Go!quote:In Cyprus is een run op bankrekeningen ontstaan na het akkoord dat de eurogroep heeft bereikt over een reddingsplan. Honderden mensen probeerden hun rekening leeg te halen.
Banken hadden de actie voorzien en hebben hun systemen voor internetbankieren tijdelijk stilgelegd. Ook hebben de weinige bankfilialen die open waren, hun deuren gesloten en is er een beperking aan het bedrag dat spaarders kunnen opnemen.
De rekeninghouders maken zich zorgen over een bepaling in het akkoord, dat spaarders die meer dan 100.000 euro hebben staan bij Cypriotische banken aan de redding gaan meebetalen. Ze krijgen een heffing van 9,9 procent voor hun kiezen. Voor lagere banksaldi geldt een heffing van 6,75 procent. De heffingen moeten Cyprus 5,8 miljard euro opleveren
http://www.telegraaf.nl/d(...)_reddingsplan__.html
Mensen die nu hun EIGEN GELD van de bank willen halen mogen/kunnen dit niet meer omdat de bank dit blokkeert.
twitter:terischultz twitterde op zaterdag 23-03-2013 om 21:44:13YIKES. @ekathimerini Nicosia official says Cyprus not in reach of deal with troika, blames IMF. http://t.co/piJB5GhB5K reageer retweet
Er zijn al noodwetten voorgesteld die wegsluizen moeten voorkomen.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 22:12 schreef StephanL het volgende:
Er is een akkoord zie ik nu. Maar dan haal je je geld toch weg daar straks uit Cyprus. Hoef je ook niet die heffing te betalen, of een deel.
Oh, zuur zeg. Wordt zomaar geld van je afgepaktquote:Op zaterdag 23 maart 2013 22:21 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Er zijn al noodwetten voorgesteld die wegsluizen moeten voorkomen.
Dat is ook de reden dat er in Cyprus een aantal mensen niet zo blij zijn etc.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 22:21 schreef StephanL het volgende:
[..]
Oh, zuur zeg. Wordt zomaar geld van je afgepakt
Dat begrijp ik ook wel. Zou echt het zelfde voelen als die mensen nu.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 22:23 schreef Operc het volgende:
[..]
Dat is ook de reden dat er in Cyprus een aantal mensen niet zo blij zijn etc.
Zomaar? Nee. Met een reden: Omdat het land waar ze wonen de zaakjes niet op orde heeft. Die vertegenwoordigers die ze zelf gekozen hebben..quote:Op zaterdag 23 maart 2013 22:21 schreef StephanL het volgende:
[..]
Ik ook. Het punt is alleen wel dat er niet mee akkoord gaan mogelijk een groter probleem is. Tenminste, als je kijkt naar de gevolgen nu. Als je er vanuit zou gaan dat je op termijn alsnog uit de euro moet stappen als land, omdat de toegezegde hulp niet genoeg is, dan kun je het misschien maar beter 'snel' afhandelen.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 22:24 schreef StephanL het volgende:
[..]
Dat begrijp ik ook wel. Zou echt het zelfde voelen als die mensen nu.
plan c. cyprus word onderdeel van turkijetwitter:AnemosNaftilos twitterde op zaterdag 23-03-2013 om 22:26:47RT @johannesguertl: Thats unbelievable! RT @lindayueh: Turkey favorable if Greek #Cyprus wishes to switch to Turkish Lira: EU Minister -... reageer retweet
Een bijzonder zure appel is het. De sterkste schouders gaan echt loodzware lasten dragen. Maar het is nu werkelijk erop of eronder. De groep die door de heffing getroffen wordt is relatief klein. Van hen wordt een offer gevraagd om het land te redden. De belangen van velen wegen zwaarder dan de belangen van enkelen, is de gedachte.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 22:21 schreef StephanL het volgende:
[..]
Plannetje van Turkije. Maar het geeft wel aan dat dit helemaal niet primair een economisch probleem is.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 22:30 schreef arjan1212 het volgende:
plan c. cyprus word onderdeel van turkije
Nouja.. het gaat nu om geld boven de 100.000 euro, geld dat uberhaupt nooit gegarandeerd is. Als je er dan voor kiest om het toch op de bank te laten staan neem je gewoon een risico, zeker in een land als Cyprus.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 22:21 schreef StephanL het volgende:
[..]
Dat.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 22:38 schreef Naqin het volgende:
[..]
Nouja.. het gaat nu om geld boven de 100.000 euro, geld dat uberhaupt nooit gegarandeerd is. Als je er dan voor kiest om het toch op de bank te laten staan neem je gewoon een risico, zeker in een land als Cyprus.
Ooo? Kun je dat hard maken? Want volgens mij was dat niet aan de orde. Alleen dat ze een lage belastingdruk hadden. Net als Nederland, overigens. Althans: Voor buitenlandse multinationals en puissant rijke popsterren en kandidaat-presidenten van de VS.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 22:48 schreef Beelzebufo het volgende:
En Cyprus stond, tot voor kort, niet bekend om de fanatieke manier waarop men belastingen inde.
Ben ook wel benieuwd, laat het maar gebeuren.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 23:18 schreef sonnyspek het volgende:
Leuk proefballonetje om te kijken wat er gebeurd als een land de EU verlaat?
Stel.. stél dat gebeurt.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 22:30 schreef arjan1212 het volgende:
plan c. cyprus word onderdeel van turkijetwitter:AnemosNaftilos twitterde op zaterdag 23-03-2013 om 22:26:47RT @johannesguertl: Thats unbelievable! RT @lindayueh: Turkey favorable if Greek #Cyprus wishes to switch to Turkish Lira: EU Minister -... reageer retweet
Cyprioten leveren nog liever de helft van hun geld in dan ook maar iets met Turkije te maken te krijgen.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 22:30 schreef arjan1212 het volgende:
"Economics is the art of getting things wrong with confidence."quote:Op woensdag 20 maart 2013 11:34 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat je de toekomst niet kunt voorspellen maakt het nog geen zachte wetenschap.
Wel per bank.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 22:38 schreef Naqin het volgende:
Nouja.. het gaat nu om geld boven de 100.000 euro, geld dat uberhaupt nooit gegarandeerd is.
zeker? op nos.nl lees ik dit:quote:Op zondag 24 maart 2013 00:00 schreef Arcee het volgende:
[..]
Wel per bank.
Maar daar heb je nu niks aan aangezien het nu om per persoon gaat.
quote:De heffing van 20 procent zou alleen gelden voor de grootste bank van Cyprus. Voor spaarders bij andere banken bedraagt de heffing op bedragen boven een ton 4 procent. Al eerder werd bekend dat rijke spaarders bij Laiki, de tweede bank van het land, hun geld grotendeels kwijt zijn.
Ik had nog niet anders gehoord. Kan zijn dat dat nu het laatste bericht is.quote:
Het wordt gewoon geblocked als eenmaal bekend is wat er precies ingehouden gaat worden, dan kun je er niks mee al zou je willen.quote:Op zondag 24 maart 2013 00:17 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ik denk toch dat heel veel rijke mensen hun geld gaan wegsluizen al duurt het een jaar door allerlei beperkingen. Althans, als ik als rus 20% moest afstaan zou ik het alleen al weghalen zodra ik er weer bij kan uit wraak
Dat kan dus niet. Je kunt op dit moment niet bij je geld en als alles goed gaat is er een regeling voor de banken weer open gaan op dinsdag en dan worden alle rekeningen waar op ingehouden gaat worden helemaal bevroren.quote:Op zondag 24 maart 2013 00:17 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ik denk toch dat heel veel rijke mensen hun geld gaan wegsluizen al duurt het een jaar door allerlei beperkingen. Althans, als ik als rus 20% moest afstaan zou ik het alleen al weghalen zodra ik er weer bij kan uit wraak
Turkije heeft nu al gezeik met de inwoners van Cyprus van het Turkse deel (Ze eisen continu geldquote:Op zaterdag 23 maart 2013 23:42 schreef karton2 het volgende:
[..]
Stel.. stél dat gebeurt.
Dan zit je over 5-10 jaar met een zeer grote bevolkingsgroep die onafhankelijkheid wil of aansluiting bij Griekenland.
Turkije vindt dat niet goed en treedt hard op tegen de (Griekstalige) rellende bevolking. Griekenland wordt boos en dreigt met een invasie van Zuid-Cyprus ... etc etc... Waar hebben wij dit eerder gehoord?
Misschien worden op dit moment transportvliegtuigen volgeladen met een nieuwe munteenheid voor Zuid-Cyprus en worden de mensen daar maandagmorgen wakker met een andere munteenheid.
Ja, maar dat kunnen ze niet oneindig doen. Of ze het nou 2 maanden blokkeren of 10 jaar, zodra men de kans krijgt haal je het eraf lijkt me. Ookal kan je 1 euro per dag opnemen.quote:Op zondag 24 maart 2013 00:20 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Het wordt gewoon geblocked als eenmaal bekend is wat er precies ingehouden gaat worden, dan kun je er niks mee al zou je willen.
Dus je kan nooit meer iets met het geld doen? Dat is best wel zuur. Je bent dus eigenlijk 100% kwijt.quote:Op zondag 24 maart 2013 00:22 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat kan dus niet. Je kunt op dit moment niet bij je geld en als alles goed gaat is er een regeling voor de banken weer open gaan op dinsdag en dan worden alle rekeningen waar op ingehouden gaat worden helemaal bevroren.
Het is toch niet zo moeilijk? Ze bevriezen de rekeningen, halen het geld er af en ont-vriezen en dan weer.quote:Op zondag 24 maart 2013 00:23 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ja, maar dat kunnen ze niet oneindig doen. Of ze het nou 2 maanden blokkeren of 10 jaar, zodra men de kans krijgt haal je het eraf lijkt me. Ookal kan je 1 euro per dag opnemen.
Daarom zeg ik ook, uit wraak. Ik snap dat een deel van je geld al weg is. Maar ga jij dan denken, och, het was een incidentje, ik laat de rest lekker staan, of zou je alsnog het overige weghalen zodra jij erbij kan? Ik wel.quote:Op zondag 24 maart 2013 00:23 schreef Tchock het volgende:
[..]
Het is toch niet zo moeilijk? Ze bevriezen de rekeningen, halen het geld er af en ont-vriezen en dan weer.
Nouja, uit wraak, als het niet op heel erg grote schaal gebeurt (wat niet in zo'n vaart zal lopen, aangezien het meeste geld al uit landen komt waar je nog slechter af bent) maalt de bank daar niet om.quote:Op zondag 24 maart 2013 00:25 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook, uit wraak. Ik snap dat een deel van je geld al weg is. Maar ga jij dan denken, och, het was een incidentje, ik laat de rest lekker staan, of zou je alsnog het overige weghalen. Ik wel.
Turkije heeft al duidelijk gemaakt dat dat niet zomaar gaat. Afspraken mbt gas gaan er niet zomaar komen.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 22:06 schreef Duizend-Bommen het volgende:
Cyprus de EU uit? Interessant.
Koopje, dat gas en die haven voor de Russen. Zeker als je bedenkt dat de EU drie keer zoveel geld stak in het redden de Anglo Irish Bank, die nu insolvabel is. En schapen hebben we in Europa genoeg. Maar gas, daar zitten we niet echt ruim in.
Nouja, ik denk dus dat mensen heel bang zijn voor herhaling. Dus zodra de rekeningen weer open gaan. Hup, weg met dat geld. Voor je het weet staat het weer vast voor een tweede reddingsrondequote:Op zondag 24 maart 2013 00:26 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nouja, uit wraak, als het niet op heel erg grote schaal gebeurt (wat niet in zo'n vaart zal lopen, aangezien het meeste geld al uit landen komt waar je nog slechter af bent) maalt de bank daar niet om.
En waar ga je het dan naartoe zetten? Het meeste geld komt uit Rusland, dat is geen optie. Zwitserland, nu het zijn bankgeheim steeds verder prijsgeeft? Een ander Europees land?quote:Op zondag 24 maart 2013 00:27 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nouja, ik denk dus dat mensen heel bang zijn voor herhaling. Dus zodra de rekeningen weer open gaan. Hup, weg met dat geld. Voor je het weet staat het weer vast voor een tweede reddingsronde
Ja, een ander europees land. Maar niet cyprus.... Ik kan me niet voorstellen dat de meeste rekeninghouders er koeltjes onder blijven als er even 20% wordt afgeschreven. Zodra ze weer volledig bij hun geld kunnen denk ik dat het ergens anders heen gaat. Al is het maar uit woede.quote:Op zondag 24 maart 2013 00:27 schreef Tchock het volgende:
[..]
En waar ga je het dan naartoe zetten? Het meeste geld komt uit Rusland, dat is geen optie. Zwitserland, nu het zijn bankgeheim steeds verder prijsgeeft? Een ander Europees land?
quote:Op zondag 24 maart 2013 00:27 schreef arjan1212 het volgende:
er is een landje vlakbij rusland dat de euro heeft.. ze noemen het estland... daar gaan de russen naartoe denk ik
Er is geen enkel land in de EU waar je naartoe kunt. Dat is het hele punt. 20% lijkt veel, maar het is veel minder dan de inkomensbelasting in veel Europese landen.quote:Op zondag 24 maart 2013 00:29 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ja, een ander europees land. Maar niet cyprus.... Ik kan me niet voorstellen dat de meeste rekeninghouders er koeltjes onder blijven als er even 20% wordt afgeschreven. Zodra ze weer volledig bij hun geld kunnen denk ik dat het ergens anders heen gaat. Al is het maar uit woede.
Malta.quote:Op zondag 24 maart 2013 00:27 schreef Tchock het volgende:
[..]
En waar ga je het dan naartoe zetten? Het meeste geld komt uit Rusland, dat is geen optie. Zwitserland, nu het zijn bankgeheim steeds verder prijsgeeft? Een ander Europees land?
Malta is nog een stuk armer dan Cyprus en het heeft een veel minder grote financiële sector. Daar is je geld nog kwetsbaarder.quote:
Dat zeg ik niet. Maar zoals Eyjafjallajoekull suggereert je geld 'uit wraak' weghalen is onzin.quote:Op zondag 24 maart 2013 00:34 schreef arjan1212 het volgende:
dus jullie denken dat de russen niet anders kunnen, dan het gewoon laten staan?
Nog kwetsbaarder dan in Cyprus lijkt me op dit moment niet het geval.quote:Op zondag 24 maart 2013 00:32 schreef Tchock het volgende:
[..]
Malta is nog een stuk armer dan Cyprus en het heeft een veel minder grote financiële sector. Daar is je geld nog kwetsbaarder.
Nou ja, in zekere zin is 80% van je geld er juist heel erg veilig en 20% nietquote:Op zondag 24 maart 2013 00:42 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Nog kwetsbaarder dan in Cyprus lijkt me op dit moment niet het geval.
Dat is waar, zo veilig dat je er zelf niet eens bij kan.quote:Op zondag 24 maart 2013 00:43 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nou ja, in zekere zin is 80% van je geld er juist heel erg veilig en 20% niet
Nu: volledige zekerheid dat er niets gebeurt met 80% van uw spaargeld in deze economisch onrustige tijden!quote:Op zondag 24 maart 2013 00:43 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Dat is waar, zo veilig dat je er zelf niet eens bij kan.
quote:Op zondag 24 maart 2013 00:44 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nu: volledige zekerheid dat er niets gebeurt met 80% van uw spaargeld in deze economisch onrustige tijden!
Liechtensteinquote:Op zondag 24 maart 2013 00:27 schreef Tchock het volgende:
[..]
quote:
Turkije aast op hetzelfde gas, en dezelfde olie als Israël. In Syrië. Dat excuus van Netanyahu komt mij in die zin voor als een soort 'Molotov-Von Ribbentrop-pact'. Israël heeft al concessies om te boren uitgedeeld aan 'Genie-Energy', van Dick Cheney, Jacob Rothschild en Rupert Murdoch, om op de Golan-Hoogten te gaan boren. En het heeft zich ook al 'ontfermd' over de reservoirs voor de kust van Gaza. Met Cyprus sloot het eerder een akkoord over de verdeling. Maar je hebt gelijk dat de hele zaak zomaar aan het rollen kan gaan als de Russen in beeld komen.quote:Op zondag 24 maart 2013 00:26 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Turkije heeft al duidelijk gemaakt dat dat niet zomaar gaat. Afspraken mbt gas gaan er niet zomaar komen.
Niet noodzakelijk. Het hele punt is niet hoeveel kapitaal van deposito-houders je aantrekt, maar wat je ermee doet. Een land als Zwitserland doet er relatief weinig mee. Het bewaart het alleen maar, mét geheimhouding, zonder noemenswaardige rente op dat uitstaande vermogen. Nederland en het Verenigd Koninkrijk daarentegen gebruiken dat geld om ermee te 'investeren'. Waarbij ze tegenover een inleg van een miljoen, tien miljoen of meer uitlenen. Dat deed Cyprus ook. En dat kan riskant zijn.quote:Op zondag 24 maart 2013 12:10 schreef Igen het volgende:
Die krijgen toch zeker ook een instabiel, topzwaar bancair systeem als al die Russen daarheen gaan.
Hier drie scenario's voor als het zou leiden tot een 'val van de Euro'.quote:Op zondag 24 maart 2013 07:30 schreef Dr.Nikita het volgende:
Hoe het ook uitpakt. Ben erg benieuwd naar het sneeuwbaleffect op heel Europa hiervan wat ongetwijfeld gaat komen.
Het is en-en. Een bekende formule is `risico = kans · impact´. Door grote buffers aan te houden, geld niet ±11 keer maar slechts ±5 keer uit te lenen en überhaupt aan verstandige dingen uit te lenen, zoals Zwitserse grote banken inderdaad doen, beperk je de kans dat het misgaat. Maar áls het dan toch finaal misgaat, dan is de impact voor rekeninghouders des te groter als het land te klein is om alle (buitenlandse) spaarders te kunnen redden.quote:Op zondag 24 maart 2013 12:22 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Niet noodzakelijk. Het hele punt is niet hoeveel kapitaal van deposito-houders je aantrekt, maar wat je ermee doet. Een land als Zwitserland doet er relatief weinig mee. Het bewaart het alleen maar, mét geheimhouding, zonder noemenswaardige rente op dat uitstaande vermogen. Nederland en het Verenigd Koninkrijk daarentegen gebruiken dat geld om ermee te 'investeren'. Waarbij ze tegenover een inleg van een miljoen, tien miljoen of meer uitlenen. Dat deed Cyprus ook. En dat kan riskant zijn.
De modellen van economen hebben geen betrekking meer op de wereld waarin we nu leven. Er bestaat sinds 2008 geen vrije markt meer. De Amerikanen, en nu ook de Japanners en de Engelsen, drukken zich het schompes aan vers geld. We zitten midden in een 'Currency War' van ongekende proporties, met een volstrekt onvoorspelbare uitkomst. Zoals financieel analist Max Keiser, te volgen in 'The Keiser Report' stelt, moet je alleen geld op de bank zetten dat je kunt missen. Het enige probleem is, dat de meeste mensen weinig keus hebben. En dat zelfs áls je keus hebt, de volgende vraag is: Waar dan?quote:Op zondag 24 maart 2013 12:57 schreef Igen het volgende:
Het is en-en. Een bekende formule is `risico = kans · impact´. Door grote buffers aan te houden, geld niet ±11 keer maar slechts ±5 keer uit te lenen en überhaupt aan verstandige dingen uit te lenen, zoals Zwitserse grote banken inderdaad doen, beperk je de kans dat het misgaat. Maar áls het dan toch finaal misgaat, dan is de impact voor rekeninghouders des te groter als het land te klein is om alle (buitenlandse) spaarders te kunnen redden.
In diverse kleine landjes met een grote bankensector is het al misgegaan (of bijna misgegaan): IJsland, Ierland en nu Cyprus. Dan zou ik niet m'n overgebleven geld in het volgende kleine landje met een topzware bankensector stallen.
Merkel is de kop van jut - Duitsland wordt als de Satan gezien verantwoordelijk voor de erbarmelijke omstandigheden waarin veel Zuid-Europese landen verkeren vanwege de bezuinigingen. Onterecht natuurlijk, want ze moeten bij hun eigen regeringen ten rade gaan.quote:Op zondag 24 maart 2013 14:28 schreef Ajacied422 het volgende:
Waarom wordt Merkel eigenlijk aangevallen d.m.v spotprenten etc?
Het gewone volk weet dat niet.quote:Op zondag 24 maart 2013 18:07 schreef arjan1212 het volgende:
Weet iemand wat de ecb doet als er morgenochtent om 9 uur geen deal is?
Dan moet hij maar eens uitleggen waarom al deze russen het geld niet op een Russische bank zetten.quote:Op zondag 24 maart 2013 16:53 schreef Automatisch het volgende:
'Rusland kan EU straffen'
Rusland zou wraak kunnen nemen op Europese bedrijven als de EU en Cyprus een hoge heffing op spaartegoeden overeenkomen. Moskou zal naar manieren zoeken om „de EU te straffen”, zei voormalige Kremlin-adviseur Aleksander Nekrassov in de Britse krant The Guardian op zondag.
http://www.telegraaf.nl/b(...)_EU_straffen___.html
Het is buigen of barsten nu.quote:Op zondag 24 maart 2013 18:14 schreef JerryLee het volgende:
Mogelijk nog meer geld voor Cyprus nodig
[ afbeelding ]
Mark is weer geïrriteerd .
Zozo.quote:Op zondag 24 maart 2013 19:42 schreef Nymphia het volgende:
Het zal mij niets verbazen als WO3 eraan komt.
De eerste twee ontstonden ook in Europa, waarom de derde niet?
De Euro moest Europa verder tot elkaar brengen, Europa kreeg de nobelprijs van de vrede.quote:Op zondag 24 maart 2013 19:42 schreef Nymphia het volgende:
Het zal mij niets verbazen als WO3 eraan komt.
De eerste twee ontstonden ook in Europa, waarom de derde niet?
En je ziet nu al dat Rusland via Cyprus de macht van Europa wilt inperken.quote:
Dat is geen antwoord op mijn vraag.quote:Op zondag 24 maart 2013 19:58 schreef Nymphia het volgende:
[..]
Je ziet nu al dat Rusland via Cyprus de macht van Europa wilt inperken.
En zodra Cyprus is afgestoten door Europa, zullen er meer volgen, wanneer ze failliet zijn hebben ze toch niets meer te verliezen enkel te winnen.
Wat dacht je van Zuid-Europa samen met Rusland tegen Noord Europa en de VS, als de VS dan niet bezig is tegen terugvechten tegen Noord-Korea en China.quote:Op zondag 24 maart 2013 19:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Wie valt wie aan?
Maar toen ging het ook economisch gezien wel een heel stuk slechter dan nu.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:04 schreef Confetti het volgende:
Het kan in ieder geval gevaarlijk snel gaan als het economisch in elkaar stort in een land.
Alsof ze aan de vooravonden van WO1 en WO2 de oorlog zagen aankomen.
Wie Anastasiades of Rutte /quote:
Zuid-Europa die de krachten bundelt en vervolgens ook nog eens met Rusland een verbond sluit.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:02 schreef Nymphia het volgende:
[..]
Wat dacht je van Zuid-Europa samen met Rusland tegen Noord Europa en de VS, als de VS dan niet bezig is tegen terugvechten tegen Noord-Korea en China.
Je hebt niet echt opgelet geloof ik.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:07 schreef Triptamine2 het volgende:
Dus eigenlijk heeft de EU nu al spaargeld van rekeningen nodig om de euro te redden? Lekker dan, je geld is dus gewoon vogelvrij, als je er wat warmer bijzit.
WOI zag men wel degelijk aankomen. Waar denk je dat die panische reacties op de moord op Franz Ferdinand vandaan kwamen? Het borrelde al meer dan een decennium in Europa. En Oostenrijk-Hongarije wilde die Serven al veel langer te grazen nemen.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:04 schreef Confetti het volgende:
Het kan in ieder geval gevaarlijk snel gaan als het economisch in elkaar stort in een land.
Alsof ze aan de vooravonden van WO1 en WO2 de oorlog zagen aankomen.
Ja, dat kan. Daar hebben ze echter vooral zichzelf mee.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:09 schreef sp3c het volgende:
wat als landen als Griekenland zeggen 'fuck jullie allemaal, we houden de centjes gewoon, stappen uit dit zinkende EUschip en we voeren de Drachme weer in'
Dan stort hun economie nog een stuk verder in. En ze hebben dan nog altijd grote schulden en boze schuldeisers.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:09 schreef sp3c het volgende:
wat als landen als Griekenland zeggen 'fuck jullie allemaal, we houden de centjes gewoon, stappen uit dit zinkende EUschip en we voeren de Drachme weer in'
Ik snap ook geen fuck van Economie, maar ik heb dit afgelopen week gehoord.quote:
en wij zijn onze centjes kwijtquote:Op zondag 24 maart 2013 20:10 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, dat kan. Daar hebben ze echter vooral zichzelf mee.
nee hoor ,die uitspraken hoorde je ten tijde van Griekenland ook.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:10 schreef sonnyspek het volgende:
Er hangt best wel veel op het spel de komende 20 uur...
Dan bezwijken ze alsnog onder hyperinflatie van hun nieuwe waardeloze munt die niemand vertrouwt.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:09 schreef sp3c het volgende:
ja ze zouden een aantal grote investeerders (de Chinezen?) te vriend moeten houdenquote:Op zondag 24 maart 2013 20:12 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Dan bezwijken ze alsnog onder hyperinflatie van hun nieuwe waardeloze munt die niemand vertrouwt.
Niet realistisch is precies hetzelfde wat de bevolking had geroepen dat er een Wereldoorlog zou komen. Laat staan een tweede oorlog. Onrealistisch is enkel een woord om te verhullen dat men niet verder durft of kán kijken/denken. (Totaal iets anders, maar men vond het ook niet realistisch dat we ooit zouden vliegen, of op de maan zouden lopen, maar niet-realistisch betekend niet hetzelfde als onmogelijk)quote:Op zondag 24 maart 2013 20:06 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zuid-Europa die de krachten bundelt en vervolgens ook nog eens met Rusland een verbond sluit.
Ja hoor. Fantasie heb je wel.
En Noord-Korea heeft het nodige krediet verspeeld in Peking en ik zie niet in waarom China nu gaat knokken met de VS.
Maar goed, leuke scenario's voor een film of game, maar weinig realistisch.
Als we eens zo makkelijk van ze af zouden komen, dat geld zien we toch niet meer terugquote:Op zondag 24 maart 2013 20:09 schreef sp3c het volgende:
Omdat het land failliet gaat ja. Schulden verdampen niet zomaar. Je kunt als land niet zomaar roepen dat je je schulden niet afbetaalt. Ja, het kan wel, maar dan hoef je er niet op te rekenen dat iemand ook nog maar Griekse staatsobligaties opkoopt.quote:
Laten we het hopen, wat moeten we ermee?quote:Op zondag 24 maart 2013 20:14 schreef QBay het volgende:
Mijn popcorn staat klaar, heeft de EU morgen een lidstaat minder?![]()
.
Inderdaadquote:Op zondag 24 maart 2013 20:15 schreef sonnyspek het volgende:
Waarschijnlijk komen ze vanavond met een of ander flutplan en zijn ze weer gered voor 4 maanden.
Heel kort. De euro staat niet op het spel. Cyprus is maar een klein landje en wat daar ook gebeurt de euro wordt er niet door geraakt.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:11 schreef Triptamine2 het volgende:
[..]
Ik snap ook geen fuck van Economie, maar ik heb dit afgelopen week gehoord.
Please if you will, licht me in! Ik ben hier zo slecht in
Nou, de contouren van beide wereldoorlogen werden zich al ruim van tevoren zichtbaar. Vooral WOII was geen enorme verrassing. Naïeve hoop stak echter een stokje voor realiteitszin.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:13 schreef Nymphia het volgende:
[..]
Niet realistisch is precies hetzelfde wat de bevolking had geroepen dat er een Wereldoorlog zou komen. Laat staan een tweede oorlog. Onrealistisch is enkel een woord om te verhullen dat men niet verder durft of kán kijken/denken. (Totaal iets anders, maar men vond het ook niet realistisch dat we ooit zouden vliegen, of op de maan zouden lopen, maar niet-realistisch betekend hetzelfde als onmogelijk)
nee, dit wordt 'opgelost', om vervolgens onze schijnwerpers weer te richten op griekenland, evenals slovenië. wat waarschijnlijk het nieuwe zorgenkindje gaat worden. of italië moet er nog tussendoor komen zodra de ecb door heeft dat ze niet eeuwig zo door kunnen gaan (het kunstmatig lager houden van de rente op staatsschuld - als ik dat goed begrepen heb that is).quote:Op zondag 24 maart 2013 20:15 schreef sonnyspek het volgende:
Waarschijnlijk komen ze vanavond met een of ander flutplan en zijn ze weer gered voor 4 maanden.
failliet gaan ze toch wel, lijkt me een kwestie van tijdquote:Op zondag 24 maart 2013 20:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Omdat het land failliet gaat ja. Schulden verdampen niet zomaar. Je kunt als land niet zomaar roepen dat je je schulden niet afbetaalt. Ja, het kan wel, maar dan hoef je er niet op te rekenen dat iemand ook nog maar Griekse staatsobligaties opkoopt.
Zeer veel dank. Nu snap ik ook dat ik er volgens jou niks van snaptequote:Op zondag 24 maart 2013 20:17 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Heel kort. De euro staat niet op het spel. Cyprus is maar een klein landje en wat daar ook gebeurt de euro wordt er niet door geraakt.
Daarnaast is het qua geld ook geen punt om Cyprus te redden, men wil het echter niet doen. Aangezien zo'n redding geen gift maar een lening is. Dan zou de staatsschuld van Cyprus erg hoog worden en er is geen vertrouwen dat ze dat dan terug kunnen betalen.
Nu is het grote probleem van Cyprus dat ze banken moeten redden die op omvallen staan, ze zijn namelijk veel te groot geworden in verhouding tot hun totale economie. Daarom heeft men besloten de banken cq spaarders ook mee te laten betalen.
Ik breng het wel wat simplistisch nu hoorquote:Op zondag 24 maart 2013 20:18 schreef Triptamine2 het volgende:
[..]
Zeer veel dank. Nu snap ik ook dat ik er volgens jou niks van snapte
De facto is het land al failliet. Vandaar dat wij geld blijven pompen in Griekenland.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:18 schreef sp3c het volgende:
[..]
failliet gaan ze toch wel, lijkt me een kwestie van tijd
maar je zal wel gelijk hebben
Is ons de afgelopen jaren niet verteld dat het enorm slecht is als er zelfs maar een land de euro verlaat omdat dat het vertrouwen in de hele munt onderuit haalt?quote:Op zondag 24 maart 2013 20:17 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Heel kort. De euro staat niet op het spel. Cyprus is maar een klein landje en wat daar ook gebeurt de euro wordt er niet door geraakt.
Daarnaast is het qua geld ook geen punt om Cyprus te redden, men wil het echter niet doen. Aangezien zo'n redding geen gift maar een lening is. Dan zou de staatsschuld van Cyprus erg hoog worden en er is geen vertrouwen dat ze dat dan terug kunnen betalen.
Nu is het grote probleem van Cyprus dat ze banken moeten redden die op omvallen staan, ze zijn namelijk veel te groot geworden in verhouding tot hun totale economie. Daarom heeft men besloten de banken cq spaarders ook mee te laten betalen.
Precies. Keer op keer op keer.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:20 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Is ons de afgelopen jaren niet verteld dat het enorm slecht is als er zelfs maar een land de euro verlaat omdat dat het vertrouwen in de hele munt onderuit haalt?
Ligt een beetje aan de wijze waarop een land de eurozone verlaat. Als de andere lidstaten simpelweg verklaren dat een land in de stront kan zakken, dan is dat niet goed voor de euro nee.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:20 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Is ons de afgelopen jaren niet verteld dat het enorm slecht is als er zelfs maar een land de euro verlaat omdat dat het vertrouwen in de hele munt onderuit haalt?
Mij is dat niet verteld maar ik kan het gemist hebben. Maar het redden van de euro is niet het doel van de reddingsoperatie voor Cyprus.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:20 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar dat is toch precies wat wij (de noordelijke lidstaten althans) op dit moment bij Cyprus doen?quote:Op zondag 24 maart 2013 20:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ligt een beetje aan de wijze waarop een land de eurozone verlaat. Als de andere lidstaten simpelweg verklaren dat een land in de stront kan zakken, dan is dat niet goed voor de euro nee.
vooral duitsland. vanwege de aankomende verkiezingen konden ze het niet echt verantwoorden als weer vooral de noord-europese landen over de brug hadden moeten komen.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:22 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar dat is toch precies wat wij (de noordelijke lidstaten althans) op dit moment bij Cyprus doen?
Integendeel. Er wordt een offer verwacht van de Cyprioten. Maar dat is, gezien de omstandigheden, niet zo gek.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:22 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar dat is toch precies wat wij (de noordelijke lidstaten althans) op dit moment bij Cyprus doen?
Oh?quote:Op zondag 24 maart 2013 20:22 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Anders was dit mijn pet al ver te boven gegaan. Economie is gewoon Chinees.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:19 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik breng het wel wat simplistisch nu hoor.
Wat is jouw oplossing?quote:Op zondag 24 maart 2013 20:19 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De facto is het land al failliet. Vandaar dat wij geld blijven pompen in Griekenland.
Die heb ik niet.quote:
Je hebt toch wel een idee hoe het beter kan, als je een idee hebt hoe het niet moet, dan ook wel een idee hoe het wel moet of welke richting op z'n minst.quote:
Daarom ook juist de boel failliet laten gaan. Kleine afschrijving waar de rest van Europa weinig last van heeft.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:26 schreef KoosVogels het volgende:
Ik snap de eurosceptici overigens niet zo goed. Wanneer er simpelweg 16 miljard wordt geleend aan de Cyprioten, dan is men boos. Maar wanneer van de Cyprioten een eigen bijdrage wordt verwacht, dan is men ook ontstemd.
Aan het begin van de kredietcrisis heeft dat op de politieke agenda gestaan. Maar iedere land blijkt zijn eigen belastingparadijs te koesteren en probeerde deze buiten schot te laten:quote:Op zondag 24 maart 2013 20:21 schreef dawg het volgende:
overigens zouden ze eens iets moeten doen aan de overige internationale belastingparadijzen. al was het maar om te zorgen dat de rijken geen belastingen kunnen ontduiken, dat zou landen een heleboel gemiste inkomsten schelen.
ach kom nou koos.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:26 schreef KoosVogels het volgende:
Ik snap de eurosceptici overigens niet zo goed. Wanneer er simpelweg 16 miljard wordt geleend aan de Cyprioten, dan is men boos. Maar wanneer van de Cyprioten een eigen bijdrage wordt verwacht, dan is men ook ontstemd.
Ze zouden in het algemeen wat moeten doen aan de situatie dat landen met elkaar moeten concurreren om de gunsten van de rijksten, of dat nou particulieren of bedrijven zijn.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:21 schreef dawg het volgende:
overigens zouden ze eens iets moeten doen aan de overige internationale belastingparadijzen. al was het maar om te zorgen dat de rijken geen belastingen kunnen ontduiken, dat zou landen een heleboel gemiste inkomsten schelen.
Nee, sorry. Ik kan het allemaal aardig volgen en snap het hoe en waarom achter besluiten. Een oplossing bedenken is echter van een compleet andere orde. Heb ook zo m'n twijfels bij user die hier verklaren dat we maar effe dit en dat moeten doen.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:27 schreef DeParo het volgende:
[..]
Je hebt toch wel een idee hoe het beter kan, als je een idee hebt hoe het niet moet, dan ook wel een idee hoe het wel moet of welke richting op z'n minst.
dat zou best kunnen, dat bedrag.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:28 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Aan het begin van de kredietcrisis heeft dat op de politieke agenda gestaan. Maar iedere land blijkt zijn eigen belastingparadijs te koesteren en probeerde deze buiten schot te laten:
Engeland de kanaaleilanden
China Macao
In de VS speelt een bepaalde staat deze rol (ik ben vergeten welke)
Voor Nederland waren dat de Antillen (die kwaad waren omdat Nederland te weinig deed om hun te beschermen).
Cyprus is ook zo'n landje.
etc..
De lijst van belastingparadijzen is toen weer uit het nieuws verdwenen. Er schijn iets van 21.000 miljard in om te gaan.
Helemaal waar. Ik heb het echter over het hier en nu. Gedane zaken nemen immers geen keer.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:28 schreef dawg het volgende:
[..]
ach kom nou koos.
men wist destijds goed wat de reële status van griekenland was bij toetreding, net zo goed als dat men die van cyprus wist. maar daar eerlijk over zijn, en over het geheel, helaas.
De belangen van de mensen die er gebruik van maken.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:30 schreef dawg het volgende:
[..]
dat zou best kunnen, dat bedrag.
maar weet je ook waarom dat van de agenda is verdwenen?
ja, dat is ook weer waar.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Helemaal waar. Ik heb het echter over het hier en nu. Gedane zaken nemen immers geen keer.
Op basis van je laatste zin, je denkt dus niet dat er iets fundamenteel fout zit in de Europese economieën, en hoe de EU en het IMF deze problemen trachten te benaderen?quote:Op zondag 24 maart 2013 20:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee, sorry. Ik kan het allemaal aardig volgen en snap het hoe en waarom achter besluiten. Een oplossing bedenken is echter van een compleet andere orde. Heb ook zo m'n twijfels bij user die hier verklaren dat we maar effe dit en dat moeten doen.
Ik vrees dat we de storm gewoon uit moeten zitten en hopen dat het ESM stand houdt, totdat de economie weer uit het dal kruipt.
Fundamenteel fout? Tsja, de zuidelijke economieën zijn te weinig concurrerend. Daar zijn op zich wel wat maatregelen tegen te bedenken.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:33 schreef DeParo het volgende:
[..]
Op basis van je laatste zin, je denkt dus niet dat er iets fundamenteel fout zit in de Europese economieën, en hoe de EU en het IMF deze problemen trachten te benaderen?
Zoals ze in de VS nu doen, bedoel je?quote:Op zondag 24 maart 2013 20:29 schreef arjan1212 het volgende:
las ergens een alternatief plan, in plaats van landen redden met het esm enz, zouden ze dat moeten gebruiken om de banken te herkapataliseren, dus zeg maar het eigen vermogen van alle banken opkrikken van 5% naar 20%, vervolgens kunnen landen gewoon failliet gaan enz
Ik vind de benadering van Cyprus niet zo verkeerd hoor, hoewel ik me afvraag wat het motief was om die 100.000 euro grens niet meteen te stellen, vanuit de EU dus. Dat is echter wil binnen het huidige kader, en dat kader deugt niet.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:26 schreef KoosVogels het volgende:
Bye bye wereldeconomie.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:25 schreef arjan1212 het volgende:
Het echte probleem is italie. 30% van de italiaanse staatschuld is in handen van Frankrijk.
Duitsland is niet in staat om Frankrijk te redden
Dus als Italie omvalt is het bye bye euro
jaquote:Op zondag 24 maart 2013 20:36 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Zoals ze in de VS nu doen, bedoel je?
De 'het is niet goed of het deugt niet' mentaliteit is lekker comfortabel.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:26 schreef KoosVogels het volgende:
dat laatste is het beste scenario ja, maar dat kan in het geval van cyprus niet, aangezien zij tot de eurozone behoren en daardoor aan voorwaarden gebonden zijn.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:35 schreef deelnemer het volgende:
Het lijkt mij logisch dat de mensen die Cyprus gebruiken als belastingsparadijs meebetalen aan de oplossing. Je kunt de verliezen van deze banken niet afwentelen op de bevolking van Cyprus. Dan kun je beter de IJlandse oplossing volgen.
Misschien ben ik minder links dan jij denkt.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:36 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik vind de benadering van Cyprus niet zo verkeerd hoor, hoewel ik me afvraag wat het motief was om die 100.000 euro grens niet meteen te stellen, vanuit de EU dus. Dat is echter wil binnen het huidige kader, en dat kader deugt niet.
Ik begin me bij jou echter af te vragen of je niet lijdt aan het Stockholmsyndroom met je linkse sympathien, en je het opneemt voor de neoliberalen die die linkse idealen in gijzeling houden.
Hangt er van af.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:12 schreef __Saviour__ het volgende:
Dan bezwijken ze alsnog onder hyperinflatie van hun nieuwe waardeloze munt die niemand vertrouwt.
De meeste die dat doen hebben geen rekening bij een Cypriotische bank. Het enige wat die mensen overigens doen is gebruik maken van wetgeving. Daar is niets oneerbaars aan.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:35 schreef deelnemer het volgende:
Het lijkt mij logisch dat de mensen die Cyprus gebruiken als belastingsparadijs meebetalen aan de oplossing. Je kunt de verliezen van deze banken niet afwentelen op de bevolking van Cyprus. Dan kun je beter de IJlandse oplossing volgen.
Daar heb je gelijk in. Of je helpt alle landen en banken in de EU of je helpt er geen.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:26 schreef KoosVogels het volgende:
cyprus is uniek.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:44 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in. Of je helpt alle landen en banken in de EU of je helpt er geen.
Zoals?quote:Op zondag 24 maart 2013 20:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Fundamenteel fout? Tsja, de zuidelijke economieën zijn te weinig concurrerend. Daar zijn op zich wel wat maatregelen tegen te bedenken.
We zijn het niet anders van je gewend....quote:Op zondag 24 maart 2013 20:19 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik breng het wel wat simplistisch nu hoor.
Natuurlijk niet, dat is een inbreuk op nationale soevereiniteit.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:30 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ze zouden in het algemeen wat moeten doen aan de situatie dat landen met elkaar moeten concurreren om de gunsten van de rijksten, of dat nou particulieren of bedrijven zijn.
Wat is jouw oplossing?quote:Op zondag 24 maart 2013 20:45 schreef Lavenderr het volgende:
Wat heerlijk toch die EU. Het heeft ons niets dan voorspoed gebracht
Loonmatiging bijvoorbeeld.quote:
Ik ben nooit een voorstander geweest van de EU. Zeer op tegen zelfs.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:47 schreef DeParo het volgende:
[..]
Wat is jouw oplossing?
Of hoe had het beter gekund?
Bij wie, ik neem aan dat je niet de gewone werknemer bedoelt die al steunt en kreunt onder de lage koopkracht in Zuid-Europese economieën, maar dat is toch ook niet de essentie van hun problemen?quote:
dan onderbouw eens een keer iets. zoals deze uitspraak hierboven bijvoorbeeld? waarom dan?quote:Op zondag 24 maart 2013 20:47 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik ben nooit een voorstander geweest van de EU. Zeer op tegen zelfs.
Ok maar wat is volgens jou een goed alternatief?quote:Op zondag 24 maart 2013 20:47 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik ben nooit een voorstander geweest van de EU. Zeer op tegen zelfs.
Wij Nederlanders behoren tot de meest welvarende mensen op deze aardbol. Nu wil ik niet beweren dat dit enkel en alleen te danken is aan de EU, maar we hebben betrekkelijk weinig te klagen.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:45 schreef Lavenderr het volgende:
Ja de laatste 20 jaar hebben we in dikke armoede geleefd, kansloos gezeik.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:45 schreef Lavenderr het volgende:
Vanwege de ellende waar we nu in zitten. Hoeveel landen moeten we nog steunen?quote:Op zondag 24 maart 2013 20:48 schreef dawg het volgende:
[..]
dan onderbouw eens een keer iets. zoals deze uitspraak hierboven bijvoorbeeld? waarom dan?
Ja, het is zuur maar het werkt wel. Denk aan het akkoord van Wassenaar.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:48 schreef DeParo het volgende:
[..]
Bij wie, ik neem aan dat je niet de gewone werknemer bedoelt die al steunt en kreunt onder de lage koopkracht in Zuid-Europese economieën, maar dat is toch ook niet de essentie van hun problemen?
tuurlijk. ik vroeg waarom je er dan bij voorbaat al op tegen was? toen nog niemand wist dat deze crisis zou ontstaan?quote:Op zondag 24 maart 2013 20:49 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Vanwege de ellende waar we nu in zitten. Hoeveel landen moeten we nog steunen?
Ik vond de EEG prima voldoen.
Oh en schei eens uit met dat gecommandeer. Doe ik bij jou ook niet.
En we hadden als klein staatje met een te grote financiële sector nog hardere klappen gekregen.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:49 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Ja de laatste 20 jaar hebben we in dikke armoede geleefd, kansloos gezeik.
Zonder de EU had er net zo goed crisis kunnen zijn, alleen al vanwege de opkomende economieën in het verre oosten die ons nu maximaal voorbijstreven.
De situatie is zeker niet ideaal, maar ook zonder EU hadden we er nu beroerd voor gestaan, zo niet beroerder.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:49 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Maar dat dat niet is gebeurd zie jij als het grootste probleem van die economieën? En over welke groepen heb je het nou of allemaal?quote:Op zondag 24 maart 2013 20:50 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, het is zuur maar het werkt wel. Denk aan het akkoord van Wassenaar.
Wat is de eerste stap die Europa, of Nederland, dient te nemen?quote:Op zondag 24 maart 2013 20:49 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Belastingen verlagen.....quote:Op zondag 24 maart 2013 20:52 schreef DeParo het volgende:
[..]
Wat is de eerste stap die Europa, of Nederland, dient te nemen?
Ik ben er altijd op tegen geweest en met mij heel veel mensen. Ik heb met het referendum ook NEE gestemd. Hoe duidelijk wil je het hebben?quote:Op zondag 24 maart 2013 20:51 schreef dawg het volgende:
[..]
tuurlijk. ik vroeg waarom je er dan bij voorbaat al op tegen was? toen nog niemand wist dat deze crisis zou ontstaan?
al die oneliners zijn leuk in bnw maar hier toch minder vind ik. en je bent een mod. ik commandeer niet maar het stoort me gewoon.
De zuidelijke economieën zijn niet concurrerend genoeg. En devaluatie is niet mogelijk door de euro.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:52 schreef DeParo het volgende:
[..]
Maar dat dat niet is gebeurd zie jij als het grootste probleem van die economieën? En over welke groepen heb je het nou of allemaal?
Weet je wel waar je precies overhebt gestemd bij dat referendum?quote:Op zondag 24 maart 2013 20:53 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik ben er altijd op tegen geweest en met mij heel veel mensen. Ik heb met het referendum ook NEE gestemd. Hoe duidelijk wil je het hebben?
Uitgelegd op een A4?
Maar jij bent dus blij met de EU?
Er mankeer een hoop aan de EU, maar het idee is niet slecht. Bovendien is de Unie voor veel mensen nu een makkelijke zondebok.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:53 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik ben er altijd op tegen geweest en met mij heel veel mensen. Ik heb met het referendum ook NEE gestemd. Hoe duidelijk wil je het hebben?
Uitgelegd op een A4?
Heel vervelend maar ze zullen structureel moeten gaan hervormen. De comfortabele weg van uitstel is afgeslotenquote:Op zondag 24 maart 2013 20:54 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De zuidelijke economieën zijn niet concurrerend genoeg. En devaluatie is niet mogelijk door de euro.
quote:Op zondag 24 maart 2013 20:55 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Weet je wel waar je precies overhebt gestemd bij dat referendum?
Nee. Vermoedelijk geen van allen.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:55 schreef arjan1212 het volgende:
dus portugal, spanje, italie, griekenland en cyprus verlaten de euro morgen?
Waarom hebben die mensen geld staan op een Cypriotische bank als ze daar niet wonen, en Cyprus een klein landje is? Het ruikt naar de mogelijkheden die geldzuchtige mensen zoeken. Daarin ligt ook de kern van het probleem. Teveel speelruimte voor macht en geld.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:42 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
De meeste die dat doen hebben geen rekening bij een Cypriotische bank. Het enige wat die mensen overigens doen is gebruik maken van wetgeving. Daar is niets oneerbaars aan.
jaha, dat heb je nu al een paar keer gezegd. maar waarom ben je nu, en was je toen al, er op tegen? gewoon een simpele vraag.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:53 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Uitgelegd op een A4?
Dus dan maar minder loon geven aan iedereen?quote:Op zondag 24 maart 2013 20:54 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De zuidelijke economieën zijn niet concurrerend genoeg. En devaluatie is niet mogelijk door de euro.
Dat is het idee achter loonmatiging. Productiekosten dalen waardoor, zo gaat de theorie, er meer wordt verkocht.quote:Op zondag 24 maart 2013 21:05 schreef DeParo het volgende:
[..]
Dus dan maar minder loon geven aan iedereen?
Niet in Europa, waarvan het overgrote deel van de economie intern is.quote:Op zondag 24 maart 2013 21:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat is het idee achter loonmatiging. Productiekosten dalen waardoor, zo gaat de theorie, er meer wordt verkocht.
Maar jij trekt dus een vergelijking met Nederland voor dat akkoord van Wassenaar en de Zuid-Europese economieën van nu? Op basis van wat doe je dat eigenlijk?quote:Op zondag 24 maart 2013 21:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat is het idee achter loonmatiging. Productiekosten dalen waardoor, zo gaat de theorie, er meer wordt verkocht.
Ben geen expert hoor, daar niet van.quote:Op zondag 24 maart 2013 21:12 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Niet in Europa, waarvan het overgrote deel van de economie intern is.
Dat onverantwoord veel geld is uitgeleend zonder veel oog voor de risico's is zeker waar.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:48 schreef arjan1212 het volgende:
Het is erg veelzeggend dat er doorgaans gesproken wordt over “straf”, wanneer men verwijst naar de maatregelen die Merkel en haar ministers opleggen aan de landen die het meest zijn aangedaan door de crisis.
Ze vertellen hun landgenoten dat ze onze onverantwoordelijkheid moeten straffen, zodat onze verspilling en schulden niet betaald worden door de Duitsers. Maar die redenering is scheef omdat de onverantwoordelijken niet de volken zijn die Merkel probeert te straffen, maar de Duitse banken die ze beschermt, en de andere landen waaraan ze leenden, dat wél met onverantwoordelijkheid, om miljoenenwinsten te behalen.
De grote economische groepen lukte het om een imperfecte en asymmetrische monetaire unie op te richten, die vervolgens de oorspronkelijke ongelijkheden van de landen die er deel vanuit maakten reproduceerde en vergrootte. Bovendien, dankzij haar enorme investeringscapaciteit en de grote macht van haar regeringen, lukte het de grote bedrijven van het noorden een grote hoeveelheid bedrijven en zelfs gehele sectoren van de omliggende landen zoals Spanje te bemachtigen. Dit veroorzaakte grote commerciële tekorten in de laatstgenoemde, en overschotten in vooral Duitsland, en in mindere mate in andere landen.
Tegelijkertijd, het beleid van opeenvolgende Duitse regeringen concentreerde het inkomen nog meer in de top van de sociale piramide, wat hun hoge niveau van sparen nog meer verhoogde. Tussen 1998 en 2008, de rijkdom van de 10% rijkste Duitsers verschoof van 45% naar 53% van het totaal, die van de volgende 40% van 46% naar 40%, en die van het 50% armste deel van de bevolking van 4% naar 1%.
Door deze omstandigheden kwamen er voor de Duitse banken gigantische hoeveelheden geld beschikbaar. Maar in plaats van deze te gebruiken voor het verbeteren van de interne markt en de laagste niveaus van de rente, werd dit gebruikt (704 miljard euro tot 2009) voor het financieren van de schuld van Ierse banken, de Spaanse vastgoedbubbel, de schuldenlast van de Griekse bedrijven of om te speculeren, wat ervoor zorgde dat de private schuld in omliggend Europa omhoog schoot en dat de Duitse banken “toxic assets” op zich namen (900 miljard euro in 2009).
Bij het losbarsten van de crisis hadden zie hier een zware kater van, maar ze kregen het voor elkaar dat hun staat van onvermogen, in plaats van resultaat van hun grote onvoorzichtigheid en onverantwoordelijkheid (iets waar Merkel het nooit over heeft) werd gepresenteerd als het resultaat van verspilling en staatsschuld van de landen waar de banken waaraan zij geleend hadden zich bevonden. De Duitsers trokken snel hun geld terug uit deze landen, maar de schuld bleef staan in de balansen van de banken met schulden. Merkel richtte zich op als de verdedigster van de Duitse banken en om deze te helpen zette ze twee strategieën in beweging. Ten eerste, de reddingen, die werden verkocht alsof ze gericht waren op het redden van landen, terwijl ze in werkelijkheid bestaan uit het uitlenen van geld wat het volk betaald om door te spelen naar de nationale banken, zodat dezen zich zo snel mogelijk herstellen de vervolgens de Duitsers betalen. De tweede, tegengaan dat de Europese centrale bank de speculatieve aanvallen tegen de schuld van omliggende landen stopt, zodat wanneer de risico bonussen omhoog gaan, de kosten waarmee Duitsland zich financiert verlaagd worden.
Merkel heeft, net als Hitler, de oorlog verklaard aan de rest van Europa, dit keer om zich te verzekeren van economisch lebensraum. Ze straft ons om de grote banken en bedrijven te beschermen, en ook om voor haar achterban de schaamde te verbergen van een model wat ervoor heeft gezorgd dat de armoede in haar land het op een dieptepunt van de afgelopen 20 jaar is, dat 25% van hun werknemers minder verdient dan 9.15 per uur, of dat de helft van haar bevolking slechts goed is voor een miserabele 1% van de nationale rijkdom.
De tragedie is het enorme samenspel tussen de pan-Europese financiële belangen, die onze regeringen domineren, en dat dezen, in plaats van ons te verdedigen met patriottisme en waardigheid, ons verraden om te handelen als meelopers van Merkel
dit stond op de website van de spaanse krant el pais. en is inmiddels verwijderd.
http://freetexthost.com/glq6xcx4gd
Je bent toch wel op de hoogte dat Griekenland, zonder al te veel resultaat, al heel veel heeft bezuinigd op lonen bijvoorbeeld?quote:Op zondag 24 maart 2013 21:15 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ben geen expert hoor, daar niet van.
Maar heeft u dan oplossing?quote:Op zondag 24 maart 2013 21:21 schreef DeParo het volgende:
[..]
Je bent toch wel op de hoogte dat Griekenland, zonder al te veel resultaat, al heel veel heeft bezuinigd op lonen bijvoorbeeld?
Maar je verwacht dat ik dat wel ben?quote:Op zondag 24 maart 2013 21:01 schreef dawg het volgende:
[..]
jaha, dat heb je nu al een paar keer gezegd. maar waarom ben je nu, en was je toen al, er op tegen? gewoon een simpele vraag.
en ik heb al een paar keer gezegd wat ik van de eu en de euro vind, de afgelopen tijd.
het had bij samenwerking moeten blijven, maar ik geef grif toe dat ik (en ik gok velen met mij) er simpelweg niet mee bezig was toen er nog geen vuiltje aan de lucht was. ik was nog een heel stuk jonger destijds, maar wat ik vooral dacht tijdens de invoering van de euro was: "oh, relax, nooit meer geld wisselen en moeilijk doen binnen de eu. paspoort vergeten maakt ook niet uit, heerlijk!".
nu achteraf met de kennis van nu zeg ik; hadden we nooit moeten doen, en als we toch perse wilden hadden we de kerngroep klein moeten houden, en bovenal heel erg strenge eisen en dito toezicht daarop als het gaat om toetreding.
nu we de eurozone in zijn huidige vorm hebben zeg ik dat we destijds met griekenland meteen ons verlies hadden moeten nemen, al betwijfel ik of dat vwb italië en spanje geholpen had. ik denk het niet.
dus nu zou ik zeggen: opsplitsen in twee of misschien wel drie zones waar er in een zone gelijkwaardige economieën zitten. herkapitalisatie van de banken door hunzelf te realiseren, strenge regulering op financieel terrein, en nuts- en investeringsbanken splitsen.
zoiets. maar ik ben ook geen expert natuurlijk.
Het ging mij er meer om hoe jij in deze discussie staat. Mijn oplossing zou zijn juist te investeren en te hervormen, niet per definitie bezuinigen, dat is kortetermijndenken haha.quote:
Met welk geld moeten de Grieken investeren?quote:Op zondag 24 maart 2013 21:24 schreef DeParo het volgende:
[..]
Het ging mij er meer om hoe jij in deze discussie staat. Mijn oplossing zou zijn juist te investeren en te hervormen, niet per definitie bezuinigen, dat is kortetermijndenken haha.
Dat weet niemand...quote:Op zondag 24 maart 2013 21:26 schreef man1986 het volgende:
Weg met de euro, zou dat een oplossing kunnen zijn?
Het gaat volgens plan.quote:Op zondag 24 maart 2013 21:28 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Dat weet niemand...
Dat weten we alleen als we kijken wat er gebeurd als dat in Cyprus gebeurd!
Ik heb zo'n gevoel dat er weer een slap reddingsplan komt, maar mischien schat ik het wel verkeerd in en willen ze zien wat er gebeurd als Cyprus failliet gaat.quote:
Dan maakt Cyprus een doorstart.quote:Op zondag 24 maart 2013 21:30 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Ik heb zo'n gevoel dat er weer een slap reddingsplan komt, maar mischien schat ik het wel verkeerd in en willen ze zien wat er gebeurd als Cyprus failliet gaat.
Stel Cyprus gaat failliet, wat gebeurd er dan? Totale paniek?
Die vragen we bij China aan.quote:
Niet hardop zeggen, straks wil iedereen uit de eurozone.quote:Op zondag 24 maart 2013 21:34 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
als cyprus de eurozone verlaat kan hun eigen centrale bank onbeperkt geld bijdrukken
Bureaucraten in Brussel ook, kon haast niet andersquote:Op zondag 24 maart 2013 21:25 schreef sonnyspek het volgende:
@AmosL, nee volgens mij wordt het uitgesteld totdat ze wat hebben om over te stemmen.
Maar, en dit zal vast een domme vraag zijn, ze zeiden tegen ons, als er 1 land omvalt of uitstapt zijn we allemaal de sjaak. Dus dat was leugen nummer 1,2 miljard of?quote:Op zondag 24 maart 2013 21:35 schreef man1986 het volgende:
[..]
Niet hardop zeggen, straks wil iedereen uit de eurozone.
En het gevolg is dan hyperinflatie...quote:Op zondag 24 maart 2013 21:34 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
als cyprus de eurozone verlaat kan hun eigen centrale bank onbeperkt geld bijdrukken
In de hele unie, of alleen in Cyprus?quote:Op zondag 24 maart 2013 21:37 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
En het gevolg is dan hyperinflatie...
Als Cyprus dan een eigen munt heeft is er alleen hyperinflatie in Cyprus.quote:Op zondag 24 maart 2013 21:39 schreef Triptamine2 het volgende:
[..]
In de hele unie, of alleen in Cyprus?
Ja dat.quote:Op zondag 24 maart 2013 21:40 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Als Cyprus dan een eigen munt heeft is er alleen hyperinflatie in Cyprus.
Maar zijn dat nu logische, redelijke stappen? Want ze zeiden toen ook dat Griekenland er maar uit moest en dat bleek te duur/lastig.quote:Op zondag 24 maart 2013 21:40 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Als Cyprus dan een eigen munt heeft is er alleen hyperinflatie in Cyprus.
Wat stel jij voor? Graag een oplossing voor iedereen voor 16.00 morgenmiddag.quote:Op zondag 24 maart 2013 21:41 schreef Triptamine2 het volgende:
[..]
Maar zijn dat nu logische, redelijke stappen? Want ze zeiden toen ook dat Griekenland er maar uit moest en dat bleek te duur/lastig.
Het geld dat ze hebben geleend bijvoorbeeld zo deden de Argentijnen het eveneens en zo kwamen de Argentijnen uit hun crisis.quote:Op zondag 24 maart 2013 21:26 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Met welk geld moeten de Grieken investeren?
Nee man, serieuze vraagquote:Op zondag 24 maart 2013 21:42 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Wat stel jij voor? Graag een oplossing voor iedereen voor 16.00 morgenmiddag.
Cyprus heeft een veel kleinere economie. Daarbij is er ook nog eens gigantisch veel Russisch geld waar de rest van Europa weinig last van heeft, mocht Cyprus failliet gaan.quote:Op zondag 24 maart 2013 21:41 schreef Triptamine2 het volgende:
[..]
Maar zijn dat nu logische, redelijke stappen? Want ze zeiden toen ook dat Griekenland er maar uit moest en dat bleek te duur/lastig.
Leuk, wat heeft dat er mee te maken?quote:Op zondag 24 maart 2013 21:44 schreef arjan1212 het volgende:
argentinie is niet uit de crisis. het is daar momenteel erger dan ooit
AEX / Land betaalt niet
Dit heeft Brussel ook al wel aan zien komen. Hetzelfde verhaal als met Griekenland.quote:Op zondag 24 maart 2013 21:44 schreef Triptamine2 het volgende:
Ok, maar als Econ n00b zijnde: dit hadden de echte Economisten toch aan kunnen zien komen? Met al die "slechte" landen bij de munt?
Uit de eurozone stappen is wat Cyprus zal redden.quote:Op zondag 24 maart 2013 21:36 schreef Triptamine2 het volgende:
[..]
Maar, en dit zal vast een domme vraag zijn, ze zeiden tegen ons, als er 1 land omvalt of uitstapt zijn we allemaal de sjaak. Dus dat was leugen nummer 1,2 miljard of?
Zelfs in de jaren '90 hadden ze dit kunnen zien aankomen.quote:Op zondag 24 maart 2013 21:44 schreef Triptamine2 het volgende:
Ok, maar als Econ n00b zijnde: dit hadden de echte Economisten toch aan kunnen zien komen? Met al die "slechte" landen bij de munt?
Ok, dan nu de n00bvraag van het jaar: Waarom hebben ze dan die munt überhaupt gemaakt?quote:Op zondag 24 maart 2013 21:45 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Dit heeft Brussel ook al wel aan zien komen. Hetzelfde verhaal als met Griekenland.
Ga je dan geen hellend vlak af, eindigend met het eind van de munt?quote:Op zondag 24 maart 2013 21:46 schreef man1986 het volgende:
[..]
Uit de eurozone stappen is wat Cyprus zal redden.
De staatsschuld is iets van 150 procent van het BBP en de rente op staatsobligaties is enorm. Van wat ik van Argentinië weet, is dat ze vooral gered zijn door devaluatie van de peso.quote:Op zondag 24 maart 2013 21:42 schreef DeParo het volgende:
[..]
Het geld dat ze hebben geleend bijvoorbeeld zo deden de Argentijnen het eveneens en zo kwamen de Argentijnen uit hun crisis.
Wat is belangrijker, de euro of Cyprus?quote:Op zondag 24 maart 2013 21:47 schreef Triptamine2 het volgende:
[..]
Ok, dan nu de n00bvraag van het jaar: Waarom hebben ze dan die munt überhaupt gemaakt?
[..]
Ga je dan geen hellend vlak af, eindigend met het eind van de munt?
De EEG wilde wat hebben om op te kunnen fappen. Nee, ik zou het niet weten eigenlijk.quote:Op zondag 24 maart 2013 21:47 schreef Triptamine2 het volgende:
[..]
Ok, dan nu de n00bvraag van het jaar: Waarom hebben ze dan die munt überhaupt gemaakt?
[..]
Ga je dan geen hellend vlak af, eindigend met het eind van de munt?
True story. Dit is een economie stoomcursusquote:Op zondag 24 maart 2013 21:48 schreef man1986 het volgende:
[..]
Wat is belangrijker, de euro of Cyprus?
quote:Op zondag 24 maart 2013 21:49 schreef Triptamine2 het volgende:
[..]
True story. Dit is een economie stoomcursus
Dat was een gevolg door de Peso los te koppel van de dollar, maar hoe dan ook, door te investeren en te hervormen zorg je er eveneens voor dat je als staat je geld efficiënter besteed en naar verhouding meer binnen krijgt. Argentinië eiste te mogen investeren in de welvaartsstaat en dat resulteerde op de lange termijn juist voor meer zekerheid en consumentenvertrouwen in de koopkracht en ook de markt met gunstige gevolgen voor de Argentijnse economie.quote:Op zondag 24 maart 2013 21:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De staatsschuld is iets van 150 procent van het BBP en de rente op staatsobligaties is enorm. Van wat ik van Argentinië weet, is dat ze vooral gered zijn door devaluatie van de peso.
het zou eerst om 6 uur beginnen, daarna om 8 uur..twitter:cyprusmail twitterde op zondag 24-03-2013 om 20:46:53Eurogroup meeting rescheduled for the second time due to ongoing discussions.New time is 10pm, the Cyprus News Agency said. reageer retweet
Brengt de NS ze daarheen?quote:Op zondag 24 maart 2013 21:54 schreef arjan1212 het volgende:
het zou eerst om 6 uur beginnen, daarna om 8 uur..twitter:cyprusmail twitterde op zondag 24-03-2013 om 20:46:53Eurogroup meeting rescheduled for the second time due to ongoing discussions.New time is 10pm, the Cyprus News Agency said. reageer retweet
Zou het?quote:Op zondag 24 maart 2013 21:58 schreef arjan1212 het volgende:
Gesprek van de cypriotische president met Draghi, Lagarde en Barosso loopt nogal stroef denk ik
Nee.quote:Op zondag 24 maart 2013 21:44 schreef Triptamine2 het volgende:
Zet er een camera neer, verkoop de rechten, hoppa 10 miljardquote:Op zondag 24 maart 2013 21:58 schreef arjan1212 het volgende:
Gesprek van de cypriotische president met Draghi, Lagarde en Barosso loopt nogal stroef denk ik
Wauw, maar dan heeft de hele economische wereld eigenlijk gefaald sinds het begin van de Euro?quote:Op zondag 24 maart 2013 22:00 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee.
In het EU-verdrag staat een bepaling die bail-outs verbiedt. Daarom is het in principe zo, dat een Griekse obligatie risicovoller is dan een Nederlandse, dat Griekenland daarom een hogere rente betaalt dan Nederland, en dat Griekenland daarom een signaal krijgt om niet te veel schulden te maken.
Echter, financiële instellingen (zoals ING en de pensioenfondsen) gingen Griekse staatsobligaties kopen tegen een lage rente, alsof een Griekse staatsobligatie net zo weinig risico heeft als een Nederlandse. Zo kon Griekenland zich hartstikke diep in de schulden steken.
Totdat de financiële instellingen dankzij de crisis in 2008 in de gaten kregen dat ze dom waren geweest. Toen wilden ze ineens helemaal niet meer (of alleen tegen heel hoge rentes) geld aan Griekenland uitlenen. Met als gevolg dat Griekenland failliet dreigde te gaan, en daarmee ook onze eigen banken en pensioenfondsen om dreigden te vallen omdat die tien jaar lang geen rekening hadden gehouden met het risico dat erbij hoort als je geld uitleent aan onbetrouwbare landen.
De ECB zet landen echt voor het blok. Je hoeft niet bang te zijn dat ze gemakkelijk geld uitdelen. Griekenland is zo hard aangepakt dat het GDP met 25% is gedaald. Dat was gekkenwerk.quote:Op zondag 24 maart 2013 21:42 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Wat stel jij voor? Graag een oplossing voor iedereen voor 16.00 morgenmiddag.
Yoo is goed jongens___!quote:Overleg Cyprus opnieuw uitgesteld – geen nieuw tijdstip genoemd
Het overleg van de ministers van Financiën van de zeventien eurolanden over Cyprus, is opnieuw uitgesteld. Het overleg zou aanvankelijk om zes uur vanavond beginnen, maar is meerdere keren uitgesteld: tot acht en negen uur, en nu zonder een nieuwe begintijd te noemen. Het wordt dus nachtwerk.
Het uitstel zou te maken hebben met het feit dat er nog geen resultaten zijn van het vooroverleg met de zogenoemde trojka. President Nicos Anastasiades en minister van Financiën Michalis Sarris zijn vanochtend vroeg naar Brussel afgereisd. Na een vergadering met onder meer Van Rompuy en Barroso overlegde het tweetal met IMF-topvrouw Christine Lagarde en Mario Draghi van de Europese Centrale Bank (ECB).
Als er geen akkkoord komt gaat Cyprus vrijwel zeker failliet
Voordat de ministers van Financiën van de overige zestien eurolanden aanschuiven, moet Cyprus met een plan komen. Een woordvoerder van de Cypriotische regering noemde de situatie zaterdagnacht “zeer delicaat” nadat het overleg over het reddingsplan van Cyprus gisteren zonder resultaat bleef. En zo’n plan lijkt er dus ook vandaag vooralsnog niet te zijn. Ondertussen wordt in de wandelgangen uiteraard al wel druk overleg gevoerd.
Cyprus moet voor morgen 5,8 miljard euro hebben verzameld om zo tien miljard euro aan steun te krijgen van de trojka. Als er dan geen akkoord ligt stopt de ECB met liquiditeitssteun aan de noodlijdende banken op Cyprus waardoor deze vrijwel zeker omvallen, Cyprus failliet gaat en uit de eurozone valt.
Staatssecretaris Weekers: hulpbedrag kan al opgelopen zijn
Staatssecretaris van Financiën Frans Weekers (VVD), die namens Nederland in de Eurogroep zit, zei bij zijn aankomst in Brussel dat hij niet uitsluit dat dat het totale hulpbedrag inmiddels is opgelopen.
Het uitstel van de plannen van Cyprus voor hun eigen bijdrage heeft de economie van het kleine euroland al beschadigd zei hij. Vorige week vrijdag werden Cyprus en de eurolanden het nog eens over een heffing op grote en kleine spaartegoeden, maar dat werd door het Cypriotische parlement van tafel geveegd.
In afwachting van het overleg limiteerde de Cypriotische Centrale Bank geldopname bij de twee grootste banken van het land tot honderd euro per persoon per dag. Dit om een dreigende bankrun te voorkomen.
Protest in hoofdstad Cyprus
Ondertussen gingen enkele honderden mensen zijn vanavond in de Cypriotische hoofdstad Nicosia de straat op om te protesteren tegen wat zij het “spaardictaat uit Brussel” noemen. De communistische AKEL-partij, de socialistische partij EDEK en een linkse vakbond hadden tot de demonstratie opgeroepen.
De demonstratie had plaats bij het hoofdkantoor van de Europese Unie in Nicosia. De betogers scandeerden leuzen als “Wij worden niet de slaven van de 21e eeuw” en “De arbeiders gaan niet boeten voor de fouten van de banken.” Sommige betogers scandeerden leuzen tegen de Duitse bondskanselier Angela Merkel. Volgens de politie verliep de demonstratie vreedzaam.
Ik denk dat niemand het echt tof vindt, maar je hebt geen keus.quote:Op zondag 24 maart 2013 22:16 schreef man1986 het volgende:
Heeft iemand hier eigenlijk wel ¤100.000 op de banken van Cyprus staan? Zoja, wat vind je van 25% die je moet afdragen voor de redding van Cyprus?
Kut en oneerlijk. Zomaar een wilde gok.quote:Op zondag 24 maart 2013 22:16 schreef man1986 het volgende:
Heeft iemand hier eigenlijk wel ¤100.000 op de banken van Cyprus staan? Zoja, wat vind je van 25% die je moet afdragen voor de redding van Cyprus?
Dat was alvast één Bank of Cyprus.quote:Op maandag 25 maart 2013 00:27 schreef arjan1212 het volgende:
bomaanslag op bank cyprus
[ afbeelding ]
Dat depositiogarantiestelsel is een wassen neus, zeker bij grote faillissementen. In Cyprus zit er blijkbaar iets van 30 MILJOEN in dat fondsquote:Op maandag 25 maart 2013 00:28 schreef MouzurX het volgende:
Als banken failliet gaan wordt toch in de EU maar tot 100.000 teruggegeven door de regering?
Dus 25% eraf boven de 100.000 is niks vergeleken met faillissement.
Waar heb je dat vandaan?quote:Op maandag 25 maart 2013 00:33 schreef arjan1212 het volgende:
Morgen om 4 uur gaat de rest in vlammen op
Verwacht eigenlijk wel dat ze het leger gaan inzetten enz
quote:Tax havens
While incomplete, and with the limitations discussed below, the available statistics nonetheless indicate that offshore banking is a very sizeable activity. In 2007 the OECD estimated that capital held offshore amounted to between US$5 trillion and US$7 trillion, making up approximately 68% of total global investments under management. A recent report (2012) by Tax Justice Network (an anti-tax haven pressure group) places the estimate considerably higher: between US$21 trillion and US$32 trillion (between 24-32% of total global investments). A report by the IMF in 2000 based upon interbank settlement figures estimated the crossborder cash held on-balance sheet at US$4.6 billion, although this included major U.S. and European financial centres.
A Wall Street Journal study of 60 large US companies found that they deposited $166 billion in offshore accounts in 2012, sheltering over 40% of their profits from U.S. taxes.[12]
http://www.volkskrant.nl/(...)lijkt-in-zicht.dhtmlquote:Een akkoord over steun aan het noodlijdende Cyprus lijkt nabij. President Anastasiades van Cyprus zou na urenlang onderhandelen in Brussel tot overeenstemming zijn gekomen met een groep van internationale kredietverstrekkers.
De voorzitter van het Cypriotische parlement liet weten dat het voorstel 'vaste vorm aanneemt' en zal worden voorgelegd aan de eurogroep. De ministers van Financiën van de eurozone buigen zich nu over het gewijzigde reddingspakket voor Cyprus.
De kredietverstrekkers zijn bereid Cyprus 10 miljard euro te lenen, maar alleen als de Cyprioten zelf ook een aanzienlijk bedrag bijdragen. De eurogroep stelde aanvankelijk een speciale heffing op spaartegoeden voor, die 5,8 miljard zou moeten opbrengen. Daarnaast zouden de Cyprioten op andere manieren nog eens zo'n 1,2 miljard euro bijeen moeten sprokkelen. Cyprus had grote moeite met een deel van de voorstellen. Er zouden nu alternatieve oplossingen zijn gevonden.
Een akkoord is belangrijk, want anders wil de Europese Centrale Bank maandag de geldkraan voor Cyprus dichtdraaien.
http://www.guardian.co.uk(...)ut-eurogroup-meetingquote:So, on the basis of what is filtering through tonight, it's good news for smaller deposit holders in Cyprus, or at least anyone with under ¤100,000.
It looks like they won't be subject to a levy. Large deposit holders at Cyprus Popular Bank (Laiki) appear to be looking at a 40 percent hit however.
Effectively, it's a return to the deal that Germany and the IMF were advocating last week.
What will the Russians make of this on Monday morning?
Nee. Wat dacht je van bedrijven?quote:Op maandag 25 maart 2013 01:20 schreef DeParo het volgende:
Ach toch vooral belastingontduikers die nu worden getroffen.
Dat zijn inderdaad lullige uitzonderingen neem aan dat ze daar nog wel iets voor regelen haha.quote:Op maandag 25 maart 2013 01:27 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Haha, je zal maar net je huis hebben verkocht en een paar ton op je rekening hebben staan voor een paar dagen tot je het nieuwe huis kan kopen (vaak zit daar wel iets van een aantal dagen tot weken tijd tussen). Ok, de kans is erg klein maar toch. Gaat je bank 'op slot' en wordt er even 40% afgehaald. Man ik zou pissed zijn niet normaal.
Gaat de gaskraan dicht?quote:Op maandag 25 maart 2013 01:29 schreef ArnosL het volgende:
40% eraf, Europa gaat straf krijgen van Rusland.
Ik woon op Cyprus, maar nee ik ben nergens van op de hoogte.quote:Op maandag 25 maart 2013 01:29 schreef DeParo het volgende:
[..]
Je bent niet op de hoogte van Russische rekeningen op Cyprus?
Vele rijke Russen hebben hun kapitaal op Cypriotische rekeningen gestald.quote:Op maandag 25 maart 2013 01:31 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ik woon op Cyprus, maar nee ik ben nergens van op de hoogte.
quote:Op maandag 25 maart 2013 01:32 schreef DeParo het volgende:
[..]
Vele rijke Russen hebben hun kapitaal op Cyprus gestald.
Nee, dat zou Rusland uiteindelijk nog veel meer geld kosten. Allerlei kleine dingen waardoor Europese bedrijven/overheden worden gestraft zullen het wel worden. Gaat wel flink geld kosten denk ik.quote:
??quote:
De gaskraan is toch ook een aardige straf ongeacht dat het Rusland zelf geld zou kosten.quote:Op maandag 25 maart 2013 01:33 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Nee, dat zou Rusland uiteindelijk nog veel meer geld kosten. Allerlei kleine dingen waardoor Europese bedrijven/overheden worden gestraft zullen het wel worden. Gaat wel flink geld kosten denk ik.
Onzin, ik vroeg me af wat PI betekent, maar Russische rekeningen dus.quote:Op maandag 25 maart 2013 01:37 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Sarcasme, jou onbekend blijkbaar. Evenals een beetje nadenken zo te lezen.
Klopt, maar Rusland heeft flinke gasvoorraden waaraan ze jaarlijks flink verdienen. Als ze de gaskraan dicht zouden draaien zouden huidige contracten in ieder geval niet meer verlengd worden. Dan lijdt een dergelijke actie tot miljardenschades.quote:Op maandag 25 maart 2013 01:35 schreef DeParo het volgende:
[..]
??
[..]
De gaskraan is toch ook een aardige straf ongeacht dat het Rusland zelf geld zou kosten.
Het is niet zo dat ze het snel elders kunnen halen dus Rusland kan ook zeggen de prijzen wat omhoog te schroeven.quote:Op maandag 25 maart 2013 01:38 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Klopt, maar Rusland heeft flinke gasvoorraden waaraan ze jaarlijks flink verdienen. Als ze de gaskraan dicht zouden draaien zouden huidige contracten in ieder geval niet meer verlengd worden. Dan lijdt een dergelijke actie tot miljardenschades.
Dan krijg je weer het scenario wat ik vertel in de post die je quote.quote:Op maandag 25 maart 2013 01:39 schreef DeParo het volgende:
[..]
Het is niet zo dat ze het snel elders kunnen halen dus Rusland kan ook zeggen de prijzen wat omhoog te schroeven.
Dat compenseren ze dus.quote:Op maandag 25 maart 2013 01:41 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Dan krijg je weer het scenario wat ik vertel in de post die je quote.
Post Icon. En nee, er worden niet "vooral" rijke belastingontduikende Russen mee geraakt. Er zijn in Cyprus veel bedrijven die door zulke maatregelen een harde klap krijgen of zelfs failliet gaan, om nog maar te zwijgen over niet-belastingontduikende mensen die in een dergelijke situatie ineens een groot deel van hun geld kwijtraken.quote:Op maandag 25 maart 2013 01:38 schreef DeParo het volgende:
[..]
Onzin, ik vroeg me af wat PI betekent, maar Russische rekeningen dus.
Misschien wel hoe afhankelijk is Europa wel niet van gas uit Rusland.quote:
Wat voor bedrijven hebben nou meer dan een ton op de bank, kom nou, beetje profiteren.quote:Op maandag 25 maart 2013 01:44 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Post Icon. En nee, er worden niet "vooral" rijke belastingontduikende Russen mee geraakt. Er zijn in Cyprus veel bedrijven die door zulke maatregelen een harde klap krijgen of zelfs failliet gaan, om nog maar te zwijgen over niet-belastingontduikende mensen die in een dergelijke situatie ineens een groot deel van hun geld kwijtraken.
Hoe zou jij het vinden als er een paar allochtonen in je buurt wonen en de hele buurt incl. jouw huis in de fik wordt gezet want ach.. het waren vooral allochtonen he? Zou je het dan ook maar allemaal prima vinden en gewoon naar een kleiner huisje verkassen zonder morren?
Not sure if troll or....quote:Op maandag 25 maart 2013 01:46 schreef DeParo het volgende:
[..]
Misschien wel hoe afhankelijk is Europa wel niet van gas uit Rusland.
[..]
Wat voor bedrijven hebben nou meer dan een ton op de bank, kom nou, beetje profiteren.
quote:Op maandag 25 maart 2013 01:48 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Het begint steeds duidelijker te worden
Same here, wekker gaat weer om acht uurquote:Op maandag 25 maart 2013 01:51 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Zo, tijd om te slapen. Zie morgen wel wat het geworden is aan de hand van het aantal banken dat in vlammen op is gegaan
http://www.guardian.co.uk(...)ut-eurogroup-meetingquote:In Cyprus, President Nicos Anastasiades, who has been in the job for less than a month, looks like a dead man walking. Going by what's being briefed tonight, the agreement is substantively the same as that demanded by the Troika last week.
Perhaps a few variables have been changed (such as the protection of smaller savers' deposits), but not enough.
And if you look at what's happened to leaders of other peripheral euro countries who've accepted the Troika's structural-adjustment programmes, they've nearly all been toast. The one major exception i can think of is Madrid's Rajoy, who Brussels kindly allowed to do a bit of face-saving.
As for the troika, Oli Rehn et al will be able to claim that at least they avoided the doomsday scenario of pulling the plug on the Cypriot banking sector -- with all the turbulence that might entail. And, going by the placidity of continental markets over the past week, they'll also be entitled to say that they have convinced investors that Cyprus was a tiny economic anomaly rather than the rule.
But again, we've had the farce of eleventh-hour negotiations where it looked for a bit as if the fate of a 17-member currency area hung in the balance.
We now have capital controls in an economic area, one of whose main purposes is to facilitate the free flow of capital; I speak as someone who sees a place for capital controls, but some financiers will see that as a dangerous precedent.
While we're talking about precedents, here are two more:
1. You've been treated to the unlovely sight of the Troika and Nicosia
apparently agreeing to raid the life savings of small savers. Anyone
living in another small, weak, euro member state should take note.
2 And you've also had a euro member turning away from its 16 fellow
members and towards a non-EU country for help and political support. Just imagine if Cyprus had been dealing with a serious partner, rather than Russia?
So yes, the euro-juggernaut rolls on, even while half an island worth
0,2% of its GDP falls off.
Cyprus faces a Greek-style depression, the crushing of its national business model (the hot money's already fled to Latvia; and now it won't be coming) and, I'll bet, more dollops of austerity. But the euro project has once again been shown to have some serious structural and institutional problems.
Bron: http://nos.nl/artikel/488(...)ingsplan-cyprus.htmlquote:Akkoord over reddingsplan Cyprus
In Brussel is een akkoord bereikt over een reddingsplan voor Cyprus. Dat is zojuist bekendgemaakt na afloop van een vergadering van de eurogroep.
De Cypriotische president Anastasiades werd het eerder op de avond eens met de belangrijkste geldschieters; het IMF, de Europese Centrale Bank en de Europese Commissie. De ministers van Financiën van de zeventien eurolanden vinden dat dit akkoord toereikend is en daarmee is de weg vrij voor een Europees noodkrediet van 10 miljard euro voor Cyprus.
Zelf draagt Cyprus minstens 5,8 miljard bij aan het reddingspakket. De op één na grootste bank van Cyprus, de Laikibank, wordt gesloten. De Bank of Cyprus blijft gespaard.
Door deze overeenkomst is een faillissement van Cyprus op het nippertje voorkomen. Als er geen deal zou zijn, dreigde de Europese Centrale Bank met het dichtdraaien van de geldkraan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |