SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Handige sites:
Motor-Forum
Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen
Bijzondere verrichtingen CBR(.pdf)
Gratis theorie 5 gratis oefenexamens Wel eerst het gratis MotoPlus blad aanvragen, dan krijg je direct een toegangscode.
http://www.luiemotorfiets.nl/
Geslaagden 2009
Reintji 12-03-2009 - Neo_ 01-04-2009 - Sequencial 22-04-2009 - KleinVosje 16-06-2009 - robert-dirksen 30-07-2009 - Robin_ 31-07-2009 - -Menn0- 10-08-2009 - DABAMASTER 12-08-2009 - RemcoDelft 31-08-2009 -Pro2Call 07-09-2009 - tongytongylickylicky 09-09-2009 - keepwalking 14-09-2009 - Renedis 15-10-2009 - crossover 12-11-2009 - PeeJie_ 03-12-2009 - Gauner 03-12-2009 - TPS ??-??-2009
Geslaagden 2010
El_Thijs 23-06-2010 - Mickeys 19-07-2010 - HeetBoven 30-09-2010 - Hoogheid 23-11-2010
Geslaagden 2011
daantje1044 20-01-2011 - Anne 02-03-2011 - 12345r 08-03-2011 - CocaColaLight 10-03-2011 - beantsje 28-03-2011 - densmee 28-03-2011 - DownBusiness 07-04-2011 - Vinniiee 07-04-2011 - rene90 11-04-2011 - ArnosL 11-05-2011 - whY... 24-05-2011 - cyberterrorist 01-06-2011 - Crutch 15-06-2011 - DarkNoize 17-06-2011 - Tankiej 30-06-2011 - Rossdale 06-07-2011 - menmulder 27-07-2011 - Devvie 09-08-2011 - Yreal 10-08-2011 - Little_Miss_Naughty 10-08-2011 - TSI 08-09-2011 - mstx 13-09-2011 - Dekatria 10-10-2011 - ibaneX 01-11-2011 - lipjes 15-11-2011 - MaximumRush 19-11-2011 - Mirgeam 15-12-2011
Geslaagden 2012
Joooo-pi 08-02-2012 - t0sti 09-01-2012 - WhiteJoker 29-03-2012 - Salatrut 26-4-2012 - Gokhan03 21-05-2012 - Skv 30-05-2012 - -Trinity-14-06-2012 - weerstandje 26-06-2012 - Danger.Mouse 09-07-2012 - RainofDeath 01-08-2012
De nieuwe regels vanaf 2013:
Wil je er ook in staan? Maak dan even een TR () met je gegevens of aanpassingen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Sounddragon op 01-08-2012 22:34:15 ]
Ah pleeease, niet wéér die klote discussie, doe me een lol zeg .. het is fokking toegestaan, en dus niet verboden, en niet gedoogd, ze hebben nota bene in '91 het WVW RVV er voor aangepast om van die discussie af te zijn, en motorrijders het wettelijke recht te geven om dit te doen. En nu, 21 jaar ( ²) later, zijn er nog steeds hele volksstammen die er niet aan willenquote:Op zondag 29 juli 2012 12:14 schreef Vinniiee het volgende:
Op de rotonde is in mijn ogen niet hetzelfde als een achtje. De techniek deels wel, maar de snelheid ligt hoger en je gebruikt geen achterrem.
Ik weet niet wat voor een rij auto's jij bij het stoplicht tegen komt of in de file, maar meestal kun je er zonder al te veel slingeren tussendoor rijden.
Overigens vind ik het apart dat de rijschool tegen je zegt dat je het voor voorkruipen/file rijden kunt gebruiken, want het is gedoogd (onder een aantal voorwaarden) en niets meer dan dat.
De WVW is toch van '94?quote:Op zondag 29 juli 2012 12:21 schreef Sounddragon het volgende:
Ah pleeease, niet wéér die klote discussie, doe me een lol zeg .. het is fokking toegestaan, en dus niet verboden, en niet gedoogd, ze hebben nota bene in '91 de WVW er voor aangepast om van die discussie af te zijn, en motorrijders het wettelijke recht te geven om dit te doen. En nu, 21 jaar ( ²) later, zijn er nog steeds hele volksstammen die er niet aan willen
Van een blikker verwacht ik zulke opmerkingen, maar van een kersvers geslaagde motorrijder vind ik het wel héél erg slekt
Same thing; een rij wachtende auto's is een file.quote:Op zondag 29 juli 2012 12:27 schreef Vinniiee het volgende:
Excuse me, daarvan was ik niet op de hoogte
Edit: ik bedenk me nu dat filerijden ter sprake is gekomen tijdens mijn theorie .
Maar voorkruipen bij stoplicht weet ik zo niet .
Wat Sounddragon zegt, als je het op langzame snelheid en erg overdreven onder de knie hebt, kun je het zelfverzekerder doen in echte verkeerssituaties.quote:Op zondag 29 juli 2012 12:13 schreef Anne het volgende:
Volgens mij hebben we zulke rotonde's niet in NL waar je een 8-je kunt toepassen. En een langzame slalom zoals je hem in je lessen leert is natuurlijk heel 'overdreven', zoiets pas je niet toe in een file. Waarschijnlijk geldt dan hetzelfde voor het 8-je en de rotondes.
Nee, echt ? Dat is niet wat jij aan gaf.quote:Op zondag 29 juli 2012 13:21 schreef Daantke het volgende:
[..]
Wat Sounddragon zegt, als je het op langzame snelheid en erg overdreven onder de knie hebt, kun je het zelfverzekerder doen in echte verkeerssituaties.
Heb ik ook, al weet ik niet wat dat "air twister" precies is...quote:Op zondag 29 juli 2012 01:13 schreef Gkhn het volgende:
Yeah nieuwe helm gekocht. Scorpion exo 1000 air twister. Heb mijn uitrusting compleet.
Is los van elkaar.quote:Op zondag 29 juli 2012 14:12 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Heb ik ook, al weet ik niet wat dat "air twister" precies is...
Ah, ok. Ik heb matzwart met airfit. Het is een fijne helm.quote:Op zondag 29 juli 2012 14:19 schreef Anne het volgende:
[..]
Is los van elkaar.
Twister is gewoon de kleurstelling van je helm (de twee kleuren die gebruikt zijn en door elkaar zijn 'getwist').
En Air betekent dat je het Airfit systeem in je helm hebt zitten: "Airfit™ permits a rider to personalize helmet fit through air adjustable cheek pads with additional noise reduction."
en toch zie ik vaak zat onze vrienden in het blauw dit laatste wel doenquote:Op zondag 29 juli 2012 12:36 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Same thing; een rij wachtende auto's is een file.
Mijn vorige AT heb ik aan barrels gereden toen ik een rij auto's inhaalde die voor een brug stonden te wachten, en er halverwege een blikker besloot op te gaan keren vanuit die file.. was binnen de kom, ik reed technisch gezien op de verkeerde weghelft, en ik kreeg alles vergoed van de verzekering; ik reed niet te hard, en hij keek niet; case closed.
Voorkruipen bij het verkeerslicht mag overigens alleen als er voor die richting een dubbele rijstrook is; dus 2 banen voor rechtdoor, of 2 banen om af te slaan, dan kun je er tussendoor. Voorpiepen over het voorsorteervak linksaf en dan voor de baan van rechtsdoor gaan staan is wél fout, dan misbruik je een voorsorteervak en volg je niet de richting daarvan; dan heb je een bon te pakken.
Ligt eraan hoe je het leest... ik bedoelde het wel zoquote:
Ik wist niet dat dat bij het stoplicht mochtquote:Op zondag 29 juli 2012 12:36 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Same thing; een rij wachtende auto's is een file.
Mijn vorige AT heb ik aan barrels gereden toen ik een rij auto's inhaalde die voor een brug stonden te wachten, en er halverwege een blikker besloot op te gaan keren vanuit die file.. was binnen de kom, ik reed technisch gezien op de verkeerde weghelft, en ik kreeg alles vergoed van de verzekering; ik reed niet te hard, en hij keek niet; case closed.
Voorkruipen bij het verkeerslicht mag overigens alleen als er voor die richting een dubbele rijstrook is; dus 2 banen voor rechtdoor, of 2 banen om af te slaan, dan kun je er tussendoor. Voorpiepen over het voorsorteervak linksaf en dan voor de baan van rechtsdoor gaan staan is wél fout, dan misbruik je een voorsorteervak en volg je niet de richting daarvan; dan heb je een bon te pakken.
Mjah, wat doe je eraan? ze rijden ook te hard, door rood, ik heb ze al zien bumperen en verkeer opzij dwingen.. ze hebben een soort van carte blanche in het verkeer; ze hebben maar een half excuus nodig om regels te overtreden. flauw, but true.quote:Op zondag 29 juli 2012 14:28 schreef Bozz187 het volgende:
[..]
en toch zie ik vaak zat onze vrienden in het blauw dit laatste wel doen
Mjah, ik weet niet of het de orignele opzet van die wetswijziging is natuurlijk; denk het niet, maar het is gewoon legal, mits je het volgens de regeltjes doet. Het enge van op die manier voorkruipen, is dat je het eigenlijk vrij vlot moet doen, want je bent niet blij als je halverwege die rij bent en de boel gaat op groen; dan moet je soms behoorlijk stevig in je schoenen (of laarzen) staan om ertussen te komen, want dan willen de blikkers je natuurlijk terugpakken door je er niet tussen te latenquote:Op zondag 29 juli 2012 14:33 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Ik wist niet dat dat bij het stoplicht mocht
quote:Op zondag 29 juli 2012 14:21 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Ah, ok. Ik heb matzwart met airfit. Het is een fijne helm.
Ziet er cool uitquote:
Geen idee. Je kan ze dicht klikken dus lijkt me niet.quote:Op zondag 29 juli 2012 15:14 schreef Danger.Mouse het volgende:
Ruist 'ie niet als een malle bij hoge snelheden door alle vents?
Tja ieder zijn ding maar vond deze het beste passen bij mijn motorpak. En voor de prijs waarvoor ik hem meekreeg kon ik hem niet laten liggen.quote:Op zondag 29 juli 2012 15:14 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Ziet er cool uit
Maar ik zou dan toch echt voor een systeemhelm kiezen. Die de politie ook heeft
Je zou motorrijden toch eens stimuleren, wat een gek ideequote:Op zondag 29 juli 2012 10:42 schreef Anne het volgende:
De nieuwe regels vanaf 2013:
[ afbeelding ]
Wil je er ook in staan? Maak dan even een TR ([ afbeelding ]) met je gegevens of aanpassingen.
Jezelf voorhouden dat het weer een dagelijks ritje is, ontspannenquote:Op zondag 29 juli 2012 15:38 schreef Lindstrøm. het volgende:
Iemand nog essentiele tips voor AVD examen? Vooral kijken etc.
officieel moet je voor de streep stoppen ja, maar als je voldoende zicht hebt op het verkeerslicht + niet op een VOP oid staat kan dat primaquote:Op zondag 29 juli 2012 15:33 schreef Vinniiee het volgende:
Zijn ook genoeg systeemhelmen waaraan je niet direct ziet dat het een systeemhelm is, een daarvan is shoei neotec (vind ik).
Nog een vraagje mbt voorkruipen bij het stoplicht, als je voorkruipt en je stopt na de stopstreep, dan ben je toch in overtreding?
Mjah, sort off. Ik blijf er meestal net tussen staan, anders sta je vaak onder de verkeerslichten; niet handig. Als ik collega motorrijders achter me aan zie komen rijd ik er wel tussenuit.quote:Op zondag 29 juli 2012 15:33 schreef Vinniiee het volgende:
Zijn ook genoeg systeemhelmen waaraan je niet direct ziet dat het een systeemhelm is, een daarvan is shoei neotec (vind ik).
Nog een vraagje mbt voorkruipen bij het stoplicht, als je voorkruipt en je stopt na de stopstreep, dan ben je toch in overtreding?
sta je tenminste niet in de benzine/diesel dampenquote:Op zondag 29 juli 2012 16:17 schreef Lilliesleaf het volgende:
Grappig. Tijdens het leren van m'n theorie kwam ik in het boek tegen 'dat het uitdrukkelijk niet de bedoeling was om naar voren te rijden bij een stoplicht'.
Theorie -> praktijk, niet de bedoeling -> veiliger; pick your choice.quote:Op zondag 29 juli 2012 16:17 schreef Lilliesleaf het volgende:
Grappig. Tijdens het leren van m'n theorie kwam ik in het boek tegen 'dat het uitdrukkelijk niet de bedoeling was om naar voren te rijden bij een stoplicht'.
Zo doe ik het ook, behalve als er van die lage verkeerslichten zijn, dan ga ik er wel voor staan.quote:Op zondag 29 juli 2012 16:19 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Mjah, sort off. Ik blijf er meestal net tussen staan, anders sta je vaak onder de verkeerslichten; niet handig. Als ik collega motorrijders achter me aan zie komen rijd ik er wel tussenuit.
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een systeemhelm lijkt me vooral handig als je rookt of veel moet praten als je stilstaat. Qua constructie lijkt mij een integraalhelm altijd veiliger, omdat het 1 geheel is.quote:Op zondag 29 juli 2012 15:14 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Ziet er cool uit
Maar ik zou dan toch echt voor een systeemhelm kiezen. Die de politie ook heeftheitieh
Heb ik ook nooit gezegdquote:Op zondag 29 juli 2012 18:46 schreef Anne het volgende:
Dat is niet de twister versie, da's een solid .
quote:
quote:Op zondag 29 juli 2012 01:13 schreef Gkhn het volgende:
Yeah nieuwe helm gekocht. Scorpion exo 1000 air twister. Heb mijn uitrusting compleet.
quote:Op zondag 29 juli 2012 14:12 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Heb ik ook, al weet ik niet wat dat "air twister" precies is...
ah laat maar...quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.heitieh
Neem een duidelijke eigen beslissing...ze wilden mij een doodlopende straat in sturen, ik ging doodleuk rechtsaf (later zei ik "avb heb ik al gehad, die straat liep dood, straatjekeren vind ik niks aanquote:Op zondag 29 juli 2012 15:38 schreef Lindstrøm. het volgende:
Iemand nog essentiele tips voor AVD examen? Vooral kijken etc.
Had je wel moeten doen en hopen dat de auto achter je aan ging. Jij keert veul sneller namelijkquote:Op zondag 29 juli 2012 19:42 schreef dribbel79 het volgende:
[..]
Neem een duidelijke eigen beslissing...ze wilden mij een doodlopende straat in sturen, ik ging doodleuk rechtsaf (later zei ik "avb heb ik al gehad, die straat liep dood, straatjekeren vind ik niks aan
Same here, als het groen springt is echt klote, want mensen spiegelen nauwelijks als ze stilstaan en/of wegrijden. Je komt dus uit een onverwachte hoek ineens voorbij en je moet zelf een gaatje zien te vinden.quote:Op zondag 29 juli 2012 14:51 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Mjah, ik weet niet of het de orignele opzet van die wetswijziging is natuurlijk; denk het niet, maar het is gewoon legal, mits je het volgens de regeltjes doet. Het enge van op die manier voorkruipen, is dat je het eigenlijk vrij vlot moet doen, want je bent niet blij als je halverwege die rij bent en de boel gaat op groen; dan moet je soms behoorlijk stevig in je schoenen (of laarzen) staan om ertussen te komen, want dan willen de blikkers je natuurlijk terugpakken door je er niet tussen te laten
Ik kijk meestal een beetje de situatie aan; vaak is er vrij weinig ruimte, en dan ga ik er gewoon achter staan, ook al voelt dat niet fijn als er verkeer achter je aan komt rijden, maar als het effe kan sneak ik er tussendoor
Een klein foutje? Dat is invordering rijbewijsquote:Op zondag 29 juli 2012 21:22 schreef dribbel79 het volgende:
maakte een ander klein foutje goed, reed 60 in een 30 km zone
De examinator zei: er was werkelijk niemand op straat en je kon goed doorrijden, ik had zelf nóg harder gereden, maar prima, je hebt je goed aangepast aan de omstandigheden..quote:Op maandag 30 juli 2012 09:01 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Een klein foutje? Dat is invordering rijbewijs
En 100% te hard.quote:Op maandag 30 juli 2012 09:03 schreef dribbel79 het volgende:
[..]
De examinator zei: er was werkelijk niemand op straat en je kon goed doorrijden, ik had zelf nóg harder gereden, maar prima, je hebt je goed aangepast aan de omstandigheden..
Invordering toch pas vanaf 50 km boven max speed?
Dat is pas bij een overschrijding van 50 kmp/u.quote:Op maandag 30 juli 2012 09:01 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Een klein foutje? Dat is invordering rijbewijs
Ja, en bij 100% overschrijding.quote:Op maandag 30 juli 2012 09:54 schreef einschtein het volgende:
[..]
Dat is pas bij een overschrijding van 50 kmp/u.
Ik was toen met mijn rijexamen met 70 langs wegwerkzaamheden gereden.quote:Op maandag 30 juli 2012 09:56 schreef drumstickNL het volgende:
Ik snap de fout wel; hiervoor is het ook "30" maar het ziet eruit als een weg waar je 80 kan. En dat kan an sich ook best.
http://www.rijksoverheid.(...)ijs-ingevorderd.htmlquote:
quote:- Uit een blaastest blijkt dat uw alcoholgehalte hoger is dan 570 μg/l of 1,3 promille. Voor beginnende bestuurders is dit 350 μg/l of 0,8 promille. Als u geen blaastest heeft ondergaan, maar de politie wel vermoedt dat u teveel alcohol heeft gedronken, kan uw rijbewijs ook worden ingevorderd.
- U weigert mee te werken aan een blaastest.
- U overschrijdt de maximum snelheid met meer dan 50 kilometer per uur. Voor bromfietsen geldt een overschrijding van meer dan 30 kilometer per uur.
- De kans is groot dat u zich opnieuw schuldig zult maken aan een van deze feiten.
Ook ja. In een 30 km zone ligt die grens nog lager.quote:Op maandag 30 juli 2012 10:08 schreef mstx het volgende:
[..]
http://www.rijksoverheid.(...)ijs-ingevorderd.html
[..]
Bron?quote:Op maandag 30 juli 2012 10:15 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Ook ja. In een 30 km zone ligt die grens nog lager.
Ervaringquote:
Oké, dan moet het wel waar zijn.quote:
Ik ook, maar dat heeft niet met lessen te makenquote:Op maandag 30 juli 2012 14:24 schreef Gkhn het volgende:
Pff ik sta nu al bijna een maand droog . Waarom moest die instructeur van mij nou op vakantie gaan .
hihi.quote:Op maandag 30 juli 2012 14:25 schreef Vinniiee het volgende:
[..]
Ik ook, maar dat heeft niet met lessen te maken
quote:Op maandag 30 juli 2012 14:25 schreef Vinniiee het volgende:
[..]
Ik ook, maar dat heeft niet met lessen te maken
Je staat erbij .quote:Op maandag 30 juli 2012 10:47 schreef Vrieskist het volgende:
Nou, afgelopen zaterdag ook mijn eerste les gehad, voorlopig weer een gevaar op de weg erbij ;-)
Moet zeggen dat het wel een coole ervaring was, het rijden in de auto was daarna maar een saaie bedoeling
Voor de OP:
Eerste les: 28-07-2012 Theorie: n/a AVB: n/a AVD: n/a Rijschool: vd Weij, Almere Lesmotor: Honda CB500
Hihi, vind ik voor vrouwen. Ben jij een vrouw?quote:
Nee dat doe ik nooit, althans niet met plankjequote:
Succes! Nog paar lessen er voor?quote:
Ja ik heb nog 2 lessen over in mijn pakket. Maar de punten waarop ik ben gezakt gaat me dat niet weer gebeuren.quote:Op maandag 30 juli 2012 15:27 schreef Vinniiee het volgende:
[..]
Hihi, vind ik voor vrouwen. Ben jij een vrouw?
[..]
Nee dat doe ik nooit, althans niet met plankje
Nu maar weer ontopic
[..]
Succes! Nog paar lessen er voor?
Mag aangevuld wordenquote:Op zondag 29 juli 2012 10:42 schreef Anne het volgende:
sanger Eerste les: 28-07-2012 Theorie: 21-08-2012 AVB: n/a AVD: n/a Rijschool:Rijschool Donald te Purmerend Lesmotor: Kawasaki ER5
Heb je er al zin in Bij mij is het 13 jaar geleden zelfs Gelukkig heb ik pas de dag nadat ik terugkom van vakantie mijn theorie examen, kan ik in de vakantie lekker lerenquote:Op maandag 30 juli 2012 16:30 schreef Vrieskist het volgende:
Als het goed is liggen de theorieboekjes morgen op de deurmat, kan ik na 9 jaar weer mijn theoriekennis ophalen, jippie
Ah oké scheelt toch. En mocht je 1 of 2 lessen extra nodig hebben kost dat de kop ook niet.quote:Op maandag 30 juli 2012 15:56 schreef Gkhn het volgende:
[..]
Ja ik heb nog 2 lessen over in mijn pakket. Maar de punten waarop ik ben gezakt gaat me dat niet weer gebeuren.
Ambitieus om in je vakantie te gaan lerenquote:Op maandag 30 juli 2012 20:20 schreef sanger het volgende:
[..]
Heb je er al zin in Bij mij is het 13 jaar geleden zelfs Gelukkig heb ik pas de dag nadat ik terugkom van vakantie mijn theorie examen, kan ik in de vakantie lekker leren
Denk ook niet dat het er van gaat komen Gelukkig leer ik makkelijk en snelquote:Op maandag 30 juli 2012 20:41 schreef Vrieskist het volgende:
[..]
Ambitieus om in je vakantie te gaan leren
Tot nu toe gehad:quote:
Ik zou naar links opschuiven en inhalen . Zo laat je het gevaar achter je en geef je aan dat je hoffelijk bent in het verkeer door ze te laten invoegen. Trouwens voegt 99% niet in met 120 km/u.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 00:21 schreef Lindstrøm. het volgende:
Vraagske, wat dien ik in onderstaande situatie te doen? Het invoegende verkeer voor laten gaan (en zelf gas terugnemen) of opschuiven naar de linkerrijbaan? Als optie 2, moet ik vervolgens snel voorbij (140 km/h) de invoegende auto's (die 120 km/h gaan) of kan ik ook rond 125 km/h op de linkerbaan blijven en er dus rustig voorbij?
[ afbeelding ]
Dit.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 00:41 schreef Gkhn het volgende:
[..]
Ik zou naar links opschuiven en inhalen . Zo laat je het gevaar achter je en geef je aan dat je hoffelijk bent in het verkeer door ze te laten invoegen. Trouwens voegt 99% niet in met 120 km/u.
WTF lol, zonder handen/staand/liggend rijdenquote:Op dinsdag 31 juli 2012 00:07 schreef Saninl het volgende:
[..]
Tot nu toe gehad:
1 tryout: op de weg gereden
1 les: op de weg gereden om schakelen te oefenen
1 les; eerst op de weg gereden daarna naar plek voor bijzonder manoeuvres (snelle slalom)
2 lessen; snelle slalom en heel even uitwijkoefening
deze les: even snelle slalom, even uitwijkoefening, daarna de 3 remoefeningen, in een vak parkeren aan de hand en uit een vak rijden op de motor. Daarna heeft hij mij nog op de plek voor de bijzondere manoeuvres (groot parkeerterrein) wat bijzondere dingen laten doen, namelijk even met losse handen rijden, staand op de motor rijden en met mijn rug helemaal naar achter hangen. Dat je dus naar boven kijkt.
Het was vooral leuk dat ik verder was en die snelle slalom onder de knie had (volgens de instructeur).
Morgen weer bellen voor een afspraak en volgende week vrijdag mijn theorie trouwens
Ik zeg linkerbaan en met 125 ze voorbij rijden. De meesten voegen in met snelheden van max 100 per uur dus ben je er zo voorbij. Daarnaast geef je ze ruimte om in te voegen, wat getuigt van inzicht enzo.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 00:21 schreef Lindstrøm. het volgende:
Vraagske, wat dien ik in onderstaande situatie te doen? Het invoegende verkeer voor laten gaan (en zelf gas terugnemen) of opschuiven naar de linkerrijbaan? Als optie 2, moet ik vervolgens snel voorbij (140 km/h) de invoegende auto's (die 120 km/h gaan) of kan ik ook rond 125 km/h op de linkerbaan blijven en er dus rustig voorbij?
[ afbeelding ]
Ik zou naar links uitwijken om ze te kunnen laten invoegen. Maar volgens mij zijn de mensen die invoegen zelf verantwoordelijk voor het invoegen, dus hoef je geen ruimte te maken. Correct me if i'm wrong.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 00:21 schreef Lindstrøm. het volgende:
Vraagske, wat dien ik in onderstaande situatie te doen? Het invoegende verkeer voor laten gaan (en zelf gas terugnemen) of opschuiven naar de linkerrijbaan? Als optie 2, moet ik vervolgens snel voorbij (140 km/h) de invoegende auto's (die 120 km/h gaan) of kan ik ook rond 125 km/h op de linkerbaan blijven en er dus rustig voorbij?
[ afbeelding ]
Dat is waar, maar 9 van de 10 kan niet fatsoenlijk invoegen en verwacht dat degene naast hem ruimte geeft. Let maar 's op wanneer de invoeger de richtingaanwijzer aan zet.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 09:17 schreef Vrieskist het volgende:
[..]
Ik zou naar links uitwijken om ze te kunnen laten invoegen. Maar volgens mij zijn de mensen die invoegen zelf verantwoordelijk voor het invoegen, dus hoef je geen ruimte te maken. Correct me if i'm wrong.
Klopt, daarom geef ik ook vaak voorrang, ik 'verwacht' het zelf ook te krijgen. Dat maakt het invoegen allemaal wat makkelijker voor iedereen. Maar als ik geen ruimte kan maken, zoekt de invoegende partij het maar lekker uit hoorquote:Op dinsdag 31 juli 2012 09:48 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Dat is waar, maar 9 van de 10 kan niet fatsoenlijk invoegen en verwacht dat degene naast hem ruimte geeft. Let maar 's op wanneer de invoeger de richtingaanwijzer aan zet.
Heb maar 1 motorrijles gehad, dus hier moet ik nog het nodige over leren. Maar ik kan me als automobilist voorstellen dat je jezelf wilt beschermen als motorrijder.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 11:18 schreef Dekatria het volgende:
Vergeet ook niet dat als motorrijder zijnde je vaak over het hoofd gezien wordt door invoegend verkeer, dus het is vaak voor je eigen veiligheid ook een pré dat je alvast opschuift om zodoende eventuele blinde koeien voor te zijn.
Ik heb wel auto- maar geen motorrijbewijs, maar als je voelt dat je voor de invoegende partij uitkomt op de snelweg, dan kan je prima met 125 doorrijden zodat de invoeger achter jou kan invoegen.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 11:29 schreef Lindstrøm. het volgende:
Bedankt allemaal En de optie die ik vergeten ben te noemen; vaak is het inderdaad dat de invoegers met 100 of minder invoegen. Is het dan ook een optie om gewoon op de rechterbaan met 125/130 door te rijden?
Ik heb nog geen autorijbewijs, vandaar het gebrek aan inzicht.
en ook nog die oefening waarbij je eerst moet remmen en dan slalommen..quote:Op dinsdag 31 juli 2012 07:23 schreef Vinniiee het volgende:
[..]
WTF lol, zonder handen/staand/liggend rijden
Oefeningen die jij gehad hebt vond ik de leukste
Kijk hier eens naar, werkt velhelderend ik gebruik zelf ook zo'n weeftechniek als er een auto bij een kruising staat te wachten - better safe than sorry en het is een leuk excuus om even te slalommenquote:Op dinsdag 31 juli 2012 11:37 schreef Vrieskist het volgende:
[..]
Heb maar 1 motorrijles gehad, dus hier moet ik nog het nodige over leren. Maar ik kan me als automobilist voorstellen dat je jezelf wilt beschermen als motorrijder.
[..]
Ik heb wel auto- maar geen motorrijbewijs, maar als je voelt dat je voor de invoegende partij uitkomt op de snelweg, dan kan je prima met 125 doorrijden zodat de invoeger achter jou kan invoegen.
Dan ben je meestal al te laat. Vaak gaat deze pas halverwege de baanwissel aan.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 09:48 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Dat is waar, maar 9 van de 10 kan niet fatsoenlijk invoegen en verwacht dat degene naast hem ruimte geeft. Let maar 's op wanneer de invoeger de richtingaanwijzer aan zet.
Ja, ik bedoel eigenlijk meer dat jan en alleman de richtingaanwijzer zomaar aanzet, terwijl ze helemaal nog niet in de gelegenheid zijn om netjes in te voegen. (naast of vlak voor een medeweggebruiker, bijv.)quote:Op dinsdag 31 juli 2012 12:39 schreef sanger het volgende:
[..]
Dan ben je meestal al te laat. Vaak gaat deze pas halverwege de baanwissel aan.
Inderdaad, schrik je jezelf de pleuris omdat je verwacht dat ze ineens hun bak jouw weghelft gaan opsturenquote:Op dinsdag 31 juli 2012 13:18 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Ja, ik bedoel eigenlijk meer dat jan en alleman de richtingaanwijzer zomaar aanzet, terwijl ze helemaal nog niet in de gelegenheid zijn om netjes in te voegen. (naast of vlak voor een medeweggebruiker, bijv.)
Als je een afrit neemt moet/mag je 300m van te voren al richting aangeven. Alleen bij invoegen moet je wachten tot je daadwerkelijk van rijstrook gaat wisselen.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 13:27 schreef Dekatria het volgende:
In weefvakken van meerbaanse snelwegen (zoals hier, waar iedereen van links naar rechts wil en vice versa) snap ik dat dan weer wel, dan helpt dat wel. Dan weet je wie gaat schuiven, en waar je kan ritsen. Het is ook een stukje 'jezelf zichtbaar maken' in dat geval, hoewel het volgens de letter van de wet pas mag als je daadwerkelijk gaat schuiven.
Zo gebruik ik bij door de file rijden altijd m'n alarmlichten - volgens de letter van de wet moeten ze eigenlijk uit blijven 'omdat het anders verwarring zou kunnen veroorzaken', maar dat weegt niet op tegen het voordeel dat mensen je veel eerder zien en dus ook aan de kant gaan. Neemt een stuk van de verontwaardiging weg die mensen dikwijls hebben, omdat ze anders vaak motorrijders pas zien als ze langsrijden en resp. daarvan schrikken. Een knipperend licht merk je immers veel sneller op.
Klopt, maar een weefvak is geen afrit natuurlijkquote:Op dinsdag 31 juli 2012 13:33 schreef lbeew het volgende:
[..]
Als je een afrit neemt moet je 300m van te voren al richting aangeven. Alleen bij invoegen moet je wachten tot je daadwerkelijk van rijstrook gaat wisselen.
Dat kun je niet van te voren weten als je er niet bekend bent.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 13:34 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Klopt, maar een weefvak is geen afrit natuurlijk
Je bestelt iets online van een zaak wat op 15 minuten fietsen afstand is?quote:Op dinsdag 31 juli 2012 17:42 schreef einschtein het volgende:
Mailtje van Motozoom gekregen, verwachte levertijd is zo'n 2 a 3 week. Heb gevraagd of ik mijn geld terugkocht, was geen probleem, dusseh. Goede en nette afhandeling dus.
Direct maar naar Motoport geweest, zo'n 10 minuten fietsen. Heb motorlaarzen en handschoenen gekocht. 15% korting.
Nee, online was Motozoom. Die dichtbij was Motoport.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 17:52 schreef Gkhn het volgende:
[..]
Je bestelt iets online van een zaak wat op 15 minuten fietsen afstand is?
Talking about your zolder-fokker.
Ah zo, verkeerd gelezen.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 17:54 schreef einschtein het volgende:
[..]
Nee, online was Motozoom. Die dichtbij was Motoport.
Maar ik maak de fout in ieder geval nooit weer.
Auto van ouders, dus carebear .quote:
Bij wijze van hé. Ik hou niet van fietsen .quote:Op dinsdag 31 juli 2012 18:57 schreef Vinniiee het volgende:
Uurtje in de auto, hoe lang is dat wel niet fietsen Daarvoor ga ik echt niet fietsen
Ik woon 5 minuten van een Motoport vestiging. Kwam ik pas achter toen ik een helm nodig had voor op de brommert.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 17:54 schreef einschtein het volgende:
[..]
Nee, online was Motozoom. Die dichtbij was Motoport.
Maar ik maak de fout in ieder geval nooit weer.
Nice, ik hoop dat ze nooit de prijs waard worden .quote:Op dinsdag 31 juli 2012 21:27 schreef einschtein het volgende:
Voor 50eu verschil zou ik de moeite ook doen!
Mijn nieuwe laarzen en handschoenen:
[ afbeelding ]
Dit, plus please please doe je groot licht aan in de file, als blikkers iets opvalt is het dat wel (ze vinden het vervelend, maar je weet zeker dat ze je zien!)quote:Op dinsdag 31 juli 2012 13:27 schreef Dekatria het volgende:
Zo gebruik ik bij door de file rijden altijd m'n alarmlichten - volgens de letter van de wet moeten ze eigenlijk uit blijven 'omdat het anders verwarring zou kunnen veroorzaken', maar dat weegt niet op tegen het voordeel dat mensen je veel eerder zien en dus ook aan de kant gaan. Neemt een stuk van de verontwaardiging weg die mensen dikwijls hebben, omdat ze anders vaak motorrijders pas zien als ze langsrijden en resp. daarvan schrikken. Een knipperend licht merk je immers veel sneller op.
Inderdaadquote:Op dinsdag 31 juli 2012 22:54 schreef lbeew het volgende:
Groot licht wekt eerder agressie op, lijkt me niet verstandig.
De Alp standaard ook niet googlen, draadjes aanleggen met een schakelaar, presto!quote:
Ik weet dat het kan, geen rocket sciencequote:Op dinsdag 31 juli 2012 22:56 schreef Dekatria het volgende:
[..]
De Alp standaard ook niet googlen, draadjes aanleggen met een schakelaar, presto!
Vergeet ook niet examens te oefenen, daar leer je vaak nog het meest vanquote:Op woensdag 1 augustus 2012 10:46 schreef Vrieskist het volgende:
Gister het theorieboekje binnengekregen, nu lekker studeren
Heb er ook een CDtje bij met oefenexamens, maar ga eerst de regels even goed stampen, dat is na bijna 10 jaar autorijbewijs toch wat verwaterdquote:Op woensdag 1 augustus 2012 11:05 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Vergeet ook niet examens te oefenen, daar leer je vaak nog het meest van
Onderschat het examen zeker niet idd. Veel mensen doen er simpelweg te weinig aan of denken "ach ik heb al een autorijbewijs, moet wel goed komen". Hierdoor zakt toch ongeveer de helft voor het theorie-examen.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 11:55 schreef Vrieskist het volgende:
[..]
Heb er ook een CDtje bij met oefenexamens, maar ga eerst de regels even goed stampen, dat is na bijna 10 jaar autorijbewijs toch wat verwaterd
edit: Heb maar even een theorie-examen aangevraagd voor 31 augustus in Amsterdam. Mezelf een deadline opleggen is wel handig
Dus ik moet het ook echt leren Daar gaat mijn vakantiequote:Op woensdag 1 augustus 2012 12:22 schreef lbeew het volgende:
[..]
Onderschat het examen zeker niet idd. Veel mensen doen er simpelweg te weinig aan of denken "ach ik heb al een autorijbewijs, moet wel goed komen". Hierdoor zakt toch ongeveer de helft voor het theorie-examen.
Zelf heb ik het theorieboek goed doorgelezen en vervolgens alle oefen tentamens gemaakt, in totaal 400 vragen. Geslaagd met 46 van de 50 goed.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 13:03 schreef sanger het volgende:
[..]
Dus ik moet het ook echt leren Daar gaat mijn vakantie
Ik onderschat het zeker niet, want ik heb al wat andere oefenexamens gedaan en viel zwaar tegen Maar elke avond leren moet genoeg zijn als ik eind augustus examen wil doen.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 12:22 schreef lbeew het volgende:
[..]
Onderschat het examen zeker niet idd. Veel mensen doen er simpelweg te weinig aan of denken "ach ik heb al een autorijbewijs, moet wel goed komen". Hierdoor zakt toch ongeveer de helft voor het theorie-examen.
Zie de PI Ik maak me er niet druk om, omdat ik weet dat ik heel makkelijk leerquote:Op woensdag 1 augustus 2012 13:08 schreef lbeew het volgende:
[..]
Zelf heb ik het theorieboek goed doorgelezen en vervolgens alle oefen tentamens gemaakt, in totaal 400 vragen. Geslaagd met 46 van de 50 goed.
Hiep hiepquote:Op woensdag 1 augustus 2012 14:48 schreef RainofDeath het volgende:
Ik mag bij de geslaagden worden gezet! Ik mocht het pasje gaan ophalen van de examinator!
Nice, gefeliciteerd!quote:Op woensdag 1 augustus 2012 14:48 schreef RainofDeath het volgende:
Ik mag bij de geslaagden worden gezet! Ik mocht het pasje gaan ophalen van de examinator!
Gefeliciteerd!quote:Op woensdag 1 augustus 2012 14:48 schreef RainofDeath het volgende:
Ik mag bij de geslaagden worden gezet! Ik mocht het pasje gaan ophalen van de examinator!
Wel een paar foutjes maar verder voldoende (waaronder 1 inschattingsfout, 100 rijden op een autoweg met een stoplicht die net op oranje sprong. Ik dacht, oh, dat haal ik makkelijk... totdat het een halve noodstop werd )quote:Op woensdag 1 augustus 2012 15:19 schreef Vrieskist het volgende:
[..]
Hiep hiep
Geen rare dingen meegemaakt dus?
Gefeliciteerd!!! Al een brommer?quote:Op woensdag 1 augustus 2012 14:48 schreef RainofDeath het volgende:
Ik mag bij de geslaagden worden gezet! Ik mocht het pasje gaan ophalen van de examinator!
Nog niet, maar heb wel een Suzuki gs500 voor een mooi prijsje op het oog. Rustig aan beginnen en zie later wel als ik iets snellers koop.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 21:43 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Gefeliciteerd!!! Al een brommer?
Zo ja: [aanmelden!] De 3e Motorrijders new- & oldbierit! 16-09-2012 #4
Nice, ik heb ook een GS500. Leuke goedkope beginners motor, zeer gunstig verbruik (1:20 makkelijk haalbaar, zelf doe ik net geen 1:25), onderhoud kun je allemaal zelf doen (wel een beetje technische kennis vereist), en natuurlijk: een twinquote:Op woensdag 1 augustus 2012 22:34 schreef RainofDeath het volgende:
[..]
Nog niet, maar heb wel een Suzuki gs500 voor een mooi prijsje op het oog. Rustig aan beginnen en zie later wel als ik iets snellers koop.
Wel rijbewijs met spoed aangevraagd, want ik wil dit weekend proefrijden (die ¤30 extra maakt me dan ook weinig uit)
De langzame oefeningen zijn inderdaad erg lastig om mee te beginnen. De langzame slalom is veruit de lastige (in mijn ogen). Goed van die instructeur om je die rondjes te laten draaien, wellicht de volgende keer weer doen aan het begin van de les en proberen je hand onder controle te houden? Je zou kunnen proberen om een deel van het stuurgewicht vast te pakken, waardoor je het gas makkelijker constant/onder controle kunt houden.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 01:15 schreef Lilliesleaf het volgende:
Vandaag blok 2 van de AVB-lessen.
Het gaat op zich beter dan vorige keer, maar ik heb nog steeds vérschrikkelijk veel moeite met de langzame oefeningen: achtje, halve draai, langzame slalom. Instructeur zei, oefen nou eerst maar gewoon rondom een enkele pion, maak eerst grotere cirkels waar je je prettig bij voelt en probeer dan op je eigen tempo de motor steeds schuiner te leggen.
Na een tijdje ging het beter, zei de instructeur: sneller en minder bang zijn, je gaat maar 1 keer schrikken, het moment dat je voor het eerst met je teen de grond aanraakt.
En dat gebeurde dan ook een kwartiertje later.. man, wat kreeg ik een hartaanval. Niet plat gegaan, gelukkig, maar wel uit schrikreactie het gas flink open, motor recht en ik schoot er best wel vandoor. Ik ontweek alles wonderbaarlijk genoeg wel, maar qua snelheid had ik de motor niet onder controle. Wel fijn om te weten dat ik onderbewust precies weet hoe ik moet sturen, zelfs in zulke situaties.. maar dat bewust nog geen controle had over de motor (of beter gezegd: over mezelf) werd wel erg duidelijk.
Behalve dat, ook nog wat stopopdrachten geoefend. Daarmee vind ik het vooral moeilijk om op snelheid te komen, dus: met écht 50 langs de pionnen. Puur iets psychologisch, want als ik dan rem denk ik elke keer: wat heb ik nog veel ruimte over! Vooral omdat ik gewoon nog niet wéét wat ik van een motor kan verwachten.. als ik rem bij een preciesiestop, schok ik steeds, omdat ik denk: ik moet remmen! shit ik rem te hard, doe je rem wat zachter! shit, ik moest toch wat harder remmen! .. oh, toch niet..
Alles gaat met de keer dat ik het doe beter en beter en ik leer de motor steeds beter kennen.. maar het is wel moeilijk om als persoon die van nature zo erg met haar hoofd bezig is, nu al je vertrouwen en intuitie op het lichamelijke te richten.
De eerste keer en geen pionnen omgooien bij de langzame slalom? ... wow. Da's.. erg netjes.quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 15:28 schreef Vrieskist het volgende:
Vandaag mijn eerste echte les, dus AVB oefeningen gedaan: parkeren van de motor, stopproef, stapvoets rijden en langzame slalom. Alles ging voor mijn gevoel wel redelijk, geen pionnen omgereden. Alles moet nu alleen nog soepeler, meer durven, aldus de instructeur
Volgende week weer op de moter
Nee, niets geraakt, na alle verhalen verbaasde het mezelf ook Alleen de lijn en snelheid die ik reed moet nog wat vloeiender.quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 15:30 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
De eerste keer en geen pionnen omgooien bij de langzame slalom? ... wow. Da's.. erg netjes.
Jaloers.quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 15:34 schreef Vrieskist het volgende:
[..]
Nee, niets geraakt, na alle verhalen verbaasde het mezelf ook Alleen de lijn en snelheid die ik reed moet nog wat vloeiender.
quote:
Heel herkenbaar Gelukkig heb ik niet echt last van smetvrees.quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 15:47 schreef Vinniiee het volgende:
Toen ik aan het lessen was regelmatig doorweekt in het pak van de rijschool. Ik stond te gniffelen als de volgende lesser mijn jas nodig had
Nee. Halve draai mag wel andersom maar achtje niet.quote:Op zondag 5 augustus 2012 01:15 schreef Lilliesleaf het volgende:
Ik vraag me trouwens af.. Bij het achtje, hè? De meesten gaan er aan de rechterkant in en beginnen met de bocht naar links. Zou je hem ook gespiegeld mogen doen en met de bocht naar rechts beginnen? (De aan de linkerkant erin rijden)
Hmm.. Stom.quote:Op zondag 5 augustus 2012 01:55 schreef SilentHunterNL het volgende:
[..]
Nee. Halve draai mag wel andersom maar achtje niet.
Ja, naar links toe is mijn 'voorkeurskant'. De motor 'de andere kant' op gooien als ik vanaf links inrijd is gaat dan veel makkelijker en soepeler.quote:Op zondag 5 augustus 2012 01:57 schreef SilentHunterNL het volgende:
[..]
Haha gaat ie de andere kant op beter?
Wanneer heb je je examem trouwens?quote:Op zondag 5 augustus 2012 01:59 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Ja, naar links toe is mijn 'voorkeurskant'. De motor 'de andere kant' op gooien als ik vanaf links inrijd is gaat dan veel makkelijker en soepeler.
Donderdag. Alleen ik heb voor die tijd nog wel 6 uur te gaan. Woensdag een blok van drie uur en dan donderdag weer.quote:Op zondag 5 augustus 2012 02:01 schreef SilentHunterNL het volgende:
[..]
Wanneer heb je je examem trouwens?
Ik had verder geen voorkeur qua bocht maar met avd hou ik er van om ff met volle vaart door een bocht naar rechts te gaan.
Ik zou gek worden. 3 uur achter elkaar die pionnetjes. Was zelf altijd blij als we weer terug mochten crossen. Zorgde er altijd voor dat ik lekker door reed tot ik in me oor hoorde of ik ff wou wachten omdat de mede lesser het niet bij houdt.quote:Op zondag 5 augustus 2012 02:03 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Donderdag. Alleen ik heb voor die tijd nog wel 6 uur te gaan. Woensdag een blok van drie uur en dan donderdag weer.
Ik vind het wel fijn, tis op een afgesloten terrein met steeds 5 oefeningen ofzo uitgezet. Kun je afwisselen en de oefeningen doen die je zelf wil. Ben je het zat: Dan ga je weer iets anders doen.quote:Op zondag 5 augustus 2012 02:05 schreef SilentHunterNL het volgende:
[..]
Ik zou gek worden. 3 uur achter elkaar die pionnetjes. Was zelf altijd blij als we weer terug mochten crossen. Zorgde er altijd voor dat ik lekker door reed tot ik in me oor hoorde of ik ff wou wachten omdat de mede lesser het niet bij houdt.
Zat je nog achterop bij de instructeur?quote:Op zondag 5 augustus 2012 02:07 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Ik vind het wel fijn, tis op een afgesloten terrein met steeds 5 oefeningen ofzo uitgezet. Kun je afwisselen en de oefeningen doen die je zelf wil. Ben je het zat: Dan ga je weer iets anders doen.
Ik zou dat dus echt niet willen. Gewoon de weg op, zonder dat ik het gevoel heb dat ik de motor 100% onder controle heb.
Dat heb ik dus niet. Eerste rijles was ook de eerste keer dat ik op een gemotoriseerde tweewieler zat.quote:Op zondag 5 augustus 2012 02:10 schreef SilentHunterNL het volgende:
[..]
Zat je nog achterop bij de instructeur?
Ik heb schakelbrommer gereden misschien helpt dat. Eerste gemotoriseerd voortuig wat ik bestuurde haha. 80cc en een top van 135. Dat waren nog is tijden. Valt mee dat ik nog niet dood ben.
Ik moest zelf naar de rijschool toe komen. Was gewoon z'n huis en vanaf daar 10 min rijden naar groot parkeer terrein.quote:Op zondag 5 augustus 2012 02:11 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Dat heb ik dus niet. Eerste rijles was ook de eerste keer dat ik op een gemotoriseerde tweewieler zat.
Maar nee, zoals ik zei: rijschool heeft een eigen oefenterrein. Je gaat daar gewoon zelf heen en kun gelijk oefenen. 3 uur avb les is dan ook echt 3 uur avb en niet 2 uur met nog heen en weer naar het terrein rijden.
Succes Al veel zin in?quote:
Nice! Ach, kun je goed oefenen. Dat is beter dan dat je een week moet wachten voordat je AVB hebt na je laatste les Succes alvast!quote:Op zondag 5 augustus 2012 02:03 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Donderdag. Alleen ik heb voor die tijd nog wel 6 uur te gaan. Woensdag een blok van drie uur en dan donderdag weer.
Wat is dat toch met scooter/brommer lui, je gelooft zelf toch niet dat je daadwerkelijk zo hard gaatquote:Op zondag 5 augustus 2012 02:10 schreef SilentHunterNL het volgende:
[..]
Zat je nog achterop bij de instructeur?
Ik heb schakelbrommer gereden misschien helpt dat. Eerste gemotoriseerd voortuig wat ik bestuurde haha. 80cc en een top van 135. Dat waren nog is tijden. Valt mee dat ik nog niet dood ben.
Da's best luxe, al is het heen en weer rijden natuurlijk ook oefening. Je moet het uiteindelijk natuurlijk ook op de openbare weg kunnen.quote:Op zondag 5 augustus 2012 02:11 schreef Lilliesleaf het volgende:
Maar nee, zoals ik zei: rijschool heeft een eigen oefenterrein. Je gaat daar gewoon zelf heen en kun gelijk oefenen. 3 uur avb les is dan ook echt 3 uur avb en niet 2 uur met nog heen en weer naar het terrein rijden.
Klopt, tuurlijk moet je uiteindelijk op de weg kunnen.. noem me een vrouw, aangezien wij anders schijnen te werken, maar: ik zou me heel héél erg ongemakkelijk voelen als ik gelijk de weg op moest, zonder vertrouwen te hebben in de motor en zonder te weten hoe dat ding nou precies op mijn handelingen reageert.quote:Op zondag 5 augustus 2012 09:45 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Da's best luxe, al is het heen en weer rijden natuurlijk ook oefening. Je moet het uiteindelijk natuurlijk ook op de openbare weg kunnen.
.quote:Op zondag 5 augustus 2012 08:58 schreef Vinniiee het volgende:
[..]
Succes Al veel zin in?
[..]
Nice! Ach, kun je goed oefenen. Dat is beter dan dat je een week moet wachten voordat je AVB hebt na je laatste les Succes alvast!
[..]
Wat is dat toch met scooter/brommer lui, je gelooft zelf toch niet dat je daadwerkelijk zo hard gaat
Berg af wind in de rug zekerquote:Op zondag 5 augustus 2012 17:47 schreef SilentHunterNL het volgende:
[..]
.
Als mijn digitale teller 142 aangeeft ga ik daar vanuit
Je moet toch een keer voor het eerst de weg op, en dat gaat in het begin toch wel met wat moeite, ongeacht je geslacht voordeel is wel dat de drempel wellicht wat minder hoog is.quote:Op zondag 5 augustus 2012 17:43 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Klopt, tuurlijk moet je uiteindelijk op de weg kunnen.. noem me een vrouw, aangezien wij anders schijnen te werken, maar: ik zou me heel héél erg ongemakkelijk voelen als ik gelijk de weg op moest, zonder vertrouwen te hebben in de motor en zonder te weten hoe dat ding nou precies op mijn handelingen reageert.
Mannen schijnen rijden te leren doordat een instructeur zegt: dit is het doel, ik doe het een keer voor. Nu jij. En dat ze het dan vervolgens maar gewoon gaan dóen, ze zien wel of het lukt of niet en hoe ver ze komen. Vrouwen schijnen te leren door eerst meer auditieve/visuele uitleg te krijgen en stapje voor stapje naar het doel toe te werken, ipv in het diepe springen en maar kijken of het lukt.
Ik heb nergens gezegd dat ik 140 reed?quote:Op zondag 5 augustus 2012 18:29 schreef Vinniiee het volgende:
Ga me geen dingen wijsmaken jongen, met alleen ontgrenste uitlaat en een gehoonde cilinder (enkele microns van het oppervlak weg slijpen) ga jij geen 140 halen
Opboren is een ander verhaal, maar een standaard cilinder gaat je dat niet lukken tot 80cc. Andere cilinder monteren is peanuts
Maargoed, dit gaat over motorrijlessen, niet over hoe je brommers kunt opvoeren.
Klopt helemaal wat je zegt. Ik leste met een vrouw, en het ging echt precies zoals jij verwoordquote:Op zondag 5 augustus 2012 17:43 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Klopt, tuurlijk moet je uiteindelijk op de weg kunnen.. noem me een vrouw, aangezien wij anders schijnen te werken, maar: ik zou me heel héél erg ongemakkelijk voelen als ik gelijk de weg op moest, zonder vertrouwen te hebben in de motor en zonder te weten hoe dat ding nou precies op mijn handelingen reageert.
Mannen schijnen rijden te leren doordat een instructeur zegt: dit is het doel, ik doe het een keer voor. Nu jij. En dat ze het dan vervolgens maar gewoon gaan dóen, ze zien wel of het lukt of niet en hoe ver ze komen. Vrouwen schijnen te leren door eerst meer auditieve/visuele uitleg te krijgen en stapje voor stapje naar het doel toe te werken, ipv in het diepe springen en maar kijken of het lukt.
Xtc is ook verboden en daar is een hele reeks topics overquote:Op zondag 5 augustus 2012 18:37 schreef Anne het volgende:
Aangezien dat ook nog eens wettelijk verboden is, wil ik daar sowieso nergens iets over lezen.
Leuk. Dan ga je daar toch heen?quote:Op zondag 5 augustus 2012 18:42 schreef SilentHunterNL het volgende:
[..]
Xtc is ook verboden en daar is een hele reeks topics over
Zou goed kunnen dat het daar ook aan ligt en hoe het motor rijden zich in "je genen" bevindquote:Op zondag 5 augustus 2012 18:47 schreef Anne het volgende:
Ik kan me overigens niet vinden in dat vrouw-gebeuren en vind het ook weer lekker generaliserend .
Bij de tweede les reed ik ook gewoon zelf naar het oeffenterrein toe, na de vraag "durf je dat al? want wij weten zeker dat je het kan" -> Anne: " "
Ik denk eerder dat het met zelfvertrouwen te maken heeft, dan met je geslacht .
LOL, hele lap tekst veranderde naar 2 lettersquote:
Ik zag die post van Anne en veranderde het maar evenquote:Op zondag 5 augustus 2012 18:48 schreef Vinniiee het volgende:
LOL, hele lap tekst veranderde naar 2 letters
Ze hebben er bij autorijders onderzoek naar gedaan en in het algemeen gaat dat bij autorijders wel op. Ik denk eerlijk gezegd dat de groep vrouwen die motor willen rijden niet zó erg verschillen. Ja er zullen (veel) meer zijn die het op de 'mannenmanier' doen, maar bij lange na niet de meerderheid.quote:Op zondag 5 augustus 2012 18:47 schreef Anne het volgende:
Ik kan me overigens niet vinden in dat vrouw-gebeuren en vind het ook weer lekker generaliserend .
Bij de tweede les reed ik ook gewoon zelf naar het oeffenterrein toe, na de vraag "durf je dat al? want wij weten zeker dat je het kan" -> Anne: " "
Ik denk eerder dat het met zelfvertrouwen te maken heeft, dan met je geslacht .
Strak plan van jequote:Op zondag 5 augustus 2012 18:51 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Ik zag die post van Anne en veranderde het maar even
Het hangt natuurlijk ook af hoe je er zelf in stapt, en of je al ervaring met motorvoertuigen hebt. Ik totaal niet (ook geen opgevoerde brommer ofwat), dus ik er volledig blanco, gung-ho in.
En het is noooit meer goedgekomen
Nou, ik vond dat babbelen en toekijken altijd maar verspilde tijd. Ik deed gewoon en dan stopte ik even om aan te horen wat ik fout of juist goed deed (echt een paar luttele seconden) en dan ging ik weer verder.quote:Op zondag 5 augustus 2012 18:51 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Ze hebben er bij autorijders onderzoek naar gedaan en in het algemeen gaat dat bij autorijders wel op. Ik denk eerlijk gezegd dat de groep vrouwen die motor willen rijden niet zó erg verschillen. Ja er zullen (veel) meer zijn die het op de 'mannenmanier' doen, maar bij lange na niet de meerderheid.
En het heeft zeker met zelfvertrouwen te maken, ben ik met je eens, alleen, ik bedoel dus meer de te zeggen: Hoe mannen en vrouwen die zelfverzekerdheid verkrijgen, gaat gewoon anders.
Voor deze ene keer ben ik het wel met je eens. De instructeur moest mij meer dingen afleren dan aanleren.quote:Op zondag 5 augustus 2012 18:54 schreef Vinniiee het volgende:
[..]
Strak plan van je
Dat zal inderdaad ook meespelen. Voornamelijk als je een schakelbrommer hebt gehad heb je het voordeel dat je al weet hoe je moet wegrijden/remmen/schakelen. Maar heel vaak brengt dat juist ook veel nadelen met zich mee
Wat een onzin. Er worden genoeg sprintwedstrijden georganiseerd waar jij prima legaal met je opgevoerde brommertje/scootertje mag sprinten.quote:Op zondag 5 augustus 2012 18:37 schreef Anne het volgende:
Aangezien dat ook nog eens wettelijk verboden is, wil ik daar sowieso nergens iets over lezen.
Goed punt.. daar kan het ook wel eens aan liggen. Heb net 2 weken m'n rijbewijs ofzo.quote:Op zondag 5 augustus 2012 19:06 schreef Vrieskist het volgende:
Het stukje rijden van het oefenterrein terug naar de verkeersschool voelt voor mij als ervaren automobilist meer vertrouwd dan een slalom
Succes! In de regen leer je het meestquote:
Ook succesquote:Op maandag 6 augustus 2012 14:39 schreef picodealion het volgende:
Zo, eerste les over een ruim uurtje. Geen regen hier gelukkig.
Dat vind ik op het moment ook, haha. Op de heenreis denk ik nog; yes, zo ff oefenen op het parkeerterrein. Maar na veel pionnen te hebben gezien denk ik altijd: ooh, nog even en ik mag weer lekker terugrijden! hahaquote:Op zondag 5 augustus 2012 19:21 schreef Vinniiee het volgende:
Het stukje van en naar de rijschool vond ik vaak leuker dan de oefeningen zelf
Hehe Succesquote:
Soms worden die pionnen een beetje te veel jaquote:Op maandag 6 augustus 2012 15:18 schreef Saninl het volgende:
[..]
Dat vind ik op het moment ook, haha. Op de heenreis denk ik nog; yes, zo ff oefenen op het parkeerterrein. Maar na veel pionnen te hebben gezien denk ik altijd: ooh, nog even en ik mag weer lekker terugrijden! haha
Weetje waar ik dus laatst aan dacht? .. Misschien is het wel net een kwestie van je lichaamsgewicht erin gooien, net als bij snelle slalom en precies die beweging doen, maar dan langzamer.. ik heb namelijk steeds de neiging om veel met m'n stuur te gaan sturen, maar dan haal je de bochten niet echt..quote:Op maandag 6 augustus 2012 17:37 schreef einschtein het volgende:
Alweer tijdje terug van lessen.
Wat blijf ik een ontzettende hekel hebben aan die langzame slalom, ugh.
Combinatie van koppeling en gas vast, en je snelheid regelen met je achterrem. Naar verluid helpt het lichtjes staan op de footpegs ook, omdat je zwaartepunt dan lager ligt en je stabieler bent.quote:Op maandag 6 augustus 2012 18:04 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Weetje waar ik dus laatst aan dacht? .. Misschien is het wel net een kwestie van je lichaamsgewicht erin gooien, net als bij snelle slalom en precies die beweging doen, maar dan langzamer.. ik heb namelijk steeds de neiging om veel met m'n stuur te gaan sturen, maar dan haal je de bochten niet echt..
Dat ligt lijkt me eerder eraan dat je niet genoeg toeren maakt. Als je maar genoeg toeren blijft maken kun je zo hard op de rem trappen als je wil.. Vinden de remschijfjes niet leuk, maar het kan wel.quote:Op maandag 6 augustus 2012 18:36 schreef picodealion het volgende:
Zo, dat ging best goed! Vrij snel doorgegaan van stapvoets naar gewoon naar schakelen, en daarna vooral bochtjes en achtjes. Naar rechts blijft lastig, ik trap te hard op de rem waardoor hij afslaat, maar zolang ik gewoon lekker rondrijd en af en toe een bocht pak gaat het prima. Net als met snowboarden eigenlijk, zodra ik mijn gedachten er even vanaf zet en gewoon mijn gevoel volg ga ik al veel beter.
Laatste tien minuten even zelf rond mogen rijden, en meteen maar even wat slalommen geoefend. Ik heb het idee dat dit niet al teveel moeite gaat kosten .
Wat ikzelf aanraad, als je remoefeningen gaat doen en je bent met iemand anders dan komt het vaak voor dat je even moet wachten - ik oefende dan altijd even m'n halve draai. Zo kon ik op een gegeven moment rondjes draaien binnen de lijnenquote:Op maandag 6 augustus 2012 18:36 schreef picodealion het volgende:
Laatste tien minuten even zelf rond mogen rijden, en meteen maar even wat slalommen geoefend. Ik heb het idee dat dit niet al teveel moeite gaat kosten .
Deed ik ook ja, goeie tip!quote:Op maandag 6 augustus 2012 18:46 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Wat ikzelf aanraad, als je remoefeningen gaat doen en je bent met iemand anders dan komt het vaak voor dat je even moet wachten - ik oefende dan altijd even m'n halve draai. Zo kon ik op een gegeven moment rondjes draaien binnen de lijnen
Het is tijd waar je voor betaalt, dus gebruik 'm dan ook
Hoe bedoel je 'alleen koppeling gebruiken' precies?quote:Op maandag 6 augustus 2012 21:38 schreef Gkhn het volgende:
Ik zei het al eerder maar nu nog eens.
Langzame slalom alleen de koppeling gebruiken, minder handelingen dus meer tijd voor de bochtjes.
Ik heb het als volgt geleerd en na de eerste keer fout ging het altijd goed, ook op het examen.quote:Op maandag 6 augustus 2012 22:52 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Hoe bedoel je 'alleen koppeling gebruiken' precies?
Dus werkelijk puur en alleen op de koppeling? Gas gewoon dicht houden?quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 00:02 schreef Gkhn het volgende:
[..]
Ik heb het als volgt geleerd en na de eerste keer fout ging het altijd goed, ook op het examen.
Je komt aanrijden met slippende koppeling, vervolgens trek je de koppeling in zodra je de pion passeert en je de bocht maakt (rood), op het 'rechte' stuk `naast de pionen laat je de koppeling weer slippen om je vaart er in te houden (blauw). Doordat je de koppeling intrekt op het moment van de bocht raak je de trekkende werking van de motor kwijt waardoor het makkelijker is om de bocht te halen. Pas alleen op dat je het niet te langzaam doet anders val je om.
Hoop dat het duidelijker is met deze geweldige paint.
[ afbeelding ]
Succes ermee. Ik heb mijn post aangepast omdat ik rood en blauw door elkaar had gehaald, ff opletten dus.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 00:17 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Dus werkelijk puur en alleen op de koppeling? Gas gewoon dicht houden?
Ik ga dit echt even proberen tijdens de volgende les, ik kan namelijk totaal m'n concentratie niet houden op de beweging doordat de motor zo veel wisselende geluiden maakt, het gas draai je namelijk met zo'n precieze beweging altijd wel mee en op zo'n snelheid controle over 4 handelingen moeten houden is gewoon echt heel moeilijk. (Zo'n natuurtalentje ben ik namelijk niet) Dit zou dan echt een uitkomst zijn.
--
Ff CBR brochure erbij gepakt: Er staat bij de langzama slalom idd alleen maar dat een slippende koppeling verplicht is, en niks over een trekkende motor, zoals dat er wel bij staat bij de halve draai en het achtje.
Als ik over de snelweg moet heb ik geen plezier Wil ik er zo snel mogelijk weer afquote:Op dinsdag 7 augustus 2012 20:05 schreef Lilliesleaf het volgende:
Oh, dat zeker... maar.. kom op.. het is motorrijden! Hoe kun je daar nou géén plezier in hebben.
Ik werd vandaag gebeld, ik mag maandag en dinsdag 4 uurtjes komen en dan donderdag al meteen afrikden voor AVB. .quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 20:02 schreef Lilliesleaf het volgende:
Morgen weer les!
Echt zin in. Ik ben echt blij dat ik er voor gekozen heb om zo veel mogelijk uur/lessen in zo weinig mogelijk tijd te plannen. Ik ben nu steeds de dag aan van tevoren aan het hyperen dat ik de dag erna les heb en die dag zelf + de dag erna zit ik in een roes van 'yes! Heb weer kunnen rijden' .. en voordat die roes is uitgewerkt ben ik alweer blij dat ik binnenkort weer les heb.
Top! Natuurtalentje! Wou dat het bij mij zo makkelijk ging..quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 21:26 schreef picodealion het volgende:
[..]
Ik werd vandaag gebeld, ik mag maandag en dinsdag 4 uurtjes komen en dan donderdag al meteen afrikden voor AVB. .
Bij het achtje loont het ook wel om na de eerste halve draai zo ver mogelijk naar de buitenlijn te rijden. Zo heb je meer ruimte voor je tweede halve draai, en minder risico dat je er dan buiten gaatquote:Op woensdag 8 augustus 2012 21:31 schreef Lilliesleaf het volgende:
In ieder geval: morgen dus laatste blok en die middag examen. Ik ben niet nerveus - godzijdank - zoals bij het auto-examen, maar er heel positief sta ik er ook niet tegenover.. Zeg maar: Als ik het haal zal het een grotere verrassing voor me zijn dan wanneer ik zak. Maja, wie weet.. ik ga er gewoon niet over nadenken, m'n ding doen, en ik zie wel.
Dat is dus het voordeel aan dat terrein van Oostpoort, ze hebben vaste plekken voor alle pionnen en daarnaast zijn er op het asfalt allemaal hulplijnen gespoten, zoals bijvoorbeeld precies die lijn die je noemt.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 21:58 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Bij het achtje loont het ook wel om na de eerste halve draai zo ver mogelijk naar de buitenlijn te rijden. Zo heb je meer ruimte voor je tweede halve draai, en minder risico dat je er dan buiten gaat
Succes morgen!
quote:
https://maps.google.nl/ma(...)23&ctz=-120&t=h&z=18quote:
Jeu, wat een luxe terrein! Groot achtje ookquote:Op woensdag 8 augustus 2012 22:13 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
[..]
https://maps.google.nl/ma(...)23&ctz=-120&t=h&z=18
Dit is dus dat oefenterrein. Als je inzoomt kun je puntjes zien op het wegdek. Dat zijn alle vaste markeringen van de oefeningen.
Tijdens lessen/examens weet je dus steeds precies waar je naartoe moet kijken omdat je 'kijkpunten' niet veranderen.
Dát achtje is HUUUGE. Echt gewoon.. naja.. écht groot. Maar, klein genoeg om in het begin echt even te wennen aan je gas constant houden, beiden kanten op. Het is namelijk net klein genoeg dat je een heel klein beetje je gewicht moet gebruiken en ietsie pietsie moet afschuinen (zeker als je de binnenbocht neemt).quote:Op woensdag 8 augustus 2012 22:22 schreef Vinniiee het volgende:
Ziet er wel hendig uit ja
Mag je het 8-je niet in het 8-je doen?
Haha weet ik, was ook meer als grap bedoeld Bij het station in Utrecht hebben ze volgens mij zo'n regenboogcirkel, en dan kan je ook telkens verder naar binnen toe om het afschuinen te oefenenquote:Op woensdag 8 augustus 2012 22:24 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Dát achtje is HUUUGE. Echt gewoon.. naja.. écht groot. Maar, klein genoeg om in het begin echt even te wennen aan je gas constant houden, beiden kanten op. Het is namelijk net klein genoeg dat je een heel klein beetje je gewicht moet gebruiken en ietsie pietsie moet afschuinen (zeker als je de binnenbocht neemt).
Lange brede kant onder (bij de lijnen) zijn de pionnen voor de remopdrachten + vertragingsopdracht. Andere brede kant staat de snelle slalom. Lange stuk T-splitsing in het midden naar het open stuk toe is uitwijk. En in het middenstuk staan langzame slalom, draaioefeningen en parkeervak.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 22:26 schreef Dekatria het volgende:
Ik neem aan dat de oefeningen uitgezet worden op die grote brede stukken? Ik zie daar volgens mij wel de plaatsen voor pilonnen aangegeven
Oh! Een AVD'er! De laatste tijd de hele tijd over AVB gepraat, helemaal vergeten dat dat ook nog in dit topic thuishoort.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 00:40 schreef Gkhn het volgende:
Eindelijk weer motor gereden .
Ging goed, heb goed gelet op de bochten. De truc is om de bochten van kruispunten te nemen zoals je dat ook in de auto doet, dus niks afsnijden. Bij snelle bochten uiteraard wel afsnijden, en op klaverbladen of lange doordraaiers zoveel mogelijk aan de buitenkant blijven totdat je het rechte stuk op kan kijken en dan doorsnijden.
Nu vraag ik me toch wel af of ik die 2 extra lessen voor mijn examen nodig heb.
Ik zie mijn uitwijkoefening en slalom gewoon op streetview staan.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 08:40 schreef Vinniiee het volgende:
Ik had dit mini-parkeerplaatsje: klik
Zoveel mogelijk aan de buitenkant? Ik moest bij lange bochten, zoals op- en afritten van snelwegen, juist in het midden blijven. Liever zelfs nog aan de binnenkant. Aan de buitenkant van de bocht ligt vaak allemaal troep, daar wil je echt niet tijdens je bocht overheen rijdenquote:Op donderdag 9 augustus 2012 00:40 schreef Gkhn het volgende:
Eindelijk weer motor gereden .
Ging goed, heb goed gelet op de bochten. De truc is om de bochten van kruispunten te nemen zoals je dat ook in de auto doet, dus niks afsnijden. Bij snelle bochten uiteraard wel afsnijden, en op klaverbladen of lange doordraaiers zoveel mogelijk aan de buitenkant blijven totdat je het rechte stuk op kan kijken en dan doorsnijden.
Nu vraag ik me toch wel af of ik die 2 extra lessen voor mijn examen nodig heb.
Heb ik examen moeten doenquote:Op donderdag 9 augustus 2012 08:51 schreef mstx het volgende:
[..]
Ik zie mijn uitwijkoefening en slalom gewoon op streetview staan.
https://maps.google.nl/ma(...)cbp=12,21.4,,0,24.61
Dit. Ga beter in het midden rijden of de binnenzijde (zodat er geen optie bestaat dat er ongeduldige asociale automobilisten kunnen inhalen), en zo voorkom je inderdaad dat je niet over troep heen rijdt. Hier ligt bij een afrit de buitenkant helemaal vol met blikjes/papiertjes/chipszakken en nog meer van dat soort troep.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 08:52 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Zoveel mogelijk aan de buitenkant? Ik moest bij lange bochten, zoals op- en afritten van snelwegen, juist in het midden blijven. Liever zelfs nog aan de binnenkant. Aan de buitenkant van de bocht ligt vaak allemaal troep, daar wil je echt niet tijdens je bocht overheen rijden
Dit ja, je neemt toch geen bochten aan de buitenkant..quote:Op donderdag 9 augustus 2012 08:52 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Zoveel mogelijk aan de buitenkant? Ik moest bij lange bochten, zoals op- en afritten van snelwegen, juist in het midden blijven. Liever zelfs nog aan de binnenkant. Aan de buitenkant van de bocht ligt vaak allemaal troep, daar wil je echt niet tijdens je bocht overheen rijden
je moet behoorlijk snel optrekken tot in z'n 3 en dan bij de pylonnen (vrij) hard remmen en 1 terugschakelen. Vervolgens met wederom licht trekkende motor de slalom nemen.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 16:13 schreef picodealion het volgende:
Wat is trouwens die vertragingsoefening precies? Ik heb dat tijdens mijn eerste les nog niet gehad, en uit de filmpjes word ik niet veel wijzer. Is het gewoon terugschakelen en dan rustig remmen oid?
Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 9 augustus 2012 16:05 schreef Lilliesleaf het volgende:
YES!
Ik heb m'n AVB gehaald!
Was geen geweldig examen, had erg veel last van de stress.
Oefeningen in willekeurige volgorde:
Oefening 1: Lopen - ging vrij goed! Kreeg hem in 1 keer op de bok, geen gewiebel etc terwijl dat bij het oefenen nog wat problematisch was.
Oefening 2: Langzame slalom - eerste poging ging fout, halverwege redde ik hem niet meer, voetje, gelijk opnieuw. Tweede keer redde ik hem wel, maar niet heel netjes, véél gebrom van de motor omdat ik het gas continue meedraaide. Na afloop zei hij dat het nét goed was, gelukkig maar, want:
Oefening 3: Achtje - ik kwam uit de noodstop en schakelde door de stress verkeerd terug. Uiteindelijk was poging 1 een poging om een achtje te maken in de tweede versnelling. Hopeloos. Nog een keer proberen.. maar ging gewoon niet. Afgekeurd dus.
Oefening 4: Noodstop - netjes! Had iets harder gekund, maar wel gewoon OK.
Oefening 5: Precisiestop - was 'OK' deze man was niet erg streng met remopdrachten. Toen ik de instructeur er naar vroeg zei hij dat die man ooit eens tijdens een examen had meegemaakt dat iemand zich zo gepusht voelde, keihard remde, motor blokkeerde en die jongen kon naar het ziekenhuis. Sindsdien doet hij makkelijker erover. Had aan het eind wel een 'hopje' nog, maar alles daarvoor was wel netjes en netjes bij de lijn.
Oefening 6: Uitwijkopdracht - perfect. Maar de uitwijkopdracht is dan ook altijd mijn beste geweest. (+ hij is gewoon simpel).
Oefening 7: Vertragingsoefening - ik heb tijdens alle lessen nog nóóit een perfecte vertraging gemaakt, ik 'voelde' de oefening gewoon niet aan. Maar toen hij zei dat ik doe oefening moest doen, dacht ik er niet eens bij na, hup, motor naar de start: Gas, schakelen, remmen, schakelen, draaien. Hij ging gewoon werkelijk perfect. Alles ging superstrak en vloeiend. Was er zelf verbaast over.
Conclusie: Slalom en achtje moesten 2 keer, de rest was in 1 keer goed. De slalom was nét goedgekeurd. Gelukkig maar, anders was ik gezakt (2 fouten in hetzelfde cluster).
Gisteren ja. Ik weet niet, preciesiestop en stopopdracht gingen in het begin niet goed. En toen zei de instructeur, probeer gewoon eens naar de noodstop toe te werken en de noodstoppen deed ik plotseling wel in een keer goed, waarna ik daarna ineens het 'gevoel' had voor de andere remopdrachten.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 16:27 schreef Vinniiee het volgende:
[..]
Gefeliciteerd!
Maar like wut? Gelijk door vanuit de noodstop naar het achtje? Wel met tussenstop neem ik aan, anders vind ik het wel heel vreemd.
Gelukkig ging de vertragingsoefening en de remoefeningen ook goed, ook al had je die gisteren? nog niet zo goed onder de knie. Toppie!
Omdat ik niet weet hoe de situatie ging Bij mij was de startplek van het achtje zelfde als die van de noodstop, dus dan moet je 2x omdraaien om bij hetzelfde startpunt te komen. In mijn gedachten heb je dan even wat meer rust tussendoor, maar weet dus niet hoe dat bij jouw terrein zitquote:Op donderdag 9 augustus 2012 16:33 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Gisteren ja. Ik weet niet, preciesiestop en stopopdracht gingen in het begin niet goed. En toen zei de instructeur, probeer gewoon eens naar de noodstop toe te werken en de noodstoppen deed ik plotseling wel in een keer goed, waarna ik daarna ineens het 'gevoel' had voor de andere remopdrachten.
Noodstop. Ik sta stil. Man komt naar me toe: Rij maar door naar het achtje. Waarom zou het niet kunnen?
quote:
Gefeliciteerdquote:
Had je instructeur een hekel aan je?quote:Op donderdag 9 augustus 2012 17:41 schreef Daantke het volgende:
Ik mocht in mijn proefles de snelweg op. Terwijl ik nooit eerder had gereden, alleen een uurtje max 30 kmh rijden op een verlaten industrieterrein
Nice, jij houd van zaken doen Succes!quote:Op donderdag 9 augustus 2012 16:43 schreef Lilliesleaf het volgende:
We waren bij AVB trouwens met 9 man, waarvan 7/8 van de rijschool in Groningen gaan lessen, ik dus ook.. (ipv Assen, waar het oefenterrein is). Toen ik dat doorhad heb ik echt gélijk, terwijl iedereen nog naar de overige paar examenkandidaten aan het kijken waren, naar de rijschool gebeld.
'Hey! Ik ben net geslaagd voor m'n AVB, je hebt het nog niet in het systeem, maar het is zo. Wanneer is de eerste mogelijkheid voor een wegles?' 'Morgen vroeg is nog één plekje, anders is volgende week vrijdag de eerste optie.' 'Morgen is goed! Plan maar in!'
(De eerste keer op de weg is altijd een 'speciale les' die als dusdanig ingeplant wordt, vandaar dat er niet heel veel van zijn en je dus wat langer moet wachten)
uhm, nee. Ik had een vraag over remweg en reactiesnelheid ofzo, dan moet je zo'n rekensom maken die ik gewoon niet wistquote:Op donderdag 9 augustus 2012 16:39 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Kwam je nog onmogelijke vragen tegen?
Het gaat niet om hóe je het haalt, maar dát je het haalt. Ik weet ook nog dat het bij mij aankwam op het lopen met de motor (laatste oefening en ik had de langzame slalom al als fout). Ik wist dat ik 'm niet normaal op de bok kon krijgen, maar eenmaal in het parkeervak liet de examinator me zelf kiezen welke ik wilde oké, dan wordt het de zijstandaard.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 16:05 schreef Lilliesleaf het volgende:
YES!
Ik heb m'n AVB gehaald!
Slalom en achtje moesten 2 keer, de rest was in 1 keer goed. De slalom was nét goedgekeurd. Gelukkig maar, anders was ik gezakt (2 fouten in hetzelfde cluster).
Volgens mij vinden die examinatoren die loopopdracht ook gewoon een grote onzin. Zolang je hem niet laat vallen is het goedquote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:36 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Het gaat niet om hóe je het haalt, maar dát je het haalt. Ik weet ook nog dat het bij mij aankwam op het lopen met de motor (laatste oefening en ik had de langzame slalom al als fout). Ik wist dat ik 'm niet normaal op de bok kon krijgen, maar eenmaal in het parkeervak liet de examinator me zelf kiezen welke ik wilde oké, dan wordt het de zijstandaard.
Gefeliciteerd!
Gaat eerder erom dat je hebt laten zien in je rest van de oefeningen of je controle over je fiets hebt, denk achtje en de remmingen deed ik toen bijv als vanzelf.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 21:44 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Volgens mij vinden die examinatoren die loopopdracht ook gewoon een grote onzin. Zolang je hem niet laat vallen is het goed
Dat bedoel ik. Onzin in de zin van: Het toont amper voertuigbeheersing en is eigenlijk niet echt belangrijk in het examen. Dan zou een extra opdracht uit een van de clusters beter zijn.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 23:50 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Gaat eerder erom dat je hebt laten zien in je rest van de oefeningen of je controle over je fiets hebt, denk achtje en de remmingen deed ik toen bijv als vanzelf.
mijn eerste les was stoeprandjes oprijden, om zo het gas te leren kennen, en daarna nog ff wat rondjes rijden. En die 60kg is geen probleem, en lengte mag evt ook biet uitmaken, mijn zus heeft hem ook gehaalt en die is 1,57m.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 02:03 schreef Fruitdrink het volgende:
Ik wil graag beginnen met mijn eerste motorrijles maar wat kan ik allemaal verwachten de eerste keer? Ik heb letterlijk geen ervaring met motors maar ik wil het wel graag leren. Ik heb mijn rijbewijs B al anderhalf jaar maar het liefst wil ik een motor gaan halen. Verkeersinzicht zal ik dus niet al te veel problemen hebben lijkt me. Wel vraag ik me af of ik niet te licht ben voor een motor met mijn 60 kg.
Het lijkt mij een uitdaging om met iets totaal nieuws te beginnen. Hebben jullie misschien tips?
Gewoon doen. Het is net alsof je auto rijdt op een fiets.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 02:03 schreef Fruitdrink het volgende:
Ik wil graag beginnen met mijn eerste motorrijles maar wat kan ik allemaal verwachten de eerste keer? Ik heb letterlijk geen ervaring met motors maar ik wil het wel graag leren. Ik heb mijn rijbewijs B al anderhalf jaar maar het liefst wil ik een motor gaan halen. Verkeersinzicht zal ik dus niet al te veel problemen hebben lijkt me. Wel vraag ik me af of ik niet te licht ben voor een motor met mijn 60 kg.
Het lijkt mij een uitdaging om met iets totaal nieuws te beginnen. Hebben jullie misschien tips?
Proefles nemen! Zo kom je erachter of je het ook echt leuk vind!quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 02:03 schreef Fruitdrink het volgende:
Ik wil graag beginnen met mijn eerste motorrijles maar wat kan ik allemaal verwachten de eerste keer? Ik heb letterlijk geen ervaring met motors maar ik wil het wel graag leren. Ik heb mijn rijbewijs B al anderhalf jaar maar het liefst wil ik een motor gaan halen. Verkeersinzicht zal ik dus niet al te veel problemen hebben lijkt me. Wel vraag ik me af of ik niet te licht ben voor een motor met mijn 60 kg.
Het lijkt mij een uitdaging om met iets totaal nieuws te beginnen. Hebben jullie misschien tips?
Ik zag in een of ander motorboek, een V8 4L motor in een fietsframe hangen Dat waren nog eens tijdenquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 07:16 schreef Gkhn het volgende:
[..]
Gewoon doen. Het is net alsof je auto rijdt op een fiets.
Wat voor tips was je naar op zoek? Wij kunnen moeilijk voor jou bepalen of het iets is. Als het je leuk lijkt, neem dan een proefles! Kun je daarna altijd nog bepalen of het wat voor je is en of je het leuk lijkt om er mee verder te gaan.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 02:03 schreef Fruitdrink het volgende:
Ik wil graag beginnen met mijn eerste motorrijles maar wat kan ik allemaal verwachten de eerste keer? Ik heb letterlijk geen ervaring met motors maar ik wil het wel graag leren. Ik heb mijn rijbewijs B al anderhalf jaar maar het liefst wil ik een motor gaan halen. Verkeersinzicht zal ik dus niet al te veel problemen hebben lijkt me. Wel vraag ik me af of ik niet te licht ben voor een motor met mijn 60 kg.
Het lijkt mij een uitdaging om met iets totaal nieuws te beginnen. Hebben jullie misschien tips?
Nog voordat je geslaagd bent al de vlag uithangen bedoel je?quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 09:54 schreef Lilliesleaf het volgende:
Ok. Ik ben echt geniaal. Ik ben misschien geen natuurtalentje in het motorrijden, maar slim ben ik wel! En met die slimheid komt: Vooruit kijken, anticiperen en nog voor iets gebeurt erop in spelen.
(...)
Je motorrijbewijs halen in letterlijk een maand, zonder dat je een natuurtalent bent die maar 5-10 lessen nodig heeft in totaal? Ja, het kan blijkbaar!
Wel een beetje zielig voor al die andere lessers die op licht moeten en na hun eerste les volgende week vrijdag dus praktisch geen ruimte meer hebben!quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 10:23 schreef Vinniiee het volgende:
Nice, dat is echt werkelijk een geniale actie
Inderdaad wel een beetje zielig en asociaal, maar als hun ook zo geniaal waren geweest hadden ze precies hetzelfde kunnen doen .quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 10:28 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Wel een beetje zielig voor al die andere lessers die op licht moeten en na hun eerste les volgende week vrijdag dus praktisch geen ruimte meer hebben!
Klein beetje asociaal? Ja. Voel ik me schuldig erover? Nee.
Da's waar, maar zelfs dan.. het voor elkaar te krijgen om nog zo veel lessen te plannen in zo'n korte tijd is wel een prestatie op zich.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 10:28 schreef JK1982 het volgende:
[..]
Nog voordat je geslaagd bent al de vlag uithangen bedoel je?
Nou zal ik wel een ouwe zuurpruim zijn, maarre.. één klein detail: je moet het nog wel even waarmaken
Wel knap als het lukt
Jep, je moet een nieuw rijbewijs aanvragen en een nieuw rijbewijs kopen ook. Dan moet je idd je oude inleveren.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 10:29 schreef 1517 het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk met het rijbewijs zelf als je al een auto rijbewijs hebt?
Moet je je oude dan inleveren of krijg je gewoon een rijbewijs?
Ik ben namelijk mijn rijbewijs al 3 jaar kwijt
Ik heb zelf jaren terug inderdaad ook zoveel mogelijk lessen in korte tijd gepland, meestal 2x 2 uur in de week. Heb er in totaal 5 weken over gedaan, incl. afrijden.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 10:30 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Da's waar, maar zelfs dan.. het voor elkaar te krijgen om nog zo veel lessen te plannen in zo'n korte tijd is wel een prestatie op zich.
Hoewel ik er nog helemaal niet over na wil denken, is er best een kans dat ik zak. Bij auto bleek namelijk dat ik hele erge faalangst heb voor rijexamens. Het is nu wat minder, naarmate ik meer examens heb gedaan (3x op moeten gaan voor auto bijvoorbeeld, terwijl ik bij de eerste al ruim op examenniveau zat) hoe minder het wordt, maar het is nog steeds niet over.
Naja, grote kans dat zij gewoon minder lessen nodig hebben en daardoor eerder examen kunnen doen. Dat is dan maar gewoon zo, jammer voor mij dat ik het gewoon wat minder snel oppak. Het is ook meer van: het was mijn bedoeling om echt zo'n marathon te houden, juist omdat het anders veel te lang ging duren omdat ik meer lessen dan gemiddeld nodig heb. Er waren meer mensen die dat ook wilde doen, maar of die dat nu nog voor elkaar krijgen, dat is maar de vraag.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 10:36 schreef JK1982 het volgende:
[..]
Ik heb zelf jaren terug inderdaad ook zoveel mogelijk lessen in korte tijd gepland, meestal 2x 2 uur in de week. Heb er in totaal 5 weken over gedaan, incl. afrijden.
Maargoed, ik moest lachen om je enthousiasme in ieder geval.. Nu maar hopen dat je inderdaad slaagt, het zou wel heel lullig zijn als jij met je geniale idee straks herexamen moet doen terwijl die anderen, die jij nu zo uitlacht, al lekker aan het toeren zijn
Probeer ik ook, maar het blijft moeilijk.. ik denk dat het sowieso 'makkelijker' wordt omdat je de instructeur niet kunt zien.. en de instructeur ook niet bij je in de buurt zit (zo voelt het niet tenminste, zoals bij autorijden).quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 10:37 schreef JK1982 het volgende:
Overigens, de beste tip die ik je kan geven is: zie het niet als een examen, maar gewoon als weer een lekker stukje motorrijden. Dan zit je hopelijk wat minder gespannen op de motor..
KOPEN!? Voor die extra regel moet je een nieuwe kopen?quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 10:32 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Jep, je moet een nieuw rijbewijs aanvragen en een nieuw rijbewijs kopen ook. Dan moet je idd je oude inleveren.
Ja. Bijschrijving van een nieuwe categorie is een compleet nieuw rijbewijs aanvragen, dus je moet ook een nieuw pasje kopen.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 10:41 schreef 1517 het volgende:
[..]
KOPEN!? Voor die extra regel moet je een nieuwe kopen?
Iets met 'vel van de beer verkopen voordat ie geschoten is' enzoquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 09:54 schreef Lilliesleaf het volgende:
Je motorrijbewijs halen in letterlijk een maand, zonder dat je een natuurtalent bent die maar 5-10 lessen nodig heeft in totaal? Ja, het kan blijkbaar!
Volgens mij heb je de eerste zin niet gelezen.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 10:46 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Iets met 'vel van de beer verkopen voordat ie geschoten is' enzo
Lijkt me duidelijk dat ze het dus wel in één keer haalt, anders zou ze niet geniaal zijn hè.quote:
Och ja, natuurlijk.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 10:51 schreef mstx het volgende:
Lijkt me duidelijk dat ze het dus wel in één keer haalt, anders zou ze niet geniaal zijn hè.
Dit, lijkt me vrij logisch. Sowieso moet je een nieuw rijbewijs aanvragen & kopen omdat je hem kwijt bent En ik denk dat een nieuw rijbewijs goedkoper is als een boete voor het niet kunnen tonen.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 10:42 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Ja. Bijschrijving van een nieuwe categorie is een compleet nieuw rijbewijs aanvragen, dus je moet ook een nieuw pasje kopen.
En niet alleen voor de nieuwe regeling. In het algemeen. Als je bijvoorbeeld E achter B gaat halen moet het ook. (Lijkt me)
Belachelijk dat je iets moet kopen wat in eigendom blijft van de staat!quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 10:54 schreef Vinniiee het volgende:
[..]
Dit, lijkt me vrij logisch. Sowieso moet je een nieuw rijbewijs aanvragen & kopen omdat je hem kwijt bent En ik denk dat een nieuw rijbewijs goedkoper is als een boete voor het niet kunnen tonen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |