Je staat wat te ver naar links, daardoor is de foto schuin en staan de boompjes niet precies in het middenquote:
Dit.quote:Op woensdag 5 juni 2013 06:42 schreef Nezhi het volgende:
[..]
Je staat wat te ver naar links, daardoor is de foto schuin en staan de boompjes niet precies in het midden
Is die kwispeltank niet een beetje te zwaar?quote:Op woensdag 5 juni 2013 17:10 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik moet nog wat aan mijn scherpte werken![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Toen ik twee weken geleden bij de Da voor zijn jaarlijkse check was niet. Hij is wel heel breed gebouwd.quote:Op woensdag 5 juni 2013 17:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Is die kwispeltank niet een beetje te zwaar?
Ik vind de foto's wel mooi eigenlijk. Je contrast tussen scherp en onscherp is wel erg groot, wat ik op zich best mooi vind. Maar misschien als je meer van de hond scherp wilt hebben, moet je de f-waarde omhoog gooien (het lijkt of ie nu rond de 3 was ofzo). Maar ik heb er ook niet heeeel veel verstand van hoor. Veel youtube videootjes kijken en dan leer je heel veel!quote:Op woensdag 5 juni 2013 17:10 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ah, okeequote:Op woensdag 5 juni 2013 17:20 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Toen ik twee weken geleden bij de Da voor zijn jaarlijkse check was niet. Hij is wel heel breed gebouwd.
Water.. Jup.. ieder plasje.. druppeltje wat hij tegenkomt ...Maar daarom neem ik hem ook vaak mee naar het meer waar hij kan zwemmenquote:Op woensdag 5 juni 2013 17:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ah, okee
Heerlijke beesten die labradors, goed af te richten ook, maar soms wat te gek op water
Zal de volgende keer de F waarde eens wat omhoog schoppen. Kijken wat hij dan doet inderdaad. Thanx voor de tip!quote:Op woensdag 5 juni 2013 17:20 schreef Baran09 het volgende:
[..]
Ik vind de foto's wel mooi eigenlijk. Je contrast tussen scherp en onscherp is wel erg groot, wat ik op zich best mooi vind. Maar misschien als je meer van de hond scherp wilt hebben, moet je de f-waarde omhoog gooien (het lijkt of ie nu rond de 3 was ofzo). Maar ik heb er ook niet heeeel veel verstand van hoor. Veel youtube videootjes kijken en dan leer je heel veel!
Had vroeger een golden retriever, die lag in iedere sloot, plas of moddelpoel.quote:Op woensdag 5 juni 2013 17:24 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Water.. Jup.. ieder plasje.. druppeltje wat hij tegenkomt ...Maar daarom neem ik hem ook vaak mee naar het meer waar hij kan zwemmen
Haha ja zo zijn ze. Hier in de wijk loopt zo'n tuthola met een bruin labje. En ze was pas aan het zeuren over dat hij iedere keer het water in springt. Dan heb ik zo iets van... dat weet je toch als je zo'n ras neemt..quote:Op woensdag 5 juni 2013 17:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Had vroeger een golden retriever, die lag in iedere sloot, plas of moddelpoel.
even op de laatste foto ingaand.quote:Op woensdag 5 juni 2013 17:10 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
dat ligt ook net helemaal aan wat je fotografeert. Een klein iets, een overzicht, wil je veel scherptediepte? wil je juist veel scherp? Wat is je idee achter het maken van juist die foto.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:40 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Heb even gekeken maar hij stond op f5.3 dus daar eens mee spelen.
Edit
Vandaag nog eens geprobeerd maar lager dan F-5.3 kan dus niet bij die lens. Heb de foto's gemaakt met de kitlens 18-55
Net in de tuin eens lopen prutsen met de 35 mm. Maar daar is die scherptediepte natuurlijk helemaal groot. En ik blijf daar toch wat moeite mee hebben.
Als iemand daar nog wat tips en tricks voor heeft zou dat fijn zijn.
En evt. lichtjes inflitsen, de ogen zijn nu zwarte gaten.quote:Op woensdag 5 juni 2013 17:10 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja croppen moet ik inderdaad wat vaker doen.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 09:28 schreef Ynske het volgende:
[..]
even op de laatste foto ingaand.
ik zou m juist nog wat croppen van de bovenkant af, waardoor het hondje net even iets minder uit t midden is.
ik zou daarnaast proberen om je foto rechter te houden. horizon
Mensen die op een podium staan bijv. Moet ik dan op de ogen focussen of op wat anders? Ik heb het bij Loebes geprobeerd dat is helemaal drama ^^ bloemetjes lukken dan weer wel aardig.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 09:30 schreef Ynske het volgende:
[..]
dat ligt ook net helemaal aan wat je fotografeert. Een klein iets, een overzicht, wil je veel scherptediepte? wil je juist veel scherp? Wat is je idee achter het maken van juist die foto.
Heerlijk he en ze genieten er zo van.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 11:20 schreef Flipmoehoe het volgende:
Golden retrievers gek op water.. hoe kom je erbij
Hier onze "Eddie" die even een duik neemt
[ link | afbeelding ]
Had gisteren nog een rondje gedaan en toen inderdaad op de ogen gefocust dat ging al veel beter. Maar ik heb nog geen losse flitser. Is dat ding wat op mijn camera zit voldoende?quote:Op vrijdag 7 juni 2013 11:40 schreef Ener-G het volgende:
[..]
En evt. lichtjes inflitsen, de ogen zijn nu zwarte gaten.
En verder zoals Baran09 al opmerkt, de neus is scherp, de ogen niet. Probeer als het kan precies op de ogen te focussen ipv op zijn snuit.
in de nabewerking even rechtzettenquote:Op vrijdag 7 juni 2013 13:02 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ja croppen moet ik inderdaad wat vaker doen.
En de horizon he, ik weet het normaal lukt me dat ook prima. Maar zelf plat op de grond liggend op een terrein wat alles behalve recht is.. Dan lukt het me weer niet. Of bijna niet. Zal er nog wat beter op letten
ogen zijn altijd bij mensen en dieren het belangrijkste, die moeten scherp zijn.quote:[..]
Mensen die op een podium staan bijv. Moet ik dan op de ogen focussen of op wat anders? Ik heb het bij Loebes geprobeerd dat is helemaal drama ^^ bloemetjes lukken dan weer wel aardig.
[..]
Ik zal eens beginnen aan het nabewerken van m'n foto'squote:Op vrijdag 7 juni 2013 13:05 schreef Ynske het volgende:
[..]
in de nabewerking even rechtzetten
[..]
ogen zijn altijd bij mensen en dieren het belangrijkste, die moeten scherp zijn.
dan moet je met de 35mm niet op F2 gaan zitten maar bv eens richting F8 gaan bvquote:Op vrijdag 7 juni 2013 13:08 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ik zal eens beginnen aan het nabewerken van m'n foto's![]()
Nu moet ik zeggen als ik Loebes zijn kraaloogjes fotografeer met die 35 mm. Dat zijn neus al helemaal gedoft is.
Zal wat meer met F knutselenmaar ben er me van bewust dat het oefenen, oefenen en oefenen is hoor
Ja dat eens gaan proberenquote:Op vrijdag 7 juni 2013 13:10 schreef Ynske het volgende:
[..]
dan moet je met de 35mm niet op F2 gaan zitten maar bv eens richting F8 gaan bv
Van mij mag je in een ander topic dan 't beginnerstopic postenquote:Op vrijdag 7 juni 2013 23:02 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Haaij, ja ben ik weer ^^
Ik heb zojuist woef eens mee naar het meer genomen.
Ik heb de 35 MM lens gebruikt en lichtjes ingeflits. Lichter kan niet met de flits die op mijn D5100. (Toch maar eens een losse flits aanschaffen)
De ogen worden inderdaad wel sprekender zo.
Volgende keer wat minder flets.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Haha dankjewelquote:Op vrijdag 7 juni 2013 23:06 schreef Susteren het volgende:
[..]
Van mij mag je in een ander topic dan 't beginnerstopic posten
quote:Op vrijdag 7 juni 2013 23:06 schreef Susteren het volgende:
[..]
Van mij mag je in een ander topic dan 't beginnerstopic posten
Van die laatste met de pootjes baalde ik ook. Nog even getwijfeld of ik hem erbij zou zetten.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 23:10 schreef Merlijn het volgende:
[..]Fijne platen. Let er op dat je geen pootjes afsnijdt (laatste plaat) en vermijd traditionele standpunten. Je maatje is ook best interessant vanaf zijn eigen hoogte, en zelfs van heel dichtbij. Van een natte hondentong gaat geen lens stuk hoor
Is een hele lieve hondt. Beetje een zenuwlijder met zijn bal maar agh he ^^ hij doet alles voor dat ding.quote:
IEL, 2 knoopjes dicht met een colbertquote:Op zaterdag 8 juni 2013 12:09 schreef Orbox het volgende:
Donderdag op mijn middelbare school waar ik hopelijk snel weg ben (donderdag examenuitslag) gevraagd om foto's te maken van een gala. Atheneum-5 leerlingen moesten een film maken op basis van een middeleeuws boek.
De zon stond in de rug van de leerlingen dus ik heb ingeflitst voor zover ik dat kan.
Ben wel benieuwd wat jullie anders hadden gedaan of commentaar hebben. Alle kritiek is welkom
1.
[ link | afbeelding ]
haring13-33 by StijnnH, on Flickr
2.
[ link | afbeelding ]
haring13-38 by StijnnH, on Flickr
3.
[ link | afbeelding ]
haring13-27 by StijnnH, on Flickr
4.
[ link | afbeelding ]
haring13-2 by StijnnH, on Flickr
Let wel: ik heb echt nul ervaring met het aansturen van 'modellen'. Ik heb wel eens feestjes gefotografeerd maar dat was binnen, en met technofeestjes is de nabewerking simpelweg contrast +50.
Goeie opbouwende kritiek ook.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 12:24 schreef Susteren het volgende:
[..]
IEL, 2 knoopjes dicht met een colbert
Een foto is bij voorbaat al mislukt als een kneus een colbert met 2 dichte knoopjes draagtquote:
Kun je dan niet beter naar het styleforum gaan ofzo? Dit slaat nergens op en dat weet je zelf ook.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 12:26 schreef Susteren het volgende:
[..]
Een foto is bij voorbaat al mislukt als een kneus een colbert met 2 dichte knoopjes draagt
Het was ook een begrafenis - oh nee.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 12:24 schreef Susteren het volgende:
[..]
IEL, 2 knoopjes dicht met een colbert
De locatie had niet veel beters te bieden. Of ze hadden het schoolgebouw in hun rug (lelijke rood-oranje stenen), of zij hadden de zon in hun gezicht, maar dan krijg je weer hard licht en fijngeknepen oogjes.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 12:22 schreef Mirjam het volgende:
Kon je niet zo gaan staan dat jij de zon(schuin) in de rug had?
Die laatste lijkt dat de mensen die rechts staan verder weg staan, misschien kun je volgende keer hier op letten en dan dichterbij en schuiner staan zodat iedereen er even groot op staat? Technisch weet ik niets dus daar ga ik ook niets over zeggenquote:Op zaterdag 8 juni 2013 12:09 schreef Orbox het volgende:
Donderdag op mijn middelbare school waar ik hopelijk snel weg ben (donderdag examenuitslag) gevraagd om foto's te maken van een gala. Atheneum-5 leerlingen moesten een film maken op basis van een middeleeuws boek.
De zon stond in de rug van de leerlingen dus ik heb ingeflitst voor zover ik dat kan.
Ben wel benieuwd wat jullie anders hadden gedaan of commentaar hebben. Alle kritiek is welkom
1.
[ link | afbeelding ]
2.
[ link | afbeelding ]
3.
[ link | afbeelding ]
4.
[ link | afbeelding ]
Let wel: ik heb echt nul ervaring met het aansturen van 'modellen'. Ik heb wel eens feestjes gefotografeerd maar dat was binnen, en met technofeestjes is de nabewerking simpelweg contrast +50.
Een mens is bij voorbaat al mislukt als ze zelf een teringkneus zijn.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 12:26 schreef Susteren het volgende:
[..]
Een foto is bij voorbaat al mislukt als een kneus een colbert met 2 dichte knoopjes draagt
Ohja lastig is dat he?quote:Op zaterdag 8 juni 2013 12:27 schreef Orbox het volgende:
[..]
Het was ook een begrafenis - oh nee.
[..]
De locatie had niet veel beters te bieden. Of ze hadden het schoolgebouw in hun rug (lelijke rood-oranje stenen), of zij hadden de zon in hun gezicht, maar dan krijg je weer hard licht en fijngeknepen oogjes.
Zo was er nog een redelijk leuke achtergrond.
Dan denk ik dat je het goed hebt gedaan. Ik vind het leuke foto's in ieder gevalquote:Op zaterdag 8 juni 2013 12:27 schreef Orbox het volgende:
[..]
Het was ook een begrafenis - oh nee.
[..]
De locatie had niet veel beters te bieden. Of ze hadden het schoolgebouw in hun rug (lelijke rood-oranje stenen), of zij hadden de zon in hun gezicht, maar dan krijg je weer hard licht en fijngeknepen oogjes.
Zo was er nog een redelijk leuke achtergrond.
Beter! Missie geslaagd lijkt mequote:Op vrijdag 7 juni 2013 23:02 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Haaij, ja ben ik weer ^^
Ik heb de 35 MM lens gebruikt en lichtjes ingeflits. Lichter kan niet met de flits die op mijn D5100 zit. (Toch maar eens een losse flits aanschaffen)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja moet het een keer proberen overdag en niet met flinke schemer. Hoe zit dat met een flits afdekken zodat het licht wat meer spreid?quote:Op zaterdag 8 juni 2013 16:50 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Beter! Missie geslaagd lijkt meje ziet ook de catchlights in de ogen (reflectie van je flits), waardoor ze lijken te twinkelen.
Ik denk dat je er wat dichter op moet zitten. Heb je ook candid shots? Die zijn altijd leuk. Daar komt iemands karakter vaak beter naar voren en je hoeft niemand aan te sturen.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 12:09 schreef Orbox het volgende:
1.
[ link | afbeelding ]
2.
[ link | afbeelding ]
3.
[ link | afbeelding ]
4.
[ link | afbeelding ]
Zachter licht bedoel je? Je flitser is een puntlicht, wat voor scherpe schaduwen zorgt. Als je het minder 'hard' wil maken zul je je lichtbron groter moeten maken. Minimaal een halve meter toch wel, en dan kom je bij een beautydish, plu of een diffuser uit. Andere mogelijkheid is je flitskop op een groot oppervlak te richten, waardoor je daar een grote lichtbron creert. Dat wordt ook wel 'bouncen' genoemd. Dat laatste kan ook tegelijkertijd met een bouncecard (googlewoord), waarbij je recht omhoog flitst en je op het plafond een lichtbron flitst, en het licht wat van het bouncekaartje rechtstreeks naar je onderwerp gaat, waardoor je die leuke catchlights in de ogen krijgt.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 17:57 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ja moet het een keer proberen overdag en niet met flinke schemer. Hoe zit dat met een flits afdekken zodat het licht wat meer spreid?
Hm Maar daar heb ik een externe flitser voor nodig.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 18:43 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Zachter licht bedoel je? Je flitser is een puntlicht, wat voor scherpe schaduwen zorgt. Als je het minder 'hard' wil maken zul je je lichtbron groter moeten maken. Minimaal een halve meter toch wel, en dan kom je bij een beautydish, plu of een diffuser uit. Andere mogelijkheid is je flitskop op een groot oppervlak te richten, waardoor je daar een grote lichtbron creert. Dat wordt ook wel 'bouncen' genoemd. Dat laatste kan ook tegelijkertijd met een bouncecard (googlewoord), waarbij je recht omhoog flitst en je op het plafond een lichtbron flitst, en het licht wat van het bouncekaartje rechtstreeks naar je onderwerp gaat, waardoor je die leuke catchlights in de ogen krijgt.
Heb Mn zinnen gezet op de sb600 speedlightquote:Op zaterdag 8 juni 2013 19:03 schreef Ener-G het volgende:
Yep. Al zag ik op kickstarter ook wel een projectje voor een popupflits-bouncer. Zou je zelf ook nog wel kunnen fabrieken met wat ducttape, karton en een makeupspiegeltje
Ik denk dat die laatste twee nog iets mooier geweest zouden zijn als je de foto's lager had genomen. Nu is het nog een beetje van bovenaf/jouw perspectief. Bij die eerste lijkt dat al beter vind ik.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 23:02 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Haaij, ja ben ik weer ^^
Ik heb de 35 MM lens gebruikt en lichtjes ingeflits. Lichter kan niet met de flits die op mijn D5100 zit. (Toch maar eens een losse flits aanschaffen)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Kun je weleens gelijk in hebben idd. Maar hij had er met zijn lijf op een gegeven moment al een flinke drekzooi van gemaakt ^^quote:Op zondag 9 juni 2013 17:47 schreef Baran09 het volgende:
[..]
Ik denk dat die laatste twee nog iets mooier geweest zouden zijn als je de foto's lager had genomen. Nu is het nog een beetje van bovenaf/jouw perspectief. Bij die eerste lijkt dat al beter vind ik.
Haha daar is het uitklapbare schermpje van de d5100 handig voor he :-) Hoef je zelf niet op de grond te liggen!quote:Op zondag 9 juni 2013 19:48 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Kun je weleens gelijk in hebben idd. Maar hij had er met zijn lijf op een gegeven moment al een flinke drekzooi van gemaakt ^^
Heb altijd het idee dat daar een vertraging op zit.. En gezien Loebes nogal een stuiterbal is.quote:Op zondag 9 juni 2013 19:58 schreef Baran09 het volgende:
[..]
Haha daar is het uitklapbare schermpje van de d5100 handig voor he :-) Hoef je zelf niet op de grond te liggen!![]()
Trouwens, ik vind de flits zo juist wel mooi. Wat jij ook zei over die ogen, maakt het er wel direct een stuk levendiger van vind ik
Jammer dat de Exif er niet meer in zitten.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 23:02 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Haaij, ja ben ik weer ^^
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Gewoon beter plannen. Een fijn grasveld uitzoeken, en kleren aan doen die vuil mogen worden.quote:Op zondag 9 juni 2013 19:48 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Kun je weleens gelijk in hebben idd. Maar hij had er met zijn lijf op een gegeven moment al een flinke drekzooi van gemaakt ^^
Had gewoon even m'n camera meegenomen toen ik met de hond ging wandelenquote:Op zondag 9 juni 2013 21:05 schreef versterker het volgende:
[..]
Jammer dat de Exif er niet meer in zitten.
Wat baran al zei, probeer op ooghoogte of iets lager te fotograferen. Houd ook je Dof in de gaten. Op de onderste twee foto's staat je diafragma te klein, omdat je omlaag fotografeert, komd de hond schuin op de foto, en moet het scherpte gebied groter zijn. Op de eerste foto, die je lager hebt genomen zie je dat de voorpoten nog netjes in het scherptegebied vallen. Op de andere foto's zie je gewoon dat ze onscherp zijn.
[..]
Gewoon beter plannen. Een fijn grasveld uitzoeken, en kleren aan doen die vuil mogen worden.
het verschil tussen een goede foto en een fantastische is vaak planning.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |