abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116194154
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 15:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Niet bij alle universiteiten is het instellingstarief hoger dan het wettelijk collegegeld. Nog niet in ieder geval. Maar ja, ook dat moet worden afgeschaft. Sowieso spekt iemand die een tweede opleiding volgt al enorm de kas van de universiteit. Ga maar na wat de extra kosten zijn omdat er 1 extra student is en hoe dat opweegt tegen de extra opbrengsten. Zoveel kost het nakijken van wat examens en misschien een thesisbegeleiding nu ook weer niet. Als je dan ook nog eens in deeltijd studeert dan spek je nog sterker die kas aangezien je twee keer zo lang over je opleiding doet maar je wel elk jaar het volle tarief (momenteel 1800 Euro) moet betalen.

Waarom dan dat instellingsgeld? Volgens mij omdat onder bewind van het CDA en de VVD het collegegeld voor de masteropleidingen ten onrechte zeer fors werd verhoogd en universiteiten in ruil hiervoor een andere melkkoe wilden, en dus kwam de PvdA met de 'oplossing' om het instellingsgeld in te voeren aangezien in ieder geval iedereen weer 1 volledige opleiding (bachelor plus master in het geval van het WO) kon betalen.

Het instellingsgeld moet verdwijnen en die boete moet worden afgeschaft. Wil de politiek dat niet doen dan moet de politiek eens nadenken over een andere elegante oplossing: stel mensen die geen recht meer hebben op Studiefinanciering vrij van die boete en het instellingsgeld.
Kijk, jij snapt het. En helaas gaat het instellingstarief ter hoogte van het wettelijke collegeld inderdaad verdwijnen. De universiteiten die het nog bieden stoppen hiermee per september 2013.

Ik snap best dat de staat nog maar 1 bachelor en 1 master wilt betalen. Maar er moet een alternatieve oplossing komen. Op deze manier schiet je de student die wilt investeren in zijn toekomst in de voet en maak je verder studeren alleen nog maar mogelijk voor de elite.

Zelf zit ik op het HBO (ik ben derde jaars nu) en zou heel graag door willen naar de wo-bachelor (de volledige bachelor, niet de premaster). Dat ik niet direct door ga naar de master heeft een aantal redenen, waaronder mijn afstudeerrichting op het HBO.

Maar deze keuze is door de overheid gewoonweg onmogelijk gemaakt. Een ideale oplossing zou inderdaad zijn wat jij al aangeeft: stel studenten die geen recht meer hebben op studifi vrij van de boete en het instellingstarief. Onze huidige regering beweerd dat studeren investeren is. Maar wie kan in hemelsnaam 8000-9000 euro per jaar betalen aan een studie en dan nog steeds rondkomen?
Maar ja, wat wil je met een minister-president die zelf 8 jaar over een 4 jarige studie heeft gedaan. Zelf hebben ze de "buit" al binnen.

Een andere oplossing is verlaging van het instellingstarief. Maak er bijvoorbeeld 2x het wettelijk collegeld van. Dus ongeveer 3400 euro per jaar. Dat is nog op te brengen. Maar geen viervoudige verhoging. Dat slaat gewoon kant noch wal. Helaas zie ik het instellingstarief niet verdwijnen. Wie er ook in de regering komt..
pi_116194765
Als ik het correct interpreteer dan rekent de TU/e voor dit jaar nog geen instellingstarief voor de Nederlandse studenten. Dat geeft helaas geen garanties voor de toekomst.
http://www.tue.nl/studere(...)ekosten/collegegeld/

quote:
Een andere oplossing is verlaging van het instellingstarief. Maak er bijvoorbeeld 2x het wettelijk collegeld van. Dus ongeveer 3400 euro per jaar.
Dat is niet een oplossing. De student moet gedwongen lenen en de 30+-er kan niet zo'n bedrag per jaar betalen aangezien hij slechts in deeltijd kan werken en hij weinig kredietwaardig is. Bovendien betalen langstudeerders al relatief veel. Ze maken niet veel meer gebruik van de faciliteiten dan mensen die nominaal afstuderen maar ze betalen wel 1, 2 of 3 jaren meer collegegeld, of meer!
Dat terwijl ze maar studiefinanciering krijgen voor het aantal jaren dat de opleiding nominaal duurt, op papier althans.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_116194834
Korte vraag, is het mogelijk je normale collegegeld ineens te betalen en de boete lenen en in termijnen betalen?
pi_116199234
ik ga eindigen met zeker meer dan 60k
ik durf niet meer te kijken naar dat bedrag online
heb t deels aan mezelf te danken dus ik betaal het zonder daarover te morren terug

waar ik wel een hoop klachten is het onderwijs zelf
maar ik heb geen zin om me nu te ergeren
  donderdag 30 augustus 2012 @ 19:53:05 #130
370039 Morera
more more more
pi_116199918
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 19:36 schreef zyntex het volgende:
ik ga eindigen met zeker meer dan 60k
ik durf niet meer te kijken naar dat bedrag online
heb t deels aan mezelf te danken dus ik betaal het zonder daarover te morren terug

waar ik wel een hoop klachten is het onderwijs zelf
maar ik heb geen zin om me nu te ergeren
Heeft ook helemaal geen nut, zorg nu maar dat je het nu wel goed doet zodat het niet nog meer uit de hand loopt. Dat is wat ik nu momenteel ook doe, ook al is het oneerlijk omdat ik veel studiegerelateerde dingen deed om te netwerken en ervaring op te doen, wat eerst nog door de opleiding zelf werd aangemoedigd en nu door de politiek wordt afgestraft.

Je kan jezelf gek gaan maken, of de boete lenen en gewoon zorgen dat je nu met volle kracht vooruit gaat en geen steken laat vallen. Als je paniekerig gaat doen en je studie verkloot ben je nog verder van huis, dus geniet een beetje (verantwoord) van je studie en laat die online lening maar voor wat het is. Meer kan je niet doen.
pi_116201790
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 19:53 schreef Morera het volgende:

[..]

Heeft ook helemaal geen nut, zorg nu maar dat je het nu wel goed doet zodat het niet nog meer uit de hand loopt. Dat is wat ik nu momenteel ook doe, ook al is het oneerlijk omdat ik veel studiegerelateerde dingen deed om te netwerken en ervaring op te doen, wat eerst nog door de opleiding zelf werd aangemoedigd en nu door de politiek wordt afgestraft.

Je kan jezelf gek gaan maken, of de boete lenen en gewoon zorgen dat je nu met volle kracht vooruit gaat en geen steken laat vallen. Als je paniekerig gaat doen en je studie verkloot ben je nog verder van huis, dus geniet een beetje (verantwoord) van je studie en laat die online lening maar voor wat het is. Meer kan je niet doen.
Jou reden is wel geldig vindt ik.
Bij mij niet helaas. Ja ik ben wel van plan veel veranderen.
Bijvoorbeeld na 1 solicitatie afwijzing ophouden met verder zoeken en dit is dan een milde...
  donderdag 30 augustus 2012 @ 21:07:23 #132
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_116203792
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 12:58 schreef Physics het volgende:
Ik snap er niks van.

Hoe wordt die langstudeerboete nou geďnd? Het collegegeld wordt dan toch verhoogd met 3000 euro? Ben nogal in verwarring want ik moet die boete eigenlijk betalen volgens de regels maar de instelling heeft voor mij het wettelijke tarief vastgesteld..
Welke instelling zit je? Anders plz per PM :s)
Lo que no se ve es lo que cuenta.
  donderdag 30 augustus 2012 @ 21:13:58 #133
124676 RobertoCarlos
pi_116204174
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 15:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Niet bij alle universiteiten is het instellingstarief hoger dan het wettelijk collegegeld. Nog niet in ieder geval. Maar ja, ook dat moet worden afgeschaft. Sowieso spekt iemand die een tweede opleiding volgt al enorm de kas van de universiteit. Ga maar na wat de extra kosten zijn omdat er 1 extra student is en hoe dat opweegt tegen de extra opbrengsten. Zoveel kost het nakijken van wat examens en misschien een thesisbegeleiding nu ook weer niet. Als je dan ook nog eens in deeltijd studeert dan spek je nog sterker die kas aangezien je twee keer zo lang over je opleiding doet maar je wel elk jaar het volle tarief (momenteel 1800 Euro) moet betalen.
Waarom dan dat instellingsgeld? Volgens mij omdat onder bewind van het CDA en de VVD het collegegeld voor de masteropleidingen ten onrechte zeer fors werd verhoogd en universiteiten in ruil hiervoor een andere melkkoe wilden, en dus kwam de PvdA met de 'oplossing' om het instellingsgeld in te voeren aangezien in ieder geval iedereen weer 1 volledige opleiding (bachelor plus master in het geval van het WO) kon betalen.

Het instellingsgeld moet verdwijnen en die boete moet worden afgeschaft. Wil de politiek dat niet doen dan moet de politiek eens nadenken over een andere elegante oplossing: stel mensen die geen recht meer hebben op Studiefinanciering vrij van die boete en het instellingsgeld.
Oftewel: steun de Stichting Collectieve Actie Universiteiten!! ->> http://www.stcau.nl/wordpress/?page_id=33

quote:
De SCAU heeft de universiteiten van Amsterdam, Groningen, Leiden, Maastricht, Tilburg, Utrecht en de Radboud Universiteit aangesproken op de verhoogde tarieven voor 2de masters. De stichting heeft gevraagd om een nadere onderbouwing voor deze verhoging. Het is aan de universiteiten om aan te tonen dat deze tarieven in redelijk verband staan met de werkelijke kosten.

Nu de universiteiten hier niet in toe staat blijken heeft SCAU hen voor de rechter gedaagd. Het is nu aan de rechter om te bepalen of de hoogte van de tarieven door de juridische beugel kunnen.
  donderdag 30 augustus 2012 @ 21:15:22 #134
124676 RobertoCarlos
pi_116204263
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 17:36 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:

[..]

Kijk, jij snapt het. En helaas gaat het instellingstarief ter hoogte van het wettelijke collegeld inderdaad verdwijnen. De universiteiten die het nog bieden stoppen hiermee per september 2013.
Niet helemaal waar, sommige studies blijven een laag tarief hebben
  donderdag 30 augustus 2012 @ 21:22:21 #135
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_116204699
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 17:57 schreef Repsak het volgende:
Korte vraag, is het mogelijk je normale collegegeld ineens te betalen en de boete lenen en in termijnen betalen?
nee
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_116214457
quote:
2s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 21:13 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Oftewel: steun de Stichting Collectieve Actie Universiteiten!! ->> http://www.stcau.nl/wordpress/?page_id=33

[..]

De mijne zit er niet tussen maar ik vind het prima dat je even reclame maakt voor de goede zaak. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_116364236
Aanstaande vrijdag tussen 10.15 en 11.15 uur zal Halbe Zijlstra in VKZ live vragen beantwoorden.
Houd ook de index en VKZ in de gaten voor extra informatie en het uiteindelijke live-topic. Iedereen die op een volwassen manier vragen wil stellen is van harte uitgenodigd!

Tevens zal morgen Hero Brinkman van de DPK om 19.30 een uurtje op FOK! aanschuiven om vragen te beantwoorden over de aankomende verkiezingen en natuurlijk zijn partijprogramma!
Ja doei.
pi_116364759
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 21:53 schreef motorbloempje het volgende:
[info]Aanstaande vrijdag tussen 10.15 en 11.15 uur zal Halbe Zijlstra in VKZ live vragen beantwoorden.[/info] Houd ook de index en VKZ in de gaten voor extra informatie en het uiteindelijke live-topic. Iedereen die op een volwassen manier vragen wil stellen is van harte uitgenodigd!

Tevens zal morgen Hero Brinkman van de DPK om 19.30 een uurtje op FOK! aanschuiven om vragen te beantwoorden over de aankomende verkiezingen en natuurlijk zijn partijprogramma!
nobel streven :')
pi_116364870
Valt niet zoveel te streven. Kun je je niet gedragen, dan ben je exit. Vrij simpel. Kritisch is natuurlijk helemaal prima, dat valt ook onder volwassen. Wil je graag met een ban aan je studie beginnen, houd je dan vooral niet aan dat criterium.
Ja doei.
pi_116364981
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 21:53 schreef motorbloempje het volgende:
[info]Aanstaande vrijdag tussen 10.15 en 11.15 uur zal Halbe Zijlstra in VKZ live vragen beantwoorden.[/info] Houd ook de index en VKZ in de gaten voor extra informatie en het uiteindelijke live-topic. Iedereen die op een volwassen manier vragen wil stellen is van harte uitgenodigd!

Kan ik helaas niet bij zijn maar ik ga het zeker terug lezen!
pi_116365318
Iemand hier die iets gaat voorbereiden? Bram misschien?
pi_116365432
Voorbereiden als in 'lappen tekst', daar heeft niemand wat aan. Korte en bondige vragen zijn degenen die beantwoord gaan worden. De beste man heeft waarschijnlijk geen/niet veel forumervaring en heeft maar 'n uurtje tijd. Als je kijkt naar hoe Kees Verhoeven (D66) het vandaag deed in een vrij rustig en goed gemutst topic, dan was dat voor hem al vrij 'stressvol'; hij vond dat er veel op 'm af kwam en verontschuldigde zich meerdere malen dat hij niet alles kon beantwoorden. Zo iemand heeft ook geen tijd om in dat uur een heel standpunt door te lezen alvorens hij bij de vraag komt. ;)

Maar samen hier wat vragen bedenken is natuurlijk wel tof! :) :Y
Ja doei.
pi_116366799
Korte en krachtige vragen die precies in de kern treffen, dat bedoel ik. :Y
pi_116366919
Zou wel leuk zijn als we met wat originele vragen zonder hoonklank kunnen komen vanuit SES. De vragen "goh, hoe voelt het nu om als langstudeerder ándere langstudeerders het leven zuur te maken" zijn wel heel gemakkelijk natuurlijk en lokken geen (fatsoenlijk) antwoord uit :)
Ja doei.
pi_116368829
Halbe Zeilstra? Waarom hebben je ouders je Halbe genoemd? Vonden ze je toen ook al zo'n halve *******?

Is uw ambitie om net als het Zeilmeisje Laura te zeilen naar een of ander onbewoond eiland, omdat als dit zo doorgaat ik bij u langs kom om geld te ''lenen'' om mijn boete te kunnen betalen. Immers, ik wil wel lenen, maar er word mij verteld dat doordat er zo'n grote vraag naar lening is, het langer kan duren en ik dus met de halbe gebakken peren zit omdat ik hele niet kan betalen?
pi_116368976
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 23:17 schreef Stefanovich het volgende:
Halbe Zeilstra? Waarom hebben je ouders je Halbe genoemd? Vonden ze je toen ook al zo'n halve *******?

Is uw ambitie om net als het Zeilmeisje Laura te zeilen naar een of ander onbewoond eiland, omdat als dit zo doorgaat ik bij u langs kom om geld te ''lenen'' om mijn boete te kunnen betalen. Immers, ik wil wel lenen, maar er word mij verteld dat doordat er zo'n grote vraag naar lening is, het langer kan duren en ik dus met de halbe gebakken peren zit omdat ik hele niet kan betalen?
dat gingen we dus niet doen
pi_116369009
Daarom doe ik het dus nu. Zodat ik het morgen niet hoef te doen. Kom sowieso niet opdagen hoor maak je niet druk.
  maandag 3 september 2012 @ 23:20:58 #148
124676 RobertoCarlos
pi_116369040
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 23:17 schreef Stefanovich het volgende:
Immers, ik wil wel lenen, maar er word mij verteld dat doordat er zo'n grote vraag naar lening is, het langer kan duren en ik dus met de halbe gebakken peren zit omdat ik hele niet kan betalen?
Komt ie ook? :D Kan ie gelijk uitleggen waarom ie niet scoort! :Y
pi_116369458
Blij dat ie niet scoort! Gelukkig scoort FER wel ;) Maar goed ik ga pleite wil dit topic niet verzieken :*
  maandag 3 september 2012 @ 23:33:02 #150
308842 BradleyQ
de kleine generaal
pi_116369568
Ben benieuwd wie er vrijdagochtend thuis blijft van college om met Halbe te slowchatten. :7
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')