abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126014999
Een oude reeks is nieuw leven ingeblazen na een post in het brainstomtopic :)

Wat is een fotograaf? Een fotograaf is iemand die probeert het moment vast te leggen.
Als ik mijn camera pak, om te fotograferen, dan begin ik met kijken.
Maar hoe doe je dat dan het best? Moet je een talent zijn of is het te leren?
En hoe leer je het dan? Door het te doen.
Fotograferen is namelijk heel veel doen, heel veel leren en proberen.
Heel vaak beginnen dus aan nieuwe dingen, want door veel nieuwe dingen doen leer je het snelste.
Vraag en blijf vragen. Het resultaat is het waard, een mooiere foto en hoe je weet hoe je 'm kan maken.
Fouten maken is niet erg, doen we allemaal..

Durf die 'enge' standen van je camera ook eens te pakken of doe eens gek met standpunten:

Ga op de grond liggen
Pak een keukentrap
Draai je cam eens wat schuin
etc

OK, genoeg blabla, foto's willen we zien!

Huishoudelijke mededelingen:
Denk bij het posten in dit topic even aan een aantal zaken:

Zorg dat je foto's niet belachelijk groot zijn.
Plaats niet teveel foto's te gelijk. Een kleine hoeveelheid geeft een lagere drempel tot reageren.
Als je een bewerkte foto plaats. Zorg dan dat je ook 't origineel erbij zet. Zo kan men goed zien wat je gedaan hebt en zo beter beoordelen of vragen hoe jij iets voor elkaar gekregen hebt.
pi_126030700
is het niet verstandiger foto's alleen onbewerkt als voorbeeld te laten dienen?

iemand die net begint, die nog moet leren met compositie e.d. moet je niet
lastig willen vallen met ja maar nog photoshop..... lijkt me ?

vroeger als mod maakte ik altijd lijsten met hoofdpunten die ik dan samen met mijn forumbewoners
uitschreef met voorbeelden en wellicht ook een serie van hoe maak ik die foto met beknopte uitleg

het kost natuurlijk veel tijd dus het is maar een idee in de lucht :)
pi_126078533
Vroeger als mod? Wie ben je geweest? En voel je vrij dingen uit te schrijven. Ik denk dat ook bewerken geleerd moet worden dus alle foto's mogen hier in gezet worden. Dus met een spiegelreflex, maar ook compact en zelfs met je telefoon. De drempel wil ik juist laag houden.
  maandag 13 mei 2013 @ 17:28:42 #4
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_126437134
Eerste camera kopen, blijft moeilijk. Ik wil graag een spiegelreflex om foto's te maken tijdens het reizen, maar wil er ook een hobby van gaan maken, dus ik wil er sowieso tijd in steken. Nu sta ik op het punt om te kiezen voor een tweedehands Canon D550 terwijl ik de wat duurdere Nikon D3200 ook geweldig vind. Maar wellicht dat dit (wat specs betreft) een beetje overkill is voor een beginner? Wat denken jullie?
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
pi_126441727
Dit topic is bedoeld voor je allereerste foto's, maar in dit topic: FOT / [centraal] Wie helpt me aan een nieuwe camera #29 willen we je met alle liefde helpen bij je keuze. Als je daar een berichtje plaatst, wil je er dan ook bij zetten wat je met je camera wilt gaan doen? :)
  maandag 13 mei 2013 @ 20:54:32 #6
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_126448548
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:28 schreef ShevaJB het volgende:
Eerste camera kopen, blijft moeilijk. Ik wil graag een spiegelreflex om foto's te maken tijdens het reizen, maar wil er ook een hobby van gaan maken, dus ik wil er sowieso tijd in steken. Nu sta ik op het punt om te kiezen voor een tweedehands Canon D550 terwijl ik de wat duurdere Nikon D3200 ook geweldig vind. Maar wellicht dat dit (wat specs betreft) een beetje overkill is voor een beginner? Wat denken jullie?
Als je 2e hands zoekt zul je meer resultaten hebben op de zoekterm Canon 550d ;)
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
  maandag 13 mei 2013 @ 21:38:15 #7
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_126451842
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:54 schreef Susteren het volgende:

[..]

Als je 2e hands zoekt zul je meer resultaten hebben op de zoekterm Canon 550d ;)
Ja, die bedoelde ik uiteraard :+
[/b]
Eindbaas ^O^
  maandag 13 mei 2013 @ 21:38:31 #8
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_126451858
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 19:06 schreef Puala het volgende:
Dit topic is bedoeld voor je allereerste foto's, maar in dit topic: FOT / [centraal] Wie helpt me aan een nieuwe camera #29 willen we je met alle liefde helpen bij je keuze. Als je daar een berichtje plaatst, wil je er dan ook bij zetten wat je met je camera wilt gaan doen? :)
Yes, bedankt.
[/b]
Eindbaas ^O^
pi_126452743
Camera eens scheef houden i.p.v. kaarsrecht t.o.v. de horizon kan leuke resultaten opleveren.
Moet je de foto wel echt scheef nemen zodat je ziet dat dat de bedoeling was, dus niet net een heel klein beetje scheef t.o.v. rechte lijnen zoals de horizon.

pi_126873233
Bedankt voor het commentaar, maar ik trek me toch maar weer even terug hier.

[ Bericht 95% gewijzigd door zwarteweduwe op 22-05-2013 21:33:06 ]
pi_126877762
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 20:16 schreef zwarteweduwe het volgende:
Dan is dit overbodig :-(
  woensdag 22 mei 2013 @ 21:38:14 #12
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_126878167
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 20:16 schreef zwarteweduwe het volgende:
Hoezo, bevalt het je niet? -O-
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_126878217
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 21:31 schreef Orbox het volgende:

[..]

Dan is dit overbodig :-(
Nogmaals bedankt voor je commentaar, je bedoelde het goed, en dat kwam ook goed over.

Maar dit blijft een topic waar het moeilijk aanhaken is, voor beginners. Dat was het jaren geleden al, en is het nog steeds.

Ik was best blij met mijn foto's. Sure, nog lang niet perfect.

Ik blijf gewoon gezellig in mijn eentje doormodderen :)
  woensdag 22 mei 2013 @ 21:39:58 #14
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_126878269
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 21:39 schreef zwarteweduwe het volgende:

[..]

Nogmaals bedankt voor je commentaar, je bedoelde het goed, en dat kwam ook goed over.

Maar dit blijft een topic waar het moeilijk aanhaken is, voor beginners. Dat was het jaren geleden al, en is het nog steeds.

Ik was best blij met mijn foto's. Sure, nog lang niet perfect.

Ik blijf gewoon gezellig in mijn eentje doormodderen :)
Da's echt bullshit, dit is een beginnerstopic en is er pas net.
pi_126878345
quote:
3s.gif Op woensdag 22 mei 2013 21:39 schreef Mirjam het volgende:

[..]

Da's echt bullshit, dit is een beginnerstopic en is er pas net.
Nee.

Ik heb jaren geleden, onder een andere nick een post geopend, over beginnersfoto's en hoe ze beter kunnen (of zo iets).
  woensdag 22 mei 2013 @ 21:42:03 #16
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_126878395
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 21:41 schreef zwarteweduwe het volgende:

[..]

Nee.

Ik heb jaren geleden, onder een andere nick een post geopend, over beginnersfoto's en hoe ze beter kunnen (of zo iets).
Deze is net pas nieuw leven ingeblazen, en ik heb net het kritiek gezien, en was m.i. prima en opbouwend. Je vraagt om tips, dan krijg je ze ook, ik zie écht niet wat daar nou mis mee is.
pi_126879043
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 21:42 schreef Mirjam het volgende:

[..]

Deze is net pas nieuw leven ingeblazen, en ik heb net het kritiek gezien, en was m.i. prima en opbouwend. Je vraagt om tips, dan krijg je ze ook, ik zie écht niet wat daar nou mis mee is.
Ik houd het bij mij zelf: IK vind het niet fijn, dat is genoeg. Ik wil graag enthousiast gaan en blijven fotograferen. En hier word ik kopschuw, heb ik gemerkt. Luister, ik KAN niet mee met jullie niveau, en dat heeft er ongetwijfeld mee te maken dat ik pas een maand geleden ontdekt dat er een A-knop op mijn toestel zit. Het is niet anders. OK?
pi_126880701
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 21:52 schreef zwarteweduwe het volgende:

[..]

Ik houd het bij mij zelf: IK vind het niet fijn, dat is genoeg. Ik wil graag enthousiast gaan en blijven fotograferen. En hier word ik kopschuw, heb ik gemerkt. Luister, ik KAN niet mee met jullie niveau, en dat heeft er ongetwijfeld mee te maken dat ik pas een maand geleden ontdekt dat er een A-knop op mijn toestel zit. Het is niet anders. OK?
Zolang je maar plezier hebt in je hobby. Dat is het belangrijkste!
pi_126880766
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 22:20 schreef Sjiep het volgende:

[..]

Zolang je maar plezier hebt in je hobby. Dat is het belangrijkste!
Inderdaad!
pi_126886617
quote:
3s.gif Op woensdag 22 mei 2013 21:39 schreef Mirjam het volgende:

[..]

Da's echt bullshit,
bedankt modje!
is dit nou de manier om je voor een forum in te zetten?
pi_126890766
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 00:04 schreef mentalpower het volgende:

[..]

bedankt modje!
is dit nou de manier om je voor een forum in te zetten?
Mirjam is geen moderator van Fot, maar gewoon een user hier.
  donderdag 23 mei 2013 @ 08:05:10 #22
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_126890993
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 21:52 schreef zwarteweduwe het volgende:

[..]

Dat maakt niet uit hoor, iedereen hier is ergens begonnen? Ik vond het kritiek van Orbox eigenlijk best goed geschreven :@ Ik zou ook geen low/highkey kunnen doen en ik loop ook al even rond met een camera in mijn hand.

Je kan nu imo 2 dingen doen, hard roepen dat je toch niet mee kan komen en weggaan, of meer advies vragen. 1 ding weet ik wel, als jij dingen vraagt en er serieus mee omgaat krijg je hier alle hulp die je nodig hebt.

En sommige dingen komen via internet harder aan dan bedoeld wordt, immers is dit geschreven tekst en zijn grapjes/nuances daar moeilijker in vast te leggen. Hou hier ook rekening mee ;)
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_126893783
Iedereen begint inderdaad ergens en met weinig.

Ik ken mensen die de beste en duurste spiegelreflex camera's hebben, maar die bakken er echt niks van.

Fotograferen is geen gave, het is een passie wat je moet hebben. Hoe wordt je goed? er is geen definitie van goed, want wat is fout? technisch zal goed en fout wel verklaarbaar zijn maar een goede fotograaf, wanneer is die goed in wat hij doet?

Ieder heeft zijn eigen stijl en inzicht om iets vast te leggen, daarnaast heb je vele opleidingen/workshops om hier een vorm aan te kunnen geven. Zelf is het gewoon veel oefenen kijken waar je zelf makkelijk en prettig bij voelt.

Vele denken dat je als pro op de M-stand moet schieten, dit terwijl Joe Buissink op de P-stand schiet of de AV-stand. Durf grenzen te verleggen durf andere dingen te doen en durf vooral naar voren te stappen om die ene foto te schieten.

Na bewerking is een compleet ander verhaal, maar dat moet je echt aanleren. Hoe werkt het programma en wat moet je verbeteren, hier draait het meer om de fototechnische aspecten van een foto (belichting/contrast/saturatie..etc..)
pi_126896767
Je zal alleen verbeteren als je fouten maakt. Het is soms een pijnlijk proces waarin je heel lang keihard moet werken en heel veel leren.
De deur dichtgooien omdat mensen (terechte) kritiek hebben op je foto's helpt je daar niet bij.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  donderdag 23 mei 2013 @ 11:45:29 #25
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_126896931
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 21:41 schreef zwarteweduwe het volgende:

[..]

Nee.

Als je na jaren nog steeds bezig bent met beginnersfoto's zegt dat volgens mij ook wel wat over je progressie in fotografie. Niet vervelend bedoeld though, echt niet :) .
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
pi_126897809
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 11:41 schreef Ener-G het volgende:
Je zal alleen verbeteren als je fouten maakt. Het is soms een pijnlijk proces waarin je heel lang keihard moet werken en heel veel leren.
De deur dichtgooien omdat mensen (terechte) kritiek hebben op je foto's helpt je daar niet bij.
Ja, dat.
Ik snap het dan ook écht niet wat er ineens gebeurde. Er was niks aan de hand, en we zijn echt niet collectief Erwin Olaf. Ook degenen die volgens jou ver out of your league zijn maken dagelijks fouten.
pi_126898422
quote:
14s.gif Op donderdag 23 mei 2013 11:45 schreef Susteren het volgende:

[..]

Als je na jaren nog steeds bezig bent met beginnersfoto's zegt dat volgens mij ook wel wat over je progressie in fotografie. Niet vervelend bedoeld though, echt niet :) .
Dat lijkt een terechte conclusie, ware het niet dat ik de tussenliggende jaren gewoon lekker snapshots heb lopen maken, af en toe een toevalstreffer, maar voor de rest zonder verstand van zaken. Jaren geleden hoopte ik hier op weg geholpen te worden, maar bleek niet zo.
Nu via een fotocursus heb ik iets meer het idee van wat ik doe. En daarin hoop ik ook verder te komen. Maar goed, misschien is internet daarbij VOOR MIJ niet het geschikte middel.
pi_126898681
Gefeliciteerd, je bent bewust geworden van hoe je fotografeert en wil in principe dus wel leren om je fotografie te verbeteren.
Mensen vinden je foto's niet goed, big deal. Welkom op het internet :)
Omgaan met kritiek hoort daar bij. Als mensen commentaar hebben zetten ze er hopelijk ook bij waarom ze dat vinden. Probeer daar uit te halen wat er beter kan. Natuurlijk hoef je het er niet altijd mee eens te zijn, het is uiteindelijk je eigen foto.

Ik begrijp niet helemaal waarom je zo in je schulp kruipt en de conclusie trekt dat internet niet voor jou 'het' geschikte middel is. Het is bij uitstek een medium waarvan je enorm veel kan leren, ook zonder zelf foto's te posten. Gebruik dat, naast een cursus. Je kan er alleen maar beter van worden :)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_126898739
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 12:34 schreef Ener-G het volgende:
Gefeliciteerd, je bent bewust geworden van hoe je fotografeert en wil in principe dus wel leren om je fotografie te verbeteren.
Mensen vinden je foto's niet goed, big deal. Welkom op het internet :)
Omgaan met kritiek hoort daar bij. Als mensen commentaar hebben zetten ze er hopelijk ook bij waarom ze dat vinden. Probeer daar uit te halen wat er beter kan. Natuurlijk hoef je het er niet altijd mee eens te zijn, het is uiteindelijk je eigen foto.

Ik begrijp niet helemaal waarom je zo in je schulp kruipt en de conclusie trekt dat internet niet voor jou 'het' geschikte middel is. Het is bij uitstek een medium waarvan je enorm veel kan leren, ook zonder zelf foto's te posten. Gebruik dat, naast een cursus. Je kan er alleen maar beter van worden :)
Ik heb zo'n beetje alles via internet geleerd. Je moet wel openstaan voor kritiek en beseffen dat, als mensen kritiek hebben, dit niet meteen betekent dat je het fout doet, maar dat het op een andere manier misschien beter kan.
:)
Verandering van perceptie denk ik.
  donderdag 23 mei 2013 @ 12:48:24 #30
27648 Weakling
available in strong mint
pi_126899213
De enige slechte fotograaf is de fotograaf die denkt dat ie klaar is met leren.
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_126899689
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2013 07:42 schreef Puala het volgende:

[..]

Mirjam is geen moderator van Fot, maar gewoon een user hier.
volgens deze beredenering zou een mod van onz hier zich gewoon heerlijk kunnen misdragen, want buiten hun eigen forum... vind ik persoonlijk een slechte reden.

blauw is voorbeeldfunctie... ongeacht locatie.
maargoed dan zal ik mod zijn wel te serieus nemen.
pi_126900166
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 13:01 schreef mentalpower het volgende:

[..]

volgens deze beredenering zou een mod van onz hier zich gewoon heerlijk kunnen misdragen, want buiten hun eigen forum... vind ik persoonlijk een slechte reden.

Voorbeeldfuncties op het internet :') . Laat iedereen lekker z'n gang gaan.
Als het om het woordje bullshit gaat, installeer dan een filter op slecht taalgebruik.
pi_126900657
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 13:14 schreef Orbox het volgende:

[..]

Voorbeeldfuncties op het internet :') . Laat iedereen lekker z'n gang gaan.
Als het om het woordje bullshit gaat, installeer dan een filter op slecht taalgebruik.
niet iedereen gedraagt zich op het internet als een holbewoner omdat anoniem.....
ik zou het grappig vinden wat er zou gebeuren als iedereen verplicht met voornaam achternaam
en adres zou moeten posten.... kijken of men zich dan hetzelfde gedraagt als de consequenties
zomaar voor je eigen deur kunnen staan om verhaal te halen :)
pi_126900875
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 12:27 schreef zwarteweduwe het volgende:

[..]

Dat lijkt een terechte conclusie, ware het niet dat ik de tussenliggende jaren gewoon lekker snapshots heb lopen maken, af en toe een toevalstreffer, maar voor de rest zonder verstand van zaken. Jaren geleden hoopte ik hier op weg geholpen te worden, maar bleek niet zo.
Nu via een fotocursus heb ik iets meer het idee van wat ik doe. En daarin hoop ik ook verder te komen. Maar goed, misschien is internet daarbij VOOR MIJ niet het geschikte middel.
ook jij kan leren foto's maken zoals jij dat wil .... ook op het internet!
ik wil je daarom ook vragen om de situatie om te draaien.
zoek een foto uit waarvan jij een bepaalde gedachte had, of beeld.
de foto hebt geschoten en achteraf zoiets had van sjah dit had ik helemaal niet zo bedoeld.
dus een foto die even naar gezegd mislukt is. wellicht dat dat een idee is?

ik zou het leuk vinden als je toch nog een poging zou willen nemen :)
FOTOGRAFIE?...... YES YOU CAN! ;)
pi_126916732
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 13:01 schreef mentalpower het volgende:

[..]

Ik noem haar post niet misdragen, want dan had ik wel ingegrepen. En prima dat jij vind dat het een voorbeeldfunctie is. Ook een moderator is een mens. En ja je neemt het moderator zijn hier veel en veel te serieus. Daar ben je in je DM ook al op aangesproken. Net als op je typgedrag.
  donderdag 23 mei 2013 @ 19:48:57 #36
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_126917171
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 19:39 schreef Puala het volgende:

[..]

Net als op je typgedrag.
Die posts van hem zijn echt pas na 3x lezen duidelijk :')
pi_126922512
Bedankt voor jullie reacties, dat meen ik. Ik zal kijken of ik hier weer wat kan (durf) te posten. Ik hoop dat mensen dan ook in hun beoordeling willen meenemen dat ik geen prof ben. Zeg me wat er wel goed is, en vooral dan ook hoe je het zelf anders had gedaan.

Zoiets? Wat mij betreft sluiten we de discussie nu :)
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 24 mei 2013 @ 00:10:58 #38
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_126933099
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 21:22 schreef zwarteweduwe het volgende:
Bedankt voor jullie reacties, dat meen ik. Ik zal kijken of ik hier weer wat kan (durf) te posten. Ik hoop dat mensen dan ook in hun beoordeling willen meenemen dat ik geen prof ben. Zeg me wat er wel goed is, en vooral dan ook hoe je het zelf anders had gedaan.

Zoiets? Wat mij betreft sluiten we de discussie nu :)
Prima, kom maar door met die beelden.
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_126942635
Wat je ook kan doen is zorgen dat er denkbeeldige lijnen (krom of recht) en vormen in je foto's terug te vinden zijn. Dat levert vaak mooie plaatjes op. Spiralen zijn erg tof, als je die kan vinden.
Noodles
pi_126943457
TS bedankt voor de TS ;)
Dit weekend mijn 2e slr halen. Mijn vriendin gaat met de oude slr (nikon D40x) aan de slag. Ik zal haar richting dit topic pushen.
Zelf zal ik proberen ook met wat nieuw materiaal proberen te komen.
Hopelijk kunnen we op die manier beide er van leren, en elkaar uitdagen beter te gaan fotograferen.
pi_126949826
Het belangrijkste wat ik kan meegeven en wat ik zelf heb gedaan:
-Lees de handleiding van je camera goed door.
-Probeer alle instellingen uit die daarin beschreven zijn.

Pas als je weet hoe je cam werkt kan je concentreren op fotografie. Je kunt geen huis bouwen als je niet weet hoe een hamer of zaag werkt.

Je leert het beste door veel te fotograferen en je zwakke punten verbeteren door bv hier vragen te stellen.

DolliaS
Bruidsfotograaf @ Sheombar Photography | http://sheombar-photography.nl
FlickR: http://www.flickr.com/photos/dollias
pi_126994465
Hallo, ik heb net wat foto's gemaakt van wat zwanen in de buurt. Ik vroeg me af hoe het beter kan? Waar ik niet erg tevreden over ben
- al het gras, denk dat ik daarvoor lager bij de grond moet zitten zodat ik de camera wat meer omhoog kan richten?
- kon niet zo dichtbij komen en had geen zoom lens -.- alleen een vaste 50mm lens
- De eerste foto is een foto die ik wel 'mooi' vind, maar ook een beetje saai
- Laatste foto niet zo goed gefocust

De andere drie foto's vond ik wel mooi gelukt en vind alleen de dingen in de achtergrond niet zo mooi. Alle tips en kritiek is welkom :)

zaterdag 25 mei 2013 @ 19:16:03 #43
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_126994535
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 19:14 schreef Nezhi het volgende:
Hallo, ik heb net wat foto's gemaakt van wat zwanen in de buurt. Ik vroeg me af hoe het beter kan? Waar ik niet erg tevreden over ben
- al het gras, denk dat ik daarvoor lager bij de grond moet zitten zodat ik de camera wat meer omhoog kan richten?
- kon niet zo dichtbij komen en had geen zoom lens -.-
- De eerste foto is een foto die ik wel 'mooi' vind, maar ook een beetje saai
- Laatste foto niet zo goed gefocust

De andere drie foto's vond ik wel mooi gelukt en vind alleen de dingen in de achtergrond niet zo mooi. Alle tips en kritiek is welkom :)

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
4e foto vind ik het beste ;)

Wellicht wat meer tele gebruiken (dus boven de 70mm) + wat meer naar achteren gaan staan zodat je echt je achtergrond kan "selecteren"?

Opzich zou je het ook wel in lightroom/capture one pro wat spannender kunnen maken, ik zal 't eens voor je proberen ;)
pi_126994624
Ja ik dacht ook al aan een telelens maar die kon ik niet zo snel vinden, de camera is van mijn vader dus zijn spullen liggen overal verspreid. Kon mezelf wel voor me hoofd slaan toen ik op 1 meter afstand van die enorme zwaan stond. Ik heb binnenkort zelf zo'n superzoom FZ150.

Ik heb het geprobeerd in photoshop met de levels een beetje te spelen maar veel meer wist ik niet :P
pi_126994654
Begin eens in lightroom met het spelen met de witbalans/levendigheid/verzadiging/clarity :)

Als je het hebt tenminste :)

en bij het maken van de foto: PLAT op de buik...
Voor wat foto's, kijk hier
pi_126994871
Ik heb geen lightroom, alleen CS2 van de Adobe site maar ik denk dat ik dat ook nog in photoshop kan, iig de clarity en verzadiging. Waar zorgt de levendigheid voor?
  zaterdag 25 mei 2013 @ 19:28:08 #47
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_126994948
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 19:25 schreef Nezhi het volgende:
Ik heb geen lightroom, alleen CS2 van de Adobe site maar ik denk dat ik dat ook nog in photoshop kan, iig de clarity en verzadiging. Waar zorgt de levendigheid voor?
Photoshop nis prima hoor :)
ik vind de derde, met enkel de kuikens, erg leuk!
  zaterdag 25 mei 2013 @ 19:30:38 #48
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_126995030
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 19:28 schreef Mirjam het volgende:

[..]

Photoshop nis prima hoor :)
ik vind de derde, met enkel de kuikens, erg leuk!
Lightroom of Capture One werkt toch echt wel fijner bij color grading hoor.

Wellicht een beetje extreem, maar gewoon ter demonstratie:
  zaterdag 25 mei 2013 @ 19:31:31 #49
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_126995063
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 19:30 schreef Susteren het volgende:

[..]

Lightroom of Capture One werkt toch echt wel fijner bij color grading hoor.

Wellicht een beetje extreem, maar gewoon ter demonstratie:
[ afbeelding ]
Maakt niet uit, de 1 vindt dit, de ander dat.
TS geeft net aan fotosoep te hebben, dus prima.
pi_126995140
Wow dat is mooi! En zijn er tutorials om te zien hoe je de achtergrond zo netjes kan wegwerken? Ik heb vandaag voor het eerst de clone stamp gebruikt namelijk, om een sprietje weg te werken... dit was het origineel van de tweede foto

zaterdag 25 mei 2013 @ 19:34:18 #51
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_126995167
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 19:33 schreef Nezhi het volgende:
Wow dat is mooi! En zijn er tutorials om te zien hoe je de achtergrond zo netjes kan wegwerken? Ik heb vandaag voor het eerst de clone stamp gebruikt namelijk, om een sprietje weg te werken... dit was het origineel van de tweede foto

[ afbeelding ]
2 handelingen in photoshop cs6, mits je die hebt :)
  zaterdag 25 mei 2013 @ 19:40:08 #52
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_126995399
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 19:33 schreef Nezhi het volgende:

[ afbeelding ]
Mijne is niet perfect hoor (de ervaren photoshopper ziet sommige grasstukken precies dubbel, als ik wat meer tijd erin steek zorg ik ervoor dat alles uniek is en niet dubbel). Maar het beste werk je met de healing brush tool, en af en toe de clone stamp als de healing brush zijn werk niet goed doet ;)

Vooral voor zo'n kleine dingen als een sprietje werkt de healing brush het beste (hij detecteert zeg maar wat je waarschijnlijk weg wil hebben, wat erg contrastreerd met de andere kleuren, en vervangt dit automatisch met iets wat precies bij de rest past).
pi_126995534
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 19:34 schreef Mirjam het volgende:

[..]

2 handelingen in photoshop cs6, mits je die hebt :)
ik ben benieuwd hoe je dat hek weg krijgt in 2 handelingen?
  zaterdag 25 mei 2013 @ 19:45:22 #54
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_126995674
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 19:42 schreef mentalpower het volgende:

[..]

ik ben benieuwd hoe je dat hek weg krijgt in 2 handelingen?
Het ging over het sprietje :P
  zaterdag 25 mei 2013 @ 19:46:05 #55
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_126995708
Heb je die foto ook in t originele formaat?
Dan kan ik ff uitproberen
  zaterdag 25 mei 2013 @ 21:21:45 #56
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_127000090
Heuj, toch hier maar eens een paar van mijn eerste foto's neerplempen. Heb m'n D50 nu een maandje ofzo, en probeer met iedere gelegenheid gewoon wat te schieten. Grootste probleem dat ik tot nu toe ervaren heb is het góed scherp krijgen van de foto's: die spiegel is toch niet zo groot, en mijn zicht is misschien niet zo scherp :D

Nouja, hier een paar eerste plaatjes die mijn eerste selectieronde wel doorgekomen zijn, soms al wel wat bewerkt:

pi_127001462
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 19:46 schreef Mirjam het volgende:
Heb je die foto ook in t originele formaat?
Dan kan ik ff uitproberen
Die ene met het hek? Sprietje was snel weg ja en ik zie er iig niets meer van :D
Heb er 2 van

http://i.imgur.com/CPSNtOE.jpg
http://i.imgur.com/0w8huzk.jpg
pi_127024047
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 21:21 schreef IrishBastard het volgende:
Heuj, toch hier maar eens een paar van mijn eerste foto's neerplempen. Heb m'n D50 nu een maandje ofzo, en probeer met iedere gelegenheid gewoon wat te schieten. Grootste probleem dat ik tot nu toe ervaren heb is het góed scherp krijgen van de foto's: die spiegel is toch niet zo groot, en mijn zicht is misschien niet zo scherp :D

Nouja, hier een paar eerste plaatjes die mijn eerste selectieronde wel doorgekomen zijn, soms al wel wat bewerkt:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ik zou die eerste foto mooier vinden als je het een stukje had gecropt, dus dat je minder afleiding hebt in de achtergrond, en dat de voorkant van de auto een groter stuk van de foto inneemt. Beetje zoals dit: https://encrypted-tbn2.gs(...)YmgtFsHhPu98cHq-TNpw

Ik denk dat de tweede foto een stuk mooier kan worden met meer contrast en saturation, net als wat de mensen hier met mijn foto hebben geprobeerd! Want nu zijn de kleurtjes een beetje flets en is er niet zo veel contrast met het beestje en de grond. De laatste twee foto's vind ik heel mooi, vooral de zwart-witte, lijkt heel grimmig maar dan staat er ook nog 'gastvrij', haha.
pi_127028874
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 21:21 schreef IrishBastard het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Om op je eerste alinea in te gaan, je kan links of rechts van de zoeker je dioptrie bijstellen dmv een klein wieltje. En 'k zou ook de camera instellen op het middelste scherpstelpunt, dan bepaal jij waar je op scherp stelt ipv de camera. Voor de onderwerpen die je hier toont zou ik je autofocus ook op 'one shot' zetten. Dan kan je zogenaamde drag & drop toepassen. Ergens op focussen wat je scherp wilt hebben en vervolgens je beeld kaderen voor een leuke compositie.

Wat betreft je foto's: eerste foto is redelijk frontaal wat hier opzich wel leuk uitpakt. 2e foto is lastig wat van te maken zonder macrolens omdat dit toch wel erg klein is. Je 3e foto had je anders kunnen kaderen zodat het verdwijnpunt van je pad nog net in beeld zou staan, nu is er geen punt waar je op terug kan vallen. M&M foto weet ik niet echt wat ik er op moet zeggen, is ook niet echt een onderwerp wat je heel speciaal kan vastleggen :P
Z/w foto had wat betere hoge tonen kunnen hebben, dus wat minder grijs maar meer richting wit. En zou tevens een hoger standpunt aannemen zodat het hoofd van die kerel vrij komt van de oever, dan springt ie er meer uit.
Laatste foto vind ik het mooist, mooie rustige sfeer en lekkere compositie qua kijkrichting en plaatsing v.h. bootje.
pi_127038366
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 19:14 schreef Nezhi het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb deze foto opnieuw bewerkt, vroeg me af hoe jullie het nu vinden

Watching the Chicks by Nezhi, on Flickr
  zondag 26 mei 2013 @ 20:48:24 #61
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_127039733
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2013 15:05 schreef Nezhi het volgende:

[..]

Ik zou die eerste foto mooier vinden als je het een stukje had gecropt, dus dat je minder afleiding hebt in de achtergrond, en dat de voorkant van de auto een groter stuk van de foto inneemt. Beetje zoals dit: https://encrypted-tbn2.gs(...)YmgtFsHhPu98cHq-TNpw

Ik denk dat de tweede foto een stuk mooier kan worden met meer contrast en saturation, net als wat de mensen hier met mijn foto hebben geprobeerd! Want nu zijn de kleurtjes een beetje flets en is er niet zo veel contrast met het beestje en de grond. De laatste twee foto's vind ik heel mooi, vooral de zwart-witte, lijkt heel grimmig maar dan staat er ook nog 'gastvrij', haha.
quote:
7s.gif Op zondag 26 mei 2013 16:48 schreef andreas612 het volgende:

[..]

Om op je eerste alinea in te gaan, je kan links of rechts van de zoeker je dioptrie bijstellen dmv een klein wieltje. En 'k zou ook de camera instellen op het middelste scherpstelpunt, dan bepaal jij waar je op scherp stelt ipv de camera. Voor de onderwerpen die je hier toont zou ik je autofocus ook op 'one shot' zetten. Dan kan je zogenaamde drag & drop toepassen. Ergens op focussen wat je scherp wilt hebben en vervolgens je beeld kaderen voor een leuke compositie.

Wat betreft je foto's: eerste foto is redelijk frontaal wat hier opzich wel leuk uitpakt. 2e foto is lastig wat van te maken zonder macrolens omdat dit toch wel erg klein is. Je 3e foto had je anders kunnen kaderen zodat het verdwijnpunt van je pad nog net in beeld zou staan, nu is er geen punt waar je op terug kan vallen. M&M foto weet ik niet echt wat ik er op moet zeggen, is ook niet echt een onderwerp wat je heel speciaal kan vastleggen :P
Z/w foto had wat betere hoge tonen kunnen hebben, dus wat minder grijs maar meer richting wit. En zou tevens een hoger standpunt aannemen zodat het hoofd van die kerel vrij komt van de oever, dan springt ie er meer uit.
Laatste foto vind ik het mooist, mooie rustige sfeer en lekkere compositie qua kijkrichting en plaatsing v.h. bootje.
Bedankt voor de tips ^O^

Die eerste foto is trouwens, als je hem kropt, een stuk minder: de hoek is bij je voorbeeldfoto totaal anders, wat bij deze foto dan weer totaal niet werkt.

[ Bericht 2% gewijzigd door IrishBastard op 26-05-2013 21:04:41 ]
  maandag 27 mei 2013 @ 13:36:25 #62
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_127063652

Ze staat nooit echt stil, en opeens bleef ze ff staan en had ik dus geen tijd om mn iso naar beneden te zetten (ik zat binnen, bij een raam... Doordat ze opeens bij me stond had ik veel licht op haar bleke huid.) Dus ik heb m alleen donkerder gemaakt. Ik vind m zelf best mooi toch. Tips?

Hierbij wil ik graag weten wat ik moet veranderen om deze foto wel te laten lukken. Waterdruppels scherper, en het hele tafereel erop dus.. Nu is de jongste onscherp, want ik had mn diafragma tever open. Het was een binnen zwembad, en dus vrij weinig licht toch. Dan moet ik toch mn diaframa een stuk dichtdraaien om meer scherpte te krijgen, maar dan heb ik ook meer licht nodig, maar om de waterdruppels er scherp op te krijgen heb ik juist een hele korte sluitertijd nodig...
Tips zijn welkom.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ticootje op 27-05-2013 13:49:15 ]
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_127065518
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 13:36 schreef Ticootje het volgende:
[ afbeelding ]

Ze staat nooit echt stil, en opeens bleef ze ff staan en had ik dus geen tijd om mn iso naar beneden te zetten (ik zat binnen, bij een raam... Doordat ze opeens bij me stond had ik veel licht op haar bleke huid.) Dus ik heb m alleen donkerder gemaakt. Ik vind m zelf best mooi toch. Tips?
Het is een portret, probeer de foto dus de volgende keer in de portrait-stand te nemen (camera een kwartslag draaien). Nu zit je tegen een halve foto met niks te kijken.
Opmerkingen over je naberwerking laat ik graag aan iemand over die daar wel verstand van heeft :)
quote:
[ afbeelding ]

Hierbij wil ik graag weten wat ik moet veranderen om deze foto wel te laten lukken. Waterdruppels scherper, en het hele tafereel erop dus.. Nu is de jongste onscherp, want ik had mn diafragma tever open. Het was een binnen zwembad, en dus vrij weinig licht toch. Dan moet ik toch mn diaframa een stuk dichtdraaien om meer scherpte te krijgen, maar dan heb ik ook meer licht nodig, maar om de waterdruppels er scherp op te krijgen heb ik juist een hele korte sluitertijd nodig...
Tips zijn welkom.
Iso omhoog, diafragma verder dicht. Wat ook nog werkt is verder weg gaan zitten (en dan niet gaan inzoomen). Dan wordt het onderwerp weliswaar kleiner, maar de scherptediepte weer groter (bij gelijkblijvende brandpuntsafstand en diafragma).
  maandag 27 mei 2013 @ 14:28:59 #64
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_127065537
quote:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Tips zijn welkom.
Ik vind die eerste foto toch echt donker hoor, iets lichter is vast ook heel mooi :) en misschien wat strakker croppen?
  maandag 27 mei 2013 @ 14:58:28 #65
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_127066515
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 14:28 schreef Mirjam het volgende:

[..]

Ik vind die eerste foto toch echt donker hoor, iets lichter is vast ook heel mooi :) en misschien wat strakker croppen?
Croppen is stuk eraf halen toch? Ik vond het juist wel wat toevoegen in deze foto, omdat de achtergrond ook blauw bevat, daardoor vond ik de ogen juist extra sterk... Maar voor een portret snap ik wel dat het afleiding is..

quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 14:28 schreef DonJames het volgende:

[..]

Het is een portret, probeer de foto dus de volgende keer in de portrait-stand te nemen (camera een kwartslag draaien). Nu zit je tegen een halve foto met niks te kijken.
Opmerkingen over je naberwerking laat ik graag aan iemand over die daar wel verstand van heeft :)

[..]

Iso omhoog, diafragma verder dicht. Wat ook nog werkt is verder weg gaan zitten (en dan niet gaan inzoomen). Dan wordt het onderwerp weliswaar kleiner, maar de scherptediepte weer groter (bij gelijkblijvende brandpuntsafstand en diafragma).
Ok! Ik vind het lastig de camera dan goed stil te houden. Meer oefenen..
pi_127067139
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 14:58 schreef Ticootje het volgende:

Croppen is stuk eraf halen toch? Ik vond het juist wel wat toevoegen in deze foto, omdat de achtergrond ook blauw bevat, daardoor vond ik de ogen juist extra sterk... Maar voor een portret snap ik wel dat het afleiding is..
...
Nou ja, het hoeft niet natuurlijk, het is jouw foto ;)
quote:
Ok! Ik vind het lastig de camera dan goed stil te houden. Meer oefenen..
Hoe bedoel je? Zoals ik het omschreef verandert de brandpuntsafstand niet en de sluitertijd ook niet.
  maandag 27 mei 2013 @ 15:16:49 #67
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_127067226
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 15:14 schreef DonJames het volgende:

[..]

Nou ja, het hoeft niet natuurlijk, het is jouw foto ;)

[..]

Hoe bedoel je? Zoals ik het omschreef verandert de brandpuntsafstand niet en de sluitertijd ook niet.
Camera een kwartslag draaien vind ik lastiger vasthouden.. Ik merk het dan vooral als ik binnen wat zit te schieten en langere sluitertijden nodig heb, dan beweeg ik echt teveel.

maandag 27 mei 2013 @ 15:27:03 #68
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_127067625
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 15:16 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Camera een kwartslag draaien vind ik lastiger vasthouden.. Ik merk het dan vooral als ik binnen wat zit te schieten en langere sluitertijden nodig heb, dan beweeg ik echt teveel.

[ afbeelding ]
Veel mooier!
  maandag 27 mei 2013 @ 15:29:50 #69
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_127067742
quote:
14s.gif Op maandag 27 mei 2013 15:27 schreef Mirjam het volgende:

[..]

Veel mooier!
Ja, eigenlijk wel.

Dank jullie voor de input.
pi_127098268
Eehj een topic wat in mijn straatje past.

Heb nu ongeveer een jaar mijn D5100 met de nikkor 18-55, 70-300 en de 35mm.

Het blijft een hoop gesteggel maar iedere keer leer je weer wat zullen we maar zeggen.

Zo kwam ik er afgelopen week eindelijk achter hoe ik mijn focuspunt kon veranderen :@

Mijn favoriete dingen om te fotograferen zijn mijn hond.. O+ en de natuur.

Zal straks als ik achter de vaste pc zit even wat foto's neerzetten.

Ik heb nog veel moeite met in de schemering fotograferen wat vaak bij scouting is. Om de camera dan zo in te stellen dat ze licht genoeg zijn.. Weet niet wat het is.. Maar heb daar veel moeite mee.
I solemnly swear i'm up to no good
  dinsdag 28 mei 2013 @ 09:24:13 #71
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_127098399
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 09:18 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Eehj een topic wat in mijn straatje past.

Heb nu ongeveer een jaar mijn D5100 met de nikkor 18-55, 70-300 en de 35mm.

Het blijft een hoop gesteggel maar iedere keer leer je weer wat zullen we maar zeggen.

Zo kwam ik er afgelopen week eindelijk achter hoe ik mijn focuspunt kon veranderen :@

Mijn favoriete dingen om te fotograferen zijn mijn hond.. O+ en de natuur.

Zal straks als ik achter de vaste pc zit even wat foto's neerzetten.

Ik heb nog veel moeite met in de schemering fotograferen wat vaak bij scouting is. Om de camera dan zo in te stellen dat ze licht genoeg zijn.. Weet niet wat het is.. Maar heb daar veel moeite mee.
Als het buiten wat schermerig is, en je niet voldoende licht op je sensor krijgt door je sluitertijd aan te passen, of de sluitertijd wordt te lang voor een mooie scherpe foto, dan zet ik mn iso omhoog. Standaard staat die op 100 of 200.... Maar binnen in de avond zet ik m al vaak op 400.

Dat is gewoon een kwestie van uitproberen. Bij hele hoge iso waarden krijg je wel ruis.
pi_127098560
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 09:24 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Als het buiten wat schermerig is, en je niet voldoende licht op je sensor krijgt door je sluitertijd aan te passen, of de sluitertijd wordt te lang voor een mooie scherpe foto, dan zet ik mn iso omhoog. Standaard staat die op 100 of 200.... Maar binnen in de avond zet ik m al vaak op 400.

Dat is gewoon een kwestie van uitproberen. Bij hele hoge iso waarden krijg je wel ruis.
Hm dat is toch precies wat ik ook altijd doe haha.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 09:31:27 #73
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_127098593
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 09:30 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Hm dat is toch precies wat ik ook altijd doe haha.
Post eens wat foto's :).
pi_127099406
even wat foto's gepakt die al op mijn flickr staan.

Loebes

En ben nu aan het kijken voor van die foto's waar ik last heb bij de schemering met scouting. Maar kan die kinderen niet zomaar met hun gezicht op Fok! gooien natuurlijk.. dus ik zoek even verder naar schemering foto's
pi_127113692
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 09:18 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[...]

Volgens mij kan een vrij nieuwe camera als de D5100 redelijke foto's maken met ISO-waardes van 800-1600.
Probeer je sluitertijd korter te houden dan 1/(je brandpuntsafstand). Dus als je op 50mm schiet, houd dan je sluitertijd korter dan 1/50s. Dit is een vuistregel die bewogen foto's voorkomt zolang je de camera stevig vasthoud.

Er zit een trouwens een functie op Nikoncamera's waarbij je de camera de ISO-waarde laat bepalen met eventueel een plafondwaarde.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 17:11:07 #76
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_127113751
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2013 20:25 schreef Nezhi het volgende:

[..]

Ik heb deze foto opnieuw bewerkt, vroeg me af hoe jullie het nu vinden
[ link | afbeelding ]
Watching the Chicks by Nezhi, on Flickr
De blacks zijn echt tegen het crushed aan, ik zou wat minder contrast doen ;)
pi_127114132
quote:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Tips zijn welkom.
iso 400-ish f11 sluitertijd 1/125 en heel zacht flitsen om het plaatje te "bevriezen"
en naderhand evt wat met exposure en kleurcorrectie spelen

nu bepaald de sluitertijd niet wat je opneemt maar je flits en dat zou het moeten oplossen
  dinsdag 28 mei 2013 @ 17:53:58 #78
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_127114936
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 17:23 schreef mentalpower het volgende:

[..]

iso 400-ish f11 sluitertijd 1/125 en heel zacht flitsen om het plaatje te "bevriezen"
en naderhand evt wat met exposure en kleurcorrectie spelen

nu bepaald de sluitertijd niet wat je opneemt maar je flits en dat zou het moeten oplossen
Waarom niet zonder flits f4 oid, iso 800 en 1/2000?

Diafragma heeft niks maar dan ook niks te maken met die waterdruppels, dat is bewegingsonscherpte (dit los je op door snelle sluitertijd of een flits die krachtiger is dan het omgevingslicht).
pi_127114960
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 17:08 schreef Orbox het volgende:

[..]

Volgens mij kan een vrij nieuwe camera als de D5100 redelijke foto's maken met ISO-waardes van 800-1600.
Probeer je sluitertijd korter te houden dan 1/(je brandpuntsafstand). Dus als je op 50mm schiet, houd dan je sluitertijd korter dan 1/50s. Dit is een vuistregel die bewogen foto's voorkomt zolang je de camera stevig vasthoud.

Er zit een trouwens een functie op Nikoncamera's waarbij je de camera de ISO-waarde laat bepalen met eventueel een plafondwaarde.
Zal dat van die brandpunt afstand proberen.die optie ken ik nog niet. Is dat manual? Daar fotografeer ik namelijk mee.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 17:56:58 #80
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_127115020
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 17:54 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Zal dat van die brandpunt afstand proberen.die optie ken ik nog niet. Is dat manual? Daar fotografeer ik namelijk mee.
ja, eigenlijk is de gedachte erachter dat je dus altijd een gelijk of hoger getal als sluitertijd hebt, als het aantal mm,s dat je zoomt. Dus 70mm moet je minimaal 1/70 nemen maar als je inzoomt moet je sluitertijd ook korter worden, dus als je bij 200 mm bent moet je minimaal 1/200 als sluitertijd hebben
  dinsdag 28 mei 2013 @ 18:01:33 #81
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_127115151
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 17:56 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

ja, eigenlijk is de gedachte erachter dat je dus altijd een gelijk of hoger getal als sluitertijd hebt, als het aantal mm,s dat je zoomt. Dus 70mm moet je minimaal 1/70 nemen maar als je inzoomt moet je sluitertijd ook korter worden, dus als je bij 200 mm bent moet je minimaal 1/200 als sluitertijd hebben
Al ligt het natuurlijk ook aan je handvastheid en of je lens IS heeft of niet :P .

Sommigen kunnen met een 50mm op 1/30 fotograferen, anderen moeten al richting de 1/100 :D
pi_127116057
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 17:53 schreef Susteren het volgende:

[..]

Waarom niet zonder flits f4 oid, iso 800 en 1/2000?

Diafragma heeft niks maar dan ook niks te maken met die waterdruppels, dat is bewegingsonscherpte (dit los je op door snelle sluitertijd of een flits die krachtiger is dan het omgevingslicht).
je wil veel scherp hebben dus f11 je wil zo weinig mogelijk ruis uit je iso dus max 400 (imho) en nu haal je bij lange na je 1/2000 niet meer, dus gebruik je de flitser om het beeld te bevriezen en dan maakt in theorie je sluitertijd geen zak meer uit

voor zover ik weet is dit voor fotograven the way to go
  dinsdag 28 mei 2013 @ 18:38:15 #83
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_127116283
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 18:31 schreef mentalpower het volgende:

[..]

je wil veel scherp hebben dus f11 je wil zo weinig mogelijk ruis uit je iso dus max 400 (imho) en nu haal je bij lange na je 1/2000 niet meer, dus gebruik je de flitser om het beeld te bevriezen en dan maakt in theorie je sluitertijd geen zak meer uit

voor zover ik weet is dit voor fotograven the way to go
*fotografen

Bewegingsonscherpte los je niet op met diafragma vriend ;)
En zowat iedere moderne dslr kan makkelijk op iso 800 of 1600 schieten zonder veel ruis.
pi_127116410
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 18:38 schreef Susteren het volgende:

[..]

*fotografen

Bewegingsonscherpte los je niet op met diafragma vriend ;)
En zowat iedere moderne dslr kan makkelijk op iso 800 of 1600 schieten zonder veel ruis.
prima, gebruik ik mijn methode en jij die van jouw :)
  dinsdag 28 mei 2013 @ 19:36:38 #85
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_127118917
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 18:42 schreef mentalpower het volgende:

[..]

prima, gebruik ik mijn methode en jij die van jouw :)
Het is niet jouw of mijn methode, het is gewoon een feit.

Bewegingsonscherpte (bijvoorbeeld rennende kinderen of waterdruppels) los je op door snellere sluitertijd of flitslicht met korte flitsduur, diafragma(on)scherpte (of dof) controleer je door het diafragma.
pi_127119388
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 19:36 schreef Susteren het volgende:

[..]

Het is niet jouw of mijn methode, het is gewoon een feit.

Bewegingsonscherpte (bijvoorbeeld rennende kinderen of waterdruppels) los je op door snellere sluitertijd of flitslicht met korte flitsduur, diafragma(on)scherpte (of dof) controleer je door het diafragma.
oke dan doe jij het goed en ik fout.. nou tevreden... jesus wat je niet moet doen om een discussie te voorkomen, zijn we er nu klaar mee dan? ik wel :)
  dinsdag 28 mei 2013 @ 19:56:50 #87
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_127119928
Ik vind m'n flitser echt onwijs lelijk licht geven. Er staat een sb400 op m'n wanted list.

We gaan erg vaak zwemmen dus ik zal allebei de methoden volgende keer proberen en resultaat posten. :)
pi_127120540
Ik denk dat voor allebei de methodes wel wat te zeggen is.
pi_127121209
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 17:11 schreef Susteren het volgende:

[..]

De blacks zijn echt tegen het crushed aan, ik zou wat minder contrast doen ;)
haha hoort zo een beetje
Ik weet niet meer hoe het heet maar je ziet het vaak in fashion-achtige dingen
http://farm8.staticflickr.com/7437/8839736192_36a7682ecf_o.jpg

zoiets

Wat is crushed? Dat ze lichtgrijzig worden?
  dinsdag 28 mei 2013 @ 20:55:26 #90
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_127123006
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 20:18 schreef Nezhi het volgende:

[..]

haha hoort zo een beetje
Ik weet niet meer hoe het heet maar je ziet het vaak in fashion-achtige dingen
http://farm8.staticflickr.com/7437/8839736192_36a7682ecf_o.jpg

zoiets

Wat is crushed? Dat ze lichtgrijzig worden?
Nee, crushed is dat zwart en donkergrijs 100% zwart zijn, erg lelijk 9/10 keer (zwart-wit wel vaak mooi). Voor zo'n effect moet je zwarte tinten juist wat lichter maken ;)
  dinsdag 28 mei 2013 @ 20:56:04 #91
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_127123038
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 19:46 schreef mentalpower het volgende:

[..]

oke dan doe jij het goed en ik fout.. nou tevreden... jesus wat je niet moet doen om een discussie te voorkomen, zijn we er nu klaar mee dan? ik wel :)
Je geeft gewoon foutief advies aan iemand die een oplossing zoekt (wat een snellere sluitertijd is).
pi_127123191
Ik denk dat de discussie niet helemaal op zijn plek is in het beginnerstopic.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 20:58:58 #93
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_127123192
quote:
13s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 20:56 schreef Susteren het volgende:

[..]

Je geeft gewoon foutief advies aan iemand die een oplossing zoekt (wat een snellere sluitertijd is).
Ach welnee er is geen goed of fout advies, alleen 'jij doet dit en ik doe dat' en hou alsjeblieft op met dat zeiken op alles wat mentalpower zegt aub, het begin echt te storen.
pi_127123288
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 20:55 schreef Susteren het volgende:

[..]

Nee, crushed is dat zwart en donkergrijs 100% zwart zijn, erg lelijk 9/10 keer (zwart-wit wel vaak mooi). Voor zo'n effect moet je zwarte tinten juist wat lichter maken ;)
Ok ik zal het volgende keer proberen. Ik heb deze keer curves gebruikt :)
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:01:25 #95
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_127123343
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 20:58 schreef Mirjam het volgende:

[..]

Ach welnee er is geen goed of fout advies
Tuurlijk wel, bewegingsonscherpte los je op met sluitertijd of flitslicht met korte flitsduur, niet met diafragma (dat weet je zelf ook wel), dat is gewoon een feit.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:01:55 #96
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_127123372
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 20:58 schreef Puala het volgende:
Ik denk dat de discussie niet helemaal op zijn plek is in het beginnerstopic.
De discussie opzich vind ik interessant als beginner. Maar ik zou graag argumenten erbij willen. Waarom kies je ervoor om het op die manier te doen.

Het maakt dat ik als beginner dus meer uitprobeer de volgende keer.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:02:24 #97
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_127123399
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:00 schreef Nezhi het volgende:

[..]

Ok ik zal het volgende keer proberen. Ik heb deze keer curves gebruikt :)
Aah je hebt vast een S curve gemaakt ;)

Probeer eens echt het onderste puntje en het bovenste iets meer naar links en rechts te doen, zo krijg je al een beetje zo'n effect :P
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:04:50 #98
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_127123562
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:01 schreef Ticootje het volgende:

[..]

De discussie opzich vind ik interessant als beginner. Maar ik zou graag argumenten erbij willen. Waarom kies je ervoor om het op die manier te doen.

Het maakt dat ik als beginner dus meer uitprobeer de volgende keer.
Als iets snel beweegt is het onscherp als je sluitertijd lang is. Als je een korte sluitertijd kiest "bevries" je alles wat beweegt.

Diafragma is een heel ander verhaal, hiermee bepaal je hoeveel licht binnenkomt, dit gaat samen met het dof (depth of field): oftewel hoe groter de F stop (bijvoorbeeld f22), hoe meer scherp is. Bij f2.8 zul je zien dat (afhankelijk van de afstand van het onderwerp en achtergrond) de voorgrond scherp is en de achtergrond wazig. Maar ookal gebruik je f22, als de sluitertijd traag is zul je alsnog bewegende dingen niet scherp hebben :)
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:05:08 #99
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_127123580
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:01 schreef Susteren het volgende:

[..]

Tuurlijk wel, bewegingsonscherpte los je op met sluitertijd of flitslicht met korte flitsduur, niet met diafragma (dat weet je zelf ook wel), dat is gewoon een feit.
Ik wil hier wel even op reageren nog. M'n diafragma stond zo goed als helemaal open. Het is dus niet raar dat de jongste onscherp is omdat de focus nu lag bij de oudste. Wat dat betreft denk ik wel dat de oplossing is om m'n diafragma dicht te draaien. Maar zoals ik zei: dan zit ik met het licht. Dat hebt je amper in een binnen zwembad.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:05:56 #100
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_127123631
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:05 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ik wil hier wel even op reageren nog. M'n diafragma stond zo goed als helemaal open. Het is dus niet raar dat de jongste onscherp is omdat de focus nu lag bij de oudste. Wat dat betreft denk ik wel dat de oplossing is om m'n diafragma dicht te draaien. Maar zoals ik zei: dan zit ik met het licht. Dat hebt je amper in een binnen zwembad.
En dat los je dan weer op met iso of flits, dus ze hebben allebei gelijk maar lopen gewoon te schuimbekken omdat het kan.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:06:38 #101
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_127123665
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:05 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Aah nee maar als je beide jongens scherp wilt hebben ligt het aan het diafragma (+ brandpuntafstand). Waar ik het over had waren de waterdruppels die je niet scherp vond, dit ligt aan de sluitertijd.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:09:12 #102
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_127123788
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:06 schreef Susteren het volgende:

[..]

Aah nee maar als je beide jongens scherp wilt hebben ligt het aan het diafragma (+ brandpuntafstand). Waar ik het over had waren de waterdruppels die je niet scherp vond, dit ligt aan de sluitertijd.
Ja! Maar als ik dus m'n diafragma dicht draai, dan heb ik de kinderen wel scherp maar dan zie je niet eens dat ze water naar elkaar spugen. In elk geval niet mooi.

Is het gewoon een kwestie van of of. Is het gewoon niet mogelijk om en de kinderen scherp te hebben en de druppels? Met weinig licht?
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:10:07 #103
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_127123831
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:09 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ja! Maar als ik dus m'n diafragma dicht draai, dan heb ik de kinderen wel scherp maar dan zie je niet eens dat ze water naar elkaar spugen. In elk geval niet mooi.

Is het gewoon een kwestie van of of. Is het gewoon niet mogelijk om en de kinderen scherp te hebben en de druppels? Met weinig licht?
dan moet je enorm in je iso omhoog en dat wordt, afhankelijk van de camera, snel niet mooi.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:12:17 #104
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_127123953
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:10 schreef Mirjam het volgende:

[..]

dan moet je enorm in je iso omhoog en dat wordt, afhankelijk van de camera, snel niet mooi.
ISO 1600 is bij de meeste moderne camera's nog goed te doen, het bang zijn voor ISO ruis vind ik persoonlijk ook vrij onzinnig. Een beetje ruis voegt juist vaak wat sfeer toe bij een foto (vooral bij zwart wit, hier is zelfs iso 6400 en hoger nog mooi).
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:12:46 #105
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_127123974
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:12 schreef Susteren het volgende:

[..]

ISO 1600 is bij de meeste moderne camera's nog goed te doen, het bang zijn voor ISO ruis vind ik persoonlijk ook vrij onzinnig. Een beetje ruis voegt juist vaak wat sfeer toe bij een foto (vooral bij zwart wit, hier is zelfs iso 6400 en hoger nog mooi).
Kwestie van smaak.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:14:20 #106
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_127124061
Persoonlijk vind ik ruis niet mooi.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:14:38 #107
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_127124078
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:14 schreef Ticootje het volgende:
Ik ook niet. :)
pi_127124183
hoewel goede camera's best hoger in iso kunnen probeer ik het altijd te vermijden.
dus iso is het allerlaatste wat bij mij omhoog gaat.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:16:40 #109
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_127124207
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:16 schreef mentalpower het volgende:
hoewel goede camera's best hoger in iso kunnen probeer ik het altijd te vermijden.
Wat gebruik jij dan als max iso meestal?
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:17:10 #110
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_127124243
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:16 schreef mentalpower het volgende:
Mwa, trekt je camera het, dan omhoog die handel. Zo heb ik heel mooie foto's gemaakt bij serious request 2 jaar geleden met een vrij hoge iso. Het moet gewoon kunnen.
pi_127124309
200 max tenzij ik echt niet anders kan zit ik nog wel eens op 400 maar das al vrij extreem.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:18:32 #112
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_127124333
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:18 schreef mentalpower het volgende:
200 max tenzij ik echt niet anders kan zit ik nog wel eens op 400 maar das al vrij extreem.
Dude wat voor camera heb je?
pi_127124394
gewoon een canon 40d
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:19:50 #114
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_127124401
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:14 schreef Ticootje het volgende:
Ik vind het altijd iets sfeervols, iets ouderwets hebben (iets oldskool achtigs, niet zo strak en clean) :P

Zonder deze op high iso geschoten te hebben zou hij vrij saai en strak zijn.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:20:32 #115
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_127124439
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:19 schreef mentalpower het volgende:
gewoon een canon 40d
Max 200 :D ? Je kan met dat ding makkelijk iso 800 ;)
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:21:13 #116
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_127124470
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:19 schreef mentalpower het volgende:
canon 40d
Alsjeblieft zeg, je kunt minstens naar de 800 zonder ruis of weetikhetwat :D
Je moet wel dingen proberen he }:|
pi_127124603
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:19 schreef Susteren het volgende:

[..]

Ik vind het altijd iets sfeervols, iets ouderwets hebben (iets oldskool achtigs, niet zo strak en clean) :P

[ afbeelding ]

Zonder deze op high iso geschoten te hebben zou hij vrij saai en strak zijn.
Dit is éckte ruis of PS ruis?
pi_127124668
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:21 schreef Mirjam het volgende:

[..]

ow ik kan nog veel hoger als het moet en dat zijn prima foto's.
alleen ik verkies ervoor om pas mijn iso omhoog te draaien als ik alle opties gehad heb, en dus wel moet.
als ik een betaalde klus moet doen waar gewoon te weinig licht is draai ik hem ook gewoon omhoog.
want dan heb ik geen keuze, is puur een persoonlijke instelling meer niet :)
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:25:29 #119
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_127124720
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:23 schreef andreas612 het volgende:

[..]

Dit is éckte ruis of PS ruis?
Geen idee, is niet van mij ;)

PS ruis kan trouwens photoshop composities ook zó veel realistischer maken _O_

Kleurcorrectie erop gooien en wat ruis en alles lijkt bij elkaar te horen :D
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:25:29 #120
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_127124721
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:24 schreef mentalpower het volgende:

[..]

ow ik kan nog veel hoger als het moet en dat zijn prima foto's.
alleen ik verkies ervoor om pas mijn iso omhoog te draaien als ik alle opties gehad heb, en dus wel moet.
als ik een betaalde klus moet doen waar gewoon te weinig licht is draai ik hem ook gewoon omhoog.
want dan heb ik geen keuze, is puur een persoonlijke instelling meer niet :)
Ik gooi liever m'n iso omhoog dan dat ik flits, dus gewoon doen hoor.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:26:06 #121
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_127124757
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:21 schreef Mirjam het volgende:

[..]

Hier d40x, net even snel geschoten. 1600 kan nog zonder ruis, maar dan heb ik wel ruisonderdrukking aan staan.

Maar wat ik nu schiet ga ik ook eigenlijk niet hoger dan 400, omdat de meeste dingen wel gewoon overdag met daglicht zijn. Standaard staat m'n camera op 100.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:29:19 #122
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_127124962
Maar goed de betreffende foto, daar had ik dus gewoon m'n iso omhoog moeten draaien en m'n diafragma dicht en tegen de tijd dat ik daarmee klaar was waren m'n meiden alweer wat anders aan het doen :( kinderen.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:31:14 #123
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_127125103
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:29 schreef Ticootje het volgende:
Maar goed de betreffende foto, daar had ik dus gewoon m'n iso omhoog moeten draaien en m'n diafragma dicht en tegen de tijd dat ik daarmee klaar was waren m'n meiden alweer wat anders aan het doen :( kinderen.
Ja zo gaat dat soms he... Ik heb ook wel ns prachtplaatjes gemist doordat ik nét niet snel genoeg was met mn instellingen.
Indien mogelijk prob eer ik eerst uit, klooien met instellingen en resultaat bekijken, en dan maar afwachten tot die ene foto :)
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:34:17 #124
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_127125289
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:31 schreef Mirjam het volgende:

[..]

Ja zo gaat dat soms he... Ik heb ook wel ns prachtplaatjes gemist doordat ik nét niet snel genoeg was met mn instellingen.
Indien mogelijk prob eer ik eerst uit, klooien met instellingen en resultaat bekijken, en dan maar afwachten tot die ene foto :)
De baby is makkelijker. Die rent nog niet weg.

Ik had nog een vraagje over bewerken. Heb je lightroom EN Photoshop samen nodig? Vullen de pakketten elkaar echt aan en kan het ene echt niets wat het andere wel kan. Of zou je het ook prima met 1 van de pakketten af kunnen en zo ja, welke zou je dan nemen?
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:34:46 #125
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_127125319
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:34 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ik had nog een vraagje over bewerken. Heb je lightroom EN Photoshop samen nodig? Vullen de pakketten elkaar echt aan en kan het ene echt niets wat het andere wel kan. Of zou je het ook prima met 1 van de pakketten af kunnen en zo ja, welke zou je dan nemen?
Ik vind van niet, photoshop alleen is prima, ik red het er al járen mee ;)
pi_127125328
Wat wil je bereiken met het bewerken?
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:37:20 #127
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_127125472
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:34 schreef Puala het volgende:
Wat wil je bereiken met het bewerken?
Ik heb wel eens wat foto's die qua belichting niet goed zijn. Vaak overbelicht. Kun je dat überhaupt wegkrijgen?
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:37:54 #128
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_127125502
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:37 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ik heb wel eens wat foto's die qua belichting niet goed zijn. Vaak overbelicht. Kun je dat überhaupt wegkrijgen?
In raw prima, als je enkel jpegs hebt wordt het al wat moeilijker.
pi_127125797
quote:

[..]

Ja met raw wel. Niet alles maar wel genoeg. Maar eigenlijk vullen de pakketten elkaar aan. De basis kan je met beide. Het is wat je zelf het fijnste vind.
pi_127128656
quote:

[..]

Scheelt veel als je op het goede punt in je compositie focust, als je elke keer op het donkerste deel van je compositie focust (bijv. een bosje) pakt hij die sluitertijd, terwijl die sluitertijd misschien te langzaam is voor de andere elementen in je compositie. 'K probeer altijd een middenweg te vinden, klein beetje te licht of te donker is makkelijk te corrigeren, maar eenmaal fel uitgebeten is er niks aan te doen, dicht geslipte schaduwen zijn makkelijker te corrigeren dan uitgebeten luchten.
pi_127128926
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:34 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ik heb beiden, en gebruik voor de bulk eigenlijk alleen Lightroom. Heel soms pak ik Photoshop erbij, omdat:
-Ik het hiermee makkelijker vind om dingetjes weg te klonen. Werkt net iets makkelijker/mooier dan de LR functionaliteit
-Als ik selectief wil verscherpen. Dat vind ik in PS ook relaxter werken.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 22:52:45 #132
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_127130207
Ik heb ook een foto,

Ik heb vaak het probleem dat het niet helemaal scherp is, zowel binnen als buiten. Dat kan natuurlijk aan mij liggen :p Al heb ik het idee dat ik met mijn kitlens dus minder scherpe foto's maak dan met mn 70-300 tamron lens, kan dat?
  dinsdag 28 mei 2013 @ 23:00:37 #133
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_127130709
Dat kan ja. Ik weet niet welke 70-300 je hebt maar de zijn over het algemeen ook niet supergoed.
pi_127131890
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 23:00 schreef kanovinnie het volgende:
Dat kan ja. Ik weet niet welke 70-300 je hebt maar de zijn over het algemeen ook niet supergoed.
inderdaad, gelukkig lijkt het of zijn 70-300 beter is dan zijn kitlens.
  woensdag 29 mei 2013 @ 09:39:27 #135
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_127140899
Onscherp heb ik alleen last van als of de sluitertijd te lang is, en /of het kind niet stil zit. 70-300 is toch meer een zoomlens? Volgens mij zijn die niet ideaal voor portetten.. (Volgens mij he!)
pi_127146973
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 09:39 schreef Ticootje het volgende:
Onscherp heb ik alleen last van als of de sluitertijd te lang is, en /of het kind niet stil zit. 70-300 is toch meer een zoomlens? Volgens mij zijn die niet ideaal voor portetten.. (Volgens mij he!)
Ik gebruik de mijne er ook weleens voor :@

Maar helemaal ideaal is het idd niet.
  woensdag 29 mei 2013 @ 12:22:47 #137
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_127147032
quote:
1s.gif Op woensdag 29 mei 2013 12:21 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ik gebruik de mijne er ook weleens voor :@

Maar helemaal ideaal is het idd niet.
Ja ik gebruik mijn 55-200 lens ook wel, zeker als ik niet wil dat de meiden er geposeerd op staan, en ze me niet mogen zien dat ik een foto maak... Ze zijn me al zo zat dat ze allebei wegrennen als ik met de camera aankom.
pi_127147688
Ook zoomlenzen worden als portretlenzen gebruikt. Veel primes (85, 135, 200mm) maar 70-200 zoom is ook een veelgebruikte portretlens. De kwaliteit van zoomlenzen gaat er wel op achteruit naarmate het bereik groter.

Een 85mm prime is scherper dan een 10-300 op 85mm.

Waar het in principe om gaat is dat er minder vervorming is op langere brandpuntsafstanden, zoals je hier kunt zien:
pi_127166911
quote:
[ afbeelding ]

Tips zijn welkom.
Omstandigheden en lens maken denk ik ook nog wel een groot verschil (ik haak in op je "scherpe waterdruppels"). Hier eentje buiten gemaakt, met een f 2.8, dus kortere sluitertijd mogelijk. Met mijn kitlenzen krijg ik dit niet voor elkaar.

De volgende keer ga ik het diafragma wel meer knijpen om het kind achter de druppels ook scherp te krijgen overigens.

[ Bericht 5% gewijzigd door zwarteweduwe op 29-05-2013 20:33:01 ]
pi_127167433
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 19:35 schreef zwarteweduwe het volgende:

[..]

Omstandigheden en lens maken denk ik ook nog wel een groot verschil (ik haak in op je "scherpe waterdruppels"). Hier eentje buiten gemaakt, met een f 2.8, dus kortere sluitertijd mogelijk. Met mijn kitlenzen krijg ik dit niet voor elkaar.

[ link | afbeelding ]

-edit- ik snap er niks van: ik snijd de foto even bij in photobucket, bewaar 'm daar ook, en toch blijft fok de oude foto laten zien :?

De volgende keer ga ik het diafragma wel meer knijpen om het kind achter de druppels ook scherp te krijgen overigens.
Dit is een buitenfoto. Daar heb je natuurlijk veel meer licht, dus is het heel goed mogelijk dat die foto gemaakt is met én een hele korte sluitertijd én een geknepen diafragma.
pi_127168005
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 19:43 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dit is een buitenfoto. Daar heb je natuurlijk veel meer licht, dus is het heel goed mogelijk dat die foto gemaakt is met én een hele korte sluitertijd én een geknepen diafragma.
Ja, dat bedoel ik :)

Deze, wat vinden jullie, is-ie te veel een "snapshot"? Onbewerkt. Er hangt een flinke regenbui boven de kerk:

pi_127168124
Ik vind het jammer dat de lucht dezelfde tint lijkt te hebben als de kerk
pi_127168291
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 19:55 schreef Puala het volgende:
Ik vind het jammer dat de lucht dezelfde tint lijkt te hebben als de kerk
Dat was ook zo, heel dreigend.
Ik vond het voor de verandering wel leuk om eens niet een hemelsblauwe lucht boven de vakantiefoto te hebben. Dit is in Florence, Italië.
pi_127168335
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 19:53 schreef zwarteweduwe het volgende:

[..]

Ja, dat bedoel ik :)

Deze, wat vinden jullie, is-ie te veel een "snapshot"? Onbewerkt. Er hangt een flinke regenbui boven de kerk:

[ link | afbeelding ]
2 dingen:

- het lijkt alsof de kerk aan het omvallen is (dat komt omdat je de camera omhoog hebt gericht)
- de lucht is bruin :? Er is nu eigenlijk geen contrast tussen de kerk en de lucht.

Hopelijk kan je er wat mee!
pi_127168431
A ja. Ik had ws wat moeten spelen met de witbalans, toch? (Ik weet sinds gisteren wat het is. Toen ik de foto nam nog niet).
pi_127168709
Nog even twee.
Toen ik heel blij met mijn lens was: uit de hand foto's nemen van de binnenkant van de koepel van de dom.

De eerste is niet bijzonder mooi, maar vooral om aan te geven wat de kitlens er van bakte (en hoe hoog het was):

En hier had ik de 2.8 erop geschroefd:

Super he, zulke details?
pi_127168866
Ik hoop dat je het waardeert, maar dit kan het ook zijn;

Ik heb je belichting wat aangepast (minder gelig) en wat meer contrast toegevoegd :)
pi_127168906
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 20:04 schreef zwarteweduwe het volgende:
Nog even twee.
Toen ik heel blij met mijn lens was: uit de hand foto's nemen van de binnenkant van de koepel van de dom.

De eerste is niet bijzonder mooi, maar vooral om aan te geven wat de kitlens er van bakte (en hoe hoog het was):

[ link | afbeelding ]

En hier had ik de 2.8 erop geschroefd:

[ link | afbeelding ]

Super he, zulke details?
Bij je eerste foto is het jammer dat dat waar het om gaat (je 6-hoek er niet helemaal goed op staat.
  woensdag 29 mei 2013 @ 20:06:54 #149
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_127168920
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 19:35 schreef zwarteweduwe het volgende:

[..]

[ link | afbeelding ]

-edit- ik snap er niks van: ik snijd de foto even bij in photobucket, bewaar 'm daar ook, en toch blijft fok de oude foto laten zien :?

JA vet. Zoiets dus.
pi_127169087
quote:
14s.gif Op woensdag 29 mei 2013 20:06 schreef Puala het volgende:
Ik hoop dat je het waardeert, maar dit kan het ook zijn;

[ afbeelding ]

Ik heb je belichting wat aangepast (minder gelig) en wat meer contrast toegevoegd :)
Super! Zo moet-ie!

Dank je wel!

Mijn camera lijkt sowieso wat gelig te fotograferen, is me laatst ook al opgevallen. Ik moet nog leren hoe ik dat kan bijtrekken.

Je opmerking over de eerste "dom-foto" klopt ook helemaal, hij ergert mij ook wel een beetje (maar ja, om even terug te gaan lukt niet...). Maar om meteen foto 2 te plaatsen vond ik zo uit zijn verband. Daarom toch maar die eerste foto erbij.
pi_127169141
quote:
1s.gif Op woensdag 29 mei 2013 20:06 schreef Ticootje het volgende:

[..]

JA vet. Zoiets dus.
Volgens mij kan dat binnen bijna niet, tenminste niet met consumentenlenzen... :D
  woensdag 29 mei 2013 @ 20:12:04 #152
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_127169259
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 20:10 schreef zwarteweduwe het volgende:

[..]

Volgens mij kan dat binnen bijna niet, tenminste niet met consumentenlenzen... :D
Bummer!!!

Wat voor lens moet ik dan aan denken? Nikkor lenzen kan ik toch allemaal zo beetje op m'n d40 draaien?
pi_127169360
quote:
1s.gif Op woensdag 29 mei 2013 20:12 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Bummer!!!

Wat voor lens moet ik dan aan denken? Nikkor lenzen kan ik toch allemaal zo beetje op m'n d40 draaien?
Nou ja, ik bedoel lenzen die voor gewone mensen nog een beetje betaalbaar zijn. Als je ziet dat mijn f 2.8, 70-200 al ¤ 650 kostte, dan wil ik niet weten wat nóg lichtgevoeliger lenzen kosten....
pi_127169475
quote:
1s.gif Op woensdag 29 mei 2013 20:12 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Bummer!!!

Ik denk eerder dat er een ideale situatie gecreerd word en niet zo zeer de lenzen. Met licht/reflectie schermen zorg je dat de druppels goed belicht zijn.

Ik denk dat je van de zomer buiten prima een goeie poging kan wagen met jouw lens :Y
pi_127169584
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 20:15 schreef Puala het volgende:

[..]

Ik denk eerder dat er een ideale situatie gecreerd word en niet zo zeer de lenzen. Met licht/reflectie schermen zorg je dat de druppels goed belicht zijn.

Ik wilde net aan mijn laatste post toevoegen dat ik ook niet precies weet waar ik het over heb, en dat is zo. :D :) Ik wil niet de indruk wekken dat ik zou weten wat voor lens je precies voor wat moet hebben enzo. Geen te grote broek aantrekken dus :)

[ Bericht 15% gewijzigd door zwarteweduwe op 29-05-2013 20:21:58 ]
  woensdag 29 mei 2013 @ 20:26:34 #156
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_127170185
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 20:15 schreef Puala het volgende:

[..]

Ik denk dat je van de zomer buiten prima een goeie poging kan wagen met jouw lens :Y
Ik ga ook zeker nog de 35mm 1.8 kopen. Veel lichtinval enzo.
  woensdag 29 mei 2013 @ 20:27:28 #157
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_127170236
Ik vraag me alleen nog af of een andere sensor nog iets zou uitmaken.
pi_127170406
Ik heb ook de 35 mm. Erg blij mee. Wel erg moeten wennen aan de scherpte diepte.
pi_127170489
Nog eentje. Tegen de zon in, na een regenbui. Chianti in wording:

woensdag 29 mei 2013 @ 20:40:34 #160
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_127170945
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 20:30 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik heb ook de 35 mm. Erg blij mee. Wel erg moeten wennen aan de scherpte diepte.
Als je m helemaal opendraait?

Dat had ik al bij deze nieuwe lens. Ik ben er echt zo blij mee. Net ook 3 goede foto's gemaakt van de baby die in het licht keek (buiten). Morgen even kijken hoe ze er groot uitzien.
  woensdag 29 mei 2013 @ 20:47:32 #161
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_127171384
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 20:31 schreef zwarteweduwe het volgende:
Nog eentje. Tegen de zon in, na een regenbui. Chianti in wording:

[ link | afbeelding ]
Was het een bewuste keuze om tegen de zon in te fotograferen?
Vaak worden dit sort foto's mooier als je de zon in je rug hodut, of iig schuin achter je
pi_127171797
quote:
1s.gif Op woensdag 29 mei 2013 20:40 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Als je m helemaal opendraait?

Dat had ik al bij deze nieuwe lens. Ik ben er echt zo blij mee. Net ook 3 goede foto's gemaakt van de baby die in het licht keek (buiten). Morgen even kijken hoe ze er groot uitzien.
Ja maar kun je wel mooi mee spelen enzo.
pi_127172781
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 20:10 schreef zwarteweduwe het volgende:

[..]

Het kan binnen bijna niet, period. Je kan wel een hele lichtsterke lens hebben met het diafragma helemaal open zodat de sluitertijd mooi snel is, maar dan zit je weer met een te kleine scherptediepte. Ze wil immers én de druppels scherp hebben én het kind. ISO verhogen zou nog kunnen, of anders een goeie flitser gebruiken. Maar makkelijk is het niet, nee, en goedkoop gaat het ook niet worden ben ik bang..
pi_127176394
Wat vinden jullie hiervan? Niet helemaal volgens de rule of thirds, maar ik vond 'm toch wel mooi geworden...

En deze heb ik afgelopen weekend genomen. Beetje gespeeld met de functies van mijn nieuwe camera (Nikon D5100), dit is selective colors.

woensdag 29 mei 2013 @ 22:19:59 #165
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_127177768
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 22:01 schreef Baran09 het volgende:
Wat vinden jullie hiervan? Niet helemaal volgens de rule of thirds, maar ik vond 'm toch wel mooi geworden...

[ afbeelding ]

En deze heb ik afgelopen weekend genomen. Beetje gespeeld met de functies van mijn nieuwe camera (Nikon D5100), dit is selective colors.

[ afbeelding ]
Ik vind de eerste tof ^O^
  woensdag 29 mei 2013 @ 22:22:33 #166
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_127177980
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 22:01 schreef Baran09 het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
1e is heel vet, zou zelf iets croppen en naar rechts ;)
pi_127178847
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 20:13 schreef zwarteweduwe het volgende:

[..]

Nou ja, ik bedoel lenzen die voor gewone mensen nog een beetje betaalbaar zijn. Als je ziet dat mijn f 2.8, 70-200 al ¤ 650 kostte, dan wil ik niet weten wat nóg lichtgevoeliger lenzen kosten....
Goed zoeken, tamron 17-50 f/2.8 voor rond de 200 en nikkor 80-200 f/2.8 voor rond de 300, zijn fotografen die liever de oldskool 80-200 gebruiken ipv de dure 70-200 :)
pi_127230832
Ik vond mijn 70-300 met ¤500,- al duur.
  vrijdag 31 mei 2013 @ 09:40:41 #169
238372 DrD00m
Hmmpf Hmmpf
pi_127239935
Wat had ik hier allemaal beter kunnen doen :) ?

Geschoten met 18-55mm lens op 26mm, 1/100, F11 en ISO100
  vrijdag 31 mei 2013 @ 10:27:34 #170
15334 Merlijn
Wait... whut?
pi_127241079
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 09:40 schreef DrD00m het volgende:
Wat had ik hier allemaal beter kunnen doen :) ?
[ afbeelding ]
Geschoten met 18-55mm lens op 26mm, 1/100, F11 en ISO100
Persoonlijk had ik wat meer teruggestapt om meer ruimte rond de hond te creeren, en de focus direct op de kop van het prachtbeest gelegd. De ogen vallen nu donker weg. Wellicht de volgende keer iets meer vanuit de schouderrichting gepakt. (dus iets meer vauit de rechterkant geschoten)
"To most people, the sky is the limit. To those who love aviation, the sky is home."
pi_127241340

Uit het archief van een oude vakantiereis en geschoten met een deze pocketcamera.

Schiet maar los.
pi_127254829
Ik zet er hier ook nog twee neer.
Opdracht fotocursus was dit keer "night for day'. Oefening in het kader van witbalans, of in dit geval witonbalans zeg maar :)

Wat vinden jullie, is dit redelijk avond-echt?

NB: de foto is dus helemaal onbewerkt. Wel met witbalansstand aangepast op kleurtemperatuur 2600K, 1/3200, F11, 100 ISO, belichtingsaanpassing -3. Zojuist buiten gemaakt.

f22,1/320, ISO 100, geen belichtingsafwijking (wel witbalans-instelling natuurlijk).

[ Bericht 10% gewijzigd door zwarteweduwe op 31-05-2013 18:12:52 ]
pi_127257498
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 20:47 schreef Mirjam het volgende:

[..]

Was het een bewuste keuze om tegen de zon in te fotograferen?
Vaak worden dit sort foto's mooier als je de zon in je rug hodut, of iig schuin achter je
Bewust, bewust, nou ja, de weg kwam er langs, en hier stonden die wijnranken zo mooi in het gelid, nog nadampend van een regenbui. Maar ja, dat komt niet zo over, ben ik met je eens.
  vrijdag 31 mei 2013 @ 18:38:06 #174
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_127257934
Gaaf met die witbalans!
pi_127285111
Wauw, schijnbaar is mijn laatste foto zo perfect dat deze geen enkel commentaar behoeft... :D

[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 01-06-2013 13:41:40 ]
pi_127285292
quote:
15s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 13:41 schreef Iwanius het volgende:
Wauw, schijnbaar is mijn laatste foto zo perfect dat deze geen enkel commentaar behoeft... :D
Ik vond je foto erg apart. Wat een rommeltje!
Maar ik - als beginner - heb geen opmerkingen over je foto zelf, in de zin van tips of zo. Dat laat ik graag aan anderen over :)
  zaterdag 1 juni 2013 @ 13:58:36 #177
15334 Merlijn
Wait... whut?
pi_127285622
quote:
15s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 13:41 schreef Iwanius het volgende:
Ik ben het met zwarteweduwe eens, het doet erg rommelig aan. Rechts die zwarte vlek en links het lampje vind ik erg afleiden. Ik vind het onderwerp an sich dan wel weer apart (in positieve zin).

Probeer het de volgende keer eens wat meer van rechts (dus wat rechter tegen linkermuurtje aan) op de plaat te zetten, of vanuit deze foto een heel extreme crop te maken met alleen maar de kokosnoten er op?
"To most people, the sky is the limit. To those who love aviation, the sky is home."
  zaterdag 1 juni 2013 @ 16:37:52 #178
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_127290194

Zo'n beetje de eerste foto die ik gemaakt heb met m'n "nieuwe" tweedehands Canon 550D. Hebben jullie tips om wellicht één en ander bij te schaven?
[/b]
Eindbaas ^O^
  zaterdag 1 juni 2013 @ 16:53:43 #179
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_127290772
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 16:37 schreef ShevaJB het volgende:
[ afbeelding ]

Zo'n beetje de eerste foto die ik gemaakt heb met m'n "nieuwe" tweedehands Canon 550D. Hebben jullie tips om wellicht één en ander bij te schaven?
Ging het je om de eekhoorn in de boom? :P Zo ja: croppen!
  zaterdag 1 juni 2013 @ 17:35:18 #180
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_127291968
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 16:53 schreef IrishBastard het volgende:

[..]

Ja inderdaad haha. Ik ga er wel even mee aan de slag.
[/b]
Eindbaas ^O^
pi_127292035
quote:
6s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 10:37 schreef Iwanius het volgende:
[ afbeelding ]

Uit het archief van een oude vakantiereis en geschoten met een deze pocketcamera.

Schiet maar los.
BEetje de highlights omlaag, schaduwen wat oplichten; Levendigheid en verzadiging iets omhoog.

ALs je het goed doet kan het imo een hele leuke foto worden :)
  zondag 2 juni 2013 @ 23:13:24 #182
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_127341280
Afgelopen weekend regio weekend gehad van scouting. En de kleuren gaan nu echt al veel beter! Geen idee wat ik anders doe maar het werkt iig!
  maandag 3 juni 2013 @ 09:45:02 #183
15334 Merlijn
Wait... whut?
pi_127349675
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 23:13 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Afgelopen weekend regio weekend gehad van scouting. En de kleuren gaan nu echt al veel beter! Geen idee wat ik anders doe maar het werkt iig!
Iets meer bewust van lichtinval wellicht? Goed om te horen in elk geval. En laten zien hier, die platen!
  maandag 3 juni 2013 @ 11:24:37 #184
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_127352122
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 09:45 schreef Merlijn het volgende:

[..]

Iets meer bewust van lichtinval wellicht? Goed om te horen in elk geval. En laten zien hier, die platen!
Dan moet ik eerst andere foto's maken want op die foto's staan scouting kinderen. En ik vind dat ik het niet kan maken die zo op fok te smijten.

Ik ga zo'n afstandsbediening kopen trouwens.
  maandag 3 juni 2013 @ 11:29:36 #185
15334 Merlijn
Wait... whut?
pi_127352249
quote:
1s.gif Op maandag 3 juni 2013 11:24 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Dan moet ik eerst andere foto's maken want op die foto's staan scouting kinderen. En ik vind dat ik het niet kan maken die zo op fok te smijten.

Ik ga zo'n afstandsbediening kopen trouwens.
Ik doelde ook niet op specifiek *die* foto's ;) Meer op de "verbeterslag" in je werk.
Oh en voor de afstandsbedieningen: Kijk eens op dealextreme. Je krijgt daar namaak remotes voor een paar centen die prima werken. "Ik hebbumzelfook _O-"
  maandag 3 juni 2013 @ 11:47:50 #186
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_127352837
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 11:29 schreef Merlijn het volgende:

[..]

Ik doelde ook niet op specifiek *die* foto's ;) Meer op de "verbeterslag" in je werk.
Oh en voor de afstandsbedieningen: Kijk eens op dealextreme. Je krijgt daar namaak remotes voor een paar centen die prima werken. "Ik hebbumzelfook _O-"
Niet die van Nikon iig. Want die vind ik te duur voor die paar keer per jaar dat ik hem nodig heb.

En ik heb nog geen ander werk want vorige week lukte het nog niet en deze week ineens wel :')

Misschien van de week eens foto's van loebes maken.

Vriend van me heeft trouwens dezelfde camera als ik. Maar nu zie ik zijn foto's maar zelden. Maar als hij de mijne gebruikt heeft als die van hem bijvoorbeeld in de auto ligt zijn zijn foto's zo goed als allemaal onscherp, verkeerd gefocust enzulks. Vraag me toch af wat hij uitvreet met dat ding.
  maandag 3 juni 2013 @ 11:54:02 #187
15334 Merlijn
Wait... whut?
pi_127353078
quote:
1s.gif Op maandag 3 juni 2013 11:47 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Niet die van Nikon iig. Want die vind ik te duur voor die paar keer per jaar dat ik hem nodig heb.

En ik heb nog geen ander werk want vorige week lukte het nog niet en deze week ineens wel :')

Misschien van de week eens foto's van loebes maken.

Vriend van me heeft trouwens dezelfde camera als ik. Maar nu zie ik zijn foto's maar zelden. Maar als hij de mijne gebruikt heeft als die van hem bijvoorbeeld in de auto ligt zijn zijn foto's zo goed als allemaal onscherp, verkeerd gefocust enzulks. Vraag me toch af wat hij uitvreet met dat ding.
http://dx.com/p/jianisi-digital-slr-remote-for-nikon-camera-5455

4 dollar? Veel ?
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 3 juni 2013 @ 11:57:10 #188
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_127353193
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 16:53 schreef IrishBastard het volgende:

[..]

:D t was dat je t zei, kon ik m gaan zoeken

@ShevaJB, probeer een voor de kijker interessante compositie te maken om je foto aantrekkelijker te maken. En een witte lucht is meestal niet aantrekkelijk, mooier is het wanneer hier nog tekening in zit
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  maandag 3 juni 2013 @ 12:26:37 #189
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_127354307
quote:
Nee maar deze is dan ook niet van Nikon zelf. Die zijn namelijk wel aan de prijs.
  maandag 3 juni 2013 @ 13:50:54 #190
15334 Merlijn
Wait... whut?
pi_127357571
quote:
1s.gif Op maandag 3 juni 2013 12:26 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Nee maar deze is dan ook niet van Nikon zelf. Die zijn namelijk wel aan de prijs.
Logisch. Maar de namaak werken ook prima ...
pi_127358207
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 13:50 schreef Merlijn het volgende:

[..]

stimmt! Heb er zelf 1 van canon via DX, (5 dollar geloof ik).
Duurt wel een week of 2 voordat je hem binnen hebt.
Maar prima spul, voor weinig ;)
  maandag 3 juni 2013 @ 17:23:50 #192
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_127366440
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 13:50 schreef Merlijn het volgende:

[..]

Ik zei al meteen dat ik er geen van Nikon zelf wilde... Weet niet zo goed waar je vandaan haalt dat ik dat wel wil...
  maandag 3 juni 2013 @ 22:46:17 #193
15334 Merlijn
Wait... whut?
pi_127383026
quote:
1s.gif Op maandag 3 juni 2013 17:23 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ik zei al meteen dat ik er geen van Nikon zelf wilde... Weet niet zo goed waar je vandaan haalt dat ik dat wel wil...
Beweer ik nergens. Ik wil alleen aangeven dat een namaak ook prima werkt en dat die stukken goedkoper zijn dan de merkdingen ;)
  dinsdag 4 juni 2013 @ 10:56:24 #194
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_127394332
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 22:46 schreef Merlijn het volgende:

[..]

Beweer ik nergens. Ik wil alleen aangeven dat een namaak ook prima werkt en dat die stukken goedkoper zijn dan de merkdingen ;)
Ja dat weet ik daarom zei ik al dat ik er geen van Nikon zelf wilde.
pi_127394523
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 10:56 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ja dat weet ik daarom zei ik al dat ik er geen van Nikon zelf wilde.
Waarom wil je nou per sé zo'n ding van Nikon? Die Ebaydingen werken prima, eigenwijsje!

:')
  dinsdag 4 juni 2013 @ 11:12:16 #196
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_127394867
quote:
18s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 11:02 schreef DonJames het volgende:

[..]

Waarom wil je nou per sé zo'n ding van Nikon? Die Ebaydingen werken prima, eigenwijsje!

Lees nou eens goed er staat... GEEN
  dinsdag 4 juni 2013 @ 11:13:11 #197
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_127394892
quote:
18s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 11:02 schreef DonJames het volgende:

[..]

Haal die banaan eens uit je ogen
pi_127394967
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 11:12 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Lees nou eens goed er staat... GEEN
Nou ja, als jij écht 10x zo veel wil betalen omdat er Nikon op staat moet je het zelf maar weten.
  dinsdag 4 juni 2013 @ 11:17:26 #199
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_127395029
Ik geef het op....
  dinsdag 4 juni 2013 @ 11:22:32 #200
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_127395187
Ja de grap ontgaat me ook volledig.
Goed.
Back ontopic maar..
  dinsdag 4 juni 2013 @ 21:50:46 #201
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_127419222
Vanmiddag een klein rondje gemaakt over de campus:

pi_127419900
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 21:50 schreef IrishBastard het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Nijmegen! Vlak bij mijn school :p

Ik vind ze best interessant ogen alleen zou ik persoonlijk de foto's qua horizon wat rechtzetten en de kleuren ietwat tweaken zodat het geheel niet zo groen oogt.
  dinsdag 4 juni 2013 @ 23:59:09 #203
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_127426727
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 21:50 schreef IrishBastard het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ik vind de eerste vet. De tweede stoort mij omdat hij niet echt schuin is maar ook niet in het midden. Doe dan of echt schuin of in het midden :)
  woensdag 5 juni 2013 @ 05:40:14 #204
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_127429745
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 23:59 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ik vind de eerste vet. De tweede stoort mij omdat hij niet echt schuin is maar ook niet in het midden. Doe dan of echt schuin of in het midden :)
Hoe bedoel je dat?
pi_127429826
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2013 05:40 schreef IrishBastard het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat?
Je staat wat te ver naar links, daardoor is de foto schuin en staan de boompjes niet precies in het midden ;)
pi_127430386
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 06:42 schreef Nezhi het volgende:

[..]

Je staat wat te ver naar links, daardoor is de foto schuin en staan de boompjes niet precies in het midden ;)
Dit.
  woensdag 5 juni 2013 @ 08:33:51 #207
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_127430563
Ah, zo. Ik snapte hem al niet, omdat de horizon volgens mij gewoon recht was :D

Bedankt voor de tip!
pi_127447369
Ik moet nog wat aan mijn scherpte werken :@

[ Bericht 47% gewijzigd door Thinkk-Pinkk op 05-06-2013 17:15:40 ]
  woensdag 5 juni 2013 @ 17:18:45 #209
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_127447728
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 17:10 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Is die kwispeltank niet een beetje te zwaar?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_127447803
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2013 17:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Is die kwispeltank niet een beetje te zwaar?
Toen ik twee weken geleden bij de Da voor zijn jaarlijkse check was niet. Hij is wel heel breed gebouwd.
pi_127447815
quote:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ik vind de foto's wel mooi eigenlijk. Je contrast tussen scherp en onscherp is wel erg groot, wat ik op zich best mooi vind. Maar misschien als je meer van de hond scherp wilt hebben, moet je de f-waarde omhoog gooien (het lijkt of ie nu rond de 3 was ofzo). Maar ik heb er ook niet heeeel veel verstand van hoor. Veel youtube videootjes kijken en dan leer je heel veel!

Edit; wil nog even wat toevoegen... als je naar de close-ups kijkt zie je eigenlijk dat de neus helemaal scherp is en dat de rest van de kop eigenlijk al onscherper wordt... toch eens kijken naar de aperture (f waarde) denk ik! :-)
  woensdag 5 juni 2013 @ 17:22:00 #212
45206 Pietverdriet
pi_127447864
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 17:20 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Toen ik twee weken geleden bij de Da voor zijn jaarlijkse check was niet. Hij is wel heel breed gebouwd.
Ah, okee
Heerlijke beesten die labradors, goed af te richten ook, maar soms wat te gek op water
pi_127447941
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2013 17:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ah, okee
Heerlijke beesten die labradors, goed af te richten ook, maar soms wat te gek op water
Water.. Jup.. ieder plasje.. druppeltje wat hij tegenkomt ...Maar daarom neem ik hem ook vaak mee naar het meer waar hij kan zwemmen :)

quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 17:20 schreef Baran09 het volgende:

[..]

Ik vind de foto's wel mooi eigenlijk. Je contrast tussen scherp en onscherp is wel erg groot, wat ik op zich best mooi vind. Maar misschien als je meer van de hond scherp wilt hebben, moet je de f-waarde omhoog gooien (het lijkt of ie nu rond de 3 was ofzo). Maar ik heb er ook niet heeeel veel verstand van hoor. Veel youtube videootjes kijken en dan leer je heel veel!
Zal de volgende keer de F waarde eens wat omhoog schoppen. Kijken wat hij dan doet inderdaad. Thanx voor de tip!

En de onscherpte was wel bedoeld. Maar zo is het misschien wat over de top.
  woensdag 5 juni 2013 @ 17:25:46 #214
45206 Pietverdriet
pi_127448012
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 17:24 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Water.. Jup.. ieder plasje.. druppeltje wat hij tegenkomt ...Maar daarom neem ik hem ook vaak mee naar het meer waar hij kan zwemmen :)
Had vroeger een golden retriever, die lag in iedere sloot, plas of moddelpoel.
pi_127448085
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2013 17:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Had vroeger een golden retriever, die lag in iedere sloot, plas of moddelpoel.
Haha ja zo zijn ze. Hier in de wijk loopt zo'n tuthola met een bruin labje. En ze was pas aan het zeuren over dat hij iedere keer het water in springt. Dan heb ik zo iets van... dat weet je toch als je zo'n ras neemt..
pi_127466321
Heb even gekeken maar hij stond op f5.3 dus daar eens mee spelen.

Edit

Vandaag nog eens geprobeerd maar lager dan F-5.3 kan dus niet bij die lens. Heb de foto's gemaakt met de kitlens 18-55

Net in de tuin eens lopen prutsen met de 35 mm. Maar daar is die scherptediepte natuurlijk helemaal groot. En ik blijf daar toch wat moeite mee hebben.

Als iemand daar nog wat tips en tricks voor heeft zou dat fijn zijn.

[ Bericht 74% gewijzigd door Thinkk-Pinkk op 06-06-2013 16:52:26 ]
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 7 juni 2013 @ 09:28:12 #217
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_127510197
quote:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
even op de laatste foto ingaand.
ik zou m juist nog wat croppen van de bovenkant af, waardoor het hondje net even iets minder uit t midden is.

ik zou daarnaast proberen om je foto rechter te houden. horizon ;)
Today is life -

Dale Carnegie
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 7 juni 2013 @ 09:30:54 #218
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_127510255
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 23:40 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Heb even gekeken maar hij stond op f5.3 dus daar eens mee spelen.

Edit

Vandaag nog eens geprobeerd maar lager dan F-5.3 kan dus niet bij die lens. Heb de foto's gemaakt met de kitlens 18-55

Net in de tuin eens lopen prutsen met de 35 mm. Maar daar is die scherptediepte natuurlijk helemaal groot. En ik blijf daar toch wat moeite mee hebben.

Als iemand daar nog wat tips en tricks voor heeft zou dat fijn zijn.

dat ligt ook net helemaal aan wat je fotografeert. Een klein iets, een overzicht, wil je veel scherptediepte? wil je juist veel scherp? Wat is je idee achter het maken van juist die foto.
Today is life -

Dale Carnegie
pi_127513450
Golden retrievers gek op water.. hoe kom je erbij ;)

Hier onze "Eddie" die even een duik neemt :)

pi_127514150
quote:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
En evt. lichtjes inflitsen, de ogen zijn nu zwarte gaten.

En verder zoals Baran09 al opmerkt, de neus is scherp, de ogen niet. Probeer als het kan precies op de ogen te focussen ipv op zijn snuit.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 13:02:38 #221
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_127516617
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:28 schreef Ynske het volgende:

[..]

even op de laatste foto ingaand.
ik zou m juist nog wat croppen van de bovenkant af, waardoor het hondje net even iets minder uit t midden is.

ik zou daarnaast proberen om je foto rechter te houden. horizon ;)
Ja croppen moet ik inderdaad wat vaker doen.

En de horizon he, ik weet het normaal lukt me dat ook prima. Maar zelf plat op de grond liggend op een terrein wat alles behalve recht is.. Dan lukt het me weer niet. Of bijna niet. Zal er nog wat beter op letten :)

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:30 schreef Ynske het volgende:

[..]

dat ligt ook net helemaal aan wat je fotografeert. Een klein iets, een overzicht, wil je veel scherptediepte? wil je juist veel scherp? Wat is je idee achter het maken van juist die foto.
Mensen die op een podium staan bijv. Moet ik dan op de ogen focussen of op wat anders? Ik heb het bij Loebes geprobeerd dat is helemaal drama ^^ bloemetjes lukken dan weer wel aardig.

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 11:20 schreef Flipmoehoe het volgende:
Golden retrievers gek op water.. hoe kom je erbij ;)

Hier onze "Eddie" die even een duik neemt :)

[ link | afbeelding ]
Heerlijk he en ze genieten er zo van.

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 11:40 schreef Ener-G het volgende:

[..]

En evt. lichtjes inflitsen, de ogen zijn nu zwarte gaten.

En verder zoals Baran09 al opmerkt, de neus is scherp, de ogen niet. Probeer als het kan precies op de ogen te focussen ipv op zijn snuit.
Had gisteren nog een rondje gedaan en toen inderdaad op de ogen gefocust dat ging al veel beter. Maar ik heb nog geen losse flitser. Is dat ding wat op mijn camera zit voldoende?
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 7 juni 2013 @ 13:05:20 #222
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_127516695
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 13:02 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ja croppen moet ik inderdaad wat vaker doen.

En de horizon he, ik weet het normaal lukt me dat ook prima. Maar zelf plat op de grond liggend op een terrein wat alles behalve recht is.. Dan lukt het me weer niet. Of bijna niet. Zal er nog wat beter op letten :)
in de nabewerking even rechtzetten ;)
quote:
[..]

Mensen die op een podium staan bijv. Moet ik dan op de ogen focussen of op wat anders? Ik heb het bij Loebes geprobeerd dat is helemaal drama ^^ bloemetjes lukken dan weer wel aardig.

[..]
ogen zijn altijd bij mensen en dieren het belangrijkste, die moeten scherp zijn.
Today is life -

Dale Carnegie
  vrijdag 7 juni 2013 @ 13:08:26 #223
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_127516803
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 13:05 schreef Ynske het volgende:

[..]

in de nabewerking even rechtzetten ;)

[..]

ogen zijn altijd bij mensen en dieren het belangrijkste, die moeten scherp zijn.
Ik zal eens beginnen aan het nabewerken van m'n foto's :@

Nu moet ik zeggen als ik Loebes zijn kraaloogjes fotografeer met die 35 mm. Dat zijn neus al helemaal gedoft is.

Zal wat meer met F knutselen :) maar ben er me van bewust dat het oefenen, oefenen en oefenen is hoor :)
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 7 juni 2013 @ 13:10:48 #224
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_127516875
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 13:08 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ik zal eens beginnen aan het nabewerken van m'n foto's :@

Nu moet ik zeggen als ik Loebes zijn kraaloogjes fotografeer met die 35 mm. Dat zijn neus al helemaal gedoft is.

Zal wat meer met F knutselen :) maar ben er me van bewust dat het oefenen, oefenen en oefenen is hoor :)
dan moet je met de 35mm niet op F2 gaan zitten maar bv eens richting F8 gaan bv
Today is life -

Dale Carnegie
  vrijdag 7 juni 2013 @ 13:16:24 #225
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_127517047
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 13:10 schreef Ynske het volgende:

[..]

dan moet je met de 35mm niet op F2 gaan zitten maar bv eens richting F8 gaan bv
Ja dat eens gaan proberen :)

Heb die camera nu een jaar. Ben veel vooruit gegaan maar heb toch nog vaak van die oohhhw help momenten ^^
  vrijdag 7 juni 2013 @ 23:02:42 #226
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_127541343
Haaij, ja ben ik weer ^^

Ik heb zojuist woef eens mee naar het meer genomen.

Ik heb de 35 MM lens gebruikt en lichtjes ingeflits. Lichter kan niet met de flits die op mijn D5100 zit. (Toch maar eens een losse flits aanschaffen)

De ogen worden inderdaad wel sprekender zo.
Volgende keer wat minder flets.

[ Bericht 1% gewijzigd door Thinkk-Pinkk op 07-06-2013 23:08:38 ]
  vrijdag 7 juni 2013 @ 23:06:22 #227
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_127541572
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 23:02 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Haaij, ja ben ik weer ^^

Ik heb de 35 MM lens gebruikt en lichtjes ingeflits. Lichter kan niet met de flits die op mijn D5100. (Toch maar eens een losse flits aanschaffen)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Van mij mag je in een ander topic dan 't beginnerstopic posten :D

Prima foto's ^O^

Wellicht iets spelen met de crop (3e foto bijv. is niet echt een mooie crop, liever helemaal de hond in het beeld of echt een crop). Qua belichting gewoon goed :)
  vrijdag 7 juni 2013 @ 23:09:15 #228
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_127541738
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 23:06 schreef Susteren het volgende:

[..]

Haha dankjewel :@

Maar ik moet echt nog zoooooveel leren.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 23:10:09 #229
15334 Merlijn
Wait... whut?
pi_127541791
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 23:06 schreef Susteren het volgende:

[..]

:Y Fijne platen. Let er op dat je geen pootjes afsnijdt (laatste plaat) en vermijd traditionele standpunten. Je maatje is ook best interessant vanaf zijn eigen hoogte, en zelfs van heel dichtbij. Van een natte hondentong gaat geen lens stuk hoor :D
  vrijdag 7 juni 2013 @ 23:11:05 #230
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_127541834
Lieve hont trouwens :@
  vrijdag 7 juni 2013 @ 23:16:55 #231
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_127542148
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 23:10 schreef Merlijn het volgende:

[..]

:Y Fijne platen. Let er op dat je geen pootjes afsnijdt (laatste plaat) en vermijd traditionele standpunten. Je maatje is ook best interessant vanaf zijn eigen hoogte, en zelfs van heel dichtbij. Van een natte hondentong gaat geen lens stuk hoor :D
Van die laatste met de pootjes baalde ik ook. Nog even getwijfeld of ik hem erbij zou zetten.

Volgende keer wat andere dingen proberen weer :D van heel dichtbij haha zal mijn laatste blauwe oog niet snel vergeten omdat hij opeens een andere hond zag en die camera met zijn kop een flinke stoot gaf. 8)7

quote:
14s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 23:11 schreef Susteren het volgende:
Lieve hont trouwens :@
Is een hele lieve hondt. Beetje een zenuwlijder met zijn bal maar agh he ^^ hij doet alles voor dat ding.

----------

Oh ja ik gebruik meestal mijn hond als fotografeer object omdat hij een zeer gewillig model is. Dus dat oefent makkelijk.

Oh ja hopelijk morgen m'n afstandsbediening binnen... *O*

[ Bericht 11% gewijzigd door Thinkk-Pinkk op 07-06-2013 23:55:26 ]
pi_127551718
Donderdag op mijn middelbare school waar ik hopelijk snel weg ben (donderdag examenuitslag :')) gevraagd om foto's te maken van een gala. Atheneum-5 leerlingen moesten een film maken op basis van een middeleeuws boek.

De zon stond in de rug van de leerlingen dus ik heb ingeflitst voor zover ik dat kan.
Ben wel benieuwd wat jullie anders hadden gedaan of commentaar hebben. Alle kritiek is welkom :)

1.

haring13-33 by StijnnH, on Flickr
2.

haring13-38 by StijnnH, on Flickr
3.

haring13-27 by StijnnH, on Flickr
4.

haring13-2 by StijnnH, on Flickr

Let wel: ik heb echt nul ervaring met het aansturen van 'modellen'. Ik heb wel eens feestjes gefotografeerd maar dat was binnen, en met technofeestjes is de nabewerking simpelweg contrast +50.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 12:22:15 #233
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_127551959
Kon je niet zo gaan staan dat jij de zon(schuin) in de rug had?
  zaterdag 8 juni 2013 @ 12:24:34 #234
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_127552009
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 12:09 schreef Orbox het volgende:
Donderdag op mijn middelbare school waar ik hopelijk snel weg ben (donderdag examenuitslag :')) gevraagd om foto's te maken van een gala. Atheneum-5 leerlingen moesten een film maken op basis van een middeleeuws boek.

De zon stond in de rug van de leerlingen dus ik heb ingeflitst voor zover ik dat kan.
Ben wel benieuwd wat jullie anders hadden gedaan of commentaar hebben. Alle kritiek is welkom :)

1.
[ link | afbeelding ]
2.
[ link | afbeelding ]
3.
[ link | afbeelding ]
4.
[ link | afbeelding ]

Let wel: ik heb echt nul ervaring met het aansturen van 'modellen'. Ik heb wel eens feestjes gefotografeerd maar dat was binnen, en met technofeestjes is de nabewerking simpelweg contrast +50.
IEL, 2 knoopjes dicht met een colbert :r
  zaterdag 8 juni 2013 @ 12:25:25 #235
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_127552026
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 12:24 schreef Susteren het volgende:

[..]

Goeie opbouwende kritiek ook.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 12:26:00 #236
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_127552035
quote:
14s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 12:25 schreef Mirjam het volgende:

[..]

Goeie opbouwende kritiek ook.
Een foto is bij voorbaat al mislukt als een kneus een colbert met 2 dichte knoopjes draagt :r
  zaterdag 8 juni 2013 @ 12:27:10 #237
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_127552065
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 12:26 schreef Susteren het volgende:

[..]

Een foto is bij voorbaat al mislukt als een kneus een colbert met 2 dichte knoopjes draagt :r
Kun je dan niet beter naar het styleforum gaan ofzo? Dit slaat nergens op en dat weet je zelf ook.
pi_127552080
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 12:24 schreef Susteren het volgende:

[..]

Het was ook een begrafenis - oh nee.

quote:
5s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 12:22 schreef Mirjam het volgende:
Kon je niet zo gaan staan dat jij de zon(schuin) in de rug had?
De locatie had niet veel beters te bieden. Of ze hadden het schoolgebouw in hun rug (lelijke rood-oranje stenen), of zij hadden de zon in hun gezicht, maar dan krijg je weer hard licht en fijngeknepen oogjes.

Zo was er nog een redelijk leuke achtergrond.
pi_127552107
quote:

1.
[ link | afbeelding ]
2.
[ link | afbeelding ]
3.
[ link | afbeelding ]
4.
[ link | afbeelding ]

Die laatste lijkt dat de mensen die rechts staan verder weg staan, misschien kun je volgende keer hier op letten en dan dichterbij en schuiner staan zodat iedereen er even groot op staat? Technisch weet ik niets dus daar ga ik ook niets over zeggen :P

quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 12:26 schreef Susteren het volgende:

[..]

Een mens is bij voorbaat al mislukt als ze zelf een teringkneus zijn.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 12:29:20 #240
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_127552111
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 12:27 schreef Orbox het volgende:

[..]

[..]

De locatie had niet veel beters te bieden. Of ze hadden het schoolgebouw in hun rug (lelijke rood-oranje stenen), of zij hadden de zon in hun gezicht, maar dan krijg je weer hard licht en fijngeknepen oogjes.

Ohja lastig is dat he? -O-
Ja dan houdt het al snel op inderdaad, en dan moet je roeien met de riemen die je hebt.

Meestal volstaat, qua aansturen, wel het roepen van 'ok, nu allemaal even naar mijn lens kijken!'
pi_127552131
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 12:27 schreef Orbox het volgende:

[..]

[..]

Dan denk ik dat je het goed hebt gedaan. Ik vind het leuke foto's in ieder geval :)
pi_127554060
ik zou je zeker aanraden om met de dame in het blauwe jurkje nog even een prive sessie te doen om te oefenen...nom nom nom :)
pi_127558218
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 23:02 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Haaij, ja ben ik weer ^^

Ik heb de 35 MM lens gebruikt en lichtjes ingeflits. Lichter kan niet met de flits die op mijn D5100 zit. (Toch maar eens een losse flits aanschaffen)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Beter! Missie geslaagd lijkt me ;) je ziet ook de catchlights in de ogen (reflectie van je flits), waardoor ze lijken te twinkelen.
pi_127559782
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 16:50 schreef Ener-G het volgende:

[..]

Beter! Missie geslaagd lijkt me ;) je ziet ook de catchlights in de ogen (reflectie van je flits), waardoor ze lijken te twinkelen.
Ja moet het een keer proberen overdag en niet met flinke schemer. Hoe zit dat met een flits afdekken zodat het licht wat meer spreid?
pi_127560154
quote:

1.
[ link | afbeelding ]
2.
[ link | afbeelding ]
3.
[ link | afbeelding ]
4.
[ link | afbeelding ]

Ik denk dat je er wat dichter op moet zitten. Heb je ook candid shots? Die zijn altijd leuk. Daar komt iemands karakter vaak beter naar voren en je hoeft niemand aan te sturen.
Noodles
pi_127560818
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 17:57 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ja moet het een keer proberen overdag en niet met flinke schemer. Hoe zit dat met een flits afdekken zodat het licht wat meer spreid?
Zachter licht bedoel je? Je flitser is een puntlicht, wat voor scherpe schaduwen zorgt. Als je het minder 'hard' wil maken zul je je lichtbron groter moeten maken. Minimaal een halve meter toch wel, en dan kom je bij een beautydish, plu of een diffuser uit. Andere mogelijkheid is je flitskop op een groot oppervlak te richten, waardoor je daar een grote lichtbron creert. Dat wordt ook wel 'bouncen' genoemd. Dat laatste kan ook tegelijkertijd met een bouncecard (googlewoord), waarbij je recht omhoog flitst en je op het plafond een lichtbron flitst, en het licht wat van het bouncekaartje rechtstreeks naar je onderwerp gaat, waardoor je die leuke catchlights in de ogen krijgt.
pi_127561092
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 18:43 schreef Ener-G het volgende:

[..]

Zachter licht bedoel je? Je flitser is een puntlicht, wat voor scherpe schaduwen zorgt. Als je het minder 'hard' wil maken zul je je lichtbron groter moeten maken. Minimaal een halve meter toch wel, en dan kom je bij een beautydish, plu of een diffuser uit. Andere mogelijkheid is je flitskop op een groot oppervlak te richten, waardoor je daar een grote lichtbron creert. Dat wordt ook wel 'bouncen' genoemd. Dat laatste kan ook tegelijkertijd met een bouncecard (googlewoord), waarbij je recht omhoog flitst en je op het plafond een lichtbron flitst, en het licht wat van het bouncekaartje rechtstreeks naar je onderwerp gaat, waardoor je die leuke catchlights in de ogen krijgt.
Hm Maar daar heb ik een externe flitser voor nodig.
pi_127561288
Yep. Al zag ik op kickstarter ook wel een projectje voor een popupflits-bouncer. Zou je zelf ook nog wel kunnen fabrieken met wat ducttape, karton en een makeupspiegeltje :)
  zondag 9 juni 2013 @ 01:28:47 #249
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_127573118
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 19:03 schreef Ener-G het volgende:
Yep. Al zag ik op kickstarter ook wel een projectje voor een popupflits-bouncer. Zou je zelf ook nog wel kunnen fabrieken met wat ducttape, karton en een makeupspiegeltje :)
Heb Mn zinnen gezet op de sb600 speedlight
pi_127587196
quote:
Haaij, ja ben ik weer ^^

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ik denk dat die laatste twee nog iets mooier geweest zouden zijn als je de foto's lager had genomen. Nu is het nog een beetje van bovenaf/jouw perspectief. Bij die eerste lijkt dat al beter vind ik. :)
  zondag 9 juni 2013 @ 19:48:02 #251
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_127591691
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 17:47 schreef Baran09 het volgende:

[..]

Ik denk dat die laatste twee nog iets mooier geweest zouden zijn als je de foto's lager had genomen. Nu is het nog een beetje van bovenaf/jouw perspectief. Bij die eerste lijkt dat al beter vind ik. :)
Kun je weleens gelijk in hebben idd. Maar hij had er met zijn lijf op een gegeven moment al een flinke drekzooi van gemaakt ^^
pi_127592182
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2013 19:48 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Kun je weleens gelijk in hebben idd. Maar hij had er met zijn lijf op een gegeven moment al een flinke drekzooi van gemaakt ^^
Haha daar is het uitklapbare schermpje van de d5100 handig voor he :-) Hoef je zelf niet op de grond te liggen! :D

Trouwens, ik vind de flits zo juist wel mooi. Wat jij ook zei over die ogen, maakt het er wel direct een stuk levendiger van vind ik :D
  zondag 9 juni 2013 @ 20:18:52 #253
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_127593126
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 19:58 schreef Baran09 het volgende:

[..]

Haha daar is het uitklapbare schermpje van de d5100 handig voor he :-) Hoef je zelf niet op de grond te liggen! :D

Trouwens, ik vind de flits zo juist wel mooi. Wat jij ook zei over die ogen, maakt het er wel direct een stuk levendiger van vind ik :D
Heb altijd het idee dat daar een vertraging op zit.. En gezien Loebes nogal een stuiterbal is.

--------------------------

Verder ik heb foto's gemaakt met een compact camera van groots met een zachte G van Guus Meeuwis. Zijn die foto's nog een beetje op te krikken met lightroom ofzo?
  zondag 9 juni 2013 @ 21:05:04 #254
394547 versterker
- Dat kan HARDER! -
pi_127595598
quote:
Haaij, ja ben ik weer ^^

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Jammer dat de Exif er niet meer in zitten.

Wat baran al zei, probeer op ooghoogte of iets lager te fotograferen. Houd ook je Dof in de gaten. Op de onderste twee foto's staat je diafragma te klein, omdat je omlaag fotografeert, komd de hond schuin op de foto, en moet het scherpte gebied groter zijn. Op de eerste foto, die je lager hebt genomen zie je dat de voorpoten nog netjes in het scherptegebied vallen. Op de andere foto's zie je gewoon dat ze onscherp zijn.

quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2013 19:48 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Gewoon beter plannen. Een fijn grasveld uitzoeken, en kleren aan doen die vuil mogen worden.
het verschil tussen een goede foto en een fantastische is vaak planning.
  zondag 9 juni 2013 @ 21:22:26 #255
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_127596602
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 21:05 schreef versterker het volgende:

[..]

Jammer dat de Exif er niet meer in zitten.

Wat baran al zei, probeer op ooghoogte of iets lager te fotograferen. Houd ook je Dof in de gaten. Op de onderste twee foto's staat je diafragma te klein, omdat je omlaag fotografeert, komd de hond schuin op de foto, en moet het scherpte gebied groter zijn. Op de eerste foto, die je lager hebt genomen zie je dat de voorpoten nog netjes in het scherptegebied vallen. Op de andere foto's zie je gewoon dat ze onscherp zijn.

[..]

Gewoon beter plannen. Een fijn grasveld uitzoeken, en kleren aan doen die vuil mogen worden.
het verschil tussen een goede foto en een fantastische is vaak planning.
Had gewoon even m'n camera meegenomen toen ik met de hond ging wandelen :)
  zondag 9 juni 2013 @ 21:34:14 #256
36616 Clayton1
Sláinte
pi_127597502
Hoi
Hoe komt het dat op de 1e foto het gras voor een deel geel lijkt.
En hoe voorkom ik dit.
Op de tweede foto heb ik dat niet.

#35.
  zondag 9 juni 2013 @ 21:52:07 #257
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_127598729
Omdat je eerste foto volgens mij nogal overbelicht is :D Dus nabewerken (als hij in RAW is) en een kortere sluitertijd/kleiner diafragma kiezen :)
  zondag 9 juni 2013 @ 21:58:28 #258
36616 Clayton1
Sláinte
pi_127599164
Ik ben dus een totale leek. overbelichting gaat niet over de hele afbeelding?
ik vond het zo opvallend dat hij dat gras zo geel maakte
#35.
pi_127602370
Ok, beginnersvraag: waarom zou je in RAW "moeten" fotograferen? Wat zijn de voordelen t.o.v. jpeg?
  zondag 9 juni 2013 @ 22:52:27 #260
36616 Clayton1
Sláinte
pi_127602477
Goeie vraag, ik maak ze in jpeg overigens.
#35.
  zondag 9 juni 2013 @ 22:57:14 #261
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_127602794
De mogelijkheden voor nabewerking. In RAW slaat je camera alle 'gegevens' van de foto/sensor op, ook waarden die hij dus voor output aanpast. Dan kun je dus bijvoorbeeld overbelichting nog best prima aanpassen, in plaats van het aanpassen via photoshop in de kleuren die al opgeslagen zijn.

Meer info hier :s)

En qua overbelichting Clayton: volgens mij kan het ook voor delen gelden, als die er dan veel meer 'wit' uit komen ;)
pi_127602850
Dat gele, dat zou ik ook niet goed weten :D Groen overbelicht wordt gelig, denk ik.
Maar het mereltje zelf is dan weer niet overbelicht, dat is dan wel weer goed (den ik).
Maar valt weer weg tegen de donkerder achtergrond.

Ik vind de tweede foto wel erg goed gelukt! Zo met dat arme wormpje. Duidelijk te zien!
pi_127602889
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 22:57 schreef IrishBastard het volgende:
De mogelijkheden voor nabewerking. In RAW slaat je camera alle 'gegevens' van de foto/sensor op, ook waarden die hij dus voor output aanpast. Dan kun je dus bijvoorbeeld overbelichting nog best prima aanpassen, in plaats van het aanpassen via photoshop in de kleuren die al opgeslagen zijn.

Ok! Snap ik er weer iets meer van! Dank je.

Dus als ik de camera op +2 zet (belichtingscompensatie heette dat toch?), dan kan ik dat in RAW ongedaan maken?
  zondag 9 juni 2013 @ 23:01:23 #264
36616 Clayton1
Sláinte
pi_127603032
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 22:58 schreef zwarteweduwe het volgende:
Dat gele, dat zou ik ook niet goed weten :D Groen overbelicht wordt gelig, denk ik.
Maar het mereltje zelf is dan weer niet overbelicht, dat is dan wel weer goed (den ik).
Maar valt weer weg tegen de donkerder achtergrond.

Ik vind de tweede foto wel erg goed gelukt! Zo met dat arme wormpje. Duidelijk te zien!
Vond ik ook raar dat de vogel zelf dan niet overbelicht is.

Arme worm.
op een gegeven moment had ik hem op de foto met drie wormen en een rups in zijn bek.
#35.
  zondag 9 juni 2013 @ 23:24:48 #265
36616 Clayton1
Sláinte
pi_127604356
Hoe kan ik het beste zo`n diertje fotograferen? op automatische stand ?
18-55 of 55-200 lens
#35.
  zondag 9 juni 2013 @ 23:38:10 #266
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_127604942
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 23:24 schreef Clayton1 het volgende:
18-55 of 55-200 lens

Ligt eraan hoever hij weg is ^^

Ik weet niet wat voor camera je hebt. Maar ik zou van auto afstappen en een standje moeilijker pakken. Op mijn Nikon is dat de P stand. Dan kun je al veel bewuster fotograferen en kijken wat je camera doet als je bijv. Je belichting wat aanpast.
  maandag 10 juni 2013 @ 00:07:32 #267
394547 versterker
- Dat kan HARDER! -
pi_127606284
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 21:34 schreef Clayton1 het volgende:
Hoi
En hoe voorkom ik dit.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De meeste camera's gebruiken een multizone systeem om uit te rekenen hoe de foto goed belicht moet worden. Bij deze foto zit er een groot contrast tussen de onderste helft van de foto, en de bovenste helft van de foto. Dan zal de camera er tussenin gaan zitten, met als gevolg dat de onderste helft overbelicht wordt. En door de overbelichting krijg je geel gras

quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 23:01 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Vond ik ook raar dat de vogel zelf dan niet overbelicht is.

Arme worm.
op een gegeven moment had ik hem op de foto met drie wormen en een rups in zijn bek.
[ afbeelding ]
De vogel is vrijwel zwart, die kan dus nooit never overbelicht zijn. Onderbelicht, zodat je een zwarte vlek krijgt omdat de details wegvallen, zou kunnen.

quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 22:57 schreef IrishBastard het volgende:

En qua overbelichting Clayton: volgens mij kan het ook voor delen gelden, als die er dan veel meer 'wit' uit komen ;)
Wat ook nog een groot voordeel is van raw, dat je veel meer kleurinformatie kwijt kan in je foto. Een jpeg is 8 bits, raw gebruikt meestal 16 bits. Maar ik gebruik lang niet altijd RAW. Raw bied voordelen, maar voor sportfotografie kies ik er meestal voor om toch in JPEG te schieten. (maar ik ben dan ook geen beginneling, en kan ik "vrij goed" inschatten wanneer raw de betere keuze is.

quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 23:24 schreef Clayton1 het volgende:
18-55 of 55-200 lens

Vogels: Bijna altijd de langste lens die je hebt, je kan normaliter nooit zo dichtbij komen als je wilt. Ik schiet dan altijd in AV (diafragma) stand, en pas de iso aan om de juiste sluitertijd te krijgen.
pi_127610395
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 22:58 schreef zwarteweduwe het volgende:
...

Dus als ik de camera op +2 zet (belichtingscompensatie heette dat toch?), dan kan ik dat in RAW ongedaan maken?
Slechts ten dele, het is een lapmiddel. Een foto die gelijk goed belicht is, is beter dan een slecht belichte foto die is rechtgetrokken in photoshop.
pi_127610455
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 21:34 schreef Clayton1 het volgende:
Hoi
En hoe voorkom ik dit.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Naast de belichting, check eens wat de kleurtemperatuur/witbalans is van de 2 foto's. Kan me zomaar voorstellen dat de onderste wat kouder is dan de foto met het 'gelige' gras.
pi_127635848
Bedankt allen, ik ga er eens me aan de slag.
#35.
pi_127642276
Als ik foto's van ons Loebes bij het water wil maken met de 70-300 blijven ze niet scherp. Ik heb echt al van alles geprobeerd en het lukt me gewoon niet meer.

Dacht misschien is er iets mis met mijn lens maar als hij "stil" staat lukt het wel.

Ze worden allemaal een beetje zo

maandag 10 juni 2013 @ 23:04:06 #272
45206 Pietverdriet
pi_127643115
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 22:50 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Als ik foto's van ons Loebes bij het water wil maken met de 70-300 blijven ze niet scherp. Ik heb echt al van alles geprobeerd en het lukt me gewoon niet meer.

Dacht misschien is er iets mis met mijn lens maar als hij "stil" staat lukt het wel.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Hoe bedoel je? Zijn snorharen zijn scherp
pi_127643915
Bij foto 1 zie ik in ieder geval beweging in het (heldere, witte) water. Exif?
  maandag 10 juni 2013 @ 23:26:58 #274
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_127644421
Die eerste is wel tof hoor :D
pi_127644807
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 23:18 schreef Frenk3nstein het volgende:
Bij foto 1 zie ik in ieder geval beweging in het (heldere, witte) water. Exif?
Geef ik morgen even door. Ik lig nu in bed :@
pi_127644898
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2013 23:33 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Geef ik morgen even door. Ik lig nu in bed :@
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 23:26 schreef IrishBastard het volgende:
Die eerste is wel tof hoor :D
Ja, vergeten te zeggen; ze zijn niet perfect scherp, maar het zijn wel erg leuke plaatjes, mooie momenten :)
pi_127646394
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 23:35 schreef Frenk3nstein het volgende:

[..]

[..]

Ja, vergeten te zeggen; ze zijn niet perfect scherp, maar het zijn wel erg leuke plaatjes, mooie momenten :)
Dankjewel. Maar ze zouden toch ook scherp kunnen lukken.. Maar gooi morgen de Exif wel even hier want ik kom er niet meer uit :@ ;(
pi_127665014
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 22:50 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ik weet niet wat jullie moesten hebben dus hier is uh.. alles?

foto 1
Exif data

Camera Nikon D5100
Exposure 0.001 sec (1/1600)
Aperture f/5.6
Focal Length 270 mm
Focal Length 277.0 mm
ISO Speed 400
Exposure Bias 0 EV
Flash No Flash
Orientation Horizontal (normal)
X-Resolution 300 dpi
Y-Resolution 300 dpi
Software Ver.1.01
Date and Time (Modified) 2013:06:10 15:56:06
YCbCr Positioning Co-sited
Exposure Program Manual
Sensitivity Type Recommended Exposure Index
Date and Time (Original) 2013:06:10 15:56:06
Date and Time (Digitized) 2013:06:10 15:56:06
Compressed Bits Per Pixel 4
Max Aperture Value 5.7
Metering Mode Multi-segment
Light Source Unknown
Sub Sec Time 30
Sub Sec Time Original 30
Sub Sec Time Digitized 30
Color Space sRGB
Sensing Method One-chip color area
CFAPattern [Red,Green][Green,Blue]
Custom Rendered Normal
Exposure Mode Manual
White Balance Auto
Digital Zoom Ratio 1
Focal Length (35mm format) 405 mm
Scene Capture Type Standard
Gain Control Low gain up
Contrast Normal
Saturation Normal
Sharpness Normal
Subject Distance Range Unknown
Maker Note Version 2.10
Quality Fine
White Balance Auto
Focus Mode AF-A
Flash Setting Normal
White Balance Fine Tune 0 0
WB_ RBLevels 2.0859375 1.32421875 1 1
Program Shift 0
Exposure Difference +0.9
Flash Exposure Comp -3
ISOSetting 400
Image Boundary 0 0 4928 3264
External Flash Exposure Comp 0
Flash Exposure Bracket Value 0.0
Exposure Bracket Value 0
Crop Hi Speed Off (4992x3280 cropped to 4992x3280 at pixel 0,0)
Exposure Tuning 0
Serial Number 6452952
Color Space sRGB
VRInfo Version 0100
Vibration Reduction On
Active D- Lighting Extra High
Picture Control Version 0100
Picture Control Name Standard
Picture Control Base Standard
Picture Control Adjust Default Settings
Picture Control Quick Adjust Normal
Sharpness 3
Contrast Normal
Brightness Normal
Saturation Normal
Hue Adjustment None
Filter Effect n/a
Toning Effect n/a
Toning Saturation n/a
Timezone +01:00
Daylight Savings Yes
Date Display Format D/M/Y
ISOExpansion Off
ISO2 400
ISOExpansion2 Off
Auto Distortion Control Off
Lens Type G VR
Lens 70-300mm f/4.5-5.6
Flash Mode Did Not Fire
Shooting Mode Continuous
Lens FStops 5.67
Shot Info Version 0221
Firmware Version 1.01b
Noise Reduction Off
Color Balance Unknown
MDIxNgAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
AAAAAAAAAAAAAFsuLi5d
Lens Data Version 0204
Exit Pupil Position 120.5 mm
AFAperture 6.2
Focus Position 0x21
Focus Distance 9.44 m
Lens IDNumber 141
Min Focal Length 71.3 mm
Max Focal Length 302.0 mm
Max Aperture At Min Focal 4.5
Max Aperture At Max Focal 5.7
MCUVersion 143
Effective Max Aperture 5.7
Retouch History None
Image Data Size 5391986
Shutter Count 7266
Flash Info Version 0104
Flash Source None
External Flash Firmware n/a
External Flash Flags (none)
Flash Commander Mode Off
Flash Control Mode Off
Flash Compensation 0
Flash GNDistance 0
Flash Color Filter None
Flash Group AControl Mode Off
Flash Group BControl Mode Off
Flash Group CControl Mode Off
Flash Group ACompensation 0
Flash Group BCompensation 0
Flash Group CCompensation 0
Multi Exposure Version 0100
Multi Exposure Mode Off
Multi Exposure Shots 0
Multi Exposure Auto Gain Off
High ISONoise Reduction Normal
Power Up Time 2013:06:10 15:45:21
AFInfo2 Version 0100
Contrast Detect AF Off
AFArea Mode Dynamic Area
Phase Detect AF On (11-point)
Primary AFPoint Center
AFPoints Used Center
Contrast Detect AFIn Focus No
File Info Version 0100
Directory Number 101
File Number 3329
Compression JPEG (old-style)
XResolution 300
YResolution 300
Resolution Unit inches
Preview Image Start 12428
Preview Image Length 23610
YCb Cr Positioning Co-sited

foto 2

Exif data

Camera Nikon D5100
Exposure 1/3200 sec
Aperture f/5.6
Focal Length 270 mm
Focal Length 269.1 mm
ISO Speed 640
Exposure Bias 0 EV
Flash No Flash
Orientation Horizontal (normal)
X-Resolution 300 dpi
Y-Resolution 300 dpi
Software Ver.1.01
Date and Time (Modified) 2013:06:10 16:14:49
YCbCr Positioning Co-sited
Exposure Program Manual
Sensitivity Type Recommended Exposure Index
Date and Time (Original) 2013:06:10 16:14:49
Date and Time (Digitized) 2013:06:10 16:14:49
Compressed Bits Per Pixel 4
Max Aperture Value 5.7
Metering Mode Multi-segment
Light Source Unknown
Sub Sec Time 90
Sub Sec Time Original 90
Sub Sec Time Digitized 90
Color Space sRGB
Sensing Method One-chip color area
CFAPattern [Red,Green][Green,Blue]
Custom Rendered Normal
Exposure Mode Manual
White Balance Auto
Digital Zoom Ratio 1
Focal Length (35mm format) 405 mm
Scene Capture Type Standard
Gain Control Low gain up
Contrast Normal
Saturation Normal
Sharpness Normal
Subject Distance Range Unknown
Maker Note Version 2.10
Quality Fine
White Balance Auto
Focus Mode AF-C
Flash Setting Normal
White Balance Fine Tune 0 0
WB_ RBLevels 2.05859375 1.34375 1 1
Program Shift 0
Exposure Difference -0.6
Flash Exposure Comp -3
ISOSetting 640
Image Boundary 0 0 4928 3264
External Flash Exposure Comp 0
Flash Exposure Bracket Value 0.0
Exposure Bracket Value 0
Crop Hi Speed Off (4992x3280 cropped to 4992x3280 at pixel 0,0)
Exposure Tuning 0
Serial Number 6452952
Color Space sRGB
VRInfo Version 0100
Vibration Reduction On
Active D- Lighting Off
Picture Control Version 0100
Picture Control Name Standard
Picture Control Base Standard
Picture Control Adjust Default Settings
Picture Control Quick Adjust Normal
Sharpness 3
Contrast Normal
Brightness Normal
Saturation Normal
Hue Adjustment None
Filter Effect n/a
Toning Effect n/a
Toning Saturation n/a
Timezone +01:00
Daylight Savings Yes
Date Display Format D/M/Y
ISOExpansion Off
ISO2 635
ISOExpansion2 Off
Auto Distortion Control Off
Lens Type G VR
Lens 70-300mm f/4.5-5.6
Flash Mode Did Not Fire
Shooting Mode Continuous
Lens FStops 5.67
Shot Info Version 0221
Firmware Version 1.01b
Noise Reduction Off
Color Balance Unknown
MDIxNgAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
AAAAAAAAAAAAAFsuLi5d
Lens Data Version 0204
Exit Pupil Position 120.5 mm
AFAperture 6.2
Focus Position 0x32
Focus Distance 11.89 m
Lens IDNumber 141
Min Focal Length 71.3 mm
Max Focal Length 302.0 mm
Max Aperture At Min Focal 4.5
Max Aperture At Max Focal 5.7
MCUVersion 143
Effective Max Aperture 5.7
Retouch History None
Image Data Size 6998098
Shutter Count 7371
Flash Info Version 0104
Flash Source None
External Flash Firmware n/a
External Flash Flags (none)
Flash Commander Mode Off
Flash Control Mode Off
Flash Compensation 0
Flash GNDistance 0
Flash Color Filter None
Flash Group AControl Mode Off
Flash Group BControl Mode Off
Flash Group CControl Mode Off
Flash Group ACompensation 0
Flash Group BCompensation 0
Flash Group CCompensation 0
Multi Exposure Version 0100
Multi Exposure Mode Off
Multi Exposure Shots 0
Multi Exposure Auto Gain Off
High ISONoise Reduction Normal
Power Up Time 2013:06:10 15:45:21
AFInfo2 Version 0100
Contrast Detect AF Off
AFArea Mode Dynamic Area
Phase Detect AF On (11-point)
Primary AFPoint Center
AFPoints Used Center
Contrast Detect AFIn Focus No
File Info Version 0100
Directory Number 101
File Number 3433
XResolution 300
YResolution 300
Resolution Unit inches
Preview Image Start 12428
Preview Image Length 22267
YCb Cr Positioning Co-sited
  dinsdag 11 juni 2013 @ 20:43:58 #279
394547 versterker
- Dat kan HARDER! -
pi_127678245
Je moet je diafragma wat knijpen, probeer het eens met een diafragma van rond de f8. Veel lenzen zijn wide open niet 100% scherp.

Ik heb even Ken Rockwell en Tom Hogan geraadpleegd, en die zeggen beide dat de AF-S VR Zoom-Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED wat soft wordt boven de 200mm, en dat de lens een beetje afstoppen boven de 200 mm nodig heeft om goed scherp te worden.
pi_127678625
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 20:43 schreef versterker het volgende:
Je moet je diafragma wat knijpen, probeer het eens met een diafragma van rond de f8. Veel lenzen zijn wide open niet 100% scherp.

Ik heb even Ken Rockwell en Tom Hogan geraadpleegd, en die zeggen beide dat de AF-S VR Zoom-Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED wat soft wordt boven de 200mm, en dat de lens een beetje afstoppen boven de 200 mm nodig heeft om goed scherp te worden.
Oke dus de F waarde wat meer knijpen. Dat snap ik dat is het proberen waard dan :)

Afstoppen boven de 200 mm? De 200 mm snap ik maar wat is afstoppen? :@

Voel me zo'n enorme noob :D
  dinsdag 11 juni 2013 @ 20:59:24 #281
394547 versterker
- Dat kan HARDER! -
pi_127678915
afstoppen is een andere term voor het knijpen van je diafragma. Dus in plaats van f5.6, naar f8.

Dus van 70 tot +/- 200 kan je vol open fotograferen, daarboven moet je een a twee stapjes je diafragma wat sluiten.
pi_127679246
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 20:59 schreef versterker het volgende:
afstoppen is een andere term voor het knijpen van je diafragma. Dus in plaats van f5.6, naar f8.

Dus van 70 tot +/- 200 kan je vol open fotograferen, daarboven moet je een a twee stapjes je diafragma wat sluiten.
Ah gewoon hetzelfde dus :D thanx hier kan ik weer wat mee. Binnenkort eens uitproberen :) soms zijn oplossingen zo simpel :@
pi_127679282
quote:
Vibration Reduction On
Zet die eens uit? met 1/1600 heb je daar weinig aan. Als Loebes wel scherp is als ie stil staat is het niet het diafragma in ieder geval, als de diafragmawaarde in beide gevallen hetzelfde is. Verder zou de autofocus het evt. niet bij kunnen benen, maar dat kun je gauw genoeg zien doordat ie te dichtbij of te veraf is gefocust.

Mijn twee centen gaan dus naar de VR als 'boosdoener'.
pi_127679534
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 21:06 schreef Ener-G het volgende:

[..]

Zet die eens uit? met 1/1600 heb je daar weinig aan. Als Loebes wel scherp is als ie stil staat is het niet het diafragma in ieder geval, als de diafragmawaarde in beide gevallen hetzelfde is. Verder zou de autofocus het evt. niet bij kunnen benen, maar dat kun je gauw genoeg zien doordat ie te dichtbij of te veraf is gefocust.

Mijn twee centen gaan dus naar de VR als 'boosdoener'.
Ik heb de vr ook uitgehad. En op normal en active gehad en dat resulteerde iedere keer in hetzelfde resultaat.

Als Loebes "stil" stond was er niet gezoemd met de lens trouwens. Weet niet of je met die info iets kunt.
pi_127680072
Ah.. dan loop je idd tegen de wijd-open onscherpte aan, op de uiterste waardes wordt hij wat zachter. Maar niks wat met een beetje sharpening in de nabewerking op te lossen is in ieder geval.

Als ik nog even naar je foto's kijk lijkt het of er op beide foto's net vlak voor de hond is gefocussed (de druppels lijken scherper). Dat zou kunnen duiden op frontfocus, of de AF houdt de snelle actie niet bij.

Verkijk je verder ook niet op hoe krap de DOF wordt met het diafragma wijd open en met de lens ingezoomed. Daardoor wordt het focussen ook lastiger voor de autofocus.
pi_127680686
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 21:20 schreef Ener-G het volgende:
Ah.. dan loop je idd tegen de wijd-open onscherpte aan, op de uiterste waardes wordt hij wat zachter. Maar niks wat met een beetje sharpening in de nabewerking op te lossen is in ieder geval.

Als ik nog even naar je foto's kijk lijkt het of er op beide foto's net vlak voor de hond is gefocussed (de druppels lijken scherper). Dat zou kunnen duiden op frontfocus, of de AF houdt de snelle actie niet bij.

Verkijk je verder ook niet op hoe krap de DOF wordt met het diafragma wijd open en met de lens ingezoomed. Daardoor wordt het focussen ook lastiger voor de autofocus.
Ik vind het ook heel moeilijk om fatsoenlijk op een rondhupsende hond te focussen. Maar ik heb er eerder scherpe foto's mee gemaakt en ik snapte het gewoon niet meer :@
pi_127680784
En als je de exif van een scherpe foto naast die van een onscherpe legt? :)
pi_127680972
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 21:32 schreef Ener-G het volgende:
En als je de exif van een scherpe foto naast die van een onscherpe legt? :)
Had ik ook aan gedacht maar die staan op een harde schijf die bij mijn ouders ligt. Heb eerder de kans om nog eens naar dat water te gaan en te kijken naar de F waardes dan dat ik weer bij mijn ouders ben vrees ik.
pi_127681133
Ochja het is verder wel makkelijk te testen en te herleiden opzich. Frontfocus kan je ook zonder hond en water testen ;)
pi_127681439
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 21:38 schreef Ener-G het volgende:
Ochja het is verder wel makkelijk te testen en te herleiden opzich. Frontfocus kan je ook zonder hond en water testen ;)
Das waar, maar wel het leukste :D

Ben nu sowieso kei ziek dus eerst uitzieken.
pi_127681678
Ik ben door een vriendin op deze topic gewezen.
Benieuwd of jullie mij kunnen helpen, het valt me regelmatig op dat me foto's een soort witte waas over zich hebben.

Afgelopen najaar ben ik naar schotland geweest, dus veel bewolking, waardoor alle kleuren flets zijn.
Kan ik dit nog corrigeren op een of andere manier?

een paar voorbeeldjes:

helaas is ook niet alles scherp :( maar dat zit volgens mij vooral in de sluitertijd.
  dinsdag 11 juni 2013 @ 21:47:42 #292
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_127681710
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 21:47 schreef webkrab het volgende:
Benieuwd of jullie mij kunnen helpen, het valt me regelmatig op dat me foto's een soort witte waas over zich hebben.

Afgelopen najaar ben ik naar schotland geweest, dus veel bewolking, waardoor alle kleuren flets zijn.

een paar voorbeeldjes:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

helaas is ook niet alles scherp :( maar dat zit volgens mij vooral in de sluitertijd.
Yep, Photoshop. Wel eens geprobeerd?
pi_127681994
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 21:47 schreef Mirjam het volgende:

[..]

Yep, Photoshop. Wel eens geprobeerd?
Hi Mirjam, zeer zeker, ben met de nikon software al aan de gang geweest. En dat kan ik redelijk corrigeren.

Echter zou het veel fijner zijn als ik dat niet hoef te doen en het gewoon bij maken van foto al goed kan doen zodat nabewerken minder van belang is, heb bijna 500 foto's zo belicht :(
  dinsdag 11 juni 2013 @ 21:52:30 #294
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_127682036
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 21:51 schreef webkrab het volgende:

[..]

Hi Mirjam, zeer zeker, ben met de nikon software al aan de gang geweest. En dat kan ik redelijk corrigeren.

Echter zou het veel fijner zijn als ik dat niet hoef te doen en het gewoon bij maken van foto al goed kan doen zodat nabewerken minder van belang is, heb bijna 500 foto's zo belicht :(
Mja, een batch-bewerking dan maar voor de foto's die je nu hebt, en idd goed je instellingen nagaan wat er eventueel mis was
pi_127682252
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 21:52 schreef Mirjam het volgende:

[..]

Mja, een batch-bewerking dan maar voor de foto's die je nu hebt, en idd goed je instellingen nagaan wat er eventueel mis was
Die batch bewerking is zeker optie ;-) maar weet ook iemand hoe ik dit kan voorkomen.
Vindt foto's maken leuk, bewerken een stuk minder, heb liever dat in 1x perfect op me SD kaartje komt te staan.
  dinsdag 11 juni 2013 @ 21:58:18 #296
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_127682358
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 21:56 schreef webkrab het volgende:

[..]

Die batch bewerking is zeker optie ;-) maar weet ook iemand hoe ik dit kan voorkomen.
Vindt foto's maken leuk, bewerken een stuk minder, heb liever dat in 1x perfect op me SD kaartje komt te staan.
Ja dan zul je eerst meer info moeten geven. de camera, type, op wat voor stand heb je geschoten, etc.
pi_127682415
Ik heb dat ook weleens zo'n witte waas. Zelfs als het niet heiig is. Denk dat dat iets met de witbalans ofzo te maken heeft?
pi_127682558
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 21:47 schreef webkrab het volgende:

een paar voorbeeldjes:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Mensen zullen het niet met me eens zijn, maar ik vind een foto precies correct krijgen in de camera erg moeilijk en al mijn foto's krijgen een lekkere nabewerking op hun dak.
Veel van je foto's zijn correct belicht op de voorgrond (iets overbelicht zelfs) maar omdat de lucht, zelfs wanneer het bewolkt is, sterk licht geeft wordt deze helemaal opgeblazen. Je houdt alleen een witte vlek over. Wat je hiertegen kunt doen is in een nabewerkingsprogramma als Photoshop, Lightroom of GIMP de hooglichten omlaag brengen.

Ook zal een tikje contrast verhogen de witte waas wegwerken. Ik heb het even geprobeerd bij deze foto:

zwaar bewerkt by StijnnH, on Flickr

Met een tikje contrast bedoelde ik hier HEEL VEEL. Schaduwen dik dik dik naar beneden.
pi_127682665
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 22:01 schreef Orbox het volgende:

[..]

Mensen zullen het niet met me eens zijn, maar ik vind een foto precies correct krijgen in de camera erg moeilijk en al mijn foto's krijgen een lekkere nabewerking op hun dak.
Veel van je foto's zijn correct belicht op de voorgrond (iets overbelicht zelfs) maar omdat de lucht, zelfs wanneer het bewolkt is, sterk licht geeft wordt deze helemaal opgeblazen. Je houdt alleen een witte vlek over. Wat je hiertegen kunt doen is in een nabewerkingsprogramma als Photoshop, Lightroom of GIMP de hooglichten omlaag brengen.

Ook zal een tikje contrast verhogen de witte waas wegwerken. Ik heb het even geprobeerd bij deze foto:

[ link | afbeelding ]
zwaar bewerkt by StijnnH, on Flickr
Ik houd er wel van op die manier al zal niet iedereen het met me eens zijn haha.
pi_127682718
weet niet goed welke info jullie nodig hebben.
Volgens mij kunnen ze in deze set van flickr staan, mogelijk dat jullie er meer wijs uit worden.
Voor mij zegt het weinig

pi_127682833
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 22:04 schreef webkrab het volgende:
weet niet goed welke info jullie nodig hebben.
Volgens mij kunnen ze in deze set van flickr staan, mogelijk dat jullie er meer wijs uit worden.
Voor mij zegt het weinig

[ Flickr Photoset ]
Ik denk dat ze doelen op de Exif.

En dicht :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')