Verder.. Was het sociaal leenstelsel al genoemd? Ja.. Sowieso een domme vraag.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:08 schreef DannyDeko het volgende:
[..]
Ik weet niet hoeveel er naar ontwikkelingshulp en het buitenland gaat maar ik (als leek) zou denken dat daar het eerst op bezuinigd mag worden. Eerst de zaken op orde hebben in eigen land!
Ben ik het mee eens, alleen "verdienen" een hoop mensen, doorgaans met complete non-opleidingen, daar hun inkomen mee. Dan wordt het dus vestzak-broekzak. Zie je hoe complex het probleem is?quote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:08 schreef DannyDeko het volgende:
[..]
Ik weet niet hoeveel er naar ontwikkelingshulp en het buitenland gaat maar ik (als leek) zou denken dat daar het eerst op bezuinigd mag worden. Eerst de zaken op orde hebben in eigen land!
Zo! Kan je geen lid worden het CDA?quote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:08 schreef soklos het volgende:
[..]
Dat is niet aan mij, maar er zijn wel degelijk bezuinigingsalternatieven.
Begin eens met de HRA te beperken voor de duurdere huizen.quote:Waar staat die pot met geld dan waar jij nu uit put?
Weer zo'n lege opmerking. Natuurlijk kan ik lid worden van het CDA, maar het is niet mijn partij. Verder hoef ik die langstudeerboete niet te betalen. Het gaat mij om de onrechtvaardigheid van de regel dat het met terugwerkende kracht wordt ingevoerd. De regel zelf is niets mis mee, behalve dan voor deeltijdstudenten.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:12 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ben ik het mee eens, alleen "verdienen" een hoop mensen, doorgaans met complete non-opleidingen, daar hun inkomen mee. Dan wordt het dus vestzak-broekzak. Zie je hoe complex het probleem is?
Voorlopig is de enige "oplossing" meer halen. Dat betekent dat juist dingen als een foresentax, hogere eigen bijdragen voor alles en ordinaire belastingverhogingen op de loer liggen. Welke naam je er verder aan wil geven, er gaat meer gehaald worden. En zo'n langstudeerboete doet het, mede door de geuzennaam die studenten er zelf aan hebben gegeven, goed bij een groot deel van het electoraat.
[..]
Zo! Kan je geen lid worden het CDA?
Ik ben dan ook voorstander van het afschaffen van de HRA. Alleen lijkt mij een effectief tarief van 52% niet goed (dus een verhoging, ik meen dat Jacobs etc vrij stellig erin zijn dat het netto-verdieneffect nihil is) dus daar zou ik dan toch een andere aftrekpost/korting op gaan zetten.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Begin eens met de HRA te beperken voor de duurdere huizen.
Ook kan er best nog wel wat geld van het MBO naar het WO. Verhoudingsgewijs (in relatie tot de taken) krijgt het MBO al jarenlang meer geld dan het WO. Dat is ook te zien aan de vele nieuwbouw en de bijzonder luxe praktijkvoorzieningen.
??? als je op 4 jaar + 1 maand zit = betalen!quote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:27 schreef VacaLoca het volgende:
Ik heb één maand uitloop op m'n afstuderen, waardoor ik in September nog ingeschreven sta.
Nu heb ik begrepen dat ze kijken naar het feit of je op 1 september ingeschreven staat.
Die ene maand uitloop betekent dus meteen dat als ik volgend jaar verder wil studeren ik meteen langstudeerder ben?
Zover ik weet is langstudeerboete voor als je méér dan 1 jaar langer doorstudeert dan tijd die voor je traject staat.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:29 schreef lisselotte88 het volgende:
[..]
??? als je op 4 jaar + 1 maand zit = betalen!
of 6 jaar + 1 maand....of 2 jaar + 1 maand of 3 jaar + 1 maand.....
Dat is toch ook een zeepbel van formaat, die kluit hoogopgeleiden. Wellicht is het juist verstandig dat wat af te remmen.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:31 schreef VacaLoca het volgende:
Houden ze trouwens bij al die berekeningen van hoeveel geld ze wel niet 'mis' lopen überhaupt wel rekening met wat het in de toekomst gaat kosten dat studenten uit gaan wijken naar het buitenland of dat er minder mensen gaan doorstuderen en er minder hogeropgeleiden komen?
Korte-termijn visie weer imo.
bachelor en master worden apart geteld.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:34 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Zover ik weet is langstudeerboete voor als je méér dan 1 jaar langer doorstudeert dan tijd die voor je traject staat.
HBO is 4 jaar dus als je binnen 4 jaar afrond heb je nog een jaar dat je WO master kan doen zonder boete als ik het goed begrijp.
Maar als er gekeken wordt naar inschrijvingen op 1 september dan heb ik met één maand uitloop meteen 5 jaar staan voor m'n HBO en mag ik meteen 3k extra betalen als ik hierna master wil gaan doen.
Dit.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:08 schreef DannyDeko het volgende:
[..]
Allicht, maar dan mogen ze het niveau van de HBO opleidingen ook weer wat omhoog brengen. Is nu meer niveautje MBO+ geworden.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:34 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat is toch ook een zeepbel van formaat, die kluit hoogopgeleiden. Wellicht is het juist verstandig dat wat af te remmen.
zeker, maar niet zo..quote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:34 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat is toch ook een zeepbel van formaat, die kluit hoogopgeleiden. Wellicht is het juist verstandig dat wat af te remmen.
quote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:31 schreef VacaLoca het volgende:
Houden ze trouwens bij al die berekeningen van hoeveel geld ze wel niet 'mis' lopen überhaupt wel rekening met wat het in de toekomst gaat kosten dat studenten uit gaan wijken naar het buitenland of dat er minder mensen gaan doorstuderen en er minder hogeropgeleiden komen?
Korte-termijn visie weer imo.
Dan gebruik je een maand langer je huidige bundelquote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:36 schreef lisselotte88 het volgende:
[..]dit is niet goed. Het is niet grappig meer
Ik ben namelijk iets vergeten tijdens het rekenen. Ik kan het collegegeld wel betalen volgende week, maar BOEKENGELD! 50 euro voor mijn wettenbundels + 150 voor de boeken....eeeh waar moet die 200 extra vandaan komen
ik ben geen bank
![]()
nu moet ik even gaan huilen![]()
![]()
Dat gebeurt toch niet zolang MBO'ers (die naar HBO gaan) 8 jaar zonder extra kosten kunnen studeren.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:34 schreef eriksd het volgende:
[..]
Hm, werkelijk? Waarom dan al die geluiden van studenten die vanwege de regeling geen master meer willen aangaan na een bachelor uit vrees voor de boete?quote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:35 schreef Yreal het volgende:
[..]
bachelor en master worden apart geteld.
Premaster telt als bachelor. Tel uit je winst. Bovendien bestaat er voor bepaalde richtingen niet eens een premaster meerquote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:41 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Hm, werkelijk? Waarom dan al die geluiden van studenten die vanwege de regeling geen master meer willen aangaan na een bachelor uit vrees voor de boete?
Maar als je van HBO afkomt, begin je kwa regeling dus bij 0 weer als je WO Master wilt gaan doen?
Vraag ik me nog wel af waar de pre-master bij hoort...
En de premasters die er zijn, zijn gewoon halve bacheloropleidingen van twee jaar in de plaats van drie jaar. :'Dquote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:43 schreef Yreal het volgende:
[..]
Premaster telt als bachelor. Tel uit je winst. Bovendien bestaat er voor bepaalde richtingen niet eens een premaster meer
Van 5500 tot 10.000 euro per jaar.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:46 schreef soklos het volgende:
[..]
En de premasters die er zijn, zijn gewoon halve bacheloropleidingen van twee jaar in de plaats van drie jaar. :'D
Tel uit je verlies bedoel jequote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:43 schreef Yreal het volgende:
[..]
Premaster telt als bachelor. Tel uit je winst. Bovendien bestaat er voor bepaalde richtingen niet eens een premaster meer
quote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:47 schreef Yreal het volgende:
[..]
Van 5500 tot 10.000 euro per jaar.
Voor de premaster betaal je dus instellingstarief.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:49 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Tel uit je verlies bedoel je![]()
Voor mijn richting staat nog wel een pre-master iig, is recent zelfs nog een jaar geworden ipv een half jaar helaas.
Jaar pre-master met langstudeerboete + jaar master... of 1 jaar buitenland... tja
Is dat ook een nieuwe regeling dan? Want dat was voor het afgelopen studiejaar iig niet zo.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:50 schreef Yreal het volgende:
[..]
Voor de premaster betaal je dus instellingstarief.
Daar zijn ze dit jaar mee begonnen, bestaan uitzonderingen voor kleine schakelprogramma;s en dergelijken.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:52 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Is dat ook een nieuwe regeling dan? Want dat was voor het afgelopen studiejaar iig niet zo.
Inderdaad. Hbo'ers mogen niet naar de uni. Als ze echt willen moeten ze eventjes flink wat geld ophoesten.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:52 schreef Yreal het volgende:
[..]
Daar zijn ze dit jaar mee begonnen, bestaan uitzonderingen voor kleine schakelprogramma;s en dergelijken.
Ben er ook mooi hard door genaaid. Gelukkig mijn eerste jaartje bachelor er in deeltijd er al afgerond... nu mag ik dokkenquote:Op donderdag 23 augustus 2012 17:07 schreef soklos het volgende:
[..]
Inderdaad. Hbo'ers mogen niet naar de uni. Als ze echt willen moeten ze eventjes flink wat geld ophoesten.
Er is veel veranderd afgelopen jaar zie ik. Universiteit van Amsterdam had bijvoorbeel een pre-master programma voor Business Studies voor HBO'ers, maar daar is nu niets meer van terug te vinden. (edit: wellicht weggehaald omdat het vol zit, misschien bestaat het nog wel)quote:Op donderdag 23 augustus 2012 17:07 schreef soklos het volgende:
[..]
Inderdaad. Hbo'ers mogen niet naar de uni. Als ze echt willen moeten ze eventjes flink wat geld ophoesten.
Gelukkig heb ik er geen last van, maar ik kan me voorstellen dat het super frustrerend is.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 17:09 schreef Yreal het volgende:
[..]
Ben er ook mooi hard door genaaid. Gelukkig mijn eerste jaartje bachelor er in deeltijd er al afgerond... nu mag ik dokken
http://studiegids.uva.nl/web/uva/sgs/nl/p/983.htmlquote:Op donderdag 23 augustus 2012 17:14 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Er is veel veranderd afgelopen jaar zie ik. Universiteit van Amsterdam had bijvoorbeel een pre-master programma voor Business Studies voor HBO'ers, maar daar is nu niets meer van terug te vinden. (edit: wellicht weggehaald omdat het vol zit, misschien bestaat het nog wel)
Nijmegen heeft het nog wel, maar daar staat niet duidelijk aangegeven of je daar dan instellingsgeld voor moet betalen of gewoon wettelijk collegegeld van ¤1.700.
Maar goed, bedankt Nederland voor het makkelijk maken van mijn keuze. Ik ga mijn master wel in Spanje doen. Bu-bye.
Ja had nu ook dit gevonden:quote:Op donderdag 23 augustus 2012 17:17 schreef Yreal het volgende:
[..]
http://studiegids.uva.nl/web/uva/sgs/nl/p/983.html
Een van de weinige mogelijkheden die nog bestaat
Voor de uva moet je de studiegids site gebruiken, staat werkelijk alles in.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 17:24 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Ja had nu ook dit gevonden:
http://www.studeren.uva.n(...)0BE-688C7CD10A92B70A
Leek even alsof het niet bestond omdat op de applicatiepagina van Business Studies zelf er alleen het volgende staat:
A Bachelor's degree from a university of applied sciences, a Fachhochschule (Germany) or Polytechnic will not be taken into consideration
Zonder verwijzing naar een pre-master mogelijkheid, lekker onduidelijk (zoals zoveel websites van universiteiten)
Kijk maar eens bij rechten... ul, vu, uva, uu... allemaal aan de ou uitbesteed.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 17:26 schreef VacaLoca het volgende:
Keek trouwens ook niet goed, staat wel een verwijzing naar 'Dutch Degree' en dan kom je uiteindelijk bij pre-master traject uit.
Hoe dan ook, je zegt dat het een van de weinige mogelijkheden is. Terwijl ik voor bedrijfskunde/Business Studies nog wel verschillende uni's zie die het aanbieden... is dat voor andere sectoren niet zo dan?
je kunt ook gewoon je VWO halenquote:Op donderdag 23 augustus 2012 17:07 schreef soklos het volgende:
[..]
ze tellen inschrijvingen en kijken dan voor je huidigen opleidingen of je langstudeerder bent. Al heb je 3x het eerste jaar gedaan ben je voor de 4de keer nog steeds geen langstudeerder.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 20:50 schreef RacerDKB het volgende:
Hm, als ik bij Mijn DUO op Langstudeerders klik en wat gegevens invul dan komt er uit dat ik gewoon het instellingsgeld/collegegeld moet betalen, ondanks dat ik al twee jaar ingeschreven ben op WO-niveau (en nu dus nieuwe studie kies).
Snap er maar weinig van, was toch aardig zeker dat ik die boete wel kreeg dit jaar.
Holy shit, is dat zo? Dat zou namelijk erg goed nieuws zijnquote:Op donderdag 23 augustus 2012 20:51 schreef Yreal het volgende:
[..]
ze tellen inschrijvingen en kijken dan voor je huidigen opleidingen of je langstudeerder bent. Al heb je 3x het eerste jaar gedaan ben je voor de 4de keer nog steeds geen langstudeerder.
ja.. tel al je huidige inschrijvingen op en kijk dan of dat meer dan nominaal +1 is voor je huidige inschrijving.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 20:52 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Holy shit, is dat zo? Dat zou namelijk erg goed nieuws zijn
1 jaar UvA gedaan en 1 jaar VU, en ga nu beginnen aan een studie van 3 jaar bachelor, dus dan is het toch 5 jaar voor de bachelor; dus boete?quote:Op donderdag 23 augustus 2012 20:53 schreef Yreal het volgende:
[..]
ja.. tel al je huidige inschrijvingen op en kijk dan of dat meer dan nominaal +1 is voor je huidige inschrijving.
Voor 3 jarige bachelors begint de boete dus vanaf het 5de jaar. Als je naar de universiteit gaat kan je vast wel tellenquote:Op donderdag 23 augustus 2012 20:55 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
1 jaar UvA gedaan en 1 jaar VU, en ga nu beginnen aan een studie van 3 jaar bachelor, dus dan is het toch 5 jaar voor de bachelor; dus boete?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |