abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115960565
Vorige zat weer vol, dus hier verder.

De regeling komt er waarschijnlijk zo uit te zien:
- Bij meer dan één jaar uitloop voor je bachelor wordt het collegegeld verhoogd naar 4.713 euro.
- Bij meer dan één jaar uitloop voor je master wordt het collegegeld verhoogd naar 4.713 euro.
- Een studiejaar wordt alleen geteld wanneer je op 30 september ingeschreven staat. Schrijf je je op 1 oktober uit, dan heb je toch een heel jaar verbruikt. Schrijf je je pas op 1 oktober in, dan verbruik je geen studiejaar.
- Er is een uitzondering voor langdurig zieken die nu al in aanmerking komen voor een extra jaar studiefinanciering. Die mogen één jaar langer een laag collegegeld betalen voor de bachelor of de master (niet beide).
- Bij één jaar en één maand uitloop, krijg je 11 maanden aan collegegeld terug. Je betaalt dan maar 1/12 van de 4.713 euro.
- De basisbeurs verdwijnt voor de masteropleiding.
- De OV-studentenkaart mag nog maar één jaar extra gebruikt worden.
- Volg je zowel een eenjarige als een tweejarige master, dan kijk je naar de kortste studieduur. In het derde jaar betaal je dus het hogere collegegeld. Rond je de eenjarige master af en blijf je ingeschreven om de tweejarige master af te ronden, dan val je onder een regeling 'tweede studie' die vorig jaar is ingevoerd. Je universiteit mag het tarief bepalen.
- Het tarief op de Open Universiteit blijft ongewijzigd, maar zal op termijn ook aangepast worden.
- Studiejaren vóór 1991 tellen niet mee.
- De wet moet nog worden aangenomen. De beoogde ingangsdatum voor beide regelingen is 1 september 2012.

Als je van het hbo naar de universiteit gaat na je propedeuse:
- Krijg je nog 2 jaar basisbeurs
- Tellen de jaren die je op het hbo als bachelorstudent ingeschreven stond mee voor de tijd dat je als bachelorstudent hebt. Doe je in één jaar je hbo-bachelor en ga je dan naar de universiteit, dan moet je je bachelor in drie jaar halen om geen hoog collegegeld te hoeven betalen.

Als je met een hbo-bachelor (behaald na 1991) naar de universiteit gaat en een bachelor doet:
- Geld je voor de universitaire bacheloropleiding niet als langstudeerder maar als iemand die een tweede studie volgt en instellingscollegegeld moet betalen. Het tarief hangt af van de universiteit.

Als je met een hbo-bachelor (behaald na 1991) naar de universiteit gaat en een pre-master doet:
- Hangt het ervan af hoe de universiteit de pre-master vormgeeft. Momenteel is het nog gebruikelijk dat je je als masterstudent moet inschrijven. De pre-mastertijd telt dan mee voor de tijd die je over je master mag doen.

Oei, stijgende kosten

Beleidsnotitie studiefinanciering Studeren is investeren (maart 2011)
Kamerstukken zoeken (zoek op dossiernummer 32618)
Splijting binnen het CDA (januari 2011)
Wat er mis mee is (januari 2011):
- De huidige bewindslieden die de Zijlstra-taks willen invoeren waren zelf langstudeerders.
- Hun extra studiejaren hebben het mogelijk hebben gemaakt om talenten te ontplooien (te zien aan hun hoge functies)
- Een studieschuld achtervolgt je jarenlang, die schuld wordt nu nog hoger
- Het maken van een verkeerde studiekeuze heeft grote consequenties.
- Vrijwilligerswerk of een bestuursfunctie leveren mogelijk vertraging op, maar zijn wel belangrijke bijdragen aan de maatschappij.

OP moet eens geüpdate worden. Volgende weekGisteren spoeddebat!

[ Bericht 1% gewijzigd door GlowMouse op 27-08-2012 22:05:05 ]
Beneath the gold, the bitter steel
pi_115960772
Hmm de TT die ik wil past niet :(
Beneath the gold, the bitter steel
pi_115961233
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 18:03 schreef Yreal het volgende:

[..]

zou je er verbaasd over zijn? :')
Een beetje. Lijkt me dat Halbe dat niet zelf heeft uitgerekend. :')
  vrijdag 24 augustus 2012 @ 19:10:22 #4
308842 BradleyQ
de kleine generaal
pi_115962831
Bestaat er nog een kans dat er volgende week alsnog een oplossing komt, of in ieder geval voor de verkiezingen?
pi_115964328
quote:
5s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 19:10 schreef BradleyQ het volgende:
Bestaat er nog een kans dat er volgende week alsnog een oplossing komt, of in ieder geval voor de verkiezingen?
ja, maar hoe groot we die moeten inschatten...
  vrijdag 24 augustus 2012 @ 19:56:29 #6
67174 Dos37
Come on Twente
pi_115964754
10% kans denk ik
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_115964796
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 17:25 schreef soklos het volgende:

[..]

Voor rechten ja. Betá studies zijn helemaal duur.
Juist de TU's hanteren nog een instellingstarief wat gelijk is aan het wettelijk collegegeld. Vorig jaar in ieder geval, voor dit jaar zou ik het even moeten opzoeken.
Bij algemene universiteiten moet je helaas tegenwoordig wel diep in de buidel tasten om een bètaopleiding te volgen. Zonde. Voor een opleiding zou nooit een financiële drempel mogen gelden, zij het theoretische onderwijs of bijvoorbeeld een muziekschool. Er zouden enkel inhoudelijke drempels moeten gelden.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_115965214
Die drempels hebben wel voordelen hè.

In principe vind ik dat iedereen moet kunnen studeren wat hij of zij wil, en voor zo lang als hij of zij wil, maar in de realiteit kan dat niet. Als dit altijd mogelijk is, dan heb je uiteindelijk overschotten op de arbeidsmarkten, en juist weer tekorten aan lageropgeleiden.

Met die drempels bescherm je de student tegen zichzelf.
  vrijdag 24 augustus 2012 @ 20:19:53 #9
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_115965989
Het is vast al eens behandeld, maar het lukt me niet echt om het terug te vinden. Ook op de site van de DUO niet. Vanaf September ga ik aan mijn 2 jarige master in Zweden beginnen (Ga erheen als Free-mover). Hier heb ik studiefinanciering voor aan gevraagd, nog onbekend of ik deze ga krijgen (Zal wel niet aangezien de basisbeurs verdwijnt)

In 2011 ben ik geslaagd voor mijn HBO, in 4 jaar, krijg ik nu ook te maken met de langstudeerboete? Naar mijn mening niet, maar wellicht heeft iemand hier al ervaring ermee? :)
Xbox Live Gamertag : ThaD16
pi_115969459
quote:
In principe vind ik dat iedereen moet kunnen studeren wat hij of zij wil, en voor zo lang als hij of zij wil, maar in de realiteit kan dat niet. Als dit altijd mogelijk is, dan heb je uiteindelijk overschotten op de arbeidsmarkten, en juist weer tekorten aan lageropgeleiden.

Met die drempels bescherm je de student tegen zichzelf.
Daarom pleit ik er dus voor dat er enkel vakinhoudelijke drempels zijn en geen financiële drempels. Iedereen mag studeren wat hij wil. Heb je een groot overschot? Dan voer je een toelatingsexamen in (als dat van de wet niet mag dan moet de wet maar eens worden aangepast!) en verhoog je het niveau van de opleiding zodat er vanzelf minder mensen die opleiding volgen.
Geen financiële drempels, wel inhoudelijke drempels.
#NoDAPL
pi_115970704
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 20:19 schreef GotenSSJ het volgende:
Het is vast al eens behandeld, maar het lukt me niet echt om het terug te vinden. Ook op de site van de DUO niet. Vanaf September ga ik aan mijn 2 jarige master in Zweden beginnen (Ga erheen als Free-mover). Hier heb ik studiefinanciering voor aan gevraagd, nog onbekend of ik deze ga krijgen (Zal wel niet aangezien de basisbeurs verdwijnt)

In 2011 ben ik geslaagd voor mijn HBO, in 4 jaar, krijg ik nu ook te maken met de langstudeerboete? Naar mijn mening niet, maar wellicht heeft iemand hier al ervaring ermee? :)
Alleen als je er meer dan een jaar uitloop in hebt lijkt me. Bij je master beginnen ze opnieuw met de jaren tellen.
pi_115972753
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 20:19 schreef GotenSSJ het volgende:

Lezen is ook zo lastig he
pi_115975393
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 21:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daarom pleit ik er dus voor dat er enkel vakinhoudelijke drempels zijn en geen financiële drempels. Iedereen mag studeren wat hij wil. Heb je een groot overschot? Dan voer je een toelatingsexamen in (als dat van de wet niet mag dan moet de wet maar eens worden aangepast!) en verhoog je het niveau van de opleiding zodat er vanzelf minder mensen die opleiding volgen.
Geen financiële drempels, wel inhoudelijke drempels.
Ze moeten gewoon de propedeuse zwaarder en strenger maken. Niet in 1 jaar gehaald? Van de opleiding af, tenzij natuurlijk bijzondere omstandigheden en overmacht. Nu staat er vaak twee jaar voor om je P te behalen. Daardoor is het wel erg makkelijk om je P te behalen, afhankelijk van de opleiding natuurlijk.
  vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:54:29 #14
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_115977636
quote:
3s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 21:38 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Alleen als je er meer dan een jaar uitloop in hebt lijkt me. Bij je master beginnen ze opnieuw met de jaren tellen.
Ja precies. Dat idee had ik ook, maar kon nergens echt iets specifieks vinden voor het buitenland. Nou, op hoop van zegen dan maar ;)
pi_115977684
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 23:54 schreef GotenSSJ het volgende:

[..]

Ja precies. Dat idee had ik ook, maar kon nergens echt iets specifieks vinden voor het buitenland. Nou, op hoop van zegen dan maar ;)
Als je wel hier ingeschreven staat bij duo wat waarschijnlijk zo is als je stufi wilt ontvangen, tellen ze dat neem ik aan wel mee op de peildatum. Maar ook dan loop je nog 3 jaar geen risico op een langstudeerboete.
  vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:59:09 #16
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_115977809
quote:
3s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 23:55 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Als je wel hier ingeschreven staat bij duo wat waarschijnlijk zo is als je stufi wilt ontvangen, tellen ze dat neem ik aan wel mee op de peildatum. Maar ook dan loop je nog 3 jaar geen risico op een langstudeerboete.
Dat idee had ik dus ook, toch fijn om even te checken hoe andere mensen hier tegen aan kijken. Thanks!

Nu nog hopen dat ik nog stufi krijg. :')
pi_115979065
quote:
Ze moeten gewoon de propedeuse zwaarder en strenger maken. Niet in 1 jaar gehaald? Van de opleiding af, tenzij natuurlijk bijzondere omstandigheden en overmacht. Nu staat er vaak twee jaar voor om je P te behalen. Daardoor is het wel erg makkelijk om je P te behalen, afhankelijk van de opleiding natuurlijk.
Dat gaat niet voor alle opleidingen. Ik heb wel eens gehoord dat bij andere opleidingen de P een soort van opwarmjaar is, dat is bij veel bètaopleidingen niet het geval, daar beginnen ze direct serieus. Als ze bij mijn opleiding zouden eisen dat je je p in 1 jaar hebt gehaald dan zou minstens driekwart zijn afgevallen. Dat is iets teveel van het goede. Wel mag de BSA van mij nog iets worden verhoogd.
Sowieso vind ik het niveau van de vakken enorm veel belangrijker dan de hoogte van de behaalde cijfers of de snelheid waarmee je de vakken hebt gehaald. Het is met het niveau dat je moet selecteren, niet met dat soort kunstgreepjes. Dat is te gemakkelijk.
#NoDAPL
pi_115989922
Hoe zit het eigenlijk als je in vijf jaar je bachelor hebt afgerond en in tussen ook je vakken voor de master hebtgehaald? Ik heb nu 5 jaar inschrijving ba, en afgerond dus geen langstudeerboete. Voor mijn master eb ik per 30 september nooit ingeschreven gestaan. Heb ik nu geen last van deze boete?

Ik moet alleen de scriptie nog, waardoor ik me dit jaar weer wil inschrijven.
pi_116027262
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 18:15 schreef Kirov het volgende:

Als je van het hbo naar de universiteit gaat na je propedeuse:
- Krijg je nog 2 jaar basisbeurs
- Tellen de jaren die je op het hbo als bachelorstudent ingeschreven stond mee voor de tijd dat je als bachelorstudent hebt. Doe je in één jaar je hbo-bachelor en ga je dan naar de universiteit, dan moet je je bachelor in drie jaar halen om geen hoog collegegeld te hoeven betalen.
Als je van het hbo naar de universiteit gaat na je P te hebben behaald, heb je toch nog recht op 3 jaar basisbeurs?
Hala Madrid.
pi_116027342
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 14:38 schreef koentjuh18 het volgende:
Hoe zit het eigenlijk als je in vijf jaar je bachelor hebt afgerond en in tussen ook je vakken voor de master hebtgehaald? Ik heb nu 5 jaar inschrijving ba, en afgerond dus geen langstudeerboete. Voor mijn master eb ik per 30 september nooit ingeschreven gestaan. Heb ik nu geen last van deze boete?

Ik moet alleen de scriptie nog, waardoor ik me dit jaar weer wil inschrijven.
En dat kan je niet zelf uitzoeken? Het staat verdomme in de TT..

en het antwoord is nee
pi_116027926
Goede OP _O_
pi_116039782
Ik heb eerder de kanttekening geplaatst dat er best wel wat geld van het MBO naar het WO kan worden doorgesluisd, de onderstaande figuur suggereert dat er ook wat geld kan worden doorgesluisd van het middelbare onderwijs en het lagere onderwijs naar het WO. Ik denk dan vooral aan allerlei randzaken op die scholen.

Waar het geld blijft? In ieder geval niet in het onderwijs, anders zouden de klassen wel kleiner zijn geworden, zouden er niet steeds meer tweedegraadsleraren lesgeven aan de hoogste leerjaren van het HAVO en het VWO enz.
Misschien kan deze figuur voortaan worden opgenomen in de OP?
#NoDAPL
pi_116039967
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 21:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik heb eerder de kanttekening geplaatst dat er best wel wat geld van het MBO naar het WO kan worden doorgesluisd, de onderstaande figuur suggereert dat er ook wat geld kan worden doorgesluisd van het middelbare onderwijs en het lagere onderwijs naar het WO. Ik denk dan vooral aan allerlei randzaken op die scholen.
[ afbeelding ]
Waar het geld blijft? In ieder geval niet in het onderwijs, anders zouden de klassen wel kleiner zijn geworden, zouden er niet steeds meer tweedegraadsleraren lesgeven aan de hoogste leerjaren van het HAVO en het VWO enz.
Misschien kan deze figuur voortaan worden opgenomen in de OP?
Leven is ook twee keer zo duur geworden, studeren dus ook.
pi_116042997
Ik heb een vraagje voor de mensen die het geld voor de langstudeerdersboete lenen bij DUO: klopt het dat je de eerste keer verhoogde lening pas in september ontvangt en dat je de eerste maand dus zelf moet overbruggen?

En krijg je dan meer geld in minder termijnen, of betalen ze gewoon langer verhoogd door?
Aids.
pi_116043334
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 16:02 schreef Yreal het volgende:

[..]

En dat kan je niet zelf uitzoeken? Het staat verdomme in de TT..

en het antwoord is nee
:') frustie. Wordt gewoon een vriendelijke vraag gesteld, je hoeft toch niet te antwoorden..
pi_116060712
Wtf...

Procederen tegen langstudeerboete: 40 euro

maandag 27 augustus 2012 09:42

GRONINGEN (ANP) - 40 euro kost het studenten om een advocaat in te schakelen die voor hen bezwaar indient tegen de langstudeerboete van ruim 3000 euro per jaar. Advocatenkantoor BoutOveres Advocaten in Groningen gaat namens de studenten de bezwaarprocedure indienen bij de universiteiten en hogescholen. Mocht de zaak gewonnen worden, dan verwacht het advocatenkantoor overigens een iets hogere bijdrage.

Bron: Elsevier
  maandag 27 augustus 2012 @ 11:36:49 #27
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_116060944
Postzegel en een A4'tje kost geen 40 euro en dat is praktisch alles wat je nodig hebt om een bezwaarschrift (mocht je dat willen) in te dienen. Daar heb je dus geen advocaat voor nodig. Wel lekker verdienen voor dat kantoor. Ben benieuwd hoeveel studenten uit wanhoop daar uiteindelijk intrappen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_116060973
Ik neem aan dat het meer is dan alleen een bezwaarbrief sturen, dat zal namelijk weinig uithalen. Terwijl er volgens mij nog steeds voldoende grond is om de langstudeerboete aan te vechten.
  maandag 27 augustus 2012 @ 11:40:26 #29
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_116061033
Nee, ik heb er ook al even naar gekeken maar het is alleen het bezwaarschrift. Een eventueel beroep (met bijbehorende kosten) doen zij niet. Maar wellicht dat ze daar ook een aanbieding voor hebben.

Oh.. mocht het bezwaarschrift gegrond verklaard worden dan willen zij nog 200 euro extra vangen :')
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_116061057
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 11:40 schreef Ryon het volgende:
Nee, ik heb er ook al even naar gekeken maar het is alleen het bezwaarschrift. Een eventueel beroep (met bijbehorende kosten) doen zij niet. Maar wellicht dat ze daar ook een aanbieding voor hebben.

Oh.. mocht het bezwaarschrift gegrond verklaard worden dan willen zij nog 200 euro extra vangen :')
Wel een goed idee. Misschien moet ik dat ook maar moet gaan doen.
pi_116061273
Is er niet ergens op internet al een bezwaarschrift te vinden dat opgestuurd kan worden?
  maandag 27 augustus 2012 @ 11:56:14 #32
165633 eriksd
The grand facade...
pi_116061484
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 11:49 schreef Devz het volgende:
Is er niet ergens op internet al een bezwaarschrift te vinden dat opgestuurd kan worden?
Frutsel er gewoon zelf 1 in elkaar.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  maandag 27 augustus 2012 @ 11:59:16 #33
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_116061581
http://www.cms.uva.nl/jur(...)0BE-684755EEAE39BFF0

De UvA heeft er zelfs een eigen formulier voor ontworpen. Kwestie van invullen, dat je de langstudeermaatregel echt super lullig vindt en je het daarom niet eens bent met de hoogte van collegegeld dat je moet betalen en klaar.

Kans op succes: rond de nul.
--
pi_116061958
quote:
11s.gif Op maandag 27 augustus 2012 11:59 schreef Ryon het volgende:
http://www.cms.uva.nl/jur(...)0BE-684755EEAE39BFF0

De UvA heeft er zelfs een eigen formulier voor ontworpen. Kwestie van invullen, dat je de langstudeermaatregel echt super lullig vindt en je het daarom niet eens bent met de hoogte van collegegeld dat je moet betalen en klaar.

Kans op succes: rond de nul.
:D
pi_116062788
Ik wil die boete lenen van de ib-groep. Gebeurd dat automatisch of moet je dat ergens aangeven of een formulier opsturen?
pi_116063092
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 12:39 schreef Sapstengel het volgende:
Ik wil die boete lenen van de ib-groep. Gebeurd dat automatisch of moet je dat ergens aangeven of een formulier opsturen?
quote:
Collegegeldkrediet
Ben je langstudeerder en moet je verhoogd wettelijk collegegeld betalen? En heb je nog recht op studiefinanciering? Dan kun je het volledige collegegeld plus de verhoging lenen via het collegegeldkrediet. Dit doe je met het formulier Wijzigingen student.
Bron: http://ib-groep.nl/partic(...)/langstudeerders.asp
pi_116063342
Ik heb geen recht meer op studiefinanciering (7 jaar voorbij) kan ik het dan ook lenen?
pi_116063543
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 12:59 schreef Sapstengel het volgende:
Ik heb geen recht meer op studiefinanciering (7 jaar voorbij) kan ik het dan ook lenen?
Ja.
Money won is twice as sweet as money earned.
  maandag 27 augustus 2012 @ 14:31:53 #39
308842 BradleyQ
de kleine generaal
pi_116066386
Via Mijn Duo (DiGiD) kan dat toch ook gewoon?
pi_116069750
quote:
5s.gif Op maandag 27 augustus 2012 14:31 schreef BradleyQ het volgende:
Via Mijn Duo (DiGiD) kan dat toch ook gewoon?
Nee, je kunt het echt alleen aanvragen door het formulier op te sturen.
Just when you think there is no one else to disappoint you, you disappoint yourself.
pi_116071644
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 13:07 schreef neilpad het volgende:

[..]

Ja.
Pff gelukkig.

Was al bang dat ik m'n spaargeld aan moest spreken.
pi_116071785
Ik kreeg net te horen dat ik Calculus 2 weer niet heb gehaald en ik zal dus komend jaar ook de boete moeten betalen.. En laat het nou net een vak zijn die is uitgesmeerd over 2 periodes dus met nakijken erbij is het op zijn vroegst in Januari bekend. Dat is toch 1200 euro boete...

Het is dat ik wel al met mijn master mag beginnen, maar het is verder natuurlijk waardeloos.
  maandag 27 augustus 2012 @ 17:36:24 #43
370039 Morera
more more more
pi_116073257
quote:
1s.gif Op maandag 27 augustus 2012 16:04 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

Bij mij was dat niet nodig aangezien ik al collegegeldcrediet kreeg. Na een jaar gestopt te zijn is het nu vanzelf weer geactiveerd, of krijg je dan NOG meer dan het normale maximale collegegeldcrediet?
pi_116075364
quote:
3s.gif Op zondag 26 augustus 2012 21:07 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Leven is ook twee keer zo duur geworden, studeren dus ook.
Zoveel duurder?
Dit is alles wat ik zo snel kan vinden: http://statline.cbs.nl/St(...)598-609,611-612&VW=T

Laten we van 3% per jaar gemiddeld uitgaan sinds die tijd.
1,03^17 = 1,65
De kosten voor het PO en het SO zijn nu bijna 2,3 keer zo hoog.
Als dat geld nu zou worden besteed aan vakkundige leraren dan is dat prima, als veel van dat geld wordt besteed aan een circus omheen het onderwijs dan hebben we een probleem. Ik vrees dat die extra kosten vooral aan dat circus worden besteed aangezien er steeds minder bevoegde leraren voor de klas kwamen te staan.
Dat circus kan van alles zijn:
- onnodige verbouwingen, zo braken ze de klaslokalen eind jaren 90 en begin jaren 0 af en werden ze later weer in ere hersteld
- zelfstudiezalen
- mediatheek
- computers (niet nodig op het PO en het SO)
- topsalarissen van bestuurders (flink gestegen!)
- dienstauto's
- allerlei zweefteefcursusje
...

Ik hoop dat het ministerie hier eens kritisch naar gaat kijken. Het geld binnen het onderwijs moet met een maximale efficiëntie worden besteed.
#NoDAPL
pi_116075448
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 16:54 schreef kilon het volgende:
Ik kreeg net te horen dat ik Calculus 2 weer niet heb gehaald en ik zal dus komend jaar ook de boete moeten betalen.. En laat het nou net een vak zijn die is uitgesmeerd over 2 periodes dus met nakijken erbij is het op zijn vroegst in Januari bekend. Dat is toch 1200 euro boete...

Het is dat ik wel al met mijn master mag beginnen, maar het is verder natuurlijk waardeloos.
Heb je khanacademy.org gebruikt? Best handig voor een groot deel van calculus.
#NoDAPL
pi_116077784
Ging die bijeenkomst dat Dibi wilde nog door eigenlijk, morgen?
  maandag 27 augustus 2012 @ 19:38:28 #47
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_116077968
Tofik Dibi :')
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
  maandag 27 augustus 2012 @ 20:02:06 #48
370039 Morera
more more more
pi_116079159
Ik geef de hoop op, de eerste termijn staat op mijn rekening en ik wacht tot ze het afschrijven. Dat zal deze week gebeuren. Dat gehakketak ben ik nu beu, ik betaal wel gewoon en ga me op mijn studie concentreren ipv op die idioten uit de politiek.

Mocht het ineens worden afgeschaft dan zal het een leuke meevaller zijn, maar reken er maar gewoon niet meer op. Laat je stem ook niet van de grootste schreeuwerd afhangen, maar van de inhoudelijke punten van de partij waar je op gaat stemmen.

Verder mag Halbe van mij in de fik en aan de hoogste boom.
pi_116079241
Ik heb het ook al opgegeven. Maarja half jaartje nog, á 300 euro per maand. Wel 1800 euro, maarja daar kom ik ook nog wel overheen. Anderen lenen al 4 jaar maximaal en die hebben na 3 maanden al een schuld van 1800.
  maandag 27 augustus 2012 @ 21:03:53 #50
308842 BradleyQ
de kleine generaal
pi_116082230
quote:
1s.gif Op maandag 27 augustus 2012 16:04 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

Moet je dan echt alles uitprinten ofzo? What the fuck...
  maandag 27 augustus 2012 @ 21:04:39 #51
308842 BradleyQ
de kleine generaal
pi_116082274
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 20:02 schreef Morera het volgende:

Verder mag Halbe de VVD van mij in de fik en aan de hoogste boom.
  maandag 27 augustus 2012 @ 21:07:20 #52
67174 Dos37
Come on Twente
pi_116082402
quote:
Ik geef de hoop op, de eerste termijn staat op mijn rekening en ik wacht tot ze het afschrijven. Dat zal deze week gebeuren. Dat gehakketak ben ik nu beu, ik betaal wel gewoon en ga me op mijn studie concentreren ipv op die idioten uit de politiek.

Mocht het ineens worden afgeschaft dan zal het een leuke meevaller zijn, maar reken er maar gewoon niet meer op. Laat je stem ook niet van de grootste schreeuwerd afhangen, maar van de inhoudelijke punten van de partij waar je op gaat stemmen.

Dit dus _O_
  maandag 27 augustus 2012 @ 21:15:46 #53
308842 BradleyQ
de kleine generaal
pi_116082770
In de OP staat:

quote:
- Je kunt een hoger collegegeldkrediet krijgen om de 4.713 euro te betalen, maar het totale bedrag dat je in een jaar mag lenen gaat niet omhoog. Het bedrag dat je maandelijks kunt lenen gaat dus omlaag wanneer je de collegegeldkredietfaciliteit gebruikt.
Echter op de site van DUO staat:

quote:
Hoeveel kun je lenen?

Hoeveel collegegeldkrediet je kunt aanvragen, hangt af van het soort collegegeld dat je moet betalen. Als je wettelijk collegegeld moet betalen, kun je voor studiejaar 2011-2012 tot en met augustus maximaal ¤ 142,75 per maand lenen. Voor studiejaar 2012-2013 is dit maximaal ¤ 147,58 per maand. Als het instellingscollegegeld hoger is dan het wettelijk collegegeld, kun je meer lenen.
quote:
Wil je meer lenen?

Je kunt nooit meer lenen dan je aan collegegeld moet betalen.
Dus... Waar is de bewering uit de OP op gebaseerd?
pi_116084960
Is deze regel niet heel makkelijk te omzeilen door je pas per 1 oktober in te schrijven in studiejaar 2 en 3 enz. Kost je maand stufi maar levert 1 inschrijving minder op! Dus geen uitloop?
  maandag 27 augustus 2012 @ 21:53:55 #55
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_116085014
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 21:53 schreef koentjuh18 het volgende:
Is deze regel niet heel makkelijk te omzeilen door je pas per 1 oktober in te schrijven in studiejaar 2 en 3 enz. Kost je maand stufi maar levert 1 inschrijving minder op! Dus geen uitloop?
Inschrijven per 1 oktober kan niet altijd, dat moet vaak per 1 september.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  maandag 27 augustus 2012 @ 22:03:44 #56
370039 Morera
more more more
pi_116085639
quote:
9s.gif Op maandag 27 augustus 2012 21:03 schreef BradleyQ het volgende:

[..]

Moet je dan echt alles uitprinten ofzo? What the fuck...
Wat een bullshit he, terwijl je alleen nog maar met DigiD + SMS kan inloggen moet je ondertussen dingen lopen uitprinten en met de post gaan opsturen.
  maandag 27 augustus 2012 @ 22:04:52 #57
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_116085717
quote:
5s.gif Op maandag 27 augustus 2012 21:15 schreef BradleyQ het volgende:
In de OP staat:

[..]

[..]

[..]

De wetsgeschiedenis. Ik kan het nu niet meer terugvinden dus zal het weghalen.
pi_116086939
quote:

Je begrijpt toch dat het CDA net zo schuldig is als de VVD?
Het is maar dat je het weet voordat je eventueel over twee weken stemt. ;)
#NoDAPL
  maandag 27 augustus 2012 @ 22:36:40 #59
370039 Morera
more more more
pi_116087744
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 22:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je begrijpt toch dat het CDA net zo schuldig is als de VVD?
Het is maar dat je het weet voordat je eventueel over twee weken stemt. ;)
Dat begrijp ik, ik begrijp alleen niet waarom je die vraag aan mij stelt :)
  † In Memoriam † maandag 27 augustus 2012 @ 22:39:47 #60
43556 miss_dynastie
pi_116087912
quote:
5s.gif Op maandag 27 augustus 2012 21:15 schreef BradleyQ het volgende:
In de OP staat:

[..]

[..]

[..]

Op regelgeving die herzien is. Maar de OP zelf dus blijkbaar nog niet :P
pi_116090660
Duo heeft mij trouwens verteld dat je de lening voor de langstudeerboete in 1 keer op je rekening gestort krijgt. Wie weet of dit echt zo is?
Just when you think there is no one else to disappoint you, you disappoint yourself.
pi_116090739
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 17:36 schreef Morera het volgende:

[..]

Bij mij was dat niet nodig aangezien ik al collegegeldcrediet kreeg. Na een jaar gestopt te zijn is het nu vanzelf weer geactiveerd, of krijg je dan NOG meer dan het normale maximale collegegeldcrediet?
Je krijgt naast het krediet voor je normale collegegeld nog meer geld om de boete te betalen. Ik heb ook collegegeld krediet, maar moest toch met een formulier krediet voor die boete aanvragen.
  maandag 27 augustus 2012 @ 23:38:46 #63
370039 Morera
more more more
pi_116090924
quote:
1s.gif Op maandag 27 augustus 2012 23:34 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

Je krijgt naast het krediet voor je normale collegegeld nog meer geld om de boete te betalen. Ik heb ook collegegeld krediet, maar moest toch met een formulier krediet voor die boete aanvragen.
Ik vraag mij dan toch af wat het maximale bedrag is dat je krijgt als de situatie als volgt is:

- Je kan alleen nog maar lenen en bent langstudeerder
- Je had voorheen recht op aanvullende beurs en uitwonend
- Je leent nu weer maximaal plus collegeldcrediet, hebt last van de langstudeerboete, geen recht op stufie en bent uitwonend

Als ik alles maximaal zou doen, kom ik uit op zo een 900 - 1000 euro , en dan heb ik GEEN formulier ingevuld en opgestuurd voor de langstudeerboete. Zou dat dan echt nog meer zijn???
pi_116091156
Volgens mij als je leent voor de langstudeerboete kun je niet meer 'gewoon' lenen.

Pffff, ik word gek van al die onwetendheid. Zelfs bij DUO weten ze weinig.
pi_116091455
Je kunt de boete gewoon bijlenen. Blijkbaar is het alleen zo dat je de eerste termijn pas bij de stufi van september ontvangt.
Aids.
pi_116091620
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 23:50 schreef Mss het volgende:
Je kunt de boete gewoon bijlenen. Blijkbaar is het alleen zo dat je de eerste termijn pas bij de stufi van september ontvangt.
Maar jij hebt het over termijn. Duo heeft tegen mij gezegd dat het hele bedrag gelijk wordt gestort..
pi_116094299
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 22:36 schreef Morera het volgende:

[..]

Dat begrijp ik, ik begrijp alleen niet waarom je die vraag aan mij stelt :)
Wat valt er niet te begrijpen?
Jij uit jouw woede richting Zijlstra zonder woede te uiten richting het CDA. Dan lijkt het er op dat je niet begrijpt dat die langstudeerboete een CDA-plan was. De VVD en het CDA zijn evenveel verantwoordelijk.
#NoDAPL
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 01:47:32 #68
370039 Morera
more more more
pi_116094340
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 01:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Wat valt er niet te begrijpen?
Jij uit jouw woede richting Zijlstra en de VVD zonder woede te uiten richting het CDA. Dan lijkt het er op dat je niet begrijpt dat die langstudeerboete een CDA-plan was. De VVD en het CDA zijn evenveel verantwoordelijk.
Dat is een aanname van jou? Ik laat simpel weten dat Halbe van mij de boom in kan, en wijs mijn medefokkers er juist op om niet domweg op een partij te stemmen zonder dat ik daar namen bij noem? Ik vind je een toffe gozer hoor maar dit zijn toch echt aannames van jou die echt helemaal niet nodig zijn.

Ik weet heel goed dat dit plan van het CDA was, dat heeft niets te maken met dat ik Halbe een walgelijke vent vind en hem het liefst aan de hoogste boom zie hangen, verder noemde ik geen namen of partijen. :*
pi_116094741
Er heerst momenteel veel onduidelijkheid over de boete bijlenen... eerst ging je leenlimiet dan omlaag, maar dat is nu ook nergens meer terug te vinden..
pi_116096107
quote:
1s.gif Op maandag 27 augustus 2012 23:54 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

Maar jij hebt het over termijn. Duo heeft tegen mij gezegd dat het hele bedrag gelijk wordt gestort..
Ja tegen mij hebben ze dus gezegd dat je het in termijnen krijgt.
Aids.
pi_116100778
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 07:22 schreef Mss het volgende:

[..]

Ja tegen mij hebben ze dus gezegd dat je het in termijnen krijgt.
tegen mij ook dat het in een keer wordt gestort
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 11:52:53 #72
36796 Morpheus2002
Radio 49 | DJ.Morph
pi_116100878
Ik krijg de de lening voor de boete eind september in 1x gestort. Ik doe een deeltijd studie dus geen studiefinanciering enzo.
Niets Is Sterker Dan Dat Ene Woord; Feyenoord! Mijn Feyenoord!
pi_116101847
Betaal zelf de boete in termijnen ben over 3 maanden klaar dus mag nog even 400 * 3 collegegeld betalen :(
pi_116102881
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 12:21 schreef stoeltafel het volgende:
Betaal zelf de boete in termijnen ben over 3 maanden klaar dus mag nog even 400 * 3 collegegeld betalen :(
Die langstudeerboete is dan ook echt de meest disproportionele maatregel ooit. Ga maar eventjes 3000 EUR ophoesten. We weten dat je het van te voren niet had kunnen weten, maar doe het toch maar want anders kan je niet verder met je opleiding. Je hebt geen keus, betalen. Snap niet dat iemand hier ook maar voor kan zijn. Zelfs als deze maatregel je niet raakt, zoals bij mij, snap ik niet dat je hier voorstander van kan zijn.

[ Bericht 5% gewijzigd door soklos op 28-08-2012 13:00:13 ]
pi_116103020
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 12:53 schreef soklos het volgende:

[..]

Die langstudeerboete is dan ook echt de meest disproportionele maatregel ooit. Ga maar eventjes 3000 EUR ophoesten. We weten dat je het van te voren niet had kunnen weten, maar doe het toch maar want anders kan je niet verder met je opleiding. Je hebt geen keus, betalen. Snap niet dat iemand hier ook maar voor kan zijn. Zelfs als deze maatregel je niet raakt, zoals bij mij, snap ik niet dat je hier voorstander van kan zijn. Dan moet je wel een ambitieloze tegelzetter zijn met de hersenen van een pinda. Niets tegen dat soort mensen overigens.
Ik moet hem betalen, maar ik vind dat echt 100% overdreven.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_116103085
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 12:58 schreef Steven184 het volgende:

[..]

Ik moet hem betalen, maar ik vind dat echt 100% overdreven.
Ik niet.
pi_116103739
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 12:59 schreef soklos het volgende:

[..]

Ik niet.
Je krijgt 4 jaar de tijd voor je bachelor en 2 jaar voor een eenjarige master. Genoeg uitlooptijd om het studentenleven te beleven en genoeg activiteiten te doen. Zodoende vind ik het niet gek dat als iemand er langer over doet, dat er dan een verhoogde collegetarief gevraagd. Ik heb genoeg kritiekpunten, maar niet op het idee achter de maatregel zelf.
pi_116105069
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 13:21 schreef Steven184 het volgende:

[..]

Je krijgt 4 jaar de tijd voor je bachelor en 2 jaar voor een eenjarige master. Genoeg uitlooptijd om het studentenleven te beleven en genoeg activiteiten te doen. Zodoende vind ik het niet gek dat als iemand er langer over doet, dat er dan een verhoogde collegetarief gevraagd. Ik heb genoeg kritiekpunten, maar niet op het idee achter de maatregel zelf.
Verkeerde studiekeuzes? overstappen van hbo naar wo?

Maaruh, wanneer is die stemming nou?
pi_116105424
@ Steven

Maar juist om die andere kritiekpunten gaat het toch ook? Ik vind de boete ook best, maar dan wel voor mensen die nu beginnen, zodat ze alles wat ze nu doen kunnen afwegen tegen die boete. Ik ken zat mensen die van studie zijn veranderd, die studie nu gewoon nominaal doen, maar nu in hun laatste jaar van die studie opeens geconfronteerd worden met die boete omdat ze 4 jaar geleden van studie zijn veranderd. Hadden ze dat geweten, hadden ze wellicht een andere keuze gemaakt. Ze worden nu gestraft voor iets wat toen helemaal niet strafbaar was. En dat is volgens mij ook het grootste bezwaar van een hoop tegenstanders van de boete, hij is nogal slordig en haastig ingevoerd. De boete zelf, ik vind het best.

@Yreal
Daar hoor je opeens opvallend weinig over ja..
pi_116105901
quote:

[..]

Je krijgt 4 jaar de tijd voor je bachelor en 2 jaar voor een eenjarige master. Genoeg uitlooptijd om het studentenleven te beleven en genoeg activiteiten te doen.
Zodoende vind ik het niet gek dat als iemand er langer over doet, dat er dan een verhoogde collegetarief gevraagd. Ik heb genoeg kritiekpunten, maar niet op het idee achter de maatregel zelf.
Leg ons dan eens even uit hoe de deeltijdstudent die van maandag t/m woensdag van 8-5 en op donderdag van 9-1 werkt in die tijd de opleiding kan afronden?
Of doet die collateral damage er niet toe voor jou?
Uitlooptijd? o|O
Dan moet toch echt eerst die nominale studieduur kloppen en dat is niet het geval!
De deeltijdstudenten betalen zonder die Halbeheffing al veel meer collegegeld, met dank aan het CDA en de VVD worden deze brave hardwerkende studenten dubbel genaaid!
#NoDAPL
pi_116105930
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 14:08 schreef bear87 het volgende:
@ Steven

Maar juist om die andere kritiekpunten gaat het toch ook? Ik vind de boete ook best, maar dan wel voor mensen die nu beginnen, zodat ze alles wat ze nu doen kunnen afwegen tegen die boete.
Ook dat niet dus! Voor mensen die nu beginnen & nog recht hebben op Studiefinanciering.
#NoDAPL
pi_116105992
quote:

@Yreal
politiek 24 draait alleen de cpb doorrekeningen..
pi_116106013
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 13:58 schreef Yreal het volgende:

[..]

Ach, verkeerde studiekeuzes kunnen gebeuren. Kosten de samenleving ook geld, dus kan ik niet al te rouwig om zijn. Zeker niet als ik naar de mensen kijk die 'verkeerde' studiekeuzes hebben gemaakt in mijn omgeving. Tot drie keer toe nagenoeg dezelfde studie doen in een andere plaats, maar de eerste twee keer vooral gaan zuipen in de kroeg. Dan heb ik er geen moeite mee als je iets meer moet betalen aan het eind.

En voor mij hoeft de overstap van HBO naar WO (net zoals van MBO naar HBO) niet gestimuleerd te worden bij veel studies, dus ook daar heb ik niet zoveel mee. Al zou de boete daar van mij best de helft mogen bedragen. Maar dan zitten we gewoonweg in de manier waarop de boete is ingevoerd, te snel en met teveel haken en ogen. Gewoonweg te weinig ondoordacht, de maatregel zelf is niks mis mee in mijn ogen.

quote:
@ Steven

Maar juist om die andere kritiekpunten gaat het toch ook? Ik vind de boete ook best, maar dan wel voor mensen die nu beginnen, zodat ze alles wat ze nu doen kunnen afwegen tegen die boete. Ik ken zat mensen die van studie zijn veranderd, die studie nu gewoon nominaal doen, maar nu in hun laatste jaar van die studie opeens geconfronteerd worden met die boete omdat ze 4 jaar geleden van studie zijn veranderd. Hadden ze dat geweten, hadden ze wellicht een andere keuze gemaakt. Ze worden nu gestraft voor iets wat toen helemaal niet strafbaar was. En dat is volgens mij ook het grootste bezwaar van een hoop tegenstanders van de boete, hij is nogal slordig en haastig ingevoerd. De boete zelf, ik vind het best.

@Yreal
Soklos noemt het ''de meest disproportionele maatregel ooit'', dus dan praat ik over de maatregel zelf en daar reageerde ik dan ook op. Enkel voor deeltijdstudenten vind ik het nergens over gaan.

Over de invoering e.d. en vooral de manier waarop is een boekje vol te schrijven aan kritiekpunten en slaat het meeste ook nergens over. Wanneer ze 2/3 jaar terug de invoerdatum en alle informatie netjes naar buiten hadden gebracht dan had ik bijvoorbeeld 100% geen boete hoeven betalen. Maar dat is politiek, daar veranderen wij niks aan.
pi_116106098
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 14:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Leg ons dan eens even uit hoe de deeltijdstudent die van maandag t/m woensdag van 8-5 en op donderdag van 9-1 werkt in die tijd de opleiding kan afronden?
Of doet die collateral damage er niet toe voor jou?
Uitlooptijd? o|O
Dan moet toch echt eerst die nominale studieduur kloppen en dat is niet het geval!
De deeltijdstudenten betalen zonder die Halbeheffing al veel meer collegegeld, met dank aan het CDA en de VVD worden deze brave hardwerkende studenten dubbel genaaid!
Voor deeltijdstudenten vind ik het achterlijk, daar zou op zijn minst een aangepast regeling voor moeten gelden.
pi_116106531
En dat is prima mogelijk. Gewoon een kwestie van iedereen vrijstellen die geen recht heeft op stufi. Dat komt ongeveer neer op het vrijstellen van 30+ers maar het is niet helemaal hetzelfde aangezien je t/m 34 jaar stufi kan krijgen als je met 29 jaar met een opleiding begint.
Goed, er zijn misschien een paar mensen die erg laat zijn begonnen met het studeren en die zo door de mazen van het net glippen maar liever die paar visjes die door het net glippen dan dat alle deeltijdstudenten het slachtoffer worden, nietwaar?
Een alternatief is het aanpassen van de nominale studieduur voor deeltijdstudenten die geen recht hebben op studiefinanciering.
Ze zouden trouwens ook het collegegeld op die manier moeten aanpassen, momenteel moeten deeltijdstudenten meestal het voltijdtarief betalen aangezien anders voltijdstudenten zich laten inschrijven als deeltijdstudent. Waarom niet gewoon kijken of dat iemand recht heeft op stufi (uiteraard met toestemming van de student) en enkel die deeltijdinschrijving accepteren als je geen recht meer hebt op stufi. Dan kan de deeltijdstudent gewoon de helft van het wettelijk collegegeld betalen. Misschien kunnen we dan weer beginnen met onze kenniseconomie terug op te bouwen. (Ja, ASML doet het fantastisch, blablabla, maar Nederland was alles bij elkaar vroeger veel meer een kenniseconomie dan nu).
#NoDAPL
pi_116107370
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 11:49 schreef prinsrob het volgende:

[..]

tegen mij ook dat het in een keer wordt gestort
Ik heb DUO nog even opgebeld. De medewerker die ik aan de lijn kreeg, vertelde me (na enig onderzoek) dat het collegegeldkrediet voor langstudeerders in termijnen wordt uitgekeerd en dus niet in één keer. De brief die ik hierover heb ontvangen vermeldt echter dat het wel in één keer gebeurt... :S
pi_116107592
Alle voors en tegens zijn al gewisseld in deze reeks. Indien je van begin af aan had meegedaan dan het je niet zo'n kortzichtige reactie gegeven of je bent gewoon simplistisch, dat kan natuurlijk ook.

Verder moet je die zin zien in de context van mijn verhaal. Want ik zeg is dat ik de terugwerkende kracht belachelijk vind. De terugwerkende kracht is onderdeel van de maatregel. Hoe je het ook wendt of keert.

Ook kan je het verwisselen van een studie geen foute beslissing noemen. Het is nu, door deze maatregel met terugwerkende kracht, een foute beslissing geweest voor sommige. Zonder deze maatregel was het gewoon een beslissing geweest zonder al teveel consequenties, behalve dan een jaar vertraging.

Deze regeling houdt geen rekening met deeltijdstudenten of studenten die als voltijdstudent staan ingeschreven en af en toe een tentamen doen en daarnaast gewoon werken. Dat kon ook en daar was ook niets op tegen. Dus hen treft geen blaam.

Verder is het bedrag ook buiten proportie. De meesten die dit moeten betalen maken veel minder gebruik van de faciliteiten omdat ze vaak alleen nog een afstudeerscriptie moeten schrijven. Het is dan belachelijk om 2.5 keer zoveel geld van deze studenten te vragen. Dit is overigens ook een reden waarom studenten tegenwoordig voor een makkelijke afstudeerscriptie kiezen.

Verder kunnen deeltijdstudenten, anders dan reguliere studenten, niet lenen bij DUO. Zij moeten dus ineens 3000 EUR extra ophoesten om verder te mogen studeren.

Voorts zijn er natuurlijk duizenden redenen waarom studenten vertraging oplopen. Een wet kan gewoon niet voorzien in de behoefte individueel te toetsen of een student laks was of dat er iets anders was. De keuze voor studeertempo moet gewoon bij de student liggen. Dan heb ik liever een sociaal leenstelsel zodat studenten die langer studeren gewoon ook meer moeten lenen. Dat is een stuk rechtvaardiger dan te straffen op deze manier.

Natuurlijk moet de doorstroom van mbo naar hbo en hbo naar universiteit gewoon kunnen. Indien je vindt dat het niveau van hbo'ers te laag is dan moet je zeggen dat het niveau van de hbo scholen omhoog moet. Overigens ken ik genoeg hbo'ers die het prima hebben gered op de universiteit. Eentje is zelfs afgestudeerd met een 9.

[ Bericht 0% gewijzigd door soklos op 28-08-2012 15:11:21 ]
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 15:09:10 #88
308842 BradleyQ
de kleine generaal
pi_116107731
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 14:59 schreef NY_Giant het volgende:

[..]

Ik heb DUO nog even opgebeld. De medewerker die ik aan de lijn kreeg, vertelde me (na enig onderzoek) dat het collegegeldkrediet voor langstudeerders in termijnen wordt uitgekeerd en dus niet in één keer. De brief die ik hierover heb ontvangen vermeldt echter dat het wel in één keer gebeurt... :S
Op de website van DUO staat ook "in termijnen". Maar dit is toch zeer vreemd, aangezien een student het collegeld in vijf termijnen betaalt, dus (1/5 * 5000 = 1000 euro) in september kwijt is.
Dan is een collegegeldkrediet van (1/12 * 3000 = 416 euro) niet toereikend tenzij je een vrij hoog inkomen hebt.
pi_116107876
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 13:58 schreef Yreal het volgende:

[..]

Ik las op twitter dat het niet doorgaat. Dat blazen de partijen zelf natuurlijk niet hoog van de toren.
In the coolest little capital of the world
pi_116107981
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 15:12 schreef Drebbelman het volgende:

[..]

Ik las op twitter dat het niet doorgaat. Dat blazen de partijen zelf natuurlijk niet hoog van de toren.
Dat was al bekend. Dibi kon niet genoeg handtekeningen krijgen voor een debat vandaag. De initiatiefwet van de PvdA is al ingediend. Dan duurt het nog een tijd voordat ze er over gaan stemmen. Las iets van minstens vier weken.
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 15:22:23 #91
308842 BradleyQ
de kleine generaal
pi_116108277
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 15:14 schreef soklos het volgende:

[..]

Dat was al bekend. Dibi kon niet genoeg handtekeningen krijgen voor een debat vandaag. De initiatiefwet van de PvdA is al ingediend. Dan duurt het nog een tijd voordat ze er over gaan stemmen. Las iets van minstens vier weken.
Op de website van de SP staat "een paar weken".
In ieder geval te laat om de universiteiten op tijd een andere betalingsregeling te laten invoeren.
pi_116108321
Klopt het dan je alleen recht hebt op het extra collegegeldkrediet voor de langstudeerboete als je nog recht hebt op stufi? Dat las ik op de site van DUO. Maar hoe kan dat nou, langstudeerders hebben per definitie geen recht meer op stufi (want reeds 4 jaar stufi ontvangen), dus hoe kan je dan krediet krijgen voor je langstudeerboete? 8)7

quote:
Collegegeldkrediet

Ben je langstudeerder en moet je verhoogd wettelijk collegegeld betalen? En heb je nog recht op studiefinanciering? Dan kun je het volledige collegegeld plus de verhoging lenen via het collegegeldkrediet. Dit doe je met het formulier Wijzigingen student.
edit: Laat maar, staat op een hele andere pagina wel goed uitgelegd.

quote:
Geen studiefinanciering meer?

Ben je langstudeerder en heb je helemaal geen recht (meer) op studiefinanciering, dus ook niet op een lening na je prestatiebeurs? Dan kun je de verhoging van je collegegeld lenen bij DUO. Het collegegeld zelf kun je dus niet lenen. Je kunt alleen lenen tussen 1 september 2012 en 1 september 2014. Dit is namelijk een overgangsregeling voor de studiejaren 2012-2013 en 2013-2014. Om van deze regeling gebruik te kunnen maken, moet je in het verleden wel minimaal één maand studiefinanciering hebben ontvangen. Je kunt de lening aanvragen met het formulier Aanvraag overgangsregeling collegegeldkrediet.

[ Bericht 12% gewijzigd door dWc_RuffRyder op 28-08-2012 15:51:13 ]
pi_116109200
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 15:06 schreef soklos het volgende:
Alle voors en tegens zijn al gewisseld in deze reeks. Indien je van begin af aan had meegedaan dan het je niet zo'n kortzichtige reactie gegeven of je bent gewoon simplistisch, dat kan natuurlijk ook.

Ik wilde juist enkel puur en alleen het over de gedachte achter de maatregel hebben, juist omdat er zoveel voors en tegens zijn over al hetgeen wat eromheen zit. Zodoende was het juist niet kortzichtig of simplistisch, maar juist bedoeld om een eerder gevoerde discussies (want ik heb dan niet eerder gepost door tijdgebrek, ik heb wel veel meegelezen) niet weer erbij hoeven te halen. De manier waarop jouw opmerking naar voren kwam was in mijn ogen puur naar de maatregel zelf, zonder voorbehoud. Dus niet dat het enkel betrekking had op de terugwerkende kracht.

Verder moet je die zin zien in de context van mijn verhaal. Want ik zeg is dat ik de terugwerkende kracht belachelijk vind. De terugwerkende kracht is onderdeel van de maatregel. Hoe je het ook wendt of keert.

quote:
Ook kan je het verwisselen van een studie geen foute beslissing noemen. Het is nu, door deze maatregel met terugwerkende kracht, een foute beslissing geweest voor sommige. Zonder deze maatregel was het gewoon een beslissing geweest zonder al teveel consequenties, behalve dan een jaar vertraging.
De terugwerkende kracht vind ik geeneens zo'n heel groot probleem, eerder de termijn waarmee het is ingevoerd. Wanneer je het 3 misschien 4 jaar van te voren aangekondigd, heeft iedereen genoeg tijd om zich erop voor te bereiden en ervoor te zorgen dat hij of zij een boete kan ontwijken.

quote:
Deze regeling houdt geen rekening met deeltijdstudenten of studenten die als voltijdstudent staan ingeschreven en af en toe een tentamen doen en daarnaast gewoon werken. Dat kon ook en daar was ook niets op tegen. Dus hen treft geen blaam.
Voor deeltijdstudenten dient in mijn ogen een aparte regeling te komen, voor dergelijke voltijdstudenten die jij nu noemt niet. Een voltijdsinschrijving is daar in principe niet voor bedoeld.

quote:
Verder is het bedrag ook buiten proportie. De meesten die dit moeten betalen maken veel minder gebruik van de faciliteiten omdat ze vaak alleen nog een afstudeerscriptie moeten schrijven. Het is dan belachelijk om 2.5 keer zoveel geld van deze studenten te vragen. Dit is overigens ook een reden waarom studenten tegenwoordig voor een makkelijke afstudeerscriptie kiezen.
Het wordt niet voor niets een boete genoemd, maar over het bedrag kan je discusseren. Ik vind het bedrag dat universiteiten vragen dan wel kunnen vragen voor een tweede studie of zelfs een master vele malen buitensporiger.

quote:
Verder kunnen deeltijdstudenten, anders dan reguliere studenten, niet lenen bij DUO. Zij moeten dus ineens 3000 EUR extra ophoesten om verder te mogen studeren.
Zie eerdere reactie mbt deeltijdstudenten

quote:
Voorts zijn er natuurlijk duizenden redenen waarom studenten vertraging oplopen. Een wet kan gewoon niet voorzien in de behoefte individueel te toetsen of een student laks was of dat er iets anders was. De keuze voor studeertempo moet gewoon bij de student liggen. Dan heb ik liever een sociaal leenstelsel zodat studenten die langer studeren gewoon ook meer moeten lenen. Dat is een stuk rechtvaardiger dan te straffen op deze manier.
Er is in mijn ogen niets mis met een prikkel om studenten binnen 6 jaar een 4 jarige opleiding te laten afronden. De keuze voor het studeertempo ligt nog steeds bij de student, maar wel tegen een bepaalde prijs. Uiteindelijk kost studeren de samenleving nog steeds geld en daar mag iedereen gebruik van maken. Maar dat hoef toch niet onbeperkt. Ik moet nu betalen omdat ik bijna 2 collegejaren door ziekte niet heb kunnen studeren. Dat breekt je bij twee studies gewoon op, shit happens.

quote:
Natuurlijk moet de doorstroom van mbo naar hbo en hbo naar universiteit gewoon kunnen. Indien je vindt dat het niveau van hbo'ers te laag is dan moet je zeggen dat het niveau van de hbo scholen omhoog moet. Overigens ken ik genoeg hbo'ers die het prima hebben gered op de universiteit. Eentje is zelfs afgestudeerd met een 9.
Ik heb het helemaal niet over het niveau van HBO-ers. Alhoewel ik mij wel zorgen maak over het niveau op universiteiten, al heeft dat weinig te maken met het niveau van HBO-ers. Doorstroom moet kunnen, maar hoeft van mij niet bepaald gestimuleerd te worden. Daar mag best wat tegenover staan, al ben ik ook niet 100% tegen een coulantiemaatregel voor een jaar of iets dergelijks hoor.

Maar dit gaat allemaal veel te ver en te veel in herhaling. Mijn eerste reactie was juist bedoeld om dat te kunnen ontwijken, omdat ik niet tegen de maatregel an sich ben. Wel tegen de manier waarop die ingevoerd is. En in mijn ogen staat dat compleet los van elkaar.
pi_116109446
Ik ben het met je eens over het doorstroomverhaal. Doorstromen moet altijd kunnen maar wat mij betreft mag er dan bijv. wel gebruik worden gemaakt van toelatingsexamens en hoef je niet alle leerlingen van alle scholen toe te laten.
#NoDAPL
pi_116112058
quote:
5s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 15:23 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Klopt het dan je alleen recht hebt op het extra collegegeldkrediet voor de langstudeerboete als je nog recht hebt op stufi? Dat las ik op de site van DUO. Maar hoe kan dat nou, langstudeerders hebben per definitie geen recht meer op stufi (want reeds 4 jaar stufi ontvangen), dus hoe kan je dan krediet krijgen voor je langstudeerboete? 8)7

[..]

edit: Laat maar, staat op een hele andere pagina wel goed uitgelegd.

[..]

door die verkeerde uitleg was ik ook bijna gestopt met m'n studie: ik had me al uitgeschreven...
pi_116114338
ik ben benieuwd hoe dit afloopt, vooral als straks een nieuw kabinet geïnstalleerd is. maar vergis je niet, dat duurt nog wel even. de grote schok is nu geweest en straks is iedereen er aan gewend. mijn voorspelling is dat de boete blijft bestaan.
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 17:59:02 #97
370039 Morera
more more more
pi_116114587
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 17:50 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
ik ben benieuwd hoe dit afloopt, vooral als straks een nieuw kabinet geïnstalleerd is. maar vergis je niet, dat duurt nog wel even. de grote schok is nu geweest en straks is iedereen er aan gewend. mijn voorspelling is dat de boete blijft bestaan.
Dit ja
pi_116114697
quote:

[..]

de langstudeerboete is per definitie een slechte maatregel op zich, omdat een minderheid van studenten moet bezuinigen en gegijzeld wordt de meerderheid van studenten die niet hoeven te bezuinigen.
Een minderheid moet dus betalen zodat de meerderheid niet hoeft te betalen. Dit is de tirannie van de meerderheid. Een veel eerlijker maatregel is collegeld voor iedereen naar 2000.

Dit is dus niet in lijn met de slogan van VVD en CDA kabinet, die hebben samen bezuinigen als slogan, maar er is dus één groep die disproportioneel moet bezuinigen. Je kan dus stellen dat de kabinet zichzelf verloochent heeft.
pi_116114889
Ik weet niet of het al behandeld is in dit topic. Ik ben door Universiteit gebeld dat ik langstudeerdersboete moet betalen volgend jaar. Ik ga voor het eerste jaar een master volgen. Ik ben in '99 begonnen met studeren (propedeuse - doctoraal systeem) en heb daar na lange tijd over studie te doen (propedeuse nominaal, doctoraal niet afgemaakt) een bachelordiploma voor gekregen. Ik heb dus nooit een master gevolgd.

Weet iemand of het terecht is (volgens de wet is) dat ik de boete moet betalen? Weet iemand waar ik het wetsartikel kan vinden? Ik vind tegenstrijdige informatie op het internet.

Bedankt!
pi_116115343
http://www.wetboek-online.nl/site/home.html

Weet iemand hoe ik hier die wet kan vinden?
pi_116115804
quote:
mijn voorspelling is dat de boete blijft bestaan.
Ik ben er zeker van dat die niet blijft bestaan. Zelfs Zijlstra denkt dat die boete op een gegeven moment verdwijnt, bijvoorbeeld in ruil voor een leenstelsel.
Nederland zou een bananenmonarchie zijn als er niet op zijn minst een oplossing wordt geregeld voor mensen die geen recht meer hebben op stufi.
#NoDAPL
pi_116115899
quote:
de langstudeerboete is per definitie een slechte maatregel op zich, omdat een minderheid van studenten moet bezuinigen en gegijzeld wordt de meerderheid van studenten die niet hoeven te bezuinigen.
Een minderheid moet dus betalen zodat de meerderheid niet hoeft te betalen. Dit is de tirannie van de meerderheid. Een veel eerlijker maatregel is collegeld voor iedereen naar 2000.
Ik vind het dan beter dat een deel wordt geleend aangezien het collegegeld nu al erg duur is. Met name voor mensen die al werken is dat een probleem aangezien zijn twee keer zo vaak collegegeld moeten betalen. Gelukkig krijgen ze hier wel een deel (25%?) van terug.
Het liefst zou ik hebben dat het collegegeld wordt afgeschaft en dat dit wordt verrekend met de Studiefinanciering.
#NoDAPL
pi_116119800
quote:

[..]

*vloek* Wat is het nou??
pi_116119913
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 18:09 schreef prinsrob het volgende:
Ik weet niet of het al behandeld is in dit topic. Ik ben door Universiteit gebeld dat ik langstudeerdersboete moet betalen volgend jaar. Ik ga voor het eerste jaar een master volgen. Ik ben in '99 begonnen met studeren (propedeuse - doctoraal systeem) en heb daar na lange tijd over studie te doen (propedeuse nominaal, doctoraal niet afgemaakt) een bachelordiploma voor gekregen. Ik heb dus nooit een master gevolgd.

Weet iemand of het terecht is (volgens de wet is) dat ik de boete moet betalen? Weet iemand waar ik het wetsartikel kan vinden? Ik vind tegenstrijdige informatie op het internet.

Bedankt!
Bachelor en master zijn losgekoppeld. Je mag voor je bachelor en jaar uitlopen en voor je master ook. Als je voor het eerst aan een master begint begrijp ik niet zo goed waarom je een boete krijgt?
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 20:13:12 #105
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_116120038
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2012 18:09 schreef prinsrob het volgende:

Bedankt!
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_116120945
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 20:10 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

Bachelor en master zijn losgekoppeld. Je mag voor je bachelor en jaar uitlopen en voor je master ook. Als je voor het eerst aan een master begint begrijp ik niet zo goed waarom je een boete krijgt?
De universiteit zegt dat jaren die ik bezig was in het doctoraalsysteem ook meetellen voor de master, wat ik vreemd zou vinden. Ik heb daar immers een bachelordiploma voor gekregen.

RobertoCarlos: ik bedoel aankomend studiejaar (vanaf september).
pi_116127899
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 20:07 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

*vloek* Wat is het nou??
Verhelderend hè?! :')
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 22:54:18 #108
370039 Morera
more more more
pi_116128445
Waar ik me nu wel aan erger is dat het geld maar op mijn rekening staat te staan en nog niet is afgeschreven. Ik heb echt liever dat het achter de rug is zodat ik donderdag naar de voorlichtingsdag kan zonder aan dat gezeik te hoeven denken. :@
  woensdag 29 augustus 2012 @ 00:49:25 #109
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_116134088
quote:
9s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 22:54 schreef Morera het volgende:
Waar ik me nu wel aan erger is dat het geld maar op mijn rekening staat te staan en nog niet is afgeschreven. Ik heb echt liever dat het achter de rug is zodat ik donderdag naar de voorlichtingsdag kan zonder aan dat gezeik te hoeven denken. :@
Wanneer wordt de langstudeerboete nou precies afgeschreven?
  woensdag 29 augustus 2012 @ 01:20:09 #110
370039 Morera
more more more
pi_116134838
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 00:49 schreef Mishu het volgende:

[..]

Wanneer wordt de langstudeerboete nou precies afgeschreven?
Mijn eerste termijn zou zogenaamd op 27-08 worden afgeschreven. Ik wacht nog steeds en vind het heel irritant omdat ik zolang ik het niet betaald heb, geen officieel inschrijfbewijs heb. Zo wil ik mijn jaar niet beginnen, ik wil er niet meer aan hoeven denken. Je moet op je machtiging of op studielink kijken wanneer jouw onderwijsinstelling iets zal afschrijven, of bel je onderwijsinstelling even op.
  woensdag 29 augustus 2012 @ 17:45:13 #111
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_116155975
Ben ook erg benieuwd.. Mijn vriendin heeft haar bachelorscriptie (laatste 'vak') vorige week gehaald, met ook de tentamineringsdatum ergens vorige week. Maar ze is nog niet ingeschreven voor haar master op studielink.. Denk dat ze dan achteraf nog achter een restitutie van het boetebedrag aanmoet, of niet?

Wat een amateuristisch gedoe blijft het :') laag op laag aan bureaucratie, dat werkt!
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
  woensdag 29 augustus 2012 @ 17:46:27 #112
370039 Morera
more more more
pi_116156014
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 23:38 schreef Morera het volgende:

[..]

Ik vraag mij dan toch af wat het maximale bedrag is dat je krijgt als de situatie als volgt is:

- Je kan alleen nog maar lenen en bent langstudeerder
- Je had voorheen recht op aanvullende beurs en uitwonend
- Je leent nu weer maximaal plus collegeldcrediet, hebt last van de langstudeerboete, geen recht op stufie en bent uitwonend

Als ik alles maximaal zou doen, kom ik uit op zo een 900 - 1000 euro , en dan heb ik GEEN formulier ingevuld en opgestuurd voor de langstudeerboete. Zou dat dan echt nog meer zijn???
quote:
Vraag

Ik moet als langstudeerder vanaf het studiejaar 2012-2013 meer collegegeld betalen. Kan ik dan ook meer collegegeldkrediet krijgen?

Antwoord

Ja. Vanaf het studiejaar 2012-2013 wordt het collegegeld verhoogd voor langstudeerders. Je kunt dan meer collegegeldkrediet krijgen. Collegegeldkrediet is een onderdeel van je studiefinanciering. Je kunt de verhoging aanvragen met het formulier Wijzigingen Student.
http://www.ib-groep.nl/SR(...),Case=obj%2824650%29
  donderdag 30 augustus 2012 @ 06:58:29 #113
370039 Morera
more more more
pi_116176912
Zo, op het nippertje mijn inschrijfbewijs binnen. Nu kan ik zo meteen zonder stress naar de eerste dag. Die boete laat ik nu voor wat het is, zal snel genoeg wennen. Succes allemaal :* *O* *O*
  donderdag 30 augustus 2012 @ 07:04:26 #114
124676 RobertoCarlos
pi_116176963
quote:
Procederen tegen langstudeerboete: 40 euro

Een Gronings advocatenkantoor biedt aan voor 40 euro studenten te helpen die bezwaar willen maken tegen een opgelegde langstudeerboete.

Tientallen studenten hebben volgens het advocatenkantoor inmiddels aangegeven graag tegen hun universiteit of hogeschool te procederen. Mocht de zaak gewonnen worden, dan verwacht het advocatenkantoor overigens een iets hogere bijdrage van circa 200 euro.

Jan Hein Mastenbroek van BoutOveres. “Het is de spelregels tijdens het spel veranderen. De huidige langstudeerders wisten niet dat ze deze boete zouden krijgen toen ze begonnen met studeren.” Mastenbroek zegt te gaan procederen voor alle studenten die de boete krijgen. “Het kan eventueel een proefprocedure of bodemprocedure worden. We staan iedereen bij die dat wil.”
http://universonline.nl/2(...)tudeerboete-40-euro/
  donderdag 30 augustus 2012 @ 07:57:23 #115
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_116177262
Makkelijk geld verdienen.
2000 light years from home
pi_116177340
Opvallend stil in de politiek over de boete..
  donderdag 30 augustus 2012 @ 08:15:45 #117
124676 RobertoCarlos
pi_116177447
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 08:05 schreef Nailpolish het volgende:
Opvallend stil in de politiek over de boete..
Daar ga je ook niets meer van horen, ze vinden het zelf al gênant genoeg. Er zou geloof ik dinsdag nog een debat zijn, maar dat proberen ze maar gauw onder het tapijt te vegen.
pi_116182018
quote:
2s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 08:15 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Daar ga je ook niets meer van horen, ze vinden het zelf al gênant genoeg. Er zou geloof ik dinsdag nog een debat zijn, maar dat proberen ze maar gauw onder het tapijt te vegen.
Daar kreeg Dibi niet genoeg handtekeningen voor. Hij had daar 30 handtekeningen van kamerleden voor nodig.
pi_116182118
die nieuwe regeling is echt kut ben al 2 keer geswicht
pi_116183955
Ik snap er niks van.

Hoe wordt die langstudeerboete nou geïnd? Het collegegeld wordt dan toch verhoogd met 3000 euro? Ben nogal in verwarring want ik moet die boete eigenlijk betalen volgens de regels maar de instelling heeft voor mij het wettelijke tarief vastgesteld..
pi_116185176
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 12:58 schreef Physics het volgende:
Ik snap er niks van.

Hoe wordt die langstudeerboete nou geïnd? Het collegegeld wordt dan toch verhoogd met 3000 euro? Ben nogal in verwarring want ik moet die boete eigenlijk betalen volgens de regels maar de instelling heeft voor mij het wettelijke tarief vastgesteld..
Volgensmij is het zo dat je eerst het normale collegegeld betaald, en daaropvolgend, via een tweede betaling de boete.
Ik denk wel dat het in de praktijk nog even afwachten wordt hoe het allemaal gaat lopen.

Ik zag dat instellingstarief trouwens liever verdwijnen dan de langstudeerboete. Die 3000 euro betaal ik wel. Dat ik tot 14000 euro moet betalen voor een tweede studie vind ik echter te absurd voor woorden.
pi_116185936
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 13:38 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:

[..]

Volgensmij is het zo dat je eerst het normale collegegeld betaald, en daaropvolgend, via een tweede betaling de boete.
Ik denk wel dat het in de praktijk nog even afwachten wordt hoe het allemaal gaat lopen.

Ik zag dat instellingstarief trouwens liever verdwijnen dan de langstudeerboete. Die 3000 euro betaal ik wel. Dat ik tot 14000 euro moet betalen voor een tweede studie vind ik echter te absurd voor woorden.
True, bij ons heb je nu wel een soort excellence scholarship. Als je je bachelor en/of master cum laude afrond krijg je de tweede master er voor normaal tarief bij
pi_116187769
quote:
Langformeerboete mogelijk direct na verkiezingen afgeschaft
Maatregel bevoordeelt rijke partijen

De langformeerboete, in april nog onderdeel van het Kunduz-akkoord, verdwijnt mogelijk na de verkiezingen weer. Nu het CDA onder leiding van Buma afstand heeft genomen van de boete, is een meerderheid van de huidige Tweede Kamer tegen.
Buma vreest dat door de boete rijke partijen bevoordeeld zullen zijn. “Een partij als de SP kan zich een aantal lange formatiepogingen en boetes veroorloven, maar voor minder bedeelden als het CDA zit er niet meer in dan één korte poging.”

Voormalig minister Piet-Hein Donner van Binnenlandse Zaken bedacht de boete omdat de maatschappij de kosten van de in tijdsduur en frequentie groeiende formaties niet meer kan opbrengen. Als een partij langer dan één maand over de formatie doet, dan legt de staat een boete van 300 euro per week op. Bij een nieuwe coalitieonderhandelingen, wordt de verspilde tijd van de vorige poging opgeteld.

De draai van het CDA veroorzaakt grote onrust bij de partijen. VVD-campagneleider Halbe Zijlstra verwijt de politiek de regels tijdens het spel te veranderen: “We zijn al de hele zomer volop campagne aan het voeren. Als we hadden geweten dat we toch lang konden formeren, dan hadden we ons harder tegen andere partijen af kunnen zetten en ons veel helderder kunnen profileren.”

Campagnemedewerkers bellen massaal met het ministerie over het al dan niet afschaffen van de boete. Het ministerie kan hun vragen moeilijk beantwoorden, omdat nog niet duidelijk is hoe de Kamer er na de verkiezingen uitziet. Een woordvoerder: “Zelfs als er in de nieuwe Kamer een meerderheid tegen is, hangt het van invulling en moment van de afschaffing van de wet af wanneer er sprake is van formatievertraging en er betaald moet worden.”

De woordvoerder benadrukt wel dat het afschaffen van de boete miljoenen gaat kosten. “De minister heeft meerdere malen benadrukt dat dat geld ergens vandaan moet komen. Als de boete wordt afgeschaft, moet er een andere manier gevonden worden om op het democratisch proces te bezuinigen.”

_O-
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_116188778
quote:
Ik verwacht dat ze bij de coalitieonderhandelingen die boete zullen inruilen voor iets anders.
#NoDAPL
pi_116189168
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 13:38 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:

[..]

Niet bij alle universiteiten is het instellingstarief hoger dan het wettelijk collegegeld. Nog niet in ieder geval. Maar ja, ook dat moet worden afgeschaft. Sowieso spekt iemand die een tweede opleiding volgt al enorm de kas van de universiteit. Ga maar na wat de extra kosten zijn omdat er 1 extra student is en hoe dat opweegt tegen de extra opbrengsten. Zoveel kost het nakijken van wat examens en misschien een thesisbegeleiding nu ook weer niet. Als je dan ook nog eens in deeltijd studeert dan spek je nog sterker die kas aangezien je twee keer zo lang over je opleiding doet maar je wel elk jaar het volle tarief (momenteel 1800 Euro) moet betalen.
Waarom dan dat instellingsgeld? Volgens mij omdat onder bewind van het CDA en de VVD het collegegeld voor de masteropleidingen ten onrechte zeer fors werd verhoogd en universiteiten in ruil hiervoor een andere melkkoe wilden, en dus kwam de PvdA met de 'oplossing' om het instellingsgeld in te voeren aangezien in ieder geval iedereen weer 1 volledige opleiding (bachelor plus master in het geval van het WO) kon betalen.

Het instellingsgeld moet verdwijnen en die boete moet worden afgeschaft. Wil de politiek dat niet doen dan moet de politiek eens nadenken over een andere elegante oplossing: stel mensen die geen recht meer hebben op Studiefinanciering vrij van die boete en het instellingsgeld.
#NoDAPL
pi_116194154
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 15:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Niet bij alle universiteiten is het instellingstarief hoger dan het wettelijk collegegeld. Nog niet in ieder geval. Maar ja, ook dat moet worden afgeschaft. Sowieso spekt iemand die een tweede opleiding volgt al enorm de kas van de universiteit. Ga maar na wat de extra kosten zijn omdat er 1 extra student is en hoe dat opweegt tegen de extra opbrengsten. Zoveel kost het nakijken van wat examens en misschien een thesisbegeleiding nu ook weer niet. Als je dan ook nog eens in deeltijd studeert dan spek je nog sterker die kas aangezien je twee keer zo lang over je opleiding doet maar je wel elk jaar het volle tarief (momenteel 1800 Euro) moet betalen.

Waarom dan dat instellingsgeld? Volgens mij omdat onder bewind van het CDA en de VVD het collegegeld voor de masteropleidingen ten onrechte zeer fors werd verhoogd en universiteiten in ruil hiervoor een andere melkkoe wilden, en dus kwam de PvdA met de 'oplossing' om het instellingsgeld in te voeren aangezien in ieder geval iedereen weer 1 volledige opleiding (bachelor plus master in het geval van het WO) kon betalen.

Het instellingsgeld moet verdwijnen en die boete moet worden afgeschaft. Wil de politiek dat niet doen dan moet de politiek eens nadenken over een andere elegante oplossing: stel mensen die geen recht meer hebben op Studiefinanciering vrij van die boete en het instellingsgeld.
Kijk, jij snapt het. En helaas gaat het instellingstarief ter hoogte van het wettelijke collegeld inderdaad verdwijnen. De universiteiten die het nog bieden stoppen hiermee per september 2013.

Ik snap best dat de staat nog maar 1 bachelor en 1 master wilt betalen. Maar er moet een alternatieve oplossing komen. Op deze manier schiet je de student die wilt investeren in zijn toekomst in de voet en maak je verder studeren alleen nog maar mogelijk voor de elite.

Zelf zit ik op het HBO (ik ben derde jaars nu) en zou heel graag door willen naar de wo-bachelor (de volledige bachelor, niet de premaster). Dat ik niet direct door ga naar de master heeft een aantal redenen, waaronder mijn afstudeerrichting op het HBO.

Maar deze keuze is door de overheid gewoonweg onmogelijk gemaakt. Een ideale oplossing zou inderdaad zijn wat jij al aangeeft: stel studenten die geen recht meer hebben op studifi vrij van de boete en het instellingstarief. Onze huidige regering beweerd dat studeren investeren is. Maar wie kan in hemelsnaam 8000-9000 euro per jaar betalen aan een studie en dan nog steeds rondkomen?
Maar ja, wat wil je met een minister-president die zelf 8 jaar over een 4 jarige studie heeft gedaan. Zelf hebben ze de "buit" al binnen.

Een andere oplossing is verlaging van het instellingstarief. Maak er bijvoorbeeld 2x het wettelijk collegeld van. Dus ongeveer 3400 euro per jaar. Dat is nog op te brengen. Maar geen viervoudige verhoging. Dat slaat gewoon kant noch wal. Helaas zie ik het instellingstarief niet verdwijnen. Wie er ook in de regering komt..
pi_116194765
Als ik het correct interpreteer dan rekent de TU/e voor dit jaar nog geen instellingstarief voor de Nederlandse studenten. Dat geeft helaas geen garanties voor de toekomst.
http://www.tue.nl/studere(...)ekosten/collegegeld/

quote:
Een andere oplossing is verlaging van het instellingstarief. Maak er bijvoorbeeld 2x het wettelijk collegeld van. Dus ongeveer 3400 euro per jaar.
Dat is niet een oplossing. De student moet gedwongen lenen en de 30+-er kan niet zo'n bedrag per jaar betalen aangezien hij slechts in deeltijd kan werken en hij weinig kredietwaardig is. Bovendien betalen langstudeerders al relatief veel. Ze maken niet veel meer gebruik van de faciliteiten dan mensen die nominaal afstuderen maar ze betalen wel 1, 2 of 3 jaren meer collegegeld, of meer!
Dat terwijl ze maar studiefinanciering krijgen voor het aantal jaren dat de opleiding nominaal duurt, op papier althans.
#NoDAPL
pi_116194834
Korte vraag, is het mogelijk je normale collegegeld ineens te betalen en de boete lenen en in termijnen betalen?
pi_116199234
ik ga eindigen met zeker meer dan 60k
ik durf niet meer te kijken naar dat bedrag online
heb t deels aan mezelf te danken dus ik betaal het zonder daarover te morren terug

waar ik wel een hoop klachten is het onderwijs zelf
maar ik heb geen zin om me nu te ergeren
  donderdag 30 augustus 2012 @ 19:53:05 #130
370039 Morera
more more more
pi_116199918
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 19:36 schreef zyntex het volgende:
ik ga eindigen met zeker meer dan 60k
ik durf niet meer te kijken naar dat bedrag online
heb t deels aan mezelf te danken dus ik betaal het zonder daarover te morren terug

waar ik wel een hoop klachten is het onderwijs zelf
maar ik heb geen zin om me nu te ergeren
Heeft ook helemaal geen nut, zorg nu maar dat je het nu wel goed doet zodat het niet nog meer uit de hand loopt. Dat is wat ik nu momenteel ook doe, ook al is het oneerlijk omdat ik veel studiegerelateerde dingen deed om te netwerken en ervaring op te doen, wat eerst nog door de opleiding zelf werd aangemoedigd en nu door de politiek wordt afgestraft.

Je kan jezelf gek gaan maken, of de boete lenen en gewoon zorgen dat je nu met volle kracht vooruit gaat en geen steken laat vallen. Als je paniekerig gaat doen en je studie verkloot ben je nog verder van huis, dus geniet een beetje (verantwoord) van je studie en laat die online lening maar voor wat het is. Meer kan je niet doen.
pi_116201790
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 19:53 schreef Morera het volgende:

[..]

Heeft ook helemaal geen nut, zorg nu maar dat je het nu wel goed doet zodat het niet nog meer uit de hand loopt. Dat is wat ik nu momenteel ook doe, ook al is het oneerlijk omdat ik veel studiegerelateerde dingen deed om te netwerken en ervaring op te doen, wat eerst nog door de opleiding zelf werd aangemoedigd en nu door de politiek wordt afgestraft.

Je kan jezelf gek gaan maken, of de boete lenen en gewoon zorgen dat je nu met volle kracht vooruit gaat en geen steken laat vallen. Als je paniekerig gaat doen en je studie verkloot ben je nog verder van huis, dus geniet een beetje (verantwoord) van je studie en laat die online lening maar voor wat het is. Meer kan je niet doen.
Jou reden is wel geldig vindt ik.
Bij mij niet helaas. Ja ik ben wel van plan veel veranderen.
Bijvoorbeeld na 1 solicitatie afwijzing ophouden met verder zoeken en dit is dan een milde...
  donderdag 30 augustus 2012 @ 21:07:23 #132
124676 RobertoCarlos
pi_116203792
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 12:58 schreef Physics het volgende:
Ik snap er niks van.

Welke instelling zit je? Anders plz per PM :s)
  donderdag 30 augustus 2012 @ 21:13:58 #133
124676 RobertoCarlos
pi_116204174
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 15:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Oftewel: steun de Stichting Collectieve Actie Universiteiten!! ->> http://www.stcau.nl/wordpress/?page_id=33

quote:
De SCAU heeft de universiteiten van Amsterdam, Groningen, Leiden, Maastricht, Tilburg, Utrecht en de Radboud Universiteit aangesproken op de verhoogde tarieven voor 2de masters. De stichting heeft gevraagd om een nadere onderbouwing voor deze verhoging. Het is aan de universiteiten om aan te tonen dat deze tarieven in redelijk verband staan met de werkelijke kosten.

Nu de universiteiten hier niet in toe staat blijken heeft SCAU hen voor de rechter gedaagd. Het is nu aan de rechter om te bepalen of de hoogte van de tarieven door de juridische beugel kunnen.
  donderdag 30 augustus 2012 @ 21:15:22 #134
124676 RobertoCarlos
pi_116204263
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 17:36 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:

[..]

Kijk, jij snapt het. En helaas gaat het instellingstarief ter hoogte van het wettelijke collegeld inderdaad verdwijnen. De universiteiten die het nog bieden stoppen hiermee per september 2013.
Niet helemaal waar, sommige studies blijven een laag tarief hebben
  donderdag 30 augustus 2012 @ 21:22:21 #135
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_116204699
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 17:57 schreef Repsak het volgende:
Korte vraag, is het mogelijk je normale collegegeld ineens te betalen en de boete lenen en in termijnen betalen?
nee
pi_116214457
quote:
2s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 21:13 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Oftewel: steun de Stichting Collectieve Actie Universiteiten!! ->> http://www.stcau.nl/wordpress/?page_id=33

[..]

De mijne zit er niet tussen maar ik vind het prima dat je even reclame maakt voor de goede zaak. ;)
#NoDAPL
pi_116364236
Aanstaande vrijdag tussen 10.15 en 11.15 uur zal Halbe Zijlstra in VKZ live vragen beantwoorden.
Houd ook de index en VKZ in de gaten voor extra informatie en het uiteindelijke live-topic. Iedereen die op een volwassen manier vragen wil stellen is van harte uitgenodigd!

Tevens zal morgen Hero Brinkman van de DPK om 19.30 een uurtje op FOK! aanschuiven om vragen te beantwoorden over de aankomende verkiezingen en natuurlijk zijn partijprogramma!
Ja doei.
pi_116364759
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 21:53 schreef motorbloempje het volgende:
[info]Aanstaande vrijdag tussen 10.15 en 11.15 uur zal Halbe Zijlstra in VKZ live vragen beantwoorden.[/info] Houd ook de index en VKZ in de gaten voor extra informatie en het uiteindelijke live-topic. Iedereen die op een volwassen manier vragen wil stellen is van harte uitgenodigd!

Tevens zal morgen Hero Brinkman van de DPK om 19.30 een uurtje op FOK! aanschuiven om vragen te beantwoorden over de aankomende verkiezingen en natuurlijk zijn partijprogramma!
nobel streven :')
pi_116364870
Valt niet zoveel te streven. Kun je je niet gedragen, dan ben je exit. Vrij simpel. Kritisch is natuurlijk helemaal prima, dat valt ook onder volwassen. Wil je graag met een ban aan je studie beginnen, houd je dan vooral niet aan dat criterium.
Ja doei.
pi_116364981
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 21:53 schreef motorbloempje het volgende:
[info]Aanstaande vrijdag tussen 10.15 en 11.15 uur zal Halbe Zijlstra in VKZ live vragen beantwoorden.[/info] Houd ook de index en VKZ in de gaten voor extra informatie en het uiteindelijke live-topic. Iedereen die op een volwassen manier vragen wil stellen is van harte uitgenodigd!

Kan ik helaas niet bij zijn maar ik ga het zeker terug lezen!
pi_116365318
Iemand hier die iets gaat voorbereiden? Bram misschien?
pi_116365432
Voorbereiden als in 'lappen tekst', daar heeft niemand wat aan. Korte en bondige vragen zijn degenen die beantwoord gaan worden. De beste man heeft waarschijnlijk geen/niet veel forumervaring en heeft maar 'n uurtje tijd. Als je kijkt naar hoe Kees Verhoeven (D66) het vandaag deed in een vrij rustig en goed gemutst topic, dan was dat voor hem al vrij 'stressvol'; hij vond dat er veel op 'm af kwam en verontschuldigde zich meerdere malen dat hij niet alles kon beantwoorden. Zo iemand heeft ook geen tijd om in dat uur een heel standpunt door te lezen alvorens hij bij de vraag komt. ;)

Maar samen hier wat vragen bedenken is natuurlijk wel tof! :) :Y
Ja doei.
pi_116366799
Korte en krachtige vragen die precies in de kern treffen, dat bedoel ik. :Y
pi_116366919
Zou wel leuk zijn als we met wat originele vragen zonder hoonklank kunnen komen vanuit SES. De vragen "goh, hoe voelt het nu om als langstudeerder ándere langstudeerders het leven zuur te maken" zijn wel heel gemakkelijk natuurlijk en lokken geen (fatsoenlijk) antwoord uit :)
Ja doei.
pi_116368829
Halbe Zeilstra? Waarom hebben je ouders je Halbe genoemd? Vonden ze je toen ook al zo'n halve *******?

Is uw ambitie om net als het Zeilmeisje Laura te zeilen naar een of ander onbewoond eiland, omdat als dit zo doorgaat ik bij u langs kom om geld te ''lenen'' om mijn boete te kunnen betalen. Immers, ik wil wel lenen, maar er word mij verteld dat doordat er zo'n grote vraag naar lening is, het langer kan duren en ik dus met de halbe gebakken peren zit omdat ik hele niet kan betalen?
pi_116368976
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 23:17 schreef Stefanovich het volgende:
Halbe Zeilstra? Waarom hebben je ouders je Halbe genoemd? Vonden ze je toen ook al zo'n halve *******?

Is uw ambitie om net als het Zeilmeisje Laura te zeilen naar een of ander onbewoond eiland, omdat als dit zo doorgaat ik bij u langs kom om geld te ''lenen'' om mijn boete te kunnen betalen. Immers, ik wil wel lenen, maar er word mij verteld dat doordat er zo'n grote vraag naar lening is, het langer kan duren en ik dus met de halbe gebakken peren zit omdat ik hele niet kan betalen?
dat gingen we dus niet doen
pi_116369009
Daarom doe ik het dus nu. Zodat ik het morgen niet hoef te doen. Kom sowieso niet opdagen hoor maak je niet druk.
  maandag 3 september 2012 @ 23:20:58 #148
124676 RobertoCarlos
pi_116369040
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 23:17 schreef Stefanovich het volgende:
Immers, ik wil wel lenen, maar er word mij verteld dat doordat er zo'n grote vraag naar lening is, het langer kan duren en ik dus met de halbe gebakken peren zit omdat ik hele niet kan betalen?
Komt ie ook? :D Kan ie gelijk uitleggen waarom ie niet scoort! :Y
pi_116369458
Blij dat ie niet scoort! Gelukkig scoort FER wel ;) Maar goed ik ga pleite wil dit topic niet verzieken :*
  maandag 3 september 2012 @ 23:33:02 #150
308842 BradleyQ
de kleine generaal
pi_116369568
Ben benieuwd wie er vrijdagochtend thuis blijft van college om met Halbe te slowchatten. :7
  dinsdag 4 september 2012 @ 00:24:46 #151
370039 Morera
more more more
pi_116371793
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 22:44 schreef motorbloempje het volgende:
Zou wel leuk zijn als we met wat originele vragen zonder hoonklank kunnen komen vanuit SES. De vragen "goh, hoe voelt het nu om als langstudeerder ándere langstudeerders het leven zuur te maken" zijn wel heel gemakkelijk natuurlijk en lokken geen (fatsoenlijk) antwoord uit :)
Ik vind jou echt de tofste, meest intelligente, aardige en bekwame mod van heel FOK en dat meen ik echt. Ik hoop dus dat je mijn volgende punt niet als trol of irritant gedoe opvat, maar is dat voorbeeld wat jij nu schetst juist niet een onmisbaar deel van het onbegrip voor maatregels van de huidige politiek? Is dat niet juist waar de verontwaardiging gedeeltelijk vandaan komt? Persoonlijk heb ik 3 punten die mij kwaad maken, ook al snap ik ergens de politieke gedachte wel.

1. Toen je aan je studie begon werd je aangemoedigd om dingen naast je studie te doen, het niet nauw te nemen met vertraging want je had toch wel stufie en de bangmakerij dat je met simpelweg 4 jaar studeren en cijfers halen zonder ervaring, NIET aan de bak zou komen. Dus wat deed Morera? Heel erg veel rand activiteiten, bestuursfuncties bij stichtingen, ondernemen, vrijwilligerswerk en netwerken. Nu moet ik een langstudeerboete betalen omdat ik TOEN anders ben voorgelicht en nu opeens de regels veranderen. Help mij om dit aardig te verwoorden want er zijn nog veel meer mensen die dit precies zoals ik hebben meegemaakt en nu genaaid worden.

Ik kan mijn verplichte digitale boekenpakket van in totaal iets van 780 euro, veprlicht bij erasmus, niet betalen omdat ik uit eigen zak de eerste termijn van 500 euro voor de langstudeerboete moet betalen alvorens ik het er extra bij kan lenen, dat is dus pas eind september ! Aan alle kanten genaaid dus.

2. Iemand die zelf een langstudeerder is geweest mag van mij best de wet aanpassen, maar zo met terugwerkende kracht? Zodat mensen die verkeerd zijn voorgelicht in die tijd nu de hoofdprijs betalen en het amper voor elkaar kunnen krijgen om de studie af te maken? Dat is veel te laf en lokt inderdaad woede en onbegrip uit. Waarom laat hij die wet niet zo ver terug werken dat hij zelf ook bij moet lappen? Nee dat doet hij dan weer niet.

3. Waarom op onderwijs bezuinigen en op zo een tiran-achtige-wijze een wet doordrammen die je eigen bevolking, toekomst en kenniseconomie raakt, terwijl er aan de andere kant miljoenen naar derdewereldlanden gaan, we ons scheel betalen aan schulden van andere landen die het nooit zullen terug betalen, de zorg ( voor ouderen ) naar de tering gaat, het eigen risico steeds maar stijgt, de btw wil ik niet eens over beginnen, met pensioen gaan ook een probleem wordt en ondertussen krijgen politici die zelf lang studeerden een lekker riant salaris?

Ik zou er als modjes maar vanuit gaan dat Halbe het best pittig gaat krijgen, ik zal niet meedoen want ik zal me te erg aan de holle antwoorden ergeren. De reden dat ik deze post typ is omdat ik jullie als mods wil vragen om niet alleen maar aan "die arme mannetjes" te denken, maar er ook rekening mee te houden dat bepaalde soort vragen en misschien ook de manier waarop ( ookal moeten mensen zich gewoon gedragen ( bijna niet te vermijden zijn ).

Dus sommige vragen kan je echt gewoon verwachten en ik hoop niet dat mensen daar meteen een ban voor krijgen, maar dat de mods ook naar de situatie, gevolgen daarvan en de context kijken waarin studenten die zo hard getroffen worden door iets waar de meeste niets aan kunnen doen en een paar jaar terug door zowel onderwijsinstellingen als politici en docenten en hoogleraren voor gepushed zijn, vandaag de dag is veranderd in een vlijmscherp mes op de keel.

Las but not least: Hulde voor FOK voor het mogelijk maken om hier met zulke personen in gesprek te gaan _O_
pi_116372469
C'est le ton qui fait la musique!

Een normale vraag met verwijzing naar zijn eigen langstudeerderschap is uiteraard prima! Korte oneliners waarbij het om de (spot in de) vraag zelf gaat in plaats van om het antwoord zijn de dingen die ik persoonlijk niet graag zie. Dit is FOK!, waar we kritisch zijn! Maar waar we hopelijk ook kunnen laten zien fatsoen te hebben. Kritisch != ordinair gebash ;)

De vragen hierboven zijn dan ook gewoon prima!

En bedankt voor het compliment!

[ Bericht 2% gewijzigd door motorbloempje op 04-09-2012 11:36:20 ]
Ja doei.
  dinsdag 4 september 2012 @ 00:57:08 #153
370039 Morera
more more more
pi_116372587
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 september 2012 00:50 schreef motorbloempje het volgende:
C'est le ton quit fait la musique!

* Drukt op "vind ik leuk" * *O*

quote:
Een normale vraag met verwijzing naar zijn eigen langstudeerderschap is uiteraard prima! Korte oneliners waarbij het om de (spot in de) vraag zelf gaat in plaats van om het antwoord zijn de dingen die ik persoonlijk niet graag zie. Dit is FOK!, waar we kritisch zijn! Maar waar we hopelijk ook kunnen laten zien fatsoen te hebben. Kritisch != ordinair gebash ;)

De vragen hierboven zijn dan ook gewoon prima!

En bedankt voor het compliment!
Helemaal duidelijk _O_

[ Bericht 6% gewijzigd door Morera op 04-09-2012 01:04:11 ]
pi_116378391
quote:

[..]

quote:
3s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 15:09 schreef BradleyQ het volgende:

[..]

Op de website van DUO staat ook "in termijnen". Maar dit is toch zeer vreemd, aangezien een student het collegeld in vijf termijnen betaalt, dus (1/5 * 5000 = 1000 euro) in september kwijt is.
Dan is een collegegeldkrediet van (1/12 * 3000 = 416 euro) niet toereikend tenzij je een vrij hoog inkomen hebt.
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 20:07 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

*vloek* Wat is het nou??
Hier wellicht dan toch het verlossende woord:
quote:
Beste NY_Giant,

Dit bedrag wordt inderdaad in één keer uitbetaald.

Met vriendelijke groet,
[...][...]
Medewerker Klantenservice
Dienst Uitvoering Onderwijs
pi_116381230
Ik heb ze NU aan de lijn en ik krijg te horen dat ik waarschijnlijk pas eind oktober 1 (EEN) termijn uitbetaald krijg.
Dit terwijl ik vandaag 1 afschrijving heb gehad en eind september de 2e volgt.

Verwerking van de papieren (lening 3000 euro) duurt gemiddeld 4 - 6 weken.
Mijn papieren waren volgens hun eind augustus pas binnen (ik heb ze 1 juli verstuurd)

Ik vraag: Waarom krijgen studenten te horen dat de boete in 1keer word geleend? (post hierboven gewoon opgelezen)
Zij: Ja dat weet ik niet
Ik: Ja en wanneer is er nou duidelijkheid dan?
Zij: ja euh euh. Heeft u 1 momentje?
En nu hang ik weer in de wacht

--
Als je nog WEL recht hebt op studiefinanciering in de vorm van een lening dan krijg je de extra collegegeld in termijnen.

Als je GEEN recht hebt op studiefinanciering dan krijg je de 3000 euro in een keer.

--

Ik krijg met mazzel eind oktober (1/10e deel) en moet zelf maar uitzoeken hoe ik de voorgaande 3 termijnen moet overbruggen.
Ik krijg er godverdomme steeds meer en meer spijt van dat ik weer ben gaan studeren na mijn ziek zijn :'(

[ Bericht 30% gewijzigd door lynda op 04-09-2012 13:28:44 ]
pi_116387119
Ik zou graag Zijlstra het vuur aan zijn schenen leggen (uiteraard op een beschaafde manier) maar dat heeft toch geen zin. In de media hebben god weet hoeveel mensen hem goede kritische vragen gesteld. Het resultaat, keer op keer weer: hij draaide hetzelfde riedeltje af wat hij had ingestudeerd. Hij ging totaal niet in op de kritiek die in de vragen doorklonk. Hij legde zijn plannetje uit in plaats van antwoorden te geven.
Misschien ga ik vrijdag toch een poging wagen maar ik verwacht er weinig tot niets van.
#NoDAPL
pi_116409362
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 13:21 schreef lynda het volgende:
Ik heb ze NU aan de lijn en ik krijg te horen dat ik waarschijnlijk pas eind oktober 1 (EEN) termijn uitbetaald krijg.
Dit terwijl ik vandaag 1 afschrijving heb gehad en eind september de 2e volgt.

Verwerking van de papieren (lening 3000 euro) duurt gemiddeld 4 - 6 weken.
Mijn papieren waren volgens hun eind augustus pas binnen (ik heb ze 1 juli verstuurd)

Ik vraag: Waarom krijgen studenten te horen dat de boete in 1keer word geleend? (post hierboven gewoon opgelezen)
Zij: Ja dat weet ik niet
Ik: Ja en wanneer is er nou duidelijkheid dan?
Zij: ja euh euh. Heeft u 1 momentje?
En nu hang ik weer in de wacht

--
Als je nog WEL recht hebt op studiefinanciering in de vorm van een lening dan krijg je de extra collegegeld in termijnen.

Als je GEEN recht hebt op studiefinanciering dan krijg je de 3000 euro in een keer.

--

Ik krijg met mazzel eind oktober (1/10e deel) en moet zelf maar uitzoeken hoe ik de voorgaande 3 termijnen moet overbruggen.
Ik krijg er godverdomme steeds meer en meer spijt van dat ik weer ben gaan studeren na mijn ziek zijn :'(
Eind oktober pas? Jeetje! Wel met terugwerkende kracht neem ik aan?

Ik ga donderdag bellen om te vragen wanneer en hoe (termijnen of in 1 keer) gestort krijg. Benieuwd of ze hetzelfde zeggen of weer wat anders.
pi_116409380
Foutje
  woensdag 5 september 2012 @ 08:39:09 #159
124676 RobertoCarlos
pi_116411247
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 13:21 schreef lynda het volgende:
Hoe heb je dat geregeld? :D Kan eventueel ook per PM/DM/Mail/fax/persoonlijk/sms. Als je me het maar vertelt!
pi_116412806
Weet niet of ik hier goed zit, maar is er al meer duidelijkheid over die OV kaart? Die wilde ze ook korten tot maximaal 5 jaar oid toch? Gaat daar al vanaf dit collegejaar iets voor in?

ben 7e jaars student
pi_116413687
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2012 00:34 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

Eind oktober pas? Jeetje! Wel met terugwerkende kracht neem ik aan?

Ik ga donderdag bellen om te vragen wanneer en hoe (termijnen of in 1 keer) gestort krijg. Benieuwd of ze hetzelfde zeggen of weer wat anders.
nee geen terugwerkende kracht! ik móet zelf maar uitzoeken hoe ik de drie voorgaande termijnen betaal. uiteindelijk zal de betaling wel weer ongeveer gelijk lopen maar moet nu eerst een tijd voorschieten

owja, ik heb ruim een uur aan de telefoon gehangen dus als het even kan zou ik het niet mobiel doen.

[ Bericht 6% gewijzigd door lynda op 05-09-2012 11:43:49 ]
pi_116413717
quote:
2s.gif Op woensdag 5 september 2012 08:39 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Hoe heb je dat geregeld? :D Kan eventueel ook per PM/DM/Mail/fax/persoonlijk/sms. Als je me het maar vertelt!
hoe bedoel je? wat geregeld? ik heb een lening voor het boetedeel aangevraagd..
  woensdag 5 september 2012 @ 11:00:36 #163
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_116413901
Ik heb nog steeds niet gehoord wanneer ik die boete moet betalen en hoeveel, ik snap er echt niks van.
All she wants and needs is just a little taste..
  woensdag 5 september 2012 @ 11:36:00 #164
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_116414816
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 10:15 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Weet niet of ik hier goed zit, maar is er al meer duidelijkheid over die OV kaart? Die wilde ze ook korten tot maximaal 5 jaar oid toch? Gaat daar al vanaf dit collegejaar iets voor in?

ben 7e jaars student
Vanaf januari 2013 heb je geen recht meer op een ov helaas.. Eigenlijk zou dat september al in gaan, maar door bureaucratische rommel heb je 't geluk dat je nog tot en met december doormag.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
pi_116421856
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 11:36 schreef finsdefis het volgende:

[..]

Vanaf januari 2013 heb je geen recht meer op een ov helaas.. Eigenlijk zou dat september al in gaan, maar door bureaucratische rommel heb je 't geluk dat je nog tot en met december doormag.
Oké bedankt, dan zal ik hem in december eens stop zetten.
pi_116422009
Wat betaal ik eigenlijk als ik een 3-jarige bachelor opleiding op de universiteit in het 4e jaar haal. Ik moet dan in het het 4e jaar mijn thesis schrijven en nog een stuk of 2 andere vakken doen. Betaal je dan ook de volle mep of niet?
pi_116422039
Nee, tenzij je hiervoor al een andere studie hebt 'geprobeerd'.
Ja doei.
pi_116422347
Heb nog steeds goede hoop dat het wordt afgeschaft voordat ik ermee te maken krijg.
pi_116425442
¤ 4800 afgeschreven vandaag ;(

Wel voor de allerlaatste keer gelukkig, want binnen dit jaar studeer ik eindelijk af :) Mijn reden is trouwens, net als zovelen, een verkeerde studiekeuze en daar na 2 jaar mee gekapt..
pi_116430797
God zij dank heb ik nog geen last van die boete maar ik hoop voor Nederland dat die boete en het Instellingstarief over een paar jaar in de vuilbak zijn beland. We hebben een goed opgeleide bevolking nodig aangezien wij weinig grondstoffen hebben en we dus ons geld moeten verdienen met export, handel en innovatie. Zeker nu studenten steeds meer worden gedwongen om in een snel tempo en dus ook halfslachtig te studeren is het belangrijk dat je voor een laag bedrag allerlei extra vakken of een complete tweede opleiding (in deeltijd!) kan volgen. Zodoende kan je gedeeltelijk nog de schade van het halfslachtige onderwijs bestrijden.
#NoDAPL
pi_116430908
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 16:38 schreef JAY-T het volgende:
Mijn reden is trouwens, net als zovelen, een verkeerde studiekeuze en daar na 2 jaar mee gekapt..
Ik ben het nog niet vaak in deze reeks tegengekomen, maar ik denk dat dat een enorme kostenpost is waar relatief makkelijk wat aan kan worden gedaan d.m.v. goede voorlichting e.d.
Bestaan er cijfers over het vroegtijdig switchen van studie? Ik heb namelijk het idee dat tegen de 50% van alle studenten binnen twee jaar van studie verandert.
pi_116431650
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 19:07 schreef DoorgestokenKaart het volgende:

[..]

Ik ben het nog niet vaak in deze reeks tegengekomen, maar ik denk dat dat een enorme kostenpost is waar relatief makkelijk wat aan kan worden gedaan d.m.v. goede voorlichting e.d.
Bestaan er cijfers over het vroegtijdig switchen van studie? Ik heb namelijk het idee dat tegen de 50% van alle studenten binnen twee jaar van studie verandert.
Je kan altijd de uitvalcijfers opzoeken... Misschien niet geheel accuraat, maar het geeft je wel een idee van het hoe en wat.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_116438407
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2012 10:51 schreef lynda het volgende:

[..]

nee geen terugwerkende kracht! ik móet zelf maar uitzoeken hoe ik de drie voorgaande termijnen betaal. uiteindelijk zal de betaling wel weer ongeveer gelijk lopen maar moet nu eerst een tijd voorschieten

owja, ik heb ruim een uur aan de telefoon gehangen dus als het even kan zou ik het niet mobiel doen.
Niet met terugwerkende kracht? Die snap ik niet. Dus dat geld wat je nu voorschiet kan je niet lenen? En hoe kan het weer ongeveer gelijk lopen?
pi_116439990
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2012 21:54 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

Niet met terugwerkende kracht? Die snap ik niet. Dus dat geld wat je nu voorschiet kan je niet lenen? En hoe kan het weer ongeveer gelijk lopen?
Dat wist mevrouw Duo mij gister ook niet uit te leggen :D
pi_116442484
Oh wat een ramp dit!
  woensdag 5 september 2012 @ 23:49:07 #176
370039 Morera
more more more
pi_116444111
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 23:11 schreef Nailpolish het volgende:
Oh wat een ramp dit!
pi_116444225
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 16:38 schreef JAY-T het volgende:
¤ 4800 afgeschreven vandaag ;(
Dat is sowieso mijn collegegeld dit jaar, zonder boete.. studies in het VK zijn er ook niet goedkoper op geworden. Wel erg fijn dat ik m'n BA precies op tijd had, anders had ik een jaar moeten gaan werken voordat ik m'n MSc kon betalen. Of ik had terug moeten komen naar NL. Niet dat het nu zo makkelijk te financieren is, maargoed, we komen er wel; voor wat hoort wat! Later als ik hoogleraar ben verdien ik het wel terug. Ofzo. :')_!
Ja doei.
pi_116451799
Weet niet of dit hier al was gepost:

http://nos.nl/op3/artikel(...)geregeld-worden.html
pi_116452743
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 10:37 schreef DannyDeko het volgende:

Het zou toch nergens op slaan als alleen studenten nu net pech hebben en 1 jaar moeten dokken...en daarna niemand meer :')
Dat is gewoon willekeur.
pi_116453240
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 11:13 schreef SuperFokker het volgende:

[..]

Het zou toch nergens op slaan als alleen studenten nu net pech hebben en 1 jaar moeten dokken...en daarna niemand meer :')
Dat is gewoon willekeur.
Ben ik het mee eens. Maar als dat zo is schijf ik me voor (welke datum moest dat ookal weer?) ... uit en ga ik wel nog een jaartje werken ouzo.
pi_116456152
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 11:28 schreef DannyDeko het volgende:

[..]

Ben ik het mee eens. Maar als dat zo is schijf ik me voor (welke datum moest dat ookal weer?) ... uit en ga ik wel nog een jaartje werken ouzo.
1 Oktober? Denk ik..?
Dit, dus.
pi_116458196
Alvast wat vragen voor Zijlstra.

Waarom heeft u ervoor gekozen om verschillende relatieve uitlooptermijnen toe te staan voor verschillende opleidingen? Bij een eenjarig mastertje krijg je 100% uitlooptijd, bij een tweejarige master 50% uitlooptijd, bij een driejarige master 33,3% uitlooptijd.
Dit valt toch niet te verdedigen?

Waarom heeft u er niet voor gekozen om Nederlanders die geen recht meer hebben op Studiefinanciering vrij te stellen van deze boete? Op deze manier is er geen achterdeurtje voor vrijwel alle studenten terwijl voor een deel van de deeltijdstudenten alvast het probleem is opgelost?

Waarom heeft u er niet voor gekozen om echte deeltijdstudenten vrij te stellen van deze boete? Het is toch mogelijk om via de Belastingdienst na te gaan hoeveel uren iemand heeft gewerkt in welke periode? Op deze manier kan een student toch bewijzen dat hij echt een deeltijdstudent is?

Waarom heeft u er geen rekening mee gehouden dat opleidingen sterk in zwaarte verschillen? Voor de ene opleiding volstaat 20-25 uur per week werken, voor de andere opleiding moet je 40 uur per week werken.

Waarom heeft u er niet voor gekozen om per opleiding de studieduur van de cohortes studenten te analyseren en op basis hiervan de termijn vast te stellen? Voor Lucht en Ruimtevaarttechniek in Delft is het bijvoorbeeld vrijwel onmogelijk om nominaal te studeren. Zelfs de Vlaamse studenten die een flinke wiskundevoorsprong hebben en die daarom flink wat vrijstellingen krijgen doen minstens 7 jaar over de opleiding. Dit komt door de stages die vaak in het buitenland worden gelopen (Nederland heeft niet zo'n grote L&R-sector) en die vaak langer duren dan wat voorgeschreven wordt aangezien die bedrijven nu eenmaal geen kortere stage aanbieden!. Je kan niet verwachten dat heel de wereld zich even aan Nederland aanpast.

Waarom heeft u er niet voor gekozen om gehandicapten een onbeperkte uitloop te geven? Gaat het om het geld of om rechtvaardigheid en het aansporen van luie studenten?

Hoe valt deze boete te rijmen met het hypocriete voornemen van de overheid dat Nederland terug een kenniseconomie wil opbouwen. Al een decennium lang roepen politici dit maar het resultaat is tot nu toe de ene bezuiniging na de andere. Met alleen geld bouw je geen kenniseconomie op maar je hebt het verdomd hard nodig!

Waarom heeft u niets gedaan aan het financieringsstelsel? Momenteel worden scholen (HBO) en universiteiten gestimuleerd om zoveel mogelijk studenten ingeschreven te krijgen, zoveel mogelijk studenten te behouden en zoveel mogelijk diploma's te drukken. Wanneer je met universitaire docenten spreekt dan kom je er al snel achter wat het gevolg is: het soepeler beoordelen van examens, het gemakkelijker maken van examens, het naar achteren schuiven van moeilijkere vakken.
Kortom, de kenniseconomie wordt alleen maar verder afgebroken. De financiering op diploma's is vorig jaar afgebouwd (maar helaas nog niet verdwenen!!) maar ook door universiteiten te stimuleren om zoveel mogelijk studenten te hebben daalt het niveau. U heeft veel gesproken over selectie, dan begrijpt u vast wel dat een hoog niveau niet te combineren is met een groot aantal studenten. Toch worden universiteiten door het ministerie van OCW gedwongen om zoveel mogelijk studenten te krijgen en te behouden. Dat botst duidelijk met een hoog niveau en dus botst dat met het terug willen opbouwen van de kenniseconomie.

Waarom heeft het ministerie van OCW niet terug in de wet opgenomen dat enkel een eerstegraadsleraar les mag geven in de klassen HAVO-4 t/m VWO-6? Momenteel krijgen scholen de vrijheid om een tweedegraadsleraar in te zetten voor deze klassen. Hoe kan je verwachten dat een tweedegraadsleraar die zelf het VWO en het WO niet aankon VWO-leerlingen klaarstoomt voor het WO??
Het tekort aan eerstegraadsleraren is heel wat minder groot dan dat scholen suggereren wat onverlet laat dat er regio's zijn waar er wel een tekort is. Het verlagen van de bevoegdheidseisen is geen oplossing, beter accepteer je dan maar dat er tijdelijk grotere klassen zijn en dat het salaris voor die eerstegraadsleraren in die regio's stijgt zodat je, zoals dat in elke markt gebeurt, weer meer geschikte sollicitanten krijgt.

Waarom maakt het ministerie zo weinig werk van het terugdringen van de geldverspilling voor niet-primaire processen? De kern van een school moet worden gevormd door de leraren en de klaslokalen, een onderzoek van BeterOnderwijsNederland toont aan dat het gemakkelijk te realiseren is dat minstens 80% van het budget voor dit primaire proces wordt gebruikt. Weinig massascholen halen dit percentage, de categoriale gymnasia die nog klein zijn gebleven halen dit percentage wel.
Ik suggereer niet dat het voor grote scholen niet mogelijk is maar de praktijk toont aan dat grote scholen erg veel overheadkosten ontwikkelen. Denk aan allerlei functies die eigenlijk niet nodig zijn, hoge salarissen van de bestuurders, dienstauto's met chauffeur (ja, dat komt voor), snoepreisjes enz.

In het verlengde hiervan, waarom maakt de overheid het scholen niet mogelijk om weer kleiner te worden. Het is de overheid zelf die in de jaren 80 maatregelen heeft genomen die scholen praktisch dwongen om te fuseren (financiële beloning). Ik pleit er niet voor om van de ene op de andere dag al die scholen weer te splitsen maar het zou goed zijn als er een beleid wordt gevoerd waardoor scholen zelf de keuze kunnen maken om weer te splitsen wanneer ze dat willen zodat we op termijn weer efficiëntere scholen krijgen die het grootste deel van hun budget besteden aan het primaire proces. Lean and mean is wat we nodig hebben, geen logge mammoettankers.

Waarom verplicht de overheid de scholen niet om voor eerstegraadsleraren minimaal het salaris uit te betalen wat hoort bij schaal LC?
Dit is de beste manier om meer eerstegraadsleraren voor de bovenbouwklassen van het HAVO en het VWO te krijgen en het geld is hiervoor beschikbaar als de scholen maar wat andere keuzes maken. Ik wijs er graag op dat onderzoek heeft aangetoond dat geen enkele factor zo belangrijk is voor het onderwijs als de kwaliteit van de leraar. Niet de klaslokalen, niet de methode, niet de externe begeleiding, niet het bestuur, ...
Toch wordt in Nederland erg weinig geïnvesteerd in de kwaliteit van de leraar. Al die nascholing die ze verplicht moeten volgen heeft geen zin. De leraren zijn al goed genoeg opgeleid door onze universiteiten en het nascholingscircuit biedt enorm veel rotzooi aan aangezien allerlei door de overheid gesubsidiëerde bedrijven die hun geld verdienen met onderwijsvernieuwingen dit soort cursussen aanbieden. Om nog maar te zwijgen over zweefteefcursussen waar de actualiteitenprogramma's aandacht aan hebben besteed.

Toelichting: ik spreek over het terug opbouwen van de kenniseconomie aangezien Nederland juist in het beging van de 20ste eeuw een kenniseconomie was in vergelijking met andere landen. Kijk naar de nobelprijzen, de ontwikkeling van allerlei bedrijven, het hoge niveau wat ons onderwijs toen had, NatLab waar de grootste natuurkundigen zoals Einstein gastcolleges gaven aan de onderzoekers.
We hebben nu nog wat goede bedrijven maar ook die bedrijven waarschuwen dat er te weinig wordt geïnvesteerd in bèta-onderwijs en bèta-onderzoek.
#NoDAPL
pi_116458270
Tip van flip: kort en bondig.
Ja doei.
pi_116458298
Ik haat kort en bondig maar waarschijnlijk is het een goede tip. ;)
Ik vrees dat hij dan om de kern heen gaat draaien en met zo'n ingestudeerd riedeltje komt, het is dus een afweging tussen dat en de vraag niet beantwoord krijgen. Lastig.
#NoDAPL
pi_116459774
Ik kan morgen hoogstwaarschijnlijk niet maar ik zou toch wel heel graag antwoord op de volgende vragen willen. Ik hoop dat er iemand is die ze wil stellen.

quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 14:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Waarom heeft u er niet voor gekozen om gehandicapten een onbeperkte/langere uitloop te geven? Gaat het om het geld of om rechtvaardigheid en het aansporen van luie studenten?

En: waarom gaat de boete voor de al studerende studenten in en niet voor de aankomende studenten? Dit is in mijn ogen namelijk de regels van het spel veranderen tijdens het spel en hier is voor deze eerste groep studenten niet op geanticipeerd.
Op dinsdag 1 september 2009 17:55 schreef Graseter het volgende:
Sinceria is de liefste user van FOK!
pi_116460516
Duidelijk dat het om geld gaat. Het is gewoon een verkapte maatregel om geld in het laatje te brengen om zo het begrotingstekort terug te dringen. Er is ook duidelijk gezegd dat bij het afschaffen van deze maatregel ergens anders geld moet worden gevonden om het gat te vullen..

Ik vraag me vooral af waarom deze maatregel in stand kan worden gehouden door één persoon, terwijl bijna alle partijen, incl. de bedenker ervan, tegen zijn. En dan niet aankomen met bullshit als "het kan nu juridisch niet meer worden teruggedraaid" als het juridisch wel te verantwoorden is dat een zware maatregel als deze met terugwerkende kracht wordt ingevoerd. What's next, gaan ik nu ook met terugwerkende kracht snelheidsbekeuringen krijgen omdat ik ooit met 130 op een 120 weg ben geflitst waar nu maar 100 mag worden gereden..?

Ik begin me steeds meer af te vragen waarom ik überhaupt nog in NL blijf. Ik heb nu bij elkaar een jaar buiten Europa gestudeerd en ik begin steeds meer in te zien dat er betere en vooral mooiere plekken op de wereld zijn waar ik straks vast ook met mijn papiertje aan de slag kan.

Inmiddels zit ik in het laatste jaar van mijn studie, dat betekend dus weinig colleges en een half jaar stage. Ik ben dus nauwelijks op school te vinden en heb zeer weinig contacturen, maar kan daar nu wel ff 4800 euro (!) voor aftikken..
pi_116461181
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 10:37 schreef DannyDeko het volgende:

Bizar!

Las vandaag ook in de krant dat (ik weet niet meer welke politicus) wil dat het verhoogd collegegeld bij een tweede studie weer afgeschaft moet worden en dat er geld voor gereserveerd moet worden om dat te regelen. Prima allemaal hoor, maar 1) daar kan wel geld voor geregeld worden en 2) ik heb mijn studiekeuze/routes etc afgestemd op dit soort nieuwe wetten en nou wordt volgend jaar misschien alles weer anders...
pi_116467362
Het zou voor de toekomst van Nederland prachtig zijn als zowel die Halbeheffing als het instellingstarief voor Nederlanders zouden worden ingeruild voor het leenstelsel. In ieder geval kan iedereen dan alles studeren wat hij wil, desnoods in combinatie met een baan. Wat maakt het uit dat je dan 8 jaar een tweede opleiding doet, als het uiteindelijk maar een mooi (extra) diploma oplevert en je daarmee voor jou leukere banen kan krijgen.
#NoDAPL
pi_116467508
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 15:34 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

Bizar!

Las vandaag ook in de krant dat (ik weet niet meer welke politicus) wil dat het verhoogd collegegeld bij een tweede studie weer afgeschaft moet worden en dat er geld voor gereserveerd moet worden om dat te regelen. Prima allemaal hoor, maar 1) daar kan wel geld voor geregeld worden en 2) ik heb mijn studiekeuze/routes etc afgestemd op dit soort nieuwe wetten en nou wordt volgend jaar misschien alles weer anders...
Verkiezingsretoriek :)
pi_116467787
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 18:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het zou voor de toekomst van Nederland prachtig zijn als zowel die Halbeheffing als het instellingstarief voor Nederlanders zouden worden ingeruild voor het leenstelsel. In ieder geval kan iedereen dan alles studeren wat hij wil, desnoods in combinatie met een baan. Wat maakt het uit dat je dan 8 jaar een tweede opleiding doet, als het uiteindelijk maar een mooi (extra) diploma oplevert en je daarmee voor jou leukere banen kan krijgen.
ik vind het allemaal prima, maar waar ik mij enorm aan erger is het gebrek aan niveau bij veel studenten. kijk eens naar de beheersing van de Nederlandse taal. dat is echt om te huilen. hoe kunnen die mensen worden toegelaten? als iedere ziel in financieel opzicht moet kunnen studeren, prima, maar wees dan wel streng op basis van niveau. anders heeft het hoger onderwijs toch per definitie niet meer de waarde van hoger? dan is het gewoon middelmatig.
pi_116470962
Stuur jij dit bericht met je telefoon? ;)

Ik ben het met je eens.
Erger nog, ook een deel van de intelligente jongens en meisjes beheerst de Nederlandse taal zwak. Ik kan dan enkel de conclusie trekken dat de leraren Nederlands enorm hebben gefaald. Misschien moeten ze eens kritisch hun prioriteiten bekijken: eerst de spelling en de grammatica, daarna zaken als stijl en pas dan expressie, mondeling en andere randzaken.
#NoDAPL
pi_116471090
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 19:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Stuur jij dit bericht met je telefoon? ;)

Ik ben het met je eens.
Erger nog, ook een deel van de intelligente jongens en meisjes beheerst de Nederlandse taal zwak. Ik kan dan enkel de conclusie trekken dat de leraren Nederlands enorm hebben gefaald. Misschien moeten ze eens kritisch hun prioriteiten bekijken: eerst de spelling en de grammatica, daarna zaken als stijl en pas dan expressie, mondeling en andere randzaken.
Het grootste probleem ligt niet bij de leraren maar bij de jongeren zelf als je het mij vraagt. Vandaag ook weer op FOK! iemand die doodleuk postte dat het hem geen flikker kon schelen hoe hij dingen opschreef, zolang we maar begrepen wat hij bedoelde. Deze houding zie je helaas steeds vaker voorkomen: autocorrect maakt mensen ook nog eens lui terwijl het besef dat zo'n autocorrect niet perfect is ook nog ontbreekt. Zonde.
Ja doei.
pi_116475176
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 19:32 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Vandaag ook weer op FOK! iemand die doodleuk postte dat het hem geen flikker kon schelen hoe hij dingen opschreef, zolang we maar begrepen wat hij bedoelde.
Wat een belaggeleik kint! We weeten alluhmeul dat de bootschap undergeschikt is aan de [vOrm]. Altijt!!
Sorry moest even...
“An interesting thing is a good thing.”
pi_116479203
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 18:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Om een beetje geld te besparen, zou je kunnen zeggen dat alleen mensen met en hoog gemiddelde voor hun eerste studie een tweede studie kunnen doen zonder instellingstarief.

En dat je de Halbeheffing vervangt door een boete voor het afbreken van een studie, bijvoorbeeld. Al zou ik dat wel baseren op de tijd die iemand staat ingeschreven bij de onafgemaakte opleiding. Dan is na een maandje stoppen erg voordelig, maar na zes jaar stoppen flink prijzig.

Hopelijk krijgen we dan iets minder een 6-jes cultuur en iets meer mensen die zich inzetten voor hun studie, zonder dat een verkeerde studiekeus het einde van de wereld is.
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
pi_116480763
quote:

[..]

Het grootste probleem ligt niet bij de leraren maar bij de jongeren zelf als je het mij vraagt. Vandaag ook weer op FOK! iemand die doodleuk postte dat het hem geen flikker kon schelen hoe hij dingen opschreef, zolang we maar begrepen wat hij bedoelde. Deze houding zie je helaas steeds vaker voorkomen: autocorrect maakt mensen ook nog eens lui terwijl het besef dat zo'n autocorrect niet perfect is ook nog ontbreekt. Zonde.
Damn You Autocorrect is wel hilarisch af en toe...

Wat veel mensen niet erkennen en/of vergeten is dat geschreven taal vaak het eerste is dat een werkgever / stagebegeleider van je ziet, en gezien de samenleving is het toch wel handig dat je dat goed doet. Het geeft toch aan wie of wat je bent, en onverzorgd zijn in het opzetten van een formele brief doet het niet goed doorgaans...

Dat je de details soms niet goed hebt, soit, dat kan gebeuren, en de meeste mensen die juist zwak zijn in spelling en/of grammatica weten dat van zichzelf en vragen om hulp. Het probleem is juist de groep die het wel zou moeten kunnen, maar het niet doet, en doordat ze het niet doen zakken ze af naar die eerdere groep, en dat is zonde.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_116480932
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 21:54 schreef Xaryna het volgende:

[..]

Hopelijk krijgen we dan iets minder een 6-jes cultuur en iets meer mensen die zich inzetten voor hun studie, zonder dat een verkeerde studiekeus het einde van de wereld is.
De zesjescultuur is een direct effect van de resultaatgerichtheid van het onderwijs. Het streven naar een zes is het streven naar de hoogst mogelijke 'efficiency'.
Onthou' kinders: het volgen van onderwijs gaat niet om het vergaren van kennis, niet om het bevredigen van nieuwsgierigheid maar om het zo snel mogelijk een zo 'hoog' mogelijk diploma te halen waarmee je aan de slag kan op de arbeidsmarkt.
“An interesting thing is a good thing.”
pi_116480959
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 22:17 schreef Omentuva het volgende:

[..]

Damn You Autocorrect is wel hilarisch af en toe...

Wat veel mensen niet erkennen en/of vergeten is dat geschreven taal vaak het eerste is dat een werkgever / stagebegeleider van je ziet, en gezien de samenleving is het toch wel handig dat je dat goed doet. Het geeft toch aan wie of wat je bent, en onverzorgd zijn in het opzetten van een formele brief doet het niet goed doorgaans...

Dat je de details soms niet goed hebt, soit, dat kan gebeuren, en de meeste mensen die juist zwak zijn in spelling en/of grammatica weten dat van zichzelf en vragen om hulp. Het probleem is juist de groep die het wel zou moeten kunnen, maar het niet doet, en doordat ze het niet doen zakken ze af naar die eerdere groep, en dat is zonde.
Yup, helemaal waar. En boos worden of onverschillig doen als er wat van gezegd wordt.. Je geschreven tekst is in veel gevallen inderdaad je visitekaartje. Ik ben en werk ook niet foutloos, maar heb altijd wel graag dat mensen mij wijzen op een verkeerd gebruikt 'idiom' in het Engels bijvoorbeeld, of als ik gewoonweg een hele domme spel- of tikfout gemaakt heb.
Ja doei.
pi_116481066
Om even terug on-topic te gaan: Ik vind het echt zo treurig dat ik bijna moet lachen m.b.t. hoe de partijen hier mee om zijn gegaan. Er is een meerderheid tegen dit hele verhaal, en dan kunnen ze het niet eens worden over HOE de boel moet worden afgeschaft... 't lijkt wel een of andere geperverteerde vorm van "het is makkelijker vergiffenis dan toestemming te vragen" door Zijlstra, alleen is het hier dat het makkelijker is om een wet er doorheen te rammen dan om te luisteren naar de bezwaren.

Nu lopen de tegenstanders namelijk te zeuren over hoe het moet worden opgelost, en het eindresultaat, zoals zo vaak in de Nederlandse politiek, zal een tijdje op zich laten wachten en/of niet komen. Ik heb 't eerder gezegd en ik zeg het nog een keer: Het zou mij niets verbazen als het ding er over een jaar nog is omdat men het niet eens kan worden over waar het geld dan wel vandaan moet worden gehaald.

-edit- Ugh, de stijlfouten, mèn. Dan maak je een post over geschreven taal...
  donderdag 6 september 2012 @ 23:44:40 #199
124676 RobertoCarlos
pi_116484996
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 22:22 schreef Omentuva het volgende:
Om even terug on-topic te gaan: Ik vind het echt zo treurig dat ik bijna moet lachen m.b.t. hoe de partijen hier mee om zijn gegaan. Er is een meerderheid tegen dit hele verhaal, en dan kunnen ze het niet eens worden over HOE de boel moet worden afgeschaft... 't lijkt wel een of andere geperverteerde vorm van "het is makkelijker vergiffenis dan toestemming te vragen" door Zijlstra, alleen is het hier dat het makkelijker is om een wet er doorheen te rammen dan om te luisteren naar de bezwaren.
Als de Langstudeerboete wordt afgeschaft, waar moet dan op bezuinigd worden? :{w :{w :{w
pi_116485137
quote:
2s.gif Op donderdag 6 september 2012 23:44 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Als de Langstudeerboete wordt afgeschaft, waar moet dan op bezuinigd worden? :{w :{w :{w
Schaf een paar nutteloze subsidies af en je bent er al.
  donderdag 6 september 2012 @ 23:56:19 #201
124676 RobertoCarlos
pi_116485368
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 23:48 schreef Devz het volgende:

[..]

Schaf een paar nutteloze subsidies af en je bent er al.
Welke? :{w :{w
pi_116485851
quote:

[..]

Bij de leraren in het onderwijs, natuurlijk. Die verdienen veel te veel en hebben de laatste jaren alleen maar betere arbeidsvoorwaarden en een hoop meer salaris gekregen. De bestuurders verdienen wel een bonus om met die... mensen om te gaan - dat wens je niemand toe. [/satire]

Dat is inderdaad de vraag, en eentje waarvoor nog wat extra moet worden gekeken. Als ik het me goed herinner was het zo dat er ook nog een korting op de universiteiten zat voor iets van 200-250 miljoen (zelfde pakket als de boete), dus rekenen we die erbij of niet? Het totaalpakket was ~400 miljoen maar de boete zelf is veel minder, dus. Zal wel een geval 'beetje hier, beetje daar' worden, waarschijnlijk binnen het onderwijs zelf - minder geld naar scholen bijvoorbeeld.
  vrijdag 7 september 2012 @ 00:27:04 #203
124676 RobertoCarlos
pi_116486246
quote:
18s.gif Op vrijdag 7 september 2012 00:11 schreef Omentuva het volgende:

[..]
Dat is inderdaad de vraag, en eentje waarvoor nog wat extra moet worden gekeken. Als ik het me goed herinner was het zo dat er ook nog een korting op de universiteiten zat voor iets van 200-250 miljoen (zelfde pakket als de boete), dus rekenen we die erbij of niet? Het totaalpakket was ~400 miljoen maar de boete zelf is veel minder, dus. Zal wel een geval 'beetje hier, beetje daar' worden, waarschijnlijk binnen het onderwijs zelf - minder geld naar scholen bijvoorbeeld.
Zo makkelijk kom je er niet van af. Je moet de bezuiniging in 1 week ff regelen. Dit zei je namelijk eerder.

Eerder zei je dit:
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 22:22 schreef Omentuva het volgende:
Om even terug on-topic te gaan: Ik vind het echt zo treurig dat ik bijna moet lachen m.b.t. hoe de partijen hier mee om zijn gegaan. Er is een meerderheid tegen dit hele verhaal, en dan kunnen ze het niet eens worden over HOE de boel moet worden afgeschaft...
Die kortingen van de uni's zijn al ergens voor besteed, dus dat gaat niet. Dus nogmaals: zeg jij even in 1 week waar je die bezuinigingen vandaan haalt als de Langstudeerboete niet doorgaat.
pi_116487374
quote:
2s.gif Op vrijdag 7 september 2012 00:27 schreef RobertoCarlos het volgende:
Die kortingen van de uni's zijn al ergens voor besteed, dus dat gaat niet. Dus nogmaals: zeg jij even in 1 week waar je die bezuinigingen vandaan haalt als de Langstudeerboete niet doorgaat.
Zal ik dan maar op de 14e (of 13e) antwoord geven? Je formuleert het wel zo. :{w Matig.

Je zit dan met een gat van circa 175 miljoen in je budget - ervanuitgaande dat je de kortingen op de universiteiten houdt. Dit is uitgaande van ongeveer 57k betalende langstudeerders - ik denk zelf dat dit de boel overschat, maar dat dreigt off-topic te gaan. Ik verwees ook hiernaar met mijn 'extra kijken' opmerking - dat de boete twee maatregelen in één is en dat je dus goed moet kijken welk gedeelte je wel afschaft en welk niet, als je maar een deel ervan wil afschaffen in verband met de financiën.

Korte termijn? Ik heb, in tegenstelling tot politiek Den Haag, te weinig kennis om meteen een onderwerp te kiezen om op te bezuinigen. Als je toch geïnteresseerd bent in snappy soundbites en one-liners, niet gehinderd door enige vorm van kennis (oh, hoe zeer ik hier een aantal onderwijswoordvoerders in herken): haal eens geld weg bij de JSF / de zorg / de gemeenten / ontwikkelingsamenwerking / [pet peeve van politieke voorkeur].

Want zo is het waarschijnlijk wel gegaan. Voor mijn part haal je 't geld nu uit het vertragen van het verlengen van de A4 en zorg je in het aankomende jaar - wanneer er meer tijd is - voor een structurele oplossing.

Je zou eens dit kunnen doen: Ga eens de %$#^ uitzoeken waar al het geld in PO/VO blijft. VO gelden zijn tussen 1998 en 2011 ca 110 % omhoog gegaan, PO 90 %. Wat ziet Nederland er van terug? Betere leraren? Lastig te meten, gezien de hoeveelheid geklaag gok ik van niet. Kleinere klassen? Niets over gehoord, hoewel dat wel een duur geintje is (gebouwen én meer leraren). Betere salarissen leraren? Ik mis een paar procentjes, en dat gaat ook voorbij aan een aantal demografische veranderingen binnen het onderwijs. Vertelt u het mij maar waar dat geld blijft - ik heb geen idee en de overheid heeft het uitbesteed aan de scholen zelf. Er klopt iets niet in dit plaatje enzovoort.

Of, als je dan toch nog een soundbite wilt hebben: Verhoog de vennootschapsbelasting met een fractie van een procent (.25 % bijvoorbeeld) op het hoge tarief. Zoals gezegd, though: Niet gehinderd door enige kennis - behalve dan even een snelle blik op wiki (I know, I know)...
pi_116490633
Over ongeveer een kwartier zal meneer Zijlstra zich onder de FOK!kers begeven!

4.gif Stel hier je vragen aan Halbe Zijlstra van de VVD 4.gif

Ja doei.
  vrijdag 7 september 2012 @ 10:04:56 #206
206580 Luxuria
pi_116490666
Ik ben benieuwd!
pi_116490674
Ik ook! :o
Ja doei.
  vrijdag 7 september 2012 @ 10:06:38 #208
206580 Luxuria
pi_116490704
Echt leuk dat dit gedaan wordt!
pi_116491923
quote:
Een sociaal leenstelsel moet eerst wettelijk geregeld worden en dat duurt twee jaar. Studenten die aan een studie beginnen per september 2014 zullen dan met een sociaal leenstelsel te maken krijgen en niet meer met de langstudeermaatregel. Studenten die voor 1 september 2014 met een studie zijn begonnen blijven onder de langstudeermaatrgel vallen en krijgen niet te maken met een sociaal leenstelsel. Als een student geneeskunde bijvoorbeeld op 1 september 2013 begint met de studie, dan heeft hij 3 jaar bachelor en 1 jaar uitloop, daarna 3 jaar master en 1 jaar uitloop en valt hij in het negende jaar (2022) onder het verhoogde collegegeld vanwege de langstudeermaatregel.
uff.. doei spaarrekening ;(
pi_116492319
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:06 schreef Luxuria het volgende:
Echt leuk dat dit gedaan wordt!
Ja hè? O+ en het gaat ook echt zó goed! _O_ mooie kritische vragen en niet al te veel gezeik (maar dat is gewoon allemaal netjes weggehaald). O+ FOK! O+
Ja doei.
pi_116493000
quote:

[..]

Ik ben het niet helemaal met je eens.
Natuurlijk kan de leraar Nederlands er maar beperkt iets aan doen wat leerlingen buiten zijn les doen. Het probleem is dat leerlingen ook tijdens zijn les niet in staat zijn om bijvoorbeeld werkwoorden te vervoegen en dat die leraren dan maar per 3 fouten een punt aftrekken in plaats van per fout. Dat valt de leraren Nederlands wel te verwijten. Zij moeten consequent zware onvoldoendes geven zolang de leerlingen hier niet in slagen, ook als dat inhoudt dat de helft van de leerlingen het jaar over moet doen. Dat veroorzaakt tijdelijk wat ellende maar als gevolg van die ellende worden wel die maatregelen genomen die vereist zijn. Zo'n maatregel zou kunnen zijn dat er een hartig woordje gesproken wordt met de leraren van de lagere scholen waar die leerlingen vandaan komen en dat er een toelatingstoets wordt ingevoerd voor het HAVO en het VWO omdat blijkt dat er niet vertrouwd kan worden op de kwaliteit van die lagere scholen.
#NoDAPL
pi_116493147
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 11:06 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Ja hè? O+ en het gaat ook echt zó goed! _O_ mooie kritische vragen en niet al te veel gezeik (maar dat is gewoon allemaal netjes weggehaald). O+ FOK! O+
Ik vind het jammer dat hij de resterende vragen niet beantwoordt. Dat kan hij nu niet doen maar hij zou het wel in wat vrije uurtjes kunnen doen een dezer dagen.
#NoDAPL
pi_116493248
quote:

[..]

HRA voor hypotheken boven 3 ton of zo iets. D'uh.
Dat levert vele miljarden Euro's per jaar op in plaats van hooguit een paar honderd miljoen Euro.
#NoDAPL
  vrijdag 7 september 2012 @ 17:45:13 #214
308842 BradleyQ
de kleine generaal
pi_116505873
Ik las hier ergens dat het 4 tot 6 weken duurt totdat je collegegeldkrediet-aanvraag is verwerkt, |:(
klopt dit en zo ja is er een manier om die bureaucraten tot extra snelheid aan te sporen?
pi_116506756
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 17:45 schreef BradleyQ het volgende:
Ik las hier ergens dat het 4 tot 6 weken duurt totdat je collegegeldkrediet-aanvraag is verwerkt, |:(
klopt dit en zo ja is er een manier om die bureaucraten tot extra snelheid aan te sporen?
Je moet het toch voor de eerste van de maand aanvragen voor welke maand je het als eerste wilt ontvangen?

Krijg je hem overigens in één keer? Of krijg je hem in termijnen?
Aids.
pi_116506940
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 17:45 schreef BradleyQ het volgende:
klopt! en manier.. nope.. lief vragen als je ze spreekt misschien :')

Van de week werd mij verteld dat als je nog wel recht hebt op studiefinanciering de boete in termijnen geleend wordt en anders in 1 keer. Maar daarover is nog een hoop onduidelijkheid helaas ook bij de duo zoals je hierboven in andere reacties wel kan lezen.
pi_116506990
Hoe zit het eigenlijk met de ov-studentenkaart? Heb nu binnen 4 jaar, dus nominaal, een hbo opleiding behaald. Nu ben ik bezig met een 1 jarig master, maar stel ik heb daarboven nog een half jaar uitloop. Is dan mijn ov na 1 jaar niet meer geldig? Dan heb ik nog geen langstudeerboete maar mag ik wel enorm veel geld extra gaan betalen voor gebruik van OV (verkapte boete dan).
pi_116507006
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 11:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik vind het jammer dat hij de resterende vragen niet beantwoordt. Dat kan hij nu niet doen maar hij zou het wel in wat vrije uurtjes kunnen doen een dezer dagen.
Zie de posts van Re in de topics: vragen die niet beantwoord zijn worden gemaild en in de loop van de week nog beantwoord.
Ja doei.
  vrijdag 7 september 2012 @ 18:57:52 #219
308842 BradleyQ
de kleine generaal
pi_116508132
quote:
17s.gif Op vrijdag 7 september 2012 18:16 schreef Mss het volgende:

[..]

Je moet het toch voor de eerste van de maand aanvragen voor welke maand je het als eerste wilt ontvangen?

Krijg je hem overigens in één keer? Of krijg je hem in termijnen?
Ik heb het op de 31e aangevraagd :')
Maar volgens de berichten hier zou ik pas in oktober de eerste termijn uitbetaald krijgen. :?
-edit-

[ Bericht 8% gewijzigd door BradleyQ op 08-09-2012 00:36:52 ]
pi_116536747
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 september 2012 18:23 schreef xminator het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met de ov-studentenkaart? Heb nu binnen 4 jaar, dus nominaal, een hbo opleiding behaald. Nu ben ik bezig met een 1 jarig master, maar stel ik heb daarboven nog een half jaar uitloop. Is dan mijn ov na 1 jaar niet meer geldig? Dan heb ik nog geen langstudeerboete maar mag ik wel enorm veel geld extra gaan betalen voor gebruik van OV (verkapte boete dan).
Je OV is dan inderdaad niet meer geldig, deze mag je nu nog maar 5 jaar gebruiken.
Ooh your dream, here on the water. Warm the sand, the seagulls calling. Kissed by kindness
You gave me thiss, your fire becomes a kiss.
pi_116539953
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 september 2012 16:31 schreef Mrjolyn_ het volgende:

[..]

Je OV is dan inderdaad niet meer geldig, deze mag je nu nog maar 5 jaar gebruiken.
Maar ik zag wel ergens staan dat je nog een jaar extra krijgt als je een master gaat volgen? Ik doe nu een premaster (met OV) en heb dan vijf jaar vrij reizen. Die premaster wordt echter officieel gezien als extra Bachelor jaar (als ik het verneuk zit ik dus ook met een langstudeerboete).

Mocht ik dus gewoon mijn premaster halen en me inschrijven voor mijn eenjarige master, dan heb ik toch nog een jaar recht op OV?
Amen.
pi_116540274
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 september 2012 18:38 schreef Jivis het volgende:

[..]

Maar ik zag wel ergens staan dat je nog een jaar extra krijgt als je een master gaat volgen? Ik doe nu een premaster (met OV) en heb dan vijf jaar vrij reizen. Die premaster wordt echter officieel gezien als extra Bachelor jaar (als ik het verneuk zit ik dus ook met een langstudeerboete).

Mocht ik dus gewoon mijn premaster halen en me inschrijven voor mijn eenjarige master, dan heb ik toch nog een jaar recht op OV?
Nope, OV krijg je alleen nog nominaal (als je prestatiebeurs ontvangt) + 1 jaar (leenfase)
pi_116540305
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 18:51 schreef cikolata het volgende:

[..]

Nope, OV krijg je alleen nog nominaal + 1 jaar
Godverdomme :r.
Amen.
pi_116540713
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 september 2012 18:38 schreef Jivis het volgende:

[..]

Nop,
pi_116549319
Ik vraag me al een tijd af wie van alle mensen die de vorige keer bij de PS-verkiezingen op de VVD of het CDA stemden nu klagen over de negatieve gevolgen van het coalitiebeleid die zij nu ondervinden. Idem voor hen die twee jaar geleden op de VVD stemden? Mensen die de afgelopen twee jaar op de VVD of het CDA stemden hebben m.i. geen recht van klagen.
#NoDAPL
pi_116550753
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 18:51 schreef cikolata het volgende:

[..]

Nope, OV krijg je alleen nog nominaal (als je prestatiebeurs ontvangt) + 1 jaar (leenfase)
Weet je het zeker? Want ik las net juist ergens anders nominaal + 1 jaar. Dus hbo 4 jaar(nominaal)+1 jaar master (nominaal) + 1 jaar.
pi_116551848
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 23:36 schreef xminator het volgende:

[..]

Weet je het zeker? Want ik las net juist ergens anders nominaal + 1 jaar. Dus hbo 4 jaar(nominaal)+1 jaar master (nominaal) + 1 jaar.
Het is weer lekker duidelijk allemaal, maar vanaf 2013 is het echt prestatiebeurs + 1 jaar leenfase: http://www.ib-groep.nl/SR(...)xi=4,Case=obj(19901)

Het hangt er echter ook van af welke bachelor je hebt gedaan en welke master je gaat doen: http://www.ib-groep.nl/SR(...)xi=4,Case=obj(25152)
Als je bv. een hbo bachelor hebt gedaan krijg je wel prestatiebeurs (en OV) voor een hbo master, maar niet voor een 1-jarige WO master. Hier staat trouwens ook dat je op het WO alleen voor de bachelor prestatiebeurs krijgt, wat dan weer niet klopt... En "De wo-master is onderdeel van een 4-jarige wo-master" slaat ook nergens op :')
pi_116553300
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 00:13 schreef cikolata het volgende:

[..]

Het is weer lekker duidelijk allemaal, maar vanaf 2013 is het echt prestatiebeurs + 1 jaar leenfase: http://www.ib-groep.nl/SR(...)xi=4,Case=obj(19901)

Het hangt er echter ook van af welke bachelor je hebt gedaan en welke master je gaat doen: http://www.ib-groep.nl/SR(...)xi=4,Case=obj(25152)
Als je bv. een hbo bachelor hebt gedaan krijg je wel prestatiebeurs (en OV) voor een hbo master, maar niet voor een 1-jarige WO master. Hier staat trouwens ook dat je op het WO alleen voor de bachelor prestatiebeurs krijgt, wat dan weer niet klopt... En "De wo-master is onderdeel van een 4-jarige wo-master" slaat ook nergens op :')
Bedankt, op die andere site staat het dus verkeerd..
Wat een pauperregeling is dit dan, geen ov krijgen terwijl je de langstudeerboete nog niet eens hoeft te betalen.
pi_116553776
Gaat inderdaad weer helemaal nergens over. Mijn HBO netjes in vier jaar afgerond, ziet er naar uit dat mijn premaster ook eind dit jaar klaar is en mijn beloning is dus dat ik in mijn eenjarige master goud geld kwijt ben aan OV kosten. Lekker!
Amen.
  zondag 9 september 2012 @ 02:57:06 #230
206580 Luxuria
pi_116555233
Gisteren is er bijna 500 euro van mijn rekening afgeschreven ;(
  zondag 9 september 2012 @ 07:51:08 #231
124676 RobertoCarlos
pi_116556038
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 01:22 schreef Jivis het volgende:
Gaat inderdaad weer helemaal nergens over. Mijn HBO netjes in vier jaar afgerond, ziet er naar uit dat mijn premaster ook eind dit jaar klaar is en mijn beloning is dus dat ik in mijn eenjarige master goud geld kwijt ben aan OV kosten. Lekker!
Hoeveel moet je dan betalen voor die master?
pi_116560894
quote:
2s.gif Op zondag 9 september 2012 07:51 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Hoeveel moet je dan betalen voor die master?
Master gewoon het normale collegegeld, maar het gaat me om de kosten van het OV. Als ik veel colleges heb en dagelijks moet reizen ben ik fucked.
Amen.
pi_116562555
ik studeer dit jaar pas af dus krijg helaas te maken met de langstudeerboete. Nu heb ik na 10 jaar dus eindelijk mijn bachelor, weet iemand hoe dat zit met kwijtschelding OV? Worden alle OV-kosten (8000+ euro) kwijtgescholden of alleen 3 jaar OV-kosten? Dit scheelt mij meer als de boete helaas :'( telt een bachelor als diploma?
pi_116562705
Klote, en onnodig (een paar mensen extra met de trein laten reizen moet toch wel te regelen zijn). Sta er woensdag even bij stil wanneer je bepaalt op welke partij je stemt, als je die keuze nog niet hebt gemaakt.
#NoDAPL
  zondag 9 september 2012 @ 13:58:02 #235
124676 RobertoCarlos
pi_116562911
quote:
2s.gif Op zondag 9 september 2012 12:56 schreef Jivis het volgende:

[..]

Master gewoon het normale collegegeld,
Gaat inderdaad dan helemaal nergens over. :( Mijn eerste studie netjes in vier jaar afgerond, wil doorstuderen en mijn beloning is dus dat ik in mijn eenjarige master 15.000 euro kwijt ben aan collegegeld. Lekker! :( :(
pi_116563178
quote:
2s.gif Op zondag 9 september 2012 13:58 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Gaat inderdaad dan helemaal nergens over. :( Mijn eerste studie netjes in vier jaar afgerond, wil doorstuderen en mijn beloning is dus dat ik in mijn eenjarige master 15.000 euro kwijt ben aan collegegeld. Lekker! :( :(
Waarom moet je 15.000 euro voor een master betalen? Dacht dat je daarvoor gewoon het wettelijke collegegeld van pakweg ¤1.800 moest betalen?
  zondag 9 september 2012 @ 14:59:05 #237
124676 RobertoCarlos
pi_116564856
Nee :N Als je door wilt studeren naar een hoger niveau word je daarvoor in NL gewoon gestraft :( :( Stelletje klootzakken :( :(
pi_116564990
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 13:48 schreef 123dudeguys het volgende:
ik studeer dit jaar pas af dus krijg helaas te maken met de langstudeerboete. Nu heb ik na 10 jaar dus eindelijk mijn bachelor, weet iemand hoe dat zit met kwijtschelding OV? Worden alle OV-kosten (8000+ euro) kwijtgescholden of alleen 3 jaar OV-kosten? Dit scheelt mij meer als de boete helaas :'( telt een bachelor als diploma?
binnen 10 jaar klaar is alle voorlopige studentov lening kwijtgescholden
pi_116567098
quote:
2s.gif Op zondag 9 september 2012 14:59 schreef RobertoCarlos het volgende:
Nee :N Als je door wilt studeren naar een hoger niveau word je daarvoor in NL gewoon gestraft :( :( Stelletje klootzakken :( :(
Huh, ik heb mijn HBO Bachelor en dus nog recht op een master. Betaal daarvoor dus het normale collegegeld. Hoezo is dat bij jou anders?
Amen.
pi_116567444
quote:
2s.gif Op zondag 9 september 2012 16:21 schreef Jivis het volgende:

[..]

Huh, ik heb mijn HBO Bachelor en dus nog recht op een master. Betaal daarvoor dus het normale collegegeld. Hoezo is dat bij jou anders?
hij doelt op een extra master. Rechten is 3+1 jaar.
pi_116567449
quote:

[..]

en trouwens, schakelprogramma is een 2de bachelor.
pi_116569621
Het staat er echt vreselijk onduidelijk. Zie het volgende stuk.

quote:
Het recht op het studentenreisproduct wordt voor studenten met twee jaar ingekort. Het maximale recht wordt daarmee teruggebracht van ‘prestatiebeurs plus drie jaar’ naar ‘prestatiebeurs plus één jaar’. Voorbeeld: voor een wo-bachelor en master samen (meestal vier jaar) bestaat straks vijf jaar in plaats van zeven jaar recht op een studentenreisproduct.

DUO bron
Mijn interpretatie is dat je, mits meerjarige master, ook langer recht hebt op stufi en OV. Dit wordt gestaafd doordat de prestatiebeurs die wordt kwijtgescholden voor een 3-jarige bachelor + 2-jarige master - wat mijn traject is - op WO niveau 5 jaar is en die voor een WO bachelor + 1-jarige master 4 jaar is. 5 jaar 'prestatiebeurs' plus 1 jaar uitloop = 6 jaar.

In de link hieronder staat het echt compleet onduidelijk - als ik hem letterlijk lees heb je als WO-student 3 jaar (nominale duur van verreweg meeste Bachelors) recht op een prestatiebeurs en dat is het... Dit staat ook zo in de OP, maar daaronder staat ook weer zo'n OP-moet-geupdate worden ding.

quote:
Kan iemand hier licht op werpen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Omentuva op 09-09-2012 17:57:19 ]
pi_116571634
Ja, ik vind het ook vaag. Ik ging zelf uit van Bachelor + master en een jaar uitloop, maar blijkbaar heb je er nu in totaal maar vijf jaar recht op en that's it.

Maar op elke website staat eigenlijk iets anders.
Amen.
  zondag 9 september 2012 @ 19:04:32 #244
124676 RobertoCarlos
pi_116571983
quote:

[..]

Mijn punt is dat je zat te klagen over een OV-kaartje terwijl jij met een HBO bachelor+master (wat zo beschreef je het) gewoon gesponsord verder mag leren aan een uni, terwijl die mogelijkheid om verder te studeren in feite onmogelijk is gemaakt voor studenten (in het algemeen, niet ikke dus) aan een uni (aangezien die voor een 2e studie erna dus duizenden euri collegegeld betalen.)

Oftewel: niet zo zeiken over je OV-kosten, wees blij dat je over kunt stappen naar een uni. En anders moet je maar gewoon daar gaan wonen... :P
  zondag 9 september 2012 @ 19:04:56 #245
124676 RobertoCarlos
pi_116571994
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 16:36 schreef Yreal het volgende:

[..]

en trouwens, schakelprogramma is een 2de bachelor.
Waarom betaalt ie dan niet het instellingstarief?
pi_116572418
quote:
2s.gif Op zondag 9 september 2012 19:04 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Oftewel: niet zo zeiken over je OV-kosten, wees blij dat je over kunt stappen naar een uni. En anders moet je maar gewoon daar gaan wonen... :P
Ja okee, maar had dan tenminste een soort regeling getroffen dat je je OV tegen een redelijk tarief kunt lenen. Stufi lenen om zo'n NS trajectkaart aan te schaffen is stukken duurder en omslachtiger.

Toen ik begon was deze regel er namelijk nog niet, anders was ik misschien überhaupt wel niet aan een premaster/master begonnen.
Amen.
pi_116572462
quote:

[..]

Waarom betaalt ie dan niet het instellingstarief?
Er is met de meeste universiteiten afgesproken dat studenten in een schakelprogramma gewoon het normale collegegeld betalen.
Amen.
pi_116572663
quote:

[..]

Mijn punt is dat je zat te klagen over een OV-kaartje terwijl jij met een HBO bachelor+master (wat zo beschreef je het) gewoon gesponsord verder mag leren aan een uni, terwijl die mogelijkheid om verder te studeren in feite onmogelijk is gemaakt voor studenten (in het algemeen, niet ikke dus) aan een uni (aangezien die voor een 2e studie erna dus duizenden euri collegegeld betalen.)

Wat bedoel je? Mensen kunnen toch gewoon bachelor+master doen? Ja dat ze niet 2 bachelors kunnen doen lijkt mij vanzelf sprekend.
pi_116579375
quote:
1s.gif Op zondag 9 september 2012 19:23 schreef xminator het volgende:

[..]

Wat bedoel je? Mensen kunnen toch gewoon bachelor+master doen? Ja dat ze niet 2 bachelors kunnen doen lijkt mij vanzelf sprekend.
Waarom niet? Zijn er niet heel veel die daar zin in hebben. En de enige opleidingen waar echt kosten moeten worden gemaakt doen het nou weer wel voor 1700 euro.

Nee dan de uva. 2de master 12k. Never nooit dat dat een reeële prijs is he
  zondag 9 september 2012 @ 21:48:28 #250
124676 RobertoCarlos
pi_116581624
quote:
2s.gif Op zondag 9 september 2012 19:17 schreef Jivis het volgende:

[..]

Er is met de meeste universiteiten afgesproken dat studenten in een schakelprogramma gewoon het normale collegegeld betalen.
Zo gewoon is dat dus niet :P
  zondag 9 september 2012 @ 21:49:10 #251
124676 RobertoCarlos
pi_116581656
quote:

[..]

Dat is niet vanzelfsprekend als je kijkt naar de mogelijkheden die hbo-ers en mbo-ers krijgen om verder te studeren
pi_116583850
quote:

[..]

Daar is niets vanzelfsprekend aan. Het is buitengewoon dom en kortzichtig om zo te bezuinigen op onderwijs. Dat is een bezuiniging op de korte termijn die op de lange termijn meer geld kost.
Ik weet nu niet of dat alle tweede bachelors gedeeltelijk vergoed moeten worden door de maatschappij maar er zijn zat opleidingen waarvan het zeer nuttig is als iemand die volgt als tweede opleiding.
De politici van het CDA en de VVD hebben trouwens inmiddels eindelijk ingezien dat het een grote fout was om de aardgasbaten niet langer te investeren in het fundamentele onderzoek,de politici hebben toegegeven dat dit de grootste fout was van het kabinet Rutte.
#NoDAPL
pi_116595369
Dat is dan lekker. Ik studeer netjes en werk hard. Dan heb ik volgend jaar in 4 jaar mijn HBO afgerond (academisch jaar 2013-2014).
Investeren in mijzelf en de WO-bachelor gaan doen is al onmogelijk, dat is namelijk onbetaalbaar.
Hetzelfde voor de pre-master, onbetaalbaar. (Vanwege het feit dat het een tweede bachelor is).
In de WO-master moet ik gaan lenen en ik ben bang dat van HBO-bachelor naar WO-master (nog) te moeilijk voor mij is. Dan zou ik dus met een schuld op de arbeidsmarkt komen. Of ik dan een baan krijg is nog maar de vraag, aangezien ik dan concurrentie heb van veel mensen (Rechten).

Ik wil niet met een HBO-diploma de markt op. Maar het lijkt erop dat ik niet veel keus heb.

a.s. Woensdag ga ik in ieder geval SP of PVDA stemmen.
pi_116595440
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 11:10 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
Dat is dan lekker. Ik studeer netjes en werk hard. Dan heb ik volgend jaar in 4 jaar mijn HBO afgerond (academisch jaar 2013-2014).
Investeren in mijzelf en de WO-bachelor gaan doen is al onmogelijk, dat is namelijk onbetaalbaar.
Hetzelfde voor de pre-master, onbetaalbaar. (Vanwege het feit dat het een tweede bachelor is).
In de WO-master moet ik gaan lenen en ik ben bang dat van HBO-bachelor naar WO-master (nog) te moeilijk voor mij is. Dan zou ik dus met een schuld op de arbeidsmarkt komen. Of ik dan een baan krijg is nog maar de vraag, aangezien ik dan concurrentie heb van veel mensen (Rechten).

Ik wil niet met een HBO-diploma de markt op. Maar het lijkt erop dat ik niet veel keus heb.

a.s. Woensdag ga ik in ieder geval SP of PVDA stemmen.
Met een HBO bachelor heb je nog recht op een betaalbare master hoor? Premaster is wel een ander verhaal inderdaad.
Amen.
pi_116595475
quote:
2s.gif Op maandag 10 september 2012 11:13 schreef Jivis het volgende:

[..]

Met een HBO bachelor heb je nog recht op een betaalbare master hoor?
Dan loop ik wel het risico dat ik het niet zou halen. De Hogere Juridische Opleiding sluit nou niet bepaald goed aan op de WO-master. Hoe moeilijk is een WO-master voor een HBO-bachelor?

Ik zou gewoon graag de WO-bachelor Rechtsgeleerdheid gaan doen. Maar dat kan ik zoals het er nu naar uitziet dus vergeten.
pi_116595507
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 11:14 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:

[..]

Dan loop ik wel het risico dat ik het niet zou halen. De Hogere Juridische Opleiding sluit nou niet bepaald goed aan op de WO-master. Hoe moeilijk is een WO-master voor een HBO-bachelor?
Als je eerst een goed (en betaalbaar) schakelprogramma volgt moet het best te doen zijn, wil je er althans zelf een beetje moeite insteken.
Amen.
pi_116595552
quote:
2s.gif Op maandag 10 september 2012 11:15 schreef Jivis het volgende:

[..]

Als je eerst een goed (en betaalbaar) schakelprogramma volgt het best te doen zijn, wil je er althans zelf een beetje moeite insteken.
Schakelprogramma van de HJO naar de UvM is ¤8500,-
Dat is ons verteld en het heeft er voor gezorgd dat een hoop mensen het uitstroom-profiel zijn gaan volgen, gewoonweg omdat ze dit niet kunnen betalen.
pi_116595575
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 11:17 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:

[..]

Schakelprogramma van de HJO naar de UvM is ¤8500,-
Dat is ons verteld en het heeft er voor gezorgd dat een hoop mensen het uitstroom-profiel zijn gaan volgen, gewoonweg omdat ze dit niet kunnen betalen.
Dan worden dat soort studies inderdaad alleen nog betaalbaar voor de rijkeluiskindjes en mensen die bereid zijn zich torenhoog in de schulden te steken ;(.
Amen.
pi_116595656
quote:
2s.gif Op maandag 10 september 2012 11:18 schreef Jivis het volgende:

[..]

Dan worden dat soort studies inderdaad alleen nog betaalbaar voor de rijkeluiskindjes en mensen die bereid zijn zich torenhoog in de schulden te steken ;(.
Precies. En dan maakt me heel erg boos. Het is gewoonweg niet eerlijk.
Maar ja, Rutte en consorten hebben hun studies al binnen, lekker 8 jaar over een 4 jarige opleiding doen, alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

En het allerergste is ook nog eens, dat ons iets anders is verteld toen we de opleiding begonnen.
Dat er hoge kosten aan het schakel-traject verbonden waren is ons pas in het midden van ons tweede jaar verteld.
pi_116596113
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 11:20 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:

[..]

Maar ja, Rutte en consorten hebben hun studies al binnen, lekker 8 jaar over een 4 jarige opleiding doen, alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

En het allerergste is ook nog eens, dat ons iets anders is verteld toen we de opleiding begonnen.
Dat er hoge kosten aan het schakel-traject verbonden waren is ons pas in het midden van ons tweede jaar verteld.
Midden in studieperiodes ineens ingrijpende regels invoeren, daar kan ik me inderdaad ook boos om maken. Dat is net als het OV-recht plotseling inkorten, terwijl ik net met een premaster begonnen was. Nu moet ik in mijn masterjaar opeens kapitalen aan reiskosten gaan betalen; als ik dat vantevoren geweten had was ik er misschien niet eens aan begonnen.
Amen.
pi_116598397
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 13:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:Sta er woensdag even bij stil wanneer je bepaalt op welke partij je stemt, als je die keuze nog niet hebt gemaakt.
Ja tuurlijk, en ook de recessie verdwijnt als sneeuw voor de zon als je op deze of gene partij stemt. Nou vertel, welke partij heeft volgens jou een dermate principiele visie op onderwijs dat het na de formatie niet in de prullenbak verdwijnt als het pluche veiliggesteld is ?
"Religion is simply a parasite on a much older moral sense"
pi_116598438
quote:
2s.gif Op zondag 9 september 2012 21:49 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Dat is niet vanzelfsprekend als je kijkt naar de mogelijkheden die hbo-ers en mbo-ers krijgen om verder te studeren
hbo'rs worden juist het hardst gepakt ! mbo'rs, die hebben alle voordelen..
pi_116616880
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 11:20 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:

[..]

tweede jaar van je HBO? wat heeft het schakelprogramma er dan mee te maken? je doet toch een HBO-opleiding op dat moment? dat je daarna door wilt stromen is in eerste instantie je eigen keuze.
pi_116634546
Wat zijn de gevolgen wanneer je ervoor kiest de boete voor te lang OV gewoon te laten komen? 180e per maand is voor mij namelijk voordeliger dan een of ander NS abonnement nemen.

Gevolgen als in; zullen ze op een gegeven moment je kaart blokkeren als je die boete te lang krijgt of zal het gewoon over het hoofd gezien worden?
pi_116643871
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 20:29 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

tweede jaar van je HBO? wat heeft het schakelprogramma er dan mee te maken? je doet toch een HBO-opleiding op dat moment? dat je daarna door wilt stromen is in eerste instantie je eigen keuze.
Het schakelprogramma van de HJO naar de UvM gaat pas in vanaf Jaar 3. De eerste 2 jaren zijn in principe voor iedereen gelijk.
pi_116646725
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 12:56 schreef Razz_Gul het volgende:

[..]

Ja tuurlijk, en ook de recessie verdwijnt als sneeuw voor de zon als je op deze of gene partij stemt.
Die recessie heeft er weinig mee te maken. Die boete levert jaarlijks nog niet eens een paar honderd miljoen Euro op, de totale bezuinigingen bedragen meer dan 10 miljard Euro.
Er moest bezuinigd worden, er hoefde niet bezuinigd te worden op onderwijs, de lasten voor het onderwijs hoeven ook niet verzwaard te worden. Er zijn veel betere doelwitten. Ook binnen het onderwijs zou je trouwens effectiever hetzelfde geld binnen kunnen harken door bijvoorbeeld enkel nog een basisbeurs te geven indiende de voogd(en) een inkomen onder X euro hebben.
Buiten het onderwijs zou mijn eerste doelwit de HRA voor de duurdere huizen zijn en zou ik heel dat circus rondom en binnen de gezondheidszorg aanpakken, inclusief de veel te hoge artssalarissen. Dat laatste zou ik aanpakken door de quota sneller af te bouwen en door artsen te recruteren in het buitenland hetgeen dankzij de hoge salarissen gemakkelijk moet lukken.

quote:
Nou vertel, welke partij heeft volgens jou een dermate principiele visie op onderwijs dat het na de formatie niet in de prullenbak verdwijnt als het pluche veiliggesteld is ?
Helaas lijk je bij geen enkele partij die garantie te hebben. Mijn punt was vooral dat niemand die vorig jaar of twee jaar geleden op het CDA of de VVD stemde recht heeft om te klagen over de gevolgen van deze keuze. Dat de CDA die boete wilde invoeren was oud nieuws, dat de VVD weinig over heeft voor goed publiek onderwijs en de hierbij behorende Studiefinanciering, een betaalbaar collegegeld enzovoorts is ook niet echt verrassend te noemen. Gevalletje van stil op de blaren zitten wanneer je je billen hebt verbrandt.
Als je wil dat het Instellingsgeld wordt afgeschaft of aangepakt en je wil dat die boete verdwijnt dan raad ik aan om op een linkse partij te stemmen: dus PvdA, SP of Groenlinks voor zo ver die partij nog links is. Misschien dat D66 er ook nog wel warm voor te maken is, deze partij heeft een rechtse sociaaleconomische agenda maar ik heb de indruk dat D66 wel graag goed toegankelijk publiek onderwijs heeft.

[ Bericht 11% gewijzigd door Bram_van_Loon op 11-09-2012 16:18:35 ]
#NoDAPL
pi_116647192
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 12:58 schreef Yreal het volgende:

[..]

hbo'rs worden juist het hardst gepakt ! mbo'rs, die hebben alle voordelen..
Ik vind niet dat de HBO-leerlingen harder worden gepakt dan de WO-studenten. Ze kunnen immers al tijdens hun opleiding het schakelprogramma volgen en dat geeft hen nog vrijstelling voor de minor ook aangezien dat dan telt als minor. Een HBO-leerling die doorstroomt naar de universiteit heeft er als het goed is toch geen enkele moeite mee om het gewone programma aan het HBO binnen de nominale duur af te ronden, aan de universiteit is het voor veel studenten nog maar de vraag of dat ze er in slagen om dit voor elkaar te krijgen.
De WO-studenten moeten ook nog eens een kapitaal betalen als ze een tweede masteropleiding of bacheloropleiding willen volgen maar dat geldt ook voor de HBO-stapelaars.

De MBO-leerlingen worden inderdaad nog ontzien. Misschien omdat dat economisch gezien goed uitkomt?
#NoDAPL
pi_116648183
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 16:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik vind niet dat de HBO-leerlingen harder worden gepakt dan de WO-studenten. Ze kunnen immers al tijdens hun opleiding het schakelprogramma volgen en dat geeft hen nog vrijstelling voor de minor ook aangezien dat dan telt als minor. Een HBO-leerling die doorstroomt naar de universiteit heeft er als het goed is toch geen enkele moeite mee om het gewone programma aan het HBO binnen de nominale duur af te ronden, aan de universiteit is het voor veel studenten nog maar de vraag of dat ze er in slagen om dit voor elkaar te krijgen.
De WO-studenten moeten ook nog eens een kapitaal betalen als ze een tweede masteropleiding of bacheloropleiding willen volgen maar dat geldt ook voor de HBO-stapelaars.

De MBO-leerlingen worden inderdaad nog ontzien. Misschien omdat dat economisch gezien goed uitkomt?
Dat kan niet voor alle HBO studies. Voor mijn HBO studie moet ik voor mijn minor verplicht naar het buitenland dus dat geeft helaas niet echt de mogelijkheid om de premaster dan te doen.
pi_116648611
Dan nog kan je zonder problemen stapelen. Het schakelprogramma duurt meestal maar een half jaar (veel te kort!) en hooguit 1 jaar, je mag 1 jaar uitlopen.
#NoDAPL
pi_116648875
Ja maar tegenwoordig kosten schakelprogramma's ook een klein fortuin. :'-(
pi_116648905
~1800 euro aan de RuG ;)
Fuck being broke or middle class, go get it all!
pi_116649004
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 17:04 schreef Wolfietje het volgende:
Ja maar tegenwoordig kosten schakelprogramma's ook een klein fortuin. :'-(
Niet bij alle universiteiten gelukkig. Ik denk dat je aan mijn universiteit (een technische universiteit) het gewone tarief betaalt. Maar ja, daar heb je natuurlijk niets aan als je de master van rechten wil volgen.
#NoDAPL
  dinsdag 11 september 2012 @ 19:05:22 #273
334746 The_Groove
And cricket is the winner
pi_116653518
Ook ik moet aan de boete omdat ik aan m'n 6e jaar begin.
Ik moet alleen nog 2 papers voor 2 minors schrijven, m'n SLB van het 4e jaar en dus m'n scriptie.

Er spelen momenteel wat persoonlijke dingen en daarboven op komt dus nog de boete.
Ik heb me gewoon ingeschreven maar ik zit er nu sterk aan te denken een jaar wat anders (werken/reizen) te gaan doen. Dit dus wegens de eerder persoonlijke situatie en wegens het feit dat de boete er waarschijnlijk maar 1 jaar is. Is het mogelijk om zonder verlies van studiepunten/vakken etc. een jaar te stoppen?

Ik ga dit ook nog op m'n hogeschool vragen maar misschien wel goed om alvast te weten welke wegen ik moet bewandelen :)
So confused when you're lost in the groove
pi_116654919
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 16:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dan nog kan je zonder problemen stapelen. Het schakelprogramma duurt meestal maar een half jaar (veel te kort!) en hooguit 1 jaar, je mag 1 jaar uitlopen.
Steeds meer schakelprogramma´s worden onbetaalbaar, niet meer tijdens de minor aangeboden of gewoon geheel geschrapt.
pi_116656113
Het is lullig voor de mensen die dit bij de start van hun opleiding niet konden weten, ook ik vind dat geen fatsoenlijke manier van doen. Ik ben tegen de huidige schakelprogramma's (te licht), ik heb liever dat mensen vanuit 1-HBO overstappen naar de universiteit, het liefst in combinatie met wat VWO-certificaten. Als je er als universiteit echter voor kiest om studenten op die manier toe te laten dan moet je niet ineens die prijs zo sterk verhogen zonder hier een aantal jaren van tevoren voor te waarschuwen.
#NoDAPL
pi_116661520
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 19:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het is lullig voor de mensen die dit bij de start van hun opleiding niet konden weten, ook ik vind dat geen fatsoenlijke manier van doen. Ik ben tegen de huidige schakelprogramma's (te licht), ik heb liever dat mensen vanuit 1-HBO overstappen naar de universiteit, het liefst in combinatie met wat VWO-certificaten. Als je er als universiteit echter voor kiest om studenten op die manier toe te laten dan moet je niet ineens die prijs zo sterk verhogen zonder hier een aantal jaren van tevoren voor te waarschuwen.
Ik weet niet precies wat het scakelprogramma inhoudt, maar denk niet dat het te licht is. Als er een lage succesrate zou zijn van HBO-ers die een universitaire master gaan doen zouden ze het niet aanbieden. Vind ook zelf dat het hoeveelheid kennis tussen HBO en WO niet zo groot is. Het is gewoon een andere soort opleiding, aangezien het HBO meer gericht is aan praktijk en je carrière en WO meer gericht is aan her verrichten van onderzoek.

Ik denk dus met een half jaar scakelprogramma dat een HBO-er best klaar voor de Uni is.

Trouwens mijn ervaring van de universiteit is economie & bedrijfskunde en mijn ervaring van de HBO is International Financial Management. Dus het zou best kunnen dat het kennisverschil voor andere studies groter zijn dan de gene waarmee ik het vergelijk.
pi_116661984
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 september 2012 21:17 schreef Wolfietje het volgende:

[..]

Ik weet niet precies wat het scakelprogramma inhoudt, maar denk niet dat het te licht is. Als er een lage succesrate zou zijn van HBO-ers die een universitaire master gaan doen zouden ze het niet aanbieden. Vind ook zelf dat het hoeveelheid kennis tussen HBO en WO niet zo groot is. Het is gewoon een andere soort opleiding, aangezien het HBO meer gericht is aan praktijk en je carrière en WO meer gericht is aan her verrichten van onderzoek.

Ik denk dus met een half jaar scakelprogramma dat een HBO-er best klaar voor de Uni is.

Trouwens mijn ervaring van de universiteit is economie & bedrijfskunde en mijn ervaring van de HBO is International Financial Management. Dus het zou best kunnen dat het kennisverschil voor andere studies groter zijn dan de gene waarmee ik het vergelijk.
het kennisverschil is juist het verschil tussen hbo en wo !
  dinsdag 11 september 2012 @ 21:46:39 #278
67174 Dos37
Come on Twente
pi_116663404
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 19:05 schreef The_Groove het volgende:
Ook ik moet aan de boete omdat ik aan m'n 6e jaar begin.
Ik moet alleen nog 2 papers voor 2 minors schrijven, m'n SLB van het 4e jaar en dus m'n scriptie.

Er spelen momenteel wat persoonlijke dingen en daarboven op komt dus nog de boete.
Ik heb me gewoon ingeschreven maar ik zit er nu sterk aan te denken een jaar wat anders (werken/reizen) te gaan doen. Dit dus wegens de eerder persoonlijke situatie en wegens het feit dat de boete er waarschijnlijk maar 1 jaar is. Is het mogelijk om zonder verlies van studiepunten/vakken etc. een jaar te stoppen?

Ik ga dit ook nog op m'n hogeschool vragen maar misschien wel goed om alvast te weten welke wegen ik moet bewandelen :)
Dat kan volgens mij niet, dan bedoel ik nu weer stoppen en geen collegegeld betalen. Zonder geldige reden je afmelden voor het studiejaar geeft je niet het recht op restitutie van je collegegeld.
pi_116666917
quote:

[..]

Ik weet niet precies wat het scakelprogramma inhoudt, maar denk niet dat het te licht is.
Het niveau bestaat uit twee componenten: de diepte en de breedte. Het is die breedte die waarschijnlijk het probleem is aangezien schakelstudenten vaak vakken samen met WO-bachelorstudenten volgen. In een half jaar tijd kan je onmogelijk een achterstand inhalen die je in drie jaar tijd hebt opgebouwd. Het verschil in stof, zowel de omvang als het niveau is daarvoor te groot. Denk bij het niveau niet alleen om de geleerde theorie, het niveau van de oefenvragen en de examenvragen is minstens zo belangrijk.

quote:
Als er een lage succesrate zou zijn van HBO-ers die een universitaire master gaan doen zouden ze het niet aanbieden.
Het slagingspercentage (laten we maar geen Engels gebruiken als het onnodig is) is vaak lager maar het is inderdaad hoog genoeg. Dat zegt echter niet zoveel. Dankzij het schakelprogramma is er een goede selectie hetgeen het slagingspercentage sterk verhoogt, dit is dan ook de voornaamste functie van het schakelprogramma in de praktijk: niet het overbruggen van het gat maar het selecteren van de studenten die een reële kans hebben om te slagen.
Het feit dat ze slagen voor die master wil geenzins zeggen dat er geen niveauverschil meer is (de breedte!). Veel vakken die de studenten (WO) in hun bachelorfase krijgen hebben de studenten in de masterfase helemaal niet meer nodig doordat ze zich tijdens de masterfase specialiseren. Je blijft dus een wat ander profiel hebben, dat hoeft niet noodzakelijk een nadeel te zijn voor de stapelaar, het is maar net wat het bedrijf in kwestie graag wil.

quote:
Afgaande op wat ik hoor (veel studenten aan mijn faculteit doen op de een of andere manier ervaring op met of op het HBO) is voor mijn opleiding het niveauverschil best wel groot. Voor accountancy wat een beetje in hetzelfde hoekje ligt schijnt het niveauverschil niet zo groot te zijn, afgaande op wat ik heb gehoord van stapelaars en afgaande op het grote aantal mensen wat start op het MBO en een WO-accountancy opleiding voltooit. Misschien heeft dat te maken met een verschillend karakter van diverse opleidingen? Blokken en oefenen vs. abstractieniveau?
#NoDAPL
pi_116667309
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 21:46 schreef Dos37 het volgende:

[..]

Dat kan volgens mij niet, dan bedoel ik nu weer stoppen en geen collegegeld betalen. Zonder geldige reden je afmelden voor het studiejaar geeft je niet het recht op restitutie van je collegegeld.
Ik meen ook zoiets te hebben gelezen op Studielink. Of dat ze juridisch gezien nu wel of niet gelijk hebben, het zou ze sieren om met een evenredige wegingsfactor een deel terug te storten. Is dat niet een belangrijk kenmerk van beschaving? Iets goeds doen, niet omdat het moet maar omdat het zo hoort.
#NoDAPL
  dinsdag 11 september 2012 @ 22:54:08 #281
334746 The_Groove
And cricket is the winner
pi_116668564
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 21:46 schreef Dos37 het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Thanks.

Als ik een medische verklaring kan overleggen, zou dat dan wel grond voor een regeling kunnen zijn denk je?
So confused when you're lost in the groove
pi_116680445
Ik ben blij :) Ik ben langstudeerder én deeltijdstudent, en had dit jaar een langstudeerboete opgelegd gekregen. Ik heb daartegen bezwaar gemaakt onder verwijzing van de uitspraak van Rechtbank 's-Gravenhage, 11-07-2012, LJN: BX0977. Met succes! *O*
pi_116680797
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 11:38 schreef DonJames het volgende:
Ik ben blij :) Ik ben langstudeerder én deeltijdstudent, en had dit jaar een langstudeerboete opgelegd gekregen. Ik heb daartegen bezwaar gemaakt onder verwijzing van de uitspraak van Rechtbank 's-Gravenhage, 11-07-2012, LJN: BX0977. Met succes! *O*
Al ingeschreven voor feb 2011?
pi_116680997
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 11:48 schreef Yreal het volgende:

[..]

Al ingeschreven voor feb 2011?
Yep :s)
pi_116681491
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 11:54 schreef DonJames het volgende:

[..]

goed om te horen :)
pi_116682275
Proficiat.
#NoDAPL
  woensdag 12 september 2012 @ 12:58:23 #287
384187 DeGemaskerdeMuchacho
Blinde paniek zij met ons.
pi_116683398
Daar ik te lui ben om verkiezingsprogramma's uit te pluizen en er in dit topic wrs FOK'ers zijn die het allemaal allang een keer uitgezocht hebben: Bij welke partij moet mijn stem terecht komen als ik volgend jaar geen langstudeerboete wil :')
  woensdag 12 september 2012 @ 12:59:40 #288
36796 Morpheus2002
Radio 49 | DJ.Morph
pi_116683437
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 12:58 schreef DeGemaskerdeMuchacho het volgende:
Daar ik te lui ben om verkiezingsprogramma's uit te pluizen en er in dit topic wrs FOK'ers zijn die het allemaal allang een keer uitgezocht hebben: Bij welke partij moet mijn stem terecht komen als ik volgend jaar geen langstudeerboete wil :')
Allemaal. Ze willen er allemaal vanaf.
  woensdag 12 september 2012 @ 13:00:33 #289
36796 Morpheus2002
Radio 49 | DJ.Morph
pi_116683477
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 11:54 schreef DonJames het volgende:

[..]

Wat betekent dat inschrijven voor februari 2011?
  woensdag 12 september 2012 @ 13:02:50 #290
384187 DeGemaskerdeMuchacho
Blinde paniek zij met ons.
pi_116683569
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 12:59 schreef Morpheus2002 het volgende:

[..]

Allemaal. Ze willen er allemaal vanaf.
Mooi, thanks
pi_116683761
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 13:00 schreef Morpheus2002 het volgende:

[..]

Wat betekent dat inschrijven voor februari 2011?
Dat je je voor die tijd al als (deeltijd)student hebt ingeschreven.
  woensdag 12 september 2012 @ 13:18:49 #292
206580 Luxuria
pi_116684176
Eigenlijk kun je toch beter de langstudeerboete hebben dan het sociaal leenstelsel?
pi_116684844
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 13:18 schreef Luxuria het volgende:
Eigenlijk kun je toch beter de langstudeerboete hebben dan het sociaal leenstelsel?
Het probleem met die langstudeerboete is dat je hem per direct moet betalen en het een zware, extra kostenpost is waar je niks voor terugkrijgt. Met het leenstelsel investeer je in je studie.
Amen.
  woensdag 12 september 2012 @ 13:48:43 #294
206580 Luxuria
pi_116685547
quote:
2s.gif Op woensdag 12 september 2012 13:33 schreef Jivis het volgende:

[..]

Het probleem met die langstudeerboete is dat je hem per direct moet betalen en het een zware, extra kostenpost is waar je niks voor terugkrijgt. Met het leenstelsel investeer je in je studie.
Voor als je hem nu moet betalen inderdaad wel ja (net als ik), maar als je aan de opleiding begint met de wetenschap dat je als je er meer dan een jaar langer over doet die boete moet betalen, lijkt me dat toch beter dan dat je de hele studie terug moet betalen.
pi_116686103
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 13:48 schreef Luxuria het volgende:

[..]

Voor als je hem nu moet betalen inderdaad wel ja (net als ik), maar als je aan de opleiding begint met de wetenschap dat je als je er meer dan een jaar langer over doet die boete moet betalen, lijkt me dat toch beter dan dat je de hele studie terug moet betalen.
Natuurlijk zou het mooi zijn als de overheid gratis geld blijft uitkeren aan studenten, maar dan steekt Nederland zich nog verder in de schulden. Ik vind het de beste oplossing in deze tijd van bezuinigingen.
Amen.
  woensdag 12 september 2012 @ 14:06:00 #296
206580 Luxuria
pi_116686291
quote:
2s.gif Op woensdag 12 september 2012 14:00 schreef Jivis het volgende:

[..]

Natuurlijk zou het mooi zijn als de overheid gratis geld blijft uitkeren aan studenten, maar dan steekt Nederland zich nog verder in de schulden. Ik vind het de beste oplossing in deze tijd van bezuinigingen.
Daar heb je ook gelijk in. En er hoort een goede aflossingsregeling bij, dat scheelt ook.
  woensdag 12 september 2012 @ 15:59:57 #297
36796 Morpheus2002
Radio 49 | DJ.Morph
pi_116690602
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 13:07 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat je je voor die tijd al als (deeltijd)student hebt ingeschreven.
Ik ben aan mijn deeltijd studie begonnen in het studiejaar 2007 / 2008. Geld dat voor mij dan ook?
pi_116690848
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 15:59 schreef Morpheus2002 het volgende:

[..]

Ik ben aan mijn deeltijd studie begonnen in het studiejaar 2007 / 2008. Geld dat voor mij dan ook?
Dat zou goed kunnen. Je bent nu dus 6e jaars. Als jouw Universiteit zegt dat het reguliere deeltijdprogramma 2x zo lang duurt als het voltijdprogramma (2x3 jaar bachelor en 2x1 jaar master), en je bent nu zo'n beetje aan het einde van de Bachelor, dan lijkt het me dat de uitspraak ook op jou van toepassing is, ja.
  woensdag 12 september 2012 @ 23:37:36 #299
67174 Dos37
Come on Twente
pi_116720060
Nou VVD van Halbe toch de grootste, wat is het standpunt van de PvdA?
pi_116723545
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 16:05 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat zou goed kunnen. Je bent nu dus 6e jaars. Als jouw Universiteit zegt dat het reguliere deeltijdprogramma 2x zo lang duurt als het voltijdprogramma (2x3 jaar bachelor en 2x1 jaar master), en je bent nu zo'n beetje aan het einde van de Bachelor, dan lijkt het me dat de uitspraak ook op jou van toepassing is, ja.
Dit klopt niet.
#NoDAPL
pi_116730698
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 00:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dit klopt niet.
Want?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')