SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Ik probeer het gewoon nogeens. Niet dat ik me hier vaak zal vertonen aangezien ik een verklaard tegenstander ben van dat ding. Maar toch.
Nieuwe ontwikkelingen over de OV Chipkaart? Post ze hier. Ik begin.
Fout in OVC legt NS Kaartverkoop platAls het failliet van dat kloteding nu NOG niet duidelijk is weet ik het ook niet meer.quote:Een goed gehackte OV-chipkaart kan met één druk op de knop een kaartjesautomaat van de NS platleggen. Daardoor beïnvloeden de beveiligingsproblemen van de chip ook de verkoop van papieren kaartjes.
Oh en geen stoute linkjes posten, dat weten jullie best
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
Ik reis gratis zonder te hackenquote:Op dinsdag 11 september 2012 13:35 schreef SherlockHolmes het volgende:
Gewoon hacken en gratis reizen.
Maar ik weet niet hoe het moet.
helft van mijn klas heeft zo een gehackte ov. je moet een kaartlaser hebben en nog andere gedoe.quote:Op dinsdag 11 september 2012 13:35 schreef SherlockHolmes het volgende:
Gewoon hacken en gratis reizen.
Maar ik weet niet hoe het moet.
Je kunt met 0 euro inchecken, maar wel vreemd dat je het complete bedrag terugkreeg.quote:Op zaterdag 22 september 2012 21:05 schreef WSquater het volgende:
Even iets opvallends: mijn OV chipkaart was niet opgeladen (had ¤0,00 saldo, neem normaal gesproken trouwens een abonnement), maar het kaartje werd gewoon geaccepteerd. Achteraf bleek nu dus dat mijn saldo -¤4,00 was geworden, en dat deze vervolgens gewoon weer was terug geplaatst. In principe dus een gratis reisje.
Geen idee of het zo hoort, maar ik vond het toch wel apart.
OV chipkaart hequote:Op zaterdag 22 september 2012 21:24 schreef Aether het volgende:
[..]
Je kunt met 0 euro inchecken, maar wel vreemd dat je het complete bedrag terugkreeg.
je kan je vertrekpunt en aankomsthalte zien op OV chipkaart.nlquote:Op zondag 23 september 2012 22:14 schreef deman13 het volgende:
Kan je, als je alles goed hebt ingesteld zien waar je heen gereisd hebt? Of alleen dat je hebt ingecheckt of uitgecheckt?
Ok. Thanksquote:Op zondag 23 september 2012 22:17 schreef macca728 het volgende:
[..]
je kan je vertrekpunt en aankomsthalte zien op OV chipkaart.nl
Dat gaat per kwartaal. De kaart is geldig vanaf het volgende kwartaal dus 1 januari 2013.quote:Op maandag 24 september 2012 11:24 schreef Desiler het volgende:
Vraagje, ik wordt volgende week woensdag 18.. Maar hoe lang gaat het dan duren totdat ik mijn studentenOV binnen heb?
Maar ik kan het niet gewoon overzetten? Want ik heb al een gele OV kaart met naam datum etc.quote:Op maandag 24 september 2012 11:30 schreef Aether het volgende:
[..]
Dat gaat per kwartaal. De kaart is geldig vanaf het volgende kwartaal dus 1 januari 2013.
Je krijgt 'm meestal een paar weken eerder.
Je kunt 'm ook op een eigen persoonlijke OV-chipkaart zetten.quote:Op maandag 24 september 2012 11:31 schreef Desiler het volgende:
[..]
Maar ik kan het niet gewoon overzetten? Want ik heb al een gele OV kaart met naam datum etc.
En dat gaat ook per kwartaal? Of kan dat gelijk als ik 18 wordt / studiefinanciering heb?quote:Op maandag 24 september 2012 11:32 schreef Aether het volgende:
[..]
Je kunt 'm ook op een eigen persoonlijke OV-chipkaart zetten.
Gaat altijd per kwartaal.quote:Op maandag 24 september 2012 11:33 schreef Desiler het volgende:
[..]
En dat gaat ook per kwartaal? Of kan dat gelijk als ik 18 wordt / studiefinanciering heb?
Sterker nog, dat moet tegenwoordig. Zie deze pagina.quote:Op maandag 24 september 2012 11:32 schreef Aether het volgende:
Je kunt 'm ook op een eigen persoonlijke OV-chipkaart zetten.
Als je het via internet besteld hebt, kun je dat regelen bij elke kaartautomaat met OV-chipkaartfunctionaliteit. Kaart ervoor en product ophalen.quote:Op maandag 24 september 2012 11:36 schreef Luigi het volgende:
Enige wat ik nog een keer moet doen is het automatisch opwaarderen aanzetten maar daarvoor moet ik langs een fatsoenlijk station welke niet op mijn route ligt.
Dat is dus niet zo moeilijk. Het kost je een paar tientjes, want je moet wel een RFID reader/writer hebben. Dan ga je googlen, want er staan genoeg guides/tutorials/howtos op internet om het hele Witte Huis mee te behangen.quote:Op dinsdag 11 september 2012 13:35 schreef SherlockHolmes het volgende:
Gewoon hacken en gratis reizen.
Maar ik weet niet hoe het moet.
beetje jammer dat de systemen het inmiddels kennen en er in redelijk rappe tijd de kaart wordt geblokeerd..quote:Op maandag 24 september 2012 19:24 schreef ouyevoli het volgende:
[..]
Dat is dus niet zo moeilijk. Het kost je een paar tientjes, want je moet wel een RFID reader/writer hebben. Dan ga je googlen, want er staan genoeg guides/tutorials/howtos op internet om het hele Witte Huis mee te behangen.
Bedankt voor de tip!quote:Op maandag 24 september 2012 15:57 schreef Tochjo het volgende:
Als je het via internet besteld hebt, kun je dat regelen bij elke kaartautomaat met OV-chipkaartfunctionaliteit. Kaart ervoor en product ophalen.
Je studentenreisproduct is pas geldig vanaf 1 januari als je recht hebt op studiefinanciering vanaf januari. Je kunt het best eerder aanvragen, maar daarmee is het nog niet eerder geldig.quote:Op donderdag 27 september 2012 10:31 schreef Desiler het volgende:
Ik word volgende week woensdag 18 en heb net dat studenten ov aangevraagd voor mijn persoonlijke OV chipkaart.. Kan gewoon toch?
Vind het erg vaag dat ze zeggen dat je er studiefinanciering voor nodig hebt.. Ik word 3 oktober 18 en krijg dan pas studiefinanciering in januari ?!
kaartjes zullen er t.b.v. toeristen altijd wel zijn...quote:Op vrijdag 28 september 2012 19:02 schreef macca728 het volgende:
vandaag was er een storing ergens bij AMsterdam, kon je niet inchecken of uitchecken.
Moesten mensen een kaartje kopen. Hoe gaat dat dan volgend jaar als de kaartjes zijn afgeschaft ?
gratis reizen kan niet , want mensen kunnen niet uitchecken, dus niet door de poortjes.quote:Op vrijdag 28 september 2012 19:03 schreef mschol het volgende:
[..]
kaartjes zullen er t.b.v. toeristen altijd wel zijn...
zoniet: gratis reizen..
Waarom zijn OV prijzen voor Vlaanderen(De Lijn) en Wallonië(TEC) goedkoop?En zeker op jaarbasis?quote:Op vrijdag 28 september 2012 20:47 schreef macca728 het volgende:
[..]
gratis reizen kan niet , want mensen kunnen niet uitchecken, dus niet door de poortjes.
En de NS zal niet in heel Nederland de poortjes open zetten.
Voor toeristen komen er ook OV chipkaarten, volgens NS klantenservice is de prijs nog niet bekend.
Zijn overheidsbedrijven.quote:Op vrijdag 28 september 2012 21:15 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
Vanaf 2013 gratis OV in Tallinn
[..]
Waarom zijn OV prijzen voor Vlaanderen(De Lijn) en Wallonië(TEC) goedkoop?En zeker op jaarbasis?![]()
bij de automaat ??quote:Op vrijdag 28 september 2012 21:43 schreef 2cv het volgende:
Hoe kan ik het saldo op mijn OV-sipkaart opvragen ?
euhm/.. jawel?quote:Op vrijdag 28 september 2012 21:50 schreef 2cv het volgende:
Het staat niet eens in de FAQ waar dat moet![]()
![]()
![]()
Affijn, bedankt, ik druk hem wel eens lekker in een automaat.
Vroeger kon ik gewoon op de strippenkaart zien hoeveel strippen ik nog had
ja saldolezers op het station....quote:Op vrijdag 28 september 2012 22:18 schreef mschol het volgende:
[..]
euhm/.. jawel?
(ja kut linkje, site bied geen linkje aan naar zoekresultaten of wat dan ook)
Waar staat het dan?quote:Op vrijdag 28 september 2012 22:18 schreef mschol het volgende:
[..]
euhm/.. jawel?
(ja kut linkje, site bied geen linkje aan naar zoekresultaten of wat dan ook)
stel hier uw vraag -> saldo -> 3de of 4de hitquote:Op vrijdag 28 september 2012 22:29 schreef 2cv het volgende:
Ik heb de volgende vraag ingetoetst: "Wat is het saldo op mijn OV-chipkaart?". Ik kreeg in totaal 178 'verwijzingen' verdeeld over 18 pagina's. Op pagina 16 stond mijn antwoord'verwijzing'Nummertje 131 ... Faalrommel.
Nog wel wat leuke bijzonderheden gevonden:
- Saldo boven de ¤ 0,- wordt uitgekeerd maar je kan wel rood staan.
- De ene keer betaal je GEEN administratiekosten om je saldo terug te krijgen en de andere keer WEL maar nergens staat hoeveel.
[..]
Waar staat het dan?![]()
Maarja, het blijft gewoon een door de strot geramde faalbende.
zeker, het is zelfs zo onduidelijk dat OV chipkaart en de OV bedrijven het zelf ook niet altijd snappen.quote:Op vrijdag 28 september 2012 22:29 schreef 2cv het volgende:
Ik heb de volgende vraag ingetoetst: "Wat is het saldo op mijn OV-chipkaart?". Ik kreeg in totaal 178 'verwijzingen' verdeeld over 18 pagina's. Op pagina 16 stond mijn antwoord'verwijzing'Nummertje 131 ... Faalrommel.
Nog wel wat leuke bijzonderheden gevonden:
- Saldo boven de ¤ 0,- wordt uitgekeerd maar je kan wel rood staan.
- De ene keer betaal je GEEN administratiekosten om je saldo terug te krijgen en de andere keer WEL maar nergens staat hoeveel.
[..]
Waar staat het dan?![]()
Maarja, het blijft gewoon een door de strot geramde faalbende.
Dus volgens de site kan je niet rood staan, maar kan dit wel gebeuren tijdens de reis ??quote:Op vrijdag 28 september 2012 22:29 schreef 2cv het volgende:
Ik heb de volgende vraag ingetoetst: "Wat is het saldo op mijn OV-chipkaart?". Ik kreeg in totaal 178 'verwijzingen' verdeeld over 18 pagina's. Op pagina 16 stond mijn antwoord'verwijzing'Nummertje 131 ... Faalrommel.
Nog wel wat leuke bijzonderheden gevonden:
- Saldo boven de ¤ 0,- wordt uitgekeerd maar je kan wel rood staan.
- De ene keer betaal je GEEN administratiekosten om je saldo terug te krijgen en de andere keer WEL maar nergens staat hoeveel.
"The fuck,Belgische lijnkaart is nog goedkoper dan Nederlandse OV-chipkaart....in Maastricht nog welquote:De Lijn wiki
De Buzzy Pazz is gratis vanaf de derde jongere binnen een gezin
----------------------------------
OV-Chipkaart
Omdat De Lijn ook enkele lijnen in Nederland heeft en in Nederland de ouderwetse strippenkaart inmiddels is vervangen door de OV-chipkaart, proberen sommige Nederlandse concessieverleners De Lijn nu te bewegen tot het accepteren van dit nieuwe Nederlandse vervoerbewijs. In Maastricht is dit gelukt: binnen deze stad kan men reizen met de OV-Chipkaart. Er zijn geen ontwaardingstoestellen voor de chipkaart ingebouwd, men volstaat door aan de buschauffeur de kaart te tonen en te vertellen naar welke halte wordt gereisd. Bij de chauffeur kan dan een biljet enkele rit worden gekocht voor de prijs van het OV-Chipkaart-kilometertarief, eventueel met dalkorting. Deze regeling geldt alleen voor stadsritten binnen Maastricht, bij een grensoverschrijdende rit zijn enkel de reguliere vervoerbewijzen van De Lijn geldig. Overigens valt op te merken dat wanneer een lijnkaart op voorhand is gekocht, een stadsrit binnen Maastricht vaak goedkoper is op een lijnkaart dan op OV-Chipkaarttarief. In Nederland zijn echter geen voorverkoopadressen van De Lijn.
Volgens ov-chipkaart ¤7,50?quote:Op maandag 1 oktober 2012 15:01 schreef Etcetera het volgende:
Kosten van een OV-chipkaart zijn nu ¤11,00. Afzetters.
wat een afzetters idd, maar what else is new?quote:Is er sprake van:
- Een zichtbaar defect: bijvoorbeeld een scheurtje in de kaart, een hoekje er af, deuken in de kaart etc.
- Negatief saldo op de kaart
- Meerdere keren vergeten uit te checken
- Geblokkeerd saldo doordat incasso’s voor automatisch opladen niet konden plaatsvinden.
In bovenstaande gevallen is het defect een gevolg van onzorgvuldig of onjuist gebruik. Laat daarom altijd eerst bij een balie van het OV-bedrijf uw kaart controleren.
Is de kaart buiten uw schuld defect, dan incasseren wij geen ¤11,00. In alle andere gevallen bent u een bedrag van ¤11,00 verschuldigd voor het maken van uw nieuwe kaart.
Alleen als je aan die voorwaarden voldoet.quote:Op maandag 1 oktober 2012 15:15 schreef Etcetera het volgende:
Oh dan is het bij een vervangende blijkbaar?
https://www.ov-chipkaart.(...)nenantwoorden/?n=508
quote:Op maandag 1 oktober 2012 15:01 schreef Etcetera het volgende:
Kosten van een OV-chipkaart zijn nu ¤11,00. Afzetters.
quote:Voor beter OV eist terugdraaien duurdere OV-chipkaart
Reizigersvereniging Voor Beter OV eist het terugdraaien van een prijsstijging van 50% voor een vervangende OV-chipkaart. Deze prijsstijging was door Trans Link Systems (TLS) doorgevoerd op verzoek van de vervoerbedrijven. Dat meldt een woordvoerder van de vereniging donderdag.
Sinds 1 oktober kost een vervangende OV-chipkaart wanneer de originele chipkaart beschadigd is geraakt ¤ 11,- in plaats van ¤ 7,50. "Dat is een stijging van maar liefst bijna 50%" zegt woordvoerder Rikus Spitshorst. Volgens de vereniging is de prijsstijging onaanvaardbaar hoog. "Zeker ook in verhouding tot de werkelijke kosten van een plastic kaart met een chip erin", aldus de woordvoerder.
nou aan de internationale reiziger is ook gedacht hoor.quote:Op vrijdag 28 september 2012 20:47 schreef macca728 het volgende:
[..]
gratis reizen kan niet , want mensen kunnen niet uitchecken, dus niet door de poortjes.
En de NS zal niet in heel Nederland de poortjes open zetten.
Voor toeristen komen er ook OV chipkaarten, volgens NS klantenservice is de prijs nog niet bekend.
Maar hoe kom je als reiziger met een internationaal kaartje naar de automaat, die BUITEN de poortjes staan. Nou gewoon over heen springen dus. Simpel toch.quote:Voor incidentele reiziger en bijvoorbeeld toeristen introduceert NS per eind 2013 een wegwerpchipkaart die bij NS automaten verkrijgbaar zal zijn als losse kaart. Zij kunnen dan, wanneer de poorten gesloten zijn, gebruik maken van deze wegwerpkaart.
quote:U wilt weten hoe zij een dergelijk klein, onbemand station zonder problemen kunnen verlaten.
Het is op dit moment niet bekend bij ons hoe dit zal worden opgelost. Wel is bekend dat er op dit moment uitzonderingen gelden voor internationale reizigers met betrekking tot in- en uitchecken.
de oplossing is opzich simpel:quote:
Ja dat lijkt me ook, maar waarom zou je over dit probleem nadenken als NS.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 09:37 schreef mschol het volgende:
[..]
de oplossing is opzich simpel:
een barcode scanner waarmee je het internationale ticket kan scannen en controleren..
maar dat zullen ze wel te moeilijk vinden
Niet alle internationale tickets hebben een barcode.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 09:37 schreef mschol het volgende:
[..]
de oplossing is opzich simpel:
een barcode scanner waarmee je het internationale ticket kan scannen en controleren..
maar dat zullen ze wel te moeilijk vinden
Ik snap het toch niet dat ze geen dual systeem nemen, gewoon je papieren kaartje voor de scanner houden (wat volgens mij wel zou kunnen, want bij testen in Rotterdam kon je met je treinkaartje gewoon door de poortjes bij Schiedam toen) en mensen met een OV chipkaart kunnen dan in/uit checken.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 11:47 schreef Aether het volgende:
[..]
Niet alle internationale tickets hebben een barcode.
(Misschien kunnen ze ook een barcodescanner invoeren voor (nationale) papieren kaartjes)
In Parijs kun je ook losse kaartjes kopen (enkele reis) of met een chipkaart reizen.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 12:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ik snap het toch niet dat ze geen dual systeem nemen, gewoon je papieren kaartje voor de scanner houden (wat volgens mij wel zou kunnen, want bij testen in Rotterdam kon je met je treinkaartje gewoon door de poortjes bij Schiedam toen) en mensen met een OV chipkaart kunnen dan in/uit checken.
Hetzelfde systeem gebruiken ze in Groot Londen, waar je gewoon een treinkaartje kan kopen en die door de scanner halen, terwijl je ook met de Oyster Card kan reizen. Al staat daar bij alle stations personeel bij de poortjes om mensen evt. te helpen, ook actief helpen met bagage bv.
Nee dat klopt, maar in Groot Londen kan je ook gewoon overal met een kaartje reizen bij de spoorwegen daar en daarmee kan je gewoon de poortjes openen. Je kan zelfs dagkaarten kopen voor de trein en metro/bus. Veel goedkoper dan losse kaartjes en veel handiger voor toeristen of mensen die gewoon een dagje Londen willen doen.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 12:28 schreef Aether het volgende:
[..]
In Parijs kun je ook losse kaartjes kopen (enkele reis) of met een chipkaart reizen.
Verschil is wel dat dit alleen in/rond steden is en niet landelijk zoals de OV-chipkaart.
quote:Man hakt met bijl in op ov-chippaal
ANP Xtra
Toegevoegd: maandag 22 okt 2012, 10:53
In Ede is een man opgepakt die met een bijl op een ov-chipkaartpaal inhakte. De man van 47 uit Ede stapte gistermiddag uit de trein en wilde uitchecken met zijn ov-chipkaart. Toen bleek dat de in- en uitcheckpaal het niet deed, werd de Edenaar woedend.
De paal werd compleet vernield. De politie arresteerde de man. Hij verklaarde dat hij gefrustreerd was omdat hij eerder op de dag al een boete had gekregen voor zwartrijden. De man zei dat hij werkt als tuinman en dat hij daarom de bijl bij zich had.
Hij moet zich binnenkort voor de rechter verantwoorden.
Dat was de enige op het hele station?quote:
Ja echt?quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:37 schreef macca728 het volgende:
Ik kan me de frustatie wel voorstellen haha.
Dat hij de frustratie kan begrijpen, zegt toch niet dat hij de actie/uiting van de man goedkeurt?quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:52 schreef Luigi het volgende:
[..]
Ja echt?
Volgende keer loopt -ie tegen een krijsend kind aan met al z'n frustratie en z'n bijl. Er is teveel begrip voor dit soort rasechte broodmongolen gewoon. Verwijderen uit de samenleving, alles tot op de laatste cent terugbetalen en heropvoeden dit soort beroeps aso's.
Die twee kun je toch onmogelijk loskoppelen?quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:55 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Dat hij de frustratie kan begrijpen, zegt toch niet dat hij de actie/uiting van de man goedkeurt?
Nouja ik snap wel dat je gefrustreerd kan raken wanneer zo'n ding het niet doet.quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:56 schreef Luigi het volgende:
Die twee kun je toch onmogelijk loskoppelen?
Ja tuurlijk, da's nooit leuk. Maar je hebt frustratie, je schouders ophalen en doorgaan met je leven en het ultrakorte lontje aansteken waar de meerderheid van de Nederlanders heden ten dage over lijkt te beschikken en de hele boel aan gort rammen.quote:Op maandag 22 oktober 2012 12:00 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Nouja ik snap wel dat je gefrustreerd kan raken wanneer zo'n ding het niet doet.
Eens.. ik snap er de ballen niet van hoor, van zo'n man. Zou hoogstens even een goed potje willen schelden ofzo. Maar zelfs dan, dat zwartrijden is eigen schuld en dat paaltje is gewoon pech.. op naar de volgende paalquote:Op maandag 22 oktober 2012 12:01 schreef Luigi het volgende:
Ja tuurlijk, da's nooit leuk. Maar je hebt frustratie, je schouders ophalen en doorgaan met je leven en het ultrakorte lontje aansteken waar de meerderheid van de Nederlanders heden ten dage over lijkt te beschikken en de hele boel aan gort rammen.
Ach het hele verhaal weet je ook niet. Je weet niet of hij echt heeft zwart heeft gereden (wat raar zal zijn, want waarom zou hij dan willen uitchecken).quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:52 schreef Luigi het volgende:
[..]
Ja echt?
Volgende keer loopt -ie tegen een krijsend kind aan met al z'n frustratie en z'n bijl. Er is teveel begrip voor dit soort rasechte broodmongolen gewoon. Verwijderen uit de samenleving, alles tot op de laatste cent terugbetalen en heropvoeden dit soort beroeps aso's.
eigen schuld? het is al vaker gebeurd dat je ov chip kaart vrolijk zegt "goede reis" voor inchecken en vervolgens als je uitcheckt (of een controleur komt langs) dat je doodleuk NIET ingecheckt bent.. (en je voor hen dus zwart rijdt...)quote:Op maandag 22 oktober 2012 12:09 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Eens.. ik snap er de ballen niet van hoor, van zo'n man. Zou hoogstens even een goed potje willen schelden ofzo. Maar zelfs dan, dat zwartrijden is eigen schuld en dat paaltje is gewoon pech.. op naar de volgende paal
Aah oke, ik las meer als in 'hij reed zwart.. en vervolgens maar ovchipkaart gekocht' zoiets.quote:Op maandag 22 oktober 2012 12:28 schreef mschol het volgende:
[..]
eigen schuld? het is al vaker gebeurd dat je ov chip kaart vrolijk zegt "goede reis" voor inchecken en vervolgens als je uitcheckt (of een controleur komt langs) dat je doodleuk NIET ingecheckt bent.. (en je voor hen dus zwart rijdt...)
ik zal niet zeggen dat dit in dit geval is gebeurd, maar dat maakt het verhaal een stuk begrijpelijkerquote:Op maandag 22 oktober 2012 12:32 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Aah oke, ik las meer als in 'hij reed zwart.. en vervolgens maar ovchipkaart gekocht' zoiets.
Dat welquote:Op maandag 22 oktober 2012 12:34 schreef mschol het volgende:
ik zal niet zeggen dat dit in dit geval is gebeurd, maar dat maakt het verhaal een stuk begrijpelijker
Tsja, dan gaat die bijl in je kontzak wel steeds harder jeuken natuurlijkquote:Op maandag 22 oktober 2012 12:36 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Dat welAl zou ik ook gefrustreerd raken dat ALS ik eindelijk eens legaal rijd, dat hij het dan niet doet
Ik heb het een paar keer gehad dat ik bij metrostation Zuidplein niet kon uitchecken, waardoor ik niet naar buiten kan, Dan wil je ook een bijl bij je hebben hoorquote:Op maandag 22 oktober 2012 12:36 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Dat welAl zou ik ook gefrustreerd raken dat ALS ik eindelijk eens legaal rijd, dat hij het dan niet doet
Denk 2-3 jaar oud.quote:Op maandag 22 oktober 2012 12:30 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Waar en wanneer is die foto gemaakt?
Een lokale bron:quote:NS houden chipkaartrazzia op station Woerden
De OV Chipkaart is zo'n doorslaand succes dat niet alleen de invoering ervan met veel politiek geweld, omkoopschandalen en rechtszaken tegen mensen die de hackbaarheid van de kaart aantoonden moest worden doorgedrukt. Ook klantenonderzoeken naar het gebruik van het digitale reisbewijs gaan met agressie gepaard. Op het station van Woerden staat een legertje NS-controleurs al de hele dag van mensen te eisen dat ze hun kaartje tonen en vragen beantwoorden over hun reisgewoonten. Er bereiken ons inmiddels berichten dat gezinnen gescheiden werden door de agressieve onderzoekers. Mensen missen massaal hun trein terwijl oude dametjes over de in de haast achtergelaten bagage struikelen. Eén klein meisje in een rood jasje staat al de hele middag moederziel alleen op het perron met lange uithalen te huilen. Helemaal niemand komt er langs zonder vervoersbewijs. Heel forensend Nederland, dat doorgaans heel stoïcijns de dagelijkse portie Noord-Koreaanse klantenservice van de Nederlandse Spoorwegen over zich heen laat komen, is 'geïrriteerd' dus dan weet je dat het ernst is. Weigering om mee te werken aan het onderzoek leidt tot boetes en arrestaties op basis van valse beschuldigingen. Zelfs de incheckpalen bestempelen mensen als ongewenst. Dat gaat NS weer een heleboel kopjes gratis goedmaakkoffie kosten. Gratis tip: Alleen mensen die als antwoord op de vraag 'Op een schaal van 1 tot 10, hoe tevreden bent u over de dienstverlening van NS?' reageren met 'Krijg de tiefus, klantenhatende, totalitaire kudtmonopolist', mogen vrij doorlopen.
Haha wel heel triest.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 23:57 schreef Red_85 het volgende:
Voor wat het waard is van Geenstijl:
[..]
Een lokale bron:
http://woerden.dichtbij.n(...)gebruik-ov-chipkaart
Moet het nou serieus er zo worden in gebeukt? Ongelofelijk wat een notoire klantenhaat bij de NS. Bizar. Niets is goed aan die kaart, vooral bij ns niet.. en toch..
Detail over hoe ns denkt over de echte mening van reizigers:
Uit reacties: Verplicht aan een onderzoek moeten meewerken en zodra je negatieve zaken aankaart, wordt het niet opgeschreven. Nog lekker eerlijk onderzoek ook dus. Niet te vertrouwen.
knappe controleur die mij verplicht laat meedoen met een onderzoek..quote:Op donderdag 25 oktober 2012 23:57 schreef Red_85 het volgende:
Voor wat het waard is van Geenstijl:
[..]
Een lokale bron:
http://woerden.dichtbij.n(...)gebruik-ov-chipkaart
Moet het nou serieus er zo worden in gebeukt? Ongelofelijk wat een notoire klantenhaat bij de NS. Bizar. Niets is goed aan die kaart, vooral bij ns niet.. en toch..
Detail over hoe ns denkt over de echte mening van reizigers:
Uit reacties: Verplicht aan een onderzoek moeten meewerken en zodra je negatieve zaken aankaart, wordt het niet opgeschreven. Nog lekker eerlijk onderzoek ook dus. Niet te vertrouwen.
jij komt niet langs 25 beveiligers hoor.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 00:11 schreef mschol het volgende:
[..]
knappe controleur die mij verplicht laat meedoen met een onderzoek..
"ik heb haast, ik heb net uitgecheckt, doeiii!!!"
wel als ik haast heb en een vervoersbewijs heb getoond hoorquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 00:20 schreef macca728 het volgende:
[..]
jij komt niet langs 25 beveiligers hoor.
Kan je niet bewijzen zonder de kaart te laten scannen, ze staan niet achter de poortjes neem ik aanquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 00:30 schreef mschol het volgende:
[..]
wel als ik haast heb en een vervoersbewijs heb getoond hoor
mensen die er dan niet langs komen zijn zachte watjes...
woordvoerder van de NS, dus in elk geval in opdracht vanquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 00:29 schreef Aether het volgende:
Is dat wel NS en geen onderzoeksbureau?
ooit van papieren tickets gehoord ? of is men die nu al vergeten..quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 00:36 schreef macca728 het volgende:
[..]
Kan je niet bewijzen zonder de kaart te laten scannen, ze staan niet achter de poortjes neem ik aan
ja dan moet je niet zeggen dat je net heb uitgecheckt...quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 00:46 schreef mschol het volgende:
[..]
ooit van papieren tickets gehoord ?
Nee hoor, ik gebruik ze gewoon nog, ook al heb ik chipkaart.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 00:46 schreef mschol het volgende:
[..]
ooit van papieren tickets gehoord ? of is men die nu al vergeten..
truequote:Op vrijdag 26 oktober 2012 00:46 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja dan moet je niet zeggen dat je net heb uitgecheckt...
Ze doen het onder het mom van kaartcontrole. Waarom geloof je het niet ? In Den Haag HS moet je ook langs deze controleurs na 10 uur.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 00:50 schreef mschol het volgende:
[..]
true
maar dan nog, verplichte onderzoeken? welke mongool werkt daar aan mee dan?
wat willen ze doen, je beboeten voor niet beantwoorden van een enquete?![]()
kortom: ik geloof geen reet van dat bericht...
als ze m'n kaart willen controleren prima, maar meer dan dat hoeven ze niet te weten...quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:28 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ze doen het onder het mom van kaartcontrole. Waarom geloof je het niet ? In Den Haag moet je ook langs deze controleurs na 10 uur.
In de avond om AMS centraal staan ze ook altijd. Alleen als je daar een kaartje laat zien, is er niets aan de hand. Ze staan daar alleen om zwervers tegen te houden. Thats it.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:43 schreef mschol het volgende:
[..]
als ze m'n kaart willen controleren prima, maar meer dan dat hoeven ze niet te weten...
op DH centraal ben ik ze tot op heden nog niet tegen gekomen, en kom er met grote regelmaat..
Twitter en reacties stonden er anders vol mee. Mensen die niet meewerkten kregen 2 of meerdere boa's op hun hoofd of boven aan de trap om je zo te intimideren dat je toch meewerkt. Ga je de reacties af, zie je nog wel meer bizarre zaken.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 00:50 schreef mschol het volgende:
[..]
true
maar dan nog, verplichte onderzoeken? welke mongool werkt daar aan mee dan?
wat willen ze doen, je beboeten voor niet beantwoorden van een enquete?![]()
kortom: ik geloof geen reet van dat bericht...
Je zult wel uitgezocht hebben dat de ritprijs hoger is dan de afgeschreven borg?quote:Op dinsdag 20 november 2012 22:10 schreef Gulmez het volgende:
als ik gewoon enkeltje zwolle - den haag neem, en gewoon incheck in zwolle en in den haag gewoon niet uitchecken ben ik toch minder geld kwijt dan uitchecken daar of niet..
quote:Zakelijke OV-Chipkaart binnen handbereik
Regiecentrale heeft gisteren een contract getekend met Trans Link Systems (TLS), het bedrijf achter de OV-chipkaart. Regiecentrale wordt hiermee één van de eerste partijen die de zakelijke OV-chipkaart voor het openbaar vervoer kan introduceren. In het tweede kwartaal van 2013 moeten de eerste zakelijke ov-chipkaarten door Regiecentrale worden uitgegeven.
Met deze kaart kunnen zakelijke reizigers niet alleen gebruik maken van alle vormen van openbaar vervoer, maar ook van OV-fiets. Tevens wordt het mogelijk om met deze kaart auto’s, scooters en fietsen elektrisch op te laden. Tot op heden was het aanbieden van een OV-chipkaart voorbehouden aan de openbaar vervoerbedrijven en TLS.
Met de ondertekening van de overeenkomst met TLS komt de introductie van de nieuwe zakelijke OV-chipkaart binnen handbereik. Regiecentrale streeft ernaar om in het tweede kwartaal van 2013 de eerste kaarten via haar relaties uit te geven. Regiecentrale biedt daarbij de mogelijkheid om de zakelijke OV-chipkaart in eigen huisstijl uit te geven.
Het bedrijf wil klanten een aantal extra services bieden. Zoals het abonnementenadvies en de check out service. Daarnaast wordt de klant de mogelijkheid geboden om alle transacties in te zien. Hiermee wordt voldaan aan de huidige eisen die het bedrijfsleven aan mobiliteit stelt: keuzevrijheid, eenvoudig in gebruik en optimaal inzicht en beheersbaarheid.
Op dit moment biedt NS Zakelijk overigens al de NS Business Card. Die kaart is echter alleen te gebruiken bij NS, HTM en RET.
Ja.quote:Op zondag 30 december 2012 11:11 schreef CherryLips het volgende:
Kun je trouwens nog losse treinkaartjes (met korting) kopen bij de automaten
kun je dan met een OV-Chipkaart van de NS, waar een abo op staat, ook gewoon buiten je abo reizen? Oftewel, als ik op het station bij mij in de stad incheck, en dan verder rijd dan m'n abo, wordt dat goed verrekend? Want dat was geloof ik de reden dat je met zo'n NS kaart niet hoeft in te checken maar dat ding alleen hoeft te laten zien.quote:
Met een trajectkaart? Kan op dit moment niet en volgens mij ook nog niet binnenkort.quote:Op maandag 31 december 2012 11:38 schreef Tokus het volgende:
[..]
kun je dan met een OV-Chipkaart van de NS, waar een abo op staat, ook gewoon buiten je abo reizen? Oftewel, als ik op het station bij mij in de stad incheck, en dan verder rijd dan m'n abo, wordt dat goed verrekend? Want dat was geloof ik de reden dat je met zo'n NS kaart niet hoeft in te checken maar dat ding alleen hoeft te laten zien.
Zullen voorlopig nog wel blijven. Maandtrajecten zijn nog steeds niet op een OV-chipkaart te laden en bijv. toeristen die één keer met de trein gaan zullen geen chipkaart willen.quote:Op maandag 31 december 2012 12:17 schreef Tokus het volgende:
kijk dat bedoel ik dus. Ze kunnen die papieren kaarten dus nog niet eens afschaffen.
heeft de NS niets mee te maken, die voeren dat gewoon in volgend jaar.quote:Op maandag 31 december 2012 12:34 schreef Aether het volgende:
[..]
Zullen voorlopig nog wel blijven. Maandtrajecten zijn nog steeds niet op een OV-chipkaart te laden en bijv. toeristen die één keer met de trein gaan zullen geen chipkaart willen.
Maar das dan dus alleen de trein en geen weekendsubstituut voor een weekstudentenkaart.quote:Op maandag 31 december 2012 10:21 schreef Tochjo het volgende:
Je zou, als je een weekabonnement hebt, het abonnement Weekend Vrij kunnen kopen. Dan reis je effectief de hele week vrij met de trein.
Is dat niet de ingangsdatum van het product?quote:Op dinsdag 1 januari 2013 16:24 schreef EddyAlbena het volgende:
Echter, als ik bij zo'n ding naar mijn gegevens ga, staat er tweemaal 'Onbekend product voor regio'.
De tijd die erbij staat is ook 1-1-2013 00.00, terwijl ik het heb opgehaald om 15.59.
Iemand die dit probleem kent? Heeft dit iets met verwerking te maken of is er toch iets fout gegaan?
Alle gegevens kloppen sowieso, behalve de postcode misschien niet, die staat namelijk ook niet op de kaart...quote:Dit kaartnummer is al aan uw account toegevoegd. Of de gegevens komen niet overeen. Probeert u het a.u.b. nog een keer.
quote:OV Loket: Betere vergoeding voor sterabonnementen nodig
Het afschaffen van sterabonnementen in het openbaar vervoer moet beter worden gecompenseerd. De kosten zijn toegenomen terwijl het vervoer er niet beter op is geworden, constateert het OV Loket, de ombudsman voor het openbaar vervoer, dinsdag.
Een sterabonnement kan worden gebruikt om binnen een bepaald gebied of met een bepaalde lijn te reizen. Zulke abonnementen worden veel gebruikt door scholieren en forenzen. Sinds dit jaar mag iedere regio zelf bepalen of en tegen welk tarief een abonnement voor streekbussen wordt aangeboden.
In veel regio's bestaat nu geen sterabonnement meer. In onder meer Noord-Brabant, Zuid-Holland en Gelderland moeten reizigers nu per kilometer betalen voor de diensten van ov-bedrijven als Arriva, Veolia en Connexxion. Voor sommige reizigers zijn de kosten volgens het OV Loket met 75 procent toegenomen.
Nadat in de regio's Hoekschewaard en Goeree-Overflakkee veel was geklaagd, is afgesproken dat scholieren daar worden gecompenseerd. Het OV Loket vindt dat ook forenzen compensatie moeten krijgen. In Zuid-Holland zouden daar al plannen voor zijn. In de regio's waar helemaal niets in de plaats is gekomen voor de sterabonnementen zouden trajectabonnementen moeten worden ingevoerd.
Ja dat laatste is helemaal van de zotte, dat was extra winst voor de vervoerders, pure oplichting van de klanten en nu moet de overheid dat een jaar compenserenquote:Op woensdag 13 februari 2013 13:26 schreef Zelva het volgende:
En die compensatie mag de belastingbetaler zeker weer afrekenen?
Het blijft onbegrijpelijk hoe de grootste scam ooit, en dat is de ov-chipkaart, gewoon klakkeloos, met hooguit af en toe een beetje morren voor de vorm, door alles en iedereen in politiek Nederland wordt geaccepteerd. Sterker nog, ze beloven de vervoersbedrijven zelfs een compensatie als ze een gedeelte van de scam, de dubbele opstaptarieven, terugdraaien.
quote:Papieren treinkaartje met korting verdwijnt door oplossing dubbel opstaptarief
Vanaf 20 maart verdwijnt het papieren treinkaartje met korting definitief. Per die datum komt er een einde aan het dubbele opstaptarief met de OV-chipkaart, Nu moeten reizigers per treinvervoerder met de ov-chipkaart een opstaptarief van ¤ 0,86 betalen. Daardoor is het papieren kaartje voor die reizigers nu nog voordeliger. Reizigers moeten nog wel per vervoerder blijven in- en uitchecken.
De oplossing kost staatssecretaris Mansveld in 2013 1,2 miljoen euro. Dat zijn de inkomsten die de vervoerders mis lopen door het oplossen van het dubbele opstaptarief. De jaren erna moeten de vervoerders de compensatie zelf gaan regelen. Ze mogen 3 jaar lang de gemiste inkomsten doorberekenen aan de reiziger door een "zeer beperkte" tariefsverhoging, aldus Mansveld in een eerdere brief.
Papieren treinkaartje met korting
Omdat er een oplossing is per 20 maart voor het dubbele opstaptarief, komt er per die datum ook een einde aan het papieren treinkaartje met korting. De Nederlandse Spoorwegen wilde eigenlijk al begin dit jaar het treinkaartje met korting afschaffen, maar omdat er geen oplossing was voor het dubbele opstaptarief werd dat uitgesteld. Per 20 maart moeten houders van een voordeelurenkaart dus verplicht over op de OV-chipkaart. Ook vaste klanten die iemand met korting willen laten meereizen moeten dus straks een OV-chipkaart hebben. Anders kan de meereiskorting niet gegeven worden.
Toch duurder
De treinreis kan door de oplossing toch nog euro's duurder uitvallen. In het huidige tariefsysteem wordt een kilometer reizen bij NS steeds goedkoper naar gelang een reiziger meer kilometers aflegt. Die filosofie wordt niet meer toegepast bij andere vervoerders.
Incidentele reizigers
Voor incidentele reizigers - die niet reizen met korting - blijven er tot eind 2013 wel papieren kaartjes beschikbaar. Eind 2013 moeten ook zij geloven aan de OV-chipkaart. Reizigers die dan geen ov-chipkaart hebben, kunnen bij de kaartautomaat een verchipt treinkaartje kopen. Zo'n wegwerp kaartje geeft dan recht om bij een specifiek station in- en uit te checken.
Adviezen
Reizigersorganisaties hadden gevraagd om het oplossen van het dubbele opstaptarief. Ook hadden ze bepleit om het papierenkaartje met korting pas af te schaffen als reizigers per treinreis slechts één keer hoefden in en uit te checken. Maar dat advies wordt niet overgenomen.
Mansveld oprotten dus. Volslagen incompetent.quote:De oplossing kost staatssecretaris Mansveld in 2013 1,2 miljoen euro. Dat zijn de inkomsten die de vervoerders mis lopen door het oplossen van het dubbele opstaptarief.
Je bedoelt in de rij wachten tot je mag in/uitcheckenquote:Op woensdag 13 februari 2013 15:33 schreef Tokus het volgende:
godver, dat houdt in dat ik met m'n trajectabonnement ineens ergens moet gaan uitstappen midden in m'n reis, dan snel inchecken en weer terug. En op de terugweg dus halfverwege weer ergens snel moet uitchecken.
Voornamelijk omdat je bij andere vervoerders per km betaalt en een papieren kaartje niet (lineair).quote:Op woensdag 13 februari 2013 15:38 schreef Tokus het volgende:
of dat "papieren treinkaartje met korting" gewoon een heel ongelukkige benaming voor een normaal treinkaartje dat dus net iets goedkoper blijkt te zijn omdat je niet 2x instaptarief betaalt...
ja daar komt het wel op neer, zie ik altijd.quote:Op woensdag 13 februari 2013 15:47 schreef Aether het volgende:
[..]
Je bedoelt in de rij wachten tot je mag in/uitchecken
Wat ik gelezen had, komt er ook een toeslag op (want die chip kost meer geld)quote:Op woensdag 13 februari 2013 16:59 schreef Tokus het volgende:
[..]
ja daar komt het wel op neer, zie ik altijd.
maar bij wat googlen zag ik een bericht van vorig jaar, dat het papieren kaartje dus vervangen gaat worden door een ander papieren kaartje met chip, waarmee je dus nog wel moet in- en uitchecken.
Kortom, als abo-houder heb je dan nog steeds gezeur als je buiten je abo-traject reist, dat je op het einde van je traject de trein uit moet springen om in te checken, voordat je pas verder mag.
Nee, zo slim is het systeem nog niet. Als je een abonnement A'dam CS-Zaandam hebt en van Utrecht naar Den Helder kan het systeem hier niets mee...quote:Op woensdag 13 februari 2013 16:59 schreef Tokus het volgende:
Kortom, als abo-houder heb je dan nog steeds gezeur als je buiten je abo-traject reist, dat je op het einde van je traject de trein uit moet springen om in te checken, voordat je pas verder mag.
Zullen wel van die wegwerpdingen worden zoals de dagkaarten in Amsterdam/Rotterdam.quote:Op woensdag 13 februari 2013 17:01 schreef macca728 het volgende:
[..]
Wat ik gelezen had, komt er ook een toeslag op (want die chip kost meer geld)
dat bedoel ik dus.quote:Op woensdag 13 februari 2013 17:04 schreef Aether het volgende:
[..]
Nee, zo slim is het systeem nog niet. Als je een abonnement A'dam CS-Zaandam hebt en van Utrecht naar Den Helder kan het systeem hier niets mee...
quote:Veolia noemt één tarief op spoor lastig haalbaar
RIJSWIJK - De invoering van één tarief op het spoor is lastig haalbaar. De NS biedt de reizigers daarmee 'ijdele hoop'.
Foto: ANP
Dat zegt directeur Manu Lageirse van vervoerder Veolia Transport Nederland maandag in Metro.
Het is volgens de directeur in strijd met de wet om prijzen vast te stellen zonder instemming van de provincies.
De NS pleitte zaterdag voor de invoering van een enkel tarief voor alle treinvervoerders. ''Het principe is mooi, maar lastig haalbaar'', reageert Lageirse. Hij verwijt de NS de reiziger ''ijdele hoop'' te geven.
Treinvervoerders kunnen volgens Lageirse niet om de provincies heen bij het sleutelen aan tarieven, wat volgens de directeur de verschillen verklaart tussen het landelijke en regionale spoor. ''Als bijvoorbeeld Gelderland geen goedkoper kaartje wil, gaat het niet door''.
Lageirse wil dat er helder wordt gecommuniceerd over de tarieven. "De extremen moeten er uit", zegt hij. "Maar in het omschakelen van betalen in zones naar kilometers zijn er altijd mensen die er op voor- en achteruit gaan."
Ov-chipkaart
Reizigers met een ov-chipkaart merken de verschillen in prijs tussen de vervoerders wanneer er bijvoorbeeld wordt overgestapt van een NS-trein naar een Veolia-trein. Als er met een papieren kaartje wordt gereden is er geen verschil.
Ook betalen de rezigers met een ov-chipkaart nu nog een dubbel opstaptarief voor het in- en uitchecken. Dat probleem wordt eind maart opgelost.
Veel reizigers baalden van het dubbele opstaptarief en bleven daarom papieren kaartjes kopen. Nu het dubbel opstaptarief er niet meer is, hoeft dat niet meer.
Transparant
De NS laat bij monde van woordvoerder Eric Trinthamer weten dat de vervoerder "heel goed weet welke stappen bij het gelijk trekken van de tarieven komen kijken."
"Uiteraard zijn we op de hoogte van de afspraken die de lokale vervoerders hebben met de provincies. Die roepen we dan ook op om mee te werken aan het bewerkstelligen van gelijke tarieven. We willen de reiziger de prijzen zo transparant mogelijk voorspiegelen."
dat komt omdat de prijs niet meer door de overheid wordt vastgesteld toch?quote:Op maandag 18 februari 2013 10:45 schreef macca728 het volgende:
Dus iets wat al jaren normaal was, is nu opeens moielijk haalbaar ??
http://www.nu.nl/binnenla(...)lastig-haalbaar.html
[..]
De overheid is juist de reden daarvan volgens Veloia en NS.quote:Op maandag 18 februari 2013 11:53 schreef mschol het volgende:
[..]
dat komt omdat de prijs niet meer door de overheid wordt vastgesteld toch?
quote:Treinvervoerders kunnen volgens Lageirse niet om de provincies heen bij het sleutelen aan tarieven, wat volgens de directeur de verschillen verklaart tussen het landelijke en regionale spoor
quote:"Uiteraard zijn we op de hoogte van de afspraken die de lokale vervoerders hebben met de provincies
provincies != rijksoverheid! (en dat is wat ik met overheid bedoelde)quote:Op maandag 18 februari 2013 12:17 schreef macca728 het volgende:
[..]
De overheid is juist de reden daarvan volgens Veloia en NS.
[..]
[..]
Ja en die houden dat verschil toch in stand ? Dan zijn ze toch verantwoordelijk ?quote:Op maandag 18 februari 2013 12:43 schreef mschol het volgende:
[..]
provincies != rijksoverheid! (en dat is wat ik met overheid bedoelde)
dat heeft volgens mij te maken met het feit dat de rijksoverheid vroeger de prijs van de strippenkaart en spoor vaststelde..quote:Op maandag 18 februari 2013 12:45 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja en die houden dat verschil toch in stand ? Dan zijn ze toch verantwoordelijk ?
Met een papieren kaartje zijn de tarieven gelijk, dus waarom dat met een OV chipkaart niet meer kan is mij een raadsel.
Hij geeft het toch zelf al aanquote:Op maandag 18 februari 2013 17:13 schreef Rimpels het volgende:
Even iets heel anders.. ^^
Ik maak al jaren gebruik van mn OV-chipkaart, maar sinds kort kan ik niet meer gewoon m'n OV in m'n portemonnee laten zitten met inchecken... Dan komt er iets voor van 'houdt maximaal 1 kaart voor de lezer' ofzo... Terwijl ik dat eerder nooit had, en anderen kunnen wel gewoon hun kaart ervoor houden vanuit hun portemonnee...
Beetje raar dus... Kan dat liggen aan een bankpasje die aan de achterkant ergens in m'n portemonnee zit ofzo? Of zijn er misschien mensen met hetzelfde rare geval die weten hoe dat kan? Ik hield hem gewoon altijd voor het paaltje, met alleen een plastic doorzichtig 'folie' ervoor...
quote:BREDA - De NS moet de papieren kortingskaartjes voorlopig nog niet afschaffen. De regionale spoorvoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia roepen daar woensdag toe op.
Foto: ANP
Volgens hen zijn de gevolgen voor de prijzen nog niet duidelijk.
De NS wil dat passagiers die met korting reizen per 20 maart helemaal overstappen op de OV-chipkaart. De papieren kortingskaartjes komen daarmee te vervallen.
Volgens de regionale vervoerders is de tijd echter nog niet rijp. Ze maken zich zorgen over de tarieven. Die zouden met de OV-chipkaart op korte trajecten lager komen te liggen dan voorheen en op langere trajecten juist hoger. Dat zou inmiddels blijken op trajecten in onder meer Limburg.
De NS houdt bij hoeveel reizigers gebruikmaken van een traject en beheert het systeem waarmee de opbrengsten worden verdeeld. De regionale spoorvervoerders vermoeden dat meer reizigers gebruik hebben gemaakt van de regionale lijnen dan de NS hun toebedeelde.
SP
Ook de SP is niet te spreken over het schrappen van het papieren kortingskaartje. ''Mensen willen gewoon een kortingskaartje kunnen kopen. Als je bijvoorbeeld voor je werk een chipkaart hebt, moet je een extra kaart aanschaffen als je in het weekend met korting naar familie of vrienden wilt'', aldus Tweede-Kamerlid Farshad Bashir.
Dit jaar verdwijnt niet alleen het papieren kortingskaartje. In het najaar gaan alle reizigers over op de OV-chipkaart.
Belangenorganisaties als de ANWB, Landelijke Studenten Vakbond (LSVb), Consumentenbond en ook Rover zijn daartegen. Volgens hen zijn papieren kaartjes van belang voor reizigers die incidenteel de trein nemen en voor degenen die problemen hebben met 'reizen op saldo' met de OV-chipkaart.
Pasje werkt dmv Near Field Technologie. Dit kan ook in andere pasjes zitten. Je kan het evt zelf testen dmv met een smartphone die NFC ondersteund daar een NFC app opzetten en dan kaarten ertegenaan houden, mijn telefoon trilt altijd als ik hem op mijn portomonnee leg wanneer NFC aanstaatquote:Op maandag 18 februari 2013 17:13 schreef Rimpels het volgende:
Even iets heel anders.. ^^
Ik maak al jaren gebruik van mn OV-chipkaart, maar sinds kort kan ik niet meer gewoon m'n OV in m'n portemonnee laten zitten met inchecken... Dan komt er iets voor van 'houdt maximaal 1 kaart voor de lezer' ofzo... Terwijl ik dat eerder nooit had, en anderen kunnen wel gewoon hun kaart ervoor houden vanuit hun portemonnee...
Beetje raar dus... Kan dat liggen aan een bankpasje die aan de achterkant ergens in m'n portemonnee zit ofzo? Of zijn er misschien mensen met hetzelfde rare geval die weten hoe dat kan? Ik hield hem gewoon altijd voor het paaltje, met alleen een plastic doorzichtig 'folie' ervoor...
Whaha, dat is echt bizar zegquote:Op woensdag 20 februari 2013 19:28 schreef nodig het volgende:
[..]
Pasje werkt dmv Near Field Technologie. Dit kan ook in andere pasjes zitten. Je kan het evt zelf testen dmv met een smartphone die NFC ondersteund daar een NFC app opzetten en dan kaarten ertegenaan houden, mijn telefoon trilt altijd als ik hem op mijn portomonnee leg wanneer NFC aanstaat
herkenbaar..quote:Op donderdag 7 maart 2013 11:55 schreef Zelva het volgende:
Gisteren naar een concert in de Boerderij te Zoetermeer geweest en de laatste reismogelijkheid per OV teruggedaan.
Vlak naast de Boerderij ligt het metrostation of Randstadrailstation of whatever Voorweg Laag/Voorweg Hoog. Echt geen klein gebouwtje, maar op het hele station is geen enkele oplaadautomaat te vinden.
't Is dat ik toevallig nog een positief saldo op mijn shitkaart had, anders ben je verplicht om zwart te rijden.
Dat is een goede vraag. Ben je dan niet verplicht uit te checken als je terug reist ?quote:Op donderdag 7 maart 2013 12:21 schreef fespo het volgende:
even een situatie schets.
ik ging van de week met de trein van Amsterdam naar Utrecht centraal.
Daar ben ik overgestapt op de trein naar een kleiner plaatsje boven Utrecht centrum.
in Utrecht ben ik uitgecheckt en direct weer ingecheckt omdat ik een andere trein pakte.
ik wist niet dat dit niet nodig was.
mijn vraag is nu was ik goedkoper uit geweest zonder in utrecht uit te checken? (omdat de afstand van Amsterdam naar het plaatsje korter is dan Utrecht centraal.
In Utrecht staan ze inderdaad ver daarom vroeg ik het aan mijn vrienden. tevens moet je een paar minuten wachten tot je weer incheckt.quote:Op donderdag 7 maart 2013 12:25 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat is een goede vraag. Ben je dan niet verplicht uit te checken als je terug reist ?
Als ik van Den Haag HS naar Rotterdam CS gaat en vervolgens naar Schiedam, moet ik dan uitchecken en weer inchecken ? Lijkt me erg onhandig aangezien de lezers aan het begin van het station staan.
Bij Utrecht staan ze nog verder.
Dat laatste kan niet. Dan rij je zwart.quote:Op donderdag 7 maart 2013 12:27 schreef fespo het volgende:
[..]
In Utrecht staan ze inderdaad ver daarom vroeg ik het aan mijn vrienden. tevens moet je een paar minuten wachten tot je weer incheckt.
edit.
een bijna zelfde soort situatie zou zijn dan je van Groningen naar Maastricht met de trein gaat en vervolgens direct weer terug gaat. en dus zowel in- als uitcheckt in Groningen.
Waarom zouden ze ? Ze weten toch niet dat je in CS ben ingestapt ?quote:Op vrijdag 8 maart 2013 22:41 schreef glaba het volgende:
Kan je voor 4 uur s nachts bij een station inchecken (bv Rotterdam blaak) en dan naar Rotterdam centraal met de auto een trein van 4.30 pakken? Of doen de conducteurs moeilijk?
wat is het nut van zo'n actie?quote:Op vrijdag 8 maart 2013 22:41 schreef glaba het volgende:
Kan je voor 4 uur s nachts bij een station inchecken (bv Rotterdam blaak) en dan naar Rotterdam centraal met de auto een trein van 4.30 pakken? Of doen de conducteurs moeilijk?
zij kunnen zien wanneer je ingecheckt bent, een simpel reken sommetje leert dan of jij überhaupt op die trein kan hebben gezeten i guess?quote:Op vrijdag 8 maart 2013 23:39 schreef macca728 het volgende:
[..]
Waarom zouden ze ? Ze weten toch niet dat je in CS ben ingestapt ?
Kan maar je hoeft toch niet gelijk te vertrekken als je incheckt ? Er kunnen zoveel redenen zijn dat jij nog wacht.quote:Op zaterdag 9 maart 2013 00:38 schreef mschol het volgende:
[..]
zij kunnen zien wanneer je ingecheckt bent, een simpel reken sommetje leert dan of jij überhaupt op die trein kan hebben gezeten i guess?
om 4:00 's nachts heb je niet de treinen voor het oprapen..quote:Op zaterdag 9 maart 2013 00:41 schreef macca728 het volgende:
[..]
Kan maar je hoeft toch niet gelijk te vertrekken als je incheckt ? Er kunnen zoveel redenen zijn dat jij nog wacht.
quote:Dubbel opstaptarief op het spoor opgelost
Vanaf 20 maart is het dubbel opstaptarief voor de twee resterende groepen reizigers opgelost; voor reizigers met een Studentenreisproduct en reizigers die overstappen op de stations Leeuwarden, Groningen, Groningen Europapark en Zwolle. Toch kan een reis met de OV-chipkaart nog steeds duurder uitvallen dan een reis met een papieren treinkaartje.
Daarom is op aandringen van Arriva, Veolia, Connexxion en Syntus het papieren treinkaartje met korting nog niet afgeschaft. Dat was aanvankelijk wel de bedoeling. De regionale vervoerders maakte echter bezwaar, omdat de gevolgen voor de reiziger onvoldoende in beeld waren gebracht.
Lange reizen duurder
Bij het papieren treinkaartje geldt voor alle vervoerders hetzelfde tariefsysteem, met een maximum tarief voor lange reizen. Voor reizen met de OV-Chipkaart ontbreekt er een landelijk tariefsysteem. NS hanteert hetzelfde tarief als bij het papieren treinkaartje, maar op regionale spoorlijnen gelden andere tarieven. Daardoor kan het gebeuren dat een klant bij NS eerst het maximale tarief betaald en vervolgens bij een andere vervoerder op een regionale spoorlijn opnieuw moet gaan betalen voor elke afgelegde kilometer.
Tijdelijk voordeel voor studenten
Het vervallen van het dubelle opstaptarief heeft voor studenten tijdelijk een extra voordeel. Studenten die reizen met een Studentenreisproduct betalen in de periode dat ze met korting reizen tijdelijk geen opstaptarief als zij overstappen van trein naar bus, tram of metro bij de vervoerders GVB, RET en HTM en Connexxion. Bij de genoemde vervoerders moet de software nog worden aangepast, wat naar verwachting een aantal maanden in beslag neemt. Na aanpassing betalen studenten gewoon weer het reguliere opstaptarief bij het overstappen naar de genoemde stads- en streekvervoerders, net zoals de andere reizigers.
Kan toch niet ? Je kan het checken bij een automaat of op internet als de kaart geregistreerd is maar volgens mij kan het niet, na inchecken check je altijd uit bij NS.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 20:44 schreef hmmmz het volgende:
Ik heb laatst per ongeluk dubbel ingecheckt op station zuid in Amsterdam. Volgens mij ben ik daardoor 20 euro kwijtgeraakt, weet iemand hoe dit zit?
Ik wilde inchecken op amsterdam zuid en dat deed ik. Vriend van me had problemen met z'n ov kaart dus die ging een kaartje kopen bij de automaat en ik liep mee. Paar minuten later heb ik mijn ov kaart weer ingecheckt en zijn we in de trein gaan zitten. Op de plek van bestemming ben ik weer uitgecheckt. Nu vraag ik me af of ik door het dubbele inchecken 20 euro kwijt ben geraakt?quote:Op zaterdag 4 mei 2013 20:58 schreef macca728 het volgende:
[..]
Kan toch niet ? Je kan het checken bij een automaat of op internet als de kaart geregistreerd is maar volgens mij kan het niet, na inchecken check je altijd uit bij NS.
Zo te zien wel maar echt raar. Dat moet volgens mij niet kunnen maar blijkbaar kan het dus wel.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 21:01 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Ik wilde inchecken op amsterdam zuid en dat deed ik. Vriend van me had problemen met z'n ov kaart dus die ging een kaartje kopen bij de automaat en ik liep mee. Paar minuten later heb ik mijn ov kaart weer ingecheckt en zijn we in de trein gaan zitten. Op de plek van bestemming ben ik weer uitgecheckt. Nu vraag ik me af of ik door het dubbele inchecken 20 euro kwijt ben geraakt?
Uit mijn overzicht:
01-05-2013 Check-uit 00:12 Hertogenbosch ('s) bij NS
Check-in Amsterdam Zuid bij NS
Product: Reizen op Saldo NS Vol tarief
Ritprijs ¤ 13,60 (instaptarief ¤ 20,00 - niet verreisd ¤ 6,40) 6,40
30-04-2013 Check-in 23:03 Amsterdam Zuid bij NS -20,00
30-04-2013 Saldo automatisch opgeladen 20,00
30-04-2013 Check-in 23:00 Amsterdam Zuid bij NS -20,00
30-04-2013 Saldo automatisch opgeladen 20,00
Weer wat geleerd. Echt bizar weer dat dat kan. Alleen in Nederland. En ja bij de NS moet je weer bellen (wat ook geld kost) Ipv dat ze gewoon een restitutieformulier online zetten.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 21:20 schreef hmmmz het volgende:
Lees hier http://forum.nsstress.nl/read.php?1,112499,112499,quote=1 dat er blijkbaar poortjes zijn waarop je alleen kan in- of uitchecken en dat dubbel inchecken je het opstaptarief kost. Ga maandag wel even bellen met de NS zodat ik m'n geld terug krijg.
quote:Scholieren duurder uit met OV-Chipkaart
Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) en staatssecretaris Dekker (Onderwijs) moeten met spoed om de tafel met vervoerders, provincies en scholen over het scholierenvervoer in het komend schooljaar. Deze oproep doen Tweede Kamerleden Carla Dik-Faber en Joël Voordewind in Kamervragen naar aanleiding van de forse tariefstijgingen die het komend schooljaar worden doorgevoerd.
Dik-Faber: “Ik ben geschrokken van de klachten van scholen uit het hele land. De gesprekken met vervoerders verlopen stroef of vinden zelfs helemaal niet plaats, terwijl scholen grote klanten zijn waar de OV-sector juist blij mee zou moeten zijn. We willen niet dat scholieren de dupe worden.”
Apart abonnement
Tot nu toe hadden veel scholen grootverbruikerscontracten. Zij kregen extra korting in ruil voor het overnemen van een stuk administratie van de vervoerders. Deze contracten worden echter in veel regio’s straks niet meer geboden. Dik-Faber: “Sommige scholen krijgen dan te maken met 4 provincies en 3 vervoerders. Leerlingen die pech hebben en met meerdere vervoerders reizen moeten straks voor elke vervoerder een apart abonnement op hun OV-chipkaart hebben. Zij zijn daardoor fors duurder uit. Gezinnen worden hiermee onnodig op kosten gejaagd.”
Komend schooljaar
De ChristenUnie heeft eerder dit voorjaar al Kamervragen over de kwestie gesteld. Toen gaven de bewindslieden aan dat vervoerders en overheden tot afspraken en oplossingen moeten komen en dat zij moeten zorgen dat scholen wegwijs worden gemaakt in de vele abonnementen. Voordewind: “Wij hebben helaas geconstateerd dat beide niet gebeurd is. Scholen worden van het kastje naar de muur gestuurd voor een goed abonnementsadvies en zien tarieven met tientallen procenten stijgen. De tijd dringt, want het komend schooljaar komt er aan.”
Landelijk kortingsproduct
Formeel zijn de provincies verantwoordelijk voor de OV-tarieven, maar de staatssecretaris heeft inmiddels erkend dat er meer harmonisatie nodig is van de abonnementen. Dik-Faber: “Een goede oplossing zou wellicht een landelijk kortingsproduct voor scholieren kunnen zijn, maar het is nog steeds niet duidelijk of dit het komend schooljaar beschikbaar komt.”
het is een landelijk systeem geworden, maar op de achtergrond zijn het nog steeds tig verschillende systemen naast elkaar.. wat weer komt door verschillende vervoerders die allemaal hun eigen stukje geld willen hebbenquote:Op dinsdag 11 juni 2013 10:20 schreef gebrokenglas het volgende:
Wat een debiel gedoe toch. Het zou toch 1 landelijk systeem worden, makkelijk en overzichtelijk?
Moet je dit eens zien....
Er is ook één kaart voor Nederland, maar de (regionale) vervoerders hebben (helaas) hun eigen kortingskaarten.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 10:20 schreef gebrokenglas het volgende:
Wat een debiel gedoe toch. Het zou toch 1 landelijk systeem worden, makkelijk en overzichtelijk?
Moet je dit eens zien....
Gewoon alles onder 1 vervoerder brengen, onder de staat. We zien waar concurrentie toe geleid heeft, forse prijsverhogingen en een service van niets. Dat systeem van jou hadden we hiervoor al en dat heette de strippenkaart !quote:Op dinsdag 11 juni 2013 10:29 schreef mschol het volgende:
[..]
het is een landelijk systeem geworden, maar op de achtergrond zijn het nog steeds tig verschillende systemen naast elkaar.. wat weer komt door verschillende vervoerders die allemaal hun eigen stukje geld willen hebben
ik zou de verdeel sleutel: geld/alle vervoerders = geld per vervoerder een stuk beter vinden, dan kan je pas echt spreken van 1 systeem
Er wordt toch 10 euro of 20 euro borg afgeschreven dan ben je toch duurder uit als je niet uitcheckt. Vooral bij lange reizen wordt het lucratief om vergeten uit te checken.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 16:46 schreef macca728 het volgende:
Meest gekke is dat je in bepaalde gevallen goedkoper uit bent met losse kaartjes of vergeten uit te checken.
vb van Rotterdam Zuidplein naar Den Haag cs met de Randstadrail betaalde ik 4,32.
Volgende keer vergeet ik maar uit te checken, kost het minder.
4 euro maar, het is een metro.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 16:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Er wordt toch 10 euro of 20 euro borg afgeschreven dan ben je toch duurder uit als je niet uitcheckt. Vooral bij lange reizen wordt het lucratief om vergeten uit te checken.
Kaart wordt na een aantal (8?) keer geblokkeerd.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 16:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Er wordt toch 10 euro of 20 euro borg afgeschreven dan ben je toch duurder uit als je niet uitcheckt. Vooral bij lange reizen wordt het lucratief om vergeten uit te checken.
dat is volgens mij eerder 3 tot 5 keerquote:Op dinsdag 11 juni 2013 17:13 schreef Aether het volgende:
[..]
Kaart wordt na een aantal (8?) keer geblokkeerd.
Gelukt?quote:Op zaterdag 4 mei 2013 21:20 schreef hmmmz het volgende:
Lees hier http://forum.nsstress.nl/read.php?1,112499,112499,quote=1 dat er blijkbaar poortjes zijn waarop je alleen kan in- of uitchecken en dat dubbel inchecken je het opstaptarief kost. Ga maandag wel even bellen met de NS zodat ik m'n geld terug krijg.
Dan laat ik hem gewoon deblokkeren, niet mijn schuld dat ik zo vergeetachtig ben haha.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 17:14 schreef mschol het volgende:
[..]
dat is volgens mij eerder 3 tot 5 keer
Elke keer, veel succes klinkt als een supergoed plan.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 17:45 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dan laat ik hem gewoon deblokkeren, niet mijn schuld dat ik zo vergeetachtig ben haha.
Ik heb het nog nooit meegemaakt en mijn moeder is het wel 4/5 gebeurt, niets aan de hand.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 17:55 schreef Dos37 het volgende:
[..]
Elke keer, veel succes klinkt als een supergoed plan.
en kost het geld om te laten deblokkeren ?quote:Op dinsdag 11 juni 2013 18:01 schreef Me_Wesley het volgende:
Het gaat om 12 onvolledige transacties.
Neu, even langs zo een loket gaan.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 18:11 schreef macca728 het volgende:
[..]
en kost het geld om te laten deblokkeren ?
Ja, NS keek het na in het systeem en ging het terugstorten, stond een paar weken later op mijn rekening.quote:
Je kunt het zien op het schermpje van het poortje. Bij een poortje staat er als je richting het perron gaat "Inchecken", en aan de andere kant "Uitchecken". Bij een paal staat er "In- & Uitchecken". Dat wist ik ook niet, totdat ik een keer vergat uit te checken op een station met alleen poortjes, en toen ik me dat realiseerde even terugliep, om vervolgens aan de verkeerde kant van het poortje weer in te checken. Overigens heb ik wel het geld teruggekregen na het indienen van een klacht bij de klantenservice van NS.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 21:32 schreef macca728 het volgende:
[..]
Weer wat geleerd. Echt bizar weer dat dat kan. Alleen in Nederland.
Mansveld.quote:Geen centrale ov-chipkaartautoriteit
Toegevoegd: dinsdag 9 jul 2013, 08:50
Update: dinsdag 9 jul 2013, 10:33
Er komt voorlopig geen overkoepelende organisatie waar reizigers terechtkunnen met vragen en klachten over de ov-chipkaart. De commissie-Meijdam die zo'n autoriteit probeerde op te richten is daar niet in geslaagd.
Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur had de commissie gevraagd om een besluitvormend orgaan op te richten waarin alle ov-bedrijven vertegenwoordigd waren. Dat orgaan zou bijvoorbeeld slagvaardig problemen met de ov-chipkaart moeten oplossen.
Eigenbelang
De ov-bedrijven hebben volgens commissievoorzitter Henry Meijdam gekozen voor een overlegplatform zonder besluitbevoegdheid. Dat houdt in dat alle partijen het eens moeten zijn voordat bijvoorbeeld systeemfouten met de ov-chipkaart worden opgelost, zegt Meijdam. Als ze het niet eens worden, dan komt er een gesprek met de staatssecretaris en als ook dat niets oplevert dan moet er volgens Meijdam een wet komen.
De commissievoorzitter is teleurgesteld dat er geen besluitvormend orgaan komt. "Ik denk dat het belangrijk is dat reizigers een duidelijk loket hebben waar ze terecht kunnen met hun vragen en waar ook besloten kan worden wat voor oplossing verstandig is."
Meijdam kwam in juni 2011 al met het plan voor een ov-autoriteit. Sindsdien zijn er gesprekken geweest met overheden en ov-bedrijven, maar die handelden vaak uit eigenbelang, zegt Meijdam: "Ik denk dat partijen de risico's dat anderen over hun portemonnee en over hun gedrag gingen besluiten toch zo groot vonden dat ze liever zelf aan de knoppen bleven zitten."
quote:Bus en tram in heel Nederland fors duurder geworden
Vrijwel in heel Nederland zijn de tarieven voor de bus en tram de afgelopen jaren fors duurder geworden. Het streekvervoer rondom Den Haag spant de kroon met een prijsstijging van 47,4 procent in twee jaar. Maar ook in Amsterdam (+38,1%) en de rest van Noord-Holland (+27,6%) is de kilometerprijs voor de bus en tram fors gestegen. Dat meldt Treinreiziger.nl tegenover RTL Nieuws.
[...]
en toch blijven de ov bedrijven beweren dat het alleen maar goedkoper zou worden/niet duurder zou zijnquote:
O.a. benzine is natuurlijk ook duurder geworden. Maar bijna 40% (Amsterdam) en 50% (Den Haag) is gigantisch in twee jaar tijd.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 09:24 schreef mschol het volgende:
[..]
en toch blijven de ov bedrijven beweren dat het alleen maar goedkoper zou worden/niet duurder zou zijn
maar ondertussen is er een verhoging van ~23% p/j geweest in de regio waar ik woon
Nou was het onze overheid die bij de invoering van die kaart gezegd had dat het niet duurder mocht worden. Dat hebben ze al niet eens gecontroleerd dus dat de overheid hier iets aan zal gaan doen verwacht ik ook niet.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 09:24 schreef mschol het volgende:
[..]
en toch blijven de ov bedrijven beweren dat het alleen maar goedkoper zou worden/niet duurder zou zijn
maar ondertussen is er een verhoging van ~23% p/j geweest in de regio waar ik woon
Nou ik voel me nog steeds erg bekocht vooral als ik iemand mee wil nemen en je verplicht voor elk persoon een ov-kaart moet aanschaffen of 3 euro voor een enkele reis met de bus zonder overstap mag aftikken.quote:Minister Peijs van V&W zal er op toezien dat de invoering van de chipkaart niet gebruikt wordt om de tarieven te verhogen, zo beloofde de verkeers-minister gisteren de Kamer tijdens een algemeen overleg.
De invoering van de chipkaart zal “tariefneutraal” gebeuren. De burger moet bij de introductie van de chipkaart niet zoals bij de euro het gevoel krijgen dat ze bekocht zijn
Vóór de OV-chipkaart werden de tarieven ook ieder jaar hoger.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 09:33 schreef Basp1 het volgende:
Leuk dat veel oude zooi op internet blijft staan:
[..]
Nou ik voel me nog steeds erg bekocht vooral als ik iemand mee wil nemen en je verplicht voor elk persoon een ov-kaart moet aanschaffen of 3 euro voor een enkele reis met de bus zonder overstap mag aftikken.
Maar dan wel landelijk vastgesteld en niet met de willekeur hoe het nu gebeurd.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 09:39 schreef Aether het volgende:
[..]
Vóór de OV-chipkaart werden de tarieven ook ieder jaar hoger.
Het is geen gebruiksvriendelijk systeem als je soms iemand wilt meenemen en ook voor toeristen is het vaak onduidelijk (vooral als er meerdere vervoerders betrokken worden).
quote:Veolia directeur wil discussie over kilometertarief ov-chip
Veolia directeur Manu Lageirse denkt dat de ov-chipkaart goedkoper en gebruiksvriendelijker kan worden door niet per kilometer maar per zone af te rekenen. De huidige ov-chipkaart is complex en daardoor onnodig duur, denkt hij. Daarom wil de directeur een discussie over het huidige tariefsysteem.
"Bij de strippenkaart waren we 5 ton per jaar kwijt aan het beheersysteem. Met de OV-chipkaart is dat nu 5 miljoen euro per jaar. Dat komt neer op circa 7 a 8 procent van de opbrengsten die we nu via de reiziger binnen krijgen" zegt Lageirse.
Per zone betalen zou het een stuk eenvoudiger maken. Lageirse legt uit: "De reiziger weet dan vooraf wat hij kwijt is, hoeft geen borg meer te betalen en kan niet vergeten uit te checken". De Veolia directeur denkt dat zo'n systeem niet alleen gebruiksvriendelijker is, maar ook goedkoper. "Niet 10 of 20% goedkoper, maar veel meer vrees ik. Als de complexiteit afneemt, zullen ook de beheerskosten minder worden. Ook heb je misschien voldoende aan een minder intelligente en dus goedkopere chip".
Een pasklaar plan is het overigens nog niet. "Ook ik zit nog met vragen. Maar het is goed om er de discussie over te voeren. Wat is nu precies het probleem? Is dat de ov-chipkaart of de kilometervergoeding?".
Lageirse kwam onlangs op het idee toen hij tijdens vakantie in het buitenland met het OV reisde. "Niet voor de eerste keer was ik versteld van goed werkende elektronische betaalsystemen die het voor mij als toerist, dus niet frequente reiziger, makkelijk en aantrekkelijk maakten. De systemen in het buitenland kenmerken zich door eenvoudige distributie: permanente kaarten en (elektronische) wegwerpkaarten. Dat heeft mij aan het denken gezet" zegt Lageirse. Hij vervolgt: "Ik had als reiziger een ruime keuze aan producten: trajectkaarten, dagkaarten, zonekaarten. De keuze was ruim maar niet complex en ik wist op voorhand perfect hoeveel ik moest betalen".
De Veolia directeur benadrukt dat hij de ov-chipkaart niet slecht vindt. "Maar als het beter kan, dan moeten we daar over nadenken. "
Ook apart is dat bijvoorbeeld Amsterdam bang was inkomsten mis te lopen, vervolgens een winst/stijging noteert en daarna dit soort percentages worden gerapporteerd...quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 09:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar dan wel landelijk vastgesteld en niet met de willekeur hoe het nu gebeurd.
Dat was voor de 15 strippenkaart in de laatste 10 jaar 30 % stijging.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_Strippenkaart
Als we de huidige stijgingen extrapoleren halen we de 30% stijging in 3 a 4 jaar.Terwijl de inflatie in NL volgens de rekenmeesters minimaal zou zijn.
ergens wel logisch, men moet een fout ervaren om in te zien dat we helemaal niet zo slecht bezig waren..quote:
In het buitenland wordt vrijwel altijd een zonesysteem gebruikt.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 09:57 schreef mschol het volgende:
[..]
ergens wel logisch, men moet een fout ervaren om in te zien dat we helemaal niet zo slecht bezig waren..
dat je 1 algemeen vervoersbewijs hebt dat je overal kan gebruiken, dat is wel ideaal, maar kennelijk brengt dat veel overhead kosten met zich mee doordat het nooit op elkaar is afgestemd?
Op een of andere manier kan ik me niet voorstellen dat veolia maar 5: 0.075 = 66 miljoen per jaar van de reizigers krijgen. Dat lijkt me nogal weinig voor al die diensten die men levert.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 09:52 schreef Aether het volgende:
Bij de strippenkaart waren we 5 ton per jaar kwijt aan het beheersysteem. Met de OV-chipkaart is dat nu 5 miljoen euro per jaar. Dat komt neer op circa 7 a 8 procent van de opbrengsten die we nu via de reiziger binnen krijgen" zegt Lageirse.
ik ken alleen de situatie in parijs..quote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:00 schreef Aether het volgende:
[..]
In het buitenland wordt vrijwel altijd een zonesysteem gebruikt.
Ik vraag me alleen af hoe ze dit zien in combinatie met meerdere vervoerders. Als je in een zelfde zone blijft maar met twee vervoerders reist, betaal je dan 2 zones?
en dat werkt echt prima, zolang ze niet stakenquote:The RER is operated partly by RATP, the transport authority that operates Paris Métro, and partly by SNCF, the national rail operator. In spite of this, the system uses a single fare structure and no transfer is needed between parts run by the two operators
ik heb ook voordeel urenkaart en ik hoefde volgens mij niks te doen om hem te kunnen gebruiken (vorig jaar aangeschaft in de kortingsperiode)quote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:04 schreef CherryLips het volgende:
Ik had een nieuwe voordeelurenkaart gekregen van de NS, geactiveerd op internet, automatisch opwaarderen erop gezet, dat weer geactiveerd bij zo'n ophaalpunt, moet ik er eerst nog geld opzetten of gaat dat automatisch? Moet ik hem ook nog activeren of iets van een bestelling ophalen bij een NS-automaat?
Je zou online kunnen kijken hoeveel er op je kaart staat, maar daar gaat vaak 1 a 2 dagen overheen. Of kijken of er geld van je rekening is afgeschrevenquote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:04 schreef CherryLips het volgende:
Ik had een nieuwe voordeelurenkaart gekregen van de NS, geactiveerd op internet, automatisch opwaarderen erop gezet, dat weer geactiveerd bij zo'n ophaalpunt, moet ik er eerst nog geld opzetten of gaat dat automatisch? Moet ik hem ook nog activeren of iets van een bestelling ophalen bij een NS-automaat?
Je kunt binnen Parijs inderdaad ook de treinen gebruiken. Je moet dan wel altijd door incheckpoortjes dus het is goed te achterhalen hoe iemand reist en op basis daarvan inkomsten te splitsen.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:04 schreef mschol het volgende:
[..]
ik ken alleen de situatie in parijs..
[..]
en dat werkt echt prima, zolang ze niet staken
Ik moest er zelf nog geld opzetten bij de NS-automaat. Het bedrag van de oude kaart was vrijwel meteen overgeboekt op m'n rekeningquote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:07 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Je zou online kunnen kijken hoeveel er op je kaart staat, maar daar gaat vaak 1 a 2 dagen overheen. Of kijken of er geld van je rekening is afgeschreven
Zelf heb ik er voor de zekerheid eerst zelf op gezet.
Qua activeren heb je volgens mij alles wel gedaan.
Ik had daar een vraag over aan NS en blijkbaar mag je maar max een half uur voordat je trein gaat inchecken m.a.w. 15.30 inchecken, trein van 16.00.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 06:34 schreef Me_Wesley het volgende:
In hoeverre is het voor NS personeel die je OV scannen te zien hoe laat je bent ingecheckt? Moeten ze dan een menu in of staat dat direct op hun display? Ivm te vroeg inchecken icm een DalVrij abonnement.
Als ik voor 4en incheck reis ik gratis, na 4en betaal ik vol tarief.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:02 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ik had daar een vraag over aan NS en blijkbaar mag je maar max een half uur voordat je trein gaat inchecken m.a.w. 15.30 inchecken, trein van 16.00.
Raar verhaal want ik kan dat nergens terugvinden en als je iets wil eten zou datook niet meer kunnen. Volgens NS kon ik eerst eten en daarna inchecken, maar als de poortjes dichtgaan kan dat dus meer.
En in hoeverre dat mag als het niet in hun reisvoorwaarden staat. Tijdstip zullen ze wel zien staan.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:12 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Als ik voor 4en incheck reis ik gratis, na 4en betaal ik vol tarief.
Raar verhaal is het dus niet, want nu check ik om 2 uur al in, in mijn pauze, en dan ga ik tussendoor nog werken en pas na 4en reizen. Snap dat ze dat niet willen, maar vroeg me af in hoeverre ze daar ook op controleren.
Het belang van de reiziger doet er bij de OV-chipkaart toch niet toe.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:26 schreef macca728 het volgende:
EDIT oh het staat wel vermeld, blijft een raar verhaal, omdat mensen best een goede reden kunnen hebben om 45 min te wachten, bv eten, wachten op iemand etc.
Nee dat blijkt maar weer.quote:Op woensdag 25 september 2013 16:39 schreef Zelva het volgende:
[..]
Het belang van de reiziger doet er bij de OV-chipkaart toch niet toe.
Vraag dus niet echt of het wel wordt gedeclareerd maar of er iemand ervaring mee heeft en hoe lang het dan duurt, kan namelijk zowat echt geen 15 werkdagen 40 euro voorschieten.quote:Wat te doen bij een defecte OV-chipkaart:
Laat uw kaart bij de NS-balie controleren >> gedaan, hij was kapot
De baliemedewerker vertelt u wat u moet doen om weer te kunnen reizen >> Nieuwe aanvragen
NS-vervoerbewijzen die zijn gekocht in afwachting van uw vervangende kaart, kunt u vanaf dag 1 bij NS declareren >> Akkoord en duidelijk
als de apparaten niet reageren zou ik denken aan een defecte kaartquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 09:01 schreef Seconde het volgende:
Hallo, ik wou zonet inchecken bij het station maar het apparaat gaf geen gehoor en ook op de display verscheen niets. Ik ging naar zon OVchipkaart oplaadding en die zei dat mijn kaart onleesbaar is. Kan ik hieruit opmaken dat mijn OV kapot is? Ik las op internet dat hij ook geblokkeerd kan worden na te vaak vergeten om uit te checken, dat overkomt me ook vaak genoeg namelijk. Maar nu is de vraag, geblokkeerd of kapot? Want hij ziet er nog gewoon normaal uit.
Welkom. Dit gebeurd om de haverklap volgens een medewerkers van de NS-servicedesk. Lekker 11 euro overharken naar TLS voor een vervangende kaart. Nazi's.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 09:01 schreef Seconde het volgende:
Hallo, ik wou zonet inchecken bij het station maar het apparaat gaf geen gehoor en ook op de display verscheen niets. Ik ging naar zon OVchipkaart oplaadding en die zei dat mijn kaart onleesbaar is. Kan ik hieruit opmaken dat mijn OV kapot is? Ik las op internet dat hij ook geblokkeerd kan worden na te vaak vergeten om uit te checken, dat overkomt me ook vaak genoeg namelijk. Maar nu is de vraag, geblokkeerd of kapot? Want hij ziet er nog gewoon normaal uit.
En hoe zal ik moeten reizen in de tussentijd, moet heel wat afstanden maken per dag. Heb me vandaag al ziek gemeld, kan dat niet weer doen .quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 10:31 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Welkom. Dit gebeurd om de haverklap volgens een medewerkers van de NS-servicedesk. Lekker 11 euro overharken naar TLS voor een vervangende kaart. Nazi's.
Kaartjes kopen in de automaat.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 10:36 schreef Seconde het volgende:
[..]
En hoe zal ik moeten reizen in de tussentijd, moet heel wat afstanden maken per dag. Heb me vandaag al ziek gemeld, kan dat niet weer doen .
Kaartjes kopen en die bewaren om te declareren.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 10:36 schreef Seconde het volgende:
[..]
En hoe zal ik moeten reizen in de tussentijd, moet heel wat afstanden maken per dag. Heb me vandaag al ziek gemeld, kan dat niet weer doen .
Word dat vergoed? Leuk zon studentenovquote:
Ja, tenzij er zichtbare schade is.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 10:37 schreef Seconde het volgende:
[..]
Word dat vergoed? Leuk zon studentenov
Dan kan je de 11 euro en je reiskosten gewoon declareren.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 10:46 schreef Seconde het volgende:
Men OV ziet er gewoon nog als normaal uit. Waar kan ik een nieuwe OV aanvragen?
NA uitchecken moest je nog een trein halen?quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 22:49 schreef d4v1d het volgende:
Had geen tijd verder om na te vragen bij de balie, ik moest de trein nog halen enzo.
Ik was voor een papieren kaartje gegaan.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 23:12 schreef mschol het volgende:
[..]
NA uitchecken moest je nog een trein halen?
Volgens mij niet nee, alleen de laatste 20 kan je bij een automaat uitdraaien. Misschien bij de vervoerder ?quote:Op dinsdag 12 november 2013 22:53 schreef Semisane het volgende:
Allo,
Vast dat dit al vaker is langsgekomen, maar mijn vriend heeft een persoonlijke ov-kaart en gebruikt deze strikt voor zijn werk. Nu willen we een overzicht hebben van alle reis-transacties. Enkel hebben we de ov-kaart niet meteen geregistreerd en dat houd in dat reizen van voor de registratie niet op het overzicht staan. (Persoonlijk vind ik dit echt een cluster-fuck van jewelste want waarom bewaren ze die reisgegevens dan?!?)
Anyhoe, is het toch op één of andere manier mogelijk om alle gemaakte reis-transacties op een overzicht te krijgen van die ov-kaart club?
Sort of. Denk ik.quote:Op dinsdag 12 november 2013 22:53 schreef Semisane het volgende:
Allo,
Vast dat dit al vaker is langsgekomen, maar mijn vriend heeft een persoonlijke ov-kaart en gebruikt deze strikt voor zijn werk. Nu willen we een overzicht hebben van alle reis-transacties. Enkel hebben we de ov-kaart niet meteen geregistreerd en dat houd in dat reizen van voor de registratie niet op het overzicht staan. (Persoonlijk vind ik dit echt een cluster-fuck van jewelste want waarom bewaren ze die reisgegevens dan?!?)
Anyhoe, is het toch op één of andere manier mogelijk om alle gemaakte reis-transacties op een overzicht te krijgen van die ov-kaart club?
Dat was bij mij wel het geval ja. Had hem binnen 3 dagen.quote:Op maandag 13 januari 2014 17:35 schreef Warren het volgende:
Vandaag kwam ik er achter dat mijn persoonlijke OV chipkaart morgen verloopt. Meteen een nieuwe aangevraagd, maar er staat dat ik hem binnen 7 dagen binnen heb. Gaat het in de praktijk niet sneller? Ik heb hem dit weekend al nodig eigenlijk...
Goed dat ik dit lees, die van mij verloopt ook binnenkort, had ik helemaal niet aan gedacht.quote:Op maandag 13 januari 2014 17:35 schreef Warren het volgende:
Vandaag kwam ik er achter dat mijn persoonlijke OV chipkaart morgen verloopt. Meteen een nieuwe aangevraagd, maar er staat dat ik hem binnen 7 dagen binnen heb. Gaat het in de praktijk niet sneller? Ik heb hem dit weekend al nodig eigenlijk...
quote:Proef met achteraf betalen met de OV-chipkaart voor consumenten
Vanaf vandaag start in Rotterdam een pilot waarbij reizigers van RET achteraf een rekening ontvangen voor hun reiskosten. Tijdens de pilot, die een half jaar duurt, gebruiken steeds meer reizigers de verschillende extra mogelijkheden die achteraf betalen biedt. Als deze pilot succesvol is, biedt RET deze mogelijkheid na deze zes maanden aan alle klanten.
Ook kan Trans Link Systems (TLS) dan andere OV-bedrijven ondersteunen bij deze manier van betalen. Daarnaast biedt de techniek van achteraf betalen veel mogelijkheden voor de toekomst van de OV-chipkaart.
In de afgelopen maanden werd de mogelijkheid tot achteraf betalen getest met RET-medewerkers. Het komende half jaar testen en verbeteren RET en TLS samen met honderden reizigers de nieuwe mogelijkheid tot achteraf betalen van het openbaar vervoer. Voor deze pilot is de RET op zoek naar reizigers die met een persoonlijke OV-chipkaart op saldo reizen. Zij kunnen zich aanmelden op www.ret.nl/abc.
Als zij in aanmerking komen voor de proef, krijgen ze achteraf een factuur toegestuurd voor hun reizen. Op deze factuur zijn onder andere de gemiste check-uits zichtbaar, die makkelijk zelf online hersteld kunnen worden. Daardoor is achteraf betalen een goed betaalalternatief voor blinden en slechtzienden.
Ook kunnen straks op één factuur de reizen van het hele gezin vermeld worden en maakt de techniek het mogelijk aanvullende OV-diensten, zoals fietskluizen en OV-fiets, achteraf te betalen. Ongeveer de helft van alle reizigers in het openbaar vervoer in de regio Rotterdam reist op saldo. Deze reizigers krijgen in de toekomst de keuze of zij hun reizen bij de RET voor- of achteraf willen betalen.
Zakelijke reizigers kunnen al op rekening reizen. In november werd de Blije Reizigersprijs op het jaarcongres van Railforum uitgereikt. Het reizen op rekening voor de zakelijke markt greep toen naast de prijs. De jury moedigde OV-bedrijven toen aan om reizen op rekening onder consumenten uit te rollen. RET is het eerste vervoersbedrijf die daarmee aan de slag gaat.
quote:De ov-poortjes op NS-stations moeten open blijven. Ook niet-reizigers moeten op de treinstations kunnen komen, zeggen Kamerleden donderdag van PvdA en VVD tegen RTL Nieuws.
Foto: ANP
De NS wil de poortjes op stations sluiten om zwartrijden tegen te gaan. Als dat gebeurt, kunnen alleen mensen met een ov-chipkaart het station nog betreden.
"Maar als je je oma op de trein wil zetten of van het station wil halen, dan moet je ook gewoon het station op kunnen", zegt PvdA-Kamerlid Duco Hoogland tegen RTL Nieuws.
M'n vader gaat nooit met het OV. Dan zou hij voor die ene keer dat hij mij op de trein zet of ophaalt een kaart moeten aanschaffen. Het is gewoon omslachtig.quote:Op donderdag 6 maart 2014 09:50 schreef Me_Wesley het volgende:
Overigens kan je gewoon in- en uitchecken op hetzelfde station, kost je niks.
Dan wacht hij toch bij de poortjes op je?quote:Op donderdag 6 maart 2014 09:55 schreef CherryLips het volgende:
[..]
M'n vader gaat nooit met het OV. Dan zou hij voor die ene keer dat hij mij op de trein zet of ophaalt een kaart moeten aanschaffen. Het is gewoon omslachtig.
Vorige week reisde ik trouwens met zo'n kaart van de spoordeelwinkel. Zijn bijna alle poortjes op het station dicht. We hebben moeten zoeken naar dat ene poortje dat wel openstondwe dachten echt even dat we er niet uit konden.
Dit dus.quote:Op donderdag 6 maart 2014 09:58 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Dan wacht hij toch bij de poortjes op je?
Ja, en meelopen tot aan de gate is ook leuker, maar toch moet je op de luchthaven ook al bij de terminal afscheid nemen.quote:Op donderdag 6 maart 2014 10:00 schreef CherryLips het volgende:
Ja gezelligik weet niet, op het perron afscheid nemen of iemand opwachten is toch leuker dan op het parkeerterrein.
Genoeg stations waar je gewoon in (een gedeelte van) de stationshal kan komen zonder dat je door de poortjes moet. Niet zo janken zeg.quote:Op donderdag 6 maart 2014 10:00 schreef CherryLips het volgende:
Ja gezelligik weet niet, op het perron afscheid nemen of iemand opwachten is toch leuker dan op het parkeerterrein.
Dat betwijfel ik. Genoeg vrouwen die ik hier niet over hoor janken.quote:Op donderdag 6 maart 2014 10:09 schreef CherryLips het volgende:
Het zal wel komen doordat ik een vrouw ben ofzo
Je moest er vroeger zelfs speciaal een kaartje voor kopen:quote:Op donderdag 6 maart 2014 10:30 schreef Me_Wesley het volgende:
Overigens was het in de tijd van de papieren kaartjes ook al verboden om op het perron te komen zonder geldig vervoersbewijs. De controlemogelijkheden zijn alleen beter geworden met de komst van poortjes.
En er 20 euro opzetten.quote:Op donderdag 6 maart 2014 09:55 schreef CherryLips het volgende:
[..]
M'n vader gaat nooit met het OV. Dan zou hij voor die ene keer dat hij mij op de trein zet of ophaalt een kaart moeten aanschaffen.
in Rotterdam ligt de oude tunnel er ook nog, waar je doorheen kan naar de andere kant zonder door poortjes te moeten.quote:Op donderdag 6 maart 2014 14:29 schreef macca728 het volgende:
Het is in bepaalde stations natuurlijk wel vervelend voor de voetgangers die van de ene naar de andere kant moeten, Rotterdam, Den Haag, Leiden, AMsterdam bv
Ja kan, maar in veel gevallen is het erg onhandig.quote:Op donderdag 6 maart 2014 23:12 schreef Tokus het volgende:
[..]
in Rotterdam ligt de oude tunnel er ook nog, waar je doorheen kan naar de andere kant zonder door poortjes te moeten.
Maar waarom moet de belastingbetaler daarvoor opdraaien?quote:Op vrijdag 7 maart 2014 06:21 schreef Me_Wesley het volgende:
Maar ik vind het niet raar dat de NS toegang tot haar perrons alleen voor reizigers toegankelijk wil maken.
Het zorgt voor minder overlast, meer overzicht, en een veel hogere drempel voor zwartrijders.
Is dat zo dan?quote:Op vrijdag 7 maart 2014 22:27 schreef Zelva het volgende:
[..]
Maar waarom moet de belastingbetaler daarvoor opdraaien?
Heb je daar een bron voor?quote:
Dat is toch algemeen bekend ? NS kreeg honderden miljoenen om overal poortjes neer te zetten. Ze kwamen nog in opspraak ook omdat ze dat geld opeens kwijt waren (lees ergens anders voor hebben gebruikt)quote:Op zaterdag 8 maart 2014 08:31 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Heb je daar een bron voor?
Dat zou wel raar zijn, lijkt mij dat de NS daarvoor opdraait, maar staat verder los van de discussie of perrons voor iedereen toegankelijk moeten zijn.
Ik neem aan dat je met die passagekaart niet op een ander station uit kan checken. Alhoewelje dan de smoes kan gebruiken dat je je oov-chipkaart in de trein bent verloren, idd.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 10:12 schreef macca728 het volgende:
Gemeenten zijn ook wakker geworden, Sittard, Oss, Amersfoort, Goes, Zwolle en Gouda overwegen ook naar de rechter te stappen als Leiden succes heeft.
In Amsterdam wordt er een aparte tunnel gebouwd (kost weer klauwen met geld) en Schiphol wordt niet afgesloten omdat Schiphol zelf eigenaar is van het station.
NS zegt dat mensen een gratis passagekaart kunnen gaan halen uit de automaten, waardoor volgens gemeenten het zwartrijden net zo makkelijk blijft als nu.
Dan stap je uit bij een station zonder poortjes of je loopt gewoon achter iemand anders naar buiten.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 10:58 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je met die passagekaart niet op een ander station uit kan checken. Alhoewelje dan de smoes kan gebruiken dat je je oov-chipkaart in de trein bent verloren, idd.
Beste zou in dat opzicht zijn de poortjes bij de perrons zelf te plaatsen, maar dat zal te duur zijn.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 11:07 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dan stap je uit bij een station zonder poortjes of je loopt gewoon achter iemand anders naar buiten.
Gemeente Amersfoort vind het ook geen oplossing omdat de kaart maar een kwartier gebruikt kan worden en er bv een nu nog goed lopend restaurant bevindt binnen het poortjesgebied.
Het is gewoon krom als je als gemeente en NS een stationsgebied ontwikkelt en vervolgens 1 partij de toegang/doorgang daartoe blokkeert voor veel mensen, waardoor al die investeringen in feite ook voor niets zijn geweest.
hoezo is dat duur(der) dan de poortjes plaatsen wat ze nu doen?quote:Op zaterdag 8 maart 2014 11:11 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Beste zou in dat opzicht zijn de poortjes bij de perrons zelf te plaatsen, maar dat zal te duur zijn.
Ja dat lijkt mij ook, de poortjes heb je al, gewoon verplaatsen. In Londen staan de poortjes ook op het perron.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 11:39 schreef mschol het volgende:
[..]
hoezo is dat duur(der) dan de poortjes plaatsen wat ze nu doen?
mits goed geplaatst heb je zelfs minder poortjes nodig en is het dus alleen maar goedkoper..
Gast, als je bijvoorbeeld in Leiden poortjes bij elke ingang van alle perrons moet zetten, heb je een stuk meer poortjes nodig dan alleen bij de in- en uitgang van het station.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 11:39 schreef mschol het volgende:
[..]
hoezo is dat duur(der) dan de poortjes plaatsen wat ze nu doen?
mits goed geplaatst heb je zelfs minder poortjes nodig en is het dus alleen maar goedkoper..
Hoeveel poortjes staan er al niet man bij de in en uitgang ? Bij de meeste stations heb je maar 2 perrons, ga bij Rotterdam Lombardijen kijken, daar staan minstens 20 poortjes, bij de perrons heb je aan de helft genoeg. Gewoon herverdelen.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 11:46 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Gast, als je bijvoorbeeld in Leiden poortjes bij elke ingang van alle perrons moet zetten, heb je een stuk meer poortjes nodig dan alleen bij de in- en uitgang van het station.
NIet lullig bedoeld maar.. hadden ze dat 5 jaar geleden niet kunnen verzinnen ? De plaatsing van de poortjes is nu niet bepaald nieuw.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 11:54 schreef macca728 het volgende:
En juist in Leiden zijn ze fel gekant, omdat de doorgang essentieel is daar, net als in een aantal andere gemeenten.
http://www.telegraaf.nl/b(...)r_ov-poortjes__.html
Ja dat is ook belachelijk, in 2011 zou de gemeente al actie ondernemen daartegen.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 12:22 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
NIet lullig bedoeld maar.. hadden ze dat 5 jaar geleden niet kunnen verzinnen ? De plaatsing van de poortjes is nu niet bepaald nieuw.
Als je logisch nadenkt is er bij een centraal checkpoint met poortjes altijd minder poortjes nodig dan met poortjes bij perrons. Tenzij het station meer in- en uitgangen heeft dan ingangen van perrons, natuurlijk.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 11:50 schreef macca728 het volgende:
[..]
Hoeveel poortjes staan er al niet man bij de in en uitgang ? Bij de meeste stations heb je maar 2 perrons, ga bij Rotterdam Lombardijen kijken, daar staan minstens 20 poortjes, bij de perrons heb je aan de helft genoeg. Gewoon herverdelen.
Nee je kan inderdaad beter aparte tunneltjes gaan bouwen...
Of je bij de ingang heel veel poortjes naast elkaar wil ivm doorstroming en bij de perrons wil volstaan met 1 of 2.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 12:37 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Als je logisch nadenkt is er bij een centraal checkpoint met poortjes altijd minder poortjes nodig dan met poortjes bij perrons. Tenzij het station meer in- en uitgangen heeft dan ingangen van perrons, natuurlijk.
Je hoeft nooit meer poortjes bij de ingang te hebben dan de som van alle poortjes bij de perrons. Zeker niet omdat lang niet alle perrons tegelijk in gebruik zijn.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 12:39 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Of je bij de ingang heel veel poortjes naast elkaar wil ivm doorstroming en bij de perrons wil volstaan met 1 of 2.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |