abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130079430
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 23:34 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]

Je hebt een goed punt. Niks mis met het kopen van een flat en later pas doorverhuizen, als je je dat financieel kan verantwoorden. Probleem is dat er een hele generatie is opgegroeid die niet beter weet, en het principe van "geduld" en "de tering naar de nering zetten" lijkt velen vreemd te zijn.
Inderdaad. Je hóeft je wooncarrière niet te beginnen met maximaal lenen op twee salarissen.
Wij zijn destijds ook in een flat begonnen, later een tussenwoning en nu vrijstaand.
Even geduld en je komt er wel. :Y
  woensdag 14 augustus 2013 @ 23:40:52 #102
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_130079646
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 23:36 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Inderdaad. Je hóeft je wooncarrière niet te beginnen met maximaal lenen op twee salarissen.
Wij zijn destijds ook in een flat begonnen, later een tussenwoning en nu vrijstaand.
Even geduld en je komt er wel. :Y
Niks mis mee, inderdaad.
En lenen-lenen-lenen, ik vond dat al in 1990 al totaal stupide, maar wat ik al heb gepost, màn wat werd ik toen uitgelachen... Ik dacht zogenaamd niet "fiscaal" genoeg 8)7 , omdat ik meteen die lening zo veel mogelijk wou aflossen. Dat was wat je noemt no-go-area bij de hypotheekboeren in 1990.
Ik dacht: jullie kunnen allemaal de POT OP! Ik los die lening AF! :6 :6 :6

NB: Gefeliciteerd, goed gedaan! ^O^
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_130080777
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 23:11 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik denk dat het probleem is dat veel starters meteen in een echt huis-met-tuintje willen wonen. Niets mis met beginnen een flat te kopen, als je het mij vraagt.
Dat is niet helemaal waar, ik woon zelf nu in een (huur)flat en ben nu 27(woon al 6jr hier) en zou graag door willen stromen maar die prijzen zijn gewoon zo hoog dat mijn inkomen (modaal) dat gewoon niet toelaat.

Een flat kost gauw 100/120.000 dat ga je niet redden met een starters salaris wanneer je 22/23 bent.

Toen mijn ouders jong waren konden ze midden 20 een huis kopen die soort woningen zijn nu ruim 2,5 TON EURO! wat toen krap 1 ton in ANTIEKE guldens! was en dat kon je betalen met een vrij eenvoudige baan.
Interessant he ?
  donderdag 15 augustus 2013 @ 00:07:10 #104
323439 HetKlusKonijn
pi_130081003
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 00:01 schreef Zwolsboy het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal waar, ik woon zelf nu in een (huur)flat en ben nu 27(woon al 6jr hier) en zou graag door willen stromen maar die prijzen zijn gewoon zo hoog dat mijn inkomen (modaal) dat gewoon niet toelaat.

Een flat kost gauw 100/120.000 dat ga je niet redden met een starters salaris wanneer je 22/23 bent.

Toen mijn ouders jong waren konden ze midden 20 een huis kopen die soort woningen zijn nu ruim 2,5 TON! wat toen krap 1 ton in guldens was en dat kon je betalen met een vrij eenvoudige baan.
Zoals Gwywen al postte: GEDULD.

Enne, nee hoor, mijn ouders konden echt midden-20 geen eigen huis kopen. Ze woonden op kamers, bij mijn oma, jarenlang, en in die tijd spaarden ze als gekken.
Inderdaad, om uiteindelijk een eigen huisje te kunnen kopen. Want in die tijd kon je dus echt niet voor 120% taxatiewaarde van het huis lenen, en zeker niet op twee inkomens, en al helemaal niet ook nog eens de kosten voor de verbouwing van een badkamer of keuken meefinancieren.
:W :W :W
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
pi_130081083
Jij bent zelf 50+ dus jou ouders zijn minstens 70+ dat waren hele andere tijden.
Als je kijkt wat er eind jaren 80 begin jaren 90 mogelijk was qua kopen.

Ik spaar ook als een gek maar hoe hark ik 150.000 bij elkaar ?

Alles wordt steeds duurder...je kan steeds minder sparen je kan moeilijk op je huur bezuinigen.
Interessant he ?
  donderdag 15 augustus 2013 @ 00:16:00 #106
323439 HetKlusKonijn
pi_130081335
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 00:09 schreef Zwolsboy het volgende:
Jij bent zelf 50+ dus jou ouders zijn minstens 70+ dat waren hele andere tijden.
Klopt.
quote:
Ik zag destijds met afgrijzen hoe vele jonge mensen - mijn leeftijd dus - zich ongelooflijk in de schulden staken. Tophypotheken op twee inkomens, ik heb gesmeekt naar diversen van hun: "DOE HET NIET!!!"
Niemand luisterde. -O-

quote:
Netjes werken, geen flauwekul kopen, zuinig leven. Echt, het kan.
Smijt ook vooral die auto de deur uit want daar sta je alleen maar mee in de file.
Ik meen het. Echt, de auto is GeldSlurper #1. Weg ermee.

quote:
Alles wordt steeds duurder...je kan steeds minder sparen je kan moeilijk op je huur bezuinigen.
Daarom is het kopen van een huis nog steeds niet zo'n gek idee, als je maar zeker weet dat je zeker een lange periode op die plek wilt blijven wonen. ;)
pi_130081736
De auto kan ik niet eruit doen, ik werk op tijden wanneer geen OV beschikbaar is (snachts straks dus) en mijn auto loopt 1 op 21 en zit geen wegenbelasting op (Twingo2) , scheelt inderdaad een hoop geld.
Als ik die weg doe mag ik 1 uur enkele rit fietsen naar mijn werk dat heeft weinig nut :')
Al die andere prut wat jongeren kopen doe ik niet aan (telefoon doe ik 3 jaar mee met gemak)
Maar ik was jong toen ik zelfstandig ging wonen...dan kan je gewoon nauwelijks sparen.

Mijn lasten buiten de huur om zijn heel laag, maar de huur trekt gewoon een flinke stuk van mijn inkomen weg. Als ik verhalen hoor van mijn ouders en vrienden daarvan dat de huur begin jaren 90 maar 1/7e deel van je inkomen was schrik ik soms van en slechts een paar gulden verhoging per jaar....1500 netto guldens inkomen een huur van 200 gulden... (flatje)

[ Bericht 6% gewijzigd door Zwolsboy op 15-08-2013 00:32:55 ]
Interessant he ?
pi_130082046
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 00:09 schreef Zwolsboy het volgende:

150K is als je in loondienst bent wel erg veel en bijeen sparen kan wel, mits je weinig nodig hebt. Ik verdiende 1,5x modaal met een fulltime baan en heb mijn klushuis van 120K hypotheek daarmee in 7 jaar afbetaald. Ik kon zo'n 1600/maand jaar sparen en lostte dat huis na 7 jaar in 1x af. De renter leverde toen nog een mooie 5% op. :) Ik heb/wil geen auto, ging "maar" 1 maand/jaar op vakantie, kleding, tv en zo boeit mij niet. Dan gaat het hard. Na 7 jaar kon ik met 500/maand rondkomen. Toen spaarde ik bijna 2K/maand omdat ik hypotheekvrij was. Na 2 jaar heb ik mijn baan opgezegd om alleen nog wat leuke baantjes te doen en zegde deze op als ik zin had om lang te reizen. Financieel zit er geen druk meer achter. Fijn zo. :)
  donderdag 15 augustus 2013 @ 00:36:36 #109
323439 HetKlusKonijn
pi_130082135
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 00:33 schreef kabelmannetje het volgende:

[..]

150K is als je in loondienst bent wel erg veel en kan wel, mits je weinig nodig hebt. Ik verdiende 1,5x modaal met een fulltime baan en heb mijn klushuis van 120K hypotheek daarmee in 7 jaar afbetaald. Ik kon zo'n 1600/maand jaar sparen en lostte dat huis na 7 jaar in 1x af. De renter leverde toen nog een mooie 5% op. :) Ik heb/wil geen auto, ging "maar" 1 maand/jaar op vakantie, kleding, tv en zo boeit mij niet. Dan gaat het hard. Na 7 jaar kon ik met 500/maand rondkomen. Toen spaarde ik bijna 2K/maand omdat ik hypotheekvrij was. Na 2 jaar heb ik mijn baan opgezegd om alleen nog wat leuke baantjes te doen en zegde deze op als ik zin had om lang te reizen. Financieel zit er geen druk meer achter. Fijn zo. :)
Dit dus. ^O^ Het 'key point': "mits je weinig nodig hebt", oftewel: geen geld verspillen aan mode-gevoelige, door de commercie opgedrongen flauwekul. En dat is toch ècht je eigen vrije keuze. Niet iedereen 'wil' de laatste smartphone, flatscreen, merkkleding, enzovoorts.

Ik in ieder geval niet. En ik kom echt niks tekort. Sterker nog - in tegendeel. ;)
Goed gedaan man! :Y
pi_130082321
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 00:01 schreef Zwolsboy het volgende:

[..]

Toen mijn ouders jong waren konden ze midden 20 een huis kopen die soort woningen zijn nu ruim 2,5 TON EURO! wat toen krap 1 ton in ANTIEKE guldens! was en dat kon je betalen met een vrij eenvoudige baan.
Ik ben ook 27. Ik kon toen ik 23 was op mijn inkomen (29k) een hypotheek krijgen van 135.000 euro. Dat was veel te weinig voor wat ik wou kopen. Gelukkig had ik dus veel spaargeld. en kon ik een starterslening krijgen van de gemeente (waarvan ik wist dat ik die na 3 jaar kon aflossen (dank aan mijn ouders)). Daarnaast was een inkomensstijging van 50% zeer aannemelijk.

Maar goed wat ik wou zeggen met 29k kon je 4/5 jaar geleden i.i.g. voldoende lenen voor die flat. De maandlasten kwamen toen op 650 (incl spaarhypotheek voor 40%) Nu heb ik een spaarhypotheek voor 100% en ben ik 750 kwijt. Met modaal (toen zat ik onder modaal) moet je nu ook nog altijd 120.000 kunnen krijgen.
Doe gewoon dan doe je al gek genoeg.
pi_130082361
Ja jij haalt je ouders erbij, die leven waarschijnlijk nog :'(
Als ze vermogen hebben ja dat geven ze zo een halve ton aan jou maar niet iedereen heeft die mogelijkheid.

Toch als ik die dingen prut wat de huidige jongeren zo leuk vinden is lang niet zo duur als een maandje huur :{ 550,- pm voor een flat kom op zeg :r en dat ook nog sociaal noemen.
Interessant he ?
pi_130082395
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 00:36 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Dit dus. ^O^ Het 'key point': "mits je weinig nodig hebt", oftewel: geen geld verspillen aan mode-gevoelige, door de commercie opgedrongen flauwekul. En dat is toch ècht je eigen vrije keuze. Niet iedereen 'wil' de laatste smartphone, flatscreen, merkkleding, enzovoorts.

Ik in ieder geval niet. En ik kom echt niks tekort. Sterker nog - in tegendeel. ;)
Goed gedaan man! :Y
Ik doe het voor een gedeelte ook op die manier. Hoef niet 10x op vakantie, of de nieuwste smartphone. merk wel dat nu ik aardig wat heb gespaard uitgave voor duurdere dingen soms wel wat makkelijker gaan.
  donderdag 15 augustus 2013 @ 00:51:51 #113
323439 HetKlusKonijn
pi_130082548
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 00:44 schreef Zwolsboy het volgende:
Als ze vermogen hebben ja dat geven ze zo een halve ton aan jou maar niet iedereen heeft die mogelijkheid.
Ook mijn ouders - die inderdaad gelukkig nog leven - hebben hun geld vergaard met hard werken en zuinig leven. Ik ben verdomd blij met de lessen die zij mij destijds geleerd hebben.

quote:
Toch als ik die dingen prut wat de huidige jongeren zo leuk vinden is lang niet zo duur als een maandje huur :{ 550,- pm voor een flat kom op zeg :r en dat ook nog sociaal noemen.
Met een laag inkomen krijg je voor een dergelijke huur huursubsidie, en niet zo'n beetje ook.
pi_130082616
Huursubsidie bestaat niet, Huurtoeslag wel.
En huurtoeslag krijg je alleen als je niet wil/kan werken, boven de 20k nogwat krijg je het gewoon niet.
Heb je meer dan 21K spaargeld krijg je het ook niet.
Interessant he ?
pi_130082618
quote:

Ja wat dat betreft heb ik natuurlijk enorme mazzel. Want het maakt het heel veel makkelijker.

Aan rente betaalde ik 570. Aflossing was dus toen 80. (nu 180). Let wel ik had dezelfde keuzes gemaakt als k dat geld niet had gehad. Dan had ik andere keuzes moeten maken en had ik minder luxe kunnen leven. Voor wat ik nu heb is dat het waard.

Je gaat wel aan mijn opmerking voorbij dat toen ik 23 was ik een hypotheek op mijn eigen inkomen (29k) kon krijgen van 135.000. Dat is ongeveer 4k onder modaal in 2008.

Ook toen kon je dingen voor dat bedrag krijgen. Al begrijp ik heel goed je probleem hoor.

En weet ik dat ik best mazzel heb gehad. Maar onmogelijk is het alleen niet.
pi_130082667
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 00:54 schreef Zwolsboy het volgende:
Huursubsidie bestaat niet, Huurtoeslag wel.
En huurtoeslag krijg je alleen als je niet wil/kan werken, boven de 20k nogwat krijg je het gewoon niet.
Heb je meer dan 21K spaargeld krijg je het ook niet.
Ik weet je inkomen niet maar met wat spaargeld + een modaal inkomen (wat 33k is in 2013). Moet je toch wel iets kunnen vinden wat je iets lijkt..
pi_130082680
Een inkomen beneden modaal maar boven het min loon loop je gewoon echt alles mis, zit net op de site van al die toeslagen enzo te kijken. Alsof 24k een hoog inkomen is....
Interessant he ?
  donderdag 15 augustus 2013 @ 00:57:17 #118
323439 HetKlusKonijn
pi_130082686
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 00:54 schreef ikbenschipper het volgende:
En weet ik dat ik best mazzel heb gehad. Maar onmogelijk is het alleen niet.
Dit Dus. Ik heb óók mazzel gehad, en dat zal ik ook echt nooit ontkennen. :)

Maarre... die cash van mij is niet oneindig, hoor... :{
pi_130082751
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 00:56 schreef Zwolsboy het volgende:
Een inkomen beneden modaal maar boven het min loon loop je gewoon echt alles mis, zit net op de site van al die toeslagen enzo te kijken. Alsof 24k een hoog inkomen is....
Nee dat is het zeker niet maar heb je i.d.d. alleen recht op zorgtoeslag.
Maar het is ook geen modaal inkomen dan.
pi_130082805
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 00:57 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Dit Dus. Ik heb óók mazzel gehad, en dat zal ik ook echt nooit ontkennen. :)

Maarre... die cash van mij is niet oneindig, hoor... :{
Nope Cash kan ook opraken als je teveel uitgeeft. Dure dingen doe ik eigenlijk nooit impulsief eerst even verder kijken op internet bijvoorbeeld spaart geld uit (kan tot honderden euros schelen). Al merk ik wel dat ik tegenwoordig sneller het besluit neem iets wel te kopen (omdat ik het kan betalen)
  donderdag 15 augustus 2013 @ 01:08:34 #121
321876 Cherna
Fuck the System
pi_130082939
quote:

Het valt allemaal wel mee. Zolang je niet gek genoeg bent zoals ik dat altijd ben geweest kun je hier rustig met een modaal inkomen een leuk huis bemachtigen zolang je eisen niet te groot zijn.

Maar nu komt het en daarom hekel ik flexibel werken. Moet je wat vaak verhuizen zoals ik dat gedaan heb vanwege werk(eigen keuze). Dan blijf je met een hypo zitten ook op oudere leeftijd. Nu heb ik op 51 jarige leeftijd een hypo van 170.000. Reeds 35.000 opgebouwd in de spaarpolis. dus uiteindelijk rest mij nog 135.000 bij verkoop. Dus ik zal niet onder water komen te staan.

Maar ik ben in totaal vijf maal verhuisd. En dus een vermogen aan overdrachtsbelasting betaald in het verleden. En een verhuizing kost altijd geld.

Het is dat ik altijd zuinig heb geleefd anders waren die verhuizingen voor werk nooit mogelijk geweest.
Ik heb een grote blunder begaan. Ik heb mijn gigantisch pensioen opgebouwd(middels een pensioensverzekering) toen ik nog freelancer was laten overnemen door mijn verplicht pensioen bij de spoorwegen. Nu is het nog maar afwachten of ik met 67 jaar nog iets krijg van mijn zelf gespaard vermogen.
Wat ik in die pot als freelancer gestopt heb daar ik kon voor een heel groot gedeelte zo het huis van aflossen.

Daarom reageer ik altijd fel op topics die over flexibel werken gaan en pensioenen.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_130082940
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 01:00 schreef ikbenschipper het volgende:

[..]

Nee dat is het zeker niet maar heb je i.d.d. alleen recht op zorgtoeslag.
Maar het is ook geen modaal inkomen dan.
Klopt maar waarom krijg je dan geen huurtoeslag? ik vind die grens zo bizzar laag voor iemand die werkt en alles zelf doet. Als ik een inkomen van 1200,- opgeef (uitkering) krijg je zo 250,- los aan huurtoeslag! daar doe je helemaal niks voor je trekt al een uitkering van de staat....
Interessant he ?
pi_130083198
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 01:08 schreef Zwolsboy het volgende:

[..]

Klopt maar waarom krijg je dan geen huurtoeslag? ik vind die grens zo bizzar laag voor iemand die werkt en alles zelf doet. Als ik een inkomen van 1200,- opgeef (uitkering) krijg je zo 250,- los aan huurtoeslag! daar doe je helemaal niks voor je trekt al een uitkering van de staat....
Je krom ik weet helaas is er tussen de 1200-1400 ergens de grens die meer/minder werken niet lonend maakt. Terwijl werken altijd lonend zou moeten zijn. Absoluut een punt voor onze regering.
  donderdag 15 augustus 2013 @ 01:23:07 #124
321876 Cherna
Fuck the System
pi_130083315
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 01:18 schreef ikbenschipper het volgende:

[..]

Je krom ik weet helaas is er tussen de 1200-1400 ergens de grens die meer/minder werken niet lonend maakt. Terwijl werken altijd lonend zou moeten zijn. Absoluut een punt voor onze regering.
Helaas, dat is nooit anders geweest. Dat was in de jaren 90 al met die achterlijke subsidie regelingen van premie A, B en C.
Verdiende je iets teveel had je geen recht op premie A. Premie B is van heel erg korte duur geweest(persoonlijk net te laat) en premie C verdiende ik te weinig voor. Dus dan maar bestaand kopen. Ook toen had je die inkomensgrenzen.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_130083384
quote:
12s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 01:23 schreef Cherna het volgende:

[..]

Helaas, dat is nooit anders geweest. Dat was in de jaren 90 al met die achterlijke subsidie regelingen van premie A, B en C.
Verdiende je iets teveel had je geen recht op premie A. Premie B is van heel erg korte duur geweest(persoonlijk net te laat) en premie C verdiende ik te weinig voor. Dus dan maar bestaand kopen. Ook toen had je die inkomensgrenzen.
Ja dergelijke subsidies zouden geleidelijk moeten kunnen aflopen waardoor werken altijd loont.
Nu kan iemand dus een dag minder gaan werken op kosten van de staat. KROM.
Ik weet dat het nu zo is en dat zouden we moeten hervormen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')