Pasje werkt dmv Near Field Technologie. Dit kan ook in andere pasjes zitten. Je kan het evt zelf testen dmv met een smartphone die NFC ondersteund daar een NFC app opzetten en dan kaarten ertegenaan houden, mijn telefoon trilt altijd als ik hem op mijn portomonnee leg wanneer NFC aanstaatquote:Op maandag 18 februari 2013 17:13 schreef Rimpels het volgende:
Even iets heel anders.. ^^
Ik maak al jaren gebruik van mn OV-chipkaart, maar sinds kort kan ik niet meer gewoon m'n OV in m'n portemonnee laten zitten met inchecken... Dan komt er iets voor van 'houdt maximaal 1 kaart voor de lezer' ofzo... Terwijl ik dat eerder nooit had, en anderen kunnen wel gewoon hun kaart ervoor houden vanuit hun portemonnee...
Beetje raar dus... Kan dat liggen aan een bankpasje die aan de achterkant ergens in m'n portemonnee zit ofzo? Of zijn er misschien mensen met hetzelfde rare geval die weten hoe dat kan? Ik hield hem gewoon altijd voor het paaltje, met alleen een plastic doorzichtig 'folie' ervoor...
Whaha, dat is echt bizar zegquote:Op woensdag 20 februari 2013 19:28 schreef nodig het volgende:
[..]
Pasje werkt dmv Near Field Technologie. Dit kan ook in andere pasjes zitten. Je kan het evt zelf testen dmv met een smartphone die NFC ondersteund daar een NFC app opzetten en dan kaarten ertegenaan houden, mijn telefoon trilt altijd als ik hem op mijn portomonnee leg wanneer NFC aanstaat
herkenbaar..quote:Op donderdag 7 maart 2013 11:55 schreef Zelva het volgende:
Gisteren naar een concert in de Boerderij te Zoetermeer geweest en de laatste reismogelijkheid per OV teruggedaan.
Vlak naast de Boerderij ligt het metrostation of Randstadrailstation of whatever Voorweg Laag/Voorweg Hoog. Echt geen klein gebouwtje, maar op het hele station is geen enkele oplaadautomaat te vinden.
't Is dat ik toevallig nog een positief saldo op mijn shitkaart had, anders ben je verplicht om zwart te rijden.
Dat is een goede vraag. Ben je dan niet verplicht uit te checken als je terug reist ?quote:Op donderdag 7 maart 2013 12:21 schreef fespo het volgende:
even een situatie schets.
ik ging van de week met de trein van Amsterdam naar Utrecht centraal.
Daar ben ik overgestapt op de trein naar een kleiner plaatsje boven Utrecht centrum.
in Utrecht ben ik uitgecheckt en direct weer ingecheckt omdat ik een andere trein pakte.
ik wist niet dat dit niet nodig was.
mijn vraag is nu was ik goedkoper uit geweest zonder in utrecht uit te checken? (omdat de afstand van Amsterdam naar het plaatsje korter is dan Utrecht centraal.
In Utrecht staan ze inderdaad ver daarom vroeg ik het aan mijn vrienden. tevens moet je een paar minuten wachten tot je weer incheckt.quote:Op donderdag 7 maart 2013 12:25 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat is een goede vraag. Ben je dan niet verplicht uit te checken als je terug reist ?
Als ik van Den Haag HS naar Rotterdam CS gaat en vervolgens naar Schiedam, moet ik dan uitchecken en weer inchecken ? Lijkt me erg onhandig aangezien de lezers aan het begin van het station staan.
Bij Utrecht staan ze nog verder.
Dat laatste kan niet. Dan rij je zwart.quote:Op donderdag 7 maart 2013 12:27 schreef fespo het volgende:
[..]
In Utrecht staan ze inderdaad ver daarom vroeg ik het aan mijn vrienden. tevens moet je een paar minuten wachten tot je weer incheckt.
edit.
een bijna zelfde soort situatie zou zijn dan je van Groningen naar Maastricht met de trein gaat en vervolgens direct weer terug gaat. en dus zowel in- als uitcheckt in Groningen.
Waarom zouden ze ? Ze weten toch niet dat je in CS ben ingestapt ?quote:Op vrijdag 8 maart 2013 22:41 schreef glaba het volgende:
Kan je voor 4 uur s nachts bij een station inchecken (bv Rotterdam blaak) en dan naar Rotterdam centraal met de auto een trein van 4.30 pakken? Of doen de conducteurs moeilijk?
wat is het nut van zo'n actie?quote:Op vrijdag 8 maart 2013 22:41 schreef glaba het volgende:
Kan je voor 4 uur s nachts bij een station inchecken (bv Rotterdam blaak) en dan naar Rotterdam centraal met de auto een trein van 4.30 pakken? Of doen de conducteurs moeilijk?
zij kunnen zien wanneer je ingecheckt bent, een simpel reken sommetje leert dan of jij überhaupt op die trein kan hebben gezeten i guess?quote:Op vrijdag 8 maart 2013 23:39 schreef macca728 het volgende:
[..]
Waarom zouden ze ? Ze weten toch niet dat je in CS ben ingestapt ?
Kan maar je hoeft toch niet gelijk te vertrekken als je incheckt ? Er kunnen zoveel redenen zijn dat jij nog wacht.quote:Op zaterdag 9 maart 2013 00:38 schreef mschol het volgende:
[..]
zij kunnen zien wanneer je ingecheckt bent, een simpel reken sommetje leert dan of jij überhaupt op die trein kan hebben gezeten i guess?
om 4:00 's nachts heb je niet de treinen voor het oprapen..quote:Op zaterdag 9 maart 2013 00:41 schreef macca728 het volgende:
[..]
Kan maar je hoeft toch niet gelijk te vertrekken als je incheckt ? Er kunnen zoveel redenen zijn dat jij nog wacht.
quote:Dubbel opstaptarief op het spoor opgelost
Vanaf 20 maart is het dubbel opstaptarief voor de twee resterende groepen reizigers opgelost; voor reizigers met een Studentenreisproduct en reizigers die overstappen op de stations Leeuwarden, Groningen, Groningen Europapark en Zwolle. Toch kan een reis met de OV-chipkaart nog steeds duurder uitvallen dan een reis met een papieren treinkaartje.
Daarom is op aandringen van Arriva, Veolia, Connexxion en Syntus het papieren treinkaartje met korting nog niet afgeschaft. Dat was aanvankelijk wel de bedoeling. De regionale vervoerders maakte echter bezwaar, omdat de gevolgen voor de reiziger onvoldoende in beeld waren gebracht.
Lange reizen duurder
Bij het papieren treinkaartje geldt voor alle vervoerders hetzelfde tariefsysteem, met een maximum tarief voor lange reizen. Voor reizen met de OV-Chipkaart ontbreekt er een landelijk tariefsysteem. NS hanteert hetzelfde tarief als bij het papieren treinkaartje, maar op regionale spoorlijnen gelden andere tarieven. Daardoor kan het gebeuren dat een klant bij NS eerst het maximale tarief betaald en vervolgens bij een andere vervoerder op een regionale spoorlijn opnieuw moet gaan betalen voor elke afgelegde kilometer.
Tijdelijk voordeel voor studenten
Het vervallen van het dubelle opstaptarief heeft voor studenten tijdelijk een extra voordeel. Studenten die reizen met een Studentenreisproduct betalen in de periode dat ze met korting reizen tijdelijk geen opstaptarief als zij overstappen van trein naar bus, tram of metro bij de vervoerders GVB, RET en HTM en Connexxion. Bij de genoemde vervoerders moet de software nog worden aangepast, wat naar verwachting een aantal maanden in beslag neemt. Na aanpassing betalen studenten gewoon weer het reguliere opstaptarief bij het overstappen naar de genoemde stads- en streekvervoerders, net zoals de andere reizigers.
Kan toch niet ? Je kan het checken bij een automaat of op internet als de kaart geregistreerd is maar volgens mij kan het niet, na inchecken check je altijd uit bij NS.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 20:44 schreef hmmmz het volgende:
Ik heb laatst per ongeluk dubbel ingecheckt op station zuid in Amsterdam. Volgens mij ben ik daardoor 20 euro kwijtgeraakt, weet iemand hoe dit zit?
Ik wilde inchecken op amsterdam zuid en dat deed ik. Vriend van me had problemen met z'n ov kaart dus die ging een kaartje kopen bij de automaat en ik liep mee. Paar minuten later heb ik mijn ov kaart weer ingecheckt en zijn we in de trein gaan zitten. Op de plek van bestemming ben ik weer uitgecheckt. Nu vraag ik me af of ik door het dubbele inchecken 20 euro kwijt ben geraakt?quote:Op zaterdag 4 mei 2013 20:58 schreef macca728 het volgende:
[..]
Kan toch niet ? Je kan het checken bij een automaat of op internet als de kaart geregistreerd is maar volgens mij kan het niet, na inchecken check je altijd uit bij NS.
Zo te zien wel maar echt raar. Dat moet volgens mij niet kunnen maar blijkbaar kan het dus wel.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 21:01 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Ik wilde inchecken op amsterdam zuid en dat deed ik. Vriend van me had problemen met z'n ov kaart dus die ging een kaartje kopen bij de automaat en ik liep mee. Paar minuten later heb ik mijn ov kaart weer ingecheckt en zijn we in de trein gaan zitten. Op de plek van bestemming ben ik weer uitgecheckt. Nu vraag ik me af of ik door het dubbele inchecken 20 euro kwijt ben geraakt?
Uit mijn overzicht:
01-05-2013 Check-uit 00:12 Hertogenbosch ('s) bij NS
Check-in Amsterdam Zuid bij NS
Product: Reizen op Saldo NS Vol tarief
Ritprijs ¤ 13,60 (instaptarief ¤ 20,00 - niet verreisd ¤ 6,40) 6,40
30-04-2013 Check-in 23:03 Amsterdam Zuid bij NS -20,00
30-04-2013 Saldo automatisch opgeladen 20,00
30-04-2013 Check-in 23:00 Amsterdam Zuid bij NS -20,00
30-04-2013 Saldo automatisch opgeladen 20,00
Weer wat geleerd. Echt bizar weer dat dat kan. Alleen in Nederland. En ja bij de NS moet je weer bellen (wat ook geld kost) Ipv dat ze gewoon een restitutieformulier online zetten.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 21:20 schreef hmmmz het volgende:
Lees hier http://forum.nsstress.nl/read.php?1,112499,112499,quote=1 dat er blijkbaar poortjes zijn waarop je alleen kan in- of uitchecken en dat dubbel inchecken je het opstaptarief kost. Ga maandag wel even bellen met de NS zodat ik m'n geld terug krijg.
quote:Scholieren duurder uit met OV-Chipkaart
Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) en staatssecretaris Dekker (Onderwijs) moeten met spoed om de tafel met vervoerders, provincies en scholen over het scholierenvervoer in het komend schooljaar. Deze oproep doen Tweede Kamerleden Carla Dik-Faber en Joël Voordewind in Kamervragen naar aanleiding van de forse tariefstijgingen die het komend schooljaar worden doorgevoerd.
Dik-Faber: “Ik ben geschrokken van de klachten van scholen uit het hele land. De gesprekken met vervoerders verlopen stroef of vinden zelfs helemaal niet plaats, terwijl scholen grote klanten zijn waar de OV-sector juist blij mee zou moeten zijn. We willen niet dat scholieren de dupe worden.”
Apart abonnement
Tot nu toe hadden veel scholen grootverbruikerscontracten. Zij kregen extra korting in ruil voor het overnemen van een stuk administratie van de vervoerders. Deze contracten worden echter in veel regio’s straks niet meer geboden. Dik-Faber: “Sommige scholen krijgen dan te maken met 4 provincies en 3 vervoerders. Leerlingen die pech hebben en met meerdere vervoerders reizen moeten straks voor elke vervoerder een apart abonnement op hun OV-chipkaart hebben. Zij zijn daardoor fors duurder uit. Gezinnen worden hiermee onnodig op kosten gejaagd.”
Komend schooljaar
De ChristenUnie heeft eerder dit voorjaar al Kamervragen over de kwestie gesteld. Toen gaven de bewindslieden aan dat vervoerders en overheden tot afspraken en oplossingen moeten komen en dat zij moeten zorgen dat scholen wegwijs worden gemaakt in de vele abonnementen. Voordewind: “Wij hebben helaas geconstateerd dat beide niet gebeurd is. Scholen worden van het kastje naar de muur gestuurd voor een goed abonnementsadvies en zien tarieven met tientallen procenten stijgen. De tijd dringt, want het komend schooljaar komt er aan.”
Landelijk kortingsproduct
Formeel zijn de provincies verantwoordelijk voor de OV-tarieven, maar de staatssecretaris heeft inmiddels erkend dat er meer harmonisatie nodig is van de abonnementen. Dik-Faber: “Een goede oplossing zou wellicht een landelijk kortingsproduct voor scholieren kunnen zijn, maar het is nog steeds niet duidelijk of dit het komend schooljaar beschikbaar komt.”
het is een landelijk systeem geworden, maar op de achtergrond zijn het nog steeds tig verschillende systemen naast elkaar.. wat weer komt door verschillende vervoerders die allemaal hun eigen stukje geld willen hebbenquote:Op dinsdag 11 juni 2013 10:20 schreef gebrokenglas het volgende:
Wat een debiel gedoe toch. Het zou toch 1 landelijk systeem worden, makkelijk en overzichtelijk?
Moet je dit eens zien....
Er is ook één kaart voor Nederland, maar de (regionale) vervoerders hebben (helaas) hun eigen kortingskaarten.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 10:20 schreef gebrokenglas het volgende:
Wat een debiel gedoe toch. Het zou toch 1 landelijk systeem worden, makkelijk en overzichtelijk?
Moet je dit eens zien....
Gewoon alles onder 1 vervoerder brengen, onder de staat. We zien waar concurrentie toe geleid heeft, forse prijsverhogingen en een service van niets. Dat systeem van jou hadden we hiervoor al en dat heette de strippenkaart !quote:Op dinsdag 11 juni 2013 10:29 schreef mschol het volgende:
[..]
het is een landelijk systeem geworden, maar op de achtergrond zijn het nog steeds tig verschillende systemen naast elkaar.. wat weer komt door verschillende vervoerders die allemaal hun eigen stukje geld willen hebben
ik zou de verdeel sleutel: geld/alle vervoerders = geld per vervoerder een stuk beter vinden, dan kan je pas echt spreken van 1 systeem
Er wordt toch 10 euro of 20 euro borg afgeschreven dan ben je toch duurder uit als je niet uitcheckt. Vooral bij lange reizen wordt het lucratief om vergeten uit te checken.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 16:46 schreef macca728 het volgende:
Meest gekke is dat je in bepaalde gevallen goedkoper uit bent met losse kaartjes of vergeten uit te checken.
vb van Rotterdam Zuidplein naar Den Haag cs met de Randstadrail betaalde ik 4,32.
Volgende keer vergeet ik maar uit te checken, kost het minder.
4 euro maar, het is een metro.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 16:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Er wordt toch 10 euro of 20 euro borg afgeschreven dan ben je toch duurder uit als je niet uitcheckt. Vooral bij lange reizen wordt het lucratief om vergeten uit te checken.
Kaart wordt na een aantal (8?) keer geblokkeerd.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 16:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Er wordt toch 10 euro of 20 euro borg afgeschreven dan ben je toch duurder uit als je niet uitcheckt. Vooral bij lange reizen wordt het lucratief om vergeten uit te checken.
dat is volgens mij eerder 3 tot 5 keerquote:Op dinsdag 11 juni 2013 17:13 schreef Aether het volgende:
[..]
Kaart wordt na een aantal (8?) keer geblokkeerd.
Gelukt?quote:Op zaterdag 4 mei 2013 21:20 schreef hmmmz het volgende:
Lees hier http://forum.nsstress.nl/read.php?1,112499,112499,quote=1 dat er blijkbaar poortjes zijn waarop je alleen kan in- of uitchecken en dat dubbel inchecken je het opstaptarief kost. Ga maandag wel even bellen met de NS zodat ik m'n geld terug krijg.
Dan laat ik hem gewoon deblokkeren, niet mijn schuld dat ik zo vergeetachtig ben haha.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 17:14 schreef mschol het volgende:
[..]
dat is volgens mij eerder 3 tot 5 keer
Elke keer, veel succes klinkt als een supergoed plan.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 17:45 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dan laat ik hem gewoon deblokkeren, niet mijn schuld dat ik zo vergeetachtig ben haha.
Ik heb het nog nooit meegemaakt en mijn moeder is het wel 4/5 gebeurt, niets aan de hand.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 17:55 schreef Dos37 het volgende:
[..]
Elke keer, veel succes klinkt als een supergoed plan.
en kost het geld om te laten deblokkeren ?quote:Op dinsdag 11 juni 2013 18:01 schreef Me_Wesley het volgende:
Het gaat om 12 onvolledige transacties.
Neu, even langs zo een loket gaan.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 18:11 schreef macca728 het volgende:
[..]
en kost het geld om te laten deblokkeren ?
Ja, NS keek het na in het systeem en ging het terugstorten, stond een paar weken later op mijn rekening.quote:
Je kunt het zien op het schermpje van het poortje. Bij een poortje staat er als je richting het perron gaat "Inchecken", en aan de andere kant "Uitchecken". Bij een paal staat er "In- & Uitchecken". Dat wist ik ook niet, totdat ik een keer vergat uit te checken op een station met alleen poortjes, en toen ik me dat realiseerde even terugliep, om vervolgens aan de verkeerde kant van het poortje weer in te checken. Overigens heb ik wel het geld teruggekregen na het indienen van een klacht bij de klantenservice van NS.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 21:32 schreef macca728 het volgende:
[..]
Weer wat geleerd. Echt bizar weer dat dat kan. Alleen in Nederland.
Mansveld.quote:Geen centrale ov-chipkaartautoriteit
Toegevoegd: dinsdag 9 jul 2013, 08:50
Update: dinsdag 9 jul 2013, 10:33
Er komt voorlopig geen overkoepelende organisatie waar reizigers terechtkunnen met vragen en klachten over de ov-chipkaart. De commissie-Meijdam die zo'n autoriteit probeerde op te richten is daar niet in geslaagd.
Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur had de commissie gevraagd om een besluitvormend orgaan op te richten waarin alle ov-bedrijven vertegenwoordigd waren. Dat orgaan zou bijvoorbeeld slagvaardig problemen met de ov-chipkaart moeten oplossen.
Eigenbelang
De ov-bedrijven hebben volgens commissievoorzitter Henry Meijdam gekozen voor een overlegplatform zonder besluitbevoegdheid. Dat houdt in dat alle partijen het eens moeten zijn voordat bijvoorbeeld systeemfouten met de ov-chipkaart worden opgelost, zegt Meijdam. Als ze het niet eens worden, dan komt er een gesprek met de staatssecretaris en als ook dat niets oplevert dan moet er volgens Meijdam een wet komen.
De commissievoorzitter is teleurgesteld dat er geen besluitvormend orgaan komt. "Ik denk dat het belangrijk is dat reizigers een duidelijk loket hebben waar ze terecht kunnen met hun vragen en waar ook besloten kan worden wat voor oplossing verstandig is."
Meijdam kwam in juni 2011 al met het plan voor een ov-autoriteit. Sindsdien zijn er gesprekken geweest met overheden en ov-bedrijven, maar die handelden vaak uit eigenbelang, zegt Meijdam: "Ik denk dat partijen de risico's dat anderen over hun portemonnee en over hun gedrag gingen besluiten toch zo groot vonden dat ze liever zelf aan de knoppen bleven zitten."
quote:Bus en tram in heel Nederland fors duurder geworden
Vrijwel in heel Nederland zijn de tarieven voor de bus en tram de afgelopen jaren fors duurder geworden. Het streekvervoer rondom Den Haag spant de kroon met een prijsstijging van 47,4 procent in twee jaar. Maar ook in Amsterdam (+38,1%) en de rest van Noord-Holland (+27,6%) is de kilometerprijs voor de bus en tram fors gestegen. Dat meldt Treinreiziger.nl tegenover RTL Nieuws.
[...]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |