quote:Bus en tram in heel Nederland fors duurder geworden
Vrijwel in heel Nederland zijn de tarieven voor de bus en tram de afgelopen jaren fors duurder geworden. Het streekvervoer rondom Den Haag spant de kroon met een prijsstijging van 47,4 procent in twee jaar. Maar ook in Amsterdam (+38,1%) en de rest van Noord-Holland (+27,6%) is de kilometerprijs voor de bus en tram fors gestegen. Dat meldt Treinreiziger.nl tegenover RTL Nieuws.
[...]
en toch blijven de ov bedrijven beweren dat het alleen maar goedkoper zou worden/niet duurder zou zijnquote:
O.a. benzine is natuurlijk ook duurder geworden. Maar bijna 40% (Amsterdam) en 50% (Den Haag) is gigantisch in twee jaar tijd.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 09:24 schreef mschol het volgende:
[..]
en toch blijven de ov bedrijven beweren dat het alleen maar goedkoper zou worden/niet duurder zou zijn
maar ondertussen is er een verhoging van ~23% p/j geweest in de regio waar ik woon
Nou was het onze overheid die bij de invoering van die kaart gezegd had dat het niet duurder mocht worden. Dat hebben ze al niet eens gecontroleerd dus dat de overheid hier iets aan zal gaan doen verwacht ik ook niet.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 09:24 schreef mschol het volgende:
[..]
en toch blijven de ov bedrijven beweren dat het alleen maar goedkoper zou worden/niet duurder zou zijn
maar ondertussen is er een verhoging van ~23% p/j geweest in de regio waar ik woon
Nou ik voel me nog steeds erg bekocht vooral als ik iemand mee wil nemen en je verplicht voor elk persoon een ov-kaart moet aanschaffen of 3 euro voor een enkele reis met de bus zonder overstap mag aftikken.quote:Minister Peijs van V&W zal er op toezien dat de invoering van de chipkaart niet gebruikt wordt om de tarieven te verhogen, zo beloofde de verkeers-minister gisteren de Kamer tijdens een algemeen overleg.
De invoering van de chipkaart zal “tariefneutraal” gebeuren. De burger moet bij de introductie van de chipkaart niet zoals bij de euro het gevoel krijgen dat ze bekocht zijn
Vóór de OV-chipkaart werden de tarieven ook ieder jaar hoger.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 09:33 schreef Basp1 het volgende:
Leuk dat veel oude zooi op internet blijft staan:
[..]
Nou ik voel me nog steeds erg bekocht vooral als ik iemand mee wil nemen en je verplicht voor elk persoon een ov-kaart moet aanschaffen of 3 euro voor een enkele reis met de bus zonder overstap mag aftikken.
Maar dan wel landelijk vastgesteld en niet met de willekeur hoe het nu gebeurd.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 09:39 schreef Aether het volgende:
[..]
Vóór de OV-chipkaart werden de tarieven ook ieder jaar hoger.
Het is geen gebruiksvriendelijk systeem als je soms iemand wilt meenemen en ook voor toeristen is het vaak onduidelijk (vooral als er meerdere vervoerders betrokken worden).
quote:Veolia directeur wil discussie over kilometertarief ov-chip
Veolia directeur Manu Lageirse denkt dat de ov-chipkaart goedkoper en gebruiksvriendelijker kan worden door niet per kilometer maar per zone af te rekenen. De huidige ov-chipkaart is complex en daardoor onnodig duur, denkt hij. Daarom wil de directeur een discussie over het huidige tariefsysteem.
"Bij de strippenkaart waren we 5 ton per jaar kwijt aan het beheersysteem. Met de OV-chipkaart is dat nu 5 miljoen euro per jaar. Dat komt neer op circa 7 a 8 procent van de opbrengsten die we nu via de reiziger binnen krijgen" zegt Lageirse.
Per zone betalen zou het een stuk eenvoudiger maken. Lageirse legt uit: "De reiziger weet dan vooraf wat hij kwijt is, hoeft geen borg meer te betalen en kan niet vergeten uit te checken". De Veolia directeur denkt dat zo'n systeem niet alleen gebruiksvriendelijker is, maar ook goedkoper. "Niet 10 of 20% goedkoper, maar veel meer vrees ik. Als de complexiteit afneemt, zullen ook de beheerskosten minder worden. Ook heb je misschien voldoende aan een minder intelligente en dus goedkopere chip".
Een pasklaar plan is het overigens nog niet. "Ook ik zit nog met vragen. Maar het is goed om er de discussie over te voeren. Wat is nu precies het probleem? Is dat de ov-chipkaart of de kilometervergoeding?".
Lageirse kwam onlangs op het idee toen hij tijdens vakantie in het buitenland met het OV reisde. "Niet voor de eerste keer was ik versteld van goed werkende elektronische betaalsystemen die het voor mij als toerist, dus niet frequente reiziger, makkelijk en aantrekkelijk maakten. De systemen in het buitenland kenmerken zich door eenvoudige distributie: permanente kaarten en (elektronische) wegwerpkaarten. Dat heeft mij aan het denken gezet" zegt Lageirse. Hij vervolgt: "Ik had als reiziger een ruime keuze aan producten: trajectkaarten, dagkaarten, zonekaarten. De keuze was ruim maar niet complex en ik wist op voorhand perfect hoeveel ik moest betalen".
De Veolia directeur benadrukt dat hij de ov-chipkaart niet slecht vindt. "Maar als het beter kan, dan moeten we daar over nadenken. "
Ook apart is dat bijvoorbeeld Amsterdam bang was inkomsten mis te lopen, vervolgens een winst/stijging noteert en daarna dit soort percentages worden gerapporteerd...quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 09:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar dan wel landelijk vastgesteld en niet met de willekeur hoe het nu gebeurd.
Dat was voor de 15 strippenkaart in de laatste 10 jaar 30 % stijging.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_Strippenkaart
Als we de huidige stijgingen extrapoleren halen we de 30% stijging in 3 a 4 jaar.Terwijl de inflatie in NL volgens de rekenmeesters minimaal zou zijn.
ergens wel logisch, men moet een fout ervaren om in te zien dat we helemaal niet zo slecht bezig waren..quote:
In het buitenland wordt vrijwel altijd een zonesysteem gebruikt.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 09:57 schreef mschol het volgende:
[..]
ergens wel logisch, men moet een fout ervaren om in te zien dat we helemaal niet zo slecht bezig waren..
dat je 1 algemeen vervoersbewijs hebt dat je overal kan gebruiken, dat is wel ideaal, maar kennelijk brengt dat veel overhead kosten met zich mee doordat het nooit op elkaar is afgestemd?
Op een of andere manier kan ik me niet voorstellen dat veolia maar 5: 0.075 = 66 miljoen per jaar van de reizigers krijgen. Dat lijkt me nogal weinig voor al die diensten die men levert.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 09:52 schreef Aether het volgende:
Bij de strippenkaart waren we 5 ton per jaar kwijt aan het beheersysteem. Met de OV-chipkaart is dat nu 5 miljoen euro per jaar. Dat komt neer op circa 7 a 8 procent van de opbrengsten die we nu via de reiziger binnen krijgen" zegt Lageirse.
ik ken alleen de situatie in parijs..quote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:00 schreef Aether het volgende:
[..]
In het buitenland wordt vrijwel altijd een zonesysteem gebruikt.
Ik vraag me alleen af hoe ze dit zien in combinatie met meerdere vervoerders. Als je in een zelfde zone blijft maar met twee vervoerders reist, betaal je dan 2 zones?
en dat werkt echt prima, zolang ze niet stakenquote:The RER is operated partly by RATP, the transport authority that operates Paris Métro, and partly by SNCF, the national rail operator. In spite of this, the system uses a single fare structure and no transfer is needed between parts run by the two operators
ik heb ook voordeel urenkaart en ik hoefde volgens mij niks te doen om hem te kunnen gebruiken (vorig jaar aangeschaft in de kortingsperiode)quote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:04 schreef CherryLips het volgende:
Ik had een nieuwe voordeelurenkaart gekregen van de NS, geactiveerd op internet, automatisch opwaarderen erop gezet, dat weer geactiveerd bij zo'n ophaalpunt, moet ik er eerst nog geld opzetten of gaat dat automatisch? Moet ik hem ook nog activeren of iets van een bestelling ophalen bij een NS-automaat?
Je zou online kunnen kijken hoeveel er op je kaart staat, maar daar gaat vaak 1 a 2 dagen overheen. Of kijken of er geld van je rekening is afgeschrevenquote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:04 schreef CherryLips het volgende:
Ik had een nieuwe voordeelurenkaart gekregen van de NS, geactiveerd op internet, automatisch opwaarderen erop gezet, dat weer geactiveerd bij zo'n ophaalpunt, moet ik er eerst nog geld opzetten of gaat dat automatisch? Moet ik hem ook nog activeren of iets van een bestelling ophalen bij een NS-automaat?
Je kunt binnen Parijs inderdaad ook de treinen gebruiken. Je moet dan wel altijd door incheckpoortjes dus het is goed te achterhalen hoe iemand reist en op basis daarvan inkomsten te splitsen.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:04 schreef mschol het volgende:
[..]
ik ken alleen de situatie in parijs..
[..]
en dat werkt echt prima, zolang ze niet staken
Ik moest er zelf nog geld opzetten bij de NS-automaat. Het bedrag van de oude kaart was vrijwel meteen overgeboekt op m'n rekeningquote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:07 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Je zou online kunnen kijken hoeveel er op je kaart staat, maar daar gaat vaak 1 a 2 dagen overheen. Of kijken of er geld van je rekening is afgeschreven
Zelf heb ik er voor de zekerheid eerst zelf op gezet.
Qua activeren heb je volgens mij alles wel gedaan.
Ik had daar een vraag over aan NS en blijkbaar mag je maar max een half uur voordat je trein gaat inchecken m.a.w. 15.30 inchecken, trein van 16.00.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 06:34 schreef Me_Wesley het volgende:
In hoeverre is het voor NS personeel die je OV scannen te zien hoe laat je bent ingecheckt? Moeten ze dan een menu in of staat dat direct op hun display? Ivm te vroeg inchecken icm een DalVrij abonnement.
Als ik voor 4en incheck reis ik gratis, na 4en betaal ik vol tarief.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:02 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ik had daar een vraag over aan NS en blijkbaar mag je maar max een half uur voordat je trein gaat inchecken m.a.w. 15.30 inchecken, trein van 16.00.
Raar verhaal want ik kan dat nergens terugvinden en als je iets wil eten zou datook niet meer kunnen. Volgens NS kon ik eerst eten en daarna inchecken, maar als de poortjes dichtgaan kan dat dus meer.
En in hoeverre dat mag als het niet in hun reisvoorwaarden staat. Tijdstip zullen ze wel zien staan.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:12 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Als ik voor 4en incheck reis ik gratis, na 4en betaal ik vol tarief.
Raar verhaal is het dus niet, want nu check ik om 2 uur al in, in mijn pauze, en dan ga ik tussendoor nog werken en pas na 4en reizen. Snap dat ze dat niet willen, maar vroeg me af in hoeverre ze daar ook op controleren.
Het belang van de reiziger doet er bij de OV-chipkaart toch niet toe.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:26 schreef macca728 het volgende:
EDIT oh het staat wel vermeld, blijft een raar verhaal, omdat mensen best een goede reden kunnen hebben om 45 min te wachten, bv eten, wachten op iemand etc.
Nee dat blijkt maar weer.quote:Op woensdag 25 september 2013 16:39 schreef Zelva het volgende:
[..]
Het belang van de reiziger doet er bij de OV-chipkaart toch niet toe.
Vraag dus niet echt of het wel wordt gedeclareerd maar of er iemand ervaring mee heeft en hoe lang het dan duurt, kan namelijk zowat echt geen 15 werkdagen 40 euro voorschieten.quote:Wat te doen bij een defecte OV-chipkaart:
Laat uw kaart bij de NS-balie controleren >> gedaan, hij was kapot
De baliemedewerker vertelt u wat u moet doen om weer te kunnen reizen >> Nieuwe aanvragen
NS-vervoerbewijzen die zijn gekocht in afwachting van uw vervangende kaart, kunt u vanaf dag 1 bij NS declareren >> Akkoord en duidelijk
als de apparaten niet reageren zou ik denken aan een defecte kaartquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 09:01 schreef Seconde het volgende:
Hallo, ik wou zonet inchecken bij het station maar het apparaat gaf geen gehoor en ook op de display verscheen niets. Ik ging naar zon OVchipkaart oplaadding en die zei dat mijn kaart onleesbaar is. Kan ik hieruit opmaken dat mijn OV kapot is? Ik las op internet dat hij ook geblokkeerd kan worden na te vaak vergeten om uit te checken, dat overkomt me ook vaak genoeg namelijk. Maar nu is de vraag, geblokkeerd of kapot? Want hij ziet er nog gewoon normaal uit.
Welkom. Dit gebeurd om de haverklap volgens een medewerkers van de NS-servicedesk. Lekker 11 euro overharken naar TLS voor een vervangende kaart. Nazi's.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 09:01 schreef Seconde het volgende:
Hallo, ik wou zonet inchecken bij het station maar het apparaat gaf geen gehoor en ook op de display verscheen niets. Ik ging naar zon OVchipkaart oplaadding en die zei dat mijn kaart onleesbaar is. Kan ik hieruit opmaken dat mijn OV kapot is? Ik las op internet dat hij ook geblokkeerd kan worden na te vaak vergeten om uit te checken, dat overkomt me ook vaak genoeg namelijk. Maar nu is de vraag, geblokkeerd of kapot? Want hij ziet er nog gewoon normaal uit.
En hoe zal ik moeten reizen in de tussentijd, moet heel wat afstanden maken per dag. Heb me vandaag al ziek gemeld, kan dat niet weer doen .quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 10:31 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Welkom. Dit gebeurd om de haverklap volgens een medewerkers van de NS-servicedesk. Lekker 11 euro overharken naar TLS voor een vervangende kaart. Nazi's.
Kaartjes kopen in de automaat.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 10:36 schreef Seconde het volgende:
[..]
En hoe zal ik moeten reizen in de tussentijd, moet heel wat afstanden maken per dag. Heb me vandaag al ziek gemeld, kan dat niet weer doen .
Kaartjes kopen en die bewaren om te declareren.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 10:36 schreef Seconde het volgende:
[..]
En hoe zal ik moeten reizen in de tussentijd, moet heel wat afstanden maken per dag. Heb me vandaag al ziek gemeld, kan dat niet weer doen .
Word dat vergoed? Leuk zon studentenovquote:
Ja, tenzij er zichtbare schade is.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 10:37 schreef Seconde het volgende:
[..]
Word dat vergoed? Leuk zon studentenov
Dan kan je de 11 euro en je reiskosten gewoon declareren.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 10:46 schreef Seconde het volgende:
Men OV ziet er gewoon nog als normaal uit. Waar kan ik een nieuwe OV aanvragen?
NA uitchecken moest je nog een trein halen?quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 22:49 schreef d4v1d het volgende:
Had geen tijd verder om na te vragen bij de balie, ik moest de trein nog halen enzo.
Ik was voor een papieren kaartje gegaan.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 23:12 schreef mschol het volgende:
[..]
NA uitchecken moest je nog een trein halen?
Volgens mij niet nee, alleen de laatste 20 kan je bij een automaat uitdraaien. Misschien bij de vervoerder ?quote:Op dinsdag 12 november 2013 22:53 schreef Semisane het volgende:
Allo,
Vast dat dit al vaker is langsgekomen, maar mijn vriend heeft een persoonlijke ov-kaart en gebruikt deze strikt voor zijn werk. Nu willen we een overzicht hebben van alle reis-transacties. Enkel hebben we de ov-kaart niet meteen geregistreerd en dat houd in dat reizen van voor de registratie niet op het overzicht staan. (Persoonlijk vind ik dit echt een cluster-fuck van jewelste want waarom bewaren ze die reisgegevens dan?!?)
Anyhoe, is het toch op één of andere manier mogelijk om alle gemaakte reis-transacties op een overzicht te krijgen van die ov-kaart club?
Sort of. Denk ik.quote:Op dinsdag 12 november 2013 22:53 schreef Semisane het volgende:
Allo,
Vast dat dit al vaker is langsgekomen, maar mijn vriend heeft een persoonlijke ov-kaart en gebruikt deze strikt voor zijn werk. Nu willen we een overzicht hebben van alle reis-transacties. Enkel hebben we de ov-kaart niet meteen geregistreerd en dat houd in dat reizen van voor de registratie niet op het overzicht staan. (Persoonlijk vind ik dit echt een cluster-fuck van jewelste want waarom bewaren ze die reisgegevens dan?!?)
Anyhoe, is het toch op één of andere manier mogelijk om alle gemaakte reis-transacties op een overzicht te krijgen van die ov-kaart club?
Dat was bij mij wel het geval ja. Had hem binnen 3 dagen.quote:Op maandag 13 januari 2014 17:35 schreef Warren het volgende:
Vandaag kwam ik er achter dat mijn persoonlijke OV chipkaart morgen verloopt. Meteen een nieuwe aangevraagd, maar er staat dat ik hem binnen 7 dagen binnen heb. Gaat het in de praktijk niet sneller? Ik heb hem dit weekend al nodig eigenlijk...
Goed dat ik dit lees, die van mij verloopt ook binnenkort, had ik helemaal niet aan gedacht.quote:Op maandag 13 januari 2014 17:35 schreef Warren het volgende:
Vandaag kwam ik er achter dat mijn persoonlijke OV chipkaart morgen verloopt. Meteen een nieuwe aangevraagd, maar er staat dat ik hem binnen 7 dagen binnen heb. Gaat het in de praktijk niet sneller? Ik heb hem dit weekend al nodig eigenlijk...
quote:Proef met achteraf betalen met de OV-chipkaart voor consumenten
Vanaf vandaag start in Rotterdam een pilot waarbij reizigers van RET achteraf een rekening ontvangen voor hun reiskosten. Tijdens de pilot, die een half jaar duurt, gebruiken steeds meer reizigers de verschillende extra mogelijkheden die achteraf betalen biedt. Als deze pilot succesvol is, biedt RET deze mogelijkheid na deze zes maanden aan alle klanten.
Ook kan Trans Link Systems (TLS) dan andere OV-bedrijven ondersteunen bij deze manier van betalen. Daarnaast biedt de techniek van achteraf betalen veel mogelijkheden voor de toekomst van de OV-chipkaart.
In de afgelopen maanden werd de mogelijkheid tot achteraf betalen getest met RET-medewerkers. Het komende half jaar testen en verbeteren RET en TLS samen met honderden reizigers de nieuwe mogelijkheid tot achteraf betalen van het openbaar vervoer. Voor deze pilot is de RET op zoek naar reizigers die met een persoonlijke OV-chipkaart op saldo reizen. Zij kunnen zich aanmelden op www.ret.nl/abc.
Als zij in aanmerking komen voor de proef, krijgen ze achteraf een factuur toegestuurd voor hun reizen. Op deze factuur zijn onder andere de gemiste check-uits zichtbaar, die makkelijk zelf online hersteld kunnen worden. Daardoor is achteraf betalen een goed betaalalternatief voor blinden en slechtzienden.
Ook kunnen straks op één factuur de reizen van het hele gezin vermeld worden en maakt de techniek het mogelijk aanvullende OV-diensten, zoals fietskluizen en OV-fiets, achteraf te betalen. Ongeveer de helft van alle reizigers in het openbaar vervoer in de regio Rotterdam reist op saldo. Deze reizigers krijgen in de toekomst de keuze of zij hun reizen bij de RET voor- of achteraf willen betalen.
Zakelijke reizigers kunnen al op rekening reizen. In november werd de Blije Reizigersprijs op het jaarcongres van Railforum uitgereikt. Het reizen op rekening voor de zakelijke markt greep toen naast de prijs. De jury moedigde OV-bedrijven toen aan om reizen op rekening onder consumenten uit te rollen. RET is het eerste vervoersbedrijf die daarmee aan de slag gaat.
quote:De ov-poortjes op NS-stations moeten open blijven. Ook niet-reizigers moeten op de treinstations kunnen komen, zeggen Kamerleden donderdag van PvdA en VVD tegen RTL Nieuws.
Foto: ANP
De NS wil de poortjes op stations sluiten om zwartrijden tegen te gaan. Als dat gebeurt, kunnen alleen mensen met een ov-chipkaart het station nog betreden.
"Maar als je je oma op de trein wil zetten of van het station wil halen, dan moet je ook gewoon het station op kunnen", zegt PvdA-Kamerlid Duco Hoogland tegen RTL Nieuws.
M'n vader gaat nooit met het OV. Dan zou hij voor die ene keer dat hij mij op de trein zet of ophaalt een kaart moeten aanschaffen. Het is gewoon omslachtig.quote:Op donderdag 6 maart 2014 09:50 schreef Me_Wesley het volgende:
Overigens kan je gewoon in- en uitchecken op hetzelfde station, kost je niks.
Dan wacht hij toch bij de poortjes op je?quote:Op donderdag 6 maart 2014 09:55 schreef CherryLips het volgende:
[..]
M'n vader gaat nooit met het OV. Dan zou hij voor die ene keer dat hij mij op de trein zet of ophaalt een kaart moeten aanschaffen. Het is gewoon omslachtig.
Vorige week reisde ik trouwens met zo'n kaart van de spoordeelwinkel. Zijn bijna alle poortjes op het station dicht. We hebben moeten zoeken naar dat ene poortje dat wel openstondwe dachten echt even dat we er niet uit konden.
Dit dus.quote:Op donderdag 6 maart 2014 09:58 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Dan wacht hij toch bij de poortjes op je?
Ja, en meelopen tot aan de gate is ook leuker, maar toch moet je op de luchthaven ook al bij de terminal afscheid nemen.quote:Op donderdag 6 maart 2014 10:00 schreef CherryLips het volgende:
Ja gezelligik weet niet, op het perron afscheid nemen of iemand opwachten is toch leuker dan op het parkeerterrein.
Genoeg stations waar je gewoon in (een gedeelte van) de stationshal kan komen zonder dat je door de poortjes moet. Niet zo janken zeg.quote:Op donderdag 6 maart 2014 10:00 schreef CherryLips het volgende:
Ja gezelligik weet niet, op het perron afscheid nemen of iemand opwachten is toch leuker dan op het parkeerterrein.
Dat betwijfel ik. Genoeg vrouwen die ik hier niet over hoor janken.quote:Op donderdag 6 maart 2014 10:09 schreef CherryLips het volgende:
Het zal wel komen doordat ik een vrouw ben ofzo
Je moest er vroeger zelfs speciaal een kaartje voor kopen:quote:Op donderdag 6 maart 2014 10:30 schreef Me_Wesley het volgende:
Overigens was het in de tijd van de papieren kaartjes ook al verboden om op het perron te komen zonder geldig vervoersbewijs. De controlemogelijkheden zijn alleen beter geworden met de komst van poortjes.
En er 20 euro opzetten.quote:Op donderdag 6 maart 2014 09:55 schreef CherryLips het volgende:
[..]
M'n vader gaat nooit met het OV. Dan zou hij voor die ene keer dat hij mij op de trein zet of ophaalt een kaart moeten aanschaffen.
in Rotterdam ligt de oude tunnel er ook nog, waar je doorheen kan naar de andere kant zonder door poortjes te moeten.quote:Op donderdag 6 maart 2014 14:29 schreef macca728 het volgende:
Het is in bepaalde stations natuurlijk wel vervelend voor de voetgangers die van de ene naar de andere kant moeten, Rotterdam, Den Haag, Leiden, AMsterdam bv
Ja kan, maar in veel gevallen is het erg onhandig.quote:Op donderdag 6 maart 2014 23:12 schreef Tokus het volgende:
[..]
in Rotterdam ligt de oude tunnel er ook nog, waar je doorheen kan naar de andere kant zonder door poortjes te moeten.
Maar waarom moet de belastingbetaler daarvoor opdraaien?quote:Op vrijdag 7 maart 2014 06:21 schreef Me_Wesley het volgende:
Maar ik vind het niet raar dat de NS toegang tot haar perrons alleen voor reizigers toegankelijk wil maken.
Het zorgt voor minder overlast, meer overzicht, en een veel hogere drempel voor zwartrijders.
Is dat zo dan?quote:Op vrijdag 7 maart 2014 22:27 schreef Zelva het volgende:
[..]
Maar waarom moet de belastingbetaler daarvoor opdraaien?
Heb je daar een bron voor?quote:
Dat is toch algemeen bekend ? NS kreeg honderden miljoenen om overal poortjes neer te zetten. Ze kwamen nog in opspraak ook omdat ze dat geld opeens kwijt waren (lees ergens anders voor hebben gebruikt)quote:Op zaterdag 8 maart 2014 08:31 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Heb je daar een bron voor?
Dat zou wel raar zijn, lijkt mij dat de NS daarvoor opdraait, maar staat verder los van de discussie of perrons voor iedereen toegankelijk moeten zijn.
Ik neem aan dat je met die passagekaart niet op een ander station uit kan checken. Alhoewelje dan de smoes kan gebruiken dat je je oov-chipkaart in de trein bent verloren, idd.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 10:12 schreef macca728 het volgende:
Gemeenten zijn ook wakker geworden, Sittard, Oss, Amersfoort, Goes, Zwolle en Gouda overwegen ook naar de rechter te stappen als Leiden succes heeft.
In Amsterdam wordt er een aparte tunnel gebouwd (kost weer klauwen met geld) en Schiphol wordt niet afgesloten omdat Schiphol zelf eigenaar is van het station.
NS zegt dat mensen een gratis passagekaart kunnen gaan halen uit de automaten, waardoor volgens gemeenten het zwartrijden net zo makkelijk blijft als nu.
Dan stap je uit bij een station zonder poortjes of je loopt gewoon achter iemand anders naar buiten.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 10:58 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je met die passagekaart niet op een ander station uit kan checken. Alhoewelje dan de smoes kan gebruiken dat je je oov-chipkaart in de trein bent verloren, idd.
Beste zou in dat opzicht zijn de poortjes bij de perrons zelf te plaatsen, maar dat zal te duur zijn.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 11:07 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dan stap je uit bij een station zonder poortjes of je loopt gewoon achter iemand anders naar buiten.
Gemeente Amersfoort vind het ook geen oplossing omdat de kaart maar een kwartier gebruikt kan worden en er bv een nu nog goed lopend restaurant bevindt binnen het poortjesgebied.
Het is gewoon krom als je als gemeente en NS een stationsgebied ontwikkelt en vervolgens 1 partij de toegang/doorgang daartoe blokkeert voor veel mensen, waardoor al die investeringen in feite ook voor niets zijn geweest.
hoezo is dat duur(der) dan de poortjes plaatsen wat ze nu doen?quote:Op zaterdag 8 maart 2014 11:11 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Beste zou in dat opzicht zijn de poortjes bij de perrons zelf te plaatsen, maar dat zal te duur zijn.
Ja dat lijkt mij ook, de poortjes heb je al, gewoon verplaatsen. In Londen staan de poortjes ook op het perron.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 11:39 schreef mschol het volgende:
[..]
hoezo is dat duur(der) dan de poortjes plaatsen wat ze nu doen?
mits goed geplaatst heb je zelfs minder poortjes nodig en is het dus alleen maar goedkoper..
Gast, als je bijvoorbeeld in Leiden poortjes bij elke ingang van alle perrons moet zetten, heb je een stuk meer poortjes nodig dan alleen bij de in- en uitgang van het station.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 11:39 schreef mschol het volgende:
[..]
hoezo is dat duur(der) dan de poortjes plaatsen wat ze nu doen?
mits goed geplaatst heb je zelfs minder poortjes nodig en is het dus alleen maar goedkoper..
Hoeveel poortjes staan er al niet man bij de in en uitgang ? Bij de meeste stations heb je maar 2 perrons, ga bij Rotterdam Lombardijen kijken, daar staan minstens 20 poortjes, bij de perrons heb je aan de helft genoeg. Gewoon herverdelen.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 11:46 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Gast, als je bijvoorbeeld in Leiden poortjes bij elke ingang van alle perrons moet zetten, heb je een stuk meer poortjes nodig dan alleen bij de in- en uitgang van het station.
NIet lullig bedoeld maar.. hadden ze dat 5 jaar geleden niet kunnen verzinnen ? De plaatsing van de poortjes is nu niet bepaald nieuw.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 11:54 schreef macca728 het volgende:
En juist in Leiden zijn ze fel gekant, omdat de doorgang essentieel is daar, net als in een aantal andere gemeenten.
http://www.telegraaf.nl/b(...)r_ov-poortjes__.html
Ja dat is ook belachelijk, in 2011 zou de gemeente al actie ondernemen daartegen.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 12:22 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
NIet lullig bedoeld maar.. hadden ze dat 5 jaar geleden niet kunnen verzinnen ? De plaatsing van de poortjes is nu niet bepaald nieuw.
Als je logisch nadenkt is er bij een centraal checkpoint met poortjes altijd minder poortjes nodig dan met poortjes bij perrons. Tenzij het station meer in- en uitgangen heeft dan ingangen van perrons, natuurlijk.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 11:50 schreef macca728 het volgende:
[..]
Hoeveel poortjes staan er al niet man bij de in en uitgang ? Bij de meeste stations heb je maar 2 perrons, ga bij Rotterdam Lombardijen kijken, daar staan minstens 20 poortjes, bij de perrons heb je aan de helft genoeg. Gewoon herverdelen.
Nee je kan inderdaad beter aparte tunneltjes gaan bouwen...
Of je bij de ingang heel veel poortjes naast elkaar wil ivm doorstroming en bij de perrons wil volstaan met 1 of 2.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 12:37 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Als je logisch nadenkt is er bij een centraal checkpoint met poortjes altijd minder poortjes nodig dan met poortjes bij perrons. Tenzij het station meer in- en uitgangen heeft dan ingangen van perrons, natuurlijk.
Je hoeft nooit meer poortjes bij de ingang te hebben dan de som van alle poortjes bij de perrons. Zeker niet omdat lang niet alle perrons tegelijk in gebruik zijn.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 12:39 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Of je bij de ingang heel veel poortjes naast elkaar wil ivm doorstroming en bij de perrons wil volstaan met 1 of 2.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |