gebrokenglas | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:03 |
Ja, inderdaad, hou toch op met dat geklaag! Dat gezeur ook de hele tijd! Je moet het gewoon zien als 'even pech' hebben..bron | |
kovenant | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:07 |
vluchten worden overal ter wereld geannuleerd dmv weer. in elk land waar het sneeuwt staan files alleen in nederland stop spoor ermee na 5 vlokken sneeuw, in andere landen kunnen ze door meters dik sneeuw heen ploegen , maar hier niet hoor | |
Leandra | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:08 |
De minister die het verschil tussen een weg en het spoor niet begrijpt... Prorail moet gewoon eens in Duitsland/Zwitserland/Oostenrijk/Frankrijk gaan kijken, want daar kunnen ze met sneeuw, vallende bladeren, vliegende pollen wel blijven rijden. | |
gebrokenglas | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:08 |
Gaat mevrouw Schultz ook wel eens met de trein in de spits als het regent? | |
Straatcommando. | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:09 |
Wat een misplaatste arrogantie, zeg ![]() ![]() Schamen, dat moet ze zich. Vooral de vergelijking met schiphol ook, vliegtuigen zijn vatbaarder voor dat soort omstandigheden dan een trein, mag je verwachten. | |
Murdera | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:09 |
Schultz. ![]() | |
cool15 | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:09 |
dat mag wel zo zijn meneer minister, maar dan moet je er voor zorgen dat ons ov op gelijk nivau is als dat van de landen om ons heen ![]() | |
RemcoDelft | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:10 |
Mond dicht en slikken! Niet klagen! Gewoon de volle mep betalen! Naast de miljardensubsidie natuurlijk... Outsource die hele NS-operatie nou eens naar een stel Japanners, die kunnen wel op tijd rijden. En dan is 5 minuten te laat niet "op tijd" zoals bij de NS! Wanneer zou Schultz zelf voor het laatst in de trein gezeten hebben? Regen, sneeuw, zon, onweer, bladertjes, wind, ALLES grijpen ze aan om maar niet te hoeven rijden. Terwijl juist een trein op rails totaal geen last van sneeuw o.i.d. zou moeten hebben. Komt-ie nog een keer: | |
Leandra | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:14 |
Meneer? ![]() | |
Murdera | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:16 |
Ze heeft een auto met chauffeur. | |
HeatWave | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:17 |
Dat sowieso, die hele top van de NS in de pek en veren eruit trappen, daarna op het spoor binden ![]() Het is echt debiel met die gasten.... | |
fruityloop | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:21 |
In Duitsland hebben ze anders ook elk jaar problemen met sneeuw, en dat sporennetwerk is minder druk bezet als het onze, dus dat is niet zo zwart/wit. Idem het voorbeeld uit Zwitserland laatst, die rijden wel als er sneeuw ligt. Daar zit een complex meerjarenplan achter, met langdurige miljardeninvesteringen. De politiek in Nederland echter, heeft de laatste ~10 jaar prorail nagenoeg geen cent extra gegeven om het spoor te upgraden. Sommige onderstations stammen nog uit de jaren 70 godbetert.. | |
Murdera | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:21 |
http://www.treinreiziger.(...)chultz_meldde-144207 Veel meer wisselstoringen dan Schultz meldde Het winterweer heeft begin vorige maand tot veel meer problemen met wissels geleid dan minister van Verkeer Melanie Schultz (VVD) aan de Kamer meldde. Schultz sprak over 62 wisselstoringen, terwijl er volgens NS 662 infrastoringen waren. Dat schrijft de Volkskrant op basis van een interne evaluatie van de NS. | |
Dance99Vv | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:21 |
In de herfst vallen er blaadjes , vertragingen In de winter is het koud en valt er weinig sneeuw, vertragingen Inde lente valt de stroom uit,...... in de zomer hebben we viekante wielen Het aangekochte materieel blijkt niet deugdelijk wc's eruit .... zucht de ns ![]() | |
HeatWave | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:22 |
We hebben een systeem dat de wissels tegen vrieskou moet beschermen! ![]() De systemen zijn bevroren ![]() | |
spijkerbroek | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:23 |
Godverdomme, kut. Als jij er nou eens voor zorgt dat reizigers niks te klagen hebben, dan klagen ze ook niet. Dat is JOUW werk. Kan je dat niet voor elkaar brengen? Flikker dan lekker een eind op en laat een competent iemand het oplossen. Wie ben jij om mensen te zeggen dat ze niet mogen klagen? Wat een teringwijf. ![]() | |
Murdera | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:23 |
Jawel hoor. Bakken met geld. Maar dat is allemaal richting translink gegaan. ![]() | |
waht | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:24 |
Volledig gelijk heeft deze mevrouw. | |
Copycat | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:25 |
De arrogantie. | |
CasB | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:31 |
Ze zou zelf eens elke dag met het OV moeten gaan, dan piept ze wel anders. ![]() | |
fruityloop | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:33 |
En dat systeem werkt prima. Lange leve mijn NS-businesscard.. ![]() | |
Murdera | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:35 |
Euhm. ![]() | |
DS4 | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:39 |
De Minister heeft gewoon gelijk dat bij vertragingen onder extreme omstandigheden (als dus ook het vliegverkeer en het wegennetwerk compleet ontregelt is) het geklaag van treinreizigers idioot is. | |
HeatWave | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:39 |
Ja hoor, de minister heeft gelijk ![]() Extreme omstandigheden ![]() Dit is Nederland, we hebben geen extreme omstandigheden hier... | |
Markeerstift | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:40 |
En het is ook gewoon zuur dat als er iets mis is in Utrecht er ook geen treinen rijden van bijv. Den Bosch naar Eindhoven. Ik weet wel dat die treinen van boven Utrecht vandaan komen, maar als er een file staat van Amsterdam naar Utrecht met de auto kun je op het stuk Utrecht Eindhoven nog wel met de auto rijden, er zijn dus veel minder mensen gedupeerd. | |
Murdera | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:41 |
Ja, onder extreme weersomstandigheden. Ik denk dat we 1 keer in de 40 jaar dat soort omstandigheden hebben. | |
macca728 | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:49 |
ze heeft helemaal geen gelijk want daar klagen treinreizigers niet eens over. Ze klagen bv terecht dat er 10 dagen met een een nooddienstregeling wordt gereden terwijl er geen vlok te zien was. En ze klagen ook terecht omdat Minister Schultz zelf vorig jaar zei dat winterproblemen zoals het jaar daarvoor uitgesloten waren. [ Bericht 8% gewijzigd door macca728 op 29-06-2012 09:59:46 ] | |
spijkerbroek | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:53 |
Welke extreme omstandigheden? | |
Copycat | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:54 |
Die megasneeuwstormen die ons land elk jaar teisteren, de orkanen in de herfst, de railssmeltende hitte in de zomer ... Bijvoorbeeld. Nederland: het extreemste weer van Europa. | |
Murdera | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:56 |
Vergeet de ijstijd niet, Tsunami's, vulkaanuitbarstingen.. | |
spijkerbroek | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:56 |
Oh, daar zal ik net doorheen geslapen hebben. Zal je altijd net zien.. ![]() | |
Copycat | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:57 |
Nu trek je het in het belachelijke! | |
spijkerbroek | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:57 |
Aardbevingen, terroristen, invasie door Belgie. | |
Murdera | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:58 |
Haiti got nothing on us. ![]() | |
spijkerbroek | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:59 |
Giro 555 - help de NS de winter door | |
Farenji | vrijdag 29 juni 2012 @ 10:00 |
Ze is ons aan het voorbereiden voor de toekomst, want het wordt nog veel erger. Die oude gammele zooi die de oorzaak is van de meeste problemen wordt niet vervangen en wordt alleen maar ouder en gammeler, dus zometeen wordt een zuchtje lentewind al genoeg om treinen te doen stranden en sporen lopen al vast als je er alleen naar wijst. | |
Socios | vrijdag 29 juni 2012 @ 10:06 |
Treinreizigers moeten minder klagen over bepaalde dingen. Treinen dienen te allen tijde conform de dienstregeling te rijden. No matter what. Over andere treinaspecten zou wel minder geklaagd moeten worden. | |
CafeRoker | vrijdag 29 juni 2012 @ 10:07 |
laten we zeggen 1x per drie jaar. Haar voorbeeld klopt wel; als mensen zelfs in auto's moeten overnachten ivm sneeuw kun je slechts verwachten dat het spoor wel ok is. Maar dat is geen excuus voor het feit dat we hier zo'n beetje eens in de twee maanden grote problemen op het spoor hebben. | |
BrandX | vrijdag 29 juni 2012 @ 10:07 |
Deze vond ik ook briljant idd ![]() | |
RemcoDelft | vrijdag 29 juni 2012 @ 10:09 |
In 1953 voor het laatst. | |
Murdera | vrijdag 29 juni 2012 @ 10:09 |
![]() | |
BrandX | vrijdag 29 juni 2012 @ 10:09 |
Fixed ![]() | |
NanKing | vrijdag 29 juni 2012 @ 10:13 |
Ik vind het gekanker op de NS tot op een bepaalde hoogte terecht. Maar vind het ookwel typisch dat in andere landen de treinen nog kutter rijden en er minder geklaagd wordt. De Bahn ligt hier ook stil door herfstblaadjes, 2 vlokken sneeuw of weet ik 't wat. Vertragingen worden hier niet eens goed vermeld op de borden en zie en hoor toch minder frustraties ![]() | |
Specularium | vrijdag 29 juni 2012 @ 10:14 |
Dan moet je eens met de trein gaan met je elitaire kutje. | |
macca728 | vrijdag 29 juni 2012 @ 10:27 |
nou van de week was het weer lekker weer en dan is er geen treinverkeer mogelijk tussen Den Haag en Rotterdam. En het alternatief is volgens NS via Gouda omreizen terwijl op perron 11 in Den Haag CS de Randstadrail rechtstreeks naar Rotterdam CS gaat. | |
NanKing | vrijdag 29 juni 2012 @ 10:30 |
Natuurlijk is dat kut ^^. Ik heb veel gebruik gemaakt van de NS in Nederland en ook ontelbare keren vertraging gehad. Ik baal ook altijd en loop in mezelf te schelden maar dat overdreven gedoe hoe sommige reageren ![]() | |
gebrokenglas | vrijdag 29 juni 2012 @ 10:32 |
Straks zal dat trouwens geen issue meer zijn als er spoorboekloos gereden gaat worden... Zijn ze dus nooit meer vertraagd of te laat.... | |
DS4 | vrijdag 29 juni 2012 @ 10:32 |
Tuurlijk. | |
Eenskijken | vrijdag 29 juni 2012 @ 10:32 |
dan moet ze haar bek houden. Volgens mij voelt ze zich verheven boven het volk. | |
DS4 | vrijdag 29 juni 2012 @ 10:34 |
Vaker. Maar daar verwijst ze wel naar. Met alle respect, maar die 900 km file en schiphol dicht kan ik in mijn gedachten prima koppelen aan het winterweer toen ook overal in Europa (zelfs in Zwitserland) het treinverkeer was ontregelt. | |
DS4 | vrijdag 29 juni 2012 @ 10:36 |
Jawel hoor. Dat zie ik hier op fok gewoon gebeuren. Toegegeven, hier op fok klaagt altijd wel iemand ergens over... maar toch. Maar daar heeft de Minister het niet over. Als ze dat zo gezegd heeft was dat een domme opmerking. En dan mag je klagen over die domheid van mij. Ok? | |
macca728 | vrijdag 29 juni 2012 @ 10:37 |
Dus de minister klaagt over Fokkers ? Lijkt me niet De minister heeft het niet over mensen die klagen ? Volgens mij wel. Ja dat heeft ze zo gezegd, weet je dat niet meer ? Was een hele discussie over paar maanden terug bij die problemen. | |
DS4 | vrijdag 29 juni 2012 @ 10:38 |
Jullie bewijzen het gelijk van de Minister zo wel. | |
Murdera | vrijdag 29 juni 2012 @ 10:38 |
Ridiculisatie, om te lachen weet je wel? ![]() | |
Geerd | vrijdag 29 juni 2012 @ 10:39 |
Makkelijk hey zoon sneeuw ploeg op een enkel spoor ![]() ![]() Wat denk je dat er gebeurt op Utrecht. | |
DS4 | vrijdag 29 juni 2012 @ 10:39 |
Precies. Maar zoals gezegd: dat heeft ze kennelijk ook gezegd. Dat er ook terecht wordt geklaagd wil niet zeggen dat al het geklaag terecht is. | |
macca728 | vrijdag 29 juni 2012 @ 10:39 |
Zelfs jij klaagt over mensen die altijd maar klagen.... | |
DS4 | vrijdag 29 juni 2012 @ 10:40 |
Hollanders klagen graag. En zijn bovendien heel allergisch voor kritiek! Bijzondere combinatie... | |
macca728 | vrijdag 29 juni 2012 @ 10:41 |
De minister klaagt over mensen die bv klagen dat er geen treinen rijden terwijl ook het vliegverkeer stilligt. Maar het vliegverkeer heeft geen nooddienstregeling 2 maanden per jaar en als er treinen bij Utrecht problemen hebben, heeft het hele land er last van, door verkeerd beleid (rondje om de kerk) | |
BrandX | vrijdag 29 juni 2012 @ 10:41 |
En ook nog een die nagenoeg alleen maar rechtuit gaat (hele flauwe bochten daargelaten) en geen kruisingen tegenkomt ![]() Die sporen en spooromstandigheden zijn niet te vergelijken met hier. Maar het is wel van de bizarre dat hier bij het minste geringste het spoorverkeer ontregeld is en het gelijk hele dagen blijkt te duren voordat men de boel weer enigzins normaal op gang heeft. Én dat is wat treinreizend Nederland aan het klagen maakt, icm de bizar slechte communicatie zodra het mis is. | |
DS4 | vrijdag 29 juni 2012 @ 10:41 |
Dat stond er niet. Maar je kan je wel voorstellen dat er mensen zijn die EN behoren tot de groep treinreizigers EN behoren tot de groep fokkers? Ze heeft het over bepaalde mensen die klagen. Nl. degenen die klagen als het onzinnig is. Ik heb die uitspraak gemist. Gelukkig. | |
DS4 | vrijdag 29 juni 2012 @ 10:42 |
Als het om te lachen is, is het goed. | |
DS4 | vrijdag 29 juni 2012 @ 10:43 |
Dat is ook weer waar. Maar ik ben dan ook net als ieder ander hypocriet! En ik heb gelijk natuurlijk. ![]() | |
Copycat | vrijdag 29 juni 2012 @ 10:46 |
Iets in het belachelijke trekken is wat anders dan klagen ... | |
waht | vrijdag 29 juni 2012 @ 10:48 |
Ik ben er wel voor om alle risicomarges overboord te gooien opdat zoveel mogelijk treinreizigers zullen sterven. Puur om een punt te maken. | |
RemcoDelft | vrijdag 29 juni 2012 @ 10:58 |
Twee chloortreinen op volle snelheid frontaal laten botsen in centrum Amsterdam dus? Dan is half Amsterdam dood! | |
Ringo | vrijdag 29 juni 2012 @ 11:11 |
Klagen is gewoon geil, punt. | |
DS4 | vrijdag 29 juni 2012 @ 11:14 |
Tempting... | |
waht | vrijdag 29 juni 2012 @ 11:18 |
Het volk wil het. | |
Shreyas | vrijdag 29 juni 2012 @ 11:37 |
Vrouwen in de politiek kunnen we helaas nogsteeds niet serieus nemen, zo blijkt. | |
Cherna | vrijdag 29 juni 2012 @ 11:42 |
Nee hoor, dat valt wel mee. Zwitserland mag dan een uitzondering zijn. Maar ja 2000 man aan onderhoud meer in dienst. Het net is ontzettend duur en de treinkaartjes dus ook. Duitsland(waar ik zelf rij) en Frankrijk is nog een grotere puinhoop dan NL. Het is dat Duitsers minder klagen, maar daar is de situatie schrijnend. | |
Cherna | vrijdag 29 juni 2012 @ 11:58 |
Fantast. Veiligheid speelt daarbij geen enkele rol van betekenis in dat soort landen. | |
raptorix | vrijdag 29 juni 2012 @ 11:58 |
Vertragingen vind ik niet zo erg, ik vind het erger dat elke stationshal 1 grote snackstraat is met weinig aantrekkelijke zaakjes, zorg dat er mooi wifi cafe's zijn zodat je daar lekker kunt werken wanneer er vertraging is. | |
Cherna | vrijdag 29 juni 2012 @ 12:00 |
Hier ben ik het mee eens. In Duitsland heb je dat wel bij een station van betekenis. Maar helaas dat is niet iets van NS of Prorail. | |
Caland | vrijdag 29 juni 2012 @ 12:00 |
Daar wordt het spoor ook veel minder intensief gebruikt. | |
Jellereppe | vrijdag 29 juni 2012 @ 12:33 |
Had zij niet een privéchauffeur die haar met een dienstauto komt ophalen. Zij komt ook niet echt geloofwaardig over. Hoe doen ze dat dan in Oostenrijk en Zwitserland. Daar rijden de treinen ook. | |
Vasilevski | vrijdag 29 juni 2012 @ 12:33 |
Een logische reactie als je Melanie Henriëtte Schultz van Haegen-Maas Geesteranus uit Laag-Soeren bent, die Bestuurskunde in Leiden heeft gestudeerd en werkzaam is geweest als onderzoeker en adviseur en hier en daar nog wat bestuurtjes heeft gedaan. Die nu minister is en zich elke dag naar haar werk laat chaufferen. Allemaal dingen waar op zichzelf niks mis mee is (en je kunt er zelf ook weinig aan doen dat je vier achternamen hebt), maar wat wel heel goed aansluit bij deze uitspraak. Ze kan helemaal niet weten of mensen 'minder moeten klagen' omdat ze zelf waarschijnlijk nooit (meer) in een situatie zit die aanleiding tot dit soort klachten geeft. En dan hebben we het niet over 10 minuutjes vertraging, maar over urenlang in een volle stationshal rondlopen terwijl niemand van het NS-personeel je kan vertellen wanneer je weer thuiskomt. Natuurlijk klagen mensen over dat soort dingen. Het is best een kwalijke uitspraak, omdat ze eigenlijk haar functie van minister ondermijnt. Een minister moet verstand van haar portefeuille hebben en bestaande problematiek (laten) aanpakken, of anders in ieder geval aan de kiezer uitleggen waarom het niet lukt. Een minister moet zich niet bezighouden met spin en framing en proberen te sturen wat de kiezer denkt en waar hij wel en niet over moet klagen. Dit kabinet zit helaas vol bewindslieden die alles van zich af laten glijden en alle vragen schouderophalend beantwoorden: 'Ja weet ik veel, wat moet ik hier mee? Ben ik er soms eindverantwoordelijk voor?' De leider is teflon-Mark die geen enkele mening heeft over onze positie in Europa, maar Schultz is ook zeker een representant hiervan. Beroepspolitici die al sinds de middelbare schooltijd hebben geleerd hoe ze recht moeten lullen wat krom is en hoe ze moeten besturen, maar die de hoofdzaak een beetje vergeten zijn. | |
Caland | vrijdag 29 juni 2012 @ 12:34 |
Daar hebben ze de ruimte om gewoon een keer een heel spoor dicht te knallen voor onderhoud. In Nederland kan dat niet. Teveel mensen op één hoop. | |
Jellereppe | vrijdag 29 juni 2012 @ 12:38 |
Daar heb je een goed punt, maar het is toch niet minder dan natuurlijk dat mensen klagen als ze uren moeten wachten in onzekerheid. Melanie Schultz moet gewoon haar werk doen en zich concentreren op alles wat met infrastructuur heeft te maken. Verbeter het spoor. Den Haag vangt een miljard dividend per jaar van de NS als aandeelhouder. Ben benieuwd waar het geld zijn bestemming vindt. | |
Loverrrr | vrijdag 29 juni 2012 @ 12:39 |
Alle mensen die eens met Schulz reizen niet met het ov en weten niet hoe kut het is om ergens 3 uur vast te zitten . vertraging te hebben waardoor je belangrijke colleges mist en soms zelfs tentamens. Constant moeten wachten op treinen terwijl je die tijd bij elkaar opgeteld veel nuttiger had kunnen besteden. Enz. | |
Caland | vrijdag 29 juni 2012 @ 12:40 |
Tuurlijk klagen mensen. Maar naar mijn mening kan dat probleem niet opgelost worden in zo'n dichtbevolkt land. | |
macca728 | vrijdag 29 juni 2012 @ 12:41 |
onzin, een van de oorzaken dat het hier gauw een rotzooi wordt is het verbieden van het rondje om de kerk, wat het personeel niet wilde. Daarom hebben mensen in Maastricht last van een storing in Groningen. Tweede oorzaak is het gebrek aan onderhoud of verkeerde keuzes die men heeft gemaakt. | |
macca728 | vrijdag 29 juni 2012 @ 12:42 |
Naar de mening van deze minister wel, want ze had het opgelost met de NS zei ze vorig jaar. Terecht dus dat mensen gaan klagen over een probleem dat zou zijn opgelost. | |
Cherna | vrijdag 29 juni 2012 @ 12:44 |
Het rondje om de kerk heeft met veiligheid te maken. Daarbij maakt het niets uit als bij UT een storing is. Treinen keren dan in Den Bosch of Adam. In Duitsland rijden ze een rondje om de kerk(S-bahn). daar zijn de problemen nog groter. Het ziektepercentage rijst de pan uit. Het verloop onder personeel is ontzettend groot. | |
macca728 | vrijdag 29 juni 2012 @ 12:50 |
Nee rondje om de kerk wilde de NS invoeren maar het personeel wilde daar niets van weten, ging zelfs staken. Personeel wilde afwisseling. En ziekteverzuim is een ander probleem dan storingen. Mensen klagen terecht want elke week zijn er wel storingen in het treinverkeer waarbij er geen alternatieven zijn behalve lang wachten. | |
Cherna | vrijdag 29 juni 2012 @ 12:56 |
Het personeel wilde het niet omdat het schadelijk is voor de veiligheid. Een machinist die dagelijks jaar in jaar uit op 20-40 km spoor moet rijden brand af. Hierdoor stijgt het ziekteverzuim en is de kans op door rood rijden vele malen groter. Afwisseling is juist bedoeld om de alertheid op peil te houden. Terecht dat het personeel het rondje om de kerk niet ziet zitten. Ze kampen nu al met een personeelstekort. Hoef je niet te vragen als het rondje om de kerk er komt. Dan krijg je niemand meer op de bok. Mij in ieder geval niet. | |
Shodan | vrijdag 29 juni 2012 @ 13:13 |
Dat veiligheidsargument is kul. Dat rondje om de kerk is er vooral niet gekomen omdat dan gehele trajecten (inclusief personeel) naar andere partijen verkocht kon worden. De vakbonden staken daar een stokje voor. Andere maatschappijen (Connexxion, Syntus, Arriva, Veolia) rijden op diverse trajecten wel met het rondje om de kerk systeem. Metrobestuurders net zo. Dat geklaag gaat nergens over. Ik ben treinforens, reis dagelijks op 1 van de drukst bereden trajecten en afgezien van die ene winterdag (dat ook 10-20 cm sneeuw op de snelweg stond, daar hoor je dan niemand over ) en die treinspringer heb ik eigenlijk nooit vertraging. En dankzij dat verhaal heeft men nu die 'terugschaalregeling' waarbij men tijdig de diensteregeling uitdunt, en dat tijdig communiceert. Dus men leert ervan en doet er iets mee. Alleen klagen de reizigers nu dat er "wel erg vaak" teruggeschaald wordt:... Naar een Japans systeem toegaan is de natte droom van de spoorwegen. Veel minder complexiteit, veel hogere betrouwbaarheid omdat er minder wissels gebruikt worden. Maar dan moeten forensen niet zeuren dat ze 3-4x per reis moeten overstappen i.p.v. dat ze die mooie rechtstreekse verbindingen hebben. | |
Geerd | vrijdag 29 juni 2012 @ 13:26 |
Sja op de weg is het wel iets makkelijker, weg afsluiten ofzo. Hoogstens in de spits heb je der wat last van alles gaat even opzij of een kapotte vrachtwagen even een takelwagen via de vluchtstrook. Bedenk dat even op het spoor, daar is het altijd spits dat is het probleem. Je kunt niet even een trein op de vluchtstrook zetten zodat de rest er langs kan. | |
Cherna | vrijdag 29 juni 2012 @ 13:28 |
Het veiligheidsaspect is geen kul. Ik ga niet met modder gooien naar andere vervoerders over het aantal STS passages. Je kunt metro waar de snelheden beduidend lager liggen niet vergelijken met een trein. Niet gezegd dat het geen probleem is om dit in te voeren tijdens winterse omstandigheden. Want daar is het personeel wel voor. | |
Murdera | vrijdag 29 juni 2012 @ 13:32 |
Dat overstappen is nu juist riskant. 10 minuten vertraging, en je moet weer 20 minuten wachten op de aansluiting. | |
Keiichi | vrijdag 29 juni 2012 @ 13:33 |
Je kunt beter in 900km file staan dan dat je een nacht op een koud station tussen zwervers moet doorbrengen. Terechte klachten zijn het. | |
macca728 | vrijdag 29 juni 2012 @ 15:01 |
dus omdat jij nooit vertragng hebt, is er eigenlijk nooit vertraging ? Wat een flauwekul. Godzijdank heeft de NS eindelijk de zomerdienstregeling eens afgeschaft, rijden er zomers tenminste ook eens treinen. En dat tijdig communiceren ? Als er iets gebeurt weet niemand van de NS wat ze moeten doen. En die rijkswegen waren binnen 1 dag allemaal weer begaanbaar, hoe lang reed de NS met minder treinen (behalve dan blijkbaar op jopuw traject) | |
Ulx | vrijdag 29 juni 2012 @ 15:08 |
Maar dat heeft vaak te maken met het idiote rondje rond de kerk geleuter. Vervang de conducteur in sprinters door vliegende brigades (vgl. metro, tram, etc.) en een vertraagde boemel kan niet meer zorgen dat een intercity niet weg kan omdat het personeel er niet is. | |
Lein80 | vrijdag 29 juni 2012 @ 15:13 |
Nou weet ik niet wat jij hoort, maar van mijn Duitse vrienden hoor ik niets anders dan geklaag op de DB eigenlijk... en ik snap ook wel waar dat vandaan komt (het feit dat ik in de stationshal maar moet gaan vragen waar mijn trein eigenlijk blijft en dan pas te horen krijg dat die helemaal niet meer komt, vond ik toch een stuk slechtere informatievoorziening dan ik ooit van de NS gekregen heb). Maar ik vind dat Schultz wel heel makkelijk oordeelt over klagende reizigers... nee, mij hoor je niet als er veel sneeuw valt en daardoor het hele land (spoor-, weg- én vliegverkeer) platligt. Wél als ik 2 weken later nog steeds elke dag een half uur vertraging heb op de al uitgeklede dienstregeling omdat bepaalde aansluitingen elke keer weer gemist worden. En ik 1,5 maand later binnen 2 weken weer 6x veel vertraging heb omdat Schiphol er voortdurend uitligt. Ik heb altijd behoorlijk veel vertrouwen in de NS gehad en nooit zoveel problemen gehad, maar op het moment zijn ze dat vertrouwen wel kwijt... | |
Life2.0 | vrijdag 29 juni 2012 @ 15:25 |
ministerie van imcompetentie ![]() | |
cool15 | vrijdag 29 juni 2012 @ 15:46 |
dat zijn al onze ministers | |
Athlon64x | vrijdag 29 juni 2012 @ 15:56 |
- [ Bericht 100% gewijzigd door sp3c op 29-06-2012 19:15:00 ] | |
Eenskijken | vrijdag 29 juni 2012 @ 16:05 |
Imo moet een minister die verantwoordelijk is voor NS ook met de trein reizen. Iets met weten wat voor vlees je in de kuip hebt enzo. Wat mij betreft mag dat een norm worden, verplicht met de trein reizen voor schultz. | |
FemacampSurvivor | vrijdag 29 juni 2012 @ 16:22 |
Helemaal mee eensch, die geitenwollen sokken dragers die keer op keer tegen verbetering van het wegennet stemmen maar wel voor meer en meer allochtonen moeten maar lekker op de blaren zitten. Voor een habbbekrats met de trein willen en te gierig zijn om een auto aan te schaffen en dan nog klagen als de trein een minuutje te laat is. Dan ga je maar gewoon een treintje eerder naar je werk! | |
Pietverdriet | vrijdag 29 juni 2012 @ 16:35 |
Het is helemaal waar, ik ben ook opgehouden te klagen over de trein, ik reis tegenwoordig liever per auto | |
Seksgod_beta_v1 | vrijdag 29 juni 2012 @ 17:11 |
Maar zo extreem zijn ze vaak niet ![]() | |
DS4 | vrijdag 29 juni 2012 @ 17:14 |
Dat is een ander verhaal. | |
Ringo | vrijdag 29 juni 2012 @ 17:33 |
Zo is het ook beter om te stoppen met klagen over politici, je moet ze gewoon minachten en je eigen gang gaan. | |
Seksgod_beta_v1 | vrijdag 29 juni 2012 @ 17:40 |
Weet ik niet. Ik weet niet op welke extreme omstandigheden de minister doelt ![]() | |
Socios | vrijdag 29 juni 2012 @ 20:29 |
"Spoorboekloos" is een waardeloze 'term'. De frequentie van de treinen gaat omhoog (prima), maar er blijft altijd volgens een spoorboekje gereden worden. | |
gebrokenglas | vrijdag 29 juni 2012 @ 20:32 |
Ja maar rijksoverheid hanteert zelf die term | |
Socios | vrijdag 29 juni 2012 @ 20:35 |
Weet ik, maar dat slaat echt nergens op. Men weet sowieso vaak niet wat er 'speelt' op het spoor. | |
Pietverdriet | vrijdag 29 juni 2012 @ 21:13 |
In Japan wordt de vertraging in seconden gemeten, niet in minuten. Dat komt omdat er nergens kruisingen in zitten, de trein rijdt altijd in zijn eigen spoor. Veel minder wissels, veel minder SPOF's Dit kan omdat het van het begin af aan zo ontworpen is. Slim, die Japanners. In NL is men trouwens hard aan het werk ook steeds minder kruisingen te hebben, werken met Fly Overs, bv bij Station Arnhem, lag er lang uit om dat te realiseren. | |
FemacampSurvivor | vrijdag 29 juni 2012 @ 21:23 |
Heb je ook een bron voor deze theorie of haal je dit gewoon uit je kont? | |
Geerd | vrijdag 29 juni 2012 @ 21:33 |
Bij Den Bosch zijn ze ook druk met een fly over, en in Amersfoort een dive under. | |
Socios | vrijdag 29 juni 2012 @ 21:34 |
Verder worden er ook aardig wat kruisingen van treinbewegingen ontvlecht. | |
DDDDDaaf | vrijdag 29 juni 2012 @ 22:31 |
Even quoten, gewoon omdat je de spijker hier genadeloos hard op de kop slaat... | |
Pietverdriet | vrijdag 29 juni 2012 @ 22:35 |
Is mij verteld door mensen van de NS waar ik een tijd heb gewerkt op een IT security project | |
FemacampSurvivor | vrijdag 29 juni 2012 @ 22:41 |
Geen bron uit je kont dus. Trein verkeer is overal slecht omdat het een 150 jaar oud concept is wat niet meer van deze tijd is. | |
ellevehC86 | vrijdag 29 juni 2012 @ 22:53 |
Heb jij ook vrienden buiten internet eigenlijk? | |
FemacampSurvivor | vrijdag 29 juni 2012 @ 23:10 |
Pietverdriet is je kontebonker dat je alle theorietjes van hem zomaar gelooft? | |
ellevehC86 | vrijdag 29 juni 2012 @ 23:26 |
Maakt niet uit.... wie ben jij dan om zo verschrikkelijk onbeleefd voor iedereen over te komen dan? Negeer hem gewoon als je er last van hebt, ongeacht wie gelijk heeft. | |
FemacampSurvivor | vrijdag 29 juni 2012 @ 23:30 |
Ik vraag gewoon netjes waar hij dat ontzettend domme verhaal vandaan heeft. Een juiste vraag blijkt nu aangezien die dit allemaal verzonnen heeft. | |
Nobu | vrijdag 29 juni 2012 @ 23:36 |
Ik zal er aan denken als ik weer eens met dertig man op het balkon van een trein zonder airco sta in de enige trein die nog wel rijdt. We willen de minister tenslotte niet voor het hoofd stoten. | |
rakotto | vrijdag 29 juni 2012 @ 23:46 |
Wtf zeurt ze. De treinsysteem zuigt in Nederland. | |
Cherna | zaterdag 30 juni 2012 @ 00:27 |
Het is niet geheel verzonnen. | |
Ofyles2 | zondag 1 juli 2012 @ 07:42 |
Jij mag nooit meer stemmen. | |
FkTwkGs2012 | zondag 1 juli 2012 @ 07:44 |
Samenbayting: er gaan miljarden subsidie naar de ns en mensen willen dat de trein rijdt. | |
Freak188 | zondag 1 juli 2012 @ 11:52 |
Deze minister is inderdaad een twijfelachtig dieptepunt die we sinds lange tijd in Den Haag hebben gehad. Kan me ook een aantal zeer zwakke optredens herinneren omtrent de 130 km/u kwestie. Enfin, terug naar het spoor. Iedereen kan zien dat er iets structureel fout zit. Een verzelfstandiging die nooit is doorgezet, geen conrurrentie op het spoor, terwijl de service level agreements wel daarop zijn vastgelegd. De NS is monopolist op het spoor. De laconieke reactie na de zoveelste storing rond Schiphol of Utrecht laat zien dat er geen echte drive is om de boel te verbeteren. Je ziet geen pro-actieve houding. Het is altijd afwachten en vervolgens externe factoren de schuld geven. | |
bijdehand | zondag 1 juli 2012 @ 12:11 |
VERTRAGING want er liggen blaadjes op het spoor. Bedankt voor uw begrip. ![]() | |
Stephen_Dedalus | zondag 1 juli 2012 @ 12:39 |
De arrogantie van de minister...gelukkig verwacht ik niet beter van een VVDer. | |
ems. | zondag 1 juli 2012 @ 12:53 |
Schultz moet haar bek houden. | |
Pietverdriet | zondag 1 juli 2012 @ 13:47 |
Vind je? Afaik rijden ze bv in Japan prima, en ja, er zijn in NL problemen, maar nog steeds vervoeren ze iedere dag heel erg veel mensen waar de meesten gewoon op tijd aankomen. | |
Ulx | zondag 1 juli 2012 @ 13:54 |
In Zwitserland waren er ook vaak genoeg vertragingen. Net als in NL tellen vertragingen van 3-5 minuten niet mee in e statistiekjes. Maar ik heb vaak daar genoeg staan verkleumen op een stationnetje als een boemel weer eens te laat was. En het gebeurde regelmatig dat treinen uitvielen doordat er een lawine over de rails ging of iets dergelijks. Dat kun je ook beschouwen als "een beetje sneeuw op de rails. ". | |
probeer | zondag 1 juli 2012 @ 15:27 |
het klopt ook gewoon. de reden waarom het NL-se spoorwegnet zo moeilijk doet vaak, is door de enorme hoeveelheid wissels. daardoor is NL gewoonweg niet te vergelijken met zweden/zwitserland/duitsland/japan | |
FkTwkGs2012 | zondag 1 juli 2012 @ 15:27 |
dan moeten ze dat maar eens rap gaan aanpassen als dat hun bottleneck is! | |
probeer | zondag 1 juli 2012 @ 15:30 |
kan niet, want NL is klein en vol, en heeft heeeeeeeeel veel spoor. | |
FkTwkGs2012 | zondag 1 juli 2012 @ 15:30 |
waar een wil is is een weg. bottlenecks zijn er om opgelost te worden. | |
fruityloop | zondag 1 juli 2012 @ 15:39 |
Jij zou een goede verkiezingsstrateeg zijn.. Laat me raden, elk tekort is op te lossen door een verbeterde efficiëntie, of niet? | |
FkTwkGs2012 | zondag 1 juli 2012 @ 15:40 |
elk tekort is op te lossen door flink te bezuinigen op ambtenaren. ![]() | |
Ulx | zondag 1 juli 2012 @ 16:03 |
Ach, die oude wissels worden op dit moment al weggehaald, vandaar ook de werkzaamheden overal. Maar het moeten rijden met conducteurs die steeds weer een andere trein moeten hebben -geen rondjes rond de kerk nietwaar- kan er uiteraard voor zorgen dat een vertraging van de ene trein een aantal andere treinen zal vertragen. Zet gewoon controleurteams in in sprinters en stoptreinen en voer bij de perrons ingangcontroles uit als het gevaarlijke trajecten zijn en van die ellende ben je af. | |
probeer | zondag 1 juli 2012 @ 16:12 |
het zou al enorm veel schelen als ze niet zo star aan die 95% norm vast blijven houden.. hoe vaak ik al niet gehad heb dat een intercity helemaal niet meer rijdt, omdat hij anders 5 minuten te laat zou zijn en dan officieel vertraagd is in de statistieken van de NS, waardoor ze mss minder centjes krijgen. (uitval telt niet mee) of een intercity met 5 minuten vertraging, om dan vervolgens nog 5 minuten te moeten wachten om de stoptrein voor te laten gaan (want anders zouden ze allebei vertraagd zijn in de statistieken), waarna je de hele weg met 60km/h achter de stoptrein rijdt. | |
DjinN | zondag 1 juli 2012 @ 18:07 |
Zeverdoos Schulz: Als jullie eens kappen met al die loze beloften, dan hoeven wij ook niet te klagen. In een land waar vaak een pak sneeuw ligt hebben ze ook geen problemen op het spoor, daar zijn ze namelijk WEL GOED VOORBEREID. Maar wel de treinkaartjes weer duurder maken he ![]() Zoals iemand net al eerder zei: wat een zwakzinnig wijf is die Schulz zeg. | |
Guus Muisarm | zondag 1 juli 2012 @ 19:33 |
Nee. De reden is dat ze een enorme berg geld hebben gekregen (prorail, niet de NS) om wissels winterklaar te maken (dat is zeg maar verwarmen) maar de directie dat geld heeft achtergehouden omdat het "toch niet elke winter zo bar zou zijn" en er dus geen fuck gebeurd is. Die wissels ZOUDEN geen probleem moeten zijn. Ik vraag me wel af wat die idioten dachtten. Wouden ze dat geld voor iets anders gebruiken dan waarvoor ze het expliciet gekregen hadden? Ik lees ff teruguit en het lijkt me geen abn ![]() | |
Ofyles2 | zondag 1 juli 2012 @ 20:55 |
Ik blijf het nog eeuwig zonde vinden dat NS niets voelde voor het Rondje Om De Kerk. | |
Ofyles2 | zondag 1 juli 2012 @ 20:59 |
Het kan alleen maar beter gaan, maar ik ben compleet klaar met de Nederlandse politiek. Het boeit me niet of El Debili, Irrenhausen, Foubelle, Matoleski of Stupato de nieuwe verkeersminister wordt. | |
Omentuva | zondag 1 juli 2012 @ 22:17 |
Ik vraag me al eeuwen af of die 95 % uberhaupt een gewogen gemiddelde is zoals het m.i. hoort te zijn. De treindienst van Lutjebroek naar Hondestront om 0:24 zal waarschijnlijk minder vaak vertraging hebben dan de intercity naar Eindhoven te Utrecht om 7:23 en die laatste zal ook meer reizigers hebben, en zeker in de ochtendspits gaan mensen niet bijster blij zijn met vertraging. Of een stoptrein die 10 minuten moet wachten op een vertraagde intercity (5 minuten zijn ingecalculeerd in de dienstregeling om de intercity voorbij te laten gaan). Of stoptrein *en* intercity die moeten wachten tot een goederentrein als eerste gaat op Utrecht CS. Waarvan akte in het regeerakkoord. ![]() | |
Cherna | maandag 2 juli 2012 @ 02:57 |
Wat is het voordeel van het rondje om de kerk. Denk je daarmee het probleem op te lossen? Heb je dan geen uitval, storingen, vertragingen meer? Je luistert iets teveel naar Aptroot. | |
Cherna | maandag 2 juli 2012 @ 03:16 |
Tja kennelijk snap je iets niet. Ze krijgen net zoals alle andere vervoerders subsidie. Daarbij investeert het rijk de winst terug in het spoor. Getuige het dividend dat de NS moest overdragen aan het rijk. Heb je trouwens een bron om hoeveel miljarden subsidie het gaat? Ben benieuwd. Als ik NS was zou ik hier in NL stoppen. In de UK doen ze het schijnbaar uitstekend en word het gezien als een der beste vervoerders. Laat anderen het dan maar lekker uitzoeken in NL. Eens kijken hoe het dan gaat lopen. [ Bericht 6% gewijzigd door Cherna op 02-07-2012 03:28:16 ] | |
gebrokenglas | woensdag 4 juli 2012 @ 22:38 |
Wat een bagger is het toch weer: de Security Certificate van de ov-chipkaart.nl website has been revoked. Professioneel allemaal zeg. ![]() http://www.mobypicture.com/user/djiwie/view/13203248/sizes/full | |
#ANONIEM | donderdag 5 juli 2012 @ 00:27 |
Alsof je iets aan die site hebt. Ik ben intussen aan m'n vierde chipkaart toe ("Eén kaart voor al het ov"? Jaja) maar als ik die daar probeer toe te voegen: "De gegevens komen niet overeen"? ![]() Echt, wat een faalsite. [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 05-07-2012 00:28:47 ] | |
ACT-F | donderdag 5 juli 2012 @ 01:49 |
Spijker op z'n kop, maar niemand die het wil zien. Kijk eens voor de grap naar de website van het CBS en kijk wat de trein kost en wat de auto oplevert aan geld. Als het OV financieel rendabel gemaakt moet worden moet de prijs minstens verdubbeld worden. Daarmee zijn de extra investeringen niet inbegrepen. De eerste de beste die bereid is om dagelijks meer dan het dubbele te betalen om een paar keer per jaar geen grote vertraging op te lopen mag nu reageren. | |
Geerd | donderdag 5 juli 2012 @ 01:58 |
Conducteurs, zijn er niet alleen voor controle je zit met veiligheid tijdens het vertrekproces. Daarbij speelt weer mee lengte van de trein meerdere conducteurs. En stations waar je in een bocht staat,(Olst, Zupthen, Oss, Sloterdijk, Vathorst, om een paar te noemen) En ook machinisten wisselen van treinen net als conducteurs, probleem met rondje om de kerk is het verwachtingspatroon van seinen zowel voor conducteur(vertrekproces) als machinist. | |
gebrokenglas | donderdag 5 juli 2012 @ 06:21 |
Voor een conducteur is een rondje rond de kerk toch geen issue? Ze hebben niet naar buiten te kijken maar mensen te controleren. Voor een Machinist zou het weliswaar saai zijn maar 't geldt ook voor buschauffeurs en distributeurs.... 20 keer per dag van het busstation naar de universiteit rijden en terug is toch ook zo opwindend niet. | |
RemcoDelft | donderdag 5 juli 2012 @ 06:30 |
En bussen zijn nog veel duurder! Het is een enorme verspilling van geld om gesubsidieerd iets te laten doen wat mensen prima zelf kunnen, namelijk zichzelf verplaatsen. Gek genoeg lijkt het voor de overheid totaal geen bezwaar te zijn dat OV gruwelijk veel geld kost voor een paar procent van de verplaatsingen. | |
Geerd | donderdag 5 juli 2012 @ 07:14 |
Net uitgelegd, | |
Black-beauty-babe | donderdag 5 juli 2012 @ 07:31 |
Kromme zin, "we laten u trein uitvallen zodat de volgende op tijd kan rijden" De kans is zeer groot met de problemen die in dit bericht worden genoemd dat de volgende trein ook niet kan rijden. kant-en-klare onzin! Gewoon klagen mensen! | |
macca728 | donderdag 5 juli 2012 @ 09:45 |
is het verwachtingspatroon van seinen een probleem ? Het lijkt mij juist veiliger als je bekend bent op een traject en dat veel problemen daarmee ook eerder opgelost worden dmv herkenning. ook hoeft het personeel niet het hele land door te reizen om een trein te bemannen, waardoor er ook minder treinen uitvallen omdat het personel te laat is. Ik heb dat laatste ook al meer dan genoeg meegemaakt, 1x de trein naar Londen gemist omdat er geen hc was voor de trein naar Brussel (die gewoon verder reed maar dan zonder passagiers) | |
fruityloop | donderdag 5 juli 2012 @ 09:58 |
Bekend zijn, lijdt tot automatismen en aannames. Dat was 1 van de redenen dat de crew van de concordes voor elke vlucht werd samengesteld uit nieuwe mensen, daar werkten de piloot, co-piloot en engineer dus in wisselende teams. Dit itt tot reguliere vluchten, waar de dynamiek tussen meerdere personen, en dan vooral de strikte sociaal/culturele hiërargie tussen mannen in sommige maatschappijen, voor crashes etc hebben gezorgd. En dat personeel niet het hele land door hoeft weet de NS al lang, maar de vakbonden hebben alle inspanningen om dat te veranderen, bekend onder het door hen verguisde "rondje om de kerk" tot op heden elke keer vakkundig getorpedeerd. | |
niels0 | donderdag 5 juli 2012 @ 10:02 |
Ik klaag steeds minder. Mijn geheim: Ik reis de laatste tijd regelmatig tussen Schiphol - Oostende en R'dam - Oostende welnu: Retour Schiphol - Oostende met 40% korting(skaart) op het nederlandse deel van het traject kost 80 euro. Omdat zowel nederlandse als belgische conducteurs verzuimen kaartjes te knippen gebruik ik kaartjes tot wel driemaal. Internationale kaartjes zijn nl een maand geldig. Vind het zelfs niet erg om geen zitplaats te hebben tussen Antwerpen en Dordrecht bijvoorbeeld. Wees creatief. Soms is een enkeltje nodig om het retourgedeelte van een ander kaartje nogmaals te gebruiken of zelfs een deel ervan. Uiteraard kan ik ook declareren maar ik naai mijn baas niet, alleen de NS. Vragen ze zelf om. | |
#ANONIEM | donderdag 5 juli 2012 @ 10:25 |
Google maar eens op ProRail's Lessen uit Japan, dan vind je een uitgebreid rapport dat bevestigt wat hij zegt. Overigens is zowel auto- en vliegverkeer ook iets dat al een jaar of 100 bestaat. Dat is dan vast ook 'niet meer van deze tijd' en dus 'slecht'. | |
ieniminimuis | donderdag 5 juli 2012 @ 10:40 |
ik denk dat de gemiddelde treinreiziger ten eerste een cursus 'hoe-klaag-ik-minder' kan gebruiken. Vertraging kan voorkomen, we kunnen er niet vanuit gaan dat het gehele spoornet perfect is, toch verwachten we dit. De trein moet en op tijd rijden en wifi hebben en schoon en comfortabel en we moeten kunnen zitten enzovoort. Ik reis al jaren met de trein en ach als er vertraging is, is er nou eenmaal vertraging niets aan te doen. Mis ik mijn aansluiting? Jammer dan. Soms is het zelfs handig, want dan heb ik wel tijd om even dat broodje op te halen of een kop thee of om even in de boekenwinkel te snuffelen. En ach mss geeft NS en prorail wel het geld uit aan de verkeerde dingen; wrm moet elke trein wifi hebben? Ik heb er alleen maar last van; mensen die rammen op hun laptops, mensen die luidruchtig lachen om wat er op whatsapp wordt verteld. Ik lees graag een boek in de trein; wordt helaas niet verstrekt door de NS, mss moet ik dat ook maar eens gaan eisen. Daarnaast wordt er ik weet niet hoeveel treinen opgeknapt; terwijl de oude treinen stiekem nog wel goed waren. Ach ze waren niet spiksplinter nieuw, maar ach als het maar rijdt. Ach die grote storingen van de laatste tijd; het is gewoon een beetje ongunstig. Alles mechanisch, elektrisch en menselijk kan een keer kapot gaan en een foutje maken. En ja dit gebeurt wel eens onverwacht. Als dit dan op een niet zo handige plek gebeurd Utrecht bijv. ja dan hebben veel mensen daar last van. Als je met de auto reist en iemand veroorzaakt een file door een kapotte auto oid gaan we dan ook publiek lopen klagen, vloeken en weet ik allemaal wel niet meer naar die persoon? Of mss wel naar de automonteur die de auto APK gekeurd heeft? Dan zuchten we ff diep en nemen we de file maar voor lief, want dat hoort immers bij auto rijden. Vertraging, uitval en andere problemen met het treinvervoer hoort er nu immers ook bij; treinen en het spoornetwerk is immers niet perfect, niets is perfect. Mijn advies is; reis je met de trein neem je goede humeur mee, geniet van je boek en het uitzicht (treinen voeren vaak langs mooie plekjes). Ach en bij vertraging; jammer dan. En bedenk het volgende: ha ik sta tenminste niet in de file mezelf op te vreten onder het genot van een radio ochtendshow. Nee ik zit lekker in de trein met mijn kopje koffie/thee alvast te werken. | |
Nobu | donderdag 5 juli 2012 @ 10:47 |
Jij moet bijna wel een ambtenaar zijn. | |
ieniminimuis | donderdag 5 juli 2012 @ 10:58 |
hoezo? | |
Nobu | donderdag 5 juli 2012 @ 11:05 |
Je totale desinteresse in vertraging plus je volstrekt onrealistische beeld van de situatie op de weg. | |
RemcoDelft | donderdag 5 juli 2012 @ 11:21 |
Samengevat: leg de lat laag, heel laag, en verwacht heel weinig. Oja, treinkaartjes worden binnenkort weer duurder, naast de paar miljard subsidie voor treinen natuurlijk. Leg die subsidie per passagier eens naast de belastingopbrengst per auto ![]() | |
macca728 | donderdag 5 juli 2012 @ 11:30 |
Wat een hoop onzin zeg, reis je uberhaupt weleens met de trein (en zo ja verder dan Lutjebroek) Of reis je met die ene trein die niet overbevolkt is, nooit stilstaat, altijd personeel heeft en ook nog gratis koffie en thee schenkt. | |
Omentuva | donderdag 5 juli 2012 @ 12:01 |
Dat het niet perfect is, of kan zijn per definitie, betekent niet dat er geen legitieme klachten zijn. Dat is fijn, maar niet iedereen heeft de tijd en vrijheid om zich vertraging te veroorloven. Studenten in een tentamensituatie, werknemers die een vroege en belangrijke vergadering hebben, dat soort dingen. Je kan wel zeggen dat ze dan vroeger moeten vertrekken, maar zodra er vertraging is i.v.m. infraproblemen is het best mogelijk dat ook vroeger vertrekken niet helpt. Onder welke steen heb jij gelegen? De overgrote meerderheid van alle klachten omtrent materiaal gaat over de nieuwere treinen, en dat de oudere treinen worden vervangen door die nieuwere helpt niet mee. Of ben je onderhand vergeten dat het de SLT-treinen waren die tijdens de sneeuw van de afgelopen jaren constant de geest gaven omdat de NS een paar zitplaatsen meer wilde, wat ertoe leidde dat de ventilatie aan de onderkant i.p.v. de bovenkant zit, wat tot verstoppingen leidde. Sure, ik heb ook wel eens vastgezeten in een oude DDAR waarvan de deuren pas na 10 minuten open wilde, maar de reden dat die DDAR op dat traject reed was dat de SLTtjes kapot waren. Het probleem ligt dan ook niet bij de storing - de meeste mensen herkennen hopelijk wel dat een (directe?) blikseminslag gewoon force majeure is. Ik meen wel dat er klachten waren over de snelheid waarmee de boel weer op gang kwam, maar ik weet te weinig van wat er allemaal moet gebeuren omtrent het opstarten van een verstoorde dienstregeling om daar een onderbouwde mening over te hebben, Wie er wordt beschuldigd, geen idee, maar het is niet alsof files geen irritatie opwekken. Voor de rest zit je licht appels en peren te vergelijken, daar de meeste files volgens mij alsnog echt door een geval 'te weinig ruimte voor te veel auto's' worden veroorzaakt, terwijl het bij treinen veel vaker de infrastructuur zelf het probleem is. Of het materieel. Mooie plekjes worden saai als je er 160 keer per jaar met daglicht langs komt, niet iedereen houdt van lezen of kan lezen in een bewegend voertuig en een goed humeur in de ochtend is voor weinigen weggelegd. Daarnaast kan niet iedereen werken in de trein, bijvoorbeeld omdat ze een computerbaan hebben maar geen laptop hebben. | |
Basp1 | donderdag 5 juli 2012 @ 12:04 |
Waarom laat onze minister dan niet gewoon de volgende clip spelen. ![]() | |
ACT-F | donderdag 5 juli 2012 @ 13:51 |
Dat heeft een sociale reden, niet iedereen heeft een rijbewijs. Maar om het vervoer voor een appel en een ei weg te geven is ook onzin. De financiële lat moet hoger gelegd worden, zeker voor stadsbussen waar de fiets vaak een sneller alternatief is. | |
ACT-F | donderdag 5 juli 2012 @ 14:15 |
Waar heb je het over? Transport is geen modeverschijnsel wat uit de gratie raakt door tijd. De trein is een ouder systeem dan de auto en uitgevonden vanwege de omvang en gewicht van de stoommachine. Als de Otto-motor eerder was uitgevonden had er nu waarschijnlijk geen trein bestaan. Ik wil je helpen herinneren dat er 100 jaar geleden aanzienlijk meer spoorwegen waren in Nederland dan nu. De reden dat ze verdwenen zijn is puur financieel. Ze kunnen niet opboksen tegen een transportmiddel wat goedkoper en flexibeler is, de auto. De genadeklap kwam toen er een grote hoeveelheid aardolie werd gevonden in het midden oosten. Sindsdien is het transportaandeel van de trein steeds zakkende geweest tot de jaren '70. De oliecrisis en de opkomst van milieugroeperingen heeft ervoor gezorgd dat de trein kunstmatig in leven wordt gehouden. Als dat niet gebeurd was had je nu hooguit een paar hoofdlijnen en vele museumlijnen. Als je zo nodig op stalen wielen wilt reizen betaal je zelf de prijs er maar voor. Het transportsysteem is door z'n complexiteit inherent storingsgevoeliger dan transport op luchtbanden. Melanie heeft gelijk, of meer betalen of kappen met zeiken. | |
#ANONIEM | donderdag 5 juli 2012 @ 14:36 |
Over bijvoorbeeld het vliegtuig dat in 1903 werd uitgevonden, en de automobiel die in 1908 voor het eerst van een fabricageband rolde. Beide meer dan honderd jaar geleden. Ergens moet in jouw verhaal iets mis zijn. Immers, zelfs in een über-kapitalistisch land als de Verenigde Staten ligt een zeer uitgebreid spoorwegennetwerk. En er zijn op deze wereld ook verschillende bedrijven die personenvervoer op rails kunnen aanbieden en de bijbehorende infrastructuur kunnen onderhouden, zonder dat daarvoor overheidssubsidie nodig is. Je hebt wel gelijk dat vervoer per spoor in Nederland minder noodzakelijk is dan 100 jaar geleden en ook minder winstgevend. Maar winstgevendheid is niet het enige criterium dat aangeeft of iets nog van deze tijd is. Een nationaal park is bijvoorbeeld ook niet winstgevend, maar dat maakt ze nog geen overbodig relikwie uit oude tijden. (En denk ook maar aan stadsparken. Het Vondelpark in Amsterdam is op particulier initatief aangelegd in het kader van een vastgoedontwikkeling, maar uiteindelijk door financiële problemen in gemeentehanden terecht gekomen. Wil dat ook zeggen dat het ouderwets is en dus weg moet?) [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 05-07-2012 14:40:08 ] | |
Geerd | donderdag 5 juli 2012 @ 14:51 |
Nope zo werkt het niet helemaal, vergelijk het met dat klote stoplicht dat op het laatst net op groen springt. Alleen net op die dag dat je net iets te laat bent niet, met je autotje sta je midden op de kruising nog net stil, en op het werk neem je een extra bakkie klaar. Met een remweg van 400/600 meter gaat je dat niet lukken. | |
ACT-F | donderdag 5 juli 2012 @ 14:56 |
Dat is wensdenken. Treinhobbyist zeker? Ga af op cijfers i.p.v. vermoedens. Zie mijn vorige reactie, het heeft een sociale reden voor mensen die geen auto tot hun beschikking hebben. Daarmee is de vraag ook beantwoord van de volgende voorbeelden: Sociale voorzieningen moeten betaalbaar zijn, maar je moet het zeker niet weggeven, want dat trekt gebruikers aan die het niet strikt noodzakelijk hebben. Een goed voorbeeld is het gratis OV in Hasselt (B) (destijds?). Er rijdt nauwelijks een auto minder om, maar de bussen zaten stampvol met recreatieve reizigers (het was zondag), vooral degenen die anders zouden wandelen of fietsen. En dat gold ook voor ons. Een bedrijf kies het goedkoopste transportmiddel en dat zal zelden de trein zijn, zeker zonder subsidies. De trein is sinds de privatisering wel iets efficiënter geworden, maar vooral soberder. Je merkt het niet aan de prijzen van een treinkaartje, maar de overheid hoeft minder geld uit te geven wat indirect een voordeel is voor de belastingbetaler en daarmee iedereen. Wie toch luxer en betrouwbaarder wil reizen moet toch aanzienlijk meer betalen voor een treinkaartje dan wat er nu betaald wordt. De treinklagers willen maar al te graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en dat kan gewoon niet. | |
#ANONIEM | donderdag 5 juli 2012 @ 15:25 |
![]() In Amerika ligt een gigantisch spoorwegennetwerk dat economisch rendabel wordt ingezet voor goederenvervoer. Idem. voor bijvoorbeeld Brazilië overigens en nog wel veel meer landen. Niks 'sociale redenen'. Daarbij speelt natuurlijk wel mee dat goederenvervoer lagere eisen stelt aan de infrastructuur, zodat de prijzen voor een treinpad lager kunnen zijn. Met de eisen die wij hier aan de infrastructuur stellen is goederenvervoer wellicht ook niet rendabel zonder kunstmatig lage treinpadprijzen. Eens. In Japan zijn volgens mij een hoop treindiensten die (inclusief infrastructuur!) economisch rendabel zijn. Ook daar worden weliswaar plattelandsdiensten gesubsidieerd, maar dat geldt niet voor het hele net. En dichter bij huis het TGV-net, dat is niet alleen rendabel in exploitatie inclusief infrastructuur, maar levert zelfs een zodanige winst op dat (in het geval van de LGV Est) de investeringskosten in 15 jaar kunnen worden terugverdiend, zo lees ik hier. En dat gaat dan om personenvervoer. Bij goederenvervoer zijn er nog veel meer voorbeelden te vinden, zie eerder in deze post. Daar heb je wel een punt. In Zwitserland bijvoorbeeld hebben ze een fantastische treindienst, maar daar betaalt de reiziger ook het dubbele per kilometer voor een treinkaartje. En dat betalen de Zwitsers blijkbaar graag, want de modal share van de trein is daar nog een stuk hoger dan hier. Maar als je in Nederland voorstelt de prijzen te verdubbelen om een kwaliteitsslag te maken, dan denk ik inderdaad niet dat je daarmee veel lof oogst. In die zin hebben jij en de minister wel een punt. | |
ACT-F | donderdag 5 juli 2012 @ 15:36 |
Ik ken de Amerikaanse goederentransportmarkt niet, dus ik kan er weinig over zeggen. Wel opvallend dat ze daar het fenomeen roadtrain hebben. Waarom eigenlijk als het spoornetwerk daar uitgebreid is en rendabel? Stellen wij niet te hoge eisen hier in Nederland? Neem de Betuweroute, dat had de helft goedkoper gekund als tunnels bruggen zouden zijn en de afstand tussen woningen en spoor niet te ruim bemeten zouden worden. Zij betalen ook meer voor een treinkaartje dan wij doen. Met de Nederlandse krenterigheid zie ik het hier niet zo snel gebeuren. De TGV is een goede zet geweest wat zich onderscheidt van de auto, want de reistijden en het comfort is beduidend hoger en daar is altijd markt voor. Het is vergelijkbaar met Japan. Kwaliteit heeft z'n prijs, maar de Nederlander is daar te krenterig voor. | |
#ANONIEM | donderdag 5 juli 2012 @ 15:56 |
Twee rendabele vervoersvormen kunnen toch naast elkaar bestaan? Net zoals we in Nederland bijvoorbeeld vrachtauto's en binnenscheepvaart hebben. Dat vind ik ook ja, dat we soms wel heel hoge eisen stellen. En de Betuweroute is daardoor, voor zover hij wel bovengronds is, er alleen maar lelijker op geworden, met een grotere barrièrewerking voor mens en dier. Yup. Dat blijkt ook wel met andere dingen. Bij KvW op televisie gingen ze een keer kijken naar het stukje 'piment' in olijven. Een fabrikant vertelde dat ze goedkope olijven met een kunstmatig flubbeltje maken en duurdere met een echt stukje paprika erin. Nederland was het enige land waar die laatste variant niet werd verkocht en uit de schappen is gehaald. In een andere aflevering ging het om Boer'n vanillevla, waarbij de fabrikant vertelde dat ze begonnen met dure echte vanille, maar dat hadden vervangen door een goedkope vervanging toen de mensen massaal klaagden over zwarte stukjes. Dat vind ik leuke anecdotes die prachtig aangeven dat de Nederlander inderdaad alleen geïnteresseerd is in de prijs en totaal niet warm loopt voor een product dat duur is maar dan ook een hoge kwaliteit heeft. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-07-2012 15:56:27 ] | |
Pietverdriet | donderdag 5 juli 2012 @ 16:03 |
Is alleen lastig als de overheid met belastinggeld een betuwelijn aanlegt die verlies mag draaien (belastinggeld) om de containerschepen op de rijn en waal het leven lastig te maken en hun prijzen te drukken. Dan ben je als onder Nederlandse vlag varende ondernemer echt blij dat je belasting mag betalen in Nederland. | |
#ANONIEM | donderdag 5 juli 2012 @ 16:43 |
In de oorspronkelijke planning (dus zonder al die dure, nutteloze tunnels enzo) zou de Betuweroute zichzelf in 25 jaar terugverdienen. Dat is toch wat anders dan belastinggeld weggooien en tegelijk de Rijnvaart kapot maken. Er waren destijds wel twijfels of er überhaupt wel veel gebruik van de Betuweroute zou worden gemaakt, men vroeg zich af of er wel een markt voor was. Maar als je de groeicijfers van het goederenvervoer per spoor ziet, dan was die angst ongegrond. Bij de HSL trouwens hetzelfde verhaal. Die had zich binnen 5 à 10 jaar al moeten terugverdienen. Daar is tot nu toe weinig van terecht gekomen door allerlei geklungel, maar de TGV-treinen die nu met 300 km/u naar Parijs rijden schijnen goed vol te zitten dus de basisaanname lijkt me niet verkeerd. | |
RemcoDelft | donderdag 5 juli 2012 @ 17:52 |
Vliegtuigen binnen Europa zitten ook goed vol, maar dan zonder subsidie... | |
#ANONIEM | donderdag 5 juli 2012 @ 18:55 |
Het punt wat ik net maakte is nou net dat de HSL ook winst had moeten opleveren ipv. subsidie te kosten, wat waarschijnlijk ook best mogelijk is als de boel correct werkt. En een overheidsinvestering die zichzelf terugverdient en bovendien helpt de samenleving te verduurzamen, daar lijkt me niks mis mee. | |
Pietverdriet | donderdag 5 juli 2012 @ 19:22 |
Feit blijft dat er miljarden belastinggeld zijn ingepompt om een concurrentieproduct te maken voor waar de markt al in had voorzien. | |
Anno2012 | donderdag 5 juli 2012 @ 19:57 |
Minder klagen inderdaad. Je bepaald zelf dat je als een soort 2de klas burger in zo'n trein gaat zitten. | |
macca728 | donderdag 5 juli 2012 @ 20:48 |
Naar Parijs met 300 km per uur of van Rotterdam naar Amsterdam 10 min sneller maar flink duurder. Terwijl men ook weet dat Nederlanders niet zo snel hun portemonnee trekken voor zo'n klein (maar relatief duur) voordeel. | |
gebrokenglas | donderdag 5 juli 2012 @ 20:56 |
kan ik niet eruit opmaken. Helaas weer blikseminslag, nu in leeuwarden. Maar als reiziger zou ik dat gewoon accepteren als overmacht, en niet boos worden. [ Bericht 15% gewijzigd door gebrokenglas op 05-07-2012 21:01:47 ] | |
Cherna | vrijdag 6 juli 2012 @ 02:04 |
Een bus is iets geheel anders. Je bent constant bezig deel te nemen aan het verkeer, te schakelen, gas geven remmen etc. Voor niet machinisten is dit ook niet te begrijpen. Het punt is ook ff niet alert zijn kan net te laat zijn. Een trein zet je niet zo snel neer als een bus. Met een bus een rood verkeerslicht net overschrijden hoeft niet eens een probleem te zijn. Met een trein 1 mm over de potjes bij een rood sein is einde oefening en een hoop ellende. Daarbij zijn de snelheden ook hoger. Als je met een verwachtingspatroon gaat rijden kun je net te laat zijn. Het word dan een routine. Vooral als je het hebt over een traject van 40 km waar je dag in dag uit, jaar in jaar uit moet rijden. En dan een dienst van max. 9,30 uur. Maak dan je borst maar nat. Daarbij is het toegestaan om max 5 tot 5,30 uur constant te rijden op een trein. Denk niet dat een buschauffeur dit max achter elkander rijd. NL is te klein. In de UK rijden ze ook vaste routes. Maar dat zijn routes van wel 300 km. Dat is dan wel weer anders. [ Bericht 10% gewijzigd door Cherna op 06-07-2012 02:49:15 ] | |
Litpho | vrijdag 6 juli 2012 @ 07:25 |
De suggestie is dan ook gebruikelijkerwijs om op een gegeven dag een bepaald traject te reizen, maar dit per dag af te wisselen. Uiteraard is ook dit volslagen onacceptabel voor de bonden tot dusver. | |
RemcoDelft | vrijdag 6 juli 2012 @ 08:33 |
NS kan ook besluiten die vakbonden te negeren. De stakingskas gebruiken ze toch, is het niet hiervoor, dan wel voor iets anders. En als die stakingskas leeg is zijn de bonden uitgepraat. | |
fruityloop | vrijdag 6 juli 2012 @ 08:39 |
Het lijkt natuurlijk een heksenjacht, en valt slecht bij de linkse partijen, maar als ik de NS was, zou ik dat rondje om de kerk plan afstoffen, en bij de 2e kamer op tafel mieteren. Eens kijken of ze daar écht wat willen doen, ipv wat halfbakken populistisch gewauwel zonder geld. | |
Basp1 | vrijdag 6 juli 2012 @ 08:57 |
![]() Ja lekker 1 jaar geen OV omdat de NS geen medewerking van zijn medewerkers krijgt. ![]() | |
macca728 | vrijdag 6 juli 2012 @ 09:23 |
Lijkt me niets mis mee. Je leert je klanten kennen, krijgt er contact mee, oh wacht dat willen veel NS medewerkers juist niet..... | |
Pietverdriet | vrijdag 6 juli 2012 @ 09:26 |
Gros van de conducteurs wil SP stemmen en klagen, hebben de schurft aan passagiers en willen de NS weer tot staatsbedrijf. | |
fruityloop | vrijdag 6 juli 2012 @ 09:28 |
Moeten we maar es zien wie er breekt, wat mij betreft mogen die mes-in-de-rug-stekende en uit-de-school-klappende- NS medewerkers (conducteurs & machinisten) nu wel eens met de billen bloot, en es gaan meewerken aan een structurele oplossing, als ze het zo goed weten. Ik kan me nog steeds opwinden over die saboterende conducteurs een paar jaar geleden, die express even een minuutje te laat de trein lieten vertrekken, om zo de directie met slechte statistieken de nek om te draaien. ![]() | |
Pietverdriet | vrijdag 6 juli 2012 @ 09:31 |
En ik mijn aansluiting miste.. Tja, voor mij een reden dus nooit meer met de trein te gaan. | |
Basp1 | vrijdag 6 juli 2012 @ 09:36 |
Wanneer je je medewerkers teveel in het harnas jaagt zal er aan niets meegewerkt worden. Hell sommigen willen wel meewerken maar door de splitsing van de NS en prorail mogen NS medewerkers bijvoorbeeld bij een bevriezing niet eens zelf een gasbrandertje pakken om een wissel te ontdooien, nee nu moeten we wachten totdat de storingsdienst van prorail aanwezig is. Ja eigen intiatief mag niet meer, want dan krijgen de medewerkers van hun baas op hun flikker, dat de reiziger hiermee sneller van hun problemen af zou zijn dat zou toch vervelend zijn. ![]() Dit is een nieuw verhaal voor mij, heb je daar bronnen voor? | |
fruityloop | vrijdag 6 juli 2012 @ 09:43 |
Een vriendin van me die op een druk station werkte in de koffie-corner, en dit soort gesprekken toentertijd dagelijks hoorde tussen de meer radicale conducteurs. En hier staan de cijfers, kijk maar eens wat er in 2001 gebeurde.. | |
Basp1 | vrijdag 6 juli 2012 @ 09:50 |
Ah een vriendin van een vriendin ![]() | |
Tokus | vrijdag 6 juli 2012 @ 09:57 |
Er staat duidelijk bij wat voor marges er voor deze statistieken is aangehouden, namelijk 3 en 5 minuten. Bij mijn weten was een minuut in 2001 ook 60 seconden, net als nu. | |
macca728 | vrijdag 6 juli 2012 @ 10:00 |
en sneltreinen zijn nu toch helemaal weg en vervangen door sprinters op veel trajecten ? veel intercities maken ook extra stoppen ipv de vroegere sneltreinen waardoor de reistijd ook is opgelopen. | |
Basp1 | vrijdag 6 juli 2012 @ 10:05 |
Maar een tevreden klant hoeft men niet te leveren zoalng de NS maar aan zijn punctualiteitscijfers blijft voldoen ![]() | |
Pietverdriet | vrijdag 6 juli 2012 @ 10:22 |
Ik heb het zelf meegemaakt, conducteur die de trein niet liet vertrekken en op de klok keek. Toen opmerkte, mooi, nu zijn we vertraagd en de trein liet vertrekken. Toen ik hem bedankte dat ik mijn aansluiting missen lachte hij me uit. Meerdere keren meegemaakt dit soort ellende, dus ik rij geen trein meer | |
#ANONIEM | vrijdag 6 juli 2012 @ 10:33 |
Dat is toch alleen maar goed? Het lijkt mij in niemands belang als NS een over-optimistische en in de praktijk onhaalbare dienstregeling hanteert. | |
Basp1 | vrijdag 6 juli 2012 @ 10:45 |
Nee het is fijn wanneer je als reiziger in een trein zit die dan steeds 6 minuten per station aan het wachten bent alleen om de NS hun punctualiteitcijfers te laten halen. ![]() Reizen de overige commentatoren hier zelf nog wel eens met de trein, piet stapt er in ieder geval nooit meer in. | |
Basp1 | vrijdag 6 juli 2012 @ 10:48 |
En zou de conducteur niet naar het vertreksein gekeken hebben om te constateren dat het steeds rood was en toen hij eindelijk mocht vertrekken op zijn horloge gekeken en daarom dus die opmerking maakte. Ik heb ook genoeg ellende met de NS meegemaakt, maar blijf treinreizen preferen boven tussen de gejaagde mafketels op de weg zitten die met zijn allen vooraan in de file willen komen. ![]() | |
Omentuva | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:00 |
De stoptrein Breda - Utrecht wacht op Geldermalsen officieel 5 minuten, maar vaker 7 minuten (omdat hij constant te vroeg op Geldermalsen is). De stoptrein Baarn - Utrecht wacht op Overvecht ook vaak 3-4 minuten (wat er toe leidt dat mensen even snel naar de later-aankomende-maar-eerder-vertrekkende trein vanuit Hilversum spurten). Zeker die laatste is leuk in dat licht van "laten we de punctualiteitscijfers hoog houden". | |
fruityloop | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:02 |
Nee, een persoonlijke directe vriendin die ik in zeer hoog aanzien heb, maar dat kan je van me aannemen of niet. Overigens is me dit bevestigd door een vage kennis (conducteur) op een bruiloft, ook in die periode. Of dat wat opscheppen oid was weet ik niet, maar gekoppeld aan die andere informatie, het feit dat die cijfers uit 2001 nog ruim van voor de invoering van de nieuwe meet-methodiek in 2006 zijn, én het feit dat er die winter volgens mij niks geks was qua sneeuw/blaadjes oid, heeft mij overtuigd van het feit dat er een groep radicale/oude conducteurs is die niks anders doen dan alles saboteren/traineren waar mogelijk, enkel om vooral maar niks van hun goud-omrande CAO in te hoeven leveren. | |
Pietverdriet | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:03 |
Nee, sein stond op groen, ik keek mee. | |
gebrokenglas | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:04 |
Alleen als het niet anders kan en de auto is uitgevallen. Mijn laatste ervaring was een trein met een bomvolle eerste klas (ik had een 1ste klas kaartje) waarbij je bij mensen op schoot zit. Benauwd en warm.... En de terugreis op een bomvol Utrecht Centraal waarbij de omgeroepen mededeling dat de trein richting Zwolle zou vertrekken van spoor 12, niet klopte omdat er de intercity richting Rotterdam stond. | |
Freak188 | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:05 |
Dit verhaal is ook een keer gezegd door de NS toen er zoveel problemen waren afgelopen winter met sneeuw tussen de wissels. Ze moesten wachten op Pro-rail die de wissels moet vrijmaken, echter.. Pro-rail besteedt zijn werk ook uit naar subcontractors die vervolgens in de file stonden omdat het zo druk op de weg was. Het is een feit dat de NS niks meer aan het spoor mag doen, omdat Pro-rail daarvoor is. De sfeer is helemaal verziekt. Het ergste is dat het over de rug van de reiziger gebeurd. Alle partijen beschuldigen elkaar van alles en nog wat, maar in de praktijk is de reiziger de lul. Er is geen pro-actieve houding te bespeuren bij zowel NS als Prorail. En inderdaad: het NS personeel wordt echt met het jaar slechter, Vroeger was conducteur een beroep, nu lijkt het wel een afvoerputje te zijn.Vriendelijkheid, behulpzaamheid.... dat krijg je alleen van de wat oudere conducteurs. Laatst zat ik in een overvolle trein naar Amsterdam CS (een lekkere korte trein), bloedheet, want mijn normale trein was weer eens zonder reden opgeheven. Balkon stond vol. Ik ging in de eerste klas zitten (heb jaartraject kaart voor 2de klas). Zitten er 4 (!!) conducteurs in de 1ste klas een beetje dom op hun Ipad te spelen. Vervolgen gaan de de NS helden de kaartjes in de 1ste klas coupe controleren (1ste klas zat totáál niet vol). Ik moest maar in het gangpad gaan staan. Daarna gingen de heren conducteurs weer zitten. Eventjes de 1ste klas uitgeruimd. | |
fruityloop | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:07 |
Strikt genomen hebben zij, volgens de letter van de vervoers-voorwaarden gelijk. Jij koopt een vervoersbewijs, geen zitbewijs 2e klas met optie tot 1e klas indien geen stoelen beschikbaar. Of het klantvriendelijk/netjes is, is deel 2, maar je had ook je eigen gezonde verstand kunnen gebruiken, en een eerste klas kaartje kunnen kopen. ![]() | |
gebrokenglas | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:08 |
Ik had begrepen dat als de 2e klas vol zit je best in de 1e klas mag gaan zitten. | |
macca728 | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:09 |
vaak wel ja, wat die mensen dan weer niet leuk vinden uiteraard. | |
fruityloop | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:09 |
Jahoor, regelmatig. Tegenwoordig meer zakelijk dan privé, maar ook dat laatste vroeger best veel. Ik heb tot mijn 32e nooit een auto in bezit gehad, ik kon mij prima redden met het OV, en dus de trein voor langere afstanden. De OV ontsluiting heeft bij mij toen ook meegewogen in de woningkeuze. Overigens ben ik zakelijk elke keer sneller en comfortabeler op de bestemming dan mijn collega, die wars is van de trein, en consequent dezelfde route met de auto doet. | |
fruityloop | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:10 |
Dat is goodwill van de conducteur, niet waar jij recht op zou hebben conform de voorwaarden.. ![]() | |
opgebaarde | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:12 |
Jullie hingen beide uit de trein om het sein voor de trein te kunnen zien (terwijl voor hem zijn horloge belangrijker was)? ![]() | |
Freak188 | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:25 |
Strikt genomen hebben ze gelijk. Echter. ik ben vaste klant (heb al jáááren een jaartracjectkaart), dus je zou in je botte hoofd moeten kunnen denken: Goh... trein is uitgevallen + deze trein is wel erg vol + mensen staan op balkons en gangpaden = wellicht zou ik coulant kunnen zijn t.o.v de reiziger. Maar zelfstandig denken gebeurd niet bij de NS. Ik zei het al: het zijn simpele zielen die precies doen wat de baas zegt en niks buiten de lijntjes doen. Het moet allemaal zo goedkoop mogelijk enzo... | |
opgebaarde | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:28 |
Erg coulant naar die eerste klas passagiers ![]() | |
Pietverdriet | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:31 |
Ik keek uit het raam naar het sein, stond op groen. Wat is er zo gek aan dat ik kijk waarom we niet vertrekken? Of ben jij zo een stuk vee dat je alles maar laat gebeuren? | |
Basp1 | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:33 |
Dat is in mijn beleving dan al minsten 10 jaar geleden piet, zolang zijn ongeveer alle ramen al afgsloten bij treinen. | |
gebrokenglas | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:33 |
Maar Piet, we zijn nu 10 jaar verder, kun je niet gewoon weer eens een keer proberen? | |
DS4 | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:35 |
Heel goed! Ik word er schijtziek van dat iedere keer als de trein wat voller is dat er weer een stel paupers menen dat ze voor een dubbeltje op de eerste rang mogen zitten. Niet zelden zo dat de 1e klas ook vol zit en mensen met een 1e klas kaartje moeten staan omdat er zo'n brutale aap zonder ervoor betaald te hebben de stoel bezet houdt. Als je 1e klas wil zitten prima. Betaal er dan ook voor! | |
DS4 | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:37 |
Neen. Het werd wel vaak gedaan, maar volgens mij is men daar vanaf gestapt omdat de praktijk was dat mensen met een 1e klas kaartje nogal eens daarover klaagde, met name omdat het er dus voor zorgt dat bij het volgende station de mensen met een 1e klas kaartje mogen staan en je koopt 1e klas onder meer omdat je dan in de spits doorgaans gewoon kan zitten. | |
Freak188 | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:37 |
De 1ste klas zat niet vol. Als iemand een 1ste klas kaartje heeft, heeft die uiteraard recht op een stoel. Maar zolang er 2 van de 16 stoelen bezet zijn in een overvolle trein, dan vind ik het wel netjes als ze me gewoon laten zitten. Introduceer anders maar een "sta-kaart" die de helft goedkoper is dan een 2de klas treinabo. Want staan in de trein doe ik toch iedere dag. | |
opgebaarde | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:37 |
Het sein was in de trein zichtbaar? Dat ken ik niet, ik ben blijkbaar vee. En tevens opvallend dat je het kleine detail dat het sein op groen stond pas na een reactie verkondigd. | |
gebrokenglas | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:38 |
Nouja... Als de 2e klas helemaal vol zit, er staan 15 man op de balkons, en de 1e klas zit hier en daar een verdwaalde zakenman met aktentas, en verder zeeen aan lege stoelen, waarom mogen daar niet wat mensen plaatsnemen? | |
DS4 | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:40 |
Ik niet. Vind ook dat het goed is om één lijn te trekken, want voor je het weet gaan mensen denken dat ze het recht hebben om daar te zitten met als gevolg dat het weer overvol is daar. Nog afgezien van het feit dat hoe rustiger een coupé is, hoe rustiger je daar kan werken. Ook een reden om 1e klas te reizen. Je bent welkom hoor... maar gewoon wel betalen als ieder ander. | |
fruityloop | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:40 |
Als ze deden wat de baas zegt, was dat rondje om de kerk ~10 jaar geleden al ingevoerd. ![]() Dat er grotere overkoepelende problemen zijn, zoals een druk bezet spoor, enkel geld voor wat ad-hoc onderhoud, etc etc, is een ander verhaal. | |
opgebaarde | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:40 |
Maar je wilt er niet voor betalen ![]() Ach de trein rijdt sowieso wel dus waarom zou je uberhaupt betalen voor een kaartje ![]() | |
DS4 | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:41 |
Omdat ze daar niet voor betaald hebben. Jij rijdt vast ook wel eens met lege stoelen in jouw auto. Hebben lifters dan een recht op die stoel vanwege het enkele feit dat die stoel leeg is? | |
Pietverdriet | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:41 |
Wat is jouw probleem? | |
opgebaarde | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:44 |
Mijn jeugd en op korte termijn stress door overvolle agenda. | |
gebrokenglas | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:46 |
Da's toch wat anders? Ik vertrouw lifters niet zo. | |
#ANONIEM | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:52 |
En een elitaire eersteklas-reiziger, die veel geld voor z'n kaartje betaald heeft, heeft wel zin in ongemanierd plebs in z'n coupé? [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-07-2012 11:53:01 ] | |
gebrokenglas | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:55 |
hmmm. | |
macca728 | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:02 |
Kromme vergelijking want mensen met een 2de klas kaartje hebben wel betaald om vervoerd te worden. Als het dan door omstandigheden overvol wordt in de trein, moet je die mensen ook service bieden. | |
#ANONIEM | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:05 |
Als de trein zo vol is dat er echt niemand meer in het tweedeklas-gedeelte past en mensen op het station achter moeten blijven, dan heb je wellicht een punt. Maar een treinkaartje geeft geen recht op een zitplaats dus als de eerste klas leeg is en in de tweede klas moet je staan, dan heb je gewoon pech gehad. P.S. Zelf reis ik nooit eersteklas, maar er bestaat ook nog zoiets als inlevingsvermogen. ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-07-2012 12:05:34 ] | |
Basp1 | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:05 |
Beetje afhankelijk van de hoeveelheid eerst klas coupes vind ik dan, je hebt wel eens treinen met 37.5% eerste klasse erin zitten waar dan bijna niemand zit en ze bij de 2e klas met hun benen buiten hangen. | |
Freak188 | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:08 |
Ik betaal genoeg, vind ik zelf. Ik betaal voor een 2de klas treinreis. Bij de NS gaat men er vanuit dat 2de klas ook betekend staan in gangpaden etc etc. Een hele kleine service die ze kunnen bieden is de 1ste als 2de klas reiziger. Ze hoeven dat niet te doen, maar het is wel een teken dat ze de reiziger niet serieus nemen. Ze moeten (mijn inziens) zorgen voor voldoende stoelen in de 2de klas. Het is inderdaad een oud staatsbedrijf, want ze trekken zich echt niks aan van de mening van de reiziger. | |
macca728 | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:09 |
Nee maar die treinen heb je wel, als er veel vertragingen zijn en dan moeten mensen in de 1e klasse zich ook maar inleven in mensen die anders achter moeten blijven of doodgedrukt dreigen te worden. Niemand heeft recht op een plaats in 1e klasse maar als de conducteur dat toestaat is het toch prima ? Niet bij een normale trein dus, maar in geval van. Hmm misschien bedoelt de minister de mensen in de 1e klasse wel, die teveel klagen ! | |
Basp1 | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:13 |
Wat je wel kunt doen dan gewoon op de vloer bij de 1e klas gaan zitten ![]() | |
Murdera | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:13 |
die kaartjes zijn dan ook 2 keer zo duur, dus ze hebben al het recht om te klagen. | |
Basp1 | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:19 |
Niet overdrijven maar 70% duurder. ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:22 |
Dan is een Nederlands eersteklas-kaartje nog niet eens zo duur als een tweedeklas-kaartje in Zwitserland. ![]() | |
DS4 | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:29 |
Je wordt toch vervoerd? Er zijn maar weinig treinen waar je een ZITPLAATS koopt. | |
DS4 | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:29 |
Weet je hoe jij dat op kan lossen? Door ook een 1e klasse kaartje te kopen! | |
DS4 | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:30 |
Dus de mening van de 2e klasse reiziger is wet en de mening van de 1e klasse reiziger... fuck it! Huh? | |
DS4 | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:34 |
Daar ging het niet over, het ging over gangpad vs 1e klasse. Als het erg druk is mag je van mij 1e klasse staan. Ja, staan... zodat iemand met een 1e klasse kaartje gewoon nog kan zitten. (als het zo druk is, dan zijn er nl. echt ruim voldoende 1e klasse reizigers om die zitplaatsen te vullen) Nee dus, want de mensen die extra betaald hebben willen ook dat ze iets extra's krijgen! Lijkt mij sterk, want ik zie alleen de 2e klasse reizigers hier klagen. | |
macca728 | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:39 |
dus nogmaal de vraag aan jou, heeft de minister het hier over fokkers of over de gemiddelde reiziger ? | |
DS4 | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:41 |
O, jouw opmerking was niet gericht op de discussie hier, maar gewoon een losse flodder? Ook prima. | |
macca728 | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:42 |
Niet als een trein zo overvol is dat mensen op het perron achter moeten blijven. Trouwens 1e klas reizigers betalen net zo goed niet voor een zitplaats, dus wat is je argument ? | |
gebrokenglas | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:42 |
Nou, als de 2e klas leeg is ga ik daar dan gewoon zitten, zoals het hoort. En niet stiekem 1e klas. Ik begrijp je punt: voor diegene die 1e klas betaald heeft is het zuur dat 2e klassers voor de goedkopere prijs ook op de pluche stoelen plaatsnemen. Maarja, what about upgrades van airliners? Heb je 3459 euro betaald voor een business class vlucht naar LAX, gaat er naast je ook eentje zitten die slecht 550 euro heeft neergeteld. Dat is dan toch ook zuur? | |
macca728 | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:43 |
Ja ironie was dat. | |
#ANONIEM | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:43 |
Als de eersteklas helemaal vol zit met eersteklas reizigers zodat die niet allemaal kunnen zitten, dan hebben die ook pech gehad. Maar het idee is natuurlijk dat die situatie niet voor hoort te komen. | |
macca728 | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:45 |
Ja prijs zegt niets, ik heb nu kaartje voor Thalys voor 35, buurman op het laatste moment betaalt 80. Heeft hij dan recht op meer ? Voor hotels geldt ook weleens dat je een gratis upgrade krijgt. Zuur voor degene die daar het volle pond voor betaalt. En het gaat hier over overmacht situaties, normaal mag je met een 2de klas kaartje niet in 1e klas reizen, maar als treinen overvol zijn zegt de conducteur het vaak nog zelf dat ook reizigers met een 2de klas kaartje 1e klas mogen reizen. | |
DS4 | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:46 |
Dat gebeurt niet zo vaak natuurlijk en men selecteert ook wel wie wel en wie niet. Ik vind dat punt ook niet het belangrijkste. Het belangrijkste vind ik dat ik erg vaak mee heb gemaakt dat als zoiets toegestaan wordt dat dan ineens een hoop mensen met een 1e klasse kaartje achter het net vissen. Dat vind ik het primaire punt. | |
DS4 | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:47 |
Ik heb het zelden meegemaakt en als dat het geval is, dan zit de trein zo vol dat er niet eens kan worden gecontroleerd... Als de stoelen vol zitten met mensen die 1e klasse betaald hebben is dat uiteraard prima. | |
Basp1 | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:48 |
Nou eens even gekeken op de zwitserse bahn site. http://www.sbb.ch/home.html Bern zurich 120 kilometer op zijn snelst maar 0.56 uur. In NL kan ik geen 120 KM binnen 1 uur afleggen met de trein. Als tegenhanger nemen we dan maastricht <> den bosch, de sneltste tijd die je daarop kan halen 1.26, 50% langzamer dan de NS. 2e klas vol tarief kosten voor 120 kilometer in zwitersland 19.50 euro, in NL 17.60 euro. Dus die aaname klopt ook niet. | |
ondeugend | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:49 |
Schultz en Schippers Schavuiten beiden | |
macca728 | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:49 |
Nee daarom zijn die cijfers van de NS over punctualiteit ook gekleurd want in bv Duitsland en Frankrijk (om over USA maar niet te spreken) zijn de reisafstanden veel groter dan in Nederland. Dan zullen kleinere landen beter scoren dan grotere. | |
Freak188 | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:50 |
Nou nou... niet zo overspannen. Ik zeg nergens dat mij mening wet is. Ik vind dat de NS óf schappelijker moet zijn, óf voor meer zitplaatsen in 2de klas moet zorgen. Let wel: ik vind. | |
DS4 | vrijdag 6 juli 2012 @ 13:00 |
Nee, je zegt dat ze de reiziger niet serieus nemen en zich niets aantrekken van de mening van de reiziger. Het is heel simpel verklaarbaar waarom er relatief veel 1e klasse is. Mensen met een 1e klasse kaart reizen vaak zakelijk en daarom relatief vaak in de spits. Daarenboven meent de NS (terecht!) dat 1e klasse reizigers niet zouden hoeven te staan, althans, dat dat zoveel mogelijk beperkt dient te worden. Voor het bedrag dat de 1e klasse reiziger betaalt is dat ook realiseerbaar. Ik ben met je eens dat de NS zoveel mogelijk stoelen moet regelen. Dat doen ze ook wel, buiten de spits heb je vrijwel altijd een zitplaats. Maar dat een groot deel van de stoelen 1e klasse is, is m.i. volstrekt verklaarbaar en ook zeer terecht. | |
gebrokenglas | vrijdag 6 juli 2012 @ 13:07 |
Met grotere reisafstanden is het makkelijker om op het lange stuk een vertraging weer wat in te lopen. Dat is in kleinere landen met veel stops een stuk lastiger. | |
Freak188 | vrijdag 6 juli 2012 @ 13:23 |
Ja? Ik zie een eerste klas nooit vol zitten. Als 50% bezet is, is het veel. De NS mag de 1ste klas wel pamperen hoor, geen probleem. Het gaat mij erom dat ze de 2de klas (is dat 95% van de reizigers?) compleet links laten liggen. | |
gebrokenglas | vrijdag 6 juli 2012 @ 13:56 |
De trein is prachtig als je ergens heen moet waar de auto sowieso lastig is(Amsterdam of Rotterdam) en je niet op tijd staat. Dus een dagje uit bijvoorbeeld, dan is de trein perfect. Geen zorgen waar je je auto laat of en daar ingebroken wordt, en je wordt gereden dus geen gestress over de wegen. En een vertraging van een kwartiertje is dan totaal niet interessant. Maar owee als je op tijd staat en je moet met de trein. Je moet bijvoorbeeld je vlucht halen of je hebt een sollicitatiegesprek of een toelatingsexamen, maar de trein heeft een onbekende vertraging. Manmanman, wat een stress. ![]() Vooral ook omdat je er geen invloed kunt uitoefenen. | |
fruityloop | vrijdag 6 juli 2012 @ 14:17 |
Da's makkelijker gezegd dan gedaan, de intercity's simpelweg langer maken kan niet, omdat ze dan niet meer aan de perrons passen. Dat is deels opgelost met de dubbeldekkers, maar die perronlengte is op sommige stations een probleem aan het worden. En dan vooral in de middelgrote stations, die midden in het centrum liggen, waar je niet zo even een paar honderd meter erbij aan kan plakken. ![]() | |
fruityloop | vrijdag 6 juli 2012 @ 14:34 |
Zwolle - Groningen is ~109 km per spoor, kost 57 minuten, en 16,50. Dat scheelt al heel wat minder dan die 50% die je noemt. Overigens doet de trein tussen Bern en Zurich (HB) er 1:07 over, en die stopt net als de Nederlandse intercity ook 1x onderweg. | |
DS4 | vrijdag 6 juli 2012 @ 14:36 |
Ik wel. Maar dat kan natuurlijk komen doordat ik er wat vaker zit. ![]() | |
ACT-F | vrijdag 6 juli 2012 @ 17:04 |
Je betaalt te weinig, feitelijk kost de trein meer, maar dat wordt aangevuld door de belastingbetaler. Dus ook degenen die nooit met de trein reizen. Als je een kaartje koopt, koop je een vervoersbewijs en geen plaatsbewijs.Je hebt geen enkele recht op een zitplaats, alleen als het beschikbaar is. De vervoerders hebben liever dat je buiten de spits reist en dat wordt ook aangemoedigd met kortingen. | |
macca728 | vrijdag 6 juli 2012 @ 17:06 |
oh ben je conducteur ?? haha | |
gebrokenglas | vrijdag 6 juli 2012 @ 17:14 |
Dat hoeft toch niet per se een probleem te zijn? Gewoon instappen en dan binnenin de trein naar het deel lopen dat niet aan het perron kon staan. | |
Pietverdriet | vrijdag 6 juli 2012 @ 18:51 |
Dan staan de treins te lang stil op het perron | |
FemacampSurvivor | vrijdag 6 juli 2012 @ 18:56 |
![]() ![]() ![]() | |
DS4 | vrijdag 6 juli 2012 @ 18:56 |
Nee. Overigens vind ik het niet lief van je dat je neerbuigend doet over dat beroep... | |
Pietverdriet | vrijdag 6 juli 2012 @ 19:11 |
Sorry, hele week engels gesproken op het werk | |
#ANONIEM | vrijdag 6 juli 2012 @ 19:19 |
De prijs die je daar voor Zwitserland noemt, is de Halbtax-prijs, dus met 50% korting, slimbo. Dus nog even keer twee doen. ![]() En dan klopt mijn stelling wel degelijk. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-07-2012 19:21:18 ] | |
DS4 | vrijdag 6 juli 2012 @ 19:47 |
Edit: post komt zomaar elders terecht... bizar. | |
Anno2012 | vrijdag 6 juli 2012 @ 20:02 |
De treinreizigers in 40-45 hadden pas recht om te klagen. | |
macca728 | vrijdag 6 juli 2012 @ 20:10 |
hadden die ook vertraging ? | |
Caland | vrijdag 6 juli 2012 @ 20:10 |
Reden gewoon aan één stuk door zonder vertraging of tussenstops. Duitse degelijkheid. | |
Anno2012 | vrijdag 6 juli 2012 @ 20:11 |
Ja, en sommige treinen gingen ook nog eens ergens anders naartoe dan werd gezegd | |
Basp1 | vrijdag 6 juli 2012 @ 20:13 |
Dat had ik niet gezien. Die halbtax karte heeft dan als ik er wederom niet langs kijk geen beperkingen kwa spitsreizen zoals de ns met hun kortingskaart wel hebben. En dan als supplement nog de tussen 19.00 en 5.00 gratis reizen voor 100 euro per jaar. | |
ACT-F | vrijdag 6 juli 2012 @ 20:24 |
Inderdaad, totaal geen zitplaatsen. | |
FemacampSurvivor | vrijdag 6 juli 2012 @ 20:29 |
wel gratis, geen belasting en zelfs geen 100 cameras die ze bespioneerden en in databanken plaatsten. wat een vrijheden hadden ze eigenlijk. | |
Pietverdriet | vrijdag 6 juli 2012 @ 20:38 |
Halbtags | |
#ANONIEM | vrijdag 6 juli 2012 @ 20:48 |
Halbtax. | |
Pietverdriet | vrijdag 6 juli 2012 @ 20:50 |
LOL Die mag naast de Nissan Pajero | |
gebrokenglas | vrijdag 6 juli 2012 @ 21:08 |
Een duur grapje inderdaad dan dat reizen daar. Dan kan de auto vrij snel uit. | |
#ANONIEM | vrijdag 6 juli 2012 @ 21:54 |
Toch heeft de trein daar qua passagiersvervoer een marktaandeel van 16% (het hoogste van heel Europa), tegenover 9% hier in Nederland. | |
Pietverdriet | vrijdag 6 juli 2012 @ 22:00 |
Moet je er dan ook bij vertellen wat autorijden kost in Zwitserland | |
Nobu | vrijdag 6 juli 2012 @ 22:34 |
Ach, voor de gemiddelde Zwitser is dat prima te betalen. Uiteraard is alles duurder in een land met een veel hoger gemiddeld inkomen. |