het is een landelijk systeem geworden, maar op de achtergrond zijn het nog steeds tig verschillende systemen naast elkaar.. wat weer komt door verschillende vervoerders die allemaal hun eigen stukje geld willen hebbenquote:Op dinsdag 11 juni 2013 10:20 schreef gebrokenglas het volgende:
Wat een debiel gedoe toch. Het zou toch 1 landelijk systeem worden, makkelijk en overzichtelijk?
Moet je dit eens zien....
Er is ook één kaart voor Nederland, maar de (regionale) vervoerders hebben (helaas) hun eigen kortingskaarten.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 10:20 schreef gebrokenglas het volgende:
Wat een debiel gedoe toch. Het zou toch 1 landelijk systeem worden, makkelijk en overzichtelijk?
Moet je dit eens zien....
Gewoon alles onder 1 vervoerder brengen, onder de staat. We zien waar concurrentie toe geleid heeft, forse prijsverhogingen en een service van niets. Dat systeem van jou hadden we hiervoor al en dat heette de strippenkaart !quote:Op dinsdag 11 juni 2013 10:29 schreef mschol het volgende:
[..]
het is een landelijk systeem geworden, maar op de achtergrond zijn het nog steeds tig verschillende systemen naast elkaar.. wat weer komt door verschillende vervoerders die allemaal hun eigen stukje geld willen hebben
ik zou de verdeel sleutel: geld/alle vervoerders = geld per vervoerder een stuk beter vinden, dan kan je pas echt spreken van 1 systeem
Er wordt toch 10 euro of 20 euro borg afgeschreven dan ben je toch duurder uit als je niet uitcheckt. Vooral bij lange reizen wordt het lucratief om vergeten uit te checken.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 16:46 schreef macca728 het volgende:
Meest gekke is dat je in bepaalde gevallen goedkoper uit bent met losse kaartjes of vergeten uit te checken.
vb van Rotterdam Zuidplein naar Den Haag cs met de Randstadrail betaalde ik 4,32.
Volgende keer vergeet ik maar uit te checken, kost het minder.
4 euro maar, het is een metro.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 16:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Er wordt toch 10 euro of 20 euro borg afgeschreven dan ben je toch duurder uit als je niet uitcheckt. Vooral bij lange reizen wordt het lucratief om vergeten uit te checken.
Kaart wordt na een aantal (8?) keer geblokkeerd.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 16:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Er wordt toch 10 euro of 20 euro borg afgeschreven dan ben je toch duurder uit als je niet uitcheckt. Vooral bij lange reizen wordt het lucratief om vergeten uit te checken.
dat is volgens mij eerder 3 tot 5 keerquote:Op dinsdag 11 juni 2013 17:13 schreef Aether het volgende:
[..]
Kaart wordt na een aantal (8?) keer geblokkeerd.
Gelukt?quote:Op zaterdag 4 mei 2013 21:20 schreef hmmmz het volgende:
Lees hier http://forum.nsstress.nl/read.php?1,112499,112499,quote=1 dat er blijkbaar poortjes zijn waarop je alleen kan in- of uitchecken en dat dubbel inchecken je het opstaptarief kost. Ga maandag wel even bellen met de NS zodat ik m'n geld terug krijg.
Dan laat ik hem gewoon deblokkeren, niet mijn schuld dat ik zo vergeetachtig ben haha.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 17:14 schreef mschol het volgende:
[..]
dat is volgens mij eerder 3 tot 5 keer
Elke keer, veel succes klinkt als een supergoed plan.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 17:45 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dan laat ik hem gewoon deblokkeren, niet mijn schuld dat ik zo vergeetachtig ben haha.
Ik heb het nog nooit meegemaakt en mijn moeder is het wel 4/5 gebeurt, niets aan de hand.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 17:55 schreef Dos37 het volgende:
[..]
Elke keer, veel succes klinkt als een supergoed plan.
en kost het geld om te laten deblokkeren ?quote:Op dinsdag 11 juni 2013 18:01 schreef Me_Wesley het volgende:
Het gaat om 12 onvolledige transacties.
Neu, even langs zo een loket gaan.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 18:11 schreef macca728 het volgende:
[..]
en kost het geld om te laten deblokkeren ?
Ja, NS keek het na in het systeem en ging het terugstorten, stond een paar weken later op mijn rekening.quote:
Je kunt het zien op het schermpje van het poortje. Bij een poortje staat er als je richting het perron gaat "Inchecken", en aan de andere kant "Uitchecken". Bij een paal staat er "In- & Uitchecken". Dat wist ik ook niet, totdat ik een keer vergat uit te checken op een station met alleen poortjes, en toen ik me dat realiseerde even terugliep, om vervolgens aan de verkeerde kant van het poortje weer in te checken. Overigens heb ik wel het geld teruggekregen na het indienen van een klacht bij de klantenservice van NS.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 21:32 schreef macca728 het volgende:
[..]
Weer wat geleerd. Echt bizar weer dat dat kan. Alleen in Nederland.
Mansveld.quote:Geen centrale ov-chipkaartautoriteit
Toegevoegd: dinsdag 9 jul 2013, 08:50
Update: dinsdag 9 jul 2013, 10:33
Er komt voorlopig geen overkoepelende organisatie waar reizigers terechtkunnen met vragen en klachten over de ov-chipkaart. De commissie-Meijdam die zo'n autoriteit probeerde op te richten is daar niet in geslaagd.
Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur had de commissie gevraagd om een besluitvormend orgaan op te richten waarin alle ov-bedrijven vertegenwoordigd waren. Dat orgaan zou bijvoorbeeld slagvaardig problemen met de ov-chipkaart moeten oplossen.
Eigenbelang
De ov-bedrijven hebben volgens commissievoorzitter Henry Meijdam gekozen voor een overlegplatform zonder besluitbevoegdheid. Dat houdt in dat alle partijen het eens moeten zijn voordat bijvoorbeeld systeemfouten met de ov-chipkaart worden opgelost, zegt Meijdam. Als ze het niet eens worden, dan komt er een gesprek met de staatssecretaris en als ook dat niets oplevert dan moet er volgens Meijdam een wet komen.
De commissievoorzitter is teleurgesteld dat er geen besluitvormend orgaan komt. "Ik denk dat het belangrijk is dat reizigers een duidelijk loket hebben waar ze terecht kunnen met hun vragen en waar ook besloten kan worden wat voor oplossing verstandig is."
Meijdam kwam in juni 2011 al met het plan voor een ov-autoriteit. Sindsdien zijn er gesprekken geweest met overheden en ov-bedrijven, maar die handelden vaak uit eigenbelang, zegt Meijdam: "Ik denk dat partijen de risico's dat anderen over hun portemonnee en over hun gedrag gingen besluiten toch zo groot vonden dat ze liever zelf aan de knoppen bleven zitten."
quote:Bus en tram in heel Nederland fors duurder geworden
Vrijwel in heel Nederland zijn de tarieven voor de bus en tram de afgelopen jaren fors duurder geworden. Het streekvervoer rondom Den Haag spant de kroon met een prijsstijging van 47,4 procent in twee jaar. Maar ook in Amsterdam (+38,1%) en de rest van Noord-Holland (+27,6%) is de kilometerprijs voor de bus en tram fors gestegen. Dat meldt Treinreiziger.nl tegenover RTL Nieuws.
[...]
en toch blijven de ov bedrijven beweren dat het alleen maar goedkoper zou worden/niet duurder zou zijnquote:
O.a. benzine is natuurlijk ook duurder geworden. Maar bijna 40% (Amsterdam) en 50% (Den Haag) is gigantisch in twee jaar tijd.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 09:24 schreef mschol het volgende:
[..]
en toch blijven de ov bedrijven beweren dat het alleen maar goedkoper zou worden/niet duurder zou zijn
maar ondertussen is er een verhoging van ~23% p/j geweest in de regio waar ik woon
Nou was het onze overheid die bij de invoering van die kaart gezegd had dat het niet duurder mocht worden. Dat hebben ze al niet eens gecontroleerd dus dat de overheid hier iets aan zal gaan doen verwacht ik ook niet.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 09:24 schreef mschol het volgende:
[..]
en toch blijven de ov bedrijven beweren dat het alleen maar goedkoper zou worden/niet duurder zou zijn
maar ondertussen is er een verhoging van ~23% p/j geweest in de regio waar ik woon
Nou ik voel me nog steeds erg bekocht vooral als ik iemand mee wil nemen en je verplicht voor elk persoon een ov-kaart moet aanschaffen of 3 euro voor een enkele reis met de bus zonder overstap mag aftikken.quote:Minister Peijs van V&W zal er op toezien dat de invoering van de chipkaart niet gebruikt wordt om de tarieven te verhogen, zo beloofde de verkeers-minister gisteren de Kamer tijdens een algemeen overleg.
De invoering van de chipkaart zal “tariefneutraal” gebeuren. De burger moet bij de introductie van de chipkaart niet zoals bij de euro het gevoel krijgen dat ze bekocht zijn
Vóór de OV-chipkaart werden de tarieven ook ieder jaar hoger.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 09:33 schreef Basp1 het volgende:
Leuk dat veel oude zooi op internet blijft staan:
[..]
Nou ik voel me nog steeds erg bekocht vooral als ik iemand mee wil nemen en je verplicht voor elk persoon een ov-kaart moet aanschaffen of 3 euro voor een enkele reis met de bus zonder overstap mag aftikken.
Maar dan wel landelijk vastgesteld en niet met de willekeur hoe het nu gebeurd.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 09:39 schreef Aether het volgende:
[..]
Vóór de OV-chipkaart werden de tarieven ook ieder jaar hoger.
Het is geen gebruiksvriendelijk systeem als je soms iemand wilt meenemen en ook voor toeristen is het vaak onduidelijk (vooral als er meerdere vervoerders betrokken worden).
quote:Veolia directeur wil discussie over kilometertarief ov-chip
Veolia directeur Manu Lageirse denkt dat de ov-chipkaart goedkoper en gebruiksvriendelijker kan worden door niet per kilometer maar per zone af te rekenen. De huidige ov-chipkaart is complex en daardoor onnodig duur, denkt hij. Daarom wil de directeur een discussie over het huidige tariefsysteem.
"Bij de strippenkaart waren we 5 ton per jaar kwijt aan het beheersysteem. Met de OV-chipkaart is dat nu 5 miljoen euro per jaar. Dat komt neer op circa 7 a 8 procent van de opbrengsten die we nu via de reiziger binnen krijgen" zegt Lageirse.
Per zone betalen zou het een stuk eenvoudiger maken. Lageirse legt uit: "De reiziger weet dan vooraf wat hij kwijt is, hoeft geen borg meer te betalen en kan niet vergeten uit te checken". De Veolia directeur denkt dat zo'n systeem niet alleen gebruiksvriendelijker is, maar ook goedkoper. "Niet 10 of 20% goedkoper, maar veel meer vrees ik. Als de complexiteit afneemt, zullen ook de beheerskosten minder worden. Ook heb je misschien voldoende aan een minder intelligente en dus goedkopere chip".
Een pasklaar plan is het overigens nog niet. "Ook ik zit nog met vragen. Maar het is goed om er de discussie over te voeren. Wat is nu precies het probleem? Is dat de ov-chipkaart of de kilometervergoeding?".
Lageirse kwam onlangs op het idee toen hij tijdens vakantie in het buitenland met het OV reisde. "Niet voor de eerste keer was ik versteld van goed werkende elektronische betaalsystemen die het voor mij als toerist, dus niet frequente reiziger, makkelijk en aantrekkelijk maakten. De systemen in het buitenland kenmerken zich door eenvoudige distributie: permanente kaarten en (elektronische) wegwerpkaarten. Dat heeft mij aan het denken gezet" zegt Lageirse. Hij vervolgt: "Ik had als reiziger een ruime keuze aan producten: trajectkaarten, dagkaarten, zonekaarten. De keuze was ruim maar niet complex en ik wist op voorhand perfect hoeveel ik moest betalen".
De Veolia directeur benadrukt dat hij de ov-chipkaart niet slecht vindt. "Maar als het beter kan, dan moeten we daar over nadenken. "
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |