Hij geeft het toch zelf al aanquote:Op maandag 18 februari 2013 17:13 schreef Rimpels het volgende:
Even iets heel anders.. ^^
Ik maak al jaren gebruik van mn OV-chipkaart, maar sinds kort kan ik niet meer gewoon m'n OV in m'n portemonnee laten zitten met inchecken... Dan komt er iets voor van 'houdt maximaal 1 kaart voor de lezer' ofzo... Terwijl ik dat eerder nooit had, en anderen kunnen wel gewoon hun kaart ervoor houden vanuit hun portemonnee...
Beetje raar dus... Kan dat liggen aan een bankpasje die aan de achterkant ergens in m'n portemonnee zit ofzo? Of zijn er misschien mensen met hetzelfde rare geval die weten hoe dat kan? Ik hield hem gewoon altijd voor het paaltje, met alleen een plastic doorzichtig 'folie' ervoor...
quote:BREDA - De NS moet de papieren kortingskaartjes voorlopig nog niet afschaffen. De regionale spoorvoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia roepen daar woensdag toe op.
Foto: ANP
Volgens hen zijn de gevolgen voor de prijzen nog niet duidelijk.
De NS wil dat passagiers die met korting reizen per 20 maart helemaal overstappen op de OV-chipkaart. De papieren kortingskaartjes komen daarmee te vervallen.
Volgens de regionale vervoerders is de tijd echter nog niet rijp. Ze maken zich zorgen over de tarieven. Die zouden met de OV-chipkaart op korte trajecten lager komen te liggen dan voorheen en op langere trajecten juist hoger. Dat zou inmiddels blijken op trajecten in onder meer Limburg.
De NS houdt bij hoeveel reizigers gebruikmaken van een traject en beheert het systeem waarmee de opbrengsten worden verdeeld. De regionale spoorvervoerders vermoeden dat meer reizigers gebruik hebben gemaakt van de regionale lijnen dan de NS hun toebedeelde.
SP
Ook de SP is niet te spreken over het schrappen van het papieren kortingskaartje. ''Mensen willen gewoon een kortingskaartje kunnen kopen. Als je bijvoorbeeld voor je werk een chipkaart hebt, moet je een extra kaart aanschaffen als je in het weekend met korting naar familie of vrienden wilt'', aldus Tweede-Kamerlid Farshad Bashir.
Dit jaar verdwijnt niet alleen het papieren kortingskaartje. In het najaar gaan alle reizigers over op de OV-chipkaart.
Belangenorganisaties als de ANWB, Landelijke Studenten Vakbond (LSVb), Consumentenbond en ook Rover zijn daartegen. Volgens hen zijn papieren kaartjes van belang voor reizigers die incidenteel de trein nemen en voor degenen die problemen hebben met 'reizen op saldo' met de OV-chipkaart.
Pasje werkt dmv Near Field Technologie. Dit kan ook in andere pasjes zitten. Je kan het evt zelf testen dmv met een smartphone die NFC ondersteund daar een NFC app opzetten en dan kaarten ertegenaan houden, mijn telefoon trilt altijd als ik hem op mijn portomonnee leg wanneer NFC aanstaatquote:Op maandag 18 februari 2013 17:13 schreef Rimpels het volgende:
Even iets heel anders.. ^^
Ik maak al jaren gebruik van mn OV-chipkaart, maar sinds kort kan ik niet meer gewoon m'n OV in m'n portemonnee laten zitten met inchecken... Dan komt er iets voor van 'houdt maximaal 1 kaart voor de lezer' ofzo... Terwijl ik dat eerder nooit had, en anderen kunnen wel gewoon hun kaart ervoor houden vanuit hun portemonnee...
Beetje raar dus... Kan dat liggen aan een bankpasje die aan de achterkant ergens in m'n portemonnee zit ofzo? Of zijn er misschien mensen met hetzelfde rare geval die weten hoe dat kan? Ik hield hem gewoon altijd voor het paaltje, met alleen een plastic doorzichtig 'folie' ervoor...
Whaha, dat is echt bizar zegquote:Op woensdag 20 februari 2013 19:28 schreef nodig het volgende:
[..]
Pasje werkt dmv Near Field Technologie. Dit kan ook in andere pasjes zitten. Je kan het evt zelf testen dmv met een smartphone die NFC ondersteund daar een NFC app opzetten en dan kaarten ertegenaan houden, mijn telefoon trilt altijd als ik hem op mijn portomonnee leg wanneer NFC aanstaat
herkenbaar..quote:Op donderdag 7 maart 2013 11:55 schreef Zelva het volgende:
Gisteren naar een concert in de Boerderij te Zoetermeer geweest en de laatste reismogelijkheid per OV teruggedaan.
Vlak naast de Boerderij ligt het metrostation of Randstadrailstation of whatever Voorweg Laag/Voorweg Hoog. Echt geen klein gebouwtje, maar op het hele station is geen enkele oplaadautomaat te vinden.
't Is dat ik toevallig nog een positief saldo op mijn shitkaart had, anders ben je verplicht om zwart te rijden.
Dat is een goede vraag. Ben je dan niet verplicht uit te checken als je terug reist ?quote:Op donderdag 7 maart 2013 12:21 schreef fespo het volgende:
even een situatie schets.
ik ging van de week met de trein van Amsterdam naar Utrecht centraal.
Daar ben ik overgestapt op de trein naar een kleiner plaatsje boven Utrecht centrum.
in Utrecht ben ik uitgecheckt en direct weer ingecheckt omdat ik een andere trein pakte.
ik wist niet dat dit niet nodig was.
mijn vraag is nu was ik goedkoper uit geweest zonder in utrecht uit te checken? (omdat de afstand van Amsterdam naar het plaatsje korter is dan Utrecht centraal.
In Utrecht staan ze inderdaad ver daarom vroeg ik het aan mijn vrienden. tevens moet je een paar minuten wachten tot je weer incheckt.quote:Op donderdag 7 maart 2013 12:25 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat is een goede vraag. Ben je dan niet verplicht uit te checken als je terug reist ?
Als ik van Den Haag HS naar Rotterdam CS gaat en vervolgens naar Schiedam, moet ik dan uitchecken en weer inchecken ? Lijkt me erg onhandig aangezien de lezers aan het begin van het station staan.
Bij Utrecht staan ze nog verder.
Dat laatste kan niet. Dan rij je zwart.quote:Op donderdag 7 maart 2013 12:27 schreef fespo het volgende:
[..]
In Utrecht staan ze inderdaad ver daarom vroeg ik het aan mijn vrienden. tevens moet je een paar minuten wachten tot je weer incheckt.
edit.
een bijna zelfde soort situatie zou zijn dan je van Groningen naar Maastricht met de trein gaat en vervolgens direct weer terug gaat. en dus zowel in- als uitcheckt in Groningen.
Waarom zouden ze ? Ze weten toch niet dat je in CS ben ingestapt ?quote:Op vrijdag 8 maart 2013 22:41 schreef glaba het volgende:
Kan je voor 4 uur s nachts bij een station inchecken (bv Rotterdam blaak) en dan naar Rotterdam centraal met de auto een trein van 4.30 pakken? Of doen de conducteurs moeilijk?
wat is het nut van zo'n actie?quote:Op vrijdag 8 maart 2013 22:41 schreef glaba het volgende:
Kan je voor 4 uur s nachts bij een station inchecken (bv Rotterdam blaak) en dan naar Rotterdam centraal met de auto een trein van 4.30 pakken? Of doen de conducteurs moeilijk?
zij kunnen zien wanneer je ingecheckt bent, een simpel reken sommetje leert dan of jij überhaupt op die trein kan hebben gezeten i guess?quote:Op vrijdag 8 maart 2013 23:39 schreef macca728 het volgende:
[..]
Waarom zouden ze ? Ze weten toch niet dat je in CS ben ingestapt ?
Kan maar je hoeft toch niet gelijk te vertrekken als je incheckt ? Er kunnen zoveel redenen zijn dat jij nog wacht.quote:Op zaterdag 9 maart 2013 00:38 schreef mschol het volgende:
[..]
zij kunnen zien wanneer je ingecheckt bent, een simpel reken sommetje leert dan of jij überhaupt op die trein kan hebben gezeten i guess?
om 4:00 's nachts heb je niet de treinen voor het oprapen..quote:Op zaterdag 9 maart 2013 00:41 schreef macca728 het volgende:
[..]
Kan maar je hoeft toch niet gelijk te vertrekken als je incheckt ? Er kunnen zoveel redenen zijn dat jij nog wacht.
quote:Dubbel opstaptarief op het spoor opgelost
Vanaf 20 maart is het dubbel opstaptarief voor de twee resterende groepen reizigers opgelost; voor reizigers met een Studentenreisproduct en reizigers die overstappen op de stations Leeuwarden, Groningen, Groningen Europapark en Zwolle. Toch kan een reis met de OV-chipkaart nog steeds duurder uitvallen dan een reis met een papieren treinkaartje.
Daarom is op aandringen van Arriva, Veolia, Connexxion en Syntus het papieren treinkaartje met korting nog niet afgeschaft. Dat was aanvankelijk wel de bedoeling. De regionale vervoerders maakte echter bezwaar, omdat de gevolgen voor de reiziger onvoldoende in beeld waren gebracht.
Lange reizen duurder
Bij het papieren treinkaartje geldt voor alle vervoerders hetzelfde tariefsysteem, met een maximum tarief voor lange reizen. Voor reizen met de OV-Chipkaart ontbreekt er een landelijk tariefsysteem. NS hanteert hetzelfde tarief als bij het papieren treinkaartje, maar op regionale spoorlijnen gelden andere tarieven. Daardoor kan het gebeuren dat een klant bij NS eerst het maximale tarief betaald en vervolgens bij een andere vervoerder op een regionale spoorlijn opnieuw moet gaan betalen voor elke afgelegde kilometer.
Tijdelijk voordeel voor studenten
Het vervallen van het dubelle opstaptarief heeft voor studenten tijdelijk een extra voordeel. Studenten die reizen met een Studentenreisproduct betalen in de periode dat ze met korting reizen tijdelijk geen opstaptarief als zij overstappen van trein naar bus, tram of metro bij de vervoerders GVB, RET en HTM en Connexxion. Bij de genoemde vervoerders moet de software nog worden aangepast, wat naar verwachting een aantal maanden in beslag neemt. Na aanpassing betalen studenten gewoon weer het reguliere opstaptarief bij het overstappen naar de genoemde stads- en streekvervoerders, net zoals de andere reizigers.
Kan toch niet ? Je kan het checken bij een automaat of op internet als de kaart geregistreerd is maar volgens mij kan het niet, na inchecken check je altijd uit bij NS.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 20:44 schreef hmmmz het volgende:
Ik heb laatst per ongeluk dubbel ingecheckt op station zuid in Amsterdam. Volgens mij ben ik daardoor 20 euro kwijtgeraakt, weet iemand hoe dit zit?
Ik wilde inchecken op amsterdam zuid en dat deed ik. Vriend van me had problemen met z'n ov kaart dus die ging een kaartje kopen bij de automaat en ik liep mee. Paar minuten later heb ik mijn ov kaart weer ingecheckt en zijn we in de trein gaan zitten. Op de plek van bestemming ben ik weer uitgecheckt. Nu vraag ik me af of ik door het dubbele inchecken 20 euro kwijt ben geraakt?quote:Op zaterdag 4 mei 2013 20:58 schreef macca728 het volgende:
[..]
Kan toch niet ? Je kan het checken bij een automaat of op internet als de kaart geregistreerd is maar volgens mij kan het niet, na inchecken check je altijd uit bij NS.
Zo te zien wel maar echt raar. Dat moet volgens mij niet kunnen maar blijkbaar kan het dus wel.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 21:01 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Ik wilde inchecken op amsterdam zuid en dat deed ik. Vriend van me had problemen met z'n ov kaart dus die ging een kaartje kopen bij de automaat en ik liep mee. Paar minuten later heb ik mijn ov kaart weer ingecheckt en zijn we in de trein gaan zitten. Op de plek van bestemming ben ik weer uitgecheckt. Nu vraag ik me af of ik door het dubbele inchecken 20 euro kwijt ben geraakt?
Uit mijn overzicht:
01-05-2013 Check-uit 00:12 Hertogenbosch ('s) bij NS
Check-in Amsterdam Zuid bij NS
Product: Reizen op Saldo NS Vol tarief
Ritprijs ¤ 13,60 (instaptarief ¤ 20,00 - niet verreisd ¤ 6,40) 6,40
30-04-2013 Check-in 23:03 Amsterdam Zuid bij NS -20,00
30-04-2013 Saldo automatisch opgeladen 20,00
30-04-2013 Check-in 23:00 Amsterdam Zuid bij NS -20,00
30-04-2013 Saldo automatisch opgeladen 20,00
Weer wat geleerd. Echt bizar weer dat dat kan. Alleen in Nederland. En ja bij de NS moet je weer bellen (wat ook geld kost) Ipv dat ze gewoon een restitutieformulier online zetten.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 21:20 schreef hmmmz het volgende:
Lees hier http://forum.nsstress.nl/read.php?1,112499,112499,quote=1 dat er blijkbaar poortjes zijn waarop je alleen kan in- of uitchecken en dat dubbel inchecken je het opstaptarief kost. Ga maandag wel even bellen met de NS zodat ik m'n geld terug krijg.
quote:Scholieren duurder uit met OV-Chipkaart
Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) en staatssecretaris Dekker (Onderwijs) moeten met spoed om de tafel met vervoerders, provincies en scholen over het scholierenvervoer in het komend schooljaar. Deze oproep doen Tweede Kamerleden Carla Dik-Faber en Joël Voordewind in Kamervragen naar aanleiding van de forse tariefstijgingen die het komend schooljaar worden doorgevoerd.
Dik-Faber: “Ik ben geschrokken van de klachten van scholen uit het hele land. De gesprekken met vervoerders verlopen stroef of vinden zelfs helemaal niet plaats, terwijl scholen grote klanten zijn waar de OV-sector juist blij mee zou moeten zijn. We willen niet dat scholieren de dupe worden.”
Apart abonnement
Tot nu toe hadden veel scholen grootverbruikerscontracten. Zij kregen extra korting in ruil voor het overnemen van een stuk administratie van de vervoerders. Deze contracten worden echter in veel regio’s straks niet meer geboden. Dik-Faber: “Sommige scholen krijgen dan te maken met 4 provincies en 3 vervoerders. Leerlingen die pech hebben en met meerdere vervoerders reizen moeten straks voor elke vervoerder een apart abonnement op hun OV-chipkaart hebben. Zij zijn daardoor fors duurder uit. Gezinnen worden hiermee onnodig op kosten gejaagd.”
Komend schooljaar
De ChristenUnie heeft eerder dit voorjaar al Kamervragen over de kwestie gesteld. Toen gaven de bewindslieden aan dat vervoerders en overheden tot afspraken en oplossingen moeten komen en dat zij moeten zorgen dat scholen wegwijs worden gemaakt in de vele abonnementen. Voordewind: “Wij hebben helaas geconstateerd dat beide niet gebeurd is. Scholen worden van het kastje naar de muur gestuurd voor een goed abonnementsadvies en zien tarieven met tientallen procenten stijgen. De tijd dringt, want het komend schooljaar komt er aan.”
Landelijk kortingsproduct
Formeel zijn de provincies verantwoordelijk voor de OV-tarieven, maar de staatssecretaris heeft inmiddels erkend dat er meer harmonisatie nodig is van de abonnementen. Dik-Faber: “Een goede oplossing zou wellicht een landelijk kortingsproduct voor scholieren kunnen zijn, maar het is nog steeds niet duidelijk of dit het komend schooljaar beschikbaar komt.”
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |