Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
254 spoorkm op een doodnormale werkdag. We gaan bijna terug naar oude tijden
Waar ik na afloop van een 8-urige werkdag nog weleens een slagje Amersfoort - Groningen erin pompte. Of een slagje Ede-Wageningen - Rotterdam - Antwerpen - Boom - Puurs en terug. Of een slagje Ede-Wageningen - Duisburg Ruhrort / Entenfang en terug. Dat waren nogeens tijden
Waar ik na afloop van een 8-urige werkdag nog weleens een slagje Amersfoort - Groningen erin pompte. Of een slagje Ede-Wageningen - Rotterdam - Antwerpen - Boom - Puurs en terug. Of een slagje Ede-Wageningen - Duisburg Ruhrort / Entenfang en terug. Dat waren nogeens tijden
Bij mijn weten rijdt lijn 1 ten zuidoosten van Parijs ook nog bovengronds. Daar kunnen zeker bomen omvallen.
Ik denk dat je lijn 8 bedoelt. Want Lijn 1 is volledig ondergronds op halte Bastille en de brug bij la Defense na... en rijd volledig op de rechter maasoever en niet in het Zuiden... Ook lijn 5 noordkant is bovengronds met echt een heel lang hogesnelheidsstuk ergens, zo dat eens moeten opmeten hoe hard dat gaat ...
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Ze zijn flink aan het sleutelen aan de westzijde van Amsterdam Centraal. Stonden drie minuten stil ter hoogte van de werkzaamheden, altijd interessant.
Op zaterdag 23 november 2013 20:08 schreef Dr_Flash het volgende: Ja 18 januari. Kosten PP hangen vooral af van of je een bahnCard hebt en of vrij reizen in NL, maar ik dacht een euro of 50.
En of je een zak kadetjes met jonge kaas van mama meekrijgt of dat je woest dure broodjes braadworst gaat halen op de stations zelf.
Is er een route in DLD bekend en welke kaartjes moet ik daarvoor halen? Ik ben een DB-noob wat dat betreft (27 jaren oud geen bahncard, wel dagkaart NL)
Op zaterdag 23 november 2013 20:20 schreef Peter het volgende: Is er een route in DLD bekend en welke kaartjes moet ik daarvoor halen? Ik ben een DB-noob wat dat betreft (27 jaren oud geen bahncard, wel dagkaart NL)
Hengelo - Leer (Ostfriesl) via Osnabrück en Bremen Hbf
En dat is dus ook het kaartje wat je moet kopen. Normalpreis want we gaan met IC en ICE. Misschien is er wel een Niederlande-Spezial of (Super)Sparpreis mogelijk of zo, heb ik nog niet naar gekeken.
Heeft er al iemand daadwerkelijk een kaartje gekocht voor deze rit? Ik bedoel, als we er nog van gaan afwijken heeft dat niet veel zin natuurlijk. Alternatively kan ik nu een kaartje kopen en daarmee aan alle onzekerheid een einde maken
Ik vind het wel een leuke ronde. Ik kom vanuit Zwolle naar Deventer om daar op de pimpel te stappen denk ik. Kan ik de avond ervoor een paar pilseners drinken bij een maat van me!
In België is er nationale verontwaardiging over het nieuwe vervoersplan (dr 2015) omdat onder andere de treinen langzamer gaan rijden om vertragingen te voorkomen Brussel - Antwerpen wordt bijvoorbeeld 43 minuten, even "snel" als in 1935.
Op zaterdag 23 november 2013 21:11 schreef J.B. het volgende: In België is er nationale verontwaardiging over het nieuwe vervoersplan (dr 2015) omdat onder andere de treinen langzamer gaan rijden om vertragingen te voorkomen Brussel - Antwerpen wordt bijvoorbeeld 43 minuten, even "snel" als in 1935.
Dat hadden we in Nederland in 2007 ook. Rijtijden werden verlengd om de dienst zogenaamd robuuster te maken. Then again, Utrecht - Arnhem is sinds 1935 ook ongeveer nul sneller geworden.
Maar 43 minuten voor 48 km is wel treurig natuurlijk. Utrecht - Den Bosch haal je dat met de Sprinter ook wel denk ik
Tsja dat krijg je met de punctualiteit als KPI. Dan gaan ze er alles aan doen om die KPI te halen, en dat gaat het makkelijkst door marges te vergroten.
Weet niet hoe dat in Belgie zit maar dat zal ongetwijfeld hetzelfde zijn.
Weekend Vrij / Dal Vrij enzo kan je gewoon in- en uitchecken in Leer zonder te betalen Zelf al meerdere keren succesvol gedaan met Weekend Vrij.
quote:
Op zaterdag 23 november 2013 20:08 schreef Dr_Flash het volgende: Ja 18 januari. Kosten PP hangen vooral af van of je een bahnCard hebt en of vrij reizen in NL, maar ik dacht een euro of 50.
En of je een zak kadetjes met jonge kaas van mama meekrijgt of dat je woest dure broodjes braadworst gaat halen op de stations zelf.
Heb NL-vrij reizen enzo. Maar geen Bahncard. Doen we met of zonder reservering kopen? Indien met reservering kan beter 1 persoon de tickets aanschaffen. Anders zelf verzorgen.
Zo, we zijn terug uit Dunkerque, Frankrijk. De tip van de ¤7-pas waren wij alweer vergeten, maar dankzij een attente loketbediende op Lille Europe kwamen wij erg goedkoop uit.
Nu: Door die speciale pas 'PASS REGIONAL GRAND TER' van ¤7 kwamen wij uit op 2x ¤15 en 3x ¤0,10 voor retour Dunkerque, en 5x TER GV toeslag van 5x ¤3. Totaal dus ¤52.30. Hebben dus ¤111,70 bespaard vergeleken met 5 losse retours. Nou, dan is die ¤7 het echt wel waard
Wel geinig die pas, in de weekenden de eerste 2 reizigers 50% korting op een retour, en de volgende 3 reizigers betalen ¤0,10 per persoon.
Op zaterdag 23 november 2013 21:18 schreef greavy het volgende: Doen we met of zonder reservering kopen? Indien met reservering kan beter 1 persoon de tickets aanschaffen. Anders zelf verzorgen.
IC 143 - ICE 1028 dus. Is te boeken (Sparpreisangebote) voor ¤19 vanaf Bad Bentheim. Vanaf Hengelo voor ¤29. Iemand met vrij-reizen kan beter vanaf Bentheim boeken, want enkeltje Bentheim Grens-Bentheim is ¤2 ofzoiets. Het traject Bremen - Leer ¤19,10 voor 1 persoon. Aannemelijk nemen we daar dus een Niedersachsen-ticket (of meerdere)? Als ik zo kijk doen we dat met de RE.
Zo, het hele rondje is al vastgelegd? Dat duurde de laatste keer wel wat langer geloof ik
Als ik straks weer thuis ben zal ik eens gaan boeken, nou maar hopen dat Max Maulwurf of Bob de Bouwer niet van plan is om de boel onder handen te gaan nemen
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Ik vind het wel een leuke ronde. Ik kom vanuit Zwolle naar Deventer om daar op de pimpel te stappen denk ik. Kan ik de avond ervoor een paar pilseners drinken bij een maat van me!
Je had toch nachtdienst?
Anyway, misschien even een trein afspreken zodat we samen naar de Pimpel kunnen vanaf Zwollywood?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Oh ja, en een kaartje ga ik nog regelen. Eerst even de vierde verjaardag van mijn oudste vieren. Het heeft geen haast, toch? Dat die kaartjes opeens op zijn ofzo.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Op zondag 24 november 2013 00:00 schreef ziggyziggyziggy het volgende: Oh ja, en een kaartje ga ik nog regelen. Eerst even de vierde verjaardag van mijn oudste vieren. Het heeft geen haast, toch? Dat die kaartjes opeens op zijn ofzo.
Neuh. Al betaal je misschien wel wat meer als je te lang wacht.
Er kan trouwens in Deventer gelogeerd worden. Fatsoenlijk door 1 persoon (logeerkamer), en indien matje en slaapzak door nog een man of 4-5 in de woonkamer
Valt er op station Groningen of in de directe omgeving nog lekker te eten? Want na aankomst uit Leer moet ik ergens mijn honger stillen voor ik weer in Den Haag ben .
Precies. Al zou ik dan naar de snackbar gaan buiten het station, in de stad zit een hoop en bij mij in de straat (10 minuten lopen van station) zit een hele goede ambachtelijke snackbar. Voor redelijke prijzen gewoon goed bikken
ja en een overstap van wat? 6 minuten? Kan je beter die Döner tent in Leer pakken.
Niet eens zo verkeerd overigens. Ze hebben er Späzi Oké dat kan je overal in Duitsland halen, maar hier niet Elke keer als ik met een collega daar heen ga is het Späzi drinken en een monstergroot broodje döner bikken
Ik heb het even nageteld, lijkt toch niet te gaan lukken.
Breda - Hengelo is 180 km, Leer - Groningen is 74 km, Groningen - Breda is 284 km
Totaal: 857 km
Door via de HSL / Amsterdam te reizen kan ik uitkomen op 940 km (Breda - Schiphol is 100 km, Schiphol - Amsterdam - Hengelo is 163 km). Wil ik echt boven 1000 km uitkomen dan zal ik ook vanuit Groningen nog een wat langere route moeten vinden (Hanzelijn / HSL?)
1000 km op 1 dag zonder nachttreinen is wel echt bijzonder hoor. In de afgelopen 8 jaar heb ik op 34 dagen meer dan 1000 km gereden. Slechts 6 daarvan waren zonder nachttrein. Het KAN wel, maar je moet je echt wel het licht uit je ogen trappen om het te halen. Dus of HEEL dik met ICE en TGV aan de gang, of een dag van 16 uur of meer maken.
ja maar dan moet je weer vrije dagen opnemen en zo. Wil weleens zien hoever je zonder dat zou komen. Sicilië is haalbaar. Narvik misschien als je terug gaat vliegen. Gibraltar?
Duur: 26:19; rijdt niet dagelijks, 24. Nov t/m 6. Dec 2013 Ma, Vr, Zo
Vanaf Algeciras gaan er bussen naar La Línea de la Concepción, dat tegen de grens met Gibraltar aan ligt. Dan ben je rond 21:30 in La Línea, en moet je nog naar Gibraltar (lopen/taxi)
In één weekend heen en weer gaat niet lukken, de trein die je moet hebben om de nachttrein te halen vertrekt om 15:30 uit Algeciras. Misschien leuk in een lang (paas?)weekend.
Op zondag 24 november 2013 03:17 schreef Dr_Flash het volgende: ja maar dan moet je weer vrije dagen opnemen en zo. Wil weleens zien hoever je zonder dat zou komen. Sicilië is haalbaar. Narvik misschien als je terug gaat vliegen. Gibraltar?
Ben wel benieuwd, Narvik in een dag? Volgens mij red je dat echt niet Denk dat je blij mag zijn als je voor het eind van de dag Stockholm weer uit bent... zo snel gaat het daar allemaal niet Maar: het idee is wél gaaf. Je kunt trouwens als ik het me goed herinner voor een paar tientjes een kaartje naar Abisko kopen, doordeweeks en buiten het hoogseizoen. Moet je wel 2 nachten zittend slapen dat lijkt me stiekem nog wel eens tof
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
Op zondag 24 november 2013 02:50 schreef Dr_Flash het volgende: Oh jawel DAT kan ook wel. Als je gewoon blind Paris - Lyon op en neer gaat rammen kan je 3000 km op 1 dag wel halen Maar ja welk doel dient dat?
waren er niet twee grapjassen die dat gedaan hebben om een recordafstand van 25.000 kilometer in een week ofzo te halen?
Snelste wat ik kan vinden trouwens, zo snel, is 07:32 vertrek uit Utrecht, en dan 23:40 in Stockholm. Narvik ga je dan echt niet meer redden Over de weg iets van 1400km, geen idee hoeveel het over het spoor is.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
Gebruik je dal vrij dan ook voornamelijk voor de hobby/passie, of meer voor je werk bijvoorbeeld? Ik reis ook aardig met de trein, maar voor mij komt 'ie niet uit.
Doen ze wel hoor. Je kunt gewoon zelf aangeven wat je als ID gaat presenteren. Creditcard of BahnCard kan ook.
Ik lees iets anders op hun site:
quote:
Zonder uw persoonlijke creditcard, bankpas of Bahncard is uw ticket ongeldig. De Bahncard, bankpas of creditcard die u bij het boeken heeft aangegeven, moet u in de trein bij u hebben. Een voorlopige BahnCard of een paspoort geldt bij controle niet als legitimatiebewijs.
Neem de identificatiekaart die u bij de aanschaf van het ticket hebt vermeld mee in de trein – ook als deze kaart inmiddels is verlopen. Uw ticket geldt alleen voor u persoonlijk en alleen in combinatie met uw eigen identificatiekaart (BahnCard, bahn.bonus Card, creditcard, bankpas of legitimatiebewijs). Paspoorten zijn niet toegestaan als identificatiekaart.
Gebruik je dal vrij dan ook voornamelijk voor de hobby/passie, of meer voor je werk bijvoorbeeld? Ik reis ook aardig met de trein, maar voor mij komt 'ie niet uit.
Momenteel gebruik ik 'm veel voor woon-werkverkeer, want klant met flexibele tijden. In m'n vrije tijd is het heel wisselend of het uitkomt.
Tegendeel is gisteren bewezen. Treinen van/naar Noord-Holland reden versterkt door het wegvallen van de kwartiersdienst Amsterdam - Alkmaar. Verder aantal adequate versterkte treinen gezien n.a.v. de storing bij Utrecht vanmiddag.
Morgen maar eens een kaartje aanschaffen voor het nieuwjaarsrondje. Moet ik gewoon op bahn.de zijn en dan in de reisplanner wat rondklikken? Ik ben een DB-leek.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
NSR heeft er weer een enorm zootje van gemaakt door de spoed herstelwerkzaamheden aan de bovenleiding bij Leiden. Hierdoor werd de 2600 IC Vlissingen - Amsterdam - Lelystad er volledig uitgeknikkerd tussen Amsterdam en Leiden, en mochten de reizigers met de 5 bakken SGMm of de toeslagvrije Fyra richting Schiphol... Toen de verstoring weer opgelost was, was de eerste doorrijdende trein IC 2658 (Lelystad 17:15 Amsterdam 17:59). Deze reed met VIRM6, terwijl de sprinter van 17:45 naar Hoofddorp met SGM5 afgeladen vol was. De VIRM6 was ook overladen vol, paste amper iemand bij. De Splinter van 18:15 kon ook niemand meer bij, en de trein van 18:59 naar Vlissingen met VIRM4 maakte het niet beter (Fyra 18:25 was niet meer toeslagvrij) en was enorm afgeladen naar Schiphol, alwaar de trein leeg én weer overvol stroomde. In deze IC was ook een reiziger flauwgevallen, maar een ambulance hoefde er (gelukkig) niet meer bij te komen, ze kon een halfuur later weer verder.
Echt, hoe de fuck kan de NS het verantwoorden om met achterlijk kort materieel te rijden, terwijl er een enorm "reizigersoverschot" is? Heel de serie 2100 IC Amsterdam-Den Haag en 2200 IC Amsterdam-Dordrecht reden niet tussen Amsterdam en Haarlem. En dan wilde de NS nog met VIRM6'jes pendelen tussen Lelystad en Vlissingen. Hadden ze ook wel mogen versterken ... Het NS-personeel op Amsterdam was vanavond ook erg gefrustreerd, want de treinen richting Schiphol waren overladen, en het servicepersoneel en S&V moest maar de deuren "blokkeren" als het daar te druk werd. Fijn hoor, NS.
Op zondag 24 november 2013 21:09 schreef ziggyziggyziggy het volgende: Morgen maar eens een kaartje aanschaffen voor het nieuwjaarsrondje. Moet ik gewoon op bahn.de zijn en dan in de reisplanner wat rondklikken? Ik ben een DB-leek.
Ga naar de website van DB Bahn en klik op 'Andere zoekopties', stel het scherm zo in:
Klik op Zoeken en kijk naar de zoekresultaten, je moet dan zoiets krijgen:
Via de knop 'Naar boeking' kun je het kaartje bestellen. Betalen gebeurt via creditcard of PayPal.
Op zondag 24 november 2013 21:22 schreef greavy het volgende: NSR heeft er weer een enorm zootje van gemaakt door de spoed herstelwerkzaamheden aan de bovenleiding bij Leiden. Hierdoor werd de 2600 IC Vlissingen - Amsterdam - Lelystad er volledig uitgeknikkerd tussen Amsterdam en Leiden, en mochten de reizigers met de 5 bakken SGMm of de toeslagvrije Fyra richting Schiphol... Toen de verstoring weer opgelost was, was de eerste doorrijdende trein IC 2658 (Lelystad 17:15 Amsterdam 17:59). Deze reed met VIRM6, terwijl de sprinter van 17:45 naar Hoofddorp met SGM5 afgeladen vol was. De VIRM6 was ook overladen vol, paste amper iemand bij. De Splinter van 18:15 kon ook niemand meer bij, en de trein van 18:59 naar Vlissingen met VIRM4 maakte het niet beter (Fyra 18:25 was niet meer toeslagvrij) en was enorm afgeladen naar Schiphol, alwaar de trein leeg én weer overvol stroomde. In deze IC was ook een reiziger flauwgevallen, maar een ambulance hoefde er (gelukkig) niet meer bij te komen, ze kon een halfuur later weer verder.
Echt, hoe de fuck kan de NS het verantwoorden om met achterlijk kort materieel te rijden, terwijl er een enorm "reizigersoverschot" is? Heel de serie 2100 IC Amsterdam-Den Haag en 2200 IC Amsterdam-Dordrecht reden niet tussen Amsterdam en Haarlem. En dan wilde de NS nog met VIRM6'jes pendelen tussen Lelystad en Vlissingen. Hadden ze ook wel mogen versterken ... Het NS-personeel op Amsterdam was vanavond ook erg gefrustreerd, want de treinen richting Schiphol waren overladen, en het servicepersoneel en S&V moest maar de deuren "blokkeren" als het daar te druk werd. Fijn hoor, NS.
Heel simpel. Je tovert op zondagmiddag niet even een blik conducteurs open waardoor er extra stellen bij kunnen.