Nee, meer met "lussiktegraagookalweetikdathetnietverstandigis"quote:Op woensdag 28 november 2012 13:16 schreef Stormqueen het volgende:
maar je maakt die slechte keuzes iig niet onder het argument "lussiknie"
Hmm, eru balansquote:Op woensdag 28 november 2012 19:41 schreef mirjammajrim het volgende:
Hier weer een eetlijstje van mij.
O: Flinke bak magere kwark met muesli
T: Twee crackers met Eru 15+ smeerkaas
L: Twee tarwevolkoren boterhammen met filet american en ei
T: Twee rijstwafels met light pindakaas en een halve banaan, twee mandarijnen.
D: Quinoa met kip, prei, tomatensaus en knoflook
Straks nog een crackertje ofzo
Ik vond de quinoa heerlijk trouwens!
Light pindakaas? Ben benieuwd naar de voedingswaarden... Met een beetje pech vervangen ze wat pinda's en olie door zoetstoffen. Heb je een merknaam?quote:Op woensdag 28 november 2012 19:41 schreef mirjammajrim het volgende:
Hier weer een eetlijstje van mij.
O: Flinke bak magere kwark met muesli
T: Twee crackers met Eru 15+ smeerkaas
L: Twee tarwevolkoren boterhammen met filet american en ei
T: Twee rijstwafels met light pindakaas en een halve banaan, twee mandarijnen.
D: Quinoa met kip, prei, tomatensaus en knoflook
Straks nog een crackertje ofzo.
Ik vond de quinoa heerlijk trouwens!
Ahh shit, ik had de potten met elkaar vergeleken wbt de calorieën.quote:Op donderdag 29 november 2012 10:31 schreef Tink89 het volgende:
Heb het opgezocht, de pinda's zijn vervangen door gedroogde glucosestroop: suiker dus! Check dit artikel.
Omdat er minder vet in zit, voldoet het aan het labeltje light, maar het wordt er niet gezonder van. De 25% vet zorgt voor 12,5% minder kCals, maar wel voor een snelle stijging van je bloedsuikerspiegel.
Persoonlijk vind ik dat pindakaas uit pinda's hoort te bestaan, niet uit toegevoegde suiker zodat er minder pinda's nodig zijn... Die afweging moet je natuurlijk zelf maken, maar ik vind de pot wel misleidend.
Xx
dit inderdaadquote:Op donderdag 29 november 2012 10:39 schreef Stormqueen het volgende:
Ik denk dat je vooral niet te spastisch met die dingen moet bezig zijn en je gezond verstand gebruiken. Pak wat je het lekkerst vindt.
Die dus!quote:Op donderdag 29 november 2012 10:39 schreef Stormqueen het volgende:
Ik denk dat je vooral niet te spastisch met die dingen moet bezig zijn en je gezond verstand gebruiken. Pak wat je het lekkerst vindt.
Hmm misschien wel.goed idee inderdaad. Even nadenken wat.quote:Op donderdag 29 november 2012 15:17 schreef Stormqueen het volgende:
en ga je vanavond ook nog vlees eten? Want het is wel veel vlees anders
Hoezoquote:Op donderdag 29 november 2012 18:57 schreef LovelyLady het volgende:
Zal ik ook eens een lijstje doen
O: Havermout pap (250 ml melk met 4/5 eetlepels havermout)
T: banaan
L: 2 bruine boterhammen met pindakaas en 2 crackers met appelstroop
T: een grapefruit, mandarijn en een kwart appel
D: rauwkostsalade met komkommer, pijnboompitjes, gebakken krieltjes en kipfilet en een dotje yoghurt mayo
T een glas optimel
Vocht: 1 liter water, 1 liter thee en 3 bakken koffie
quote:Op donderdag 29 november 2012 17:51 schreef Barretje80 het volgende:
crosspost vanuit het buur/zuster topic :
ohh.. en een tijdje geleden had iemand van het slank topic hier een link geplaatst met boeren die hun vlees/groenten/fruit zelf verkochten aan de klant.. daar wil ik ook eens gebruik van gaan maken.. weet iemand nog de site??
En deze kan er ook wel bij: http://www.bewustbiologisch.nl/index.php?p=1&k=100quote:Op zaterdag 14 juli 2012 08:57 schreef sigme het volgende:
[..]
Heb je een auto?
Kijk, er is een website om de plaatsen te zoeken waar je vlees kan kopen bij de boer zelf. Zoom een beetje uit of kies een ander vertrekpunt of vink andere producten aan - het stikt van de boeren die graag hun waren rechtstreeks verkopen.
Zo eentje als deze bijvoorbeeld, in een dorp waar ik wel eens kom (nog niet bij deze boer geweest trouwens). Maar ik kom bij vergelijkbare boeren, waarvan ik de koeien tegenkom hier in de natuurgebieden. Ik zit hier tussen drie van zulke boeren, die, omdat ze geen gecertificeerd eko-vlees hebben, wel een stuk goedkoper zijn.
Ik ben een beetje zoekende nog, maar het gaat goed zo, ik ben geen brood liefhebber vandaag was een noodgeval. Normaal eet ik magere yoghurt met handje cruesli en een appel of banaan er doorquote:Op donderdag 29 november 2012 18:59 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Hoezowant ik zie een prima lijstje
Tanden poetsen. Naar buiten gaan en wandelen. Water drinken, veel. Havermoutpap gaan makenquote:Op donderdag 29 november 2012 20:16 schreef Brighteyes het volgende:
Kan iemand me even stoppen? Straks vreet ik mijn huis nog op...![]()
In bed liggen helpt bij mij ook welquote:Op donderdag 29 november 2012 20:19 schreef Brighteyes het volgende:
Nee hoor, herkenning dat ik niet de enige junk hier ben is ook fijn.
Ik ga zo mssr naar bed ofzo. Verveel me kapot, geen zin om te gaan mediteren of andere dingen te doen die eigenlijk moeten.
Dat heb ik ook inderdaad.quote:Op donderdag 29 november 2012 20:22 schreef Isabeau het volgende:
[..]
In bed liggen helpt bij mij ook welOf douchen!
(alles wat je niet kan combineren met eten en ik eet bijv echt nooit in bed, dus ik associeer bed niet met eten)
Kijk dan ook niet naar een kookprogrammaquote:Op donderdag 29 november 2012 20:26 schreef Brighteyes het volgende:
Oh, en ik kijk naar 24 kitchen... Dat helpt ook niet he!
Zelfs niet nu ze met spruiten bezig zijn.
quote:Op donderdag 29 november 2012 20:26 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Kijk dan ook niet naar een kookprogramma
tnx!quote:Op donderdag 29 november 2012 19:05 schreef sigme het volgende:
Nou, dat kostte me wel een half uur zoeken voordat ik bedacht dat ik zeker het woord 'dorp' in de post had staan.
[..]
[..]
En deze kan er ook wel bij: http://www.bewustbiologisch.nl/index.php?p=1&k=100
kan ook komen erger worden omdat je wel veel cafeïne drinktquote:Op donderdag 29 november 2012 20:27 schreef Beau87 het volgende:
Ik had gister te weinig gedronken. Vandaag een partij hoofdpijn gehad.
oooh dat doen ze bij mij bijna allemaal!quote:Op donderdag 29 november 2012 23:24 schreef Barretje80 het volgende:
gheheh 24 kitchen..
alleen heb ik een schijthekel aan die prins
op de een of andere manier druk ze al mijn irritatie knoppen in
Da's heel normaal hoor, je temperatuur is dan ook hoger en je houdt meer vocht vast.quote:Op vrijdag 30 november 2012 09:59 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
oooh dat doen ze bij mij bijna allemaal!
die italiaan kan ik ook niet hebben, en die twee dames die noord-afrikaans koken ook niet
plus, de meeste van die 'makkelijke maaltijd' koken amateuristischer dan ik
Gisteren frietjes op ipv la placemaar als mijn vriend zegt: zullen we hier friet eten, bij een nieuw thema tentje waar ik al lang heen wou kan ik geen nee zeggen
(ik ben gek op van die marginale thema restaurants
)
maar goed, vanmorgen geen schade op de weegschaalkomt vast ook omdat we heeeeel ver moesten fietsen
wel weer in het verkeerde tiental maar dat komt omdat er gister opeens weer een kilo aan zat
maar dat komt, denk ik, door 'de tijd van de maand'
ik heb met mezelf afgesproken dat ik daarna weer onder dat tiental zit. Ik krijg altijd zulke rare getallen op de weegschaal als het de tijd van de maand is
Moek nou boos worden ofzo? * DancingPhoebe trekt wenkbrauw opquote:Op zaterdag 1 december 2012 09:15 schreef Brighteyes het volgende:
Ik ging mijn dieetschriftje eens teruglezen, waarom ging het toen wel en nu niet.
Nou, da's heel duidelijk, ik at toen veel meer dan nu.2 fatsoenlijke tussendoortjes en 3 boterhammen terwijl ik nu in een spiraal van minder eten om een vreetavond te compenseren waardoor je weer meer trek krijgt etc etc
![]()
![]()
Maar eens even betere lijstjes maken en me daaraan houden dus.
This post is worthless without picsquote:Op zaterdag 1 december 2012 10:10 schreef Stormqueen het volgende:
Gisteren trouwjurk gekocht, Ermahgerd wat zag ik er knap uitbaleinen en korsetten
as ifquote:Op zaterdag 1 december 2012 10:12 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
This post is worthless without pics
Ja nie hier! In de DM! Huup!quote:
quote:
Owjah, dat ook natuurlijkquote:
Herkenbaar +2quote:Op zondag 2 december 2012 12:00 schreef Brighteyes het volgende:
Ja dat laatste, dat zou ik nou wel structureel willen veranderen.
Ik wil er echt nog wel minimaal 10kg af, dan heb ik nog niet een gezond bmi maar zit ik idd wel in mt 42.
Maar dat dan vast zien te houden, daarin zit het hem.
En gewoon je niet van de wijs laten brengen door iets dat niet in het patroon zit. Waarom kan ik me drie weken prima gedragen, goed eten, lekker sporten maar krijg ik mezelf niet terug op de rit na een weekendje bij vrienden. Een weekend net iets buiten de lijntjes is prima, maar daarna moet het toch gewoon weer normaal gaan?
We hadden het er net over dat dat 'gewoon' niet zo gewoon isquote:Op zondag 2 december 2012 21:51 schreef Stormqueen het volgende:
Maar was het gezellig? Dan maakt het niet uit en ga je gewoon op goede voet door nu!
ik ookquote:
Nouja, als je Bo heet ben je natuurlijk snel klaarquote:Op maandag 3 december 2012 14:35 schreef Beau87 het volgende:
*kwijl* Wow, je helemaal naam in chocoladeletters!
We zitten in hetzelfde schuitje. Ik was 87,2. Nu 88,4. Menstruatie en verjaardag zaterdag zijn de oorzaak. Ik herhaal je mantra ook steeds, hopelijk is het echt zo.quote:Op dinsdag 4 december 2012 08:55 schreef Tink89 het volgende:
F*k, vanochtend opeens keihard omhoog naar 88.5. Da's gewoon 1.4 kilo erbij! Nou weet ik wel dat dit weekend niet perfect was, maar dit had ik niet zien aankomen...
het is gewoon vocht, het is gewoon vocht, het is gewoon vocht, het is er zo weer af, het is er zo weer af, het is er zo weer af...
Pfft
Ik sport ook netjes, maar werk veel te veel en dus is de regelmaat ver te zoeken... Gisteren van half 8 tot half 8 gewerkt en dus pas om 8 uur aan het avondeten. Had intussen natuurlijk honger (geen gebrek aan planning, laatste vergadering kwam er tussendoor) en heb dus te veel gegetenquote:Op dinsdag 4 december 2012 09:00 schreef Brighteyes het volgende:
Het is gewoon vocht, het is gewoon vocht, het is gewoon vocht, het is er zo weer af, het is er zo weer af, het is er zo weer af!
Maar leuk is het niet!![]()
Hier is mijn gewicht echt om te janken, maar doordat ik nu al wel weer drie weken lang structureel drie keer in de week hardloop zie ik mijn lichaam wel veranderen. Mijn buik wordt strakker, komt een soort van meer naar hoog zeg maar.Dus nou ja, iig dat lopen maar gewoon stug volhouden, dat eten komt vanzelf wel weer een keer.
Ik vind je o, t en l bij elkaar wat weinig. Ligt natuurlijk ook aan de hoeveelheden, maar een wat substantieler tussendoortje is wellicht een idee. En bruine bolletjes zijn niet heel voedzaam, als je dan ook nog dubbel beleg doet, is het veel kcals en weinig voedingsstoffen...quote:Op dinsdag 4 december 2012 09:40 schreef LovelyLady het volgende:
Weekend was weer bagger.. Dan mis ik regelmaat en daar gaat het vaak fout. Terwijl je dat van te voren weetGelukkig ben ik daar niet de enige
Maandag t/m vrijdag gaat vrijwel zonder moeite. Ik hou me dan maar gewoon netjes.
Lijstje van gisteren:
O: Havermout + melk
T: beker Optimel
L: 2 bruine bolletjestosti met ham en kaas
T: 2 grapefruits
D: spinazie, aardappels en kipkrokantding + beker optimel
Ik was tegen 12 uur thuis van een concert en heb toen nog een crackertje met kaas gegeten
Vocht: 3 bakken koffie, 1 flesje water (500ml) een pot thee (1 liter) en op het concert ook nog 2 bekers water
quote:Op woensdag 5 december 2012 10:19 schreef rhubarbje het volgende:
Nou ik lees hier steeds mensen die zeggen: ik snap wel wat mijn lichaam gaat doen en wat de weegschaal morgen zal zeggen etc maar dat heb ik dus echt niet he?
dit weekend bij mama en papa gegeten en die serveerde allebei frietjes (ze hebben een zelfgebakken frietjes oorlog om onze zieltjes te winnen) en het was natuurlijk sinterklaas dus heb ook een chocolaatje op, en bij 1tje een dikmakend toetje etc maar toch afgevallen op maandag ochtend!
maandag gedraag ik me keurig -> dinsdagochtend: aangekomen
dinsdag gedraag ik me ook super keurig -> woensdagochtend: aangekomen
misschien werkt mijn lichaam wel verkeerd om en kom ik aan van fruit en val ik af van frietjes en chocolade
zou dat even ideaal zijn
ik heb me alleen zaterdag laten gaan (en dan nog niet zo erg)quote:Op woensdag 5 december 2012 10:48 schreef Brighteyes het volgende:
Het is niet ongebruikelijk hoor dat het effect vaak pas een dag of twee later te zien is.
ja maar dat vind ik echt wel het irritante aan dieten zegquote:Op woensdag 5 december 2012 11:32 schreef Brighteyes het volgende:
Nee, dat klopt niet echt, maar goed, het kan aan van alles liggen he... mss wat meer zout in je eten gisteren dan gemiddeld, de maan, de zon, een uurtje meer of minder geslapen...
Dat idd!quote:Op woensdag 5 december 2012 11:49 schreef Vanyel het volgende:
Als je kijkt naar het effect op langere termijn wordt het direct logischer.
ow dat doe ik ook wel hoorquote:Op woensdag 5 december 2012 11:57 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Dat idd!
Denk eventjesbij een niet zo fijn getal op de weegschaal, haal daarna je schouders op en ga verder met wat je deed want over een paar dagen ziet het er allemaal heel anders uit.
Daarom alles in excel zetten en dan kijken naar de grafiekjes van hoe je tot nu kwamquote:
ik gebruik die lilyslimquote:Op woensdag 5 december 2012 12:05 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Daarom alles in excel zetten en dan kijken naar de grafiekjes van hoe je tot nu kwam![]()
Heb je 'm ook van maart 2010 tot en met nu?quote:Op donderdag 6 december 2012 09:39 schreef Brighteyes het volgende:
Zo heel voorzichtigjes aan begint het hier weer een beetje de goede kant op te gaan geloof ik.
Iig was de weegschaal vanmorgen weer een stuk schappelijker dan afgelopen weekend.
En over grafiekjes, ik gooi de mijne van twee jaar terug er nog maar eens in:
[ afbeelding ]
En je snapt dat die frietjes van vandaag niet meteen boempats omgezet zijn in vet? Vaak zie je het effect pas een dag of 1,5 tot 2 later.quote:Op donderdag 6 december 2012 22:46 schreef Brighteyes het volgende:
En nu net was ik 2 ons zwaarder dan vanmorgen! En dat terwijl ik (fouter dan fout) voor het eerst in heeeeeeeeeel lang toegegeven heb aan mijn zin in stationsfrietjes.
Het was een kleine portie en ik heb maar 3/4e op, de rest zat me te veel mayo op en heb ik weggedaan, maar toch... Ik had ook mijn brood al op.![]()
Blijkbaar ben ik ergens vandaag een enorme berg vocht kwijt geraakt. Moest wel vaak piesen idd.
Dat heb ik vaker gehoordquote:Op vrijdag 7 december 2012 12:31 schreef rhubarbje het volgende:
vocht zuigt
ik ga gewoon nooit meer drinken
Hier is de mijne, vanaf 15 sept 2009 (107.9) tot nu (90.55) :quote:Op donderdag 6 december 2012 10:55 schreef Sometimes het volgende:
Gewicht kwijtraken is makkelijker dan - daarna - stabiel blijven las ik vaak voor ik met mijn eerste poging begon. Toen begreep ik dat niet zo, maar ondertussen wel![]()
In 2008 in redelijk korte tijd veel gewicht (ruim 40 kilo) kwijtgeraakt, maar het kwam er daarna ook weer vrij vlot bij.
Eind vorig jaar met een 10 kg lager startpunt een nieuwe poging gedaan. Ging weer vrij snel, maar ook nu is het erg lastig om op gewicht te blijven. Ik moet echt een knop omzetten.
Plaatje van mijn struggle:
[ afbeelding ]
te veel sociaal leven... inclusief 2x uit eten, 2x kroeg hangen en cocktails met roomquote:Op zondag 9 december 2012 15:28 schreef mirjammajrim het volgende:
Ziet er goed uit, die grafiek! Zoiets wil ik eigenlijk ook.
Verder vind ik het verdacht stil hier. Wat voeren jullie uit?
Hier gaat het wel oke. Heb een week gehad met veel verleidingen, en ook nog eens ongesteld.
Dan kan ik altijd blijven eten. Wat ik ook eet, ik blijf honger hebben.
Maar het gaat dus wel oke. Het was zeker niet perfect, maar ik ben mezelf ook niet echt te buiten gegaan. Ik zit nu op de 88,1.
Ja ik eet prima, normaal heb ik er ook geen last van en heb ik er juist moeite mee om aan mijn kcal te komen. Ik zit nu rond de 1800, en heb dan 6 eetmomenten op een dag.quote:Op zondag 9 december 2012 15:37 schreef rhubarbje het volgende:
en trouwens, als je honger blijft hebben eet je dan wel genoeg?
met een goed schema ben je elke 3 uur aan het eten en niet zo'n beetje ook niet
Mooie en vooral herkenbare grafiek. Ongeveer hetzelfde verloop als bij mij. Helaas heb ik de data van 3/4 jaar geleden - mijn eerste poging - niet bewaard.quote:Op zondag 9 december 2012 12:25 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Hier is de mijne, vanaf 15 sept 2009 (107.9) tot nu (90.55) :
[ afbeelding ]
Ik had alle dagen waarop ik niet gewogen heb gedelete, maar nu zag ik dat dat niet handig was, want ik vond het juist 'leuk' om ook de lege gaten in de grafiek te zien. Heb er nu twee weer toegevoegd, maar mijn kinderen willen aandacht, dus ik kan hem niet helemaal goed maken.
Anyway, best beschamend om te zien hoe makkelijk de lijn ook weer omhoog loopt...![]()
Op 12-12-2008, de dag van mijn positieve zwangerschapstest van nr 2, woog ik 108 kilo.
En op 18-02-2008 (6 weken na de bevalling van nr1) woog ik nog 122 kilo, dus in 2008 ben ik 14 kilo afgevallen, ik heb dat toen niet bijgehouden verder. Ook geen idee meer hoe ik het gedaan heb.![]()
Het zwaarst wat ik van dit jaar tegen kwam is een piek van 105.2 en vanmorgen was het 90.55. Toch nog best een nette eindbalans.![]()
Ahh superinteressant! Wil je het hier posten als je er meer over weet? Lijkt me heel nuttig!quote:Op zondag 9 december 2012 16:50 schreef Mirjam het volgende:
Weight watchers gaat daar vanaf januari veel aandacht aan besteden, dat fenomeen noemen ze kennelijk 'hedonic hunger'.
dus als je gewoon genoeg gegeten hebt maar je bedenkt ineens dat je chocola wil of die bak roomijs, of je ziet het, gaat je lichaam er toch om schreeuwen, ondanks het feit dat je wel gewoon echt vol zit. Schijnt 1 of ander stom mechanisme te zijn. Ben benieuwd waar ze mee komen om dat enigszins te kunnen tackelen.
In het engels weliswaar: http://www.theironyou.com/2012/06/what-is-hedonic-hunger.htmlquote:Op maandag 10 december 2012 11:42 schreef mirjammajrim het volgende:
[..]
Ahh superinteressant! Wil je het hier posten als je er meer over weet? Lijkt me heel nuttig!
Succes allemaal deze week!
Herkenbaarquote:Op maandag 10 december 2012 11:59 schreef Tink89 het volgende:
[..]
In het engels weliswaar: http://www.theironyou.com/2012/06/what-is-hedonic-hunger.html
inderdaadquote:
Misschien werkt dat wel inderdaad, en kan je je dan ook beter inhouden, als je het plant.quote:Op maandag 10 december 2012 12:38 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
inderdaad
ik heb echt al heel lang zin in chocolade
maar mijn tactiek is dat ik vanavond gewoon lekker (een redelijke hoeveelheid) chocolade ga eten want anders bouwt het alleen maar op
en dan tot kerst ga ik gewoon weer heel braaf
voor mij werkt dat altijd wel
Heel slim.quote:Op maandag 10 december 2012 12:38 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
inderdaad
ik heb echt al heel lang zin in chocolade
maar mijn tactiek is dat ik vanavond gewoon lekker (een redelijke hoeveelheid) chocolade ga eten want anders bouwt het alleen maar op
en dan tot kerst ga ik gewoon weer heel braaf
voor mij werkt dat altijd wel
dat heb ik ook nog wel maar omdat je zo vaak moet eten op een dag vind ik het niet lastig om dat uit te stellen tot een moment waar ik echt moet eten (lunch of een tussendoortje of zo)quote:Op maandag 10 december 2012 12:41 schreef BananaPancake het volgende:
[..]
Misschien werkt dat wel inderdaad, en kan je je dan ook beter inhouden, als je het plant.
Ik heb het vooral als ik me verveel eigenlijk, of als ik iets moet doen waar ik geen zin in heb. Dan zie ik eten echt als een soort troost (). Daar kan en wil ik niet aan toegeven, want dan blijf ik bezig.
Nu bijvoorbeeld aan het leren en dan moet ik me echt inhouden niet steeds naar de snoepkast te lopen, terwijl ik als ik bezig ben met iets, niet eens aan eten denk, behalve dan gewoon lunch enzo.
Precies, op die manier hou je jezelf veel makkelijker in bedwang en geniet je ook meer (want ben eens eerlijk, die hele reep is echt bij lange na niet zo lekker als 4 keer 4 blokjes nemen).quote:Op maandag 10 december 2012 12:44 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Heel slim.
Het jezelf een keer bewust toestaan, met vooraf in gedachten hoeveel, dus 'vanavond mag ik 4 blokjes chocola' bijvoorbeeld, werkt vaak beter dan er maar naar blijven craven.
Als je er bewust voor kiest kan je het vaak ook prima inbouwen door bijv. een kleiner, of magerder tussendoortje te nemen.
Misschien is dat wel een foute associatie van mequote:Op maandag 10 december 2012 21:26 schreef rhubarbje het volgende:
Klinkt niet raar hoor?
en fijn toch dat je niet het gevoel hebt dat je op een streng dieet staat
Nou ja, per saldo is er nog steeds 25 af, maar helaas, foto is gewoon erg gunstigquote:Op maandag 10 december 2012 19:59 schreef Brighteyes het volgende:
Hoi Fuente!
Ik vond juist vanmiddag toen ik die foto van jou en je zus op FB langs zag komen dat je zo'n prachtig slank gezicht had, ik dacht echt dat je nog meer kwijt was!
Dank u!quote:Op maandag 10 december 2012 22:29 schreef Brighteyes het volgende:
Maar die -25 heb je toch maar mooi voor elkaar!
En nu de kiezen op elkaar en die 12 er ook weer af! Want jij kan dat!
Als je de rest van je leven zo blijft eten zul je zelfs met wat minder sporten mooi op gewicht zijn.quote:Op maandag 10 december 2012 21:00 schreef tjoptjop het volgende:
Ik zit met een vraag vwb kcal behoeftes.
Nadat ik vond dat m'n buik toch wel erg hard gegroeid was en m'n conditie tot een dieptepunt was gedaald werd het tijd om daar wat aan te gaan doen. Ik heb zo'n eetmeter accountje om eens bij te houden wat ik allemaal eet. Vooralsnog vooral gezonder gaan eten, geen junkfood, geen snacks, geen frisdranken en geen snoep. Daarnaast zo'n 3 keer in de week 1,5u sporten (cardio en krachttraining) en zo'n 5x in de week een wandeling van +-1u
Via zo'n site heb ik m'n BMR uitgerekend en die zit op iets van 2200kcal bij absolute rust en voor bij mijn activiteiten niveau zou het zitten op zo'n 3500kcal.
En dan nu mijn vraag![]()
Als ik eetmeter mag geloven zit ik dagelijks op zo'n 2000kcal (soms 1800, soms 2200) en al die voedingsstoffen/vitaminen/mineralenbalkjes staan in het groen. Dit is dus bijna 1500kcal minder dan "normaal", lijkt mij behoorlijk veel.
Echter, ik heb totaal niet het idee dat ik weinig gegeten heb, ik ben ook niet aan het diëten oid. Voorbeeldje van vandaag
Ontbijt: halfvolle yoghurt ¤+/-180ml), 4 granen muesli en een appel,
Lunch: 2 sneetjes met kipfilet (50 gram), 2 sneetjes met een gebakken ei en een glas melk
Diner: gekookte aardappelen (200gr), spruiten (180gr), rundervink en jus. Magere vruchtenkwark toe
Tussendoor: eiwitshake, wat walnoten, een klein stukje pure chocolade en een kiwi
Anyway, normaal? of flikker ik binnenkort om aan accuut energiegebrek?![]()
Ben nu twee weken bezig, geen idee of ik al aan het afvallen ben daar ik geen weegschaal bezit
Balen, maar die -25 heb je bereikt. Nu gewoon schop onder je maat 46 kont en weer normaal gaan doen. Als je weer in je normale patroon zit en door de eerste 'ik wil eten, nu, nu, nu, en veel!'-fase heen bent, weet je binnen de kortste keren niet meer beterquote:Op maandag 10 december 2012 22:11 schreef Fuente het volgende:
[..]
Nou ja, per saldo is er nog steeds 25 af, maar helaas, foto is gewoon erg gunstig
Nee serieus, maat 46 zakte eerder van mijn kont, nu krijg ik de broek niet eens meer dicht
Ik vind 'geen honger hebben' niet per se een goed criterium. Als je zoveel beweegt, kun je best wat meer eten. Je lijf heeft voedingsstoffen nodig en als je onder je BMR gaat zitten, gaat je lichaam alle energie die het binnenkrijgt kramachtig vasthouden (spaarstand). Je kunt beter onder je onderhoud, maar boven je bmr gaan zitten (op 2500 bijvoorbeeld). Dan val je langzaam, ongeveer een kilo per week, maar zeker af en heeft je lijf voldoende brandstof om gewoon te functioneren.quote:Op maandag 10 december 2012 21:00 schreef tjoptjop het volgende:
Daarnaast zo'n 3 keer in de week 1,5u sporten (cardio en krachttraining) en zo'n 5x in de week een wandeling van +-1u
Via zo'n site heb ik m'n BMR uitgerekend en die zit op iets van 2200kcal bij absolute rust en voor bij mijn activiteiten niveau zou het zitten op zo'n 3500kcal.
Ontbijt: halfvolle yoghurt ¤+/-180ml), 4 granen muesli en een appel,
Lunch: 2 sneetjes met kipfilet (50 gram), 2 sneetjes met een gebakken ei en een glas melk
Diner: gekookte aardappelen (200gr), spruiten (180gr), rundervink en jus. Magere vruchtenkwark toe
Tussendoor: eiwitshake, wat walnoten, een klein stukje pure chocolade en een kiwi
Anyway, normaal? of flikker ik binnenkort om aan accuut energiegebrek?![]()
Ben nu twee weken bezig, geen idee of ik al aan het afvallen ben daar ik geen weegschaal bezit
Welkom en succes!quote:Op dinsdag 11 december 2012 09:25 schreef ymme het volgende:
Goede morgen allemaal.
Wat een mooie vooral nette grafieken komen er hier voorbij.
Ik heb er geen bijgehouden laatste maanden, maar als was dat wel zo, had ik het niet geplaats
Heb niet echt wat aan het gezonder leven en afvallen gedaan. Nu heb ik op het moment last van hielspoor en ik verwijt dit zelf aan mijn overgewicht (105 kilo bij 1.85m).
Dus wellicht dat het hier mee lezen en posten een mooie stok achter de deur is.
Van de week eerst maar eens beginnen met gezonde boodschappen en de chips voor in de weekende laten liggen.
Vandaar dus ook mijn vraag of ik er niet teveel onder zit. Maar omdat ik nergens merk dat ik suf ben, minder concentratie heb danwel een hongerig gevoel betwijfelde ik of ik in die 'spaarstand' zit.quote:Op dinsdag 11 december 2012 08:34 schreef Tink89 het volgende:
Ik vind 'geen honger hebben' niet per se een goed criterium. Als je zoveel beweegt, kun je best wat meer eten. Je lijf heeft voedingsstoffen nodig en als je onder je BMR gaat zitten, gaat je lichaam alle energie die het binnenkrijgt kramachtig vasthouden (spaarstand). Je kunt beter onder je onderhoud, maar boven je bmr gaan zitten (op 2500 bijvoorbeeld). Dan val je langzaam, ongeveer een kilo per week, maar zeker af en heeft je lijf voldoende brandstof om gewoon te functioneren.
Goede vraag vwb die muesli, het heeft me dan ook 10 minuten voor het schap gekost aan etiketten lezenquote:Je maaltijden vind ik prima, maar ik heb toch nog wat vragen. Eet je volkoren, bijvoorbeeld? Heb je je muesli-pak goed gecheckt? In sommige varianten zit ontzettend veel suiker. Niet per se bij die van jou het geval, maar ik zou het even checken. Wat je tussendoortjes betreft: Ik weet niet precies wat er in een eiwitshake zit, maar hoe verdeel je ze over de dag? Ik denk dat je daar nog wel wat winst kunt behalen, maar dat weet ik niet zeker.
Ohja, dat is wel een goede. Ik doe het nu een beetje op zicht voor de spiegelquote:Ik zou trouwens, als je geen weegschaal hebt, een kledingstuk kiezen (een hele strakke broek en een blouse bijvoorbeeld) en die af en toe eens aantrekken. Dan focus je niet op een cijfertje, maar heb je wel een soort meetlat waaraan je kunt merken dat het goed gaatHeel fijn!
Meergranen is geen volkoren, vaak zit er gewoon tarwemeel in. Volkorenbrood heeft meer vezels en daardoor zit je langer vol. Niet dat dat in jouw geval per se nodig is, maar tochquote:
Niks concreets? Hoeveel kilo? Wanneer wil je dat bereikt hebben? Het moet niet, maar voor mij werkt het om ergens naartoe te werken...quote:Op dinsdag 11 december 2012 11:00 schreef ymme het volgende:
Een doel, uh ja. Het deze keer volhouden en afvallen!
Ok, zal eens gewoon volkorenbrood halenquote:Op dinsdag 11 december 2012 11:30 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Meergranen is geen volkoren, vaak zit er gewoon tarwemeel in. Volkorenbrood heeft meer vezels en daardoor zit je langer vol. Niet dat dat in jouw geval per se nodig is, maar toch![]()
En verder vind ik dat je goed bezig bent hoor! Zolang het vol te houden is en je jezelf niet uithongert, ben je al een heel eind. Toch vind ik 2000 kcal's bij 1.85 m en 105 kilo met een uur wandelen per dag weinig, maar daar zal ik over ophouden.
Owjah, die andere was Ymmequote:Op dinsdag 11 december 2012 11:36 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ok, zal eens gewoon volkorenbrood halen![]()
Verder denk ik dat je in de war bent vwb lengte gewicht. Ik ben +/-1.90 en ik schat zo iets van 110/120kg
thnx
Ja dat was ik al van plan ivm spieropbouw. Maar prioriteit nu is even het ergste overgewicht erafquote:Op dinsdag 11 december 2012 11:51 schreef Brighteyes het volgende:
Dat is idd best een behoorlijke hoeveelheid.
Je zou het evt. nog met een extra'tje aan kunnen vullen op dagen dat je sport, maar op zich is het vlgs mij niet verkeerd.
Als je ooit op een plateau komt te zitten zou je mss nog eens naar je intake kunnen kijken en mss het eea aan kunnen passen, maar dan idd naar boven en niet per se naar beneden.
Oh dat bedoel je. Ja ik wil toch minstens -30 kilo. Door gezond te eten.quote:Op dinsdag 11 december 2012 11:30 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Meergranen is geen volkoren, vaak zit er gewoon tarwemeel in. Volkorenbrood heeft meer vezels en daardoor zit je langer vol. Niet dat dat in jouw geval per se nodig is, maar toch![]()
En verder vind ik dat je goed bezig bent hoor! Zolang het vol te houden is en je jezelf niet uithongert, ben je al een heel eind. Toch vind ik 2000 kcal's bij 1.85 m en 105 kilo met een uur wandelen per dag weinig, maar daar zal ik over ophouden.
[..]
Niks concreets? Hoeveel kilo? Wanneer wil je dat bereikt hebben? Het moet niet, maar voor mij werkt het om ergens naartoe te werken...
Niet meer die troep in huis halen lijkt me dan de oplossingquote:Op dinsdag 11 december 2012 12:18 schreef ymme het volgende:
[..]
Oh dat bedoel je. Ja ik wil toch minstens -30 kilo. Door gezond te eten.
En wanneer.. uh binnen 2 jaar is wel rieel denk ik.
Ik heb vooral last van 'vreetbuien'. Dan kan er zo een pak koekjes/snoepjes etc doorgaan.
Dat ik door de weeks alleen ben (met mijn zoon van 2,5) is daarin niet handig. Als er iets in huis is wat ik lekker vind, gaat meestal die zelfde avond nog op!
Was ik inderdaad ook van plan.quote:Op dinsdag 11 december 2012 12:19 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Niet meer die troep in huis halen lijkt me dan de oplossing
Klopt wel, maar kies dan dingen die jij niet zo lekker vindt en je zoontje wel. Bovendien kun je ook samen een appel eten, kikkererwten roosteren (iemand hier heeft een perfect recept) of iets anders. Voor je zoontje hoef je natuurlijk niet per se ongezond spul in huis te halen.quote:Op dinsdag 11 december 2012 12:20 schreef ymme het volgende:
[..]
Was ik inderdaad ook van plan.
Maar helemaal te realiseren is het ook niet. Als er dan wat in huis is (ik leef er niet alleen tenslotte) moet ik er gewoon vanaf blijven, klaar.
quote:Op dinsdag 11 december 2012 12:21 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Klopt wel, maar kies dan dingen die jij niet zo lekker vindt en je zoontje wel. Bovendien kun je ook samen een appel eten, kikkererwten roosteren (iemand hier heeft een perfect recept) of iets anders. Voor je zoontje hoef je natuurlijk niet per se ongezond spul in huis te halen.
Niet nodig, tja.quote:Op dinsdag 11 december 2012 12:23 schreef Isabeau het volgende:
Misschien ben ik wel erg radicaal, maar ik vind snoep en koekjes ook helemaal niet nodig voor kinderen. Tussendoortjes kan ook fruit, yoghurt, noten of iets als geroosterde kikkererwten zijn. Ook boerenkool'chips' uit de oven zijn verrassend lekker.
(en voor visite en man is het ook niet nodig)
Kloptquote:Op dinsdag 11 december 2012 12:28 schreef Isabeau het volgende:
Wilskracht wordt overschat bij mensen die moeite hebben met van dingen afblijven en valt matig tot slecht te leren (ook al zijn er boeken die beweren van wel). Zorgen dat je niet in de situaties terecht komt waardoor je te veel gaat eten is veel belangrijker (en stukken makkelijker).
Die conclusie trok ik alleen omdat je zei dat je alleen was met je zoontje. Ik ging er vanuit dat het daarom voor hem bedoeld was. Prima dat dat niet zo is!quote:Op dinsdag 11 december 2012 12:24 schreef ymme het volgende:
Ik zie graag het recept van de kikkererwten (en/of boerenkool chips)
En niet zo snel concluderen dat het voor mijn zoontje is aub.
Ja, ziek geweest (nog steeds een beetje) en al die vegetarische meuk is ook niet goed voor je...quote:Op dinsdag 11 december 2012 15:41 schreef Brighteyes het volgende:
Oei, leuke bug opgelopen daar?Ik wilde net zeggen dat je zo spectaculair bezit was.
Wel netjes op gewicht gebleven daarvoor trouwens!![]()
Iedereen die ik ken die naar India op vakantie is geweest is afgevallen. Goed vakantieland voor mensen op dieetquote:Op dinsdag 11 december 2012 15:42 schreef SeLang het volgende:
Ja, ziek geweest (nog steeds een beetje) en al die vegetarische meuk is ook niet goed voor je...
ik eet altijd vegetarisch maar ik ben ook gewoon dikquote:Op dinsdag 11 december 2012 15:42 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja, ziek geweest (nog steeds een beetje) en al die vegetarische meuk is ook niet goed voor je...
quote:Op woensdag 12 december 2012 14:20 schreef motorbloempje het volgende:
https://www.google.co.uk/(...)ceid=chrome&ie=UTF-8
Pick one.
Ik dieet nietquote:Op woensdag 12 december 2012 14:29 schreef rhubarbje het volgende:
[..]sinds wanneer dieet jij?
ben je gaan emo eten door alle R&P ellende?![]()
ik heb echt een enorme dip vandaag
toen ik nog alles at waar ik zin in had was ik ook stabiel dus dat is niet veranderd
verder ben ik nog niet zo veel kwijt dus ik heb nog steeds overgewicht dus ik sterf nog steeds een langzame pijnlijke dood dus dat is niet veranderd
je kunt het ook nog niet aan me zien (of nou ja niemand zegt het zo ongeveer) dus dat is niet veranderd
alleen mag ik nu geen lekkere dingendat is wel veranderd
maar niet leuk
oh! wat goed dat je gepromoveerd bent naar slank dan!quote:Op woensdag 12 december 2012 14:31 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ik dieet nietik loop hard
![]()
Post in zustertopic 'Slank', maar lurk zo nu en dan nog eens hier, waar het allemaal begonnen is, die afvalstrijd van mij
Je moet juist veel drinken. Dan houdt je lijf als het goed is niet zo krampachtig vocht vast (of iig minder). Lijkt me dat de sauna een beetje het tegenovergestelde effect zal hebben.quote:Op woensdag 12 december 2012 10:23 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
ik eet altijd vegetarisch maar ik ben ook gewoon dik
ik dacht gister mijn vocht te slim af te zijn door na het sporten in de sauna te gaan maar ik zat net nog aan de verkeerde kant van het tiental
die 5 kilo was echt een incident... ik zit weer terug op waar ik laatst zo op vast zat
Het was inderdaad mijn verkapte tip voor mensen in een dieet topic (waar ik zelf weinig te zoeken heb in principe)quote:Op woensdag 12 december 2012 09:04 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Iedereen die ik ken die naar India op vakantie is geweest is afgevallen. Goed vakantieland voor mensen op dieet
Ja, dat bedacht ik me ook toen ik over het bevroren gras glibberde om een plas te ontwijken dinsdag: 'Niet handig... Als je nu valt kan je mss wel heel lang niet hardlopen!'quote:Op woensdag 12 december 2012 15:02 schreef motorbloempje het volgende:
Ja, hier dus ook. Al baal ik wel van de ontzettende gladheid hiernu waardoor ik eigenlijk gewoon niet dúrf te lopen.. één glad plekje en de kans op een blessure en dan langer niet kunnen rennen vind ik doodeng, dus ik wacht maar gewoon tot 't dooit
nou ik denk nu dat het gewoon vet is en geen vocht want ik drink meer dan genoegquote:Op woensdag 12 december 2012 15:18 schreef BananaPancake het volgende:
[..]
Je moet juist veel drinken. Dan houdt je lijf als het goed is niet zo krampachtig vocht vast (of iig minder). Lijkt me dat de sauna een beetje het tegenovergestelde effect zal hebben.
Amen to thatquote:Op woensdag 12 december 2012 14:46 schreef Mirjam het volgende:
December is een kutmaand om af te vallen merk ik![]()
Je kan het ook anders benaderenquote:Op woensdag 12 december 2012 14:46 schreef Mirjam het volgende:
December is een kutmaand om af te vallen merk ik![]()
ik zit nu weer op de -10,5, vorige week 5 ons aangekomen, de week daarvoor zat ik ook weer op de -10,5, dus even stilstand
Iets wateriger spul toevoegen, zoals een sinaasappel of een komkommer.quote:Op donderdag 13 december 2012 11:02 schreef BananaPancake het volgende:
Ik heb net een groene smoothie gemaakt, maar hij was niet zo heel lekker![]()
Ik deed:
1 banaan
1 doosje bosbessen
2 handjes boerenkool
1 glas water
Toen was ie dus veel te dik en kreeg ik m niet weg. Heb ik t terug in de blender gegooid met nog meer water en toen zat er bijna geen smaak meer aan. Heeft iemand tips voor andere lekkere groene smoothies? Voor mij moet er wel een zoete smaak aan zitten anders krijg ik t niet op
Ik ben 35 kilo afgevallen.quote:Op donderdag 13 december 2012 11:11 schreef SeLang het volgende:
Verbroken relaties zijn ook een ideale manier om af te vallen. Al is dat volgens mij alleen bij mannen zo. Vrouwen gaan dan juist vreten, toch?
slim, thanks!quote:Op donderdag 13 december 2012 11:20 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Iets wateriger spul toevoegen, zoals een sinaasappel of een komkommer.
quote:Op woensdag 12 december 2012 19:45 schreef uniekhoorn het volgende:
[..]
Je kan het ook anders benaderen
December is de maand om gezond te leven, af te vallen en om met kerst, oud&nieuw heerlijk genieten van alle gezonde hapjes, want die zijn er, heel veel!! Juist lekkerder. Chips, worst, vette sauzen die eten we ook in de rest van het jaar.
Als je zelf hapjes / eten mag maken is het helmaal een genot want er zijn zoveel lekkere dingen, teveel om op te noemen.. Maak er een sport van om ook aan anderen te laten proeven dat gezond ook lekker is.
Juist het dure vlees is vrij mager: hertenbiefstuk, kreeft, weet ik veel.
En wat is fijner om de beide kerstmiddagen en nieuwjaarsdag een fikse wandeling te maken, heerlijk fris een 2 uur doorstappen..
* uniekhoorn wordt zelf enthousiast
ik ben tien keer zo dik en ik draag ook strakker hoorquote:Op vrijdag 14 december 2012 13:19 schreef Brighteyes het volgende:
Lief van je! Denk ik.
Maar het is niet helemaal zo. Qua taille mss wel, maar twee kinders en veel extra kilo's hebben mijn lang geleden platte buik niet helemaal ongeschonden gelaten en er zit onder mijn navel nog wel een flink zwembandje.
Kijk bij deze foto maar, daar zie je hem nog wel doorschemeren.
[ afbeelding ]
Nog een kilo of 5 minimaal, dan kan ik het met wat corrigerend ondergoed wel redelijk in het gareel houden.![]()
Ja wat nou?? Je ziet er prachtig uit!quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:55 schreef Brighteyes het volgende:
Ja, maar jij bent 14 kilo lichter...
Tegen die tijd zie ik het mezelf ook wel doen. Nu ben ik gewoon echt nog wel flink te dik.
had ik ook niet.. Ik heb ook pas sinds 2 jaar spijkerrokjes...quote:Op vrijdag 14 december 2012 21:23 schreef Vanyel het volgende:
Ik heb niet zoveel met jurkjes.
Wel met voorgevels
Mijn voorgevel bestaat ook vnml dankzij een padded bra hoor.quote:Op vrijdag 14 december 2012 21:21 schreef motorbloempje het volgende:
Ik vind 't ook leuk![]()
Dat soort dingen staan alleen wel leuker als je 'n beetje een voorgevel hebt. AA is niet echt bevorderlijk
![]()
Netjes Vicky! Maaruhm, straafgewicht? Combi van straf en streef?quote:Op zaterdag 15 december 2012 08:55 schreef Vicky het volgende:
75,3 vanmorgen!
![]()
Bijna op straafgewicht!
BMI 25,16..
Thnx LL! Beterschap!
ik snap er ook niks vanquote:Op maandag 17 december 2012 09:46 schreef Brighteyes het volgende:
Da's wel heel veel.
Maar dat moet er dan in een paar dagen ook wel weer vanaf zijn hoor, dat is nooit allemaal vet.
Weet je wel hoeveel kcals je dan extra zou moeten hebben gegeten boven wat je lichaam verbrandt?
Ik geloof dat 1 kilo iets van 9000 kcals is.
Maar het is niet leuk natuurlijk.![]()
Ik zat gisteren in de buurt van mijn atl, maar vanmorgen weer een stukje erboven. Dat krijg je ervan als je de proef-traktatie voor het kerstdiner op school zelf op eet (pizza on a stick).
Maar goed, nog steeds onder de 90, dus ik ben op zich al heel blij. Dat is nu voorlopig mijn doel voor de rest van het jaar, onder de 90 zijn op 31 december.
Het hardlopen gaat supergoed, afgelopen zaterdag 7km in 45 minuten non-stop. Dus los van een te hoog BMI, ik ben op zich best fit op dit moment.
Jups, lactose-intolerant en mag echt, echt geen boter. Ik ben niet vies van een beetje vet hoorquote:Op maandag 17 december 2012 09:05 schreef Aventura het volgende:
Je hoeft toch niet bang te zijn voor boter? Je hebt ook vetten nodig (en eiwitten, van de kip). Of heb ik iets gemist en ben je allergisch ofzo...?
hilarisch!quote:Op maandag 17 december 2012 09:51 schreef Brighteyes het volgende:
Het kan dan ook gewoon niet zo zijn dat dat klopt. Morgen zie je vast een heel ander getal. En anders even nieuwe batterijen in de weegschaal?
Heel simpel om te maken!
[ afbeelding ]
Maar absoluut onverantwoord!
quote:Op maandag 17 december 2012 12:40 schreef Isabeau het volgende:
Is je weegschaal wel helemaal goed, rhubarbje? Die van mij ging raar doen als ik hem op zijn zij weg zette. Het verschil klinkt zo onrealistisch namelijk.
Bij mij hielp het héél eenvoudig door hem gewoon vlak op de vloer te laten staanquote:Op maandag 17 december 2012 12:41 schreef rhubarbje het volgende:
mijn vriend zet hem wel altijd op zijn zij!!!
hoe fix je dat?
oh ik dacht dat ie misschien voor goed van de kook was nuquote:Op maandag 17 december 2012 12:55 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Bij mij hielp het héél eenvoudig door hem gewoon vlak op de vloer te laten staan
Ow ik dacht al, wat ben je Spartaansquote:Op maandag 17 december 2012 12:38 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Jups, lactose-intolerant en mag echt, echt geen boter. Ik ben niet vies van een beetje vet hoor
Maar dat weet je moeder toch?quote:Op maandag 17 december 2012 12:38 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Jups, lactose-intolerant en mag echt, echt geen boter. Ik ben niet vies van een beetje vet hoor
Ik ben er nog niet zo lang achter, jaartje nu. Mama had gewoon kip gebakken en niet nagedacht. Ze vindt ook wel een beetje dat 'zo'n klein beetje heus geen kwaad kan'... Lekker handigquote:Op maandag 17 december 2012 13:35 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Maar dat weet je moeder toch?
Of bleef je onverwacht mee-eten?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |