Ja. Discussie vind ik prima maar ik wil discussie erover 'visueel scheiden' van de overschat/onderschat bijdrage zelf.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 19:11 schreef RobinOok het volgende:
Onderschat: Witte peper. <= Oneens! Ik heb een tijdje terug zelfs besloten het gewoon nooit meer te gebruiken, ook al staat het in recepten, ik vind alle andere kleuren altijd lekkerder.
Overschat: Buffelmozzarella <= Eens
Onderschat: uit eten in de UK <= Oneens
Overschat: uit eten in Frankrijk. <= Beetje mee eens
Onderschat: (gekookte) aardappelen <= Eens
Overschat: sushi <= Eens
PS. Ik snap de spelregels van het topic niet. Ben ik nu in overtreding of niet?![]()
Je maakt het onderscheid in ieder geval. Ik kom best vaak ergens waar mensen dan een pepermolen hebben voor de zwarte peper, en dan een busje voor de witte peper. Ik denk maal die dan ook even vers want die is nog veel geuriger. Als iemand helemaal geen witte peper in huis heeft houdt die er misschien gewoon niet van, daar zal ik het in vervolg aan denken.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 19:11 schreef RobinOok het volgende:
Onderschat: Witte peper. <= Oneens! Ik heb een tijdje terug zelfs besloten het gewoon nooit meer te gebruiken, ook al staat het in recepten, ik vind alle andere kleuren altijd lekkerder.
Dat geloof ik wel, ik moest een tijd terug even snel een flesje meenemen en toen heb ik voor een paar euro een Duitse rooie bij de Hema gescoord. Die was heel erg lekker. De wijninkoop van de Hema staat goed bekend en veel vraag naar Duitse rooie wijn zal er niet zijn, dus dan denk ik die is vast erg preiswert. En dat bleek het geval.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 20:51 schreef highender het volgende:
Onderschat:
Duitse rode wijn, zoals deze, althans je komt ze nauwelijks tegen op de wijnkaarten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ok stelletje hokboeren
Ik geloof het meteen, maar het lijkt me wel lastiger zoeken.quote:
Nee hoor, alles van CUL, als je pannen overschat vindt moet je dat vooral hier neerzetten. Er zijn alleen regels over de opmaak, zodat het lekker overzichtelijk scrollt.quote:Of gaat dit topic alleen over ingrediënten voor in voedsel?
quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 22:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[ afbeelding ]
Onderschat: duralex glazen om wijn uit te drinken
[ afbeelding ]
overschat : chique en dure wijnglazen.
Truffel vind ik toch moeilijk te overschatten, in geld misschien, maar de smaak is uniek en lekker, ben blij dat het bestaat.quote:Op zondag 19 augustus 2012 03:20 schreef Hagelkaas het volgende:
Onderschat: Rundersucade
Overschat: Kaviaar, truffel, ossenhaas
Dat is toch een beetje inherent aan het woord "overschatten", er teveel waarde aan hechten. Het makkelijkste is waarde uit te drukken in geld of anders in superlatieven. Ik denk wel dat Hagelkaas gelijk heeft. Als truffel op ieder veldje in Europa zou groeien zou het helemaal nooit zo hoog aangeschrven worden. Sterker nog, ik kan me zo voorstellen dat culisnobs er hun neus voor op zouden halen wegens de allesoverheersende, onsubtiele smaak en geur.quote:Op zondag 19 augustus 2012 04:40 schreef highender het volgende:
[..]
Truffel vind ik toch moeilijk te overschatten, in geld misschien
Heb je het nu over truffelolie?quote:Op zondag 19 augustus 2012 11:11 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Dat is toch een beetje inherent aan het woord "overschatten", er teveel waarde aan hechten. Het makkelijkste is waarde uit te drukken in geld of anders in superlatieven. Ik denk wel dat Hagelkaas gelijk heeft. Als truffel op ieder veldje in Europa zou groeien zou het helemaal nooit zo hoog aangeschrven worden. Sterker nog, ik kan me zo voorstellen dat culisnobs er hun neus voor op zouden halen wegens de allesoverheersende, onsubtiele smaak en geur.
Je beschrijving lijkt vooral op truffelolie, niet op truffels.quote:Op zondag 19 augustus 2012 11:35 schreef RobinOok het volgende:
Nee, truffelolie? Groeit dat op veldjes dan?
Ik zou eerder zeggen:quote:Op zondag 19 augustus 2012 12:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Onderschat: aardappels
Overschat: rijst
Ik wel, vooral dat veevoer zilvervliesrijstquote:Op zondag 19 augustus 2012 12:18 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ik zou eerder zeggen:
Onderschat: aardappels
Overschat: pasta
Want dat mensen hun neus ophalen voor aardappels zie ik wel en dat ze pasta de hemel in prijzen ook, maar dan mensen jubelen over rijst? Nee, die ken ik niet.
Inderdaad zeg. Af en toe een blaadje ijsbergsla voor de dorst gaat nog wel, maar wat weinig smaak in verhouding.quote:
Daar kan ik me dan weer niks bij voorstellen.quote:Overschat: uien
Ik vind het wel meevallen eigenlijk, ik heb de indruk dat bij overschat veel dingen staan waar mensen nogal eens hoog van opgeven, en bij onderschat dingen die een beetje in de vergetelheid zitten. Maar het gaat wel over eten dus zit persoonlijke smaak er ook in.quote:Op zondag 19 augustus 2012 13:35 schreef RobinOok het volgende:
Ik krijg steeds meer de indruk dat mensen eerder bedoelen:
vind ik wel lekker/leuk
vind ik niet lekker/leuk
Ook gezien de eerdere reacties in andere topics....
Onderschat : (speciaal) bier bij het etenquote:
Dat klopt, geld moet een objectieve waarde weergeven. Echt duur is truffel nou ook weer niet, als ingrediënt heb je er maar weinig van nodig, het is 'slechts' een smaakmaker. Variatie in smaak vind ik erg belangrijk, het is enkel pech hebben dat het zeldzaam is. Ik waardeer het dus niet in geld maar of ik er al dan niet vrolijk van wordt. In die zin vind ik de door Hagelkaas genoemde kaviaar bijvoorbeeld wel zwaar overgewaardeerd, als het er opeens niet meer zou zijn dan zou ik niets missen.quote:Op zondag 19 augustus 2012 11:11 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Dat is toch een beetje inherent aan het woord "overschatten", er teveel waarde aan hechten. Het makkelijkste is waarde uit te drukken in geld of anders in superlatieven. Ik denk wel dat Hagelkaas gelijk heeft. Als truffel op ieder veldje in Europa zou groeien zou het helemaal nooit zo hoog aangeschrven worden. Sterker nog, ik kan me zo voorstellen dat culisnobs er hun neus voor op zouden halen wegens de allesoverheersende, onsubtiele smaak en geur.
Snapte tot een jaar of 4 geleden kaviaar ook niet, toen at ik Iraanse grijze kaviaar, munch, wat was dat lekker.quote:Op zondag 19 augustus 2012 16:20 schreef highender het volgende:
. In die zin vind ik de door Hagelkaas genoemde kaviaar bijvoorbeeld wel zwaar overgewaardeerd, als het er opeens niet meer zou zijn dan zou ik niets missen.
Truffel lijkt me nou echt zoiets wat op het platteland begint, bij mensen die ruiken en proeven en zich weinig aantrekken van faam. Later wordt dat dan natuurlijk een kwestie van geld en schaarste, dat heeft zijn eigen aantrekkingskracht op mensen met geld. Maar ik denk dat er wel meer groeit en bloeit wat zeldzaam en moeilijk te vinden is, maar gewoon niet veel smaak heeft. Dan doet die schaarste ook niks.quote:Op zondag 19 augustus 2012 16:20 schreef highender het volgende:
[..]
Dat klopt, geld moet een objectieve waarde weergeven. Echt duur is truffel nou ook weer niet, als ingrediënt heb je er maar weinig van nodig, het is 'slechts' een smaakmaker. Variatie in smaak vind ik erg belangrijk, het is enkel pech hebben dat het zeldzaam is. Ik waardeer het dus niet in geld maar of ik er al dan niet vrolijk van wordt. In die zin vind ik de door Hagelkaas genoemde kaviaar bijvoorbeeld wel zwaar overgewaardeerd, als het er opeens niet meer zou zijn dan zou ik niets missen.
dit, zelfs na het volgende argument:quote:Op zondag 19 augustus 2012 13:35 schreef RobinOok het volgende:
Ik krijg steeds meer de indruk dat mensen eerder bedoelen:
vind ik wel lekker/leuk
vind ik niet lekker/leuk
Duitse wijnen vind ik over het algemeen niet lekker maar ontken niet dat er parels tussen zitten, om dit nou onderschat te noemenquote:Op zondag 19 augustus 2012 15:39 schreef Weltschmerz het volgende:
Maar het gaat wel over eten dus zit persoonlijke smaak er ook in.
Nja, je hebt buffelmozarella en buffelmozarella. Die zakjes van de AH zijn alsnog enorm slecht.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 18:00 schreef Weltschmerz het volgende:
Onderschat: Witte peper
Overschat: Buffelmozzarella
quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 21:18 schreef padlarf het volgende:
Onderschat: blended whisky
Overschat: Bacardi
Of gaat dit topic alleen over ingrediënten voor in voedsel?Van de wisky is heel erg waar. En ja de meest gore whisky zijn blends, maar er zijn ook heel veel smerige single malts voor 50 euro...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat in ieder geval niet mijn bedoeling was is dat je alleen maar onderbouwde verhalen krijgt die je helemaal moet lezen om te zien om welke onder en overschatte dingen het gaat. Als iemand vegaballetjes zus en zo overschat vindt, prima, maar daar dan niet eerste een hele lap tekst voor hoeven lezen om tot die ontdekking te komen.quote:Op zondag 19 augustus 2012 20:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik wil het er best bijschrijven waarom ik zaken over, dan wel onderschat vindt, maar dacht dat dit niet de bedoeling was.
Vast wel, het punt is dat ook goede buffelmozarella overschat is.quote:Op zondag 19 augustus 2012 21:05 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Nja, je hebt buffelmozarella en buffelmozarella. Die zakjes van de AH zijn alsnog enorm slecht.
Zo oneens. Een echt goede caprese, met de juiste mozarella, olijfolie verse basilicum en rijpe tomaten is echt een genot. En die kaas is daarin echt een belangrijke factor. Alleen de olijfolie vind ik nog belangrijker.quote:Op zondag 19 augustus 2012 21:25 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Vast wel, het punt is dat ook goede buffelmozarella overschat is.
Dat bedoel ik, Thanks Pietquote:Op zondag 19 augustus 2012 11:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je beschrijving lijkt vooral op truffelolie, niet op truffels.
Eens!quote:Op zondag 19 augustus 2012 21:13 schreef Spanky78 het volgende:
Onderschat Simpele boerengerechten uit doverse landen
Overschat Zogenaamd ingewikkelde recepten (zoveel mogelijk ingredienten, smaken, structuren gebruiken en dan hopen dat het lekker lijkt)
Toelichting in een spoiler, wat vind je daar van?quote:Op zondag 19 augustus 2012 21:20 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wat in ieder geval niet mijn bedoeling was is dat je alleen maar onderbouwde verhalen krijgt die je helemaal moet lezen om te zien om welke onder en overschatte dingen het gaat. Als iemand vegaballetjes zus en zo overschat vindt, prima, maar daar dan niet eerste een hele lap tekst voor hoeven lezen om tot die ontdekking te komen.
Ik wil een topic waarin je in een oogopslag de onderschatte en overschatte dingen ziet en je er zo doorheen scrollt, dat leek me leuker voor iedereen. Daar ging het me om. Als je de toelichting zo kunt neerzetten dat het zo overzichtelijk blijft dan kan het prima, als je iemand wil quoten ook allemaal ok.
Ja, je mag gerust je eigen associaties en ervaringen hebben bij mijn woorden, maar ik geloof niet dat ik ooit truffelolie in handen of op mijn bord heb gehad, dus ik heb het echt heus gewoon over truffels.quote:
Ik baseer mijn mening als het over smaak gaat liever op mijn eigen ervaring dan op een tv-programma, en dat had ik van jou ook wel verwacht.quote:Op zondag 19 augustus 2012 22:45 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ja, je mag gerust je eigen associaties en ervaringen hebben bij mijn woorden, maar ik geloof niet dat ik ooit truffelolie in handen of op mijn bord heb gehad, dus ik heb het echt heus gewoon over truffels.
Maar goed, zoiets geldt ook voor bertollisauzen, dat schijnt ook iets te zijn waar ik over praat terwijl ik werkelijk nog nooit zoiets gegeten heb. Het zal allemaal wel.....
Lijk me ook een goed idee. Maar het topic is er niet alleen voor mij, het ging er mij om dat het idee niet meteen verzandde in hele alinea's, dan zien nieuwe bezoekers ook niet wat wel de bedoeling is. Ik ben wel een regelneuker maar geen dictator.quote:Op zondag 19 augustus 2012 22:41 schreef padlarf het volgende:
[..]
Toelichting in een spoiler, wat vind je daar van?
Ik zou er niet een willen eten met gedroogde basilicum, laatste hete persing olijfolie en onrijpe tomaten in ieder geval. Het stel verder ook niks voor behalve goede ingredienten. Maar de mozarella maakt juist het minste uit. Er zit gewoon nauwelijks smaak aan, dus ook nauwelijks buffelsmaak. Verder vind ik het lekker op de pizza, maar dat maakt dus ook helemaal geen reet uit van wat voor rund het komt.quote:Op zondag 19 augustus 2012 21:28 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Zo oneens. Een echt goede caprese, met de juiste mozarella, olijfolie verse basilicum en rijpe tomaten is echt een genot. En die kaas is daarin echt een belangrijke factor. Alleen de olijfolie vind ik nog belangrijker.
Je opmerking over Bertollisauzen interpreteerde ik waarschijnlijk niet zoals de bedoeling was, aan wie dat ligt kunnen we over discussiëren maar dat lijkt me niet zo zinvol.quote:Op zondag 19 augustus 2012 23:13 schreef RobinOok het volgende:
Ja, duhuh, daarom zeg ik: ik heb het over truffels, niet over truffelolie!
Godsodeju zeg.
Aldus de altijd eeuwig grote onbegrepen Robin.quote:Op zondag 19 augustus 2012 23:21 schreef RobinOok het volgende:
Okay, ik lees het nu 3 keer terug en snap nog niet helemaal hoe je mijn woorden anders zou kunnen interpreteren, maar goed, het zij zo. Blijkbaar, dus, en, want. Klaar.
Mwoah, als je een malt voor 50 euro koopt, en je vindt hem niet lekker, dan ligt dat toch vooral aan jezelf. Dat gezegd hebbende zijn er inderdaad een aantal blends die ik liever heb dan een stuk duurdere single malt.quote:Op zondag 19 augustus 2012 21:10 schreef debeterebob het volgende:
[..]
Van de wisky is heel erg waar. En ja de meest gore whisky zijn blends, maar er zijn ook heel veel smerige single malts voor 50 euro...
Onderschat: etikettenquote:Op zaterdag 18 augustus 2012 22:10 schreef The_Hives het volgende:
de meeste etiketten waaronder de glazen zijn sowieso overschat
Eensch.quote:Op maandag 20 augustus 2012 10:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Onderschat: Weinig ingrediënten gebruiken
Overschat: Veel ingrediënten gebruiken
quote:Op maandag 20 augustus 2012 10:26 schreef Kopiko het volgende:
[..]
Onderschat: etiketten
Overschat: etiquette
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
Das flauwquote:Op maandag 20 augustus 2012 07:28 schreef RobinOok het volgende:
Onderschat complex bereid eten
Overschat eenvoudig eten
Hoe kan dat nou? Dankzij Albert Heijn en Allerhande kookt niemand nog met meer dan 5 ingredienten tegelijk. Dat moet je toch geweldig vinden? Eenvoudiger kan niet!quote:
Hoe lang is het nu geleden?quote:Op maandag 20 augustus 2012 18:55 schreef RobinOok het volgende:
Het lijkt wel of er 2 werelden bestaan he? Misschien moeten we ruilen!!![]()
Ik zou willen dat ik meer mensen kende die complexiteit in eten waarderen.
Dat gezanik over de beste prei of het ubergeweldigste karbonaadje komt mij mijn neus uit. Of laat ik het anders zeggen, ik word er erg obstinaat van.
De Allerhande is stiekem wel een zegen als je betaalbaar wil kopen, zonder een enorme opslag te hebben.quote:Op maandag 20 augustus 2012 18:57 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Hoe kan dat nou? Dankzij Albert Heijn en Allerhande kookt niemand nog met meer dan 5 ingredienten tegelijk. Dat moet je toch geweldig vinden? Eenvoudiger kan niet!
Verschil in soorten prei draagt níiet bij aan complexiteit?quote:Op maandag 20 augustus 2012 18:55 schreef RobinOok het volgende:
Dat gezanik over de beste prei of het ubergeweldigste karbonaadje komt mij mijn neus uit. Of laat ik het anders zeggen, ik word er erg obstinaat van.
Waarom moest je dat leren dan?quote:Op maandag 20 augustus 2012 21:16 schreef Spanky78 het volgende:
Guttegut, gaan we weer.
Ik kan trouwens erg genieten van complex eten. Maar alleen als de complexiteit echt iets toevoegt aan de smaak. En dat is nog wel eens het probleem. Dan wordt er alleen moeilijk gedaan om het moeilijk doen. Net als chefkoks die zo nodig al hun techniekjes moeten laten zien, maar de smaak vergeten. Dat bedoelde ik met overschat en onderschat.
Overigens Weltschmerz, ik vind de juiste mozarella echt de kers op de spreekwoordelijke taart bij echt goede caprese, dan geeft de mozarella veel meer diepte aan de smaak dan 'gewone' mozarella. Ik heb het dan over echt verse mozarella. heb een tijdje in italie gewoond, waar ik wel de verschillen heb leren proeven..
Misschien verschilt de invalshoek hier een beetje. Als ik voor mijzelf spreek, dan ben ik het eens met 'complex = overschat' omdat ik dat associeer met mensen die gewoon zoveel mogelijk dingen die an sich lekker zijn bij elkaar gooien met het idee dat het daar beter van wordt. Terwijl zo'n gerecht vaak lekkerder is met een paar ingrediënten minder, een beter uitgekiende balans van de ingrediënten die er wèl in zitten, en, minstens zo belangrijk maar door de gemiddelde thuiskok te vaak over het hoofd gezien: correcte bereiding. Er zit bijv. een wereld van verschil tussen de smaak van een op laag vuur gesmoorde venkel en een op hoog vuur gebakken, gecarameliseerde venkel.quote:Op maandag 20 augustus 2012 18:55 schreef RobinOok het volgende:
Hm, ja, dat zie ik ook wel voor me, alleen niet dat iemand dat "hoog schat" en het eten dus wordt overschat. ;-)quote:Op maandag 20 augustus 2012 22:21 schreef cinnamon_M het volgende:
[..]
omdat ik dat associeer met mensen die gewoon zoveel mogelijk dingen die an sich lekker zijn bij elkaar gooien met het idee dat het daar beter van wordt. Terwijl zo'n gerecht vaak lekkerder is met een paar ingrediënten minder, een beter uitgekiende balans van de ingrediënten die er wèl in zitten,
Tja, daar zit misschien wat in. Al heb ik wel vaker pretentieuze thuiskoks gezien die hun neus ophalen voor simpel en van alles bij elkaar gooien, en vinden dat simpel eten niet culinair kan zijn.quote:Op maandag 20 augustus 2012 22:26 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Hm, ja, dat zie ik ook wel voor me, alleen niet dat iemand dat "hoog schat" en het eten dus wordt overschat. ;-)
Ruk eten is en blijft ruk eten, of het nou simpel of ingewikkeld is.
Ik zag het, inmiddels ook op gereageerd. Of nouja, als aanleiding gebruikt voor het uiten van een frustratiequote:Op maandag 20 augustus 2012 22:30 schreef RobinOok het volgende:
ik had er nog wat bijgetikt. Sorry. :-)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
Nu ben ik het niet helemaal eens met je standpunt over kreeft, maar des te meer ben ik het met je eens over varken.quote:
quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 09:04 schreef Weltschmerz het volgende:
Overschat: Proeven
Onderschat: EtenJep bv Foie Gras moet gewoon een flinke plak zijn, niet een reepje.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
Ja, ook dat, maar vooral ook echt complexe gerechten, de tweede hap is nu eenmaal een andere smaaksensatie dan de eerste hap, de smaak komt pas ten volle tot mij in het proces van eten.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 14:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jep bv Foie Gras moet gewoon een flinke plak zijn, niet een reepje.
Dat kan ook wel, maar dan moet je a la carte bestellen en niet het degustationmenu nemen.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 15:25 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, ook dat, maar vooral ook echt complexe gerechten, de tweede hap is nu eenmaal een andere smaaksensatie dan de eerste hap, de smaak komt pas ten volle tot mij in het proces van eten.
Voor een vakman ligt dat natuurlijk anders, die moet meteen kunnen proeven, analyseren en oordelen. Maar dat is de norm natuurlijk niet voor wat je de gasten voorzet, die zijn er voor hun ontspanning, niet voor de inspanning van supergeconcentreerd proeven.
Ik hou op zich wel van menu's, vooral vanwege het wijnarrangement erbij, en volgens mij is het een beetje een trend om daar dan toch een paar gangen met een proeverij of een quintetje van het een of ander doorheen te doen. Hoeft van mij niet.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 15:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat kan ook wel, maar dan moet je a la carte bestellen en niet het degustationmenu nemen.
Een Degustationmenu is wat ander dan een normaal menu, het bestaat uitsluitend uit kleine geitjes die bedoeld zijn om je te laten proeven van veel of alle gerechten op de kaart. Ik vind dat persoonlijk erg lekker.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 15:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik hou op zich wel van menu's, vooral vanwege het wijnarrangement erbij, en volgens mij is het een beetje een trend om daar dan toch een paar gangen met een proeverij of een quintetje van het een of ander doorheen te doen. Hoeft van mij niet.
Kan ik me ook wel voorstellen, zoals er ook mensen zijn die graag wijnproeverijen doen en liever meer wijnen proeven dan minder wijnen 'relaxed' proeven. Voor mij is een glas wel het minimum om van een wijn te genieten. Bij de laatste slok denk ik ook anders over de wijn dan bij de eerste.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 16:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een Degustationmenu is wat ander dan een normaal menu, het bestaat uitsluitend uit kleine geitjes die bedoeld zijn om je te laten proeven van veel of alle gerechten op de kaart. Ik vind dat persoonlijk erg lekker.
Evebn zijdelings. Iemand wel eens harig varken gegeten? Mangalica porc uit hongarije, die hebben blonde krullen en ze claimen dat het geneeskrachtig is. ik heb zelden zulk lekker varkensvlees gehad overigensquote:Op dinsdag 21 augustus 2012 10:15 schreef Redcoon het volgende:
[..]
Nu ben ik het niet helemaal eens met je standpunt over kreeft, maar des te meer ben ik het met je eens over varken.
De varken krijgt te weinig eer, terwijl er juist zoveel lekkers van gemaakt kan worden.
Nja, ik at laatst 7 gangen in een sterrenrestaurant. En klein en groter, ik heb van vrijwel alles kunnen genieten. Een mooi wijnarrangement erbij geeft het wel een extra dimensie. Ookal was ik aan het eind half zat, wat een heerlijk voedsel. Gewoon vanwege de hoeveelheid gangen kan het niet te vee zijn. Juist als iet zo veel smaak heeft heb ik er minder van nodig, ben dan sneller verzadigd.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 16:11 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Kan ik me ook wel voorstellen, zoals er ook mensen zijn die graag wijnproeverijen doen en liever meer wijnen proeven dan minder wijnen 'relaxed' proeven. Voor mij is een glas wel het minimum om van een wijn te genieten. Bij de laatste slok denk ik ook anders over de wijn dan bij de eerste.
Heeft ook gewoon te maken met concentratievermogen en het leuk vinden om heel veel smaaksenstaties te verwerken te krijgen denk ik. Als je nou simpel eten hebt dan vind ik veel kleine hapjes ook lekker.
Duitse wijnen zijn inderdaad erg lekker. Mits deze niet te zoet zijnquote:Op zaterdag 18 augustus 2012 20:51 schreef highender het volgende:
Onderschat:
Duitse rode wijn, zoals deze, althans je komt ze nauwelijks tegen op de wijnkaarten.
Onderschat:
Rundertong.
Overschat:
Geen idee op dit moment.
Het is denk ik die concentratie die me niet zo aanspreekt. Ik kan best aardig proeven, maar ik heb het wel graag tijdens het eten, en daar zit nou eenmaal ook een element in van jezelf voeden. Soms heb ik wel eens een toekomstvisioen van eten proeven zoals wijnproevers, met een spuugbak ernaast. Dat zou ook niks voor mij zijn, doorslikken en je maag langzaam vullen hoort ook gewoon bij het genieten van smaken. Zodra mijn mond proeft verheugt de rest van mijn lichaam zich ook al op het eten en het verwacht wel een beetje voedingswaarde. Als je dan alleen maar heel veel smaaksensatie krijgt en zo goed als geen eetsensatie dan doet dat weer af aan de smaaksensatie. Dat gaat niet zozeer om de hoeveelheden maar om de tijd en het aantal happen dat je krijgt voor een smaakgeheel.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 21:31 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Nja, ik at laatst 7 gangen in een sterrenrestaurant. En klein en groter, ik heb van vrijwel alles kunnen genieten. Een mooi wijnarrangement erbij geeft het wel een extra dimensie. Ookal was ik aan het eind half zat, wat een heerlijk voedsel. Gewoon vanwege de hoeveelheid gangen kan het niet te vee zijn. Juist als iet zo veel smaak heeft heb ik er minder van nodig, ben dan sneller verzadigd.
Het is wel zo dat je waarneming wat verandert na herhaalde blootstelling, bij zakendiners drink ik uit elke glas maar een slok (decadent eh!) en dat is toch anders.
Wel een paar keer Eisbein gegeten met nog redelijk wat haren erop. Had niet het gevoel dat het echt superspul was. Dit was dan wel op een evenement dus is misschien niet een goede plek om kwaliteitsvlees te zoeken.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 21:25 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Evebn zijdelings. Iemand wel eens harig varken gegeten? Mangalica porc uit hongarije, die hebben blonde krullen en ze claimen dat het geneeskrachtig is. ik heb zelden zulk lekker varkensvlees gehad overigens
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.The love you take is equal to the love you make.
Overschat: Mc Donaldsquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 10:35 schreef Curiosity het volgende:
Overschat: friet bij Mc Donalds
Onderschat: friet in een sterren restaurant
???quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 11:51 schreef tech4u het volgende:
Overschat: bier
Onderschat: branston pickle
Volgens mij vindt iedereen peren lekkerder dan appels. Alleen appels zijn goedkoper/beter te verkrijgen/in de winkel al rijpquote:Op donderdag 23 augustus 2012 14:53 schreef golfer het volgende:
Onderschat: peren
Overschat: appels
dit over de o.a. compleet kromme vergelijkingen om bijvoorbeeld orgaanvlees en olijfolie met kreeft of varken te gaan vergelijken.
Bier: Wel lekker hoor maar de gemiddelde Nederlander drinkt er 90 liter per jaar van. Simplistisch van smaak en nauwelijks te onderscheiden van elkaar. Heb ik het over de standaard bieren.quote:
Pilsner bier bedoel je neem ik aan. Ik zal niet ontkennen dat het de diept en verfijning van speciaalbieren mist. Maar er zijn zeker kwaliteitsverschillen en eenvoud is niet per se minder. Veel van mijn leeftijdgenoten zijn ook veel meer wijn gaan drinken, maar ik vind het nog steeds heerlijk, ook bij het eten. Lekker fris, lekker bitter, lekker weinig alcohol.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 12:25 schreef tech4u het volgende:
[..]
Bier: Wel lekker hoor maar de gemiddelde Nederlander drinkt er 90 liter per jaar van. Simplistisch van smaak en nauwelijks te onderscheiden van elkaar. Heb ik het over de standaard bieren.
quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 12:25 schreef Probability het volgende:
[..]
Volgens mij vindt iedereen peren lekkerder dan appels. Alleen appels zijn goedkoper/beter te verkrijgen/in de winkel al rijp
Wie doet dat dan? Volgens mij gebruiken mensen dat omdat ze het makkelijk vinden, niet omdat ze het lekkerder of beter vinden dan een verse, zelfgemaakte saus.quote:
quote:
quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 12:25 schreef tech4u het volgende:
Branston pickle: Komt uit Engeland, soort van dikke bruine saus dat bestaat uit verschillende groentes en kruiden.
Naj, Mangalica is echt een apart ras varken, heeft echt blonde krullen. Is best bijzonder. Was in ieder geval zuperlekker.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 17:43 schreef Redcoon het volgende:
[..]
Wel een paar keer Eisbein gegeten met nog redelijk wat haren erop. Had niet het gevoel dat het echt superspul was. Dit was dan wel op een evenement dus is misschien niet een goede plek om kwaliteitsvlees te zoeken.
Saus uit een potje is er in gradaties. Tomatensaus uit een potje is lang niet zo slecht, sterker nog, vind maar eens tomaten waar je zelf echt goede saus van kan maken ipv die vieze waterbommen. Dus ik vind naturel pastasaus niet zo'n probleem, die durf ik best op een pizza te smeren ofzo. Zolang er maar geen vlees oid inzit, want dan wordt het al snel minder. Ivm de vieze bouillonpoeders enz die gebruitm worden.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 14:12 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Wie doet dat dan? Volgens mij gebruiken mensen dat omdat ze het makkelijk vinden, niet omdat ze het lekkerder of beter vinden dan een verse, zelfgemaakte saus.
Volgens mij is weer een gevalletje
vind ik niet zo lekker:
vind ik wel lekker:
Ik bedoelde te zeggen: het zijn 2 totaal verschillende dingen.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 12:25 schreef tech4u het volgende:
[..]
Bier: Wel lekker hoor maar de gemiddelde Nederlander drinkt er 90 liter per jaar van. Simplistisch van smaak en nauwelijks te onderscheiden van elkaar. Heb ik het over de standaard bieren.
Branston pickle: Komt uit Engeland, soort van dikke bruine saus dat bestaat uit verschillende groentes en kruiden. Heerlijk op een toastje met kaas. Heb het een aantal mensen laten proeven, maar die vinden het allemaal smerig.
Tomaten uit blik zijn een zegen buiten de hoogzomer.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 14:36 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Saus uit een potje is er in gradaties. Tomatensaus uit een potje is lang niet zo slecht, sterker nog, vind maar eens tomaten waar je zelf echt goede saus van kan maken ipv die vieze waterbommen. Dus ik vind naturel pastasaus niet zo'n probleem, die durf ik best op een pizza te smeren ofzo. Zolang er maar geen vlees oid inzit, want dan wordt het al snel minder. Ivm de vieze bouillonpoeders enz die gebruitm worden.
Witte saus en alles met veel smakversterkers erin vind ik niet zo lekker. Champignonsaus uit een potje is dramatisch.
Geloof niet dat de vegetarisch keuken onderschat wordt, het gros is gewoon bitter slecht klaargemaaktquote:Op zaterdag 25 augustus 2012 14:53 schreef GSbrder het volgende:
Overschat:alcohol.
Onderschat:vegetarische keuken.
carbonarasaus uit een potquote:Op zaterdag 25 augustus 2012 14:36 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Saus uit een potje is er in gradaties. Tomatensaus uit een potje is lang niet zo slecht, sterker nog, vind maar eens tomaten waar je zelf echt goede saus van kan maken ipv die vieze waterbommen. Dus ik vind naturel pastasaus niet zo'n probleem, die durf ik best op een pizza te smeren ofzo. Zolang er maar geen vlees oid inzit, want dan wordt het al snel minder. Ivm de vieze bouillonpoeders enz die gebruitm worden.
Witte saus en alles met veel smakversterkers erin vind ik niet zo lekker. Champignonsaus uit een potje is dramatisch.
treurig maar waar. Ik leg de tomaten ook altijd een week in het raamkozijn in de keuken. Na een week zijn ze vaak wel eetbaar. maar als het moet kun je ze daar nog 2 weken laten liggen...quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 14:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tomaten uit blik zijn een zegen buiten de hoogzomer.
Verder is het schokkend te zien dat zelfs nu, in Augustus, de tomaten bij de AH (was daar vrijdag) zeer onrijp zijn. Zelfs onder de speciale beter er uit zien dan ze zijn lampen van de groenteafdeling zagen ze er niet uit.
Ik koop trouwens mijn tomaten in vooruit en leg ze op een zuidelijke vensterbank om na te rijpen, wat tomaten gelukkig erg goed doen
Erg is dat ja. Zetmeel met wwat zout, bouillon, melkeiwit en dan nog wat verdwaalde stukje spek en kaaspoeder blurgh.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 14:54 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
carbonarasaus uit een pot
Er is goeie, had een tijdje terug een prima smakende tomatensaus uit de bio winkel, maar er is ook bagger, gemaakt van tomatenpuree met suiker erbij om de zure smaak te verbergenquote:Op zaterdag 25 augustus 2012 14:59 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Erg is dat ja. Zetmeel met wwat zout, bouillon, melkeiwit en dan nog wat verdwaalde stukje spek en kaaspoeder blurgh.
naturlel tomatensaus is daarentegen gemaakt van de juiste tomaten en meestal prima van smaak. Hoe meer naturel hoe beter, wat kriuiden erbij is prima, maar meer niet.
Branston Pickle! Dat is toch geen saus? Dat is een pickle/relish, dat hoort uit een potje te komen, ook als je 't zelf maakt.quote:
Klopt idd weet daar alleen de Nederlandse naam niet voor.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 15:10 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Branston Pickle! Dat is toch geen saus? Dat is een pickle/relish, dat hoort uit een potje te komen, ook als je 't zelf maakt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 18:50 schreef tjoptjop het volgende:
Overschat: Biologisch, ambachtelijk, handgemaakt, "uit de streek", authentiek etc etcik ben het helemaal met je eens, vooral over biologisch.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mwah, ik hou zelf ook van een goed stukkie vlees, maar als je zonder vlees of vis niet verder komt dan een salade of een tofu-burger, dan ben je ook vrij inspiratieloosquote:Op zaterdag 25 augustus 2012 14:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geloof niet dat de vegetarisch keuken onderschat wordt, het gros is gewoon bitter slecht klaargemaakt
quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 18:50 schreef tjoptjop het volgende:
Overschat: Biologisch, ambachtelijk, handgemaakt, "uit de streek", authentiek etc etcVanzelfsprekend lekkerder en gezonder ook nog.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn website: Aziatische-ingrediënten.nl
Livar is biologisch, maar het is een merk. Biologisch zegt wat over hoe de beesten gehouden worden, niet zozeer over de kwaliteit van het vlees. Bij de groene weg verkopen ze dezelfde broodmagere varkensvleesjes zoals bij de AH maar ze zijn dan antroposofisch biologisch opgegroeit.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 20:40 schreef RobinOok het volgende:
Jij was toch fan van 't Livar varken? Of ben ik nou abuis?
Zit me rot te peinzen wat voor yuppenvarkens er nog meer zijn, maar hoofd werkt nog steeds niet mee.
Maar euh, livar is toch niet biologisch?
Met een smerige grondsmaak.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 20:52 schreef tjoptjop het volgende:
Mijn god, pangasius ja. Wat ziet iedereen toch in die vis ziet![]()
Vis voor vrouwen met pittig kort kapsel
In het laatje naast de fornuisvonkjesquote:Op zaterdag 25 augustus 2012 20:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb heeeeel veel zalmen gefileerd, meer dan ik me wens te herinneren, maar vleugels? Waar zitten de vleugels?
Worden in een waterpijp gerookt zeker?quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 20:53 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
In het laatje naast de fornuisvonkjes
nou wat leuk, ik hoop dat je eten minder flauw is dan je humor.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 20:47 schreef RobinOok het volgende:
Zalmvleugels, hahahahahahahahaha.
Ik zie het helemaal voor me, flapperend over de bodem van de bergbeek.![]()
Onzin. Dat is dan weer JOUW vooroordeel over mij. Ik ben in ieder geval voldoende geinteresseerd en geinformeerd om te weten dat livar niet biologisch is. Het is inderdaad een merk, een groepje varkensboeren dat hun varkens (van hetzelfde ras als dat bij de buren) op een prettigere wijze vetmest. Met meer ruimte en in minder korte tijd. Maar nogmaals, biologisch is het niet en daar ging het hier toevallig net even over. Niet of livar wel of niet lekkerder is.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 20:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
waar je desintresse en vooroordelen uit blijken.
Ik vind het wel lekkere vis hoor, lekker vers altijd, mooie structuur. Er zit niet zo heel veel smaak aan maar dat schijnt voor vis juist een kwaliteit te zijn.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 20:52 schreef tjoptjop het volgende:
Mijn god, pangasius ja. Wat ziet iedereen toch in die vis ziet![]()
Vis voor vrouwen met pittig kort kapsel
Helemaal mee eensch!quote:Op donderdag 23 augustus 2012 07:13 schreef Deshain het volgende:
Onderschat: Uitkomen voor je eigen mening tegenover culi-fanaten, zonder schaamte uitkomen voor je eigen smaak. Hier bedoel ik niet mee 'ik eet alleen wat ik ken en ik probeer niks'. Lekker belangrijk dat je niet 'voldoet' aan de standaard die sommig mensen menen te mogen bepalen.
Overschat: Lekker 'vinden' wat trendy/gangbaar is omdát mensen hier heel interessant over doen. Wijn met meer veren in de reet dan druiven in de fles kan én mag gewoon niet je smaak zijn. Je gezicht in de plooi houden en instemmend knikken en meebrallen over hoe exquis de smaken zijn is zo zonde.
Ze bestaan toch echt. Had er ook nog nooit van gehoord, is het niet net zo iets als haringruggetjes?quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 20:44 schreef Apuleius het volgende:
Overschat: pangasius
Onderschat: gerookte zalmvleugels
Zalmvleugels? Wat ze al niet verzinnen. In het rijtje: Zalmhaasjes, kipfilethaasjes, varkenshaasmedaillons.quote:Op zondag 26 augustus 2012 00:33 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Ze bestaan toch echt. Had er ook nog nooit van gehoord, is het niet net zo iets als haringruggetjes?
http://www.promofolder.nl/nl/winkels/makro/zalmvleugels-23339
Ik ben er meerdere malen pas achter gekomen dat het een draaidop was toen de kurkentrekker er al doorheen was gewerktquote:Op zondag 26 augustus 2012 00:30 schreef tjoptjop het volgende:
Toevallig net een wijntje opengetrokken
Overschat: kurk
Onderschat: draaidop
Al zie je tegenwoordig de draaidop meer en meer. Overigens alles beter dan die kurkentrekker verneukende plastic kurken
/49 is een paar deuren verderop.quote:Op zondag 26 augustus 2012 15:10 schreef Klaploper het volgende:
Overschat koken
Onderschat kant en klaar ah
Helaas zijn er veel te veel slechte Pizzaria's. Ken er slechts 2 hier in Duitsland die een echt goede pizza bakken (en dat is dus niet in zo een vorm). Eentje zit in Elten (Sugo) en eentje in Oberbayern, veel te ver om heen te rijden.quote:
Met die bruine boterham met kaas ben ik wel eens, en dan vooral grof volkoren brood van een uiteraard bekwame warme bakker met jong belegen boerenkaas met van die kleine belletjes erin. Dat is echt een traktatie vind ik.quote:Op zondag 26 augustus 2012 16:19 schreef RobinOok het volgende:
overschat: pizza
onderschat: bruine boterham met kaas
Hier in Amsterdam is de pizza tegenwoordig een behoorlijk hot item. De authentieke Italiaanse steenovenpizza is populairder dan ooit heb ik het idee. De Pizzabakkers en Da Portare Via zijn er het levende bewijs van: Geweldige pizza's maar relatief erg prijzig.quote:Op zondag 26 augustus 2012 16:52 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Met die bruine boterham met kaas ben ik wel eens, en dan vooral grof volkoren brood van een uiteraard bekwame warme bakker met jong belegen boerenkaas met van die kleine belletjes erin. Dat is echt een traktatie vind ik.
Met pizza ben ik het in zoverre met je eens dat het vrij beperkt is, en al dat gelul van 'dan moet je in Napels bij dat steegje zus linksaf en daar dan pizza zus en zo ...etc. ' lijkt me ook onzin, daarmee is het niet ineens culinair hoogstaand.
Maar wel ontzettend lekker. Het concept deugt gewoon, in al zijn beperktheid. De een is veel lekkerder dan de ander maar er zit hier een Egyptische shoarmaboer die je om 5 uur 's nachts een lekkere pizza voorzet. Niks buffelmozarella, een of andere strooikaas, maar wel plakjes tomaat bovenop de saus en dan kappertjes en ansjovis. Ook in een achterhoeks dorp wel eens prima pizza bij een Turk gehaald. Zo moeilijk is het niet, een goeie oven en geen rare dingen doen.
Donker brood met brokkelende oude kaasquote:
Flammkuchen zijn best lekker hoor.quote:Op zondag 26 augustus 2012 16:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Helaas zijn er veel te veel slechte Pizzaria's. Ken er slechts 2 hier in Duitsland die een echt goede pizza bakken (en dat is dus niet in zo een vorm). Eentje zit in Elten (Sugo) en eentje in Oberbayern, veel te ver om heen te rijden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 27 augustus 2012 16:44 schreef highender het volgende:
[..]
Flammkuchen zijn best lekker hoor.Maar geen Pizza'sSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
Mwah, een flammkuch is toch een Duitse variant op de pizza? Maar inderdaad, in Duitsland is het lastig een goede Italiaanse pizza te krijgen, alleen in de internationale hotels wil het nog wel eens lukken.quote:
Bami Goreng is ook geen Spaghetti, toch?quote:Op maandag 27 augustus 2012 17:03 schreef highender het volgende:
[..]
Mwah, een flammkuch is toch een Duitse variant op de pizza? Maar inderdaad, in Duitsland is het lastig een goede Italiaanse pizza te krijgen, alleen in de internationale hotels wil het nog wel eens lukken.
In Groningen is de pizza oorlog van meer dan 20 jaar geleden in een wapenstilstand geeindigd die maar voortduurt, menig pizzeria heeft nog steeds menukaarten met de halve prijs. Als je dan zo'n pizza neemt met weinig beleg dan is die meestal een euro of 7 a 8. Bij de betere Italiaan is kun je dan misschien eentje krijgen voor 11 of 13 euro en dan ook met hier en daar een verdwaalde stukje inktvis enzo. Maar pizza's worden volgens mij overal duurder naarmate je er meer rommel op wil, en daar bakt een pizza natuurlijk niet beter van, zo'n dikke laag van alles en nog wat.quote:Op maandag 27 augustus 2012 17:09 schreef Pietverdriet het volgende:
En in NL heb ik in geen 10 jaar meer een goede pizza gezien. Duur wel, maar niet op pizza lijkend. Eerder een soort plat brood met heeeeel veel beleg.
Ze hebber er hier eentje van 11 euro of zo en die is echt uitstekend. De rest wisselt ook per zaak maar de meeste zijn gewoon lekker. Maar als je er eentje uitkiest met een heleboel erop dan zijn die natuurlijk nooit lekker. Dan gaat het al fout bij het bestellen.quote:Op maandag 27 augustus 2012 18:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Mooi, maar dat zegt niets of het een goede pizza is..
In een vorm bakken ipv op de ovenvloer? Dikke pizzabodem?quote:Op maandag 27 augustus 2012 18:12 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ze hebber er hier eentje van 11 euro of zo en die is echt uitstekend. De rest wisselt ook per zaak maar de meeste zijn gewoon lekker. Maar als je er eentje uitkiest met een heleboel erop dan zijn die natuurlijk nooit lekker. Dan gaat het al fout bij het bestellen.
Verder is het gewoon een pizza, wat kan er misgaan? Verkeerde houtsoort in de oven?
Oude salami, niet doorbakken bodem, verbrand beleg, vieze saus, te grote droge korsten, laf gekruid... ga zo maar door.quote:Op maandag 27 augustus 2012 18:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In een vorm bakken ipv op de ovenvloer? Dikke pizzabodem?
overschat: Champagnequote:Op dinsdag 28 augustus 2012 09:30 schreef FigureBirdStars het volgende:
overschat: Prosecco
onderschat: Cava
Te dikke bodem kom ik eigenlijk zelden tegen en met de techniek van het bakken zelf bemoei ik mij niet.quote:Op maandag 27 augustus 2012 18:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In een vorm bakken ipv op de ovenvloer? Dikke pizzabodem?
Helemaal mee eens. Het is ook een kwestie van smaak natuurlijk, maar ik heb het idee dat de echte visliefhebber, waar ik mezelf dan ook niet toereken, een vis beter vindt naarmate er minder smaak aan zit. Dan zit je in een hoogaangeschreven visrestaurant, en dan is er op de kaart geen vette vis te bekennen. Dan vind ik onderschat toch wel terecht.quote:Op maandag 27 augustus 2012 10:05 schreef Bramito het volgende:
overschat: Witvis
onderschat: Vette Vis
Dat klopt wel, ik zeg ook niet dat er geen slechte pizza's zijn. Maar de Nederlandse pizzeria's zijn ook ingericht op mensen die een pizza uitzoeken zoals een kleuter zijn ideale boterham maakt als alles mag, zoveel mogelijk van alles en nog wat erop. Ik denk dat zo'n ding daardoor ook helemaal niet goed en snel gaart.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 12:42 schreef heiden6 het volgende:
Een goede pizza bakken is echt niet moeilijk, maar ze fucken met de bodem, gooien er troep op en doen dat niet in de juiste verhoudingen.
Absoluut eens, mits je Indiaas bedoelt. En aangezien je oosters zegt, neem ik aan dat dat het geval isquote:Op dinsdag 28 augustus 2012 11:04 schreef Anyanka het volgende:
Onderschat:
- de aardappels-vlees-groente-maaltijd
- Indiaans (ten opzichte van andere oosterse keukens als Chinees, Indonesisch en Japans)
Ik bedoelde meer de kwaliteit van de ingrediënten dan de combinatie (daar kiezen mensen zelf voor), dus bijvoorbeeld nepkaas in te grote hoeveelheid, te vet, de allergoedkoopste vleeswaren en niet heel verse groenten. En te weinig kruiden.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 14:02 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat klopt wel, ik zeg ook niet dat er geen slechte pizza's zijn. Maar de Nederlandse pizzeria's zijn ook ingericht op mensen die een pizza uitzoeken zoals een kleuter zijn ideale boterham maakt als alles mag, zoveel mogelijk van alles en nog wat erop. Ik denk dat zo'n ding daardoor ook helemaal niet goed en snel gaart.
Bij Italiaanse restaurants zijn de pizza's meestal weer een stuk dunner belegd maar ook die passen zich natuurlijk aan. Ik sla de bladzijde 2 van de kaart dan ook meestal over want het stapelt zich op. Bliktonijn hoef i er ook niet op, dus bij een pizzeria wordt het meestal een napoletana of iets paprika of zo en bij de restaurants iets van een eenvoudige marinara o.i.d., iets met pijlinktvis en verder geen waslijst aan ingredienten, die is bijna altijd dun belegd.
Dan kan er alsnog wat mis gaan, te dikke bodem maar dat kom ik niet zo vaak tegen, saus matig gekruid en beleg van slechte kwaliteit. Maar als je de Al Capone speciale met een waslijst aan ingredienten uitzoekt dan moet je niet klagen dat er veel opligt. Dan gaat het dus fout bij het bestellen en is het niet zo dat er geen fatsoenlijke pizza te krijgen is.
Van de uitdrukking "echte liefhebber" word ik een beetje kriegel, maar dat terzijde. Mensen moeten gewoon eens proberen om een paar hele makrelen op de BBQ te gooien ofzo. Je weet gewoon niet wat je proeft. Sardines is ook zo'n voorbeeld. En ja het is meer werk, en ja het smaakt en ruikt naar vis.... maar probeer het nou gewoon eens. het kost trouwens ook geen ruk vergeleken met tong of heek.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 12:41 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Het is ook een kwestie van smaak natuurlijk, maar ik heb het idee dat de echte visliefhebber, waar ik mezelf dan ook niet toereken, een vis beter vindt naarmate er minder smaak aan zit. Dan zit je in een hoogaangeschreven visrestaurant, en dan is er op de kaart geen vette vis te bekennen. Dan vind ik onderschat toch wel terecht.
Ik ben een hele grote makreelfan, vooral gerookt maar ook qua vis zelf. Maar ik ken een paar echte visliefhebbers, mensen die uit eten eigenlijk altijd een vis nemen, en die hebben dus vaak dat ze tong of tarbot of van die andere hele subtiele vissen lekker vinden, en dan gaan ze vertellen hoe fantastisch het is om bijna niks te proeven.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 14:43 schreef Bramito het volgende:
[..]
Van de uitdrukking "echte liefhebber" word ik een beetje kriegel, maar dat terzijde. Mensen moeten gewoon eens proberen om een paar hele makrelen op de BBQ te gooien ofzo. Je weet gewoon niet wat je proeft. Sardines is ook zo'n voorbeeld. En ja het is meer werk, en ja het smaakt en ruikt naar vis.... maar probeer het nou gewoon eens. het kost trouwens ook geen ruk vergeleken met tong of heek.
toch is het een witte raafquote:Op dinsdag 28 augustus 2012 12:42 schreef heiden6 het volgende:
Een goede pizza bakken is echt niet moeilijk,
Heb je deze wel eens op?quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 14:53 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik ben een hele grote makreelfan, vooral gerookt maar ook qua vis zelf. Maar ik ken een paar echte visliefhebbers, mensen die uit eten eigenlijk altijd een vis nemen, en die hebben dus vaak dat ze tong of tarbot of van die andere hele subtiele vissen lekker vinden, en dan gaan ze vertellen hoe fantastisch het is om bijna niks te proeven.
Doe mij maar een koolvisje hoor als witte vis, vooral dat niet zo witte vlees bij de graat is het lekkerst vind ik, daar zit het meeste smaak aan. Lekker vers ook altijd, wordt al op de boot ingevroren in moten en komt int goede staat de vriezer uit. Maar dat is dus gewoon een andere benadering en een andere smaak. Maar die mensen vinden vette vis vaak ook lekker, terwijl dat dan weer veel minder door goeie koks bereid wordt. Daarom vind ik het onderschat.
Is wel aardig, maar om nu te zeggen dat het zo geweldig is.. Eet liever rode mulquote:Op dinsdag 28 augustus 2012 20:03 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Heb je deze wel eens op?
[ afbeelding ]
Nooit van gehoord.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 20:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Is wel aardig, maar om nu te zeggen dat het zo geweldig is.. Eet liever rode mul
Een van de lekkerste vissen die er isquote:
heerlijk, verse sardines, dorade, makreel (of zelf roken!). Lekker heur. Ik kan ook best genieten van kabeljauw oid, maar ik vind met name verse gebakken makreel superlekker.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 14:43 schreef Bramito het volgende:
[..]
Van de uitdrukking "echte liefhebber" word ik een beetje kriegel, maar dat terzijde. Mensen moeten gewoon eens proberen om een paar hele makrelen op de BBQ te gooien ofzo. Je weet gewoon niet wat je proeft. Sardines is ook zo'n voorbeeld. En ja het is meer werk, en ja het smaakt en ruikt naar vis.... maar probeer het nou gewoon eens. het kost trouwens ook geen ruk vergeleken met tong of heek.
Sowieso als ik in Nederland de visboer inloop vraag ik me af of de mensen überhaupt een idee hebben wat ze kopen. Het ziet er allemaal prachtig uit hoor en er is niks mis mee maar er is geen vis te bekennen. Alles is kant en klaar gefileerd of tot een ander produkt verwerkt.
Ga eens in IJmuiden op de Halkade wat vishandels af en je weet niet wat je ziet.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 14:43 schreef Bramito het volgende:
Sowieso als ik in Nederland de visboer inloop vraag ik me af of de mensen überhaupt een idee hebben wat ze kopen. Het ziet er allemaal prachtig uit hoor en er is niks mis mee maar er is geen vis te bekennen. Alles is kant en klaar gefileerd of tot een ander produkt verwerkt.
Eensch! Ik heb de eerste keer dat ik een volledige vis op de markt haalde aangegeven dat ik alles zelf wilde doen. Daardoor ben ik er inmiddels achter dat schubben verwijderen als resultaat heeft dat je hele keuken onder de schubben zit, en dat de ingewanden zelf verwijderen echt niets toevoegt, maar iig weet ik nu wèl hoe het zit. overigens zijn mijn fileerkwaliteiten, hoewel ze iedere keer beter worden, nog niet bepaald om over naar huis te schrijvenquote:Op dinsdag 28 augustus 2012 14:43 schreef Bramito het volgende:
[..]
Jup. Zit nu aan een lekker glaasje, proost!quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 14:12 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Overgewaardeerd: al die anijsdrankjes
Ondergewaardeerd: port
Ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel.....quote:Op woensdag 29 augustus 2012 01:28 schreef golfer het volgende:
[..]
Ga eens in IJmuiden op de Halkade wat vishandels af en je weet niet wat je ziet.
Heerlijk, die eet ik regelmatig. Hier wordt ie alleen vaak nogal klein aangeboden. Ik bak hem meestal gewoon in de pan.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 20:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een van de lekkerste vissen die er is
Het is toch triest dat je voor goede vis naar IJmuiden moet, en voor goed vlees naar een horecaslager/groothandel..quote:Op woensdag 29 augustus 2012 01:28 schreef golfer het volgende:
[..]
Ga eens in IJmuiden op de Halkade wat vishandels af en je weet niet wat je ziet.
Hoeft niet hoor, je kunt voor zowel goed vlees als goede vis prima op de markt terecht. Voor goed vlees kun je trouwens ook prima in Duitsland terecht, alleen de kwaliteit van het vlees uit de supermarkt is al zo'n stuk beter, ga je naar de een slager is het helemaal niet vergelijkbaar met Nederland. (maar ga er vanuit dat ik jou dat niet hoef te vertellen)quote:Op woensdag 29 augustus 2012 08:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het is toch triest dat je voor goede vis naar IJmuiden moet, en voor goed vlees naar een horecaslager/groothandel..
Oeps, ja.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 14:06 schreef Brentmeister het volgende:
[..]
Absoluut eens, mits je Indiaas bedoelt. En aangezien je oosters zegt, neem ik aan dat dat het geval is
Nee. Maar ik eet ook vooral gerookte, in salade bijvoorbeeld. Wat ik er bijzonder aan vind is dat die eigenlijk twee soorten vlees heeft als een kip, wit en bruin.quote:
Ben je om?quote:
Zekers. Zowel pulpo als pijlinktvis, terwijl die eigenlijk nauwelijks vergelijkbaar zijn.quote:onderschat: inktvis
Klopt, verder vind ik sepia smakelijker dan calamar.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 15:48 schreef Weltschmerz het volgende:
Zekers. Zowel pulpo als pijlinktvis, terwijl die eigenlijk nauwelijks vergelijkbaar zijn.
bedoel je die niet andersom?quote:Op woensdag 29 augustus 2012 21:26 schreef Pietverdriet het volgende:
overschat: Slagers rookworst
onderschat: Hema rookworst
Ik houd van rookworst, maar die van HEMA vind ik dus niet te vreten. Buitenkant taai, binnenkant vet, heet en bijna vloeibaar.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 21:26 schreef Pietverdriet het volgende:
huh? Toch juist andersom?quote:Op woensdag 29 augustus 2012 21:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Echte balsamico is iets heel anders dan aceto balsamico di modena. Smaakverschil is ongeveer even groot als het prijsverschil. Echte balsamico kun je bijna nergens krijgen.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 09:30 schreef FigureBirdStars het volgende:
overschat: Prosecco
onderschat: Cava
overschat: Balsamico-azijn
onderschat: Sherry-azijn
Ik zeg niet dat ze beter zijn, ik zeg dat ze onderschat zijn. Verder vind ik de meeste slagersrookworst helemaal niet goed.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 13:05 schreef FigureBirdStars het volgende:
[..]
huh? Toch juist andersom?
De rookworsten die ze hier bij de slager verkopen zijn superieur aan die van de Hema.
LOLquote:Op vrijdag 31 augustus 2012 21:35 schreef uniekhoorn het volgende:
Overschat: 3 peultjes in een glas
Onderschat: schaal met verse sperziebonen
Hier in Amsterdam schaarser en schaarser..quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 20:52 schreef Pietverdriet het volgende:
overschat: Hippe Ketens
onderschat: Zelfstandige freak en idioten die voor het product gaan
Zit wat in. Restaurants die veel te kleine porties rechtvaardigen met het stempel 'haute cuisine' schieten als paddestoelen uit de grond.quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 21:35 schreef uniekhoorn het volgende:
Overschat: 3 peultjes in een glas
Onderschat: schaal met verse sperziebonen
Wie waardeert Senseo om de kwaliteit?quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 21:04 schreef Pietverdriet het volgende:
overschat: Senseo
onderschat: Filterkoffie
quote:Op zaterdag 1 september 2012 18:11 schreef stalybridge het volgende:
Overschat: Starbucks (lauw warme milkshake's, soms koude milkshake)
Onderschat: Zwarte koffieSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Starbucks.![]()
Ik vind de koffie daar niet bijzonder en veel te duur. Genoeg plekken waar je voor minder geld een betere kop koffie kan krijgen.
Starbucks is voor mensen die niet van koffie houden.As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
Als koffiezaak dus overschat. Als verkoper van lauw warme milkshake's misschien wel onovertroffen.quote:Op zaterdag 1 september 2012 18:33 schreef heiden6 het volgende:
[..]![]()
Starbucks.![]()
Ik vind de koffie daar niet bijzonder en veel te duur. Genoeg plekken waar je voor minder geld een betere kop koffie kan krijgen.
Starbucks is voor mensen die niet van koffie houden.
Relatief, dat spreekt toch voor zich?quote:Op zaterdag 1 september 2012 21:16 schreef Felagund het volgende:
Ik bedoelde het relatief, het is meer dat ik bitter als smaak onderschat vind dan dat ik de andere smaken overschat vind.
Volgens mij is bier nog steeds populair.quote:Op zaterdag 1 september 2012 21:16 schreef Felagund het volgende:
Ik bedoelde het relatief, het is meer dat ik bitter als smaak onderschat vind dan dat ik de andere smaken overschat vind.
Maar het zoetere populairder dan het bittere.quote:Op zaterdag 1 september 2012 23:32 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Volgens mij is bier nog steeds populair.
Inderdaad onderschat, voor je het weet lig je naast je stoel.quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 20:49 schreef Pietverdriet het volgende:
onderschat: Long Island Iced Tea
En Brinta wordt voor je gekookt?quote:Op maandag 3 september 2012 21:51 schreef Spanky78 het volgende:
Overschat: Brinta
Onderschat: Zelfgekookte havermout
Brinta is voorgekookt, veel minder lekker dan echt goed gekookte havermout. Brinta is al gaar, dus je kan er ook gewoon hete melk opgooien. Havermout moet je voorweken in de melk en dan iets van 15 minuten koken.quote:Op maandag 3 september 2012 21:54 schreef Curiosity het volgende:
[..]
En Brinta wordt voor je gekookt?
En wat aten we vandaag. Ja hoor, pasta met courgette en paprika....quote:Op dinsdag 4 september 2012 00:50 schreef rhubarb het volgende:
Overschat: De courgette en de paprika die je in elke studentenmaaltijd aantreft.
Onderschat: Allerlei koolsoorten (groene kool, spitskool, verse rode kool etc.) te vinden in dat hoekje op de groente-afdeling van de AH waar iedereen alleen maar langsloopt om uien en aardappelen te pakken.
Ga zelf koken.quote:Op dinsdag 4 september 2012 18:49 schreef rhubarb het volgende:
[..]
En wat aten we vandaag. Ja hoor, pasta met courgette en paprika....
Dat ja. Bovenste decoratie is zo smerig zoetquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Onderschat: een drie-laags sandwich van vers witbrood voorzien van de nodige vegen roomboter en rijk bestrooid met venz melkchocolade hagelslagSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar wat te doen met zeekraal?quote:Op dinsdag 4 september 2012 00:53 schreef highender het volgende:
overschat: alle asperges
onderschat: zeekraal
Als warme groente eten met wat gesmolten boter, of bij een stoofpotje met lamsvlees of varkenswangetjes meekoken.quote:
Hm vlees en vis eet ik niet, maar met gesmolten boter kan ik wel een keer proberen. Zie het soms bij de Appie liggen, anders even naar de visafslag.quote:Op zondag 9 september 2012 13:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als warme groente eten met wat gesmolten boter, of bij een stoofpotje met lamsvlees of varkenswangetjes meekoken.
"roerbakken" met een uitje en knoflook.quote:
Precies, of als groente bij een tonijnsteak met groene pepersaus, combineert erg goed.quote:Op zondag 9 september 2012 13:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als warme groente eten met wat gesmolten boter, of bij een stoofpotje met lamsvlees of varkenswangetjes meekoken.
Kan jij iemands mening/stelling ook eens in zijn waarde laten in plaats van het lekker belachelijk te maken of het per se niet te willen begrijpen? Of is het stom toeval dat ik je dat meerdere keren heb zien doen in dit topic.quote:Op zaterdag 1 september 2012 21:07 schreef RobinOok het volgende:
Overschat nog wel. Ja, tuurlijk, zoete lekkernijen, dat is eigenlijk niks. Zuur, zout, wat een pretentieuze rotsmaken. Bitter, dat is het helemaal!
Overschat: De verkrijgbaarheid van zeekraalquote:Op dinsdag 4 september 2012 00:53 schreef highender het volgende:
overschat: alle asperges
onderschat: zeekraal
Dat is toch dat spul dat in iedere aflevering van Wie is de chef terug kwam?quote:Op dinsdag 11 september 2012 11:45 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Overschat: De verkrijgbaarheid van zeekraal
Onderschat: Mijn behoefte om dat eens te proberen
Geen idee, ik vond WidC een heel leuk concept maar die mensen zo vervelend. Ik koop mijn groente doorgaans op de markt maar ik zie het nooit liggen.quote:Op dinsdag 11 september 2012 13:53 schreef Klaploper het volgende:
[..]
Dat is toch dat spul dat in iedere aflevering van Wie is de chef terug kwam?
Hier hebben ze het vaak bij de AH. In het vak met de garnalen en gerookte vis enzo.quote:Op dinsdag 11 september 2012 11:45 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Overschat: De verkrijgbaarheid van zeekraal
Onderschat: Mijn behoefte om dat eens te proberen
Ik heb niet zo'n grote AH en op de markt zie ik het eigenlijk nooit bij de viskramen liggen.quote:Op dinsdag 11 september 2012 14:33 schreef FigureBirdStars het volgende:
[..]
Hier hebben ze het vaak bij de AH. In het vak met de garnalen en gerookte vis enzo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |