Dat is onzin.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 00:11 schreef capricia het volgende:
Lijkt me zo'n doem-scenario: dat je je geld uitgeeft aan huur en inrichting waardoor je niet kunt sparen voor een koopwoning.
Ik denk inderdaad dat drie jaar tegen heug en meug op een kutlocatie huren een stuk beter isquote:Op vrijdag 2 augustus 2013 22:51 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dat is onzin.
Als je bijvoorbeeld 3-4 jaar geleden tot nu gehuurd had ipv. destijds een huis kopen had je dat op dit moment (bij een huis van 150k - 200k) al zeker 10k opgeleverd. De prijzen zijn in die tijd alleen maar gedaald, vaak tot rond 20%. Dat is 30 - 40k! Een huurwoning van 500 euro/maand had had je in 4 jaar ca. 48*500= 24k gekost. En dan heb ik de hypotheekkosten nog niet meegerekend!
Ik denk dat er héél veel mensen (jongeren) zijn die beter een paar jaar hadden kunnen gaan huren ipv. een huis kopen in de afgelopen jaren.
Of 10 jaar, of je hele leven... Lol.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 22:53 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad dat drie jaar tegen heug en meug op een kutlocatie huren een stuk beter is
Leven? Echt, het is zo overgewaardeerd als je daar de virtuele speculatieve euri tegenover zetquote:Op vrijdag 2 augustus 2013 22:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Of 10 jaar, of je hele leven... Lol.
Ik wil ergens wonen waar ik wil wonen. Niet omdat er toevallig een huurwoning vrij is, na 8 jaar ingeschreven te staan.
Uiteindelijk gaat het ook om woongenot.
Dit is pas onzin!quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 22:51 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dat is onzin.
Als je bijvoorbeeld 3-4 jaar geleden tot nu gehuurd had ipv. destijds een huis kopen had je dat op dit moment (bij een huis van 150k - 200k) al zeker 10k opgeleverd. De prijzen zijn in die tijd alleen maar gedaald, vaak tot rond 20%. Dat is 30 - 40k! Een huurwoning van 500 euro/maand had had je in 4 jaar ca. 48*500= 24k gekost. En dan heb ik de hypotheekkosten nog niet meegerekend!
Ik denk dat er héél veel mensen (jongeren) zijn die beter een paar jaar hadden kunnen gaan huren ipv. een huis kopen in de afgelopen jaren.
De betreffende woning is idd niet voor iedereen even belangrijk.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 22:57 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Leven? Echt, het is zo overgewaardeerd als je daar de virtuele speculatieve euri tegenover zet
Dat vergeten sommige mensen. Je leeft nu. En leven kost geld. Liever teveel betalen en prettig wonen dan uitsparen voor later wat je misschien niet eens meer mee zult maken.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 22:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik wil ergens wonen waar ik wil wonen. Niet omdat er toevallig een huurwoning vrij is, na 8 jaar ingeschreven te staan.
Goh, het virtule 'spaar/speculatie'saldo is veel belangrijker hoor. Leven in het hier en nu is zoooo overratedquote:Op vrijdag 2 augustus 2013 22:59 schreef capricia het volgende:
[..]
De betreffende woning is idd niet voor iedereen even belangrijk.
Voor mij wel. De woning zelf, de omgeving, de buurt...ik kies graag zelf.
Je hoeft niet op een kutlocatie te wonen. Ik heb zelf de afgelopen 3,5 jaar in 2 huizen gewoond die ik heb gehuurd van mensen die het niet verkocht kregen. Dat waren huizen die te koop stonden voor ongeveer 200-230k en daar betaalde ik 600-700 euro per maand voor. Als ik toen zelf zo'n huis had gekocht had mij dat alles bij elkaar toch echt véél meer gekost dan dat ik hetzelfde huis nu koop (20% waardedaling en hypotheekrente meegenomen).quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 22:53 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad dat drie jaar tegen heug en meug op een kutlocatie huren een stuk beter isTenminste als je Warren Buffet heet, of pretentendeert zo te heten
quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:01 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Goh, het virtule 'spaar/speculatie'saldo is veel belangrijker hoor. Leven in het hier en nu is zoooo overrated
Je kunt ook particulier huren hèquote:Op vrijdag 2 augustus 2013 22:56 schreef capricia het volgende:
[..]
En nu nog een keer echt uitrekenen, svp? Ik bedoel zonder stijve pik? En ja, met een linkje helpt ookquote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:05 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Je hoeft niet op een kutlocatie te wonen. Ik heb zelf de afgelopen 3,5 jaar in 2 huizen gewoond die ik heb gehuurd van mensen die het niet verkocht kregen. Dat waren huizen die te koop stonden voor ongeveer 200-230k en daar betaalde ik 600-700 euro per maand voor. Als ik toen zelf zo'n huis had gekocht had mij dat alles bij elkaar toch echt véél meer gekost dan dat ik hetzelfde huis nu koop (20% waardedaling en hypotheekrente meegenomen).
Als je koopt koop je het niet voor zo'n relatieve korte periode. Bekijk het eens op de lange termijn? Er zijn ook mensen die een groot deel van eigen geld betalen. Wat doet de spaarrente op dit moment?quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:05 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Je hoeft niet op een kutlocatie te wonen. Ik heb zelf de afgelopen 3,5 jaar in 2 huizen gewoond die ik heb gehuurd van mensen die het niet verkocht kregen. Dat waren huizen die te koop stonden voor ongeveer 200-230k en daar betaalde ik 600-700 euro per maand voor. Als ik toen zelf zo'n huis had gekocht had mij dat alles bij elkaar toch echt véél meer gekost dan dat ik hetzelfde huis nu koop (20% waardedaling en hypotheekrente meegenomen).
Dat bedrag had je uiteindelijk wél overgehouden! Dat je het niet direct in je handje hebt wil niet zeggen dat het niet zo is. Je maandlasten zouden dan nu en gedurende de gehele looptijd van je hypotheek aanzienlijk hoger zijn geweest.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 22:59 schreef nicknicknickname het volgende:
[..]
Dit is pas onzin!
Dat bedrag had je echt niet overgehouden. Hoogstens minder uitgegeven aan directe woonlasten.
Overigens.. Een huur van 500 de maand heb je geen woning voor ter waarde van 200k.
Welke prijzen moet ik dan aan denken?quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:06 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Je kunt ook particulier huren hèDan valt er vaak nog genoeg te kiezen als je een beetje geduld hebt.
Welk linkje? Het is allemaal niet zo moeilijk he...quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:06 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
En nu nog een keer echt uitrekenen, svp? Ik bedoel zonder stijve pik? En ja, met een linkje helpt ook
Volgens mij valt het wel mee. Zal wellicht aan de regio liggen.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Welke prijzen moet ik dan aan denken?
Begreep dat net boven de 800 euro ook dringen is.
Eens.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:08 schreef nicknicknickname het volgende:
[..]
Als je koopt koop je het niet voor zo'n relatieve korte periode. Bekijk het eens op de lange termijn? Er zijn ook mensen die een groot deel van eigen geld betalen. Wat doet de spaarrente op dit moment?
Ik bedoel meer dat als je minder uitgeeft aan à dat dat niet wil zeggen dat je dat over houdt voor b. Je gaat er toch maar leven.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:12 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dat bedrag had je uiteindelijk wél overgehouden! Dat je het niet direct in je handje hebt wil niet zeggen dat het niet zo is. Je maandlasten zouden dan nu en gedurende de gehele looptijd van je hypotheek aanzienlijk hoger zijn geweest.
Ik beweer nergens dat je voor 500 euro een woning hebt ter waarde van 200k. Ik heb het over 150 - 200k. Maar maak van die 500 euro maar 600 of 700 euro, ook dan nog zou het veel aantrekkelijker geweest zijn de afgelopen 3-4 jaar gehuurd te hebben.
We kunnen de toekomst niet voorspellen, dus ik zeg niet dat mensen die destijds gekocht hebben dom zijn geweest. Sterker nog, ik had het zelf bijna gedaan (hypotheekgesprek, bezichtigingen alles). Maar achteraf ben ik wel blij dat ik/wij het niet gedaan hebben. Dat gaat dit jaar of volgend jaar gebeuren.
Nee, ik bekijk het niet op de lange termijn. Ik zeg enkel: "Je had beter de afgelopen 3-4 jaar kunnen huren dan dat je destijds een huis had gekocht".quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:08 schreef nicknicknickname het volgende:
[..]
Als je koopt koop je het niet voor zo'n relatieve korte periode. Bekijk het eens op de lange termijn? Er zijn ook mensen die een groot deel van eigen geld betalen. Wat doet de spaarrente op dit moment?
80k moet dus 40k zijn want je telt nu het vermogen van 2 personen bij elkaar op.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 22:53 schreef capricia het volgende:
1 80k
2 40 + partner van in de 40 + klein kindje.
3 Verhuizen, sparen, etc. Het was eerst meer. Maar veel van de hyp afgelost waardoor de netto hyp nu 190 euro is (aflossingsvrij).
De meeste mensen gaan er inderdaad naar leven. Echter, niet iedereen doet dat. De voorbije 7 jaar zijn mijn uitgaven gehalveerd.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:22 schreef nicknicknickname het volgende:
[..]
Ik bedoel meer dat als je minder uitgeeft aan à dat dat niet wil zeggen dat je dat over houdt voor b. Je gaat er toch maar leven.
Het is van ons samen, we zijn getrouwd in gem van goederen.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:29 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
80k moet dus 40k zijn want je telt nu het vermogen van 2 personen bij elkaar op.
Hoe duurder de woning, hoe ongunstiger het voor je wordt. De duurdere woningen hebben juist het meeste afgeschreven de afgelopen paar jaar! Het argument dat je er nog járen wilt blijven wonen houdt geen stand. Financieel gezien had je deze woning 3-4 jaar later moeten kopen, dat had je minimaal 20% gescheeld. De vraag is alleen of jij dat ervoor over had gehad, als je had geweten dat de prijzen zo zouden dalen. Dat is een persoonlijke keuzequote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Eens.
Het maakt mij de komende jaren niet zoveel uit of de waarde stijgt of daalt (lagere woz, dus minder belasting, is wel weer lekker).
Wij willen hier sws járen blijven wonen. Daarvoor hebben we het uitgezocht en gekocht.
En ik weet dat mijn hyp.lasten de komende jaren niet gaan stijgen..
Maar dan heb je het natuurlijk ook niet over een woning van 150 k.
Kind tel ik niet mee want die heeft geen vermogen op kunnen bouwen.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:31 schreef capricia het volgende:
Het is van ons samen, we zijn getrouwd in gem van goederen.
De huidige waarde zit nog niet onder de prijs waarvoor we het hebben laten bouwen.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:32 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Hoe duurder de woning, hoe ongunstiger het voor je wordt. De duurdere woningen hebben juist het meeste afgeschreven de afgelopen paar jaar! Het argument dat je er nog járen wilt blijven wonen houdt geen stand. Financieel gezien had je deze woning 3-4 jaar later moeten kopen, dat had je minimaal 20% gescheeld. De vraag is alleen of jij dat ervoor over had gehad, als je had geweten dat de prijzen zo zouden dalen. Dat is een persoonlijke keuze
Zijn geld is mijn geld. Dus ik heb 80K om uit te geven...quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:34 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Kind tel ik niet mee want die heeft geen vermogen op kunnen bouwen.
Het gaat erom hoeveel spaargeld jij zelf hebt, niet hoeveel geld je complete familie bij elkaar opgeteld heeft natuurlijk.
Dus jij hebt 80k en hij heeft niets? Of hebben jullie beiden 80k om uit te geven, dus 160k in totaal?quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Zijn geld is mijn geld. Dus ik heb 80K om uit te geven...
Zijn schulden zijn daarentegen ook mijn schulden. En gelukkig hebben we die niet, behalve samen de hyp.
Dat weet je nooitquote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:35 schreef capricia het volgende:
[..]
De huidige waarde zit nog niet onder de prijs waarvoor we het hebben laten bouwen.
Maar ik wil hier nog wel 20 jaar wonen. En ik heb geen idee wat de woning dan waard is.
In het huidige tempo is de woning binnen een paar jaar afbetaald. Dus hyp.vrij.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:39 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dat weet je nooitIk ga dit of komend jaar kopen met mijn vriendin. Misschien dalen de prijzen daarna ook nog wel, wie zal het zeggen...
Wat snap je niet aan getrouwd zijn in gemeenschap van goederen?quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:39 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Dus jij hebt 80k en hij heeft niets? Of hebben jullie beiden 80k om uit te geven, dus 160k in totaal?
Want dan klopt het wel.
Ik snap dat jullie getrouwd zijn in gemeenschap van goederen, maar dat wil niet zeggen dat jullie daardoor beiden ineens 80k te besteden hebben. Stel dat hij ook in dit topic reageert en ook zegt dat hij 80k aan spaargeld heeft, dan klopt de balans toch niet meer? Want dat zou dan betekenen dat er 160k in de pot zit terwijl het de helft is. Het topic heet 'hoeveel spaargeld heb jij' en niet 'hoeveel spaargeld hebben jullie'. Dus als jullie in gemeenschap getrouwd zijn heb jij 50% van de bezittingen en dus 40k spaargeld.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat snap je niet aan getrouwd zijn in gemeenschap van goederen?
Trouwens, tenzij er onverwachte situaties komen, is dat geld eigenlijk wel bedoeld voor onze dochter. Voor studie etc.
Nee, zo werkt het niet.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:53 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ik snap dat jullie getrouwd zijn in gemeenschap van goederen, maar dat wil niet zeggen dat jullie daardoor beiden ineens 80k te besteden hebben. Stel dat hij ook in dit topic reageert en ook zegt dat hij 80k aan spaargeld heeft, dan klopt de balans toch niet meer? Want dat zou dan betekenen dat er 160k in de pot zit terwijl het de helft is. Het topic heet 'hoeveel spaargeld heb jij' en niet 'hoeveel spaargeld hebben jullie'. Dus als jullie in gemeenschap getrouwd zijn heb jij 50% van de bezittingen en dus 40k spaargeld.
Wat ben je dom aan het lullen man?quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:53 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ik snap dat jullie getrouwd zijn in gemeenschap van goederen, maar dat wil niet zeggen dat jullie daardoor beiden ineens 80k te besteden hebben. Stel dat hij ook in dit topic reageert en ook zegt dat hij 80k aan spaargeld heeft, dan klopt de balans toch niet meer? Want dat zou dan betekenen dat er 160k in de pot zit terwijl het de helft is. Het topic heet 'hoeveel spaargeld heb jij' en niet 'hoeveel spaargeld hebben jullie'. Dus als jullie in gemeenschap getrouwd zijn heb jij 50% van de bezittingen en dus 40k spaargeld.
Dat jij het niet snapt wil natuurlijk nog niet zeggen dat het dom gelul is.quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 09:58 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Wat ben je dom aan het lullen man?
Hoeft echt niet hoor, want...quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 09:26 schreef zwarteweduwe het volgende:
Nou, ik scheer me hier weer weg hoor, want ik val zo uit de toon!
... volgens mij pak jij de zaken (zeer) verstandig aan.quote:Aflossen van de (te hoge) hypotheek heeft mijn prioriteit nu, boven spaargeld opbouwen.
Mocht ik een nieuwe wasmachine o.i.d. nodig hebben, dan kan dat altijd door een termijn extra aflossing over te slaan. Voor mij werkt dit het best. Ik word een beetje zenuwachtig van veel geld op de bank waar ik nog geen bestemming voor heb
Heb je van dat geld een ander huis gekocht?quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 19:50 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Goede baan in het verleden (wetenschappelijk onderzoek), zuinig geleefd (geen auto, geen gadgets, geen merkkleding, geen dure vakanties e.d.), bescheiden huisje gekocht in de jaren 1990 en meteen begonnen met aflossen op de hypotheek. Afgeloste huisje met winst verkocht en tadaa.
Ik heb mede van de opbrengst van de oude hut een fijn flatje gekocht. Cash betaald, want ik krijg dus géén hypotheek meer vanwege geen betaalde baan.quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 19:54 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Heb je van dat geld een ander huis gekocht?
Yo man, en dat schuift!!!quote:Daarnaast heb je toch al een baan als moderator nu?
Door de mods?quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 19:59 schreef Woods het volgende:
Dit is zeker zo'n topic waarin je IP kan worden achterhaalt en je bankrekening binnen no-time leeggeplundert is
Ik zou dat zelf denk ik nooit durven om een aanzienlijk bedrag op te sparen en er de komende jaren niet aan te komen. Zeker niet als je er ook nog eens zuinig en niet een beetje comfortabel op gaat levenquote:Op zaterdag 3 augustus 2013 19:50 schreef HetKlusKonijn het volgende:
1) Hoeveel spaargeld (vrij vermogen: dus ook aandelen e.d.) heb je?
Ongeveer 100K.
2) Wat is je leeftijd?
50.
3) Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? (maandelijks gespaard? beleggingen? schenkingen ouders? erfenis? of juist niet door uitbundig leven/studententijd e.d.?
Goede baan in het verleden (wetenschappelijk onderzoek), zuinig geleefd (geen auto, geen gadgets, geen merkkleding, geen dure vakanties e.d.), bescheiden huisje gekocht in de jaren 1990 en meteen begonnen met aflossen op de hypotheek. Afgeloste huisje met winst verkocht en tadaa.
Maar ik moet er dus wel de komende 10 jaar of zo van leven, als het mij niet lukt om weer een (betaalde) baan te krijgen... en tot dusverre wil dat niet zo erg vlotten, want "ik pas niet in het profiel" oftewel, ik ben te oud..
Ik soepeer de centjes dus voorlopig lekker op.
Was een klein grapjequote:Op zaterdag 3 augustus 2013 20:00 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Door de mods?
De belastingdienst is al volledig van mijn gegevens op de hoogte hoor.
Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik iets 'gemist' heb door mijn zogenaamd zuinige levensstijl. In tegendeel, ik ben iedere keer weer stomverbaasd om te lezen/horen voor wat voor volslagen overbodige trendy rotzooi/nonsens mensen hun centen over de balk gooien.quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 20:04 schreef Woods het volgende:
[..]
Ik zou dat zelf denk ik nooit durven om een aanzienlijk bedrag op te sparen en er de komende jaren niet aan te komen. Zeker niet als je er ook nog eens zuinig en niet een beetje comfortabel op gaat leven
Snap ik hoor.quote:Was een klein grapje,maar ik vind het altijd 'eng' om zulke dingetjes op een openbare site neer te knallen.
Dankjewel!quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 19:32 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
... volgens mij pak jij de zaken (zeer) verstandig aan.
Sterk! Volhouden, dan word je beloond met "de hoorn des overvloeds".quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 21:06 schreef zwarteweduwe het volgende:
Dankjewel!
Ik ben erg geïnspireerd door een aantal mega-aflossers in het andere topic, en daar hou ik me op mindere momenten (het is verdikkeme net diëten!) even aan vast. Stug doorgaan
Echt, "wie zijn schulden vermindert, verarmt nooit" - is altijd mijn 'credo' geweest en het heeft mij bepaald geen windeieren gelegd.quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 21:06 schreef zwarteweduwe het volgende:
[..]
Dankjewel!
Ik ben erg geïnspireerd door een aantal mega-aflossers in het andere topic, en daar hou ik me op mindere momenten (het is verdikkeme net diëten!) even aan vast. Stug doorgaan
Heel herkenbaar, ik ben ook altijd met stomheid geslagen en niemand snapt dat ik een gezin met 3 kinderen kan onderhouden met mijn salaris, terwijl mijn partner ook niet werkt....quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 20:09 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik iets 'gemist' heb door mijn zogenaamd zuinige levensstijl. In tegendeel, ik ben iedere keer weer stomverbaasd om te lezen/horen voor wat voor volslagen overbodige trendy rotzooi/nonsens mensen hun centen over de balk gooien.
Uiteraad meer dan modaal, dat is namelijk het nieuwe minimumloon, je kan er geen ruk meequote:Op zondag 4 augustus 2013 10:32 schreef Pap89 het volgende:
Minder werken?
Dan verdien je toch vast wel meer dan modaal neem ik aan
Of maak je nu juist extra uren?
Wat een onzin. Met een modaal salaris kan je een huis van meer dan 160K kopen.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 15:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Uiteraad meer dan modaal, dat is namelijk het nieuwe minimumloon, je kan er geen ruk mee
- geen huis kopen
- geen gezin mee onderhouden
- geen toeslagen als je alleen bent
- etc.
Of je moet het minimum loon hebben of meer dan modaal, iedereen daartussen is de pineut...
Als je een beetje wilt leven heb je wel meer nodig dan dat en ik ken ook niemand die minder verdiend.
Extra uren doe ik niet aan want dat doe ik teveel en lijk ik te ambitieus... Ik doe juist expres minder....
160? Welke bank is dat?quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 20:01 schreef kabelmannetje het volgende:
[..]
Wat een onzin. Met een modaal salaris kan je een huis van meer dan 160K kopen.
Hele volksstammen kunnen een gezin met veel minder dan 33500 euro aan inkomen onderhouden.
Je krijgt geen toeslagen... maar je krijgt wel gratis meer dan 1/3 van je hypotheek terug. Als je alleen bent dan kan je echt makkelijk rondkomen van modaal en dan heb je inderdaad geen enkel recht op nog meer toeslag. Misschien nog wel een paar euro zorgtoeslag!![]()
Als je niet kan rondkomen met modaal dan ligt dat aan JOUW uitgavenpatroon. IK of de MAATSCHAPPIJ hoef niet te betalen voor het gat in jouw hand.
Tja dat is nu net het probleem van NL.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 20:01 schreef kabelmannetje het volgende:
[..]
Wat een onzin. Met een modaal salaris kan je een huis van meer dan 160K kopen.
Hele volksstammen kunnen een gezin met veel minder dan 33500 euro aan inkomen onderhouden.
Je krijgt geen toeslagen... maar je krijgt wel gratis meer dan 1/3 van je hypotheek terug. Als je alleen bent dan kan je echt makkelijk rondkomen van modaal en dan heb je inderdaad geen enkel recht op nog meer toeslag. Misschien nog wel een paar euro zorgtoeslag!![]()
Als je niet kan rondkomen met modaal dan ligt dat aan JOUW uitgavenpatroon. IK of de MAATSCHAPPIJ hoef niet te betalen voor het gat in jouw hand.
Ach ja sparen doe je uiteindelijk ook maar om het uit te geven. Maakt dan verder niet uit aan wat natuurlijk.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 20:36 schreef RobertVH het volgende:
1) +/- 20,000 euro
2) 23
3) fulltime werken vanaf je 16e, gezond verstand met geld omgaan..
een paar jaar bij ouders blijven wonen als je full time werkt maakt ook een redelijk verschil, daarnaast de eerste paar jaar een simpele oudere auto gereden ipv een nieuwe auto kopen..
Laatste paar jaar huisvesting & auto via werk, scheelt ook.
staat wel weer tegenover dat het eerst 2-3x zoveel was, maar afgelopen half jaar getrouwd en een huis gekocht, dat blijkt ook wat te kosten
Ik kwam vorige week tot de ontdekking dat mijn laptopje was aangesloten bij een botnet, dus iedereen die op mij reageert kan beter een ander wachtwoord kiezen voor zijn internetbankieren.quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 19:59 schreef Woods het volgende:
Dit is zeker zo'n topic waarin je IP kan worden achterhaalt en je bankrekening binnen no-time leeggeplundert is
Grappigquote:Op zaterdag 10 augustus 2013 11:13 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ik kwam vorige week tot de ontdekking dat mijn laptopje was aangesloten bij een botnet, dus iedereen die op mij reageert kan beter een ander wachtwoord kiezen voor zijn internetbankieren.
Normaal is het 4,5x je jaarsalaris. Via hypotheker.nl kom ik uit op 162K max.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 21:26 schreef Pap89 het volgende:
[..]
160? Welke bank is dat?
Hier is het max 148k
Die berekening is heel safe. Ik kreeg twee jaar terug iets van 5,25 keer. Of dat slim is, dat is natuurlijk twee...quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:40 schreef kabelmannetje het volgende:
[..]
Normaal is het 4,5x je jaarsalaris. Via hypotheker.nl kom ik uit op 162K max.
Dat is nog steeds zo. Althans, bij het overgrote merendeel van mijn cliënten, jazeker.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 10:45 schreef Isee het volgende:
[..]
Tja dat is nu net het probleem van NL.
Vroeger hoefde de minima enkel instaat te zijn om een hokje 3 hoog achter te kunnen huren, moesten ze een paar setjes kleding kunnen halen bij de kringloop, moesten ze kunnen eten en voorzien worden van zorg ingeval van nood.
Ik ben heel erg benieuwd waar je deze "wijsheid" vandaan haalt. Post eens een linkje?quote:Tegenwoordig moeten de minima voorzien worden van een fatsoenlijke woning, eten, een flatscreen, wasmachine, droger, computer met internet, weekje vakantie en af en toe een dagje uit en qua zorg denken ze liever zelf totaal niet na en zitten ze bij elk kuchje bij de huisartsenpost/spoedeisende hulp.
Als die mensen met een net-onder-modaal salaris net zo "goed" op de hoogte zijn als jij, ja dan snap ik dat.quote:Dan is het niet heel gek dat mensen die net onder modaal zitten dit met een scheef gezicht aankijken.
Dat hangt toch ook beetje af van je toekomst perspectief. Zelf lang geleden (uhum 2000) 7 keer mijn loon als hypotheek. Nu is de hypotheek nog hetzelfde (licht verhoogd) en bestaat het nog maar uit 2.5x mijn inkomen.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 19:26 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Die berekening is heel safe. Ik kreeg twee jaar terug iets van 5,25 keer. Of dat slim is, dat is natuurlijk twee...
Doe slim en geef zo min mogelijk uit. Werk zodra je kan en ga eens investeren zodra je 20k hebt en een financiële studie hebt gedaan.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 22:44 schreef schnitzeljansen het volgende:
¤6000,-
13-jaar
Ik spaar al een aantal jaar het zakgeld van mn vader en het geld wat ik krijg van mijn opa en oma van mn vaders kant.
All het geld wat ik heb gekregen bij mn moeder geef ik gwn uit aan dingen
En ondertussen werk je?quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 23:10 schreef mafkees10 het volgende:
Spaargeld.. tja, je hebt er niet veel aan imo. Ik heb een paar K achter de hand voor eventuele tegenvallers maar ik heb prachtige momenten mee gemaakt. Heb echt veel uitgegeven en geen moment spijt van gehadLife's good..
Correct! Ik heb een vast contract en verdien best veel voor mijn leeftijd en heb lage maandlasten. De rest geef ik allemaal uit en spaar wat als ik wat over heb. Geniet meer van het leven en geef het graag uitquote:
waarom moet je liegen over de bezittingen van de nederlandse onderklasse omdat je zelf jezelf te dood in werkt voor je vrouw van 45?quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 10:45 schreef Isee het volgende:
[..]
Vroeger hoefde de minima enkel instaat te zijn om een hokje 3 hoog achter te kunnen huren, moesten ze een paar setjes kleding kunnen halen bij de kringloop, moesten ze kunnen eten en voorzien worden van zorg ingeval van nood.
Tegenwoordig moeten de minima voorzien worden van een fatsoenlijke woning, eten, een flatscreen, wasmachine, droger, computer met internet, weekje vakantie en af en toe een dagje uit en qua zorg denken ze liever zelf totaal niet na en zitten ze bij elk kuchje bij de huisartsenpost/spoedeisende hulp.
Probeer het nog eens in fatsoenlijk Nederlands.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 23:21 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
waarom moet je liegen over de bezittingen van de nederlandse onderklasse omdat je zelf jezelf te dood in werkt voor je vrouw van 45?![]()
ik wens jou een vogelaarswoning doe
probeer het eerst maar zonder telegraaf leugens, tokkiequote:Op zaterdag 10 augustus 2013 23:23 schreef Isee het volgende:
[..]
Probeer het nog eens in fatsoenlijk Nederlands.
Knap dat je nu al zo veel spaargeld hebt! Vanaf welke leeftijd ben je gaan sparen?quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 22:44 schreef schnitzeljansen het volgende:
¤6000,-
13-jaar
Ik spaar al een aantal jaar het zakgeld van mn vader en het geld wat ik krijg van mijn opa en oma van mn vaders kant.
All het geld wat ik heb gekregen bij mn moeder geef ik gwn uit aan dingen
Heb je ook nog een huis geërfd?quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 23:36 schreef TigerXtrm het volgende:
1. Vrij vermogen ongeveer ¤330.000, inclusief beleggingen.
2. 25
3. Erfenis
Sorry lees geen telegraaf en ben prima opgeleid.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 23:26 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
probeer het eerst maar zonder telegraaf leugens, tokkie
Ja.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 23:41 schreef Mike4Ever het volgende:
[..]
Heb je ook nog een huis geërfd?
tussen mn 4e of 5e ofso is die rekening geopend door mn vaderquote:Op zaterdag 10 augustus 2013 23:27 schreef larsico het volgende:
[..]
Knap dat je nu al zo veel spaargeld hebt! Vanaf welke leeftijd ben je gaan sparen?
Dan spaar je gemiddeld dus zo'n 60 euro per maand, best veel voor op jouw leeftijdquote:Op zondag 11 augustus 2013 03:44 schreef schnitzeljansen het volgende:
[..]
tussen mn 4e of 5e ofso is die rekening geopend door mn vader
Ik overdreef een klein beetje, maar er zit wel een kern van waarheid in.quote:
nee hoor.quote:Met een modaal salaris kan je een huis van meer dan 160K kopen.
Ja, maar niet in NL. Er zullen vast wel gezinnen bestaan die kunnen rondkomen tussen de 1600-1700 per maand netto, maar geen hele volksstammen.quote:Hele volksstammen kunnen een gezin met veel minder dan 33500 euro aan inkomen onderhouden.
Als je een huis hebt gekocht, wat niet kan. Daarnaast is die hypotheek 1/3 hoger vanwege deze teruggave. Dus netto maakt het geen ruk uit.quote:Je krijgt geen toeslagen... maar je krijgt wel gratis meer dan 1/3 van je hypotheek terug.
Dat klopt, dan kan je er prima van rondkomen.quote:Als je alleen bent dan kan je echt makkelijk rondkomen van modaal en dan heb je inderdaad geen enkel recht op nog meer toeslag. Misschien nog wel een paar euro zorgtoeslag!![]()
Hoeft ook helemaal niet. Ik constateer alleen dat het niet gaat.quote:Als je niet kan rondkomen met modaal dan ligt dat aan JOUW uitgavenpatroon. IK of de MAATSCHAPPIJ hoef niet te betalen voor het gat in jouw hand.
Slim!quote:Op woensdag 14 augustus 2013 20:47 schreef ikbenschipper het volgende:
Tja niet zo veel meer. Het was veel meer maar dat zit nu in stenen en in de inrichting. Daardoor heb ik wel een lagere hypotheek, en dus lagere maandlasten.
Het is m.i. nogal afhankelijk van in welke 'levensfase' je je bevindt. Als je jong bent, en je hebt een goede baan, dan is het inderdaad nogal aantrekkelijk om te denken, "wie maakt mij wat, en wie dan leeft, dan zorgt..."quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 23:10 schreef mafkees10 het volgende:
Spaargeld.. tja, je hebt er niet veel aan imo. Ik heb een paar K achter de hand voor eventuele tegenvallers maar ik heb prachtige momenten mee gemaakt. Heb echt veel uitgegeven en geen moment spijt van gehadLife's good..
Nou een starterswoning van zon 90m2 dat je van de woningbouw koopt kost in de meeste regio's buiten de randstad toch gauw 175.000 euro hoor.... dat red je niet met jan modaal.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 23:49 schreef Renesite het volgende:
Wat een gezever!
Met een startersinkomen kan ik een leuk opknappershuisje met drie slaapkamers kopen in een buitenwijk van een redelijke stad. Het is geen randstad en/of vetpot maar toe even zeg, ik hoef geen oprit, gouden lijsten en per se een stoomcabine, sauna, jaccuzi, drie ovens en een executive suite op de bovenste etage met een loggia, balkon én dakterras met uitzicht over de skyline.
Anyhow!
Hmmm, http://www.funda.nl/koop/enschede/75000-125000/quote:Op woensdag 14 augustus 2013 22:17 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Nou een starterswoning van zon 90m2 dat je van de woningbouw koopt kost in de meeste regio's buiten de randstad toch gauw 175.000 euro hoor.... dat red je niet met jan modaal.
In Enschede zijn huizen behoorlijk goedkoop maar ga je Hengelo voorbij stijgt de prijs al met 50k.
Ik denk dat het probleem is dat veel starters meteen in een echt huis-met-tuintje willen wonen. Niets mis met beginnen een flat te kopen, als je het mij vraagt.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 22:17 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Nou een starterswoning van zon 90m2 dat je van de woningbouw koopt kost in de meeste regio's buiten de randstad toch gauw 175.000 euro hoor.... dat red je niet met jan modaal.
In Enschede zijn huizen behoorlijk goedkoop maar ga je Hengelo voorbij stijgt de prijs al met 50k.
Dito.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 23:11 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik denk dat het probleem is dat veel starters meteen in een echt huis-met-tuintje willen wonen. Niets mis met beginnen een flat te kopen, als je het mij vraagt.
Als er nou iets DOM is, is het wel meedoen aan loterijen.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 21:42 schreef Pap89 het volgende:
[..]
Meerdere malen de loterij gewonnen?
Je hebt een goed punt. Niks mis met het kopen van een flat en later pas doorverhuizen, als je je dat financieel kan verantwoorden. Probleem is dat er een hele generatie is opgegroeid die niet beter weet, en het principe van "geduld" en "de tering naar de nering zetten" lijkt velen vreemd te zijn.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 23:11 schreef Gwywen het volgende:
Ik denk dat het probleem is dat veel starters meteen in een echt huis-met-tuintje willen wonen. Niets mis met beginnen een flat te kopen, als je het mij vraagt.
Inderdaad. Je hóeft je wooncarrière niet te beginnen met maximaal lenen op twee salarissen.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 23:34 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Je hebt een goed punt. Niks mis met het kopen van een flat en later pas doorverhuizen, als je je dat financieel kan verantwoorden. Probleem is dat er een hele generatie is opgegroeid die niet beter weet, en het principe van "geduld" en "de tering naar de nering zetten" lijkt velen vreemd te zijn.
Niks mis mee, inderdaad.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 23:36 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Inderdaad. Je hóeft je wooncarrière niet te beginnen met maximaal lenen op twee salarissen.
Wij zijn destijds ook in een flat begonnen, later een tussenwoning en nu vrijstaand.
Even geduld en je komt er wel.
Dat is niet helemaal waar, ik woon zelf nu in een (huur)flat en ben nu 27(woon al 6jr hier) en zou graag door willen stromen maar die prijzen zijn gewoon zo hoog dat mijn inkomen (modaal) dat gewoon niet toelaat.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 23:11 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Zoals Gwywen al postte: GEDULD.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:01 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar, ik woon zelf nu in een (huur)flat en ben nu 27(woon al 6jr hier) en zou graag door willen stromen maar die prijzen zijn gewoon zo hoog dat mijn inkomen (modaal) dat gewoon niet toelaat.
Een flat kost gauw 100/120.000 dat ga je niet redden met een starters salaris wanneer je 22/23 bent.
Toen mijn ouders jong waren konden ze midden 20 een huis kopen die soort woningen zijn nu ruim 2,5 TON! wat toen krap 1 ton in guldens was en dat kon je betalen met een vrij eenvoudige baan.
Klopt.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:09 schreef Zwolsboy het volgende:
Jij bent zelf 50+ dus jou ouders zijn minstens 70+ dat waren hele andere tijden.
Ik zag destijds met afgrijzen hoe vele jonge mensen - mijn leeftijd dus - zich ongelooflijk in de schulden staken. Tophypotheken op twee inkomens, ik heb gesmeekt naar diversen van hun: "DOE HET NIET!!!"quote:Als je kijkt wat er eind jaren 80 begin jaren 90 mogelijk was qua kopen.
Netjes werken, geen flauwekul kopen, zuinig leven. Echt, het kan.quote:Ik spaar ook als een gek maar hoe hark ik 150.000 bij elkaar ?
Daarom is het kopen van een huis nog steeds niet zo'n gek idee, als je maar zeker weet dat je zeker een lange periode op die plek wilt blijven wonen.quote:Alles wordt steeds duurder...je kan steeds minder sparen je kan moeilijk op je huur bezuinigen.
150K is als je in loondienst bent wel erg veel en bijeen sparen kan wel, mits je weinig nodig hebt. Ik verdiende 1,5x modaal met een fulltime baan en heb mijn klushuis van 120K hypotheek daarmee in 7 jaar afbetaald. Ik kon zo'n 1600/maand jaar sparen en lostte dat huis na 7 jaar in 1x af. De renter leverde toen nog een mooie 5% op.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:09 schreef Zwolsboy het volgende:
Jij bent zelf 50+ dus jou ouders zijn minstens 70+ dat waren hele andere tijden.
Als je kijkt wat er eind jaren 80 begin jaren 90 mogelijk was qua kopen.
Ik spaar ook als een gek maar hoe hark ik 150.000 bij elkaar ?
Alles wordt steeds duurder...je kan steeds minder sparen je kan moeilijk op je huur bezuinigen.
Dit dus.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:33 schreef kabelmannetje het volgende:
[..]
150K is als je in loondienst bent wel erg veel en kan wel, mits je weinig nodig hebt. Ik verdiende 1,5x modaal met een fulltime baan en heb mijn klushuis van 120K hypotheek daarmee in 7 jaar afbetaald. Ik kon zo'n 1600/maand jaar sparen en lostte dat huis na 7 jaar in 1x af. De renter leverde toen nog een mooie 5% op.Ik heb/wil geen auto, ging "maar" 1 maand/jaar op vakantie, kleding, tv en zo boeit mij niet. Dan gaat het hard. Na 7 jaar kon ik met 500/maand rondkomen. Toen spaarde ik bijna 2K/maand omdat ik hypotheekvrij was. Na 2 jaar heb ik mijn baan opgezegd om alleen nog wat leuke baantjes te doen en zegde deze op als ik zin had om lang te reizen. Financieel zit er geen druk meer achter. Fijn zo.
Ik ben ook 27. Ik kon toen ik 23 was op mijn inkomen (29k) een hypotheek krijgen van 135.000 euro. Dat was veel te weinig voor wat ik wou kopen. Gelukkig had ik dus veel spaargeld. en kon ik een starterslening krijgen van de gemeente (waarvan ik wist dat ik die na 3 jaar kon aflossen (dank aan mijn ouders)). Daarnaast was een inkomensstijging van 50% zeer aannemelijk.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:01 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar, ik woon zelf nu in een (huur)flat en ben nu 27(woon al 6jr hier) en zou graag door willen stromen maar die prijzen zijn gewoon zo hoog dat mijn inkomen (modaal) dat gewoon niet toelaat.
Een flat kost gauw 100/120.000 dat ga je niet redden met een starters salaris wanneer je 22/23 bent.
Toen mijn ouders jong waren konden ze midden 20 een huis kopen die soort woningen zijn nu ruim 2,5 TON EURO! wat toen krap 1 ton in ANTIEKE guldens! was en dat kon je betalen met een vrij eenvoudige baan.
Ik doe het voor een gedeelte ook op die manier. Hoef niet 10x op vakantie, of de nieuwste smartphone. merk wel dat nu ik aardig wat heb gespaard uitgave voor duurdere dingen soms wel wat makkelijker gaan.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:36 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Dit dus.Het 'key point': "mits je weinig nodig hebt", oftewel: geen geld verspillen aan mode-gevoelige, door de commercie opgedrongen flauwekul. En dat is toch ècht je eigen vrije keuze. Niet iedereen 'wil' de laatste smartphone, flatscreen, merkkleding, enzovoorts.
Ik in ieder geval niet. En ik kom echt niks tekort. Sterker nog - in tegendeel.
Goed gedaan man!
Ook mijn ouders - die inderdaad gelukkig nog leven - hebben hun geld vergaard met hard werken en zuinig leven. Ik ben verdomd blij met de lessen die zij mij destijds geleerd hebben.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:44 schreef Zwolsboy het volgende:
Ja jij haalt je ouders erbij, die leven waarschijnlijk nog
Als ze vermogen hebben ja dat geven ze zo een halve ton aan jou maar niet iedereen heeft die mogelijkheid.
Met een laag inkomen krijg je voor een dergelijke huur huursubsidie, en niet zo'n beetje ook.quote:Toch als ik die dingen prut wat de huidige jongeren zo leuk vinden is lang niet zo duur als een maandje huur550,- pm voor een flat kom op zeg
en dat ook nog sociaal noemen.
Ja wat dat betreft heb ik natuurlijk enorme mazzel. Want het maakt het heel veel makkelijker.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:44 schreef Zwolsboy het volgende:
Als ze vermogen hebben ja dat geven ze zo een halve ton aan jou maar niet iedereen heeft die mogelijkheid.
Toch als ik die dingen prut wat de huidige jongeren zo leuk vinden is lang niet zo duur als een maandje huur550,- pm voor een flat kom op zeg
Ik weet je inkomen niet maar met wat spaargeld + een modaal inkomen (wat 33k is in 2013). Moet je toch wel iets kunnen vinden wat je iets lijkt..quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:54 schreef Zwolsboy het volgende:
Huursubsidie bestaat niet, Huurtoeslag wel.
En huurtoeslag krijg je alleen als je niet wil/kan werken, boven de 20k nogwat krijg je het gewoon niet.
Heb je meer dan 21K spaargeld krijg je het ook niet.
Dit Dus. Ik heb óók mazzel gehad, en dat zal ik ook echt nooit ontkennen.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:54 schreef ikbenschipper het volgende:
En weet ik dat ik best mazzel heb gehad. Maar onmogelijk is het alleen niet.
Nee dat is het zeker niet maar heb je i.d.d. alleen recht op zorgtoeslag.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:56 schreef Zwolsboy het volgende:
Een inkomen beneden modaal maar boven het min loon loop je gewoon echt alles mis, zit net op de site van al die toeslagen enzo te kijken. Alsof 24k een hoog inkomen is....
Nope Cash kan ook opraken als je teveel uitgeeft. Dure dingen doe ik eigenlijk nooit impulsief eerst even verder kijken op internet bijvoorbeeld spaart geld uit (kan tot honderden euros schelen). Al merk ik wel dat ik tegenwoordig sneller het besluit neem iets wel te kopen (omdat ik het kan betalen)quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:57 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Dit Dus. Ik heb óók mazzel gehad, en dat zal ik ook echt nooit ontkennen.
Maarre... die cash van mij is niet oneindig, hoor...
Het valt allemaal wel mee. Zolang je niet gek genoeg bent zoals ik dat altijd ben geweest kun je hier rustig met een modaal inkomen een leuk huis bemachtigen zolang je eisen niet te groot zijn.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:44 schreef Zwolsboy het volgende:
Toch als ik die dingen prut wat de huidige jongeren zo leuk vinden is lang niet zo duur als een maandje huur550,- pm voor een flat kom op zeg
Klopt maar waarom krijg je dan geen huurtoeslag? ik vind die grens zo bizzar laag voor iemand die werkt en alles zelf doet. Als ik een inkomen van 1200,- opgeef (uitkering) krijg je zo 250,- los aan huurtoeslag! daar doe je helemaal niks voor je trekt al een uitkering van de staat....quote:Op donderdag 15 augustus 2013 01:00 schreef ikbenschipper het volgende:
[..]
Nee dat is het zeker niet maar heb je i.d.d. alleen recht op zorgtoeslag.
Maar het is ook geen modaal inkomen dan.
Je krom ik weet helaas is er tussen de 1200-1400 ergens de grens die meer/minder werken niet lonend maakt. Terwijl werken altijd lonend zou moeten zijn. Absoluut een punt voor onze regering.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 01:08 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Klopt maar waarom krijg je dan geen huurtoeslag? ik vind die grens zo bizzar laag voor iemand die werkt en alles zelf doet. Als ik een inkomen van 1200,- opgeef (uitkering) krijg je zo 250,- los aan huurtoeslag! daar doe je helemaal niks voor je trekt al een uitkering van de staat....
Helaas, dat is nooit anders geweest. Dat was in de jaren 90 al met die achterlijke subsidie regelingen van premie A, B en C.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 01:18 schreef ikbenschipper het volgende:
[..]
Je krom ik weet helaas is er tussen de 1200-1400 ergens de grens die meer/minder werken niet lonend maakt. Terwijl werken altijd lonend zou moeten zijn. Absoluut een punt voor onze regering.
Ja dergelijke subsidies zouden geleidelijk moeten kunnen aflopen waardoor werken altijd loont.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 01:23 schreef Cherna het volgende:
[..]
Helaas, dat is nooit anders geweest. Dat was in de jaren 90 al met die achterlijke subsidie regelingen van premie A, B en C.
Verdiende je iets teveel had je geen recht op premie A. Premie B is van heel erg korte duur geweest(persoonlijk net te laat) en premie C verdiende ik te weinig voor. Dus dan maar bestaand kopen. Ook toen had je die inkomensgrenzen.
Een beetje gechargeerd gezegd, maar dat laatste is dus juist de bedoeling. En terecht.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 01:28 schreef Zwolsboy het volgende:
Of alleen huurtoeslag krijgen als je inkomsten uit arbeid hebt tot modaal.
Trek je een uitkering dan krijg je fors minder huurtoeslag zodat werken loont.
Dat is toch het idee van een pensioen? Ik begrijp niet zo goed waarom je gigantisch spijt hebt van het feit dat je voor je oude dag hebt gezorgdquote:Op donderdag 15 augustus 2013 01:54 schreef Cherna het volgende:
Ik tel mijn pensioen niet mee want dat is gigantisch waar ik veel spijt van heb. Als ik dat toen ik freelancer was op de bank had laten staan had ik mogelijk 125.000 euro eigen vermogen gehad. Nu zit het opgesloten in een pensioen waar ik niet aan kan komen.
Wat is zuinig leven? Ik ben benieuwd naar je uitgavepatroon als freelancer.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 01:54 schreef Cherna het volgende:
En gelukkig heb ik buiten het vijf maal verhuizen en dat pensioen altijd zuinig geleefd zonder veel luxe.
quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:43 schreef ikbenschipper het volgende:
Ik kon toen ik 23 was op mijn inkomen (29k) een hypotheek krijgen van 135.000 euro. Dat was veel te weinig voor wat ik wou kopen.
Dit is dus wat ik bedoelde.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 01:08 schreef Cherna het volgende:
(...) kun je rustig met een modaal inkomen een leuk huis bemachtigen zolang je eisen niet te groot zijn.
Ik heb er spijt van dat ik pas met 67 jaren oud aan mijn eigen gespaard deel kan komen. En dan nog moet je maar afwachten wat die onstabiele overheid voor een verdere plannen heeft.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 13:33 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Dat is toch het idee van een pensioen? Ik begrijp niet zo goed waarom je gigantisch spijt hebt van het feit dat je voor je oude dag hebt gezorgd![]()
Ik ken een ondernemer die uiteindelijk zijn zaak heeft verkocht voor een relatief laag bedrag, en die slaat zichzelf dagelijks voor zijn hoofd dat hij niet wat spaarzamer is geweest.
Mijn uitgave patroon was sparen voor een zeer goed pensioen, studie kinderen, het betalen van de vele verhuizingen, auto, studies(als freelancer) en een maal in de vijf jaar met vakantie(Italië). Maar ik heb wel kwaliteit spullen in huis. Althans made in Germany voor al mijn witgoed etc. En dan bedoel ik het standaard witgoed zoals wasmachine, ijskast, etc. Geen overbodige zaken zoals magnetrons, vaatwassers, drogers.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 13:42 schreef Prenzlauer het volgende:
[..]
Wat is zuinig leven? Ik ben benieuwd naar je uitgavepatroon als freelancer.
Ik moet zeggen dat ik respect mag geven voor je levenspatroon. Ik zou het erg moeilijk vinden de 'luxe' dingen te laten liggen. Maar goed, ik zal er ook uiteindelijk aan moeten geloven met mijn studieschuld. (behalve de vaatwasser, die gaat hier echt niet de deur uit :p)quote:Op donderdag 15 augustus 2013 16:15 schreef Cherna het volgende:
[..]
Mijn uitgave patroon was sparen voor een zeer goed pensioen, studie kinderen, het betalen van de vele verhuizingen, auto, studies(als freelancer) en een maal in de vijf jaar met vakantie(Italië). Maar ik heb wel kwaliteit spullen in huis. Althans made in Germany voor al mijn witgoed etc. En dan bedoel ik het standaard witgoed zoals wasmachine, ijskast, etc. Geen overbodige zaken zoals magnetrons, vaatwassers, drogers.
O ja en een maal in de VS geweest. Maar dat koste me alleen de vliegreis. Voordeel van wonende familie in dat waardeloze land. Leuk een keer gezien te hebben maar een cultuur waar ik me niet in zou kunnen vinden. Was weer blij thuis te zijn.
Maar al die andere gadgets(laptops, mobieltje, tablet etc), stappen, uiteten, dure kleding, pretparken en veel andere luxe heb ik nooit aangeschaft. Dat ik een PC heb is door mijn studerende kinderen gekomen anders had ik die mogelijk niet eens.
Och het valt wel mee. Ik ben zo opgegroeid, en wat je nooit heb gehad mis je ook niet. Dus op dat gebied heb ik makkelijk praten.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 21:05 schreef Prenzlauer het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik respect mag geven voor je levenspatroon. Ik zou het erg moeilijk vinden de 'luxe' dingen te laten liggen. Maar goed, ik zal er ook uiteindelijk aan moeten geloven met mijn studieschuld. (behalve de vaatwasser, die gaat hier echt niet de deur uit :p)
40k is een perfecte buffer niet alleen voor nu ook voor de komende tijd.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 23:18 schreef Isee het volgende:
Als ik de verhalen zo lees van sommige hier dan vraag ik me af of ze er nog wel een leven op na houden.
Express klein wonen, maximaal aflossen en de rest sparen om financieel maar geen risico te lopen.
Uiteraard een (veel) slimmere keuze dan alles over de balk smijten maar een gulden middenweg lijkt me toch een stuk leuker en gezonder. Je complete hypotheek aflossen is natuurlijk fijn als je eenmaal 50 plus bent. Maar het is ook erg leuk om nu lol te hebben in je leven.
Af en toe lekker uiteten gaan, 2 keer per jaar op vakantie (of lang weekend weg) en wat zien van de wereld, keertje per jaar iets leuks/moois kopen en niet alleen goedkoop maar ook leuk wonen.
Zelf spaar ik rustig aan, het aflossen van mijn hypotheek (50%) daar ga ik aan beginnen zodra mijn vriendin werkt. Ben op dit moment 30 en heb rond de 40k nu op de bank, prima voor nu vind ik.
Opzich helemaal mee eens, en daarom zeg ik ook en dat quote je niet. Dat ik wist welke geldstroom nog mijn kant op kwam en de carrière perspectieven die ik nog had. Daarnaast ging er dus ook het nodige spaargeld de woning in.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 14:56 schreef Gwywen het volgende:
Mij vallen twee dingen op:
[..]
[..]
In "mijn tijd" (ongeveer 15 jaar geleden) als je 135 maximaal kon lenen, ging je op zoek naar een huis van maximaal 120, zodat er ruimte bleef. En ja, dat kon dan wel eens maximaal een vierkamerflat zijn terwijl je op een huis met een tuintje had gehoopt. Je stelde dus je wensen en eisen bij.
En wat is daar precies mis mee, bang dat je gezond wordt of conditie krijgt?quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:26 schreef Zwolsboy het volgende:
De auto kan ik niet eruit doen, ik werk op tijden wanneer geen OV beschikbaar is (snachts straks dus) en mijn auto loopt 1 op 21 en zit geen wegenbelasting op (Twingo2) , scheelt inderdaad een hoop geld.
Als ik die weg doe mag ik 1 uur enkele rit fietsen naar mijn werk dat heeft weinig nut![]()
Ik ben van mening dat "the best things in life are free". En dat het belangrijkste dat je hebt in je leven, je leven is. Dus, tijd die je leeft.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 23:18 schreef Isee het volgende:
Als ik de verhalen zo lees van sommige hier dan vraag ik me af of ze er nog wel een leven op na houden.
Express klein wonen, maximaal aflossen en de rest sparen om financieel maar geen risico te lopen.
Uiteraard een (veel) slimmere keuze dan alles over de balk smijten maar een gulden middenweg lijkt me toch een stuk leuker en gezonder. Je complete hypotheek aflossen is natuurlijk fijn als je eenmaal 50 plus bent. Maar het is ook erg leuk om nu lol te hebben in je leven.
Af en toe lekker uiteten gaan, 2 keer per jaar op vakantie (of lang weekend weg) en wat zien van de wereld, keertje per jaar iets leuks/moois kopen en niet alleen goedkoop maar ook leuk wonen.
Zelf spaar ik rustig aan, het aflossen van mijn hypotheek (50%) daar ga ik aan beginnen zodra mijn vriendin werkt. Ben op dit moment 30 en heb rond de 40k nu op de bank, prima voor nu vind ik.
Ja en nee, het is vooral ook een mindset. Er zijn mensen die nooit afkicken van roken en er zijn mensen die van de een op de andere dag cold turkey stoppen en nooit meer een sigaret opsteken.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 21:07 schreef Cherna het volgende:
[..]
Och het valt wel mee. Ik ben zo opgegroeid, en wat je nooit heb gehad mis je ook niet. Dus op dat gebied heb ik makkelijk praten.
Het is net als met roken. Als je nooit gerookt hebt mis je het ook niet. Heb je eenmaal een tijdlang gerookt heb je een probleem.
Wel mee eens, ondanks onze zuinige leefstijl doen we wel gewoon leuke dingen. Heb ook al zitten rekenen om onze hypotheek sneller af te lossen maar dat levert qua maandlasten zó weinig op dat ik besloten heb dat niet te doen. Tenzij ze aan de HRA gaan morrelen , dan wordt het wel een stuk aantrekkelijker maar echt nodig is het niet aangezien we een volledige annuiteitenhypotheek hebben. Het wordt toch wel afgelost uiteindelijk .quote:Op donderdag 15 augustus 2013 23:18 schreef Isee het volgende:
Klopt, maar bijv. een maand India spaarde ik omdat ik niet echt een ander doel had voor mijn geld, in een paar weken bij elkaar. Op het totaal dat ik spaarde per jaar, was dat bijna te verwaarlozen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 10:48 schreef Bajskorv het volgende:
Maar dan komen die dingen toch niet echt "for free"? Zoveel vrije tijd en reizen vereist toch in jouw geval ook eerst sparen?
In een gezonde financiele situatie zou dat eigenlijk wel moeten kunnen. Wat als je je baan verliest? Dan ga je er ook 30% op achteruit. Als je 1 dag minder werkt verlies je slechts 20% inkomen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 11:04 schreef Bajskorv het volgende:
Natuurlijk, maar vergeet niet dat niet iedereen die luxe heeft. Daarom probeer ik enkel te relativeren: Geld helpt als je een dergelijk leventje wil leiden. Niet iedereen kan morgen een dag minder werken en toch zijn rekeningen betalen.
Absoluut, ik zeg ook niet dat het niet mogelijk is. Het is alleen altijd zo makkelijk om te zeggen dat je niet om geld geeft, omdat je geen auto koopt, maar ondertussen wel lekker minder uren gaat werken, etc. Vrije uren "kosten" ook geldquote:Op vrijdag 16 augustus 2013 11:06 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
In een gezonde financiele situatie zou dat eigenlijk wel moeten kunnen. Wat als je je baan verliest? Dan ga je er ook 30% op achteruit. Als je 1 dag minder werkt verlies je slechts 20% inkomen.
Uiteraard heeft iedereen die keuze. Dit is een vrij land.quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 11:04 schreef Bajskorv het volgende:
Natuurlijk, maar vergeet niet dat niet iedereen die luxe heeft. Daarom probeer ik enkel te relativeren: Geld helpt als je een dergelijk leventje wil leiden. Niet iedereen kan morgen een dag minder werken en toch zijn rekeningen betalen.
Vrije tijd kost geen geld. Het is wat je met je vrije tijd doet.quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 11:09 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
Absoluut, ik zeg ook niet dat het niet mogelijk is. Het is alleen altijd zo makkelijk om te zeggen dat je niet om geld geeft, omdat je geen auto koopt, maar ondertussen wel lekker minder uren gaat werken, etc. Vrije uren "kosten" ook geld
Nee, vrije uren leveren geen geld op, en dat is geen probleem als je ergens anders minder geld uitgeeft. Dat is dus gewoon een keuze. Koop je een telefoon met duur telefoonabbo dan houdt dat in dat je daar meer uren voor moet maken dan wanneer je dat niet zou doen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 11:09 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
Absoluut, ik zeg ook niet dat het niet mogelijk is. Het is alleen altijd zo makkelijk om te zeggen dat je niet om geld geeft, omdat je geen auto koopt, maar ondertussen wel lekker minder uren gaat werken, etc. Vrije uren "kosten" ook geld
Absoluut, maar minder geld uitgeven is niet altijd een optie. Sommige mensen verdienen per uur gewoon weinig en willen toch een dak boven hun hoofd. Ken genoeg mensen die van erg weinig leven, en toch veel uur moeten werken...quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 11:16 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Nee, vrije uren leveren geen geld op, en dat is geen probleem als je ergens anders minder geld uitgeeft. Dat is dus gewoon een keuze. Koop je een telefoon met duur telefoonabbo dan houdt dat in dat je daar meer uren voor moet maken dan wanneer je dat niet zou doen.
Rij je auto dan betekent dat dat je per maand een uurtje of 30 moet werken om dat ding rijdend te houden.
Laat ik voorzichtig uitdrukken dat ik ook geen topsalaris hebquote:Op vrijdag 16 augustus 2013 11:19 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
Absoluut, maar minder geld uitgeven is niet altijd een optie. Sommige mensen verdienen per uur gewoon weinig en willen toch een dak boven hun hoofd. Ken genoeg mensen die van erg weinig leven, en toch veel uur moeten werken...
Zo heb ik ook altijd geredeneerd. Ik heb het ooit voor een collega uitgerekend. Hij was totaal (incl afschrijving, benzine enz) meer dan een dag per week aan het werk voor zijn auto.quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 11:16 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Nee, vrije uren leveren geen geld op, en dat is geen probleem als je ergens anders minder geld uitgeeft. Dat is dus gewoon een keuze. Koop je een telefoon met duur telefoonabbo dan houdt dat in dat je daar meer uren voor moet maken dan wanneer je dat niet zou doen.
Rij je auto dan betekent dat dat je per maand een uurtje of 30 moet werken om dat ding rijdend te houden.
Goed werk, netjes als je het zo weet in te richten, vind ik.quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 11:20 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Laat ik voorzichtig uitdrukken dat ik ook geen topsalaris hebhet is ruim onder modaal. En toch voel ik me geen moment arm en kan ik door verstandig met geld om te gaan gewoon doen en bereiken wat ik wil
Dat klopt wel ongeveer ja.quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 11:20 schreef kabelmannetje het volgende:
[..]
Zo heb ik ook altijd geredeneerd. Ik heb het ooit voor een collega uitgerekend. Hij was totaal (incl afschrijving, benzine enz) meer dan een dag per week aan het werk voor zijn auto.
Thanks.quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 11:21 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
Goed werk, netjes als je het zo weet in te richten, vind ik.
Mijn vriendin ging altijd 40 minuten heen en terug met de fiets naar haar werk.quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 10:25 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
En wat is daar precies mis mee, bang dat je gezond wordt of conditie krijgt?
Ik heb mijn auto ook ruim een jaar geleden weggedaan en fiets ook een uur heen en een uur terug naar mijn werk elke dag. Scheelt echt bakken met geld. Alleen aan benzine zou het je al ruim 60 euro in de maand schelen, dan heb je nog je verzekering, onderhoud, afschrijving etc. Een auto kost je ongemerkt gemiddeld rustig 300 tot 400 euro in de maand.
Ik ben ook nog wel eens rond aan het kijken naar een auto maar als ik dan denk wat dat ding me gaat kosten elke maand weer dan bedank ik er toch maar weer voor.
En over dat wonen: Mijn ouders konden in de jaren 80 toen ze midden 20 waren op 1 salaris een eensgezinswoning bekostigen, een auto voor de deur, elk jaar lang op vakantie etc. Dat zit er domweg niet meer in tegenwoordig. Vriendin en ik hebben nu eindelijk ook een eensgezinswoning kunnen kopen (om de hoek van waar ik vroeger heb gewoond) maar dat kon alleen op 2 salarissen en we zijn een jaar of 10 ouder dan mijn ouders voordat we het konden betalen en vakantie hebben we ook al een aantal jaren niet meer gedaan. Tijden zijn gewoon enorm veranderd en de 'babyboom' ouders hadden het wat dat betreft erg goed met een hoop regelingen destijds (bv Premie-A woningen) en een forse overwaarde die ze opgebouwd hebben.
Aan de andere kant hebben ongeveer ALLE generaties daarvoor het slechter gehad en we zijn met zijn allen gewoon stinkend rijk en strontverwend. Zelfs mensen in de bijstand hebben het beter dan mensen het ooit hebben gehad. Sterker nog, mensen in de bijstand wonen luxer dan de meeste koningen en keizers vroeger. Of dacht je dat die centrale verwarming of (warm) stromend water hadden in hun paleis.
En toch klagen we met zijn allen alles bij elkaar
Ik had het dan ook over de jaren 80 en 90quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 11:41 schreef kabelmannetje het volgende:
Zo goed als jij het verwoord had men het vroeger (jaren 70) zeker niet. Toen bezaten veel minder mensen een huis, laat staan een auto.
Wat is lol hebben. Dat is voor iedereen anders. Ik heb lol in de dingen die ik onderneem. Dat iemand plezier heeft in een vakantie naar bijvoorbeeld Thailand is dat voor mij naar het bos en op een deken wat genieten van de natuur, wat lezen, etc.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 23:18 schreef Isee het volgende:
Ik vind kamperen altijd erg leuk en als mijn collega's wel eens vragen: Wil je dan niet wat luxe op vakantie dan antwoord ik altijd met: Ik heb het hele jaar door al luxe, juist even een paar weken géén luxe en je staat weer met je benen op de grond. Het feit dat je vindt dat je op vakantie luxe wilt zegt eigenlijk al heel veel over hoe iemand over zijn eigen situatie denkt. Namelijk dat hij of zij nu géén luxe heeft.quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 13:25 schreef Cherna het volgende:
[..]
Wat is lol hebben. Dat is voor iedereen anders. Ik heb lol in de dingen die ik onderneem. Dat iemand plezier heeft in een vakantie naar bijvoorbeeld Thailand is dat voor mij naar het bos en op een deken wat genieten van de natuur, wat lezen, etc.
Ach, jij oordeelt blijkbaar ook vrij makkelijk over mensen. Ik vind luxe tijdens vakantie ook prima, eenvoud ook. Gewoon even weg zijn is soms lekker, ik werk enorm hard. Met plezier trouwens, maar dan nog heb ik breaks nodig. Dat ik af en toe lekker willen relaxen in een luxe hotel, zegt weinig over mijn eigen situatiequote:Op vrijdag 16 augustus 2013 13:29 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik vind kamperen altijd erg leuk en als mijn collega's wel eens vragen: Wil je dan niet wat luxe op vakantie dan antwoord ik altijd met: Ik heb het hele jaar door al luxe, juist even een paar weken géén luxe en je staat weer met je benen op de grond. Het feit dat je vindt dat je op vakantie luxe wilt zegt eigenlijk al heel veel over hoe iemand over zijn eigen situatie denkt. Namelijk dat hij of zij nu géén luxe heeft.
Nee ik oordeel niet maar het zijn wel de mensen waarvan ik het verwacht zeg maar die zulke opmerkingen makenquote:Op vrijdag 16 augustus 2013 13:34 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
Ach, jij oordeelt blijkbaar ook vrij makkelijk over mensen. Ik vind luxe tijdens vakantie ook prima, eenvoud ook. Gewoon even weg zijn is soms lekker, ik werk enorm hard. Met plezier trouwens, maar dan nog heb ik breaks nodig. Dat ik af en toe lekker willen relaxen in een luxe hotel, zegt weinig over mijn eigen situatie
Begrepenquote:Op vrijdag 16 augustus 2013 13:38 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Nee ik oordeel niet maar het zijn wel de mensen waarvan ik het verwacht zeg maar die zulke opmerkingen makenMensen die vreselijk materialistisch zijn, nooit genoeg hebben etc.
En ach ik ben zelf meer van de eenvoud en snap wel dat mensen naar een luxe hotel gaan maar als je het op een dusdanige manier brengt dat je het blijkbaar thuis niet luxe hebt... tja dat vind ik echt wereldvreemde gedachtes. We hebben het hier beter dan in 90% van de wereld.
"Luxe" is in mijn ogen ook saai.quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 13:38 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Nee ik oordeel niet maar het zijn wel de mensen waarvan ik het verwacht zeg maar die zulke opmerkingen makenMensen die vreselijk materialistisch zijn, nooit genoeg hebben etc.
En ach ik ben zelf meer van de eenvoud en snap wel dat mensen naar een luxe hotel gaan maar als je het op een dusdanige manier brengt dat je het blijkbaar thuis niet luxe hebt... tja dat vind ik echt wereldvreemde gedachtes. We hebben het hier beter dan in 90% van de wereld.
Maar zo werkt het niet in de hoofden van mensen. Luxe is iets relatiefs, en meet je af aan je omgeving :-)quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 13:38 schreef Metro2005 het volgende:
We hebben het hier beter dan in 90% van de wereld.
Keeping up with the jonesesquote:Op vrijdag 16 augustus 2013 18:30 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Maar zo werkt het niet in de hoofden van mensen. Luxe is iets relatiefs, en meet je af aan je omgeving :-)
De belangrijkste dingen in het leven worden sterk beinvloed door ouders en vrienden. Zoiets levensbepalends als het aantal kinderen wordt het sterkst beinvloed door.... je vriendenkring. En dus niet door de ratio.
Of jij vindt dat je een luxe auto rijdt of niet, dat hangt af van je buren
Zo te lezen kun jij dat ombuigen, maar het is voor mij eigenlijk iets dat ik pas recentelijk heb ontdekt. Nu pas denk ik: waarom heb ik eigenlijk een huis met drie slaapkamers? Omdat ik twee kinderen wil? Nope. Omdat ik die ruimte zo goed gebruik? Nee, ook niet. Waarom dan wel? Omdat mijn ex een groot huis heeft. Daarom. En ik wilde, toen we uit elkaar gingen, een mooi huis in een uptown buurt
Mocht dat voorkomen dan vertrek ik. Ik voel mij niet per se gebonden aan Nederland en als het voor mij hier niet meer lukt, dan pak ik mijn spullen. Ik praat misschien wat makkelijk, maar heb ook een goede opleiding + titel waar erg veel vraag naar is. Daarnaast houd ik van reizen... Desnoods moet ik rijst bakken in india ofzoquote:Op woensdag 14 augustus 2013 21:34 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Het is m.i. nogal afhankelijk van in welke 'levensfase' je je bevindt. Als je jong bent, en je hebt een goede baan, dan is het inderdaad nogal aantrekkelijk om te denken, "wie maakt mij wat, en wie dan leeft, dan zorgt..."
De situatie kàn een tikkie anders zijn als je na een goed arbeidzaam leven op een gegeven moment wordt gefeteerd met ongeveer 50 afwijsbrieven per maand wegens "u past niet in het profiel', of te wel, "u bent te oud", en dat is mij al op mijn 45e overkomen.
Vandaar dat ik nu verdomde blij ben met die bak cash op de bank, want die stelt mij nu in staat om deze nare crisis-tijd te overbruggen, om kennis op te doen om over een aantal maanden te beginnen als ZZP'er in mijn expertise.
Cash overigens verworven door 1) zuinig leven, 2) in het verleden verstandige beslissingen genomen, en 3) puur geluk.
Goede instelling, maar koop dan vooral geen huis. Van een beetje rijst bakken in India kun je geen hypotheek opbrengen.quote:
Before and after pics plsquote:Op maandag 2 september 2013 21:11 schreef JoaquinPhoenix het volgende:
Voordat ik ging trouwen had ik 24 000 euro maar heb ook de helft van mijn bruiloft betaald en een neuscorrectie uitgevoerd.
Nu heb ik 9 600 euro gespaard. M'n inkomen is ong 500 tot 800 per maand. Ben 21. Ik ben van plan om nog een tweede baan te nemen.
haha lol nee sorry, maar hij is heel mooi geworden en mijn zelfverzekerdheid zit nu beter in mijn vel dan voorheen,quote:
Ok ok, alleen after pic dan in de dm. Show ff met je sexy neusje.quote:Op maandag 2 september 2013 21:29 schreef JoaquinPhoenix het volgende:
[..]
haha lol nee sorry, maar hij is heel mooi geworden en mijn zelfverzekerdheid zit nu beter in mijn vel dan voorheen,
hahaha nee sorryquote:Op maandag 2 september 2013 21:33 schreef McNulty het volgende:
[..]
Ok ok, alleen after pic dan in de dm. Show ff met je sexy neusje.
kan ik niet 1000 euro lenen van je?quote:Op maandag 2 september 2013 21:35 schreef yulian het volgende:
1347840 je mag zelf de puntjes invullen
Ik vind het wel interessant. Je hebt veel spaargeld (dat mag je wel zeggen met 100k) maar toch heb je hetzelfde gevoel als iemand die weinig spaargeld heeft (laten we zeggen een paar k). Namelijk dat er een moment komt dat het op is, alleen heb jij dit moment natuurlijk later.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:57 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Dit Dus. Ik heb óók mazzel gehad, en dat zal ik ook echt nooit ontkennen.
Maarre... die cash van mij is niet oneindig, hoor...
Ben het totaal met je eens!quote:Op maandag 2 september 2013 21:39 schreef JoaquinPhoenix het volgende:
ALLEEN ONZE DADEN ! Denk daar maar eens diep over na mensen
fuck george clooney met zijn miljoenen of paris hilton,
ze komen met ons alle onder grond te zitten zonder hun rols royce
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.we don't let bygones be bygones we buy guns and squeeze like a python until the night come typical flow to keep you n*ggas on the tip of your toes lo and behold make your temple explode
quote:Op maandag 2 september 2013 21:41 schreef McNulty het volgende:
[..]
Ben het totaal met je eens!als je ook zo graag je neus wilt laten maken kan ik jewel mijn chirurg aanraden, ik heb nu een mooi europees neusje en geen lelijk turken neus. ik lijk op een victoria secret modelSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
nee serieusone love voor alle zegeningen van mijn mooi neusje en lichaam en haar en alles gwn x0x0x0x0xkusje
...
Nee, ben gierig als de neten.quote:Op maandag 2 september 2013 21:37 schreef JoaquinPhoenix het volgende:
[..]
kan ik niet 1000 euro lenen van je?
zo zijn de meeste nederlanders wel ja, geen wonder dat wij de meeste doekoes op bank hebben liggen (feit - nieuws)(is nieuws feit) ? (quote:
Mijn neus is goed hoor zou geen andere willen hebben. Misschien die van jou.quote:Op maandag 2 september 2013 21:42 schreef JoaquinPhoenix het volgende:
[..]
als je ook zo graag je neus wilt laten maken kan ik jewel mijn chirurg aanraden, ik heb nu een mooi europees neusje en geen lelijk turken neus. ik lijk op een victoria secret model
nee serieusone love voor alle zegeningen van mijn mooi neusje en lichaam en haar en alles gwn x0x0x0x0xkusje
nee joh, die van mij is nep, waarom zou je een neppe neus willen hebben, nederlandera hebben de mooiste neusen! Alles is zo mooi klein en lang bij jullie, helaas is dat ook zo bij de borsten en billen en heupen en lengtequote:Op maandag 2 september 2013 21:45 schreef McNulty het volgende:
[..]
Mijn neus is goed hoor zou geen andere willen hebben. Misschien die van jou.
Om een kusje op te geven natuurlijk, poepiequote:Op maandag 2 september 2013 21:46 schreef JoaquinPhoenix het volgende:
[..]
nee joh, die van mij is nep, waarom zou je een neppe neus willen hebben, nederlandera hebben de mooiste neusen! Alles is zo mooi klein en lang bij jullie, helaas is dat ook zo bij de borsten en billen en heupen en lengte
Wie is er hier de kaaskop!quote:Op maandag 2 september 2013 21:45 schreef JoaquinPhoenix het volgende:
[..]
zo zijn de meeste nederlanders wel ja, geen wonder dat wij de meeste doekoes op bank hebben liggen (feit - nieuws)(is nieuws feit) ? (
kus geven doet mijn man welquote:Op maandag 2 september 2013 21:48 schreef McNulty het volgende:
[..]
Om een kusje op te geven natuurlijk, poepie![]()
Waarom nou die sneer naar Nederlanders toe?
Zit ook in een studentenkamer terwijl ik erg goed verdien. Blijf hier nog een jaar en dan wil ik wat meer van de wereld zien. Nu even sparen en dan wil ik azie doorreizen voor een langere tijd. Een huis kopen komt later wel! Kan altijd nogquote:Op maandag 2 september 2013 21:25 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Goede instelling, maar koop dan vooral geen huis. Van een beetje rijst bakken in India kun je geen hypotheek opbrengen.
Echt waar? Zo leukquote:Op maandag 2 september 2013 21:50 schreef JoaquinPhoenix het volgende:
[..]
kus geven doet mijn man wel
Zeker netjesquote:Op vrijdag 20 september 2013 14:51 schreef .Neovo. het volgende:
Dan post ik die van mij ook maar even.
Op dit moment ongeveer 16K op mijn eigen spaarrekening. Ben nu 20 jaar oud (over een maand 21). Ik woon nog thuis, en dat zal waarschijnlijk nog wel een aantal jaren zo blijven. Helaas..
Hoe die 16K? Vanaf mijn 14e begonnen met kranten/folders bezorgen, en het meeste ervan direct naar de spaarrekening. Tot mijn 18e had ik eigenlijk geen uitgaven. Dus dat sparen ging wel rap. Na mijn 18e ging ook de studiefinanciering en zorgtoeslag naar de spaarrekening.
Ik heb al jaren twee krantenwijken, en samen met de studiefinanciering en zorgtoeslag is dat ongeveer 550 euro per maand aan inkomsten, waarvan ongeveer de helft naar de spaarrekening gaat. De andere helft gebruik ik om dingen te betalen (brandstof voor auto, verzekeringen, boodschappen).
Meestal zet ik elke maand dus ongeveer 250 naar de spaarrekening, maar af en toe zijn er grote uitgaves (aanschaf losse smartphone/laptop/kleding) waardoor er dus even niks gespaard wordt. Uitgaan e.d. doe ik niet bijna niet, dus daar bespaar ik ook wel wat mee)
Ik doe nu trouwens een full-time MBO niv. 4 opleiding, waardoor ik weinig tijd heb voor nog een baan. Begin om 5:30 met de ochtendkrant, dus aan het eind van de dag ben ik wel kapot. Ook aangezien de stage periode er straks ook weer aankomt (extra geld) kan ik momenteel niet extra werk erbij aannemen.
Als iemand nog tips heeft om sneller te sparen, hoor ik ze graag. Wil namelijk zoveel mogelijk sparen voordat ik het huis uitga. Al vind ik wel dat ik het best netjes doe voor iemand van bijna 21 jaar.
Ik ben vrijwilliger bij een jongerensoos in het dorp waar ik woon, daar heb ik ook veel plezier van.quote:Op vrijdag 20 september 2013 14:59 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Zeker netjes![]()
Respect voor je gedisciplineerde levensstijl.
Probeer wel genoeg te (blijven) genieten...
Heel leuk zo'n bedrag op je 20ste... Maar nooit uitgaan is ook wel een beetje raar vind ik. Zelf zou ik ook dat bedrag makkelijk bij elkaar hebben kunnen sparen op die leeftijd, ik werkte veel maar verzoop dat ook wel weer net zo snel. Iets waar ik nooit spijt van zal krijgen, denk dat dat bij het leven hoort als jongere.quote:Op vrijdag 20 september 2013 14:51 schreef .Neovo. het volgende:
Dan post ik die van mij ook maar even.
Op dit moment ongeveer 16K op mijn eigen spaarrekening. Ben nu 20 jaar oud (over een maand 21). Ik woon nog thuis, en dat zal waarschijnlijk nog wel een aantal jaren zo blijven. Helaas..
Hoe die 16K? Vanaf mijn 14e begonnen met kranten/folders bezorgen, en het meeste ervan direct naar de spaarrekening. Tot mijn 18e had ik eigenlijk geen uitgaven. Dus dat sparen ging wel rap. Na mijn 18e ging ook de studiefinanciering en zorgtoeslag naar de spaarrekening.
Ik heb al jaren twee krantenwijken, en samen met de studiefinanciering en zorgtoeslag is dat ongeveer 550 euro per maand aan inkomsten, waarvan ongeveer de helft naar de spaarrekening gaat. De andere helft gebruik ik om dingen te betalen (brandstof voor auto, verzekeringen, boodschappen).
Meestal zet ik elke maand dus ongeveer 250 naar de spaarrekening, maar af en toe zijn er grote uitgaves (aanschaf losse smartphone/laptop/kleding) waardoor er dus even niks gespaard wordt. Uitgaan e.d. doe ik niet bijna niet, dus daar bespaar ik ook wel wat mee)
Ik doe nu trouwens een full-time MBO niv. 4 opleiding, waardoor ik weinig tijd heb voor nog een baan. Begin om 5:30 met de ochtendkrant, dus aan het eind van de dag ben ik wel kapot. Ook aangezien de stage periode er straks ook weer aankomt (extra geld) kan ik momenteel niet extra werk erbij aannemen.
Als iemand nog tips heeft om sneller te sparen, hoor ik ze graag. Wil namelijk zoveel mogelijk sparen voordat ik het huis uitga. Al vind ik wel dat ik het best netjes doe voor iemand van bijna 21 jaar.
quote:Op vrijdag 20 september 2013 15:32 schreef .Neovo. het volgende:
Nouja, nooit uitgaan.. Heb hier niet zoveel vrienden die willen uitgaan (lees: geen), en alleen vind ik zo ongezellig.
Daarnaast ben ik vaak weg in de auto, dus dan compenseer ik het zo wel
Ik betaal belasting in de UK, dus heb daar geen issues mee...quote:Op vrijdag 20 september 2013 16:48 schreef Coelho het volgende:
Aan de mensen met 40k+ op de spaarrekening (of 20k+ bij alleenstaanden): Staat het ook daadwerkelijk op een spaarrekening en betaal je dus vermogensrendementsheffing of heb je een mooie constructie gevonden om die te vermijden? Ben op zoek naar tips omdat mijn spaarrekening ook al in de 'gevarenzone' begint te komen.
ik geef het verder nergens aan uit, af en toe wat kleding, de rest heb ik al.quote:Op vrijdag 20 september 2013 16:14 schreef Sneeuwvlok_2 het volgende:
Wist niet dat je überhaupt zoveel kon sparen met alleen kranten en studiefinanciering..
Word voor mij ook eens tijd om te gaan sparen maar met een maand inkomen van zo'n 400 per maand gaat dat moeilijk wil ik ook wat stappen en eens per jaar op vakantie. Resultaat is dat ik nu dan ook niets gespaard heb, best wel jammer maar toch ga ik liever eens op vakantie dan die 2K sparen per jaar.
ik heb ook nog wat spaargeld op de rekening van mijn broertje staan (die is namelijk nog lang geen 18). Onder de 18 hoef je geen belasting te betalen. Anders had ik ook allang mogen betalen om te sparen.quote:Op vrijdag 20 september 2013 16:48 schreef Coelho het volgende:
Aan de mensen met 40k+ op de spaarrekening (of 20k+ bij alleenstaanden): Staat het ook daadwerkelijk op een spaarrekening en betaal je dus vermogensrendementsheffing of heb je een mooie constructie gevonden om die te vermijden? Ben op zoek naar tips omdat mijn spaarrekening ook al in de 'gevarenzone' begint te komen.
domme vraag, maar je woont in de uk?quote:Op vrijdag 20 september 2013 16:49 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
Ik betaal belasting in de UK, dus heb daar geen issues mee...
Geen domme vraag, maar inderdaad. En als buitenlander betaal je hier de eerste 7 jaar geen belasting op "kapitaalswinst", oftewel rente, dividend, winst op aandelen, etc...quote:Op vrijdag 20 september 2013 17:21 schreef .Neovo. het volgende:
[..]
domme vraag, maar je woont in de uk?
Ik weet niet wie je dat heeft wijsgemaakt? Je betaalt gewoon belasting over je salaris, vaak al ingehouden door je werkgever. Bovendien telt het vermogen dat jij op je rekening hebt staan mee in het gezinsvermogen ter bepaling van vermogensrendementsheffing. Dus als jouw ouders niks gespaard hebben maar jij hebt 50k op je rekening staan, dan betalen je ouders daar VRH over.quote:Op vrijdag 20 september 2013 17:20 schreef .Neovo. het volgende:
[..]
ik heb ook nog wat spaargeld op de rekening van mijn broertje staan (die is namelijk nog lang geen 18). Onder de 18 hoef je geen belasting te betalen. Anders had ik ook allang mogen betalen om te sparen.
Ik vind dat trouwens een regeling van niks. Je werkt je te pletter om die paar centen op de rekening te krijgen, zodat de belastingdienst vervolgens een paar procent kan innen.
ik denk dat hij bedoelt dat je over de eerste 6.000 op jaarbasis je geen rente betaald. Daarom betalen jongeren meestal geen rente.quote:Op vrijdag 20 september 2013 17:27 schreef Coelho het volgende:
[..]
Ik weet niet wie je dat heeft wijsgemaakt? Je betaalt gewoon belasting over je salaris, vaak al ingehouden door je werkgever. Bovendien telt het vermogen dat jij op je rekening hebt staan mee in het gezinsvermogen ter bepaling van vermogensrendementsheffing. Dus als jouw ouders niks gespaard hebben maar jij hebt 50k op je rekening staan, dan betalen je ouders daar VMR over.
Dat werd mij enkele jaren geleden verteld dat mijn broertje geen belasting over zijn spaargeld hoeft te betalen. Achteraf had ik dat ook even moet googelenquote:Op vrijdag 20 september 2013 17:27 schreef Coelho het volgende:
[..]
Ik weet niet wie je dat heeft wijsgemaakt? Je betaalt gewoon belasting over je salaris, vaak al ingehouden door je werkgever. Bovendien telt het vermogen dat jij op je rekening hebt staan mee in het gezinsvermogen ter bepaling van vermogensrendementsheffing. Dus als jouw ouders niks gespaard hebben maar jij hebt 50k op je rekening staan, dan betalen je ouders daar VRH over.
Zo werkt dat niet, belasting wordt geheven over een fictief rendement = inkomsten. Dat die 4% wat hoog is ben ik met je eens. Maar die VRH is echt peanuts. Bij een vermogen van 40k als alleenstaande betaal je grofweg over het bedrag boven de 20k belasting. Dat is dan 240 euro. Als je die 40k voor 1 jaar vast zet kun je zo'n 2,2% rente krijgen = 880 euro. Dus je gaat er per jaar dan nog steeds dik 600 euro op vooruit. Dus als je zoveel spaargeld hebt moet je ook niet miepen over 250 euro 'extra' inkomstenbelasting, want zo ziet de belastingdienst dat.quote:Op vrijdag 20 september 2013 17:20 schreef .Neovo. het volgende:
Ik vind dat trouwens een regeling van niks. Je werkt je te pletter om die paar centen op de rekening te krijgen, zodat de belastingdienst vervolgens een paar procent kan innen.
680 euro op 40.000 is dan ook maar een rendement van 1,7%. De inflatie is al 1,5 keer zo hoog, dus met 40.680 euro kun je 1,0 tot 1,3% minder kopen dan met 40.000 een jaar eerder. Met andere woorden, dat geld dat je had wordt per jaar minder waard.quote:Op vrijdag 20 september 2013 18:34 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Zo werkt dat niet, belasting wordt geheven over een fictief rendement = inkomsten. Dat die 4% wat hoog is ben ik met je eens. Maar die VRH is echt peanuts. Bij een vermogen van 40k als alleenstaande betaal je grofweg over het bedrag boven de 20k belasting. Dat is dan 240 euro. Als je die 40k voor 1 jaar vast zet kun je zo'n 2,2% rente krijgen = 880 euro. Dus je gaat er per jaar dan nog steeds dik 600 euro op vooruit. Dus als je zoveel spaargeld hebt moet je ook niet miepen over 250 euro 'extra' inkomstenbelasting, want zo ziet de belastingdienst dat.
Dus de belastingdienst moet voor de inflatie gaan compenseren? Beetje rare gedachtengang.quote:Op vrijdag 20 september 2013 18:53 schreef GSbrder het volgende:
[..]
680 euro op 40.000 is dan ook maar een rendement van 1,7%. De inflatie is al 1,5 keer zo hoog, dus met 40.680 euro kun je 1,0 tot 1,3% minder kopen dan met 40.000 een jaar eerder. Met andere woorden, dat geld dat je had wordt per jaar minder waard.
Het is de overheid die een groot deel van de inflatie veroorzaakt. Accijnzen verhogen op o.a. brandstof. BTW verhoging, OZB verhoging, huurverhoging/verhuurdersheffing, MRB verhoging, assurantiebelasting verhoging etc. Dan wordt je dus dubbel gepakt.quote:Op vrijdag 20 september 2013 22:08 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Dus de belastingdienst moet voor de inflatie gaan compenseren? Beetje rare gedachtengang.
Je wordt niet dubbel gepakt, zij willen gewoon een stuk van je salaris hebben en van overige inkomsten. Jij krijgt 1000 euro rente, zijn inkomsten, willen ze een soort inkomstenbelasting (VRH) over heffen. Dus dat dubbele gelul is onzin. Zij pakken je geld niet af, zij heffen een stuk belasting over je overige inkomsten.quote:Op vrijdag 20 september 2013 22:17 schreef announcement het volgende:
Dan wordt je dus dubbel gepakt.
De belastingdienst heeft dat niet als taak, de overheid zou het hebben van spaargeld niet moeten ontmoedigen, zeker niet als zij middels geldontwaarding een groot deel van de inflatie veroorzaken en daarnaast een vaste VRH rekenen.quote:Op vrijdag 20 september 2013 22:08 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Dus de belastingdienst moet voor de inflatie gaan compenseren? Beetje rare gedachtengang.
Ligt eraan, aflossen is niet altijd voordeliger.quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 19:32 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
... volgens mij pak jij de zaken (zeer) verstandig aan.
quote:
ik zag hem gisteren al en was benieuwd wie niet doorhad dat dit topic al zo oud is als de weg naar rome.quote:
Meevallers? Je bedoelt erfenissen/schenkingen (rijke pappie en mammie?)?quote:Op woensdag 18 februari 2015 20:11 schreef HeertjeB het volgende:
1) 230k en nog wat vastgoed.
2) 30 jaar
3) goede baan en meevallers uit het verleden.
Nou arm zijn ze zeker niet, het overgrote deel komt overigens niet bij mn ouders vandaan.quote:Op woensdag 18 februari 2015 21:20 schreef Lucky_Lovely het volgende:
[..]
Meevallers? Je bedoelt erfenissen/schenkingen (rijke pappie en mammie?)?
investment banking als werk?quote:Op woensdag 18 februari 2015 20:11 schreef HeertjeB het volgende:
2) 30 jaar
550 euro per maand, waar hebben we het over?quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:44 schreef Zwolsboy het volgende:
'meevallers'?quote:Op woensdag 18 februari 2015 20:11 schreef HeertjeB het volgende:
2) 30 jaar
De helft van het minimumloon. Voor een sociale huurflat is het rijkelijk duur vind ik.quote:Op woensdag 18 februari 2015 22:35 schreef eriksd het volgende:
[..]
550 euro per maand, waar hebben we het over?
En dan krijg je gewoon nog een deel van terug via huurtoeslag, betaal je netto misschien 350 euro.quote:Op donderdag 19 februari 2015 08:58 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
De helft van het minimumloon. Voor een sociale huurflat is het rijkelijk duur vind ik.
Dit inderdaad.quote:Op woensdag 18 februari 2015 22:35 schreef eriksd het volgende:
[..]
550 euro per maand, waar hebben we het over?
Dat vergis je je lelijk in.quote:Op donderdag 19 februari 2015 09:06 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
En dan krijg je gewoon nog een deel van terug via huurtoeslag, betaal je netto misschien 350 euro.
Schijntje.
Als je minimumloon verdient krijg je sowieso een bak toeslagen, dus je hebt echt niet te klagen.quote:
Bak aan toeslagen? volgens mij is het (afhankelijk van persoonlijke situatie) toch echt alleen huurtoeslag en zorgtoeslag?quote:Op donderdag 19 februari 2015 09:42 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Als je minimumloon verdient krijg je sowieso een bak toeslagen, dus je hebt echt niet te klagen.
Netto heb je voor een appel en een ei een zorgverzekering, je huurt al veel goedkoper, je krijgt gewoon een bak geld voor niks.
Mensen moeten eens ophouden met huilie huilie doen over dat soort dingen.
Het leven is duur, ja.
Maar iemand die net boven alle drempels zit qua toeslagen, verdient bruto weliswaar meer, maar houdt veel minder extra over aan koopkracht.
En als je het niet genoeg vind, dan ga je toch studeren en een beter betaalde baan op hoger niveau zoeken?
Je bent nog altijd zelf verantwoordelijk voor je keuzes.
Ik zou juichen als ik ¤550 moest betalenquote:Op donderdag 19 februari 2015 08:58 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
De helft van het minimumloon. Voor een sociale huurflat is het rijkelijk duur vind ik.
Zoveel belasting is het ook weer niet, wat je betaalt over het restant.quote:Op vrijdag 20 september 2013 16:48 schreef Coelho het volgende:
Het is interessant om te kunnen vergelijken hoe jij het doet in verhouding tot je leeftijdsgenoten!quote:Op maandag 23 februari 2015 09:00 schreef killerkip69 het volgende:
Dat gaat je toch niks aan, wat moet je met die info? lb...tis niet veel wees gerust
hahaquote:Op maandag 23 februari 2015 10:18 schreef stephano1990 het volgende:
[..]
Besides, welcome to the internet, het is toch anoniem!
Zit je net over de grens? Gewoon pinnen en in huis houden voor wanneer je grote uitgaven hebt. Een nieuw bankstel bijv., mooie boot, schenken aan kinderen.quote:Op vrijdag 20 september 2013 16:48 schreef Coelho het volgende:
Rijke vent zoekenquote:Op maandag 23 februari 2015 10:38 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
Jemig wat is iedereen rijk hier, ik kan al amper de huur meer betalen en doe al bijna nooit wat leuks.
Zag dat ik mijn eigen situatie nog niet had geplaatst.quote:Op vrijdag 20 september 2013 23:05 schreef announcement het volgende:
Inderdaad, dat bedoel ik. Sowieso die grens van 21K omhoog. Een gezonde financieele buffer en daarnaast sparen voor een nieuwe auto/keuken en je zit er al ruim overheen. 21K noem ik geen vermogen.
Hoe werkt dat laatste dan? Mijn opa/ouders leven nog..quote:Op maandag 23 februari 2015 11:29 schreef announcement het volgende:
[..]
Zag dat ik mijn eigen situatie nog niet had geplaatst.
1) ruim boven de VRH grens + eigen huis.
2) 29 jaar.
3) Zelf sparen + in mijn familie is het gewoonte dat je (de waarde van) je afbetaalde woning(en) doorgeeft aan de volgende generatie(s). Op die manier gaat er weinig/geen geld verloren aan hypotheekrente. Zelfs wanneer je geen grootverdiener bent zou je dan goed kunnen leven en ook weer iets moois doorgeven.
Je begint alvast met (belastingvrij) doorgeven wanneer je nog leeft. Als je alles in één keer doorgeeft bij overlijden neemt de belastingdienst er een grote hap van. Doordat je dus aan woonlasten vrijwel niets kwijt bent gedurende je leven kan je van wat je overhoud een goot bedrag opbouwen en vast een deel doorgeven. Vaak ga je op een gegeven moment ook kleiner wonen en kan je daar een deel van doorgeven.quote:Op maandag 23 februari 2015 11:35 schreef brulaap112 het volgende:
[..]
Hoe werkt dat laatste dan? Mijn opa/ouders leven nog..
Zorgtoeslag krijg je juist al heel snel niet meer wat inkomen en vermogen betreft.quote:Op donderdag 19 februari 2015 09:54 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Zorgtoeslag moet je redelijk veel voor verdienen of spaargeld hebben wil je dat niet meer ontvangen overigens, dus in dat opzicht is het voor vele gelijk.
Schenken met ''warme'' hand ipv ''koude'' hand.quote:Op maandag 23 februari 2015 11:35 schreef brulaap112 het volgende:
[..]
Hoe werkt dat laatste dan? Mijn opa/ouders leven nog..
Had ik maar zulke ouders/grootouders!quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 22:40 schreef Nielssje het volgende:
1. Rond de ¤18.000
2. 20 jaar
3. Zo'n ¤15.000 door schenkingen van ouders/grootouders :p En de rest gewoon door sparen! Was eerst meer maar nu woon ik een jaar op mezelf en dat is niet goed voor de portemonnee
22¤ is niet veel nee ;-)quote:Op dinsdag 24 februari 2015 00:45 schreef potatopotato het volgende:
1.22
2.3.000
3.werken en sparen. Vergeleken met de rest ben ik heel arm geloof ik, maar ik woon wel al sinds mijn zeventiende op mezelf. Is dat ook iets waard?
Aardig gereisd ook, zou ik zeggen.quote:Op donderdag 5 september 2013 15:48 schreef Blik het volgende:
Op dit moment niet bijzonder veel spaargeld, wel nieuwe baan met flink verbetererd salaris
1. ongeveer 14k spaargeld (was veel meer, maar afgelopen jaar meer dan 30k afgelost op hypotheek en andere schulden)
2. 29 jaar (samenwonend + kind)
3. Giften, aardig salaris, altijd gewerkt,
Je moet er gewoon voor zorgen dat je rendement op je spaargeld hoger is dan de belasting en inflatie. Dat is beter dan pinnen en contant thuis houden. Daar verlies je ook opquote:Op maandag 23 februari 2015 10:33 schreef Trankilo het volgende:
[..]
Zit je net over de grens? Gewoon pinnen en in huis houden voor wanneer je grote uitgaven hebt. Een nieuw bankstel bijv., mooie boot, schenken aan kinderen.
De overige constructies zijn pas rendabel wanneer je aanzienlijk meer hebt dan de grens. Je kunt dan een (flex-)BV oprichten bijvoorbeeld. In de huidige economische situatie heeft dat zeker zin.
Hypotheekschuld deels aflossen is denk ik het meest interessant.
Een groene belegging is volgens mij ook belastingvrij.
Mocht je smerig veel hebben, dan moet je emigreren
Ik bedoelde uiteraard dat ik 22 jaar ben en 3000 euro spaargeld heb. Maar scherp dat je het gelijk zag.quote:
Ik heb ook altijd alles zelf moeten betalen. Ook echt álles. Probeer dankbaar te zijn voor je zelfstandigheid en wat je ermee hebt weten te bereiken in plaats van dat je het vervelend vind dat anderen meer te besteden hebben vanwege hun ouders.quote:Op woensdag 25 februari 2015 21:11 schreef Orphid het volgende:
1: ¤10.000
2: 23
3: Jaja jullie lekker makkelijk praten.
Ten eerste mag ik maandelijks al sinds 2005 heel weinig verdienen omdat ik thuiswonend ben en mijn ouders een soort van uitkering hebben (ik weet niet precies hoe dat zit) dankzij arbeidsongeschiktheid (lang verhaal). Daarnaast heb ik dus ook vanaf 2005 (mijn 14e) letterlijk alles zelf moeten betalen, echt alles. Dan heb ik het vanaf mijn 18e ook over een klein deeltje inwoningskosten. Als laatste heb ik, omdat ik het ook zat was om niks te mogen verdienen, een jaar op mezelf gewoond. Dat ging wat beter, maar na wat omstandigheden nu weer thuiswonend.
Ook een 1 wat dure hobby en één wat mindere, samen goed voor 5-7k. Ik krijg niks hoor van paps en mams.
Oja ga straks weer op mezelf wonen want dit is poep.
Meen je dat?quote:Op donderdag 19 februari 2015 09:54 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Zorgtoeslag moet je redelijk veel voor verdienen of spaargeld hebben wil je dat niet meer ontvangen overigens, dus in dat opzicht is het voor vele gelijk.
Dacht dat de inkomensgrens altijd rond de 28/29k bruto lag?quote:Op donderdag 26 februari 2015 09:49 schreef Trankilo het volgende:
[..]
Meen je dat?
Als je in 2015 meer dan ¤ 21.330,- spaargeld hebt krijg je ... geen zorgtoeslag.
Als je in 2015 meer dan ¤ 26.316,- aan inkomen hebt, krijgt je... geen zorgtoeslag.
(gebaseerd op alleenstaande)
Je hebt in 4-5 jaar tijd 3 miljoen gespaard? Waar werk jij?quote:Op dinsdag 24 februari 2015 07:05 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Aardig gereisd ook, zou ik zeggen.
Nuttige geldbesteding.
Ontopic:
1 - op dit moment niet veel op de rekening, rond de 3 miljoen, aandelen bij werkgever, geen idee hoeveel dat nu is
2 - 36
3 - tot een jaar of 4-5 geleden spaarde ik niets, maar nu gaat het lekker. Gelukkig. Wel volgende maand van mijn spaargeld leven door een half jaar sabattical, maar dat gaat prima.
Aandelen. Hij gebruikt de komma's gewoon raar.quote:Op donderdag 26 februari 2015 10:17 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Je hebt in 4-5 jaar tijd 3 miljoen gespaard? Waar werk jij?
Het is El Matador, niets van aantrekken.quote:Op donderdag 26 februari 2015 10:17 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik heb deze cijfers net van toeslagen.nl gehaald. Voor financiële partners liggen de bedragen hoger. 32k ofzo. Maar dit zijn de cijfers voor alleenstaanden, 26k dus. Misschien dat het vorig jaar hoger lag.quote:Op donderdag 26 februari 2015 09:54 schreef Catatafish het volgende:
[..]
Dacht dat de inkomensgrens altijd rond de 28/29k bruto lag?
Dat is onjuist, de grens ligt ruim 80.000 euro hoger. Zie deze pagina.quote:Op donderdag 26 februari 2015 09:49 schreef Trankilo het volgende:
Als je in 2015 meer dan ¤ 21.330,- spaargeld hebt krijg je ... geen zorgtoeslag.
De precieze bedragen verschillen elk jaar wat. Vergeleken met 2014 is de maximale zorgtoeslag volgens mij hoger in 2015, maar ligt de grens waarbij je nog wat krijgt enkele duizenden euro's lager.quote:Op donderdag 26 februari 2015 09:54 schreef Catatafish het volgende:
Dacht dat de inkomensgrens altijd rond de 28/29k bruto lag?
Vreemd, krijgen gewoon zorgtoeslag?quote:Op donderdag 26 februari 2015 09:49 schreef Trankilo het volgende:
[..]
Meen je dat?
Als je in 2015 meer dan ¤ 26.316,- aan inkomen hebt, krijgt je... geen zorgtoeslag.
(gebaseerd op alleenstaande)
Is het niet huurtoeslag waarmee je in de war komt?quote:Op donderdag 26 februari 2015 10:27 schreef Trankilo het volgende:
[..]
Ik heb deze cijfers net van toeslagen.nl gehaald. Voor financiële partners liggen de bedragen hoger. 32k ofzo. Maar dit zijn de cijfers voor alleenstaanden, 26k dus. Misschien dat het vorig jaar hoger lag.
Klopt, je hebt gelijk, had over de tekst heen gelezen op een andere pagina. Je mag nog ca. 82k extra vermogen hebben bovenop dat bedrag wat ik eerder zei.quote:Op donderdag 26 februari 2015 11:56 schreef Tochjo het volgende:
Dat is onjuist, de grens ligt ruim 80.000 euro hoger. Zie deze pagina.
Nee ik had een foutje gemaakt, excuséz-moiquote:Op donderdag 26 februari 2015 12:02 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Is het niet huurtoeslag waarmee je in de war komt?
COPjes ja.quote:Op donderdag 26 februari 2015 10:17 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik heb gekocht op m'n 27e met 55.000 euro spaargeld.quote:Op zondag 1 maart 2015 13:52 schreef Snoepje5 het volgende:
http://weblog.independer.(...)eg-eerste-hypotheek/
25.000 euro inleggen in je hypotheek als starter, gemiddeld?
Kan iemand dit verklaren? Ik vind het nogal wat, brabant zelfs gemiddeld 40.000 als starter.
21,7 jaar is de gemiddelde leeftijd dat men uit huis gaat. Hoe wil jij op je 21,7e 40.000 euro hebben gespaard?
Gemiddelde student is klaar met studeren rond zijn 21e. Volgens mij heb je gemiddeld dan nog geen 40.000 euro op je rekening, 0,7 jaar later.
Of koopt het gros pas op zijn 25+ En huurt men eerst? Mja dan spaar je ook weinig.
Naast inleg hypotheek heb je natuurlijk ook kosten van intrichting wat al gauw een paar 10k kost. Volgens mij heeft de gemiddelde starter geen half ton spaargeld.
Prima om spaargeld te eisen. Niet zozeer voor de banken maar om te stimuleren dat mensen geen belachelijke hypotheken afsluiten.quote:Op zondag 1 maart 2015 13:52 schreef Snoepje5 het volgende:
http://weblog.independer.(...)eg-eerste-hypotheek/
25.000 euro inleggen in je hypotheek als starter, gemiddeld?
Kan iemand dit verklaren? Ik vind het nogal wat, brabant zelfs gemiddeld 40.000 als starter.
21,7 jaar is de gemiddelde leeftijd dat men uit huis gaat. Hoe wil jij op je 21,7e 40.000 euro hebben gespaard?
Gemiddelde student is klaar met studeren rond zijn 21e. Volgens mij heb je gemiddeld dan nog geen 40.000 euro op je rekening, 0,7 jaar later.
Of koopt het gros pas op zijn 25+ En huurt men eerst? Mja dan spaar je ook weinig.
Naast inleg hypotheek heb je natuurlijk ook kosten van intrichting wat al gauw een paar 10k kost. Volgens mij heeft de gemiddelde starter geen half ton spaargeld.
Dat is zijn punt dus niet, maar dank voor je input.quote:Op zondag 1 maart 2015 14:43 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Prima om spaargeld te eisen. Niet zozeer voor de banken maar om te stimuleren dat mensen geen belachelijke hypotheken afsluiten.
Op je 21,7e een huis willen kopen is natuurlijk waanzin. Gewoon eerst huren, net als iedereen.
Ben ik niet met je eens. Op je 21e kopen is prima mogelijk.quote:Op zondag 1 maart 2015 14:43 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Op je 21,7e een huis willen kopen is natuurlijk waanzin. Gewoon eerst huren, net als iedereen.
Ik heb ook nooit gehuurd, ik heb gewacht tot ik 27 was en ik het kon doen hoe ik 't wilde, en toen heb ik gekocht.quote:Op zondag 1 maart 2015 14:47 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Ben ik niet met je eens. Op je 21e kopen is prima mogelijk.
Wij hebben nooit gehuurd, en de meesten die ik ken hebben meteen gekocht.
Als je flink wat geld hebt op die leeftijd, tuurlijk: doen.quote:Op zondag 1 maart 2015 14:47 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Ben ik niet met je eens. Op je 21e kopen is prima mogelijk.
Wij hebben nooit gehuurd, en de meesten die ik ken hebben meteen gekocht.
Misschien was het dan beter om na te gaan op welke leeftijd men gemiddeld een eerste hypotheek neemt. Dat zal dan waarschijnlijk niet op de 22 zijn.quote:Op zondag 1 maart 2015 14:38 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb gekocht op m'n 27e met 55.000 euro spaargeld.
In Amsterdam is huren nauwelijks een optie voor starters. Kopen is daarnaast nog voordeliger ook (per maand). Denk dat mensen dan een goedkopere inrichting op de koop toenemen,quote:Op zondag 1 maart 2015 14:55 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Misschien was het dan beter om na te gaan op welke leeftijd men gemiddeld een eerste hypotheek neemt. Dat zal dan waarschijnlijk niet op de 22 zijn.
Zodra ik het huis uit ga, ga ik (nieuwbouw) kopen en neem ik een hypotheek. Veel goedkoper dan huren.
Maar neemt men dan genoegen met een inrichting van de ikea? Ik heb mijn inrichting (incl. Badkamer en keuken) al op ruim 40.000 -50.000 begroot. Om dan ook nog eens 40.000 in de hypotheek te stoppen als 24 jarige..
Voor wie was dat beter? Voor mij? Ik snap je punt niet?quote:Op zondag 1 maart 2015 14:55 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Misschien was het dan beter om na te gaan op welke leeftijd men gemiddeld een eerste hypotheek neemt. Dat zal dan waarschijnlijk niet op de 22 zijn.
Zodra ik het huis uit ga, ga ik (nieuwbouw) kopen en neem ik een hypotheek. Veel goedkoper dan huren.
Maar neemt men dan genoegen met een inrichting van de ikea? Ik heb mijn inrichting (incl. Badkamer en keuken) al op ruim 40.000 -50.000 begroot. Om dan ook nog eens 40.000 in de hypotheek te stoppen als 24 jarige..
Nee dat was bedoeld voor de algemene vraagstelling. Ik vergeleek de gemiddelde leeftijd met uit huis gaan 21,7 met het nemen van een hypotheek. Maar beetje offtopic.quote:Op zondag 1 maart 2015 15:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Voor wie was dat beter? Voor mij? Ik snap je punt niet?
Ah op die manier. Naja, ik weet niet, voor mijn gevoel is 21.7 ook een beetje jong om een hypotheek te nemen en het dan 'goed' te doen, waarbij 'goed' natuurlijk een relatief ruim begrip is.quote:Op zondag 1 maart 2015 15:05 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Nee dat was bedoeld voor de algemene vraagstelling. Ik vergeleek de gemiddelde leeftijd met uit huis gaan 21,7 met het nemen van een hypotheek. Maar beetje offtopic.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |