Ik ben vrijwilliger bij een jongerensoos in het dorp waar ik woon, daar heb ik ook veel plezier van.quote:Op vrijdag 20 september 2013 14:59 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Zeker netjes![]()
Respect voor je gedisciplineerde levensstijl.
Probeer wel genoeg te (blijven) genieten...
Heel leuk zo'n bedrag op je 20ste... Maar nooit uitgaan is ook wel een beetje raar vind ik. Zelf zou ik ook dat bedrag makkelijk bij elkaar hebben kunnen sparen op die leeftijd, ik werkte veel maar verzoop dat ook wel weer net zo snel. Iets waar ik nooit spijt van zal krijgen, denk dat dat bij het leven hoort als jongere.quote:Op vrijdag 20 september 2013 14:51 schreef .Neovo. het volgende:
Dan post ik die van mij ook maar even.
Op dit moment ongeveer 16K op mijn eigen spaarrekening. Ben nu 20 jaar oud (over een maand 21). Ik woon nog thuis, en dat zal waarschijnlijk nog wel een aantal jaren zo blijven. Helaas..
Hoe die 16K? Vanaf mijn 14e begonnen met kranten/folders bezorgen, en het meeste ervan direct naar de spaarrekening. Tot mijn 18e had ik eigenlijk geen uitgaven. Dus dat sparen ging wel rap. Na mijn 18e ging ook de studiefinanciering en zorgtoeslag naar de spaarrekening.
Ik heb al jaren twee krantenwijken, en samen met de studiefinanciering en zorgtoeslag is dat ongeveer 550 euro per maand aan inkomsten, waarvan ongeveer de helft naar de spaarrekening gaat. De andere helft gebruik ik om dingen te betalen (brandstof voor auto, verzekeringen, boodschappen).
Meestal zet ik elke maand dus ongeveer 250 naar de spaarrekening, maar af en toe zijn er grote uitgaves (aanschaf losse smartphone/laptop/kleding) waardoor er dus even niks gespaard wordt. Uitgaan e.d. doe ik niet bijna niet, dus daar bespaar ik ook wel wat mee)
Ik doe nu trouwens een full-time MBO niv. 4 opleiding, waardoor ik weinig tijd heb voor nog een baan. Begin om 5:30 met de ochtendkrant, dus aan het eind van de dag ben ik wel kapot. Ook aangezien de stage periode er straks ook weer aankomt (extra geld) kan ik momenteel niet extra werk erbij aannemen.
Als iemand nog tips heeft om sneller te sparen, hoor ik ze graag. Wil namelijk zoveel mogelijk sparen voordat ik het huis uitga. Al vind ik wel dat ik het best netjes doe voor iemand van bijna 21 jaar.
quote:Op vrijdag 20 september 2013 15:32 schreef .Neovo. het volgende:
Nouja, nooit uitgaan.. Heb hier niet zoveel vrienden die willen uitgaan (lees: geen), en alleen vind ik zo ongezellig.
Daarnaast ben ik vaak weg in de auto, dus dan compenseer ik het zo wel
Ik betaal belasting in de UK, dus heb daar geen issues mee...quote:Op vrijdag 20 september 2013 16:48 schreef Coelho het volgende:
Aan de mensen met 40k+ op de spaarrekening (of 20k+ bij alleenstaanden): Staat het ook daadwerkelijk op een spaarrekening en betaal je dus vermogensrendementsheffing of heb je een mooie constructie gevonden om die te vermijden? Ben op zoek naar tips omdat mijn spaarrekening ook al in de 'gevarenzone' begint te komen.
ik geef het verder nergens aan uit, af en toe wat kleding, de rest heb ik al.quote:Op vrijdag 20 september 2013 16:14 schreef Sneeuwvlok_2 het volgende:
Wist niet dat je überhaupt zoveel kon sparen met alleen kranten en studiefinanciering..
Word voor mij ook eens tijd om te gaan sparen maar met een maand inkomen van zo'n 400 per maand gaat dat moeilijk wil ik ook wat stappen en eens per jaar op vakantie. Resultaat is dat ik nu dan ook niets gespaard heb, best wel jammer maar toch ga ik liever eens op vakantie dan die 2K sparen per jaar.
ik heb ook nog wat spaargeld op de rekening van mijn broertje staan (die is namelijk nog lang geen 18). Onder de 18 hoef je geen belasting te betalen. Anders had ik ook allang mogen betalen om te sparen.quote:Op vrijdag 20 september 2013 16:48 schreef Coelho het volgende:
Aan de mensen met 40k+ op de spaarrekening (of 20k+ bij alleenstaanden): Staat het ook daadwerkelijk op een spaarrekening en betaal je dus vermogensrendementsheffing of heb je een mooie constructie gevonden om die te vermijden? Ben op zoek naar tips omdat mijn spaarrekening ook al in de 'gevarenzone' begint te komen.
domme vraag, maar je woont in de uk?quote:Op vrijdag 20 september 2013 16:49 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
Ik betaal belasting in de UK, dus heb daar geen issues mee...
Geen domme vraag, maar inderdaad. En als buitenlander betaal je hier de eerste 7 jaar geen belasting op "kapitaalswinst", oftewel rente, dividend, winst op aandelen, etc...quote:Op vrijdag 20 september 2013 17:21 schreef .Neovo. het volgende:
[..]
domme vraag, maar je woont in de uk?
Ik weet niet wie je dat heeft wijsgemaakt? Je betaalt gewoon belasting over je salaris, vaak al ingehouden door je werkgever. Bovendien telt het vermogen dat jij op je rekening hebt staan mee in het gezinsvermogen ter bepaling van vermogensrendementsheffing. Dus als jouw ouders niks gespaard hebben maar jij hebt 50k op je rekening staan, dan betalen je ouders daar VRH over.quote:Op vrijdag 20 september 2013 17:20 schreef .Neovo. het volgende:
[..]
ik heb ook nog wat spaargeld op de rekening van mijn broertje staan (die is namelijk nog lang geen 18). Onder de 18 hoef je geen belasting te betalen. Anders had ik ook allang mogen betalen om te sparen.
Ik vind dat trouwens een regeling van niks. Je werkt je te pletter om die paar centen op de rekening te krijgen, zodat de belastingdienst vervolgens een paar procent kan innen.
ik denk dat hij bedoelt dat je over de eerste 6.000 op jaarbasis je geen rente betaald. Daarom betalen jongeren meestal geen rente.quote:Op vrijdag 20 september 2013 17:27 schreef Coelho het volgende:
[..]
Ik weet niet wie je dat heeft wijsgemaakt? Je betaalt gewoon belasting over je salaris, vaak al ingehouden door je werkgever. Bovendien telt het vermogen dat jij op je rekening hebt staan mee in het gezinsvermogen ter bepaling van vermogensrendementsheffing. Dus als jouw ouders niks gespaard hebben maar jij hebt 50k op je rekening staan, dan betalen je ouders daar VMR over.
Dat werd mij enkele jaren geleden verteld dat mijn broertje geen belasting over zijn spaargeld hoeft te betalen. Achteraf had ik dat ook even moet googelenquote:Op vrijdag 20 september 2013 17:27 schreef Coelho het volgende:
[..]
Ik weet niet wie je dat heeft wijsgemaakt? Je betaalt gewoon belasting over je salaris, vaak al ingehouden door je werkgever. Bovendien telt het vermogen dat jij op je rekening hebt staan mee in het gezinsvermogen ter bepaling van vermogensrendementsheffing. Dus als jouw ouders niks gespaard hebben maar jij hebt 50k op je rekening staan, dan betalen je ouders daar VRH over.
Zo werkt dat niet, belasting wordt geheven over een fictief rendement = inkomsten. Dat die 4% wat hoog is ben ik met je eens. Maar die VRH is echt peanuts. Bij een vermogen van 40k als alleenstaande betaal je grofweg over het bedrag boven de 20k belasting. Dat is dan 240 euro. Als je die 40k voor 1 jaar vast zet kun je zo'n 2,2% rente krijgen = 880 euro. Dus je gaat er per jaar dan nog steeds dik 600 euro op vooruit. Dus als je zoveel spaargeld hebt moet je ook niet miepen over 250 euro 'extra' inkomstenbelasting, want zo ziet de belastingdienst dat.quote:Op vrijdag 20 september 2013 17:20 schreef .Neovo. het volgende:
Ik vind dat trouwens een regeling van niks. Je werkt je te pletter om die paar centen op de rekening te krijgen, zodat de belastingdienst vervolgens een paar procent kan innen.
680 euro op 40.000 is dan ook maar een rendement van 1,7%. De inflatie is al 1,5 keer zo hoog, dus met 40.680 euro kun je 1,0 tot 1,3% minder kopen dan met 40.000 een jaar eerder. Met andere woorden, dat geld dat je had wordt per jaar minder waard.quote:Op vrijdag 20 september 2013 18:34 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Zo werkt dat niet, belasting wordt geheven over een fictief rendement = inkomsten. Dat die 4% wat hoog is ben ik met je eens. Maar die VRH is echt peanuts. Bij een vermogen van 40k als alleenstaande betaal je grofweg over het bedrag boven de 20k belasting. Dat is dan 240 euro. Als je die 40k voor 1 jaar vast zet kun je zo'n 2,2% rente krijgen = 880 euro. Dus je gaat er per jaar dan nog steeds dik 600 euro op vooruit. Dus als je zoveel spaargeld hebt moet je ook niet miepen over 250 euro 'extra' inkomstenbelasting, want zo ziet de belastingdienst dat.
Dus de belastingdienst moet voor de inflatie gaan compenseren? Beetje rare gedachtengang.quote:Op vrijdag 20 september 2013 18:53 schreef GSbrder het volgende:
[..]
680 euro op 40.000 is dan ook maar een rendement van 1,7%. De inflatie is al 1,5 keer zo hoog, dus met 40.680 euro kun je 1,0 tot 1,3% minder kopen dan met 40.000 een jaar eerder. Met andere woorden, dat geld dat je had wordt per jaar minder waard.
Het is de overheid die een groot deel van de inflatie veroorzaakt. Accijnzen verhogen op o.a. brandstof. BTW verhoging, OZB verhoging, huurverhoging/verhuurdersheffing, MRB verhoging, assurantiebelasting verhoging etc. Dan wordt je dus dubbel gepakt.quote:Op vrijdag 20 september 2013 22:08 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Dus de belastingdienst moet voor de inflatie gaan compenseren? Beetje rare gedachtengang.
Je wordt niet dubbel gepakt, zij willen gewoon een stuk van je salaris hebben en van overige inkomsten. Jij krijgt 1000 euro rente, zijn inkomsten, willen ze een soort inkomstenbelasting (VRH) over heffen. Dus dat dubbele gelul is onzin. Zij pakken je geld niet af, zij heffen een stuk belasting over je overige inkomsten.quote:Op vrijdag 20 september 2013 22:17 schreef announcement het volgende:
Dan wordt je dus dubbel gepakt.
De belastingdienst heeft dat niet als taak, de overheid zou het hebben van spaargeld niet moeten ontmoedigen, zeker niet als zij middels geldontwaarding een groot deel van de inflatie veroorzaken en daarnaast een vaste VRH rekenen.quote:Op vrijdag 20 september 2013 22:08 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Dus de belastingdienst moet voor de inflatie gaan compenseren? Beetje rare gedachtengang.
Ligt eraan, aflossen is niet altijd voordeliger.quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 19:32 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
... volgens mij pak jij de zaken (zeer) verstandig aan.
quote:
ik zag hem gisteren al en was benieuwd wie niet doorhad dat dit topic al zo oud is als de weg naar rome.quote:
Meevallers? Je bedoelt erfenissen/schenkingen (rijke pappie en mammie?)?quote:Op woensdag 18 februari 2015 20:11 schreef HeertjeB het volgende:
1) 230k en nog wat vastgoed.
2) 30 jaar
3) goede baan en meevallers uit het verleden.
Nou arm zijn ze zeker niet, het overgrote deel komt overigens niet bij mn ouders vandaan.quote:Op woensdag 18 februari 2015 21:20 schreef Lucky_Lovely het volgende:
[..]
Meevallers? Je bedoelt erfenissen/schenkingen (rijke pappie en mammie?)?
investment banking als werk?quote:Op woensdag 18 februari 2015 20:11 schreef HeertjeB het volgende:
2) 30 jaar
550 euro per maand, waar hebben we het over?quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:44 schreef Zwolsboy het volgende:
Ja jij haalt je ouders erbij, die leven waarschijnlijk nog
Als ze vermogen hebben ja dat geven ze zo een halve ton aan jou maar niet iedereen heeft die mogelijkheid.
Toch als ik die dingen prut wat de huidige jongeren zo leuk vinden is lang niet zo duur als een maandje huur550,- pm voor een flat kom op zeg
en dat ook nog sociaal noemen.
'meevallers'?quote:Op woensdag 18 februari 2015 20:11 schreef HeertjeB het volgende:
2) 30 jaar
De helft van het minimumloon. Voor een sociale huurflat is het rijkelijk duur vind ik.quote:Op woensdag 18 februari 2015 22:35 schreef eriksd het volgende:
[..]
550 euro per maand, waar hebben we het over?
En dan krijg je gewoon nog een deel van terug via huurtoeslag, betaal je netto misschien 350 euro.quote:Op donderdag 19 februari 2015 08:58 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
De helft van het minimumloon. Voor een sociale huurflat is het rijkelijk duur vind ik.
Dit inderdaad.quote:Op woensdag 18 februari 2015 22:35 schreef eriksd het volgende:
[..]
550 euro per maand, waar hebben we het over?
Dat vergis je je lelijk in.quote:Op donderdag 19 februari 2015 09:06 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
En dan krijg je gewoon nog een deel van terug via huurtoeslag, betaal je netto misschien 350 euro.
Schijntje.
Als je minimumloon verdient krijg je sowieso een bak toeslagen, dus je hebt echt niet te klagen.quote:
Bak aan toeslagen? volgens mij is het (afhankelijk van persoonlijke situatie) toch echt alleen huurtoeslag en zorgtoeslag?quote:Op donderdag 19 februari 2015 09:42 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Als je minimumloon verdient krijg je sowieso een bak toeslagen, dus je hebt echt niet te klagen.
Netto heb je voor een appel en een ei een zorgverzekering, je huurt al veel goedkoper, je krijgt gewoon een bak geld voor niks.
Mensen moeten eens ophouden met huilie huilie doen over dat soort dingen.
Het leven is duur, ja.
Maar iemand die net boven alle drempels zit qua toeslagen, verdient bruto weliswaar meer, maar houdt veel minder extra over aan koopkracht.
En als je het niet genoeg vind, dan ga je toch studeren en een beter betaalde baan op hoger niveau zoeken?
Je bent nog altijd zelf verantwoordelijk voor je keuzes.
Ik zou juichen als ik ¤550 moest betalenquote:Op donderdag 19 februari 2015 08:58 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
De helft van het minimumloon. Voor een sociale huurflat is het rijkelijk duur vind ik.
Zoveel belasting is het ook weer niet, wat je betaalt over het restant.quote:Op vrijdag 20 september 2013 16:48 schreef Coelho het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |