abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 4 september 2012 @ 00:24:46 #151
370039 Morera
more more more
pi_116371793
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 22:44 schreef motorbloempje het volgende:
Zou wel leuk zijn als we met wat originele vragen zonder hoonklank kunnen komen vanuit SES. De vragen "goh, hoe voelt het nu om als langstudeerder ándere langstudeerders het leven zuur te maken" zijn wel heel gemakkelijk natuurlijk en lokken geen (fatsoenlijk) antwoord uit :)
Ik vind jou echt de tofste, meest intelligente, aardige en bekwame mod van heel FOK en dat meen ik echt. Ik hoop dus dat je mijn volgende punt niet als trol of irritant gedoe opvat, maar is dat voorbeeld wat jij nu schetst juist niet een onmisbaar deel van het onbegrip voor maatregels van de huidige politiek? Is dat niet juist waar de verontwaardiging gedeeltelijk vandaan komt? Persoonlijk heb ik 3 punten die mij kwaad maken, ook al snap ik ergens de politieke gedachte wel.

1. Toen je aan je studie begon werd je aangemoedigd om dingen naast je studie te doen, het niet nauw te nemen met vertraging want je had toch wel stufie en de bangmakerij dat je met simpelweg 4 jaar studeren en cijfers halen zonder ervaring, NIET aan de bak zou komen. Dus wat deed Morera? Heel erg veel rand activiteiten, bestuursfuncties bij stichtingen, ondernemen, vrijwilligerswerk en netwerken. Nu moet ik een langstudeerboete betalen omdat ik TOEN anders ben voorgelicht en nu opeens de regels veranderen. Help mij om dit aardig te verwoorden want er zijn nog veel meer mensen die dit precies zoals ik hebben meegemaakt en nu genaaid worden.

Ik kan mijn verplichte digitale boekenpakket van in totaal iets van 780 euro, veprlicht bij erasmus, niet betalen omdat ik uit eigen zak de eerste termijn van 500 euro voor de langstudeerboete moet betalen alvorens ik het er extra bij kan lenen, dat is dus pas eind september ! Aan alle kanten genaaid dus.

2. Iemand die zelf een langstudeerder is geweest mag van mij best de wet aanpassen, maar zo met terugwerkende kracht? Zodat mensen die verkeerd zijn voorgelicht in die tijd nu de hoofdprijs betalen en het amper voor elkaar kunnen krijgen om de studie af te maken? Dat is veel te laf en lokt inderdaad woede en onbegrip uit. Waarom laat hij die wet niet zo ver terug werken dat hij zelf ook bij moet lappen? Nee dat doet hij dan weer niet.

3. Waarom op onderwijs bezuinigen en op zo een tiran-achtige-wijze een wet doordrammen die je eigen bevolking, toekomst en kenniseconomie raakt, terwijl er aan de andere kant miljoenen naar derdewereldlanden gaan, we ons scheel betalen aan schulden van andere landen die het nooit zullen terug betalen, de zorg ( voor ouderen ) naar de tering gaat, het eigen risico steeds maar stijgt, de btw wil ik niet eens over beginnen, met pensioen gaan ook een probleem wordt en ondertussen krijgen politici die zelf lang studeerden een lekker riant salaris?

Ik zou er als modjes maar vanuit gaan dat Halbe het best pittig gaat krijgen, ik zal niet meedoen want ik zal me te erg aan de holle antwoorden ergeren. De reden dat ik deze post typ is omdat ik jullie als mods wil vragen om niet alleen maar aan "die arme mannetjes" te denken, maar er ook rekening mee te houden dat bepaalde soort vragen en misschien ook de manier waarop ( ookal moeten mensen zich gewoon gedragen ( bijna niet te vermijden zijn ).

Dus sommige vragen kan je echt gewoon verwachten en ik hoop niet dat mensen daar meteen een ban voor krijgen, maar dat de mods ook naar de situatie, gevolgen daarvan en de context kijken waarin studenten die zo hard getroffen worden door iets waar de meeste niets aan kunnen doen en een paar jaar terug door zowel onderwijsinstellingen als politici en docenten en hoogleraren voor gepushed zijn, vandaag de dag is veranderd in een vlijmscherp mes op de keel.

Las but not least: Hulde voor FOK voor het mogelijk maken om hier met zulke personen in gesprek te gaan _O_
pi_116372469
C'est le ton qui fait la musique!

Een normale vraag met verwijzing naar zijn eigen langstudeerderschap is uiteraard prima! Korte oneliners waarbij het om de (spot in de) vraag zelf gaat in plaats van om het antwoord zijn de dingen die ik persoonlijk niet graag zie. Dit is FOK!, waar we kritisch zijn! Maar waar we hopelijk ook kunnen laten zien fatsoen te hebben. Kritisch != ordinair gebash ;)

De vragen hierboven zijn dan ook gewoon prima!

En bedankt voor het compliment!

[ Bericht 2% gewijzigd door motorbloempje op 04-09-2012 11:36:20 ]
Ja doei.
  dinsdag 4 september 2012 @ 00:57:08 #153
370039 Morera
more more more
pi_116372587
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 september 2012 00:50 schreef motorbloempje het volgende:
C'est le ton quit fait la musique!

* Drukt op "vind ik leuk" * *O*

quote:
Een normale vraag met verwijzing naar zijn eigen langstudeerderschap is uiteraard prima! Korte oneliners waarbij het om de (spot in de) vraag zelf gaat in plaats van om het antwoord zijn de dingen die ik persoonlijk niet graag zie. Dit is FOK!, waar we kritisch zijn! Maar waar we hopelijk ook kunnen laten zien fatsoen te hebben. Kritisch != ordinair gebash ;)

De vragen hierboven zijn dan ook gewoon prima!

En bedankt voor het compliment!
Helemaal duidelijk _O_

[ Bericht 6% gewijzigd door Morera op 04-09-2012 01:04:11 ]
pi_116378391
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 14:59 schreef NY_Giant het volgende:

[..]

Ik heb DUO nog even opgebeld. De medewerker die ik aan de lijn kreeg, vertelde me (na enig onderzoek) dat het collegegeldkrediet voor langstudeerders in termijnen wordt uitgekeerd en dus niet in één keer. De brief die ik hierover heb ontvangen vermeldt echter dat het wel in één keer gebeurt... :S
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 15:09 schreef BradleyQ het volgende:

[..]

Op de website van DUO staat ook "in termijnen". Maar dit is toch zeer vreemd, aangezien een student het collegeld in vijf termijnen betaalt, dus (1/5 * 5000 = 1000 euro) in september kwijt is.
Dan is een collegegeldkrediet van (1/12 * 3000 = 416 euro) niet toereikend tenzij je een vrij hoog inkomen hebt.
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 20:07 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

*vloek* Wat is het nou??
Hier wellicht dan toch het verlossende woord:
quote:
Beste NY_Giant,

Dit bedrag wordt inderdaad in één keer uitbetaald.

Met vriendelijke groet,
[...][...]
Medewerker Klantenservice
Dienst Uitvoering Onderwijs
pi_116381230
Ik heb ze NU aan de lijn en ik krijg te horen dat ik waarschijnlijk pas eind oktober 1 (EEN) termijn uitbetaald krijg.
Dit terwijl ik vandaag 1 afschrijving heb gehad en eind september de 2e volgt.

Verwerking van de papieren (lening 3000 euro) duurt gemiddeld 4 - 6 weken.
Mijn papieren waren volgens hun eind augustus pas binnen (ik heb ze 1 juli verstuurd)

Ik vraag: Waarom krijgen studenten te horen dat de boete in 1keer word geleend? (post hierboven gewoon opgelezen)
Zij: Ja dat weet ik niet
Ik: Ja en wanneer is er nou duidelijkheid dan?
Zij: ja euh euh. Heeft u 1 momentje?
En nu hang ik weer in de wacht

--
Als je nog WEL recht hebt op studiefinanciering in de vorm van een lening dan krijg je de extra collegegeld in termijnen.

Als je GEEN recht hebt op studiefinanciering dan krijg je de 3000 euro in een keer.

--

Ik krijg met mazzel eind oktober (1/10e deel) en moet zelf maar uitzoeken hoe ik de voorgaande 3 termijnen moet overbruggen.
Ik krijg er godverdomme steeds meer en meer spijt van dat ik weer ben gaan studeren na mijn ziek zijn :'(

[ Bericht 30% gewijzigd door lynda op 04-09-2012 13:28:44 ]
pi_116387119
Ik zou graag Zijlstra het vuur aan zijn schenen leggen (uiteraard op een beschaafde manier) maar dat heeft toch geen zin. In de media hebben god weet hoeveel mensen hem goede kritische vragen gesteld. Het resultaat, keer op keer weer: hij draaide hetzelfde riedeltje af wat hij had ingestudeerd. Hij ging totaal niet in op de kritiek die in de vragen doorklonk. Hij legde zijn plannetje uit in plaats van antwoorden te geven.
Misschien ga ik vrijdag toch een poging wagen maar ik verwacht er weinig tot niets van.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_116409362
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 13:21 schreef lynda het volgende:
Ik heb ze NU aan de lijn en ik krijg te horen dat ik waarschijnlijk pas eind oktober 1 (EEN) termijn uitbetaald krijg.
Dit terwijl ik vandaag 1 afschrijving heb gehad en eind september de 2e volgt.

Verwerking van de papieren (lening 3000 euro) duurt gemiddeld 4 - 6 weken.
Mijn papieren waren volgens hun eind augustus pas binnen (ik heb ze 1 juli verstuurd)

Ik vraag: Waarom krijgen studenten te horen dat de boete in 1keer word geleend? (post hierboven gewoon opgelezen)
Zij: Ja dat weet ik niet
Ik: Ja en wanneer is er nou duidelijkheid dan?
Zij: ja euh euh. Heeft u 1 momentje?
En nu hang ik weer in de wacht

--
Als je nog WEL recht hebt op studiefinanciering in de vorm van een lening dan krijg je de extra collegegeld in termijnen.

Als je GEEN recht hebt op studiefinanciering dan krijg je de 3000 euro in een keer.

--

Ik krijg met mazzel eind oktober (1/10e deel) en moet zelf maar uitzoeken hoe ik de voorgaande 3 termijnen moet overbruggen.
Ik krijg er godverdomme steeds meer en meer spijt van dat ik weer ben gaan studeren na mijn ziek zijn :'(
Eind oktober pas? Jeetje! Wel met terugwerkende kracht neem ik aan?

Ik ga donderdag bellen om te vragen wanneer en hoe (termijnen of in 1 keer) gestort krijg. Benieuwd of ze hetzelfde zeggen of weer wat anders.
Just when you think there is no one else to disappoint you, you disappoint yourself.
pi_116409380
Foutje
Just when you think there is no one else to disappoint you, you disappoint yourself.
  woensdag 5 september 2012 @ 08:39:09 #159
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_116411247
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 13:21 schreef lynda het volgende:
Hoe heb je dat geregeld? :D Kan eventueel ook per PM/DM/Mail/fax/persoonlijk/sms. Als je me het maar vertelt!
Lo que no se ve es lo que cuenta.
pi_116412806
Weet niet of ik hier goed zit, maar is er al meer duidelijkheid over die OV kaart? Die wilde ze ook korten tot maximaal 5 jaar oid toch? Gaat daar al vanaf dit collegejaar iets voor in?

ben 7e jaars student
pi_116413687
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2012 00:34 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

Eind oktober pas? Jeetje! Wel met terugwerkende kracht neem ik aan?

Ik ga donderdag bellen om te vragen wanneer en hoe (termijnen of in 1 keer) gestort krijg. Benieuwd of ze hetzelfde zeggen of weer wat anders.
nee geen terugwerkende kracht! ik móet zelf maar uitzoeken hoe ik de drie voorgaande termijnen betaal. uiteindelijk zal de betaling wel weer ongeveer gelijk lopen maar moet nu eerst een tijd voorschieten

owja, ik heb ruim een uur aan de telefoon gehangen dus als het even kan zou ik het niet mobiel doen.

[ Bericht 6% gewijzigd door lynda op 05-09-2012 11:43:49 ]
pi_116413717
quote:
2s.gif Op woensdag 5 september 2012 08:39 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Hoe heb je dat geregeld? :D Kan eventueel ook per PM/DM/Mail/fax/persoonlijk/sms. Als je me het maar vertelt!
hoe bedoel je? wat geregeld? ik heb een lening voor het boetedeel aangevraagd..
  woensdag 5 september 2012 @ 11:00:36 #163
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_116413901
Ik heb nog steeds niet gehoord wanneer ik die boete moet betalen en hoeveel, ik snap er echt niks van.
All she wants and needs is just a little taste..
  woensdag 5 september 2012 @ 11:36:00 #164
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_116414816
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 10:15 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Weet niet of ik hier goed zit, maar is er al meer duidelijkheid over die OV kaart? Die wilde ze ook korten tot maximaal 5 jaar oid toch? Gaat daar al vanaf dit collegejaar iets voor in?

ben 7e jaars student
Vanaf januari 2013 heb je geen recht meer op een ov helaas.. Eigenlijk zou dat september al in gaan, maar door bureaucratische rommel heb je 't geluk dat je nog tot en met december doormag.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
pi_116421856
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 11:36 schreef finsdefis het volgende:

[..]

Vanaf januari 2013 heb je geen recht meer op een ov helaas.. Eigenlijk zou dat september al in gaan, maar door bureaucratische rommel heb je 't geluk dat je nog tot en met december doormag.
Oké bedankt, dan zal ik hem in december eens stop zetten.
pi_116422009
Wat betaal ik eigenlijk als ik een 3-jarige bachelor opleiding op de universiteit in het 4e jaar haal. Ik moet dan in het het 4e jaar mijn thesis schrijven en nog een stuk of 2 andere vakken doen. Betaal je dan ook de volle mep of niet?
pi_116422039
Nee, tenzij je hiervoor al een andere studie hebt 'geprobeerd'.
Ja doei.
pi_116422347
Heb nog steeds goede hoop dat het wordt afgeschaft voordat ik ermee te maken krijg.
pi_116425442
¤ 4800 afgeschreven vandaag ;(

Wel voor de allerlaatste keer gelukkig, want binnen dit jaar studeer ik eindelijk af :) Mijn reden is trouwens, net als zovelen, een verkeerde studiekeuze en daar na 2 jaar mee gekapt..
pi_116430797
God zij dank heb ik nog geen last van die boete maar ik hoop voor Nederland dat die boete en het Instellingstarief over een paar jaar in de vuilbak zijn beland. We hebben een goed opgeleide bevolking nodig aangezien wij weinig grondstoffen hebben en we dus ons geld moeten verdienen met export, handel en innovatie. Zeker nu studenten steeds meer worden gedwongen om in een snel tempo en dus ook halfslachtig te studeren is het belangrijk dat je voor een laag bedrag allerlei extra vakken of een complete tweede opleiding (in deeltijd!) kan volgen. Zodoende kan je gedeeltelijk nog de schade van het halfslachtige onderwijs bestrijden.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_116430908
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 16:38 schreef JAY-T het volgende:
Mijn reden is trouwens, net als zovelen, een verkeerde studiekeuze en daar na 2 jaar mee gekapt..
Ik ben het nog niet vaak in deze reeks tegengekomen, maar ik denk dat dat een enorme kostenpost is waar relatief makkelijk wat aan kan worden gedaan d.m.v. goede voorlichting e.d.
Bestaan er cijfers over het vroegtijdig switchen van studie? Ik heb namelijk het idee dat tegen de 50% van alle studenten binnen twee jaar van studie verandert.
pi_116431650
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 19:07 schreef DoorgestokenKaart het volgende:

[..]

Ik ben het nog niet vaak in deze reeks tegengekomen, maar ik denk dat dat een enorme kostenpost is waar relatief makkelijk wat aan kan worden gedaan d.m.v. goede voorlichting e.d.
Bestaan er cijfers over het vroegtijdig switchen van studie? Ik heb namelijk het idee dat tegen de 50% van alle studenten binnen twee jaar van studie verandert.
Je kan altijd de uitvalcijfers opzoeken... Misschien niet geheel accuraat, maar het geeft je wel een idee van het hoe en wat.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_116438407
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2012 10:51 schreef lynda het volgende:

[..]

nee geen terugwerkende kracht! ik móet zelf maar uitzoeken hoe ik de drie voorgaande termijnen betaal. uiteindelijk zal de betaling wel weer ongeveer gelijk lopen maar moet nu eerst een tijd voorschieten

owja, ik heb ruim een uur aan de telefoon gehangen dus als het even kan zou ik het niet mobiel doen.
Niet met terugwerkende kracht? Die snap ik niet. Dus dat geld wat je nu voorschiet kan je niet lenen? En hoe kan het weer ongeveer gelijk lopen?
pi_116439990
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2012 21:54 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

Niet met terugwerkende kracht? Die snap ik niet. Dus dat geld wat je nu voorschiet kan je niet lenen? En hoe kan het weer ongeveer gelijk lopen?
Dat wist mevrouw Duo mij gister ook niet uit te leggen :D
pi_116442484
Oh wat een ramp dit!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')