quote:Op woensdag 24 oktober 2012 10:06 schreef Schanulleke het volgende:
Geëxperimenteerd met tegenlichtfoto's
quote:Op woensdag 24 oktober 2012 11:06 schreef Mr.Spaceman het volgende:
Wel een goed idee om hiermee te experimenteren.
Hier een portret van gister.
op flickr kreeg ik de tip het rechtergedeelte weg te snijden maar dat vind ik zonde. Had dat witte vlekje kunnen shoppen maar heb ervoor gekozen het zo te laten.
Geeft inderdaad juist een verhouding achtig iets..quote:Op woensdag 24 oktober 2012 11:11 schreef Stefan het volgende:
Ik vind de balans juist mooi zo, die rechterkant heeft een functie wmb
In potentie echt een leuke foto. Maar ik zou de bewerking wat anders doen. Goed belichten op het kind (moeder wordt dan wat donkerder ja), en de kleuren (het groenige) zou ik wat bijwerken.quote:
Als je een stukje naar links had gedraaid had je het hele gezicht van het kind gehad en een stukje minder van de moeder maar daarvan had je alleen moeten zien dat ze lacht en naar de baby kijkt, het kind is de cutefactor, niet de moeder.quote:
ok, jouw keuzequote:Op zondag 18 november 2012 13:41 schreef Stefan het volgende:
[..]
Als je een stukje naar links had gedraaid had je het hele gezicht van het kind gehad en een stukje minder van de moeder maar daarvan had je alleen moeten zien dat ze lacht en naar de baby kijkt, het kind is de cutefactor, niet de moeder.
Verder had ik zelf wat groen eruit gehaald en het contrast wat hoger en de kleur meer verzadigd.
Er hangen lichtjes voor het model?quote:
Misschien staat hij achter glas? Ben ook wel benieuwd namelijkquote:Op woensdag 21 november 2012 00:30 schreef Stefan het volgende:
[..]
Er hangen lichtjes voor het model?
Krijg trouwens een MasterCard gevoel bij de foto, het logo van MC staat praktisch op de foto en dan pakt ie ook nog zijn portemonnee.quote:Op woensdag 21 november 2012 12:08 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Misschien staat hij achter glas? Ben ook wel benieuwd namelijk
Waarom nvm?quote:
Het model heeft iets engs, zal wel de lippenstift zijnquote:Op maandag 26 november 2012 21:44 schreef Alerion het volgende:
Iets nieuws van mij.
[ link | afbeelding ]
Tim by sabinemetz.com, on Flickr
Had iets gepost maar de link erachter al weg gekieperd.quote:
Hou ik vanquote:Op maandag 26 november 2012 22:14 schreef kanovinnie het volgende:
Beetje overbelicht volgens mij. Zelfs ik zie dat!
Vooral in post gedaan, ben beetje aan het proberen laatste tijd.quote:Op maandag 26 november 2012 22:47 schreef Stefan het volgende:
Is het overbelicht geschoten of vooral in post nog gedaan?
Altijd goed, proberen. Doe dat ookquote:Op maandag 26 november 2012 22:49 schreef Dark_Angelus het volgende:
[..]
Vooral in post gedaan, ben beetje aan het proberen laatste tijd.
Charles Bronsonquote:Op woensdag 28 november 2012 10:12 schreef Beathoven het volgende:
[..]
fijn portret.. familie van Steven Seagal?
Mooi tegenlicht.quote:Op dinsdag 27 november 2012 18:41 schreef Aschkael het volgende:
[ link | afbeelding ]
ruben by Aschkael, on Flickr
Naar mijn idee een wat gekunstelde houding met die hand zo, en de irissen wat te sterk aangezet. Voor de rest een netjes portret.quote:Op dinsdag 27 november 2012 19:06 schreef Ssytse het volgende:
[ link | afbeelding ]
Portrait by Sytse vd W, on Flickr
Bedankt voor je reactie en je kritiekquote:Op zaterdag 1 december 2012 00:34 schreef Alerion het volgende:
[..]
Naar mijn idee een wat gekunstelde houding met die hand zo, en de irissen wat te sterk aangezet. Voor de rest een netjes portret.
Wauw, mooi model. Had wel wat meer lokaal contrast toegevoegd.quote:Op woensdag 28 november 2012 00:02 schreef SLP_ het volgende:
[ link | afbeelding ]
DSC_0096DSC_0096 by Sharon Vermeesch, on Flickr
Mooi moment. Portret in documentairestijl is ook portret. Vaak ook een eerlijke, natuurlijkere uitstraling.quote:Op woensdag 28 november 2012 12:16 schreef Stefan het volgende:
Niet helemaal een portret maar toch maar hier
[ afbeelding ]
Leuk concept met die granaatappelsquote:Op donderdag 29 november 2012 13:44 schreef photolex het volgende:
@Stefan: Schattig!
Nieuwe uit de fruitserie...
[ afbeelding ]
Scherptediepte van die laatste vind ik wel vet. Krijg er een beetje zo'n James Dean gevoel bij.quote:Op zondag 2 december 2012 09:56 schreef Mr.Spaceman het volgende:
2 portretjes gemaakt vorige week:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Thanks, met een snoot/grid gedaan btwquote:Op woensdag 12 december 2012 11:31 schreef Mr.Spaceman het volgende:
*kick*
gaaf die eerste bodypaint hoor! Spannend belicht ook.
Dubbel portret
[ afbeelding ]
Zo te zien is het een foto van Tim Knolquote:Op woensdag 12 december 2012 15:50 schreef Beathoven het volgende:
@Mr. Spaceman. geslaagd portret, kan zo in een magazine. Was 't jouw keuze voor de kleding?
No shit.quote:Op woensdag 12 december 2012 22:16 schreef Stefan het volgende:
[..]
Zo te zien is het een foto van Tim Knol
Wow. Elke keer weer zie ik progressie. En dat wil wat zeggenquote:Op dinsdag 4 december 2012 15:03 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Wauw, mooi model. Had wel wat meer lokaal contrast toegevoegd.
[..]
Mooi moment. Portret in documentairestijl is ook portret. Vaak ook een eerlijke, natuurlijkere uitstraling.
[..]
Leuk concept met die granaatappels
[..]
Scherptediepte van die laatste vind ik wel vet. Krijg er een beetje zo'n James Dean gevoel bij.
Eergisteren bezig geweest met een airbrush artiest:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
MR Spaceman is Tim Knol?quote:
Nee anders zou ik dat niet vragen.quote:
ja, is Tim Knolquote:Op woensdag 12 december 2012 22:23 schreef Stefan het volgende:
[..]
Nee anders zou ik dat niet vragen.
Wist dat hij fotografeerde maar weet ik veel dat ie op FOK! zitquote:
Unox Babequote:Op woensdag 2 januari 2013 10:17 schreef photolex het volgende:
Happy newyear!![]()
Effe een frisse duik en dan het nieuwe jaar in![]()
[ afbeelding ]
Hmm goeie inderdaad.quote:Op vrijdag 14 december 2012 22:39 schreef Craptacular het volgende:
[..]
Fijne plaat. Enig punte wat storend is, is de schaduw bij haar neus.
Jammer dat het geen vrouwen zijn want dan kun je dit doenquote:Op maandag 7 januari 2013 11:57 schreef kanovinnie het volgende:
Binnenkort wil een vriend samen met zijn tweelingbroer op de foto, en dan allebei met de helft van hun gezicht tegen elkaar aangeplakt in PS.
Tips qua dit? Neutrale achtergrond, zelfde belichting (Liefst van vooraf?) Zelfde camerainstellingen en dan plakken/knippen in PS?
Zijn eigen kantoor, zo te zien staat zijn naam op het raamquote:
Mooie spontane foto.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 13:58 schreef Schanulleke het volgende:
En een winters portretje van mijn echte Fok!-zoon.
[ link | afbeelding ]
Getting ready by Gilles 1972, on Flickr
Wow, prachtig!quote:Op maandag 18 maart 2013 14:26 schreef Alerion het volgende:
Een knappe tweeling in mijn studio.
[ link | afbeelding ]
TenderWarmth 1 by sabinemetz.com, on Flickr
[ link | afbeelding ]
TenderWarmth 2 by sabinemetz.com, on Flickr
[ link | afbeelding ]
TenderWarmth 3 by sabinemetz.com, on Flickr
[ link | afbeelding ]
TenderWarmth 4 by sabinemetz.com, on Flickr
[ link | afbeelding ]
TenderWarmth 5 by sabinemetz.com, on Flickr
Dat vond ik juist het mooiequote:Op donderdag 23 mei 2013 12:40 schreef Ener-G het volgende:
Leuk dat ze zomaar wou poseren
Let op de huidtinten, de onderste lijkt wat roziger en de bovenste wat groeniger. Trap verder niet in de val van te krappe scherptediepte, want nu is alleen haar oog aan de linkerkant scherp, bij beide foto's. Haar achterste oog valt net buiten het scherpstelvlak, dus volgende keer iets meer diafragma knijpen.
Dank! Rijksmuseum.quote:Op donderdag 23 mei 2013 22:11 schreef janeway het volgende:
[..]
Erg gaaf wel. waar heb je die gemaakt?
Mooi, maar ik hou wel van dit soort plaatjes, Archeon enzo, zoon (11) vind dit soort verkleden ook leuk..quote:
nou, dan zien we jullie daar wel: heb met deze foto een gezinskaart voor Archeon verdiendquote:Op donderdag 23 mei 2013 22:36 schreef janeway het volgende:
[..]
Mooi, maar ik hou wel van dit soort plaatjes, Archeon enzo, zoon (11) vind dit soort verkleden ook leuk..
Mag je daar rondlopen met je dslr?quote:
quote:
quote:Mag ik foto’s maken in het museum?
Foto’s maken zonder flits en video’s zonder licht is toegestaan. Het is niet toegestaan foto-, video- en filmopnamen te maken waarbij gebruik wordt gemaakt van lampen, flitsapparatuur en/of statieven zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de directie van het Rijksmuseum.
In t rijks dus wel, tof. In sommige musea mag je ook niet fotograferen met e gsmquote:
Pancakequote:Op donderdag 23 mei 2013 12:43 schreef Stefan het volgende:
Ik had er persoonlijk een pancake layer overheen getrokken
Leuk man, zoon was afgelopen maandag met mij naar de grijze jager dag in het archeonquote:Op donderdag 23 mei 2013 23:05 schreef photolex het volgende:
[..]
nou, dan zien we jullie daar wel: heb met deze foto een gezinskaart voor Archeon verdiend
Mmm ik vind het niet echt veel.quote:
Het is een stapel kaartenquote:Op dinsdag 9 juli 2013 13:25 schreef spreading het volgende:
Photolex, aparte platen waar ik ondanks de al gegeven kritiek toch naar blijf kijken.
[..]
Mmm ik vind het niet echt veel.
Het oog wat je ziet is donker, die telefoon(?) tegen der mond is gewoon heel vreemd en geeft het gevoel dat dit meer een snapshot is. Gewoon iets gezien en geschoten.
nou .. hou het op september...quote:Op dinsdag 9 juli 2013 13:42 schreef spreading het volgende:
Die stapel kaarten had ik nou niet direct herkend, maar dat is niet heel erg. Ik had wel geprobeerd om haar gezicht iets lichter op de foto te krijgen. Omdat het geen geposeerde foto is het moeilijker om even een reflectie scherm van stal te halen, maar dat had hier wel veel geholpen aangezien je zo te zien met tegenlicht werkt.
Maar als ik het goed zag heb je vanaf augustus tijd zat om te oefenen met een ander leuk onderwerp en met een aantal leuke mensen (al zijn die wel van een ander forum)
Thanks. Da's wat ik wil bereiken.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 13:25 schreef spreading het volgende:
Photolex, aparte platen waar ik ondanks de al gegeven kritiek toch naar blijf kijken.
hee, Dana Dead Girlquote:
Hele gave platen! Zoals we gewend zijn van jou, maar het blijft inspirerend en fascinerend werk! Keep em coming!!quote:Op zaterdag 13 juli 2013 14:36 schreef photolex het volgende:
[..]
Thanks. Da's wat ik wil bereiken.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zorg dat de zon iets meer achter haar hoofd komt, dan heb je waarschijnlijk veel minder last van flares. Verder: flitsen. Gewoon een flitsje met de flitser van de camera zal al een enorme verbetering zijn.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 01:24 schreef fyah het volgende:
Met tegenlicht lukt me niet. Hoe pull ik dit?Mijn model is compleet onderbelicht terwijl de achtergrond ontploft.
[ afbeelding ]
Zelf ben ik groot fan van flares - zeker als je dan nog een flits ertegenin geeft, kan je een subtiel effect krijgen. Zie dit oudje dat ik een jaar of 2 geleden geschoten heb:quote:Op dinsdag 16 juli 2013 09:04 schreef DonJames het volgende:
[..]
Zorg dat de zon iets meer achter haar hoofd komt, dan heb je waarschijnlijk veel minder last van flares. Verder: flitsen. Gewoon een flitsje met de flitser van de camera zal al een enorme verbetering zijn.
Zoomen ligt aan je lens. En je hebt een vrij grote aperture lijkt het, waardoor je DOF (gebied dat scherp is) vrij klein is en je zo moeilijk in focus staat. Kan de 600D niet het schermpje eruit kantelen, zo kan je bijvoorbeeld de autofocus op servo instellen, live view aanzetten en je gezicht laten focussen met zelfontspanner. De servo zorgt ervoor dat de autofocus je gezicht blijft focussen ook al verplaats je je (voorzichtig)quote:Op dinsdag 16 juli 2013 20:01 schreef VeerEli het volgende:
Ben een newbie! Heb vandaag mijn Canon 600D binnengekregen.
Ik ging wat experimenteren, voornamelijk met wat zelfportretten bij gebrek aan iemand anders
Maar als ik de zelfontspanner inschakel, krijg ik alleen maar wazig beeld. Ik heb geen idee hoe ik dit moet voorkomen, iemand die een simpele oplossing weet?
Ik heb nog 0 verstand van de hele camera en ga dat natuurlijk wel uitpluizen, maar dit soort dingen zou toch wel handig zijn als ik daar nu alvast mee overweg kan.
Ik kan ook niet vinden hoe ik moet inzoomen of uitzoomenHij neemt nu alles van vrij dichtbij, wat soms jammer/lastig is.
Eerste zelfportret:
[ afbeelding ]
Er klopt nog geen snars van, I know.. Vooral dus ook omdat ik nog niet uit kan zoomen en ik nu de camera maar vasthield ipv neerzette en op zelfontspanner zette, omdat daar dus alleen nog maar wazige beelden van kwamen. (Huid)bewerking kan ik ook vrijwel niks van, dus geen gladde huidjes nog
Ja, ik weet dat het mijn huid niet bevorderd, maar ik houd van deze sfeer en contrast. Wat je hierboven benoemd ga ik morgen even naar kijken, hoewel ik de zelfontspanner wel deed met het schermpje eruit gekanteld, alleen je ziet dan niks, komt tijdens die 10 sec niks op het schermpjequote:Op dinsdag 16 juli 2013 20:19 schreef fyah het volgende:
Overigens is het voor vrouwen wel zo vleiend als je het contrast (achteraf) beperkt, hoe meer contrast hoe harde de schaduwen en relief in je huid.
In- en uitzoomen doe je door aan de grote ring op de lens te draaien (als je een zoomlens hebt, maar ik neem even aan van wel).quote:Op dinsdag 16 juli 2013 20:01 schreef VeerEli het volgende:
Ben een newbie! Heb vandaag mijn Canon 600D binnengekregen.
Ik ging wat experimenteren, voornamelijk met wat zelfportretten bij gebrek aan iemand anders
Maar als ik de zelfontspanner inschakel, krijg ik alleen maar wazig beeld. Ik heb geen idee hoe ik dit moet voorkomen, iemand die een simpele oplossing weet?
Ik heb nog 0 verstand van de hele camera en ga dat natuurlijk wel uitpluizen, maar dit soort dingen zou toch wel handig zijn als ik daar nu alvast mee overweg kan.
Ik kan ook niet vinden hoe ik moet inzoomen of uitzoomenHij neemt nu alles van vrij dichtbij, wat soms jammer/lastig is.
Eerste zelfportret:
[ afbeelding ]
Er klopt nog geen snars van, I know.. Vooral dus ook omdat ik nog niet uit kan zoomen en ik nu de camera maar vasthield ipv neerzette en op zelfontspanner zette, omdat daar dus alleen nog maar wazige beelden van kwamen. (Huid)bewerking kan ik ook vrijwel niks van, dus geen gladde huidjes nog
waarom, het portret is prachtig en kan zo op de cover van een nieuwe Nicci Frenchquote:Op woensdag 17 juli 2013 09:21 schreef DonJames het volgende:
[..]
In- en uitzoomen doe je door aan de grote ring op de lens te draaien (als je een zoomlens hebt, maar ik neem even aan van wel).
Overigens zou ik de zelfportretten even laten voor wat het is. Begin eerst eens met landschappen, of bloemetjes, of andere dingen die stil blijven zitten
Ik ben er inmiddels achter dat dat met m'n huidige lens (50mm f1.8) niet kanquote:Op woensdag 17 juli 2013 09:21 schreef DonJames het volgende:
[..]
In- en uitzoomen doe je door aan de grote ring op de lens te draaien (als je een zoomlens hebt, maar ik neem even aan van wel).
Overigens zou ik de zelfportretten even laten voor wat het is. Begin eerst eens met landschappen, of bloemetjes, of andere dingen die stil blijven zitten
quote:Op woensdag 17 juli 2013 09:46 schreef Stefan het volgende:
[..]
waarom, het portret is prachtig en kan zo op de cover van een nieuwe Nicci French
Nee, die kan dat dus niet. Wel een fijn lensje, trouwens.quote:Op woensdag 17 juli 2013 11:10 schreef VeerEli het volgende:
Ik ben er inmiddels achter dat dat met m'n huidige lens (50mm f1.8) niet kan![]()
Dat mag natuurlijk. Ik denk alleen dat het verstandig is dat je eerst een klein beetje de basistechniek van het fotograferen begrijpt. Hoe bedien je de camera, wat is sluitertijd, diafragma en de relatie daartussen, en welke invloed hebben die zaken op de foto etc. Het maken van goeie portretten (en helemaal zelfportretten) is m.i. technisch één van de meest lastige onderdelen van fotografie. Vandaar mijn advies om daar dus niet mee te beginnen, doe ermee wat je wil.quote:De zelfportretten laat ik sowieso niet voor wat het is. Ik heb veel fotoshoots gedaan en het lijkt me geweldig om nu eindelijk helemaal vrij te kunnen zijn in wat ik wil maken; qua make-up/accessoires/sfeer/enz.
Dus zelfportretten ga ik heel veel mee oefenen juist. Sowieso vind ik portretten en mensen fotograferen interessanter dan een bloemetje, no offence. Hoewel ik ook wel mooie natuurfoto's wil maken hoor
Oh, maar dat wil ik ook zeker allemaal leren hoor! Maar ik wil niet pas met zelfportretten beginnen als ik dat allemaal onder de knie heb. Bovendien vind ik sfeer en uitstraling/gevoel in een foto veel belangrijker dan techniek. Ik heb met fotografen gewerkt die veel werk hadden voor bureaus etc juist door die dingen, terwijl het technisch soms niet eens klopte/volgens de boekjes was. Nou snap ik dat ik zeker moet leren over sluitertijd, diafragma, goed scherpstellen, effecten creëren enzovoort, maar dat wil ik mede ook in zelfportretten doen, ook om wat Stefan hierboven zegtquote:Op woensdag 17 juli 2013 11:23 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee, die kan dat dus niet. Wel een fijn lensje, trouwens.
[..]
Dat mag natuurlijk. Ik denk alleen dat het verstandig is dat je eerst een klein beetje de basistechniek van het fotograferen begrijpt. Hoe bedien je de camera, wat is sluitertijd, diafragma en de relatie daartussen, en welke invloed hebben die zaken op de foto etc. Het maken van goeie portretten (en helemaal zelfportretten) is m.i. technisch één van de meest lastige onderdelen van fotografie. Vandaar mijn advies om daar dus niet mee te beginnen, doe ermee wat je wil.
Van de regels afwijken kan goed uitpakken, maar doorgaans alleen wanneer de regels bekend zijn en bewust worden gebroken. Eerst leren lopen, daarna pas gaan rennenquote:Op woensdag 17 juli 2013 11:43 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Oh, maar dat wil ik ook zeker allemaal leren hoor! Maar ik wil niet pas met zelfportretten beginnen als ik dat allemaal onder de knie heb. Bovendien vind ik sfeer en uitstraling/gevoel in een foto veel belangrijker dan techniek. Ik heb met fotografen gewerkt die veel werk hadden voor bureaus etc juist door die dingen, terwijl het technisch soms niet eens klopte/volgens de boekjes was.
Prima, doe vooral de dingen die je leuk vindt. Het zal alleen bij lange na niet de snelste manier zijn om de boel een beetje onder de knie te krijgen en uiteindelijk de foto's te maken die je voor ogen hebt.quote:Nou snap ik dat ik zeker moet leren over sluitertijd, diafragma, goed scherpstellen, effecten creëren enzovoort, maar dat wil ik mede ook in zelfportretten doen, ook om wat Stefan hierboven zegt
Juist wel, trial and errorquote:Op woensdag 17 juli 2013 11:51 schreef DonJames het volgende:
Het zal alleen bij lange na niet de snelste manier zijn om de boel een beetje onder de knie te krijgen en uiteindelijk de foto's te maken die je voor ogen hebt.
Als het voor jou werkt, prima.. Maar voor de meeste mensen is het niet de juiste weg. Er is ook echt geen één fotocursus die begint met:quote:
Ja zeker, is erg belangrijk, maar het kan geen kwaad om iemand aan te raden om wat in te lezen wanneer ze zeggen dat zoomen met de 50 1.8 nog niet goed luktquote:
Nee, dat is ook goed maar er wordt afgeraden te beginnen met portret, ik zeg, als je dat wilt doe dat en durf fouten te makenquote:Op woensdag 17 juli 2013 12:55 schreef fyah het volgende:
[..]
Ja zeker, is erg belangrijk, maar het kan geen kwaad om iemand aan te raden om wat in te lezen wanneer ze zeggen dat zoomen met de 50 1.8 nog niet goed lukt
Mwhehehehequote:Op woensdag 17 juli 2013 12:55 schreef fyah het volgende:
[..]
Ja zeker, is erg belangrijk, maar het kan geen kwaad om iemand aan te raden om wat in te lezen wanneer ze zeggen dat zoomen met de 50 1.8 nog niet goed lukt
vind je het niks om bepaalde mensen op straat te fotograferen? je bent een vrouw dus je zou het best goed moeten kunnen pullen om andere vrouwen op de foto te zetten, als je het mooi vraagtquote:Op woensdag 17 juli 2013 13:05 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Mwhehehehe
Is ook zo, hij heeft ook wel een punt. Maar ik wil dat niet eerst alleen maar moeten ontdekken en oefenen met landschappen, maar óók met portretten, zeg maaren niet zozeer zelfportretten, ook van anderen (mijn pasgeboren neefje, mijn vrienden, op feesten etc) en dan leren echte sfeerbeelden te maken en goed oefenen, zien waar het mis gaat etc. Als ik alleen maar zou moeten oefenen op landschappen dan word ik gek
Ja, maar dan niet die geposeerde shit (zegt het "model"quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:08 schreef fyah het volgende:
[..]
vind je het niks om bepaalde mensen op straat te fotograferen? je bent een vrouw dus je zou het best goed moeten kunnen pullen om andere vrouwen op de foto te zetten, als je het mooi vraagt
fight the power!quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:12 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Ja, maar dan niet die geposeerde shit (zegt het "model") maar van die rauwe straatbeelden met een oud, verrimpeld mannetje met een pijp in z'n mond, bijv
We hebben het dan ook niet over een cursus maar gewoon over beginnen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 12:53 schreef DonJames het volgende:
[..]
Als het voor jou werkt, prima.. Maar voor de meeste mensen is het niet de juiste weg. Er is ook echt geen één fotocursus die begint met:
les 1: probeer maar wat.
Les 2: probeer nog eens wat, maar dan beter dan les 1.
Les 3: blijf proberen
Tsja, daar is een fotocursus natuurlijk niet voor bedoeld! Al die cursisten hebben een aangeboren talent en bedienden reeds een 1Dx voordat ze ontdekten dat een bijtring prettig is om op te kauwen. Hun eerste woordje was "Chromatische abberatie" en op de vraag "welke kleur is de olifant?'" antwoordden ze "18% grijs".quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:15 schreef Stefan het volgende:
We hebben het dan ook niet over een cursus maar gewoon over beginnen.
Zullen we het er gewoon op houden dat jij het anders hebt geleerd dan dat de meeste mensen dat doen?quote:Alles wat ik weet is dankzij trail and error. Als ik voor een cursus had gekozen was ik via een andere weg van alles te weten gekomen. Veerle geeft aan dat ze het zelf wil leren, dus dan trail and error
Dat is sowieso een feit en er zijn er ook zat die vinden dat ik t nog steeds niet kan.quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:23 schreef DonJames het volgende:
Zullen we het er gewoon op houden dat jij het anders hebt geleerd dan dat de meeste mensen dat doen?
ja, ik zag hem ook al voorbij komen. jammer.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:27 schreef fyah het volgende:
[ afbeelding ]
Elite models zo schieten, er is hoop voor me
het is jammer, omdat ik het model ken, ze beter materiaal heeft en juist hiermee de miss-verkiezing wil winnen.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 12:14 schreef fliert het volgende:
Wat is er jammer aan?
VeerEli dat doe je goed op je eerste dag met de spiegelreflex.
Met deze foto? Zo moeilijk is t toch niet een nieuwe foto te makenquote:Op zaterdag 20 juli 2013 16:48 schreef photolex het volgende:
[..]
het is jammer, omdat ik het model ken, ze beter materiaal heeft en juist hiermee de miss-verkiezing wil winnen.
Strobisten.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 23:27 schreef Susteren het volgende:
Binnenkort heb ik een shoot met een meisje voor de nieuwe flyers die ik laat drukken en m'n site, graag wil ik zo'n soort zwart-wit foto's gaan maken:
[ ]afbeelding ]
Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken? Met tegenlicht dus.
's Morgens of avonds (of zelfs 's middags) fotograferen? Reflectiescherm gebruiken, flitsen of het zonlicht zachter maken met een dun stuk stof als diffuser (of zelfs een scherm gebruiken om het model helemaal donker te maken)?
Uiteraard in raw fotograferen, maar verder? Ik vind het namelijk altijd mooi hoe de modellen zo egaal zijn belicht in zulke foto's. Een wolkenbed zou natuurlijk ideaal zijn, maar dit kun je moeilijk voorspellen op lange termijn.
Thx
Hmm, draadloos inflitsen met een diffuser zou misschien kunnen ja, maar vraag me af of het wel zo'n effect geeft.quote:
Zat eropquote:Op zondag 21 juli 2013 14:26 schreef mitchelll0181 het volgende:
"Vage" waas is zacht uitgedrukt ..
Zonnekapje gebruiken misschien
Vind t wel mooi, beetje dat dromerigequote:
Is dat Leiden?quote:Op maandag 22 juli 2013 13:47 schreef Stefan het volgende:
Foto gemaakt uit de losse pols. Was straatfotografie, had 1 kans want de dame heeft me niet opgemerkt. Maar vond m zelf goed gelukt, schuin voor de dynamiek, zon valt precies goed, ze is druk aan t bellen
[ afbeelding ]
?quote:Op maandag 22 juli 2013 19:13 schreef Stefan het volgende:
Aangezien deze video's al snel een miljoen dollar budget hebben zal dat wel in een dure studio in post ziin aangepast met software die niet beschikbaar is voor de consument
Mooie kleuren en locatie.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:36 schreef Mr.Spaceman het volgende:
Hier een recent portret
[ afbeelding ]
Dit is gewoon een portrettopic, het hoeft geen tegenlicht te zijn hequote:Op dinsdag 23 juli 2013 12:58 schreef Rubber_Soul het volgende:
[..]
Mooie kleuren en locatie.
Plus een lekker rauwe baardmansch.
Het was even zoeken naar iets wat enigszins op tegenlicht lijkt,
anders zou ik af zijn.
[ afbeelding ]
Nog maar ene danquote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:16 schreef Stefan het volgende:
[..]
Dit is gewoon een portrettopic, het hoeft geen tegenlicht te zijn he
Die Jeniffer Aniston look a like op je site, foto 7, heb je de tepels nu in post gekleurd of was dat zo?quote:
Een tepelkleur om U tegen te zeggenquote:Op dinsdag 23 juli 2013 16:03 schreef Stefan het volgende:
[..]
Die Jeniffer Aniston look a like op je site, foto 7, heb je de tepels nu in post gekleurd of was dat zo?
Die eerste is nice, alleen dat (linker) uitgang-bordje is misschien iets storend.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:36 schreef Mr.Spaceman het volgende:
Hier een recent portret
[ afbeelding ]
Hier nog een met een vervelende lamp. Maar wel tegenlicht!
[ afbeelding ]
je moet de foto openen in je flickr en dan de url uit de urlbalk hier copypasten in een [ flickr ] tagquote:Op dinsdag 23 juli 2013 23:50 schreef VeerEli het volgende:
Hoe uploaden jullie hier die foto's vanaf jullie flickr??
Je zou de ogen nog wat meer kunnen bewerken waardoor ze wat sprekender worden. Verder wel een toffe blikquote:Op dinsdag 23 juli 2013 23:56 schreef VeerEli het volgende:
Ah, gelukt! Dank je!
Hoop dat babyfoto's hier ook mogen?
[ afbeelding ]
Ik vond de ogen zelf al aardig sprekend door de glans die erover zit, maar wat voor bewerking zou jij aanraden? Ik heb alleen Lightroom, ik weet niet eens of je daarin specifiek de ogen kan bewerken? (Zonder andere zaken ook gelijk weer mee te 'trekken' zeg maarquote:Op woensdag 24 juli 2013 08:49 schreef Puala het volgende:
[..]
Je zou de ogen nog wat meer kunnen bewerken waardoor ze wat sprekender worden. Verder wel een toffe blik
Ja dat zit er in, maar ik weet niet hoe het heet. Ik zal vanavond even de laptop aanzetten en kijken hoe het heet en uitleggen wat ik zou doenquote:Op woensdag 24 juli 2013 10:34 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Ik vond de ogen zelf al aardig sprekend door de glans die erover zit, maar wat voor bewerking zou jij aanraden? Ik heb alleen Lightroom, ik weet niet eens of je daarin specifiek de ogen kan bewerken? (Zonder andere zaken ook gelijk weer mee te 'trekken' zeg maar)
Ah dank je! Heb dat zelf nog niet ontdekt in lightroom, zou nice zijn!quote:Op woensdag 24 juli 2013 10:34 schreef Puala het volgende:
[..]
Ja dat zit er in, maar ik weet niet hoe het heet. Ik zal vanavond even de laptop aanzetten en kijken hoe het heet en uitleggen wat ik zou doen
Hahaha! Maar dat komt toch meer door z'n wenkbrauwen, in plaats van aan zijn ogen? Waar zit hem dat 'harde' in (specifiek) z'n ogen dan in?quote:Op woensdag 24 juli 2013 10:38 schreef Stefan het volgende:
Ik snap wat Puala bedoelt maar ik vind de harde blik van de baby wel wat hebben, het is niet dat typische baby dromerige blik maar hard en kill wat erg grappig overkomt. Zo van, heb ik wat van je aan?
Het zwarte. ik moest gelijk denken aan Damianquote:Op woensdag 24 juli 2013 10:56 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Hahaha! Maar dat komt toch meer door z'n wenkbrauwen, in plaats van aan zijn ogen? Waar zit hem dat 'harde' in (specifiek) z'n ogen dan in?
Ah, ik begrijp hetquote:Op woensdag 24 juli 2013 10:59 schreef Stefan het volgende:
[..]
Het zwarte. ik moest gelijk denken aan Damian![]()
[ afbeelding ]
Ik denk dat ie als je de ogen sprekender en helderder maakt dat ie wat vriendelijker kijkt al vind ik dit dus wel tof
En anders, koop dit pakjequote:Op woensdag 24 juli 2013 11:16 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Ah, ik begrijp hetVond het zelf ook wel cool, maar sowieso zijn de ogen van de baby momenteel zo donker, dus het blijft ook wel ''echt'' op deze manier.
Maar wil sowieso wel even proberen hoe het werkt als ik wat aan de ogen ga bewerken, dus ben nog steeds benieuwd naar de uitleg in Lightroom.
Bekijk dit filmpje anders even.quote:Op woensdag 24 juli 2013 11:16 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Ah, ik begrijp hetVond het zelf ook wel cool, maar sowieso zijn de ogen van de baby momenteel zo donker, dus het blijft ook wel ''echt'' op deze manier.
Maar wil sowieso wel even proberen hoe het werkt als ik wat aan de ogen ga bewerken, dus ben nog steeds benieuwd naar de uitleg in Lightroom.
Oh geweldig! Ik ga gelijk even wat oefenenquote:Op woensdag 24 juli 2013 11:20 schreef Flipmoehoe het volgende:
[..]
Bekijk dit filmpje anders even.
Hier word uitgelegd met welke tool je het kan doen
Maar welk rondje? Ik klik op zo'n beetje alles, maar krijg die dingen niet wat betreft tanden enz?quote:Op woensdag 24 juli 2013 11:52 schreef Flipmoehoe het volgende:
klik je eerst op het rondje, en daarna op "effect" want daar staan alle opties als brightness, exposure, tanden etc
Gelukt! Alleen zij gebruikt ''dodge'' voor de ogen, maar ik heb het in het Nederlands en heb er alleen 'irisverbetering' staan wat dus niet goed werkt en ook niet zoals in dat filmpje isquote:Op woensdag 24 juli 2013 12:39 schreef Xilantof het volgende:
Rechts van "effect" zie je staan " aangepast". klik daarop.
Zij gebruikt de Engelse versie, jij de Nederlandse, even vertalen dus.quote:Op woensdag 24 juli 2013 12:41 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Gelukt! Alleen zij gebruikt ''dodge'' voor de ogen, maar ik heb het in het Nederlands en heb er alleen 'irisverbetering' staan wat dus niet goed werkt en ook niet zoals in dat filmpje is![]()
Wat een gekloot
Dank je! Handig lijstje. Ik dacht al dat het tegenhouden was en koos voor 'tegenhouden (lichter)' maar dan krijg ik weer niet dat cirkeltje waarmee ik over het oog moet brushenquote:Op woensdag 24 juli 2013 12:42 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Zij gebruikt de Engelse versie, jij de Nederlandse, even vertalen dus.
Dodge is "tegenhouden".
Gebruik dit lijstje bijv.
http://www.websonic.nl/tu(...)engelsnederlands.php
Open anders even een "lightroom help topic". Zodat we hier gewoon foto's kunnen blijven postenquote:Op woensdag 24 juli 2013 12:44 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Dank je! Handig lijstje. Ik dacht al dat het tegenhouden was en koos voor 'tegenhouden (lichter)' maar dan krijg ik weer niet dat cirkeltje waarmee ik over het oog moet brushen![]()
Sorry, je hebt gelijk. Maar heb het alweer gevondenquote:Op woensdag 24 juli 2013 12:45 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Open anders even een "lightroom help topic". Zodat we hier gewoon foto's kunnen blijven posten
geen puntquote:Op woensdag 24 juli 2013 12:46 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Sorry, je hebt gelijk. Maar heb het alweer gevonden![]()
In ieder geval heel erg bedankt voor je hulp
quote:Op woensdag 24 juli 2013 12:56 schreef Stefan het volgende:
Kan je niet beter een lightroomtopic ofzo openen
quote:Op woensdag 24 juli 2013 12:59 schreef kanovinnie het volgende:
Je kan anders ook even in het lightroomtopic posten.
ik geloof dat Xilantof het ook al aangafquote:Op woensdag 24 juli 2013 12:45 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Open anders even een "lightroom help topic". Zodat we hier gewoon foto's kunnen blijven posten
Een semi-zelfportret! als in: je staat er zelf ook opquote:Op woensdag 24 juli 2013 13:10 schreef Flipmoehoe het volgende:
voor de verandering dan maar ff een foto plaatsen van een shoot die ik laatst gedaan heb
[ afbeelding ]
kloptquote:Op woensdag 24 juli 2013 13:22 schreef DonJames het volgende:
[..]
Een semi-zelfportret! als in: je staat er zelf ook op
Er valt toch licht op t modelquote:Op maandag 29 juli 2013 23:24 schreef mitchelll0181 het volgende:
Ik heb lampen nodig... pfff ISO 800 ..kan nog net maja.. Focus niet helemaal 100% ..
[ afbeelding ]
Noise removal op een zwart wit foto, ben jij niet goed wijs? Noise in zwart wit foto's is prachtigquote:Op dinsdag 30 juli 2013 00:22 schreef mitchelll0181 het volgende:
Dat wel... Maar noise removal staat aardig hoog.. Gaat wat scherpte vanaf.. Zonde dus..
Gewoon meer licht nodig.. Heb hiervoor een bureau lamp neergezer op 2 m afstand haha.. Meer was er niet mogelijk..
Foto is prima, enige dat ik kan bedenken dat je lager was gaan liggen op haar hoogte en dan geen tapijt maar de ruimte erachter had gehad in lekkere dofquote:Op dinsdag 30 juli 2013 00:22 schreef mitchelll0181 het volgende:
Dat wel... Maar noise removal staat aardig hoog.. Gaat wat scherpte vanaf.. Zonde dus..
Gewoon meer licht nodig.. Heb hiervoor een bureau lamp neergezer op 2 m afstand haha.. Meer was er niet mogelijk..
Erg mooi!quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 11:33 schreef photolex het volgende:
Ah, wat fijn dat dit topic tot leven komt
[ afbeelding ]
Eerste haar voorhoofd te fel. Te hard ingeflitst?quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:17 schreef Stefan het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nicequote:Op zaterdag 3 augustus 2013 11:33 schreef photolex het volgende:
Ah, wat fijn dat dit topic tot leven komt
[ afbeelding ]
Op 5,6 moeten de ogen ook scherp zijn als je scherpstelt op de wangen of het hoofdquote:Op maandag 5 augustus 2013 12:25 schreef fyah het volgende:
Ik merk dat mijn autofocus op de ogen wel ooit mislukt. Ik gebruik het middelste AF point, AF op de ogen en recompose erna. Maar dat lukt soms niet (zonder statief). f5.6. Als ik manual focus gebruik lukt het wel, zo lang model minder dan 20-30cm beweegt. Gouden tip?
RAW. Geen scherpte in mijn profiel. Maar het is niet dat, het is alsof mijn lens gewoon mis pakt soms.quote:Op maandag 5 augustus 2013 12:32 schreef Stefan het volgende:
[..]
Op 5,6 moeten de ogen ook scherp zijn als je scherpstelt op de wangen of het hoofd
Schiet in je raw of jpg? Want de scherpte kun je ook in je toestel aanpassen of in post aanpassen
Welke camera heb je?quote:Op maandag 5 augustus 2013 12:42 schreef fyah het volgende:
[..]
RAW. Geen scherpte in mijn profiel. Maar het is niet dat, het is alsof mijn lens gewoon mis pakt soms.
Ow, wij hebben de 650 ook. Als de focuspunt goed staat lukt t volgens mij wel, maar Mirjam is degene die m t meest gebruiktquote:
Vooruit, maar hecht er niet te veel waarde aan, ben nog geen goeie portretfotograafquote:
Kijk, hier kan ik wat mee. De gebruikelijke reacties op facebook van vriendjes, vriendinnetjes papa en mama zijn leuk voor één dag maar je komt er geen moer verder meequote:Op dinsdag 6 augustus 2013 09:19 schreef DonJames het volgende:
[..]
Vooruit, maar hecht er niet te veel waarde aan, ben nog geen goeie portretfotograaf
Ik vind ze nogal zwart. Het model heeft een zwart jurkje aan wat helemaal doorloopt in de zwarte achtergrond. Er zit ook geen doortekening in het zwart, hierdoor wordt de foto wat vlak. De derde foto is daarom wat mij betreft veel beter, door gebruik van de rim light.
Mooi werk. Ik hou van dat rauwe en contrastrijke, ff op je flickr kijkenquote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:36 schreef Mr.Spaceman het volgende:
Hier een recent portret
[ afbeelding ]
Hier nog een met een vervelende lamp. Maar wel tegenlicht!
[ afbeelding ]
Donequote:Op zaterdag 10 augustus 2013 19:43 schreef Stefan het volgende:
Ik doe ff een topicreport dat DA of Uncle dit uit de Google kan halen
Bovenste foto is mooi, mooie kop!
Ik vind de eerste de meest sprekende ja..quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:31 schreef RikH het volgende:
Very Nice DA! Mooi effect!
Mijn portretjes! Ik vind ze zelf wel geslaagd voor iemand die er weinig ervaring in heeft.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De eerste ja? Ik vond die zelf juist de minstequote:Op zaterdag 10 augustus 2013 22:56 schreef SP22 het volgende:
[..]
Ik vind de eerste de meest sprekende ja..
Vriendin van mn broertje was vandaag zo lief om voor me te poseren..
[ link | afbeelding ]
Model Chantal by opticalworld, on Flickr
Deze vind ik heel mooi!quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 22:56 schreef SP22 het volgende:
[..]
Ik vind de eerste de meest sprekende ja..
Vriendin van mn broertje was vandaag zo lief om voor me te poseren..
[ link | afbeelding ]
Model Chantal by opticalworld, on Flickr
quote:Op maandag 12 augustus 2013 09:20 schreef photolex het volgende:
@Sus: volgende keer iets tussen model en zon houden: hoeft ze minder te turen![]()
@D_A: zijnde moddereter zou ik van jou verwachten: "Als je foto's plaatst wordt een reactie op je voorganger(s) zeer op prijs gesteld."![]()
Verder vermoed ik dat dit high key moet zijn? Ik vind hem echter vooral overbelicht![]()
@RikH: Leuke serie! Toffe blikken! Ben ff te lui om te checken, maar een eigen topic waard![]()
@SP22:![]()
[ afbeelding ]
Erg mooie foto! Wat ik me wel afvraag is hoe het eruit gezien zou hebben met iets meer schaduw aan 1 kant van haar gezicht.quote:Op maandag 12 augustus 2013 09:20 schreef photolex het volgende:
@Sus: volgende keer iets tussen model en zon houden: hoeft ze minder te turen![]()
@D_A: zijnde moddereter zou ik van jou verwachten: "Als je foto's plaatst wordt een reactie op je voorganger(s) zeer op prijs gesteld."![]()
Verder vermoed ik dat dit high key moet zijn? Ik vind hem echter vooral overbelicht![]()
@RikH: Leuke serie! Toffe blikken! Ben ff te lui om te checken, maar een eigen topic waard![]()
@SP22:![]()
[ afbeelding ]
Lijkt door de krop misschien wat raar, ik zit op die foto op de grond, met mijn ellebogen op m'n knieënquote:Op vrijdag 16 augustus 2013 17:00 schreef mitchelll0181 het volgende:
Eens..
Beetje onnatuurlijke houding ook bij die 2e..
Ik geloof ook dat dat me ligt: heb nog twee sessies liggen om na te bewerkenquote:Op maandag 26 augustus 2013 23:21 schreef Dark_Angelus het volgende:
VeerEli, het is met name de houding bij de tweede die me stoort niet perse de kleuren of de manier van fotograferen. Eerste vind ik de braaf.
photolex, ja deze waterige zomerzonnetjes lenen zich prima voor dit soort dingen. Ligt je goed, zie je in de foto's.
Eloi:
[ afbeelding ]
Niles:
[ afbeelding ]
Eerste te braaf?quote:Op maandag 26 augustus 2013 23:21 schreef Dark_Angelus het volgende:
VeerEli, het is met name de houding bij de tweede die me stoort niet perse de kleuren of de manier van fotograferen. Eerste vind ik de braaf.
photolex, ja deze waterige zomerzonnetjes lenen zich prima voor dit soort dingen. Ligt je goed, zie je in de foto's.
Eloi:
[ afbeelding ]
Niles:
[ afbeelding ]
je hoeft haar niet in te pakken ik consumeer ter plekke als het moetquote:Op maandag 19 augustus 2013 23:06 schreef photolex het volgende:
Tegenlicht!![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
laatste erg vetquote:Op maandag 19 augustus 2013 23:06 schreef photolex het volgende:
Tegenlicht!![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
heel tofquote:Op woensdag 28 augustus 2013 15:47 schreef Alerion het volgende:
Ik kom even wat enge plaatjes delen.Voor de korte film 'Inadecuado' door Smokin'Dog voor 48 Hour Project Rotterdam.
[ link | afbeelding ]
Derisha-0727 by sabinemetz.com, on Flickr
[ link | afbeelding ]
Derisha-0720_nologo by sabinemetz.com, on Flickr
Fakka photo lex, hoe heb je die trouwens belicht?quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 13:07 schreef photolex het volgende:
Wow, verontrustend. Goed gedaan.
[ afbeelding ]
hej suri,quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 22:08 schreef Susteren het volgende:
[..]
Fakka photo lex, hoe heb je die trouwens belicht?
Baasje! Mooie plaatjes!quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 23:39 schreef photolex het volgende:
[..]
hej suri,
zonnetje achter hen, flits rechtsvoor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |