Deel 1: Vergeet die wietpas. Haal dat spul voortaan op straatquote:Vergeet die wietpas. Haal dat spul voortaan op straat
De wietpas zorgt ervoor dat toeristen geen coffeeshop meer inkomen. Dat geldt ook voor Nederlandse blowers die even buiten hun woonplaats wat willen halen. Voortaan koop je je spul dus bij een dealer op straat, die wellicht ook cocaïne in de aanbieding heeft. Gebruiken kan in een portiek.
Criminelen zouden daarom het regeringsplan voor de invoering van een wietpas moeten aanmoedigen. Hun drugshandel op straat zal bloeien als nooit te voren, terwijl de coffeeshops hun klantenkring zien slinken omdat ze alleen nog aan inwoners mogen leveren die zich eerder bij hen geregistreerd hebben.
Is dit wat de regering beoogt met de maatregel? Nee, maar het zijn wel de consequenties als zij de wietpas invoert. Dat leren we uit twee opiniestukken die vanmorgen in nrc.next verschenen.
Nicole Maalsté, drugsonderzoeker en auteur van Polderwiet (De Fontein, 2007), betoogt dat de regering beter de achterdeur van coffeeshops in de gaten kan houden. Daar wordt de drugs immers aangeleverd. Dit gedoogde illegale circuit blijft volgens Maalsté een erg interessant terrein voor criminele organisaties. Wie de georganiseerde misdaad wil bestrijden, kan daarom beter de achterdeur reguleren en de kleine telers met rust laten. Een pasje voor de achterdeur dus.
NOS Headlines - Wietpas
Dat blowers nu nauwelijks in aanraking komen met andere drugs, pleit volgens Maalsté het meest voor het huidige gedoogbeleid. Ook wijst ze erop dat Nederland grotendeels zelfvoorzienend is geworden, wat buitenlandse smokkelaars van een bezoek weerhoudt.
Kan de wietpas juridisch wel? Nee, zegt advocaat Maurice Veldman. Het wettelijk kader van het gedoogbeleid ontbeert de mogelijkheid een pasjessysteem in te voeren waarmee sommige burgers van overheidswege worden uitgenodigd om strafbare feiten te plegen door hen toegang te verlenen tot een plaats om softdrugs te kopen. De burgemeester, zo voorspelt Veldman, zal de rechter op zijn weg vinden als hij door de minister wordt gedwongen wietpassen te verstrekken.
Volgende keer eerst posten, dan die joint aanstekenquote:Op dinsdag 30 oktober 2012 18:30 schreef Martin1234 het volgende:
Oh moet eigenlijk Deel 11 wezen misschien mod die dit aub kan aanpassen.
Ik moet nog beginnen.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 18:30 schreef Viajero het volgende:
[..]
Volgende keer eerst posten, dan die joint aansteken
quote:Vd Laan blij met 'zelf regelen' wietbeleid
Burgemeester Van der Laan heeft verheugd gereageerd op het feit dat in het regeerakkoord veel ruimte wordt gelaten aan gemeenten om hun coffeeshopbeleid te bepalen.
In een eerste reactie stelt de burgemeester dat hij het knap vindt dat Mark Rutte en Diederik Samsom er zo snel uit zijn gekomen. 'Dat is knap gedaan. Of je het met alles eens bent is een andere vraag, maar ik heb er al met al een goed gevoel bij'.
Ook het feit dat de omstreden wietpas er tóch niet komt zorgt voor tevredenheid. 'Het allerbelangrijkste is dat er lokaal maatwerk kan zijn. Dit geeft ons ruimte om met de regering in overleg te gaan. De situatie hier is totaal anders dan in Maastricht, dus ik denk niet dat wij hier veel mensen ongelukkig gaan maken'.
Je hoeft je voor geen enkele drug te registreren.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 18:45 schreef Martin1234 het volgende:
Zo lang ik me niet hoef te registeren als dat echt zo is,
dan ben ik echt al heel blij.
Truffels wel gelukkigquote:Op dinsdag 30 oktober 2012 19:08 schreef Martin1234 het volgende:
Zelfs niet als het om Paddo's gaat want die is niet legaal.
wie riep laatst nog dat de pvda misschien wel wat positief zou doen?quote:Ontevreden
Ook de Vereniging van Officiële Coffeeshops Maastricht is ontevreden: 'De registratie is niet van tafel, buitenlanders blijven gediscrimineerd. We voelen ons door de PvdA verkwanseld. De PvdA kwam voor de verkiezingen met de wietwet, daar is niks meer van over', constateert voorzitter Marc Josemans.
quote:Burgemeester Onno Hoes (VVD) van Maastricht toonde zich in een reactie tevreden. 'Dit is het voorstel dat ik enkele weken geleden ook al deed richting minister Ivo Opstelten'', zei Hoes. ,,De registratieplicht vervalt, met lokaal een eigen beleid wat betreft handhaving, dat is een goede oplossing.
Wat is het nou? Ik dacht dat je straks alleen moet kunnen aantonen ingezetene te zijn van Nederland. Een uittreksel of paspoort lijkt me daarvoor voldoende. Ik heb daarbij niets over registratie gehoord.quote:Ook de Vereniging van Officiële Coffeeshops Maastricht is ontevreden: 'De registratie is niet van tafel, buitenlanders blijven gediscrimineerd.
Ik en dat blijf ik doen, wanneer we wederom een coalitie van PVV,CDA en VVD hadden gehad was er totaal niets bereikt.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 21:04 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
wie riep laatst nog dat de pvda misschien wel wat positief zou doen?
Waarom alles zo negatief benaderen wanneer je ook voor legalisatie kunt kiezen en geld en problemen bespaard?quote:Op woensdag 31 oktober 2012 10:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik en dat blijf ik doen, wanneer we wederom een coalitie van PVV,CDA en VVD hadden gehad was er totaal niets bereikt.
Wat is dat toch met het altijd alles zo negatief zien. Ja het kan beter, maar wat er nu bereikt is, is in ieder geval in mijn optiek een stuk beter als doorgaan met verder repressie wat die conservatieven willen.
En ook niet dat ze dat afschaffen, dus houd je hart maar vastquote:Op woensdag 31 oktober 2012 10:53 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
[..]
Wat is het nou? Ik dacht dat je straks alleen moet kunnen aantonen ingezetene te zijn van Nederland. Een uittreksel of paspoort lijkt me daarvoor voldoende. Ik heb daarbij niets over registratie gehoord.
Diep triest dat dit waar is. Dat we dit als ''liberaal'' moeten gaan zien.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 19:25 schreef Kentoet het volgende:
Dit is zo ongeveer het minst conservatieve kabinet wat in Nederland mogelijk is. Dit beleid is dus zo ongeveer het meest vooruitstrevende wat hier mogelijk is.
Dus eigenlijk is het allemaal best wel triest.
had ik liever pvv - sp - nog watquote:Op woensdag 31 oktober 2012 19:25 schreef Kentoet het volgende:
Dit is zo ongeveer het minst conservatieve kabinet wat in Nederland mogelijk is. Dit beleid is dus zo ongeveer het meest vooruitstrevende wat hier mogelijk is.
Dus eigenlijk is het allemaal best wel triest.
Helemaal mee eens.quote:Op donderdag 1 november 2012 04:16 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Wat een gezeik ook allemaal om zo'n fucking plantje![]()
Jammer dat sommige mensen ook niet inzien dat mensen naar deze drug grijpen om gewoon even te kunnen relaxen. Maar nee, we moeten allemaal carrière maken en hard werken en alles uit onszelf halen in deze maatschappij. Ik word er een beetje moe van
Precies. Ik geniet meer van het leven als ik af en toe een jointje kan roken en dat geeft me weer energie om gewoon mn werk goed te kunnen doen.quote:Op donderdag 1 november 2012 04:32 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.
Ik maak trouwens juist carrière en werk harder als ik af en toe es een blowtje kan opsteken.
bronquote:'Toeristen blijven welkom in coffeeshops'
AMSTERDAM - Toeristen zijn ook na 1 januari welkom in coffeeshops in Amsterdam. Het nieuwe regeerakkoord van de VVD en de PvdA biedt daarvoor de ruimte, zo zegt burgemeester Eberhard van der Laan donderdag in de Volkskrant. In het akkoord staat dat de wietpas verdwijnt en dat gemeenten een belangrijke rol gaan spelen in het naleven van de regels.
Van der Laan zegt minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) te hebben beloofd dat hij de criminaliteit en overlast rond coffeeshops streng zal aanpakken en wietgebruik onder jongeren verder zal tegengaan.
Het demissionaire kabinet wilde alleen Nederlandse leden toelaten in coffeeshops. Zij moesten zich inschrijven om een wietpas te kunnen krijgen, maar die pas verdwijnt nu. Klanten van coffeeshops moeten straks nog wel een identiteitsbewijs of verblijfsvergunning én een uittreksel uit het bevolkingsregister laten zien om aan te tonen dat ze in Nederland wonen.
De controle daarop geschiedt volgens het nieuwe regeerakkoord 'in overleg met de betrokken gemeenten', 'zonodig gefaseerd' en 'waarbij wordt aangesloten bij het lokale coffeeshop- en veiligheidsbeleid' opdat 'maatwerk' wordt geleverd. Die gemaakte afspraken maken het voor Amsterdam mogelijk coffeeshops open te houden, ook voor toeristen, aldus Van der Laan.
Amsterdam heeft 220 coffeeshops, een derde van het totale aantal in Nederland. Van de naar schatting 7 miljoen toeristen die Amsterdam aandoen, bezoeken anderhalf miljoen een coffeeshop.
Maar als elke gemeente dus met dat maatwerk gewoon zegt dat een GBA niet nodig is zijn we dus weer terug bij de oude situatie voordat ze dit plan bedachten en we er als maatschappij wederom miljoenen aan gespendeerd hebben om maar ivo's zin te proberen door te drukken.quote:Op donderdag 1 november 2012 08:49 schreef Igen het volgende:
Het 'maatwerk' uit hetzelfde stukje regeerakkoord.
Ah! Nu worden wij dus (de Nederlanders) gediscrimineerd want wij moeten een uittreksel uit het bevolkingsregister bij ons hebben als we naar binnen willen, spreek je een andere taal of eet je met stokjes wordt de rode loper uitgerold..quote:
Nee, het verschilt per gemeente. Of dat mag op basis van rechtsgelijkheid weet ik niet...quote:Op donderdag 1 november 2012 08:59 schreef Tism het volgende:
[..]
Ah! Nu worden wij dus (de Nederlanders) gediscrimineerd want wij moeten een uittreksel uit het bevolkingsregister bij ons hebben als we naar binnen willen, spreek je een andere taal of eet je met stokjes wordt de rode loper uitgerold..![]()
Fascisme!..
Hij gaat dus de teelt reguleren.quote:Op donderdag 1 november 2012 07:26 schreef Mylene het volgende:
Van der Laan zegt minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) te hebben beloofd dat hij de criminaliteit en overlast rond coffeeshops streng zal aanpakken
Ik zie het al helemaal voor me, als gemeentes maatwerk mogen gaan teopassen zie ik ze in utrecht dadelijk hun growclubs oprichten wat ze daar van plan zijn. Dat zou toch een bak zijn als ze het zo slecht zouden formuleren dat de gemeentes de aanvoer aan de achterdeur wel opeens zelf kunnen gaan regelen. Ivo zal een hartverzakking krijgen en meteen een spoeddebat aanvragen om de regels wederom te veranderen.quote:Op donderdag 1 november 2012 12:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hij gaat dus de teelt reguleren.
In die zin dat het stukje uit het regeerakkoord dient om Opsteltens gezicht te redden. Daarvoor moet dat onzalige idee van de wietpas niet getorpedeerd worden, maar over langere periode doodbloeden.quote:Op donderdag 1 november 2012 08:39 schreef Deeltjesversneller het volgende:
Hoe biedt "een identiteitsbewijs of verblijfsvergunning én een uittreksel uit het bevolkingsregister" precies ruimte voor toeristen om naar coffeeshops te blijven gaan?
bronquote:Opstelten: 'Van der Laan heeft geen toestemming gekregen'
Burgemeester Van der Laan heeft helemaal geen toestemming gekregen om toeristen ook na 1 januari toe te laten in coffeeschops. Dat stelt minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justititie. Hij zegt dat de burgemeester van Amsterdam te voorbarig is met zijn conclusie, zo meldt de NOS.
In De Volkskrant liet Van der Laan vanochtend weten dat coffeeshops in Amsterdam gewoon open blijven voor toeristen nu de wietpas van tafel is.
Het demissionaire kabinet wilde alleen Nederlandse leden toelaten in coffeeshops. Zij moesten zich inschrijven om een wietpas te kunnen krijgen, maar die pas verdwijnt nu. Klanten van coffeeshops moeten straks nog wel een identiteitsbewijs of verblijfsvergunning én een uittreksel uit het bevolkingsregister laten zien om aan te tonen dat ze in Nederland wonen.
De controle daarop geschiedt volgens het nieuwe regeerakkoord 'in overleg met de betrokken gemeenten', 'zonodig gefaseerd' en 'waarbij wordt aangesloten bij het lokale coffeeshop- en veiligheidsbeleid' opdat 'maatwerk' wordt geleverd. Die gemaakte afspraken maken het voor Amsterdam mogelijk coffeeshops open te houden, ook voor toeristen, aldus Van der Laan.
Een woordvoerder van Opstelten zegt dat maatwerk zal worden toegepast, maar dat nog moet worden uitgewerkt hoe dat uitpakt. Het ministerie zal overleggen met gemeenten die behoefte hebben aan maatwerk.
reactie op de frontpage, in hoeverre zou dat kloppen?quote:Op donderdag 1 november 2012 @ 06:49 schreef Philosocles het volgende:
Ook als de wietpas was ingevoerd, waren toeristen in Amsterdam gewoon welkom geweest - alleen stond niemand daar bij stil
.[.Volgens de Groningse hoogleraar rechtswetenschap Jan Brouwer: "De basis voor een verkoopverbod aan buitenlanders zal in een plaatselijke verordening moeten worden vastgelegd", stelt de hoogleraar. "Als de gemeenteraad het niet wil, kan het rijk hoog en laag springen, maar dan gebeurt het niet."]'Amsterdam kan wietpas negeren'
[.Een verkoopverbod van softdrugs aan buitenlanders zou namelijk in de plaatselijke verordening moeten worden vastgelegd. Een dergelijk verbod in de landelijke wetgeving impliceert immers dat de verkoop aan ingezetenen van Nederland wel is toegestaan, met andere woorden, cannabis zou erdoor worden gelegaliseerd..]Gemeente mag wietpas aan laars lappen
De zienswijze van de komende regering is niets anders dan de erkenning dat het wietpasplan fundamenteel niet klopte.
Zou dat de reden zijn dat ze in den haag ook het aantal gemeentes willen terugdringen.quote:Op donderdag 1 november 2012 13:36 schreef Copycat het volgende:
Maatwerk. Dat wil natuurlijk iedere gemeente. Dat mag wat gaan kosten.
Jullie veroorzaken meer overlast naar het schijnt.quote:Op donderdag 1 november 2012 19:28 schreef El_Matador het volgende:
Het is gewoon gore grove discriminatie. Waarom zouden Viajero en ik geen wiet mogen kopen, maar Basp1 en Martin1234 wel?
Ik heb anderhalf jaar lang mijn wiet in Nederland gehaald, waarbij ik netjes in de daarvoor bestemde vakken parkeerde, netjes de uitsmijter groette en netjes mijn wiet oprookte thuis of op festivals.quote:Op donderdag 1 november 2012 19:35 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Jullie veroorzaken meer overlast naar het schijnt.
Jullie zijn een gevaar voor de samenleving!quote:Op donderdag 1 november 2012 19:28 schreef El_Matador het volgende:
Het is gewoon gore grove discriminatie. Waarom zouden Viajero en ik geen wiet mogen kopen, maar Basp1 en Martin1234 wel?
Dood aan de internationale carrieremakers!!!quote:Op donderdag 1 november 2012 23:40 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Jullie zijn een gevaar voor de samenleving!
Dat was ook het oude idee; vereniging, lidmaatschap en dus weten wie wat waar hoeveel en niemand van buitenquote:Op donderdag 1 november 2012 08:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar als elke gemeente dus met dat maatwerk gewoon zegt dat een GBA niet nodig is zijn we dus weer terug bij de oude situatie voordat ze dit plan bedachten en we er als maatschappij wederom miljoenen aan gespendeerd hebben om maar ivo's zin te proberen door te drukken.
Er zijn trouwens gisteren of eergisteren door D66 kamer vragen gesteld waarom het wietpasbeleid nog niet geevalueerd is, maar daar werd weer een simpel woordspel van gemaakt door de voorzitter van de kamer waarbij hij het over de benaming van dat onding ging en dat ze het besloten clubpas zouden moeten noemen.
http://www.voc-nederland.(...)atie-van-de-wietpas/
Wat een kleuters zijn het ook in denhaag.
niet gelezen maar zal best klopen; geen enkel bericht afgelopen 2 jaar over de wietpas was jurisch mogelijk en toelaatbaar; het zijn allemaal wassen neuzen welke tientallen nationale als internationale wetten overtredenquote:Op donderdag 1 november 2012 13:47 schreef swarmahoer het volgende:
[..]
reactie op de frontpage, in hoeverre zou dat kloppen?
Gewoon in nederland belasting betalen dusquote:Op donderdag 1 november 2012 23:46 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dood aan de internationale carrieremakers!!!![]()
18 houden, anders creeer je alsnog een zwarte marktquote:Op donderdag 1 november 2012 23:57 schreef El_Matador het volgende:
De Nederlandse politiek is sowieso een speeltuin maar de wietpas is wel echt het summum der kleuterredenaties!
De leeftijd naar 21 vind ik trouwens wel een goed plan. Van die verlepte blowers zijn voor hun leven verneukt. En nee, dat sluit je niet uit, maar je beperkt het wel.
hé managerslingoquote:De controle daarop geschiedt volgens het nieuwe regeerakkoord 'in overleg met de betrokken gemeenten', 'zonodig gefaseerd' en 'waarbij wordt aangesloten bij het lokale coffeeshop- en veiligheidsbeleid'
Als je het mij vraagt mag sowieso iedereen wiet kopen.quote:Op donderdag 1 november 2012 19:28 schreef El_Matador het volgende:
Ik vind blowen lekkerder dan drinken, maar voor hersenen in de groei is veel blowen funest. Die zwarte markt houd je toch wel. Ik vind drugs prima, vanaf 21. Ik weet ook wel dat je niet uitsluit dat jongeren het gebruiken, maar het is een prima grens vind ik.quote:Op vrijdag 2 november 2012 00:08 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
18 houden, anders creeer je alsnog een zwarte markt
blowen is gewoon beter dan drinken, ook op je 16e, waarom zou je als overheid doen alsof dat niet zo is
[..]
hé managerslingo
quote:
quote:Daarmee is Tilburg de eerste gemeente die de bekritiseerde wietpas bant. Ook wordt niet gecontroleerd op en handhavend opgetreden tegen bezoekers die geen identiteitsbewijs of uittreksel van het bevolkingsregister bij zich hebben, nodig om aan te kunnen tonen dat ze uit Nederland komen. Burgemeester Noordanus vindt dat overbodig, bevestigt een woordvoerder van de gemeente.
Het gaat de eigenaar van de toer nog niet snel genoeg met het terug krijgen van de klanten.quote:Al meer klanten bij coffeeshops TilburgTILBURG - De Tilburgse coffeeshops krijgen al meer klanten over de vloer omdat de ledenlijsten zijn afgeschaft. Maar een forse toename van het aantal klanten wordt pas aankomende week verwacht.
Dat zegt Willem Vugs van de Tilburgse vereniging van coffeeshops De Achterdeur. "Mensen zijn nog een beetje confuus over hoe het nu allemaal precies zit. Ook is pas sinds vrijdag bekend dat de lijsten zijn afgeschaft. Het nieuws is nog vers."
Burgemeester Peter Noordanus besloot vrijdag niet meer te handhaven op het zogeheten 'besloten-clubcriterium'. Het betekent dat bezoekers van een coffeeshop zich niet meer hoeven te registreren.
Klanten kunnen in de Tilburgse coffeeshops nu – 'net als vroeger' – op het vertoon van een identiteitsbewijs softdrugs kopen. Voor buitenlanders blijft dat onmogelijk.
De registratie schrok veel klanten af, aldus Vugs. Klanten wantrouwden wat de overheid met de gegevens zou doen.
quote:'Maastricht loopt parkeergeld mis door wietpas'
AMSTERDAM - De gemeente Maastricht zou door de wietpas parkeergeld en parkeerboetes mislopen.
Dat meldt De Limburger dinsdag op basis van een gemeentelijke managementrapportage.
Een gemeentewoordvoerder heeft aan de krant verteld dat de gemeente sinds 1 mei 2012 maandelijks ongeveer 700 parkeerbonnen minder uitdeelt.
.
Sinds het begin van de invoering van de wietpas tot nu zou het gaan om ongeveer 4000 bonnen. Daardoor zou de afgelopen zes maanden zo'n 213.600 euro zijn misgelopen.
Het gemeentebestuur schrijft in het rapport dat "de inkomsten uit parkeren flink onder druk staan" en dat er "sinds de wietpas een duidelijk zichtbare daling is
ik kweek al een paar jaar mijn eigenste, die van dit jaar is fijnquote:Op maandag 5 november 2012 10:30 schreef Schunckelstar het volgende:
Ik betwijfel of het er weer druk word.
Als ik naar mezelf en mijn omgeving kijk gaat er niemand meer terug naar de shop.
Ik betaal nu lettterlijk de helft voor dezelfde kwaliteit bij ali op de hoek
Onno Hoes is geen minister geworden, dus hij zal nu wel weer kritischer worden op de wietpas.quote:Op dinsdag 6 november 2012 12:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]![]()
Zou dit de aanval van onno hoes zijn dat ze zo ook weer aan belgen willen gaan verkopen in maastricht.![]()
En ik dacht altijd dat er alleen overlast was en ze (de overheid) deze overlast nooit aanpakten, dat was toch een voorname reden van de wietpas.
En mocht die wietpas nu lukken/ mislukken over 10 jaar kan de schuld toch op links geschoven worden omdat de PVDA nu deelneemt in de regering.quote:Op dinsdag 6 november 2012 12:34 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Onno Hoes is geen minister geworden, dus hij zal nu wel weer kritischer worden op de wietpas.
Helaas voor Onno zaten er al genoeg kritiekloze slijmjurken voor de VVD in de Kamer en het vorige kabinet.quote:Op dinsdag 6 november 2012 12:34 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Onno Hoes is geen minister geworden, dus hij zal nu wel weer kritischer worden op de wietpas.
Waarschijnlijk zat hij nog maar te kort in Maastricht om flink belangen te verstrengelen en zich fatsoenlijk te laten omkopen. Als hij al beschadigd was geraakt had hij het slaafje voor de rotklussen kunnen spelen zoals Leers.quote:Op dinsdag 6 november 2012 12:37 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Helaas voor Onno zaten er al genoeg kritiekloze slijmjurken voor de VVD in de Kamer en het vorige kabinet.
Dan gaan we Jos van Rey ook nog wel eens terugzien in Den Haagquote:Op dinsdag 6 november 2012 12:41 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zat hij nog maar te kort in Maastricht om flink belangen te verstrengelen en zich fatsoenlijk te laten omkopen. Als hij al beschadigd was geraakt had hij het slaafje voor de rotklussen kunnen spelen zoals Leers.
Man...die moeten jou daar nu zo'n beetje en onderhand wel kennen, verbaasd me dat jij je nog moet legitimeren in die shops daar..quote:Op dinsdag 6 november 2012 12:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En mocht die wietpas nu lukken/ mislukken over 10 jaar kan de schuld toch op links geschoven worden omdat de PVDA nu deelneemt in de regering.![]()
Vanmiddag maar eens een check doen in tilburg of ik zo weer binnen kan komen met mijn rijbewijs.
He ik ben er al maanden niet meer geweest, dus nu kent men mij daar niet meer, wou me niet op een lijst laten zetten, en ook al kenden ze me in tilburg had men altijd al jaren het beleid dat iedereen zijn ID moest laten zien aan een bewakingsaap voordat je de shop naar binnen mocht.quote:Op dinsdag 6 november 2012 12:57 schreef Tism het volgende:
[..]
Man...die moeten jou daar nu zo'n beetje en onderhand wel kennen, verbaasd me dat jij je nog moet legitimeren in die shops daar..
Nou dat dus.quote:Op woensdag 7 november 2012 08:50 schreef Luigi het volgende:
Ja, als je ingehaald wordt door Amerika wat dit betreft moet je je als Nederland wel zorgen gaan maken ja...
Dit.quote:Op woensdag 7 november 2012 09:47 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik wil NL uit de jaren 90' terug
Ik heb het al eens eerder gepost en zal dat nu weer doen :quote:Op woensdag 7 november 2012 09:47 schreef Mint_Clansell het volgende:
Dat incapabele lui zoals Opstelten en bilspleetatleet Hoes weg lijken te komen met deze epic fail - die honderden mensen hun baan heeft gekost en in een tijd waar financiele zekerheid toch al geen garantie is - is van een veel grotere zorg.
en dat gaat nog verder dan die medicinale wiet die eerst legaal was dus?quote:Op woensdag 7 november 2012 08:48 schreef PBateman1978 het volgende:
En wat lees ik op teletekst vanochtend, wiet legaal in Colorado en Washington.
Echt legaal dus, voor recreatief gebruik.
Ja, wordt echt gelegaliseerd voor recreatief gebruik vanaf 21 jaar.quote:Op woensdag 7 november 2012 10:01 schreef julian6 het volgende:
[..]
en dat gaat nog verder dan die medicinale wiet die eerst legaal was dus?
http://nos.nl/artikel/437718-wiet-legaal-in-enkele-staten.htmlquote:De kiezers in de staten Washington en Colorado hebben in een referendum legalisering van wiet goedgekeurd.
Hoewel marihuana in sommige staten al als medicijn gebruikt mag worden gebruikt, is het voor het eerst dat recreatief gebruik wordt toegestaan.
Oregon
In de staat Oregon stond een zelfde wetsvoorstel op het stembiljet. Daar werd het met een aanzienlijke meerderheid afgekeurd.
In Washington en Colorado mogen mensen van 21 jaar en ouder straks legaal blowen. In de VS mag ook vanaf die leeftijd ook alcohol worden gedronken. De staten zullen belasting gaan heffen op de verkoop van wiet.
Minder criminaliteit
Volgens de voorstanders zal er door legalisering minder drugscriminaliteit zijn. Ze wijzen erop dat 40 jaar oorlog tegen drugs niet geleid heeft tot minder wietgebruik.
Overigens blijft de drug verboden op federaal niveau, waardoor er nu onduidelijkheid bestaat of de gebruikers vervolgd zullen worden voor wietgebruik. "Het wordt een complex proces", waarschuwde gouverneur John Hickenlooper. "Ik zou nog niet meteen de snacks pakken."
quote:Legalization Of Marijuana in Colorado and Washington
Wednesday 7 November 2012
Holy shit! For many years we have been waiting for the moment and nothing happens, then you turn your head and all of a sudden two states in the US legalize cannabis! WTF?!? Of course in some states it is already prohibited to smoke marijuana for medicinal use but now in both Colorado and Washington voters have managed to get the majority to vote for legalization. I would say that after more than 75 years of bullshit around this wonderful plant, this is a historical moment …. I am speechless. Growing and selling will be regulated, people over 21 will be able to buy up to one ounce of weed at a shop and you will allowed to grow up to 6 plants for personal use... Wait a minute…. fuck me sideways and call me Nancy… one ounce?? That is about 28 grams! While here in Amsterdam we are allowed to buy only up to 5 grams! That is if this new weed-pass system is not going to go in effect in Amsterdam.
As 50% of all drug arrests in the US are for possession of marijuana this might mean that the prisons in the states o Colorado and Washington might be empty soon as well. So of course a large group of opponents of the new law are protesting, saying that drug tourism will take over and children will be smoking pot in no time. But public support of marijuana has never been as big as in the last year as many Liberals, Democrats, Moderates, Independents, doctors, lawyers, famous people, politicians and of course you and me have expressed their support on legalization.
So wow, just wow… it seems things might actually go the right way… Or am I just dreaming all of this and will the federal government, with for the next 4 years apparently again Obama, manage to fuck shit up again?
quote:Votes making Colorado and Washington the first U.S. states to legalize marijuana for recreational use could be short-lived victories for pot backers because the federal government will fight them, two former U.S. drug control officials said on Wednesday.
They said the federal government could sue to block parts of the measures or send threatening letters to marijuana shops, followed up by street-level clampdowns similar to those targeting medical marijuana dispensaries the government suspects are fronts for drug traffickers.
"This is a symbolic victory for (legalization) advocates, but it will be short-lived," Kevin Sabet, a former adviser to the Obama administration's drug czar, told reporters.
"They are facing an uphill battle with implementing this, in the face of ... presidential opposition and in the face of federal enforcement opposition," Sabet said.
Colorado and Washington state legalized the possession and sale of marijuana for adult recreational use on Tuesday through ballot measures in defiance of federal law, while a similar initiative was defeated at the polls in Oregon.
The initiatives appeared to reflect growing national support for liberalized marijuana laws, as indicated by a Gallup poll last year that found 50 percent of Americans favored making it legal, versus 46 percent opposed.
The U.S. Department of Justice, which considers marijuana an illegal drug liable to being abused, said enforcement of the federal Controlled Substances Act "remains unchanged."
"We are reviewing the ballot initiatives and have no additional comment at this time," a government statement said.
Sabet said he expected the Obama administration would at some point file a federal lawsuit to challenge and seek to block aspects of state-level legalization measures and that this "is going to be caught up in the courts for quite a while."
But federal action was not expected to snuff out state-sanctioned marijuana in those states - especially the ability of individuals to possess an ounce or less of the drug without risk of arrest by local police.
Sabet, who opposes legalization, acknowledged that states were free to eliminate their own penalties for possession. But he said U.S. Attorneys could send letters to Colorado and Washington governors warning them not to implement provisions to regulate and tax marijuana at special stores.
Or the federal government could wait until such a system is created and sue to block it, he said.
Colorado Governor John Hickenlooper, a Democrat, had said he personally opposed his state's legalization measure. But he has since said he plans to respect the will of voters.
In Washington state, Democratic gubernatorial candidate Jay Inslee, who was leading in the vote count in a tight race, has spoken out against his state's initiative but is committed to implementing it, campaign spokeswoman Jaime Smith said.
If the Obama administration reacts too harshly, it could suffer politically with younger, more left-leaning voters who chose legalization and typically lean Democratic.
But President Barack Obama also faces pressure from anti-drug groups to protect young people from harm they say would result if states set up a regulated and taxed marijuana trade.
Robert DuPont, who served as drug czar for former Presidents Richard Nixon and Gerald Ford and opposes legalization, said he welcomed a confrontation.
"I think it's time to resolve it," he said.
Ian Millhiser, senior constitutional policy analyst with the left-leaning Center for American Progress, said the federal government, even if it sues to challenge the Colorado and Washington initiatives, cannot force police in those states to arrest people for marijuana infractions.
"If I were Barack Obama, I would look at this and say I would rather have young voters with me," Millhiser said.
quote:
quote:De informateurs vroegen het ministerie of toegang tot coffeeshops voortaan geregeld kon worden met de invoering van een identificatieplicht voor inwoners van Nederland. Met dat ingezetenencriterium zou de fel bekritiseerde wietpas en verplichte registratie voor coffeeshopbezoekers verdwijnen.
Die mogelijkheid bestaat, aldus het ministerie in een door Opstelten ondertekend advies. Maar hij waarschuwt: “het ingezetenencriterium kan alleen landelijk worden toegepast. Met andere woorden: er is geen keuzevrijheid voor gemeenten.”
Regeerakkoord biedt ruimte voor ‘lokaal maatwerk’
Opmerkelijk genoeg biedt het regeerakkoord juist ruimte voor “lokaal maatwerk”. Na het lezen van het akkoord stelde de Amsterdamse burgemeester Van der Laan dat toeristen in zijn stad gewoon naar de coffeeshop mogen blijven gaan. Andere burgemeesters waaronder Wolfsen van Utrecht volgden zijn voorbeeld.
Rutte en Samsom nemen wel het advies over om coffeeshopbezoekers naast een legitimatiebewijs ook een uittreksel uit het bevolkingsregister te laten tonen. Maar ook daar geldt de context van lokaal maatwerk.
Dat die man (en Teeven) de partij helemaal geen stemmen heeft gekost verbaasd me zoveel. Wie wilt die gasten nou op veiligheid & justitie hebben??quote:Op donderdag 8 november 2012 18:19 schreef viagraap het volgende:
Iemand die net komt kijken bij deze discussie zou zeggen: 'Goh, Opstelten heeft inderdaad een punt, dit is helemaal niet handig. We kunnen beter gewoon alles bij het oude laten of legaliseren'
Helaas kennen wij Opstelten.
In het vorige kabinet met de PVV en het CDA vond ik het een logisch gevolg van de repressieve ideeën welke die partijen en de VVD op het gebied van strafrecht hebben. Nu, ben ik benieuwd met welk PvdA-punt dit uitgeruild is.quote:Op donderdag 8 november 2012 19:09 schreef julian6 het volgende:
[..]
Dat die man (en Teeven) de partij helemaal geen stemmen heeft gekost verbaasd me zoveel. Wie wilt die gasten nou op veiligheid & justitie hebben??
Het kinderpardon, toch?quote:Op donderdag 8 november 2012 19:12 schreef viagraap het volgende:
[..]
In het vorige kabinet met de PVV en het CDA vond ik het een logisch gevolg van de repressieve ideeën welke die partijen en de VVD op het gebied van strafrecht hebben. Nu, ben ik benieuwd met welk PvdA-punt dit uitgeruild is.
omdat mensen graag stellen op de naam van een partij en geen flauw benul hebben WIE er in die partij zitquote:Op donderdag 8 november 2012 19:09 schreef julian6 het volgende:
[..]
Dat die man (en Teeven) de partij helemaal geen stemmen heeft gekost verbaasd me zoveel. Wie wilt die gasten nou op veiligheid & justitie hebben??
dan lijk je onmisbaar en belangrijk; regel 1 uit het bedrijfsleven; als jouw positie in het geding komt, maak jezelf belangrijk!quote:Op woensdag 7 november 2012 09:49 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik heb het al eens eerder gepost en zal dat nu weer doen :
Ik vind dat we figuren als Onno Hoes, Opstelten en z'n kontjokers verantwoordelijk moeten houden voor alle gemaakte kosten.
Hoe krijg je het uit je bakkes om in tijden van bezuinigen, miljoenen tegen een probleem aan te smijten wat er voorheen nog niet was?
quote:
quote:Gemeenten mogen zelf hun beleid rond coffeeshops en drugsoverlast gaan bepalen. Dat schrijft minister Ivo Opstelten maandag in een brief aan de Tweede Kamer. Voor het hele land gaat gelden dat bezoekers van coffeeshops moeten aantonen dat ze in Nederland wonen, maar gemeenten mogen zelf bepalen wanneer ze dat beleid gaan handhaven.
quote:De registratie van klanten van coffeeshops is volgens Opstelten niet meer nodig omdat de overlast is verminderd.
In tilburg heeft de burgemeester gezegd dat op dit moment geen GBA meer noodzakelijk is en kom ik gewoon de shop binnen als ik met mijn rijbewijs zwaai.quote:Op dinsdag 20 november 2012 11:00 schreef arachide. het volgende:
Dus, als ik het goed heb, kan een toerist in amsterdam straks nog vrolijk wiet halen, maar ik kan in brabant niet normaal iets halen zonder dat ik id én uitreksel bevolkingsregister meeneem?
bronquote:Jumbo Maastricht: overlast door wietpas
MAASTRICHT - De Jumbo in winkelcentrum Mosae Forum in Maastricht ervaart veel overlast door drugsrunners, sinds de invoering van de wietpas. De supermarkt wil samen met andere winkeliers een beveiligingsbedrijf inhuren.
Jumbo Maastricht: overlast door wietpas
Foto: ANP Marcel van Hoorn
De Jumbo heeft vorige week alle retailers in Mosae Forum per brief gevraagd daaraan mee te betalen, meldt dagblad De Limburger. Het beveiligingsbedrijf zou ook de openbare ruimte tussen de winkels moet bewaken.
Binnen
Filiaalmanager Kimberley Dost van de Jumbo zegt in de krant dat de overlast is toegenomen door de wietpas. Binnen is de supermarkt al beveiligd. 'Maar met collectieve beveiliging, ook buiten, staan we sterker. De politie komt meteen als we bellen, maar daarna het is weer dweilen met de kraan open', verklaart Dost.
Dealers
In de omgeving van het winkelcentrum wordt de hele dag in drugs gehandeld. De bewuste dealers vallen personeel en voorbijgangers lastig en vechten onderling. Het zou voor een deel gaan om 'runners' uit Rotterdam en Schiedam, die extra 'handel' ruiken door de invoering van de wietpas.
Zoals ik hier boven ergens al schreef alleen nu een nieuwsbericht over de sterkte van wiet die men denkt de kunnen indammen door regels voor een verboden middel in te stellen.quote:'Sterke wiet snel uit coffeeshop verbannen'
DEN HAAG - Minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) verwacht ''snel'' met regels te komen die sterke wiet en hasj uit coffeeshops moet weren.
Dit jaar gaat dat naar verwachting echter niet meer lukken, zei hij maandag.
VVD en PvdA spraken in het regeerakkoord af dat het gehalte werkzame stof in cannabis aan een maximum moet worden gebonden.
Volgens de nieuwe regels mag er niet meer dan 15 procent THC in cannabis zitten. ''Harddrugs horen niet in de coffeeshop thuis'', aldus de minister.
Terugdringen
Opstelten wil met de nieuwe regels het gebruik en de productie van zware cannabis terugdringen. Eerder zei Opstelten al dat de meeste hasj die in een coffeeshop over de toonbank gaat, zo sterk is dat de verkoop ervan onder de nieuwe regels verboden zal worden.
Cannabis (ook wel hennep) komt voor in twee vormen: hasj is gemaakt van de hars van de plant, wiet van de bloemtoppen.
Moeilijker
Volgens Mark Josemans, woordvoerder Vereniging van Officiële Coffeeshops Maastricht doet de minister ''er werkelijk alles aan om het illegale circuit zo omvangrijk mogelijk te maken. De zwakkere wiet in de coffeeshops, de sterkere op straat, dan is de keuze gauw gemaakt. Op deze manier maakt hij het moeilijker voor de samenleving''.
Volgens Josemans is wiet met een hoger THC-gehalte niet extra gevaarlijk voor de volksgezondheid. ''Een gebruiker pakt er gewoon minder van. Net zoals iemand rum niet uit een bierglas gaat drinken.'' Josemans sprak van een betuttelende opstelling van Opstelten.
quote:
quote:' Alles wat CDA en VVD hebben gedaan om drugs zo veel mogelijk uit het straatbeeld te krijgen, wordt weer teruggedraaid. Een coffeeshop naast een school is voor het CDA ondenkbaar. Voor de VVD kennelijk niet meer. Wat ons betreft moet er minimaal 350 meter tussen zitten, zoals minister Opstelten ook altijd heeft gevonden. Coffeeshops die daar niet aan voldoen, moeten dicht', aldus Oskam die anders een 'chaos' vreest.
Hehe, doei Ivoquote:Toeristen blijven welkom in Amsterdam nu de wietpas wordt afgeschaft en de gemeenten zelf kunnen beslissen om de identiteit van coffeeshopbezoekers al dan niet te controleren. De gemeente kan uit de voeten met het nieuwe wietbeleid van minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie), liet een woordvoerder van burgemeester Eberhard van der Laan dinsdag weten.
Van der Laan is blij dat het afstandscriterium voor coffeeshops van de baan is, want 177 van de 223 Amsterdamse coffeeshops bevinden zich binnen een straal van 350 meter rondom basisscholen en middelbare scholen en werden daardoor met sluiting bedreigd.
'Behalve de lusten, omarmen we ook de andere kant van de medaille. Dat betekent dat we met het nieuwe kabinet zij aan zij zullen optrekken bij het aanpakken van de problemen rond coffeeshops en softdrugsgebruik', zegt de gemeentewoordvoerder.
quote:Op woensdag 21 november 2012 02:11 schreef arucard het volgende:
Dus er is nu een gedoogbeleid voor het gedoogbeleid?
Only in The Netherlandsquote:Op woensdag 21 november 2012 02:11 schreef arucard het volgende:
quote:Op woensdag 21 november 2012 02:11 schreef arucard het volgende:
Wat een ongelofelijke droeftoeters zijn die cda'ers toch dat ze niet doorhebben dat juist zulke onzin regels hun de kop kosten.quote:
Een politiek debat valt niet te winnen met logica.quote:Op woensdag 21 november 2012 08:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat een ongelofelijke droeftoeters zijn die cda'ers toch dat ze niet doorhebben dat juist zulke onzin regels hun de kop kosten.![]()
Vooral de chaos die men vreest, die shops zitten al jaren in de buurt van die scholen en er is nu geen chaos, wat is dan de christelijke logica dat er dadelijk zonder dat het afstandscriterium wordt doorgevoerd er chaos zal ontstaan.
En drugs zoveel mogelijk uit het straatbeeld dringen, dan hebben ze allemaal oogkleppen op en zien de dealers niet die nu opeens op de straten in het zuiden van het land rondslingeren, maar zich wel ergeren aan enkele gedoogde verkooppunten waardoor er veel minder overlast was.
Verkoop aan jongeren onder de 18 is toch al verboden in shops? Er was dus geen probleem...quote:Op woensdag 21 november 2012 08:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat een ongelofelijke droeftoeters zijn die cda'ers toch dat ze niet doorhebben dat juist zulke onzin regels hun de kop kosten.![]()
Vooral de chaos die men vreest, die shops zitten al jaren in de buurt van die scholen en er is nu geen chaos, wat is dan de christelijke logica dat er dadelijk zonder dat het afstandscriterium wordt doorgevoerd er chaos zal ontstaan.
En drugs zoveel mogelijk uit het straatbeeld dringen, dan hebben ze allemaal oogkleppen op en zien de dealers niet die nu opeens op de straten in het zuiden van het land rondslingeren, maar zich wel ergeren aan enkele gedoogde verkooppunten waardoor er veel minder overlast was.
Als CDA'ers door de straat lopen en een shop zien dat was dat het probleem dan blijkbaar, en nu de shops in de buurt van scholen blijven zitten ontstaat er chaos, waarom er dan chaos ontstaat daar ben ik erg benieuwd naar.quote:Op woensdag 21 november 2012 12:41 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Verkoop aan jongeren onder de 18 is toch al verboden in shops? Er was dus geen probleem...
Eerder de CDA/ Christen unie logica, als we dat bericht van de volkskrant lezen zijn onze christelijke vrienden nogal verbouwereerd dat opstelten opeens het niet meer eens is met het afstandscriteria.quote:Op woensdag 21 november 2012 12:49 schreef Mint_Clansell het volgende:
Dus als er een school wordt gebouwd binnen 300 meter van een coffeeshop is de shop per definitie fout en moet dus - volgens CDA/VVD logica - verhuizen?
Precies, daarom zijn ze in de USA nu verder dan bij ons.quote:Op woensdag 21 november 2012 13:27 schreef Kentoet het volgende:
Eigenlijk had ik een beetje gehoopt dat die wietpas landelijk ingevoerd zou worden of dat er een totaalverbod zou komen. Hierdoor zou er eindelijk eens wat gebeuren. Nu is het weer halverwege en half teruggedraaid waardoor de situatie nog steeds hetzelfde is als pakweg 20 jaar geleden.
Als er een verbod zou komen (of de oorspronkelijke wietpas) zou er een grote chaos ontstaan en zou snel duidelijk worden dat er maar 1 goede manier is om met drugs om te gaan, legalisatie.
Het begin is er toch?quote:Op woensdag 21 november 2012 13:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Precies, daarom zijn ze in de USA nu verder dan bij ons.
Ik meende het ook serieus.quote:
Okquote:Op woensdag 21 november 2012 13:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik meende het ook serieus.
quote:'Drugsoverlast in Tilburg rechtvaardigt discriminatie niet'
BREDA - De overlast van drugstoeristen in Tilburg is niet zó groot, dat burgemeester Peter Noordanus onderscheid mag maken tussen Nederlandse en buitenlandse coffeeshopbezoekers.
“
Ernstige overlast kan een reden zijn, maar dat speelt in Tilburg niet”
Dat bracht advocaat Rob Milo vrijdag naar voren in het proefproces over de wietpas in de rechtbank in Breda.
Samen met zijn collega André Beckers verdedigt hij Willem en Marianne Vugs van coffeeshop Toermalijn aan de Besterdring. Ze lokten bewust een proces uit, door kort na invoering van de wietpas soft drugs te verkopen aan buitenlandse klanten.
Milo stelt dat een overheid hele goede redenen moet hebben om af te wijken van het principe van gelijke behandeling, zoals dat bijvoorbeeld is neergelegd in artikel 1 van de Grondwet. Ernstige overlast kan een reden zijn, maar dat speelt volgens hem in Tilburg niet.
Er zijn ontzettend veel dingen die niet binnen 300 meter van een school mogen:quote:Op woensdag 21 november 2012 12:49 schreef Mint_Clansell het volgende:
Dus als er een school wordt gebouwd binnen 300 meter van een coffeeshop is de shop per definitie fout en moet dus - volgens CDA/VVD logica - verhuizen?
quote:
quote:Volgens GroenLinks is het huidige beleid tweeslachtig. Aan de ene kant wordt verkoop in coffeeshops gedoogd, aan de andere kant is inkoop van wiet door de exploitanten van de shops verboden.
'Met een gemeentelijke wietplantage voorkom je onveilige situaties en hou je controle op de kwaliteit van de wiet', aldus fractievoorzitter Arno Bonte.
quote:
De wet is geen argument in een discussie over de wet, Ivo.quote:Gereguleerde wietteelt door gemeenten kan niet, is strafbaar en tegen Europese regels.
Maar dat mag, want alcohol is onschadelijkquote:Op woensdag 5 december 2012 20:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ja ja, Ivo is een Jenever verslaafde leugenaar.
Alcohol is geen drugs!quote:Op woensdag 5 december 2012 20:28 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Maar dat mag, want alcohol is onschadelijk
Volgens mij was het ook tegen de europes regels dat landen hun begrotingstekort overschreden, daar deed europa ook niets tegen en nu moeten we als NL bibberen voor het papieren monster wat europa heet.quote:Op woensdag 5 december 2012 20:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
[..]
De wet is geen argument in een discussie over de wet, Ivo.
Inderdaad, wat is er toch gebeurd met dat oude adagium "Nederland, gidsland"?quote:Op donderdag 6 december 2012 08:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Volgens mij was het ook tegen de europes regels dat landen hun begrotingstekort overschreden, daar deed europa ook niets tegen en nu moeten we als NL bibberen voor het papieren monster wat europa heet.
Laten we gewoon weer lekker eigenwijs nederland worden.
Dat idee heb ik ook maar blijkbaar is dat in de achterkamertjes afgesproken en hebben we ook nog zoiets als wet op openbaarheid van het bestuur. Het lijkt fucking wel de animalfarm dat wietpas verhaal en het gekonkel van opstelten.quote:Op donderdag 6 december 2012 10:48 schreef JohnDDD het volgende:
die Opstelten is niet goed bij zijn hoofd. ik blijf toch denken dat er stiekem vergaande afspraken zijn gemaakt met regeringsleiders uit andere landen om de coffeeshops langzaam aan banden te leggen.
bronquote:Wietfeestje om te vieren dat bezit marihuana niet meer strafbaar is
Het bezitten van een onsje wiet is vanaf vandaag niet meer strafbaar in de staat Washington. Het gebruiken van marihuana in het openbaar nog wel. De nieuwe wet werd gevierd door hem te tarten. Om 12 uur vannacht (lokale tijd) verzamelde een groepje mensen bij Seattle's Space Needle om op straat een jointje te roken.
De inwoners van de staten Washington en Colorado kozen ervoor om het recreatief gebruik van wiet te legaliseren. Iedereen boven de 21 mag een kleine hoeveelheid wiet bezitten. Het opsteken van een jointje blijft, net als drinken in het openbaar, strafbaar met een boete.
Een woordvoerder van de politie dacht niet dat er veel boetes zouden worden uitgedeeld. Het gebruik van marihuana staat al sinds 2003 laag op de prioriteitenlijst van de politie. Mensen worden zelden nog gearresteerd voor het bezit van wiet en ook het openbaar ministerie gedoogt het bezit van kleine hoeveelheden wiet bij particulieren.
De verkoop van marihuana blijft nog wel illegaal. Er wordt gewerkt om binnen een jaar met een oplossing te komen voor een licentiesysteem voor het verbouwen, verwerken en verkopen van wiet. In elk stadium moet 25% belasting worden afgedragen. Volgens analisten kan een dergelijk systeem de staat honderden miljoenen dollars belastinggeld opleveren dat kan worden geïnvesteerd in bijvoorbeeld scholen en gezondheidzorg.
Federale wetten
Onder federale wetgeving blijft het bezit van marihuana nog wel strafbaar. Federale agenten kunnen mensen gewoon nog arresteren voor het bezit van wiet en het bezit en gebruik van wiet blijft strafbaar in domeinen die onder de federale wet vallen zoals nationale parken en militaire locaties.
Het is nog niet duidelijk of de federale regering het systeem dat de regulering van verkoop, verwerking en verbouwing wil gaan ondersteunen. Het is de vraag of de nieuwe staatswetten het federale wietverbod in de weg zit. Als dat het geval is, kan de overheid ervoor kiezen om de rest van de legalisering te blokkeren, ondanks dat het bezit van een onsje wiet legaal blijft. Een situatie vergelijkbaar met die in Nederland.
Homohuwelijk
Het bezitten van een onsje wiet is overigens niet het enige dat vandaag is gelegaliseerd in Washington. Vanaf heden is het ook mogelijk voor mensen van gelijke sekse om met elkaar te trouwen.
Op federaal niveau ja. Niet perse op staatsniveau dus (voor 3/4 staten, als ik het goed heb).quote:Op vrijdag 7 december 2012 05:51 schreef Life2.0 het volgende:
in de vs zitten ze hetzelfde als bij ons; officeel gewoon strafbaar
Daar regelen ze wel meteen de voordeur én de achterdeur. Maar verder blijft het inderdaad wel weer (half) illegaal omdat je in principe nog steeds opgepakt kunt worden.quote:Op vrijdag 7 december 2012 05:51 schreef Life2.0 het volgende:
in de vs zitten ze hetzelfde als bij ons; officeel gewoon strafbaar
Het is hier ook verboden, maar legaal te koop, same story daarquote:Op vrijdag 7 december 2012 08:37 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Op federaal niveau ja. Niet perse op staatsniveau dus (voor 3/4 staten, als ik het goed heb).
Het is nu aan de federale overheid om te beslissen of ze willen gaan handhaven in die staten waar het inmiddels legaal is.
Gezien Obama's verleden met het goedje, vermoed ik dat het niet gaat gebeuren.
Maar half goed; iets met B.V. Nederland en "if you can't ban it, tax it"quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:23 schreef Kentoet het volgende:
[..]
bron
En verder wat Weltschmerz en MouzurX zeggen.
bronquote:Opstelten gedoogt toeristen in coffeeshops Amsterdam
Minister Opstelten van Justitie handhaaft voorlopig niet het zogenaamde 'ingezetenencriterium', zoals vastgelegd in het regeerakkoord. Dat betekent in de praktijk dat ook mensen zonder Nederlands paspoort toegang blijven houden tot de Amsterdamse coffeeshops.
Volgens Opstelten geeft hij op deze manier invulling aan de mogelijkheid om lokaal maatwerk bij het coffeeshopbeleid te handhaven. Die mogelijkheid staat eveneens omschreven in het regeerakkoord. Bovendien is 'fasering' een optie, zodat het ingezetencriterium in principe in gedeelten kan worden ingevoerd.
De minister heeft dat donderdag gezegd tijdens een debat over de wietpas, meldt Nu.nl. Die pas werd ingevoerd onder Rutte I. In het nieuwe regeerakkoord is het van tafel geveegd.
Het ingezetencriterium wordt in principe per 1 januari worden ingevoerd. Volgens de nieuwe landelijke richtlijnen zijn coffeeshops alleen toegankelijk voor inwoners van Nederland. De coffeeshophouder kan dit controleren door het laten tonen van een geldig ID in combinatie met een uittreksel uit het bevolkingsregister (GBA).
Datzelfde criterium dat al vervallen was wordt nu gedoogd?quote:
inderdaad, de raad in Maastricht wil ook gewoon weer buitenlanders toe gaan latenquote:Op donderdag 13 december 2012 18:48 schreef sp3c het volgende:
omdat hij niet in een keer wil zeggen dat het domme maatregelen zijn/waren
dat moet in babystapjes
quote:
Het oude gedoogbeleid was net zo onrechtmatig, maar daar gaat het niet om. Het gaat er om om van de mislukking van de Wietpas gebruik te maken om tot legalisatie te komen.quote:Het kabinet besloot in november van dit jaar de wietpas per direct af te schaffen, maar handhaafde het zogeheten ingezetenencriterium. Voor de wietpas, die coffeeshophouders verplichtte om van hun zaak een besloten club te maken, bestond zelfs helemaal geen juridisch fundament.
Jan Brouwer: 'De Nederlandse coffeeshophouder wordt opgezadeld met een verantwoordelijkheid die in redelijkheid niet op zijn schouders thuis hoort. Het is alsof de exploitant van pretpark de Efteling wordt verplicht om bezoekers uit België aan de poort te weigeren, omdat zij zo vaak verkeerd parkeren in het plaatsje Kaatsheuvel - dat niet in de directe omgeving van het park is gelegen.'
quote:
quote:Veel gemeenten zijn niet van plan volgend jaar te gaan controleren of coffeeshops alleen inwoners van Nederland wiet laten kopen. Dat meldt de NOS vrijdag na een rondgang.
Van de ongeveer honderd gemeenten met een of meer coffeeshops reageerden er 55. Daarvan gaven er 26 aan niet van plan te zijn actief te handhaven.
Omdat je geen btw kan heffen over criminele verboden en illegale zaken.quote:Op vrijdag 28 december 2012 19:18 schreef havanagila het volgende:
Ik kom er echt niet bij waarom coffeeshops nog steeds geen btw hoeven te betalen.... zeker in deze tijd.
Maar hoe dan? Want de regering gaat nog steeds verder en verder van legalisatie af; het is niet een optie.quote:Op vrijdag 14 december 2012 00:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
[..]
Het oude gedoogbeleid was net zo onrechtmatig, maar daar gaat het niet om. Het gaat er om om van de mislukking van de Wietpas gebruik te maken om tot legalisatie te komen.
wat natuurlijk ook geen argument is wanneer diezelfde regels die dat verbieden opeens wel toestaan om regels te verbinden aan diezelfde verboden zakenquote:Op vrijdag 28 december 2012 19:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Omdat je geen btw kan heffen over criminele verboden en illegale zaken.
Opstelten mummelt wat en gemeenten zeggen "We don't hear you."quote:Op zaterdag 29 december 2012 01:16 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Maar hoe dan? Want de regering gaat nog steeds verder en verder van legalisatie af; het is niet een optie.
Inderdaad. Ik vind het bijzonder dat gemeentes beslissingen uit Den Haag naast zich neer kunnen leggen. Klinkt een beetje als muiterij/insubordinatie. Ik zal iets gemist hebben. Is er een rechter aan te pas gekomen?quote:Op zaterdag 29 december 2012 08:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Opstelten mummelt wat en gemeenten zeggen "We don't hear you."
Scheuren in het regime.
en de gemeente zit weer op het oude bootje genaamd Gedogenquote:Op zaterdag 29 december 2012 08:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Opstelten mummelt wat en gemeenten zeggen "We don't hear you."
Scheuren in het regime.
Afhankelijk van de stad. Gisteren was men in een shop te tilburg ritueel de registratie computer eruit aan het doen.quote:
Dat zou echt balen zijn anders - dan zou ik vandaag geen wiet kunnen kopen!quote:Op dinsdag 1 januari 2013 11:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Afhankelijk van de stad. Gisteren was men in een shop te tilburg ritueel de registratie computer eruit aan het doen.
Natuurlijk wel, gewoon Appie bellen op zijn 06.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 13:56 schreef Martin1234 het volgende:
[..]
Dat zou echt balen zijn anders - dan zou ik vandaag geen wiet kunnen kopen!
Bij wet moet je nog steeds aantonen uit nederland te komen (en dat kan alleen via gba gegevens) de vraag is welke (idioot) zich daar aan gaat houdenquote:
De ID-plicht.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 23:43 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Bij wet moet je nog steeds aantonen uit nederland te komen (en dat kan alleen via gba gegevens) de vraag is welke (idioot) zich daar aan gaat houden
Mijn ID Legitimitatie bewijs bewijst toch al dat ik Nederlander ben.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 23:43 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Bij wet moet je nog steeds aantonen uit nederland te komen (en dat kan alleen via gba gegevens) de vraag is welke (idioot) zich daar aan gaat houden
Vanwege het ingezetene criterium wat men uit de hoge hoed geschud heeft om zogenaamd niet te dicrimineren vanwege je afkomst. Omdat ze anders meteen nat zouden gaan bij een proces over discriminatie vanwege je idbewijs.quote:Op donderdag 3 januari 2013 00:19 schreef Martin1234 het volgende:
[..]
Mijn ID Legitimitatie bewijs bewijst toch al dat ik Nederlander ben.
Net zoals vroeger of zoals altijd al is geweest.
Dat.quote:Op donderdag 3 januari 2013 00:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Vanwege het ingezetene criterium wat men uit de hoge hoed geschud heeft om zogenaamd niet te dicrimineren vanwege je afkomst. Omdat ze anders meteen nat zouden gaan bij een proces over discriminatie vanwege je idbewijs.
Ik ken genoeg nederlanders die al jaren in het buitenland wonen en gewoon hun nl paspoort houden.
Ja en als je naar belgie verhuist blijf je in NL geboren zijn.quote:Op donderdag 3 januari 2013 14:15 schreef Martin1234 het volgende:
Bij mij staat er gewoon mijn geboorte stad / plaats op.
quote:
Maar gemeenten mogen hun eigen beleid bepalen, dus het hoeft niet. .quote:Gemeenten mogen van coffeeshops eisen dat ze geen softdrugs verkopen aan buitenlandse klanten. Tot die uitspraak kwam de bestuursrechter in Breda in een proefproces dat een Tilburgse coffeeshop had aangespannen.
Onlangs waren Teun van de Keuken en Roland Duong van De Slag om Brussel bij DWDD, die waren ook heel Europa doorgetrokken om te blowen en kwamen tot de conclusie dat overal de trend tot liberalisering was behalve in Nederland. Praag werd daarbij ook nog specifiek genoemd als zeer liberaal.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 00:31 schreef bloodymary1 het volgende:
Rond de Kerst waren we een paar dagen in Praag. Hielden een beetje een kroegentocht. Lopen we een cafe in, jee, wat ruikt het hier naar wiet! Hebben ze daar gewoon coffeeshops (waar je tegelijkertijd ook een biertje mag drinken).![]()
Wist eigenlijk helemaal niet dat dat daar mocht!
quote:
quote:Het aantal arrestaties bij handel in softdrugs ging van 27 in 2011 naar maar liefst 151 in 2012.
quote:In 2011 was het aantal incidenten door drugsoverlast nog 950, na de introductie van de wietpas vorig jaar is dit opgelopen naar 1544. Incidenten rond het bezit van softdrugs (190 in 2011) stegen naar 318. Het aantal aanhoudingen (41) werd meer dan verdubbeld naar 94.
quote:Rond de handel in softdrugs is een verdriedubbeling te zien van het aantal incidenten, van 94 in 2011 naar 334 in 2012.
quote:
quote:De resultaten van Wouters maken aannemelijk dat de nabijheid van coffeeshops niet zorgt voor een toename in het gebruik van cannabis of harddrugs. Wel bepalen het aantal coffeeshops en de toegankelijkheid ervan of blowers hun wiet of hasj bij coffeeshops of elders kopen. Van de niet-gedoogde verkooppunten van cannabis wordt het vaakst de '06-dealer' ingeschakeld, gevolgd door de thuisdealer.
quote:
quote:Opstelten heeft naar de mening van Bruls duidelijk gemaakt dat lokaal maatwerk voor gemeenten niet betekent dat zij 'een blanco A-viertje inleveren en vervolgens afzien van handhaving'. Maar Opstelten wil geen einddatum noemen waarop de zaken geregeld moeten zijn. 'Deze houding van de minister staat volkomen haaks op zijn stelling dat er in principe per 1 januari 2013 overal in Nederland gehandhaafd moet worden.'
In de jaren 90 ging het om de volksgezondheid, nu om 'het mag niet omdat het verboden is dus mag niet!quote:Overlastbestrijding
Het Nederlands drugsbeleid heeft drie speerpunten: het tegengaan van de vraag naar drugs door een actief zorg- en preventiebeleid, het tegengaan van het aanbod door het bestrijden van de georganiseerde misdaad, en het beschermen en in stand houden van de openbare orde.
De laatste tien jaar is de nadruk verschoven naar het bestrijden van overlast, waardoor het Nederlands cannabisbeleid strenger is geworden. Wouters onderzocht de gevolgen van de veranderingen voor de hennepteelt, de verkoop van wiet en hasj, en het gebruik van drugs.
quote:
quote:Burgemeester Hans Gilissen van Venray gaat de noodklok luiden bij het ministerie van Justitie en Veiligheid. De toename is volgens hem grotendeels te wijten aan de wietpas, die in 2012 is ingevoerd. Gilissen zegt zijn bewering te kunnen staven met het cijfermateriaal.
Dus toch.quote:Op woensdag 27 februari 2013 15:23 schreef PBateman1978 het volgende:
In Hilversum moet je vanaf vrijdag dus een uittreksel bevolkingsregister bij je hebben om te kunnen kopen.
Werk hier toch al 12 jaar en heb nog nooit drugstoeristen gezien hier.
De coffeeshophouders ook niet trouwens....
En ik heb het geweten ook. Godverdomme gister speciaal naar Hilversum gereden om weer eens een bezoekje aan De Leeuw te brengen, mochten we als (vaste klant) niet halen.quote:Op woensdag 27 februari 2013 15:23 schreef PBateman1978 het volgende:
In Hilversum moet je vanaf vrijdag dus een uittreksel bevolkingsregister bij je hebben om te kunnen kopen.
Of ze proberen de Marokkanen die daar op straat rondhangen en nu mensen lastig vallen wat werk te bezorgen.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 18:31 schreef Scrutinizer het volgende:
Hilversum probeert zeker op deze manier de eigen jeugd naar het uitgaansleven in Amsterdam te jagen.
Dat zullen ze vast niet voor ogen hebben maar het zou wel het gevolg kunnen zijn.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 23:09 schreef JackHerrer het volgende:
[..]
Of ze proberen de Marokkanen die daar op straat rondhangen en nu mensen lastig vallen wat werk te bezorgen.
Reed van de week nog langs de shop, maar hadden niet wat ik zocht, 10 meter buiten de deur; 'zoek je wiet, heb wel voor jou hoor'quote:Op dinsdag 5 maart 2013 23:09 schreef JackHerrer het volgende:
[..]
Of ze proberen de Marokkanen die daar op straat rondhangen en nu mensen lastig vallen wat werk te bezorgen.
Ik vraag me af wat ze wel voor ogen hebben dan, zouden ze daar gewoon slaafs minister Opstelten volgen? Er moet toch iemand met een beetje inzicht zitten in de raad die ziet dat dit alleen maar voor meer overlast gaat zorgen.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 23:11 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Dat zullen ze vast niet voor ogen hebben maar het zou wel het gevolg kunnen zijn.
Waar is de tijd gebleven dat in het popcentrum dat toendertijd tagrijn heette er huisregels waren waarbij harddrugs gebruik verboden was, en softdrugs dealen ook verboden was, maar deze softdrugs bij de huisdealer verkrijgbaar waren die een eigen hokje daar had.quote:Op woensdag 27 februari 2013 15:23 schreef PBateman1978 het volgende:
Haha nog geen 2 weken volgehouden dus.quote:HILVERSUM - De negen Hilversumse coffeeshops hoeven niet langer van klanten te eisen dat ze een uittreksel uit het bevolkingsregister (gemeentelijke basisadministratie) tonen. Burgemeester Broertjes haalt bakzeil.
Vorige week werd bekend dat de harde opstelling van Hilversum, de enige gemeente in de regio die de uittreksel-eis heeft ingevoerd, zorgt voor een dramatische leegloop van de Hilversumse coffeeshops. Klanten zoeken hun heil elders en alom is de angst groot dat criminele straathandel in Hilversum een grote vlucht zal nemen.
In reactie op kritische vragen van de Hilversumse SP laat de burgemeester nu weten dat controle op de naleving van de uittreksel-eis voorlopig van de baan is. Waarom Hilversum wél met de uittreksel-eis komt terwijl veel andere gemeenten met coffeeshops daarvan af zien, is nog steeds niet duidelijk.
Broertjes wordt woensdagavond aan de tand gevoeld door de Hilversumse gemeenteraad.
Bij de Hilversumse coffeeshops is het woensdagochtend 'feest'. De meeste zaken hebben het gehate gele pamflet met de mededeling dat klanten alleen aan wiet kunnen komen als een uittreksel bij zich hebben inmiddels weggehaald. ,,We kunnen de mensen eindelijk weer blij maken in plaats van ze weg te moeten sturen'', zegt een opgeluchte verkoper. ,,We draaien weer'', juicht de eigenaar van een andere coffeeshop. Hij heeft voor de zekerheid wel een kopietje met het bewijs, de schriftelijke antwoorden van Broertjes op de SP-vragen, paraat. ,,Voor het geval de politie langs komt.''
quote:Noordanus vraagt extra politie in strijd tegen straathandel wiet
Geplaatst op:19 maart 2013Laatste update:19 maart, 22:24
TILBURG - Er is extra inzet van politie nodig om de straathandel in softdrugs in de stad aan te pakken.
Dat schrijft burgemeester Peter Noordanus aan minister Opstelten van Justitie. Met een steviger aanpak van de straathandel hoopt de burgemeester tevens meer klanten terug de coffeeshops in te krijgen.
Opstelten heeft nog niet gereageerd op het verzoek
Godsakkejantje zeg.quote:Op woensdag 20 maart 2013 08:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]![]()
Maar tegelijktijd vind noordanus het onzinnig om het verzoek van de gemeenteraad aan opstelten te vertellen over gecontroleerde wietteelt.
Wat een klapjosties zijn deze bestuurders toch.
Nog bizarder in amsterdam vanwege toeristische belangen mag men wel blijven verkopen, in tilburg heeft men eerst de koopzondagen ingevoerd onder het mom van een toeristisch gebied, maar verkopen van wiet aan belgen in dit toeristisch gebied mag dan opeens niet. Dubbele moralen die heersen bij bestuurders in NL.quote:Op woensdag 20 maart 2013 08:41 schreef Purplesparks het volgende:
Waarom willen ze de verkoop van wiet alleen maar aan Nederlanders toestaan en niet buitenlandse toeristen?
Wtf wacht, hij hoopt mbv de politie meer mensen terug de coffeeshop in te krijgen? Dit is echt de omgekeerde wereld....eerst mensen de coffeeshop uitjagen en dan de politie inzetten om ze terug te jagen...quote:Op woensdag 20 maart 2013 08:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]![]()
Maar tegelijktijd vind noordanus het onzinnig om het verzoek van de gemeenteraad aan opstelten te vertellen over gecontroleerde wietteelt.
Zal wel iets te maken hebben met politieke druk vanuit het buitenland...quote:Op woensdag 20 maart 2013 08:41 schreef Purplesparks het volgende:
Waarom willen ze de verkoop van wiet alleen maar aan Nederlanders toestaan en niet buitenlandse toeristen?
Goed mogelijk, maar wij hebben onze regels hier die ook van toepassing zijn op bezoekende toeristen. Net zoals Nederlandse toeristen zich hebben te houden aan de regels in het buitenland waar ze heengaan.quote:Op woensdag 20 maart 2013 09:23 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Zal wel iets te maken hebben met politieke druk vanuit het buitenland...
Laat ze lekker in de stront zakken die buitenlandse conservatieve politici, waar is het eigenwijze gids land nederland gebleven.quote:Op woensdag 20 maart 2013 09:23 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Zal wel iets te maken hebben met politieke druk vanuit het buitenland...
Ben ik uiteraard met je eens, maar ik geloof wel dat men zeker in de grensstreken in het buitenland te maken had met overlast....hard rijdende auto's (die politiecontroles wilden vermijden), mensen die stoned achter het stuur zaten, etc.quote:Op woensdag 20 maart 2013 09:25 schreef Purplesparks het volgende:
[..]
Goed mogelijk, maar wij hebben onze regels hier die ook van toepassing zijn op bezoekende toeristen. Net zoals Nederlandse toeristen zich hebben te houden aan de regels in het buitenland waar ze heengaan.
Jah okee, geef ik jou weer gelijk in, al zijn deze mensen niet echt bepaald tot toeristen te rekenen. Maar kan mij voorstellen dat het op deze manier moeilijk onderscheidt maken is hiertussen.quote:Op woensdag 20 maart 2013 09:28 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Ben ik uiteraard met je eens, maar ik geloof wel dat men zeker in de grensstreken in het buitenland te maken had met overlast....hard rijdende auto's (die politiecontroles wilden vermijden), mensen die stoned achter het stuur zaten, etc.
Dat zijn alleen populistische praatjes daar zijn nooit objectieve onderzoeken naar geweest, maar wij geloven onze propaganda bestuurders op hun mooie blauwe ogen.quote:Op woensdag 20 maart 2013 09:28 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Ben ik uiteraard met je eens, maar ik geloof wel dat men zeker in de grensstreken in het buitenland te maken had met overlast....hard rijdende auto's (die politiecontroles wilden vermijden), mensen die stoned achter het stuur zaten, etc.
Maar die fransen rijden maf langzaam door de stad omdat ze wachten op een drugsrunner die hun op pikt. Verplaats dan een paar shops buiten de stad als het echt zo problematisch zou zijn. Zoals men toen ook in bergen op zoom gedaan heeft. En de overige fransen die dan nog langzaam door de stad rijden zijn niet op zoek naar wiet maar naar harder spul, daar kunnen we niets aan doen.quote:Op woensdag 20 maart 2013 09:50 schreef simmu het volgende:
nou, basp. mijn familie woont allemaal in roosendaal. daar heb je wel degelijk overlast van drugstoeristen hoor. allemaal fransen die maf langzaam door het centrum rijden enzo. tis daar veel eenrichtingsverkeer, wat rijdende stoners dan weer niet snappen enzo, wat dan weer gevaarlijke situaties oplevert.
maar goed; daar zijn alle coffeeshops gesloten, dus nu is er een florerende groep criminele allochtone jongeren actief en zijn dezelfde fransen nog altijd in de stad, maar dan illegaal, dus nu zijn ze stoned en rijden ze harder. tegen het verkeer in, nog altijd.....
..*Zucht*..quote:Drugsoverlast verdubbeld na wietpas
De drugsoverlast in Limburg houdt aan. In het jaar van de invoering van de wietpas is de overlast zelfs verdubbeld. Dat blijkt uit onderzoek van L1 en EenVandaag.
Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie verklaarde eind vorig jaar dat het aantal incidenten afnam. Maar uit het onderzoek blijkt dat een jaar na het invoeren van de wietpas de overlast structureel meer is dan ervoor. Ook wordt duidelijk dat de overlast jáárlijks afneemt in de laatste maanden van het jaar en niet valt toe te schrijven aan de aanpak van drugsoverlast.
In Maastricht en Venray is zelfs sprake van een verdrievoudiging van 2011 naar 2012. Zo steeg het aantal meldingen in Maastricht van nog geen 1000 naar ruim 3000. In Venray nam het aantal incidenten van zo’n 70 toe naar bijna 200.
L1 en EenVandaag vroegen bij de 8 gemeenten in Limburg met coffeeshops gegevens op over de meldingen van drugsoverlast.
Binnenkort is er in Tilburg een 4-daags festival, waar veel buitenlanders op afkomen die voor het grootste gedeelte allemaal stoners zijn. Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken in Tilburg als er in een paar dagen tegen de 1000 personen rondlopen die vraag naar wiet hebben maar de coffeeshop niet binnenkomen.quote:Op woensdag 20 maart 2013 08:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]![]()
Was er niet zo'n nieuwsbericht dat het aantal snelheidsovertredingen in de grensstreek opeens nog maar een vijfde was van vóór de invoering van de wietpas?quote:Op woensdag 20 maart 2013 09:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat zijn alleen populistische praatjes daar zijn nooit objectieve onderzoeken naar geweest, maar wij geloven onze propaganda bestuurders op hun mooie blauwe ogen.
En als men politiecontrole wilt vermijden zal dat vaak wel niet zijn vanwege softdrugs maar eerder vanwege hard drugs.
Mensen stoned achter het stuur, daaarop kan de politie controleren, maar liever laten we de politie zich met nog meer heksenjachten bezig houden ipv wel op al bestaande strafbare feiten te controleren.
Daarvoor wil noordanus dus graag extra politie, om die drugsrunners die dan voor 013 en in de buurt van shops rondslingeren op te pakken.quote:Op woensdag 20 maart 2013 11:08 schreef arucard het volgende:
[..]
Binnenkort is er in Tilburg een 4-daags festival, waar veel buitenlanders op afkomen die voor het grootste gedeelte allemaal stoners zijn. Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken in Tilburg als er in een paar dagen tegen de 1000 personen rondlopen die vraag naar wiet hebben maar de coffeeshop niet binnenkomen.
Ik geloof dat er wel meer in het spel is bij zulke mensen dan alleen maar softdrugs.quote:Op woensdag 20 maart 2013 09:28 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Ik zou m'n geld er niet op inzetten.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 19:50 schreef julian6 het volgende:
Opstelten zal toch een keer zijn falen moeten toegeven?
heb jij je kwartje van kok al terug....quote:Op vrijdag 22 maart 2013 19:50 schreef julian6 het volgende:
Opstelten zal toch een keer zijn falen moeten toegeven?
quote:
quote:Dat schrijft het college in een brief aan de gemeenteraad. B en W noemen verdere terugloop van het aantal coffeeshops in de stad onwenselijk. Als er te weinig shops zijn, neemt de kans op illegale verkoop toe, waarbij ook in harddrugs gedeald zou kunnen worden. Bovendien wordt de verkeershinder bij de resterende shops dan te groot.
Mag ook wel ja, al mijn favorieten zijn gesloten. (Sarasani, Malabata, Shebab, Koffiedik....)quote:
Volgens mij is Sarasani dicht gegaan omdat ze een andere grote (Duitse) handelaar wilden gaan leveren.quote:Op vrijdag 5 april 2013 15:11 schreef Specularium het volgende:
Sarasani handelde onder de toonbank in hardere drugs.
Nee, is gewoon een stapel xtc gevonden, van wat ik heb gehoord.quote:Op vrijdag 5 april 2013 15:13 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Volgens mij is Sarasani dicht gegaan omdat ze een andere grote (Duitse) handelaar wilden gaan leveren.
Ik ken alleen dit verhaal.quote:Op vrijdag 5 april 2013 15:14 schreef Specularium het volgende:
[..]
Nee, is gewoon een stapel xtc gevonden, van wat ik heb gehoord.
Sarasani lag al langer onder vuur. Bewoners en instellingen daar in de buurt hadden een sterke lobby op het Stadshuis. Dan besluiten de autoriteiten 'de achterdeur' een tijdje in de gaten te houden en dan is het slechts nog een kwestie van tijd tot zo'n tent gesloten wordt.quote:Op vrijdag 5 april 2013 15:20 schreef Specularium het volgende:
Ja, in die woning van hem ook, terwijl dat er los van zou moeten staan.
En het gaat nergens over omdat daar nauwelijks overlast was.quote:Op vrijdag 5 april 2013 15:23 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Sarasani lag al langer onder vuur. Bewoners en instellingen daar in de buurt hadden een sterke lobby op het Stadshuis. Dan besluiten de autoriteiten 'de achterdeur' een tijdje in de gaten te houden en dan is het slechts nog een kwestie van tijd tot zo'n tent gesloten wordt.
Die hebben goud geld verdiend idd, altijd druk maar eigenlijk nooit overlast geloof ik.quote:Op vrijdag 5 april 2013 15:22 schreef Specularium het volgende:
Ik heb weleens de omzet gezien op die kassacomputer van Malabata, en toen kwam ik vroeg in de avond.
De teller stond op ruim 6500 voor die dag, redelijk lucratief.
Op een gegeven moment kwam die verkeersregelaar, zodat iedereen snel weer weg was.quote:Op vrijdag 5 april 2013 15:32 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Die hebben goud geld verdiend idd, altijd druk maar eigenlijk nooit overlast geloof ik.
Alleen een ''beetje dom'' om hele voorraden in het huis ernaast neer te leggen.
Ja, dat is nog steeds de bedoeling, even afwachten hoe dat gaat.quote:Op vrijdag 5 april 2013 15:32 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Van de portier bij Koffiedik hoorde mijn vriendin trouwens vlak voor ze gingen sluiten dat ze op 3 locaties terug zouden gaan komen, waaronder een soort drive-thru shop in Overvecht, maar heb er niks meer van gehoord verder.
quote:Leeuwarden wil ook proef met wietteelt
De gemeente Leeuwarden wil een proef gaan doen met legale wietteelt in haar gemeente. Dit heeft de Friese hoofdstad laten weten in een brief aan minister Opstelten van Veiligheid en Justitie.
Het gaat om een proef waarbij één coffeeshop in de stad wiet mag telen van de gemeente. Het telen zal niet worden gelegaliseerd, maar wordt net als de verkoop van wiet gedoogd.
Opstelten zegde onlangs in de Tweede Kamer toe de mogelijkheden rond gereguleerde wietteelt te onderzoeken. Eindhoven stuurde eerder ook al een soortgelijk plan naar de minister.
There is no win or lose. There is only change.quote:Op dinsdag 9 april 2013 22:57 schreef simmu het volgende:
ik snap die politici echt niet hegewoon helemaal niet. van gedoe over gedogen via wietpas terug naar gedoe over gedogen naar gereguleerde wiettheelt. juist. een helder goed consequent beleid
![]()
wat zouden al die maatregelen gekost hebben?
Maak je niet druk. Zolang de kont van een bejaarde nog gewassen wordt, is er nog wel ergens geld te halen voor nieuw beleid.quote:Op dinsdag 9 april 2013 22:57 schreef simmu het volgende:
quote:WIETKWEKER IN JE HUIS - 11 APRIL 2013
Veel huiseigenaren zijn door de crisis gedwongen om hun onverkoopbare woning te verhuren. Makelaars en verhuurbemiddelaars storten zich massaal op deze groeimarkt. Het grote aanbod van huurwoningen trekt ook criminelen aan die zich voordoen als betrouwbare huurders. Maar eenmaal binnen bouwen ze de woning om tot een wietkwekerij.
Als de politie zo’n plantage oprolt, blijkt hoe groot de schade aan het huis is. Die loopt al gauw in de tienduizenden euro’s. De criminelen zijn vaak gevlogen en de eigenaar draait op voor de kosten.
Hoe komen cannabiskwekers zo makkelijk aan een huurwoning? In de aflevering ‘Wietkweker in je huis’ – aanstaande donderdag 11 april om 21.10 uur bij de VARA op Nederland 2 - onderzoekt ZEMBLA de dubieuze praktijken van de verhuurmakelaars.
Jaarlijks rollen speciale hennepteams van de politie 5.500 hennepplantages op. Dat zijn er zo’n vijftien per dag. De plantages leveren veel schade en gevaren op. Zo zorgen ze voor bijna dertig procent van alle woningbranden. En door het illegaal aftappen van de elektriciteit lopen de energiemaatschappijen de inkomsten van een miljard kWh mis, op jaarbasis zo’n 180 miljoen euro.
Research: Hans van Dijk.
Samenstelling en regie: Jos Slats.
Eindredactie: Manon Blaas.
ZEMBLA: ‘Wietkweker in je huis’, aanstaande donderdag 11 april om 21.10 uur bij de VARA op Nederland 2.
quote:
quote:Illegale drugsdealers in Maastricht gaan steeds agressiever te werk. Door de toegenomen pakkans werken ze ook steeds vaker in groepjes en gedragen ze zich gejaagder. Het aantal illegale verkopers op straat is vervier- of -vijfvoudigd. Dat blijkt uit een vrijdag gepresenteerd onderzoek van de Politieacademie.
Het aantal buitenlandse drugstoeristen liep terug van 2,7 miljoen voor invoering van de wietpas op 1 mei 2012 naar enkele honderdduizenden nu. Het aantal meldingen van drugsoverlast verdubbelde sinds 1 mei vorig jaar, van 1500 naar 3000.
de belastingbetalen betaald, lekker boeiendquote:Op dinsdag 9 april 2013 22:57 schreef simmu het volgende:
ik snap die politici echt niet hegewoon helemaal niet. van gedoe over gedogen via wietpas terug naar gedoe over gedogen naar gereguleerde wiettheelt. juist. een helder goed consequent beleid
![]()
bronquote:'Drugshandel verplaatst zich naar buitenland'
De productie van cannabis, cocaïne en synthetische drugs als xtc verplaatst zich naar het buitenland. Dat zei minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) dinsdag tijdens een debat in de Tweede Kamer over de sleutelrol van Nederland in de drugshandel.
Opstelten zei dat deze verschuiving een gevolg is van het teruggedrongen drugstoerisme in Nederland. 'Drugstoeristen hebben we buiten de poort weten te houden. Elk onderzoek toont aan dat drugstoerisme enorm is afgenomen en zelfs bijna is verdwenen. Daarin vindt wel een verschuiving plaats naar andere landen.'
Grote rol
De minister bevestigde dat Nederland nog steeds een grote rol speelt in drugshandel, maar dat de productie verschuift naar België en Duitsland. Om dit aan te pakken drong Opstelten erop aan dat internationaal moet worden samengewerkt. In 60 procent van de onderzoeken werkt de nationale recherche al samen met organisaties in onder meer België, het Verenigd Koninkrijk en Marokko.
Ook maakte Opstelten bekend dat het kabinet op koers ligt in het aanpakken van criminele organisaties, die zich bezighouden met bijvoorbeeld drugshandel, mensenhandel en witwassen. In 2012 zijn rond de 650 criminele bendes aangepakt tegenover 400 in 2009, een stijging van 30 procent. In 2014 moet 40 procent van de groepen zijn aangepakt.
- It's Never over, so we never lose.quote:Op dinsdag 9 april 2013 23:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
There is no win or lose. There is only change.
Is een half ei beter dan een lege dop? Het gevaar is dat als dit mislukt (bijvoorbeeld omdat blowers zelf wel bepalen hoe sterk hun wiet moet zijn) dat weer een argument is voor een heviger War on Weed.quote:Aboutaleb: zet gemeentewiet in tegen criminaliteit
De Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb wil gemeentewiet inzetten in de strijd tegen criminaliteit en overlast rond coffeeshops. Hij stelt voor om hoogwaardige wietsoorten te kweken onder gemeentelijk toezicht. Een in het leven te roepen stichting met bestuurders van onbesproken gedrag moet de wietplantage, in een buitengebied of op een industrieterrein, exploiteren.
Dat schrijft Aboutaleb in een brief aan de gemeenteraad. Hij wil het voorstel op 25 april met de raad bespreken. Bij voldoende steun voor zijn plan vraagt de burgemeester minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) om een experiment met gereguleerde wietteelt mogelijk te maken.
De gemeenteraad bepaalt volgens de plannen hoeveel coffeeshops bij het experiment worden betrokken. De wietstichting kweekt niet meer dan nodig is voor de afzet van de deelnemende coffeeshops en die verkopen alleen wiet die door de gemeentelijke kwekerij wordt geleverd. Verkoop aan derden is verboden. De gemeente ziet onder meer toe op de kwaliteit van de wiet. In een laboratorium wordt gecontroleerd of het THC-gehalte (de werkzame stof) niet te hoog is.
Legaal
Als het plan slaagt, wil Aboutaleb het invoeren in de hele stad. Hij denkt dat zo de criminaliteit vermindert en de veiligheid in de woonwijken verbetert. Daarnaast is een THC-plafond volgens hem beter voor de gezondheid van de blowers. Coffeeshops kopen de gemeentewiet legaal in en kunnen dus hun boekhouding inzichtelijker maken voor de Belastingdienst.
Ook in steden als Eindhoven, Utrecht, Leeuwarden en Tilburg leven ideeën voor gereguleerde wietteelt. Nog in december zei minister Opstelten dat dit strafbaar is en tegen de Europese regels. Toch zegde hij onlangs de Tweede Kamer toe de mogelijkheden te onderzoeken.
Er lijkt mij hier sprake van 2 misvattingen. Die behoefte aan sterkere wiet is er vooral een van de overheid zelf. Die rekent kwekers, handelaars en smokkelaars immers af op grammen. Daarnaast is THC zeker niet de enige werkzame stof.quote:Op zaterdag 20 april 2013 14:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Is een half ei beter dan een lege dop? Het gevaar is dat als dit mislukt (bijvoorbeeld omdat blowers zelf wel bepalen hoe sterk hun wiet moet zijn) dat weer een argument is voor een heviger War on Weed.
Als ik de logica van deze rechtbank volg had dus zelfs minister opstelten zijn wietpasbeleid en het willen weigeren van buitenlanders moeten uitleggen. En aangezien deze dat nog niet gedaan heeft zou je daaruit zelf kunnen stellen dat de hele wietpas regeling onwettig zijn. Maar dat zal wel weer te zwart wit gezien worden door mij.quote:Maastricht had coffeeshop niet mogen sluiten
Burgemeester Onno Hoes van Maastricht had coffeeshop Easy Going vorig jaar niet mogen sluiten toen de politie de coffeeshop had betrapt op het binnenlaten van buitenlanders.
Hoes heeft dat besluit onvoldoende gemotiveerd. Hij had moeten aantonen waarom een minder vergaande maatregel niet mogelijk zou zijn.
De rechtbank in Maastricht oordeelde dat donderdag in een zaak die eigenaar Marc Josemans van Easy Going had aangespannen tegen de sluiting.
Easy Going stapte vorig jaar naar de rechter toen Hoes na invoering van de wietpas in mei de coffeeshop sloot. Eigenaar Marc Josemans liet toen weten het verplicht weren van buitenlanders discriminatie te vinden.
Uitleggen
De rechtbank vindt dat Hoes had moeten uitleggen waarom alle buitenlanders geweerd moeten worden.
In dit verband verwijst de rechtbank naar een protocol van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM). Moet je alle buitenlanders uit coffeeshops weren om een kleine groep overlastgevers te weren, of zijn ook minder vergaande maatregelen mogelijk?
Dat had Hoes volgens de rechtbank onder verwijzing naar het EVRM moeten uitleggen
Onno Hoes: "De coffeshops moeten hun verantwoordelijkheid nemen!quote:Op donderdag 25 april 2013 15:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als ik de logica van deze rechtbank volg had dus zelfs minister opstelten zijn wietpasbeleid en het willen weigeren van buitenlanders moeten uitleggen. En aangezien deze dat nog niet gedaan heeft zou je daaruit zelf kunnen stellen dat de hele wietpas regeling onwettig zijn. Maar dat zal wel weer te zwart wit gezien worden door mij.
quote:Op woensdag 20 maart 2013 08:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Gaat de ME nu blowers de shops in meppen?
quote:Prullenbak dreigt voor wietwet
Het voorstel om sterke wiet en hasj op de harddrugslijst te zetten is onuitvoerbaar. Dat stellen experts, tot zorg van de Tweede Kamer, waaronder de coalitie. Bij hen rijst de vraag of het plan niet de prullenbak in moet.
Minister Opstelten (Veiligheid en Justitie) en staatssecretaris Van Rijn (Volksgezondheid) willen coffeeshops verbieden om cannabis te verkopen met meer dan 15 procent thc. Dit is de belangrijkste werkzame stof in de drugs.
Reden voor het voornemen is dat nederwiet door de jaren heen veel sterker is geworden, en daardoor schadelijker zou zijn voor de volksgezondheid. In de praktijk zou het kabinetsplan zorgen voor onwerkbare situaties bij coffeeshops en de opsporing, waarschuwen experts.
Tja, dit kan natuurlijk niet. We moeten in NL net zo repressief optreden als in de rest van Europa.quote:Cannabisgebruik in Nederland relatief beschaafd
Nederlandse cannabisgebruikers zijn minder extreem dan hun Europese collega's. Ze roken geen enorme hoeveelheden, doen vaak tabak in hun joint, kopen niet al te veel wiet in één keer en delen hun jointje vaak met anderen. Dat blijkt uit een onderzoek van het Trimbos-instituut.
Nederlanders gebruiken, in vergelijking met andere Europeanen, een beschaafde hoeveelheid cannabis per jaar. Per intensieve gebruiker gaat er 310 gram doorheen, iets minder dan het gemiddelde van de in totaal 7 onderzochte landen. Engeland en Wales spannen de kroon met 374 gram.
'Over de hele linie genomen is het cannabisgebruik laag. Het gebruik onder jongeren ligt wat hoger dan gemiddeld in Europa, maar onder volwassenen juist lager'', verduidelijkt onderzoeker Franz Trautmann van het Trimbos-instituut. 'Er wordt dus niet meer gebruikt omdat wij een gedoogbeleid hebben. Jongeren experimenteren wel, maar stoppen er veelal daarna weer mee.''
Ook blijkt uit het onderzoek dat 9 op de 10 cannabisrokers in Nederland tabak toevoegt aan een jointje. Alleen in Portugal rookt een kleiner percentage 'puur', terwijl dat in Bulgarije, Tsjechië en het Verenigd Koninkrijk veel meer voorkomt: ongeveer 30 procent rookt daar joints met alleen wiet of hasj.
Ongeveer 4 op de 5 Nederlandse cannabisgebruikers deelt bovendien zijn of haar jointje met anderen, heel gemiddeld in Europa.
In de meeste steden hoef je tegenwoordig weer alleen maar je idkaart te laten zien, dus je hoeft niet meer ingeschreven te zijn. In Eindhoven is het nog wel volgens mijquote:Op zaterdag 27 april 2013 11:37 schreef bloodymary1 het volgende:
Hoe zit het nu ook weer met die wietpas (in Zuid-Nederland). Vorig jaar heb ik me ingeschreven bij zo'n shop en deze week ga ik weer eens een paar jointjes kopen. Moet ik dan iets meenemen of zo, of zien ze die registratie van vorig jaar nog? Het is bij dezelfde shop.
Bedankt! Ik blow maar een paar keer per jaar, dus weet soms niet meer hoe het allemaal werkt.....quote:Op zaterdag 27 april 2013 13:06 schreef arucard het volgende:
[..]
In de meeste steden hoef je tegenwoordig weer alleen maar je idkaart te laten zien, dus je hoeft niet meer ingeschreven te zijn. In Eindhoven is het nog wel volgens mij
Leuk onderzoek enzo....quote:Op zaterdag 27 april 2013 10:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Tja, dit kan natuurlijk niet. We moeten in NL net zo repressief optreden als in de rest van Europa.
quote:Op zaterdag 27 april 2013 13:06 schreef arucard het volgende:
[..]
In de meeste steden hoef je tegenwoordig weer alleen maar je id kaart te laten zien,
dus je hoeft niet meer ingeschreven te zijn.
In alleen Eindhoven is het nog wel volgens mij.
die zijn verboden dus bestaan nietquote:Op dinsdag 16 april 2013 22:12 schreef JackHerrer het volgende:
En al die vaten chemisch afval die in de bossen gevonden worden?
http://www.nu.nl/binnenla(...)dklok-xtc-afval.html
dat klopt, daarom is is het international gerechtshof ed zo over de zeik over hoe nederland de wet invoerde; dat mocht helemaal niet gebeuren, toen is dat aangekaart door rechters maar die werden teruggefluiten en mochten niets meer zeggenquote:Op donderdag 25 april 2013 15:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als ik de logica van deze rechtbank volg had dus zelfs minister opstelten zijn wietpasbeleid en het willen weigeren van buitenlanders moeten uitleggen. En aangezien deze dat nog niet gedaan heeft zou je daaruit zelf kunnen stellen dat de hele wietpas regeling onwettig zijn. Maar dat zal wel weer te zwart wit gezien worden door mij.
Neeeeeeeeee, echt?quote:Op woensdag 1 mei 2013 18:39 schreef Deeltjesversneller het volgende:
cda wil van wietpas naar regulering coffeeshops: http://softdrugsontmoedig(...)de-subsidiering.html
het cda mensen!
fuck, waar kun je die subsidie aanvragen?quote:Op woensdag 1 mei 2013 18:39 schreef Deeltjesversneller het volgende:
cda wil van wietpas naar regulering coffeeshops: http://softdrugsontmoedig(...)de-subsidiering.html
het cda mensen!
the vvd is strong with this onequote:Doelen:
+ De vraag naar softdrugs verminderen, dit door te kiezen voor een ontmoedigingsbeleid.
+ De criminele winsten aanpakken op een effectieve en efficiënte manier.
+ De weerbaarheid tegen tabak, alcohol en (soft)drugs vergroten.
Dus onze overheid blijft gewoon regels maken die door rechtbanken nietig verklaard worden en dan alsnog waarschuwen dat shops zich aan die niet wettelijke regels moeten houden.quote:Maastricht waarschuwt opstandige coffeeshops
Burgemeester Onno Hoes van Maastricht gaat zondag ingrijpen als de coffeeshops in zijn gemeente zondag wiet gaan verkopen aan mensen die niet in Nederland wonen.
Dat heeft Hoes donderdag in een verklaring laten weten.
''In overleg met het Openbaar Ministerie is besloten om bij overtreding zowel strafrechtelijk als bestuursrechtelijk op te treden'', schrijft de burgemeester.
Hoes reageert op de aankondiging van de Vereniging Officiële Coffeeshops Maastricht (VOCM) dat 13 coffeeshops in Maastricht op Bevrijdingsdag voor alle volwassenen de deur openen, ook voor buitenlanders.
Easy Going
Voorzitter Marc Josemans van de VOCM wees daarbij op de uitspraak van de rechtbank vorige week. Die stelde dat burgemeester Onno Hoes coffeeshop Easy Going niet had mogen sluiten omdat er wiet aan buitenlanders werd verkocht. Volgens de rechtbank had de burgemeester duidelijk moeten maken waarom een minder vergaande maatregel niet voldoende was.
Voor de coffeeshops is dit een signaal om buitenlanders weer toe te laten. Een andere reden is dat boven de grote rivieren wel nog wiet wordt verkocht aan buitenlanders. Verder hopen de coffeeshops met hun actie de illegale straatdealers wind uit de zeilen te nemen.
Hoger beroep
Hoes kondigde donderdag aan in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak van de rechtbank. Voor Hoes staan regels om buitenlanders buiten de coffeeshop te houden, niet ter dicussie, zei hij.
Nee ook niet, ik was met Koninginnendag in Eindhoven en hoefde niks te laten zien, ook geen ID, kreeg zo mee wat ik wilde.quote:Op zaterdag 27 april 2013 13:06 schreef arucard het volgende:
[..]
In de meeste steden hoef je tegenwoordig weer alleen maar je idkaart te laten zien, dus je hoeft niet meer ingeschreven te zijn. In Eindhoven is het nog wel volgens mij
Standaard tactiek. Je creëert problemen met een wet, en gebruikt de resulterende problemen als argument voor die wet.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 17:26 schreef Barbaaf het volgende:
Wacht ff, beweert die Hoes nu dat straathandel ontstaat doordat shops dichtgaan? Terwijl het sluiten van shops zijn favoriete bezigheid lijkt te zijn? Die vent is echt van het padje af
quote:Gezellige sfeer rond Maastrichtse coffeeshops
Vele honderden, zo niet duizenden buitenlanders hebben zondag de coffeeshops in Maastricht bezocht om er wiet te kopen. De sfeer was ontspannen, ook op de straten in het centrum. De anders uitdrukkelijk aanwezige criminele straatdealers lieten zich niet zien.
Patrouillewagens van politie en gemeentelijke handhaving reden af en aan langs de shops. Rond twee uur zondagmiddag was nog nergens ingegrepen, hoewel burgemeester Onno Hoes (VVD) van Maastricht daar wel mee gedreigd had. Ook coffeeshops Sky in Roermond en Skunk in Sittard lieten buitenlanders binnen. Volgens eigenaar Peter Hendriks van beide zaken heeft de politie in Roermond vooral parkeerbonnen uitgeschreven.
'Maar de straatdealers blijven weg', zei hij tevreden.
Eigenaar Marc Josemans van coffeeshop Easy Going in Maastricht is tevreden. 'Wat we hier zien, is een groep mensen die door de burgemeester is weggezet als uitschot', zei Josemans. 'Ze hadden ook elders hun drugs kunnen kopen. Maar ze doen het hier, in de coffeeshop, omdat ze weten dat het hier veilig is en omdat ze zo niet in contact hoeven te komen met criminelen.'
'Dit is voor mij letterlijk een bevrijdingsdag', aldus Josemans, wiens zaak op 2 mei 2012 door Hoes werd gesloten. Sinds zondag is hij weer open, en de buitenlandse klanten zijn bereid om meer dan 20 minuten in de rij te wachten om wiet te kopen.
Uitbater Stephan Korsten van drugsboot Mississippi is verbaasd over de drukte. 'Het afgelopen jaar zag je hier normaal rond de middag een man of vier, vijf binnen. Nu is de boot stampvol', zei hij tevreden.
'Dit had ik niet verwacht'
De 23-jarige Benjamin Gallo uit Luik is blij met de openstelling voor buitenlanders. 'In Luik moet je zoeken en je weet nooit bij wie je de wiet koopt, en of die goed is', zei hij in coffeeshop Easy Going. 'Op straat kopen kan gevaarlijk zijn. Hier weten we waar we aan toe zijn. We komen hier graag.'
'We blijven open voor buitenlanders, niet alleen vandaag dus', kondigde Josemans nog aan.
quote:Politie Maastricht pakt coffeeshops aan
De politie in Maastricht is maandagavond even na 21:00u uitgerukt om coffeeshops aan te pakken die softdrugs verkopen aan buitenlanders.
Met zeker 12 busjes zijn agenten naar de coffeeshops aan de Wilhelminakade vertrokken. Daar liggen drugsboten Mississipi en Smoky.
De twee drugsboten verkopen sinds zondag ook softdrugs aan Belgen en Duitsers. Dat is in strijd met het ingezetenencriterium, dat alleen verkoop aan mensen uit Nederland toestaat. De gemeente Maastricht had al aangekondigd actie te ondernemen.
T was vanavond -voor de inval- echt n stuk rustiger op de wilhelminakade dan het afgelopen jaar qua criminele straatdealers, achja Hoes begrijpt t allemaal gewoon écht nietquote:Applaus van straatdealers voor inval
Uitgelaten criminele straatdealers zijn maandagavond van coffeeshops naar coffeeshop in Maastricht getrokken om daar hun blijdschap te laten blijken over het ingrijpen door de politie bij coffeeshop Mississippi.
'Ze staken hun handen de lucht in en reden juichend langs'', zei voorzitter Marc Josemans van de Vereniging van Officiële Coffeeshops in Maastricht.
De straatdealers hadden zich zondag en maandag niet laten zien toen de coffeeshops wiet aan buitenlanders verkochten. Maandagavond bekeken ze de inval van de politie met applaus.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |