abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115367687
Ik wil graag beginnen met mijn eerste motorrijles maar wat kan ik allemaal verwachten de eerste keer? Ik heb letterlijk geen ervaring met motors maar ik wil het wel graag leren. Ik heb mijn rijbewijs B al anderhalf jaar maar het liefst wil ik een motor gaan halen. Verkeersinzicht zal ik dus niet al te veel problemen hebben lijkt me. Wel vraag ik me af of ik niet te licht ben voor een motor met mijn 60 kg.

Het lijkt mij een uitdaging om met iets totaal nieuws te beginnen. Hebben jullie misschien tips?
pi_115369367
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 02:03 schreef Fruitdrink het volgende:
Ik wil graag beginnen met mijn eerste motorrijles maar wat kan ik allemaal verwachten de eerste keer? Ik heb letterlijk geen ervaring met motors maar ik wil het wel graag leren. Ik heb mijn rijbewijs B al anderhalf jaar maar het liefst wil ik een motor gaan halen. Verkeersinzicht zal ik dus niet al te veel problemen hebben lijkt me. Wel vraag ik me af of ik niet te licht ben voor een motor met mijn 60 kg.

Het lijkt mij een uitdaging om met iets totaal nieuws te beginnen. Hebben jullie misschien tips?
mijn eerste les was stoeprandjes oprijden, om zo het gas te leren kennen, en daarna nog ff wat rondjes rijden. En die 60kg is geen probleem, en lengte mag evt ook biet uitmaken, mijn zus heeft hem ook gehaalt en die is 1,57m.
en voor de rest, een motor is natuurlijk 10x beter dan een koekblik :)
pi_115369654
quote:

Gewoon doen. Het is net alsof je auto rijdt op een fiets. oO<
Dat is mijn mening en daar moet u het maar mee doen.
pi_115370209
quote:

Proefles nemen! Zo kom je erachter of je het ook echt leuk vind!

Je gewicht is zeker geen probleem, ik ben ook 60kg (en 1,82m :') ). Hoe lichter/kleiner je bent hoe lastiger het wordt om een zware motor (kwa gewicht) te handelen, maar in principe is het geen probleem :)
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 07:16 schreef Gkhn het volgende:

[..]

Gewoon doen. Het is net alsof je auto rijdt op een fiets. oO<
Ik zag in een of ander motorboek, een V8 4L motor in een fietsframe hangen :X Dat waren nog eens tijden :+
pi_115370989
quote:

Wat voor tips was je naar op zoek? Wij kunnen moeilijk voor jou bepalen of het iets is. Als het je leuk lijkt, neem dan een proefles! Kun je daarna altijd nog bepalen of het wat voor je is en of je het leuk lijkt om er mee verder te gaan.

Ik neem aan dat je al weleens achterop hebt meegereden? Zo niet zou je ook eerst dat kunnen proberen.

Over het geen ervaring hebben: maakt helemaal niet uit. Goed, je zult er misschien een paar uur langer over doen in totaal, maar ach. Er zijn genoeg die 0 ervaring hebben.

Oh, nog iets. Als je onder de 24 bent loont het echt om dit jaar nog je rijbewijs te halen, in januari komen er nieuwe regels namelijk die het moeilijker maken om een 'echt' A rijbewijs te halen.
pi_115371358
Ok. Ik ben echt geniaal. Ik ben misschien geen natuurtalentje in het motorrijden, maar slim ben ik wel! En met die slimheid komt: Vooruit kijken, anticiperen en nog voor iets gebeurt erop in spelen.

Wat is er gebeurd:

Ik had gisteren mijn AVB bij Oostpoort. Die middag waren er 9 examenkandidaten waarvan zo'n 7 in Groningen gingen lessen en waarvan de helft op licht reed. Ik was als tweede. Toen ik door had dat er zo veel in Groningen gingen lessen, heb ik gelijk naar de rijschool gepland om een eerste speciale wegles in te plannen. Ik had namelijk gelijk door dat iedereen natuurlijk die middag zo snel mogelijk lessen in ging plannen en ik op tijd moest zijn, wil ik niet eeuwenlang moeten wachten.

'We hebben morgen nog één plekje, anders wordt het volgende week vrijdag'. 'Morgen is prima!' (vandaag dus) en daarna gelijk nog een blok dat net was vrijgekomen voor volgende week ingepland. Die normale blokken kunnen pas na het speciale eerste keer op de weg - blok. Ik kon dus gelijk beginnen met weglessen, al die anderen moeten nu sowieso 1,5 week wachten. :P

En nu het echt geniale: Vandaag, na m'n eerste wegles, ben ik naar de administratie gegaan om te kijken wanneer er allemaal ruimte is. Ze hebben 2 instructeurs de volgende 2 weken gepland om de drukte op te vangen, máár ze hebben maar 1 lichte motor (+ 3 zware), dus er kunnen niet zo veel lichte lessers ingepland worden. Ik was op tijd, want nog niemand had zo vroeg van te voren lessen ingepland (ook niet de AVB'ers van vorige week), dus ik heb gelijk bijna al die plekken ingepikt voor die week en de week daarop ( >:) ) met als gevolg dat ik zeker weten nog VÓÓR september klaar ben met m'n lessen en gelijk begin september alleen nog maar m'n praktijk hoef te doen.

