Ik vind jou echt de tofste, meest intelligente, aardige en bekwame mod van heel FOK en dat meen ik echt. Ik hoop dus dat je mijn volgende punt niet als trol of irritant gedoe opvat, maar is dat voorbeeld wat jij nu schetst juist niet een onmisbaar deel van het onbegrip voor maatregels van de huidige politiek? Is dat niet juist waar de verontwaardiging gedeeltelijk vandaan komt? Persoonlijk heb ik 3 punten die mij kwaad maken, ook al snap ik ergens de politieke gedachte wel.quote:Op maandag 3 september 2012 22:44 schreef motorbloempje het volgende:
Zou wel leuk zijn als we met wat originele vragen zonder hoonklank kunnen komen vanuit SES. De vragen "goh, hoe voelt het nu om als langstudeerder ándere langstudeerders het leven zuur te maken" zijn wel heel gemakkelijk natuurlijk en lokken geen (fatsoenlijk) antwoord uit
* Drukt op "vind ik leuk" *quote:Op dinsdag 4 september 2012 00:50 schreef motorbloempje het volgende:
C'est le ton quit fait la musique!
Helemaal duidelijkquote:Een normale vraag met verwijzing naar zijn eigen langstudeerderschap is uiteraard prima! Korte oneliners waarbij het om de (spot in de) vraag zelf gaat in plaats van om het antwoord zijn de dingen die ik persoonlijk niet graag zie. Dit is FOK!, waar we kritisch zijn! Maar waar we hopelijk ook kunnen laten zien fatsoen te hebben. Kritisch != ordinair gebash
De vragen hierboven zijn dan ook gewoon prima!
En bedankt voor het compliment!
quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 14:59 schreef NY_Giant het volgende:
[..]
Ik heb DUO nog even opgebeld. De medewerker die ik aan de lijn kreeg, vertelde me (na enig onderzoek) dat het collegegeldkrediet voor langstudeerders in termijnen wordt uitgekeerd en dus niet in één keer. De brief die ik hierover heb ontvangen vermeldt echter dat het wel in één keer gebeurt... :S
quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 15:09 schreef BradleyQ het volgende:
[..]
Op de website van DUO staat ook "in termijnen". Maar dit is toch zeer vreemd, aangezien een student het collegeld in vijf termijnen betaalt, dus (1/5 * 5000 = 1000 euro) in september kwijt is.
Dan is een collegegeldkrediet van (1/12 * 3000 = 416 euro) niet toereikend tenzij je een vrij hoog inkomen hebt.
Hier wellicht dan toch het verlossende woord:quote:
quote:Beste NY_Giant,
Dit bedrag wordt inderdaad in één keer uitbetaald.
Met vriendelijke groet,
[...][...]
Medewerker Klantenservice
Dienst Uitvoering Onderwijs
Eind oktober pas? Jeetje! Wel met terugwerkende kracht neem ik aan?quote:Op dinsdag 4 september 2012 13:21 schreef lynda het volgende:
Ik heb ze NU aan de lijn en ik krijg te horen dat ik waarschijnlijk pas eind oktober 1 (EEN) termijn uitbetaald krijg.
Dit terwijl ik vandaag 1 afschrijving heb gehad en eind september de 2e volgt.
Verwerking van de papieren (lening 3000 euro) duurt gemiddeld 4 - 6 weken.
Mijn papieren waren volgens hun eind augustus pas binnen (ik heb ze 1 juli verstuurd)
Ik vraag: Waarom krijgen studenten te horen dat de boete in 1keer word geleend? (post hierboven gewoon opgelezen)
Zij: Ja dat weet ik niet
Ik: Ja en wanneer is er nou duidelijkheid dan?
Zij: ja euh euh. Heeft u 1 momentje?
En nu hang ik weer in de wacht
--
Als je nog WEL recht hebt op studiefinanciering in de vorm van een lening dan krijg je de extra collegegeld in termijnen.
Als je GEEN recht hebt op studiefinanciering dan krijg je de 3000 euro in een keer.
--
Ik krijg met mazzel eind oktober (1/10e deel) en moet zelf maar uitzoeken hoe ik de voorgaande 3 termijnen moet overbruggen.
