abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126014999
Een oude reeks is nieuw leven ingeblazen na een post in het brainstomtopic :)

Wat is een fotograaf? Een fotograaf is iemand die probeert het moment vast te leggen.
Als ik mijn camera pak, om te fotograferen, dan begin ik met kijken.
Maar hoe doe je dat dan het best? Moet je een talent zijn of is het te leren?
En hoe leer je het dan? Door het te doen.
Fotograferen is namelijk heel veel doen, heel veel leren en proberen.
Heel vaak beginnen dus aan nieuwe dingen, want door veel nieuwe dingen doen leer je het snelste.
Vraag en blijf vragen. Het resultaat is het waard, een mooiere foto en hoe je weet hoe je 'm kan maken.
Fouten maken is niet erg, doen we allemaal..

Durf die 'enge' standen van je camera ook eens te pakken of doe eens gek met standpunten:

Ga op de grond liggen
Pak een keukentrap
Draai je cam eens wat schuin
etc

OK, genoeg blabla, foto's willen we zien!

Huishoudelijke mededelingen:
Denk bij het posten in dit topic even aan een aantal zaken:

Zorg dat je foto's niet belachelijk groot zijn.
Plaats niet teveel foto's te gelijk. Een kleine hoeveelheid geeft een lagere drempel tot reageren.
Als je een bewerkte foto plaats. Zorg dan dat je ook 't origineel erbij zet. Zo kan men goed zien wat je gedaan hebt en zo beter beoordelen of vragen hoe jij iets voor elkaar gekregen hebt.
pi_126030700
is het niet verstandiger foto's alleen onbewerkt als voorbeeld te laten dienen?

iemand die net begint, die nog moet leren met compositie e.d. moet je niet
lastig willen vallen met ja maar nog photoshop..... lijkt me ?

vroeger als mod maakte ik altijd lijsten met hoofdpunten die ik dan samen met mijn forumbewoners
uitschreef met voorbeelden en wellicht ook een serie van hoe maak ik die foto met beknopte uitleg

het kost natuurlijk veel tijd dus het is maar een idee in de lucht :)
pi_126078533
Vroeger als mod? Wie ben je geweest? En voel je vrij dingen uit te schrijven. Ik denk dat ook bewerken geleerd moet worden dus alle foto's mogen hier in gezet worden. Dus met een spiegelreflex, maar ook compact en zelfs met je telefoon. De drempel wil ik juist laag houden.
  maandag 13 mei 2013 @ 17:28:42 #4
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_126437134
Eerste camera kopen, blijft moeilijk. Ik wil graag een spiegelreflex om foto's te maken tijdens het reizen, maar wil er ook een hobby van gaan maken, dus ik wil er sowieso tijd in steken. Nu sta ik op het punt om te kiezen voor een tweedehands Canon D550 terwijl ik de wat duurdere Nikon D3200 ook geweldig vind. Maar wellicht dat dit (wat specs betreft) een beetje overkill is voor een beginner? Wat denken jullie?
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
pi_126441727
Dit topic is bedoeld voor je allereerste foto's, maar in dit topic: FOT / [centraal] Wie helpt me aan een nieuwe camera #29 willen we je met alle liefde helpen bij je keuze. Als je daar een berichtje plaatst, wil je er dan ook bij zetten wat je met je camera wilt gaan doen? :)
  maandag 13 mei 2013 @ 20:54:32 #6
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_126448548
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:28 schreef ShevaJB het volgende:
Eerste camera kopen, blijft moeilijk. Ik wil graag een spiegelreflex om foto's te maken tijdens het reizen, maar wil er ook een hobby van gaan maken, dus ik wil er sowieso tijd in steken. Nu sta ik op het punt om te kiezen voor een tweedehands Canon D550 terwijl ik de wat duurdere Nikon D3200 ook geweldig vind. Maar wellicht dat dit (wat specs betreft) een beetje overkill is voor een beginner? Wat denken jullie?
Als je 2e hands zoekt zul je meer resultaten hebben op de zoekterm Canon 550d ;)
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
  maandag 13 mei 2013 @ 21:38:15 #7
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_126451842
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:54 schreef Susteren het volgende:

[..]

Als je 2e hands zoekt zul je meer resultaten hebben op de zoekterm Canon 550d ;)
Ja, die bedoelde ik uiteraard :+
[/b]
Eindbaas ^O^
  maandag 13 mei 2013 @ 21:38:31 #8
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_126451858
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 19:06 schreef Puala het volgende:
Dit topic is bedoeld voor je allereerste foto's, maar in dit topic: FOT / [centraal] Wie helpt me aan een nieuwe camera #29 willen we je met alle liefde helpen bij je keuze. Als je daar een berichtje plaatst, wil je er dan ook bij zetten wat je met je camera wilt gaan doen? :)
Yes, bedankt.
[/b]
Eindbaas ^O^
pi_126452743
Camera eens scheef houden i.p.v. kaarsrecht t.o.v. de horizon kan leuke resultaten opleveren.
Moet je de foto wel echt scheef nemen zodat je ziet dat dat de bedoeling was, dus niet net een heel klein beetje scheef t.o.v. rechte lijnen zoals de horizon.

pi_126873233
Bedankt voor het commentaar, maar ik trek me toch maar weer even terug hier.

[ Bericht 95% gewijzigd door zwarteweduwe op 22-05-2013 21:33:06 ]
pi_126877762
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 20:16 schreef zwarteweduwe het volgende:
Dan is dit overbodig :-(
  woensdag 22 mei 2013 @ 21:38:14 #12
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_126878167
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 20:16 schreef zwarteweduwe het volgende:
Hoezo, bevalt het je niet? -O-
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_126878217
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 21:31 schreef Orbox het volgende:

[..]

Dan is dit overbodig :-(
Nogmaals bedankt voor je commentaar, je bedoelde het goed, en dat kwam ook goed over.

Maar dit blijft een topic waar het moeilijk aanhaken is, voor beginners. Dat was het jaren geleden al, en is het nog steeds.

Ik was best blij met mijn foto's. Sure, nog lang niet perfect.

Ik blijf gewoon gezellig in mijn eentje doormodderen :)
  woensdag 22 mei 2013 @ 21:39:58 #14
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_126878269
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 21:39 schreef zwarteweduwe het volgende:

[..]

Nogmaals bedankt voor je commentaar, je bedoelde het goed, en dat kwam ook goed over.

Maar dit blijft een topic waar het moeilijk aanhaken is, voor beginners. Dat was het jaren geleden al, en is het nog steeds.

Ik was best blij met mijn foto's. Sure, nog lang niet perfect.

Ik blijf gewoon gezellig in mijn eentje doormodderen :)
Da's echt bullshit, dit is een beginnerstopic en is er pas net.
pi_126878345
quote:
3s.gif Op woensdag 22 mei 2013 21:39 schreef Mirjam het volgende:

[..]

Da's echt bullshit, dit is een beginnerstopic en is er pas net.
Nee.

Ik heb jaren geleden, onder een andere nick een post geopend, over beginnersfoto's en hoe ze beter kunnen (of zo iets).
  woensdag 22 mei 2013 @ 21:42:03 #16
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_126878395
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 21:41 schreef zwarteweduwe het volgende:

[..]

Nee.

Ik heb jaren geleden, onder een andere nick een post geopend, over beginnersfoto's en hoe ze beter kunnen (of zo iets).
Deze is net pas nieuw leven ingeblazen, en ik heb net het kritiek gezien, en was m.i. prima en opbouwend. Je vraagt om tips, dan krijg je ze ook, ik zie écht niet wat daar nou mis mee is.
pi_126879043
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 21:42 schreef Mirjam het volgende:

[..]

Deze is net pas nieuw leven ingeblazen, en ik heb net het kritiek gezien, en was m.i. prima en opbouwend. Je vraagt om tips, dan krijg je ze ook, ik zie écht niet wat daar nou mis mee is.
Ik houd het bij mij zelf: IK vind het niet fijn, dat is genoeg. Ik wil graag enthousiast gaan en blijven fotograferen. En hier word ik kopschuw, heb ik gemerkt. Luister, ik KAN niet mee met jullie niveau, en dat heeft er ongetwijfeld mee te maken dat ik pas een maand geleden ontdekt dat er een A-knop op mijn toestel zit. Het is niet anders. OK?
pi_126880701
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 21:52 schreef zwarteweduwe het volgende:

[..]

Ik houd het bij mij zelf: IK vind het niet fijn, dat is genoeg. Ik wil graag enthousiast gaan en blijven fotograferen. En hier word ik kopschuw, heb ik gemerkt. Luister, ik KAN niet mee met jullie niveau, en dat heeft er ongetwijfeld mee te maken dat ik pas een maand geleden ontdekt dat er een A-knop op mijn toestel zit. Het is niet anders. OK?
Zolang je maar plezier hebt in je hobby. Dat is het belangrijkste!
pi_126880766
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 22:20 schreef Sjiep het volgende:

[..]

Zolang je maar plezier hebt in je hobby. Dat is het belangrijkste!
Inderdaad!
pi_126886617
quote:
3s.gif Op woensdag 22 mei 2013 21:39 schreef Mirjam het volgende:

[..]

Da's echt bullshit,
bedankt modje!
is dit nou de manier om je voor een forum in te zetten?
pi_126890766
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 00:04 schreef mentalpower het volgende:

[..]

bedankt modje!
is dit nou de manier om je voor een forum in te zetten?
Mirjam is geen moderator van Fot, maar gewoon een user hier.
  donderdag 23 mei 2013 @ 08:05:10 #22
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_126890993
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 21:52 schreef zwarteweduwe het volgende:

[..]

Dat maakt niet uit hoor, iedereen hier is ergens begonnen? Ik vond het kritiek van Orbox eigenlijk best goed geschreven :@ Ik zou ook geen low/highkey kunnen doen en ik loop ook al even rond met een camera in mijn hand.

Je kan nu imo 2 dingen doen, hard roepen dat je toch niet mee kan komen en weggaan, of meer advies vragen. 1 ding weet ik wel, als jij dingen vraagt en er serieus mee omgaat krijg je hier alle hulp die je nodig hebt.

En sommige dingen komen via internet harder aan dan bedoeld wordt, immers is dit geschreven tekst en zijn grapjes/nuances daar moeilijker in vast te leggen. Hou hier ook rekening mee ;)
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_126893783
Iedereen begint inderdaad ergens en met weinig.

Ik ken mensen die de beste en duurste spiegelreflex camera's hebben, maar die bakken er echt niks van.

Fotograferen is geen gave, het is een passie wat je moet hebben. Hoe wordt je goed? er is geen definitie van goed, want wat is fout? technisch zal goed en fout wel verklaarbaar zijn maar een goede fotograaf, wanneer is die goed in wat hij doet?

Ieder heeft zijn eigen stijl en inzicht om iets vast te leggen, daarnaast heb je vele opleidingen/workshops om hier een vorm aan te kunnen geven. Zelf is het gewoon veel oefenen kijken waar je zelf makkelijk en prettig bij voelt.

Vele denken dat je als pro op de M-stand moet schieten, dit terwijl Joe Buissink op de P-stand schiet of de AV-stand. Durf grenzen te verleggen durf andere dingen te doen en durf vooral naar voren te stappen om die ene foto te schieten.

Na bewerking is een compleet ander verhaal, maar dat moet je echt aanleren. Hoe werkt het programma en wat moet je verbeteren, hier draait het meer om de fototechnische aspecten van een foto (belichting/contrast/saturatie..etc..)
pi_126896767
Je zal alleen verbeteren als je fouten maakt. Het is soms een pijnlijk proces waarin je heel lang keihard moet werken en heel veel leren.
De deur dichtgooien omdat mensen (terechte) kritiek hebben op je foto's helpt je daar niet bij.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  donderdag 23 mei 2013 @ 11:45:29 #25
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_126896931
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 21:41 schreef zwarteweduwe het volgende:

[..]

Nee.

Als je na jaren nog steeds bezig bent met beginnersfoto's zegt dat volgens mij ook wel wat over je progressie in fotografie. Niet vervelend bedoeld though, echt niet :) .
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')