Correct! Ik heb een vast contract en verdien best veel voor mijn leeftijd en heb lage maandlasten. De rest geef ik allemaal uit en spaar wat als ik wat over heb. Geniet meer van het leven en geef het graag uitquote:
waarom moet je liegen over de bezittingen van de nederlandse onderklasse omdat je zelf jezelf te dood in werkt voor je vrouw van 45?quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 10:45 schreef Isee het volgende:
[..]
Vroeger hoefde de minima enkel instaat te zijn om een hokje 3 hoog achter te kunnen huren, moesten ze een paar setjes kleding kunnen halen bij de kringloop, moesten ze kunnen eten en voorzien worden van zorg ingeval van nood.
Tegenwoordig moeten de minima voorzien worden van een fatsoenlijke woning, eten, een flatscreen, wasmachine, droger, computer met internet, weekje vakantie en af en toe een dagje uit en qua zorg denken ze liever zelf totaal niet na en zitten ze bij elk kuchje bij de huisartsenpost/spoedeisende hulp.
Probeer het nog eens in fatsoenlijk Nederlands.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 23:21 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
waarom moet je liegen over de bezittingen van de nederlandse onderklasse omdat je zelf jezelf te dood in werkt voor je vrouw van 45?![]()
ik wens jou een vogelaarswoning doe
probeer het eerst maar zonder telegraaf leugens, tokkiequote:Op zaterdag 10 augustus 2013 23:23 schreef Isee het volgende:
[..]
Probeer het nog eens in fatsoenlijk Nederlands.
Knap dat je nu al zo veel spaargeld hebt! Vanaf welke leeftijd ben je gaan sparen?quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 22:44 schreef schnitzeljansen het volgende:
¤6000,-
13-jaar
Ik spaar al een aantal jaar het zakgeld van mn vader en het geld wat ik krijg van mijn opa en oma van mn vaders kant.
All het geld wat ik heb gekregen bij mn moeder geef ik gwn uit aan dingen
Heb je ook nog een huis geërfd?quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 23:36 schreef TigerXtrm het volgende:
1. Vrij vermogen ongeveer ¤330.000, inclusief beleggingen.
2. 25
3. Erfenis
Sorry lees geen telegraaf en ben prima opgeleid.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 23:26 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
probeer het eerst maar zonder telegraaf leugens, tokkie
Ja.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 23:41 schreef Mike4Ever het volgende:
[..]
Heb je ook nog een huis geërfd?
tussen mn 4e of 5e ofso is die rekening geopend door mn vaderquote:Op zaterdag 10 augustus 2013 23:27 schreef larsico het volgende:
[..]
Knap dat je nu al zo veel spaargeld hebt! Vanaf welke leeftijd ben je gaan sparen?
Dan spaar je gemiddeld dus zo'n 60 euro per maand, best veel voor op jouw leeftijdquote:Op zondag 11 augustus 2013 03:44 schreef schnitzeljansen het volgende:
[..]
tussen mn 4e of 5e ofso is die rekening geopend door mn vader
Ik overdreef een klein beetje, maar er zit wel een kern van waarheid in.quote:
nee hoor.quote:Met een modaal salaris kan je een huis van meer dan 160K kopen.
Ja, maar niet in NL. Er zullen vast wel gezinnen bestaan die kunnen rondkomen tussen de 1600-1700 per maand netto, maar geen hele volksstammen.quote:Hele volksstammen kunnen een gezin met veel minder dan 33500 euro aan inkomen onderhouden.
Als je een huis hebt gekocht, wat niet kan. Daarnaast is die hypotheek 1/3 hoger vanwege deze teruggave. Dus netto maakt het geen ruk uit.quote:Je krijgt geen toeslagen... maar je krijgt wel gratis meer dan 1/3 van je hypotheek terug.
Dat klopt, dan kan je er prima van rondkomen.quote:Als je alleen bent dan kan je echt makkelijk rondkomen van modaal en dan heb je inderdaad geen enkel recht op nog meer toeslag. Misschien nog wel een paar euro zorgtoeslag!![]()
Hoeft ook helemaal niet. Ik constateer alleen dat het niet gaat.quote:Als je niet kan rondkomen met modaal dan ligt dat aan JOUW uitgavenpatroon. IK of de MAATSCHAPPIJ hoef niet te betalen voor het gat in jouw hand.
Slim!quote:Op woensdag 14 augustus 2013 20:47 schreef ikbenschipper het volgende:
Tja niet zo veel meer. Het was veel meer maar dat zit nu in stenen en in de inrichting. Daardoor heb ik wel een lagere hypotheek, en dus lagere maandlasten.
Het is m.i. nogal afhankelijk van in welke 'levensfase' je je bevindt. Als je jong bent, en je hebt een goede baan, dan is het inderdaad nogal aantrekkelijk om te denken, "wie maakt mij wat, en wie dan leeft, dan zorgt..."quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 23:10 schreef mafkees10 het volgende:
Spaargeld.. tja, je hebt er niet veel aan imo. Ik heb een paar K achter de hand voor eventuele tegenvallers maar ik heb prachtige momenten mee gemaakt. Heb echt veel uitgegeven en geen moment spijt van gehadLife's good..
Nou een starterswoning van zon 90m2 dat je van de woningbouw koopt kost in de meeste regio's buiten de randstad toch gauw 175.000 euro hoor.... dat red je niet met jan modaal.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 23:49 schreef Renesite het volgende:
Wat een gezever!
Met een startersinkomen kan ik een leuk opknappershuisje met drie slaapkamers kopen in een buitenwijk van een redelijke stad. Het is geen randstad en/of vetpot maar toe even zeg, ik hoef geen oprit, gouden lijsten en per se een stoomcabine, sauna, jaccuzi, drie ovens en een executive suite op de bovenste etage met een loggia, balkon én dakterras met uitzicht over de skyline.
Anyhow!
Hmmm, http://www.funda.nl/koop/enschede/75000-125000/quote:Op woensdag 14 augustus 2013 22:17 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Nou een starterswoning van zon 90m2 dat je van de woningbouw koopt kost in de meeste regio's buiten de randstad toch gauw 175.000 euro hoor.... dat red je niet met jan modaal.
In Enschede zijn huizen behoorlijk goedkoop maar ga je Hengelo voorbij stijgt de prijs al met 50k.
Ik denk dat het probleem is dat veel starters meteen in een echt huis-met-tuintje willen wonen. Niets mis met beginnen een flat te kopen, als je het mij vraagt.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 22:17 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Nou een starterswoning van zon 90m2 dat je van de woningbouw koopt kost in de meeste regio's buiten de randstad toch gauw 175.000 euro hoor.... dat red je niet met jan modaal.
In Enschede zijn huizen behoorlijk goedkoop maar ga je Hengelo voorbij stijgt de prijs al met 50k.
Dito.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 23:11 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik denk dat het probleem is dat veel starters meteen in een echt huis-met-tuintje willen wonen. Niets mis met beginnen een flat te kopen, als je het mij vraagt.
Als er nou iets DOM is, is het wel meedoen aan loterijen.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 21:42 schreef Pap89 het volgende:
[..]
Meerdere malen de loterij gewonnen?
Je hebt een goed punt. Niks mis met het kopen van een flat en later pas doorverhuizen, als je je dat financieel kan verantwoorden. Probleem is dat er een hele generatie is opgegroeid die niet beter weet, en het principe van "geduld" en "de tering naar de nering zetten" lijkt velen vreemd te zijn.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 23:11 schreef Gwywen het volgende:
Ik denk dat het probleem is dat veel starters meteen in een echt huis-met-tuintje willen wonen. Niets mis met beginnen een flat te kopen, als je het mij vraagt.
Inderdaad. Je hóeft je wooncarrière niet te beginnen met maximaal lenen op twee salarissen.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 23:34 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Je hebt een goed punt. Niks mis met het kopen van een flat en later pas doorverhuizen, als je je dat financieel kan verantwoorden. Probleem is dat er een hele generatie is opgegroeid die niet beter weet, en het principe van "geduld" en "de tering naar de nering zetten" lijkt velen vreemd te zijn.
Niks mis mee, inderdaad.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 23:36 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Inderdaad. Je hóeft je wooncarrière niet te beginnen met maximaal lenen op twee salarissen.
Wij zijn destijds ook in een flat begonnen, later een tussenwoning en nu vrijstaand.
Even geduld en je komt er wel.
Dat is niet helemaal waar, ik woon zelf nu in een (huur)flat en ben nu 27(woon al 6jr hier) en zou graag door willen stromen maar die prijzen zijn gewoon zo hoog dat mijn inkomen (modaal) dat gewoon niet toelaat.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 23:11 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Zoals Gwywen al postte: GEDULD.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:01 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar, ik woon zelf nu in een (huur)flat en ben nu 27(woon al 6jr hier) en zou graag door willen stromen maar die prijzen zijn gewoon zo hoog dat mijn inkomen (modaal) dat gewoon niet toelaat.
Een flat kost gauw 100/120.000 dat ga je niet redden met een starters salaris wanneer je 22/23 bent.
Toen mijn ouders jong waren konden ze midden 20 een huis kopen die soort woningen zijn nu ruim 2,5 TON! wat toen krap 1 ton in guldens was en dat kon je betalen met een vrij eenvoudige baan.
Klopt.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:09 schreef Zwolsboy het volgende:
Jij bent zelf 50+ dus jou ouders zijn minstens 70+ dat waren hele andere tijden.
Ik zag destijds met afgrijzen hoe vele jonge mensen - mijn leeftijd dus - zich ongelooflijk in de schulden staken. Tophypotheken op twee inkomens, ik heb gesmeekt naar diversen van hun: "DOE HET NIET!!!"quote:Als je kijkt wat er eind jaren 80 begin jaren 90 mogelijk was qua kopen.
Netjes werken, geen flauwekul kopen, zuinig leven. Echt, het kan.quote:Ik spaar ook als een gek maar hoe hark ik 150.000 bij elkaar ?
Daarom is het kopen van een huis nog steeds niet zo'n gek idee, als je maar zeker weet dat je zeker een lange periode op die plek wilt blijven wonen.quote:Alles wordt steeds duurder...je kan steeds minder sparen je kan moeilijk op je huur bezuinigen.
150K is als je in loondienst bent wel erg veel en bijeen sparen kan wel, mits je weinig nodig hebt. Ik verdiende 1,5x modaal met een fulltime baan en heb mijn klushuis van 120K hypotheek daarmee in 7 jaar afbetaald. Ik kon zo'n 1600/maand jaar sparen en lostte dat huis na 7 jaar in 1x af. De renter leverde toen nog een mooie 5% op.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:09 schreef Zwolsboy het volgende:
Jij bent zelf 50+ dus jou ouders zijn minstens 70+ dat waren hele andere tijden.
Als je kijkt wat er eind jaren 80 begin jaren 90 mogelijk was qua kopen.
Ik spaar ook als een gek maar hoe hark ik 150.000 bij elkaar ?
Alles wordt steeds duurder...je kan steeds minder sparen je kan moeilijk op je huur bezuinigen.
Dit dus.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:33 schreef kabelmannetje het volgende:
[..]
150K is als je in loondienst bent wel erg veel en kan wel, mits je weinig nodig hebt. Ik verdiende 1,5x modaal met een fulltime baan en heb mijn klushuis van 120K hypotheek daarmee in 7 jaar afbetaald. Ik kon zo'n 1600/maand jaar sparen en lostte dat huis na 7 jaar in 1x af. De renter leverde toen nog een mooie 5% op.Ik heb/wil geen auto, ging "maar" 1 maand/jaar op vakantie, kleding, tv en zo boeit mij niet. Dan gaat het hard. Na 7 jaar kon ik met 500/maand rondkomen. Toen spaarde ik bijna 2K/maand omdat ik hypotheekvrij was. Na 2 jaar heb ik mijn baan opgezegd om alleen nog wat leuke baantjes te doen en zegde deze op als ik zin had om lang te reizen. Financieel zit er geen druk meer achter. Fijn zo.
Ik ben ook 27. Ik kon toen ik 23 was op mijn inkomen (29k) een hypotheek krijgen van 135.000 euro. Dat was veel te weinig voor wat ik wou kopen. Gelukkig had ik dus veel spaargeld. en kon ik een starterslening krijgen van de gemeente (waarvan ik wist dat ik die na 3 jaar kon aflossen (dank aan mijn ouders)). Daarnaast was een inkomensstijging van 50% zeer aannemelijk.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:01 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar, ik woon zelf nu in een (huur)flat en ben nu 27(woon al 6jr hier) en zou graag door willen stromen maar die prijzen zijn gewoon zo hoog dat mijn inkomen (modaal) dat gewoon niet toelaat.
Een flat kost gauw 100/120.000 dat ga je niet redden met een starters salaris wanneer je 22/23 bent.
Toen mijn ouders jong waren konden ze midden 20 een huis kopen die soort woningen zijn nu ruim 2,5 TON EURO! wat toen krap 1 ton in ANTIEKE guldens! was en dat kon je betalen met een vrij eenvoudige baan.
Ik doe het voor een gedeelte ook op die manier. Hoef niet 10x op vakantie, of de nieuwste smartphone. merk wel dat nu ik aardig wat heb gespaard uitgave voor duurdere dingen soms wel wat makkelijker gaan.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:36 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Dit dus.Het 'key point': "mits je weinig nodig hebt", oftewel: geen geld verspillen aan mode-gevoelige, door de commercie opgedrongen flauwekul. En dat is toch ècht je eigen vrije keuze. Niet iedereen 'wil' de laatste smartphone, flatscreen, merkkleding, enzovoorts.
Ik in ieder geval niet. En ik kom echt niks tekort. Sterker nog - in tegendeel.
Goed gedaan man!
Ook mijn ouders - die inderdaad gelukkig nog leven - hebben hun geld vergaard met hard werken en zuinig leven. Ik ben verdomd blij met de lessen die zij mij destijds geleerd hebben.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:44 schreef Zwolsboy het volgende:
Ja jij haalt je ouders erbij, die leven waarschijnlijk nog
Als ze vermogen hebben ja dat geven ze zo een halve ton aan jou maar niet iedereen heeft die mogelijkheid.
Met een laag inkomen krijg je voor een dergelijke huur huursubsidie, en niet zo'n beetje ook.quote:Toch als ik die dingen prut wat de huidige jongeren zo leuk vinden is lang niet zo duur als een maandje huur550,- pm voor een flat kom op zeg
en dat ook nog sociaal noemen.
Ja wat dat betreft heb ik natuurlijk enorme mazzel. Want het maakt het heel veel makkelijker.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:44 schreef Zwolsboy het volgende:
Als ze vermogen hebben ja dat geven ze zo een halve ton aan jou maar niet iedereen heeft die mogelijkheid.
Toch als ik die dingen prut wat de huidige jongeren zo leuk vinden is lang niet zo duur als een maandje huur550,- pm voor een flat kom op zeg
Ik weet je inkomen niet maar met wat spaargeld + een modaal inkomen (wat 33k is in 2013). Moet je toch wel iets kunnen vinden wat je iets lijkt..quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:54 schreef Zwolsboy het volgende:
Huursubsidie bestaat niet, Huurtoeslag wel.
En huurtoeslag krijg je alleen als je niet wil/kan werken, boven de 20k nogwat krijg je het gewoon niet.
Heb je meer dan 21K spaargeld krijg je het ook niet.
Dit Dus. Ik heb óók mazzel gehad, en dat zal ik ook echt nooit ontkennen.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:54 schreef ikbenschipper het volgende:
En weet ik dat ik best mazzel heb gehad. Maar onmogelijk is het alleen niet.
Nee dat is het zeker niet maar heb je i.d.d. alleen recht op zorgtoeslag.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:56 schreef Zwolsboy het volgende:
Een inkomen beneden modaal maar boven het min loon loop je gewoon echt alles mis, zit net op de site van al die toeslagen enzo te kijken. Alsof 24k een hoog inkomen is....
Nope Cash kan ook opraken als je teveel uitgeeft. Dure dingen doe ik eigenlijk nooit impulsief eerst even verder kijken op internet bijvoorbeeld spaart geld uit (kan tot honderden euros schelen). Al merk ik wel dat ik tegenwoordig sneller het besluit neem iets wel te kopen (omdat ik het kan betalen)quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:57 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Dit Dus. Ik heb óók mazzel gehad, en dat zal ik ook echt nooit ontkennen.
Maarre... die cash van mij is niet oneindig, hoor...
Het valt allemaal wel mee. Zolang je niet gek genoeg bent zoals ik dat altijd ben geweest kun je hier rustig met een modaal inkomen een leuk huis bemachtigen zolang je eisen niet te groot zijn.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:44 schreef Zwolsboy het volgende:
Toch als ik die dingen prut wat de huidige jongeren zo leuk vinden is lang niet zo duur als een maandje huur550,- pm voor een flat kom op zeg
Klopt maar waarom krijg je dan geen huurtoeslag? ik vind die grens zo bizzar laag voor iemand die werkt en alles zelf doet. Als ik een inkomen van 1200,- opgeef (uitkering) krijg je zo 250,- los aan huurtoeslag! daar doe je helemaal niks voor je trekt al een uitkering van de staat....quote:Op donderdag 15 augustus 2013 01:00 schreef ikbenschipper het volgende:
[..]
Nee dat is het zeker niet maar heb je i.d.d. alleen recht op zorgtoeslag.
Maar het is ook geen modaal inkomen dan.
Je krom ik weet helaas is er tussen de 1200-1400 ergens de grens die meer/minder werken niet lonend maakt. Terwijl werken altijd lonend zou moeten zijn. Absoluut een punt voor onze regering.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 01:08 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Klopt maar waarom krijg je dan geen huurtoeslag? ik vind die grens zo bizzar laag voor iemand die werkt en alles zelf doet. Als ik een inkomen van 1200,- opgeef (uitkering) krijg je zo 250,- los aan huurtoeslag! daar doe je helemaal niks voor je trekt al een uitkering van de staat....
Helaas, dat is nooit anders geweest. Dat was in de jaren 90 al met die achterlijke subsidie regelingen van premie A, B en C.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 01:18 schreef ikbenschipper het volgende:
[..]
Je krom ik weet helaas is er tussen de 1200-1400 ergens de grens die meer/minder werken niet lonend maakt. Terwijl werken altijd lonend zou moeten zijn. Absoluut een punt voor onze regering.
Ja dergelijke subsidies zouden geleidelijk moeten kunnen aflopen waardoor werken altijd loont.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 01:23 schreef Cherna het volgende:
[..]
Helaas, dat is nooit anders geweest. Dat was in de jaren 90 al met die achterlijke subsidie regelingen van premie A, B en C.
Verdiende je iets teveel had je geen recht op premie A. Premie B is van heel erg korte duur geweest(persoonlijk net te laat) en premie C verdiende ik te weinig voor. Dus dan maar bestaand kopen. Ook toen had je die inkomensgrenzen.
Een beetje gechargeerd gezegd, maar dat laatste is dus juist de bedoeling. En terecht.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 01:28 schreef Zwolsboy het volgende:
Of alleen huurtoeslag krijgen als je inkomsten uit arbeid hebt tot modaal.
Trek je een uitkering dan krijg je fors minder huurtoeslag zodat werken loont.
Dat is toch het idee van een pensioen? Ik begrijp niet zo goed waarom je gigantisch spijt hebt van het feit dat je voor je oude dag hebt gezorgdquote:Op donderdag 15 augustus 2013 01:54 schreef Cherna het volgende:
Ik tel mijn pensioen niet mee want dat is gigantisch waar ik veel spijt van heb. Als ik dat toen ik freelancer was op de bank had laten staan had ik mogelijk 125.000 euro eigen vermogen gehad. Nu zit het opgesloten in een pensioen waar ik niet aan kan komen.
Wat is zuinig leven? Ik ben benieuwd naar je uitgavepatroon als freelancer.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 01:54 schreef Cherna het volgende:
En gelukkig heb ik buiten het vijf maal verhuizen en dat pensioen altijd zuinig geleefd zonder veel luxe.
quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:43 schreef ikbenschipper het volgende:
Ik kon toen ik 23 was op mijn inkomen (29k) een hypotheek krijgen van 135.000 euro. Dat was veel te weinig voor wat ik wou kopen.
Dit is dus wat ik bedoelde.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 01:08 schreef Cherna het volgende:
(...) kun je rustig met een modaal inkomen een leuk huis bemachtigen zolang je eisen niet te groot zijn.
Ik heb er spijt van dat ik pas met 67 jaren oud aan mijn eigen gespaard deel kan komen. En dan nog moet je maar afwachten wat die onstabiele overheid voor een verdere plannen heeft.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 13:33 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Dat is toch het idee van een pensioen? Ik begrijp niet zo goed waarom je gigantisch spijt hebt van het feit dat je voor je oude dag hebt gezorgd![]()
Ik ken een ondernemer die uiteindelijk zijn zaak heeft verkocht voor een relatief laag bedrag, en die slaat zichzelf dagelijks voor zijn hoofd dat hij niet wat spaarzamer is geweest.
Mijn uitgave patroon was sparen voor een zeer goed pensioen, studie kinderen, het betalen van de vele verhuizingen, auto, studies(als freelancer) en een maal in de vijf jaar met vakantie(Italië). Maar ik heb wel kwaliteit spullen in huis. Althans made in Germany voor al mijn witgoed etc. En dan bedoel ik het standaard witgoed zoals wasmachine, ijskast, etc. Geen overbodige zaken zoals magnetrons, vaatwassers, drogers.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 13:42 schreef Prenzlauer het volgende:
[..]
Wat is zuinig leven? Ik ben benieuwd naar je uitgavepatroon als freelancer.
Ik moet zeggen dat ik respect mag geven voor je levenspatroon. Ik zou het erg moeilijk vinden de 'luxe' dingen te laten liggen. Maar goed, ik zal er ook uiteindelijk aan moeten geloven met mijn studieschuld. (behalve de vaatwasser, die gaat hier echt niet de deur uit :p)quote:Op donderdag 15 augustus 2013 16:15 schreef Cherna het volgende:
[..]
Mijn uitgave patroon was sparen voor een zeer goed pensioen, studie kinderen, het betalen van de vele verhuizingen, auto, studies(als freelancer) en een maal in de vijf jaar met vakantie(Italië). Maar ik heb wel kwaliteit spullen in huis. Althans made in Germany voor al mijn witgoed etc. En dan bedoel ik het standaard witgoed zoals wasmachine, ijskast, etc. Geen overbodige zaken zoals magnetrons, vaatwassers, drogers.
O ja en een maal in de VS geweest. Maar dat koste me alleen de vliegreis. Voordeel van wonende familie in dat waardeloze land. Leuk een keer gezien te hebben maar een cultuur waar ik me niet in zou kunnen vinden. Was weer blij thuis te zijn.
Maar al die andere gadgets(laptops, mobieltje, tablet etc), stappen, uiteten, dure kleding, pretparken en veel andere luxe heb ik nooit aangeschaft. Dat ik een PC heb is door mijn studerende kinderen gekomen anders had ik die mogelijk niet eens.
Och het valt wel mee. Ik ben zo opgegroeid, en wat je nooit heb gehad mis je ook niet. Dus op dat gebied heb ik makkelijk praten.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 21:05 schreef Prenzlauer het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik respect mag geven voor je levenspatroon. Ik zou het erg moeilijk vinden de 'luxe' dingen te laten liggen. Maar goed, ik zal er ook uiteindelijk aan moeten geloven met mijn studieschuld. (behalve de vaatwasser, die gaat hier echt niet de deur uit :p)
40k is een perfecte buffer niet alleen voor nu ook voor de komende tijd.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 23:18 schreef Isee het volgende:
Als ik de verhalen zo lees van sommige hier dan vraag ik me af of ze er nog wel een leven op na houden.
Express klein wonen, maximaal aflossen en de rest sparen om financieel maar geen risico te lopen.
Uiteraard een (veel) slimmere keuze dan alles over de balk smijten maar een gulden middenweg lijkt me toch een stuk leuker en gezonder. Je complete hypotheek aflossen is natuurlijk fijn als je eenmaal 50 plus bent. Maar het is ook erg leuk om nu lol te hebben in je leven.
Af en toe lekker uiteten gaan, 2 keer per jaar op vakantie (of lang weekend weg) en wat zien van de wereld, keertje per jaar iets leuks/moois kopen en niet alleen goedkoop maar ook leuk wonen.
Zelf spaar ik rustig aan, het aflossen van mijn hypotheek (50%) daar ga ik aan beginnen zodra mijn vriendin werkt. Ben op dit moment 30 en heb rond de 40k nu op de bank, prima voor nu vind ik.
Opzich helemaal mee eens, en daarom zeg ik ook en dat quote je niet. Dat ik wist welke geldstroom nog mijn kant op kwam en de carrière perspectieven die ik nog had. Daarnaast ging er dus ook het nodige spaargeld de woning in.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 14:56 schreef Gwywen het volgende:
Mij vallen twee dingen op:
[..]
[..]
In "mijn tijd" (ongeveer 15 jaar geleden) als je 135 maximaal kon lenen, ging je op zoek naar een huis van maximaal 120, zodat er ruimte bleef. En ja, dat kon dan wel eens maximaal een vierkamerflat zijn terwijl je op een huis met een tuintje had gehoopt. Je stelde dus je wensen en eisen bij.
En wat is daar precies mis mee, bang dat je gezond wordt of conditie krijgt?quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:26 schreef Zwolsboy het volgende:
De auto kan ik niet eruit doen, ik werk op tijden wanneer geen OV beschikbaar is (snachts straks dus) en mijn auto loopt 1 op 21 en zit geen wegenbelasting op (Twingo2) , scheelt inderdaad een hoop geld.
Als ik die weg doe mag ik 1 uur enkele rit fietsen naar mijn werk dat heeft weinig nut![]()
Ik ben van mening dat "the best things in life are free". En dat het belangrijkste dat je hebt in je leven, je leven is. Dus, tijd die je leeft.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 23:18 schreef Isee het volgende:
Als ik de verhalen zo lees van sommige hier dan vraag ik me af of ze er nog wel een leven op na houden.
Express klein wonen, maximaal aflossen en de rest sparen om financieel maar geen risico te lopen.
Uiteraard een (veel) slimmere keuze dan alles over de balk smijten maar een gulden middenweg lijkt me toch een stuk leuker en gezonder. Je complete hypotheek aflossen is natuurlijk fijn als je eenmaal 50 plus bent. Maar het is ook erg leuk om nu lol te hebben in je leven.
Af en toe lekker uiteten gaan, 2 keer per jaar op vakantie (of lang weekend weg) en wat zien van de wereld, keertje per jaar iets leuks/moois kopen en niet alleen goedkoop maar ook leuk wonen.
Zelf spaar ik rustig aan, het aflossen van mijn hypotheek (50%) daar ga ik aan beginnen zodra mijn vriendin werkt. Ben op dit moment 30 en heb rond de 40k nu op de bank, prima voor nu vind ik.
Ja en nee, het is vooral ook een mindset. Er zijn mensen die nooit afkicken van roken en er zijn mensen die van de een op de andere dag cold turkey stoppen en nooit meer een sigaret opsteken.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 21:07 schreef Cherna het volgende:
[..]
Och het valt wel mee. Ik ben zo opgegroeid, en wat je nooit heb gehad mis je ook niet. Dus op dat gebied heb ik makkelijk praten.
Het is net als met roken. Als je nooit gerookt hebt mis je het ook niet. Heb je eenmaal een tijdlang gerookt heb je een probleem.
Wel mee eens, ondanks onze zuinige leefstijl doen we wel gewoon leuke dingen. Heb ook al zitten rekenen om onze hypotheek sneller af te lossen maar dat levert qua maandlasten zó weinig op dat ik besloten heb dat niet te doen. Tenzij ze aan de HRA gaan morrelen , dan wordt het wel een stuk aantrekkelijker maar echt nodig is het niet aangezien we een volledige annuiteitenhypotheek hebben. Het wordt toch wel afgelost uiteindelijk .quote:Op donderdag 15 augustus 2013 23:18 schreef Isee het volgende:
Klopt, maar bijv. een maand India spaarde ik omdat ik niet echt een ander doel had voor mijn geld, in een paar weken bij elkaar. Op het totaal dat ik spaarde per jaar, was dat bijna te verwaarlozen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 10:48 schreef Bajskorv het volgende:
Maar dan komen die dingen toch niet echt "for free"? Zoveel vrije tijd en reizen vereist toch in jouw geval ook eerst sparen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |