Ik schijn wel te kunnen tellen ja, maar omdat je net zei:quote:Op donderdag 23 augustus 2012 20:56 schreef Yreal het volgende:
[..]
Voor 3 jarige bachelors begint de boete dus vanaf het 5de jaar. Als je naar de universiteit gaat kan je vast wel tellen
Was ik in de war. Ik krijg dus gewoon de langstudeerboete, alleen nog niet meteen dit jaar maar pas in het derde jaar van mijn derde studie?quote:ze tellen inschrijvingen en kijken dan voor je huidigen opleidingen of je langstudeerder bent. Al heb je 3x het eerste jaar gedaan ben je voor de 4de keer nog steeds geen langstudeerder.
Ik kan verdomme wel tellen alleen ben te erg in de war in mijn hoofd na het lezen van allerlei pagina's van de overheid en DUO en studielink over langstudeerboetequote:Op donderdag 23 augustus 2012 21:01 schreef Yreal het volgende:
Zoals ik al vroeg, kan je tellen?
1 jaar : Uva
2 jaar : Vu
3 jaar : 3de studie
4 jaar : 3de studie
Nu heb je dus nominaal +1 jaar voor je 3de studie gestudeerd. Jaar 5 is dus langstudeerder, het 3de jaar van je 3de studie.
No offensive, ik zit te pilsen.
is goed hoorquote:Op donderdag 23 augustus 2012 21:04 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Ik kan verdomme wel tellen alleen ben te erg in de war in mijn hoofd na het lezen van allerlei pagina's van de overheid en DUO en studielink over langstudeerboete
Maar goed, die boete komt dus niet dit jaar voor mij; dus zodra het nieuwe kabinet de boete afschaft hoef ik hem nooit te betalen aangezien ik mijn boete pas hoef te verwachten in collegejaar 2014-2015 met de huidige regels.
Dit is het enige dat ik even op een rijtje wilt hebben, sorry voor de verwarring.
laat het haar maar regelen. mijn stem heeft zequote:Op donderdag 23 augustus 2012 21:17 schreef lisselotte88 het volgende:
![]()
Mislukken overleg langstudeerboete blamage van formaat
door Tanja Jadnanansing op 23 augustus 2012
Vandaag zaten verschillende partijen, op initiatief van de PvdA, met elkaar aan tafel om de afschaffing van de langstudeerboete te regelen. Helaas heeft dit niet tot het gewenste resultaat geleid.
Ik heb vorige maand de andere partijen al gevraagd om samen de langstudeerdersboete af te schaffen. Toen wilden VVD, CDA, D66, en GroenLinks daar niet eens over praten.
De PvdA heeft zich van begin af aan tegen verzet tegen deze beroerde maatregel, maar pas vorige week ontstond er een meerderheid tegen de boete. Daarom heb ik het initiatief genomen om gezamenlijk tot een oplossing te komen. Vooralsnog zonder resultaat.
Ik roep de partijen nogmaals op, in het belang van studenten, tot een oplossing te komen. Ik dien vandaag, samen met mijn collega Jesse Klaver van GroenLinks, een initiatiefwet in. Dit wetsvoorstel haalt met terugwerkende kracht de langstudeerboete van tafel. Gezien de meerderheid van partijen die tegen de boete zijn,reken ik op steun voor deze wet.
![]()
http://www.pvda.nl/berich(...)+blamage+van+formaat
Het ging in dezen om hbo'ers die na hun hbo de stap maken naar de uni... Die mogen sowieso al via hun P naar de uni dus vwo is niet nodig. Verder hebben ze verkorte programma's om toelating te krijgen tot de master. Schakeljaar genaamd. Voorts zal mij het ook verder een worst wezen.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 17:55 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
je kunt ook gewoon je VWO halen
Alleen behoort dat schakeljaar jammer genoeg wel tot de bachelor en niet tot de master. Wat dus betekent dat als je tijdens de bachelor ook maar iets bent uitgelopen (door een studieswitch of gewoon wat vertraging), kun je dus al extra gaan bijbetalen. En je hebt, als het schakeljaar buiten de studieduur+1 jaar valt, dan ook geen OV, stufi, of recht op een lening meer.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 21:19 schreef soklos het volgende:
[..]
Verder hebben ze verkorte programma's om toelating te krijgen tot de master. Schakeljaar genaamd. Voorts zal mij het ook verder een worst wezen.
Klopt helemaal.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:06 schreef Ringquelle het volgende:
[..]
Alleen behoort dat schakeljaar jammer genoeg wel tot de bachelor en niet tot de master. Wat dus betekent dat als je tijdens de bachelor ook maar iets bent uitgelopen (door een studieswitch of gewoon wat vertraging), kun je dus al extra gaan bijbetalen. En je hebt, als het schakeljaar buiten de studieduur+1 jaar valt, dan ook geen OV, stufi, of recht op een lening meer.
Als het schakelprogramma maar een half jaar duurt dan is dat nog wel te overbruggen, maar als het schakelprogramma een jaar duurt wordt het al lastiger. Als HBO-student moet je je wat aan het niveau wennen en teveel uren in je bijbaan steken wordt dan dus lastig. Soms kun je als HBO-student nog wel wat in je minor doen om het schakelprogramma te verkorten, maar de uni's zijn daar niet bepaald op ingesteld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vakken waarvoor een ingangseis is dat je een ander vak moet hebben gehaald, wat niet in hetzelfde half jaar wordt gegeven.
ja, de pvda regelt het welquote:Op donderdag 23 augustus 2012 21:17 schreef lisselotte88 het volgende:
![]()
Mislukken overleg langstudeerboete blamage van formaat
door Tanja Jadnanansing op 23 augustus 2012
Vandaag zaten verschillende partijen, op initiatief van de PvdA, met elkaar aan tafel om de afschaffing van de langstudeerboete te regelen. Helaas heeft dit niet tot het gewenste resultaat geleid.
Ik heb vorige maand de andere partijen al gevraagd om samen de langstudeerdersboete af te schaffen. Toen wilden VVD, CDA, D66, en GroenLinks daar niet eens over praten.
De PvdA heeft zich van begin af aan tegen verzet tegen deze beroerde maatregel, maar pas vorige week ontstond er een meerderheid tegen de boete. Daarom heb ik het initiatief genomen om gezamenlijk tot een oplossing te komen. Vooralsnog zonder resultaat.
Ik roep de partijen nogmaals op, in het belang van studenten, tot een oplossing te komen. Ik dien vandaag, samen met mijn collega Jesse Klaver van GroenLinks, een initiatiefwet in. Dit wetsvoorstel haalt met terugwerkende kracht de langstudeerboete van tafel. Gezien de meerderheid van partijen die tegen de boete zijn,reken ik op steun voor deze wet.
![]()
http://www.pvda.nl/berich(...)+blamage+van+formaat
Je hebt helemaal gelijk, om meer dan 1 reden.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:34 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat is toch ook een zeepbel van formaat, die kluit hoogopgeleiden. Wellicht is het juist verstandig dat wat af te remmen.
Mensen die zelf al lang klaar zijn met school of studeren hebben wel vaker van dat soort gekke ideeën. Zoals de langstudeerboete.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 23:40 schreef soklos het volgende:
Begrijp ik nou goed dat je wil dat er een niveau boven vwo komt dat toelating biedt tot de universiteit? En dus vwo toelating biedt tot hbo en havo tot mbo?
Ja, ofwel dat ofwel het niveau herstellen naar het oude niveau. Voor het VWO zou dan de helft van de leerlingen moeten verdwijnen (op basis van capaciteiten en prestaties!), voor het HAVO de helft.quote:Begrijp ik nou goed dat je wil dat er een niveau boven vwo komt dat toelating biedt tot de universiteit? En dus vwo toelating biedt tot hbo en havo tot mbo?
quote:Tijdens het debat kondigde Tanja Jadnanansing (PvdA) al aan dat zij zelf met een initiatiefwet zou komen. Haar initiatief wordt gesteund door Jasper van Dijk (SP).
Beide politici zijn het wel eens geworden over de financiering. Met hun initiatiefwet wordt de invoering van de boete met terugwerkende kracht per 1 september opgeschort tot 1 januari 2013.
Ook PvdA-Kamerlid Tanja Jadnanansing wil voorkomen dat een nieuw debat een vergelijkbaar onbevredigend einde heeft als donderdag. ''Ik ben zeer teleurgesteld over de uitkomst van gisteren'', aldus Jadnanansing. ''Het draagvlak voor de langstudeerboete is tot het nulpunt gedaald'', aldus Van Dijk. ''Laten we de onzekerheid voor studenten snel wegnemen."
GroenLinks-Kamerlid Tofik Dibi is zeer verbaasd dat zijn voorstel tot een debat volgende week alleen steun krijgt van de Partij voor de Dieren. ''Het gaat waarschijnlijk niet lukken'', constateert hij vrijdag.
Hoe je het ok wendt of keert. Het MBO is een veel kwetsbaardere groep mensen dan de WO'ers. De uitval bij boetes in het MBO zal denk ik zorgen voor een enorme kostenpost vanwege alle uitvallers. Ik denk dat dat meer zal gaan kosten dan opleveren, op de lange termijn.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 17:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik zou het interessant vinden als eens kritisch zou worden gekeken naar hoeveel het MBO kan bezuinigen, het MBO is namelijk enorm ontzien sinds eind jaren 90 bij de diverse bezuinigingen. Er zijn 2-3 keer zoveel MBO-leerlingen dan WO-studenten due eenzelfde bezuiniging per persoon zou meer zoden aan de dijk zetten op het MBO dan op het WO. Aangezien het MBO behoorlijk ontzien is sinds de jaren 90 (people favor the underdog zoals ze dat in het Engels zo mooi zeggen) vermoed ik dat daar best wel wat te halen valt. Kijk maar eens hoeveel geld het MBO besteedt aan nieuwe gebouwen. Ik had hier al veel verhalen over gelezen, in mijn eigen buurt zie ik het ook, daar zijn ze ook alweer een nieuw gebouw aan het bouwen. Momenteel zijn er op veel MBO-scholen ook andere tekenen dat ze zwemmen in het geld: hoge topsalarissen, chique dienstauto's met chauffeur, snoepreisjes naar de andere kant van de wereld (alsof dat nodig is voor MBO-onderwijs) enz.
Laat de politiek hier alsjeblieft eens goed onderzoek naar doen en kritisch tegen het licht houden welk budget nodig is voor normaal onderwijs in normale gebouwen. Ik begrijp dat ook MBO-onderwijs niet noodzakelijk goedkoop is, zo heeft een leerling-kok een fatsoenelijke keuken nodig om maar een voorbeeld te noemen, maar volgens mij kan het allemaal best wel wat goedkoper dan hoe het nu gebeurt. Mocht dat zo zijn dan heb je een relatief efficiënte bezuiniging gezien het relatief grote aantal leerlingen.
[ afbeelding ]
Had daar een documentaire over gezien. Was iets met dat mbo-scholen geld krijgen per afgestudeerde student en dat ze dat dan vervolgens oppotten. Indien ze niets met het geld doen dan kan het geld weer terug genomen worden door de overheid. Dus zorgen ze dat ze het geld reserveren/gebruiken voor het bouwen van nieuwe studiefaciliteiten. Weet er niet meer het fijne van maar zoiets kan ik me nog heugen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 17:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik zou het interessant vinden als eens kritisch zou worden gekeken naar hoeveel het MBO kan bezuinigen, het MBO is namelijk enorm ontzien sinds eind jaren 90 bij de diverse bezuinigingen. Er zijn 2-3 keer zoveel MBO-leerlingen dan WO-studenten due eenzelfde bezuiniging per persoon zou meer zoden aan de dijk zetten op het MBO dan op het WO. Aangezien het MBO behoorlijk ontzien is sinds de jaren 90 (people favor the underdog zoals ze dat in het Engels zo mooi zeggen) vermoed ik dat daar best wel wat te halen valt. Kijk maar eens hoeveel geld het MBO besteedt aan nieuwe gebouwen. Ik had hier al veel verhalen over gelezen, in mijn eigen buurt zie ik het ook, daar zijn ze ook alweer een nieuw gebouw aan het bouwen. Momenteel zijn er op veel MBO-scholen ook andere tekenen dat ze zwemmen in het geld: hoge topsalarissen, chique dienstauto's met chauffeur, snoepreisjes naar de andere kant van de wereld (alsof dat nodig is voor MBO-onderwijs) enz.
Laat de politiek hier alsjeblieft eens goed onderzoek naar doen en kritisch tegen het licht houden welk budget nodig is voor normaal onderwijs in normale gebouwen. Ik begrijp dat ook MBO-onderwijs niet noodzakelijk goedkoop is, zo heeft een leerling-kok een fatsoenelijke keuken nodig om maar een voorbeeld te noemen, maar volgens mij kan het allemaal best wel wat goedkoper dan hoe het nu gebeurt. Mocht dat zo zijn dan heb je een relatief efficiënte bezuiniging gezien het relatief grote aantal leerlingen.
[ afbeelding ]
Als je op hbo-niveau al een bachelor/master hebt gehaald en op de universiteit daarna een tweede bachelor/master (geen onderwijs of een zorg gerelateerde bachelor) gaat volgen, dan moet je het instellingstarief betalen. Dat kan meer zijn dan 3000 euro.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 17:21 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Wat moet je normaal gesproken uithalen voordat je 3000 euro aan de staat kwijt bent?
je bedoelt vier jaar en drie maanden. Je hebt één uitloopjaar dus je mag vier jaar doen over een universitaire bachelor.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 17:21 schreef Phaelanx_NL het volgende:
3 jaar en 3 maanden student.
Eerste termijn (van de 10) van 485 euro wordt 27 augustus afgeschreven.
Wat moet je normaal gesproken uithalen voordat je 3000 euro aan de staat kwijt bent?
14x gepakt worden voor mobiel bellen tijdens het rijdenquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 17:21 schreef Phaelanx_NL het volgende:
3 jaar en 3 maanden student.
Eerste termijn (van de 10) van 485 euro wordt 27 augustus afgeschreven.
Wat dacht je van minstens 5.5k, meestal 7k en op sommige uni's 9-12k?quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 17:23 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Als je op hbo-niveau al een bachelor/master hebt gehaald en op de universiteit daarna een tweede bachelor/master (geen onderwijs of een zorg gerelateerde bachelor) gaat volgen, dan moet je het instellingstarief betalen. Dat kan meer zijn dan 3000 euro.
Voor rechten ja. Betá studies zijn helemaal duur.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 17:24 schreef Yreal het volgende:
[..]
Wat dacht je van minstens 5.5k, meestal 7k en op sommige uni's 9-12k?
Ik studeer op dit moment pas 3 jaar en 3 maanden.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 17:23 schreef soklos het volgende:
[..]
je bedoelt vier jaar en drie maanden. Je hebt één uitloop jaar dus je mag vier jaar doen over een universitaire bachelor.
tandheelkunde aan de uva. 25kquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 17:25 schreef soklos het volgende:
[..]
Voor rechten ja. Betá studies zijn helemaal duur.
Dat is dan wel genaaid ja...quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 17:25 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Ik studeer op dit moment pas 3 jaar en 3 maanden.
Eerste studie was compleet anders dan hetgeen ik verwacht had, daarmee ben ik dus na 3 maanden gestopt.
Vervelende is vooral dat het altijd gepresenteerd wordt alsof je al 6 jaar bezig bent met bierdrinken en aanklooien.quote:
Het instellingstarief is helemaal uit de klauwen gelopen. Nu kan elke universiteit/hogeschool de hoofdprijs vragen voor een middelmatige opleiding.quote:
Ik ken een studente die daarom VVD heeft gestemd.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 17:29 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Vervelende is vooral dat het altijd gepresenteerd wordt alsof je al 6 jaar bezig bent met bierdrinken en aanklooien.
Ik heb 1 foute keuze gemaakt op het hbo. BEn daarna aan de heao begonnen en ben daar aankomend jaar 4de jaars. Vorig jaar in deeltijd rechten begonnen. Mag nu ookal dokken...quote:
Ik ga ook VVD stemmenquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 17:31 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Ik ken een studente die daarom VVD heeft gestemd.
We hebben al gezegd dat de kans zeer klein is dat we een regering zullen vormen met de SP. De standpunten van D66 staan te ver af van die van de SP. D66 is die van hervormen. SP is die van behouden.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 17:35 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Ik ga ook VVD stemmen, dat is nog het ergste.
D66 zou eerder mijn voorkeur hebben, maar ik weet niet wat ik van ze moet verwachten tov de SP.
precies.. denk dat ik ook voor d66 ga deze keerquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 17:36 schreef soklos het volgende:
[..]
We hebben al gezegd dat de kans zeer klein is dat we een regering zullen vormen met de SP. De standpunten van D66 staan te ver af van die van de SP. D66 is die van hervormen. SP is die van behouden.
Dat probleem heb ik ook, D'66 is mij alleen te liberaalquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 17:35 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Ik ga ook VVD stemmen, dat is nog het ergste.
D66 zou eerder mijn voorkeur hebben, maar ik weet niet wat ik van ze moet verwachten tov de SP.
Daarom hebben we ook gezegd dat iedereen automatisch orgaandonor is. Sommige mensen vinden dat niet liberaal. Nu zijn we dus niet meer té liberaal. Té liberaal is de libertarische partij.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 17:39 schreef Kirov het volgende:
[..]
Dat probleem heb ik ook, D'66 is mij alleen te liberaal
Ik denk dat je dit hebt gezien, Aflevering 2 van de Slag om Nederland:quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 17:19 schreef soklos het volgende:
[..]
Had daar een documentaire over gezien. Was iets met dat mbo-scholen geld krijgen per afgestudeerde student en dat ze dat dan vervolgens oppotten. Indien ze niets met het geld doen dan kan het geld weer terug genomen worden door de overheid. Dus zorgen ze dat ze het geld reserveren/gebruiken voor het bouwen van nieuwe studiefaciliteiten. Weet er niet meer het fijne van maar zoiets kan ik me nog heugen.
De rest van de serie is trouwens ook helemaal topquote:Het Arcus College in Heerlen wist in de afgelopen jaren 60 miljoen euro te sparen en werd zo het rijkste ROC van Nederland. Het geld werd koste wat het kost opzij gezet voor de bouw van een futuristische scholencomplex. Het onderwijs werd er niet beter op. Hoe kan het dat een onderwijsinstelling zijn belangrijkste taak zo kon verwaarlozen? En wat moet er gebeuren met de acht panden die het Arcus college achterlaat in Heerlen, dat toch al kampt met enorme leegstand?
Oja, thx. Die inderdaad.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 17:45 schreef Krunsj het volgende:
[..]
Ik denk dat je dit hebt gezien, Aflevering 2 van de Slag om Nederland:
http://programma.vpro.nl/(...)gen/aflevering2.html
[..]
De rest van de serie is trouwens ook helemaal top
Heel slechte beurt maken ze hier inderdaad.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 17:43 schreef Yreal het volgende:
Weet je, ik had mij er al lang bij neergelegd dat ik moest dokken.. maar dat het cda nu zijn naaistreek levert maakt mij echt weer woest
Inderdaad ja. Al gaat het om een structureel bedrag van 400 miljoen. Dit schooljaar levert de boete geloof ik 183 miljoen op. De 60 miljoen (63 ofzo) waar over gesproken wordt is de dekking t/m januari.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 17:51 schreef Krunsj het volgende:
Wel toevallig, Arcus spoelt 60 miljoen euro weg en de overheid kan eenzelfde bedrag on-mo-ge-lijk bij elkaar brengen dit jaar, dus de boete gaat door. Prutsers...
de boete gaat echt niet heel lang iets opleveren...quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 17:55 schreef soklos het volgende:
[..]
Inderdaad ja. Al gaat het om een structureel bedrag van 400 miljoen. Dit schooljaar levert de boete geloof ik 183 miljoen op. De 60 miljoen (63 ofzo) waar over gesproken wordt is de dekking t/m januari.
Ik neem aan dat ze daar mee rekening hebben gehouden. Anders zou het wel heel dramatisch zijn.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 17:56 schreef Yreal het volgende:
[..]
de boete gaat echt niet heel lang iets opleveren...
vanaf dit jaar zorgt iedereen wel dat ze op tijd klaar zijn. binnen 3 jaar zit je op een minimaal bedrag...
zou je er verbaasd over zijn?quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 17:57 schreef soklos het volgende:
[..]
Ik neem aan dat ze daar mee rekening hebben gehouden. Anders zou het wel heel dramatisch zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |