abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 25 mei 2013 @ 19:40:08 #52
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_126995399
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 19:33 schreef Nezhi het volgende:
Wow dat is mooi! En zijn er tutorials om te zien hoe je de achtergrond zo netjes kan wegwerken? Ik heb vandaag voor het eerst de clone stamp gebruikt namelijk, om een sprietje weg te werken... dit was het origineel van de tweede foto

[ afbeelding ]
Mijne is niet perfect hoor (de ervaren photoshopper ziet sommige grasstukken precies dubbel, als ik wat meer tijd erin steek zorg ik ervoor dat alles uniek is en niet dubbel). Maar het beste werk je met de healing brush tool, en af en toe de clone stamp als de healing brush zijn werk niet goed doet ;)

Vooral voor zo'n kleine dingen als een sprietje werkt de healing brush het beste (hij detecteert zeg maar wat je waarschijnlijk weg wil hebben, wat erg contrastreerd met de andere kleuren, en vervangt dit automatisch met iets wat precies bij de rest past).
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
pi_126995534
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 19:34 schreef Mirjam het volgende:

[..]

2 handelingen in photoshop cs6, mits je die hebt :)
ik ben benieuwd hoe je dat hek weg krijgt in 2 handelingen?
  zaterdag 25 mei 2013 @ 19:45:22 #54
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_126995674
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 19:42 schreef mentalpower het volgende:

[..]

ik ben benieuwd hoe je dat hek weg krijgt in 2 handelingen?
Het ging over het sprietje :P
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zaterdag 25 mei 2013 @ 19:46:05 #55
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_126995708
Heb je die foto ook in t originele formaat?
Dan kan ik ff uitproberen
  zaterdag 25 mei 2013 @ 21:21:45 #56
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_127000090
Heuj, toch hier maar eens een paar van mijn eerste foto's neerplempen. Heb m'n D50 nu een maandje ofzo, en probeer met iedere gelegenheid gewoon wat te schieten. Grootste probleem dat ik tot nu toe ervaren heb is het góed scherp krijgen van de foto's: die spiegel is toch niet zo groot, en mijn zicht is misschien niet zo scherp :D

Nouja, hier een paar eerste plaatjes die mijn eerste selectieronde wel doorgekomen zijn, soms al wel wat bewerkt:

pi_127001462
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 19:46 schreef Mirjam het volgende:
Heb je die foto ook in t originele formaat?
Dan kan ik ff uitproberen
Die ene met het hek? Sprietje was snel weg ja en ik zie er iig niets meer van :D
Heb er 2 van

http://i.imgur.com/CPSNtOE.jpg
http://i.imgur.com/0w8huzk.jpg
pi_127024047
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 21:21 schreef IrishBastard het volgende:
Heuj, toch hier maar eens een paar van mijn eerste foto's neerplempen. Heb m'n D50 nu een maandje ofzo, en probeer met iedere gelegenheid gewoon wat te schieten. Grootste probleem dat ik tot nu toe ervaren heb is het góed scherp krijgen van de foto's: die spiegel is toch niet zo groot, en mijn zicht is misschien niet zo scherp :D

Nouja, hier een paar eerste plaatjes die mijn eerste selectieronde wel doorgekomen zijn, soms al wel wat bewerkt:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ik zou die eerste foto mooier vinden als je het een stukje had gecropt, dus dat je minder afleiding hebt in de achtergrond, en dat de voorkant van de auto een groter stuk van de foto inneemt. Beetje zoals dit: https://encrypted-tbn2.gs(...)YmgtFsHhPu98cHq-TNpw

Ik denk dat de tweede foto een stuk mooier kan worden met meer contrast en saturation, net als wat de mensen hier met mijn foto hebben geprobeerd! Want nu zijn de kleurtjes een beetje flets en is er niet zo veel contrast met het beestje en de grond. De laatste twee foto's vind ik heel mooi, vooral de zwart-witte, lijkt heel grimmig maar dan staat er ook nog 'gastvrij', haha.
pi_127028874
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 21:21 schreef IrishBastard het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Om op je eerste alinea in te gaan, je kan links of rechts van de zoeker je dioptrie bijstellen dmv een klein wieltje. En 'k zou ook de camera instellen op het middelste scherpstelpunt, dan bepaal jij waar je op scherp stelt ipv de camera. Voor de onderwerpen die je hier toont zou ik je autofocus ook op 'one shot' zetten. Dan kan je zogenaamde drag & drop toepassen. Ergens op focussen wat je scherp wilt hebben en vervolgens je beeld kaderen voor een leuke compositie.

Wat betreft je foto's: eerste foto is redelijk frontaal wat hier opzich wel leuk uitpakt. 2e foto is lastig wat van te maken zonder macrolens omdat dit toch wel erg klein is. Je 3e foto had je anders kunnen kaderen zodat het verdwijnpunt van je pad nog net in beeld zou staan, nu is er geen punt waar je op terug kan vallen. M&M foto weet ik niet echt wat ik er op moet zeggen, is ook niet echt een onderwerp wat je heel speciaal kan vastleggen :P
Z/w foto had wat betere hoge tonen kunnen hebben, dus wat minder grijs maar meer richting wit. En zou tevens een hoger standpunt aannemen zodat het hoofd van die kerel vrij komt van de oever, dan springt ie er meer uit.
Laatste foto vind ik het mooist, mooie rustige sfeer en lekkere compositie qua kijkrichting en plaatsing v.h. bootje.
pi_127038366
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 19:14 schreef Nezhi het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb deze foto opnieuw bewerkt, vroeg me af hoe jullie het nu vinden

Watching the Chicks by Nezhi, on Flickr
  zondag 26 mei 2013 @ 20:48:24 #61
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_127039733
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2013 15:05 schreef Nezhi het volgende:

[..]

Ik zou die eerste foto mooier vinden als je het een stukje had gecropt, dus dat je minder afleiding hebt in de achtergrond, en dat de voorkant van de auto een groter stuk van de foto inneemt. Beetje zoals dit: https://encrypted-tbn2.gs(...)YmgtFsHhPu98cHq-TNpw

Ik denk dat de tweede foto een stuk mooier kan worden met meer contrast en saturation, net als wat de mensen hier met mijn foto hebben geprobeerd! Want nu zijn de kleurtjes een beetje flets en is er niet zo veel contrast met het beestje en de grond. De laatste twee foto's vind ik heel mooi, vooral de zwart-witte, lijkt heel grimmig maar dan staat er ook nog 'gastvrij', haha.
quote:
7s.gif Op zondag 26 mei 2013 16:48 schreef andreas612 het volgende:

[..]

Om op je eerste alinea in te gaan, je kan links of rechts van de zoeker je dioptrie bijstellen dmv een klein wieltje. En 'k zou ook de camera instellen op het middelste scherpstelpunt, dan bepaal jij waar je op scherp stelt ipv de camera. Voor de onderwerpen die je hier toont zou ik je autofocus ook op 'one shot' zetten. Dan kan je zogenaamde drag & drop toepassen. Ergens op focussen wat je scherp wilt hebben en vervolgens je beeld kaderen voor een leuke compositie.

Wat betreft je foto's: eerste foto is redelijk frontaal wat hier opzich wel leuk uitpakt. 2e foto is lastig wat van te maken zonder macrolens omdat dit toch wel erg klein is. Je 3e foto had je anders kunnen kaderen zodat het verdwijnpunt van je pad nog net in beeld zou staan, nu is er geen punt waar je op terug kan vallen. M&M foto weet ik niet echt wat ik er op moet zeggen, is ook niet echt een onderwerp wat je heel speciaal kan vastleggen :P
Z/w foto had wat betere hoge tonen kunnen hebben, dus wat minder grijs maar meer richting wit. En zou tevens een hoger standpunt aannemen zodat het hoofd van die kerel vrij komt van de oever, dan springt ie er meer uit.
Laatste foto vind ik het mooist, mooie rustige sfeer en lekkere compositie qua kijkrichting en plaatsing v.h. bootje.
Bedankt voor de tips ^O^

Die eerste foto is trouwens, als je hem kropt, een stuk minder: de hoek is bij je voorbeeldfoto totaal anders, wat bij deze foto dan weer totaal niet werkt.

[ Bericht 2% gewijzigd door IrishBastard op 26-05-2013 21:04:41 ]
  maandag 27 mei 2013 @ 13:36:25 #62
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_127063652

Ze staat nooit echt stil, en opeens bleef ze ff staan en had ik dus geen tijd om mn iso naar beneden te zetten (ik zat binnen, bij een raam... Doordat ze opeens bij me stond had ik veel licht op haar bleke huid.) Dus ik heb m alleen donkerder gemaakt. Ik vind m zelf best mooi toch. Tips?

Hierbij wil ik graag weten wat ik moet veranderen om deze foto wel te laten lukken. Waterdruppels scherper, en het hele tafereel erop dus.. Nu is de jongste onscherp, want ik had mn diafragma tever open. Het was een binnen zwembad, en dus vrij weinig licht toch. Dan moet ik toch mn diaframa een stuk dichtdraaien om meer scherpte te krijgen, maar dan heb ik ook meer licht nodig, maar om de waterdruppels er scherp op te krijgen heb ik juist een hele korte sluitertijd nodig...
Tips zijn welkom.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ticootje op 27-05-2013 13:49:15 ]
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_127065518
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 13:36 schreef Ticootje het volgende:
[ afbeelding ]

Ze staat nooit echt stil, en opeens bleef ze ff staan en had ik dus geen tijd om mn iso naar beneden te zetten (ik zat binnen, bij een raam... Doordat ze opeens bij me stond had ik veel licht op haar bleke huid.) Dus ik heb m alleen donkerder gemaakt. Ik vind m zelf best mooi toch. Tips?
Het is een portret, probeer de foto dus de volgende keer in de portrait-stand te nemen (camera een kwartslag draaien). Nu zit je tegen een halve foto met niks te kijken.
Opmerkingen over je naberwerking laat ik graag aan iemand over die daar wel verstand van heeft :)
quote:
[ afbeelding ]

Hierbij wil ik graag weten wat ik moet veranderen om deze foto wel te laten lukken. Waterdruppels scherper, en het hele tafereel erop dus.. Nu is de jongste onscherp, want ik had mn diafragma tever open. Het was een binnen zwembad, en dus vrij weinig licht toch. Dan moet ik toch mn diaframa een stuk dichtdraaien om meer scherpte te krijgen, maar dan heb ik ook meer licht nodig, maar om de waterdruppels er scherp op te krijgen heb ik juist een hele korte sluitertijd nodig...
Tips zijn welkom.
Iso omhoog, diafragma verder dicht. Wat ook nog werkt is verder weg gaan zitten (en dan niet gaan inzoomen). Dan wordt het onderwerp weliswaar kleiner, maar de scherptediepte weer groter (bij gelijkblijvende brandpuntsafstand en diafragma).
  maandag 27 mei 2013 @ 14:28:59 #64
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_127065537
quote:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Tips zijn welkom.
Ik vind die eerste foto toch echt donker hoor, iets lichter is vast ook heel mooi :) en misschien wat strakker croppen?
  maandag 27 mei 2013 @ 14:58:28 #65
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_127066515
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 14:28 schreef Mirjam het volgende:

[..]

Ik vind die eerste foto toch echt donker hoor, iets lichter is vast ook heel mooi :) en misschien wat strakker croppen?
Croppen is stuk eraf halen toch? Ik vond het juist wel wat toevoegen in deze foto, omdat de achtergrond ook blauw bevat, daardoor vond ik de ogen juist extra sterk... Maar voor een portret snap ik wel dat het afleiding is..

quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 14:28 schreef DonJames het volgende:

[..]

Het is een portret, probeer de foto dus de volgende keer in de portrait-stand te nemen (camera een kwartslag draaien). Nu zit je tegen een halve foto met niks te kijken.
Opmerkingen over je naberwerking laat ik graag aan iemand over die daar wel verstand van heeft :)

[..]

Iso omhoog, diafragma verder dicht. Wat ook nog werkt is verder weg gaan zitten (en dan niet gaan inzoomen). Dan wordt het onderwerp weliswaar kleiner, maar de scherptediepte weer groter (bij gelijkblijvende brandpuntsafstand en diafragma).
Ok! Ik vind het lastig de camera dan goed stil te houden. Meer oefenen..
pi_127067139
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 14:58 schreef Ticootje het volgende:

Croppen is stuk eraf halen toch? Ik vond het juist wel wat toevoegen in deze foto, omdat de achtergrond ook blauw bevat, daardoor vond ik de ogen juist extra sterk... Maar voor een portret snap ik wel dat het afleiding is..
...
Nou ja, het hoeft niet natuurlijk, het is jouw foto ;)
quote:
Ok! Ik vind het lastig de camera dan goed stil te houden. Meer oefenen..
Hoe bedoel je? Zoals ik het omschreef verandert de brandpuntsafstand niet en de sluitertijd ook niet.
  maandag 27 mei 2013 @ 15:16:49 #67
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_127067226
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 15:14 schreef DonJames het volgende:

[..]

Nou ja, het hoeft niet natuurlijk, het is jouw foto ;)

[..]

Hoe bedoel je? Zoals ik het omschreef verandert de brandpuntsafstand niet en de sluitertijd ook niet.
Camera een kwartslag draaien vind ik lastiger vasthouden.. Ik merk het dan vooral als ik binnen wat zit te schieten en langere sluitertijden nodig heb, dan beweeg ik echt teveel.

maandag 27 mei 2013 @ 15:27:03 #68
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_127067625
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 15:16 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Camera een kwartslag draaien vind ik lastiger vasthouden.. Ik merk het dan vooral als ik binnen wat zit te schieten en langere sluitertijden nodig heb, dan beweeg ik echt teveel.

[ afbeelding ]
Veel mooier!
  maandag 27 mei 2013 @ 15:29:50 #69
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_127067742
quote:
14s.gif Op maandag 27 mei 2013 15:27 schreef Mirjam het volgende:

[..]

Veel mooier!
Ja, eigenlijk wel.

Dank jullie voor de input.
pi_127098268
Eehj een topic wat in mijn straatje past.

Heb nu ongeveer een jaar mijn D5100 met de nikkor 18-55, 70-300 en de 35mm.

Het blijft een hoop gesteggel maar iedere keer leer je weer wat zullen we maar zeggen.

Zo kwam ik er afgelopen week eindelijk achter hoe ik mijn focuspunt kon veranderen :@

Mijn favoriete dingen om te fotograferen zijn mijn hond.. O+ en de natuur.

Zal straks als ik achter de vaste pc zit even wat foto's neerzetten.

Ik heb nog veel moeite met in de schemering fotograferen wat vaak bij scouting is. Om de camera dan zo in te stellen dat ze licht genoeg zijn.. Weet niet wat het is.. Maar heb daar veel moeite mee.
I solemnly swear i'm up to no good
  dinsdag 28 mei 2013 @ 09:24:13 #71
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_127098399
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 09:18 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Eehj een topic wat in mijn straatje past.

Heb nu ongeveer een jaar mijn D5100 met de nikkor 18-55, 70-300 en de 35mm.

Het blijft een hoop gesteggel maar iedere keer leer je weer wat zullen we maar zeggen.

Zo kwam ik er afgelopen week eindelijk achter hoe ik mijn focuspunt kon veranderen :@

Mijn favoriete dingen om te fotograferen zijn mijn hond.. O+ en de natuur.

Zal straks als ik achter de vaste pc zit even wat foto's neerzetten.

Ik heb nog veel moeite met in de schemering fotograferen wat vaak bij scouting is. Om de camera dan zo in te stellen dat ze licht genoeg zijn.. Weet niet wat het is.. Maar heb daar veel moeite mee.
Als het buiten wat schermerig is, en je niet voldoende licht op je sensor krijgt door je sluitertijd aan te passen, of de sluitertijd wordt te lang voor een mooie scherpe foto, dan zet ik mn iso omhoog. Standaard staat die op 100 of 200.... Maar binnen in de avond zet ik m al vaak op 400.

Dat is gewoon een kwestie van uitproberen. Bij hele hoge iso waarden krijg je wel ruis.
pi_127098560
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 09:24 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Als het buiten wat schermerig is, en je niet voldoende licht op je sensor krijgt door je sluitertijd aan te passen, of de sluitertijd wordt te lang voor een mooie scherpe foto, dan zet ik mn iso omhoog. Standaard staat die op 100 of 200.... Maar binnen in de avond zet ik m al vaak op 400.

Dat is gewoon een kwestie van uitproberen. Bij hele hoge iso waarden krijg je wel ruis.
Hm dat is toch precies wat ik ook altijd doe haha.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 09:31:27 #73
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_127098593
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 09:30 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Hm dat is toch precies wat ik ook altijd doe haha.
Post eens wat foto's :).
pi_127099406
even wat foto's gepakt die al op mijn flickr staan.

Loebes

En ben nu aan het kijken voor van die foto's waar ik last heb bij de schemering met scouting. Maar kan die kinderen niet zomaar met hun gezicht op Fok! gooien natuurlijk.. dus ik zoek even verder naar schemering foto's
pi_127113692
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 09:18 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[...]

Volgens mij kan een vrij nieuwe camera als de D5100 redelijke foto's maken met ISO-waardes van 800-1600.
Probeer je sluitertijd korter te houden dan 1/(je brandpuntsafstand). Dus als je op 50mm schiet, houd dan je sluitertijd korter dan 1/50s. Dit is een vuistregel die bewogen foto's voorkomt zolang je de camera stevig vasthoud.

Er zit een trouwens een functie op Nikoncamera's waarbij je de camera de ISO-waarde laat bepalen met eventueel een plafondwaarde.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 17:11:07 #76
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_127113751
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2013 20:25 schreef Nezhi het volgende:

[..]

Ik heb deze foto opnieuw bewerkt, vroeg me af hoe jullie het nu vinden
[ link | afbeelding ]
Watching the Chicks by Nezhi, on Flickr
De blacks zijn echt tegen het crushed aan, ik zou wat minder contrast doen ;)
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
pi_127114132
quote:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Tips zijn welkom.
iso 400-ish f11 sluitertijd 1/125 en heel zacht flitsen om het plaatje te "bevriezen"
en naderhand evt wat met exposure en kleurcorrectie spelen

nu bepaald de sluitertijd niet wat je opneemt maar je flits en dat zou het moeten oplossen
  dinsdag 28 mei 2013 @ 17:53:58 #78
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_127114936
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 17:23 schreef mentalpower het volgende:

[..]

iso 400-ish f11 sluitertijd 1/125 en heel zacht flitsen om het plaatje te "bevriezen"
en naderhand evt wat met exposure en kleurcorrectie spelen

nu bepaald de sluitertijd niet wat je opneemt maar je flits en dat zou het moeten oplossen
Waarom niet zonder flits f4 oid, iso 800 en 1/2000?

Diafragma heeft niks maar dan ook niks te maken met die waterdruppels, dat is bewegingsonscherpte (dit los je op door snelle sluitertijd of een flits die krachtiger is dan het omgevingslicht).
pi_127114960
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 17:08 schreef Orbox het volgende:

[..]

Volgens mij kan een vrij nieuwe camera als de D5100 redelijke foto's maken met ISO-waardes van 800-1600.
Probeer je sluitertijd korter te houden dan 1/(je brandpuntsafstand). Dus als je op 50mm schiet, houd dan je sluitertijd korter dan 1/50s. Dit is een vuistregel die bewogen foto's voorkomt zolang je de camera stevig vasthoud.

Er zit een trouwens een functie op Nikoncamera's waarbij je de camera de ISO-waarde laat bepalen met eventueel een plafondwaarde.
Zal dat van die brandpunt afstand proberen.die optie ken ik nog niet. Is dat manual? Daar fotografeer ik namelijk mee.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 17:56:58 #80
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_127115020
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 17:54 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Zal dat van die brandpunt afstand proberen.die optie ken ik nog niet. Is dat manual? Daar fotografeer ik namelijk mee.
ja, eigenlijk is de gedachte erachter dat je dus altijd een gelijk of hoger getal als sluitertijd hebt, als het aantal mm,s dat je zoomt. Dus 70mm moet je minimaal 1/70 nemen maar als je inzoomt moet je sluitertijd ook korter worden, dus als je bij 200 mm bent moet je minimaal 1/200 als sluitertijd hebben
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 18:01:33 #81
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_127115151
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 17:56 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

ja, eigenlijk is de gedachte erachter dat je dus altijd een gelijk of hoger getal als sluitertijd hebt, als het aantal mm,s dat je zoomt. Dus 70mm moet je minimaal 1/70 nemen maar als je inzoomt moet je sluitertijd ook korter worden, dus als je bij 200 mm bent moet je minimaal 1/200 als sluitertijd hebben
Al ligt het natuurlijk ook aan je handvastheid en of je lens IS heeft of niet :P .

Sommigen kunnen met een 50mm op 1/30 fotograferen, anderen moeten al richting de 1/100 :D
pi_127116057
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 17:53 schreef Susteren het volgende:

[..]

Waarom niet zonder flits f4 oid, iso 800 en 1/2000?

Diafragma heeft niks maar dan ook niks te maken met die waterdruppels, dat is bewegingsonscherpte (dit los je op door snelle sluitertijd of een flits die krachtiger is dan het omgevingslicht).
je wil veel scherp hebben dus f11 je wil zo weinig mogelijk ruis uit je iso dus max 400 (imho) en nu haal je bij lange na je 1/2000 niet meer, dus gebruik je de flitser om het beeld te bevriezen en dan maakt in theorie je sluitertijd geen zak meer uit

voor zover ik weet is dit voor fotograven the way to go
  dinsdag 28 mei 2013 @ 18:38:15 #83
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_127116283
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 18:31 schreef mentalpower het volgende:

[..]

je wil veel scherp hebben dus f11 je wil zo weinig mogelijk ruis uit je iso dus max 400 (imho) en nu haal je bij lange na je 1/2000 niet meer, dus gebruik je de flitser om het beeld te bevriezen en dan maakt in theorie je sluitertijd geen zak meer uit

voor zover ik weet is dit voor fotograven the way to go
*fotografen

Bewegingsonscherpte los je niet op met diafragma vriend ;)
En zowat iedere moderne dslr kan makkelijk op iso 800 of 1600 schieten zonder veel ruis.
pi_127116410
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 18:38 schreef Susteren het volgende:

[..]

*fotografen

Bewegingsonscherpte los je niet op met diafragma vriend ;)
En zowat iedere moderne dslr kan makkelijk op iso 800 of 1600 schieten zonder veel ruis.
prima, gebruik ik mijn methode en jij die van jouw :)
  dinsdag 28 mei 2013 @ 19:36:38 #85
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_127118917
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 18:42 schreef mentalpower het volgende:

[..]

prima, gebruik ik mijn methode en jij die van jouw :)
Het is niet jouw of mijn methode, het is gewoon een feit.

Bewegingsonscherpte (bijvoorbeeld rennende kinderen of waterdruppels) los je op door snellere sluitertijd of flitslicht met korte flitsduur, diafragma(on)scherpte (of dof) controleer je door het diafragma.
pi_127119388
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 19:36 schreef Susteren het volgende:

[..]

Het is niet jouw of mijn methode, het is gewoon een feit.

Bewegingsonscherpte (bijvoorbeeld rennende kinderen of waterdruppels) los je op door snellere sluitertijd of flitslicht met korte flitsduur, diafragma(on)scherpte (of dof) controleer je door het diafragma.
oke dan doe jij het goed en ik fout.. nou tevreden... jesus wat je niet moet doen om een discussie te voorkomen, zijn we er nu klaar mee dan? ik wel :)
  dinsdag 28 mei 2013 @ 19:56:50 #87
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_127119928
Ik vind m'n flitser echt onwijs lelijk licht geven. Er staat een sb400 op m'n wanted list.

We gaan erg vaak zwemmen dus ik zal allebei de methoden volgende keer proberen en resultaat posten. :)
pi_127120540
Ik denk dat voor allebei de methodes wel wat te zeggen is.
pi_127121209
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 17:11 schreef Susteren het volgende:

[..]

De blacks zijn echt tegen het crushed aan, ik zou wat minder contrast doen ;)
haha hoort zo een beetje
Ik weet niet meer hoe het heet maar je ziet het vaak in fashion-achtige dingen
http://farm8.staticflickr.com/7437/8839736192_36a7682ecf_o.jpg

zoiets

Wat is crushed? Dat ze lichtgrijzig worden?
  dinsdag 28 mei 2013 @ 20:55:26 #90
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_127123006
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 20:18 schreef Nezhi het volgende:

[..]

haha hoort zo een beetje
Ik weet niet meer hoe het heet maar je ziet het vaak in fashion-achtige dingen
http://farm8.staticflickr.com/7437/8839736192_36a7682ecf_o.jpg

zoiets

Wat is crushed? Dat ze lichtgrijzig worden?
Nee, crushed is dat zwart en donkergrijs 100% zwart zijn, erg lelijk 9/10 keer (zwart-wit wel vaak mooi). Voor zo'n effect moet je zwarte tinten juist wat lichter maken ;)
  dinsdag 28 mei 2013 @ 20:56:04 #91
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_127123038
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 19:46 schreef mentalpower het volgende:

[..]

oke dan doe jij het goed en ik fout.. nou tevreden... jesus wat je niet moet doen om een discussie te voorkomen, zijn we er nu klaar mee dan? ik wel :)
Je geeft gewoon foutief advies aan iemand die een oplossing zoekt (wat een snellere sluitertijd is).
pi_127123191
Ik denk dat de discussie niet helemaal op zijn plek is in het beginnerstopic.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 20:58:58 #93
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_127123192
quote:
13s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 20:56 schreef Susteren het volgende:

[..]

Je geeft gewoon foutief advies aan iemand die een oplossing zoekt (wat een snellere sluitertijd is).
Ach welnee er is geen goed of fout advies, alleen 'jij doet dit en ik doe dat' en hou alsjeblieft op met dat zeiken op alles wat mentalpower zegt aub, het begin echt te storen.
pi_127123288
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 20:55 schreef Susteren het volgende:

[..]

Nee, crushed is dat zwart en donkergrijs 100% zwart zijn, erg lelijk 9/10 keer (zwart-wit wel vaak mooi). Voor zo'n effect moet je zwarte tinten juist wat lichter maken ;)
Ok ik zal het volgende keer proberen. Ik heb deze keer curves gebruikt :)
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:01:25 #95
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_127123343
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 20:58 schreef Mirjam het volgende:

[..]

Ach welnee er is geen goed of fout advies
Tuurlijk wel, bewegingsonscherpte los je op met sluitertijd of flitslicht met korte flitsduur, niet met diafragma (dat weet je zelf ook wel), dat is gewoon een feit.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:01:55 #96
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_127123372
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 20:58 schreef Puala het volgende:
Ik denk dat de discussie niet helemaal op zijn plek is in het beginnerstopic.
De discussie opzich vind ik interessant als beginner. Maar ik zou graag argumenten erbij willen. Waarom kies je ervoor om het op die manier te doen.

Het maakt dat ik als beginner dus meer uitprobeer de volgende keer.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:02:24 #97
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_127123399
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:00 schreef Nezhi het volgende:

[..]

Ok ik zal het volgende keer proberen. Ik heb deze keer curves gebruikt :)
Aah je hebt vast een S curve gemaakt ;)

Probeer eens echt het onderste puntje en het bovenste iets meer naar links en rechts te doen, zo krijg je al een beetje zo'n effect :P
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:04:50 #98
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_127123562
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:01 schreef Ticootje het volgende:

[..]

De discussie opzich vind ik interessant als beginner. Maar ik zou graag argumenten erbij willen. Waarom kies je ervoor om het op die manier te doen.

Het maakt dat ik als beginner dus meer uitprobeer de volgende keer.
Als iets snel beweegt is het onscherp als je sluitertijd lang is. Als je een korte sluitertijd kiest "bevries" je alles wat beweegt.

Diafragma is een heel ander verhaal, hiermee bepaal je hoeveel licht binnenkomt, dit gaat samen met het dof (depth of field): oftewel hoe groter de F stop (bijvoorbeeld f22), hoe meer scherp is. Bij f2.8 zul je zien dat (afhankelijk van de afstand van het onderwerp en achtergrond) de voorgrond scherp is en de achtergrond wazig. Maar ookal gebruik je f22, als de sluitertijd traag is zul je alsnog bewegende dingen niet scherp hebben :)
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:05:08 #99
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_127123580
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:01 schreef Susteren het volgende:

[..]

Tuurlijk wel, bewegingsonscherpte los je op met sluitertijd of flitslicht met korte flitsduur, niet met diafragma (dat weet je zelf ook wel), dat is gewoon een feit.
Ik wil hier wel even op reageren nog. M'n diafragma stond zo goed als helemaal open. Het is dus niet raar dat de jongste onscherp is omdat de focus nu lag bij de oudste. Wat dat betreft denk ik wel dat de oplossing is om m'n diafragma dicht te draaien. Maar zoals ik zei: dan zit ik met het licht. Dat hebt je amper in een binnen zwembad.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:05:56 #100
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_127123631
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:05 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ik wil hier wel even op reageren nog. M'n diafragma stond zo goed als helemaal open. Het is dus niet raar dat de jongste onscherp is omdat de focus nu lag bij de oudste. Wat dat betreft denk ik wel dat de oplossing is om m'n diafragma dicht te draaien. Maar zoals ik zei: dan zit ik met het licht. Dat hebt je amper in een binnen zwembad.
En dat los je dan weer op met iso of flits, dus ze hebben allebei gelijk maar lopen gewoon te schuimbekken omdat het kan.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:06:38 #101
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_127123665
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:05 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Aah nee maar als je beide jongens scherp wilt hebben ligt het aan het diafragma (+ brandpuntafstand). Waar ik het over had waren de waterdruppels die je niet scherp vond, dit ligt aan de sluitertijd.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:09:12 #102
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_127123788
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:06 schreef Susteren het volgende:

[..]

Aah nee maar als je beide jongens scherp wilt hebben ligt het aan het diafragma (+ brandpuntafstand). Waar ik het over had waren de waterdruppels die je niet scherp vond, dit ligt aan de sluitertijd.
Ja! Maar als ik dus m'n diafragma dicht draai, dan heb ik de kinderen wel scherp maar dan zie je niet eens dat ze water naar elkaar spugen. In elk geval niet mooi.

Is het gewoon een kwestie van of of. Is het gewoon niet mogelijk om en de kinderen scherp te hebben en de druppels? Met weinig licht?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')