werkzaamheden, altijd interessant.
Op zaterdag 23 november 2013 20:08 schreef Dr_Flash het volgende: Ja 18 januari. Kosten PP hangen vooral af van of je een bahnCard hebt en of vrij reizen in NL, maar ik dacht een euro of 50.
En of je een zak kadetjes met jonge kaas van mama meekrijgt of dat je woest dure broodjes braadworst gaat halen op de stations zelf.
Is er een route in DLD bekend en welke kaartjes moet ik daarvoor halen? Ik ben een DB-noob wat dat betreft (27 jaren oud geen bahncard, wel dagkaart NL)
Op zaterdag 23 november 2013 20:20 schreef Peter het volgende: Is er een route in DLD bekend en welke kaartjes moet ik daarvoor halen? Ik ben een DB-noob wat dat betreft (27 jaren oud geen bahncard, wel dagkaart NL)
Hengelo - Leer (Ostfriesl) via Osnabrück en Bremen Hbf
En dat is dus ook het kaartje wat je moet kopen. Normalpreis want we gaan met IC en ICE. Misschien is er wel een Niederlande-Spezial of (Super)Sparpreis mogelijk of zo, heb ik nog niet naar gekeken.
Heeft er al iemand daadwerkelijk een kaartje gekocht voor deze rit? Ik bedoel, als we er nog van gaan afwijken heeft dat niet veel zin natuurlijk. Alternatively kan ik nu een kaartje kopen en daarmee aan alle onzekerheid een einde maken
Ik vind het wel een leuke ronde. Ik kom vanuit Zwolle naar Deventer om daar op de pimpel te stappen denk ik. Kan ik de avond ervoor een paar pilseners drinken bij een maat van me!
In België is er nationale verontwaardiging over het nieuwe vervoersplan (dr 2015) omdat onder andere de treinen langzamer gaan rijden om vertragingen te voorkomen Brussel - Antwerpen wordt bijvoorbeeld 43 minuten, even "snel" als in 1935.
Op zaterdag 23 november 2013 21:11 schreef J.B. het volgende: In België is er nationale verontwaardiging over het nieuwe vervoersplan (dr 2015) omdat onder andere de treinen langzamer gaan rijden om vertragingen te voorkomen Brussel - Antwerpen wordt bijvoorbeeld 43 minuten, even "snel" als in 1935.
Dat hadden we in Nederland in 2007 ook. Rijtijden werden verlengd om de dienst zogenaamd robuuster te maken. Then again, Utrecht - Arnhem is sinds 1935 ook ongeveer nul sneller geworden.
Maar 43 minuten voor 48 km is wel treurig natuurlijk. Utrecht - Den Bosch haal je dat met de Sprinter ook wel denk ik
Tsja dat krijg je met de punctualiteit als KPI. Dan gaan ze er alles aan doen om die KPI te halen, en dat gaat het makkelijkst door marges te vergroten.
Weet niet hoe dat in Belgie zit maar dat zal ongetwijfeld hetzelfde zijn.
Weekend Vrij / Dal Vrij enzo kan je gewoon in- en uitchecken in Leer zonder te betalen Zelf al meerdere keren succesvol gedaan met Weekend Vrij.
quote:
Op zaterdag 23 november 2013 20:08 schreef Dr_Flash het volgende: Ja 18 januari. Kosten PP hangen vooral af van of je een bahnCard hebt en of vrij reizen in NL, maar ik dacht een euro of 50.
En of je een zak kadetjes met jonge kaas van mama meekrijgt of dat je woest dure broodjes braadworst gaat halen op de stations zelf.
Heb NL-vrij reizen enzo. Maar geen Bahncard. Doen we met of zonder reservering kopen? Indien met reservering kan beter 1 persoon de tickets aanschaffen. Anders zelf verzorgen.
Zo, we zijn terug uit Dunkerque, Frankrijk. De tip van de ¤7-pas waren wij alweer vergeten, maar dankzij een attente loketbediende op Lille Europe kwamen wij erg goedkoop uit.
Nu: Door die speciale pas 'PASS REGIONAL GRAND TER' van ¤7 kwamen wij uit op 2x ¤15 en 3x ¤0,10 voor retour Dunkerque, en 5x TER GV toeslag van 5x ¤3. Totaal dus ¤52.30. Hebben dus ¤111,70 bespaard vergeleken met 5 losse retours. Nou, dan is die ¤7 het echt wel waard
Wel geinig die pas, in de weekenden de eerste 2 reizigers 50% korting op een retour, en de volgende 3 reizigers betalen ¤0,10 per persoon.
Op zaterdag 23 november 2013 21:18 schreef greavy het volgende: Doen we met of zonder reservering kopen? Indien met reservering kan beter 1 persoon de tickets aanschaffen. Anders zelf verzorgen.
IC 143 - ICE 1028 dus. Is te boeken (Sparpreisangebote) voor ¤19 vanaf Bad Bentheim. Vanaf Hengelo voor ¤29. Iemand met vrij-reizen kan beter vanaf Bentheim boeken, want enkeltje Bentheim Grens-Bentheim is ¤2 ofzoiets. Het traject Bremen - Leer ¤19,10 voor 1 persoon. Aannemelijk nemen we daar dus een Niedersachsen-ticket (of meerdere)? Als ik zo kijk doen we dat met de RE.
Zo, het hele rondje is al vastgelegd? Dat duurde de laatste keer wel wat langer geloof ik
Als ik straks weer thuis ben zal ik eens gaan boeken, nou maar hopen dat Max Maulwurf of Bob de Bouwer niet van plan is om de boel onder handen te gaan nemen
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Ik vind het wel een leuke ronde. Ik kom vanuit Zwolle naar Deventer om daar op de pimpel te stappen denk ik. Kan ik de avond ervoor een paar pilseners drinken bij een maat van me!
Je had toch nachtdienst?
Anyway, misschien even een trein afspreken zodat we samen naar de Pimpel kunnen vanaf Zwollywood?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed. <a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
Oh ja, en een kaartje ga ik nog regelen. Eerst even de vierde verjaardag van mijn oudste vieren. Het heeft geen haast, toch? Dat die kaartjes opeens op zijn ofzo.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed. <a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed. <a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
Op zondag 24 november 2013 00:00 schreef ziggyziggyziggy het volgende: Oh ja, en een kaartje ga ik nog regelen. Eerst even de vierde verjaardag van mijn oudste vieren. Het heeft geen haast, toch? Dat die kaartjes opeens op zijn ofzo.
Neuh. Al betaal je misschien wel wat meer als je te lang wacht.
Ja klopt hahaha je hebt gelijk Dan kunnen we wel vanaf hier zusammen richting Deventer ja
Top. Rij jij?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed. <a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
Heb de sleutel en DM'90 vaak genoeg gereden. Dan is een Virm niet veel moeilijker. Jij hebt de wegbekendheid, top
Tot Onnen wel, en daarna gewoon seinbeelden opvolgen, toch?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed. <a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
Er kan trouwens in Deventer gelogeerd worden. Fatsoenlijk door 1 persoon (logeerkamer), en indien matje en slaapzak door nog een man of 4-5 in de woonkamer
Valt er op station Groningen of in de directe omgeving nog lekker te eten? Want na aankomst uit Leer moet ik ergens mijn honger stillen voor ik weer in Den Haag ben .
Precies. Al zou ik dan naar de snackbar gaan buiten het station, in de stad zit een hoop en bij mij in de straat (10 minuten lopen van station) zit een hele goede ambachtelijke snackbar. Voor redelijke prijzen gewoon goed bikken
ja en een overstap van wat? 6 minuten? Kan je beter die Döner tent in Leer pakken.
Niet eens zo verkeerd overigens. Ze hebben er Späzi Oké dat kan je overal in Duitsland halen, maar hier niet Elke keer als ik met een collega daar heen ga is het Späzi drinken en een monstergroot broodje döner bikken
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed. <a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
Tot aan emplacement Zwolle bijna enkel P-seinen Kopmaken en naar Deventer via Olst en Wijhe, kat in't bakkie
Tot Zwolle kan ik ook wel redelijk dromen, denk ik.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed. <a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
Ik heb het even nageteld, lijkt toch niet te gaan lukken.
Breda - Hengelo is 180 km, Leer - Groningen is 74 km, Groningen - Breda is 284 km
Totaal: 857 km
Door via de HSL / Amsterdam te reizen kan ik uitkomen op 940 km (Breda - Schiphol is 100 km, Schiphol - Amsterdam - Hengelo is 163 km). Wil ik echt boven 1000 km uitkomen dan zal ik ook vanuit Groningen nog een wat langere route moeten vinden (Hanzelijn / HSL?)
1000 km op 1 dag zonder nachttreinen is wel echt bijzonder hoor. In de afgelopen 8 jaar heb ik op 34 dagen meer dan 1000 km gereden. Slechts 6 daarvan waren zonder nachttrein. Het KAN wel, maar je moet je echt wel het licht uit je ogen trappen om het te halen. Dus of HEEL dik met ICE en TGV aan de gang, of een dag van 16 uur of meer maken.
ja maar dan moet je weer vrije dagen opnemen en zo. Wil weleens zien hoever je zonder dat zou komen. Sicilië is haalbaar. Narvik misschien als je terug gaat vliegen. Gibraltar?
Duur: 26:19; rijdt niet dagelijks, 24. Nov t/m 6. Dec 2013 Ma, Vr, Zo
Vanaf Algeciras gaan er bussen naar La Línea de la Concepción, dat tegen de grens met Gibraltar aan ligt. Dan ben je rond 21:30 in La Línea, en moet je nog naar Gibraltar (lopen/taxi)
In één weekend heen en weer gaat niet lukken, de trein die je moet hebben om de nachttrein te halen vertrekt om 15:30 uit Algeciras. Misschien leuk in een lang (paas?)weekend.
Op zondag 24 november 2013 03:17 schreef Dr_Flash het volgende: ja maar dan moet je weer vrije dagen opnemen en zo. Wil weleens zien hoever je zonder dat zou komen. Sicilië is haalbaar. Narvik misschien als je terug gaat vliegen. Gibraltar?
Ben wel benieuwd, Narvik in een dag? Volgens mij red je dat echt niet Denk dat je blij mag zijn als je voor het eind van de dag Stockholm weer uit bent... zo snel gaat het daar allemaal niet Maar: het idee is wél gaaf. Je kunt trouwens als ik het me goed herinner voor een paar tientjes een kaartje naar Abisko kopen, doordeweeks en buiten het hoogseizoen. Moet je wel 2 nachten zittend slapen dat lijkt me stiekem nog wel eens tof
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
Op zondag 24 november 2013 02:50 schreef Dr_Flash het volgende: Oh jawel DAT kan ook wel. Als je gewoon blind Paris - Lyon op en neer gaat rammen kan je 3000 km op 1 dag wel halen Maar ja welk doel dient dat?
waren er niet twee grapjassen die dat gedaan hebben om een recordafstand van 25.000 kilometer in een week ofzo te halen?
Snelste wat ik kan vinden trouwens, zo snel, is 07:32 vertrek uit Utrecht, en dan 23:40 in Stockholm. Narvik ga je dan echt niet meer redden Over de weg iets van 1400km, geen idee hoeveel het over het spoor is.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
Ach, ik heb wel eens 16000 km in een dag gedaan. Al was dat niet met de trein...
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed. <a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
Gebruik je dal vrij dan ook voornamelijk voor de hobby/passie, of meer voor je werk bijvoorbeeld? Ik reis ook aardig met de trein, maar voor mij komt 'ie niet uit.
Doen ze wel hoor. Je kunt gewoon zelf aangeven wat je als ID gaat presenteren. Creditcard of BahnCard kan ook.
Ik lees iets anders op hun site:
quote:
Zonder uw persoonlijke creditcard, bankpas of Bahncard is uw ticket ongeldig. De Bahncard, bankpas of creditcard die u bij het boeken heeft aangegeven, moet u in de trein bij u hebben. Een voorlopige BahnCard of een paspoort geldt bij controle niet als legitimatiebewijs.
Neem de identificatiekaart die u bij de aanschaf van het ticket hebt vermeld mee in de trein – ook als deze kaart inmiddels is verlopen. Uw ticket geldt alleen voor u persoonlijk en alleen in combinatie met uw eigen identificatiekaart (BahnCard, bahn.bonus Card, creditcard, bankpas of legitimatiebewijs). Paspoorten zijn niet toegestaan als identificatiekaart.
Gebruik je dal vrij dan ook voornamelijk voor de hobby/passie, of meer voor je werk bijvoorbeeld? Ik reis ook aardig met de trein, maar voor mij komt 'ie niet uit.
Momenteel gebruik ik 'm veel voor woon-werkverkeer, want klant met flexibele tijden. In m'n vrije tijd is het heel wisselend of het uitkomt.
Tegendeel is gisteren bewezen. Treinen van/naar Noord-Holland reden versterkt door het wegvallen van de kwartiersdienst Amsterdam - Alkmaar. Verder aantal adequate versterkte treinen gezien n.a.v. de storing bij Utrecht vanmiddag.
Morgen maar eens een kaartje aanschaffen voor het nieuwjaarsrondje. Moet ik gewoon op bahn.de zijn en dan in de reisplanner wat rondklikken? Ik ben een DB-leek.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed. <a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
NSR heeft er weer een enorm zootje van gemaakt door de spoed herstelwerkzaamheden aan de bovenleiding bij Leiden. Hierdoor werd de 2600 IC Vlissingen - Amsterdam - Lelystad er volledig uitgeknikkerd tussen Amsterdam en Leiden, en mochten de reizigers met de 5 bakken SGMm of de toeslagvrije Fyra richting Schiphol... Toen de verstoring weer opgelost was, was de eerste doorrijdende trein IC 2658 (Lelystad 17:15 Amsterdam 17:59). Deze reed met VIRM6, terwijl de sprinter van 17:45 naar Hoofddorp met SGM5 afgeladen vol was. De VIRM6 was ook overladen vol, paste amper iemand bij. De Splinter van 18:15 kon ook niemand meer bij, en de trein van 18:59 naar Vlissingen met VIRM4 maakte het niet beter (Fyra 18:25 was niet meer toeslagvrij) en was enorm afgeladen naar Schiphol, alwaar de trein leeg én weer overvol stroomde. In deze IC was ook een reiziger flauwgevallen, maar een ambulance hoefde er (gelukkig) niet meer bij te komen, ze kon een halfuur later weer verder.
Echt, hoe de fuck kan de NS het verantwoorden om met achterlijk kort materieel te rijden, terwijl er een enorm "reizigersoverschot" is? Heel de serie 2100 IC Amsterdam-Den Haag en 2200 IC Amsterdam-Dordrecht reden niet tussen Amsterdam en Haarlem. En dan wilde de NS nog met VIRM6'jes pendelen tussen Lelystad en Vlissingen. Hadden ze ook wel mogen versterken ... Het NS-personeel op Amsterdam was vanavond ook erg gefrustreerd, want de treinen richting Schiphol waren overladen, en het servicepersoneel en S&V moest maar de deuren "blokkeren" als het daar te druk werd. Fijn hoor, NS.
Op zondag 24 november 2013 21:09 schreef ziggyziggyziggy het volgende: Morgen maar eens een kaartje aanschaffen voor het nieuwjaarsrondje. Moet ik gewoon op bahn.de zijn en dan in de reisplanner wat rondklikken? Ik ben een DB-leek.
Ga naar de website van DB Bahn en klik op 'Andere zoekopties', stel het scherm zo in:
Klik op Zoeken en kijk naar de zoekresultaten, je moet dan zoiets krijgen:
Via de knop 'Naar boeking' kun je het kaartje bestellen. Betalen gebeurt via creditcard of PayPal.
Op zondag 24 november 2013 21:22 schreef greavy het volgende: NSR heeft er weer een enorm zootje van gemaakt door de spoed herstelwerkzaamheden aan de bovenleiding bij Leiden. Hierdoor werd de 2600 IC Vlissingen - Amsterdam - Lelystad er volledig uitgeknikkerd tussen Amsterdam en Leiden, en mochten de reizigers met de 5 bakken SGMm of de toeslagvrije Fyra richting Schiphol... Toen de verstoring weer opgelost was, was de eerste doorrijdende trein IC 2658 (Lelystad 17:15 Amsterdam 17:59). Deze reed met VIRM6, terwijl de sprinter van 17:45 naar Hoofddorp met SGM5 afgeladen vol was. De VIRM6 was ook overladen vol, paste amper iemand bij. De Splinter van 18:15 kon ook niemand meer bij, en de trein van 18:59 naar Vlissingen met VIRM4 maakte het niet beter (Fyra 18:25 was niet meer toeslagvrij) en was enorm afgeladen naar Schiphol, alwaar de trein leeg én weer overvol stroomde. In deze IC was ook een reiziger flauwgevallen, maar een ambulance hoefde er (gelukkig) niet meer bij te komen, ze kon een halfuur later weer verder.
Echt, hoe de fuck kan de NS het verantwoorden om met achterlijk kort materieel te rijden, terwijl er een enorm "reizigersoverschot" is? Heel de serie 2100 IC Amsterdam-Den Haag en 2200 IC Amsterdam-Dordrecht reden niet tussen Amsterdam en Haarlem. En dan wilde de NS nog met VIRM6'jes pendelen tussen Lelystad en Vlissingen. Hadden ze ook wel mogen versterken ... Het NS-personeel op Amsterdam was vanavond ook erg gefrustreerd, want de treinen richting Schiphol waren overladen, en het servicepersoneel en S&V moest maar de deuren "blokkeren" als het daar te druk werd. Fijn hoor, NS.
Heel simpel. Je tovert op zondagmiddag niet even een blik conducteurs open waardoor er extra stellen bij kunnen.
Abellio, Arriva, First Group, MTR and National Express staan op de shortlist voor de aanbesteding van ScotRail dat als ik mij niet vergis goed is voor zo'n 2800 treinritten per dag en 344 stations. In de herfst van volgend jaar wordt meer bekend. http://www.transportscotl(...)chise-plans-unveiled
Heel simpel. Je tovert op zondagmiddag niet even een blik conducteurs open waardoor er extra stellen bij kunnen.
Ze hadden sowieso die 6 planmatige bakken van dit weekend wel mogen verlengen, want er reden maar 2 van de 6 doorgaande intercity's tussen Amsterdam, Leiden en verder
Ze hadden sowieso die 6 planmatige bakken van dit weekend wel mogen verlengen, want er reden maar 2 van de 6 doorgaande intercity's tussen Amsterdam, Leiden en verder
Daar heb ik geen berichten over gelezen dat het problematisch was dus compleet ongegrond deze opmerking.
En toch waren er overbevolkte 2600'en, zelfs zonder die verstoring bij Leiden vanmiddag. Heb diverse IC's in beide richtingen gezien (rondje Dordrecht - Den Haag Centraal - Amersfoort - Hilversum - Duivendrecht - Den Haag Centraal - Schiedam Centrum - Rotterdam Centraal - Amersfoort - Amsterdam Centraal (daar gestaan van 17:31 t/m 18:29) - Dordrecht. Onze 1558 (Amersfoort v. 17:58) kwam afwijkend op spoor 15B binnen in Amsterdam, want de Thalys van 17:21 mocht niet vertrekken, en konden de 3 tunnels amper bereiken. spoor 15B stond overvol met mensen richting Schiphol (maar die Failra van 17:25 was opgeheven...), maar spoor 13/14A was ook zwaar overbevolkt. De politie heeft zelfs nog moeten assisteren bij de trein van 17:45 omdat de trein zo vol was, en er echt geduwd, getrokken werd en zulke ongein. Bij de 17:59 IC was dat het verhaal ook, maar die reed (gelukkig) met een VIRM6, en veegde veel mensen van de perrons, maar er bleven toch mensen achter vanwege een enorme overbevolking in de IC. De Splinter van 18:15 was om 18:12 al overvol, en de deuren waren toen al gesloten door het servicepersoneel. Niemand er meer bij in.
Dat losse viertje is echt om te janken, dat NSR dat durfde in te zetten. Ze hadden vast wel ergens een VIRM6'je of een VIRM4'tje om te versterken. De 2e trein na de verstoring is het gewoon niet goed te praten om met zo weinig capaciteit te gaan rijden. Verbaast mij dan ook echt niet dat er iemand is flauw gevallen, het verbaasd mij eerder dat het maar bij 1 reiziger gebleven is, en niet meerdere reizigers.
In Amsterdam werden ook 2 IC's richting Lelystad leeg opgestart omdat het materieel uit Leiden en verder nog niet kon arriveren toen de verstoring opgestart was.
Ik vind terecht dat NSR zich diep moet schamen. En niet alleen ik vind dat, dat zeiden de servicemedewerkers op Amsterdam CS én treinpersoneel van de IC van 18:29 richting Vlissingen ook. Die verontschuldigden zich meermaals voor dit zeer korte materieel wat hij absoluut niet goed wilde praten.
Heel simpel. Je tovert op zondagmiddag niet even een blik conducteurs open waardoor er extra stellen bij kunnen.
Wat een onzin regels. Je komt vanaf Groningen tot Rotterdam vaak geen conducteur tegen in de trein. Maar hey, staan op het bordes is natuurlijk veel minder gevaarlijk dan een trein zonder personeel.
Oh, en b2, praat dit ook maar eens goed. Een losse ICM3 in de IC 12740 Leeuwarden - Den Haag. In Duivendrecht was deze overbevolkt met veel staanplaatsen (gelukkig reed de 1640 IC Enschede - Schiphol er vlak voor met 7 bakken ICM om de reizigers van Duivendrecht en Amsterdam Zuid weg te vegen voor Schiphol). Rangeerploeg Binckhorst was gelukkig actief, want werd verlengd naar ICM7. Kwam als ICM3 uit Amersfoort naar Leeuwarden en keerde daar naar Den Haag, en er stond vast wel her en der een ICM'etje (Zwolle en/of Leeuwarden zeker) gereed om te versterken .... Ik weet niet hoe het voor Duivendrecht was, maar gezien hij al met staanplaatsen binnen kwam, zal het niet beter geweest zijn.
Normaal hoort IC12740 in Leeuwarden versterkt te worden met 4 bakken.
Dat je nog verbaasd kan zijn over te korte treinen tussen Amsterdam en Vlissingen. Die trein is al heel het jaar te kort. Op elke dag. Op elk tijdstip.
Maar dit weekend was het wel toppunt, want er reden maar 2 van de 6 IC's (maar 2 sporen rond de Singelgrachtsbrug beschikbaar als ik het goed zag), je kon niet naar de lage sporen komen. Als de 3000 IC Den Helder - Nijmegen omgeleid wordt via Haarlem zie ik altijd 8 en 10 bakken IRM tussen Alkmaar-Nijmegen, en dan kan je een kanon afschieten. Waarom ze het niet in de 2600 Lelystad-Vlissingen kunnen, versterken waar nodig ...
DB overweegt te stoppen met Autozug: de treinen zijn duur en wisselend bezet (seizoensafhankelijk), de wagens zijn oud en nieuwe worden niet meer gemaakt.
Op zondag 24 november 2013 21:53 schreef greavy het volgende: Oh, en b2, praat dit ook maar eens goed. Een losse ICM3 in de IC 12740 Leeuwarden - Den Haag. In Duivendrecht was deze overbevolkt met veel staanplaatsen (gelukkig reed de 1640 IC Enschede - Schiphol er vlak voor met 7 bakken ICM om de reizigers van Duivendrecht en Amsterdam Zuid weg te vegen voor Schiphol). Rangeerploeg Binckhorst was gelukkig actief, want werd verlengd naar ICM7. Kwam als ICM3 uit Amersfoort naar Leeuwarden en keerde daar naar Den Haag, en er stond vast wel her en der een ICM'etje (Zwolle en/of Leeuwarden zeker) gereed om te versterken .... Ik weet niet hoe het voor Duivendrecht was, maar gezien hij al met staanplaatsen binnen kwam, zal het niet beter geweest zijn.
Normaal hoort IC12740 in Leeuwarden versterkt te worden met 4 bakken.
Kan ik niet, maar het is ook wel beetje kort door de bocht om voor ieder specifiek geval zo'n betoog te houden. Als er planmatig versterkt moet worden dan kan ik weinig anders bedenken dan dat het viertje defect was of een andere mankement waardoor inzet in reizigersdienst niet aanvaardbaar is. En een halve trein is al meer trein dan geen trein.
Op zondag 24 november 2013 22:01 schreef greavy het volgende: Maar dit weekend was het wel toppunt, want er reden maar 2 van de 6 IC's (maar 2 sporen rond de Singelgrachtsbrug beschikbaar als ik het goed zag), je kon niet naar de lage sporen komen. Als de 3000 IC Den Helder - Nijmegen omgeleid wordt via Haarlem zie ik altijd 8 en 10 bakken IRM tussen Alkmaar-Nijmegen, en dan kan je een kanon afschieten. Waarom ze het niet in de 2600 Lelystad-Vlissingen kunnen, versterken waar nodig ...
De IC Den Helder - Nijmegen was niet omgeleid, was namelijk helemaal geen treinverkeer Haarlem - Amsterdam.
En ik zeg niet dat NS élke IC 2600 Lelystad - Vlissingen vv had moeten versterken, maar her en der had een VIRM6'je of VIRM4'tje echt wel langer gemogen. Zeker met minder dan de helft aan IC's op de verbinding. 2 ipv 6 intercity's op Amsterdam-Leiden vv.
Op zondag 24 november 2013 22:01 schreef greavy het volgende: Maar dit weekend was het wel toppunt, want er reden maar 2 van de 6 IC's (maar 2 sporen rond de Singelgrachtsbrug beschikbaar als ik het goed zag), je kon niet naar de lage sporen komen. Als de 3000 IC Den Helder - Nijmegen omgeleid wordt via Haarlem zie ik altijd 8 en 10 bakken IRM tussen Alkmaar-Nijmegen, en dan kan je een kanon afschieten. Waarom ze het niet in de 2600 Lelystad-Vlissingen kunnen, versterken waar nodig ...
Ik vind de nuance 'waar nodig' ook erg typerend trouwens. Als het volgens de telcijfers niet nodig is, waarom zou de materieelplanner er dan meer bakken aanhaken?
Ik vind de nuance 'waar nodig' ook erg typerend trouwens. Als het volgens de telcijfers niet nodig is, waarom zou de materieelplanner er dan meer bakken aanhaken?
Welke telcijfers? Er rijden 4 intercity's per uur niet. Dan kan je van die telcijfers bij normale omstandigheden niet uitgaan. Of zijn er telcijfers bekend bij deze werkzaamheden? Dan mogen ze die nodig gaan herzien.
Welke telcijfers? Er rijden 4 intercity's per uur niet. Dan kan je van die telcijfers bij normale omstandigheden niet uitgaan. Of zijn er telcijfers bekend bij deze werkzaamheden? Dan mogen ze die nodig gaan herzien.
Ik vind het grappig hoe onwetend je probeert over te komen. Uiteraard zijn er telcijfers, deze worden aangepast aan de hoeveelheid verwachte omreizenden en daarop wordt de materieelinzet op aangepast. Als een VIRM-VI volgens die cijfertjes klopt rest mij weer dezelfde vraag als eerder vanavond, waarom zou de materieelplanner er meer bakken bijhaken?
Een nogal stellige stelling zonder enige onderbouwing.
Jij probeert alles goed te praten, en dat is het niet. Ik heb het voor, tijdens en na de verstoring zwaar zien misgaan in capaciteit. NS faalde gewoon keihard met genoeg capaciteit te bieden met minder treinen.
We kunnen dan inderdaad (zelfs via de Sparpreis) met de IC gaan van Bremen naar Leer. Dat maakt dan idd. niet uit of we met de IC of RE gaan. (Sparpreis voor IC is ook geldig in RE, en gezien je met aansluitend Sparpreis RE Bremen-Leer ook met IC mag, mag je nu ook met IC)
De treinbinding bestaat alleen voor het Fernverkehr, en niet voor Nahverkehr.
Neu: ab dem 15. Dezember werden in den IC-Zügen zwischen Bremen, Emden und Norddeich Mole alle Nahverkehrskarten anerkannt, u.a. der preisgünstige Niedersachsentarif. Für Nahverkehrskunden ergeben sich somit zwischen Bremen und Emden zusammen mit den RE-Zügen neu stündliche Direktverbindungen. Diese umfassende Integration von Fernverkehrszügen in einen Nahverkehrstakt wurde gemeinsam zwischen der DB Fernverkehr AG und den Ländern Niedersachsen und Bremen bzw. deren Aufgabenträger LNVG für den Nahverkehr vereinbart.
Die Umsetzung eines solchen Angebotskonzepts erfolgt erstmalig in Deutschland und ermöglicht es, die direkte Fernverkehrsanbindung auch abseits der nachfragestarken Hauptachsen aufrechtzuerhalten und sogar weiter auszubauen. Die Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachen (LNVG) hat hierfür den Innovationspreis 2013 vom Deutschen Bahnkunden-Verband erhalten.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op zondag 24 november 2013 22:21 schreef greavy het volgende: Oja, die losse ICM4 tussen Lelystad en Vlissingen was natuurlijk ook kansloos.
[..]
Jij probeert alles goed te praten, en dat is het niet. Ik heb het voor, tijdens en na de verstoring zwaar zien misgaan in capaciteit. NS faalde gewoon keihard met genoeg capaciteit te bieden met minder treinen.
Ik probeer het niet goed te praten. Ik ben best in voor een beetje sparren maar om nou losse flodders te schieten als 'De telcijfers kloppen niet.' vind ik niet echt de moeite waard om een knappe discussie op te voeren. Verder lees je in dit topic wel vaker dat men bewust de roodjassen dwarsboomt of onjuiste informatie doorgeeft. Door dat soort acties worden de telcijfers natuurlijk nooit betrouwbaarder.
Een nogal stellige stelling zonder enige onderbouwing.
De IC Amsterdam - Vlissingen zit elke dag, altijd stampvol dus óf de telcijfers kloppen niet óf de NS zet niet het materieel in behorende bij de telcijfers. Voor onderbouwing kun je terecht bij iedereen die het afgelopen jaar met die trein gereisd heeft.
Op zondag 24 november 2013 22:40 schreef Socios het volgende: Overigens ben ik helemaal geen voorstander van deze "maatregel". Helemaal niet als dit zich uitbreidt naar andere IC-trajecten. (@ dennistd)
Ik denk dat LNVG hiervoor de portemonnee trekt, niet dat DB Fernverkehr dit uit liefdadigheid doet.
Bij deze maatregel hoort eigenlijk ook dat die IC's dan met nieuwe dubbeldekstreinen gereden gaan worden. Alleen komen de IC-dosto's wat later in dienst dan gepland. http://www.deutschebahn.c(...)632/nsb20130227.html
Op zondag 24 november 2013 22:40 schreef Socios het volgende: Overigens ben ik helemaal geen voorstander van deze "maatregel". Helemaal niet als dit zich uitbreidt naar andere IC-trajecten. (@ dennistd)
Als de IC echt sneller zou zijn vind ik het ook wat vreemd, maar hij is maar 1 minuut sneller en stopt op dezelfde stations als de RE. Waarom zou je RE-reizigers dan geen gebruik van de IC laten maken? Zeker met zitplaatsreserveringen voor de echte IC-reizigers hoeft dat geen probleem te zijn
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
De IC Amsterdam - Vlissingen zit elke dag, altijd stampvol dus óf de telcijfers kloppen niet óf de NS zet niet het materieel in behorende bij de telcijfers. Voor onderbouwing kun je terecht bij iedereen die het afgelopen jaar met die trein gereisd heeft.
Mja dus je weet nergens van. De IC Amsterdam - Vlissingen zit al een jaar lang elke dag stampvol, ook buiten de spits. Wat ik en vele anderen zelf regelmatig ervaren is vele malen geloofwaardiger dan wat men op Somda denkt te moeten melden.
Ik zag vanavond rond 19:45 een IC naar Vlissingen vertrekken vanaf Schiphol. Het ding reed met een VIRM-viertje dat behoorlijk vol was, in alle bakken stonden mensen.
Ik moest voor mijn slagje Delfzijl nog 2 stellen uit de 'tuin' halen. Daar al wat vreemde storingen tegen gekomen. Stel op het perron nog maar even helemaal dood gegooid. Batterijen er uit gehaald. Storing bleef en ik kon naar Delfzijl vertrekken op 1 motor Groningen - Delfzijl +8 Delfzijl - Groningen +7
Viel me nog alles mee. Op 1 motor heb je minder tractievermogen, maar ook minder remvermogen (als je ElektroDynamisch remt). Wel een mooie uitdaging. Treindienstleider werkte ook goed mee, overal groen
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-11-2013 01:20:15 ]
Klik op Zoeken en kijk naar de zoekresultaten, je moet dan zoiets krijgen: [ afbeelding ]
Via de knop 'Naar boeking' kun je het kaartje bestellen. Betalen gebeurt via creditcard of PayPal.
Jeuj, gelukt! En nu bij de brievenbus gaan wachten, want ik heb oldskool voor kaartjes-via-de-post gekozen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed. <a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
Ik probeer het niet goed te praten. Ik ben best in voor een beetje sparren maar om nou losse flodders te schieten als 'De telcijfers kloppen niet.' vind ik niet echt de moeite waard om een knappe discussie op te voeren. Verder lees je in dit topic wel vaker dat men bewust de roodjassen dwarsboomt of onjuiste informatie doorgeeft. Door dat soort acties worden de telcijfers natuurlijk nooit betrouwbaarder.
Ja mensen, volgens onze cijfertjes horen er nu 4 man en een kip op Leiden te staan. De overige 1000 mogen niet mee want Greavy weigert zijn vinger op te steken als zijn naam genoemd wordt.
Ja. Gewoon, wat afwisseling. Maar we hebben nu al een kaartje, met zugbindung, voor de RE. En als je dan in plaats daarvan met de IC wilt, moet je dus wel een kaartje bij kopen, lijkt me zomaar.
"je mag met je Länderticket in de IC" is iets anders als "we noemen deze trein voortaan Nahverkehr." Denk ik hoor.
Ja. Gewoon, wat afwisseling. Maar we hebben nu al een kaartje, met zugbindung, voor de RE. En als je dan in plaats daarvan met de IC wilt, moet je dus wel een kaartje bij kopen, lijkt me zomaar.
"je mag met je Länderticket in de IC" is iets anders als "we noemen deze trein voortaan Nahverkehr." Denk ik hoor.
Of men rent na het uitstappen te Bremen Hbf allemaal een andere kant op.
Ik zie net dat de ICMm 4223 een knipperende waarschuwing boven de deur naar de cabine heeft. Gezien de kleur denk ik dat het de melding "deur vrijhouden" is. Is dat al lang?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed. <a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
Op zondag 24 november 2013 23:37 schreef James1988 het volgende: Ik zag vanavond rond 19:45 een IC naar Vlissingen vertrekken vanaf Schiphol. Het ding reed met een VIRM-viertje dat behoorlijk vol was, in alle bakken stonden mensen.
NS is echt niet te doorgronden. IC 2664 (Lelystad v. 18:45) zijn materieel kwam vanaf IC 302663 (Amsterdam v. 17:38, ivm verstoring Leiden vanaf Amsterdam gestart) en die reed met VIRM8. Ze hebben in Lelystad dus 4 bakken afgetrapt, terwijl de capaciteit gewoon nodig is. Zeker nu met 2 ipv 6 intercity's.
Ik wil tevens ook niet weten hoe de 700 Groningen - Den Haag via Schiphol en 12700 Leeuwarden - Den Haag via Schiphol uitpuilde tijdens de verstoring dat Leiden grotendeels plat lag. Dat was de enige trein die tussen Schiphol en Leiden reed, de stoptrein 5700 Leiden - Utrecht via Schiphol-Weesp was eruit geknikkerd. IC 12752 Schiphol v. 16:26 naar Den Haag met een losse ICM3 (Schiphol 5 minuten vertraging opgelopen) IC 12759 Leiden v. 16:17 naar Leeuwarden met VIRM6, in Leiden +10 opgelopen IC 754 Schiphol v. 16:56 naar Den Haag met VIRM6 IC 761 Leiden v. 16:47 naar Groningen met VIRM8, in Leiden +7 opgelopen IC 12756 Schiphol v. 17:26 naar Den Haag met ICM6 IC 12763 Leiden v. 17:17 naar Leeuwarden met ICM6 (keertijd was in Den Haag niet gehaald, blijkens is de kerende trein met de losse ICM3 met een drietje versterkt) IC 758 Schiphol v. 17:56 naar Den Haag met VIRM8 IC 765 Leiden v. 17:47 met VIRM10
Er waren dus treinen echt te kort van de enige overgebleven trein hier. Zeker de treintjes met ICM, maar ik denk dat het ook duwen en trekken was in de VIRM8'en. Ze wisten erg ruim van te voren dat Leiden er grotendeels uit ging, en nog niets versterkt.
Op maandag 25 november 2013 09:19 schreef Dr_Flash het volgende: Dar zeg ik toch. Volgens mij zijn we gebonden aan Nahverkehr. Welke daarvan maakt niet uit.Maar misschien dat we ook wel in die ic mogen hoor.
Als ze zeggen dat "alle Nahverkehrskarten" erkend worden in die IC, dan neem je toch aan dat het mag.
Wacht, wat, geen goederenwagons met wielbanden meer? En vanaf 2020 niet harder dan 80km/h met wielbanden? Wordt een duur grapje dan, moeten ze dan het héle wiel vervangen als de diameter out of spec is door slijtage? En gaat dit ook voor reizigersmat gelden? Kan de prijs van een treinkaartje weer een paar procent omhoog...
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
Op maandag 25 november 2013 08:34 schreef WhiteJoker het volgende: Ik zie net dat de ICMm 4223 een knipperende waarschuwing boven de deur naar de cabine heeft. Gezien de kleur denk ik dat het de melding "deur vrijhouden" is. Is dat al lang?
Ik ga mezelf even quoten. Het bordje zegt: "Let op: machinist aanwezig, uitgang vrijhouden". En zit boven de deur.
Op maandag 25 november 2013 10:11 schreef V2 het volgende: Wacht, wat, geen goederenwagons met wielbanden meer? En vanaf 2020 niet harder dan 80km/h met wielbanden? Wordt een duur grapje dan, moeten ze dan het héle wiel vervangen als de diameter out of spec is door slijtage? En gaat dit ook voor reizigersmat gelden? Kan de prijs van een treinkaartje weer een paar procent omhoog...
Nu ineens zijn wielbanden de Satan, grappig hoor.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ik kap er nu hier over hoor. Er is een uitgebreide mail aan NS gestuurd. Het is gewoon niet acceptabel dat er door deze wanprestatie iemand is flauwgevallen. Gelukkig behoefde er geen acute medische hulp, want dat was bijna totaal onmogelijk geweest.
Oh, dat hebben ze hier ook voor de TER, als je een kaartje trekt uit een "Grote" automaat voor de TGV treinen, dan MOET je opeens een tijd kiezen, en die staat dan ook op je biljet . Ik was dus door wat overstap gehannes een trein van een half uur later binnengevlogen en aan de conducteur gevraagd of het een probleem was. Dat was het niet, maar ide had zich eerder verbaasd over het feit dat een ter kaartje met zugbinding bestaat, en op zo een groot formaat was afgedrukt. Hij vroeg zelfs aan zijn collega "Ken jij dit?"
Op maandag 25 november 2013 10:58 schreef greavy het volgende: Ik kap er nu hier over hoor. Er is een uitgebreide mail aan NS gestuurd. Het is gewoon niet acceptabel dat er door deze wanprestatie iemand is flauwgevallen. Gelukkig behoefde er geen acute medische hulp, want dat was bijna totaal onmogelijk geweest.
Boehoe. Op de weg valt ook wel eens iemand flauw in de hitte van de file.
Nou ja, als ik het goed lees was dat besluit al genomen ("reeds afspraken gemaakt"), het komt nu alleen wat extra voor het voetlicht. Benieuwd wanneer ze er achter komen dat ook al het reizigersmat wielbanden heeft. En harder gaat dan 80km/h. Soms zelfs wel (*gasp*) 160km/h. Ongeloveloos.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
Nou ja, als ik het goed lees was dat besluit al genomen ("reeds afspraken gemaakt"), het komt nu alleen wat extra voor het voetlicht. Benieuwd wanneer ze er achter komen dat ook al het reizigersmat wielbanden heeft. En harder gaat dan 80km/h. Soms zelfs wel (*gasp*) 160km/h. Ongeloveloos.
Ja, dat. Of krijgt dat ook allemaal volwielen?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Om de wielband te wisselen, moet de as er toch ook uit? Volwielen gaan wel langer mee volgens mij.
Jawel, maar as er uit is makkelijker en vooral goedkoper dan de hele as vervangen. Bovendien: wielbanden zijn identiek voor al die verschillende draaistellen, assen verre van. Dus in plaats van één type wielband moet je ziljoen typen wielen/assen op voorraad hebben...
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
In januari bedoel je? Hebben we geen tijden op onze tickets staan, ivm Sparpreis enzo?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed. <a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
Ik ben om een uurtje of 7 klaar met nachtdienst. Dan even naar huis lopen om comfortabele schoenen aan te doen ipv veiligheidsschoenen. Ook ff omkleden en sigaretje roken. Ik ben in principe vanaf kwart over 8/half 9 abfarhtbereid am gleiss 2b oder 4b oder 6b nach Zwolle.
Boehoe. Op de weg valt ook wel eens iemand flauw in de hitte van de file.
oh ja dan maakt het idd niet uit. Zullen we het onderhoud ook wat omlaag schroeven dan? Gezien het aantal verkeersdoden op de weg kunnen er nog wel wat slachtoffers op het spoor bij zou je zeggen!
Boehoe. Op de weg valt ook wel eens iemand flauw in de hitte van de file.
Wat een onzin, NS moet gewoon inspelen op het aantal reizigers. Als je merkt bij een treinserie dat het wel heel vol is moet de conducteur dat doorspelen aan hun hogere en moeten ze direct daarop inspelen door de treinserie te gaan verlengen, je maakt me niet wijs dat er niet genoeg treinstellen zijn daarvoor... Dit is gewoon onwil
Wat een onzin, NS moet gewoon inspelen op het aantal reizigers. Als je merkt bij een treinserie dat het wel heel vol is moet de conducteur dat doorspelen aan hun hogere en moeten ze direct daarop inspelen door de treinserie te gaan verlengen, je maakt me niet wijs dat er niet genoeg treinstellen zijn daarvoor... Dit is gewoon onwil
• Treinstellen moeten op de juiste plek staan • En niet al ingepland zijn voor verlenging van de trein 2 uur later, dan verschuif je het probleem alleen maar • Er moet extra personeel gevonden worden om zomaar ad-hoc langere treinen te laten rijden (ja, hoe langer de trein hoe meer conducteurs je minimaal nodig hebt voor je ermee mag rijden, ookal zie je nooit een conducteur in de trein, regeltjes zijn regeltjes) • Wie brengt dat extra materieel weer terug waar het oorspronkelijk vandaan kwam / nodig is? Nog meer extra personeel!
Waarom ze het niet planmatig vantevoren al kunnen verlengen weet ik ook niet, maar bovenstaande zijn wel een paar excuses waarom het ad-hoc verlengen van treinen op de dag zelf niet zo simpel hoeft te zijn...
En daarbij moet het treinstel aan het eind van de dag ook weer op de juiste plek terecht komen vanwege de onderhoudsomloop. De wil is er, de randvoorwaarden en mogelijkheden zijn beperkend.
• Treinstellen moeten op de juiste plek staan • En niet al ingepland zijn voor verlenging van de trein 2 uur later, dan verschuif je het probleem alleen maar • Er moet extra personeel gevonden worden om zomaar ad-hoc langere treinen te laten rijden (ja, hoe langer de trein hoe meer conducteurs je minimaal nodig hebt voor je ermee mag rijden, ookal zie je nooit een conducteur in de trein, regeltjes zijn regeltjes) • Wie brengt dat extra materieel weer terug waar het oorspronkelijk vandaan kwam / nodig is? Nog meer extra personeel!
Waarom ze het niet planmatig vantevoren al kunnen verlengen weet ik ook niet, maar bovenstaande zijn wel een paar excuses waarom het ad-hoc verlengen van treinen op de dag zelf niet zo simpel hoeft te zijn...
Dat moet planmatig gebeuren inderdaad. Maar ik neem aan dat je wel hier en daar wat reservestellen hebt staan en conducteurs achter hand hebt voor eventuele verstoringen of dergelijke. Dat je dan personeel nodig hebt om de treinstel terug te brengen naar de plek waar hij hoort te zijn voor de volgende dag of onderhoud kost geld inderdaad, maar NS is er voor de reizigers, NS is er niet om winst te maken. Al denken de directie van NS en Dijsselbloem daar wat anders over...
Dat moet planmatig gebeuren inderdaad. Maar ik neem aan dat je wel hier en daar wat reservestellen hebt staan en conducteurs achter hand hebt voor eventuele verstoringen of dergelijke. Dat je dan personeel nodig hebt om de treinstel terug te brengen naar de plek waar hij hoort te zijn voor de volgende dag of onderhoud kost geld inderdaad, maar NS is er voor de reizigers, NS is er niet om winst te maken. Al denken de directie van NS en Dijsselbloem daar wat anders over...
Waarom denkt iedereen toch maar dat NS er voor de reizigers is?! NS is een commercieel bedrijf, omdat onze overheid dat een goed idee vond. De definitie van een commercieel bedrijf is dat ze wint willen/moeten maken. Ja, inderdaad, zonder reizigers geen NS, maar ze hebben momenteel totaal geen incentive om naar de reizigers te luisteren aangezien het toch nauwelijks meetbaar effect heeft op de vervoerscijfers... De mensen gaan toch wel met de trein (of als ze dat nog niet deden: nog steeds niet)
Waarom kan trouwens 9292 nu wel al rekening houden met wijzigingen in het treinverkeer voor komende zondag en doet de NS Reisplanner zelf dit niet? Je zou denken dat nummer 2 dichter bij het vuur zat.
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Op maandag 25 november 2013 14:51 schreef Ajaxfan het volgende: Waarom kan trouwens 9292 nu wel al rekening houden met wijzigingen in het treinverkeer voor komende zondag en doet de NS Reisplanner zelf dit niet? Je zou denken dat nummer 2 dichter bij het vuur zat.
Staan er gewoon in, de melding voor wijzigingen gaat over verstoringen (zoals een wissel tussen Utrecht en Driebergen die beide dagen van het weekend gaat bitchen).
Staan er gewoon in, de melding voor wijzigingen gaat over verstoringen (zoals een wissel tussen Utrecht en Driebergen die beide dagen van het weekend gaat bitchen).
Ah wacht ik zie het. Hij loopt alleen te bitchen als je Diemen > Muiderpoort probeert. Dan geeft ie op zondag maar 2 opties in de nacht en springt daarna door naar maandag. Diemen > Centraal pikt ie die stopbus wel op. Wel vreemd dat ze bij die werkzaamheden alleen de intercity's als niet rijdend geven terwijl er compleet geen treinverkeer is daar.
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
Waarom denkt iedereen toch maar dat NS er voor de reizigers is?! NS is een commercieel bedrijf, omdat onze overheid dat een goed idee vond. De definitie van een commercieel bedrijf is dat ze wint willen/moeten maken. Ja, inderdaad, zonder reizigers geen NS, maar ze hebben momenteel totaal geen incentive om naar de reizigers te luisteren aangezien het toch nauwelijks meetbaar effect heeft op de vervoerscijfers... De mensen gaan toch wel met de trein (of als ze dat nog niet deden: nog steeds niet)
In Zutphen schijnt weer een stelletje tegen het juk gezeten te hebben. Op hetzelfde spoortje als waar enkele weken geleden een Lint het juk kuste is nu een SGMm de sjaak geweest http://somda.nl/forum/142(...)+dingen+25+november/
in vrijwel alles, maar dat heeft natuurlijk een reden
Je draait er omheen alsof je geen eenduidig onderbouwd antwoord kan geven. 'Bijna alles'. Kom op zeg . Net alsof de tekst geschreven is door een havist..
in vrijwel alles, maar dat heeft natuurlijk een reden
Omdat ze op enkelsporige diesellijntjes rijden 1x per half uur? Je weet wel, zonder bovenleiding, zonder grote wisselstraten, zonder gemixt treinverkeer van IC's, goederentreinen en internationale treinen, enzovoort?
neuh. Stevige afspraken met een concessieverlener die er ook bovenop zit. Hiermee zorg je ervoor dat het product dat beloofd wordt ook echt waargemaakt kan worden. En niet dat als je een ijsje met twee bolletjes bestelt je twee rolletjes drop krijgt
neuh. Stevige afspraken met een concessieverlener die er ook bovenop zit. Hiermee zorg je ervoor dat het product dat beloofd wordt ook echt waargemaakt kan worden. En niet dat als je een ijsje met twee bolletjes bestelt je twee rolletjes drop krijgt
Vandaar dat ze altijd met die immer krappe GTW'tjes rijden, al dan niet zonder toilet en zonder enige mogelijkheid dat dit in de nabije toekomst veranderd wordt. Niks mis mee, en de winst zien we ook nooit meer in Nederland terug natuurlijk.
Omdat ze op enkelsporige diesellijntjes rijden 1x per half uur? Je weet wel, zonder bovenleiding, zonder grote wisselstraten, zonder gemixt treinverkeer van IC's, goederentreinen en internationale treinen, enzovoort?
Of MET al dat, zoals Arnhem - Zevenaar - Doetinchem, ieder kwartier trouwens. Wat best goed gaat, met 2 vervoerders door elkaar ook nog?
Vandaar dat ze altijd met die immer krappe GTW'tjes rijden, al dan niet zonder toilet en zonder enige mogelijkheid dat dit in de nabije toekomst veranderd wordt.
Dat er geen toilet in zit komt door de concessie-eisen. Hadden ze die maar beter moeten formuleren. En een GTW is redelijk krap, maar toch is de klantwaardering een stuk omhoog gegaan.
Dat was echt niet zo lang geleden . En de punctualiteitscijfers van NS stijgen trouwens ook al heel lang. Maar dat telt dan kennelijk weer niet. Hmm.
Maar anyway, punt blijft dat dat soort voor de hand liggende vergelijkingen niet altijd opgaan. Ze doen mij altijd denken aan die VVD'er in de Kamer die er ook op wees. Hij zat zelf overigens nooit in de trein uiteraard, want VVD, maar had ergens wat percentages gelezen en trok daar direct conclusies uit. Dat vind ik te simpel.
Dat er geen toilet in zit komt door de concessie-eisen. Hadden ze die maar beter moeten formuleren. En een GTW is redelijk krap, maar toch is de klantwaardering een stuk omhoog gegaan.
Zo lust ik er ook nog wel tien. NS doet volgens jou ook niet zijn best maar om dezelfde reden. 'Omdat er mazen in de concessie zitten.' Clown.
Zo lust ik er ook nog wel tien. NS doet volgens jou ook niet zijn best maar om dezelfde reden. 'Omdat er mazen in de concessie zitten.' Clown.
jammer van dat laatste. Dat haalt je posts onderuit.
Ik stel nergens dat de NS het slecht doet, alleen dat anderen het beter doen en ook waarom dat zo is. Nu is de concessie van het HRN niet vergelijkbaar met die van de regionale lijntjes, maar als I&M de NS en Financiën carte blanche geeft zal er zeker niets verbeteren.
jammer van dat laatste. Dat haalt je posts onderuit.
Ik stel nergens dat de NS het slecht doet, alleen dat anderen het beter doen en ook waarom dat zo is. Nu is de concessie van het HRN niet vergelijkbaar met die van de regionale lijntjes, maar als I&M de NS en Financiën carte blanche geeft zal er zeker niets verbeteren.
Ik vind de reden 'omdat de concessie-eisen het niet voorschrijven' een enorm slecht argument, want datzelfde geldt namelijk ook voor de NS waardoor die twee punten gelijkwaardig zijn en niet als argument tegen een ander mogen gelden.
Reden: NL wil een tram en DE een trein, en het wordt te duur (ook logisch als je per se een tram wil, en natuurlijk het ondertunnelen van Groesbeek...)
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Gokje: hij wordt een kwartier omgelegd op Venlo-Eindhoven en gaat dan verder in het pad van de huidige 3500 naar Schiphol. Het stuk Eindhoven-Heerlen van die trein wordt dan gereden door de nieuwe verbinding Den Haag-Rotterdam-HSL-Breda-Tilburg-Eindhoven-Roermond-Heerlen-Aken.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
En het is wat materieel betreft ook nog goed te doen: Zowel voor de IC Den Haag-Eindhoven via de HSL als een IC naar Aken is nieuw materieel nodig. Dat is dan natuurlijk prima aan elkaar te knopen.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ik vind de reden 'omdat de concessie-eisen het niet voorschrijven' een enorm slecht argument, want datzelfde geldt namelijk ook voor de NS waardoor die twee punten gelijkwaardig zijn en niet als argument tegen een ander mogen gelden.
toch wel. Met goede concessie-eisen kun je een flinke kwaliteitsimpuls afdwingen, zeker als je het koppelt aan het stukje handhaving.
Er is veel laaghangend fruit dat nog geplukt kan worden, maar dan moet je wel zorgen voor prikkels die leiden tot de verbetering van de kwaliteit. Dat kan via concessie-eisen en handhaving, maar er zijn natuurlijk meer oplossingen mogelijk.
Welke concessie-eisen die NS in jouw ogen niet of niet voldoende nakomt doel je dan op, PSM? En laten we NSH even buiten beschouwing houden, dat is weer een andere concessie.
toch wel. Met goede concessie-eisen kun je een flinke kwaliteitsimpuls afdwingen, zeker als je het koppelt aan het stukje handhaving.
Er is veel laaghangend fruit dat nog geplukt kan worden, maar dan moet je wel zorgen voor prikkels die leiden tot de verbetering van de kwaliteit. Dat kan via concessie-eisen en handhaving, maar er zijn natuurlijk meer oplossingen mogelijk.
Het jammere is dat de vorm van concurrentie voor zover die aanwezig is alleen maar bereikt wordt tijdens de aanbestedingsfase en niet tijdens de operatiefase.
Op maandag 25 november 2013 19:19 schreef KnightSolaire het volgende: Welke concessie-eisen die NS in jouw ogen niet of niet voldoende nakomt doel je dan op, PSM? En laten we NSH even buiten beschouwing houden, dat is weer een andere concessie.
er zijn bepaalde treinen die structureel te kort zijn en de reinheid van een deel van het materieel laat te wensen over. Daarnaast zou de trefkans van de conducteur omhoog moeten. Nu kun je regelmatig het halve land doorreizen zonder een HC te zien.
Het jammere is dat de vorm van concurrentie voor zover die aanwezig is alleen maar bereikt wordt tijdens de aanbestedingsfase en niet tijdens de operatiefase.
hoeft op zich geen probleem te zijn, zolang de opdrachtgever het maar goed in de gaten houdt en de vervoerder de juiste prikkels krijgt om de kwaliteit op een hoog niveau te krijgen en te houden.
hoeft op zich geen probleem te zijn, zolang de opdrachtgever het maar goed in de gaten houdt en de vervoerder de juiste prikkels krijgt om de kwaliteit op een hoog niveau te krijgen en te houden.
Huh wacht, kwaliteit op een hoog niveau te krijgen? Dat niveau moet toch zijn vastgelegd volgens jou in de concessie?
Op maandag 25 november 2013 19:32 schreef Dr_Flash het volgende: Dus. De NS is niks te verwijten omdat de overheid nou eenmaal niks meer dan klooi-maar-raak geëist heeft. Hollee. En nu? Nu moeten we blij zijn?
Je kan beter kwaad zijn op de opdrachtgever dan op de opdrachtnemer in dit geval.
Huh wacht, kwaliteit op een hoog niveau te krijgen? Dat niveau moet toch zijn vastgelegd volgens jou in de concessie?
ja. kan prima en als het niet gehaald wordt moet de vervoerder maar met een verdraaid goeie uitleg komen waarom het niet gelukt is. Het is aan de opdrachtgever om het goed te monitoren.
ja. kan prima en als het niet gehaald wordt moet de vervoerder maar met een verdraaid goeie uitleg komen waarom het niet gelukt is. Het is aan de opdrachtgever om het goed te monitoren.
Maar dat strekt niet met de tekst dat een hoog kwaliteitsniveau alleen af te dwingen is met concessie-eisen zoals je eerder suggereerde.
er zijn bepaalde treinen die structureel te kort zijn en de reinheid van een deel van het materieel laat te wensen over. Daarnaast zou de trefkans van de conducteur omhoog moeten. Nu kun je regelmatig het halve land doorreizen zonder een HC te zien.
In mijn ervaring geldt dat net zo goed voor de andere vervoerders. Om dan te proclameren dat de NS het bagger doet op basis van enkele situaties die inderdaad beter kunnen en dat Arriva/Veolia/wie dan ook het maar moet doen, terwijl dat niet strookt met de cijfers, vind ik vreemd.
In mijn ervaring geldt dat net zo goed voor de andere vervoerders. Om dan te proclameren dat de NS het bagger doet op basis van enkele situaties die inderdaad beter kunnen en dat Arriva/Veolia/wie dan ook het maar moet doen, terwijl dat niet strookt met de cijfers, vind ik vreemd.
ik zeg nergens dat de NS het echt slecht doet, maar dat het beter kan. Er zijn meerdere manieren om dat te bereiken. In kleinere concessiegebieden zit de opdrachtgever er over het algemeen wat meer bovenop, maar ook daar kunnen zaken beter.
Op maandag 25 november 2013 20:48 schreef James1988 het volgende: Dat betekent dat die trein onderweg ergens naar de kloten is gegaan. Geen verrassing met die oude zooi waar NSH mee rijdt...
Laatste tijd wel eens een Fyra van de buitenkant gezien? En dan goed gelet op de raamstijlen? Amai amai. Dat James gisteren levend aan kwam in Amsterdam was een wonder.
Laatste tijd wel eens een Fyra van de buitenkant gezien? En dan goed gelet op de raamstijlen? Amai amai. Dat James gisteren levend aan kwam in Amsterdam was een wonder.
Vorig jaar lag de verf bij de helft er al half af. Ze hadden dan ook al jaren vervangen moeten zijn natuurlijk
Ik wist trouwens niet dat de NS tegenwoordig 100% eigenaar van Qbuzz is.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
klopt. NSH werd in eerste instantie aandeelhouder om het bedrijf een kans op de Nederlandse markt te geven, dit omdat er bij aanbestedingen vaak financiële zekerheid geëist wordt. Nu is de NS helemaal eigenaar van het bedrijf geworden en gaat het vanwege het opheffen van NSH onderbrengen bij Abellio.
Zie wel wat fouten in het artikel, want de concessie rond Rotterdam was de eerste, samen met Zuid-Oost Fryslân. Daarna volgde GD en later met HTM Den Haag. De concessie Rotterdam raakten ze kwijt aan RET, omdat stad en een deel van de streek samengevoegd werd en ook uit HTM Buzz heeft Kubus zich nu teruggetrokken. Ook de HTM is inmiddels voor 49% in handen van de NS
Je wordt er zowat misselijk van waar NS allemaal mee "bezig" is. Maar een beetje fatsoenlijk wat mensen vervoeren van A naar B waar ze pas 200 jaar voor bedoeld zijn, ho maar
Ik ook niet. Volgens mij moet je dat ook niet willen.
Dacht ik ook, eigenlijk wel raar dat laatste stukje van het artikel.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Je wordt er zowat misselijk van waar NS allemaal mee "bezig" is. Maar een beetje fatsoenlijk wat mensen vervoeren van A naar B waar ze pas 200 jaar voor bedoeld zijn, ho maar
Er ooit over nagedacht dat dergelijke nevenactiviteiten geld in het laatje brengen/meer reizigers aantrekken om gebruik te maken van de trein (bv. OV-fiets/Greenwheels) en zo direct en indirect ten goede komen van de reiziger/de belastingbetaler (want de staat is enige aandeelhouder van NS), wat bij de winsten van andere vervoerder niet of in veel mindere mate het geval is?
Er ooit over nagedacht dat dergelijke nevenactiviteiten geld in het laatje brengen/meer reizigers aantrekken om gebruik te maken van de trein (bv. OV-fiets/Greenwheels) en zo direct en indirect ten goede komen van de reiziger/de belastingbetaler (want de staat is enige aandeelhouder van NS), wat bij de winsten van andere vervoerder niet of in veel mindere mate het geval is?
En op welke manier heb ik er voordeel bij dat een kop slootwater 3 euro kost, terwijl volgens jou DAARDOOR mijn trein godverstamteringvol zit?
Er ooit over nagedacht dat dergelijke nevenactiviteiten geld in het laatje brengen/meer reizigers aantrekken om gebruik te maken van de trein (bv. OV-fiets/Greenwheels) en zo direct en indirect ten goede komen van de reiziger/de belastingbetaler (want de staat is enige aandeelhouder van NS), wat bij de winsten van andere vervoerder niet of in veel mindere mate het geval is?
Geld is leuk hoor, maar niet dit soort bijzaken als je je core business niet op orde hebt. En ik hóóp toch echt dat dat reizigers vervoeren is bij NSR.
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.