Inderdaad. Je hóeft je wooncarrière niet te beginnen met maximaal lenen op twee salarissen.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 23:34 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Je hebt een goed punt. Niks mis met het kopen van een flat en later pas doorverhuizen, als je je dat financieel kan verantwoorden. Probleem is dat er een hele generatie is opgegroeid die niet beter weet, en het principe van "geduld" en "de tering naar de nering zetten" lijkt velen vreemd te zijn.
Niks mis mee, inderdaad.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 23:36 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Inderdaad. Je hóeft je wooncarrière niet te beginnen met maximaal lenen op twee salarissen.
Wij zijn destijds ook in een flat begonnen, later een tussenwoning en nu vrijstaand.
Even geduld en je komt er wel.
Dat is niet helemaal waar, ik woon zelf nu in een (huur)flat en ben nu 27(woon al 6jr hier) en zou graag door willen stromen maar die prijzen zijn gewoon zo hoog dat mijn inkomen (modaal) dat gewoon niet toelaat.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 23:11 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik denk dat het probleem is dat veel starters meteen in een echt huis-met-tuintje willen wonen. Niets mis met beginnen een flat te kopen, als je het mij vraagt.
Zoals Gwywen al postte: GEDULD.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:01 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar, ik woon zelf nu in een (huur)flat en ben nu 27(woon al 6jr hier) en zou graag door willen stromen maar die prijzen zijn gewoon zo hoog dat mijn inkomen (modaal) dat gewoon niet toelaat.
Een flat kost gauw 100/120.000 dat ga je niet redden met een starters salaris wanneer je 22/23 bent.
Toen mijn ouders jong waren konden ze midden 20 een huis kopen die soort woningen zijn nu ruim 2,5 TON! wat toen krap 1 ton in guldens was en dat kon je betalen met een vrij eenvoudige baan.
Klopt.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:09 schreef Zwolsboy het volgende:
Jij bent zelf 50+ dus jou ouders zijn minstens 70+ dat waren hele andere tijden.
Ik zag destijds met afgrijzen hoe vele jonge mensen - mijn leeftijd dus - zich ongelooflijk in de schulden staken. Tophypotheken op twee inkomens, ik heb gesmeekt naar diversen van hun: "DOE HET NIET!!!"quote:Als je kijkt wat er eind jaren 80 begin jaren 90 mogelijk was qua kopen.
Netjes werken, geen flauwekul kopen, zuinig leven. Echt, het kan.quote:Ik spaar ook als een gek maar hoe hark ik 150.000 bij elkaar ?
Daarom is het kopen van een huis nog steeds niet zo'n gek idee, als je maar zeker weet dat je zeker een lange periode op die plek wilt blijven wonen.quote:Alles wordt steeds duurder...je kan steeds minder sparen je kan moeilijk op je huur bezuinigen.
150K is als je in loondienst bent wel erg veel en bijeen sparen kan wel, mits je weinig nodig hebt. Ik verdiende 1,5x modaal met een fulltime baan en heb mijn klushuis van 120K hypotheek daarmee in 7 jaar afbetaald. Ik kon zo'n 1600/maand jaar sparen en lostte dat huis na 7 jaar in 1x af. De renter leverde toen nog een mooie 5% op.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:09 schreef Zwolsboy het volgende:
Jij bent zelf 50+ dus jou ouders zijn minstens 70+ dat waren hele andere tijden.
Als je kijkt wat er eind jaren 80 begin jaren 90 mogelijk was qua kopen.
Ik spaar ook als een gek maar hoe hark ik 150.000 bij elkaar ?
Alles wordt steeds duurder...je kan steeds minder sparen je kan moeilijk op je huur bezuinigen.
Dit dus.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:33 schreef kabelmannetje het volgende:
[..]
150K is als je in loondienst bent wel erg veel en kan wel, mits je weinig nodig hebt. Ik verdiende 1,5x modaal met een fulltime baan en heb mijn klushuis van 120K hypotheek daarmee in 7 jaar afbetaald. Ik kon zo'n 1600/maand jaar sparen en lostte dat huis na 7 jaar in 1x af. De renter leverde toen nog een mooie 5% op.Ik heb/wil geen auto, ging "maar" 1 maand/jaar op vakantie, kleding, tv en zo boeit mij niet. Dan gaat het hard. Na 7 jaar kon ik met 500/maand rondkomen. Toen spaarde ik bijna 2K/maand omdat ik hypotheekvrij was. Na 2 jaar heb ik mijn baan opgezegd om alleen nog wat leuke baantjes te doen en zegde deze op als ik zin had om lang te reizen. Financieel zit er geen druk meer achter. Fijn zo.
Ik ben ook 27. Ik kon toen ik 23 was op mijn inkomen (29k) een hypotheek krijgen van 135.000 euro. Dat was veel te weinig voor wat ik wou kopen. Gelukkig had ik dus veel spaargeld. en kon ik een starterslening krijgen van de gemeente (waarvan ik wist dat ik die na 3 jaar kon aflossen (dank aan mijn ouders)). Daarnaast was een inkomensstijging van 50% zeer aannemelijk.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:01 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar, ik woon zelf nu in een (huur)flat en ben nu 27(woon al 6jr hier) en zou graag door willen stromen maar die prijzen zijn gewoon zo hoog dat mijn inkomen (modaal) dat gewoon niet toelaat.
Een flat kost gauw 100/120.000 dat ga je niet redden met een starters salaris wanneer je 22/23 bent.
Toen mijn ouders jong waren konden ze midden 20 een huis kopen die soort woningen zijn nu ruim 2,5 TON EURO! wat toen krap 1 ton in ANTIEKE guldens! was en dat kon je betalen met een vrij eenvoudige baan.
Ik doe het voor een gedeelte ook op die manier. Hoef niet 10x op vakantie, of de nieuwste smartphone. merk wel dat nu ik aardig wat heb gespaard uitgave voor duurdere dingen soms wel wat makkelijker gaan.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:36 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Dit dus.Het 'key point': "mits je weinig nodig hebt", oftewel: geen geld verspillen aan mode-gevoelige, door de commercie opgedrongen flauwekul. En dat is toch ècht je eigen vrije keuze. Niet iedereen 'wil' de laatste smartphone, flatscreen, merkkleding, enzovoorts.
Ik in ieder geval niet. En ik kom echt niks tekort. Sterker nog - in tegendeel.
Goed gedaan man!
Ook mijn ouders - die inderdaad gelukkig nog leven - hebben hun geld vergaard met hard werken en zuinig leven. Ik ben verdomd blij met de lessen die zij mij destijds geleerd hebben.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:44 schreef Zwolsboy het volgende:
Ja jij haalt je ouders erbij, die leven waarschijnlijk nog
Als ze vermogen hebben ja dat geven ze zo een halve ton aan jou maar niet iedereen heeft die mogelijkheid.
Met een laag inkomen krijg je voor een dergelijke huur huursubsidie, en niet zo'n beetje ook.quote:Toch als ik die dingen prut wat de huidige jongeren zo leuk vinden is lang niet zo duur als een maandje huur550,- pm voor een flat kom op zeg
en dat ook nog sociaal noemen.
Ja wat dat betreft heb ik natuurlijk enorme mazzel. Want het maakt het heel veel makkelijker.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:44 schreef Zwolsboy het volgende:
Als ze vermogen hebben ja dat geven ze zo een halve ton aan jou maar niet iedereen heeft die mogelijkheid.
Toch als ik die dingen prut wat de huidige jongeren zo leuk vinden is lang niet zo duur als een maandje huur550,- pm voor een flat kom op zeg
Ik weet je inkomen niet maar met wat spaargeld + een modaal inkomen (wat 33k is in 2013). Moet je toch wel iets kunnen vinden wat je iets lijkt..quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:54 schreef Zwolsboy het volgende:
Huursubsidie bestaat niet, Huurtoeslag wel.
En huurtoeslag krijg je alleen als je niet wil/kan werken, boven de 20k nogwat krijg je het gewoon niet.
Heb je meer dan 21K spaargeld krijg je het ook niet.
Dit Dus. Ik heb óók mazzel gehad, en dat zal ik ook echt nooit ontkennen.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:54 schreef ikbenschipper het volgende:
En weet ik dat ik best mazzel heb gehad. Maar onmogelijk is het alleen niet.
Nee dat is het zeker niet maar heb je i.d.d. alleen recht op zorgtoeslag.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:56 schreef Zwolsboy het volgende:
Een inkomen beneden modaal maar boven het min loon loop je gewoon echt alles mis, zit net op de site van al die toeslagen enzo te kijken. Alsof 24k een hoog inkomen is....
Nope Cash kan ook opraken als je teveel uitgeeft. Dure dingen doe ik eigenlijk nooit impulsief eerst even verder kijken op internet bijvoorbeeld spaart geld uit (kan tot honderden euros schelen). Al merk ik wel dat ik tegenwoordig sneller het besluit neem iets wel te kopen (omdat ik het kan betalen)quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:57 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Dit Dus. Ik heb óók mazzel gehad, en dat zal ik ook echt nooit ontkennen.
Maarre... die cash van mij is niet oneindig, hoor...
Het valt allemaal wel mee. Zolang je niet gek genoeg bent zoals ik dat altijd ben geweest kun je hier rustig met een modaal inkomen een leuk huis bemachtigen zolang je eisen niet te groot zijn.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:44 schreef Zwolsboy het volgende:
Toch als ik die dingen prut wat de huidige jongeren zo leuk vinden is lang niet zo duur als een maandje huur550,- pm voor een flat kom op zeg
Klopt maar waarom krijg je dan geen huurtoeslag? ik vind die grens zo bizzar laag voor iemand die werkt en alles zelf doet. Als ik een inkomen van 1200,- opgeef (uitkering) krijg je zo 250,- los aan huurtoeslag! daar doe je helemaal niks voor je trekt al een uitkering van de staat....quote:Op donderdag 15 augustus 2013 01:00 schreef ikbenschipper het volgende:
[..]
Nee dat is het zeker niet maar heb je i.d.d. alleen recht op zorgtoeslag.
Maar het is ook geen modaal inkomen dan.
Je krom ik weet helaas is er tussen de 1200-1400 ergens de grens die meer/minder werken niet lonend maakt. Terwijl werken altijd lonend zou moeten zijn. Absoluut een punt voor onze regering.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 01:08 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Klopt maar waarom krijg je dan geen huurtoeslag? ik vind die grens zo bizzar laag voor iemand die werkt en alles zelf doet. Als ik een inkomen van 1200,- opgeef (uitkering) krijg je zo 250,- los aan huurtoeslag! daar doe je helemaal niks voor je trekt al een uitkering van de staat....
Helaas, dat is nooit anders geweest. Dat was in de jaren 90 al met die achterlijke subsidie regelingen van premie A, B en C.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 01:18 schreef ikbenschipper het volgende:
[..]
Je krom ik weet helaas is er tussen de 1200-1400 ergens de grens die meer/minder werken niet lonend maakt. Terwijl werken altijd lonend zou moeten zijn. Absoluut een punt voor onze regering.
Ja dergelijke subsidies zouden geleidelijk moeten kunnen aflopen waardoor werken altijd loont.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 01:23 schreef Cherna het volgende:
[..]
Helaas, dat is nooit anders geweest. Dat was in de jaren 90 al met die achterlijke subsidie regelingen van premie A, B en C.
Verdiende je iets teveel had je geen recht op premie A. Premie B is van heel erg korte duur geweest(persoonlijk net te laat) en premie C verdiende ik te weinig voor. Dus dan maar bestaand kopen. Ook toen had je die inkomensgrenzen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |