abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 september 2012 @ 23:56:19 #201
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_116485368
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 23:48 schreef Devz het volgende:

[..]

Schaf een paar nutteloze subsidies af en je bent er al.
Welke? :{w :{w
Lo que no se ve es lo que cuenta.
pi_116485851
quote:
2s.gif Op donderdag 6 september 2012 23:44 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Als de Langstudeerboete wordt afgeschaft, waar moet dan op bezuinigd worden? :{w :{w :{w
Bij de leraren in het onderwijs, natuurlijk. Die verdienen veel te veel en hebben de laatste jaren alleen maar betere arbeidsvoorwaarden en een hoop meer salaris gekregen. De bestuurders verdienen wel een bonus om met die... mensen om te gaan - dat wens je niemand toe. [/satire]

Dat is inderdaad de vraag, en eentje waarvoor nog wat extra moet worden gekeken. Als ik het me goed herinner was het zo dat er ook nog een korting op de universiteiten zat voor iets van 200-250 miljoen (zelfde pakket als de boete), dus rekenen we die erbij of niet? Het totaalpakket was ~400 miljoen maar de boete zelf is veel minder, dus. Zal wel een geval 'beetje hier, beetje daar' worden, waarschijnlijk binnen het onderwijs zelf - minder geld naar scholen bijvoorbeeld.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  vrijdag 7 september 2012 @ 00:27:04 #203
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_116486246
quote:
18s.gif Op vrijdag 7 september 2012 00:11 schreef Omentuva het volgende:

[..]
Dat is inderdaad de vraag, en eentje waarvoor nog wat extra moet worden gekeken. Als ik het me goed herinner was het zo dat er ook nog een korting op de universiteiten zat voor iets van 200-250 miljoen (zelfde pakket als de boete), dus rekenen we die erbij of niet? Het totaalpakket was ~400 miljoen maar de boete zelf is veel minder, dus. Zal wel een geval 'beetje hier, beetje daar' worden, waarschijnlijk binnen het onderwijs zelf - minder geld naar scholen bijvoorbeeld.
Zo makkelijk kom je er niet van af. Je moet de bezuiniging in 1 week ff regelen. Dit zei je namelijk eerder.

Eerder zei je dit:
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 22:22 schreef Omentuva het volgende:
Om even terug on-topic te gaan: Ik vind het echt zo treurig dat ik bijna moet lachen m.b.t. hoe de partijen hier mee om zijn gegaan. Er is een meerderheid tegen dit hele verhaal, en dan kunnen ze het niet eens worden over HOE de boel moet worden afgeschaft...
Die kortingen van de uni's zijn al ergens voor besteed, dus dat gaat niet. Dus nogmaals: zeg jij even in 1 week waar je die bezuinigingen vandaan haalt als de Langstudeerboete niet doorgaat.
Lo que no se ve es lo que cuenta.
pi_116487374
quote:
2s.gif Op vrijdag 7 september 2012 00:27 schreef RobertoCarlos het volgende:
Die kortingen van de uni's zijn al ergens voor besteed, dus dat gaat niet. Dus nogmaals: zeg jij even in 1 week waar je die bezuinigingen vandaan haalt als de Langstudeerboete niet doorgaat.
Zal ik dan maar op de 14e (of 13e) antwoord geven? Je formuleert het wel zo. :{w Matig.

Je zit dan met een gat van circa 175 miljoen in je budget - ervanuitgaande dat je de kortingen op de universiteiten houdt. Dit is uitgaande van ongeveer 57k betalende langstudeerders - ik denk zelf dat dit de boel overschat, maar dat dreigt off-topic te gaan. Ik verwees ook hiernaar met mijn 'extra kijken' opmerking - dat de boete twee maatregelen in één is en dat je dus goed moet kijken welk gedeelte je wel afschaft en welk niet, als je maar een deel ervan wil afschaffen in verband met de financiën.

Korte termijn? Ik heb, in tegenstelling tot politiek Den Haag, te weinig kennis om meteen een onderwerp te kiezen om op te bezuinigen. Als je toch geïnteresseerd bent in snappy soundbites en one-liners, niet gehinderd door enige vorm van kennis (oh, hoe zeer ik hier een aantal onderwijswoordvoerders in herken): haal eens geld weg bij de JSF / de zorg / de gemeenten / ontwikkelingsamenwerking / [pet peeve van politieke voorkeur].

Want zo is het waarschijnlijk wel gegaan. Voor mijn part haal je 't geld nu uit het vertragen van het verlengen van de A4 en zorg je in het aankomende jaar - wanneer er meer tijd is - voor een structurele oplossing.

Je zou eens dit kunnen doen: Ga eens de %$#^ uitzoeken waar al het geld in PO/VO blijft. VO gelden zijn tussen 1998 en 2011 ca 110 % omhoog gegaan, PO 90 %. Wat ziet Nederland er van terug? Betere leraren? Lastig te meten, gezien de hoeveelheid geklaag gok ik van niet. Kleinere klassen? Niets over gehoord, hoewel dat wel een duur geintje is (gebouwen én meer leraren). Betere salarissen leraren? Ik mis een paar procentjes, en dat gaat ook voorbij aan een aantal demografische veranderingen binnen het onderwijs. Vertelt u het mij maar waar dat geld blijft - ik heb geen idee en de overheid heeft het uitbesteed aan de scholen zelf. Er klopt iets niet in dit plaatje enzovoort.

Of, als je dan toch nog een soundbite wilt hebben: Verhoog de vennootschapsbelasting met een fractie van een procent (.25 % bijvoorbeeld) op het hoge tarief. Zoals gezegd, though: Niet gehinderd door enige kennis - behalve dan even een snelle blik op wiki (I know, I know)...
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_116490633
Over ongeveer een kwartier zal meneer Zijlstra zich onder de FOK!kers begeven!

4.gif Stel hier je vragen aan Halbe Zijlstra van de VVD 4.gif

Ja doei.
  vrijdag 7 september 2012 @ 10:04:56 #206
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_116490666
Ik ben benieuwd!
All she wants and needs is just a little taste..
pi_116490674
Ik ook! :o
Ja doei.
  vrijdag 7 september 2012 @ 10:06:38 #208
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_116490704
Echt leuk dat dit gedaan wordt!
All she wants and needs is just a little taste..
pi_116491923
quote:
Een sociaal leenstelsel moet eerst wettelijk geregeld worden en dat duurt twee jaar. Studenten die aan een studie beginnen per september 2014 zullen dan met een sociaal leenstelsel te maken krijgen en niet meer met de langstudeermaatregel. Studenten die voor 1 september 2014 met een studie zijn begonnen blijven onder de langstudeermaatrgel vallen en krijgen niet te maken met een sociaal leenstelsel. Als een student geneeskunde bijvoorbeeld op 1 september 2013 begint met de studie, dan heeft hij 3 jaar bachelor en 1 jaar uitloop, daarna 3 jaar master en 1 jaar uitloop en valt hij in het negende jaar (2022) onder het verhoogde collegegeld vanwege de langstudeermaatregel.
uff.. doei spaarrekening ;(
pi_116492319
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:06 schreef Luxuria het volgende:
Echt leuk dat dit gedaan wordt!
Ja hè? O+ en het gaat ook echt zó goed! _O_ mooie kritische vragen en niet al te veel gezeik (maar dat is gewoon allemaal netjes weggehaald). O+ FOK! O+
Ja doei.
pi_116493000
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 19:32 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Het grootste probleem ligt niet bij de leraren maar bij de jongeren zelf als je het mij vraagt. Vandaag ook weer op FOK! iemand die doodleuk postte dat het hem geen flikker kon schelen hoe hij dingen opschreef, zolang we maar begrepen wat hij bedoelde. Deze houding zie je helaas steeds vaker voorkomen: autocorrect maakt mensen ook nog eens lui terwijl het besef dat zo'n autocorrect niet perfect is ook nog ontbreekt. Zonde.
Ik ben het niet helemaal met je eens.
Natuurlijk kan de leraar Nederlands er maar beperkt iets aan doen wat leerlingen buiten zijn les doen. Het probleem is dat leerlingen ook tijdens zijn les niet in staat zijn om bijvoorbeeld werkwoorden te vervoegen en dat die leraren dan maar per 3 fouten een punt aftrekken in plaats van per fout. Dat valt de leraren Nederlands wel te verwijten. Zij moeten consequent zware onvoldoendes geven zolang de leerlingen hier niet in slagen, ook als dat inhoudt dat de helft van de leerlingen het jaar over moet doen. Dat veroorzaakt tijdelijk wat ellende maar als gevolg van die ellende worden wel die maatregelen genomen die vereist zijn. Zo'n maatregel zou kunnen zijn dat er een hartig woordje gesproken wordt met de leraren van de lagere scholen waar die leerlingen vandaan komen en dat er een toelatingstoets wordt ingevoerd voor het HAVO en het VWO omdat blijkt dat er niet vertrouwd kan worden op de kwaliteit van die lagere scholen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_116493147
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 11:06 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Ja hè? O+ en het gaat ook echt zó goed! _O_ mooie kritische vragen en niet al te veel gezeik (maar dat is gewoon allemaal netjes weggehaald). O+ FOK! O+
Ik vind het jammer dat hij de resterende vragen niet beantwoordt. Dat kan hij nu niet doen maar hij zou het wel in wat vrije uurtjes kunnen doen een dezer dagen.
#NoDAPL
pi_116493248
quote:
2s.gif Op donderdag 6 september 2012 23:44 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Als de Langstudeerboete wordt afgeschaft, waar moet dan op bezuinigd worden? :{w :{w :{w
HRA voor hypotheken boven 3 ton of zo iets. D'uh.
Dat levert vele miljarden Euro's per jaar op in plaats van hooguit een paar honderd miljoen Euro.
#NoDAPL
  vrijdag 7 september 2012 @ 17:45:13 #214
308842 BradleyQ
de kleine generaal
pi_116505873
Ik las hier ergens dat het 4 tot 6 weken duurt totdat je collegegeldkrediet-aanvraag is verwerkt, |:(
klopt dit en zo ja is er een manier om die bureaucraten tot extra snelheid aan te sporen?
pi_116506756
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 17:45 schreef BradleyQ het volgende:
Ik las hier ergens dat het 4 tot 6 weken duurt totdat je collegegeldkrediet-aanvraag is verwerkt, |:(
klopt dit en zo ja is er een manier om die bureaucraten tot extra snelheid aan te sporen?
Je moet het toch voor de eerste van de maand aanvragen voor welke maand je het als eerste wilt ontvangen?

Krijg je hem overigens in één keer? Of krijg je hem in termijnen?
Aids.
pi_116506940
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 17:45 schreef BradleyQ het volgende:
klopt! en manier.. nope.. lief vragen als je ze spreekt misschien :')

Van de week werd mij verteld dat als je nog wel recht hebt op studiefinanciering de boete in termijnen geleend wordt en anders in 1 keer. Maar daarover is nog een hoop onduidelijkheid helaas ook bij de duo zoals je hierboven in andere reacties wel kan lezen.
pi_116506990
Hoe zit het eigenlijk met de ov-studentenkaart? Heb nu binnen 4 jaar, dus nominaal, een hbo opleiding behaald. Nu ben ik bezig met een 1 jarig master, maar stel ik heb daarboven nog een half jaar uitloop. Is dan mijn ov na 1 jaar niet meer geldig? Dan heb ik nog geen langstudeerboete maar mag ik wel enorm veel geld extra gaan betalen voor gebruik van OV (verkapte boete dan).
pi_116507006
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 11:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik vind het jammer dat hij de resterende vragen niet beantwoordt. Dat kan hij nu niet doen maar hij zou het wel in wat vrije uurtjes kunnen doen een dezer dagen.
Zie de posts van Re in de topics: vragen die niet beantwoord zijn worden gemaild en in de loop van de week nog beantwoord.
Ja doei.
  vrijdag 7 september 2012 @ 18:57:52 #219
308842 BradleyQ
de kleine generaal
pi_116508132
quote:
17s.gif Op vrijdag 7 september 2012 18:16 schreef Mss het volgende:

[..]

Je moet het toch voor de eerste van de maand aanvragen voor welke maand je het als eerste wilt ontvangen?

Krijg je hem overigens in één keer? Of krijg je hem in termijnen?
Ik heb het op de 31e aangevraagd :')
Maar volgens de berichten hier zou ik pas in oktober de eerste termijn uitbetaald krijgen. :?
-edit-

[ Bericht 8% gewijzigd door BradleyQ op 08-09-2012 00:36:52 ]
pi_116536747
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 september 2012 18:23 schreef xminator het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met de ov-studentenkaart? Heb nu binnen 4 jaar, dus nominaal, een hbo opleiding behaald. Nu ben ik bezig met een 1 jarig master, maar stel ik heb daarboven nog een half jaar uitloop. Is dan mijn ov na 1 jaar niet meer geldig? Dan heb ik nog geen langstudeerboete maar mag ik wel enorm veel geld extra gaan betalen voor gebruik van OV (verkapte boete dan).
Je OV is dan inderdaad niet meer geldig, deze mag je nu nog maar 5 jaar gebruiken.
Ooh your dream, here on the water. Warm the sand, the seagulls calling. Kissed by kindness
You gave me thiss, your fire becomes a kiss.
pi_116539953
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 september 2012 16:31 schreef Mrjolyn_ het volgende:

[..]

Je OV is dan inderdaad niet meer geldig, deze mag je nu nog maar 5 jaar gebruiken.
Maar ik zag wel ergens staan dat je nog een jaar extra krijgt als je een master gaat volgen? Ik doe nu een premaster (met OV) en heb dan vijf jaar vrij reizen. Die premaster wordt echter officieel gezien als extra Bachelor jaar (als ik het verneuk zit ik dus ook met een langstudeerboete).

Mocht ik dus gewoon mijn premaster halen en me inschrijven voor mijn eenjarige master, dan heb ik toch nog een jaar recht op OV?
Amen.
pi_116540274
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 september 2012 18:38 schreef Jivis het volgende:

[..]

Maar ik zag wel ergens staan dat je nog een jaar extra krijgt als je een master gaat volgen? Ik doe nu een premaster (met OV) en heb dan vijf jaar vrij reizen. Die premaster wordt echter officieel gezien als extra Bachelor jaar (als ik het verneuk zit ik dus ook met een langstudeerboete).

Mocht ik dus gewoon mijn premaster halen en me inschrijven voor mijn eenjarige master, dan heb ik toch nog een jaar recht op OV?
Nope, OV krijg je alleen nog nominaal (als je prestatiebeurs ontvangt) + 1 jaar (leenfase)
pi_116540305
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 18:51 schreef cikolata het volgende:

[..]

Nope, OV krijg je alleen nog nominaal + 1 jaar
Godverdomme :r.
Amen.
pi_116540713
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 september 2012 18:38 schreef Jivis het volgende:

[..]

Nop,
pi_116549319
Ik vraag me al een tijd af wie van alle mensen die de vorige keer bij de PS-verkiezingen op de VVD of het CDA stemden nu klagen over de negatieve gevolgen van het coalitiebeleid die zij nu ondervinden. Idem voor hen die twee jaar geleden op de VVD stemden? Mensen die de afgelopen twee jaar op de VVD of het CDA stemden hebben m.i. geen recht van klagen.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')