abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 14 juni 2011 @ 17:50:41 #1
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_98164301
quote:
Vergeet die wietpas. Haal dat spul voortaan op straat

De wietpas zorgt ervoor dat toeristen geen coffeeshop meer inkomen. Dat geldt ook voor Nederlandse blowers die even buiten hun woonplaats wat willen halen. Voortaan koop je je spul dus bij een dealer op straat, die wellicht ook cocaïne in de aanbieding heeft. Gebruiken kan in een portiek.

Criminelen zouden daarom het regeringsplan voor de invoering van een wietpas moeten aanmoedigen. Hun drugshandel op straat zal bloeien als nooit te voren, terwijl de coffeeshops hun klantenkring zien slinken omdat ze alleen nog aan inwoners mogen leveren die zich eerder bij hen geregistreerd hebben.

Is dit wat de regering beoogt met de maatregel? Nee, maar het zijn wel de consequenties als zij de wietpas invoert. Dat leren we uit twee opiniestukken die vanmorgen in nrc.next verschenen.

Nicole Maalsté, drugsonderzoeker en auteur van Polderwiet (De Fontein, 2007), betoogt dat de regering beter de achterdeur van coffeeshops in de gaten kan houden. Daar wordt de drugs immers aangeleverd. Dit gedoogde illegale circuit blijft volgens Maalsté een erg interessant terrein voor criminele organisaties. Wie de georganiseerde misdaad wil bestrijden, kan daarom beter de achterdeur reguleren en de kleine telers met rust laten. Een pasje voor de achterdeur dus.

Dat blowers nu nauwelijks in aanraking komen met andere drugs, pleit volgens Maalsté het meest voor het huidige gedoogbeleid. Ook wijst ze erop dat Nederland grotendeels zelfvoorzienend is geworden, wat buitenlandse smokkelaars van een bezoek weerhoudt.

Kan de wietpas juridisch wel? Nee, zegt advocaat Maurice Veldman. “Het wettelijk kader van het gedoogbeleid ontbeert de mogelijkheid een pasjessysteem in te voeren waarmee sommige burgers van overheidswege worden uitgenodigd om strafbare feiten te plegen door hen toegang te verlenen tot een plaats om softdrugs te kopen.” De burgemeester, zo voorspelt Veldman, zal de rechter op zijn weg vinden als hij door de minister wordt gedwongen wietpassen te verstrekken.

Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_98164580
Nounou, wel een extreem populistisch geschreven bericht.

Het zou wel iets genuanceerder mogen.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 18:00:16 #3
pi_98164632
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 17:58 schreef Daeron het volgende:
Nounou, wel een extreem populistisch geschreven bericht.

Het zou wel iets genuanceerder mogen.
Ik ben het niet met je eens.

Maar het lijkt mij een aardig idee dat jij op basis van dit stuk een NOG genuanceerder stuk schrijft, dan discussiëren we over de verschillen.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  dinsdag 14 juni 2011 @ 18:00:59 #4
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_98164657
Het laatste punt klopt natuurlijk als een bus. Je kunt niet tegelijk het gedoogbeleid in stand houden en het pasjessysteem invoeren van hogerhand.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_98164828
Laat ze maar lekker in hun eigen land kopen, ik vind het een prima plan. Die overlast is natuurlijk stront irritant en zo kan men gelijk in kaart brengen hoeveel er nou werkelijk genuttigd wordt door sommige overlast veroorzakers. Het is gewoon een goed plan.
Another day in paradise, surrounded by bloodsuckers and parasites.
pi_98164905
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 18:05 schreef AgentMoloch21 het volgende:
Laat ze maar lekker in hun eigen land kopen, ik vind het een prima plan. Die overlast is natuurlijk stront irritant en zo kan men gelijk in kaart brengen hoeveel er nou werkelijk genuttigd wordt door sommige overlast veroorzakers. Het is gewoon een goed plan.
Jij vind alles wat de overheid doet een prima plan. Daar hoef je niet iedereen hier steeds mee te komen vervelen. Vraag ze anders om een baan als ambtenaar, kan je daar lekker cheerleaden.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 18:08:42 #7
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_98164921
quote:
Heb je geblowd ofzo? Want dan blijkt lezen moeilijk te gaan voor sommigen.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  dinsdag 14 juni 2011 @ 18:24:20 #8
111528 Viajero
Who dares wins
pi_98165480
quote:
En die overlast zal natuurlijk compleet verdwijnen als gebruikers de straat op gegooid worden.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 18:37:28 #9
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_98166025
Hoera. Ons praktisch gedoogbeleid is inmiddels in veel landen tot wettelijk beleid verheven en ons knekelkabinet draait de klok veertig jaar terug. Incompetente mafkezen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_98167148
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 18:37 schreef Ringo het volgende:
Hoera. Ons praktisch gedoogbeleid is inmiddels in veel landen tot wettelijk beleid verheven en ons knekelkabinet draait de klok veertig jaar terug. Incompetente mafkezen.
Maar alleen omdat de burger in de periferie van Nederland daarom vraagt.

Drugstoeristen zijn vervelend, zo blijkt.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_98167273
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 19:04 schreef waht het volgende:

[..]

Maar alleen omdat de burger in de periferie van Nederland daarom vraagt.

De burger is dom, helaas hebben we stemrecht. :'(
pi_98167408
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 19:07 schreef Kingstown het volgende:

[..]

De burger is dom, helaas hebben we stemrecht. :'(
Als we iemand dom moeten noemen zijn het de burgers in onze buurlanden die hun overheid niet dwingen eenzelfde beleid als het onze te voeren.
pi_98167472
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 19:09 schreef waht het volgende:

[..]

Als we iemand dom moeten noemen zijn het de burgers in onze buurlanden die hun overheid niet dwingen eenzelfde beleid als het onze te voeren.
Het beleid met wietpassen of heb je het over een ander beleid?

Die wietpassen (en trouwens de meeste passen) zijn compleet kansloos.
pi_98167516
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 19:10 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Het beleid met wietpassen of heb je het over een ander beleid?

Die wietpassen (en trouwens de meeste passen) zijn compleet kansloos.
Ik bedoel het Nederlandse gedoogbeleid. De wietpas is een reactie op het ontbreken van een gedoogbeleid aan de andere kant van de grens.
pi_98167807
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 19:11 schreef waht het volgende:

[..]

Ik bedoel het Nederlandse gedoogbeleid. De wietpas is een reactie op het ontbreken van een gedoogbeleid aan de andere kant van de grens.
Ach so, tsja de morele grens ligt te hoog ben ik bang voor. Even kort door de bocht: Wiet=drugs=slecht dus niets gedogen/legaliseren en die gedachte veranderen is een hele moeilijke zaak.

Wij begrijpen nauwelijks iets van hoe spastisch de Duitsers doen mbt kerncentrales en de Duitsers begrijpen geen zak van ons tolerante beleid tov (soft)drugs.
pi_98168185
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 19:11 schreef waht het volgende:

[..]

Onzin, als het alleen om de nationaliteit van de koper zou gaan zou het verplicht tonen van paspoort/ID-kaart ruim voldoende moeten zijn
pleased to meet you
  dinsdag 14 juni 2011 @ 19:23:41 #17
pi_98168194
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 19:16 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Ach so, tsja de morele grens ligt te hoog ben ik bang voor. Even kort door de bocht: Wiet=drugs=slecht dus niets gedogen/legaliseren en die gedachte veranderen is een hele moeilijke zaak.

Wij begrijpen nauwelijks iets van hoe spastisch de Duitsers doen mbt kerncentrales en de Duitsers begrijpen geen zak van ons tolerante beleid tov (soft)drugs.
quote:
EU wordt soepeler, Nederland strenger

Het Nederlandse drugsbeleid heeft de laatste jaren internationaal zwaar onder vuur gelegen. Vooral landen als Frankrijk en Zweden verzetten zich publiekelijk fel tegen het gedogen van softdrugs- gebruik en de wijze waarop in Nederland verslaafden worden geholpen. Ondanks de strenge retoriek blijken veel Europese landen in de praktijk een steeds soepeler drugsbeleid te hanteren. In navolging van Nederland is in België zelfs binnenkort het gebruik van softdrugs niet meer strafbaar.
pi_98168465
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 18:08 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Jij vind alles wat de overheid doet een prima plan. Daar hoef je niet iedereen hier steeds mee te komen vervelen. Vraag ze anders om een baan als ambtenaar, kan je daar lekker cheerleaden.
Droevige kleuter. Heb je nog iets inhoudelijks te melden of kom je gewoon je onvolwassen karakter weer etaleren? Reageer dan niet.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 19:29:45 #19
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_98168515
quote:
De overlast is strontirritant dus voeren we het pasjessysteem in waardoor gebruikers de straat op gedreven worden en de overlast vergroot wordt :'). Ik zie de logica niet zo.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_98168587
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 19:29 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

De overlast is strontirritant dus voeren we het pasjessysteem in waardoor gebruikers de straat op gedreven worden en de overlast vergroot wordt :'). Ik zie de logica niet zo.
Als ze de straat op gaan knuppel je ze neer. Regels zijn regels. Ja, zo los je problemen op.
pi_98168648
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 19:23 schreef moussie het volgende:

[..]

Onzin, als het alleen om de nationaliteit van de koper zou gaan zou het verplicht tonen van paspoort/ID-kaart ruim voldoende moeten zijn
Nee, daar hadden de heren een weerwoord op. Kan het me alleen niet voor de geest halen.

Uiteindelijk gaat het om het willen stoppen van drugstoerisme. Het is niet de taak van Nederland om anderen in hun behoefte te voorzien, dat moeten ze bij hun eigen overheid aankaarten.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 19:35:33 #22
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_98168840
quote:
4s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 19:30 schreef AgentMoloch21 het volgende:

[..]

Als ze de straat op gaan knuppel je ze neer. Regels zijn regels. Ja, zo los je problemen op.
In jouw Lamlekkerland, ja.
pi_98168999
BTW eroverheen en drugstoerisme aanmoedigen. We zitten in een recessie mensen. Creatief denken!
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
  dinsdag 14 juni 2011 @ 19:41:39 #24
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_98169185
Hoe gaat dat er in de praktijk in Amsterdam uitzien, trouwens? Kan een gemeente die wietpas keihard weigeren? Gaan we nu de paslozen gedogen? :').
pi_98169220
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 19:35 schreef Ringo het volgende:

[..]

In jouw Lamlekkerland, ja.
Diepzinnig van je, grote jongen. Ga nu je jointje maar weer halen.
pi_98169604
quote:
4s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 19:30 schreef AgentMoloch21 het volgende:

[..]

Dat zeg ik altijd over automobilisten die harder rijden als toegestaan....3km te hard? knuppel ze neer....regels zijn regels, maar dat schijnt ineens heel anders te zijn.
pi_98169671
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 19:48 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Dat zeg ik altijd over automobilisten die harder rijden als toegestaan....3km te hard? knuppel ze neer....regels zijn regels, maar dat schijnt ineens heel anders te zijn.
Dat is ook echt te vergelijken met het misdadige gedrag van de drugstoeristen. Deze maatregel gaat om veiligheid.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 19:54:29 #28
117098 Hathor
Effe niet
pi_98169921
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 19:41 schreef Ringo het volgende:
Hoe gaat dat er in de praktijk in Amsterdam uitzien, trouwens? Kan een gemeente die wietpas keihard weigeren? Gaan we nu de paslozen gedogen? :').
:')
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 19:56:42 #29
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_98170052
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 18:24 schreef Viajero het volgende:

[..]

En die overlast zal natuurlijk compleet verdwijnen als gebruikers de straat op gegooid worden.
Tuurlijk, als je het verbiedt bestaat het niet meer.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_98170089
quote:
4s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 19:50 schreef AgentMoloch21 het volgende:

[..]

Dat is ook echt te vergelijken met het misdadige gedrag van de drugstoeristen. Deze maatregel gaat om veiligheid.
Automobilisten zorgen voor meer doden en ongelukken dan drugstoeristen, maar goed ik merk het al....regels zijn regels geldt bij jou alleen als het jezelf goed uitkomt.
pi_98170255
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 19:57 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Automobilisten zorgen voor meer doden en ongelukken dan drugstoeristen, maar goed ik merk het al....regels zijn regels geldt bij jou alleen als het jezelf goed uitkomt.
We hadden het over automobilisten die 3km te hard rijden. Niet doordraven.
pi_98170702
quote:
13s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 20:00 schreef AgentMoloch21 het volgende:

[..]

Regels zijn regels riep je toch? Of moeten we nu wel opeens gedogen, omdat het jou goed uitkomt?
  dinsdag 14 juni 2011 @ 20:09:15 #33
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_98170762
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 17:58 schreef Daeron het volgende:
Nounou, wel een extreem populistische wetgeving!

Het zou wel iets beter doordacht mogen.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 20:09:42 #34
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_98170787
quote:
13s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 20:00 schreef AgentMoloch21 het volgende:

[..]

Criminelen dus.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 20:12:14 #35
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_98170924
quote:
Die stonede auto's ook altijd, staan maar beetje op straat stoned te wezen, geen parkeergeld betalen en toeteren naar exotische modellen! :(
pi_98171358
quote:
15s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 20:12 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Die stonede auto's ook altijd, staan maar beetje op straat stoned te wezen, geen parkeergeld betalen en toeteren naar exotische modellen! :(
Als de gebruikers niet zo hopeloos onder invloed van drugs in dat krotje zouden zitten dan stonden die auto's daar niet. Dit zal een heleboel problemen besparen, dat mag duidelijk zijn.
pi_98173086
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 18:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik ben het niet met je eens.

Maar het lijkt mij een aardig idee dat jij op basis van dit stuk een NOG genuanceerder stuk schrijft, dan discussiëren we over de verschillen.
Bericht begint gelijk met de bewering dat de wietpas ertoe zal leiden dat de criminaliteit hoogtij gaat vieren in Nederland. In welk opzicht is dat dan geen populistisch gebrabbel?

Ik zeg hier niet dat ik voor of tegen de invoering van de wietpas ben, enkel dat dit bericht wel erg snel een aantal conclusies trekt en eigenlijk er vooral op gericht is om lezers naar de NRC over te halen.
pi_98173466
quote:
19s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 18:00 schreef kingmob het volgende:
Het laatste punt klopt natuurlijk als een bus. Je kunt niet tegelijk het gedoogbeleid in stand houden en het pasjessysteem invoeren van hogerhand.
Als je leeftijdsgrenzen kunt hanteren en belastingen over wiet kunt heffen, moet een pasjessysteem ook geen probleem zijn.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 21:05:20 #39
pi_98174239
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 20:48 schreef Daeron het volgende:

[..]

Bericht begint gelijk met de bewering dat de wietpas ertoe zal leiden dat de criminaliteit hoogtij gaat vieren in Nederland. In welk opzicht is dat dan geen populistisch gebrabbel?
Het is gewoon het logische gevolg van de wet. Ik hoef ook niet geregistreerd te staan, dus ik ga ook ondergronds wiet regelen.
quote:
Ik zeg hier niet dat ik voor of tegen de invoering van de wietpas ben, enkel dat dit bericht wel erg snel een aantal conclusies trekt en eigenlijk er vooral op gericht is om lezers naar de NRC over te halen.
Die conclusies liggen voor de hand, gezien ervaringen en discussies uit het verleden. Dat jij dat niet ziet geeft jouw beperkingen en onkunde weer, niet de kwaliteit van het stuk.
pi_98174261
quote:

[..]

Dat is geen gebrabbel maar een conclusie op basis van ervaring
pleased to meet you
  dinsdag 14 juni 2011 @ 21:06:01 #41
280950 samvirus
Testiculos habet llemax
pi_98174278
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 18:37 schreef Ringo het volgende:
Nobody expects the Spanish Inquisition!
Time for a Game of Disappearing Bears.
Iedereen teken de petitie! Comedy Central wordt kut
http://www.petitiesonline.nl/petitie/comedy-central-wordt-kut/93
  dinsdag 14 juni 2011 @ 21:08:05 #42
pi_98174441
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 19:41 schreef Ringo het volgende:
Ik zeg: Burgeroorlog. :9
  dinsdag 14 juni 2011 @ 21:09:13 #43
pi_98174515
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 20:08 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Regels zijn regels riep je toch? Of moeten we nu wel opeens gedogen, omdat het jou goed uitkomt?
Alle automobilisten zijn potentiële massamoordenaars! Preventief ruimen! :(
pi_98174703
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 21:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik zeg: Burgeroorlog. :9
Tussen welke groepen? De wietrokers en de niet wietrokers? Dat wordt nog lachen, beetje zoals dawn of the dead. Maar dan met weinig zombies en betere wapens.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 21:14:52 #45
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_98174910
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 20:19 schreef AgentMoloch21 het volgende:

[..]

Als de gebruikers niet zo hopeloos onder invloed van drugs in dat krotje zouden zitten dan stonden die auto's daar niet. Dit zal een heleboel problemen besparen, dat mag duidelijk zijn.
Precies, dat blijven ze rondjes door de stad rijden op zoek naar een dealer

Realiteitontkenners :')
  dinsdag 14 juni 2011 @ 21:17:28 #46
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_98175093
quote:

[..]

Lijkt mij logisch actie reactie gevalletje..
De vraag naar wiet verdwijnt echt niet; mensen willen hun drugs.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 21:19:15 #47
pi_98175186
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 21:11 schreef AgentMoloch21 het volgende:

[..]

Tussen welke groepen? De wietrokers en de niet wietrokers? Dat wordt nog lachen, beetje zoals dawn of the dead. Maar dan met weinig zombies en betere wapens.
De verbieders en de normale mensen.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 21:20:23 #48
pi_98175261
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 21:17 schreef Life2.0 het volgende:

mensen willen hun drugs.
Ik leg de overheid mijn recht op zelfbeschikking op, goedschiks of kwaadschiks. Het regime bepaald het niveau van het geweld.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 21:22:13 #49
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_98175364
Je legt ze helemaal niets op, en ze zullen zich niets van jouw mening aantrekken. Dat weet je zelf ook heel goed ;)
pi_98175423
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 21:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

De verbieders en de normale mensen.
Jij schaart hopeloze junks onder normale mensen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')