Je motorrijbewijs halen in letterlijk een maand, zonder dat je een natuurtalent bent die maar 5-10 lessen nodig heeft in totaal? Ja, het kan blijkbaar! *O*
pi_115372023
Nice, dat is echt werkelijk een geniale actie _O-
pi_115372153
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 09:54 schreef Lilliesleaf het volgende:
Ok. Ik ben echt geniaal. Ik ben misschien geen natuurtalentje in het motorrijden, maar slim ben ik wel! En met die slimheid komt: Vooruit kijken, anticiperen en nog voor iets gebeurt erop in spelen.

(...)

Je motorrijbewijs halen in letterlijk een maand, zonder dat je een natuurtalent bent die maar 5-10 lessen nodig heeft in totaal? Ja, het kan blijkbaar! *O*
Nog voordat je geslaagd bent al de vlag uithangen bedoel je? :+

Nou zal ik wel een ouwe zuurpruim zijn, maarre.. één klein detail: je moet het nog wel even waarmaken :P

Wel knap als het lukt though ;)
pi_115372165
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 10:23 schreef Vinniiee het volgende:
Nice, dat is echt werkelijk een geniale actie _O-
Wel een beetje zielig voor al die andere lessers die op licht moeten en na hun eerste les volgende week vrijdag dus praktisch geen ruimte meer hebben! :P

Klein beetje asociaal? Ja. Voel ik me schuldig erover? Nee. O-)
pi_115372192
Hoe zit dat eigenlijk met het rijbewijs zelf als je al een auto rijbewijs hebt?

Moet je je oude dan inleveren of krijg je gewoon een rijbewijs?

Ik ben namelijk mijn rijbewijs al 3 jaar kwijt
A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.
pi_115372193
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 10:28 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Wel een beetje zielig voor al die andere lessers die op licht moeten en na hun eerste les volgende week vrijdag dus praktisch geen ruimte meer hebben! :P

Klein beetje asociaal? Ja. Voel ik me schuldig erover? Nee. O-)
Inderdaad wel een beetje zielig en asociaal, maar als hun ook zo geniaal waren geweest hadden ze precies hetzelfde kunnen doen :P.
pi_115372231
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 10:28 schreef JK1982 het volgende:

[..]

Nog voordat je geslaagd bent al de vlag uithangen bedoel je? :+

Nou zal ik wel een ouwe zuurpruim zijn, maarre.. één klein detail: je moet het nog wel even waarmaken :P

Wel knap als het lukt ;)
Da's waar, maar zelfs dan.. het voor elkaar te krijgen om nog zo veel lessen te plannen in zo'n korte tijd is wel een prestatie op zich. :P

Hoewel ik er nog helemaal niet over na wil denken, is er best een kans dat ik zak. Bij auto bleek namelijk dat ik hele erge faalangst heb voor rijexamens. Het is nu wat minder, naarmate ik meer examens heb gedaan (3x op moeten gaan voor auto bijvoorbeeld, terwijl ik bij de eerste al ruim op examenniveau zat) hoe minder het wordt, maar het is nog steeds niet over.
pi_115372269
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 10:29 schreef 1517 het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk met het rijbewijs zelf als je al een auto rijbewijs hebt?

Moet je je oude dan inleveren of krijg je gewoon een rijbewijs?

Ik ben namelijk mijn rijbewijs al 3 jaar kwijt
Jep, je moet een nieuw rijbewijs aanvragen en een nieuw rijbewijs kopen ook. Dan moet je idd je oude inleveren.
pi_115372391
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 10:30 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Da's waar, maar zelfs dan.. het voor elkaar te krijgen om nog zo veel lessen te plannen in zo'n korte tijd is wel een prestatie op zich. :P

Hoewel ik er nog helemaal niet over na wil denken, is er best een kans dat ik zak. Bij auto bleek namelijk dat ik hele erge faalangst heb voor rijexamens. Het is nu wat minder, naarmate ik meer examens heb gedaan (3x op moeten gaan voor auto bijvoorbeeld, terwijl ik bij de eerste al ruim op examenniveau zat) hoe minder het wordt, maar het is nog steeds niet over.
Ik heb zelf jaren terug inderdaad ook zoveel mogelijk lessen in korte tijd gepland, meestal 2x 2 uur in de week. Heb er in totaal 5 weken over gedaan, incl. afrijden.

Maargoed, ik moest lachen om je enthousiasme in ieder geval.. Nu maar hopen dat je inderdaad slaagt, het zou wel heel lullig zijn als jij met je geniale idee straks herexamen moet doen terwijl die anderen, die jij nu zo uitlacht, al lekker aan het toeren zijn :D
pi_115372439
Overigens, de beste tip die ik je kan geven is: zie het niet als een examen, maar gewoon als weer een lekker stukje motorrijden. Dan zit je hopelijk wat minder gespannen op de motor..
pi_115372443
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 10:36 schreef JK1982 het volgende:

[..]

Ik heb zelf jaren terug inderdaad ook zoveel mogelijk lessen in korte tijd gepland, meestal 2x 2 uur in de week. Heb er in totaal 5 weken over gedaan, incl. afrijden.

Maargoed, ik moest lachen om je enthousiasme in ieder geval.. Nu maar hopen dat je inderdaad slaagt, het zou wel heel lullig zijn als jij met je geniale idee straks herexamen moet doen terwijl die anderen, die jij nu zo uitlacht, al lekker aan het toeren zijn :D
Naja, grote kans dat zij gewoon minder lessen nodig hebben en daardoor eerder examen kunnen doen. Dat is dan maar gewoon zo, jammer voor mij dat ik het gewoon wat minder snel oppak. Het is ook meer van: het was mijn bedoeling om echt zo'n marathon te houden, juist omdat het anders veel te lang ging duren omdat ik meer lessen dan gemiddeld nodig heb. Er waren meer mensen die dat ook wilde doen, maar of die dat nu nog voor elkaar krijgen, dat is maar de vraag. :P
pi_115372477
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 10:37 schreef JK1982 het volgende:
Overigens, de beste tip die ik je kan geven is: zie het niet als een examen, maar gewoon als weer een lekker stukje motorrijden. Dan zit je hopelijk wat minder gespannen op de motor..
Probeer ik ook, maar het blijft moeilijk.. ik denk dat het sowieso 'makkelijker' wordt omdat je de instructeur niet kunt zien.. en de instructeur ook niet bij je in de buurt zit (zo voelt het niet tenminste, zoals bij autorijden).
pi_115372546
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 10:32 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Jep, je moet een nieuw rijbewijs aanvragen en een nieuw rijbewijs kopen ook. Dan moet je idd je oude inleveren.
KOPEN!? Voor die extra regel moet je een nieuwe kopen?
A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.
pi_115372571
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 10:41 schreef 1517 het volgende:

[..]

KOPEN!? Voor die extra regel moet je een nieuwe kopen?
Ja. Bijschrijving van een nieuwe categorie is een compleet nieuw rijbewijs aanvragen, dus je moet ook een nieuw pasje kopen.

En niet alleen voor de nieuwe regeling. In het algemeen. Als je bijvoorbeeld E achter B gaat halen moet het ook. (Lijkt me)
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:46:50 #295
319097 Dekatria
Sterker Door Strijd
pi_115372675
quote:
Iets met 'vel van de beer verkopen voordat ie geschoten is' enzo :z
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:51:42 #296
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_115372781
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 10:46 schreef Dekatria het volgende:

[..]

Iets met 'vel van de beer verkopen voordat ie geschoten is' enzo :z
Volgens mij heb je de eerste zin niet gelezen.
quote:
Ik ben echt geniaal.
Lijkt me duidelijk dat ze het dus wel in één keer haalt, anders zou ze niet geniaal zijn hè. :N
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:54:08 #297
319097 Dekatria
Sterker Door Strijd
pi_115372846
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 10:51 schreef mstx het volgende:
Lijkt me duidelijk dat ze het dus wel in één keer haalt, anders zou ze niet geniaal zijn hè. :N
Och ja, natuurlijk.

Ik ben dan ook niet geniaal, he :@
pi_115372865
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 10:42 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Ja. Bijschrijving van een nieuwe categorie is een compleet nieuw rijbewijs aanvragen, dus je moet ook een nieuw pasje kopen.

En niet alleen voor de nieuwe regeling. In het algemeen. Als je bijvoorbeeld E achter B gaat halen moet het ook. (Lijkt me)
Dit, lijkt me vrij logisch. Sowieso moet je een nieuw rijbewijs aanvragen & kopen omdat je hem kwijt bent :') En ik denk dat een nieuw rijbewijs goedkoper is als een boete voor het niet kunnen tonen.
pi_115373129
Jongens, het geniale sloeg ook meer op het zo van te voren plannen van al die lessen, nog voordat anderen die kans kregen, en niet per se over het 'in een maand je motorrijbewijs halen' :P
pi_115373171
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 10:54 schreef Vinniiee het volgende:

[..]

Dit, lijkt me vrij logisch. Sowieso moet je een nieuw rijbewijs aanvragen & kopen omdat je hem kwijt bent :') En ik denk dat een nieuw rijbewijs goedkoper is als een boete voor het niet kunnen tonen.
Belachelijk dat je iets moet kopen wat in eigendom blijft van de staat!
Anyway, ik wacht dan wel met het aanvragen van een nieuw rijbewijs tot ik geslaagd ben met mijn motor
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')