Niet bij alle universiteiten gelukkig. Ik denk dat je aan mijn universiteit (een technische universiteit) het gewone tarief betaalt. Maar ja, daar heb je natuurlijk niets aan als je de master van rechten wil volgen.quote:Op dinsdag 11 september 2012 17:04 schreef Wolfietje het volgende:
Ja maar tegenwoordig kosten schakelprogramma's ook een klein fortuin. :'-(
Steeds meer schakelprogramma´s worden onbetaalbaar, niet meer tijdens de minor aangeboden of gewoon geheel geschrapt.quote:Op dinsdag 11 september 2012 16:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dan nog kan je zonder problemen stapelen. Het schakelprogramma duurt meestal maar een half jaar (veel te kort!) en hooguit 1 jaar, je mag 1 jaar uitlopen.
Ik weet niet precies wat het scakelprogramma inhoudt, maar denk niet dat het te licht is. Als er een lage succesrate zou zijn van HBO-ers die een universitaire master gaan doen zouden ze het niet aanbieden. Vind ook zelf dat het hoeveelheid kennis tussen HBO en WO niet zo groot is. Het is gewoon een andere soort opleiding, aangezien het HBO meer gericht is aan praktijk en je carrière en WO meer gericht is aan her verrichten van onderzoek.quote:Op dinsdag 11 september 2012 19:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het is lullig voor de mensen die dit bij de start van hun opleiding niet konden weten, ook ik vind dat geen fatsoenlijke manier van doen. Ik ben tegen de huidige schakelprogramma's (te licht), ik heb liever dat mensen vanuit 1-HBO overstappen naar de universiteit, het liefst in combinatie met wat VWO-certificaten. Als je er als universiteit echter voor kiest om studenten op die manier toe te laten dan moet je niet ineens die prijs zo sterk verhogen zonder hier een aantal jaren van tevoren voor te waarschuwen.
het kennisverschil is juist het verschil tussen hbo en wo !quote:Op dinsdag 11 september 2012 21:17 schreef Wolfietje het volgende:
[..]
Ik weet niet precies wat het scakelprogramma inhoudt, maar denk niet dat het te licht is. Als er een lage succesrate zou zijn van HBO-ers die een universitaire master gaan doen zouden ze het niet aanbieden. Vind ook zelf dat het hoeveelheid kennis tussen HBO en WO niet zo groot is. Het is gewoon een andere soort opleiding, aangezien het HBO meer gericht is aan praktijk en je carrière en WO meer gericht is aan her verrichten van onderzoek.
Ik denk dus met een half jaar scakelprogramma dat een HBO-er best klaar voor de Uni is.
Trouwens mijn ervaring van de universiteit is economie & bedrijfskunde en mijn ervaring van de HBO is International Financial Management. Dus het zou best kunnen dat het kennisverschil voor andere studies groter zijn dan de gene waarmee ik het vergelijk.
Dat kan volgens mij niet, dan bedoel ik nu weer stoppen en geen collegegeld betalen. Zonder geldige reden je afmelden voor het studiejaar geeft je niet het recht op restitutie van je collegegeld.quote:Op dinsdag 11 september 2012 19:05 schreef The_Groove het volgende:
Ook ik moet aan de boete omdat ik aan m'n 6e jaar begin.
Ik moet alleen nog 2 papers voor 2 minors schrijven, m'n SLB van het 4e jaar en dus m'n scriptie.
Er spelen momenteel wat persoonlijke dingen en daarboven op komt dus nog de boete.
Ik heb me gewoon ingeschreven maar ik zit er nu sterk aan te denken een jaar wat anders (werken/reizen) te gaan doen. Dit dus wegens de eerder persoonlijke situatie en wegens het feit dat de boete er waarschijnlijk maar 1 jaar is. Is het mogelijk om zonder verlies van studiepunten/vakken etc. een jaar te stoppen?
Ik ga dit ook nog op m'n hogeschool vragen maar misschien wel goed om alvast te weten welke wegen ik moet bewandelen
Het niveau bestaat uit twee componenten: de diepte en de breedte. Het is die breedte die waarschijnlijk het probleem is aangezien schakelstudenten vaak vakken samen met WO-bachelorstudenten volgen. In een half jaar tijd kan je onmogelijk een achterstand inhalen die je in drie jaar tijd hebt opgebouwd. Het verschil in stof, zowel de omvang als het niveau is daarvoor te groot. Denk bij het niveau niet alleen om de geleerde theorie, het niveau van de oefenvragen en de examenvragen is minstens zo belangrijk.quote:Op dinsdag 11 september 2012 21:17 schreef Wolfietje het volgende:
[..]
Ik weet niet precies wat het scakelprogramma inhoudt, maar denk niet dat het te licht is.
Het slagingspercentage (laten we maar geen Engels gebruiken als het onnodig is) is vaak lager maar het is inderdaad hoog genoeg. Dat zegt echter niet zoveel. Dankzij het schakelprogramma is er een goede selectie hetgeen het slagingspercentage sterk verhoogt, dit is dan ook de voornaamste functie van het schakelprogramma in de praktijk: niet het overbruggen van het gat maar het selecteren van de studenten die een reële kans hebben om te slagen.quote:Als er een lage succesrate zou zijn van HBO-ers die een universitaire master gaan doen zouden ze het niet aanbieden.
Afgaande op wat ik hoor (veel studenten aan mijn faculteit doen op de een of andere manier ervaring op met of op het HBO) is voor mijn opleiding het niveauverschil best wel groot. Voor accountancy wat een beetje in hetzelfde hoekje ligt schijnt het niveauverschil niet zo groot te zijn, afgaande op wat ik heb gehoord van stapelaars en afgaande op het grote aantal mensen wat start op het MBO en een WO-accountancy opleiding voltooit. Misschien heeft dat te maken met een verschillend karakter van diverse opleidingen? Blokken en oefenen vs. abstractieniveau?quote:Op dinsdag 11 september 2012 21:17 schreef Wolfietje het volgende:
Trouwens mijn ervaring van de universiteit is economie & bedrijfskunde en mijn ervaring van de HBO is International Financial Management. Dus het zou best kunnen dat het kennisverschil voor andere studies groter zijn dan de gene waarmee ik het vergelijk.
Ik meen ook zoiets te hebben gelezen op Studielink. Of dat ze juridisch gezien nu wel of niet gelijk hebben, het zou ze sieren om met een evenredige wegingsfactor een deel terug te storten. Is dat niet een belangrijk kenmerk van beschaving? Iets goeds doen, niet omdat het moet maar omdat het zo hoort.quote:Op dinsdag 11 september 2012 21:46 schreef Dos37 het volgende:
[..]
Dat kan volgens mij niet, dan bedoel ik nu weer stoppen en geen collegegeld betalen. Zonder geldige reden je afmelden voor het studiejaar geeft je niet het recht op restitutie van je collegegeld.
quote:Op dinsdag 11 september 2012 21:46 schreef Dos37 het volgende:
[..]
Dat kan volgens mij niet, dan bedoel ik nu weer stoppen en geen collegegeld betalen. Zonder geldige reden je afmelden voor het studiejaar geeft je niet het recht op restitutie van je collegegeld.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Thanks.
Als ik een medische verklaring kan overleggen, zou dat dan wel grond voor een regeling kunnen zijn denk je?So confused when you're lost in the groove
Al ingeschreven voor feb 2011?quote:Op woensdag 12 september 2012 11:38 schreef DonJames het volgende:
Ik ben blijIk ben langstudeerder én deeltijdstudent, en had dit jaar een langstudeerboete opgelegd gekregen. Ik heb daartegen bezwaar gemaakt onder verwijzing van de uitspraak van Rechtbank 's-Gravenhage, 11-07-2012, LJN: BX0977. Met succes!
Allemaal. Ze willen er allemaal vanaf.quote:Op woensdag 12 september 2012 12:58 schreef DeGemaskerdeMuchacho het volgende:
Daar ik te lui ben om verkiezingsprogramma's uit te pluizen en er in dit topic wrs FOK'ers zijn die het allemaal allang een keer uitgezocht hebben: Bij welke partij moet mijn stem terecht komen als ik volgend jaar geen langstudeerboete wil
Wat betekent dat inschrijven voor februari 2011?quote:
Mooi, thanksquote:Op woensdag 12 september 2012 12:59 schreef Morpheus2002 het volgende:
[..]
Allemaal. Ze willen er allemaal vanaf.
Dat je je voor die tijd al als (deeltijd)student hebt ingeschreven.quote:Op woensdag 12 september 2012 13:00 schreef Morpheus2002 het volgende:
[..]
Wat betekent dat inschrijven voor februari 2011?
Het probleem met die langstudeerboete is dat je hem per direct moet betalen en het een zware, extra kostenpost is waar je niks voor terugkrijgt. Met het leenstelsel investeer je in je studie.quote:Op woensdag 12 september 2012 13:18 schreef Luxuria het volgende:
Eigenlijk kun je toch beter de langstudeerboete hebben dan het sociaal leenstelsel?
Voor als je hem nu moet betalen inderdaad wel ja (net als ik), maar als je aan de opleiding begint met de wetenschap dat je als je er meer dan een jaar langer over doet die boete moet betalen, lijkt me dat toch beter dan dat je de hele studie terug moet betalen.quote:Op woensdag 12 september 2012 13:33 schreef Jivis het volgende:
[..]
Het probleem met die langstudeerboete is dat je hem per direct moet betalen en het een zware, extra kostenpost is waar je niks voor terugkrijgt. Met het leenstelsel investeer je in je studie.
Natuurlijk zou het mooi zijn als de overheid gratis geld blijft uitkeren aan studenten, maar dan steekt Nederland zich nog verder in de schulden. Ik vind het de beste oplossing in deze tijd van bezuinigingen.quote:Op woensdag 12 september 2012 13:48 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Voor als je hem nu moet betalen inderdaad wel ja (net als ik), maar als je aan de opleiding begint met de wetenschap dat je als je er meer dan een jaar langer over doet die boete moet betalen, lijkt me dat toch beter dan dat je de hele studie terug moet betalen.
Daar heb je ook gelijk in. En er hoort een goede aflossingsregeling bij, dat scheelt ook.quote:Op woensdag 12 september 2012 14:00 schreef Jivis het volgende:
[..]
Natuurlijk zou het mooi zijn als de overheid gratis geld blijft uitkeren aan studenten, maar dan steekt Nederland zich nog verder in de schulden. Ik vind het de beste oplossing in deze tijd van bezuinigingen.
Ik ben aan mijn deeltijd studie begonnen in het studiejaar 2007 / 2008. Geld dat voor mij dan ook?quote:Op woensdag 12 september 2012 13:07 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat je je voor die tijd al als (deeltijd)student hebt ingeschreven.
Dat zou goed kunnen. Je bent nu dus 6e jaars. Als jouw Universiteit zegt dat het reguliere deeltijdprogramma 2x zo lang duurt als het voltijdprogramma (2x3 jaar bachelor en 2x1 jaar master), en je bent nu zo'n beetje aan het einde van de Bachelor, dan lijkt het me dat de uitspraak ook op jou van toepassing is, ja.quote:Op woensdag 12 september 2012 15:59 schreef Morpheus2002 het volgende:
[..]
Ik ben aan mijn deeltijd studie begonnen in het studiejaar 2007 / 2008. Geld dat voor mij dan ook?
Dit klopt niet.quote:Op woensdag 12 september 2012 16:05 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat zou goed kunnen. Je bent nu dus 6e jaars. Als jouw Universiteit zegt dat het reguliere deeltijdprogramma 2x zo lang duurt als het voltijdprogramma (2x3 jaar bachelor en 2x1 jaar master), en je bent nu zo'n beetje aan het einde van de Bachelor, dan lijkt het me dat de uitspraak ook op jou van toepassing is, ja.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |