quote:
Op maandag 3 september 2012 22:44 schreef motorbloempje het volgende:Zou wel leuk zijn als we met wat originele vragen zonder hoonklank kunnen komen vanuit SES. De vragen "goh, hoe voelt het nu om als langstudeerder ándere langstudeerders het leven zuur te maken" zijn wel heel gemakkelijk natuurlijk en lokken geen (fatsoenlijk) antwoord uit

Ik vind jou echt de tofste, meest intelligente, aardige en bekwame mod van heel FOK en dat meen ik echt. Ik hoop dus dat je mijn volgende punt niet als trol of irritant gedoe opvat, maar is dat voorbeeld wat jij nu schetst juist niet een onmisbaar deel van het onbegrip voor maatregels van de huidige politiek? Is dat niet juist waar de verontwaardiging gedeeltelijk vandaan komt? Persoonlijk heb ik 3 punten die mij kwaad maken, ook al snap ik ergens de politieke gedachte wel.
1. Toen je aan je studie begon werd je aangemoedigd om dingen naast je studie te doen, het niet nauw te nemen met vertraging want je had toch wel stufie en de bangmakerij dat je met simpelweg 4 jaar studeren en cijfers halen zonder ervaring, NIET aan de bak zou komen. Dus wat deed Morera? Heel erg veel rand activiteiten, bestuursfuncties bij stichtingen, ondernemen, vrijwilligerswerk en netwerken. Nu moet ik een langstudeerboete betalen omdat ik TOEN anders ben voorgelicht en nu opeens de regels veranderen. Help mij om dit aardig te verwoorden want er zijn nog veel meer mensen die dit precies zoals ik hebben meegemaakt en nu genaaid worden.
Ik kan mijn verplichte digitale boekenpakket van in totaal iets van 780 euro, veprlicht bij erasmus, niet betalen omdat ik uit eigen zak de eerste termijn van 500 euro voor de langstudeerboete moet betalen alvorens ik het er extra bij kan lenen, dat is dus pas eind september ! Aan alle kanten genaaid dus.
2. Iemand die zelf een langstudeerder is geweest mag van mij best de wet aanpassen, maar zo met terugwerkende kracht? Zodat mensen die verkeerd zijn voorgelicht in die tijd nu de hoofdprijs betalen en het amper voor elkaar kunnen krijgen om de studie af te maken? Dat is veel te laf en lokt inderdaad woede en onbegrip uit. Waarom laat hij die wet niet zo ver terug werken dat hij zelf ook bij moet lappen? Nee dat doet hij dan weer niet.
3. Waarom op onderwijs bezuinigen en op zo een tiran-achtige-wijze een wet doordrammen die je eigen bevolking, toekomst en kenniseconomie raakt, terwijl er aan de andere kant miljoenen naar derdewereldlanden gaan, we ons scheel betalen aan schulden van andere landen die het nooit zullen terug betalen, de zorg ( voor ouderen ) naar de tering gaat, het eigen risico steeds maar stijgt, de btw wil ik niet eens over beginnen, met pensioen gaan ook een probleem wordt en ondertussen krijgen politici die zelf lang studeerden een lekker riant salaris?
Ik zou er als modjes maar vanuit gaan dat Halbe het best pittig gaat krijgen, ik zal niet meedoen want ik zal me te erg aan de holle antwoorden ergeren. De reden dat ik deze post typ is omdat ik jullie als mods wil vragen om niet alleen maar aan "die arme mannetjes" te denken, maar er ook rekening mee te houden dat bepaalde soort vragen en misschien ook de manier waarop ( ookal moeten mensen zich gewoon gedragen ( bijna niet te vermijden zijn ).
Dus sommige vragen kan je echt gewoon verwachten en ik hoop niet dat mensen daar meteen een ban voor krijgen, maar dat de mods ook naar de situatie, gevolgen daarvan en de context kijken waarin studenten die zo hard getroffen worden door iets waar de meeste niets aan kunnen doen en een paar jaar terug door zowel onderwijsinstellingen als politici en docenten en hoogleraren voor gepushed zijn, vandaag de dag is veranderd in een vlijmscherp mes op de keel.
Las but not least: Hulde voor FOK voor het mogelijk maken om hier met zulke personen in gesprek te gaan