abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115785071
Overschat: Het belang van het aantal ingredienten
Onderschat: Complexiteit van de smaak zelf

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 20 augustus 2012 @ 17:06:41 #77
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_115788164
quote:
1s.gif Op maandag 20 augustus 2012 07:28 schreef RobinOok het volgende:
Onderschat complex bereid eten
Overschat eenvoudig eten
Das flauw ;(
  maandag 20 augustus 2012 @ 17:21:49 #78
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_115788723
Overschat: Dure, exclusieve ingredienten en de groente bij de AH

Onderschat: kippenlevers
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  maandag 20 augustus 2012 @ 18:50:48 #79
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_115791786
Onderschat: AGV
Overschat: Albert Heijn
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 20 augustus 2012 @ 18:55:06 #80
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_115791974
Het lijkt wel of er 2 werelden bestaan he? Misschien moeten we ruilen!! :X
Ik zou willen dat ik meer mensen kende die complexiteit in eten waarderen.
Dat gezanik over de beste prei of het ubergeweldigste karbonaadje komt mij mijn neus uit. Of laat ik het anders zeggen, ik word er erg obstinaat van.
  maandag 20 augustus 2012 @ 18:57:20 #81
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_115792056
quote:
1s.gif Op maandag 20 augustus 2012 18:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Overschat: Albert Heijn
Hoe kan dat nou? Dankzij Albert Heijn en Allerhande kookt niemand nog met meer dan 5 ingredienten tegelijk. Dat moet je toch geweldig vinden? Eenvoudiger kan niet!
  maandag 20 augustus 2012 @ 19:02:28 #82
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_115792265
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 18:55 schreef RobinOok het volgende:
Dat gezanik over de beste prei of het ubergeweldigste karbonaadje komt mij mijn neus uit. Of laat ik het anders zeggen, ik word er erg obstinaat van.
Hoe lang is het nu geleden?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 20 augustus 2012 @ 19:05:40 #83
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_115792400
Ongeveer een kwartier.
pi_115792552
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 18:57 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Hoe kan dat nou? Dankzij Albert Heijn en Allerhande kookt niemand nog met meer dan 5 ingredienten tegelijk. Dat moet je toch geweldig vinden? Eenvoudiger kan niet!
De Allerhande is stiekem wel een zegen als je betaalbaar wil kopen, zonder een enorme opslag te hebben.
  maandag 20 augustus 2012 @ 19:19:09 #85
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_115792964
quote:
Verschil in soorten prei draagt níiet bij aan complexiteit?
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
pi_115799005
Guttegut, gaan we weer.

Ik kan trouwens erg genieten van complex eten. Maar alleen als de complexiteit echt iets toevoegt aan de smaak. En dat is nog wel eens het probleem. Dan wordt er alleen moeilijk gedaan om het moeilijk doen. Net als chefkoks die zo nodig al hun techniekjes moeten laten zien, maar de smaak vergeten. Dat bedoelde ik met overschat en onderschat.

Overigens Weltschmerz, ik vind de juiste mozarella echt de kers op de spreekwoordelijke taart bij echt goede caprese, dan geeft de mozarella veel meer diepte aan de smaak dan 'gewone' mozarella. Ik heb het dan over echt verse mozarella. heb een tijdje in italie gewoond, waar ik wel de verschillen heb leren proeven..
Whatever...
pi_115800250
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 21:16 schreef Spanky78 het volgende:
Guttegut, gaan we weer.

Ik kan trouwens erg genieten van complex eten. Maar alleen als de complexiteit echt iets toevoegt aan de smaak. En dat is nog wel eens het probleem. Dan wordt er alleen moeilijk gedaan om het moeilijk doen. Net als chefkoks die zo nodig al hun techniekjes moeten laten zien, maar de smaak vergeten. Dat bedoelde ik met overschat en onderschat.

Overigens Weltschmerz, ik vind de juiste mozarella echt de kers op de spreekwoordelijke taart bij echt goede caprese, dan geeft de mozarella veel meer diepte aan de smaak dan 'gewone' mozarella. Ik heb het dan over echt verse mozarella. heb een tijdje in italie gewoond, waar ik wel de verschillen heb leren proeven..
Waarom moest je dat leren dan? })

Ik hou ook simpel eten met goeie ingredienten. Maar ik snap Robin ook wel met dat je altijd net weer dat ene restaurantje in dat steegje in dat achterbuurtje van dat middelgrote Italiaanse historische stadje moet hebben want daar is het lekker. Als het gewoon een goed gerecht is dan is elders ook wel lekker en is er niet die ene mama die er een geheim ingredient aan toe moet voegen, ook niet aan de ene buffel hoeft te voeren voordat die melk produceert, voordat het smaakt.

Ik heb het een tijd geleden nog eens geprobeerd, toen had je de veelgeroemde Grootegaster Buffelmozzarella die nog naar Italie geexporteerd is, die was wegens persoonlijke conflicten tussen de Italianen hier in de buurt ook nog eens een tijdje niet verkrijgbaar, maar uiteiendelijk kreeg ik hem toch te pakken, kakelvers, en ik denk nu zullen we het meemaken. En het was gewoon niet veel en het is niet veel, een hele goede versie van iets wat niet veel is, is nog steeds bar weinig. Je kunt ook alles doen om het perfecte druivensap te maken maar het blijft druivensap, maak je wijn dan krijgt het karakter en veel smaak en dan gaat het uitmaken hoe je het maakt. Nou is het prima om perfectie na te streven, maar ga niet doen alsof perfectie het essentiele verschil maakt.

Ik heb in Frankrijk wel eens een salade gehad met warme geitenkaas, ook heel simpel, maar die geitenkaas had karakter en is complex, en daar wordt die hele salade complex van. Maar ik vind Italie sowieso geen groots kaasland, zie mijn posts in het inmiddels volle Italiaanse keukentopic, maar ze combineren er wel goed mee.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_115800860
Overschat: mountain dew
Onderschat: Goed alcoholvrij bier er zit ook veel meuk tussen
pi_115801607
Nja, uiteindelijk is het een mening/smaak. Ik vind buffelmozarella echt iets toevoegen, mits de rest ook van uitstekende kwaliteit is. Nu is mozarella erg zacht van smaak, dus ik begrijp dat jij het niet zo belangrijk vindt.

Overigens is er hard bewijs voor de contextuele aard van smaakwaarneming. Natuurlijk blijft een heerlijk gerecht lekker op andere plaatsen, maar als je in spanje de zon ziet ondergaan, je hebt vakantie en je krijgt die geweldige paella.. dan zal dat echt beter smaken dan diezelfde paella midden in de winter in je eentje aan tafel thuis... (hier is ook wetenshcappelijk bewijs voor overigens).

maargoed, ik wil die italiaanse keukediscussie nu niet gaan herhalen. Hij was al vervelend genoeg in het andere topic. Dus misschien hier verder on-topic :)
Whatever...
pi_115801759
Onderschat Goed gemaakt vers brood

Overschat Rijst
Whatever...
pi_115802616
quote:
Misschien verschilt de invalshoek hier een beetje. Als ik voor mijzelf spreek, dan ben ik het eens met 'complex = overschat' omdat ik dat associeer met mensen die gewoon zoveel mogelijk dingen die an sich lekker zijn bij elkaar gooien met het idee dat het daar beter van wordt. Terwijl zo'n gerecht vaak lekkerder is met een paar ingrediënten minder, een beter uitgekiende balans van de ingrediënten die er wèl in zitten, en, minstens zo belangrijk maar door de gemiddelde thuiskok te vaak over het hoofd gezien: correcte bereiding. Er zit bijv. een wereld van verschil tussen de smaak van een op laag vuur gesmoorde venkel en een op hoog vuur gebakken, gecarameliseerde venkel.

Aan de andere kant kan complex qua smaak, bereiding en ook ingrediënten - mits uitgedacht en niet 'we flikkeren lukraak wat meuk bij elkaar' geweldig zijn, en zijn veel mensen in de keuken liever lui dan moe, en moet alles dus vooral simpel en makkelijk. Vanuit dat perspectief is simpel wellicht overschat.

In elk geval, simpel kan heerlijk zijn en ik kan me erover verwonderen wat slechts een paar ingrediënten samen kunnen doen; maar een zeer uitgebreid gerecht waar veel tijd, moeite én ingrediënten inzitten kan me evenzeer bekoren; het ligt denk ik mn aan de uitvoering.
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
  maandag 20 augustus 2012 @ 22:26:01 #92
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_115802864
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 22:21 schreef cinnamon_M het volgende:

[..]

omdat ik dat associeer met mensen die gewoon zoveel mogelijk dingen die an sich lekker zijn bij elkaar gooien met het idee dat het daar beter van wordt. Terwijl zo'n gerecht vaak lekkerder is met een paar ingrediënten minder, een beter uitgekiende balans van de ingrediënten die er wèl in zitten,
Hm, ja, dat zie ik ook wel voor me, alleen niet dat iemand dat "hoog schat" en het eten dus wordt overschat. ;-)
Ruk eten is en blijft ruk eten, of het nou simpel of ingewikkeld is.

En daarbij wordt eenvoudig, goed eten volgens mij door niemand ooit de grond ingeboord, maar complex goed eten krijgt heel vaak bij voorbaat al het "wat een aanstellerij"-predikaat. De meningen over zulk eten (en bijbehorende restaurnts) zijn soms gewoon angtaanjagend agressief en haatdragend.
pi_115803061
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 22:26 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Hm, ja, dat zie ik ook wel voor me, alleen niet dat iemand dat "hoog schat" en het eten dus wordt overschat. ;-)
Ruk eten is en blijft ruk eten, of het nou simpel of ingewikkeld is.
Tja, daar zit misschien wat in. Al heb ik wel vaker pretentieuze thuiskoks gezien die hun neus ophalen voor simpel en van alles bij elkaar gooien, en vinden dat simpel eten niet culinair kan zijn.

Maar "Ruk eten is en blijft ruk eten, of het nou simpel of ingewikkeld is", das natuurlijk een waarheid als een koe. Vandaar dat ik uiteindelijk denk dat zowel simpel als complex door bepaalde delen van de bevolking vaak overschat worden: het kan beide heerlijk zijn, de crux zit hem in de bereiding en de juist smaakcombinaties.
// wandelende paradox //
  maandag 20 augustus 2012 @ 22:30:34 #94
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_115803096
ik had er nog wat bijgetikt. Sorry. :-)
pi_115803140
Nja, ik heb ooit geleerd van een chef die had een mooie quote.

Iedereen kan van een biefstuk nog een schoenzool bakken, een echte kok maakt van een schoenzool nog een biefstuk.

En zo was het. Die man maakte van goedkoop vlees, dat je in de supermarkt niet eens meer vindt de lekkerste gerechten. Varkenswangen, varkenspoten, kippennek (ja echt), en heerlijke erwtensope met hele varkenskoppen in de bouillon.

Wat ik ook wle leuk vind is dat je nu ziet in de betere restaurants (michelin ster of daaromheen), dat ze enorm bezig zijn met groenten, er echt iets bijzonders van maken. Lekker en leuk,
Whatever...
pi_115803200
Oh en wbt dat aanstellerij-predikaat, dat doet mij onmiddelijk denken aan de "pfff die sterrenrestaurants das alleen maar achterlijk duur en je hebt echt nog vet honger als je daar vandaan komt, veulste weinig, en je krijgt allemaal rare dingen man" opmerkingen. Daar krijg ik echt jeuk van, omdat 99% van de mensen die dat zegt het nooit uitgeprobeerd hebben en vanuit stupiditeit en kortzichtigheid praten.

*Frustratiemodus off*
// wandelende paradox //
pi_115803246
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 22:30 schreef RobinOok het volgende:
ik had er nog wat bijgetikt. Sorry. :-)
Ik zag het, inmiddels ook op gereageerd. Of nouja, als aanleiding gebruikt voor het uiten van een frustratie :+
// wandelende paradox //
  maandag 20 augustus 2012 @ 22:35:53 #98
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_115803349
Onderschat: Kraanwater
Overschat: Flessenwater
pi_115803468
Overschat: olijfolie
Onderschat: dierlijke vetten zoals ganzenvet, reuzel en eigenlijk ook steeds vaker roomboter
// wandelende paradox //
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 08:25:26 #100
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_115812147
Overschat: lasagne, aardbeien, vlees
Onderschat: frambozen
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: