Dat is onzin.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 00:11 schreef capricia het volgende:
Lijkt me zo'n doem-scenario: dat je je geld uitgeeft aan huur en inrichting waardoor je niet kunt sparen voor een koopwoning.
Ik denk inderdaad dat drie jaar tegen heug en meug op een kutlocatie huren een stuk beter isquote:Op vrijdag 2 augustus 2013 22:51 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dat is onzin.
Als je bijvoorbeeld 3-4 jaar geleden tot nu gehuurd had ipv. destijds een huis kopen had je dat op dit moment (bij een huis van 150k - 200k) al zeker 10k opgeleverd. De prijzen zijn in die tijd alleen maar gedaald, vaak tot rond 20%. Dat is 30 - 40k! Een huurwoning van 500 euro/maand had had je in 4 jaar ca. 48*500= 24k gekost. En dan heb ik de hypotheekkosten nog niet meegerekend!
Ik denk dat er héél veel mensen (jongeren) zijn die beter een paar jaar hadden kunnen gaan huren ipv. een huis kopen in de afgelopen jaren.
Of 10 jaar, of je hele leven... Lol.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 22:53 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad dat drie jaar tegen heug en meug op een kutlocatie huren een stuk beter is
Leven? Echt, het is zo overgewaardeerd als je daar de virtuele speculatieve euri tegenover zetquote:Op vrijdag 2 augustus 2013 22:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Of 10 jaar, of je hele leven... Lol.
Ik wil ergens wonen waar ik wil wonen. Niet omdat er toevallig een huurwoning vrij is, na 8 jaar ingeschreven te staan.
Uiteindelijk gaat het ook om woongenot.
Dit is pas onzin!quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 22:51 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dat is onzin.
Als je bijvoorbeeld 3-4 jaar geleden tot nu gehuurd had ipv. destijds een huis kopen had je dat op dit moment (bij een huis van 150k - 200k) al zeker 10k opgeleverd. De prijzen zijn in die tijd alleen maar gedaald, vaak tot rond 20%. Dat is 30 - 40k! Een huurwoning van 500 euro/maand had had je in 4 jaar ca. 48*500= 24k gekost. En dan heb ik de hypotheekkosten nog niet meegerekend!
Ik denk dat er héél veel mensen (jongeren) zijn die beter een paar jaar hadden kunnen gaan huren ipv. een huis kopen in de afgelopen jaren.
De betreffende woning is idd niet voor iedereen even belangrijk.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 22:57 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Leven? Echt, het is zo overgewaardeerd als je daar de virtuele speculatieve euri tegenover zet
Dat vergeten sommige mensen. Je leeft nu. En leven kost geld. Liever teveel betalen en prettig wonen dan uitsparen voor later wat je misschien niet eens meer mee zult maken.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 22:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik wil ergens wonen waar ik wil wonen. Niet omdat er toevallig een huurwoning vrij is, na 8 jaar ingeschreven te staan.
Goh, het virtule 'spaar/speculatie'saldo is veel belangrijker hoor. Leven in het hier en nu is zoooo overratedquote:Op vrijdag 2 augustus 2013 22:59 schreef capricia het volgende:
[..]
De betreffende woning is idd niet voor iedereen even belangrijk.
Voor mij wel. De woning zelf, de omgeving, de buurt...ik kies graag zelf.
Je hoeft niet op een kutlocatie te wonen. Ik heb zelf de afgelopen 3,5 jaar in 2 huizen gewoond die ik heb gehuurd van mensen die het niet verkocht kregen. Dat waren huizen die te koop stonden voor ongeveer 200-230k en daar betaalde ik 600-700 euro per maand voor. Als ik toen zelf zo'n huis had gekocht had mij dat alles bij elkaar toch echt véél meer gekost dan dat ik hetzelfde huis nu koop (20% waardedaling en hypotheekrente meegenomen).quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 22:53 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad dat drie jaar tegen heug en meug op een kutlocatie huren een stuk beter isTenminste als je Warren Buffet heet, of pretentendeert zo te heten
quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:01 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Goh, het virtule 'spaar/speculatie'saldo is veel belangrijker hoor. Leven in het hier en nu is zoooo overrated
Je kunt ook particulier huren hèquote:Op vrijdag 2 augustus 2013 22:56 schreef capricia het volgende:
[..]
En nu nog een keer echt uitrekenen, svp? Ik bedoel zonder stijve pik? En ja, met een linkje helpt ookquote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:05 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Je hoeft niet op een kutlocatie te wonen. Ik heb zelf de afgelopen 3,5 jaar in 2 huizen gewoond die ik heb gehuurd van mensen die het niet verkocht kregen. Dat waren huizen die te koop stonden voor ongeveer 200-230k en daar betaalde ik 600-700 euro per maand voor. Als ik toen zelf zo'n huis had gekocht had mij dat alles bij elkaar toch echt véél meer gekost dan dat ik hetzelfde huis nu koop (20% waardedaling en hypotheekrente meegenomen).
Als je koopt koop je het niet voor zo'n relatieve korte periode. Bekijk het eens op de lange termijn? Er zijn ook mensen die een groot deel van eigen geld betalen. Wat doet de spaarrente op dit moment?quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:05 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Je hoeft niet op een kutlocatie te wonen. Ik heb zelf de afgelopen 3,5 jaar in 2 huizen gewoond die ik heb gehuurd van mensen die het niet verkocht kregen. Dat waren huizen die te koop stonden voor ongeveer 200-230k en daar betaalde ik 600-700 euro per maand voor. Als ik toen zelf zo'n huis had gekocht had mij dat alles bij elkaar toch echt véél meer gekost dan dat ik hetzelfde huis nu koop (20% waardedaling en hypotheekrente meegenomen).
Dat bedrag had je uiteindelijk wél overgehouden! Dat je het niet direct in je handje hebt wil niet zeggen dat het niet zo is. Je maandlasten zouden dan nu en gedurende de gehele looptijd van je hypotheek aanzienlijk hoger zijn geweest.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 22:59 schreef nicknicknickname het volgende:
[..]
Dit is pas onzin!
Dat bedrag had je echt niet overgehouden. Hoogstens minder uitgegeven aan directe woonlasten.
Overigens.. Een huur van 500 de maand heb je geen woning voor ter waarde van 200k.
Welke prijzen moet ik dan aan denken?quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:06 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Je kunt ook particulier huren hèDan valt er vaak nog genoeg te kiezen als je een beetje geduld hebt.
Welk linkje? Het is allemaal niet zo moeilijk he...quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:06 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
En nu nog een keer echt uitrekenen, svp? Ik bedoel zonder stijve pik? En ja, met een linkje helpt ook
Volgens mij valt het wel mee. Zal wellicht aan de regio liggen.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Welke prijzen moet ik dan aan denken?
Begreep dat net boven de 800 euro ook dringen is.
Eens.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:08 schreef nicknicknickname het volgende:
[..]
Als je koopt koop je het niet voor zo'n relatieve korte periode. Bekijk het eens op de lange termijn? Er zijn ook mensen die een groot deel van eigen geld betalen. Wat doet de spaarrente op dit moment?
Ik bedoel meer dat als je minder uitgeeft aan à dat dat niet wil zeggen dat je dat over houdt voor b. Je gaat er toch maar leven.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:12 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dat bedrag had je uiteindelijk wél overgehouden! Dat je het niet direct in je handje hebt wil niet zeggen dat het niet zo is. Je maandlasten zouden dan nu en gedurende de gehele looptijd van je hypotheek aanzienlijk hoger zijn geweest.
Ik beweer nergens dat je voor 500 euro een woning hebt ter waarde van 200k. Ik heb het over 150 - 200k. Maar maak van die 500 euro maar 600 of 700 euro, ook dan nog zou het veel aantrekkelijker geweest zijn de afgelopen 3-4 jaar gehuurd te hebben.
We kunnen de toekomst niet voorspellen, dus ik zeg niet dat mensen die destijds gekocht hebben dom zijn geweest. Sterker nog, ik had het zelf bijna gedaan (hypotheekgesprek, bezichtigingen alles). Maar achteraf ben ik wel blij dat ik/wij het niet gedaan hebben. Dat gaat dit jaar of volgend jaar gebeuren.
Nee, ik bekijk het niet op de lange termijn. Ik zeg enkel: "Je had beter de afgelopen 3-4 jaar kunnen huren dan dat je destijds een huis had gekocht".quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:08 schreef nicknicknickname het volgende:
[..]
Als je koopt koop je het niet voor zo'n relatieve korte periode. Bekijk het eens op de lange termijn? Er zijn ook mensen die een groot deel van eigen geld betalen. Wat doet de spaarrente op dit moment?
80k moet dus 40k zijn want je telt nu het vermogen van 2 personen bij elkaar op.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 22:53 schreef capricia het volgende:
1 80k
2 40 + partner van in de 40 + klein kindje.
3 Verhuizen, sparen, etc. Het was eerst meer. Maar veel van de hyp afgelost waardoor de netto hyp nu 190 euro is (aflossingsvrij).
De meeste mensen gaan er inderdaad naar leven. Echter, niet iedereen doet dat. De voorbije 7 jaar zijn mijn uitgaven gehalveerd.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:22 schreef nicknicknickname het volgende:
[..]
Ik bedoel meer dat als je minder uitgeeft aan à dat dat niet wil zeggen dat je dat over houdt voor b. Je gaat er toch maar leven.
Het is van ons samen, we zijn getrouwd in gem van goederen.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:29 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
80k moet dus 40k zijn want je telt nu het vermogen van 2 personen bij elkaar op.
Hoe duurder de woning, hoe ongunstiger het voor je wordt. De duurdere woningen hebben juist het meeste afgeschreven de afgelopen paar jaar! Het argument dat je er nog járen wilt blijven wonen houdt geen stand. Financieel gezien had je deze woning 3-4 jaar later moeten kopen, dat had je minimaal 20% gescheeld. De vraag is alleen of jij dat ervoor over had gehad, als je had geweten dat de prijzen zo zouden dalen. Dat is een persoonlijke keuzequote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Eens.
Het maakt mij de komende jaren niet zoveel uit of de waarde stijgt of daalt (lagere woz, dus minder belasting, is wel weer lekker).
Wij willen hier sws járen blijven wonen. Daarvoor hebben we het uitgezocht en gekocht.
En ik weet dat mijn hyp.lasten de komende jaren niet gaan stijgen..
Maar dan heb je het natuurlijk ook niet over een woning van 150 k.
Kind tel ik niet mee want die heeft geen vermogen op kunnen bouwen.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:31 schreef capricia het volgende:
Het is van ons samen, we zijn getrouwd in gem van goederen.
De huidige waarde zit nog niet onder de prijs waarvoor we het hebben laten bouwen.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:32 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Hoe duurder de woning, hoe ongunstiger het voor je wordt. De duurdere woningen hebben juist het meeste afgeschreven de afgelopen paar jaar! Het argument dat je er nog járen wilt blijven wonen houdt geen stand. Financieel gezien had je deze woning 3-4 jaar later moeten kopen, dat had je minimaal 20% gescheeld. De vraag is alleen of jij dat ervoor over had gehad, als je had geweten dat de prijzen zo zouden dalen. Dat is een persoonlijke keuze
Zijn geld is mijn geld. Dus ik heb 80K om uit te geven...quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:34 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Kind tel ik niet mee want die heeft geen vermogen op kunnen bouwen.
Het gaat erom hoeveel spaargeld jij zelf hebt, niet hoeveel geld je complete familie bij elkaar opgeteld heeft natuurlijk.
Dus jij hebt 80k en hij heeft niets? Of hebben jullie beiden 80k om uit te geven, dus 160k in totaal?quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Zijn geld is mijn geld. Dus ik heb 80K om uit te geven...
Zijn schulden zijn daarentegen ook mijn schulden. En gelukkig hebben we die niet, behalve samen de hyp.
Dat weet je nooitquote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:35 schreef capricia het volgende:
[..]
De huidige waarde zit nog niet onder de prijs waarvoor we het hebben laten bouwen.
Maar ik wil hier nog wel 20 jaar wonen. En ik heb geen idee wat de woning dan waard is.
In het huidige tempo is de woning binnen een paar jaar afbetaald. Dus hyp.vrij.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:39 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dat weet je nooitIk ga dit of komend jaar kopen met mijn vriendin. Misschien dalen de prijzen daarna ook nog wel, wie zal het zeggen...
Wat snap je niet aan getrouwd zijn in gemeenschap van goederen?quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:39 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Dus jij hebt 80k en hij heeft niets? Of hebben jullie beiden 80k om uit te geven, dus 160k in totaal?
Want dan klopt het wel.
Ik snap dat jullie getrouwd zijn in gemeenschap van goederen, maar dat wil niet zeggen dat jullie daardoor beiden ineens 80k te besteden hebben. Stel dat hij ook in dit topic reageert en ook zegt dat hij 80k aan spaargeld heeft, dan klopt de balans toch niet meer? Want dat zou dan betekenen dat er 160k in de pot zit terwijl het de helft is. Het topic heet 'hoeveel spaargeld heb jij' en niet 'hoeveel spaargeld hebben jullie'. Dus als jullie in gemeenschap getrouwd zijn heb jij 50% van de bezittingen en dus 40k spaargeld.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat snap je niet aan getrouwd zijn in gemeenschap van goederen?
Trouwens, tenzij er onverwachte situaties komen, is dat geld eigenlijk wel bedoeld voor onze dochter. Voor studie etc.
Nee, zo werkt het niet.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:53 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ik snap dat jullie getrouwd zijn in gemeenschap van goederen, maar dat wil niet zeggen dat jullie daardoor beiden ineens 80k te besteden hebben. Stel dat hij ook in dit topic reageert en ook zegt dat hij 80k aan spaargeld heeft, dan klopt de balans toch niet meer? Want dat zou dan betekenen dat er 160k in de pot zit terwijl het de helft is. Het topic heet 'hoeveel spaargeld heb jij' en niet 'hoeveel spaargeld hebben jullie'. Dus als jullie in gemeenschap getrouwd zijn heb jij 50% van de bezittingen en dus 40k spaargeld.
Wat ben je dom aan het lullen man?quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:53 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ik snap dat jullie getrouwd zijn in gemeenschap van goederen, maar dat wil niet zeggen dat jullie daardoor beiden ineens 80k te besteden hebben. Stel dat hij ook in dit topic reageert en ook zegt dat hij 80k aan spaargeld heeft, dan klopt de balans toch niet meer? Want dat zou dan betekenen dat er 160k in de pot zit terwijl het de helft is. Het topic heet 'hoeveel spaargeld heb jij' en niet 'hoeveel spaargeld hebben jullie'. Dus als jullie in gemeenschap getrouwd zijn heb jij 50% van de bezittingen en dus 40k spaargeld.
Dat jij het niet snapt wil natuurlijk nog niet zeggen dat het dom gelul is.quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 09:58 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Wat ben je dom aan het lullen man?
Hoeft echt niet hoor, want...quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 09:26 schreef zwarteweduwe het volgende:
Nou, ik scheer me hier weer weg hoor, want ik val zo uit de toon!
... volgens mij pak jij de zaken (zeer) verstandig aan.quote:Aflossen van de (te hoge) hypotheek heeft mijn prioriteit nu, boven spaargeld opbouwen.
Mocht ik een nieuwe wasmachine o.i.d. nodig hebben, dan kan dat altijd door een termijn extra aflossing over te slaan. Voor mij werkt dit het best. Ik word een beetje zenuwachtig van veel geld op de bank waar ik nog geen bestemming voor heb
Heb je van dat geld een ander huis gekocht?quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 19:50 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Goede baan in het verleden (wetenschappelijk onderzoek), zuinig geleefd (geen auto, geen gadgets, geen merkkleding, geen dure vakanties e.d.), bescheiden huisje gekocht in de jaren 1990 en meteen begonnen met aflossen op de hypotheek. Afgeloste huisje met winst verkocht en tadaa.
Ik heb mede van de opbrengst van de oude hut een fijn flatje gekocht. Cash betaald, want ik krijg dus géén hypotheek meer vanwege geen betaalde baan.quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 19:54 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Heb je van dat geld een ander huis gekocht?
Yo man, en dat schuift!!!quote:Daarnaast heb je toch al een baan als moderator nu?
Door de mods?quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 19:59 schreef Woods het volgende:
Dit is zeker zo'n topic waarin je IP kan worden achterhaalt en je bankrekening binnen no-time leeggeplundert is
Ik zou dat zelf denk ik nooit durven om een aanzienlijk bedrag op te sparen en er de komende jaren niet aan te komen. Zeker niet als je er ook nog eens zuinig en niet een beetje comfortabel op gaat levenquote:Op zaterdag 3 augustus 2013 19:50 schreef HetKlusKonijn het volgende:
1) Hoeveel spaargeld (vrij vermogen: dus ook aandelen e.d.) heb je?
Ongeveer 100K.
2) Wat is je leeftijd?
50.
3) Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? (maandelijks gespaard? beleggingen? schenkingen ouders? erfenis? of juist niet door uitbundig leven/studententijd e.d.?
Goede baan in het verleden (wetenschappelijk onderzoek), zuinig geleefd (geen auto, geen gadgets, geen merkkleding, geen dure vakanties e.d.), bescheiden huisje gekocht in de jaren 1990 en meteen begonnen met aflossen op de hypotheek. Afgeloste huisje met winst verkocht en tadaa.
Maar ik moet er dus wel de komende 10 jaar of zo van leven, als het mij niet lukt om weer een (betaalde) baan te krijgen... en tot dusverre wil dat niet zo erg vlotten, want "ik pas niet in het profiel" oftewel, ik ben te oud..
Ik soepeer de centjes dus voorlopig lekker op.
Was een klein grapjequote:Op zaterdag 3 augustus 2013 20:00 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Door de mods?
De belastingdienst is al volledig van mijn gegevens op de hoogte hoor.
Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik iets 'gemist' heb door mijn zogenaamd zuinige levensstijl. In tegendeel, ik ben iedere keer weer stomverbaasd om te lezen/horen voor wat voor volslagen overbodige trendy rotzooi/nonsens mensen hun centen over de balk gooien.quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 20:04 schreef Woods het volgende:
[..]
Ik zou dat zelf denk ik nooit durven om een aanzienlijk bedrag op te sparen en er de komende jaren niet aan te komen. Zeker niet als je er ook nog eens zuinig en niet een beetje comfortabel op gaat leven
Snap ik hoor.quote:Was een klein grapje,maar ik vind het altijd 'eng' om zulke dingetjes op een openbare site neer te knallen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |