quote:Minderjarige criminelen krijgen vanaf 1 februari de kans om een dreigende celstraf te voorkomen.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)eader&utm_medium=RSSquote:. 'Ze krijgen trainingen op het gebied van sociale vaardigheden, moeten gesprekken voeren met hun slachtoffer, praten met hun familie of gaan een taart bakken.'
Gelukkig horen onze straffen volgens sommige in NWS tot de zwaarste van Europaquote:Op woensdag 23 januari 2013 10:42 schreef admiraal_anaal het volgende:
Dit land gaat echt naar de klote
Mag je dan ook taarten bakken?quote:Op woensdag 23 januari 2013 10:43 schreef mountainbike007 het volgende:
Gewoon de dienstplicht weer invoeren en ze daar leren hoe het wel moet
Ik wou dat dat zo was. Het bericht staat in de meeste landelijke kranten.quote:Op woensdag 23 januari 2013 10:44 schreef bijdehand het volgende:
Wat is er aan de hand in dit land? Is dit een grap?
Die moet wel een speld artikel zijn. Toch?quote:Op woensdag 23 januari 2013 10:42 schreef admiraal_anaal het volgende:
Dit land gaat echt naar de klote
De dienstplicht invoeren om een paar rotjochies aan te pakken is hetzelfde als een heel huizenblok plat bombarderen omdat er een drugsdealer in een van de appartementen blijkt te zitten.quote:Op woensdag 23 januari 2013 10:43 schreef mountainbike007 het volgende:
Dat is mijn eigen stukje als je dat nog niet opgevallen is. De taarten van GroenLinks en die taart met die mooie rode en groene kleurtjes komen ook van mij. Mooi he?quote:Op woensdag 23 januari 2013 10:47 schreef nikk het volgende:
Het verhaal in het artikel is dan ook anders dan in de OP...
Dienstplicht ipv gevangenisstraf voor jongeren invoerenquote:Op woensdag 23 januari 2013 10:47 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
De dienstplicht invoeren om een paar rotjochies aan te pakken is hetzelfde als een heel huizenblok plat bombarderen omdat er een drugsdealer in een van de appartementen blijkt te zitten.
quote:Op woensdag 23 januari 2013 10:44 schreef bijdehand het volgende:
Wat is er aan de hand in dit land? Is dit een grap?
quote:Op woensdag 23 januari 2013 10:45 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Die moet wel een speld artikel zijn. Toch?
quote:Op woensdag 23 januari 2013 10:45 schreef Augustus_Thijs het volgende:
Dit moet haast een grap zijn..
Toch.. toch...?
Goed mensen, nu de trieste waarheid duidelijk wordt......wat vinden jullie ervan?quote:Op woensdag 23 januari 2013 10:46 schreef Verbodsbord het volgende:
Volgens mij is mijn kalender stuk, is het al 1 april ineens?
Het gaat hier om veroordeelden criminelen die kunnen kiezen uit gevangenisstraf of taarten bakken.quote:Op woensdag 23 januari 2013 10:52 schreef Jahr00n het volgende:
Is dit niet net zoiets als bureau halt?
En ze daar ook nog eens toegang geven tot wapensquote:Op woensdag 23 januari 2013 10:43 schreef mountainbike007 het volgende:
quote:Op woensdag 23 januari 2013 10:42 schreef admiraal_anaal het volgende:
Dit land gaat is echt naar de klote
niks bijzonders ,quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:07 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Wat moet een jongere trouwens wel niet gedaan hebben om voor het eerst tot een celstraf veroordeeld te worden?
Taarten laten bakken, dat zal ze lerenquote:Op woensdag 23 januari 2013 11:15 schreef Anyanka het volgende:
Als dit beter werkt dan celstraf (recidive is toch zo'n 70%?), ben ik voor!
Van 's ochtends tot 's avonds een intensief programma voor minderjarige crimineeltjes waarbij het wellicht nog kan helpen zonder ze stoer te laten doen bij andere criminelen klinkt bij als iets wat wellicht beter kan helpen dan 4 maanden tussen de andere kutkinderen en er nog slechter uitkomen....quote:VEENHUIZEN (ANP) – Minderjarige criminelen krijgen vanaf 1 februari de kans om een dreigende celstraf te voorkomen. In plaats daarvan kunnen ze een intensief behandeltraject doorlopen. Ze krijgen dan 2 weken lang in de jeugdinrichting in Veenhuizen een individueel programma, ‘Pas op de plaats’ genoemd, zonder dat ze contact hebben met andere gedetineerden.
Dat meldde het Openbaar Ministerie (OM) Noord-Nederland dinsdag. Jongeren die dreigen af te glijden in het criminele circuit, krijgen op deze manier de mogelijkheid om met hulp hun leven weer op de rit te krijgen, licht Petra Hoekstra, jeugdofficier bij het OM Noord-Nederland, toe. „Het gaat om minderjarigen die op een soort keerpunt zijn beland en waarbij je de vraag kunt stellen of gewone detentie wel goed voor ze is.”
Voorwaarde is wel dat de jongere bewust kiest voor de behandeling, die direct moet starten na zijn rechtszaak. „Het is een tik op de vingers en dat werkt alleen als je het snel uitvoert”, aldus Hoekstra. Jeugdige criminelen die voor ‘Pas op de plaats’ kiezen, worden van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat begeleid in een gesloten omgeving in de jeugdgevangenis van Veenhuizen. „Ze krijgen trainingen op het gebied van sociale vaardigheden, moeten gesprekken voeren met hun slachtoffer, praten met hun familie of gaan een taart bakken.”
Belangrijk is dat ze geen enkel contact hebben met andere gedetineerden. Hoekstra: „Je ziet vaak dat ze dan toch weer stoer gaan doen en gaan bluffen.” Na twee weken stopt het programma. De deelnemer mag dan weer naar huis, waar verdere begeleiding op hem wacht.
Misschien moeten ze het wel binnen een deadline doen die in andere landen niet zo streng is.quote:Op woensdag 23 januari 2013 10:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Gelukkig horen onze straffen volgens sommige in NWS tot de zwaarste van Europa
Je moet eerst in kaart hebben wat je wil bereiken met de eventuele straf. Daarna naar de efficiëntie van een opgelegde straf, eventueel onderbouwd met statistiek. Ik kan je daarom nu al op een briefje geven dat het met de recidiviteit niet erg goed gesteld is als je richting bajes verdwijnt.quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:22 schreef Boldface het volgende:
Ik kom net uit een ander topic, waar ik een sarcastisch verhaaltje uit m'n duim heb zitten zuigen. Maar wat hier staat, is gewoon echt waar en de genoemde startdatum is 1 februari, niet 1 april....
Superlatieven uit de categorie "compleet van de pot gerukt" volstaan niet om deze complete waanzin onder woorden te brengen. Godsgeklaagd is het. Criminelen verdienen straf; jonge criminelen ook. En het wordt ook eens tijd dat dergelijk tuig keihard wordt geconfronteerd met de gevolgen van hun daden. Maar nee, ze kunnen hun straf 'afkopen' door taarten te bakken.
Wat wordt de slogan van deze - ongetwijfeld geldverslindende - actie?
Beroof een oude taart, bak een nieuwe!
.. of zoiets?
Terwijl het barst van de draaideurcriminelen - jonge criminelen die jarenlang te soft zijn gestraft en elke keer doodleuk in herhaling vervallen - gaan we nu NOG softer straffen. Nog even en we laten de straf gewoon volledig achterwege....quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:36 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Je moet eerst in kaart hebben wat je wil bereiken met de eventuele straf. Daarna naar de efficiëntie van een opgelegde straf, eventueel onderbouwd met statistiek. Ik kan je daarom nu al op een briefje geven dat het met de recidiviteit niet erg goed gesteld is als je richting bajes verdwijnt.
Het gaat in de eerste plaats denk ik toch om te voorkomen dat een dader geen veelpleger wordt. Daarnaast heb je een stuk genoegdoening van de slachtoffers. Welke heeft de voorkeur is de vraag ?
Dit inderdaad.quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:04 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Leuk ! Het andere werkt ook niet en kost alleen een stuk meer.
Het gaat allemaal om jongeren die door een rechter tot celstraf zijn veroordeeld. Dat zijn misdaden waarvoor in elk geval een straf passend is.quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:30 schreef YuckFou het volgende:
Omdat de meeste kortzichtige schreeuwers hier verder niet lezen dan "taarten bakken" is het misschien beter een compleet artikel te quoten, uit het ref.dagblad in dit geval:
[..]
Van 's ochtends tot 's avonds een intensief programma voor minderjarige crimineeltjes waarbij het wellicht nog kan helpen zonder ze stoer te laten doen bij andere criminelen klinkt bij als iets wat wellicht beter kan helpen dan 4 maanden tussen de andere kutkinderen en er nog slechter uitkomen....
Genoegdoening zou voor mij zijn wanneer iemand iets niet meer doet.quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:45 schreef Boldface het volgende:
[..]
Terwijl het barst van de draaideurcriminelen - jonge criminelen die jarenlang te soft zijn gestraft en elke keer doodleuk in herhaling vervallen - gaan we nu NOG softer straffen. Nog even en we laten de straf gewoon volledig achterwege....
Het gaat veel te veel om wat er met de crimineel "bereikt" moet worden. Het gaat veel te weinig om genoegdoening voor slachtoffers. En je vergeet doodleuk nog één van de belangrijkste zaken: het gaat ook veel te weinig om bescherming van de samenleving tegen dit soort criminelen. Simpel gezegd: een 16-jarige criminele jongen die een jaar de cel in gaat, kan een jaar niks uitvreten.
Het is trouwens niet zozeer de gekozen benadering waartegen ik ageer. Gericht met die jongeren aan de slag gaan, kan best werken. Ik ageer tegen de bizar korte duur van dit traject; het element straf verwijnt bijna volledig van de radar. Het wordt meer een soort ultrakorte gedragsinterventie. Even een paar gesprekjes en een taart bakken, en hups... je "straf" zit erop. Op crimineel gedrag hoort straf te staan. Dit soort behandelingen moeten niet volledig de plaats van straf innemen.
Dat is nu juist het hele punt van straf, het voorkomen van nogmaals in de fout gaan. Hoe vaak zie je niet dat het klein begint maar steeds grotere vormen aanneemt als men vordert zogezegd in het proces/vakgebied.quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:45 schreef Boldface het volgende:
[..]
Terwijl het barst van de draaideurcriminelen - jonge criminelen die jarenlang te soft zijn gestraft en elke keer doodleuk in herhaling vervallen - gaan we nu NOG softer straffen. Nog even en we laten de straf gewoon volledig achterwege....
Het gaat veel te veel om wat er met de crimineel "bereikt" moet worden. Het gaat veel te weinig om genoegdoening voor slachtoffers. En je vergeet doodleuk nog één van de belangrijkste zaken: het gaat ook veel te weinig om bescherming van de samenleving tegen dit soort criminelen. Simpel gezegd: een 16-jarige criminele jongen die een jaar de cel in gaat, kan een jaar niks uitvreten.
Het is trouwens niet zozeer de gekozen benadering waartegen ik ageer. Gericht met die jongeren aan de slag gaan, kan best werken. Ik ageer tegen de bizar korte duur van dit traject; het element straf verwijnt bijna volledig van de radar. Het wordt meer een soort ultrakorte gedragsinterventie. Even een paar gesprekjes en een taart bakken, en hups... je "straf" zit erop. Op crimineel gedrag hoort straf te staan. Dit soort behandelingen moeten niet volledig de plaats van straf innemen.
klopt, ik vind dit programma niet veel slechter (maar ook niet beter) dan roepen om hard straffen...quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:30 schreef YuckFou het volgende:
Omdat de meeste kortzichtige schreeuwers hier verder niet lezen dan "taarten bakken" is het misschien beter een compleet artikel te quoten, uit het ref.dagblad in dit geval:
[..]
Van 's ochtends tot 's avonds een intensief programma voor minderjarige crimineeltjes waarbij het wellicht nog kan helpen zonder ze stoer te laten doen bij andere criminelen klinkt bij als iets wat wellicht beter kan helpen dan 4 maanden tussen de andere kutkinderen en er nog slechter uitkomen....
Voor mij niet. Genoegdoening houdt in dat er daadwerkelijk een bepaalde straf wordt uitgezeten; een soort "vertaalslag" voor de schade die de samenleving is berokkend. En dat gaat verder dan alleen wat gedragstherapie voor de dader.quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:55 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Genoegdoening zou voor mij zijn wanneer iemand iets niet meer doet.
Zo'n "vertaalslag" zou voor mij zijn dat iemand iets niet meer doet. De rest interesseert me niet.quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:58 schreef Boldface het volgende:
[..]
Voor mij niet. Genoegdoening houdt in dat er daadwerkelijk een bepaalde straf wordt uitgezeten; een soort "vertaalslag" voor de schade die de samenleving is berokkend. En dat gaat verder dan alleen wat gedragstherapie voor de dader.
Dat is nog maar de vraag natuurlijk.quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:45 schreef Boldface het volgende:
[..]
Terwijl het barst van de draaideurcriminelen - jonge criminelen die jarenlang te soft zijn gestraft
Vergrijpen waar jongeren voor de 1e maal celstraf voor hebben gekregen.quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:07 schreef Xa1pt het volgende:
Over wat voor vergrijpen of misdrijven hebben we het hier eigenlijk?
Niet of nauwelijks straffen is wat we al jaren doen. Te streng straffen zou niet helpen, was altijd het credo. Wat we zien, is dat jochies soms op 10- tot 12-jarige leeftijd al crimineel gedrag vertonen. De ernst daarvan neemt verder toe naarmate ze 14, 15 jaar zijn.quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:56 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Dat is nu juist het hele punt van straf, het voorkomen van nogmaals in de fout gaan. Hoe vaak zie je niet dat het klein begint maar steeds grotere vormen aanneemt als men vordert zogezegd in het proces/vakgebied.
Genoegdoening van de slachtoffers vind ik eigenlijk minder belangrijk omdat dat uitgaat van oog om oog tand om tand en niet over het voorkomen danwel uitbannen van criminaliteit.
Dat iemand iets fout gedaan heeft dat snappen ze vaak zelf ook wel maar de drang naar crimineel gedrag is sterker of de setting is er naar, kijk naar achtergestelde wijken bijvoorbeeld. Dit komt echt niet uit de lucht vallen, bijna niemand wordt als crimineel geboren, uitzonderingen met genetische afwijkingen daargelaten.
De rest schijnt toch veel van de omgeving en opvoeding af te hangen. Om dergelijk gedag te voorkomen moet je toch echt naar de randvoorwaarden gaan kijken en minder naar de gedraging op zich.
Ik snap heel goed dat benadeelde graag een straf opgelegd willen zien voor hun ellende zogezegd, maar waar zijn ze op de langere baan beter mee af is de vraag neem ik aan ? Of wil je wachten tot hij weer langs komt.. Of anders zijn generatie genootje welke uit dezelfde kansenwijk komt.
Het ligt er dus maar net aan hoe je tegen een probleem aankijkt.
Nee, de intensieve behandeling is het belangrijkste onderdeel van het programma. Dat daar een aantal onderdelen aan vast zittenquote:Op woensdag 23 januari 2013 11:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het gaat allemaal om jongeren die door een rechter tot celstraf zijn veroordeeld. Dat zijn misdaden waarvoor in elk geval een straf passend is.
Er staan hier 3 'maatregelen'
-Taarten bakken. Staat trouwens in de meeste bronnen zoals Trouw, Ref Dagblad, Telegraaf en AD.
Dit hebben ze zelf echt niet bedacht om te choqueren o.i.d., maar is blijkbaar in het persbericht door die jeugdinrichting gezet. Blijkbaar is het dus een belangrijk onderdeel van het programma.
Welja, er wordt her en der wat afgeroepen over de ouders die hierbij betrokken moeten worden, wordt dat uiteindelijk gedaan loop je nog te zeiken.quote:-Gesprekken voeren met je ouders en je slachtoffers. Vaak hebben die ouders al niets meer te zeggen over hun ontspoorde kind en heeft die crimineel simpel gezegd schijt aan zijn ouders.
Dat is het doel dan ook.quote:Indien ze dat wel hebben dan is zoiets natuurlijk mooi, maar dan naast hun straf.
Drogreden. Dat is zo'n beetje als stellen dat er in de gezondheidszorg al hard gesneden moet worden en er dus ook geen initiatieven van de grond mogen komen om een ziektebeeld te behandelen. Dat kost immers geld...quote:- Een training op het gebied van sociale vaardigheden. Dat is ook mooi, maar in jeugdinrichtingen is al geen geld om criminelen te behandelen, dus laten ze dat geld eerst daar maar eens voor gaan gebruiken, voordat ze deze jongeren sociale vaardigheden bij gaan brengen.
Over wat voor vergrijpen of misdrijven hebben we het hier dan precies?quote:En ook hier geld dat ze dat slechts naast hun straf moeten aanbieden. Deze veroordeelden criminelen zitten hier niet omdat ze wat uit de supermarkt gejat hebben, maar ze hebben vreselijk leed aan hun slachtoffer(s) berokkent.
Ja, maar dat zegt me nog niet zoveel over wat ze dan precies gedaan hebben.quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:10 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Vergrijpen waar jongeren voor de 1e maal celstraf voor hebben gekregen.
Ik snap het punt ook niet. Het is niet alsof ze iedere dag een taartje gaan bakken bij oma en weer naar huis mogen gaan.quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:11 schreef nikk het volgende:
"Ze krijgen dan 2 weken lang in de jeugdinrichting in Veenhuizen een individueel programma, 'Pas op de plaats' genoemd, zonder dat ze contact hebben met andere gedetineerden."
"Belangrijk is dat ze geen enkel contact hebben met andere gedetineerden. Hoekstra: 'Je ziet vaak dat ze dan toch weer stoer gaan doen en gaan bluffen.' Na twee weken stopt het programma. De deelnemer mag dan weer naar huis, waar verdere begeleiding op hem wacht."
Niets mis mee.
Mij wel. Straffen moeten namelijk ook een afschrikwekkende werking hebben. Zodat het hierboven genoemde "generatiegenootje" het niet eens in z'n hoofd haalt om hetzelfde gedrag te gaan vertonen.quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:01 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Zo'n "vertaalslag" zou voor mij zijn dat iemand iets niet meer doet. De rest interesseert me niet.
Nou nee, dat is redelijk evident. Feit is dat we bijzonder soft straffen. Feit is ook dat we een woord hebben bedacht voor het fenomeen van criminelen die na hun vrijlating binnen no-time weer worden opgepakt. Dat we daar een woord voor hebben, is omdat er vaak sprake van is.quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:07 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat is nog maar de vraag natuurlijk.
Het gaat niet zozeer om de superlatieven die je er aan vast plakt. De vraag die aan dit project vooraf is gegaan, is of de straffen er mogelijkerwijs niet voor zouden zorgen dat ze uiteindelijk méér strafbare feiten begaan omdat ze in aanraking komen met ander tuig.quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:15 schreef Boldface het volgende:
Nou nee, dat is redelijk evident. Feit is dat we bijzonder soft straffen. Feit is ook dat we een woord hebben bedacht voor het fenomeen van criminelen die na hun vrijlating binnen no-time weer worden opgepakt. Dat we daar een woord voor hebben, is omdat er vaak sprake van is.
Er staat een "dreigende"celstraf, ik vermoed, maar goed ik weet het niet zeker, dat het gaat om boetes met een voorwaardelijke celstraf, of taakstraf met een voorwaardelijke celstraf, dat soort veroordelingen, zwaar genoeg om serieus te nemen, maar niet de categorie gewapende overval.quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Het gaat allemaal om jongeren die door een rechter tot celstraf zijn veroordeeld. Dat zijn misdaden waarvoor in elk geval een straf passend is.
Ik heb er een tijdje over nagedacht en kan me indenken dat taarten bakken zo fucking niet cool is dat je er wellicht eerder schaamte over hebt dan dat je vol bravoure aan je matties verteld dat je een vet kapotte slagroomtaart hebt staan bakken, of het werkt louterend en ze ontdekken een kant van zichzelf die ze niet kennen, anyway, ik geloof niet dat het 2 weken in de keuken is maar een onderdeel van.quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Er staan hier 3 'maatregelen'
-Taarten bakken. Staat trouwens in de meeste bronnen zoals Trouw, Ref Dagblad, Telegraaf en AD.
Dit hebben ze zelf echt niet bedacht om te choqueren o.i.d., maar is blijkbaar in het persbericht door die jeugdinrichting gezet. Blijkbaar is het dus een belangrijk onderdeel van het programma.
Dat laatste negeer ik maar even, maar er is juist vaak totaal geen weten van thuis wat hun kind op straat uitspookt, niet bij autochtone en niet bij allochtone ouders, de vrijheid die kinderen hebben, eisen en krijgen maakt dat het ontsporen vaak buiten het toezicht van thuis gebeurt en als oom agent dan uiteindelijk aan de deur staat is "mijn kind doet zoiets niet" vaak het eerste wat eruit komt, niet wetende dat hun kind dat doorlopend doet...quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
-Gesprekken voeren met je ouders en je slachtoffers. Vaak hebben die ouders al niets meer te zeggen over hun ontspoorde kind en heeft die crimineel simpel gezegd schijt aan zijn ouders.
Vraag me trouwens af wat er gebeurd als die ouders niet eens Nederlands spreken.
Een gesprek met het slachtoffer maakt vaak een diepe indruk, op jonge leeftijd hebben ze geen idee wat ze aanrichten bij een mishandeling, inbraak of vechtpartij en juist die confrontatie kan helpen hun brein een andere richting op te sturen.quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
En aan hun slachtoffer kunnen ze lekker vertellen wat ze voor taarten hebben gemaakt. Vaak hebben die niet eens behoefte aan zo'n gesprek. Indien ze dat wel hebben dan is zoiets natuurlijk mooi, maar dan naast hun straf.
Dat laatste is niet hard te maken, ik heb geen voorbeelden kunnen vinden om wat voor zaken het gaat maar duidelijk is dat een interventie op deze manier wellicht toch soelaas zou kunnen biden naast de straf die er wordt opgelegd (boete+ voorwaardelijk e.d.).quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
- Een training op het gebied van sociale vaardigheden. Dat is ook mooi, maar in jeugdinrichtingen is al geen geld om criminelen te behandelen, dus laten ze dat geld eerst daar maar eens voor gaan gebruiken, voordat ze deze jongeren sociale vaardigheden bij gaan brengen.
En ook hier geld dat ze dat slechts naast hun straf moeten aanbieden. Deze veroordeelden criminelen zitten hier niet omdat ze wat uit de supermarkt gejat hebben, maar ze hebben vreselijk leed aan hun slachtoffer(s) berokkent.
Pfff bij deze, maar dat blijf ik niet volhouden....quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Als je trouwens op mij reageert kies er dan niet 1 of 2 puntjes uit, maar reageer op het hele bericht.
Ik blijf erop terugkomen dat voor jonge kinderen dit een betere kans is om ze terug in t gareel te krijgen dan detentie of dreigende detentie maar ik deel je mening dat de groep die dit punt voorbij zijn keihard gestraft dienen te worden.quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:56 schreef RM-rf het volgende:
klopt, ik vind dit programma niet veel slechter (maar ook niet beter) dan roepen om hard straffen...
wat belangrijker is bij de voorkoming van misdaad is de pakkans, straffen achteraf heeft altijd vooral nadelen, zéker als het laat plaatsvind en pas bij steeds zwaardere criminaliteit...
zorg dat potentiele criminelen vroeg uit de 'running' gehaald worden en zonder eerst te wachten op het moment tot hun misdaden zwaar worden;
maar dan is het 'soft' straffen, mits de misdrijven ook lichter zijn, verder niet erg en zelfs beter.
Ook dit programma kan goed werken, mits de gepakte criminelen vooral vroeg gepakt worden en niet tezeer verzand zijn in de criminaliteit.
Zou je geharde herhalingsdaders deze behandeling geven, is de kans inderdaad erg klein op succes (maar dat is evengoed het geval bij langdurige en zware vrijheidstraffen die dan enkel nog nut hebben deze persoon uit de maatschappij te houden voor zolang het mogelijk is)
Prima. Dan zorg je dat je die gedetineerden meer isoleert. Prima, dan ga je individueel met ze aan de slag en geef je ze gedragstherapie. Maar waarom moet dat allemaal binnen twee weken gepiept zijn? Wat blijft er zo nog over van de straf? Niks.quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:17 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het gaat niet zozeer om de superlatieven die je er aan vast plakt. De vraag die aan dit project vooraf is gegaan, is of de straffen er mogelijkerwijs niet voor zouden zorgen dat ze uiteindelijk méér strafbare feiten begaan omdat ze in aanraking komen met ander tuig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |