quote:Minderjarige criminelen krijgen vanaf 1 februari de kans om een dreigende celstraf te voorkomen.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)eader&utm_medium=RSSquote:. 'Ze krijgen trainingen op het gebied van sociale vaardigheden, moeten gesprekken voeren met hun slachtoffer, praten met hun familie of gaan een taart bakken.'
Gelukkig horen onze straffen volgens sommige in NWS tot de zwaarste van Europaquote:Op woensdag 23 januari 2013 10:42 schreef admiraal_anaal het volgende:
Dit land gaat echt naar de klote
Mag je dan ook taarten bakken?quote:Op woensdag 23 januari 2013 10:43 schreef mountainbike007 het volgende:
Gewoon de dienstplicht weer invoeren en ze daar leren hoe het wel moet
Ik wou dat dat zo was. Het bericht staat in de meeste landelijke kranten.quote:Op woensdag 23 januari 2013 10:44 schreef bijdehand het volgende:
Wat is er aan de hand in dit land? Is dit een grap?
Die moet wel een speld artikel zijn. Toch?quote:Op woensdag 23 januari 2013 10:42 schreef admiraal_anaal het volgende:
Dit land gaat echt naar de klote
De dienstplicht invoeren om een paar rotjochies aan te pakken is hetzelfde als een heel huizenblok plat bombarderen omdat er een drugsdealer in een van de appartementen blijkt te zitten.quote:Op woensdag 23 januari 2013 10:43 schreef mountainbike007 het volgende:
Dat is mijn eigen stukje als je dat nog niet opgevallen is. De taarten van GroenLinks en die taart met die mooie rode en groene kleurtjes komen ook van mij. Mooi he?quote:Op woensdag 23 januari 2013 10:47 schreef nikk het volgende:
Het verhaal in het artikel is dan ook anders dan in de OP...
Dienstplicht ipv gevangenisstraf voor jongeren invoerenquote:Op woensdag 23 januari 2013 10:47 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
De dienstplicht invoeren om een paar rotjochies aan te pakken is hetzelfde als een heel huizenblok plat bombarderen omdat er een drugsdealer in een van de appartementen blijkt te zitten.
quote:Op woensdag 23 januari 2013 10:44 schreef bijdehand het volgende:
Wat is er aan de hand in dit land? Is dit een grap?
quote:Op woensdag 23 januari 2013 10:45 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Die moet wel een speld artikel zijn. Toch?
quote:Op woensdag 23 januari 2013 10:45 schreef Augustus_Thijs het volgende:
Dit moet haast een grap zijn..
Toch.. toch...?
Goed mensen, nu de trieste waarheid duidelijk wordt......wat vinden jullie ervan?quote:Op woensdag 23 januari 2013 10:46 schreef Verbodsbord het volgende:
Volgens mij is mijn kalender stuk, is het al 1 april ineens?
Het gaat hier om veroordeelden criminelen die kunnen kiezen uit gevangenisstraf of taarten bakken.quote:Op woensdag 23 januari 2013 10:52 schreef Jahr00n het volgende:
Is dit niet net zoiets als bureau halt?
En ze daar ook nog eens toegang geven tot wapensquote:Op woensdag 23 januari 2013 10:43 schreef mountainbike007 het volgende:
quote:Op woensdag 23 januari 2013 10:42 schreef admiraal_anaal het volgende:
Dit land gaat is echt naar de klote
niks bijzonders ,quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:07 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Wat moet een jongere trouwens wel niet gedaan hebben om voor het eerst tot een celstraf veroordeeld te worden?
Taarten laten bakken, dat zal ze lerenquote:Op woensdag 23 januari 2013 11:15 schreef Anyanka het volgende:
Als dit beter werkt dan celstraf (recidive is toch zo'n 70%?), ben ik voor!
Van 's ochtends tot 's avonds een intensief programma voor minderjarige crimineeltjes waarbij het wellicht nog kan helpen zonder ze stoer te laten doen bij andere criminelen klinkt bij als iets wat wellicht beter kan helpen dan 4 maanden tussen de andere kutkinderen en er nog slechter uitkomen....quote:VEENHUIZEN (ANP) – Minderjarige criminelen krijgen vanaf 1 februari de kans om een dreigende celstraf te voorkomen. In plaats daarvan kunnen ze een intensief behandeltraject doorlopen. Ze krijgen dan 2 weken lang in de jeugdinrichting in Veenhuizen een individueel programma, ‘Pas op de plaats’ genoemd, zonder dat ze contact hebben met andere gedetineerden.
Dat meldde het Openbaar Ministerie (OM) Noord-Nederland dinsdag. Jongeren die dreigen af te glijden in het criminele circuit, krijgen op deze manier de mogelijkheid om met hulp hun leven weer op de rit te krijgen, licht Petra Hoekstra, jeugdofficier bij het OM Noord-Nederland, toe. „Het gaat om minderjarigen die op een soort keerpunt zijn beland en waarbij je de vraag kunt stellen of gewone detentie wel goed voor ze is.”
Voorwaarde is wel dat de jongere bewust kiest voor de behandeling, die direct moet starten na zijn rechtszaak. „Het is een tik op de vingers en dat werkt alleen als je het snel uitvoert”, aldus Hoekstra. Jeugdige criminelen die voor ‘Pas op de plaats’ kiezen, worden van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat begeleid in een gesloten omgeving in de jeugdgevangenis van Veenhuizen. „Ze krijgen trainingen op het gebied van sociale vaardigheden, moeten gesprekken voeren met hun slachtoffer, praten met hun familie of gaan een taart bakken.”
Belangrijk is dat ze geen enkel contact hebben met andere gedetineerden. Hoekstra: „Je ziet vaak dat ze dan toch weer stoer gaan doen en gaan bluffen.” Na twee weken stopt het programma. De deelnemer mag dan weer naar huis, waar verdere begeleiding op hem wacht.
Misschien moeten ze het wel binnen een deadline doen die in andere landen niet zo streng is.quote:Op woensdag 23 januari 2013 10:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Gelukkig horen onze straffen volgens sommige in NWS tot de zwaarste van Europa
Je moet eerst in kaart hebben wat je wil bereiken met de eventuele straf. Daarna naar de efficiëntie van een opgelegde straf, eventueel onderbouwd met statistiek. Ik kan je daarom nu al op een briefje geven dat het met de recidiviteit niet erg goed gesteld is als je richting bajes verdwijnt.quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:22 schreef Boldface het volgende:
Ik kom net uit een ander topic, waar ik een sarcastisch verhaaltje uit m'n duim heb zitten zuigen. Maar wat hier staat, is gewoon echt waar en de genoemde startdatum is 1 februari, niet 1 april....
Superlatieven uit de categorie "compleet van de pot gerukt" volstaan niet om deze complete waanzin onder woorden te brengen. Godsgeklaagd is het. Criminelen verdienen straf; jonge criminelen ook. En het wordt ook eens tijd dat dergelijk tuig keihard wordt geconfronteerd met de gevolgen van hun daden. Maar nee, ze kunnen hun straf 'afkopen' door taarten te bakken.
Wat wordt de slogan van deze - ongetwijfeld geldverslindende - actie?
Beroof een oude taart, bak een nieuwe!
.. of zoiets?
Terwijl het barst van de draaideurcriminelen - jonge criminelen die jarenlang te soft zijn gestraft en elke keer doodleuk in herhaling vervallen - gaan we nu NOG softer straffen. Nog even en we laten de straf gewoon volledig achterwege....quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:36 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Je moet eerst in kaart hebben wat je wil bereiken met de eventuele straf. Daarna naar de efficiëntie van een opgelegde straf, eventueel onderbouwd met statistiek. Ik kan je daarom nu al op een briefje geven dat het met de recidiviteit niet erg goed gesteld is als je richting bajes verdwijnt.
Het gaat in de eerste plaats denk ik toch om te voorkomen dat een dader geen veelpleger wordt. Daarnaast heb je een stuk genoegdoening van de slachtoffers. Welke heeft de voorkeur is de vraag ?
Dit inderdaad.quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:04 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Leuk ! Het andere werkt ook niet en kost alleen een stuk meer.
Het gaat allemaal om jongeren die door een rechter tot celstraf zijn veroordeeld. Dat zijn misdaden waarvoor in elk geval een straf passend is.quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:30 schreef YuckFou het volgende:
Omdat de meeste kortzichtige schreeuwers hier verder niet lezen dan "taarten bakken" is het misschien beter een compleet artikel te quoten, uit het ref.dagblad in dit geval:
[..]
Van 's ochtends tot 's avonds een intensief programma voor minderjarige crimineeltjes waarbij het wellicht nog kan helpen zonder ze stoer te laten doen bij andere criminelen klinkt bij als iets wat wellicht beter kan helpen dan 4 maanden tussen de andere kutkinderen en er nog slechter uitkomen....
Genoegdoening zou voor mij zijn wanneer iemand iets niet meer doet.quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:45 schreef Boldface het volgende:
[..]
Terwijl het barst van de draaideurcriminelen - jonge criminelen die jarenlang te soft zijn gestraft en elke keer doodleuk in herhaling vervallen - gaan we nu NOG softer straffen. Nog even en we laten de straf gewoon volledig achterwege....
Het gaat veel te veel om wat er met de crimineel "bereikt" moet worden. Het gaat veel te weinig om genoegdoening voor slachtoffers. En je vergeet doodleuk nog één van de belangrijkste zaken: het gaat ook veel te weinig om bescherming van de samenleving tegen dit soort criminelen. Simpel gezegd: een 16-jarige criminele jongen die een jaar de cel in gaat, kan een jaar niks uitvreten.
Het is trouwens niet zozeer de gekozen benadering waartegen ik ageer. Gericht met die jongeren aan de slag gaan, kan best werken. Ik ageer tegen de bizar korte duur van dit traject; het element straf verwijnt bijna volledig van de radar. Het wordt meer een soort ultrakorte gedragsinterventie. Even een paar gesprekjes en een taart bakken, en hups... je "straf" zit erop. Op crimineel gedrag hoort straf te staan. Dit soort behandelingen moeten niet volledig de plaats van straf innemen.
Dat is nu juist het hele punt van straf, het voorkomen van nogmaals in de fout gaan. Hoe vaak zie je niet dat het klein begint maar steeds grotere vormen aanneemt als men vordert zogezegd in het proces/vakgebied.quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:45 schreef Boldface het volgende:
[..]
Terwijl het barst van de draaideurcriminelen - jonge criminelen die jarenlang te soft zijn gestraft en elke keer doodleuk in herhaling vervallen - gaan we nu NOG softer straffen. Nog even en we laten de straf gewoon volledig achterwege....
Het gaat veel te veel om wat er met de crimineel "bereikt" moet worden. Het gaat veel te weinig om genoegdoening voor slachtoffers. En je vergeet doodleuk nog één van de belangrijkste zaken: het gaat ook veel te weinig om bescherming van de samenleving tegen dit soort criminelen. Simpel gezegd: een 16-jarige criminele jongen die een jaar de cel in gaat, kan een jaar niks uitvreten.
Het is trouwens niet zozeer de gekozen benadering waartegen ik ageer. Gericht met die jongeren aan de slag gaan, kan best werken. Ik ageer tegen de bizar korte duur van dit traject; het element straf verwijnt bijna volledig van de radar. Het wordt meer een soort ultrakorte gedragsinterventie. Even een paar gesprekjes en een taart bakken, en hups... je "straf" zit erop. Op crimineel gedrag hoort straf te staan. Dit soort behandelingen moeten niet volledig de plaats van straf innemen.
klopt, ik vind dit programma niet veel slechter (maar ook niet beter) dan roepen om hard straffen...quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:30 schreef YuckFou het volgende:
Omdat de meeste kortzichtige schreeuwers hier verder niet lezen dan "taarten bakken" is het misschien beter een compleet artikel te quoten, uit het ref.dagblad in dit geval:
[..]
Van 's ochtends tot 's avonds een intensief programma voor minderjarige crimineeltjes waarbij het wellicht nog kan helpen zonder ze stoer te laten doen bij andere criminelen klinkt bij als iets wat wellicht beter kan helpen dan 4 maanden tussen de andere kutkinderen en er nog slechter uitkomen....
Voor mij niet. Genoegdoening houdt in dat er daadwerkelijk een bepaalde straf wordt uitgezeten; een soort "vertaalslag" voor de schade die de samenleving is berokkend. En dat gaat verder dan alleen wat gedragstherapie voor de dader.quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:55 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Genoegdoening zou voor mij zijn wanneer iemand iets niet meer doet.
Zo'n "vertaalslag" zou voor mij zijn dat iemand iets niet meer doet. De rest interesseert me niet.quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:58 schreef Boldface het volgende:
[..]
Voor mij niet. Genoegdoening houdt in dat er daadwerkelijk een bepaalde straf wordt uitgezeten; een soort "vertaalslag" voor de schade die de samenleving is berokkend. En dat gaat verder dan alleen wat gedragstherapie voor de dader.
Dat is nog maar de vraag natuurlijk.quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:45 schreef Boldface het volgende:
[..]
Terwijl het barst van de draaideurcriminelen - jonge criminelen die jarenlang te soft zijn gestraft
Vergrijpen waar jongeren voor de 1e maal celstraf voor hebben gekregen.quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:07 schreef Xa1pt het volgende:
Over wat voor vergrijpen of misdrijven hebben we het hier eigenlijk?
Niet of nauwelijks straffen is wat we al jaren doen. Te streng straffen zou niet helpen, was altijd het credo. Wat we zien, is dat jochies soms op 10- tot 12-jarige leeftijd al crimineel gedrag vertonen. De ernst daarvan neemt verder toe naarmate ze 14, 15 jaar zijn.quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:56 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Dat is nu juist het hele punt van straf, het voorkomen van nogmaals in de fout gaan. Hoe vaak zie je niet dat het klein begint maar steeds grotere vormen aanneemt als men vordert zogezegd in het proces/vakgebied.
Genoegdoening van de slachtoffers vind ik eigenlijk minder belangrijk omdat dat uitgaat van oog om oog tand om tand en niet over het voorkomen danwel uitbannen van criminaliteit.
Dat iemand iets fout gedaan heeft dat snappen ze vaak zelf ook wel maar de drang naar crimineel gedrag is sterker of de setting is er naar, kijk naar achtergestelde wijken bijvoorbeeld. Dit komt echt niet uit de lucht vallen, bijna niemand wordt als crimineel geboren, uitzonderingen met genetische afwijkingen daargelaten.
De rest schijnt toch veel van de omgeving en opvoeding af te hangen. Om dergelijk gedag te voorkomen moet je toch echt naar de randvoorwaarden gaan kijken en minder naar de gedraging op zich.
Ik snap heel goed dat benadeelde graag een straf opgelegd willen zien voor hun ellende zogezegd, maar waar zijn ze op de langere baan beter mee af is de vraag neem ik aan ? Of wil je wachten tot hij weer langs komt.. Of anders zijn generatie genootje welke uit dezelfde kansenwijk komt.
Het ligt er dus maar net aan hoe je tegen een probleem aankijkt.
Nee, de intensieve behandeling is het belangrijkste onderdeel van het programma. Dat daar een aantal onderdelen aan vast zittenquote:Op woensdag 23 januari 2013 11:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het gaat allemaal om jongeren die door een rechter tot celstraf zijn veroordeeld. Dat zijn misdaden waarvoor in elk geval een straf passend is.
Er staan hier 3 'maatregelen'
-Taarten bakken. Staat trouwens in de meeste bronnen zoals Trouw, Ref Dagblad, Telegraaf en AD.
Dit hebben ze zelf echt niet bedacht om te choqueren o.i.d., maar is blijkbaar in het persbericht door die jeugdinrichting gezet. Blijkbaar is het dus een belangrijk onderdeel van het programma.
Welja, er wordt her en der wat afgeroepen over de ouders die hierbij betrokken moeten worden, wordt dat uiteindelijk gedaan loop je nog te zeiken.quote:-Gesprekken voeren met je ouders en je slachtoffers. Vaak hebben die ouders al niets meer te zeggen over hun ontspoorde kind en heeft die crimineel simpel gezegd schijt aan zijn ouders.
Dat is het doel dan ook.quote:Indien ze dat wel hebben dan is zoiets natuurlijk mooi, maar dan naast hun straf.
Drogreden. Dat is zo'n beetje als stellen dat er in de gezondheidszorg al hard gesneden moet worden en er dus ook geen initiatieven van de grond mogen komen om een ziektebeeld te behandelen. Dat kost immers geld...quote:- Een training op het gebied van sociale vaardigheden. Dat is ook mooi, maar in jeugdinrichtingen is al geen geld om criminelen te behandelen, dus laten ze dat geld eerst daar maar eens voor gaan gebruiken, voordat ze deze jongeren sociale vaardigheden bij gaan brengen.
Over wat voor vergrijpen of misdrijven hebben we het hier dan precies?quote:En ook hier geld dat ze dat slechts naast hun straf moeten aanbieden. Deze veroordeelden criminelen zitten hier niet omdat ze wat uit de supermarkt gejat hebben, maar ze hebben vreselijk leed aan hun slachtoffer(s) berokkent.
Ja, maar dat zegt me nog niet zoveel over wat ze dan precies gedaan hebben.quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:10 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Vergrijpen waar jongeren voor de 1e maal celstraf voor hebben gekregen.
Ik snap het punt ook niet. Het is niet alsof ze iedere dag een taartje gaan bakken bij oma en weer naar huis mogen gaan.quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:11 schreef nikk het volgende:
"Ze krijgen dan 2 weken lang in de jeugdinrichting in Veenhuizen een individueel programma, 'Pas op de plaats' genoemd, zonder dat ze contact hebben met andere gedetineerden."
"Belangrijk is dat ze geen enkel contact hebben met andere gedetineerden. Hoekstra: 'Je ziet vaak dat ze dan toch weer stoer gaan doen en gaan bluffen.' Na twee weken stopt het programma. De deelnemer mag dan weer naar huis, waar verdere begeleiding op hem wacht."
Niets mis mee.
Mij wel. Straffen moeten namelijk ook een afschrikwekkende werking hebben. Zodat het hierboven genoemde "generatiegenootje" het niet eens in z'n hoofd haalt om hetzelfde gedrag te gaan vertonen.quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:01 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Zo'n "vertaalslag" zou voor mij zijn dat iemand iets niet meer doet. De rest interesseert me niet.
Nou nee, dat is redelijk evident. Feit is dat we bijzonder soft straffen. Feit is ook dat we een woord hebben bedacht voor het fenomeen van criminelen die na hun vrijlating binnen no-time weer worden opgepakt. Dat we daar een woord voor hebben, is omdat er vaak sprake van is.quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:07 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat is nog maar de vraag natuurlijk.
Het gaat niet zozeer om de superlatieven die je er aan vast plakt. De vraag die aan dit project vooraf is gegaan, is of de straffen er mogelijkerwijs niet voor zouden zorgen dat ze uiteindelijk méér strafbare feiten begaan omdat ze in aanraking komen met ander tuig.quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:15 schreef Boldface het volgende:
Nou nee, dat is redelijk evident. Feit is dat we bijzonder soft straffen. Feit is ook dat we een woord hebben bedacht voor het fenomeen van criminelen die na hun vrijlating binnen no-time weer worden opgepakt. Dat we daar een woord voor hebben, is omdat er vaak sprake van is.
Er staat een "dreigende"celstraf, ik vermoed, maar goed ik weet het niet zeker, dat het gaat om boetes met een voorwaardelijke celstraf, of taakstraf met een voorwaardelijke celstraf, dat soort veroordelingen, zwaar genoeg om serieus te nemen, maar niet de categorie gewapende overval.quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Het gaat allemaal om jongeren die door een rechter tot celstraf zijn veroordeeld. Dat zijn misdaden waarvoor in elk geval een straf passend is.
Ik heb er een tijdje over nagedacht en kan me indenken dat taarten bakken zo fucking niet cool is dat je er wellicht eerder schaamte over hebt dan dat je vol bravoure aan je matties verteld dat je een vet kapotte slagroomtaart hebt staan bakken, of het werkt louterend en ze ontdekken een kant van zichzelf die ze niet kennen, anyway, ik geloof niet dat het 2 weken in de keuken is maar een onderdeel van.quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Er staan hier 3 'maatregelen'
-Taarten bakken. Staat trouwens in de meeste bronnen zoals Trouw, Ref Dagblad, Telegraaf en AD.
Dit hebben ze zelf echt niet bedacht om te choqueren o.i.d., maar is blijkbaar in het persbericht door die jeugdinrichting gezet. Blijkbaar is het dus een belangrijk onderdeel van het programma.
Dat laatste negeer ik maar even, maar er is juist vaak totaal geen weten van thuis wat hun kind op straat uitspookt, niet bij autochtone en niet bij allochtone ouders, de vrijheid die kinderen hebben, eisen en krijgen maakt dat het ontsporen vaak buiten het toezicht van thuis gebeurt en als oom agent dan uiteindelijk aan de deur staat is "mijn kind doet zoiets niet" vaak het eerste wat eruit komt, niet wetende dat hun kind dat doorlopend doet...quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
-Gesprekken voeren met je ouders en je slachtoffers. Vaak hebben die ouders al niets meer te zeggen over hun ontspoorde kind en heeft die crimineel simpel gezegd schijt aan zijn ouders.
Vraag me trouwens af wat er gebeurd als die ouders niet eens Nederlands spreken.
Een gesprek met het slachtoffer maakt vaak een diepe indruk, op jonge leeftijd hebben ze geen idee wat ze aanrichten bij een mishandeling, inbraak of vechtpartij en juist die confrontatie kan helpen hun brein een andere richting op te sturen.quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
En aan hun slachtoffer kunnen ze lekker vertellen wat ze voor taarten hebben gemaakt. Vaak hebben die niet eens behoefte aan zo'n gesprek. Indien ze dat wel hebben dan is zoiets natuurlijk mooi, maar dan naast hun straf.
Dat laatste is niet hard te maken, ik heb geen voorbeelden kunnen vinden om wat voor zaken het gaat maar duidelijk is dat een interventie op deze manier wellicht toch soelaas zou kunnen biden naast de straf die er wordt opgelegd (boete+ voorwaardelijk e.d.).quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
- Een training op het gebied van sociale vaardigheden. Dat is ook mooi, maar in jeugdinrichtingen is al geen geld om criminelen te behandelen, dus laten ze dat geld eerst daar maar eens voor gaan gebruiken, voordat ze deze jongeren sociale vaardigheden bij gaan brengen.
En ook hier geld dat ze dat slechts naast hun straf moeten aanbieden. Deze veroordeelden criminelen zitten hier niet omdat ze wat uit de supermarkt gejat hebben, maar ze hebben vreselijk leed aan hun slachtoffer(s) berokkent.
Pfff bij deze, maar dat blijf ik niet volhouden....quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Als je trouwens op mij reageert kies er dan niet 1 of 2 puntjes uit, maar reageer op het hele bericht.
Ik blijf erop terugkomen dat voor jonge kinderen dit een betere kans is om ze terug in t gareel te krijgen dan detentie of dreigende detentie maar ik deel je mening dat de groep die dit punt voorbij zijn keihard gestraft dienen te worden.quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:56 schreef RM-rf het volgende:
klopt, ik vind dit programma niet veel slechter (maar ook niet beter) dan roepen om hard straffen...
wat belangrijker is bij de voorkoming van misdaad is de pakkans, straffen achteraf heeft altijd vooral nadelen, zéker als het laat plaatsvind en pas bij steeds zwaardere criminaliteit...
zorg dat potentiele criminelen vroeg uit de 'running' gehaald worden en zonder eerst te wachten op het moment tot hun misdaden zwaar worden;
maar dan is het 'soft' straffen, mits de misdrijven ook lichter zijn, verder niet erg en zelfs beter.
Ook dit programma kan goed werken, mits de gepakte criminelen vooral vroeg gepakt worden en niet tezeer verzand zijn in de criminaliteit.
Zou je geharde herhalingsdaders deze behandeling geven, is de kans inderdaad erg klein op succes (maar dat is evengoed het geval bij langdurige en zware vrijheidstraffen die dan enkel nog nut hebben deze persoon uit de maatschappij te houden voor zolang het mogelijk is)
Prima. Dan zorg je dat je die gedetineerden meer isoleert. Prima, dan ga je individueel met ze aan de slag en geef je ze gedragstherapie. Maar waarom moet dat allemaal binnen twee weken gepiept zijn? Wat blijft er zo nog over van de straf? Niks.quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:17 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het gaat niet zozeer om de superlatieven die je er aan vast plakt. De vraag die aan dit project vooraf is gegaan, is of de straffen er mogelijkerwijs niet voor zouden zorgen dat ze uiteindelijk méér strafbare feiten begaan omdat ze in aanraking komen met ander tuig.
We willen geloof ik voorkomen dat het aantal recidiven omhoog gaat. Prima initiatief dus wat dat betreft, de samenleving is daar immers meer bij gebaat.quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:24 schreef Boldface het volgende:
[..]
Prima. Dan zorg je dat je die gedetineerden meer isoleert. Prima, dan ga je individueel met ze aan de slag en geef je ze gedragstherapie. Maar waarom moet dat allemaal binnen twee weken gepiept zijn? Wat blijft er zo nog over van de straf? Niks.
Wat je hiermee krijgt, is veel gedragscorrectie (prima), maar niet of nauwelijks straf. Ik ben tegen op dat laatste, niet op intiatieven om het gedrag beter te corrigeren.
Is het wetenschappelijk bewezen dat je door taarten bakken de kans op recidivisten omlaag brengt?quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:26 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
We willen geloof ik voorkomen dat het aantal recidiven omhoog gaat. Prima initiatief dus wat dat betreft, de samenleving is daar immers meer bij gebaat.
Ja man, gisteren nog een heel paper over gelezen waarin uiteen werd gezet hoe delinquenten zo optimaal mogelijk re-integreren als ze zich bewust zijn van hun creatieve kwaliteiten. Zal ff de link opzoeken.quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:27 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Is het wetenschappelijk bewezen dat je door taarten bakken de kans op recidivisten omlaag brengt?
Dat staat nergens, bewijs maar.quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:13 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee, de intensieve behandeling is het belangrijkste onderdeel van het programma. Dat daar een aantal onderdelen aan vast zitten
Opvoedingsadvies is wat anders dan alleen gesprekken tussen ouders en zoon. Vaak is het hier al te laat om nog echt wat te veranderen. En bovenal....zulke gesprekken moeten naast hun straf plaatsvinden. Twee weken taartenbakken vind ik, in tegenstelling tot jou, geen straf.quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:13 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Welja, er wordt her en der wat afgeroepen over de ouders die hierbij betrokken moeten worden, wordt dat uiteindelijk gedaan loop je nog te zeiken.
Zoals gezegd vind ik 2 weken taarten geen straf.quote:
Ik prefereer een jeugdinrichting waar de veroordeelden behandeld worden. Deze 2 taartenweekjes is naast een lachertje ook een verspilling van geld. Laten ze het geld daarvoor dus maar gebruiken om jongeren te behandelen in zo'n jeugdinrichting. Dat verkleint de kans op recidive. Iedereen blijquote:Op woensdag 23 januari 2013 12:13 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Drogreden. Dat is zo'n beetje als stellen dat er in de gezondheidszorg al hard gesneden moet worden en er dus ook geen initiatieven van de grond mogen komen om een ziektebeeld te behandelen. Dat kost immers geld...
[..]
Dat mogen ze wat mij betreft ook wel specificeren. Als het gaat om celstraffen kleiner dan 2 wekenquote:Op woensdag 23 januari 2013 12:13 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Over wat voor vergrijpen of misdrijven hebben we het hier dan precies?
Mijn antwoord heb je nog van me tegoed, als ik wat meer tijd heb.quote:
De samenleving is niet alleen gebaat bij het tegengaan van recidive. Tegengaan is wat anders dan voorkomen, trouwens. Er is geen garantie dat de nu gekozen taartbak-aanpak daadwerklijk tot resultaat leidt.quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:26 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
We willen geloof ik voorkomen dat het aantal recidiven omhoog gaat. Prima initiatief dus wat dat betreft, de samenleving is daar immers meer bij gebaat.
Ik vind het vooral triest dat in de OP een heel ander verhaal staat dan in je bron.quote:Op woensdag 23 januari 2013 10:54 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
Goed mensen, nu de trieste waarheid duidelijk wordt......wat vinden jullie ervan?
quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:32 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat staat nergens, bewijs maar.
Kortom: individuele begeleiding en behandeling.quote:In plaats daarvan kunnen ze een intensief behandeltraject doorlopen. Ze krijgen dan 2 weken lang in de jeugdinrichting in Veenhuizen een individueel programma, 'Pas op de plaats' genoemd, zonder dat ze contact hebben met andere gedetineerden.
Jij maakt er van dat ze 2 weken taarten mogen bakken en dat dat zo'n beetje de inhoud is van het programma, maar dat staat er niet.quote:Opvoedingsadvies is wat anders dan alleen gesprekken tussen ouders en zoon. Vaak is het hier al te laat om nog echt wat te veranderen. En bovenal....zulke gesprekken moeten naast hun straf plaatsvinden. Twee weken taartenbakken vind ik, in tegenstelling tot jou, geen straf.
De behandeling bij de jeugdreclassering neemt dan ook wel wat meer tijd in beslag.quote:Zoals gezegd vind ik 2 weken taarten geen straf.
Hoe kun je bij voorbaat al zeggen dat dit een verspilling is geweest van geld? Je weet de uitkomst nog niet eens.quote:Ik prefereer een jeugdinrichting waar de veroordeelden behandeld worden. Deze 2 taartenweekjes is naast een lachertje ook een verspilling van geld. Laten ze het geld daarvoor dus maar gebruiken om jongeren te behandelen in zo'n jeugdinrichting. Dat verkleint de kans op recidive. Iedereen blij
Precies, lijkt me allemaal een beetje afhankelijk van wat voor keuze ze dan voorgeschoteld krijgen. Ietwat voorbarig dus om er als een stel hyena's bovenop te duiken.quote:Dat mogen ze wat mij betreft ook wel specificeren. Als het gaat om celstraffen kleiner dan 2 weken
dan is het wat mij betreft minder erg dan wanneer ze een celstraf van maanden af kunnen kopen met zo'n traject van 2 weken. Ik hoop dat ook jij het niet passend vind dat zoiets kan, zelfs als je denkt dat dit minder recidive kan opleveren.
Strekking is hetzelfde. Staat verder een directe link naar het krantenbericht.quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:38 schreef Ahmad1nejad het volgende:
[..]
Ik vind het vooral triest dat in de OP een heel ander verhaal staat dan in je bron.
Quote dan het hele stukje:quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:39 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Kortom: individuele begeleiding en behandeling.
[..]
Nee, maar het is opgezet met als doel om recidive te voorkomen. Daar lijkt me op zichzelf niets mis mee.quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:35 schreef Boldface het volgende:
[..]
De samenleving is niet alleen gebaat bij het tegengaan van recidive. Tegengaan is wat anders dan voorkomen, trouwens. Er is geen garantie dat de nu gekozen taartbak-aanpak daadwerklijk tot resultaat leidt.
Als ze 3 jaar na dato op dezelfde voet verder gaan hebben we daar natuurlijk niet zoveel aan.quote:De samenleving is er ook mee geholpen wanneer criminelen een tijdje uit de samenleving worden verwijderd, zodat ze geen verdere schade kunnen aanrichten. Zo wordt de samenleving concreet beter beschermd.
Net zomin als wat jij beweerd. Het zijn 4 onderdelen die op gelijke manier genoemd wordt. Dat taarten bakken 1 van die 4 is, vind ik al erg genoeg om te vermelden. Die andere 3 vind ik niet veel beter.quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:39 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Jij maakt er van dat ze 2 weken taarten mogen bakken en dat dat zo'n beetje de inhoud is van het programma, maar dat staat er niet.
[..]
Zoals gezegd heb ik er geen vertrouwen in. Jij kan een andere mening hebben, maar mij lijkt het een verspilling van geld.quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:39 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Hoe kun je bij voorbaat al zeggen dat dit een verspilling is geweest van geld? Je weet de uitkomst nog niet eens.
[..]
Zolang je de uitkomst niet weet lijkt me dat een nogal voorbarige conclusie.quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:59 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Zoals gezegd heb ik er geen vertrouwen in. Jij kan een andere mening hebben, maar mij lijkt het een verspilling van geld.
Mag ik ook al geen mening meer hebben van je?quote:Op woensdag 23 januari 2013 13:01 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Zolang je de uitkomst niet weet lijkt me dat een nogal voorbarige conclusie.
Is het dan wetenschappelijk bewezen dat strengere straffen minder criminaliteit op levert?quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:27 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Is het wetenschappelijk bewezen dat je door taarten bakken de kans op recidivisten omlaag brengt?
Een mening mag je best hebben maar dat houdt niet in dat je dingen uit nieuwsberichten verdraaid omdat je daarmee de waarheid aantast.quote:Op woensdag 23 januari 2013 13:02 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Mag ik ook al geen mening meer hebben van je?
Zoals gezegd dan: Het is mijn mening dat dit een kansloos project en dus (o.a.) geldverspilling is.quote:
Ik ben trots op je.quote:Op woensdag 23 januari 2013 13:07 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Zoals gezegd dan: Het is mijn mening dat dit een kansloos project en dus (o.a.) geldverspilling is.
Met dat eerste is op zich niks mis, maar waarom moet de bijbehorende celstraf (die normaal gesproken langer was geweest) dan ineens verkort worden naar een cursus van twee weken? Waarom zou een crimineel niet 3 jaar kunnen vastzitten én op het laatst die cursus kunnen volgen? Waarom moet het in plaats van?quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:53 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee, maar het is opgezet met als doel om recidive te voorkomen. Daar lijkt me op zichzelf niets mis mee.
[..]
Als ze 3 jaar na dato op dezelfde voet verder gaan hebben we daar natuurlijk niet zoveel aan.
Omdat die 3 jaar cel mogelijk zorgen voor een verhoogde kans op recidive.quote:Op woensdag 23 januari 2013 13:29 schreef Boldface het volgende:
[..]
Met dat eerste is op zich niks mis, maar waarom moet de bijbehorende celstraf (die normaal gesproken langer was geweest) dan ineens verkort worden naar een cursus van twee weken? Waarom zou een crimineel niet 3 jaar kunnen vastzitten én op het laatst die cursus kunnen volgen? Waarom moet het in plaats van?
Kwestie van gevangenissen anders inrichten, gedetineerden minder met elkaar in contact laten komen en dergelijke.quote:Op woensdag 23 januari 2013 13:31 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Omdat die 3 jaar cel mogelijk zorgen voor een verhoogde kans op recidive.
Sowieso gaat het hier om minderjarigen. Een celstraf van drie jaar voor minderjarigen is extreem hoog. Daarnaast spreekt het artikel van jongeren die dreigen af te glijden in het criminele circuit. Dat gezegd hebbende neem ik aan dat het hier geen jongeren betreft die beschuldigt worden van moord, maar dat het gaat om recidivisten die veroordeelt zijn voor kleinere vergrijpen. Gezien het recidivisten zijn, hebben zij blijkbaar al eerder straf gekregen en blijkbaar heeft dat vooralsnog niet geholpen. Bovendien stopt het programma niet na twee weken, maar kan de persoon in kwestie naar huis waar verdere begeleiding plaats zal vinden.quote:Op woensdag 23 januari 2013 13:29 schreef Boldface het volgende:
Waarom zou een crimineel niet 3 jaar kunnen vastzitten én op het laatst die cursus kunnen volgen? Waarom moet het in plaats van?
Het gaat om veroordeelde jongeren die anders de cel in moeten. Dat gebeurd normaal niet bij kleine vergrijpen. Onder andere inderdaad omdat het jongeren zijn.quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:09 schreef Ahmad1nejad het volgende:
[..]
Sowieso gaat het hier om minderjarigen. Een celstraf van drie jaar voor minderjarigen is extreem hoog. Daarnaast spreekt het artikel van jongeren die dreigen af te glijden in het criminele circuit. Dat gezegd hebbende neem ik aan dat het hier geen jongeren betreft die beschuldigt worden van moord, maar dat het gaat om recidivisten die veroordeelt zijn voor kleinere vergrijpen. Gezien het recidivisten zijn, hebben zij blijkbaar al eerder straf gekregen en blijkbaar heeft dat vooralsnog niet geholpen. Bovendien stopt het programma niet na twee weken, maar kan de persoon in kwestie naar huis waar verdere begeleiding plaats zal vinden.
Ook dat is een mening zonder enig bewijs. Net zo als ik een andere mening daarover heb.quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:12 schreef Ahmad1nejad het volgende:
En het stuk mbt een taart bakken is volgens mij meer een voorbeeld waarin wordt aangetoond dat de jongeren continu bezig zullen zijn en begeleid worden dan dat het OM echt meent dat je crimineel gedrag afleert door een taart te bakken.
en cupcakes als de misdaad erg zwaar wasquote:Op woensdag 23 januari 2013 14:23 schreef Lavenderr het volgende:
Dit land gaat naar de donder. Kiezen welke straf je wilt. Táárten bakken
Het probleem is dat we crimineel gedrag niet eens meer als zodanig aanmerken of benoemen. Jongeren die crimineel gedrag vertonen, zijn al afgegleden naar het criminele circuit. Daar ben je onderdeel van, zo gauw je crimineel gedrag vertoont (ongeacht hoe groot je netwerk is).quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:09 schreef Ahmad1nejad het volgende:
[..]
Sowieso gaat het hier om minderjarigen. Een celstraf van drie jaar voor minderjarigen is extreem hoog. Daarnaast spreekt het artikel van jongeren die dreigen af te glijden in het criminele circuit. Dat gezegd hebbende neem ik aan dat het hier geen jongeren betreft die beschuldigt worden van moord, maar dat het gaat om recidivisten die veroordeelt zijn voor kleinere vergrijpen. Gezien het recidivisten zijn, hebben zij blijkbaar al eerder straf gekregen en blijkbaar heeft dat vooralsnog niet geholpen. Bovendien stopt het programma niet na twee weken, maar kan de persoon in kwestie naar huis waar verdere begeleiding plaats zal vinden.
Voor de goede orde: dit is niet wat ik verzin, dit zijn de nu geldende definities.quote:Hinderlijke jeugdgroep
Deze groep hangt wat rond in de buurt, is af en toe luidruchtig aanwezig en trekt zich niet zoveel aan van de omgeving. Soms loopt het wel eens uit de hand en zijn er kleine schermutselingen, maar dat is doorgaans snel in de kiem gesmoord en vaak ook meer toeval dan gepland. Ook maakt de groep zich incidenteel schuldig aan kleine vernielingen. Een beperkt aantal jongeren maakt zich soms schuldig aan (veelal lichte) gewelds- en (in mindere mate) vermogensdelicten. Over het algemeen is het een groep die nog voldoende autoriteitsgevoelig is en aangesproken kan worden op zijn gedrag.
Overlastgevende jeugdgroep
Deze groep is wat nadrukkelijker aanwezig, kan af en toe provocerend optreden, valt omstanders wel eens lastig (uitschelden of zelfs intimideren), vernielt regelmatig allerlei zaken en laat zich veel minder gelegen liggen aan andere mensen. Geweldsgebruik wordt niet geschuwd en de groepsleden zijn ook minder goed te corrigeren. Ook de lichtere vormen van criminaliteit waar de groep zich schuldig aan maakt, worden doelbewuster gepleegd en de groep is ook meer bezig om te zorgen dat ze niet gepakt wordt.
Criminele jeugdgroep
Deze groep bestaat (in ieder geval voor een deel) uit jongeren die behoorlijk op het criminele pad zijn geraakt. Ze zijn al vaker met de politie in aanraking gekomen. Kenmerkend voor dergelijke groepen is dat ze meer en meer criminaliteit plegen voor het financiële gewin in plaats van voor de kick of het aanzien. Deze jongeren scoren ook hoog op de delicten waar de andere twee typen groepen ook hoog mee scoren. De feiten zijn echter ook ernstiger en ze schrikken ook niet terug voor het gebruik van geweld.
Een intensieve behandeling van 2 weken bij een jeugdinrichting met daarna begeleiding van de jeugdreclassering dekt de lading iets beter.quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:23 schreef Lavenderr het volgende:
Zo hey, 2 weken ! Dat zal ze leren .quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:29 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Een intensieve behandeling van 2 weken bij een jeugdinrichting met daarna begeleiding van de jeugdreclassering dekt de lading iets beter.
Koekjes van eigen deeg lijkt me veel doeltreffender .quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:28 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
en cupcakes als de misdaad erg zwaar was
Je noemt iets dat in de discussie nog onderbelicht is gebleven, namelijk: kiezen welke straf je wilt.quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:23 schreef Lavenderr het volgende:
ja maar dat is zielugquote:Op woensdag 23 januari 2013 14:31 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Koekjes van eigen deeg lijkt me veel doeltreffender .
Omdat zo'n behandeling niet zoveel zin heeft als ze daar niet gemotiveerd voor zijn.quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:32 schreef Boldface het volgende:
[..]
Je noemt iets dat in de discussie nog onderbelicht is gebleven, namelijk: kiezen welke straf je wilt.
Daarvan is inderdaad ook nog eens sprake. We zijn zo ver heen dat we jongeren niet meer effectief kunnen straffen en daarom zelfs maar de mond gaan gunnen. Als dit soort idioterie zo goed is voor die jongeren, waarom wordt dat dan niet verplicht gesteld? Hoezo kiezen?
Als je dan toch iets met taarten wilt doen, ga dan maar naar de Hema voor zo'n fototaart. Gewoon een leuke foto erop van de oude mevrouw die ze hebben beroofd of het gewonde slachtoffer na de mishandeling. Smakelijk eten.quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:31 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Koekjes van eigen deeg lijkt me veel doeltreffender .
Na die behandeling in de inrichting blijft de jeugdreclassering ook nog betrokken.quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:30 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Zo hey, 2 weken ! Dat zal ze leren .
Er staat duidelijk dreigende celstraf in het artikel. Na die twee weken is het gewoon jeugdzorg?quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:09 schreef Ahmad1nejad het volgende:
[..]
quote:[...] Voorwaarde is wel dat de jongere bewust kiest voor de behandeling, die direct moet starten na zijn rechtszaak. [...]Na twee weken stopt het programma. De deelnemer mag dan weer naar huis, waar verdere begeleiding op hem wacht.
Een rechter veroordeeld zo'n jongere tot een celstraf of een 2 weken durende taartenbakcurses. Keuze is aan de veroordeelde.quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:34 schreef paddy het volgende:
[..]
Er staat duidelijk dreigende celstraf in het artikel. Na die twee weken is het gewoon jeugdzorg?
[..]
Dat zal die, begeleiding van de jeugdreclassering is namelijk onderdeel van de straf. Of cursus of hoe je het ook noemen wilt.quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Een rechter veroordeeld zo'n jongere tot een celstraf of een 2 weken durende taartenbakcurses. Keuze is aan de veroordeelde.
Daarna kan zo'n jongere inderdaad nog thuis begeleiding ontvangen.
Maar wat is de stráf dan?quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:38 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat zal die, begeleiding van de jeugdreclassering is namelijk onderdeel van de straf. Of cursus of hoe je het ook noemen wilt.
Dat maak jij ervan. Zo'n veroordeelde krijgt de keuze en mag zo'n cursus weigeren. Er komt echt geen onderzoek vooraf of hij wel genoeg motivatie heeft daarvoor.quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:33 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Omdat zo'n behandeling niet zoveel zin heeft als ze daar niet gemotiveerd voor zijn.Lijkt me lastig om de intrinsieke motivatie hard te maken, maar goed, daar zal wel iets van een procedure aan vooraf gaan.
De behandeling bij de inrichting waar een programma is vastgesteld. Met daarna nog begeleiding van de jeugdreclassering.quote:
Jawel, dat zei de woordvoerster namelijk in een interview.quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:40 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat maak jij ervan. Zo'n veroordeelde krijgt de keuze en mag zo'n cursus weigeren. Er komt echt geen onderzoek vooraf of hij wel genoeg motivatie heeft daarvoor.
Tja, dat vragen de meeste van ons nou precies af in dit topic.quote:
Wat jij daarnet zei over motivatie. Sinds wanneer moet je gemotiveerd zijn voor een straf?quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:41 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De behandeling bij de inrichting waar een programma is vastgesteld. Met daarna nog begeleiding van de jeugdreclassering.
''Als de jongere weigert om aan deze module mee te werken krijgt hij of zij alsnog een celstraf opgelegd. ''quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:41 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Jawel, dat zei de woordvoerster namelijk in een interview.
Sinds we hopen dat de recidive daalt.quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:43 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Wat jij daarnet zei over motivatie. Sinds wanneer moet je gemotiveerd zijn voor een straf?
En nee, ik vind dit geen straf. Ik vind het knuffelen.
En je moet inderdaad keihard hopen dat dat lukt door taarten te bakken, want bewijs is daar niet voor.quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:45 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Sinds we hopen dat de recidive daalt.
Waar precies heb ik beweerd dat er geen sprake zou zijn van een keuze?quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
''Als de jongere weigert om aan deze module mee te werken krijgt hij of zij alsnog een celstraf opgelegd. ''
Quote komt uit jouw stukje, het is wel degelijk een keuze die de veroordeelde krijgt voorgelegd.
Dat lukt niet door taarten te bakken, nee.quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
En je moet inderdaad keihard hopen dat dat lukt door taarten te bakken, want bewijs is daar niet voor.
post #106quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:46 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Waar precies heb ik beweerd dat er geen sprake zou zijn van een keuze?
Volgens mij staat er duidelijk dat ze er vrijwillig voor moeten kiezen. Niets hoeft.quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:32 schreef Boldface het volgende:
[..]
Je noemt iets dat in de discussie nog onderbelicht is gebleven, namelijk: kiezen welke straf je wilt.
Daarvan is inderdaad ook nog eens sprake. We zijn zo ver heen dat we jongeren niet meer effectief kunnen straffen en daarom zelfs maar de mond gaan gunnen. Als dit soort idioterie zo goed is voor die jongeren, waarom wordt dat dan niet verplicht gesteld? Hoezo kiezen?
Mja, of ze zetten het mes er met liefde in. Doe maar nietquote:Op woensdag 23 januari 2013 14:33 schreef Boldface het volgende:
[..]
Als je dan toch iets met taarten wilt doen, ga dan maar naar de Hema voor zo'n fototaart. Gewoon een leuke foto erop van de oude mevrouw die ze hebben beroofd of het gewonde slachtoffer na de mishandeling. Smakelijk eten.
quote:
quote:Er komt echt geen onderzoek vooraf of hij wel genoeg motivatie heeft daarvoor.
Ik dacht in het interview gehoord te hebben dat men daar alleen in aanmerking voor komt nadat duidelijk is geworden of men daar gemotiveerd voor is. Maar hoe men dat te weten wil komen is onduidelijk.quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:41 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Jawel, dat zei de woordvoerster namelijk in een interview.
Mijn punt is dat je bij het opleggen van straf aan jonge criminelen geen keuzes moet inbouwen. Het is aan rechters om straffen op te leggen. De jonge crimineel is geen klant die op zijn wenken bediend moet worden.quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:47 schreef paddy het volgende:
[..]
Volgens mij staat er duidelijk dat ze er vrijwillig voor moeten kiezen. Niets hoeft.
Wat mij betreft zadel je de ouders op met deze kinderen door ze als begin een maand of twee het huis niet uit te laten gaan door een enkelband of zoiets. Moet je kijken hoe snel de ouders dat zat zijn. Ik heb liever deze optie en uiteraard zal er dan een leraar misschien over de vloer moeten komen om samen huiswerk te maken (we hebben het nog steeds over minderjarigen) De jeugdzorg kan zich verdienstelijk maken door elke dag een uur met de minderjarige buiten te luchten en ouders te begeleiden. Uiteraard binnen een straal van vijftig meter van woning.
Wanneer het echt van die ontspoorde kinderen zijn door laksheid van ouders, grijpen dezelfde ouders met liefde in, om niet weer je ontspoorde puberkind maanden op je lip te hebben hangen, want dan moet je wel opletten als ouder
Voorgestelde optie kan altijd nog wanneer dit niet werkt.
En je reageerde op mijn post dat ze gewoon mogen kiezen welke 'straf ' ze krijgen. Daarnaast klopt het nog steeds dat het onduidelijk hoe een rechter bepaalt of die motivatie er is. Voor een straf hoeft er wat mij betreft ook geen motivatie te zijn om die te ondergaan. Hoewel ik dus liever veroordeelden een echte straf zie krijgen en hoop dat vele rechters deze motivatie niet zijn bij criminele jongeren. Zodat ze alsnog de cel ingaan.quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:50 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
[..]
[..]
Ik dacht in het interview gehoord te hebben dat men daar alleen in aanmerking voor komt nadat duidelijk is geworden of men daar gemotiveerd voor is. Maar hoe men dat te weten wil komen is onduidelijk.
Jeugddetentie met behandeling is een veel voorkomende straf. Hoewel er wegens geldgebrek meestal niets van die behandeling komt. Dat maakt deze nieuwe maatregel des te schrijnender.quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:53 schreef paddy het volgende:
Ik ben geloof ik niet helemaal bij. een minderjarige in detentie?
Als dat ertoe leidt dat jongeren recidiveren kun je je afvragen of dat het resultaat is wat je voor ogen hebt.quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:53 schreef Boldface het volgende:
Volgens mij kunnen we prima volstaan met puur het straffen en corrigeren van criminele jongeren.
Als dit werkt zal dit op termijn toch goedkoper kunnen zijn?quote:Het kost bovendien klauwen met geld, terwijl gevangeniscellen leeg staan.
Op je laatste zin daarvan, ja. Zie de eerdergenoemde quotes.quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
En je reageerde op mijn post dat ze gewoon mogen kiezen welke 'straf ' ze krijgen.
Als jongeren gemotiveerd zijn om te veranderen, waarom zou je dat niet willen stimuleren?quote:Daarnaast klopt het nog steeds dat het onduidelijk hoe een rechter bepaalt of die motivatie er is. Voor een straf hoeft er wat mij betreft ook geen motivatie te zijn om die te ondergaan.
Ik zie liever dat de recidive daalt.quote:Hoewel ik dus liever veroordeelden een echte straf zie krijgen en hoop dat vele rechters deze motivatie niet zijn bij criminele jongeren. Zodat ze alsnog de cel ingaan.
Mee eens.quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:53 schreef Boldface het volgende:
[..]
Mijn punt is dat je bij het opleggen van straf aan jonge criminelen geen keuzes moet inbouwen. Het is aan rechters om straffen op te leggen. De jonge crimineel is geen klant die op zijn wenken bediend moet worden.
Jongeren thuis bij hun ouders laten zitten, is geen straf. Bovendien zijn niet alle ouders even bereid om gedragsverandering bij hun puber te bevorderen. Sommigen vinden het allemaal wel best. Ik geloof evenmin in doorgeschoten zorg- en hulpverlening in dit soort gevallen. Volgens mij kunnen we prima volstaan met puur het straffen en corrigeren van criminele jongeren. Het kost bovendien klauwen met geld, terwijl gevangeniscellen leeg staan.
Je reageerde op mijn gehele post. Maar boeiendquote:Op woensdag 23 januari 2013 14:56 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Op je laatste zin daarvan, ja. Zie de eerdergenoemde quotes.
[..]
Dat wil ook ik. Maar dat houdt meer in dan alleen sociale vaardigheidstherapie en onzin dingen zoals taartenbakken. En wederom: In samenwerking met een straf.quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:56 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Als jongeren gemotiveerd zijn om te veranderen, waarom zou je dat niet willen stimuleren?
[..]
Daders horen gestraft te worden en de kans op recidive hoort verkleind te worden. Dat kan prima in jeugdinrichtingen waar men daders ook behandeld.quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:56 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik zie liever dat de recidive daalt.
Er zal vast nog wel meer aan bod komen in het programma.quote:Op woensdag 23 januari 2013 15:04 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Dat wil ook ik. Maar dat houdt meer in dan alleen sociale vaardigheidstherapie en onzin dingen zoals taartenbakken. En wederom: In samenwerking met een straf.
Kennelijk verhoogt een langer verblijf in een inrichting als gedetineerde de kans op recidive.quote:Daders horen gestraft te worden en de kans op recidive hoort verkleind te worden. Dat kan prima in jeugdinrichtingen waar men daders ook behandeld.
Blijkbaar misdrijven zwaar genoeg om een gevangenisstraf voor te krijgen.quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:07 schreef Xa1pt het volgende:
Over wat voor vergrijpen of misdrijven hebben we het hier eigenlijk?
Is dat al eens uitgeprobeerd of is dat een vermoeden?quote:Op woensdag 23 januari 2013 15:05 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Er zal vast nog wel meer aan bod komen in het programma.
[..]
Kennelijk verhoogt een langer verblijf in een inrichting als gedetineerde de kans op recidive.
Precies.quote:Op woensdag 23 januari 2013 15:49 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Is dat al eens uitgeprobeerd of is dat een vermoeden?
Ja maar dat mag jíj niet kiezen hoor. Dat bepalen de criminele koekenbakkersquote:Op woensdag 23 januari 2013 15:57 schreef Hathor het volgende:
Wat voor taarten hebben we het over trouwens? Kersen zou er wel in gaan nu.
Helemaal niet onderhandelen met deze crimineeltjes. Gewoon straffen. Niks kiezen.quote:Op woensdag 23 januari 2013 15:59 schreef Romanus het volgende:
Gesprek met slachtoffers/nabestaanden zou kunnen helpen. Maar dan niet in ruil voor gevangenisstraf.
Voor woninginbraak bijvoorbeeld kun je ook een gevangenisstraf krijgen. Voor moord krijgen jongeren dan eerder een PIJ-maatregel opgelegd.quote:Op woensdag 23 januari 2013 15:39 schreef probeer het volgende:
[..]
Blijkbaar misdrijven zwaar genoeg om een gevangenisstraf voor te krijgen.
Kijkend naar het NL-se jeugdstrafrecht dus waarschijnlijk moord of iets dergelijks, aangezien je voor zware mishandeling gewoon een paar uurtjes schoffelen krijgt.
Maar is er dan wel goed onderbouwd wetenschappelijk bewijs dat in de westerse samenlevingen dat zwaarder straffen wel werkt, want daar roept het hardline volk ook steeds zonder dat hier tegenover bewijs bestaat.quote:Op woensdag 23 januari 2013 15:56 schreef probeer het volgende:
Zullen we vanaf nu afspreken dat als iemand zegt 'zwaarder straffen werkt niet', hij/zij met bewijs in de vorm van wetenschappelijk onderzoek komt?
We kunnen iig al vaststellen dat het huidige strafsysteem niet voldoet en dat er verandering dient te komen. Kunnen we twee kanten op: lager straffen of zwaarder straffen. Bij lager straffen krijg je de hoon van het volk en de onrust van de maatschappij over je heen en bij zwaarder straffen sluit je criminelen langer op.quote:Op woensdag 23 januari 2013 16:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar is er dan wel goed onderbouwd wetenschappelijk bewijs dat in de westerse samenlevingen dat zwaarder straffen wel werkt, want daar roept het hardline volk ook steeds zonder dat hier tegenover bewijs bestaat.
Ik zie hier alleen maar voordelen in.quote:Op woensdag 23 januari 2013 16:54 schreef Scorpie het volgende:
[..]
We kunnen iig al vaststellen dat het huidige strafsysteem niet voldoet en dat er verandering dient te komen. Kunnen we twee kanten op: lager straffen of zwaarder straffen. Bij lager straffen krijg je de hoon van het volk en de onrust van de maatschappij over je heen en bij zwaarder straffen sluit je criminelen langer op.
Je vergeet de derde, anders straffen !quote:Op woensdag 23 januari 2013 16:54 schreef Scorpie het volgende:
[..]
We kunnen iig al vaststellen dat het huidige strafsysteem niet voldoet en dat er verandering dient te komen. Kunnen we twee kanten op: lager straffen of zwaarder straffen. Bij lager straffen krijg je de hoon van het volk en de onrust van de maatschappij over je heen en bij zwaarder straffen sluit je criminelen langer op.
Nee, die derde staat in de OP. Taartjes bakken met die crimineeltjes.quote:Op woensdag 23 januari 2013 16:58 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Je vergeet de derde, anders straffen !
Ik moet wel zegen dat het een erg smakelijke keus is geworden !quote:Op woensdag 23 januari 2013 17:01 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nee, die derde staat in de OP. Taartjes bakken met die crimineeltjes.
De hoon van het volk, ik zou eerder zeggen het geroeptoeter van een stel geindoctrineerde SBS6 mensen die vaak niet meer kijken dan hart van nederland en denken dat ze door te roepen (op zijn pvv's) wel verder komen in het leven, terwijl kennis vergaring de enige weg zou moeten zijn om tot een wel overwogen oordeel te komen ipv in hysterie elkaar na te schreeuwen. Wat je hier duidelijk in dit topic al ziet alleen door het feit de TS de opeingspost naar zijn eigen mening gepresenteerd heeft ipv een objectieve weergave van de feiten zoals deze in het persbericht gepresenteerd werden.quote:Op woensdag 23 januari 2013 16:54 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wat heeft SBS/PVV/HvN er mee te makenquote:Op woensdag 23 januari 2013 17:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De hoon van het volk, ik zou eerder zeggen het geroeptoeter van een stel geindoctrineerde SBS6 mensen die vaak niet meer kijken dan hart van nederland en denken dat ze door te roepen (op zijn pvv's) wel verder komen in het leven, terwijl kennis vergaring de enige weg zou moeten zijn om tot een wel overwogen oordeel te komen ipv in hysterie elkaar na te schreeuwen. Wat je hier duidelijk in dit topic al ziet alleen door het feit de TS de opeingspost naar zijn eigen mening gepresenteerd heeft ipv een objectieve weergave van de feiten zoals deze in het persbericht gepresenteerd werden.
Maar als ik dit zeg zal ik dadelijk door de populisten wel als wereldvreemde geitenwollen links bomenknuffelende intelectueel weggezet gaan worden.
Ah de conservatieven kunnen blijkbaar niet tegen vernieuwingen in het rechtsysteem.quote:Op woensdag 23 januari 2013 17:07 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Wat heeft SBS/PVV/HvN er mee te maken![]()
Het gaat erom dat men jeugdige criminelen de kéuze geeft welke 'straf' ze willen hebben.
Zijn ze gek geworden in dit land?
Mwoh ik bedoelde meer dat ze gedwongen in gesprek moeten gaan met slachtoffers, als die slachtoffers daar om vragen etc. Geen idee hoe dat nu zitquote:Op woensdag 23 januari 2013 16:03 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Helemaal niet onderhandelen met deze crimineeltjes. Gewoon straffen. Niks kiezen.
Dat lijkt me enorm pijnlijk. Zeker als 1 van de 2 partijen dat met tegenzin doet.quote:Op woensdag 23 januari 2013 20:09 schreef Romanus het volgende:
[..]
Mwoh ik bedoelde meer dat ze gedwongen in gesprek moeten gaan met slachtoffers, als die slachtoffers daar om vragen etc. Geen idee hoe dat nu zit
ja dat is waar. Maar helaas werkt enkel een gevangenisstraf vaak niet. Ze gaan daarna toch weer de fout in. Sneue figurenquote:Op woensdag 23 januari 2013 20:10 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat lijkt me enorm pijnlijk. Zeker als 1 van de 2 partijen dat met tegenzin doet.
Dat sowieso.quote:Op woensdag 23 januari 2013 20:15 schreef Romanus het volgende:
[..]
ja dat is waar. Maar helaas werkt enkel een gevangenisstraf vaak niet. Ze gaan daarna toch weer de fout in. Sneue figuren
Dat 'mogen' kiezen is anders niet nieuws hoor, het wordt al tig jaren aangeboden aan verslaafden .. maar ook daar telt dat je eerst bereid moet zijn om geholpen te worden, daar moet je zelf voor kiezen, anders werkt het niet.quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:32 schreef Boldface het volgende:
[..]
Is het leuk daar in 'Lalaland'? Voor de duidelijkheid, het gaat hier niet om kleuters die taartjes hebben gebakken omdat ze ruzie hadden met hun vriendjes en niet meer met ze wouden spelen.quote:Op woensdag 23 januari 2013 21:35 schreef moussie het volgende:
[..]
Dat 'mogen' kiezen is anders niet nieuws hoor, het wordt al tig jaren aangeboden aan verslaafden .. maar ook daar telt dat je eerst bereid moet zijn om geholpen te worden, daar moet je zelf voor kiezen, anders werkt het niet.
Ik denk overigens dat dit uitstekend zou kunnen werken, vooral de confrontatie met de slachtoffers .. en misschien moeten ze de taartjes wel bakken voor iedereen die ze pijn en verdriet hebben gedaan met hun gedrag, met de opdracht daarover na te denken terwijl ze de deeg aan het mengen zijn of zo, een therapeutisch onderdeel van de gesprekken met ouders/slachtoffers.
Daarom moet er wat mij betreft er ook zoveel mogelijk behandeling gegeven worden naast de straf die jongeren krijgen. Helaas gebeurt dat zelden meer, omdat jeugdinrichtingen daar geen geld en/of personeel voor hebben. Het zinloos verspilde geld dat er voor dit project wordt uitgetrokken had veel beter daarvoor gebruikt kunnen worden. Dat was veel beter geweest voor zowel het rechtsgevoel van slachtoffers als voor de toekomst van de jongeren zelf.quote:Op woensdag 23 januari 2013 20:15 schreef Romanus het volgende:
[..]
ja dat is waar. Maar helaas werkt enkel een gevangenisstraf vaak niet. Ze gaan daarna toch weer de fout in. Sneue figuren
Pfoe, waar zal ik eens beginnen?quote:Op woensdag 23 januari 2013 17:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De hoon van het volk, ik zou eerder zeggen het geroeptoeter van een stel geindoctrineerde SBS6 mensen die vaak niet meer kijken dan hart van nederland en denken dat ze door te roepen (op zijn pvv's) wel verder komen in het leven, terwijl kennis vergaring de enige weg zou moeten zijn om tot een wel overwogen oordeel te komen ipv in hysterie elkaar na te schreeuwen. Wat je hier duidelijk in dit topic al ziet alleen door het feit de TS de opeingspost naar zijn eigen mening gepresenteerd heeft ipv een objectieve weergave van de feiten zoals deze in het persbericht gepresenteerd werden.
Maar als ik dit zeg zal ik dadelijk door de populisten wel als wereldvreemde geitenwollen links bomenknuffelende intelectueel weggezet gaan worden.
Je verzint ze wel mooi, ernstige mishandeling en gewapende overval .. volgens mij een wereld van verschil met 'dreigen af te glijden in het criminele circuit'quote:Op donderdag 24 januari 2013 11:54 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Is het leuk daar in 'Lalaland'? Voor de duidelijkheid, het gaat hier niet om kleuters die taartjes hebben gebakken omdat ze ruzie hadden met hun vriendjes en niet meer met ze wouden spelen.
Het gaat hier om bijna volwassenen die misdrijven zoals ernstige mishandeling en gewapende overvallen hebben gepleegd.
Had je geen argumenten meer, dat je maar persoonlijk meent te moeten aanvallen? Zoveel mogelijk kwetsen om de ander de mond te snoeren? Trouwens, ziek worden en voor de rest van je leven afhankelijk van een uitkering, als er iets zuur'verdiend' is is dat het wel .. en als toetje van die kutcommentaren van the likes of you, net alsof je in een citroen bijt.quote:Vervolgens wordt jij dan als slachtoffer voor zo'n gesprek uitgenodigd omdat zo'n 'lieve jongen' jouw kaak heeft gebroken of jouw zuurverdiende (google maar om te zien wat dat betekent) geld heeft gejat terwijl je een vuurwapen op je gericht kreeg. Als je dan een zelfgebakken taartje aangeboden wordt en van zo'n 'slachtoffer' te horen krijgt dat 'ie nog 1 weekje taarten moet bakken voor 'ie weer vrij is, dan zou ik in elk geval woedend worden en die taart in zijn gezicht gooien.
Beter ga jij maar een taart bakken voor als je onverwacht huisbezoek krijgt. Zo'n controleur verdiend taart heel wat meer dan een criminele jongere.
Ik verzin niets. Het gaat in alle gevallen om criminele jongeren die veroordeeld zijn door een rechter tot celstraf en als mogelijk een keuze krijgen om 2 weken taarten te bakken intern. Het staat je vrij om op te zoeken of de genoemde delicten tot celstraf lijden.quote:Op donderdag 24 januari 2013 13:19 schreef moussie het volgende:
[..]
Je verzint ze wel mooi, ernstige mishandeling en gewapende overval .. volgens mij een wereld van verschil met 'dreigen af te glijden in het criminele circuit'
[..]
Voor sommige commentaren ging ik out of line, mijn excuses daarvoor.quote:Op donderdag 24 januari 2013 13:19 schreef moussie het volgende:
[..]
Had je geen argumenten meer, dat je maar persoonlijk meent te moeten aanvallen? Zoveel mogelijk kwetsen om de ander de mond te snoeren? Trouwens, ziek worden en voor de rest van je leven afhankelijk van een uitkering, als er iets zuur'verdiend' is is dat het wel .. en als toetje van die kutcommentaren van the likes of you, net alsof je in een citroen bijt.
Als je dat graag wil weten, ik ben weleens beroofd. Niet onder gunpoint gelukkig, maar het was al erg genoeg. Ook heb ik een aantal koopavonden gewerkt (boekhandel) waarin er genoeg reden was om angst te hebben voor een overval. De beide winkels naast mij zijn in het verleden al overvallen (Kruidvat en juwelier en daar heb ik op de ellende van dichtbij gezien)quote:Op donderdag 24 januari 2013 13:19 schreef moussie het volgende:
[..]
Heb jij dat trouwens al eens meegemaakt, een vuurwapen op je gericht en je geld afgepakt? Zo nee, zou je het dan aan de mensen over willen laten die het wel hebben meegemaakt, of ze zo'n gesprek nou wel of niet willen?
Het is een 2 weken intern verblijf. Als je dus na een week zo'n gesprek krijgt dan kan je dus te horen krijgen van zo'n slachtofferdader dat hij nog lekker een weekje taartjes mag bakken voordat 'ie vrij is.quote:Op donderdag 24 januari 2013 13:19 schreef moussie het volgende:
[..]
Overigens krijg je niet te horen dat die nog een weekje taarten moet bakken, je krijgt te horen dat die nog een week behandeling intern krijgt en daarna intensieve begeleiding als die weer vrij is. Dat jij niet verder kan of wil lezen dan die taartjes en de rest negeert, tja ..
ondertussen lijkt dit op een reële kans om recidive te verminderen, temeer omdat de jongere er bewust voor moet kiezen, stukken effectiever dan op die leeftijd, waarin je zeer gevoelig bent voor peer pressure, langdurig opsluiten tussen andere jongeren die in meerdere of mindere mate crimineel zijn. Of denk je nou echt dat een 15-jarige er beter van wordt als die 1 jaar in de gevangenis zit?
Dat zijn geheel jouw ongefundeerde woorden. Het project moet nog beginnen en ik denk eerder dat deze criminelen zich rotlachen om hun 'straf'. In tegenstelling tot jou denk ik dat 2 weken taartenbakken voor iedereen die ze pijn en verdriet (jouw woorden) hebben gedaan niet gaat helpen.quote:Op donderdag 24 januari 2013 13:19 schreef moussie het volgende:
[..]
ondertussen lijkt dit op een reële kans om recidive te verminderen, temeer omdat de jongere er bewust voor moet kiezen, stukken effectiever dan op die leeftijd, waarin je zeer gevoelig bent voor peer pressure, langdurig opsluiten tussen andere jongeren die in meerdere of mindere mate crimineel zijn. Of denk je nou echt dat een 15-jarige er beter van wordt als die 1 jaar in de gevangenis zit?
Ten eerste gebeurt er meer dan taarten bakken, dat weet jij zelf ook wel, en ten tweede zijn er aardig wat delicten die tot celstraf kunnen leiden, naast gewapende overvallen en ernstige mishandeling. Het staat je vrij om op te zoeken welke dader wel en welke dader niet in de categorie 'dreigt af te glijden' valt en derhalve in aanmerking komt voor deze behandeling.quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ik verzin niets. Het gaat in alle gevallen om criminele jongeren die veroordeeld zijn door een rechter tot celstraf en als mogelijk een keuze krijgen om 2 weken taarten te bakken intern. Het staat je vrij om op te zoeken of de genoemde delicten tot celstraf lijden.
Okayquote:Voor sommige commentaren ging ik out of line, mijn excuses daarvoor.
Nogmaals, er is meer dan taarten bakken, en je weet nog niet eens in welke context die taarten gebakken moeten worden. En ja, ik denk dat je een jongere crimineel beter apart kan houden en intensief behandelen als die daar bereid toe is, daarmee heb je een grotere kans om iets positiefs te bereiken dat dat je hem opsluit tussen ander tuig waarvan die alleen maar slechte dingen kan leren. Zo'n jongere, waarvan een rechter denkt dat die nog te redden valt, krijgt nu meestal een taakstraf, en dat is inderdaad een wassen neus op die leeftijd. Die krijgt dus in de toekomst denkelijk deze veel zinvollere strafquote:Verder vind ik jouw visie en commentaar minstens net zo wereldvreemd als de zure commentaren van the likes of me. Serieus geloven dat tot celstraf veroordeelde criminelen beter worden van taarten bakken en dat dat een passende 'straf' is
Tja, ik dus wel, at gunpoint, het wapen doorladen terwijl het op mijn buik gericht is, dat droge klik-klik geluid vergeet ik de rest van mijn leven niet meer. Om de hoek van mijn huis nog wel, terwijl het nog licht was. Donker getinte Antillianen, de een zo 25-30 en de ander een joch van een jaar of 15-16. En ja, in dit geval zou ik zeggen dat zo'n behandeling geen nut heeft, ik ken de familie en hun bekenden en wat daaruit voortkomt, zo'n behandeling zou nutteloos zijn.quote:Als je dat graag wil weten, ik ben weleens beroofd. Niet onder gunpoint gelukkig, maar het was al erg genoeg. Ook heb ik een aantal koopavonden gewerkt (boekhandel) waarin er genoeg reden was om angst te hebben voor een overval. De beide winkels naast mij zijn in het verleden al overvallen (Kruidvat en juwelier en daar heb ik op de ellende van dichtbij gezien)
In het artikel wordt vermeld dat er gesprekken worden gevoerd met het slachtoffer en de ouders. Het is toch aan te nemen dat, voordat je die keuze überhaupt aangeboden krijgt, eerst contact wordt opgenomen met de betreffende of ze daaraan mee willen werken. Als het slachtoffer niet wil praten, dan houdt het toch gewoon op, dan is die behandeling niet mogelijk ..quote:Of een slachtoffer zo'n gesprek wil of niet is geheel aan het slachtoffer zelf.
Nergens geef ik ook anders aan.
Heb je trek in taartjes of zo, dat je maar blijft hameren op dat ene aspect van de gehele behandeling, zonder de context ervan te kennen?quote:Ik denk best dat het kan helpen bij sommige slachtoffers. In alle gevallen vind ik wel dat zo'n gesprek plaats hoort te vinden naast een passende straf. Zoals bekend vind ik 2 weken intern taarten bakken een lachwekkende straf en ik persoonlijk zou vreselijk boos worden als ik te horen zou krijgen dat dat de straf zou worden van mijn overvaller/mishandelaar. Mogelijk zou ik daarom zo'n gesprek weigeren, maar daar hoef ik gelukkig (nog) niet over na te denken.
Het is een 2 weken intern verblijf. Als je dus na een week zo'n gesprek krijgt dan kan je dus te horen krijgen van zo'n slachtofferdader dat hij nog lekker een weekje taartjes mag bakken voordat 'ie vrij is.
Je zegt het zelf, het project moet nog beginnen, en toch sta je hier al allerlei conclusies te trekken, op basis van het ene fragment dat je eruit hebt gelicht en uit zit te vergroten tot het absurde.quote:Er is geen onderzoek vooraf dat een dader moet ondergaan of 'ie wel gemotiveerd genoeg is of niet. Hij moet alleen aangeven of hij dat is en kan dus simpelweg kiezen wat hij wil. Lijkt me overigens geen moeilijke keuze, 2 weken intern taarten bakken en 2 gesprekjes voeren of de cel in.
Met die intensieve begeleiding na die 2 weekjes valt het ook reuze mee. Het is geen onderdeel van de effectieve straf en er staan geen sancties op als de dader niet mee wil werken. Overigens worden volgens de regels jeugddelinquenten in jeugdgevangenissen ook intensief begeleid, terwijl er in de praktijk helemaal niets van terecht komt. In vele gevallen smeken die jongeren zelf of ze begeleid mogen worden, maar vanwege geldgebrek en personeel gebrek is dat gewoon niet mogelijk.
Ik heb heel wat meer vertrouwen in deze jeugdgevangenissen dan in het bestuur van dit taartenbakproject dus eerst maar eens zien of die begeleiding überhaupt aangeboden gaat worden.
Zo ja, dan kunnen deze veroordeelde jongeren dit gewoon weigeren zonder juridische gevolgen.
[..]
Dat zijn geheel jouw ongefundeerde woorden. Het project moet nog beginnen en ik denk eerder dat deze criminelen zich rotlachen om hun 'straf'. In tegenstelling tot jou denk ik dat 2 weken taartenbakken voor iedereen die ze pijn en verdriet (jouw woorden) hebben gedaan niet gaat helpen.
Iemand die ernstige misdaden heeft begaan zal veel eerder in herhaling vallen als de straf wanneer die toevallig gepakt wordt 2 weken taartenbakken is.
Ik denk ook dat het kan helpen om zo iemand af te schermen van leeftijdsgenoten, maar als dat maar 2 weken is dan gaat zo iemand gewoon 'op vakantie' om 2 weken later weer met zijn criminele vrienden in herhaling te vallen. De straffen zijn voor zijn gevoel toch een grote grap.
Ik denk dat als iemand een straf begaat waar 1 jaar opstaat dat hij dan daadwerkelijk een celstraf verdiend en niet 2 weekjes intern taartenbakken. Als je zo iemand dan ook behoorlijk behandeld dan
wordt de kans op recidive ook nog eens verkleind.
Zelfs zonder behandeling lijkt mij de kans op herhaling kleiner bij celstraf, dan bij zo'n lachwekkend 2 weken durend project.
En bij dit alles is het rechtsgevoel van de slachtoffers nog niet eens meegenomen. Lijkt mij een minstens even belangrijk onderdeel.
Komen jongeren die veroordeeld zijn voor poging tot doodslag of mishandeling dan ook in aanmerking voor dit project?quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:30 schreef Lavenderr het volgende:
Binnenkort hebben we er weer 8 taartenbakkers bij
Ik hoop eigenlijk van niet.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:38 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Komen jongeren die veroordeeld zijn voor poging tot doodslag of mishandeling dan ook in aanmerking voor dit project?
Dat waren de meeste punten, maar niet mijn belangrijkste.quote:
Dat zou een beetje een onjuiste voorstelling van zaken zijn.quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Het is een 2 weken intern verblijf. Als je dus na een week zo'n gesprek krijgt dan kan je dus te horen krijgen van zo'n slachtofferdader dat hij nog lekker een weekje taartjes mag bakken voordat 'ie vrij is.
Daar wordt met geen woord over gerept, dus waar baseer je dat precies op?quote:Er is geen onderzoek vooraf dat een dader moet ondergaan of 'ie wel gemotiveerd genoeg is of niet. Hij moet alleen aangeven of hij dat is en kan dus simpelweg kiezen wat hij wil. Lijkt me overigens geen moeilijke keuze, 2 weken intern taarten bakken en 2 gesprekjes voeren of de cel in.
Op niet meewerken met de jeugdreclassering niet? Waar baseer je dat op?quote:Met die intensieve begeleiding na die 2 weekjes valt het ook reuze mee. Het is geen onderdeel van de effectieve straf en er staan geen sancties op als de dader niet mee wil werken.
Ook hiervoor geldt weer; waar baseer je dit op?quote:Overigens worden volgens de regels jeugddelinquenten in jeugdgevangenissen ook intensief begeleid, terwijl er in de praktijk helemaal niets van terecht komt. In vele gevallen smeken die jongeren zelf of ze begeleid mogen worden, maar vanwege geldgebrek en personeel gebrek is dat gewoon niet mogelijk.
Ik heb heel wat meer vertrouwen in deze jeugdgevangenissen dan in het bestuur van dit taartenbakproject dus eerst maar eens zien of die begeleiding überhaupt aangeboden gaat worden.
Zo ja, dan kunnen deze veroordeelde jongeren dit gewoon weigeren zonder juridische gevolgen.
Dat zal de praktijk uit moeten wijzen.quote:Zelfs zonder behandeling lijkt mij de kans op herhaling kleiner bij celstraf, dan bij zo'n lachwekkend 2 weken durend project.
De directe link met het hele verhaal staat gewoon in mijn OP en als je mij van leugens beticht kom dan eerst maar eens met bewijs.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:44 schreef Brum_brum het volgende:
TS die maar het halve verhaal quote is echt te triest voor woorden. Wat verwachten de tegenstanders hier nou? Dit is niet voor jongeren die moord op hun geweten hebben maar voor lui die richting de harde criminaliteit gaan. Nu is het een stomp tegen iemands kaak, na 5 jaar gevangenisstraf krijgt de volgende een mes tussen de ribben. Als jij denkt dat een criminele 16 jarige lang genoeg achter de tralies verdwijnt voor een vechtpartij om nooit meer gevaarlijk te zijn kom je zelfs in de VS bedrogen uit.
Jij hebt wel een hoge pet op he, van dit project? Wat verwacht je er van?quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:47 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat zou een beetje een onjuiste voorstelling van zaken zijn.
[..]
Daar wordt met geen woord over gerept, dus waar baseer je dat precies op?
[..]
Op niet meewerken met de jeugdreclassering niet? Waar baseer je dat op?
[..]
Ook hiervoor geldt weer; waar baseer je dit op?
[..]
Dat zal de praktijk uit moeten wijzen.
Je TS is een bericht over crimineeltjes die gezellig taartjes mogen bakken in plaats van naar de gevangenis gaan. Wat je vergeet te melden is dat het taartenbakken in de gevangenis is en op de overnachting na op hetzelfde neerkomt als in het gevang zin qua vrijheidsbeperking.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:48 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
De directe link met het hele verhaal staat gewoon in mijn OP en als je mij van leugens beticht kom dan eerst maar eens met bewijs.
Je begint zelf wel direct met een leugen, want ik heb nergens beweerd dat je bij moord voor dit traject in aanmerking komt. Vervolgens heb ik nergens beweerd dat je voor een vechtpartij zo lang achter de tralies verdwijnt om niet meer gevaarlijk te zijn. In tegendeel, ik denk dat je dan vaak niet eens de cel in hoeft.
Toch al heel wat minder vrolijk dat je topic titel niet?quote:Jeugdige criminelen die voor 'Pas op de plaats' kiezen, worden van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat begeleid in een gesloten omgeving in de jeugdgevangenis van Veenhuizen. 'Ze krijgen trainingen op het gebied van sociale vaardigheden, moeten gesprekken voeren met hun slachtoffer, praten met hun familie of gaan een taart bakken.'
Belangrijk is dat ze geen enkel contact hebben met andere gedetineerden. Hoekstra: 'Je ziet vaak dat ze dan toch weer stoer gaan doen en gaan bluffen.' Na twee weken stopt het programma. De deelnemer mag dan weer naar huis, waar verdere begeleiding op hem wacht.
Nee hoor. Het is een project, dus of het de recidive verlaagt zal nog moeten blijken en in hoeverre 2 weken daarvoor toereikend is is ook nog maar de vraag. Ik word alleen een beetje moe van de suggestieve OP en dito berichten van de TS die dit project bij voorbaat al afschrijft terwijl er weinig over bekend is.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:52 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Jij hebt wel een hoge pet op he, van dit project? Wat verwacht je er van?
Het persbericht waarin staat dat de enige voorwaarde is dat een jongere bewust moet kiezen voor dat traject. Geen onderzoek waaraan ze moeten voldoen dus.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:47 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat zou een beetje een onjuiste voorstelling van zaken zijn.
[..]
Waarom? Er is geen enkele reden waarom een dader dit niet zou kunnen doen. Het traject van 2 weken kan niet verlengt worden, ook niet als je geen enkel berouw of respect toont naar je slachtoffer toe. [quote]Op donderdag 24 januari 2013 15:47 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Daar wordt met geen woord over gerept, dus waar baseer je dat precies op?
[..]
Het enige wat een rechter kan doen is extra voorwaarden met een extra sanctie wanneer daar niet aan voldaan wordt opleggen. Legt hij alleen dat traject op, dan kan de jeugdreclassering hoogstens toezicht houden waaraan een veroordeelde niet eens hoeft mee te werken.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:47 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Op niet meewerken met de jeugdreclassering niet? Waar baseer je dat op?
[..]
Dit is algemeen bekende informatie. Omdat het jouw verhaal niet ondersteund zal je wel niet bekend zijn hiermee. Daarom wil ik je best links geven naar verschillende bronnen hierover.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:47 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ook hiervoor geldt weer; waar baseer je dit op?
[..]
En dat zou jij nog graag zien ook, ben ik bang.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:47 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat zal de praktijk uit moeten wijzen.
Twee weken in een besloten omgeving vind ik heel erg kort om daarmee recidive te voorkomen.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:58 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee hoor. Het is een project, dus of het de recidive verlaagt zal nog moeten blijken en in hoeverre 2 weken daarvoor toereikend is is ook nog maar de vraag. Ik word alleen een beetje moe van de suggestieve OP en dito berichten van de TS die dit project bij voorbaat al afschrijft terwijl er weinig over bekend is.
Nee, concreet nu. Waar lieg ik?quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:53 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Je TS is een bericht over crimineeltjes die gezellig taartjes mogen bakken in plaats van naar de gevangenis gaan. Wat je vergeet te melden is dat het taartenbakken in de gevangenis is en op de overnachting na op hetzelfde neerkomt als in het gevang zin qua vrijheidsbeperking.
[..]
Iemand die er geen zin in heeft verplichten om met de slachtoffers te praten?quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:02 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Twee weken in een besloten omgeving vind ik heel erg kort om daarmee recidive te voorkomen.
En dat ze mogen kiezen vind ik echt bespottelijk. Mocht dit project doorgaan verplicht het dan gewoon standaard.
Eens en dat kan gewoon niet in 2 weken.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:03 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Ik denk dat je alleen met het taarten bakken niet compleet bent, zeker zo belangrijk is het om de omgeving in kaart te brengen en samen te kijken naar werkbare oplossingen daarbinnen.
Als je iemand weer terug laat gaan naar de oude en vertrouwde omgeving dan kan dat versnelt zorgen voor oud gedrag, dat kun je ondervangen wellicht door daar actief samen met de persoon naar te kijken en proberen om die impact die de omgeving heeft te verkleinen.
Nee daar moet je meer tijd voor uit trekken dat zeker ! Maar tijd gaat er al genoeg in, kwestie denk ik van het roer omgooien.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:05 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Eens en dat kan gewoon niet in 2 weken.
Of slachtoffers die helemaal geen zin hebben om met de daders te praten. Slachtoffers hebben ook rechten weet je wel? Al zou je dat soms niet denken.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:05 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Iemand die er geen zin in heeft verplichten om met de slachtoffers te praten?
ah... het is therapeutisch taarten bakken?quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:53 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Je TS is een bericht over crimineeltjes die gezellig taartjes mogen bakken in plaats van naar de gevangenis gaan. Wat je vergeet te melden is dat het taartenbakken in de gevangenis is en op de overnachting na op hetzelfde neerkomt als in het gevang zin qua vrijheidsbeperking.
[..]
Toch al heel wat minder vrolijk dat je topic titel niet?
Iets weglaten terwijl je weet dat 90% van de lezers niet op de bron klikt is bijna hetzelfde.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:04 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Nee, concreet nu. Waar lieg ik?
En als je echt zo stoor bent probeer jouw eigen leugens dan ook maar gelijk te ontkrachten.
Zoals het er nu voor staat lieg jij meerdere malen in je eerste reactie op mij terwijl jij mij onterecht van leugens beticht.
Ik word een beetje moe van hypocriete users zoals jij.
Slachtoffers worden niet verplicht om mee te werken.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:06 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Of slachtoffers die helemaal geen zin hebben om met de daders te praten. Slachtoffers hebben ook rechten weet je wel? Al zou je dat soms niet denken.
Nee, er staat niet dat dat de énige voorwaarde is. Je bent alweer woorden aan het verdraaien.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:01 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Het persbericht waarin staat dat de enige voorwaarde is dat een jongere bewust moet kiezen voor dat traject. Geen onderzoek waaraan ze moeten voldoen dus.
Als een jongere zich niet aan de afspraken houdt die gemaakt zijn of niet meewerkt wordt de zaak weer teruggegeven aan het OM. Zeker bij een opgelegde maatregel of opgelegd toezicht. Hoe kom je erbij dat dat allemaal vrijwillig zou zijn?quote:Het enige wat een rechter kan doen is extra voorwaarden met een extra sanctie wanneer daar niet aan voldaan wordt opleggen. Legt hij alleen dat traject op, dan kan de jeugdreclassering hoogstens toezicht houden waaraan een veroordeelde niet eens hoeft mee te werken.
Ik ben erg benieuwd.quote:Dit is algemeen bekende informatie. Omdat het jouw verhaal niet ondersteund zal je wel niet bekend zijn hiermee. Daarom wil ik je best links geven naar verschillende bronnen hierover.
Zelf heb ik al genoeg actualiteitenprogramma's en documentaires gezien met dit verhaal.
Dat de recidive omlaag gaat? Altijd.quote:En dat zou jij nog graag zien ook, ben ik bang.
mooi !quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:09 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Slachtoffers worden niet verplicht om mee te werken.
Volslagen onzin. Ik heb nergens gelogen en jij hebt geen enkel bewijs daarvoor. Ik heb mijn mening gegeven net zoals iedereen hier doet. Nog daargelaten of 90% inderdaad niet op de link van een OPquote:Op donderdag 24 januari 2013 16:08 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Iets weglaten terwijl je weet dat 90% van de lezers niet op de bron klikt is bijna hetzelfde.
Nee, dat zou helemaal van de pot gerukt zijn als die verplichting er wel zou zijn. Al sta ik nergens meer van te kijken hoor.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:09 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Slachtoffers worden niet verplicht om mee te werken.
Mja, het klinkt natuurlijk leuk: "jongeren die intrinsiek gemotiveerd zijn om te veranderen kunnen d.m.v. dit project dat ook daadwerkelijk doen". Maar dat lijkt me nogal lastig om te meten.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:02 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Twee weken in een besloten omgeving vind ik heel erg kort om daarmee recidive te voorkomen.
En dat ze mogen kiezen vind ik echt bespottelijk. Mocht dit project doorgaan verplicht het dan gewoon standaard.
je moet eigenlijk het hele artikel lezen.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:12 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nee, dat zou helemaal van de pot gerukt zijn als die verplichting er wel zou zijn. Al sta ik nergens meer van te kijken hoor.
Twee weken taarten bakken als ze daarvoor kiezenen hup, de recidive daalt. Wie verzint zoiets?
Dat lijkt mij ook heel lastig te meten. Alleen op termijn.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:14 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Mja, het klinkt natuurlijk leuk: "jongeren die intrinsiek gemotiveerd zijn om te veranderen kunnen d.m.v. dit project dat ook daadwerkelijk doen". Maar dat lijkt me nogal lastig om te meten.
Ik denk dat ze dat pas na die 2 weken kunnen meten.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:14 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Mja, het klinkt natuurlijk leuk: "jongeren die intrinsiek gemotiveerd zijn om te veranderen kunnen d.m.v. dit project dat ook daadwerkelijk doen". Maar dat lijkt me nogal lastig om te meten.
Wat ze dan moeten doen als het niets heeft geholpen, dat weet ik ook niet, maar dat zullen zijquote:Na twee weken stopt het programma. De deelnemer mag dan weer naar huis, waar verdere begeleiding op hem wacht.
Ja, heb het hele artikel gelezen, maar ik kan er echt geen chocola(detaart) van maken.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:15 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
je moet eigenlijk het hele artikel lezen.
Minderjarige criminelen krijgen vanaf 1 februari de kans om een dreigende celstraf te voorkomen. In plaats daarvan kunnen ze een intensief behandeltraject doorlopen. Ze krijgen dan 2 weken lang in de jeugdinrichting in Veenhuizen een individueel programma, 'Pas op de plaats' genoemd, zonder dat ze contact hebben met andere gedetineerden.
Dat meldde het Openbaar Ministerie (OM) Noord-Nederland dinsdag. Jongeren die dreigen af te glijden in het criminele circuit, krijgen op deze manier de mogelijkheid om met hulp hun leven weer op de rit te krijgen, licht Petra Hoekstra, jeugdofficier bij het OM Noord-Nederland, toe. 'Het gaat om minderjarigen die op een soort keerpunt zijn beland en waarbij je de vraag kunt stellen of gewone detentie wel goed voor ze is.'
Voorwaarde is wel dat de jongere bewust kiest voor de behandeling, die direct moet starten na zijn rechtszaak. 'Het is een tik op de vingers en dat werkt alleen als je het snel uitvoert', aldus Hoekstra. Jeugdige criminelen die voor 'Pas op de plaats' kiezen, worden van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat begeleid in een gesloten omgeving in de jeugdgevangenis van Veenhuizen. 'Ze krijgen trainingen op het gebied van sociale vaardigheden, moeten gesprekken voeren met hun slachtoffer, praten met hun familie of gaan een taart bakken.'
Belangrijk is dat ze geen enkel contact hebben met andere gedetineerden. Hoekstra: 'Je ziet vaak dat ze dan toch weer stoer gaan doen en gaan bluffen.' Na twee weken stopt het programma. De deelnemer mag dan weer naar huis, waar verdere begeleiding op hem wacht.
Nee, dat zul je over een periode van zeg 5 jaar moeten meten. Voor hetzelfde geld houdt men zich een half jaartje koest en zodra de jeugdreclassering uit beeld is.. whoppa.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:18 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik denk dat ze dat pas na die 2 weken kunnen meten.
Nee, maar jeugdreclassering blijft sowieso op lange termijn nog in beeld. Dat is afhankelijk van wat ze precies hebben gedaan, maar per 2 weken een mailtje sturen dat alles oké is is niet voldoende. Zeker bij zwaardere misdrijven is die begeleiding nog best pittig. Je moet verantwoorden wat je in huis hebt, als ze het gevoel hebben dat het niet goed gaat mogen ze thuis een interventie doen, je moet op het uur af doorgeven waar je uit hangt, et cetera.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:17 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook heel lastig te meten. Alleen op termijn.
Ik hik zo tegen die twee weken aan. Dat is toch niks?
Dat.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:21 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee, dat zul je over een periode van zeg 5 jaar moeten meten. Voor hetzelfde geld houdt men zich een half jaartje koest en zodra de jeugdreclassering uit beeld is.. whoppa.
Jij moet nog bewijzen waar ik eerder woorden heb verdraait. En kom niet met die onzin uit mijn OP aan. Daarin staat mijn mening over dit traject, waarin ik geen enkel onwaar woord bij heb gezet met een directe link naar het persberichtquote:Op donderdag 24 januari 2013 16:09 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee, er staat niet dat dat de énige voorwaarde is. Je bent alweer woorden aan het verdraaien.
[..]
Dat geld alleen voor de voorwaarden tijdens het traject. Daaronder valt niet hoe zo iemand zich hoort te gedragen tijdens zo'n slachtoffergesprek. Zo'n gesprek wordt wanneer het onplezierig wordt gewoon afgekapt waarna men tot de orde van de dag overgaat.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:09 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Als een jongere zich niet aan de afspraken houdt die gemaakt zijn of niet meewerkt wordt de zaak weer teruggegeven aan het OM. Zeker bij een opgelegde maatregel of opgelegd toezicht. Hoe kom je erbij dat dat allemaal vrijwillig zou zijn?
[..]
Komt eraan en dat gaat dus niet lukken dankzij zo'n traject.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:09 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik ben erg benieuwd.
[..]
Dat de recidive omlaag gaat? Altijd.
tja het zal wel een proefballonnetje zijn denk ik?quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:21 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee, dat zul je over een periode van zeg 5 jaar moeten meten. Voor hetzelfde geld houdt men zich een half jaartje koest en zodra de jeugdreclassering uit beeld is.. whoppa.
ja, zoiets dacht ik ook dus.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:20 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Na die twee weken in afzondering gaan ze waarschijnlijk het traject verder uitwerken en zorgen dat het goed blijft gaan. Stuk nazorg en perspectieven uitwerken.
Afzondering kun je het ook niet noemen. Ze zijn de hele dag in gezelschap en hebben een heel druk programma.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:20 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Na die twee weken in afzondering gaan ze waarschijnlijk het traject verder uitwerken en zorgen dat het goed blijft gaan. Stuk nazorg en perspectieven uitwerken.
Vast plan. Vanaf 1 februari zullen de eerste veroordeelde jongeren kunnen kiezen uit celstraf of dit 2 weken durende project.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:22 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
tja het zal wel een proefballonnetje zijn denk ik?
Of is dit al een vast plan?
Het gaat over minderjarige kinderen, dus ik denk dat de ouders er ook bij betrokken moeten worden.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:25 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Ik hoop niet dat het al teveel bemoeizorg gaat worden waarbij je twee partijen gaat krijgen, waarin jeugdzorg de dominante rol gaat aannemen, dan gaat het de mist in, zeker weten.
Ah... oké dat nieuws had ik gemist.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:26 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Vast plan. Vanaf 1 februari zullen de eerste veroordeelde jongeren kunnen kiezen uit celstraf of dit 2 weken durende project.
Dat is dus zonder enige verplichting voor die veroordeelde jongeren. Ze kunnen gewoon stoppen als ze het niet bevalt. Bovendien is er nu al veel geen behandeling mogelijk voor veroordeelde jongeren dus ik betwijfel of hier wel adequate vervolgbehandeling aangeboden gaat worden. En dan nog is het alleen aangeboden en niet verplicht.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:23 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
ja, zoiets dacht ik ook dus.
Ja ik snap het, gewaagd plan wel, hopen dat het werkt dan maar.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:28 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat is dus zonder enige verplichting voor die veroordeelde jongeren. Ze kunnen gewoon stoppen als ze het niet bevalt. Bovendien is er nu al veel geen behandeling mogelijk voor veroordeelde jongeren dus ik betwijfel of hier wel adequate vervolgbehandeling aangeboden gaat worden. En dan nog is het alleen aangeboden en niet verplicht.
Ik denk dat je niet altijd die zelfreflectie nodig hebt ( in afzondering ). Wat ze bijvoorbeeld wel nodig hebben is rolmodellen en perspectieven, zowel in de zin van scholing, werk, zingevingen, en een stukje reflectie over jezelf en hierin zelfwaardering ontdekken of herontdekken. Leren dat het niet nodig is om zulk gedrag te hebben.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:25 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Afzondering kun je het ook niet noemen. Ze zijn de hele dag in gezelschap en hebben een heel druk programma.
Ze komen zo niet aan zelfreflectie toe. Iets wat misschien wel zou lukken als ze een poosje alleen op cel zouden zitten.
Je suggereert in dit topic aan de lopende band dat het zou gaan om taarten bakken. Je licht er één woord, één onderdeel van het programma uit en doet vervolgens alsof dat zo'n beetje de hoofdactiviteit zou zijn. Bullshit.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Jij moet nog bewijzen waar ik eerder woorden heb verdraait. En kom niet met die onzin uit mijn OP aan. Daarin staat mijn mening over dit traject, waarin ik geen enkel onwaar woord bij heb gezet met een directe link naar het persbericht
quote:Het gaat in alle gevallen om criminele jongeren die veroordeeld zijn door een rechter tot celstraf en als mogelijk een keuze krijgen om 2 weken taarten te bakken intern
quote:Serieus geloven dat tot celstraf veroordeelde criminelen beter worden van taarten bakken
quote:Goh, wat zouden ze liever kiezen, hun celstraf of 2 weekjes taarten bakken?
Hoe bedoel je? Als een jongere begeleiding krijgt opgelegd van de rechter heeft hij zich aan de afspraken die worden gemaakt te houden. Daar is weinig vrijwilligs aan.quote:Dat geld alleen voor de voorwaarden tijdens het traject.
Echt, hoe kom je daarbij?quote:Daaronder valt niet hoe zo iemand zich hoort te gedragen tijdens zo'n slachtoffergesprek. Zo'n gesprek wordt wanneer het onplezierig wordt gewoon afgekapt waarna men tot de orde van de dag overgaat.
Onzin. Als ze niet meewerken tijdens dit project of na deelgenomen te hebben aan het project zich niet houden aan de afspraken die gemaakt zijn wordt de zaak gewoon weer teruggegeven aan de OvJ en kunnen ze opnieuw voorkomen. Dat dit allemaal zonder consequenties zou zijn is volledig uit de lucht gegrepen.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:28 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat is dus zonder enige verplichting voor die veroordeelde jongeren.
Dat kan, maar dan mogen ze opnieuw voorkomen en krijgen ze wèl een vrijheidsstraf.quote:Ze kunnen gewoon stoppen als ze het niet bevalt.
Wie bedoel je met die mensen ?quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:30 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Ik denk dat je niet altijd die zelfreflectie nodig hebt ( in afzondering ). Wat ze bijvoorbeeld wel nodig hebben is rolmodellen en perspectieven, zowel in de zin van scholing, werk, zingevingen, en een stukje reflectie over jezelf en hierin zelfwaardering ontdekken of herontdekken. Leren dat het niet nodig is om zulk gedrag te hebben.
En hopelijk krijgen die mensen daar dan ook een stuk waardering voor terug, vanuit de omgeving en wat helemaal mooi zou zijn, vanuit de maatschappij.
De mensen die het traject doorlopen hebben.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:40 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Wie bedoel je met die mensen ?
Waarom ? omdat je iemand geen tweede kans wil geven, of omdat straf iets is wat op enkele vierkante meters moet plaatsvinden voor een aanzienlijke tijd.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:42 schreef spectrumanalyser het volgende:
het is mij nooit geleerd om een taart te bakken. ik denk er nu sterk over na om een Steelpan te jatten bij de blokker in de stille hoop dat ik de kans krijg om een goede appeltaart te mogen bakken. Dat is daarbij gesprekken mag voeren met familie, is een kans om nieuwe vrienden te maken.
[/sarcasme]
ik walg werkelijk van dit plan.
Hij krijgt na afloop van het traject begeleiding aangeboden. Nergens lees ik dat dat een verplicht onderdeel is, laat staan dat daar verplichtingen aan verbonden worden of dat de strafuitvoering ongeldig is op het moment dat hij zich daar niet aan houdt.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:35 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Je suggereert in dit topic aan de lopende band dat het zou gaan om taarten bakken. Je licht er één woord, één onderdeel van het programma uit en doet vervolgens alsof dat zo'n beetje de hoofdactiviteit zou zijn. Bullshit.
[..]
Ik heb meerdere malen gezegd dat het 1 van de 4, en dat is dan nog als je de gesprekken met ouders en met slachtoffer apart telt, onderdelen is. Het enige andere onderdeel is sociale vaardigheidstraining.
En ik noem dat taartenbakken steeds, omdat ik dat zou enorm achterlijk vind. Helemaal omdat het zo'n belangrijk onderdeel is.[quote]Op donderdag 24 januari 2013 16:35 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Als een jongere begeleiding krijgt opgelegd van de rechter heeft hij zich aan de afspraken die worden gemaakt te houden. Daar is weinig vrijwilligs aan.
[..]
Heb je ook een versie met antwoorden?quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Leesvoer Xa1pt!
[quote]https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kv-tk-2013Z00763.odt
De directeur van de betreffende inrichting is 6 jaar geleden opgestapt en de inspectie heeft onderzoek gedaan. Is die situatie nu nog steeds zo?quote:
Er is een jongen ontsnapt. Oké?quote:
Nee, dat wordt opgelegd.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Hij krijgt na afloop van het traject begeleiding aangeboden.
Dragen van een enkelband bijvoorbeeld. Bij het niet volgen van de afspraken gaat de zaak weer terug naar de OvJ en krijg je een nieuwe straf. Bij de eerste uitspraak kreeg je bijvoorbeeld een voorwaardelijke gevangenisstraf van 4 maanden en nu je je niet aan de afspraken hebt gehouden mag je dus 4 maanden gaan zitten.quote:Nergens lees ik dat dat een verplicht onderdeel is, laat staan dat daar verplichtingen aan verbonden worden of dat de strafuitvoering ongeldig is op het moment dat hij zich daar niet aan houdt.
Als jij zo overtuigd van je gelijk bent, geef dan maar aan waar dat verplicht wordt gesteld. Of nog makkelijker, geef mij maar 1 voorwaarde aan waaraan zo'n veroordeelde moet voldoen en wat het gevolg is wanneer hij dat niet doet.
Lees het eerst maar eens. En als je uitgelezen bent google dan maar eens iets als jeugdinrichtingen + misstanden of jeugdinrichtingen + slechte behandelingen of tv- programma's+ jeugdinrichtingenquote:Op donderdag 24 januari 2013 16:46 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Heb je ook een versie met antwoorden?
[..]
De directeur van de betreffende inrichting is 6 jaar geleden opgestapt en de inspectie heeft onderzoek gedaan. Is die situatie nu nog steeds zo?
[..]
Er is een jongen ontsnapt. Oké?
Zo zal het niet zijn. Het is niet even vrijblijvend een taartje bakken en dan weer gaan. Zo iets zal wel iets verder uitgedacht zijn mag ik aannemen.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:48 schreef spectrumanalyser het volgende:
het doel is absoluut prima hoor. ik zie het alleen niet matchen met de voorstelling die ze schetsen.
stel jezelf nou eens voor. je steelt, valt mensen lastig, doet dit telkens opnieuw. en je bent opgefokt.
dan mag je een taart gaan bakken.... of met familie praten. hoe zie je dat voor je.
Just did. Het eerste item zijn een viertal kamervragen zonder antwoorden, het tweede item gaat over misstanden in een inrichting in 2006 en het laatste item gaat over een AT die een ontsnapte jongere in moesten rekenen. Dat er vanwege geldgebrek wel eens iets mis gaat in een inrichting zal ongetwijfeld, maar dat het er één grote puinhoop is en jongeren zelf uit mogen zoeken wat ze doen blijkt nergens uit.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:50 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Lees het eerst maar eens. En als je uitgelezen bent google dan maar eens iets als jeugdinrichtingen + misstanden of jeugdinrichtingen + slechte behandelingen of tv- programma's+ jeugdinrichtingen
Dat staat nergens, geef maar aan anders waar dat staat. En nogmaals:quote:
Oh, dat is vreemd. Laat ik nu denken dat die daar juist wél zijn .quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:52 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Zo zal het niet zijn. Het is niet even vrijblijvend een taartje bakken en dan weer gaan. Zo iets zal wel iets verder uitgedacht zijn mag ik aannemen.
Eerst wordt je dus geïsoleerd en op dat moment zie je pas wie diegene echt is, dus zonder zijn omgeving, daar kun je in ruste met iemand aan de gang. Die jongens en meiden zijn vaak niet zo rot als je denkt, sommige misschien wel, maar die zullen daar niet zijn.
Daarna keert zo iemand weer terg in zijn normale staat, net als jij en ik. Op dat moment staat iemand weer open voor suggesties en kun je er iets mee aanvangen. Daarna komt de nabegeleiding om iemand op het goede pad te houden.
http://www.bjzhaaglanden.(...)en/jeugdreclasseringquote:Op donderdag 24 januari 2013 16:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat staat nergens, geef maar aan anders waar dat staat. En nogmaals:
Als jij zo overtuigd van je gelijk bent, geef dan maar aan waar dat verplicht wordt gesteld. Of nog makkelijker, geef mij maar 1 voorwaarde aan waaraan zo'n veroordeelde moet voldoen en wat het gevolg is wanneer hij dat niet doet.
En waar baseer jij dat op ?quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:54 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Oh, dat is vreemd. Laat ik nu denken dat die daar juist wél zijn .
Ja en? Leuk verhaaltje, maar we hebben het hier niet over enkelbanden.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:50 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dragen van een enkelband bijvoorbeeld. Bij het niet volgen van de afspraken gaat de zaak weer terug naar de OvJ en krijg je een nieuwe straf. Bij de eerste uitspraak kreeg je bijvoorbeeld een voorwaardelijke gevangenisstraf van 4 maanden en nu je je niet aan de afspraken hebt gehouden mag je dus 4 maanden gaan zitten.
Je wilde een voorbeeld van een afspraak die gemaakt wordt en de consequentie die het kan hebben als je je daar niet aan houdt.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:56 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ja en? Leuk verhaaltje, maar we hebben het hier niet over enkelbanden.
Nope. De begeleiding van de jeugdreclassering is verplicht, dat is namelijk een maatregel die de rechter oplegt.quote:We hebben het hier over een taartenbakproject en een vrijblijvende behandeling daarna.
Dit heeft helemaal niets met het topic te maken. Ik wilde van jou zien waar dat het staat dat het gevolgen heeft om niet mee te werken met de behandeling na het traject. En welke voorwaarden zo'n veroordeelde aan moet voldoen. Dat het gevolgen heeft om niet aan de voorwaarden van een enkelband te voldoen wist ik ook prima. Heeft alleen helemaal niets met dit topic of mijn vraag te maken.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:58 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Je wilde een voorbeeld van een afspraak die gemaakt wordt en de consequentie die het kan hebben als je je daar niet aan houdt.
[..]
Geloof ik niets van en dat staat nergens. Tenzij een rechter apart voorwaarden en consequenties aan deze behandeling verbind is het geheel vrijwillig.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:58 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nope. De begeleiding van de jeugdreclassering is verplicht, dat is namelijk een maatregel die de rechter oplegt.
Nou hier dus.quote:Op donderdag 24 januari 2013 17:02 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dit heeft helemaal niets met het topic te maken. Ik wilde van jou zien waar dat het staat dat het gevolgen heeft om niet mee te werken met de behandeling na het traject.
Dat zal per behandelplan verschillen.quote:En welke voorwaarden zo'n veroordeelde aan moet voldoen.
Oh, ik dacht dat je net iets vroeg.quote:Dat het gevolgen heeft om niet aan de voorwaarden van een enkelband te voldoen wist ik ook prima. Heeft alleen helemaal niets met dit topic of mijn vraag te maken.
quote:Nergens lees ik dat dat een verplicht onderdeel is, laat staan dat daar verplichtingen aan verbonden worden of dat de strafuitvoering ongeldig is op het moment dat hij zich daar niet aan houdt.
Zie de link hierboven en hier.quote:Op donderdag 24 januari 2013 17:03 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Geloof ik niets van en dat staat nergens.
Een behandeling is vrijwel nooit vrijwillig als de rechter er aan te pas komt. Zie de 2 links hierboven.quote:Tenzij een rechter apart voorwaarden en consequenties aan deze behandeling verbind is het geheel vrijwillig.
Het feit dat ze een veroordeling hebben misschien?quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:54 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
En waar baseer jij dat op ?
Jij hebt trouwens wel heel vaak de neiging om op hele kleine stukjes in te gaan die je nog zou kunnen uitleggen als tegenargument, ben je het ook wel eens ergens mee eens?? Dat is ook wel eens leuk voor de verandering
Er staat ook nergens dat de buurvrouw dat gaat doen, dan is het natuurlijk wel het meest logische dat de begeleiding nog steeds via jeugdreclassering gaat, maar aangezien die logica niet in je eenzijdige mening straatje past kan dat natuurlijk niet.quote:Op donderdag 24 januari 2013 17:13 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Leuke verhalen over de jeugdreclassering weer. Heeft alleen wederom niets met dit onderwerp te maken.
Nergens staat dat de begeleiding via de jeugdreclassering gaat. Kans is groter dat een medewerker van het project voor begeleiding zorgt achteraf.
quote:Op donderdag 24 januari 2013 17:13 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Leuke verhalen over de jeugdreclassering weer. Heeft alleen wederom niets met dit onderwerp te maken.
Jawel, lezen. Jeugdreclassering is onderdeel van Jeugdzorg. Zo, cirkeltje weer rond.quote:Nergens staat dat de begeleiding via de jeugdreclassering gaat.
Die werken allebei voor dezelfde instantie dus dat zou best kunnen als ze parttime 2 functies doet.quote:Kans is groter dat een medewerker van het project voor begeleiding zorgt achteraf.
Dan moeten ze het plan beter uit de doeken doen wellicht, maar er zit meer achter dan je wellicht in eerste instantie denkt, de media heeft dat dus niet erg goed in beeld gebracht.quote:Op donderdag 24 januari 2013 17:12 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Het feit dat ze een veroordeling hebben misschien?
En nee, ik vind dit een plan wat nergens op slaat. Twee weken taarttherapie en men verwacht minder recidive?
Flikker op met je nuance, dit moet wel een onderbuiktopic blijven ja!quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:30 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Ik heb het gelezen en nergens lees ik dat dit traject onder 1 van de 5 voorwaarden valt.quote:Op donderdag 24 januari 2013 17:16 schreef Xa1pt het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Vullen we hier zo ongeveer een heel topic met gelul over de Jeugdreclassering, krijg je links waarin duidelijk te lezen valt dat het níet om een vrijwillige behandeling / begeleiding gaat, heeft het vervolgens geen fuck met het topic te maken.
[..]
Jawel, lezen. Jeugdreclassering is onderdeel van Jeugdzorg. Zo, cirkeltje weer rond.
[..]
Die werken allebei voor dezelfde instantie dus dat zou best kunnen als ze parttime 2 functies doet.
Ik wil graag nog een derde optie toevoegen.quote:Op woensdag 23 januari 2013 10:40 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Vanaf volgende week kunnen veroordeelden criminele jongeren hun celstraf afkopen door 2 weekjes taarten te bakken. Ook mogen ze in plaats van celstraffen een goed gesprek gaan voeren met hun moeder of slachtoffer. Dit project krijgt de stoere naam: 'Pas op de plaats', want zo klinkt het in ieder geval nog als iets wat op een straf lijkt.
De enige voorwaarden: De criminele jongeren moetenmogen zelf kiezen voor de behandeling, die direct moet starten na zijn rechtszaak. 'Het is een tik op de vingers en dat werkt alleen als je het snel uitvoert'.
Goh, wat zouden ze liever kiezen, hun celstraf of 2 weekjes taarten bakken?
dium=RSS
Mits er zelfgebakken taart erbij zit natuurlijkquote:Op donderdag 24 januari 2013 17:36 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Ik wil graag nog een derde optie toevoegen.
[ afbeelding ]
en ik gok dat men massaal de derde optie kiest.
Waarom staat het dan nog in nws en niet in onzin?quote:Op donderdag 24 januari 2013 17:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Flikker op met je nuance, dit moet wel een onderbuiktopic blijven ja!
Ja, ik ben namelijk nog niet uit het oog verloren dat we het hebben over jongeren die op een keerpunt staan .. en in het geval van dat gezin en hun bekenden weet ik dat dat keerpunt al bereikt is voor ze de leeftijd van 12 jaar hebben bereikt. Maar anders, natuurlijk, zowel ik alsook de maatschappij hebben er meer aan dat zo'n jong asap weer op het goede pad raakt, ik help liever mee aan een poging daartoe dan dat ik toekijk terwijl dat jong in de gevangenis een volleerde opleiding tot crimineel krijgt van zijn matties.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:42 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat waren de meeste punten, maar niet mijn belangrijkste.
-Vind jij dit een passende straf dan? En dan bedoel ik straf, dus niet of jij denkt dat de recidive hiermee minder wordt. Denk dan bijvoorbeeld aan datgene wat jezelf is overkomen. Als die 16-jarige jongen die een geladen pistool op jou richtte en je beroofde zo'n straf zou krijgen zou je dat dan rechtvaardig vinden? En denk je soms dat zo iemand (jij kent zijn achtergrond en geeft aan dat hij volgens jou niet te behandelen is) af zal schrikken om in herhaling te vallen als hij zo'n 'straf' krijgt?
Waar haal je dat vandaan? Dat staat nergens, evenmin als dat er ergens staat dat ze een cursus taarten bakken krijgen ..quote:Het gaat dus om misdaden van dit kaliber. Zaken waarbij een rechter een taakstraf op legt komen hiervoor niet in aanmerking, alleen zwaardere misdrijven. Het is ook waar dat sommige criminelen niet te behandelen zijn. Voor hun geld dan alleen nog maar een gepaste straf.
'Of' en 'een', het komt dus in plaats van iets anders, en het gaat om een enkele taart .. een totaal ander verhaal dan hetgeen jij ervan probeert te maken.quote:'Ze krijgen trainingen op het gebied van sociale vaardigheden, moeten gesprekken voeren met hun slachtoffer, praten met hun familie of gaan een taart bakken.'
Nee, dit is ook een traject wat nog moet starten, hè. Staat bovendien nog eens in de laatste zin van het nieuwsbericht.quote:Op donderdag 24 januari 2013 17:25 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ik heb het gelezen en nergens lees ik dat dit traject onder 1 van de 5 voorwaarden valt.
'' Wanneer komt een jongere bij de Jeugdreclassering terecht?
Via de Raad voor Kinderbescherming, omdat de jongere in aanraking is geweest met de politie.
Als de strafzaak van de jongere voorwaardelijk is geseponeerd. Als de jongere zich aan de voorwaarden houdt en de taakstraf goed uitvoert, hoeft het niet voor de kinderrechter te verschijnen en krijgt dus geen strafblad.
Wanneer de jongere een tijd in voorarrest heeft gezeten en wordt geschorst (vrijgelaten) op voorwaarde dat de jongere naar de aanwijzingen van de jeugdreclassering luistert.
Door de kinderrechter wordt uitgesproken dat de jongere tijdens zijn proeftijd zich aan de adviezen van de jeugdreclassering moet houden.
Wanneer de jongere in een jeugdgevangenis zit en binnenkort vrijkomt.''
Hoe kom je aan het idee dat langer straffen recidive voorkomt? De meeste recidive vindt juist plaats bij straffen van een half jaar of langer.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:02 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Je kan iemand alleen maar helpen als die geholpen wil wordenquote:En dat ze mogen kiezen vind ik echt bespottelijk. Mocht dit project doorgaan verplicht het dan gewoon standaard.
Ja.quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:03 schreef 3-voud het volgende:
Denken die geitewollensokken nu echt dat na zon behandeling die knapen terugkeren naar hun buurt en gang en dan zeggen er niet meer aan mee te willen doen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |