Jeugddetentie met behandeling is een veel voorkomende straf. Hoewel er wegens geldgebrek meestal niets van die behandeling komt. Dat maakt deze nieuwe maatregel des te schrijnender.quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:53 schreef paddy het volgende:
Ik ben geloof ik niet helemaal bij. een minderjarige in detentie?
Als dat ertoe leidt dat jongeren recidiveren kun je je afvragen of dat het resultaat is wat je voor ogen hebt.quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:53 schreef Boldface het volgende:
Volgens mij kunnen we prima volstaan met puur het straffen en corrigeren van criminele jongeren.
Als dit werkt zal dit op termijn toch goedkoper kunnen zijn?quote:Het kost bovendien klauwen met geld, terwijl gevangeniscellen leeg staan.
Op je laatste zin daarvan, ja. Zie de eerdergenoemde quotes.quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
En je reageerde op mijn post dat ze gewoon mogen kiezen welke 'straf ' ze krijgen.
Als jongeren gemotiveerd zijn om te veranderen, waarom zou je dat niet willen stimuleren?quote:Daarnaast klopt het nog steeds dat het onduidelijk hoe een rechter bepaalt of die motivatie er is. Voor een straf hoeft er wat mij betreft ook geen motivatie te zijn om die te ondergaan.
Ik zie liever dat de recidive daalt.quote:Hoewel ik dus liever veroordeelden een echte straf zie krijgen en hoop dat vele rechters deze motivatie niet zijn bij criminele jongeren. Zodat ze alsnog de cel ingaan.
Mee eens.quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:53 schreef Boldface het volgende:
[..]
Mijn punt is dat je bij het opleggen van straf aan jonge criminelen geen keuzes moet inbouwen. Het is aan rechters om straffen op te leggen. De jonge crimineel is geen klant die op zijn wenken bediend moet worden.
Jongeren thuis bij hun ouders laten zitten, is geen straf. Bovendien zijn niet alle ouders even bereid om gedragsverandering bij hun puber te bevorderen. Sommigen vinden het allemaal wel best. Ik geloof evenmin in doorgeschoten zorg- en hulpverlening in dit soort gevallen. Volgens mij kunnen we prima volstaan met puur het straffen en corrigeren van criminele jongeren. Het kost bovendien klauwen met geld, terwijl gevangeniscellen leeg staan.
Je reageerde op mijn gehele post. Maar boeiendquote:Op woensdag 23 januari 2013 14:56 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Op je laatste zin daarvan, ja. Zie de eerdergenoemde quotes.
[..]
Dat wil ook ik. Maar dat houdt meer in dan alleen sociale vaardigheidstherapie en onzin dingen zoals taartenbakken. En wederom: In samenwerking met een straf.quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:56 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Als jongeren gemotiveerd zijn om te veranderen, waarom zou je dat niet willen stimuleren?
[..]
Daders horen gestraft te worden en de kans op recidive hoort verkleind te worden. Dat kan prima in jeugdinrichtingen waar men daders ook behandeld.quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:56 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik zie liever dat de recidive daalt.
Er zal vast nog wel meer aan bod komen in het programma.quote:Op woensdag 23 januari 2013 15:04 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Dat wil ook ik. Maar dat houdt meer in dan alleen sociale vaardigheidstherapie en onzin dingen zoals taartenbakken. En wederom: In samenwerking met een straf.
Kennelijk verhoogt een langer verblijf in een inrichting als gedetineerde de kans op recidive.quote:Daders horen gestraft te worden en de kans op recidive hoort verkleind te worden. Dat kan prima in jeugdinrichtingen waar men daders ook behandeld.
Blijkbaar misdrijven zwaar genoeg om een gevangenisstraf voor te krijgen.quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:07 schreef Xa1pt het volgende:
Over wat voor vergrijpen of misdrijven hebben we het hier eigenlijk?
Is dat al eens uitgeprobeerd of is dat een vermoeden?quote:Op woensdag 23 januari 2013 15:05 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Er zal vast nog wel meer aan bod komen in het programma.
[..]
Kennelijk verhoogt een langer verblijf in een inrichting als gedetineerde de kans op recidive.
Precies.quote:Op woensdag 23 januari 2013 15:49 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Is dat al eens uitgeprobeerd of is dat een vermoeden?
Ja maar dat mag jíj niet kiezen hoor. Dat bepalen de criminele koekenbakkersquote:Op woensdag 23 januari 2013 15:57 schreef Hathor het volgende:
Wat voor taarten hebben we het over trouwens? Kersen zou er wel in gaan nu.
Helemaal niet onderhandelen met deze crimineeltjes. Gewoon straffen. Niks kiezen.quote:Op woensdag 23 januari 2013 15:59 schreef Romanus het volgende:
Gesprek met slachtoffers/nabestaanden zou kunnen helpen. Maar dan niet in ruil voor gevangenisstraf.
Voor woninginbraak bijvoorbeeld kun je ook een gevangenisstraf krijgen. Voor moord krijgen jongeren dan eerder een PIJ-maatregel opgelegd.quote:Op woensdag 23 januari 2013 15:39 schreef probeer het volgende:
[..]
Blijkbaar misdrijven zwaar genoeg om een gevangenisstraf voor te krijgen.
Kijkend naar het NL-se jeugdstrafrecht dus waarschijnlijk moord of iets dergelijks, aangezien je voor zware mishandeling gewoon een paar uurtjes schoffelen krijgt.
Maar is er dan wel goed onderbouwd wetenschappelijk bewijs dat in de westerse samenlevingen dat zwaarder straffen wel werkt, want daar roept het hardline volk ook steeds zonder dat hier tegenover bewijs bestaat.quote:Op woensdag 23 januari 2013 15:56 schreef probeer het volgende:
Zullen we vanaf nu afspreken dat als iemand zegt 'zwaarder straffen werkt niet', hij/zij met bewijs in de vorm van wetenschappelijk onderzoek komt?
We kunnen iig al vaststellen dat het huidige strafsysteem niet voldoet en dat er verandering dient te komen. Kunnen we twee kanten op: lager straffen of zwaarder straffen. Bij lager straffen krijg je de hoon van het volk en de onrust van de maatschappij over je heen en bij zwaarder straffen sluit je criminelen langer op.quote:Op woensdag 23 januari 2013 16:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar is er dan wel goed onderbouwd wetenschappelijk bewijs dat in de westerse samenlevingen dat zwaarder straffen wel werkt, want daar roept het hardline volk ook steeds zonder dat hier tegenover bewijs bestaat.
Ik zie hier alleen maar voordelen in.quote:Op woensdag 23 januari 2013 16:54 schreef Scorpie het volgende:
[..]
We kunnen iig al vaststellen dat het huidige strafsysteem niet voldoet en dat er verandering dient te komen. Kunnen we twee kanten op: lager straffen of zwaarder straffen. Bij lager straffen krijg je de hoon van het volk en de onrust van de maatschappij over je heen en bij zwaarder straffen sluit je criminelen langer op.
Je vergeet de derde, anders straffen !quote:Op woensdag 23 januari 2013 16:54 schreef Scorpie het volgende:
[..]
We kunnen iig al vaststellen dat het huidige strafsysteem niet voldoet en dat er verandering dient te komen. Kunnen we twee kanten op: lager straffen of zwaarder straffen. Bij lager straffen krijg je de hoon van het volk en de onrust van de maatschappij over je heen en bij zwaarder straffen sluit je criminelen langer op.
Nee, die derde staat in de OP. Taartjes bakken met die crimineeltjes.quote:Op woensdag 23 januari 2013 16:58 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Je vergeet de derde, anders straffen !
Ik moet wel zegen dat het een erg smakelijke keus is geworden !quote:Op woensdag 23 januari 2013 17:01 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nee, die derde staat in de OP. Taartjes bakken met die crimineeltjes.
De hoon van het volk, ik zou eerder zeggen het geroeptoeter van een stel geindoctrineerde SBS6 mensen die vaak niet meer kijken dan hart van nederland en denken dat ze door te roepen (op zijn pvv's) wel verder komen in het leven, terwijl kennis vergaring de enige weg zou moeten zijn om tot een wel overwogen oordeel te komen ipv in hysterie elkaar na te schreeuwen. Wat je hier duidelijk in dit topic al ziet alleen door het feit de TS de opeingspost naar zijn eigen mening gepresenteerd heeft ipv een objectieve weergave van de feiten zoals deze in het persbericht gepresenteerd werden.quote:Op woensdag 23 januari 2013 16:54 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wat heeft SBS/PVV/HvN er mee te makenquote:Op woensdag 23 januari 2013 17:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De hoon van het volk, ik zou eerder zeggen het geroeptoeter van een stel geindoctrineerde SBS6 mensen die vaak niet meer kijken dan hart van nederland en denken dat ze door te roepen (op zijn pvv's) wel verder komen in het leven, terwijl kennis vergaring de enige weg zou moeten zijn om tot een wel overwogen oordeel te komen ipv in hysterie elkaar na te schreeuwen. Wat je hier duidelijk in dit topic al ziet alleen door het feit de TS de opeingspost naar zijn eigen mening gepresenteerd heeft ipv een objectieve weergave van de feiten zoals deze in het persbericht gepresenteerd werden.
Maar als ik dit zeg zal ik dadelijk door de populisten wel als wereldvreemde geitenwollen links bomenknuffelende intelectueel weggezet gaan worden.
Ah de conservatieven kunnen blijkbaar niet tegen vernieuwingen in het rechtsysteem.quote:Op woensdag 23 januari 2013 17:07 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Wat heeft SBS/PVV/HvN er mee te maken![]()
Het gaat erom dat men jeugdige criminelen de kéuze geeft welke 'straf' ze willen hebben.
Zijn ze gek geworden in dit land?
Mwoh ik bedoelde meer dat ze gedwongen in gesprek moeten gaan met slachtoffers, als die slachtoffers daar om vragen etc. Geen idee hoe dat nu zitquote:Op woensdag 23 januari 2013 16:03 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Helemaal niet onderhandelen met deze crimineeltjes. Gewoon straffen. Niks kiezen.
Dat lijkt me enorm pijnlijk. Zeker als 1 van de 2 partijen dat met tegenzin doet.quote:Op woensdag 23 januari 2013 20:09 schreef Romanus het volgende:
[..]
Mwoh ik bedoelde meer dat ze gedwongen in gesprek moeten gaan met slachtoffers, als die slachtoffers daar om vragen etc. Geen idee hoe dat nu zit
ja dat is waar. Maar helaas werkt enkel een gevangenisstraf vaak niet. Ze gaan daarna toch weer de fout in. Sneue figurenquote:Op woensdag 23 januari 2013 20:10 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat lijkt me enorm pijnlijk. Zeker als 1 van de 2 partijen dat met tegenzin doet.
Dat sowieso.quote:Op woensdag 23 januari 2013 20:15 schreef Romanus het volgende:
[..]
ja dat is waar. Maar helaas werkt enkel een gevangenisstraf vaak niet. Ze gaan daarna toch weer de fout in. Sneue figuren
Dat 'mogen' kiezen is anders niet nieuws hoor, het wordt al tig jaren aangeboden aan verslaafden .. maar ook daar telt dat je eerst bereid moet zijn om geholpen te worden, daar moet je zelf voor kiezen, anders werkt het niet.quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:32 schreef Boldface het volgende:
[..]
Je noemt iets dat in de discussie nog onderbelicht is gebleven, namelijk: kiezen welke straf je wilt.
Daarvan is inderdaad ook nog eens sprake. We zijn zo ver heen dat we jongeren niet meer effectief kunnen straffen en daarom zelfs maar de mond gaan gunnen. Als dit soort idioterie zo goed is voor die jongeren, waarom wordt dat dan niet verplicht gesteld? Hoezo kiezen?
Is het leuk daar in 'Lalaland'? Voor de duidelijkheid, het gaat hier niet om kleuters die taartjes hebben gebakken omdat ze ruzie hadden met hun vriendjes en niet meer met ze wouden spelen.quote:Op woensdag 23 januari 2013 21:35 schreef moussie het volgende:
[..]
Dat 'mogen' kiezen is anders niet nieuws hoor, het wordt al tig jaren aangeboden aan verslaafden .. maar ook daar telt dat je eerst bereid moet zijn om geholpen te worden, daar moet je zelf voor kiezen, anders werkt het niet.
Ik denk overigens dat dit uitstekend zou kunnen werken, vooral de confrontatie met de slachtoffers .. en misschien moeten ze de taartjes wel bakken voor iedereen die ze pijn en verdriet hebben gedaan met hun gedrag, met de opdracht daarover na te denken terwijl ze de deeg aan het mengen zijn of zo, een therapeutisch onderdeel van de gesprekken met ouders/slachtoffers.
Daarom moet er wat mij betreft er ook zoveel mogelijk behandeling gegeven worden naast de straf die jongeren krijgen. Helaas gebeurt dat zelden meer, omdat jeugdinrichtingen daar geen geld en/of personeel voor hebben. Het zinloos verspilde geld dat er voor dit project wordt uitgetrokken had veel beter daarvoor gebruikt kunnen worden. Dat was veel beter geweest voor zowel het rechtsgevoel van slachtoffers als voor de toekomst van de jongeren zelf.quote:Op woensdag 23 januari 2013 20:15 schreef Romanus het volgende:
[..]
ja dat is waar. Maar helaas werkt enkel een gevangenisstraf vaak niet. Ze gaan daarna toch weer de fout in. Sneue figuren
Pfoe, waar zal ik eens beginnen?quote:Op woensdag 23 januari 2013 17:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De hoon van het volk, ik zou eerder zeggen het geroeptoeter van een stel geindoctrineerde SBS6 mensen die vaak niet meer kijken dan hart van nederland en denken dat ze door te roepen (op zijn pvv's) wel verder komen in het leven, terwijl kennis vergaring de enige weg zou moeten zijn om tot een wel overwogen oordeel te komen ipv in hysterie elkaar na te schreeuwen. Wat je hier duidelijk in dit topic al ziet alleen door het feit de TS de opeingspost naar zijn eigen mening gepresenteerd heeft ipv een objectieve weergave van de feiten zoals deze in het persbericht gepresenteerd werden.
Maar als ik dit zeg zal ik dadelijk door de populisten wel als wereldvreemde geitenwollen links bomenknuffelende intelectueel weggezet gaan worden.
Je verzint ze wel mooi, ernstige mishandeling en gewapende overval .. volgens mij een wereld van verschil met 'dreigen af te glijden in het criminele circuit'quote:Op donderdag 24 januari 2013 11:54 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Is het leuk daar in 'Lalaland'? Voor de duidelijkheid, het gaat hier niet om kleuters die taartjes hebben gebakken omdat ze ruzie hadden met hun vriendjes en niet meer met ze wouden spelen.
Het gaat hier om bijna volwassenen die misdrijven zoals ernstige mishandeling en gewapende overvallen hebben gepleegd.
Had je geen argumenten meer, dat je maar persoonlijk meent te moeten aanvallen? Zoveel mogelijk kwetsen om de ander de mond te snoeren? Trouwens, ziek worden en voor de rest van je leven afhankelijk van een uitkering, als er iets zuur'verdiend' is is dat het wel .. en als toetje van die kutcommentaren van the likes of you, net alsof je in een citroen bijt.quote:Vervolgens wordt jij dan als slachtoffer voor zo'n gesprek uitgenodigd omdat zo'n 'lieve jongen' jouw kaak heeft gebroken of jouw zuurverdiende (google maar om te zien wat dat betekent) geld heeft gejat terwijl je een vuurwapen op je gericht kreeg. Als je dan een zelfgebakken taartje aangeboden wordt en van zo'n 'slachtoffer' te horen krijgt dat 'ie nog 1 weekje taarten moet bakken voor 'ie weer vrij is, dan zou ik in elk geval woedend worden en die taart in zijn gezicht gooien.
Beter ga jij maar een taart bakken voor als je onverwacht huisbezoek krijgt. Zo'n controleur verdiend taart heel wat meer dan een criminele jongere.
Ik verzin niets. Het gaat in alle gevallen om criminele jongeren die veroordeeld zijn door een rechter tot celstraf en als mogelijk een keuze krijgen om 2 weken taarten te bakken intern. Het staat je vrij om op te zoeken of de genoemde delicten tot celstraf lijden.quote:Op donderdag 24 januari 2013 13:19 schreef moussie het volgende:
[..]
Je verzint ze wel mooi, ernstige mishandeling en gewapende overval .. volgens mij een wereld van verschil met 'dreigen af te glijden in het criminele circuit'
[..]
Voor sommige commentaren ging ik out of line, mijn excuses daarvoor.quote:Op donderdag 24 januari 2013 13:19 schreef moussie het volgende:
[..]
Had je geen argumenten meer, dat je maar persoonlijk meent te moeten aanvallen? Zoveel mogelijk kwetsen om de ander de mond te snoeren? Trouwens, ziek worden en voor de rest van je leven afhankelijk van een uitkering, als er iets zuur'verdiend' is is dat het wel .. en als toetje van die kutcommentaren van the likes of you, net alsof je in een citroen bijt.
Als je dat graag wil weten, ik ben weleens beroofd. Niet onder gunpoint gelukkig, maar het was al erg genoeg. Ook heb ik een aantal koopavonden gewerkt (boekhandel) waarin er genoeg reden was om angst te hebben voor een overval. De beide winkels naast mij zijn in het verleden al overvallen (Kruidvat en juwelier en daar heb ik op de ellende van dichtbij gezien)quote:Op donderdag 24 januari 2013 13:19 schreef moussie het volgende:
[..]
Heb jij dat trouwens al eens meegemaakt, een vuurwapen op je gericht en je geld afgepakt? Zo nee, zou je het dan aan de mensen over willen laten die het wel hebben meegemaakt, of ze zo'n gesprek nou wel of niet willen?
Het is een 2 weken intern verblijf. Als je dus na een week zo'n gesprek krijgt dan kan je dus te horen krijgen van zo'n slachtofferdader dat hij nog lekker een weekje taartjes mag bakken voordat 'ie vrij is.quote:Op donderdag 24 januari 2013 13:19 schreef moussie het volgende:
[..]
Overigens krijg je niet te horen dat die nog een weekje taarten moet bakken, je krijgt te horen dat die nog een week behandeling intern krijgt en daarna intensieve begeleiding als die weer vrij is. Dat jij niet verder kan of wil lezen dan die taartjes en de rest negeert, tja ..
ondertussen lijkt dit op een reële kans om recidive te verminderen, temeer omdat de jongere er bewust voor moet kiezen, stukken effectiever dan op die leeftijd, waarin je zeer gevoelig bent voor peer pressure, langdurig opsluiten tussen andere jongeren die in meerdere of mindere mate crimineel zijn. Of denk je nou echt dat een 15-jarige er beter van wordt als die 1 jaar in de gevangenis zit?
Dat zijn geheel jouw ongefundeerde woorden. Het project moet nog beginnen en ik denk eerder dat deze criminelen zich rotlachen om hun 'straf'. In tegenstelling tot jou denk ik dat 2 weken taartenbakken voor iedereen die ze pijn en verdriet (jouw woorden) hebben gedaan niet gaat helpen.quote:Op donderdag 24 januari 2013 13:19 schreef moussie het volgende:
[..]
ondertussen lijkt dit op een reële kans om recidive te verminderen, temeer omdat de jongere er bewust voor moet kiezen, stukken effectiever dan op die leeftijd, waarin je zeer gevoelig bent voor peer pressure, langdurig opsluiten tussen andere jongeren die in meerdere of mindere mate crimineel zijn. Of denk je nou echt dat een 15-jarige er beter van wordt als die 1 jaar in de gevangenis zit?
Ten eerste gebeurt er meer dan taarten bakken, dat weet jij zelf ook wel, en ten tweede zijn er aardig wat delicten die tot celstraf kunnen leiden, naast gewapende overvallen en ernstige mishandeling. Het staat je vrij om op te zoeken welke dader wel en welke dader niet in de categorie 'dreigt af te glijden' valt en derhalve in aanmerking komt voor deze behandeling.quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ik verzin niets. Het gaat in alle gevallen om criminele jongeren die veroordeeld zijn door een rechter tot celstraf en als mogelijk een keuze krijgen om 2 weken taarten te bakken intern. Het staat je vrij om op te zoeken of de genoemde delicten tot celstraf lijden.
Okayquote:Voor sommige commentaren ging ik out of line, mijn excuses daarvoor.
Nogmaals, er is meer dan taarten bakken, en je weet nog niet eens in welke context die taarten gebakken moeten worden. En ja, ik denk dat je een jongere crimineel beter apart kan houden en intensief behandelen als die daar bereid toe is, daarmee heb je een grotere kans om iets positiefs te bereiken dat dat je hem opsluit tussen ander tuig waarvan die alleen maar slechte dingen kan leren. Zo'n jongere, waarvan een rechter denkt dat die nog te redden valt, krijgt nu meestal een taakstraf, en dat is inderdaad een wassen neus op die leeftijd. Die krijgt dus in de toekomst denkelijk deze veel zinvollere strafquote:Verder vind ik jouw visie en commentaar minstens net zo wereldvreemd als de zure commentaren van the likes of me. Serieus geloven dat tot celstraf veroordeelde criminelen beter worden van taarten bakken en dat dat een passende 'straf' is
Tja, ik dus wel, at gunpoint, het wapen doorladen terwijl het op mijn buik gericht is, dat droge klik-klik geluid vergeet ik de rest van mijn leven niet meer. Om de hoek van mijn huis nog wel, terwijl het nog licht was. Donker getinte Antillianen, de een zo 25-30 en de ander een joch van een jaar of 15-16. En ja, in dit geval zou ik zeggen dat zo'n behandeling geen nut heeft, ik ken de familie en hun bekenden en wat daaruit voortkomt, zo'n behandeling zou nutteloos zijn.quote:Als je dat graag wil weten, ik ben weleens beroofd. Niet onder gunpoint gelukkig, maar het was al erg genoeg. Ook heb ik een aantal koopavonden gewerkt (boekhandel) waarin er genoeg reden was om angst te hebben voor een overval. De beide winkels naast mij zijn in het verleden al overvallen (Kruidvat en juwelier en daar heb ik op de ellende van dichtbij gezien)
In het artikel wordt vermeld dat er gesprekken worden gevoerd met het slachtoffer en de ouders. Het is toch aan te nemen dat, voordat je die keuze überhaupt aangeboden krijgt, eerst contact wordt opgenomen met de betreffende of ze daaraan mee willen werken. Als het slachtoffer niet wil praten, dan houdt het toch gewoon op, dan is die behandeling niet mogelijk ..quote:Of een slachtoffer zo'n gesprek wil of niet is geheel aan het slachtoffer zelf.
Nergens geef ik ook anders aan.
Heb je trek in taartjes of zo, dat je maar blijft hameren op dat ene aspect van de gehele behandeling, zonder de context ervan te kennen?quote:Ik denk best dat het kan helpen bij sommige slachtoffers. In alle gevallen vind ik wel dat zo'n gesprek plaats hoort te vinden naast een passende straf. Zoals bekend vind ik 2 weken intern taarten bakken een lachwekkende straf en ik persoonlijk zou vreselijk boos worden als ik te horen zou krijgen dat dat de straf zou worden van mijn overvaller/mishandelaar. Mogelijk zou ik daarom zo'n gesprek weigeren, maar daar hoef ik gelukkig (nog) niet over na te denken.
Het is een 2 weken intern verblijf. Als je dus na een week zo'n gesprek krijgt dan kan je dus te horen krijgen van zo'n slachtofferdader dat hij nog lekker een weekje taartjes mag bakken voordat 'ie vrij is.
Je zegt het zelf, het project moet nog beginnen, en toch sta je hier al allerlei conclusies te trekken, op basis van het ene fragment dat je eruit hebt gelicht en uit zit te vergroten tot het absurde.quote:Er is geen onderzoek vooraf dat een dader moet ondergaan of 'ie wel gemotiveerd genoeg is of niet. Hij moet alleen aangeven of hij dat is en kan dus simpelweg kiezen wat hij wil. Lijkt me overigens geen moeilijke keuze, 2 weken intern taarten bakken en 2 gesprekjes voeren of de cel in.
Met die intensieve begeleiding na die 2 weekjes valt het ook reuze mee. Het is geen onderdeel van de effectieve straf en er staan geen sancties op als de dader niet mee wil werken. Overigens worden volgens de regels jeugddelinquenten in jeugdgevangenissen ook intensief begeleid, terwijl er in de praktijk helemaal niets van terecht komt. In vele gevallen smeken die jongeren zelf of ze begeleid mogen worden, maar vanwege geldgebrek en personeel gebrek is dat gewoon niet mogelijk.
Ik heb heel wat meer vertrouwen in deze jeugdgevangenissen dan in het bestuur van dit taartenbakproject dus eerst maar eens zien of die begeleiding überhaupt aangeboden gaat worden.
Zo ja, dan kunnen deze veroordeelde jongeren dit gewoon weigeren zonder juridische gevolgen.
[..]
Dat zijn geheel jouw ongefundeerde woorden. Het project moet nog beginnen en ik denk eerder dat deze criminelen zich rotlachen om hun 'straf'. In tegenstelling tot jou denk ik dat 2 weken taartenbakken voor iedereen die ze pijn en verdriet (jouw woorden) hebben gedaan niet gaat helpen.
Iemand die ernstige misdaden heeft begaan zal veel eerder in herhaling vallen als de straf wanneer die toevallig gepakt wordt 2 weken taartenbakken is.
Ik denk ook dat het kan helpen om zo iemand af te schermen van leeftijdsgenoten, maar als dat maar 2 weken is dan gaat zo iemand gewoon 'op vakantie' om 2 weken later weer met zijn criminele vrienden in herhaling te vallen. De straffen zijn voor zijn gevoel toch een grote grap.
Ik denk dat als iemand een straf begaat waar 1 jaar opstaat dat hij dan daadwerkelijk een celstraf verdiend en niet 2 weekjes intern taartenbakken. Als je zo iemand dan ook behoorlijk behandeld dan
wordt de kans op recidive ook nog eens verkleind.
Zelfs zonder behandeling lijkt mij de kans op herhaling kleiner bij celstraf, dan bij zo'n lachwekkend 2 weken durend project.
En bij dit alles is het rechtsgevoel van de slachtoffers nog niet eens meegenomen. Lijkt mij een minstens even belangrijk onderdeel.
Komen jongeren die veroordeeld zijn voor poging tot doodslag of mishandeling dan ook in aanmerking voor dit project?quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:30 schreef Lavenderr het volgende:
Binnenkort hebben we er weer 8 taartenbakkers bij
Ik hoop eigenlijk van niet.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:38 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Komen jongeren die veroordeeld zijn voor poging tot doodslag of mishandeling dan ook in aanmerking voor dit project?
Dat waren de meeste punten, maar niet mijn belangrijkste.quote:
Dat zou een beetje een onjuiste voorstelling van zaken zijn.quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Het is een 2 weken intern verblijf. Als je dus na een week zo'n gesprek krijgt dan kan je dus te horen krijgen van zo'n slachtofferdader dat hij nog lekker een weekje taartjes mag bakken voordat 'ie vrij is.
Daar wordt met geen woord over gerept, dus waar baseer je dat precies op?quote:Er is geen onderzoek vooraf dat een dader moet ondergaan of 'ie wel gemotiveerd genoeg is of niet. Hij moet alleen aangeven of hij dat is en kan dus simpelweg kiezen wat hij wil. Lijkt me overigens geen moeilijke keuze, 2 weken intern taarten bakken en 2 gesprekjes voeren of de cel in.
Op niet meewerken met de jeugdreclassering niet? Waar baseer je dat op?quote:Met die intensieve begeleiding na die 2 weekjes valt het ook reuze mee. Het is geen onderdeel van de effectieve straf en er staan geen sancties op als de dader niet mee wil werken.
Ook hiervoor geldt weer; waar baseer je dit op?quote:Overigens worden volgens de regels jeugddelinquenten in jeugdgevangenissen ook intensief begeleid, terwijl er in de praktijk helemaal niets van terecht komt. In vele gevallen smeken die jongeren zelf of ze begeleid mogen worden, maar vanwege geldgebrek en personeel gebrek is dat gewoon niet mogelijk.
Ik heb heel wat meer vertrouwen in deze jeugdgevangenissen dan in het bestuur van dit taartenbakproject dus eerst maar eens zien of die begeleiding überhaupt aangeboden gaat worden.
Zo ja, dan kunnen deze veroordeelde jongeren dit gewoon weigeren zonder juridische gevolgen.
Dat zal de praktijk uit moeten wijzen.quote:Zelfs zonder behandeling lijkt mij de kans op herhaling kleiner bij celstraf, dan bij zo'n lachwekkend 2 weken durend project.
De directe link met het hele verhaal staat gewoon in mijn OP en als je mij van leugens beticht kom dan eerst maar eens met bewijs.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:44 schreef Brum_brum het volgende:
TS die maar het halve verhaal quote is echt te triest voor woorden. Wat verwachten de tegenstanders hier nou? Dit is niet voor jongeren die moord op hun geweten hebben maar voor lui die richting de harde criminaliteit gaan. Nu is het een stomp tegen iemands kaak, na 5 jaar gevangenisstraf krijgt de volgende een mes tussen de ribben. Als jij denkt dat een criminele 16 jarige lang genoeg achter de tralies verdwijnt voor een vechtpartij om nooit meer gevaarlijk te zijn kom je zelfs in de VS bedrogen uit.
Jij hebt wel een hoge pet op he, van dit project? Wat verwacht je er van?quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:47 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat zou een beetje een onjuiste voorstelling van zaken zijn.
[..]
Daar wordt met geen woord over gerept, dus waar baseer je dat precies op?
[..]
Op niet meewerken met de jeugdreclassering niet? Waar baseer je dat op?
[..]
Ook hiervoor geldt weer; waar baseer je dit op?
[..]
Dat zal de praktijk uit moeten wijzen.
Je TS is een bericht over crimineeltjes die gezellig taartjes mogen bakken in plaats van naar de gevangenis gaan. Wat je vergeet te melden is dat het taartenbakken in de gevangenis is en op de overnachting na op hetzelfde neerkomt als in het gevang zin qua vrijheidsbeperking.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:48 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
De directe link met het hele verhaal staat gewoon in mijn OP en als je mij van leugens beticht kom dan eerst maar eens met bewijs.
Je begint zelf wel direct met een leugen, want ik heb nergens beweerd dat je bij moord voor dit traject in aanmerking komt. Vervolgens heb ik nergens beweerd dat je voor een vechtpartij zo lang achter de tralies verdwijnt om niet meer gevaarlijk te zijn. In tegendeel, ik denk dat je dan vaak niet eens de cel in hoeft.
Toch al heel wat minder vrolijk dat je topic titel niet?quote:Jeugdige criminelen die voor 'Pas op de plaats' kiezen, worden van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat begeleid in een gesloten omgeving in de jeugdgevangenis van Veenhuizen. 'Ze krijgen trainingen op het gebied van sociale vaardigheden, moeten gesprekken voeren met hun slachtoffer, praten met hun familie of gaan een taart bakken.'
Belangrijk is dat ze geen enkel contact hebben met andere gedetineerden. Hoekstra: 'Je ziet vaak dat ze dan toch weer stoer gaan doen en gaan bluffen.' Na twee weken stopt het programma. De deelnemer mag dan weer naar huis, waar verdere begeleiding op hem wacht.
Nee hoor. Het is een project, dus of het de recidive verlaagt zal nog moeten blijken en in hoeverre 2 weken daarvoor toereikend is is ook nog maar de vraag. Ik word alleen een beetje moe van de suggestieve OP en dito berichten van de TS die dit project bij voorbaat al afschrijft terwijl er weinig over bekend is.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:52 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Jij hebt wel een hoge pet op he, van dit project? Wat verwacht je er van?
Het persbericht waarin staat dat de enige voorwaarde is dat een jongere bewust moet kiezen voor dat traject. Geen onderzoek waaraan ze moeten voldoen dus.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:47 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat zou een beetje een onjuiste voorstelling van zaken zijn.
[..]
Waarom? Er is geen enkele reden waarom een dader dit niet zou kunnen doen. Het traject van 2 weken kan niet verlengt worden, ook niet als je geen enkel berouw of respect toont naar je slachtoffer toe. [quote]Op donderdag 24 januari 2013 15:47 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Daar wordt met geen woord over gerept, dus waar baseer je dat precies op?
[..]
Het enige wat een rechter kan doen is extra voorwaarden met een extra sanctie wanneer daar niet aan voldaan wordt opleggen. Legt hij alleen dat traject op, dan kan de jeugdreclassering hoogstens toezicht houden waaraan een veroordeelde niet eens hoeft mee te werken.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:47 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Op niet meewerken met de jeugdreclassering niet? Waar baseer je dat op?
[..]
Dit is algemeen bekende informatie. Omdat het jouw verhaal niet ondersteund zal je wel niet bekend zijn hiermee. Daarom wil ik je best links geven naar verschillende bronnen hierover.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:47 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ook hiervoor geldt weer; waar baseer je dit op?
[..]
En dat zou jij nog graag zien ook, ben ik bang.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:47 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat zal de praktijk uit moeten wijzen.
Twee weken in een besloten omgeving vind ik heel erg kort om daarmee recidive te voorkomen.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:58 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee hoor. Het is een project, dus of het de recidive verlaagt zal nog moeten blijken en in hoeverre 2 weken daarvoor toereikend is is ook nog maar de vraag. Ik word alleen een beetje moe van de suggestieve OP en dito berichten van de TS die dit project bij voorbaat al afschrijft terwijl er weinig over bekend is.
Nee, concreet nu. Waar lieg ik?quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:53 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Je TS is een bericht over crimineeltjes die gezellig taartjes mogen bakken in plaats van naar de gevangenis gaan. Wat je vergeet te melden is dat het taartenbakken in de gevangenis is en op de overnachting na op hetzelfde neerkomt als in het gevang zin qua vrijheidsbeperking.
[..]
Iemand die er geen zin in heeft verplichten om met de slachtoffers te praten?quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:02 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Twee weken in een besloten omgeving vind ik heel erg kort om daarmee recidive te voorkomen.
En dat ze mogen kiezen vind ik echt bespottelijk. Mocht dit project doorgaan verplicht het dan gewoon standaard.
Eens en dat kan gewoon niet in 2 weken.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:03 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Ik denk dat je alleen met het taarten bakken niet compleet bent, zeker zo belangrijk is het om de omgeving in kaart te brengen en samen te kijken naar werkbare oplossingen daarbinnen.
Als je iemand weer terug laat gaan naar de oude en vertrouwde omgeving dan kan dat versnelt zorgen voor oud gedrag, dat kun je ondervangen wellicht door daar actief samen met de persoon naar te kijken en proberen om die impact die de omgeving heeft te verkleinen.
Nee daar moet je meer tijd voor uit trekken dat zeker ! Maar tijd gaat er al genoeg in, kwestie denk ik van het roer omgooien.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:05 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Eens en dat kan gewoon niet in 2 weken.
Of slachtoffers die helemaal geen zin hebben om met de daders te praten. Slachtoffers hebben ook rechten weet je wel? Al zou je dat soms niet denken.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:05 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Iemand die er geen zin in heeft verplichten om met de slachtoffers te praten?
ah... het is therapeutisch taarten bakken?quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:53 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Je TS is een bericht over crimineeltjes die gezellig taartjes mogen bakken in plaats van naar de gevangenis gaan. Wat je vergeet te melden is dat het taartenbakken in de gevangenis is en op de overnachting na op hetzelfde neerkomt als in het gevang zin qua vrijheidsbeperking.
[..]
Toch al heel wat minder vrolijk dat je topic titel niet?
Iets weglaten terwijl je weet dat 90% van de lezers niet op de bron klikt is bijna hetzelfde.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:04 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Nee, concreet nu. Waar lieg ik?
En als je echt zo stoor bent probeer jouw eigen leugens dan ook maar gelijk te ontkrachten.
Zoals het er nu voor staat lieg jij meerdere malen in je eerste reactie op mij terwijl jij mij onterecht van leugens beticht.
Ik word een beetje moe van hypocriete users zoals jij.
Slachtoffers worden niet verplicht om mee te werken.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:06 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Of slachtoffers die helemaal geen zin hebben om met de daders te praten. Slachtoffers hebben ook rechten weet je wel? Al zou je dat soms niet denken.
Nee, er staat niet dat dat de énige voorwaarde is. Je bent alweer woorden aan het verdraaien.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:01 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Het persbericht waarin staat dat de enige voorwaarde is dat een jongere bewust moet kiezen voor dat traject. Geen onderzoek waaraan ze moeten voldoen dus.
Als een jongere zich niet aan de afspraken houdt die gemaakt zijn of niet meewerkt wordt de zaak weer teruggegeven aan het OM. Zeker bij een opgelegde maatregel of opgelegd toezicht. Hoe kom je erbij dat dat allemaal vrijwillig zou zijn?quote:Het enige wat een rechter kan doen is extra voorwaarden met een extra sanctie wanneer daar niet aan voldaan wordt opleggen. Legt hij alleen dat traject op, dan kan de jeugdreclassering hoogstens toezicht houden waaraan een veroordeelde niet eens hoeft mee te werken.
Ik ben erg benieuwd.quote:Dit is algemeen bekende informatie. Omdat het jouw verhaal niet ondersteund zal je wel niet bekend zijn hiermee. Daarom wil ik je best links geven naar verschillende bronnen hierover.
Zelf heb ik al genoeg actualiteitenprogramma's en documentaires gezien met dit verhaal.
Dat de recidive omlaag gaat? Altijd.quote:En dat zou jij nog graag zien ook, ben ik bang.
mooi !quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:09 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Slachtoffers worden niet verplicht om mee te werken.
Volslagen onzin. Ik heb nergens gelogen en jij hebt geen enkel bewijs daarvoor. Ik heb mijn mening gegeven net zoals iedereen hier doet. Nog daargelaten of 90% inderdaad niet op de link van een OPquote:Op donderdag 24 januari 2013 16:08 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Iets weglaten terwijl je weet dat 90% van de lezers niet op de bron klikt is bijna hetzelfde.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |