Deel 1: Vergeet die wietpas. Haal dat spul voortaan op straatquote:Vergeet die wietpas. Haal dat spul voortaan op straat
De wietpas zorgt ervoor dat toeristen geen coffeeshop meer inkomen. Dat geldt ook voor Nederlandse blowers die even buiten hun woonplaats wat willen halen. Voortaan koop je je spul dus bij een dealer op straat, die wellicht ook cocaïne in de aanbieding heeft. Gebruiken kan in een portiek.
Criminelen zouden daarom het regeringsplan voor de invoering van een wietpas moeten aanmoedigen. Hun drugshandel op straat zal bloeien als nooit te voren, terwijl de coffeeshops hun klantenkring zien slinken omdat ze alleen nog aan inwoners mogen leveren die zich eerder bij hen geregistreerd hebben.
Is dit wat de regering beoogt met de maatregel? Nee, maar het zijn wel de consequenties als zij de wietpas invoert. Dat leren we uit twee opiniestukken die vanmorgen in nrc.next verschenen.
Nicole Maalsté, drugsonderzoeker en auteur van Polderwiet (De Fontein, 2007), betoogt dat de regering beter de achterdeur van coffeeshops in de gaten kan houden. Daar wordt de drugs immers aangeleverd. Dit gedoogde illegale circuit blijft volgens Maalsté een erg interessant terrein voor criminele organisaties. Wie de georganiseerde misdaad wil bestrijden, kan daarom beter de achterdeur reguleren en de kleine telers met rust laten. Een pasje voor de achterdeur dus.
NOS Headlines - Wietpas
Dat blowers nu nauwelijks in aanraking komen met andere drugs, pleit volgens Maalsté het meest voor het huidige gedoogbeleid. Ook wijst ze erop dat Nederland grotendeels zelfvoorzienend is geworden, wat buitenlandse smokkelaars van een bezoek weerhoudt.
Kan de wietpas juridisch wel? Nee, zegt advocaat Maurice Veldman. Het wettelijk kader van het gedoogbeleid ontbeert de mogelijkheid een pasjessysteem in te voeren waarmee sommige burgers van overheidswege worden uitgenodigd om strafbare feiten te plegen door hen toegang te verlenen tot een plaats om softdrugs te kopen. De burgemeester, zo voorspelt Veldman, zal de rechter op zijn weg vinden als hij door de minister wordt gedwongen wietpassen te verstrekken.
quote:Op woensdag 9 mei 2012 19:33 schreef Basp1 het volgende:
Ik had even niets beters te doen.![]()
[ afbeelding ]
Wat maakt je belachelijk nog uit als je iedereen die tegen je is af kunt persen of anderzijds buiten de maatschappij kunt zetten?quote:Op woensdag 9 mei 2012 19:35 schreef MouzurX het volgende:
Hoe lang gaat dit nou nog zo door?
Hiermee maak je jezelf toch gewoon belachelijk als overheid?
quote:Op woensdag 9 mei 2012 19:33 schreef Basp1 het volgende:
Ik had even niets beters te doen.![]()
[ afbeelding ]
twitter:Politieln twitterde op woensdag 02-05-2012 om 17:00:14Politiecontroles in kader van aangescherpt gedoogbeleid rondom 'wietpas' van start. http://t.co/ubrjoFyB reageer retweet
Ow excuses, zie net dat dit een "oude" tweet is. Als ie nog niet voorbij gekomen is, bij dezequote:De politie is deze week gestart met controles in het kader van het aangescherpte coffeeshopbeleid. Er zullen grote en kleine, opvallende en onopvallende controles worden uitgevoerd aan de grensovergangen, toegangswegen tot de coffeeshops en alle plekken waar politie-inzet nodig is. Er zijn speciale teams belast met de aanpak van drugsoverlast, straathandel, handel vanuit dealpanden, wiettaxi's etc. Ook worden meldingen van burgers over illegale drugshandel scherp in de gaten gehouden. Tijdens de controles zal de politie de buitenlandse bezoekers, ondersteund met een flyer, wijzen op het nieuwe beleid en hen ontmoedigen hier drugs te kopen. Ook de Koninklijke Marechausse, Douane, het Korps Landelijke Politiediensten en buitenlandse politiediensten verlenen assistentie.
Resultaten 1 mei
Op diverse plekken in Noord- en Midden Limburg zijn dinsdag enkele tientallen auto's aan een controle onderworpen waarbij ook flyers zijn uitgedeeld om buitenlandse bezoekers te wijzen op het nieuwe beleid. Ook de overlastteams zijn de straat op gegaan. Dat gebeurde onder andere op diverse plaatsen in Venlo, Roermond, Roosteren, Nederweert, Weert, Posterholt, Vlodrop, Venray en Well. Op een parkeerplaats aan De Bengle in Nederweert werd een 17-jarige jongen uit Ospel aangehouden voor handel in softdrugs aan een automobilist. Op de Veeladingstraat en Bisschop Lindanussingel in Roermond zijn twee Duitse mannen bekeurd die enkele grammen wiet bij zich hadden en dat mee wilden nemen naar Duitsland. In een auto op de Kiosk in Venray troffen agenten enkele zakjes met hennep aan waarvan afstand is gedaan. De politie blijft de komende tijd uiteraard scherp letten op illegale handel in drugs.
WEG MET PROGRESSIE, TERUG NAAR DE VERTROUWDE POLITIESTAAT!quote:Op de Veeladingstraat en Bisschop Lindanussingel in Roermond zijn twee Duitse mannen bekeurd die enkele grammen wiet bij zich hadden
MIJN STAD, WAT GEBEURT HIER!??..quote:Op woensdag 9 mei 2012 19:55 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
WEG MET PROGRESSIE, TERUG NAAR DE VERTROUWDE POLITIESTAAT!
De heksenjacht is begonnen!..quote:Maastrichtenaren verenigd tegen overlast
Maastrichtenaren uit de wijk Vroendaal hebben zich verenigd omdat ze veel overlast hebben van drugstoeristen.
Volgens de bewoners is het in hun wijk een komen en gaan van drugstoeristen, en doet de politie daar weinig aan. Met een besloten groep op Facebook willen de buurtbewoners elkaar op de hoogte houden van de overlast.
wait what?quote:Op woensdag 9 mei 2012 20:27 schreef Eminique het volgende:
Gooi dan gewoon alle shops dicht en pak zowel grote kweek als gebruik en handel op straat aan, dat is minder omslachtig dan dit suffe gedoe.
Elke junk mag 10 eigen plantjes thuis hebben, lekker thuis oproken en voor de rest doei.
kennis is machtquote:Op woensdag 9 mei 2012 22:09 schreef Rechten_Student het volgende:
Ik vraag me echt af waarom deze zogenaamde wietpas nodig was, we konden toch ook gewoon een paspoort-scanner hebben die kijkt of je woont in Nederland of niet. Een hele nieuwe pas daarvoor aanmaken is echt ineffectief.
Even vooropgesteld, ik vind de wietpas ook belachelijk, maar aan een paspoort kun je toch niet zien of iemand in Nederland woont. Of wel?quote:Op woensdag 9 mei 2012 22:09 schreef Rechten_Student het volgende:
Ik vraag me echt af waarom deze zogenaamde wietpas nodig was, we konden toch ook gewoon een paspoort-scanner hebben die kijkt of je woont in Nederland of niet. Een hele nieuwe pas daarvoor aanmaken is echt ineffectief.
Nederlanders buiten Nederland mogen wel stemmen maar hebben niet dezelfde rechten als normale burgers begrijp ik.quote:Op woensdag 9 mei 2012 22:25 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Even vooropgesteld, ik vind de wietpas ook belachelijk, maar aan een paspoort kun je toch niet zien of iemand in Nederland woont. Of wel?
Heb je pech.quote:Op woensdag 9 mei 2012 22:31 schreef Martin1234 het volgende:
Tja en als je nou 6 maanden in Nederland woont,
en de andere 6 maanden in België woont bijvoorbeeld.
Hoe zit het dan, ben je dan allebei ofzo?!?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |