SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.24-06-2012:
19-06-2012:
Bekijk deze YouTube-video
Ik geef je een 6jequote:Op woensdag 3 juli 2013 20:54 schreef n00b13 het volgende:
Heb ik het goed gedaan? Ik ben niet zo'n geoefende topicreeksenopener.
TT nog veranderen naar "Morsi in de ww"quote:
Ja, dat is nu wel een beetje laat heah.quote:Op woensdag 3 juli 2013 20:54 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
TT nog veranderen naar "Morsi in de ww"
Ik geloof niet dat jij een verkrachting die op zo'n manier wordt uitgevoerd zou spotten in de menigte en kabaal van zulke proporties.quote:Op woensdag 3 juli 2013 20:54 schreef larry_flynt het volgende:
Wordt dit een protest tegen moslims? Voor vrouwenrechten?
Denk het niet. Ze verkrachten vrouwen waar de rest bij staat...
Maar ik snap gewoon niet dat het gebeurt... In Nederland zou heel NL op zn kop staan. Is dat daar normaal?quote:Op woensdag 3 juli 2013 20:56 schreef Santello het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat jij een verkrachting die op zo'n manier wordt uitgevoerd zou spotten in de menigte en kabaal van zulke proporties.
Nee, lijkt me niet normaal. Niemand leidt het land op dit moment. Iedereen heeft vrij spel tenzij de sociale controle uitermate secuur en georganiseerd gebeurd. Het is gewoon niet te doen.quote:Op woensdag 3 juli 2013 20:56 schreef larry_flynt het volgende:
[..]
Maar ik snap gewoon niet dat het gebeurt... In Nederland zou heel NL op zn kop staan. Is dat daar normaal?
CNN zet altijd n keer zo'n kop in de ticker en laat dat dan voor de rest van de avond staan.quote:Op woensdag 3 juli 2013 20:57 schreef WSquater het volgende:
Vast oud nieuws, maar CNN: "COUP UNDER WAY"
twitter:bradleyhope twitterde op woensdag 03-07-2013 om 20:40:42Former intelligence officer: ElBaradei will be PM, Supreme Court head President, and interim council will include Al Nour official reageer retweet
twitter:iyad_elbaghdadi twitterde op woensdag 03-07-2013 om 20:50:53Source said that Obama knows the whereabouts of Morsi and had a conversation with him four hours ago, described as "tense". #Egypt reageer retweet
twitter:iyad_elbaghdadi twitterde op woensdag 03-07-2013 om 20:52:06Source ended by saying to watch for a statement by Obama over the next several hours. #Egypt reageer retweet
De Moslimbroederschap zijn de zgn. gematigde islamisten die meedoen met het democratische proces. Ze waren al gewaarschuwd door andere islamisten dat dit niet de juiste manier is om te werk te gaan, maar ze wilden niet luisteren. Nu hebben ze maar 1 jaar mogen regeren en zijn ze opzij geschoven door dictatoriale lieden (die hun jonge democratie om zeep hebben geholpen door een staatsgreep te plegen).quote:Op woensdag 3 juli 2013 20:52 schreef Djibril het volgende:
Gaan we zo’n soortgelijke scenario zien als Algerije? Wat denken jullie?
Gematigdquote:Op woensdag 3 juli 2013 21:00 schreef Shawn het volgende:
De Moslimbroederschap zijn de zgn. gematigde islamisten
Volgens mij is de MB niet voor een Jihad. In ieder geval niet in de Jihad zoals wij dat kennen (overheersing etc.)quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:03 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
GematigdHeb je MBs motto wel eens gelezen? Vast wel: "Allah is our objective; the Quran is our law, the Prophet is our leader; Jihad is our way; and death for the sake of Allah is the highest of our aspirations."
Anyway, wat wel zo is, is dat er nog extremere figuren zijn. En daarom kan deze coup Egypte nog verder polariseren. Morsi's tegenstanders zijn niet verenigd en kunnen nooit allemaal hun zin krijgen na de aankomende verkiezingen.
quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:04 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Volgens mij is de MB niet voor een Jihad. In ieder geval niet in de Jihad zoals wij dat kennen (overheersing etc.)
Dat zegt ook zo lekker veelquote:
quote:De Broederschap heeft over de gehele wereld, behalve op enkele plaatsen zoals Isral en de door Isral bezette gebieden, geweld (officieel) afgezworen voor het bereiken van haar doelen en politieke middelen daarvoor in de plaats gesteld. Deze opstelling zorgt binnen de gelederen soms voor onenigheid en de afsplitsing van radicale groepen. Een vroege afsplitsing was een groep genaamd 'de Jihad'; deze vermoordde in 1981 de Egyptische president Anwar Sadat[2]. Latere afsplitsingen waren de Al-Gama'a al-Islamiyya ("De islamitische groep") en Takfir wal Hijra ("Excommunicatie en migratie"), beide in 2003 door de EU aangemerkt als terroristische organisaties[3].
Hoe je "Jihad" interpreteert maakt niet echt uit. Het is duidelijk met zo een motto dat MB totaal niet gematigd is (voor Westerse begrippen). Verder kan je je inlezen over hoe MB over Islam denkt (conservatief) en aanslagen die MB gepleegd heeft.quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:04 schreef n00b13 het volgende:
Volgens mij is de MB niet voor een Jihad. In ieder geval niet in de Jihad zoals wij dat kennen (overheersing etc.)
Ik had het niet over 'Westerse begrippen', maar 'Islamitische begrippen'. MB is zeer gematigd vergeleken met al-Qaeda. En dat weet je zelf ook wel.quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:08 schreef Pharmacist het volgende:
Hoe je "Jihad" interpreteert maakt niet echt uit. Het is duidelijk met zo een motto dat MB totaal niet gematigd is (voor Westerse begrippen).
Ben je in Egypte?quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:11 schreef rakotto het volgende:
JAAAAAAAAAH
Er is nog hoop voor Egypte!Allah Akbar!
![]()
Tot later mensen, ff feesten op straat.
Fuck mevrouw Van Zettenquote:Op woensdag 3 juli 2013 21:10 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Mevrouw van Zetten uit Tiel vindt dit allemaal niet zo boeiend.
Maar doet Al-Qaeda mee met de verkiezingen?quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:12 schreef Shawn het volgende:
[..]
Ik had het niet over 'Westerse begrippen', maar 'Islamitische begrippen'. MB is zeer gematigd vergeleken met al-Qaeda. En dat weet je zelf ook wel.
Veel plezier man!quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:11 schreef rakotto het volgende:
JAAAAAAAAAH
![]()
Nee, de leider van een of ander court.quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:12 schreef Santello het volgende:
De baas van een leger heeft dus eigenlijk de macht?
Nee, zeker niet.quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:12 schreef n00b13 het volgende:
Maar hoe ligt Mursi dan in het Egyptische politieke spectrum.
Was hij de meest gematigde?
Lol, wat een onzinpost. Ze zijn gematigd tov een organisatie die random mensen opblaast. Nou, boffen wij even. Als je MB "gematigd" noemt op een Nederlands forum en je bedoelt naar Islamitische begrippen is dat pure misleiding.quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:12 schreef Shawn het volgende:
Ik had het niet over 'Westerse begrippen', maar 'Islamitische begrippen'. MB is zeer gematigd vergeleken met al-Qaeda. En dat weet je zelf ook wel.
Hoofd van het Constitutionele Hofquote:Op woensdag 3 juli 2013 21:12 schreef Santello het volgende:
De baas van een leger heeft dus eigenlijk de macht?
Echt niet. Voor moslimbegrippen is de PVV extreem. Je moet het in context zien.quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:14 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Lol, wat een onzinpost. Ze zijn gematigd tov een organisatie die random mensen opblaast. Nou, boffen wij even. Als je MB "gematigd" noemt op een Nederlands forum en je bedoelt naar Islamitische begrippen is dat pure misleiding.
Van het Egyptische hooggerechtshof jaquote:Op woensdag 3 juli 2013 21:13 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Nee, de leider van een of ander court.
Groot zolang er niet weer fraude wordt gepleegd Sabahi lijkt me de goede persoon.quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:14 schreef n00b13 het volgende:
[..]
En hoe groot is dan de kans dat er nu een meer gematigde komt?
En hoe populair is Al-Qaeda?
En dat is relevant want? MB is gewoon niet gematigd. Punt. Is dat nu zo hard toe te geven?quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:15 schreef n00b13 het volgende:
Echt niet. Voor moslimbegrippen is de PVV extreem. Je moet het in context zien.
Zijn ze wel. Zij waren bereid om mee te doen met democratie en hadden geweld om hun doel te bereiken afgezworen.quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:18 schreef Pharmacist het volgende:
En dat is relevant want? MB is gewoon niet gematigd. Punt. Is dat nu zo hard toe te geven?
In deze context, op een Nederlands forum, Nederlanders en mensen die in Nederland wonen en goed bekend zijn met de Nederlandse cultuur kunnen MB als extreem bestempelen. Lekker boeiend hoe de MB zich verhoudt tot geitenhoeders in Jemen of schaapherders in Afghanistan.quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:15 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Echt niet. Voor moslimbegrippen is de PVV extreem. Je moet het in context zien.
Wat is daar mis mee met zo'n motto.quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:03 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
GematigdHeb je MBs motto wel eens gelezen? Vast wel: "Allah is our objective; the Quran is our law, the Prophet is our leader; Jihad is our way; and death for the sake of Allah is the highest of our aspirations."
Anyway, wat wel zo is, is dat er nog extremere figuren zijn. En daarom kan deze coup Egypte nog verder polariseren. Morsi's tegenstanders zijn niet verenigd en kunnen nooit allemaal hun zin krijgen na de aankomende verkiezingen.
quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:20 schreef Shawn het volgende:
Zijn ze wel. Zij waren bereid om mee te doen met democratie en hadden geweld om hun doel te bereiken afgezworen.
http://www.washingtonpost(...)12823-2004Sep10.htmlquote:The Brotherhood -- or al-Ikhwan al-Muslimun, as it is known in Arabic -- is a sprawling and secretive society with followers in more than 70 countries. It is dedicated to creating an Islamic civilization that harks back to the caliphates of the 7th and 8th centuries, one that would segregate women from public life and scorn nonbelievers.
Je mag dingen best in context en verhouding zien, als je het niveau van achterlijke boel wil ontstijgen dan.quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:21 schreef Terminator2000bc het volgende:
[..]
In deze context, op een Nederlands forum, Nederlanders en mensen die in Nederland wonen en goed bekend zijn met de Nederlandse cultuur kunnen MB als extreem bestempelen. Lekker boeiend hoe de MB zich verhoudt tot geitenhoeders in Jemen of schaapherders in Afghanistan.
Het is een partij met de koran, onze welbekende mo'tje en de sharia als uitgangspunt en hoogste ideaal. Radicaal, op zijn zachtst uitgedrukt.
Blijkbaar geldt dat toch niet voor vele miljoenen Egyptenaren.quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:21 schreef Meki het volgende:
[..]
Wat is daar mis mee met zo'n motto.
Dat geldt voor bijna elke moslim
quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:22 schreef Hierro het volgende:
Nou, dat was een leuk democratisch experiment. Nu snel weer terug naar de oude tijden!
Ik zeg niet dat er iets "mis" mee is. Ik zeg alleen dat het niet "gematigd" is.quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:21 schreef Meki het volgende:
Wat is daar mis mee met zo'n motto.
Dat geldt voor bijna elke moslim
Niet voor die partij maar over hun geloof.quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:23 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Blijkbaar geldt dat toch niet voor vele miljoenen Egyptenaren.
Radicaal in jullie ogen ja. Alles wat anders is dan jullie leefwijze is radicaal.quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:24 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat er iets "mis" mee is. Ik zeg alleen dat het niet "gematigd" is.
Als dat voor "bijna elke Moslim" geld zoals jij claimt is "bijna elke Moslim" radicaal.
Nee hoor, ook radicaal in de ogen van veel (gematigde) moslims. En gelukkig zijn er daar nog een hoop van (van die gematigden dan).quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:25 schreef Meki het volgende:
[..]
Radicaal in jullie ogen ja. Alles wat anders is dan jullie leefwijze is radicaal.
Wat ik zeg is niks radicaal aan.quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:27 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Nee hoor, ook radicaal in de ogen van veel (gematigde) moslims. En gelukkig zijn er daar nog een hoop van (van die gematigden dan).
Er is een staatsgreep gepleegd tegen een democratisch gekozen islamistische president. Hiermee wordt aangegeven dat er geen ruimte is voor de politieke islam en dat democratie een farce is.quote:
Er is wel plaats voor een islamitische president, een die ook de rol vervult van een president voor alle Egyptenaren in plaats van alleen zijn achterban. Het meerderheid van het volk wou hem nu weg, is gebeurd. Dat is democratie.quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:33 schreef Shawn het volgende:
[..]
Er is een staatsgreep gepleegd tegen een democratisch gekozen islamistische president. Hiermee wordt aangegeven dat er geen ruimte is voor de politieke islam en dat democratie een farce is.
De volgende president zal weer een islamitische president zijn maar dan van de andere partij.quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:33 schreef Shawn het volgende:
[..]
Er is een staatsgreep gepleegd tegen een democratisch gekozen islamistische president. Hiermee wordt aangegeven dat er geen ruimte is voor de politieke islam en dat democratie een farce is.
Winnen met fraude is democratie?quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:33 schreef Shawn het volgende:
[..]
Het leger lijkt als een soort fysieke grondwet te fungeren.quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:34 schreef t-8one het volgende:
Ik snap de rol van het leger maar niet, kort geleden stond Egypte nog op z'n kop omdat ze vrouwen openlijk in elkaar sloegen en nu lijken ze steun te hebben van het volk.
Blijkbaar heeft de politie een inval gedaan in Misr25 en iedereen gearresteerd. Zou goed kunnen, want die hebben echt lopen haatzaaien afgelopen dagen, met name richting de coptsquote:Op woensdag 3 juli 2013 21:17 schreef Drifter__ het volgende:
[..]
Twee zeer bekende pro-Morsi kanalen zijn afgesloten. Geen idee wat daar gebeurt nu.
Politieke ilsam en democratie gaat per definitie niet samen.quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:33 schreef Shawn het volgende:
[..]
Eigen mensen en bondgenoten afluisteren is democratie?quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:36 schreef Volksrepubliek- het volgende:
[..]
Winnen met fraude is democratie?
Zeg ik dat?quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:39 schreef Meki het volgende:
[..]
Eigen mensen en bondgenoten afluisteren is democratie?
Elk politiek stelsel wordt gedomineerd door eigen gewin. Dus kom niet aanzetten met democratie dit en democratie dat.quote:
Daarvoor is religie voor veel mensen te belangrijk.quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:40 schreef UpsideDown het volgende:
Het leger zou gewoon alle aan religie gelieerde partijen moeten verbieden en hun rechten goed in de grondwet vast moeten leggen. Religie hoort niet thuis in de politiek.
Dat ligt anders in Islamitische wereld.quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:40 schreef UpsideDown het volgende:
Het leger zou gewoon alle aan religie gelieerde partijen moeten verbieden en hun rechten goed in de grondwet vast moeten leggen. Religie hoort niet thuis in de politiek.
Je geeft toe dat Mursi niet democratisch is gekozen?quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:41 schreef Santello het volgende:
[..]
Elk politiek stelsel wordt gedomineerd door eigen gewin. Dus kom niet aanzetten met democratie dit en democratie dat.
zag op politiek24 timmermans beweren dat egypte niet aan de voorwaarden heeft voldaan, en tot nu toe geen cent heeft gekregenquote:Op woensdag 3 juli 2013 21:14 schreef Dvm86 het volgende:
Die Egyptenaren zijn ook niet snel tevreden he? Eerst moest Mubarak weg en nu Morsi. En onze leiders maar geld schuiven. Joost mag weten waar de miljarden naar toe gesluisd zijn. Als het een beetje tegenzit wordt dat geld gebruikt om ons te bevechten.
Dan rest mij de vraag: als Mubarak niet gewenst was en Morsi het niet kan, wie dan wel?
Merkel? Obama?quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:40 schreef UpsideDown het volgende:
Nou dat hoop ik echt! Wat een vreselijk kanaal was dat.quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:37 schreef aerdt het volgende:
[..]
Blijkbaar heeft de politie een inval gedaan in Misr25 en iedereen gearresteerd. Zou goed kunnen, want die hebben echt lopen haatzaaien afgelopen dagen, met name richting de copts
Welvaart hequote:Op woensdag 3 juli 2013 21:45 schreef De_Guidance het volgende:
Waarom is er geen democratie in Qatar?
Nee maar Al Jazeera is erg hypocriet.quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:46 schreef Meki het volgende:
[..]
Welvaart he
Als Egypte rijk was dan had niemand geklaagd met Moubarek
Eh, sorry hoor, maar het volk is niet tegen het leger, en het leger niet tegen het volk in Egypte.quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:44 schreef Meki het volgende:
Vorig jaar waren ze tegen het leger en nu zijn ze voor het leger
en volgend jaar dan?
Ja alle media.quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:46 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Nee maar Al Jazeera is erg hypocriet.
Hehheh, gefeliciteerd!quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:11 schreef rakotto het volgende:
JAAAAAAAAAH
![]()
Of over hoe Qatar troepen naar Bahrain stuurde om daar de protesten de kop in te drukken.quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:47 schreef Meki het volgende:
[..]
Ja alle media.
Ze berichten nooit over de hyprocriete Saudi Arabi..
Dat maakt toch geen verschil, als hun geloofsvrijheid goed verankerd zit in de grondwet zijn ze vrij hun geloof uit te oefenen mits ze zich maar aan de grondwet houden.quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:42 schreef Meki het volgende:
[..]
Dat ligt anders in Islamitische wereld.
Elke islamitische land heeft een minister van religie.
Islamitische landen zijn nog steeds gelovig
Ja die kiezen voor hun eigen gewin.quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:49 schreef De_Guidance het volgende:
De radicalen van Al-Nour zitten gezellig bij het clubje.
Wist je dat niet?quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:50 schreef Pharmacist het volgende:
Daamn, Al Nour kreeg 25-30% van de votes. Ik denk dat het onmogelijk is Al Nour supporters en de meer liberalen/gematigden beide tevreden te stemmen. Het zou goed kunnen dat Morsi de "middle ground" was.
Ik wist dat ze bestonden, maar niet dat ze zoveel support hadden. Had Egypte na de 2011 revolutie niet echt meer gevolgd. Vond Syrie toen interessanter.quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:51 schreef De_Guidance het volgende:
Wist je dat niet?
Het is echt een enorm lastige situatie, zeker met de economische situatie.
Lachen, zien hoe Meki zich daaruit praatquote:Op woensdag 3 juli 2013 21:49 schreef De_Guidance het volgende:
De radicalen van Al-Nour zitten gezellig bij het clubje.
Waar te horen/zien ??quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:54 schreef aerdt het volgende:
WTF, Morsi geeft via speakers een speech aan de supporters op Rabaa Square.
Zegt dat de revolutie van hen gestolen is, maar geen geweld te gebruiken. Beetje dubbele boodschap eerlijk gezegd
Het clubje van het leger he. Niet van MB.quote:
Ach zo erg is het niet als in een land wordt voorkomen dat de ene dictatuur de andere afwisselt.quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:54 schreef popolon het volgende:
Wat een wespennest dat Egypte toch.Over een paar maanden beginnen we wr opnieuw.
Ja dat weet ik, die salafisten; die een moslimstaat willen maken van Egyptequote:Op woensdag 3 juli 2013 21:55 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Het clubje van het leger he. Niet van MB.
Wat generaals, geestelijke leiders, Baradei en dus ook Al-Noor.
Journalist van de Wall Street Journal:quote:
twitter:MattMcBradley twitterde op woensdag 03-07-2013 om 21:51:04Morsi is now delivering a speech over speakers to Raba'a Al Adawiya Square. He says that the revolution has been stolen from us. #egypt reageer retweet
Egypte is al een moslimstaat.quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:56 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja dat weet ik, die salafisten; die een moslimstaat willen maken van Egypte
Tja goed, je weet 't niet. Het blijft afwachten (weer).quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:55 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ach zo erg is het niet als in een land wordt voorkomen dat de ene dictatuur de andere afwisselt.
Mooi dan ken je mij beter dan mijzelf.quote:
Moet jij niet protesteren in Turkijequote:
Nee, we weten niet wat er uit gaat komen. We weten nu wel dat de poging van de MB in ieder geval is mislukt. Iedere mislukte poging is er n.quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:57 schreef popolon het volgende:
[..]
Tja goed, je weet 't niet. Het blijft afwachten (weer).
quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:57 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Moet jij niet protesteren in Turkije
Ik ben wel voor meer islam in de samenleving in de zin van vrije dagen voor islamitische feestdagen en vrije oproep tot gebed etc.quote:
Wat waren die hoerenzonen die bommen lieten ontploffen bij het Britse Consulaat en de HSBC Trkiye?quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:59 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Salafisme is vrijwel non-existent in Turkije gelukkig.
Ja, dat zag ik. Ik ben blij voor je.quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:58 schreef HiZ het volgende:
[..]Ik was er tot zondagavond. Mijn park blijft trouwens, dus ik ben wel blij. En de Beyoglu belediye is bezig om het park te restaureren.
Takfiri (arabische naam) of Haric (oude Turkse naam), dat zijn moslims die andere moslims bij zondes voor ongelovige uitmaken en vervolgens doden.quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:00 schreef HiZ het volgende:
[..]
Wat waren die hoerenzonen die bommen lieten ontploffen bij het Britse Consulaat en de HSBC Trkiye?
Als het heel warm is, is het heel lekker om achter in de ay bahce te zitten met een boek of een krant. Koffie met uitzicht op de Bosporus (jammer van het Ritz Carlton, dat wel).quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:01 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ja, dat zag ik. Ik ben blij voor je.
Ja? Interessantquote:Op woensdag 3 juli 2013 21:45 schreef De_Guidance het volgende:
Al Jazeera is wel erg pro-Morsi. Typisch.
Ik zei dan ook vrijwel.quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:00 schreef HiZ het volgende:
[..]
Wat waren die hoerenzonen die bommen lieten ontploffen bij het Britse Consulaat en de HSBC Trkiye?
Ik hoorde aan het begin van juni dat ze massale demonstraties aan het plannen waren en dat het doel zou zijn om Morsi weg te jagen.quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:01 schreef De_Guidance het volgende:
Wel grappig deze demonstraties worden al maanden gepland en het is ook al maanden in het nieuws in de Egyptische media. Ik hoorde het een paar maanden terug van iemand dat het eind juni afgelopen zou zijn met Morsi. Ik zei tegen hem, hoe weet jij dat nou? Kwam een beetje aluhoedje over..
In vergelijking met twee jaar terug dan he. Toen was Mubarak was afgezet was het daar feest. Nu constant gepraat over dat Morsi democratisch is gekozen e.d.quote:
Ben benieuwd wanneer de eerste bloggers en journalisten die kritiek durven te uiten op het leger worden gearresteerd.quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:02 schreef Drifter__ het volgende:
ISLAMIST TELEVISION HOSTS ARRESTED
In response to the Military's moves, the Egyptian Presidency's Twitter account stated that Morsi believed "measures announced by Armed Forces leadership represent a full coup categorically rejected by all the free men of our nation." However, Former President Morsi called for people to fight for the 'revolution' in a peaceful manner.
Meanwhile, minutes following the conclusion of the Armed Forces' televised address, Islamist-run channels, including Hafez, Al-Nas, and the Brotherhood run Misr 25 have all been taken off-air. Early reports indicate that several Islamist television hosts, including Khamees from Misr 25 and Khaled Abdallah from Al-Nas, were arrested on charges of inciting violence.
Celebrations are continuing and the atmosphere is festive across Egypt - with the exclusion of Rabaa Al-Adaweya. Military helicopters were witnessed dropping flags over protesters in Alexandria, Cairo and other cities.
Ik hoorde het veel eerder, maar het was blijkbaar ook geen geheim. Kwam uitgebreid in het nieuws daar, werd oom gewoon doodleuk erbij vermeld dat Mursi dan waarschijnlijk af zou treden.quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:04 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik hoorde aan het begin van juni dat ze massale demonstraties aan het plannen waren en dat het doel zou zijn om Morsi weg te jagen.
twitter:YasmineAhamid twitterde op woensdag 03-07-2013 om 22:01:34#Morsi is currently speaking to his supporters through speakers,telling him he is still president, and to protect legitimacy against coup reageer retweet
quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:00 schreef wikwakka2 het volgende:
Ik vind die Egyptische graffiti altijd wel geniaal.
Nu gaat de harde hand eroverheen natuurlijk. Stabiliteit heeft een prijs.quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:04 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Ben benieuwd wanneer de eerste bloggers en journalisten die kritiek durven te uiten op het leger worden gearresteerd.
En 30 miljoen demonstrerende burgers zijn dan weer minder belangrijk, hmm. Zou interessant zijn om Al Jazeera over zijn eigen Arabische Lente te zien struikelen.quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:04 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
In vergelijking met twee jaar terug dan he. Toen was Mubarak was afgezet was het daar feest. Nu constant gepraat over dat Morsi democratisch is gekozen e.d.
Nou ja, het was een beetje beledigend voor de dames van het leven. Door die untermenschen zijn 3 medewerkers van mijn favoriete brekci (stuk voor stuk nog geen 21 jaar oud) aan stukken gereten. Om geen andere reden dan dat ze op het foute moment op de foute plek waren.quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:03 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Ik zei dan ook vrijwel.
En volgens mij beschrijft jouw term wel goed wat het zijn.
Ik vind het wel goed dat ze ook aangeven dat Morsi veel aanhangers heeft enzo hoor, maar de hypocrisie spat er weer vanaf, zeker omdat Qatar helemaal geen democratie is.quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En 30 miljoen demonstrerende burgers zijn dan weer minder belangrijk, hmm. Zou interessant zijn om Al Jazeera over zijn eigen Arabische Lente te zien struikelen.
Op Misr25 gaven ze de namen en adressen van verslaggevers die in hun ogen de anti-morsi demonstranten steunde. In minstens 1 geval is het huis van een hoofd redacteur hierdoor aangevallen.quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:04 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Ben benieuwd wanneer de eerste bloggers en journalisten die kritiek durven te uiten op het leger worden gearresteerd.
Ik begreep dat een flink deel van wat dat misr25 uitzond ook op grond van de MB wetgeving voldoende zou zijn om de verantwoordelijken een flink aantal jaren in de bak te gooien.quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:04 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Ja erg walgelijk natuurlijk.quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:07 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nou ja, het was een beetje beledigend voor de dames van het leven. Door die untermenschen zijn 3 medewerkers van mijn favoriete brekci (stuk voor stuk nog geen 21 jaar oud) aan stukken gereten. Om geen andere reden dan dat ze op het foute moment op de foute plek waren.
Ik zeg ook niet dat deze arrestaties onterecht waren. Ik merk alleen op dat het leger voorheen ook niet altijd even vriendelijk omging met burgers die terechte kritiek hadden.quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:08 schreef aerdt het volgende:
[..]
Op Misr25 gaven ze de namen en adressen van verslaggevers die in hun ogen de anti-morsi demonstranten steunde. In minstens 1 geval is het huis van een hoofd redacteur hierdoor aangevallen.
De afgelopen 2 dagen hebben ze ook voortdurend de Pope aangevallen en copts beschuldigd.
Absoluut terecht dat ze zijn opgepakt. Dit is geen vrijheid van meningsuiting, dit is aanzetten tot haat. En Rwanda heeft wel aangetoond hoe gevaarlijk media kan zijn
Je kent deze kanalen niet. Deze zetten aan tot haat, noemden de ant-Morsi's ongelovigen en gaven Christenen en ex-Mubarak de schuld van alles...quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:04 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
In dat geval lijkt het mij dan niet meer dan terecht.quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:08 schreef aerdt het volgende:
[..]
Op Misr25 gaven ze de namen en adressen van verslaggevers die in hun ogen de anti-morsi demonstranten steunde. In minstens 1 geval is het huis van een hoofd redacteur hierdoor aangevallen.
De afgelopen 2 dagen hebben ze ook voortdurend de Pope aangevallen en copts beschuldigd.
Absoluut terecht dat ze zijn opgepakt. Dit is geen vrijheid van meningsuiting, dit is aanzetten tot haat. En Rwanda heeft wel aangetoond hoe gevaarlijk media kan zijn
Dat was zijn punt niet. Hij had het over mogelijk terechte kritiek op het leger in de toekomst.quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:10 schreef Drifter__ het volgende:
[..]
Je kent deze kanalen niet. Deze zetten aan tot haat, noemden de ant-Morsi's ongelovigen en gaven Christenen en ex-Mubarak de schuld van alles...
Zoals ik al zei: Ik beweer niet dat deze arrestaties onterecht waren, ik hoop alleen dat het leger zo slim is om dit keer niet alle kritiek de kiem in te smoren en het veroordelen aan een neutrale rechtbank overlaat.quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:10 schreef Drifter__ het volgende:
[..]
Je kent deze kanalen niet. Deze zetten aan tot haat, noemden de ant-Morsi's ongelovigen en gaven Christenen en ex-Mubarak de schuld van alles...
Ik was die dag zelf niet in Istanbul, maar van mijn huisgenoten daar hoorde ik dat ze dachten aan een aardbeving. Tot ze vanaf het balkon een gele wolk boven het consulaat zagen hangen. (Ca 1 km verderop, maar omdat alles ertussen in veel lager ligt hebben wij wel een vrije gezichtslijn met het gebouw).quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:09 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Ja erg walgelijk natuurlijk.
Maar ik bedoelde het meer zo, ik kan mij niet voorstellen dat een salafistische partij in Turkije berhaupt een zetel haalt. Was een vergelijking met de 30% in Egypte.
Maar met een paar procentpunt heb je al een hoop mensen die tot zieke dingen in staat zijn. En voor de mensen die het overkomt is zoiets niet uit te drukken in woorden.
Wat een bedragenquote:Op woensdag 3 juli 2013 22:14 schreef wikwakka2 het volgende:
Oud plaatje waarschijnlijk, maar een MB-pipo zijn betaalt wel lekker:
[ afbeelding ]
Bron.
Geen idee of het echt is.
Daar denken veel Egyptenaren blijkbaar toch anders over.quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:15 schreef vladesk het volgende:
Een zwarte dag in de geschiedenis van Egypte
Dit is een document dat een journalist had gevonden in de MB HQ in Cairo. Dit zijn bedragen die betaald zijn door een vroegere PM van Qatar (althans, dat word beweerd)quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:14 schreef wikwakka2 het volgende:
[ afbeelding ]
Bron.
Over een paar maanden hebben ze spijt en denken ze anders weerquote:Op woensdag 3 juli 2013 22:18 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Daar denken veel Egyptenaren blijkbaar toch anders over.
De vorige Emir van Qatar, inderdaad. Zijn naam staat bovenaan het document.quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:21 schreef aerdt het volgende:
[..]
Dit is een document dat een journalist had gevonden in de MB HQ in Cairo. Dit zijn bedragen die betaald zijn door een vroegere PM van Qatar (althans, dat word beweerd)
Ik denk het niet, de VS steunde Mursi en de rebellen in Syri, die weer gesteund werden door Mursi. Obama zal wel flink balen nu. Dat ze maar snel weer wat geld overmaken, misschien krijgen ze dan weer wat steun van de nieuwe regering.quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:21 schreef Confetti het volgende:
Zitten de Amerikanen hier gewoon niet achter?
Het Egyptische leger draait puur op Amerikaans geld en die willen echt wel wat zeggenschap voor al die miljarden.
Obama trekt aan de touwtjes.
Nou wie straks nog kritiek op het leger gaat leveren verdient een pakslaag....quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:10 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Dat was zijn punt niet. Hij had het over mogelijk terechte kritiek op het leger in de toekomst.
De vraag is hoe betrouwbaar is dit document.quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:14 schreef wikwakka2 het volgende:
[ afbeelding ]
Bron.
Nou nee.quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:24 schreef Drifter__ het volgende:
[..]
Nou wie straks nog kritiek op het leger gaat leveren verdient een pakslaag....
Het Egyptische leger krijgt de Amerikaanse hulp niet in centjes maar in materieel. De regering krijgt volgens mij wel echte centjes.quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:21 schreef Confetti het volgende:
Zitten de Amerikanen hier gewoon niet achter?
Het Egyptische leger draait puur op Amerikaans geld en die willen echt wel wat zeggenschap voor al die miljarden.
Obama trekt aan de touwtjes.
Berichten over 2 doden in Mersa Matruh...quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:04 schreef Drifter__ het volgende:
Er worden al confrontaties gemeld. In Mersa Matruh heeft het leger al met scherp geschoten.
Hoe was dit zonder ingrijpen van het leger afgelopen? Lijkt me dat leger hier juist probeert om een burgeroorlog te voorkomen..?quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:25 schreef Hierro het volgende:
Het leger heeft hoe dan ook zijn grip op het land verstevigd en dat is een zorgelijke ontwikkeling.
quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:24 schreef Drifter__ het volgende:
[..]
De vraag is hoe betrouwbaar is dit document.
Tja, twee arabische partijen en die gebruiken dan engels als onderlinge taal terwijl het datumstempel in het duits is? Ik heb mijn twijfels.quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:24 schreef Drifter__ het volgende:
[..]
De vraag is hoe betrouwbaar is dit document.
lol, iddquote:Op woensdag 3 juli 2013 22:31 schreef HiZ het volgende:
[..]
[..]
Tja, twee arabische partijen en die gebruiken dan engels als onderlinge taal terwijl het datumstempel in het duits is? Ik heb mijn twijfels.
Zegt de man die met Iran en Hezbollah samenwerkt. Puur voor de westerse beeldvorming dus. Wat dat betreft wel slim.quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:34 schreef Meki het volgende:
Syrische president: klap voor politieke islam
De Syrische president Bashar Assad heeft zich uitgesproken over de politieke onrust in Egypte. Hij ziet het als een klap voor de "politieke islam", meldt Reuters.
Punt is dat daaraan een prijskaartje hangt. Het Egyptische leger is zo corrupt als de pest. Het leger heeft al een flinke vinger in de pap als het gaat om de economie en met deze zet zullen ze ongetwijfeld hun politieke macht uitbreiden. Ik zou in ieder geval niet rekenen op de goodwill van het Egyptische leger.quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:29 schreef Perox het volgende:
[..]
Hoe was dit zonder ingrijpen van het leger afgelopen? Lijkt me dat leger hier juist probeert om een burgeroorlog te voorkomen..?
En dit voorkomt een burgeroorlog op welke manier? De Morsi aanhangers en Moslimbroeders zullen hier inderdaad ook heel tevreden mee zijn.quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:29 schreef Perox het volgende:
[..]
Hoe was dit zonder ingrijpen van het leger afgelopen? Lijkt me dat leger hier juist probeert om een burgeroorlog te voorkomen..?
twitter:AJELive twitterde op woensdag 03-07-2013 om 22:57:26Mohamed #Morsi's presidential Facebook page quotes him saying he rejects army statement as 'military coup' | http://t.co/SbhdmMUOPO reageer retweet
quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:53 schreef Breekfast het volgende:
[..]
En dit voorkomt een burgeroorlog op welke manier? De Morsi aanhangers en Moslimbroeders zullen hier inderdaad ook heel tevreden mee zijn.![]()
Dit is gewoon een schandelijke militaire coup waarbij het leger enkel het juiste moment heeft afgewacht om Morsi af te zetten.
Op zich vind ik het wel 'humor' ook. Vorig jaar was het Morsi die in feite vanuit het niets Field Marshal Tantawi en army chief of staff Anan aan de kant schoof, wat door velen werd gezien als een strategische zet om het leger buitenspel te zetten. Ik ben benieuw of hij dat nu ook beschouwt als '1 van zijn fouten'...quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:53 schreef Breekfast het volgende:
[..]
En dit voorkomt een burgeroorlog op welke manier? De Morsi aanhangers en Moslimbroeders zullen hier inderdaad ook heel tevreden mee zijn.![]()
Dit is gewoon een schandelijke militaire coup waarbij het leger enkel het juiste moment heeft afgewacht om Morsi af te zetten.
Dat is precies het probleem.quote:Op woensdag 3 juli 2013 23:01 schreef opgebaarde het volgende:
Als er straks nieuwe verkiezingen gehouden worden, waarom zou er niet een zelfde soort uitslag komen als vorig jaar?
Dit oost toch niks op?
Dit voorkomt een burgeroorlog, omdat de partij met de meeste fysieke macht nu vertelt hoe het verder moet.quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:53 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Egypte was al na de klote na de eerste suez oorlog.quote:Op woensdag 3 juli 2013 23:14 schreef De_Ilias het volgende:
Egypte gaat naar de k l o t e, definitief gaan er nu ook jihad splinter groepjes inmengen.
Hoe zie jij de situatie De_Ilias?quote:Op woensdag 3 juli 2013 23:14 schreef De_Ilias het volgende:
Egypte gaat naar de k l o t e, definitief gaan er nu ook jihad splinter groepjes inmengen.
Zou het zomaar eens kunnen zijn.quote:Op woensdag 3 juli 2013 23:14 schreef sonnyspek het volgende:
Dit zou de Morsi arrestatie video zijn.
Bijvoorbeeld een Egypte dat bestuurd wordt door een seculiere leider, die van plan is om Egypte economisch vooruit te helpen door te investeren in toerisme, vervolgens slaan die jihad splintergroepjes waar jij het over hebt toe net zoals ze in het verleden hebben gedaan toen ze toeristen gingen afslachten in Luxor... weg toerisme-inkomsten...quote:Op woensdag 3 juli 2013 23:14 schreef De_Ilias het volgende:
Ik denk dat hij het standaard islamitische antwoord gaat geven van Imam Ahmed bin Hanbal.quote:
Lijkt echt te zijn. Iemand roept dat ie handboeien om moet zoals Mubarak...quote:Op woensdag 3 juli 2013 23:14 schreef sonnyspek het volgende:
Dit zou de Morsi arrestatie video zijn.
Een coup is nooit fraai..quote:Op woensdag 3 juli 2013 23:18 schreef Drifter__ het volgende:
[..]
Lijkt echt te zijn. Iemand roept dat ie handboeien om moet zoals Mubarak...
Wat staat ie er zielig bij zeg....krijg opeens beetje medelijden.
Nu is het helaas zo geworden dat iedereen in Egypte kan doen wat die wilt, terrorisme gaat nu zijn vrije gang krijgen. Dankzij wie? Nee niet Morsie... Dankzij al die Egyptenaren die straten opgaan als ze weer eens niet tevreden zijn met een president die zij zelf gekozen hebben, Egyptenaren moeten eens verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen daden en keuzes.quote:
De eerste democratisch gekozen president wordt gearresteerd.quote:Op woensdag 3 juli 2013 23:18 schreef Drifter__ het volgende:
[..]
Lijkt echt te zijn. Iemand roept dat ie handboeien om moet zoals Mubarak...
Wat staat ie er zielig bij zeg....krijg opeens beetje medelijden.
Democratisch gekozen of niet. Hij vroeg er zelf om.quote:Op woensdag 3 juli 2013 23:20 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
De eerste democratisch gekozen president wordt gearresteerd.
Tja, hij had natuurlijk ook kunnen proberen een democraat te zijn in plaats van een president van en voor zijn eigen achterban.quote:Op woensdag 3 juli 2013 23:20 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
De eerste democratisch gekozen president wordt gearresteerd.
Ik denk het eerlijk gezegd niet. Video ziet er oud uit en hij is ook niet echt gekleed als iemand die president is. Ik denk dat het eerder een video is van een vorige arrestatie. Het is niet zijn eerste keer namelijkquote:
Hij is een democraat. De Egyptenaren konden hem de volgende verkiezingen wegstemmen. Nu is de democratie weer omgegooid; de grondwet opgeheven en de rechtstaat ontheiligd.quote:Op woensdag 3 juli 2013 23:28 schreef HiZ het volgende:
[..]
Tja, hij had natuurlijk ook kunnen proberen een democraat te zijn in plaats van een president van en voor zijn eigen achterban.
Dit is niet goed voor Egypte omdat het feit blijft dat Morsi na jaren dictatuur vrij is gekozen, hoe verwoestend zijn politieke besluiten afgelopeb jaar ook zijn geweest. Dit gaat Egypte geen goed doen en ik denk dat he nu pas is begonnen. Wat mij betreft had echt alles moeten geprobeerd worden om deze coupe te voorkomen, en ik betwijfel of dat het geval is geweest. Bij de volgende erkiezingen mag de MB niet meer meedoen? En andere Islamisten? De MB is en blijft een factor in Egypte en die kan je niet buiten sluiten. Wat als ze weer aardig scoren na erkiezingen? Hoever moet het leger gaan om dit te voorkomen? Dreigt er een nieuwe dictatuur?quote:Op woensdag 3 juli 2013 23:23 schreef Drifter__ het volgende:
Democratisch gekozen of niet. Hij vroeg er zelf om.
Ze hebben hem nu met overweldigende meerderheid weggestemd. Niet via een omweg, via stembureaus en papiertjes tellen, maar op de directe manier via handopsteken.quote:Op woensdag 3 juli 2013 23:34 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Hij is een democraat. De Egyptenaren konden hem de volgende verkiezingen wegstemmen.
Sorry maar iemand die de Sharia invoert is per definitie niet democratisch bezig. Zelfs niet als de meerderheid van de bevolking dat wil op een bepaald moment. Religieuze wetgeving holt democratie uit vanaf het moment dat hij is aangenomen; het bindt namelijk toekomstige wetgevers op een onacceptabele wijze.quote:Op woensdag 3 juli 2013 23:34 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Hij is een democraat. De Egyptenaren konden hem de volgende verkiezingen wegstemmen. Nu is de democratie weer omgegooid; de grondwet opgeheven en de rechtstaat ontheiligd.
Dat heeft het leger gedaan. Je weet wel, hetzelfde leger dat twee jaar eerder demonstranten doodsloeg.quote:Op woensdag 3 juli 2013 23:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ze hebben hem nu met overweldigende meerderheid weggestemd. Niet via een omweg, via stembureaus en papiertjes tellen, maar op de directe manier via handopsteken.
Dat is niet waar, dat heeft het leger niet gedaan. Dat was een combinatie van de politie en de veiligheidsdiensten.quote:Op woensdag 3 juli 2013 23:37 schreef Hierro het volgende:
[..]
Dat heeft het leger gedaan. Je weet wel, hetzelfde leger dat twee jaar eerder demonstranten doodsloeg.
Ze hebben de burgers de straat op gejaagd?quote:
Nou ja, het Egyptische leger is ook niet je allerbeste vriend. Ik verdenk ze er een beetje van dat het er ook mee te maken had dat ze hun economische belangen bedreigd zagen toen ze partij tegen Morsi gingen kiezen.quote:Op woensdag 3 juli 2013 23:38 schreef Perox het volgende:
[..]
Dat is niet waar, dat heeft het leger niet gedaan. Dat was een combinatie van de politie en de veiligheidsdiensten.
Nee, ze hadden een nieuwe afscheiding voor de tuin nodig.quote:In de Egyptische stad Alexandri zijn aanhangers en tegenstanders van de afgezette president Morsi slaags geraakt. Er wordt met stenen gegooid en geschoten. De politie heeft gevraagd om versterking uit plaatsen in de buurt.
Uit andere steden komen geen berichten van rellen. In Caro zouden sympathisanten van Morsi wel bakstenen uit de straat halen, maar of daarmee wordt gegooid is niet bekend.
quote:
Nieuwe nationale sportquote:Op straat was de vreugde groot. 'We hebben een dictator verdreven, en nu hebben we nog een dictator verdrongen. We doen het opnieuw als dat nodig is; we hebben inmiddels ervaring', klonk het.
Misschien moeten we hen eens hier uitnodigen, om dat tuig Den Haag uit te krijgenquote:Op woensdag 3 juli 2013 23:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
[..]
Nieuwe nationale sport
"De Sharia", de Islamiat gebruikt het graag en ook anti Islamisten...wat bedoel je?quote:Op woensdag 3 juli 2013 23:37 schreef HiZ het volgende:
[..]
Sorry maar iemand die de Sharia invoert is per definitie niet democratisch bezig. Zelfs niet als de meerderheid van de bevolking dat wil op een bepaald moment. Religieuze wetgeving holt democratie uit vanaf het moment dat hij is aangenomen; het bindt namelijk toekomstige wetgevers op een onacceptabele wijze.
Mwa, Nederland of Belgi is geen eenheidsstaat waarbij veel macht bij 1 persoon (president) ligt, dus dat gaat niet lukken denk ik. In Frankrijk zouden ze Hollande misschien nog op deze manier af kunnen zetten, maar dat is het dan ook wel.quote:Op woensdag 3 juli 2013 23:44 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Misschien moeten we hen eens hier uitnodigen, om dat tuig Den Haag uit te krijgen
Het leger heeft wel degelijk meegedaan met het neerslaan van demonstraties.quote:Op woensdag 3 juli 2013 23:38 schreef Perox het volgende:
[..]
Dat is niet waar, dat heeft het leger niet gedaan. Dat was een combinatie van de politie en de veiligheidsdiensten.
Met andere woorden; je splitst een deel van de volkssoevereiniteit op permanente basis af op basis van een religieus dogma. Dan heb je, in welke gradatie dan ook geen democratie meer maar een theocratie. Het feit dat veel mensen trots zijn op de rol van hun geestelijken is nog geen reden om die geestelijken dan maar de macht te overhandigen.quote:Op woensdag 3 juli 2013 23:47 schreef Aloulou het volgende:
[..]
"De Sharia", de Islamiat gebruikt het graag en ook anti Islamisten...wat bedoel je?
Egyptische politieke partijen hebben geen grote meningsverschillen over dat "de sharia" haar plaats moet hebben in de grondwet, het als bron van wetgeving (waar ernaast nog meerdere zijn) of als enige bron. Gaat er eerder over welke sharia ze bedoelen? Die van salafisten? Gematigdere zoals Qaradawi? Islam instituut Al Azhar dat voor een "civil state" is ipv "religieuze theocratie"?.
De salafistische partij dacht dat zij de sharia in de grondwet konden uitleggen maar na onderhandelen werd duidelijk dat Azhar (Egytpische Islam universiteit) die rol is toebedeeld.het mag duidelijk zijn dat het overgrote deel van de Egyptenaren geen moeite heeft met Azhar en best trots is op die Islamitische geschiedenis.
In Libie vindt de overgrote meerderheid dat de sharia een cetrale plaats in de constitutie moet krijgen en ook moet worden opgenomen dat wetgeving nooit tegen de fundamenten van de sharia in mag gaan. Die redelijke consensus bindt toekomstge regeringen maar is weldegelijk een reflectie van de conservatief-religieuze Libische maatschappij. Net zoals de grootte consnsus in NL is dat kerk en saat gesheiden moeten zijn en toekomstige regeringen weldegelijk daraan gebonden zijn. Een minderheid zoals de SGP of bepaalde Moslims moeten zich ook naar die consensus schikken, die in de grondwet is vertalt naar artikelen.
De scheiding tussen kerk en staat is in Europa tot stand gekomen toen de bevolking vrijwel compleet christelijk was. Het vloeit in belangrijke mate voort uit het belang van godsdienstvrijheid imv met het bestaan van diverse christelijke stromingen. Men wilde niet gediscrimineerd worden door andersgelovigen. Sharia in de grondwet opnemen is een vergissing.quote:Op woensdag 3 juli 2013 23:47 schreef Aloulou het volgende:
[..]
"De Sharia", de Islamiat gebruikt het graag en ook anti Islamisten...wat bedoel je?
Egyptische politieke partijen hebben geen grote meningsverschillen over dat "de sharia" haar plaats moet hebben in de grondwet, het als bron van wetgeving (waar ernaast nog meerdere zijn) of als enige bron. Gaat er eerder over welke sharia ze bedoelen? Die van salafisten? Gematigdere zoals Qaradawi? Islam instituut Al Azhar dat voor een "civil state" is ipv "religieuze theocratie"?.
De salafistische partij dacht dat zij de sharia in de grondwet konden uitleggen maar na onderhandelen werd duidelijk dat Azhar (Egytpische Islam universiteit) die rol is toebedeeld.het mag duidelijk zijn dat het overgrote deel van de Egyptenaren geen moeite heeft met Azhar en best trots is op die Islamitische geschiedenis.
In Libie vindt de overgrote meerderheid dat de sharia een cetrale plaats in de constitutie moet krijgen en ook moet worden opgenomen dat wetgeving nooit tegen de fundamenten van de sharia in mag gaan. Die redelijke consensus bindt toekomstge regeringen maar is weldegelijk een reflectie van de conservatief-religieuze Libische maatschappij. Net zoals de grootte consnsus in NL is dat kerk en saat gesheiden moeten zijn en toekomstige regeringen weldegelijk daraan gebonden zijn. Een minderheid zoals de SGP of bepaalde Moslims moeten zich ook naar die consensus schikken, die in de grondwet is vertalt naar artikelen.
Ik zou het prachtig vinden als er een miljoen man op 't Malieveld staat, maar je vergelijkt Egypte 1 op 1 met Nederland. Las vandaag nog de quote van Roosevelt, die in de jaren dertig zei 'honger en werkloosheid zijn de bouwstenen van dictaturen'. Behalve bouwstenen van dictaturen staan die twee ook garant voor grootschalige volksopstand in het algemeen. Geen honger, schone kleren aan, doen en laten wat je wil, hypotheek te betalen en elke dag gewoon werk? Dan geen opstand.quote:Op donderdag 4 juli 2013 00:15 schreef Neo-Mullen het volgende:
Rutte zit hier ook aan het roer en het lukt hem ook niet om echt verbetering tegen de recessie waar te maken, maar buiten een paar protestjes op het maliveld na is het erg rustig in Nederland.
Er moet dus wel iets extreems aan de hand zijn in Egypte waar ik niets van mee heb gekregen, terwijl ik volgens mij toch behoorlijk vaak een krant open sla en het nieuws bekijk.
Korte achtergrond informatie wordt gewaardeerd
twitter:mustafa__bag twitterde op donderdag 04-07-2013 om 00:14:42Breaking: At least 6 police officers have been killed by rocket attack in Egyptian city or Marsa Matrouh. #Egypt reageer retweet
Nee hoor, niet perse. Net zoals NL een democratie is en als "dogma" heeft dat kerk en staat gescheiden zijn vanwege grote maatschappelijke consensus daarover, heb je in Libie een grote maatschappelijke consensus dat "sharia" een centrale plaats in de constitutie krijgt en wetten niet tegen de fundamenten in mogen druisen. In zowel Nederlandse als Libische gevallen kunnen de in se grondwet vastgelegde "dogmas" worden herschreven als je 2/3 van het parlement mee hebt. Dat is democratie, itt de Iraanse theocratie waar dit niet mogelijk is. En dat is het belangrijke verschil tussen een "civil state" zoals Al Azhar voorstaat maar ook de Moslimbroeder inspiritator Qaradawi of een theocratische religieuze staat zoals in Iran of bij 9 van de 10 salafisten en Hizb Tahrir-lieden.quote:Op donderdag 4 juli 2013 00:03 schreef HiZ het volgende:
Met andere woorden; je splitst een deel van de volkssoevereiniteit op permanente basis af op basis van een religieus dogma. Dan heb je, in welke gradatie dan ook geen democratie meer maar een theocratie.
Het is niet mijn ideaalbeeld maar men denkt in het Westen maar dat democratie allen seculier kan zijn, dat is onzin. Democratie is slechts een maatschappelijke consensus om wetten op te stellen, dat kan bij een (religieus) conservatieve samenleving perfect voor het grootste direct op de religie gebaseer zijn die men deelt, zoals in Libie. Als dat ooit verandert en men "secularizeert" kan het zo zijn dat de overgrote meerderheid een artikel in de grondwet wijzigt, beste voorbeeld is de aanpassing van Godslastering in NL. Een overblijfsel uit de tijd dat NL nog religieus was, en die wet isdemocratisch tot stand gekomen. Nu is die geschrapt.quote:Het feit dat veel mensen trots zijn op de rol van hun geestelijken is nog geen reden om die geestelijken dan maar de macht te overhandigen.
Waar dat op uitloopt hebben we genoeg voorbeelden van gezien in de geschiedenis en in het heden.
Het lukt ook niet als je het niet probeert. Het enige wat hij probeerde was Moslimbroeders op belangrijke posities zetten zodat hun macht groter werd en het oprichten van een islamistische theocratie.quote:Op donderdag 4 juli 2013 00:15 schreef Neo-Mullen het volgende:
Ik begrijp dat hij te weinig deed om het land weer op het rechte pad te krijgen, maar het is toch idioot om te denken dat dat binnen een jaar lukt?
quote:
quote:23:55
Egyptische veiligheidstroepen hebben een inval gedaan in de kantoren van televisiezender Al Jazeera in Caro. Dat meldt althans de zender zelf. Ten minste vijf personeelsleden zouden worden vastgehouden. Al Jazeera wordt de laatste tijd vaak verweten in zijn berichtgeving erg op de hand te zijn van de Moslimbroeders van Morsi.
quote:Op donderdag 4 juli 2013 00:19 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Democratie is slechts een maatschappelijke consensus om wetten op te stellen, dat kan bij een (religieus) conservatieve samenleving perfect voor het grootste direct op de religie gebaseer zijn die men deelt, zoals in Libie.
Er is dus geen consensus over de correcte vorm van sharia. Daar ga je aan voorbij. Maar dat wordt een bron van conflicten als je staat en kerk niet scheidt.quote:Op woensdag 3 juli 2013 23:47 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Gaat er eerder over welke sharia ze bedoelen? Die van salafisten? Gematigdere zoals Qaradawi? Islam instituut Al Azhar dat voor een "civil state" is ipv "religieuze theocratie"?.
Dat klopt. Maar het is een dogma om het over de Umma en 1 vaste interpretatie van de Sharia te hebben.quote:Op donderdag 4 juli 2013 00:25 schreef deelnemer het volgende:
[..]
[..]
Er is dus geen consensus over de correcte vorm van sharia.
Ik ken de geschiedenis wat dat betreft in NL en Europa. Eerder gaf ik aan dat het aan de Islamisten in Arabische landen ligt of de Arabische wereld dezelfde fase als Europa gaat meemaken: vergaande secularisering en acceptatie ervan in overgrote deel van de maatschappij. De vraag is of Islamisten Islam in politiek de juiste plaats kunnen geven waarbij tegelijkertijd de burgers een toekomst wordt geboden in 2013, en niet 1200. Het gaat dus om de interpretatie van "sharia", het is geen vaststaand "wetboek" namelijk wat je op tafel gooit en zo "implementeert". Er zijn verschrikkelijk verschillende Islamisten en politieke filosofieen op dat gebied die ver uiteen lopen.quote:Op donderdag 4 juli 2013 00:15 schreef deelnemer het volgende:
De scheiding tussen kerk en staat is in Europa tot stand gekomen toen de bevolking vrijwel compleet christelijk was. Het vloeit in belangrijke mate voort uit het belang van godsdienstvrijheid imv met het bestaan van diverse christelijke stromingen. Men wilde niet gediscrimineerd worden door andersgelovigen. Sharia in de grondwet opnemen is een vergissing.
Daarmee hebben dan nu hun eerste kans op een democratie verkloot.quote:Op donderdag 4 juli 2013 00:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar het is een dogma om het over de Umma en 1 vaste interpretatie van de Sharia te hebben.
Het zijn dan ook religieuze experts, geen politieke. En in die landen hebben ze nog veel te leren.quote:Op donderdag 4 juli 2013 00:29 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Daarmee hebben dan nu hun eerste kans op een democratie verkloot.
twitter:anjemchoudary twitterde op woensdag 03-07-2013 om 22:05:53May Allah (SWT) replace the apostate regime of the taghout Morsi with the system of the Khilafah (i.e DAR UL ISLAM) Ameen Ya Rabbil Aalameen reageer retweet
Er is geen consensus idd op dat gebied betreft. Wat men probeert om die conflicten te voorkomen is dat men dus ook aangeeft welke interpretatie dan het laatste woord heeft, in Egypte is dat tot noch toe Azhar geweest, het aloude Egyptische Islam instituut. Maar de Egyptische salafistische partij was daar niet blij mee bijv, alleen had Azhar de consensus onder alle groepen in civil society als de parttij die de sharia definieert. Maar het is idd een potentiele bron van conflicten, wel zie je dat men het zoals met alle artikelen in een grondwet in een definitie probeert vast te leggen.quote:Op donderdag 4 juli 2013 00:25 schreef deelnemer het volgende:
Er is dus geen consensus over de correcte vorm van sharia. Daar ga je aan voorbij. Maar dat wordt een bron van conflicten als je staat en kerk niet scheidt.
Mja, diegene die oproepen tot geweld mogen wmb voorlopig even gesloten worden, maar ik vind het wel apart dat Al-Jazeera wordt binnengevallen.quote:Op donderdag 4 juli 2013 00:36 schreef Meki het volgende:
Leger verknalt het
Ze sluiten bijna alle zenders die ze niet bevallen..
In het Westen ging het redelijk hand in hand omdat het Christendom minder aanspraak maakt op het regelen van de aardse politiek binnen landsgrenzen. Andersdenkenden werden echter nog steeds allemaal afgemaakt (denk bijvoorbeeld aan de terreur van Robespierre na de Franse revolutie, die viel ook specifiek "atheisten" aan).quote:Op donderdag 4 juli 2013 00:39 schreef MouzurX het volgende:
Hoe is het in het westen eigenlijk gegaan?
Hadden wij eerst democratie of waren we eerst meer seculier? Aangezien het probleem in het midden oosten gewoon is dat de islam nog zo sterk in de maatschappij leeft dat ze nog steeds neigen naar praktijken als anders-denkende marginaliseren, hun wetten aan iedereen opleggen etc.
Wij begonnen met een scheiding tussen kerk en staat. Toen kregen meer democratie. En pas daarna werden we meer seculier.quote:Op donderdag 4 juli 2013 00:39 schreef MouzurX het volgende:
Hadden wij eerst democratie of waren we eerst meer seculier?
twitter:anjemchoudary twitterde op woensdag 03-07-2013 om 21:33:26The military coup is no surprise in Egypt. Morsi talked about Islam but implemented kufr (non-Islamic) law & Allah (SWT) has humiliated him! reageer retweet
Met seculier bedoel ik scheiding tussen kerk en staat, niet zozeer hoeveel mensen echt geloven.quote:Op donderdag 4 juli 2013 00:42 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Wij begonnen met een scheiding tussen kerk en staat. Toen kregen meer democratie. En pas daarna werden we seculier.
Ja, de aanzet tot een scheiding begon al in 1795 en democratie kwam pas aan het begin van de 20e eeuw.quote:Op donderdag 4 juli 2013 00:43 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Met seculier bedoel ik scheiding tussen kerk en staat, niet zozeer hoeveel mensen echt geloven.
Kregen wij eigenlijk dan al een scheiding tussen kerk en staat toen wij nog geen democratie hadden?
In het VK heb je nog steeds geen scheiding tussen Kerk en Staat (bisschoppen hebben ambtshalve zitting in het parlement:')), toch noemen we het een democratie.quote:Op donderdag 4 juli 2013 00:43 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Met seculier bedoel ik scheiding tussen kerk en staat, niet zozeer hoeveel mensen echt geloven.
Kregen wij eigenlijk dan al een scheiding tussen kerk en staat toen wij nog geen democratie hadden?
Ze maken deel uit van een ondergeschikt onderdeel van het Parlement dat zelfstandig geen wetten kan voorstellen, en dat ook niet echt in staat is om wetten van het lagerhuis tegen te houden. Daarnaast is er een proces gaande waarin alle erfelijke en religieuze 'lords' op termijn hun positie gaan kwijtraken.quote:Op donderdag 4 juli 2013 00:48 schreef Fides het volgende:
[..]
In het VK heb je nog steeds geen scheiding tussen Kerk en Staat (bisschoppen hebben ambtshalve zitting in het parlement:')), toch noemen we het een democratie.
Omdat de VS anders nooit niet-democratische elementen gesteund:')?quote:Op donderdag 4 juli 2013 00:51 schreef Shawn het volgende:
U.S. SENATOR PATRICK LEAHY:
"Our law is clear: U.S. aid is cut off when a democratically elected government is deposed by military coup or decree."
Bron: Al-Jazeera English
Duh, alleen het idee dat je precies kunt definiren wie een goede moslim is en wie niet is lachwekkend. Shariah lijkt mij bij uitstek in strijd met de Islam.quote:Op donderdag 4 juli 2013 00:52 schreef vladesk het volgende:
Religie en secularisme gaat moeilijk samen , en zeker bij de islam niet. De Islam is eigenlijk een soort levenswijze en voor echte moslims die 100 % met hun hart in Allah geloven, is er maar n staatsvorm, de sharia
De definitie en het begrip vandaag de dag die leidend is in Nederland wat scheiding betreft was in de jaren 50/60 niet zo. Dus voor de verzuiling. Bijv de wet in de jaren 70 dat een getrouwde vrouw ontslagen werd omdat het wijd geaccepteerd was dat getrouwde vrouwen "niet hoorden te werken", rn je kon echt je recht niet halen bij een vakbond. Godslastering werd ik dacht in de 20er jaren opgenomen in de wet omdat communisten een loopje namen met Jezus, in de gelovige maatschappij toen zeer schokkend. Alleen waren Katholieke partijen in het parlement toch wel beetje bang dat de wet door Protestanten zo zou kunnen worden uitgelegd dat Katholieken ook vervolgd zouden kunnen worden.quote:Op donderdag 4 juli 2013 00:43 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Het is thans 4 juli 2013. De VS is jarig, 237 jaar oud. Zestig jaar geleden hebben ze nog zelf de democratisch gekozen regering van Iran ten val gebracht d.m.v. een staatsgreep. Laat de senator maar lullen.quote:Op donderdag 4 juli 2013 00:52 schreef Fides het volgende:
Omdat de VS anders nooit niet-democratische elementen gesteund:')?
twitter:AJELive twitterde op donderdag 04-07-2013 om 01:03:52Army reportedly planning to clear the pro-#Morsi rally. More soon. reageer retweet
Goed zo.quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:05 schreef deleriouz het volgende:
Reuters via Al Ahram: het leger staat op het punt de pro-Morsi demonstratie in Nasr City en bij Cairo University schoon te vegen.
En hebben inmiddels 500 (en tellend, volgens AJE) leden van de MB opgepakt.quote:Op donderdag 4 juli 2013 00:36 schreef Meki het volgende:
Leger verknalt het
Ze sluiten bijna alle zenders die ze niet bevallen..
In West-Europa was het toch vooral Napoleon die ervoor zorgde dat de privileges van de geestelijkheid werden afgeschaft en met de "Code Napolon" er voor het eerst een echt burgerlijk wetboek kwam.quote:Op donderdag 4 juli 2013 00:39 schreef MouzurX het volgende:
Hoe is het in het westen eigenlijk gegaan?
Hadden wij eerst democratie of waren we eerst meer seculier? Aangezien het probleem in het midden oosten gewoon is dat de islam nog zo sterk in de maatschappij leeft dat ze nog steeds neigen naar praktijken als anders-denkende marginaliseren, hun wetten aan iedereen opleggen etc.
Bepaalde aspecten van de (radicale) islam zijn gewoon niet compatibel met democratie, waaronder eigenlijk het meest de gedachte dat hun geloof(lees:normen en waarden) de juiste zijn en de rest de tering kan krijgen. Dit hadden we in Europa ook een lange tijd geleden, echter dat is toch op een bepaald moment minder geworden.
twitter:AJELive twitterde op donderdag 04-07-2013 om 01:45:28Ten dead in Alexandria as clashes between pro- and anti-#Morsi protesters continue http://t.co/hdd5GwyvIa reageer retweet
Mooie stad, jammer dat er zoveel dwazen wonen.quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:46 schreef Shawn het volgende:
twitter:AJELive twitterde op donderdag 04-07-2013 om 01:45:28Ten dead in Alexandria as clashes between pro- and anti-#Morsi protesters continue http://t.co/hdd5GwyvIa reageer retweet
ook een stuk onaardiger tegen buitenstaanders dan in cairo.quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:50 schreef roislecxe het volgende:
[..]
Mooie stad, jammer dat er zoveel dwazen wonen.
er is weinig loos geweest hoor de laatste tijd.quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:34 schreef roislecxe het volgende:
Ik kwam in Egypte aan op de allereerste dag dat de ellende uitbrak en moest na 4 dagen alweer verplicht naar huis.
Behoorlijk tijd geleden weer, en nog weinig veranderd.
Treurig.
Nouja, januari 2011 begon de ellende, Juni 2012 kwam morsi pas. In de tussentijd had je de voor en tegenstanders van Mubarak die het met elkaar aan de stok kregen, en later in 2012 begon dit alweer. Echt rustig noem ik het nou ook weer nietquote:Op donderdag 4 juli 2013 01:58 schreef leeell het volgende:
[..]
er is weinig loos geweest hoor de laatste tijd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |