ja, maar hoe groot we die moeten inschatten...quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 19:10 schreef BradleyQ het volgende:
Bestaat er nog een kans dat er volgende week alsnog een oplossing komt, of in ieder geval voor de verkiezingen?
Juist de TU's hanteren nog een instellingstarief wat gelijk is aan het wettelijk collegegeld. Vorig jaar in ieder geval, voor dit jaar zou ik het even moeten opzoeken.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 17:25 schreef soklos het volgende:
[..]
Voor rechten ja. Betá studies zijn helemaal duur.
Daarom pleit ik er dus voor dat er enkel vakinhoudelijke drempels zijn en geen financiële drempels. Iedereen mag studeren wat hij wil. Heb je een groot overschot? Dan voer je een toelatingsexamen in (als dat van de wet niet mag dan moet de wet maar eens worden aangepast!) en verhoog je het niveau van de opleiding zodat er vanzelf minder mensen die opleiding volgen.quote:In principe vind ik dat iedereen moet kunnen studeren wat hij of zij wil, en voor zo lang als hij of zij wil, maar in de realiteit kan dat niet. Als dit altijd mogelijk is, dan heb je uiteindelijk overschotten op de arbeidsmarkten, en juist weer tekorten aan lageropgeleiden.
Met die drempels bescherm je de student tegen zichzelf.
Alleen als je er meer dan een jaar uitloop in hebt lijkt me. Bij je master beginnen ze opnieuw met de jaren tellen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 20:19 schreef GotenSSJ het volgende:
Het is vast al eens behandeld, maar het lukt me niet echt om het terug te vinden. Ook op de site van de DUO niet. Vanaf September ga ik aan mijn 2 jarige master in Zweden beginnen (Ga erheen als Free-mover). Hier heb ik studiefinanciering voor aan gevraagd, nog onbekend of ik deze ga krijgen (Zal wel niet aangezien de basisbeurs verdwijnt)
In 2011 ben ik geslaagd voor mijn HBO, in 4 jaar, krijg ik nu ook te maken met de langstudeerboete? Naar mijn mening niet, maar wellicht heeft iemand hier al ervaring ermee?
Lezen is ook zo lastig hequote:Op vrijdag 24 augustus 2012 20:19 schreef GotenSSJ het volgende:
Het is vast al eens behandeld, maar het lukt me niet echt om het terug te vinden. Ook op de site van de DUO niet. Vanaf September ga ik aan mijn 2 jarige master in Zweden beginnen (Ga erheen als Free-mover). Hier heb ik studiefinanciering voor aan gevraagd, nog onbekend of ik deze ga krijgen (Zal wel niet aangezien de basisbeurs verdwijnt)
In 2011 ben ik geslaagd voor mijn HBO, in 4 jaar, krijg ik nu ook te maken met de langstudeerboete? Naar mijn mening niet, maar wellicht heeft iemand hier al ervaring ermee?
Ze moeten gewoon de propedeuse zwaarder en strenger maken. Niet in 1 jaar gehaald? Van de opleiding af, tenzij natuurlijk bijzondere omstandigheden en overmacht. Nu staat er vaak twee jaar voor om je P te behalen. Daardoor is het wel erg makkelijk om je P te behalen, afhankelijk van de opleiding natuurlijk.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 21:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daarom pleit ik er dus voor dat er enkel vakinhoudelijke drempels zijn en geen financiële drempels. Iedereen mag studeren wat hij wil. Heb je een groot overschot? Dan voer je een toelatingsexamen in (als dat van de wet niet mag dan moet de wet maar eens worden aangepast!) en verhoog je het niveau van de opleiding zodat er vanzelf minder mensen die opleiding volgen.
Geen financiële drempels, wel inhoudelijke drempels.
Ja precies. Dat idee had ik ook, maar kon nergens echt iets specifieks vinden voor het buitenland. Nou, op hoop van zegen dan maarquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 21:38 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Alleen als je er meer dan een jaar uitloop in hebt lijkt me. Bij je master beginnen ze opnieuw met de jaren tellen.
Als je wel hier ingeschreven staat bij duo wat waarschijnlijk zo is als je stufi wilt ontvangen, tellen ze dat neem ik aan wel mee op de peildatum. Maar ook dan loop je nog 3 jaar geen risico op een langstudeerboete.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 23:54 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Ja precies. Dat idee had ik ook, maar kon nergens echt iets specifieks vinden voor het buitenland. Nou, op hoop van zegen dan maar
Dat idee had ik dus ook, toch fijn om even te checken hoe andere mensen hier tegen aan kijken. Thanks!quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 23:55 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Als je wel hier ingeschreven staat bij duo wat waarschijnlijk zo is als je stufi wilt ontvangen, tellen ze dat neem ik aan wel mee op de peildatum. Maar ook dan loop je nog 3 jaar geen risico op een langstudeerboete.
Dat gaat niet voor alle opleidingen. Ik heb wel eens gehoord dat bij andere opleidingen de P een soort van opwarmjaar is, dat is bij veel bètaopleidingen niet het geval, daar beginnen ze direct serieus. Als ze bij mijn opleiding zouden eisen dat je je p in 1 jaar hebt gehaald dan zou minstens driekwart zijn afgevallen. Dat is iets teveel van het goede. Wel mag de BSA van mij nog iets worden verhoogd.quote:Ze moeten gewoon de propedeuse zwaarder en strenger maken. Niet in 1 jaar gehaald? Van de opleiding af, tenzij natuurlijk bijzondere omstandigheden en overmacht. Nu staat er vaak twee jaar voor om je P te behalen. Daardoor is het wel erg makkelijk om je P te behalen, afhankelijk van de opleiding natuurlijk.
Als je van het hbo naar de universiteit gaat na je P te hebben behaald, heb je toch nog recht op 3 jaar basisbeurs?quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 18:15 schreef Kirov het volgende:
Als je van het hbo naar de universiteit gaat na je propedeuse:
- Krijg je nog 2 jaar basisbeurs
- Tellen de jaren die je op het hbo als bachelorstudent ingeschreven stond mee voor de tijd dat je als bachelorstudent hebt. Doe je in één jaar je hbo-bachelor en ga je dan naar de universiteit, dan moet je je bachelor in drie jaar halen om geen hoog collegegeld te hoeven betalen.
En dat kan je niet zelf uitzoeken? Het staat verdomme in de TT..quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 14:38 schreef koentjuh18 het volgende:
Hoe zit het eigenlijk als je in vijf jaar je bachelor hebt afgerond en in tussen ook je vakken voor de master hebtgehaald? Ik heb nu 5 jaar inschrijving ba, en afgerond dus geen langstudeerboete. Voor mijn master eb ik per 30 september nooit ingeschreven gestaan. Heb ik nu geen last van deze boete?
Ik moet alleen de scriptie nog, waardoor ik me dit jaar weer wil inschrijven.
Leven is ook twee keer zo duur geworden, studeren dus ook.quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik heb eerder de kanttekening geplaatst dat er best wel wat geld van het MBO naar het WO kan worden doorgesluisd, de onderstaande figuur suggereert dat er ook wat geld kan worden doorgesluisd van het middelbare onderwijs en het lagere onderwijs naar het WO. Ik denk dan vooral aan allerlei randzaken op die scholen.
[ afbeelding ]
Waar het geld blijft? In ieder geval niet in het onderwijs, anders zouden de klassen wel kleiner zijn geworden, zouden er niet steeds meer tweedegraadsleraren lesgeven aan de hoogste leerjaren van het HAVO en het VWO enz.
Misschien kan deze figuur voortaan worden opgenomen in de OP?
quote:Op zondag 26 augustus 2012 16:02 schreef Yreal het volgende:
[..]
En dat kan je niet zelf uitzoeken? Het staat verdomme in de TT..
en het antwoord is nee
Wel een goed idee. Misschien moet ik dat ook maar moet gaan doen.quote:Op maandag 27 augustus 2012 11:40 schreef Ryon het volgende:
Nee, ik heb er ook al even naar gekeken maar het is alleen het bezwaarschrift. Een eventueel beroep (met bijbehorende kosten) doen zij niet. Maar wellicht dat ze daar ook een aanbieding voor hebben.
Oh.. mocht het bezwaarschrift gegrond verklaard worden dan willen zij nog 200 euro extra vangen
Frutsel er gewoon zelf 1 in elkaar.quote:Op maandag 27 augustus 2012 11:49 schreef Devz het volgende:
Is er niet ergens op internet al een bezwaarschrift te vinden dat opgestuurd kan worden?
quote:Op maandag 27 augustus 2012 11:59 schreef Ryon het volgende:
http://www.cms.uva.nl/jur(...)0BE-684755EEAE39BFF0
De UvA heeft er zelfs een eigen formulier voor ontworpen. Kwestie van invullen, dat je de langstudeermaatregel echt super lullig vindt en je het daarom niet eens bent met de hoogte van collegegeld dat je moet betalen en klaar.
Kans op succes: rond de nul.
quote:Op maandag 27 augustus 2012 12:39 schreef Sapstengel het volgende:
Ik wil die boete lenen van de ib-groep. Gebeurd dat automatisch of moet je dat ergens aangeven of een formulier opsturen?
Bron: http://ib-groep.nl/partic(...)/langstudeerders.aspquote:Collegegeldkrediet
Ben je langstudeerder en moet je verhoogd wettelijk collegegeld betalen? En heb je nog recht op studiefinanciering? Dan kun je het volledige collegegeld plus de verhoging lenen via het collegegeldkrediet. Dit doe je met het formulier Wijzigingen student.
Ja.quote:Op maandag 27 augustus 2012 12:59 schreef Sapstengel het volgende:
Ik heb geen recht meer op studiefinanciering (7 jaar voorbij) kan ik het dan ook lenen?
Nee, je kunt het echt alleen aanvragen door het formulier op te sturen.quote:Op maandag 27 augustus 2012 14:31 schreef BradleyQ het volgende:
Via Mijn Duo (DiGiD) kan dat toch ook gewoon?
Bij mij was dat niet nodig aangezien ik al collegegeldcrediet kreeg. Na een jaar gestopt te zijn is het nu vanzelf weer geactiveerd, of krijg je dan NOG meer dan het normale maximale collegegeldcrediet?quote:Op maandag 27 augustus 2012 16:04 schreef Nailpolish het volgende:
[..]
Nee, je kunt het echt alleen aanvragen door het formulier op te sturen.
Zoveel duurder?quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:07 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Leven is ook twee keer zo duur geworden, studeren dus ook.
Heb je khanacademy.org gebruikt? Best handig voor een groot deel van calculus.quote:Op maandag 27 augustus 2012 16:54 schreef kilon het volgende:
Ik kreeg net te horen dat ik Calculus 2 weer niet heb gehaald en ik zal dus komend jaar ook de boete moeten betalen.. En laat het nou net een vak zijn die is uitgesmeerd over 2 periodes dus met nakijken erbij is het op zijn vroegst in Januari bekend. Dat is toch 1200 euro boete...
Het is dat ik wel al met mijn master mag beginnen, maar het is verder natuurlijk waardeloos.
Moet je dan echt alles uitprinten ofzo? What the fuck...quote:Op maandag 27 augustus 2012 16:04 schreef Nailpolish het volgende:
[..]
Nee, je kunt het echt alleen aanvragen door het formulier op te sturen.
quote:Op maandag 27 augustus 2012 20:02 schreef Morera het volgende:
Verder mag Halbe de VVD van mij in de fik en aan de hoogste boom.
Dit dusquote:Op maandag 27 augustus 2012 20:02 schreef Morera het volgende:
Ik geef de hoop op, de eerste termijn staat op mijn rekening en ik wacht tot ze het afschrijven. Dat zal deze week gebeuren. Dat gehakketak ben ik nu beu, ik betaal wel gewoon en ga me op mijn studie concentreren ipv op die idioten uit de politiek.
Mocht het ineens worden afgeschaft dan zal het een leuke meevaller zijn, maar reken er maar gewoon niet meer op. Laat je stem ook niet van de grootste schreeuwerd afhangen, maar van de inhoudelijke punten van de partij waar je op gaat stemmen.
Verder mag Halbe van mij in de fik en aan de hoogste boom.
Echter op de site van DUO staat:quote:- Je kunt een hoger collegegeldkrediet krijgen om de 4.713 euro te betalen, maar het totale bedrag dat je in een jaar mag lenen gaat niet omhoog. Het bedrag dat je maandelijks kunt lenen gaat dus omlaag wanneer je de collegegeldkredietfaciliteit gebruikt.
quote:Hoeveel kun je lenen?
Hoeveel collegegeldkrediet je kunt aanvragen, hangt af van het soort collegegeld dat je moet betalen. Als je wettelijk collegegeld moet betalen, kun je voor studiejaar 2011-2012 tot en met augustus maximaal ¤ 142,75 per maand lenen. Voor studiejaar 2012-2013 is dit maximaal ¤ 147,58 per maand. Als het instellingscollegegeld hoger is dan het wettelijk collegegeld, kun je meer lenen.
Dus... Waar is de bewering uit de OP op gebaseerd?quote:Wil je meer lenen?
Je kunt nooit meer lenen dan je aan collegegeld moet betalen.
Inschrijven per 1 oktober kan niet altijd, dat moet vaak per 1 september.quote:Op maandag 27 augustus 2012 21:53 schreef koentjuh18 het volgende:
Is deze regel niet heel makkelijk te omzeilen door je pas per 1 oktober in te schrijven in studiejaar 2 en 3 enz. Kost je maand stufi maar levert 1 inschrijving minder op! Dus geen uitloop?
Wat een bullshit he, terwijl je alleen nog maar met DigiD + SMS kan inloggen moet je ondertussen dingen lopen uitprinten en met de post gaan opsturen.quote:Op maandag 27 augustus 2012 21:03 schreef BradleyQ het volgende:
[..]
Moet je dan echt alles uitprinten ofzo? What the fuck...
De wetsgeschiedenis. Ik kan het nu niet meer terugvinden dus zal het weghalen.quote:Op maandag 27 augustus 2012 21:15 schreef BradleyQ het volgende:
In de OP staat:
[..]
Echter op de site van DUO staat:
[..]
[..]
Dus... Waar is de bewering uit de OP op gebaseerd?
Je begrijpt toch dat het CDA net zo schuldig is als de VVD?quote:Op maandag 27 augustus 2012 20:02 schreef Morera het volgende:
Ik geef de hoop op, de eerste termijn staat op mijn rekening en ik wacht tot ze het afschrijven. Dat zal deze week gebeuren. Dat gehakketak ben ik nu beu, ik betaal wel gewoon en ga me op mijn studie concentreren ipv op die idioten uit de politiek.
Mocht het ineens worden afgeschaft dan zal het een leuke meevaller zijn, maar reken er maar gewoon niet meer op. Laat je stem ook niet van de grootste schreeuwerd afhangen, maar van de inhoudelijke punten van de partij waar je op gaat stemmen.
Verder mag Halbe van mij in de fik en aan de hoogste boom.
Dat begrijp ik, ik begrijp alleen niet waarom je die vraag aan mij steltquote:Op maandag 27 augustus 2012 22:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je begrijpt toch dat het CDA net zo schuldig is als de VVD?
Het is maar dat je het weet voordat je eventueel over twee weken stemt.
Op regelgeving die herzien is. Maar de OP zelf dus blijkbaar nog nietquote:Op maandag 27 augustus 2012 21:15 schreef BradleyQ het volgende:
In de OP staat:
[..]
Echter op de site van DUO staat:
[..]
[..]
Dus... Waar is de bewering uit de OP op gebaseerd?
Je krijgt naast het krediet voor je normale collegegeld nog meer geld om de boete te betalen. Ik heb ook collegegeld krediet, maar moest toch met een formulier krediet voor die boete aanvragen.quote:Op maandag 27 augustus 2012 17:36 schreef Morera het volgende:
[..]
Bij mij was dat niet nodig aangezien ik al collegegeldcrediet kreeg. Na een jaar gestopt te zijn is het nu vanzelf weer geactiveerd, of krijg je dan NOG meer dan het normale maximale collegegeldcrediet?
Ik vraag mij dan toch af wat het maximale bedrag is dat je krijgt als de situatie als volgt is:quote:Op maandag 27 augustus 2012 23:34 schreef Nailpolish het volgende:
[..]
Je krijgt naast het krediet voor je normale collegegeld nog meer geld om de boete te betalen. Ik heb ook collegegeld krediet, maar moest toch met een formulier krediet voor die boete aanvragen.
Maar jij hebt het over termijn. Duo heeft tegen mij gezegd dat het hele bedrag gelijk wordt gestort..quote:Op maandag 27 augustus 2012 23:50 schreef Mss het volgende:
Je kunt de boete gewoon bijlenen. Blijkbaar is het alleen zo dat je de eerste termijn pas bij de stufi van september ontvangt.
Wat valt er niet te begrijpen?quote:Op maandag 27 augustus 2012 22:36 schreef Morera het volgende:
[..]
Dat begrijp ik, ik begrijp alleen niet waarom je die vraag aan mij stelt
Dat is een aanname van jou? Ik laat simpel weten dat Halbe van mij de boom in kan, en wijs mijn medefokkers er juist op om niet domweg op een partij te stemmen zonder dat ik daar namen bij noem? Ik vind je een toffe gozer hoor maar dit zijn toch echt aannames van jou die echt helemaal niet nodig zijn.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 01:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat valt er niet te begrijpen?
Jij uit jouw woede richting Zijlstra en de VVD zonder woede te uiten richting het CDA. Dan lijkt het er op dat je niet begrijpt dat die langstudeerboete een CDA-plan was. De VVD en het CDA zijn evenveel verantwoordelijk.
Ja tegen mij hebben ze dus gezegd dat je het in termijnen krijgt.quote:Op maandag 27 augustus 2012 23:54 schreef Nailpolish het volgende:
[..]
Maar jij hebt het over termijn. Duo heeft tegen mij gezegd dat het hele bedrag gelijk wordt gestort..
tegen mij ook dat het in een keer wordt gestortquote:Op dinsdag 28 augustus 2012 07:22 schreef Mss het volgende:
[..]
Ja tegen mij hebben ze dus gezegd dat je het in termijnen krijgt.
Die langstudeerboete is dan ook echt de meest disproportionele maatregel ooit. Ga maar eventjes 3000 EUR ophoesten. We weten dat je het van te voren niet had kunnen weten, maar doe het toch maar want anders kan je niet verder met je opleiding. Je hebt geen keus, betalen. Snap niet dat iemand hier ook maar voor kan zijn. Zelfs als deze maatregel je niet raakt, zoals bij mij, snap ik niet dat je hier voorstander van kan zijn.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 12:21 schreef stoeltafel het volgende:
Betaal zelf de boete in termijnen ben over 3 maanden klaar dus mag nog even 400 * 3 collegegeld betalen
Ik moet hem betalen, maar ik vind dat echt 100% overdreven.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 12:53 schreef soklos het volgende:
[..]
Die langstudeerboete is dan ook echt de meest disproportionele maatregel ooit. Ga maar eventjes 3000 EUR ophoesten. We weten dat je het van te voren niet had kunnen weten, maar doe het toch maar want anders kan je niet verder met je opleiding. Je hebt geen keus, betalen. Snap niet dat iemand hier ook maar voor kan zijn. Zelfs als deze maatregel je niet raakt, zoals bij mij, snap ik niet dat je hier voorstander van kan zijn. Dan moet je wel een ambitieloze tegelzetter zijn met de hersenen van een pinda. Niets tegen dat soort mensen overigens.
Ik niet.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 12:58 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Ik moet hem betalen, maar ik vind dat echt 100% overdreven.
Je krijgt 4 jaar de tijd voor je bachelor en 2 jaar voor een eenjarige master. Genoeg uitlooptijd om het studentenleven te beleven en genoeg activiteiten te doen. Zodoende vind ik het niet gek dat als iemand er langer over doet, dat er dan een verhoogde collegetarief gevraagd. Ik heb genoeg kritiekpunten, maar niet op het idee achter de maatregel zelf.quote:
Verkeerde studiekeuzes? overstappen van hbo naar wo?quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 13:21 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Je krijgt 4 jaar de tijd voor je bachelor en 2 jaar voor een eenjarige master. Genoeg uitlooptijd om het studentenleven te beleven en genoeg activiteiten te doen. Zodoende vind ik het niet gek dat als iemand er langer over doet, dat er dan een verhoogde collegetarief gevraagd. Ik heb genoeg kritiekpunten, maar niet op het idee achter de maatregel zelf.
Leg ons dan eens even uit hoe de deeltijdstudent die van maandag t/m woensdag van 8-5 en op donderdag van 9-1 werkt in die tijd de opleiding kan afronden?quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 13:21 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Je krijgt 4 jaar de tijd voor je bachelor en 2 jaar voor een eenjarige master. Genoeg uitlooptijd om het studentenleven te beleven en genoeg activiteiten te doen.
Zodoende vind ik het niet gek dat als iemand er langer over doet, dat er dan een verhoogde collegetarief gevraagd. Ik heb genoeg kritiekpunten, maar niet op het idee achter de maatregel zelf.
Ook dat niet dus! Voor mensen die nu beginnen & nog recht hebben op Studiefinanciering.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 14:08 schreef bear87 het volgende:
@ Steven
Maar juist om die andere kritiekpunten gaat het toch ook? Ik vind de boete ook best, maar dan wel voor mensen die nu beginnen, zodat ze alles wat ze nu doen kunnen afwegen tegen die boete.
politiek 24 draait alleen de cpb doorrekeningen..quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 14:08 schreef bear87 het volgende:
@Yreal
Daar hoor je opeens opvallend weinig over ja..
Ach, verkeerde studiekeuzes kunnen gebeuren. Kosten de samenleving ook geld, dus kan ik niet al te rouwig om zijn. Zeker niet als ik naar de mensen kijk die 'verkeerde' studiekeuzes hebben gemaakt in mijn omgeving. Tot drie keer toe nagenoeg dezelfde studie doen in een andere plaats, maar de eerste twee keer vooral gaan zuipen in de kroeg. Dan heb ik er geen moeite mee als je iets meer moet betalen aan het eind.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 13:58 schreef Yreal het volgende:
[..]
Verkeerde studiekeuzes? overstappen van hbo naar wo?
Maaruh, wanneer is die stemming nou?
Soklos noemt het ''de meest disproportionele maatregel ooit'', dus dan praat ik over de maatregel zelf en daar reageerde ik dan ook op. Enkel voor deeltijdstudenten vind ik het nergens over gaan.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 14:08 schreef bear87 het volgende:
@ Steven
Maar juist om die andere kritiekpunten gaat het toch ook? Ik vind de boete ook best, maar dan wel voor mensen die nu beginnen, zodat ze alles wat ze nu doen kunnen afwegen tegen die boete. Ik ken zat mensen die van studie zijn veranderd, die studie nu gewoon nominaal doen, maar nu in hun laatste jaar van die studie opeens geconfronteerd worden met die boete omdat ze 4 jaar geleden van studie zijn veranderd. Hadden ze dat geweten, hadden ze wellicht een andere keuze gemaakt. Ze worden nu gestraft voor iets wat toen helemaal niet strafbaar was. En dat is volgens mij ook het grootste bezwaar van een hoop tegenstanders van de boete, hij is nogal slordig en haastig ingevoerd. De boete zelf, ik vind het best.
@Yreal
Daar hoor je opeens opvallend weinig over ja..
Voor deeltijdstudenten vind ik het achterlijk, daar zou op zijn minst een aangepast regeling voor moeten gelden.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 14:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Leg ons dan eens even uit hoe de deeltijdstudent die van maandag t/m woensdag van 8-5 en op donderdag van 9-1 werkt in die tijd de opleiding kan afronden?
Of doet die collateral damage er niet toe voor jou?
Uitlooptijd?![]()
Dan moet toch echt eerst die nominale studieduur kloppen en dat is niet het geval!
De deeltijdstudenten betalen zonder die Halbeheffing al veel meer collegegeld, met dank aan het CDA en de VVD worden deze brave hardwerkende studenten dubbel genaaid!
Ik heb DUO nog even opgebeld. De medewerker die ik aan de lijn kreeg, vertelde me (na enig onderzoek) dat het collegegeldkrediet voor langstudeerders in termijnen wordt uitgekeerd en dus niet in één keer. De brief die ik hierover heb ontvangen vermeldt echter dat het wel in één keer gebeurt... :Squote:Op dinsdag 28 augustus 2012 11:49 schreef prinsrob het volgende:
[..]
tegen mij ook dat het in een keer wordt gestort
Op de website van DUO staat ook "in termijnen". Maar dit is toch zeer vreemd, aangezien een student het collegeld in vijf termijnen betaalt, dus (1/5 * 5000 = 1000 euro) in september kwijt is.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 14:59 schreef NY_Giant het volgende:
[..]
Ik heb DUO nog even opgebeld. De medewerker die ik aan de lijn kreeg, vertelde me (na enig onderzoek) dat het collegegeldkrediet voor langstudeerders in termijnen wordt uitgekeerd en dus niet in één keer. De brief die ik hierover heb ontvangen vermeldt echter dat het wel in één keer gebeurt... :S
Ik las op twitter dat het niet doorgaat. Dat blazen de partijen zelf natuurlijk niet hoog van de toren.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 13:58 schreef Yreal het volgende:
[..]
Verkeerde studiekeuzes? overstappen van hbo naar wo?
Maaruh, wanneer is die stemming nou?
Dat was al bekend. Dibi kon niet genoeg handtekeningen krijgen voor een debat vandaag. De initiatiefwet van de PvdA is al ingediend. Dan duurt het nog een tijd voordat ze er over gaan stemmen. Las iets van minstens vier weken.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 15:12 schreef Drebbelman het volgende:
[..]
Ik las op twitter dat het niet doorgaat. Dat blazen de partijen zelf natuurlijk niet hoog van de toren.
Op de website van de SP staat "een paar weken".quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 15:14 schreef soklos het volgende:
[..]
Dat was al bekend. Dibi kon niet genoeg handtekeningen krijgen voor een debat vandaag. De initiatiefwet van de PvdA is al ingediend. Dan duurt het nog een tijd voordat ze er over gaan stemmen. Las iets van minstens vier weken.
edit: Laat maar, staat op een hele andere pagina wel goed uitgelegd.quote:Collegegeldkrediet
Ben je langstudeerder en moet je verhoogd wettelijk collegegeld betalen? En heb je nog recht op studiefinanciering? Dan kun je het volledige collegegeld plus de verhoging lenen via het collegegeldkrediet. Dit doe je met het formulier Wijzigingen student.
quote:Geen studiefinanciering meer?
Ben je langstudeerder en heb je helemaal geen recht (meer) op studiefinanciering, dus ook niet op een lening na je prestatiebeurs? Dan kun je de verhoging van je collegegeld lenen bij DUO. Het collegegeld zelf kun je dus niet lenen. Je kunt alleen lenen tussen 1 september 2012 en 1 september 2014. Dit is namelijk een overgangsregeling voor de studiejaren 2012-2013 en 2013-2014. Om van deze regeling gebruik te kunnen maken, moet je in het verleden wel minimaal één maand studiefinanciering hebben ontvangen. Je kunt de lening aanvragen met het formulier Aanvraag overgangsregeling collegegeldkrediet.
Ik wilde juist enkel puur en alleen het over de gedachte achter de maatregel hebben, juist omdat er zoveel voors en tegens zijn over al hetgeen wat eromheen zit. Zodoende was het juist niet kortzichtig of simplistisch, maar juist bedoeld om een eerder gevoerde discussies (want ik heb dan niet eerder gepost door tijdgebrek, ik heb wel veel meegelezen) niet weer erbij hoeven te halen. De manier waarop jouw opmerking naar voren kwam was in mijn ogen puur naar de maatregel zelf, zonder voorbehoud. Dus niet dat het enkel betrekking had op de terugwerkende kracht.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 15:06 schreef soklos het volgende:
Alle voors en tegens zijn al gewisseld in deze reeks. Indien je van begin af aan had meegedaan dan het je niet zo'n kortzichtige reactie gegeven of je bent gewoon simplistisch, dat kan natuurlijk ook.
De terugwerkende kracht vind ik geeneens zo'n heel groot probleem, eerder de termijn waarmee het is ingevoerd. Wanneer je het 3 misschien 4 jaar van te voren aangekondigd, heeft iedereen genoeg tijd om zich erop voor te bereiden en ervoor te zorgen dat hij of zij een boete kan ontwijken.quote:Ook kan je het verwisselen van een studie geen foute beslissing noemen. Het is nu, door deze maatregel met terugwerkende kracht, een foute beslissing geweest voor sommige. Zonder deze maatregel was het gewoon een beslissing geweest zonder al teveel consequenties, behalve dan een jaar vertraging.
Voor deeltijdstudenten dient in mijn ogen een aparte regeling te komen, voor dergelijke voltijdstudenten die jij nu noemt niet. Een voltijdsinschrijving is daar in principe niet voor bedoeld.quote:Deze regeling houdt geen rekening met deeltijdstudenten of studenten die als voltijdstudent staan ingeschreven en af en toe een tentamen doen en daarnaast gewoon werken. Dat kon ook en daar was ook niets op tegen. Dus hen treft geen blaam.
Het wordt niet voor niets een boete genoemd, maar over het bedrag kan je discusseren. Ik vind het bedrag dat universiteiten vragen dan wel kunnen vragen voor een tweede studie of zelfs een master vele malen buitensporiger.quote:Verder is het bedrag ook buiten proportie. De meesten die dit moeten betalen maken veel minder gebruik van de faciliteiten omdat ze vaak alleen nog een afstudeerscriptie moeten schrijven. Het is dan belachelijk om 2.5 keer zoveel geld van deze studenten te vragen. Dit is overigens ook een reden waarom studenten tegenwoordig voor een makkelijke afstudeerscriptie kiezen.
Zie eerdere reactie mbt deeltijdstudentenquote:Verder kunnen deeltijdstudenten, anders dan reguliere studenten, niet lenen bij DUO. Zij moeten dus ineens 3000 EUR extra ophoesten om verder te mogen studeren.
Er is in mijn ogen niets mis met een prikkel om studenten binnen 6 jaar een 4 jarige opleiding te laten afronden. De keuze voor het studeertempo ligt nog steeds bij de student, maar wel tegen een bepaalde prijs. Uiteindelijk kost studeren de samenleving nog steeds geld en daar mag iedereen gebruik van maken. Maar dat hoef toch niet onbeperkt. Ik moet nu betalen omdat ik bijna 2 collegejaren door ziekte niet heb kunnen studeren. Dat breekt je bij twee studies gewoon op, shit happens.quote:Voorts zijn er natuurlijk duizenden redenen waarom studenten vertraging oplopen. Een wet kan gewoon niet voorzien in de behoefte individueel te toetsen of een student laks was of dat er iets anders was. De keuze voor studeertempo moet gewoon bij de student liggen. Dan heb ik liever een sociaal leenstelsel zodat studenten die langer studeren gewoon ook meer moeten lenen. Dat is een stuk rechtvaardiger dan te straffen op deze manier.
Ik heb het helemaal niet over het niveau van HBO-ers. Alhoewel ik mij wel zorgen maak over het niveau op universiteiten, al heeft dat weinig te maken met het niveau van HBO-ers. Doorstroom moet kunnen, maar hoeft van mij niet bepaald gestimuleerd te worden. Daar mag best wat tegenover staan, al ben ik ook niet 100% tegen een coulantiemaatregel voor een jaar of iets dergelijks hoor.quote:Natuurlijk moet de doorstroom van mbo naar hbo en hbo naar universiteit gewoon kunnen. Indien je vindt dat het niveau van hbo'ers te laag is dan moet je zeggen dat het niveau van de hbo scholen omhoog moet. Overigens ken ik genoeg hbo'ers die het prima hebben gered op de universiteit. Eentje is zelfs afgestudeerd met een 9.
door die verkeerde uitleg was ik ook bijna gestopt met m'n studie: ik had me al uitgeschreven...quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 15:23 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Klopt het dan je alleen recht hebt op het extra collegegeldkrediet voor de langstudeerboete als je nog recht hebt op stufi? Dat las ik op de site van DUO. Maar hoe kan dat nou, langstudeerders hebben per definitie geen recht meer op stufi (want reeds 4 jaar stufi ontvangen), dus hoe kan je dan krediet krijgen voor je langstudeerboete?
[..]
edit: Laat maar, staat op een hele andere pagina wel goed uitgelegd.
[..]
Dit jaquote:Op dinsdag 28 augustus 2012 17:50 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
ik ben benieuwd hoe dit afloopt, vooral als straks een nieuw kabinet geïnstalleerd is. maar vergis je niet, dat duurt nog wel even. de grote schok is nu geweest en straks is iedereen er aan gewend. mijn voorspelling is dat de boete blijft bestaan.
de langstudeerboete is per definitie een slechte maatregel op zich, omdat een minderheid van studenten moet bezuinigen en gegijzeld wordt de meerderheid van studenten die niet hoeven te bezuinigen.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 13:21 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Je krijgt 4 jaar de tijd voor je bachelor en 2 jaar voor een eenjarige master. Genoeg uitlooptijd om het studentenleven te beleven en genoeg activiteiten te doen. Zodoende vind ik het niet gek dat als iemand er langer over doet, dat er dan een verhoogde collegetarief gevraagd. Ik heb genoeg kritiekpunten, maar niet op het idee achter de maatregel zelf.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |