Een beetje gechargeerd gezegd, maar dat laatste is dus juist de bedoeling. En terecht.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 01:28 schreef Zwolsboy het volgende:
Of alleen huurtoeslag krijgen als je inkomsten uit arbeid hebt tot modaal.
Trek je een uitkering dan krijg je fors minder huurtoeslag zodat werken loont.
Dat is toch het idee van een pensioen? Ik begrijp niet zo goed waarom je gigantisch spijt hebt van het feit dat je voor je oude dag hebt gezorgdquote:Op donderdag 15 augustus 2013 01:54 schreef Cherna het volgende:
Ik tel mijn pensioen niet mee want dat is gigantisch waar ik veel spijt van heb. Als ik dat toen ik freelancer was op de bank had laten staan had ik mogelijk 125.000 euro eigen vermogen gehad. Nu zit het opgesloten in een pensioen waar ik niet aan kan komen.
Wat is zuinig leven? Ik ben benieuwd naar je uitgavepatroon als freelancer.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 01:54 schreef Cherna het volgende:
En gelukkig heb ik buiten het vijf maal verhuizen en dat pensioen altijd zuinig geleefd zonder veel luxe.
quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:43 schreef ikbenschipper het volgende:
Ik kon toen ik 23 was op mijn inkomen (29k) een hypotheek krijgen van 135.000 euro. Dat was veel te weinig voor wat ik wou kopen.
Dit is dus wat ik bedoelde.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 01:08 schreef Cherna het volgende:
(...) kun je rustig met een modaal inkomen een leuk huis bemachtigen zolang je eisen niet te groot zijn.
Ik heb er spijt van dat ik pas met 67 jaren oud aan mijn eigen gespaard deel kan komen. En dan nog moet je maar afwachten wat die onstabiele overheid voor een verdere plannen heeft.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 13:33 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Dat is toch het idee van een pensioen? Ik begrijp niet zo goed waarom je gigantisch spijt hebt van het feit dat je voor je oude dag hebt gezorgd![]()
Ik ken een ondernemer die uiteindelijk zijn zaak heeft verkocht voor een relatief laag bedrag, en die slaat zichzelf dagelijks voor zijn hoofd dat hij niet wat spaarzamer is geweest.
Mijn uitgave patroon was sparen voor een zeer goed pensioen, studie kinderen, het betalen van de vele verhuizingen, auto, studies(als freelancer) en een maal in de vijf jaar met vakantie(Italië). Maar ik heb wel kwaliteit spullen in huis. Althans made in Germany voor al mijn witgoed etc. En dan bedoel ik het standaard witgoed zoals wasmachine, ijskast, etc. Geen overbodige zaken zoals magnetrons, vaatwassers, drogers.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 13:42 schreef Prenzlauer het volgende:
[..]
Wat is zuinig leven? Ik ben benieuwd naar je uitgavepatroon als freelancer.
Ik moet zeggen dat ik respect mag geven voor je levenspatroon. Ik zou het erg moeilijk vinden de 'luxe' dingen te laten liggen. Maar goed, ik zal er ook uiteindelijk aan moeten geloven met mijn studieschuld. (behalve de vaatwasser, die gaat hier echt niet de deur uit :p)quote:Op donderdag 15 augustus 2013 16:15 schreef Cherna het volgende:
[..]
Mijn uitgave patroon was sparen voor een zeer goed pensioen, studie kinderen, het betalen van de vele verhuizingen, auto, studies(als freelancer) en een maal in de vijf jaar met vakantie(Italië). Maar ik heb wel kwaliteit spullen in huis. Althans made in Germany voor al mijn witgoed etc. En dan bedoel ik het standaard witgoed zoals wasmachine, ijskast, etc. Geen overbodige zaken zoals magnetrons, vaatwassers, drogers.
O ja en een maal in de VS geweest. Maar dat koste me alleen de vliegreis. Voordeel van wonende familie in dat waardeloze land. Leuk een keer gezien te hebben maar een cultuur waar ik me niet in zou kunnen vinden. Was weer blij thuis te zijn.
Maar al die andere gadgets(laptops, mobieltje, tablet etc), stappen, uiteten, dure kleding, pretparken en veel andere luxe heb ik nooit aangeschaft. Dat ik een PC heb is door mijn studerende kinderen gekomen anders had ik die mogelijk niet eens.
Och het valt wel mee. Ik ben zo opgegroeid, en wat je nooit heb gehad mis je ook niet. Dus op dat gebied heb ik makkelijk praten.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 21:05 schreef Prenzlauer het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik respect mag geven voor je levenspatroon. Ik zou het erg moeilijk vinden de 'luxe' dingen te laten liggen. Maar goed, ik zal er ook uiteindelijk aan moeten geloven met mijn studieschuld. (behalve de vaatwasser, die gaat hier echt niet de deur uit :p)
40k is een perfecte buffer niet alleen voor nu ook voor de komende tijd.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 23:18 schreef Isee het volgende:
Als ik de verhalen zo lees van sommige hier dan vraag ik me af of ze er nog wel een leven op na houden.
Express klein wonen, maximaal aflossen en de rest sparen om financieel maar geen risico te lopen.
Uiteraard een (veel) slimmere keuze dan alles over de balk smijten maar een gulden middenweg lijkt me toch een stuk leuker en gezonder. Je complete hypotheek aflossen is natuurlijk fijn als je eenmaal 50 plus bent. Maar het is ook erg leuk om nu lol te hebben in je leven.
Af en toe lekker uiteten gaan, 2 keer per jaar op vakantie (of lang weekend weg) en wat zien van de wereld, keertje per jaar iets leuks/moois kopen en niet alleen goedkoop maar ook leuk wonen.
Zelf spaar ik rustig aan, het aflossen van mijn hypotheek (50%) daar ga ik aan beginnen zodra mijn vriendin werkt. Ben op dit moment 30 en heb rond de 40k nu op de bank, prima voor nu vind ik.
Opzich helemaal mee eens, en daarom zeg ik ook en dat quote je niet. Dat ik wist welke geldstroom nog mijn kant op kwam en de carrière perspectieven die ik nog had. Daarnaast ging er dus ook het nodige spaargeld de woning in.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 14:56 schreef Gwywen het volgende:
Mij vallen twee dingen op:
[..]
[..]
In "mijn tijd" (ongeveer 15 jaar geleden) als je 135 maximaal kon lenen, ging je op zoek naar een huis van maximaal 120, zodat er ruimte bleef. En ja, dat kon dan wel eens maximaal een vierkamerflat zijn terwijl je op een huis met een tuintje had gehoopt. Je stelde dus je wensen en eisen bij.
En wat is daar precies mis mee, bang dat je gezond wordt of conditie krijgt?quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:26 schreef Zwolsboy het volgende:
De auto kan ik niet eruit doen, ik werk op tijden wanneer geen OV beschikbaar is (snachts straks dus) en mijn auto loopt 1 op 21 en zit geen wegenbelasting op (Twingo2) , scheelt inderdaad een hoop geld.
Als ik die weg doe mag ik 1 uur enkele rit fietsen naar mijn werk dat heeft weinig nut![]()
Ik ben van mening dat "the best things in life are free". En dat het belangrijkste dat je hebt in je leven, je leven is. Dus, tijd die je leeft.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 23:18 schreef Isee het volgende:
Als ik de verhalen zo lees van sommige hier dan vraag ik me af of ze er nog wel een leven op na houden.
Express klein wonen, maximaal aflossen en de rest sparen om financieel maar geen risico te lopen.
Uiteraard een (veel) slimmere keuze dan alles over de balk smijten maar een gulden middenweg lijkt me toch een stuk leuker en gezonder. Je complete hypotheek aflossen is natuurlijk fijn als je eenmaal 50 plus bent. Maar het is ook erg leuk om nu lol te hebben in je leven.
Af en toe lekker uiteten gaan, 2 keer per jaar op vakantie (of lang weekend weg) en wat zien van de wereld, keertje per jaar iets leuks/moois kopen en niet alleen goedkoop maar ook leuk wonen.
Zelf spaar ik rustig aan, het aflossen van mijn hypotheek (50%) daar ga ik aan beginnen zodra mijn vriendin werkt. Ben op dit moment 30 en heb rond de 40k nu op de bank, prima voor nu vind ik.
Ja en nee, het is vooral ook een mindset. Er zijn mensen die nooit afkicken van roken en er zijn mensen die van de een op de andere dag cold turkey stoppen en nooit meer een sigaret opsteken.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 21:07 schreef Cherna het volgende:
[..]
Och het valt wel mee. Ik ben zo opgegroeid, en wat je nooit heb gehad mis je ook niet. Dus op dat gebied heb ik makkelijk praten.
Het is net als met roken. Als je nooit gerookt hebt mis je het ook niet. Heb je eenmaal een tijdlang gerookt heb je een probleem.
Wel mee eens, ondanks onze zuinige leefstijl doen we wel gewoon leuke dingen. Heb ook al zitten rekenen om onze hypotheek sneller af te lossen maar dat levert qua maandlasten zó weinig op dat ik besloten heb dat niet te doen. Tenzij ze aan de HRA gaan morrelen , dan wordt het wel een stuk aantrekkelijker maar echt nodig is het niet aangezien we een volledige annuiteitenhypotheek hebben. Het wordt toch wel afgelost uiteindelijk .quote:Op donderdag 15 augustus 2013 23:18 schreef Isee het volgende:
Klopt, maar bijv. een maand India spaarde ik omdat ik niet echt een ander doel had voor mijn geld, in een paar weken bij elkaar. Op het totaal dat ik spaarde per jaar, was dat bijna te verwaarlozen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 10:48 schreef Bajskorv het volgende:
Maar dan komen die dingen toch niet echt "for free"? Zoveel vrije tijd en reizen vereist toch in jouw geval ook eerst sparen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |