abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115911513
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:08 schreef DannyDeko het volgende:

[..]

Ik weet niet hoeveel er naar ontwikkelingshulp en het buitenland gaat maar ik (als leek) zou denken dat daar het eerst op bezuinigd mag worden. Eerst de zaken op orde hebben in eigen land!
Verder.. Was het sociaal leenstelsel al genoemd? Ja.. Sowieso een domme vraag.
  donderdag 23 augustus 2012 @ 16:12:32 #202
165633 eriksd
The grand facade...
pi_115911589
quote:

[..]

Ik weet niet hoeveel er naar ontwikkelingshulp en het buitenland gaat maar ik (als leek) zou denken dat daar het eerst op bezuinigd mag worden. Eerst de zaken op orde hebben in eigen land!
Ben ik het mee eens, alleen "verdienen" een hoop mensen, doorgaans met complete non-opleidingen, daar hun inkomen mee. Dan wordt het dus vestzak-broekzak. Zie je hoe complex het probleem is?

Voorlopig is de enige "oplossing" meer halen. Dat betekent dat juist dingen als een foresentax, hogere eigen bijdragen voor alles en ordinaire belastingverhogingen op de loer liggen. Welke naam je er verder aan wil geven, er gaat meer gehaald worden. En zo'n langstudeerboete doet het, mede door de geuzennaam die studenten er zelf aan hebben gegeven, goed bij een groot deel van het electoraat.

quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:08 schreef soklos het volgende:

[..]

Dat is niet aan mij, maar er zijn wel degelijk bezuinigingsalternatieven.
Zo! Kan je geen lid worden het CDA?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_115911703
quote:
Waar staat die pot met geld dan waar jij nu uit put?
Begin eens met de HRA te beperken voor de duurdere huizen. ;)
Ook kan er best nog wel wat geld van het MBO naar het WO. Verhoudingsgewijs (in relatie tot de taken) krijgt het MBO al jarenlang meer geld dan het WO. Dat is ook te zien aan de vele nieuwbouw en de bijzonder luxe praktijkvoorzieningen. Maar ook aan belachelijke snoepreisjes (bijvoorbeeld naar de USA, een concreet voorbeeld), dienstauto's, topsalarissen en meer van die onzin.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_115911778
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:12 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ben ik het mee eens, alleen "verdienen" een hoop mensen, doorgaans met complete non-opleidingen, daar hun inkomen mee. Dan wordt het dus vestzak-broekzak. Zie je hoe complex het probleem is?

Voorlopig is de enige "oplossing" meer halen. Dat betekent dat juist dingen als een foresentax, hogere eigen bijdragen voor alles en ordinaire belastingverhogingen op de loer liggen. Welke naam je er verder aan wil geven, er gaat meer gehaald worden. En zo'n langstudeerboete doet het, mede door de geuzennaam die studenten er zelf aan hebben gegeven, goed bij een groot deel van het electoraat.

[..]

Zo! Kan je geen lid worden het CDA?
Weer zo'n lege opmerking. Natuurlijk kan ik lid worden van het CDA, maar het is niet mijn partij. Verder hoef ik die langstudeerboete niet te betalen. Het gaat mij om de onrechtvaardigheid van de regel dat het met terugwerkende kracht wordt ingevoerd. De regel zelf is niets mis mee, behalve dan voor deeltijdstudenten.
  donderdag 23 augustus 2012 @ 16:16:35 #205
165633 eriksd
The grand facade...
pi_115911787
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Begin eens met de HRA te beperken voor de duurdere huizen. ;)
Ook kan er best nog wel wat geld van het MBO naar het WO. Verhoudingsgewijs (in relatie tot de taken) krijgt het MBO al jarenlang meer geld dan het WO. Dat is ook te zien aan de vele nieuwbouw en de bijzonder luxe praktijkvoorzieningen.
Ik ben dan ook voorstander van het afschaffen van de HRA. Alleen lijkt mij een effectief tarief van 52% niet goed (dus een verhoging, ik meen dat Jacobs etc vrij stellig erin zijn dat het netto-verdieneffect nihil is) dus daar zou ik dan toch een andere aftrekpost/korting op gaan zetten.
De huisvesting van een gemiddelde MBO-instelling is inderdaad opvallend nieuw en duur.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_115911821
Ik zal wel in herhaling vallen, maar dat is dan ook de kracht van het onderwijs, maar wat beoogt de overheid met de langstudeerboete?

Nee, laat ik het anders zeggen, denkt de overheid op deze manier draagvlak te kunnen creeren onder studenten, docenten, werkgevers, etc.? Waarvoor dient de boete en wordt hiermee het doel bereikt? Inzetten op een kenniseconomie, flexibele doorstuderende werknemers en daar tegenover een deeltijdstudent die voor 30 schooldagen in het schooljaar +/- 4500 euro moet aftikken. Dat begrijp ik niet.
pi_115912104
Ik heb net even zitten tellen....dat voorstel tot opschorting pvda + sp + groenlinks = 55 stemmen....cda had alleen maar hoeven in te stemmen en we hadden 76 stemmen voor....en deze hele onzin was voorbij.

CDA = CHRONISCH DEBIELE AARTSHUICHELAARS :r
pi_115912217
Ik heb één maand uitloop op m'n afstuderen, waardoor ik in September nog ingeschreven sta.
Nu heb ik begrepen dat ze kijken naar het feit of je op 1 september ingeschreven staat.

Die ene maand uitloop betekent dus meteen dat als ik volgend jaar verder wil studeren ik meteen langstudeerder ben? :{
pi_115912314
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:27 schreef VacaLoca het volgende:
Ik heb één maand uitloop op m'n afstuderen, waardoor ik in September nog ingeschreven sta.
Nu heb ik begrepen dat ze kijken naar het feit of je op 1 september ingeschreven staat.

Die ene maand uitloop betekent dus meteen dat als ik volgend jaar verder wil studeren ik meteen langstudeerder ben? :{
??? als je op 4 jaar + 1 maand zit = betalen!

of 6 jaar + 1 maand....of 2 jaar + 1 maand of 3 jaar + 1 maand.....
pi_115912355
Houden ze trouwens bij al die berekeningen van hoeveel geld ze wel niet 'mis' lopen überhaupt wel rekening met wat het in de toekomst gaat kosten dat studenten uit gaan wijken naar het buitenland of dat er minder mensen gaan doorstuderen en er minder hogeropgeleiden komen?

Korte-termijn visie weer imo.
pi_115912459
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:29 schreef lisselotte88 het volgende:

[..]

??? als je op 4 jaar + 1 maand zit = betalen!

of 6 jaar + 1 maand....of 2 jaar + 1 maand of 3 jaar + 1 maand.....
Zover ik weet is langstudeerboete voor als je méér dan 1 jaar langer doorstudeert dan tijd die voor je traject staat.

HBO is 4 jaar dus als je binnen 4 jaar afrond heb je nog een jaar dat je WO master kan doen zonder boete als ik het goed begrijp.

Maar als er gekeken wordt naar inschrijvingen op 1 september dan heb ik met één maand uitloop meteen 5 jaar staan voor m'n HBO en mag ik meteen 3k extra betalen als ik hierna master wil gaan doen.
  donderdag 23 augustus 2012 @ 16:34:43 #212
165633 eriksd
The grand facade...
pi_115912481
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:31 schreef VacaLoca het volgende:
Houden ze trouwens bij al die berekeningen van hoeveel geld ze wel niet 'mis' lopen überhaupt wel rekening met wat het in de toekomst gaat kosten dat studenten uit gaan wijken naar het buitenland of dat er minder mensen gaan doorstuderen en er minder hogeropgeleiden komen?

Dat is toch ook een zeepbel van formaat, die kluit hoogopgeleiden. Wellicht is het juist verstandig dat wat af te remmen.
Bis bis bis
pi_115912492
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:34 schreef VacaLoca het volgende:

[..]

Zover ik weet is langstudeerboete voor als je méér dan 1 jaar langer doorstudeert dan tijd die voor je traject staat.

HBO is 4 jaar dus als je binnen 4 jaar afrond heb je nog een jaar dat je WO master kan doen zonder boete als ik het goed begrijp.

Maar als er gekeken wordt naar inschrijvingen op 1 september dan heb ik met één maand uitloop meteen 5 jaar staan voor m'n HBO en mag ik meteen 3k extra betalen als ik hierna master wil gaan doen.
bachelor en master worden apart geteld.
pi_115912499
quote:

[..]

Dit.
pi_115912508
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:34 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dat is toch ook een zeepbel van formaat, die kluit hoogopgeleiden. Wellicht is het juist verstandig dat wat af te remmen.
Allicht, maar dan mogen ze het niveau van de HBO opleidingen ook weer wat omhoog brengen. Is nu meer niveautje MBO+ geworden.
pi_115912509
quote:

[..]

zeker, maar niet zo..
pi_115912533
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:31 schreef VacaLoca het volgende:

:'( dit is niet goed. Het is niet grappig meer |:( Ik ben namelijk iets vergeten tijdens het rekenen. Ik kan het collegegeld wel betalen volgende week, maar BOEKENGELD! 50 euro voor mijn wettenbundels + 150 voor de boeken....eeeh waar moet die 200 extra vandaan komen :( ik ben geen bank o|O

nu moet ik even gaan huilen :'( :W

:'(
pi_115912577
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:36 schreef lisselotte88 het volgende:

[..]

:'( dit is niet goed. Het is niet grappig meer |:( Ik ben namelijk iets vergeten tijdens het rekenen. Ik kan het collegegeld wel betalen volgende week, maar BOEKENGELD! 50 euro voor mijn wettenbundels + 150 voor de boeken....eeeh waar moet die 200 extra vandaan komen :( ik ben geen bank o|O

nu moet ik even gaan huilen :'( :W

:'(
Dan gebruik je een maand langer je huidige bundel
pi_115912783
quote:

[..]

Dat gebeurt toch niet zolang MBO'ers (die naar HBO gaan) 8 jaar zonder extra kosten kunnen studeren.
know'm sayin?
word? word.
pi_115912787
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:35 schreef Yreal het volgende:

[..]

bachelor en master worden apart geteld.
Hm, werkelijk? Waarom dan al die geluiden van studenten die vanwege de regeling geen master meer willen aangaan na een bachelor uit vrees voor de boete?

Maar als je van HBO afkomt, begin je kwa regeling dus bij 0 weer als je WO Master wilt gaan doen?

Vraag ik me nog wel af waar de pre-master bij hoort...
pi_115912882
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:41 schreef VacaLoca het volgende:

[..]

Hm, werkelijk? Waarom dan al die geluiden van studenten die vanwege de regeling geen master meer willen aangaan na een bachelor uit vrees voor de boete?

Maar als je van HBO afkomt, begin je kwa regeling dus bij 0 weer als je WO Master wilt gaan doen?

Vraag ik me nog wel af waar de pre-master bij hoort...
Premaster telt als bachelor. Tel uit je winst. Bovendien bestaat er voor bepaalde richtingen niet eens een premaster meer
pi_115912980
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:43 schreef Yreal het volgende:

[..]

Premaster telt als bachelor. Tel uit je winst. Bovendien bestaat er voor bepaalde richtingen niet eens een premaster meer
En de premasters die er zijn, zijn gewoon halve bacheloropleidingen van twee jaar in de plaats van drie jaar. :'D
pi_115913068
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:46 schreef soklos het volgende:

[..]

En de premasters die er zijn, zijn gewoon halve bacheloropleidingen van twee jaar in de plaats van drie jaar. :'D
Van 5500 tot 10.000 euro per jaar.
pi_115913160
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:43 schreef Yreal het volgende:

[..]

Tel uit je verlies bedoel je ;(
Voor mijn richting staat nog wel een pre-master iig, is recent zelfs nog een jaar geworden ipv een half jaar helaas.

Jaar pre-master met langstudeerboete + jaar master... of 1 jaar buitenland... tja
pi_115913173
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:47 schreef Yreal het volgende:

[..]

Van 5500 tot 10.000 euro per jaar.
:?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')