abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 5 september 2012 @ 23:49:07 #176
370039 Morera
more more more
pi_116444111
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 23:11 schreef Nailpolish het volgende:
Oh wat een ramp dit!
pi_116444225
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 16:38 schreef JAY-T het volgende:
¤ 4800 afgeschreven vandaag ;(
Dat is sowieso mijn collegegeld dit jaar, zonder boete.. studies in het VK zijn er ook niet goedkoper op geworden. Wel erg fijn dat ik m'n BA precies op tijd had, anders had ik een jaar moeten gaan werken voordat ik m'n MSc kon betalen. Of ik had terug moeten komen naar NL. Niet dat het nu zo makkelijk te financieren is, maargoed, we komen er wel; voor wat hoort wat! Later als ik hoogleraar ben verdien ik het wel terug. Ofzo. :')_!
Ja doei.
pi_116451799
Weet niet of dit hier al was gepost:

http://nos.nl/op3/artikel(...)geregeld-worden.html
pi_116452743
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 10:37 schreef DannyDeko het volgende:

Het zou toch nergens op slaan als alleen studenten nu net pech hebben en 1 jaar moeten dokken...en daarna niemand meer :')
Dat is gewoon willekeur.
pi_116453240
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 11:13 schreef SuperFokker het volgende:

[..]

Het zou toch nergens op slaan als alleen studenten nu net pech hebben en 1 jaar moeten dokken...en daarna niemand meer :')
Dat is gewoon willekeur.
Ben ik het mee eens. Maar als dat zo is schijf ik me voor (welke datum moest dat ookal weer?) ... uit en ga ik wel nog een jaartje werken ouzo.
pi_116456152
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 11:28 schreef DannyDeko het volgende:

[..]

Ben ik het mee eens. Maar als dat zo is schijf ik me voor (welke datum moest dat ookal weer?) ... uit en ga ik wel nog een jaartje werken ouzo.
1 Oktober? Denk ik..?
Dit, dus.
pi_116458196
Alvast wat vragen voor Zijlstra.

Waarom heeft u ervoor gekozen om verschillende relatieve uitlooptermijnen toe te staan voor verschillende opleidingen? Bij een eenjarig mastertje krijg je 100% uitlooptijd, bij een tweejarige master 50% uitlooptijd, bij een driejarige master 33,3% uitlooptijd.
Dit valt toch niet te verdedigen?

Waarom heeft u er niet voor gekozen om Nederlanders die geen recht meer hebben op Studiefinanciering vrij te stellen van deze boete? Op deze manier is er geen achterdeurtje voor vrijwel alle studenten terwijl voor een deel van de deeltijdstudenten alvast het probleem is opgelost?

Waarom heeft u er niet voor gekozen om echte deeltijdstudenten vrij te stellen van deze boete? Het is toch mogelijk om via de Belastingdienst na te gaan hoeveel uren iemand heeft gewerkt in welke periode? Op deze manier kan een student toch bewijzen dat hij echt een deeltijdstudent is?

Waarom heeft u er geen rekening mee gehouden dat opleidingen sterk in zwaarte verschillen? Voor de ene opleiding volstaat 20-25 uur per week werken, voor de andere opleiding moet je 40 uur per week werken.

Waarom heeft u er niet voor gekozen om per opleiding de studieduur van de cohortes studenten te analyseren en op basis hiervan de termijn vast te stellen? Voor Lucht en Ruimtevaarttechniek in Delft is het bijvoorbeeld vrijwel onmogelijk om nominaal te studeren. Zelfs de Vlaamse studenten die een flinke wiskundevoorsprong hebben en die daarom flink wat vrijstellingen krijgen doen minstens 7 jaar over de opleiding. Dit komt door de stages die vaak in het buitenland worden gelopen (Nederland heeft niet zo'n grote L&R-sector) en die vaak langer duren dan wat voorgeschreven wordt aangezien die bedrijven nu eenmaal geen kortere stage aanbieden!. Je kan niet verwachten dat heel de wereld zich even aan Nederland aanpast.

Waarom heeft u er niet voor gekozen om gehandicapten een onbeperkte uitloop te geven? Gaat het om het geld of om rechtvaardigheid en het aansporen van luie studenten?

Hoe valt deze boete te rijmen met het hypocriete voornemen van de overheid dat Nederland terug een kenniseconomie wil opbouwen. Al een decennium lang roepen politici dit maar het resultaat is tot nu toe de ene bezuiniging na de andere. Met alleen geld bouw je geen kenniseconomie op maar je hebt het verdomd hard nodig!

Waarom heeft u niets gedaan aan het financieringsstelsel? Momenteel worden scholen (HBO) en universiteiten gestimuleerd om zoveel mogelijk studenten ingeschreven te krijgen, zoveel mogelijk studenten te behouden en zoveel mogelijk diploma's te drukken. Wanneer je met universitaire docenten spreekt dan kom je er al snel achter wat het gevolg is: het soepeler beoordelen van examens, het gemakkelijker maken van examens, het naar achteren schuiven van moeilijkere vakken.
Kortom, de kenniseconomie wordt alleen maar verder afgebroken. De financiering op diploma's is vorig jaar afgebouwd (maar helaas nog niet verdwenen!!) maar ook door universiteiten te stimuleren om zoveel mogelijk studenten te hebben daalt het niveau. U heeft veel gesproken over selectie, dan begrijpt u vast wel dat een hoog niveau niet te combineren is met een groot aantal studenten. Toch worden universiteiten door het ministerie van OCW gedwongen om zoveel mogelijk studenten te krijgen en te behouden. Dat botst duidelijk met een hoog niveau en dus botst dat met het terug willen opbouwen van de kenniseconomie.

Waarom heeft het ministerie van OCW niet terug in de wet opgenomen dat enkel een eerstegraadsleraar les mag geven in de klassen HAVO-4 t/m VWO-6? Momenteel krijgen scholen de vrijheid om een tweedegraadsleraar in te zetten voor deze klassen. Hoe kan je verwachten dat een tweedegraadsleraar die zelf het VWO en het WO niet aankon VWO-leerlingen klaarstoomt voor het WO??
Het tekort aan eerstegraadsleraren is heel wat minder groot dan dat scholen suggereren wat onverlet laat dat er regio's zijn waar er wel een tekort is. Het verlagen van de bevoegdheidseisen is geen oplossing, beter accepteer je dan maar dat er tijdelijk grotere klassen zijn en dat het salaris voor die eerstegraadsleraren in die regio's stijgt zodat je, zoals dat in elke markt gebeurt, weer meer geschikte sollicitanten krijgt.

Waarom maakt het ministerie zo weinig werk van het terugdringen van de geldverspilling voor niet-primaire processen? De kern van een school moet worden gevormd door de leraren en de klaslokalen, een onderzoek van BeterOnderwijsNederland toont aan dat het gemakkelijk te realiseren is dat minstens 80% van het budget voor dit primaire proces wordt gebruikt. Weinig massascholen halen dit percentage, de categoriale gymnasia die nog klein zijn gebleven halen dit percentage wel.
Ik suggereer niet dat het voor grote scholen niet mogelijk is maar de praktijk toont aan dat grote scholen erg veel overheadkosten ontwikkelen. Denk aan allerlei functies die eigenlijk niet nodig zijn, hoge salarissen van de bestuurders, dienstauto's met chauffeur (ja, dat komt voor), snoepreisjes enz.

In het verlengde hiervan, waarom maakt de overheid het scholen niet mogelijk om weer kleiner te worden. Het is de overheid zelf die in de jaren 80 maatregelen heeft genomen die scholen praktisch dwongen om te fuseren (financiële beloning). Ik pleit er niet voor om van de ene op de andere dag al die scholen weer te splitsen maar het zou goed zijn als er een beleid wordt gevoerd waardoor scholen zelf de keuze kunnen maken om weer te splitsen wanneer ze dat willen zodat we op termijn weer efficiëntere scholen krijgen die het grootste deel van hun budget besteden aan het primaire proces. Lean and mean is wat we nodig hebben, geen logge mammoettankers.

Waarom verplicht de overheid de scholen niet om voor eerstegraadsleraren minimaal het salaris uit te betalen wat hoort bij schaal LC?
Dit is de beste manier om meer eerstegraadsleraren voor de bovenbouwklassen van het HAVO en het VWO te krijgen en het geld is hiervoor beschikbaar als de scholen maar wat andere keuzes maken. Ik wijs er graag op dat onderzoek heeft aangetoond dat geen enkele factor zo belangrijk is voor het onderwijs als de kwaliteit van de leraar. Niet de klaslokalen, niet de methode, niet de externe begeleiding, niet het bestuur, ...
Toch wordt in Nederland erg weinig geïnvesteerd in de kwaliteit van de leraar. Al die nascholing die ze verplicht moeten volgen heeft geen zin. De leraren zijn al goed genoeg opgeleid door onze universiteiten en het nascholingscircuit biedt enorm veel rotzooi aan aangezien allerlei door de overheid gesubsidiëerde bedrijven die hun geld verdienen met onderwijsvernieuwingen dit soort cursussen aanbieden. Om nog maar te zwijgen over zweefteefcursussen waar de actualiteitenprogramma's aandacht aan hebben besteed.

Toelichting: ik spreek over het terug opbouwen van de kenniseconomie aangezien Nederland juist in het beging van de 20ste eeuw een kenniseconomie was in vergelijking met andere landen. Kijk naar de nobelprijzen, de ontwikkeling van allerlei bedrijven, het hoge niveau wat ons onderwijs toen had, NatLab waar de grootste natuurkundigen zoals Einstein gastcolleges gaven aan de onderzoekers.
We hebben nu nog wat goede bedrijven maar ook die bedrijven waarschuwen dat er te weinig wordt geïnvesteerd in bèta-onderwijs en bèta-onderzoek.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_116458270
Tip van flip: kort en bondig.
Ja doei.
pi_116458298
Ik haat kort en bondig maar waarschijnlijk is het een goede tip. ;)
Ik vrees dat hij dan om de kern heen gaat draaien en met zo'n ingestudeerd riedeltje komt, het is dus een afweging tussen dat en de vraag niet beantwoord krijgen. Lastig.
#NoDAPL
pi_116459774
Ik kan morgen hoogstwaarschijnlijk niet maar ik zou toch wel heel graag antwoord op de volgende vragen willen. Ik hoop dat er iemand is die ze wil stellen.

quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 14:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Waarom heeft u er niet voor gekozen om gehandicapten een onbeperkte/langere uitloop te geven? Gaat het om het geld of om rechtvaardigheid en het aansporen van luie studenten?

En: waarom gaat de boete voor de al studerende studenten in en niet voor de aankomende studenten? Dit is in mijn ogen namelijk de regels van het spel veranderen tijdens het spel en hier is voor deze eerste groep studenten niet op geanticipeerd.
Op dinsdag 1 september 2009 17:55 schreef Graseter het volgende:
Sinceria is de liefste user van FOK!
pi_116460516
Duidelijk dat het om geld gaat. Het is gewoon een verkapte maatregel om geld in het laatje te brengen om zo het begrotingstekort terug te dringen. Er is ook duidelijk gezegd dat bij het afschaffen van deze maatregel ergens anders geld moet worden gevonden om het gat te vullen..

Ik vraag me vooral af waarom deze maatregel in stand kan worden gehouden door één persoon, terwijl bijna alle partijen, incl. de bedenker ervan, tegen zijn. En dan niet aankomen met bullshit als "het kan nu juridisch niet meer worden teruggedraaid" als het juridisch wel te verantwoorden is dat een zware maatregel als deze met terugwerkende kracht wordt ingevoerd. What's next, gaan ik nu ook met terugwerkende kracht snelheidsbekeuringen krijgen omdat ik ooit met 130 op een 120 weg ben geflitst waar nu maar 100 mag worden gereden..?

Ik begin me steeds meer af te vragen waarom ik überhaupt nog in NL blijf. Ik heb nu bij elkaar een jaar buiten Europa gestudeerd en ik begin steeds meer in te zien dat er betere en vooral mooiere plekken op de wereld zijn waar ik straks vast ook met mijn papiertje aan de slag kan.

Inmiddels zit ik in het laatste jaar van mijn studie, dat betekend dus weinig colleges en een half jaar stage. Ik ben dus nauwelijks op school te vinden en heb zeer weinig contacturen, maar kan daar nu wel ff 4800 euro (!) voor aftikken..
pi_116461181
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 10:37 schreef DannyDeko het volgende:

Bizar!

Las vandaag ook in de krant dat (ik weet niet meer welke politicus) wil dat het verhoogd collegegeld bij een tweede studie weer afgeschaft moet worden en dat er geld voor gereserveerd moet worden om dat te regelen. Prima allemaal hoor, maar 1) daar kan wel geld voor geregeld worden en 2) ik heb mijn studiekeuze/routes etc afgestemd op dit soort nieuwe wetten en nou wordt volgend jaar misschien alles weer anders...
Just when you think there is no one else to disappoint you, you disappoint yourself.
pi_116467362
Het zou voor de toekomst van Nederland prachtig zijn als zowel die Halbeheffing als het instellingstarief voor Nederlanders zouden worden ingeruild voor het leenstelsel. In ieder geval kan iedereen dan alles studeren wat hij wil, desnoods in combinatie met een baan. Wat maakt het uit dat je dan 8 jaar een tweede opleiding doet, als het uiteindelijk maar een mooi (extra) diploma oplevert en je daarmee voor jou leukere banen kan krijgen.
#NoDAPL
pi_116467508
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 15:34 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

Bizar!

Las vandaag ook in de krant dat (ik weet niet meer welke politicus) wil dat het verhoogd collegegeld bij een tweede studie weer afgeschaft moet worden en dat er geld voor gereserveerd moet worden om dat te regelen. Prima allemaal hoor, maar 1) daar kan wel geld voor geregeld worden en 2) ik heb mijn studiekeuze/routes etc afgestemd op dit soort nieuwe wetten en nou wordt volgend jaar misschien alles weer anders...
Verkiezingsretoriek :)
pi_116467787
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 18:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het zou voor de toekomst van Nederland prachtig zijn als zowel die Halbeheffing als het instellingstarief voor Nederlanders zouden worden ingeruild voor het leenstelsel. In ieder geval kan iedereen dan alles studeren wat hij wil, desnoods in combinatie met een baan. Wat maakt het uit dat je dan 8 jaar een tweede opleiding doet, als het uiteindelijk maar een mooi (extra) diploma oplevert en je daarmee voor jou leukere banen kan krijgen.
ik vind het allemaal prima, maar waar ik mij enorm aan erger is het gebrek aan niveau bij veel studenten. kijk eens naar de beheersing van de Nederlandse taal. dat is echt om te huilen. hoe kunnen die mensen worden toegelaten? als iedere ziel in financieel opzicht moet kunnen studeren, prima, maar wees dan wel streng op basis van niveau. anders heeft het hoger onderwijs toch per definitie niet meer de waarde van hoger? dan is het gewoon middelmatig.
pi_116470962
Stuur jij dit bericht met je telefoon? ;)

Ik ben het met je eens.
Erger nog, ook een deel van de intelligente jongens en meisjes beheerst de Nederlandse taal zwak. Ik kan dan enkel de conclusie trekken dat de leraren Nederlands enorm hebben gefaald. Misschien moeten ze eens kritisch hun prioriteiten bekijken: eerst de spelling en de grammatica, daarna zaken als stijl en pas dan expressie, mondeling en andere randzaken.
#NoDAPL
pi_116471090
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 19:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Stuur jij dit bericht met je telefoon? ;)

Ik ben het met je eens.
Erger nog, ook een deel van de intelligente jongens en meisjes beheerst de Nederlandse taal zwak. Ik kan dan enkel de conclusie trekken dat de leraren Nederlands enorm hebben gefaald. Misschien moeten ze eens kritisch hun prioriteiten bekijken: eerst de spelling en de grammatica, daarna zaken als stijl en pas dan expressie, mondeling en andere randzaken.
Het grootste probleem ligt niet bij de leraren maar bij de jongeren zelf als je het mij vraagt. Vandaag ook weer op FOK! iemand die doodleuk postte dat het hem geen flikker kon schelen hoe hij dingen opschreef, zolang we maar begrepen wat hij bedoelde. Deze houding zie je helaas steeds vaker voorkomen: autocorrect maakt mensen ook nog eens lui terwijl het besef dat zo'n autocorrect niet perfect is ook nog ontbreekt. Zonde.
Ja doei.
pi_116475176
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 19:32 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Vandaag ook weer op FOK! iemand die doodleuk postte dat het hem geen flikker kon schelen hoe hij dingen opschreef, zolang we maar begrepen wat hij bedoelde.
Wat een belaggeleik kint! We weeten alluhmeul dat de bootschap undergeschikt is aan de [vOrm]. Altijt!!
Sorry moest even...
“An interesting thing is a good thing.”
pi_116479203
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 18:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Om een beetje geld te besparen, zou je kunnen zeggen dat alleen mensen met en hoog gemiddelde voor hun eerste studie een tweede studie kunnen doen zonder instellingstarief.

En dat je de Halbeheffing vervangt door een boete voor het afbreken van een studie, bijvoorbeeld. Al zou ik dat wel baseren op de tijd die iemand staat ingeschreven bij de onafgemaakte opleiding. Dan is na een maandje stoppen erg voordelig, maar na zes jaar stoppen flink prijzig.

Hopelijk krijgen we dan iets minder een 6-jes cultuur en iets meer mensen die zich inzetten voor hun studie, zonder dat een verkeerde studiekeus het einde van de wereld is.
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
pi_116480763
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 19:32 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Het grootste probleem ligt niet bij de leraren maar bij de jongeren zelf als je het mij vraagt. Vandaag ook weer op FOK! iemand die doodleuk postte dat het hem geen flikker kon schelen hoe hij dingen opschreef, zolang we maar begrepen wat hij bedoelde. Deze houding zie je helaas steeds vaker voorkomen: autocorrect maakt mensen ook nog eens lui terwijl het besef dat zo'n autocorrect niet perfect is ook nog ontbreekt. Zonde.
Damn You Autocorrect is wel hilarisch af en toe...

Wat veel mensen niet erkennen en/of vergeten is dat geschreven taal vaak het eerste is dat een werkgever / stagebegeleider van je ziet, en gezien de samenleving is het toch wel handig dat je dat goed doet. Het geeft toch aan wie of wat je bent, en onverzorgd zijn in het opzetten van een formele brief doet het niet goed doorgaans...

Dat je de details soms niet goed hebt, soit, dat kan gebeuren, en de meeste mensen die juist zwak zijn in spelling en/of grammatica weten dat van zichzelf en vragen om hulp. Het probleem is juist de groep die het wel zou moeten kunnen, maar het niet doet, en doordat ze het niet doen zakken ze af naar die eerdere groep, en dat is zonde.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_116480932
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 21:54 schreef Xaryna het volgende:

[..]

Hopelijk krijgen we dan iets minder een 6-jes cultuur en iets meer mensen die zich inzetten voor hun studie, zonder dat een verkeerde studiekeus het einde van de wereld is.
De zesjescultuur is een direct effect van de resultaatgerichtheid van het onderwijs. Het streven naar een zes is het streven naar de hoogst mogelijke 'efficiency'.
Onthou' kinders: het volgen van onderwijs gaat niet om het vergaren van kennis, niet om het bevredigen van nieuwsgierigheid maar om het zo snel mogelijk een zo 'hoog' mogelijk diploma te halen waarmee je aan de slag kan op de arbeidsmarkt.
“An interesting thing is a good thing.”
pi_116480959
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 22:17 schreef Omentuva het volgende:

[..]

Damn You Autocorrect is wel hilarisch af en toe...

Wat veel mensen niet erkennen en/of vergeten is dat geschreven taal vaak het eerste is dat een werkgever / stagebegeleider van je ziet, en gezien de samenleving is het toch wel handig dat je dat goed doet. Het geeft toch aan wie of wat je bent, en onverzorgd zijn in het opzetten van een formele brief doet het niet goed doorgaans...

Dat je de details soms niet goed hebt, soit, dat kan gebeuren, en de meeste mensen die juist zwak zijn in spelling en/of grammatica weten dat van zichzelf en vragen om hulp. Het probleem is juist de groep die het wel zou moeten kunnen, maar het niet doet, en doordat ze het niet doen zakken ze af naar die eerdere groep, en dat is zonde.
Yup, helemaal waar. En boos worden of onverschillig doen als er wat van gezegd wordt.. Je geschreven tekst is in veel gevallen inderdaad je visitekaartje. Ik ben en werk ook niet foutloos, maar heb altijd wel graag dat mensen mij wijzen op een verkeerd gebruikt 'idiom' in het Engels bijvoorbeeld, of als ik gewoonweg een hele domme spel- of tikfout gemaakt heb.
Ja doei.
pi_116481066
Om even terug on-topic te gaan: Ik vind het echt zo treurig dat ik bijna moet lachen m.b.t. hoe de partijen hier mee om zijn gegaan. Er is een meerderheid tegen dit hele verhaal, en dan kunnen ze het niet eens worden over HOE de boel moet worden afgeschaft... 't lijkt wel een of andere geperverteerde vorm van "het is makkelijker vergiffenis dan toestemming te vragen" door Zijlstra, alleen is het hier dat het makkelijker is om een wet er doorheen te rammen dan om te luisteren naar de bezwaren.

Nu lopen de tegenstanders namelijk te zeuren over hoe het moet worden opgelost, en het eindresultaat, zoals zo vaak in de Nederlandse politiek, zal een tijdje op zich laten wachten en/of niet komen. Ik heb 't eerder gezegd en ik zeg het nog een keer: Het zou mij niets verbazen als het ding er over een jaar nog is omdat men het niet eens kan worden over waar het geld dan wel vandaan moet worden gehaald.

-edit- Ugh, de stijlfouten, mèn. Dan maak je een post over geschreven taal...
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  donderdag 6 september 2012 @ 23:44:40 #199
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_116484996
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 22:22 schreef Omentuva het volgende:
Om even terug on-topic te gaan: Ik vind het echt zo treurig dat ik bijna moet lachen m.b.t. hoe de partijen hier mee om zijn gegaan. Er is een meerderheid tegen dit hele verhaal, en dan kunnen ze het niet eens worden over HOE de boel moet worden afgeschaft... 't lijkt wel een of andere geperverteerde vorm van "het is makkelijker vergiffenis dan toestemming te vragen" door Zijlstra, alleen is het hier dat het makkelijker is om een wet er doorheen te rammen dan om te luisteren naar de bezwaren.
Als de Langstudeerboete wordt afgeschaft, waar moet dan op bezuinigd worden? :{w :{w :{w
Lo que no se ve es lo que cuenta.
pi_116485137
quote:
2s.gif Op donderdag 6 september 2012 23:44 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Als de Langstudeerboete wordt afgeschaft, waar moet dan op bezuinigd worden? :{w :{w :{w
Schaf een paar nutteloze subsidies af en je bent er al.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')