abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116115804
quote:
mijn voorspelling is dat de boete blijft bestaan.
Ik ben er zeker van dat die niet blijft bestaan. Zelfs Zijlstra denkt dat die boete op een gegeven moment verdwijnt, bijvoorbeeld in ruil voor een leenstelsel.
Nederland zou een bananenmonarchie zijn als er niet op zijn minst een oplossing wordt geregeld voor mensen die geen recht meer hebben op stufi.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_116115899
quote:
de langstudeerboete is per definitie een slechte maatregel op zich, omdat een minderheid van studenten moet bezuinigen en gegijzeld wordt de meerderheid van studenten die niet hoeven te bezuinigen.
Een minderheid moet dus betalen zodat de meerderheid niet hoeft te betalen. Dit is de tirannie van de meerderheid. Een veel eerlijker maatregel is collegeld voor iedereen naar 2000.
Ik vind het dan beter dat een deel wordt geleend aangezien het collegegeld nu al erg duur is. Met name voor mensen die al werken is dat een probleem aangezien zijn twee keer zo vaak collegegeld moeten betalen. Gelukkig krijgen ze hier wel een deel (25%?) van terug.
Het liefst zou ik hebben dat het collegegeld wordt afgeschaft en dat dit wordt verrekend met de Studiefinanciering.
#NoDAPL
pi_116119800
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 14:59 schreef NY_Giant het volgende:

[..]

Ik heb DUO nog even opgebeld. De medewerker die ik aan de lijn kreeg, vertelde me (na enig onderzoek) dat het collegegeldkrediet voor langstudeerders in termijnen wordt uitgekeerd en dus niet in één keer. De brief die ik hierover heb ontvangen vermeldt echter dat het wel in één keer gebeurt... :S
*vloek* Wat is het nou??
Just when you think there is no one else to disappoint you, you disappoint yourself.
pi_116119913
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 18:09 schreef prinsrob het volgende:
Ik weet niet of het al behandeld is in dit topic. Ik ben door Universiteit gebeld dat ik langstudeerdersboete moet betalen volgend jaar. Ik ga voor het eerste jaar een master volgen. Ik ben in '99 begonnen met studeren (propedeuse - doctoraal systeem) en heb daar na lange tijd over studie te doen (propedeuse nominaal, doctoraal niet afgemaakt) een bachelordiploma voor gekregen. Ik heb dus nooit een master gevolgd.

Weet iemand of het terecht is (volgens de wet is) dat ik de boete moet betalen? Weet iemand waar ik het wetsartikel kan vinden? Ik vind tegenstrijdige informatie op het internet.

Bedankt!
Bachelor en master zijn losgekoppeld. Je mag voor je bachelor en jaar uitlopen en voor je master ook. Als je voor het eerst aan een master begint begrijp ik niet zo goed waarom je een boete krijgt?
Just when you think there is no one else to disappoint you, you disappoint yourself.
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 20:13:12 #105
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_116120038
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2012 18:09 schreef prinsrob het volgende:
Ik weet niet of het al behandeld is in dit topic. Ik ben door Universiteit gebeld dat ik langstudeerdersboete moet betalen volgend jaar. Ik ga voor het eerste jaar een master volgen. Ik ben in '99 begonnen met studeren (propedeuse - doctoraal systeem) en heb daar na lange tijd over studie te doen (propedeuse nominaal, doctoraal niet afgemaakt) een bachelordiploma voor gekregen. Ik heb dus nooit een master gevolgd.

Weet iemand of het terecht is (volgens de wet is) dat ik de boete moet betalen? Weet iemand waar ik het wetsartikel kan vinden? Ik vind tegenstrijdige informatie op het internet.

Bedankt!
Lo que no se ve es lo que cuenta.
pi_116120945
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 20:10 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

Bachelor en master zijn losgekoppeld. Je mag voor je bachelor en jaar uitlopen en voor je master ook. Als je voor het eerst aan een master begint begrijp ik niet zo goed waarom je een boete krijgt?
De universiteit zegt dat jaren die ik bezig was in het doctoraalsysteem ook meetellen voor de master, wat ik vreemd zou vinden. Ik heb daar immers een bachelordiploma voor gekregen.

RobertoCarlos: ik bedoel aankomend studiejaar (vanaf september).
pi_116127899
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 20:07 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

*vloek* Wat is het nou??
Verhelderend hè?! :')
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 22:54:18 #108
370039 Morera
more more more
pi_116128445
Waar ik me nu wel aan erger is dat het geld maar op mijn rekening staat te staan en nog niet is afgeschreven. Ik heb echt liever dat het achter de rug is zodat ik donderdag naar de voorlichtingsdag kan zonder aan dat gezeik te hoeven denken. :@
  woensdag 29 augustus 2012 @ 00:49:25 #109
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_116134088
quote:
9s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 22:54 schreef Morera het volgende:
Waar ik me nu wel aan erger is dat het geld maar op mijn rekening staat te staan en nog niet is afgeschreven. Ik heb echt liever dat het achter de rug is zodat ik donderdag naar de voorlichtingsdag kan zonder aan dat gezeik te hoeven denken. :@
Wanneer wordt de langstudeerboete nou precies afgeschreven?
  woensdag 29 augustus 2012 @ 01:20:09 #110
370039 Morera
more more more
pi_116134838
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 00:49 schreef Mishu het volgende:

[..]

Wanneer wordt de langstudeerboete nou precies afgeschreven?
Mijn eerste termijn zou zogenaamd op 27-08 worden afgeschreven. Ik wacht nog steeds en vind het heel irritant omdat ik zolang ik het niet betaald heb, geen officieel inschrijfbewijs heb. Zo wil ik mijn jaar niet beginnen, ik wil er niet meer aan hoeven denken. Je moet op je machtiging of op studielink kijken wanneer jouw onderwijsinstelling iets zal afschrijven, of bel je onderwijsinstelling even op.
  woensdag 29 augustus 2012 @ 17:45:13 #111
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_116155975
Ben ook erg benieuwd.. Mijn vriendin heeft haar bachelorscriptie (laatste 'vak') vorige week gehaald, met ook de tentamineringsdatum ergens vorige week. Maar ze is nog niet ingeschreven voor haar master op studielink.. Denk dat ze dan achteraf nog achter een restitutie van het boetebedrag aanmoet, of niet?

Wat een amateuristisch gedoe blijft het :') laag op laag aan bureaucratie, dat werkt!
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
  woensdag 29 augustus 2012 @ 17:46:27 #112
370039 Morera
more more more
pi_116156014
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 23:38 schreef Morera het volgende:

[..]

Ik vraag mij dan toch af wat het maximale bedrag is dat je krijgt als de situatie als volgt is:

- Je kan alleen nog maar lenen en bent langstudeerder
- Je had voorheen recht op aanvullende beurs en uitwonend
- Je leent nu weer maximaal plus collegeldcrediet, hebt last van de langstudeerboete, geen recht op stufie en bent uitwonend

Als ik alles maximaal zou doen, kom ik uit op zo een 900 - 1000 euro , en dan heb ik GEEN formulier ingevuld en opgestuurd voor de langstudeerboete. Zou dat dan echt nog meer zijn???
quote:
Vraag

Ik moet als langstudeerder vanaf het studiejaar 2012-2013 meer collegegeld betalen. Kan ik dan ook meer collegegeldkrediet krijgen?

Antwoord

Ja. Vanaf het studiejaar 2012-2013 wordt het collegegeld verhoogd voor langstudeerders. Je kunt dan meer collegegeldkrediet krijgen. Collegegeldkrediet is een onderdeel van je studiefinanciering. Je kunt de verhoging aanvragen met het formulier Wijzigingen Student.
http://www.ib-groep.nl/SR(...),Case=obj%2824650%29
  donderdag 30 augustus 2012 @ 06:58:29 #113
370039 Morera
more more more
pi_116176912
Zo, op het nippertje mijn inschrijfbewijs binnen. Nu kan ik zo meteen zonder stress naar de eerste dag. Die boete laat ik nu voor wat het is, zal snel genoeg wennen. Succes allemaal :* *O* *O*
  donderdag 30 augustus 2012 @ 07:04:26 #114
124676 RobertoCarlos
pi_116176963
quote:
Procederen tegen langstudeerboete: 40 euro

Een Gronings advocatenkantoor biedt aan voor 40 euro studenten te helpen die bezwaar willen maken tegen een opgelegde langstudeerboete.

Tientallen studenten hebben volgens het advocatenkantoor inmiddels aangegeven graag tegen hun universiteit of hogeschool te procederen. Mocht de zaak gewonnen worden, dan verwacht het advocatenkantoor overigens een iets hogere bijdrage van circa 200 euro.

Jan Hein Mastenbroek van BoutOveres. “Het is de spelregels tijdens het spel veranderen. De huidige langstudeerders wisten niet dat ze deze boete zouden krijgen toen ze begonnen met studeren.” Mastenbroek zegt te gaan procederen voor alle studenten die de boete krijgen. “Het kan eventueel een proefprocedure of bodemprocedure worden. We staan iedereen bij die dat wil.”
http://universonline.nl/2(...)tudeerboete-40-euro/
  donderdag 30 augustus 2012 @ 07:57:23 #115
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_116177262
Makkelijk geld verdienen.
2000 light years from home
pi_116177340
Opvallend stil in de politiek over de boete..
  donderdag 30 augustus 2012 @ 08:15:45 #117
124676 RobertoCarlos
pi_116177447
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 08:05 schreef Nailpolish het volgende:
Opvallend stil in de politiek over de boete..
Daar ga je ook niets meer van horen, ze vinden het zelf al gênant genoeg. Er zou geloof ik dinsdag nog een debat zijn, maar dat proberen ze maar gauw onder het tapijt te vegen.
pi_116182018
quote:
2s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 08:15 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Daar ga je ook niets meer van horen, ze vinden het zelf al gênant genoeg. Er zou geloof ik dinsdag nog een debat zijn, maar dat proberen ze maar gauw onder het tapijt te vegen.
Daar kreeg Dibi niet genoeg handtekeningen voor. Hij had daar 30 handtekeningen van kamerleden voor nodig.
pi_116182118
die nieuwe regeling is echt kut ben al 2 keer geswicht
pi_116183955
Ik snap er niks van.

Hoe wordt die langstudeerboete nou geïnd? Het collegegeld wordt dan toch verhoogd met 3000 euro? Ben nogal in verwarring want ik moet die boete eigenlijk betalen volgens de regels maar de instelling heeft voor mij het wettelijke tarief vastgesteld..
pi_116185176
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 12:58 schreef Physics het volgende:
Ik snap er niks van.

Hoe wordt die langstudeerboete nou geïnd? Het collegegeld wordt dan toch verhoogd met 3000 euro? Ben nogal in verwarring want ik moet die boete eigenlijk betalen volgens de regels maar de instelling heeft voor mij het wettelijke tarief vastgesteld..
Volgensmij is het zo dat je eerst het normale collegegeld betaald, en daaropvolgend, via een tweede betaling de boete.
Ik denk wel dat het in de praktijk nog even afwachten wordt hoe het allemaal gaat lopen.

Ik zag dat instellingstarief trouwens liever verdwijnen dan de langstudeerboete. Die 3000 euro betaal ik wel. Dat ik tot 14000 euro moet betalen voor een tweede studie vind ik echter te absurd voor woorden.
pi_116185936
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 13:38 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:

[..]

Volgensmij is het zo dat je eerst het normale collegegeld betaald, en daaropvolgend, via een tweede betaling de boete.
Ik denk wel dat het in de praktijk nog even afwachten wordt hoe het allemaal gaat lopen.

Ik zag dat instellingstarief trouwens liever verdwijnen dan de langstudeerboete. Die 3000 euro betaal ik wel. Dat ik tot 14000 euro moet betalen voor een tweede studie vind ik echter te absurd voor woorden.
True, bij ons heb je nu wel een soort excellence scholarship. Als je je bachelor en/of master cum laude afrond krijg je de tweede master er voor normaal tarief bij
pi_116187769
quote:
Langformeerboete mogelijk direct na verkiezingen afgeschaft
Maatregel bevoordeelt rijke partijen

De langformeerboete, in april nog onderdeel van het Kunduz-akkoord, verdwijnt mogelijk na de verkiezingen weer. Nu het CDA onder leiding van Buma afstand heeft genomen van de boete, is een meerderheid van de huidige Tweede Kamer tegen.
Buma vreest dat door de boete rijke partijen bevoordeeld zullen zijn. “Een partij als de SP kan zich een aantal lange formatiepogingen en boetes veroorloven, maar voor minder bedeelden als het CDA zit er niet meer in dan één korte poging.”

Voormalig minister Piet-Hein Donner van Binnenlandse Zaken bedacht de boete omdat de maatschappij de kosten van de in tijdsduur en frequentie groeiende formaties niet meer kan opbrengen. Als een partij langer dan één maand over de formatie doet, dan legt de staat een boete van 300 euro per week op. Bij een nieuwe coalitieonderhandelingen, wordt de verspilde tijd van de vorige poging opgeteld.

De draai van het CDA veroorzaakt grote onrust bij de partijen. VVD-campagneleider Halbe Zijlstra verwijt de politiek de regels tijdens het spel te veranderen: “We zijn al de hele zomer volop campagne aan het voeren. Als we hadden geweten dat we toch lang konden formeren, dan hadden we ons harder tegen andere partijen af kunnen zetten en ons veel helderder kunnen profileren.”

Campagnemedewerkers bellen massaal met het ministerie over het al dan niet afschaffen van de boete. Het ministerie kan hun vragen moeilijk beantwoorden, omdat nog niet duidelijk is hoe de Kamer er na de verkiezingen uitziet. Een woordvoerder: “Zelfs als er in de nieuwe Kamer een meerderheid tegen is, hangt het van invulling en moment van de afschaffing van de wet af wanneer er sprake is van formatievertraging en er betaald moet worden.”

De woordvoerder benadrukt wel dat het afschaffen van de boete miljoenen gaat kosten. “De minister heeft meerdere malen benadrukt dat dat geld ergens vandaan moet komen. Als de boete wordt afgeschaft, moet er een andere manier gevonden worden om op het democratisch proces te bezuinigen.”

_O-
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_116188778
quote:
Ik verwacht dat ze bij de coalitieonderhandelingen die boete zullen inruilen voor iets anders.
#NoDAPL
pi_116189168
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 13:38 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:

[..]

Niet bij alle universiteiten is het instellingstarief hoger dan het wettelijk collegegeld. Nog niet in ieder geval. Maar ja, ook dat moet worden afgeschaft. Sowieso spekt iemand die een tweede opleiding volgt al enorm de kas van de universiteit. Ga maar na wat de extra kosten zijn omdat er 1 extra student is en hoe dat opweegt tegen de extra opbrengsten. Zoveel kost het nakijken van wat examens en misschien een thesisbegeleiding nu ook weer niet. Als je dan ook nog eens in deeltijd studeert dan spek je nog sterker die kas aangezien je twee keer zo lang over je opleiding doet maar je wel elk jaar het volle tarief (momenteel 1800 Euro) moet betalen.
Waarom dan dat instellingsgeld? Volgens mij omdat onder bewind van het CDA en de VVD het collegegeld voor de masteropleidingen ten onrechte zeer fors werd verhoogd en universiteiten in ruil hiervoor een andere melkkoe wilden, en dus kwam de PvdA met de 'oplossing' om het instellingsgeld in te voeren aangezien in ieder geval iedereen weer 1 volledige opleiding (bachelor plus master in het geval van het WO) kon betalen.

Het instellingsgeld moet verdwijnen en die boete moet worden afgeschaft. Wil de politiek dat niet doen dan moet de politiek eens nadenken over een andere elegante oplossing: stel mensen die geen recht meer hebben op Studiefinanciering vrij van die boete en het instellingsgeld.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')