Ik krijg er godverdomme steeds meer en meer spijt van dat ik weer ben gaan studeren na mijn ziek zijn![]()
Hoe heb je dat geregeld?quote:Op dinsdag 4 september 2012 13:21 schreef lynda het volgende:
Ik heb ze NU aan de lijn en ik krijg te horen dat ik waarschijnlijk pas eind oktober 1 (EEN) termijn uitbetaald krijg.
nee geen terugwerkende kracht! ik móet zelf maar uitzoeken hoe ik de drie voorgaande termijnen betaal. uiteindelijk zal de betaling wel weer ongeveer gelijk lopen maar moet nu eerst een tijd voorschietenquote:Op woensdag 5 september 2012 00:34 schreef Nailpolish het volgende:
[..]
Eind oktober pas? Jeetje! Wel met terugwerkende kracht neem ik aan?
Ik ga donderdag bellen om te vragen wanneer en hoe (termijnen of in 1 keer) gestort krijg. Benieuwd of ze hetzelfde zeggen of weer wat anders.
hoe bedoel je? wat geregeld? ik heb een lening voor het boetedeel aangevraagd..quote:Op woensdag 5 september 2012 08:39 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Hoe heb je dat geregeld?Kan eventueel ook per PM/DM/Mail/fax/persoonlijk/sms. Als je me het maar vertelt!
Vanaf januari 2013 heb je geen recht meer op een ov helaas.. Eigenlijk zou dat september al in gaan, maar door bureaucratische rommel heb je 't geluk dat je nog tot en met december doormag.quote:Op woensdag 5 september 2012 10:15 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Weet niet of ik hier goed zit, maar is er al meer duidelijkheid over die OV kaart? Die wilde ze ook korten tot maximaal 5 jaar oid toch? Gaat daar al vanaf dit collegejaar iets voor in?
ben 7e jaars student
Oké bedankt, dan zal ik hem in december eens stop zetten.quote:Op woensdag 5 september 2012 11:36 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Vanaf januari 2013 heb je geen recht meer op een ov helaas.. Eigenlijk zou dat september al in gaan, maar door bureaucratische rommel heb je 't geluk dat je nog tot en met december doormag.
Ik ben het nog niet vaak in deze reeks tegengekomen, maar ik denk dat dat een enorme kostenpost is waar relatief makkelijk wat aan kan worden gedaan d.m.v. goede voorlichting e.d.quote:Op woensdag 5 september 2012 16:38 schreef JAY-T het volgende:
Mijn reden is trouwens, net als zovelen, een verkeerde studiekeuze en daar na 2 jaar mee gekapt..
Je kan altijd de uitvalcijfers opzoeken... Misschien niet geheel accuraat, maar het geeft je wel een idee van het hoe en wat.quote:Op woensdag 5 september 2012 19:07 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
[..]
Ik ben het nog niet vaak in deze reeks tegengekomen, maar ik denk dat dat een enorme kostenpost is waar relatief makkelijk wat aan kan worden gedaan d.m.v. goede voorlichting e.d.
Bestaan er cijfers over het vroegtijdig switchen van studie? Ik heb namelijk het idee dat tegen de 50% van alle studenten binnen twee jaar van studie verandert.
Niet met terugwerkende kracht? Die snap ik niet. Dus dat geld wat je nu voorschiet kan je niet lenen? En hoe kan het weer ongeveer gelijk lopen?quote:Op woensdag 5 september 2012 10:51 schreef lynda het volgende:
[..]
nee geen terugwerkende kracht! ik móet zelf maar uitzoeken hoe ik de drie voorgaande termijnen betaal. uiteindelijk zal de betaling wel weer ongeveer gelijk lopen maar moet nu eerst een tijd voorschieten
owja, ik heb ruim een uur aan de telefoon gehangen dus als het even kan zou ik het niet mobiel doen.
Dat wist mevrouw Duo mij gister ook niet uit te leggenquote:Op woensdag 5 september 2012 21:54 schreef Nailpolish het volgende:
[..]
Niet met terugwerkende kracht? Die snap ik niet. Dus dat geld wat je nu voorschiet kan je niet lenen? En hoe kan het weer ongeveer gelijk lopen?
Dat is sowieso mijn collegegeld dit jaar, zonder boete.. studies in het VK zijn er ook niet goedkoper op geworden. Wel erg fijn dat ik m'n BA precies op tijd had, anders had ik een jaar moeten gaan werken voordat ik m'n MSc kon betalen. Of ik had terug moeten komen naar NL. Niet dat het nu zo makkelijk te financieren is, maargoed, we komen er wel; voor wat hoort wat! Later als ik hoogleraar ben verdien ik het wel terug. Ofzo.quote:
Het zou toch nergens op slaan als alleen studenten nu net pech hebben en 1 jaar moeten dokken...en daarna niemand meerquote:Op donderdag 6 september 2012 10:37 schreef DannyDeko het volgende:
Weet niet of dit hier al was gepost:
http://nos.nl/op3/artikel(...)geregeld-worden.html
Ben ik het mee eens. Maar als dat zo is schijf ik me voor (welke datum moest dat ookal weer?) ... uit en ga ik wel nog een jaartje werken ouzo.quote:Op donderdag 6 september 2012 11:13 schreef SuperFokker het volgende:
[..]
Het zou toch nergens op slaan als alleen studenten nu net pech hebben en 1 jaar moeten dokken...en daarna niemand meer
Dat is gewoon willekeur.
1 Oktober? Denk ik..?quote:Op donderdag 6 september 2012 11:28 schreef DannyDeko het volgende:
[..]
Ben ik het mee eens. Maar als dat zo is schijf ik me voor (welke datum moest dat ookal weer?) ... uit en ga ik wel nog een jaartje werken ouzo.
En: waarom gaat de boete voor de al studerende studenten in en niet voor de aankomende studenten? Dit is in mijn ogen namelijk de regels van het spel veranderen tijdens het spel en hier is voor deze eerste groep studenten niet op geanticipeerd.quote:Op donderdag 6 september 2012 14:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Waarom heeft u er niet voor gekozen om gehandicapten een onbeperkte/langere uitloop te geven? Gaat het om het geld of om rechtvaardigheid en het aansporen van luie studenten?
Bizar!quote:Op donderdag 6 september 2012 10:37 schreef DannyDeko het volgende:
Weet niet of dit hier al was gepost:
http://nos.nl/op3/artikel(...)geregeld-worden.html
Verkiezingsretoriekquote:Op donderdag 6 september 2012 15:34 schreef Nailpolish het volgende:
[..]
Bizar!
Las vandaag ook in de krant dat (ik weet niet meer welke politicus) wil dat het verhoogd collegegeld bij een tweede studie weer afgeschaft moet worden en dat er geld voor gereserveerd moet worden om dat te regelen. Prima allemaal hoor, maar 1) daar kan wel geld voor geregeld worden en 2) ik heb mijn studiekeuze/routes etc afgestemd op dit soort nieuwe wetten en nou wordt volgend jaar misschien alles weer anders...
ik vind het allemaal prima, maar waar ik mij enorm aan erger is het gebrek aan niveau bij veel studenten. kijk eens naar de beheersing van de Nederlandse taal. dat is echt om te huilen. hoe kunnen die mensen worden toegelaten? als iedere ziel in financieel opzicht moet kunnen studeren, prima, maar wees dan wel streng op basis van niveau. anders heeft het hoger onderwijs toch per definitie niet meer de waarde van hoger? dan is het gewoon middelmatig.quote:Op donderdag 6 september 2012 18:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het zou voor de toekomst van Nederland prachtig zijn als zowel die Halbeheffing als het instellingstarief voor Nederlanders zouden worden ingeruild voor het leenstelsel. In ieder geval kan iedereen dan alles studeren wat hij wil, desnoods in combinatie met een baan. Wat maakt het uit dat je dan 8 jaar een tweede opleiding doet, als het uiteindelijk maar een mooi (extra) diploma oplevert en je daarmee voor jou leukere banen kan krijgen.
Het grootste probleem ligt niet bij de leraren maar bij de jongeren zelf als je het mij vraagt. Vandaag ook weer op FOK! iemand die doodleuk postte dat het hem geen flikker kon schelen hoe hij dingen opschreef, zolang we maar begrepen wat hij bedoelde. Deze houding zie je helaas steeds vaker voorkomen: autocorrect maakt mensen ook nog eens lui terwijl het besef dat zo'n autocorrect niet perfect is ook nog ontbreekt. Zonde.quote:Op donderdag 6 september 2012 19:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Stuur jij dit bericht met je telefoon?
Ik ben het met je eens.
Erger nog, ook een deel van de intelligente jongens en meisjes beheerst de Nederlandse taal zwak. Ik kan dan enkel de conclusie trekken dat de leraren Nederlands enorm hebben gefaald. Misschien moeten ze eens kritisch hun prioriteiten bekijken: eerst de spelling en de grammatica, daarna zaken als stijl en pas dan expressie, mondeling en andere randzaken.
Wat een belaggeleik kint! We weeten alluhmeul dat de bootschap undergeschikt is aan de [vOrm]. Altijt!!quote:Op donderdag 6 september 2012 19:32 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Vandaag ook weer op FOK! iemand die doodleuk postte dat het hem geen flikker kon schelen hoe hij dingen opschreef, zolang we maar begrepen wat hij bedoelde.
Om een beetje geld te besparen, zou je kunnen zeggen dat alleen mensen met en hoog gemiddelde voor hun eerste studie een tweede studie kunnen doen zonder instellingstarief.quote:Op donderdag 6 september 2012 18:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het zou voor de toekomst van Nederland prachtig zijn als zowel die Halbeheffing als het instellingstarief voor Nederlanders zouden worden ingeruild voor het leenstelsel. In ieder geval kan iedereen dan alles studeren wat hij wil, desnoods in combinatie met een baan. Wat maakt het uit dat je dan 8 jaar een tweede opleiding doet, als het uiteindelijk maar een mooi (extra) diploma oplevert en je daarmee voor jou leukere banen kan krijgen.
Damn You Autocorrect is wel hilarisch af en toe...quote:Op donderdag 6 september 2012 19:32 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Het grootste probleem ligt niet bij de leraren maar bij de jongeren zelf als je het mij vraagt. Vandaag ook weer op FOK! iemand die doodleuk postte dat het hem geen flikker kon schelen hoe hij dingen opschreef, zolang we maar begrepen wat hij bedoelde. Deze houding zie je helaas steeds vaker voorkomen: autocorrect maakt mensen ook nog eens lui terwijl het besef dat zo'n autocorrect niet perfect is ook nog ontbreekt. Zonde.
De zesjescultuur is een direct effect van de resultaatgerichtheid van het onderwijs. Het streven naar een zes is het streven naar de hoogst mogelijke 'efficiency'.quote:Op donderdag 6 september 2012 21:54 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Hopelijk krijgen we dan iets minder een 6-jes cultuur en iets meer mensen die zich inzetten voor hun studie, zonder dat een verkeerde studiekeus het einde van de wereld is.
Yup, helemaal waar. En boos worden of onverschillig doen als er wat van gezegd wordt.. Je geschreven tekst is in veel gevallen inderdaad je visitekaartje. Ik ben en werk ook niet foutloos, maar heb altijd wel graag dat mensen mij wijzen op een verkeerd gebruikt 'idiom' in het Engels bijvoorbeeld, of als ik gewoonweg een hele domme spel- of tikfout gemaakt heb.quote:Op donderdag 6 september 2012 22:17 schreef Omentuva het volgende:
[..]
Damn You Autocorrect is wel hilarisch af en toe...
Wat veel mensen niet erkennen en/of vergeten is dat geschreven taal vaak het eerste is dat een werkgever / stagebegeleider van je ziet, en gezien de samenleving is het toch wel handig dat je dat goed doet. Het geeft toch aan wie of wat je bent, en onverzorgd zijn in het opzetten van een formele brief doet het niet goed doorgaans...
Dat je de details soms niet goed hebt, soit, dat kan gebeuren, en de meeste mensen die juist zwak zijn in spelling en/of grammatica weten dat van zichzelf en vragen om hulp. Het probleem is juist de groep die het wel zou moeten kunnen, maar het niet doet, en doordat ze het niet doen zakken ze af naar die eerdere groep, en dat is zonde.
Als de Langstudeerboete wordt afgeschaft, waar moet dan op bezuinigd worden?quote:Op donderdag 6 september 2012 22:22 schreef Omentuva het volgende:
Om even terug on-topic te gaan: Ik vind het echt zo treurig dat ik bijna moet lachen m.b.t. hoe de partijen hier mee om zijn gegaan. Er is een meerderheid tegen dit hele verhaal, en dan kunnen ze het niet eens worden over HOE de boel moet worden afgeschaft... 't lijkt wel een of andere geperverteerde vorm van "het is makkelijker vergiffenis dan toestemming te vragen" door Zijlstra, alleen is het hier dat het makkelijker is om een wet er doorheen te rammen dan om te luisteren naar de bezwaren.
Schaf een paar nutteloze subsidies af en je bent er al.quote:Op donderdag 6 september 2012 23:44 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Als de Langstudeerboete wordt afgeschaft, waar moet dan op bezuinigd worden?![]()
![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |