abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113793964
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 06:21 schreef gebrokenglas het volgende:
Voor een conducteur is een rondje rond de kerk toch geen issue? Ze hebben niet naar buiten te kijken maar mensen te controleren. Voor een Machinist zou het weliswaar saai zijn maar 't geldt ook voor buschauffeurs en distributeurs....
20 keer per dag van het busstation naar de universiteit rijden en terug is toch ook zo opwindend niet.
Net uitgelegd,
Ik zwaai naar dieren.
  donderdag 5 juli 2012 @ 07:31:43 #152
366965 Black-beauty-babe
Kus voor iedereen!
pi_113794041
Kromme zin, "we laten u trein uitvallen zodat de volgende op tijd kan rijden"
De kans is zeer groot met de problemen die in dit bericht worden genoemd dat de volgende trein ook niet kan rijden.

kant-en-klare onzin!

Gewoon klagen mensen!
^O^
pi_113795628
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 01:58 schreef Geerd het volgende:

[..]

Conducteurs, zijn er niet alleen voor controle je zit met veiligheid tijdens het vertrekproces.
Daarbij speelt weer mee lengte van de trein meerdere conducteurs. En stations waar je in een bocht staat,(Olst, Zupthen, Oss, Sloterdijk, Vathorst, om een paar te noemen)

En ook machinisten wisselen van treinen net als conducteurs, probleem met rondje om de kerk is het verwachtingspatroon van seinen zowel voor conducteur(vertrekproces) als machinist.
is het verwachtingspatroon van seinen een probleem ? Het lijkt mij juist veiliger als je bekend bent op een traject en dat veel problemen daarmee ook eerder opgelost worden dmv herkenning.

ook hoeft het personeel niet het hele land door te reizen om een trein te bemannen, waardoor er ook minder treinen uitvallen omdat het personel te laat is. Ik heb dat laatste ook al meer dan genoeg meegemaakt, 1x de trein naar Londen gemist omdat er geen hc was voor de trein naar Brussel (die gewoon verder reed maar dan zonder passagiers)
pi_113796018
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 09:45 schreef macca728 het volgende:

[..]

is het verwachtingspatroon van seinen een probleem ? Het lijkt mij juist veiliger als je bekend bent op een traject en dat veel problemen daarmee ook eerder opgelost worden dmv herkenning.

ook hoeft het personeel niet het hele land door te reizen om een trein te bemannen, waardoor er ook minder treinen uitvallen omdat het personel te laat is. Ik heb dat laatste ook al meer dan genoeg meegemaakt, 1x de trein naar Londen gemist omdat er geen hc was voor de trein naar Brussel (die gewoon verder reed maar dan zonder passagiers)
Bekend zijn, lijdt tot automatismen en aannames. Dat was 1 van de redenen dat de crew van de concordes voor elke vlucht werd samengesteld uit nieuwe mensen, daar werkten de piloot, co-piloot en engineer dus in wisselende teams. Dit itt tot reguliere vluchten, waar de dynamiek tussen meerdere personen, en dan vooral de strikte sociaal/culturele hiërargie tussen mannen in sommige maatschappijen, voor crashes etc hebben gezorgd.

En dat personeel niet het hele land door hoeft weet de NS al lang, maar de vakbonden hebben alle inspanningen om dat te veranderen, bekend onder het door hen verguisde "rondje om de kerk" tot op heden elke keer vakkundig getorpedeerd.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_113796101
Ik klaag steeds minder. Mijn geheim:

Ik reis de laatste tijd regelmatig tussen Schiphol - Oostende en R'dam - Oostende welnu:
Retour Schiphol - Oostende met 40% korting(skaart) op het nederlandse deel van het traject kost 80 euro.
Omdat zowel nederlandse als belgische conducteurs verzuimen kaartjes te knippen gebruik ik kaartjes tot wel driemaal. Internationale kaartjes zijn nl een maand geldig.
Vind het zelfs niet erg om geen zitplaats te hebben tussen Antwerpen en Dordrecht bijvoorbeeld.
Wees creatief. Soms is een enkeltje nodig om het retourgedeelte van een ander kaartje nogmaals te gebruiken of zelfs een deel ervan.

Uiteraard kan ik ook declareren maar ik naai mijn baas niet, alleen de NS. Vragen ze zelf om.
pi_113796828
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 22:41 schreef FemacampSurvivor het volgende:

[..]

Geen bron uit je kont dus.
Trein verkeer is overal slecht omdat het een 150 jaar oud concept is wat niet meer van deze tijd is.
Google maar eens op ProRail's Lessen uit Japan, dan vind je een uitgebreid rapport dat bevestigt wat hij zegt.

Overigens is zowel auto- en vliegverkeer ook iets dat al een jaar of 100 bestaat. Dat is dan vast ook 'niet meer van deze tijd' en dus 'slecht'.
  donderdag 5 juli 2012 @ 10:40:10 #157
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_113797204
ik denk dat de gemiddelde treinreiziger ten eerste een cursus 'hoe-klaag-ik-minder' kan gebruiken.
Vertraging kan voorkomen, we kunnen er niet vanuit gaan dat het gehele spoornet perfect is, toch verwachten we dit.
De trein moet en op tijd rijden en wifi hebben en schoon en comfortabel en we moeten kunnen zitten enzovoort. Ik reis al jaren met de trein en ach als er vertraging is, is er nou eenmaal vertraging niets aan te doen. Mis ik mijn aansluiting? Jammer dan. Soms is het zelfs handig, want dan heb ik wel tijd om even dat broodje op te halen of een kop thee of om even in de boekenwinkel te snuffelen.

En ach mss geeft NS en prorail wel het geld uit aan de verkeerde dingen; wrm moet elke trein wifi hebben? Ik heb er alleen maar last van; mensen die rammen op hun laptops, mensen die luidruchtig lachen om wat er op whatsapp wordt verteld. Ik lees graag een boek in de trein; wordt helaas niet verstrekt door de NS, mss moet ik dat ook maar eens gaan eisen.
Daarnaast wordt er ik weet niet hoeveel treinen opgeknapt; terwijl de oude treinen stiekem nog wel goed waren. Ach ze waren niet spiksplinter nieuw, maar ach als het maar rijdt.

Ach die grote storingen van de laatste tijd; het is gewoon een beetje ongunstig. Alles mechanisch, elektrisch en menselijk kan een keer kapot gaan en een foutje maken. En ja dit gebeurt wel eens onverwacht. Als dit dan op een niet zo handige plek gebeurd Utrecht bijv. ja dan hebben veel mensen daar last van.
Als je met de auto reist en iemand veroorzaakt een file door een kapotte auto oid gaan we dan ook publiek lopen klagen, vloeken en weet ik allemaal wel niet meer naar die persoon? Of mss wel naar de automonteur die de auto APK gekeurd heeft? Dan zuchten we ff diep en nemen we de file maar voor lief, want dat hoort immers bij auto rijden. Vertraging, uitval en andere problemen met het treinvervoer hoort er nu immers ook bij; treinen en het spoornetwerk is immers niet perfect, niets is perfect.

Mijn advies is; reis je met de trein neem je goede humeur mee, geniet van je boek en het uitzicht (treinen voeren vaak langs mooie plekjes). Ach en bij vertraging; jammer dan. En bedenk het volgende: ha ik sta tenminste niet in de file mezelf op te vreten onder het genot van een radio ochtendshow. Nee ik zit lekker in de trein met mijn kopje koffie/thee alvast te werken.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  donderdag 5 juli 2012 @ 10:47:59 #158
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_113797427
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 10:40 schreef ieniminimuis het volgende:
...
Jij moet bijna wel een ambtenaar zijn.
  donderdag 5 juli 2012 @ 10:58:56 #159
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_113797725
quote:
10s.gif Op donderdag 5 juli 2012 10:47 schreef Nobu het volgende:

[..]

Jij moet bijna wel een ambtenaar zijn.
hoezo?
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  donderdag 5 juli 2012 @ 11:05:54 #160
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_113797945
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 10:58 schreef ieniminimuis het volgende:

[..]

hoezo?
Je totale desinteresse in vertraging plus je volstrekt onrealistische beeld van de situatie op de weg.
  donderdag 5 juli 2012 @ 11:21:17 #161
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_113798411
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 10:40 schreef ieniminimuis het volgende:
ik denk dat de gemiddelde treinreiziger ten eerste een cursus 'hoe-klaag-ik-minder' kan gebruiken.
Vertraging kan voorkomen, we kunnen er niet vanuit gaan dat het gehele spoornet perfect is, toch verwachten we dit.
De trein moet en op tijd rijden en wifi hebben en schoon en comfortabel en we moeten kunnen zitten enzovoort. Ik reis al jaren met de trein en ach als er vertraging is, is er nou eenmaal vertraging niets aan te doen. Mis ik mijn aansluiting? Jammer dan. Soms is het zelfs handig, want dan heb ik wel tijd om even dat broodje op te halen of een kop thee of om even in de boekenwinkel te snuffelen.

En ach mss geeft NS en prorail wel het geld uit aan de verkeerde dingen; wrm moet elke trein wifi hebben? Ik heb er alleen maar last van; mensen die rammen op hun laptops, mensen die luidruchtig lachen om wat er op whatsapp wordt verteld. Ik lees graag een boek in de trein; wordt helaas niet verstrekt door de NS, mss moet ik dat ook maar eens gaan eisen.
Daarnaast wordt er ik weet niet hoeveel treinen opgeknapt; terwijl de oude treinen stiekem nog wel goed waren. Ach ze waren niet spiksplinter nieuw, maar ach als het maar rijdt.

Ach die grote storingen van de laatste tijd; het is gewoon een beetje ongunstig. Alles mechanisch, elektrisch en menselijk kan een keer kapot gaan en een foutje maken. En ja dit gebeurt wel eens onverwacht. Als dit dan op een niet zo handige plek gebeurd Utrecht bijv. ja dan hebben veel mensen daar last van.
Als je met de auto reist en iemand veroorzaakt een file door een kapotte auto oid gaan we dan ook publiek lopen klagen, vloeken en weet ik allemaal wel niet meer naar die persoon? Of mss wel naar de automonteur die de auto APK gekeurd heeft? Dan zuchten we ff diep en nemen we de file maar voor lief, want dat hoort immers bij auto rijden. Vertraging, uitval en andere problemen met het treinvervoer hoort er nu immers ook bij; treinen en het spoornetwerk is immers niet perfect, niets is perfect.

Mijn advies is; reis je met de trein neem je goede humeur mee, geniet van je boek en het uitzicht (treinen voeren vaak langs mooie plekjes). Ach en bij vertraging; jammer dan. En bedenk het volgende: ha ik sta tenminste niet in de file mezelf op te vreten onder het genot van een radio ochtendshow. Nee ik zit lekker in de trein met mijn kopje koffie/thee alvast te werken.
Samengevat: leg de lat laag, heel laag, en verwacht heel weinig.
Oja, treinkaartjes worden binnenkort weer duurder, naast de paar miljard subsidie voor treinen natuurlijk. Leg die subsidie per passagier eens naast de belastingopbrengst per auto :7
censuur :O
pi_113798745
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 10:40 schreef ieniminimuis het volgende:
ik denk dat de gemiddelde treinreiziger ten eerste een cursus 'hoe-klaag-ik-minder' kan gebruiken.
Vertraging kan voorkomen, we kunnen er niet vanuit gaan dat het gehele spoornet perfect is, toch verwachten we dit.
De trein moet en op tijd rijden en wifi hebben en schoon en comfortabel en we moeten kunnen zitten enzovoort. Ik reis al jaren met de trein en ach als er vertraging is, is er nou eenmaal vertraging niets aan te doen. Mis ik mijn aansluiting? Jammer dan. Soms is het zelfs handig, want dan heb ik wel tijd om even dat broodje op te halen of een kop thee of om even in de boekenwinkel te snuffelen.

En ach mss geeft NS en prorail wel het geld uit aan de verkeerde dingen; wrm moet elke trein wifi hebben? Ik heb er alleen maar last van; mensen die rammen op hun laptops, mensen die luidruchtig lachen om wat er op whatsapp wordt verteld. Ik lees graag een boek in de trein; wordt helaas niet verstrekt door de NS, mss moet ik dat ook maar eens gaan eisen.
Daarnaast wordt er ik weet niet hoeveel treinen opgeknapt; terwijl de oude treinen stiekem nog wel goed waren. Ach ze waren niet spiksplinter nieuw, maar ach als het maar rijdt.

Ach die grote storingen van de laatste tijd; het is gewoon een beetje ongunstig. Alles mechanisch, elektrisch en menselijk kan een keer kapot gaan en een foutje maken. En ja dit gebeurt wel eens onverwacht. Als dit dan op een niet zo handige plek gebeurd Utrecht bijv. ja dan hebben veel mensen daar last van.
Als je met de auto reist en iemand veroorzaakt een file door een kapotte auto oid gaan we dan ook publiek lopen klagen, vloeken en weet ik allemaal wel niet meer naar die persoon? Of mss wel naar de automonteur die de auto APK gekeurd heeft? Dan zuchten we ff diep en nemen we de file maar voor lief, want dat hoort immers bij auto rijden. Vertraging, uitval en andere problemen met het treinvervoer hoort er nu immers ook bij; treinen en het spoornetwerk is immers niet perfect, niets is perfect.

Mijn advies is; reis je met de trein neem je goede humeur mee, geniet van je boek en het uitzicht (treinen voeren vaak langs mooie plekjes). Ach en bij vertraging; jammer dan. En bedenk het volgende: ha ik sta tenminste niet in de file mezelf op te vreten onder het genot van een radio ochtendshow. Nee ik zit lekker in de trein met mijn kopje koffie/thee alvast te werken.
Wat een hoop onzin zeg, reis je uberhaupt weleens met de trein (en zo ja verder dan Lutjebroek)
Of reis je met die ene trein die niet overbevolkt is, nooit stilstaat, altijd personeel heeft en ook nog gratis koffie en thee schenkt.
pi_113800008
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 10:40 schreef ieniminimuis het volgende:
ik denk dat de gemiddelde treinreiziger ten eerste een cursus 'hoe-klaag-ik-minder' kan gebruiken.
Vertraging kan voorkomen, we kunnen er niet vanuit gaan dat het gehele spoornet perfect is, toch verwachten we dit.

Dat het niet perfect is, of kan zijn per definitie, betekent niet dat er geen legitieme klachten zijn.

quote:
De trein moet en op tijd rijden en wifi hebben en schoon en comfortabel en we moeten kunnen zitten enzovoort. Ik reis al jaren met de trein en ach als er vertraging is, is er nou eenmaal vertraging niets aan te doen. Mis ik mijn aansluiting? Jammer dan. Soms is het zelfs handig, want dan heb ik wel tijd om even dat broodje op te halen of een kop thee of om even in de boekenwinkel te snuffelen.
Dat is fijn, maar niet iedereen heeft de tijd en vrijheid om zich vertraging te veroorloven. Studenten in een tentamensituatie, werknemers die een vroege en belangrijke vergadering hebben, dat soort dingen. Je kan wel zeggen dat ze dan vroeger moeten vertrekken, maar zodra er vertraging is i.v.m. infraproblemen is het best mogelijk dat ook vroeger vertrekken niet helpt.
quote:
Daarnaast wordt er ik weet niet hoeveel treinen opgeknapt; terwijl de oude treinen stiekem nog wel goed waren. Ach ze waren niet spiksplinter nieuw, maar ach als het maar rijdt.
Onder welke steen heb jij gelegen? De overgrote meerderheid van alle klachten omtrent materiaal gaat over de nieuwere treinen, en dat de oudere treinen worden vervangen door die nieuwere helpt niet mee. Of ben je onderhand vergeten dat het de SLT-treinen waren die tijdens de sneeuw van de afgelopen jaren constant de geest gaven omdat de NS een paar zitplaatsen meer wilde, wat ertoe leidde dat de ventilatie aan de onderkant i.p.v. de bovenkant zit, wat tot verstoppingen leidde. Sure, ik heb ook wel eens vastgezeten in een oude DDAR waarvan de deuren pas na 10 minuten open wilde, maar de reden dat die DDAR op dat traject reed was dat de SLTtjes kapot waren.
quote:
Ach die grote storingen van de laatste tijd; het is gewoon een beetje ongunstig. Alles mechanisch, elektrisch en menselijk kan een keer kapot gaan en een foutje maken. En ja dit gebeurt wel eens onverwacht. Als dit dan op een niet zo handige plek gebeurd Utrecht bijv. ja dan hebben veel mensen daar last van.
Het probleem ligt dan ook niet bij de storing - de meeste mensen herkennen hopelijk wel dat een (directe?) blikseminslag gewoon force majeure is. Ik meen wel dat er klachten waren over de snelheid waarmee de boel weer op gang kwam, maar ik weet te weinig van wat er allemaal moet gebeuren omtrent het opstarten van een verstoorde dienstregeling om daar een onderbouwde mening over te hebben,

quote:
Als je met de auto reist en iemand veroorzaakt een file door een kapotte auto oid gaan we dan ook publiek lopen klagen, vloeken en weet ik allemaal wel niet meer naar die persoon? Of mss wel naar de automonteur die de auto APK gekeurd heeft? Dan zuchten we ff diep en nemen we de file maar voor lief, want dat hoort immers bij auto rijden. Vertraging, uitval en andere problemen met het treinvervoer hoort er nu immers ook bij; treinen en het spoornetwerk is immers niet perfect, niets is perfect.
Wie er wordt beschuldigd, geen idee, maar het is niet alsof files geen irritatie opwekken. Voor de rest zit je licht appels en peren te vergelijken, daar de meeste files volgens mij alsnog echt door een geval 'te weinig ruimte voor te veel auto's' worden veroorzaakt, terwijl het bij treinen veel vaker de infrastructuur zelf het probleem is. Of het materieel.

quote:
Mijn advies is; reis je met de trein neem je goede humeur mee, geniet van je boek en het uitzicht (treinen voeren vaak langs mooie plekjes). Ach en bij vertraging; jammer dan. En bedenk het volgende: ha ik sta tenminste niet in de file mezelf op te vreten onder het genot van een radio ochtendshow. Nee ik zit lekker in de trein met mijn kopje koffie/thee alvast te werken.
Mooie plekjes worden saai als je er 160 keer per jaar met daglicht langs komt, niet iedereen houdt van lezen of kan lezen in een bewegend voertuig en een goed humeur in de ochtend is voor weinigen weggelegd. Daarnaast kan niet iedereen werken in de trein, bijvoorbeeld omdat ze een computerbaan hebben maar geen laptop hebben.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_113800118
Waarom laat onze minister dan niet gewoon de volgende clip spelen. :')

  donderdag 5 juli 2012 @ 13:51:11 #165
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_113804174
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 06:30 schreef RemcoDelft het volgende:
Gek genoeg lijkt het voor de overheid totaal geen bezwaar te zijn dat OV gruwelijk veel geld kost voor een paar procent van de verplaatsingen.
Dat heeft een sociale reden, niet iedereen heeft een rijbewijs. Maar om het vervoer voor een appel en een ei weg te geven is ook onzin. De financiële lat moet hoger gelegd worden, zeker voor stadsbussen waar de fiets vaak een sneller alternatief is.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  donderdag 5 juli 2012 @ 14:15:13 #166
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_113805399
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2012 10:25 schreef Igen het volgende:
Overigens is zowel auto- en vliegverkeer ook iets dat al een jaar of 100 bestaat. Dat is dan vast ook 'niet meer van deze tijd' en dus 'slecht'.
Waar heb je het over? Transport is geen modeverschijnsel wat uit de gratie raakt door tijd. De trein is een ouder systeem dan de auto en uitgevonden vanwege de omvang en gewicht van de stoommachine. Als de Otto-motor eerder was uitgevonden had er nu waarschijnlijk geen trein bestaan. Ik wil je helpen herinneren dat er 100 jaar geleden aanzienlijk meer spoorwegen waren in Nederland dan nu. De reden dat ze verdwenen zijn is puur financieel. Ze kunnen niet opboksen tegen een transportmiddel wat goedkoper en flexibeler is, de auto. De genadeklap kwam toen er een grote hoeveelheid aardolie werd gevonden in het midden oosten. Sindsdien is het transportaandeel van de trein steeds zakkende geweest tot de jaren '70. De oliecrisis en de opkomst van milieugroeperingen heeft ervoor gezorgd dat de trein kunstmatig in leven wordt gehouden. Als dat niet gebeurd was had je nu hooguit een paar hoofdlijnen en vele museumlijnen.

Als je zo nodig op stalen wielen wilt reizen betaal je zelf de prijs er maar voor. Het transportsysteem is door z'n complexiteit inherent storingsgevoeliger dan transport op luchtbanden. Melanie heeft gelijk, of meer betalen of kappen met zeiken.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_113806430
quote:
4s.gif Op donderdag 5 juli 2012 14:15 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Waar heb je het over?
Over bijvoorbeeld het vliegtuig dat in 1903 werd uitgevonden, en de automobiel die in 1908 voor het eerst van een fabricageband rolde. Beide meer dan honderd jaar geleden.

quote:
Transport is geen modeverschijnsel wat uit de gratie raakt door tijd. De trein is een ouder systeem dan de auto en uitgevonden vanwege de omvang en gewicht van de stoommachine. Als de Otto-motor eerder was uitgevonden had er nu waarschijnlijk geen trein bestaan. Ik wil je helpen herinneren dat er 100 jaar geleden aanzienlijk meer spoorwegen waren in Nederland dan nu. De reden dat ze verdwenen zijn is puur financieel. Ze kunnen niet opboksen tegen een transportmiddel wat goedkoper en flexibeler is, de auto. De genadeklap kwam toen er een grote hoeveelheid aardolie werd gevonden in het midden oosten. Sindsdien is het transportaandeel van de trein steeds zakkende geweest tot de jaren '70. De oliecrisis en de opkomst van milieugroeperingen heeft ervoor gezorgd dat de trein kunstmatig in leven wordt gehouden. Als dat niet gebeurd was had je nu hooguit een paar hoofdlijnen en vele museumlijnen.

Als je zo nodig op stalen wielen wilt reizen betaal je zelf de prijs er maar voor. Het transportsysteem is door z'n complexiteit inherent storingsgevoeliger dan transport op luchtbanden. Melanie heeft gelijk, of meer betalen of kappen met zeiken.
Ergens moet in jouw verhaal iets mis zijn. Immers, zelfs in een über-kapitalistisch land als de Verenigde Staten ligt een zeer uitgebreid spoorwegennetwerk. En er zijn op deze wereld ook verschillende bedrijven die personenvervoer op rails kunnen aanbieden en de bijbehorende infrastructuur kunnen onderhouden, zonder dat daarvoor overheidssubsidie nodig is.

Je hebt wel gelijk dat vervoer per spoor in Nederland minder noodzakelijk is dan 100 jaar geleden en ook minder winstgevend. Maar winstgevendheid is niet het enige criterium dat aangeeft of iets nog van deze tijd is. Een nationaal park is bijvoorbeeld ook niet winstgevend, maar dat maakt ze nog geen overbodig relikwie uit oude tijden.

(En denk ook maar aan stadsparken. Het Vondelpark in Amsterdam is op particulier initatief aangelegd in het kader van een vastgoedontwikkeling, maar uiteindelijk door financiële problemen in gemeentehanden terecht gekomen. Wil dat ook zeggen dat het ouderwets is en dus weg moet?)

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 05-07-2012 14:40:08 ]
pi_113807075
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 09:45 schreef macca728 het volgende:

[..]

is het verwachtingspatroon van seinen een probleem ? Het lijkt mij juist veiliger als je bekend bent op een traject en dat veel problemen daarmee ook eerder opgelost worden dmv herkenning.

ook hoeft het personeel niet het hele land door te reizen om een trein te bemannen, waardoor er ook minder treinen uitvallen omdat het personel te laat is. Ik heb dat laatste ook al meer dan genoeg meegemaakt, 1x de trein naar Londen gemist omdat er geen hc was voor de trein naar Brussel (die gewoon verder reed maar dan zonder passagiers)
Nope zo werkt het niet helemaal, vergelijk het met dat klote stoplicht dat op het laatst net op groen springt.
Alleen net op die dag dat je net iets te laat bent niet, met je autotje sta je midden op de kruising nog net stil, en op het werk neem je een extra bakkie klaar.

Met een remweg van 400/600 meter gaat je dat niet lukken.
Ik zwaai naar dieren.
  donderdag 5 juli 2012 @ 14:56:09 #169
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_113807266
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 14:36 schreef Igen het volgende:
Ergens moet in jouw verhaal iets mis zijn.
Dat is wensdenken. Treinhobbyist zeker? Ga af op cijfers i.p.v. vermoedens.
quote:
Immers, zelfs in een über-kapitalistisch land als de Verenigde Staten ligt een zeer uitgebreid spoorwegennetwerk.
Zie mijn vorige reactie, het heeft een sociale reden voor mensen die geen auto tot hun beschikking hebben. Daarmee is de vraag ook beantwoord van de volgende voorbeelden:
quote:
Je hebt wel gelijk dat vervoer per spoor in Nederland minder noodzakelijk is dan 100 jaar geleden en ook minder winstgevend. Maar winstgevendheid is niet het enige criterium dat aangeeft of iets nog van deze tijd is. Een nationaal park of de politie zijn ook niet winstgevend, maar dat maakt ze nog geen overbodig relikwie uit oude tijden.
Sociale voorzieningen moeten betaalbaar zijn, maar je moet het zeker niet weggeven, want dat trekt gebruikers aan die het niet strikt noodzakelijk hebben. Een goed voorbeeld is het gratis OV in Hasselt (B) (destijds?). Er rijdt nauwelijks een auto minder om, maar de bussen zaten stampvol met recreatieve reizigers (het was zondag), vooral degenen die anders zouden wandelen of fietsen. En dat gold ook voor ons.

quote:
En er zijn op deze wereld ook verschillende bedrijven die personenvervoer op rails kunnen aanbieden en de bijbehorende infrastructuur kunnen onderhouden, zonder dat daarvoor overheidssubsidie nodig is.
Een bedrijf kies het goedkoopste transportmiddel en dat zal zelden de trein zijn, zeker zonder subsidies. De trein is sinds de privatisering wel iets efficiënter geworden, maar vooral soberder. Je merkt het niet aan de prijzen van een treinkaartje, maar de overheid hoeft minder geld uit te geven wat indirect een voordeel is voor de belastingbetaler en daarmee iedereen. Wie toch luxer en betrouwbaarder wil reizen moet toch aanzienlijk meer betalen voor een treinkaartje dan wat er nu betaald wordt. De treinklagers willen maar al te graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en dat kan gewoon niet.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_113808586
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 14:56 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Zie mijn vorige reactie, het heeft een sociale reden voor mensen die geen auto tot hun beschikking hebben.
:?
In Amerika ligt een gigantisch spoorwegennetwerk dat economisch rendabel wordt ingezet voor goederenvervoer. Idem. voor bijvoorbeeld Brazilië overigens en nog wel veel meer landen. Niks 'sociale redenen'.

Daarbij speelt natuurlijk wel mee dat goederenvervoer lagere eisen stelt aan de infrastructuur, zodat de prijzen voor een treinpad lager kunnen zijn. Met de eisen die wij hier aan de infrastructuur stellen is goederenvervoer wellicht ook niet rendabel zonder kunstmatig lage treinpadprijzen.

quote:
Sociale voorzieningen moeten betaalbaar zijn, maar je moet het zeker niet weggeven, want dat trekt gebruikers aan die het niet strikt noodzakelijk hebben. Een goed voorbeeld is het gratis OV in Hasselt (B) (destijds?). Er rijdt nauwelijks een auto minder om, maar de bussen zaten stampvol met recreatieve reizigers (het was zondag), vooral degenen die anders zouden wandelen of fietsen. En dat gold ook voor ons.
Eens.

quote:
[..]

Een bedrijf kies het goedkoopste transportmiddel en dat zal zelden de trein zijn, zeker zonder subsidies.
In Japan zijn volgens mij een hoop treindiensten die (inclusief infrastructuur!) economisch rendabel zijn. Ook daar worden weliswaar plattelandsdiensten gesubsidieerd, maar dat geldt niet voor het hele net.

En dichter bij huis het TGV-net, dat is niet alleen rendabel in exploitatie inclusief infrastructuur, maar levert zelfs een zodanige winst op dat (in het geval van de LGV Est) de investeringskosten in 15 jaar kunnen worden terugverdiend, zo lees ik hier.

En dat gaat dan om personenvervoer. Bij goederenvervoer zijn er nog veel meer voorbeelden te vinden, zie eerder in deze post.

quote:
De trein is sinds de privatisering wel iets efficiënter geworden, maar vooral soberder. Je merkt het niet aan de prijzen van een treinkaartje, maar de overheid hoeft minder geld uit te geven wat indirect een voordeel is voor de belastingbetaler en daarmee iedereen. Wie toch luxer en betrouwbaarder wil reizen moet toch aanzienlijk meer betalen voor een treinkaartje dan wat er nu betaald wordt. De treinklagers willen maar al te graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en dat kan gewoon niet.
Daar heb je wel een punt. In Zwitserland bijvoorbeeld hebben ze een fantastische treindienst, maar daar betaalt de reiziger ook het dubbele per kilometer voor een treinkaartje. En dat betalen de Zwitsers blijkbaar graag, want de modal share van de trein is daar nog een stuk hoger dan hier. Maar als je in Nederland voorstelt de prijzen te verdubbelen om een kwaliteitsslag te maken, dan denk ik inderdaad niet dat je daarmee veel lof oogst. In die zin hebben jij en de minister wel een punt.
  donderdag 5 juli 2012 @ 15:36:39 #171
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_113809085
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 15:25 schreef Igen het volgende:
In Amerika ligt een gigantisch spoorwegennetwerk dat economisch rendabel wordt ingezet voor goederenvervoer. Idem. voor bijvoorbeeld Brazilië overigens en nog wel veel meer landen. Niks 'sociale redenen'.
Ik ken de Amerikaanse goederentransportmarkt niet, dus ik kan er weinig over zeggen. Wel opvallend dat ze daar het fenomeen roadtrain hebben. Waarom eigenlijk als het spoornetwerk daar uitgebreid is en rendabel?

quote:
Daarbij speelt natuurlijk wel mee dat goederenvervoer lagere eisen stelt aan de infrastructuur, zodat de prijzen voor een treinpad lager kunnen zijn. Met de eisen die wij hier aan de infrastructuur stellen is goederenvervoer wellicht ook niet rendabel zonder kunstmatig lage treinpadprijzen.
Stellen wij niet te hoge eisen hier in Nederland? Neem de Betuweroute, dat had de helft goedkoper gekund als tunnels bruggen zouden zijn en de afstand tussen woningen en spoor niet te ruim bemeten zouden worden.

quote:
In Japan zijn volgens mij een hoop treindiensten die (inclusief infrastructuur!) economisch rendabel zijn. Ook daar worden weliswaar plattelandsdiensten gesubsidieerd, maar dat geldt niet voor het hele net.
Zij betalen ook meer voor een treinkaartje dan wij doen. Met de Nederlandse krenterigheid zie ik het hier niet zo snel gebeuren.

quote:
En dichter bij huis het TGV-net, dat is niet alleen rendabel in exploitatie inclusief infrastructuur, maar levert zelfs een zodanige winst op dat (in het geval van de LGV Est) de investeringskosten in 15 jaar kunnen worden terugverdiend, zo lees ik hier.

En dat gaat dan om personenvervoer. Bij goederenvervoer zijn er nog veel meer voorbeelden te vinden, zie eerder in deze post.
De TGV is een goede zet geweest wat zich onderscheidt van de auto, want de reistijden en het comfort is beduidend hoger en daar is altijd markt voor.

quote:
Daar heb je wel een punt. In Zwitserland bijvoorbeeld hebben ze een fantastische treindienst, maar daar betaalt de reiziger ook het dubbele per kilometer voor een treinkaartje. En dat betalen de Zwitsers blijkbaar graag, want de modal share van de trein is daar nog een stuk hoger dan hier. Maar als je in Nederland voorstelt de prijzen te verdubbelen om een kwaliteitsslag te maken, dan denk ik inderdaad niet dat je daarmee veel lof oogst. In die zin hebben jij en de minister wel een punt.
Het is vergelijkbaar met Japan. Kwaliteit heeft z'n prijs, maar de Nederlander is daar te krenterig voor.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_113809854
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 15:36 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Ik ken de Amerikaanse goederentransportmarkt niet, dus ik kan er weinig over zeggen. Wel opvallend dat ze daar het fenomeen roadtrain hebben. Waarom eigenlijk als het spoornetwerk daar uitgebreid is en rendabel?
Twee rendabele vervoersvormen kunnen toch naast elkaar bestaan? Net zoals we in Nederland bijvoorbeeld vrachtauto's en binnenscheepvaart hebben.

quote:
[..]

Stellen wij niet te hoge eisen hier in Nederland? Neem de Betuweroute, dat had de helft goedkoper gekund als tunnels bruggen zouden zijn en de afstand tussen woningen en spoor niet te ruim bemeten zouden worden.
Dat vind ik ook ja, dat we soms wel heel hoge eisen stellen. En de Betuweroute is daardoor, voor zover hij wel bovengronds is, er alleen maar lelijker op geworden, met een grotere barrièrewerking voor mens en dier.

quote:
[..]

Zij betalen ook meer voor een treinkaartje dan wij doen. Met de Nederlandse krenterigheid zie ik het hier niet zo snel gebeuren.

[..]

Het is vergelijkbaar met Japan. Kwaliteit heeft z'n prijs, maar de Nederlander is daar te krenterig voor.
Yup. Dat blijkt ook wel met andere dingen. Bij KvW op televisie gingen ze een keer kijken naar het stukje 'piment' in olijven. Een fabrikant vertelde dat ze goedkope olijven met een kunstmatig flubbeltje maken en duurdere met een echt stukje paprika erin. Nederland was het enige land waar die laatste variant niet werd verkocht en uit de schappen is gehaald. In een andere aflevering ging het om Boer'n vanillevla, waarbij de fabrikant vertelde dat ze begonnen met dure echte vanille, maar dat hadden vervangen door een goedkope vervanging toen de mensen massaal klaagden over zwarte stukjes.

Dat vind ik leuke anecdotes die prachtig aangeven dat de Nederlander inderdaad alleen geïnteresseerd is in de prijs en totaal niet warm loopt voor een product dat duur is maar dan ook een hoge kwaliteit heeft.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-07-2012 15:56:27 ]
  donderdag 5 juli 2012 @ 16:03:19 #173
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_113810159
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 15:56 schreef Igen het volgende:

[..]

Twee rendabele vervoersvormen kunnen toch naast elkaar bestaan? Net zoals we in Nederland bijvoorbeeld vrachtauto's en binnenscheepvaart hebben.

Is alleen lastig als de overheid met belastinggeld een betuwelijn aanlegt die verlies mag draaien (belastinggeld) om de containerschepen op de rijn en waal het leven lastig te maken en hun prijzen te drukken.
Dan ben je als onder Nederlandse vlag varende ondernemer echt blij dat je belasting mag betalen in Nederland.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_113811927
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 16:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Is alleen lastig als de overheid met belastinggeld een betuwelijn aanlegt die verlies mag draaien (belastinggeld) om de containerschepen op de rijn en waal het leven lastig te maken en hun prijzen te drukken.
Dan ben je als onder Nederlandse vlag varende ondernemer echt blij dat je belasting mag betalen in Nederland.
In de oorspronkelijke planning (dus zonder al die dure, nutteloze tunnels enzo) zou de Betuweroute zichzelf in 25 jaar terugverdienen. Dat is toch wat anders dan belastinggeld weggooien en tegelijk de Rijnvaart kapot maken. Er waren destijds wel twijfels of er überhaupt wel veel gebruik van de Betuweroute zou worden gemaakt, men vroeg zich af of er wel een markt voor was. Maar als je de groeicijfers van het goederenvervoer per spoor ziet, dan was die angst ongegrond.

Bij de HSL trouwens hetzelfde verhaal. Die had zich binnen 5 à 10 jaar al moeten terugverdienen. Daar is tot nu toe weinig van terecht gekomen door allerlei geklungel, maar de TGV-treinen die nu met 300 km/u naar Parijs rijden schijnen goed vol te zitten dus de basisaanname lijkt me niet verkeerd.
  donderdag 5 juli 2012 @ 17:52:03 #175
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_113814823
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 16:43 schreef Igen het volgende:
Bij de HSL trouwens hetzelfde verhaal. Die had zich binnen 5 à 10 jaar al moeten terugverdienen. Daar is tot nu toe weinig van terecht gekomen door allerlei geklungel, maar de TGV-treinen die nu met 300 km/u naar Parijs rijden schijnen goed vol te zitten dus de basisaanname lijkt me niet verkeerd.
Vliegtuigen binnen Europa zitten ook goed vol, maar dan zonder subsidie...
censuur :O
pi_113816908
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 17:52 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Vliegtuigen binnen Europa zitten ook goed vol, maar dan zonder subsidie...
Het punt wat ik net maakte is nou net dat de HSL ook winst had moeten opleveren ipv. subsidie te kosten, wat waarschijnlijk ook best mogelijk is als de boel correct werkt.

En een overheidsinvestering die zichzelf terugverdient en bovendien helpt de samenleving te verduurzamen, daar lijkt me niks mis mee.
  donderdag 5 juli 2012 @ 19:22:59 #177
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_113817895
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 16:43 schreef Igen het volgende:

[..]

In de oorspronkelijke planning (dus zonder al die dure, nutteloze tunnels enzo) zou de Betuweroute zichzelf in 25 jaar terugverdienen. Dat is toch wat anders dan belastinggeld weggooien en tegelijk de Rijnvaart kapot maken. Er waren destijds wel twijfels of er überhaupt wel veel gebruik van de Betuweroute zou worden gemaakt, men vroeg zich af of er wel een markt voor was. Maar als je de groeicijfers van het goederenvervoer per spoor ziet, dan was die angst ongegrond.

Bij de HSL trouwens hetzelfde verhaal. Die had zich binnen 5 à 10 jaar al moeten terugverdienen. Daar is tot nu toe weinig van terecht gekomen door allerlei geklungel, maar de TGV-treinen die nu met 300 km/u naar Parijs rijden schijnen goed vol te zitten dus de basisaanname lijkt me niet verkeerd.
Feit blijft dat er miljarden belastinggeld zijn ingepompt om een concurrentieproduct te maken voor waar de markt al in had voorzien.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 5 juli 2012 @ 19:57:30 #178
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_113819495
Minder klagen inderdaad. Je bepaald zelf dat je als een soort 2de klas burger in zo'n trein gaat zitten.
Paardelul !!!
pi_113821867
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 16:43 schreef Igen het volgende:

[..]

In de oorspronkelijke planning (dus zonder al die dure, nutteloze tunnels enzo) zou de Betuweroute zichzelf in 25 jaar terugverdienen. Dat is toch wat anders dan belastinggeld weggooien en tegelijk de Rijnvaart kapot maken. Er waren destijds wel twijfels of er überhaupt wel veel gebruik van de Betuweroute zou worden gemaakt, men vroeg zich af of er wel een markt voor was. Maar als je de groeicijfers van het goederenvervoer per spoor ziet, dan was die angst ongegrond.

Bij de HSL trouwens hetzelfde verhaal. Die had zich binnen 5 à 10 jaar al moeten terugverdienen. Daar is tot nu toe weinig van terecht gekomen door allerlei geklungel, maar de TGV-treinen die nu met 300 km/u naar Parijs rijden schijnen goed vol te zitten dus de basisaanname lijkt me niet verkeerd.
Naar Parijs met 300 km per uur of van Rotterdam naar Amsterdam 10 min sneller maar flink duurder.

Terwijl men ook weet dat Nederlanders niet zo snel hun portemonnee trekken voor zo'n klein (maar relatief duur) voordeel.
  donderdag 5 juli 2012 @ 20:56:33 #180
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_113822275
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 07:14 schreef Geerd het volgende:

[..]

Net uitgelegd,
kan ik niet eruit opmaken.

Helaas weer blikseminslag, nu in leeuwarden. Maar als reiziger zou ik dat gewoon accepteren als overmacht, en niet boos worden.

[ Bericht 15% gewijzigd door gebrokenglas op 05-07-2012 21:01:47 ]
  vrijdag 6 juli 2012 @ 02:04:06 #181
321876 Cherna
Fuck the System
pi_113836752
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 06:21 schreef gebrokenglas het volgende:
Voor een conducteur is een rondje rond de kerk toch geen issue? Ze hebben niet naar buiten te kijken maar mensen te controleren. Voor een Machinist zou het weliswaar saai zijn maar 't geldt ook voor buschauffeurs en distributeurs....
20 keer per dag van het busstation naar de universiteit rijden en terug is toch ook zo opwindend niet.
Een bus is iets geheel anders. Je bent constant bezig deel te nemen aan het verkeer, te schakelen, gas geven remmen etc. Voor niet machinisten is dit ook niet te begrijpen.
Het punt is ook ff niet alert zijn kan net te laat zijn. Een trein zet je niet zo snel neer als een bus. Met een bus een rood verkeerslicht net overschrijden hoeft niet eens een probleem te zijn. Met een trein 1 mm over de potjes bij een rood sein is einde oefening en een hoop ellende. Daarbij zijn de snelheden ook hoger. Als je met een verwachtingspatroon gaat rijden kun je net te laat zijn. Het word dan een routine. Vooral als je het hebt over een traject van 40 km waar je dag in dag uit, jaar in jaar uit moet rijden. En dan een dienst van max. 9,30 uur. Maak dan je borst maar nat. Daarbij is het toegestaan om max 5 tot 5,30 uur constant te rijden op een trein. Denk niet dat een buschauffeur dit max achter elkander rijd.
NL is te klein. In de UK rijden ze ook vaste routes. Maar dat zijn routes van wel 300 km. Dat is dan wel weer anders.

[ Bericht 10% gewijzigd door Cherna op 06-07-2012 02:49:15 ]
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_113838672
quote:
12s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 02:04 schreef Cherna het volgende:

Als je met een verwachtingspatroon gaat rijden kun je net te laat zijn. Het word dan een routine. Vooral als je het hebt over een traject van 40 km waar je dag in dag uit, jaar in jaar uit moet rijden..
De suggestie is dan ook gebruikelijkerwijs om op een gegeven dag een bepaald traject te reizen, maar dit per dag af te wisselen. Uiteraard is ook dit volslagen onacceptabel voor de bonden tot dusver.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  vrijdag 6 juli 2012 @ 08:33:48 #183
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_113839120
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 07:25 schreef Litpho het volgende:

[..]

De suggestie is dan ook gebruikelijkerwijs om op een gegeven dag een bepaald traject te reizen, maar dit per dag af te wisselen. Uiteraard is ook dit volslagen onacceptabel voor de bonden tot dusver.
NS kan ook besluiten die vakbonden te negeren. De stakingskas gebruiken ze toch, is het niet hiervoor, dan wel voor iets anders. En als die stakingskas leeg is zijn de bonden uitgepraat.
censuur :O
pi_113839181
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 08:33 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

NS kan ook besluiten die vakbonden te negeren. De stakingskas gebruiken ze toch, is het niet hiervoor, dan wel voor iets anders. En als die stakingskas leeg is zijn de bonden uitgepraat.
Het lijkt natuurlijk een heksenjacht, en valt slecht bij de linkse partijen, maar als ik de NS was, zou ik dat rondje om de kerk plan afstoffen, en bij de 2e kamer op tafel mieteren. Eens kijken of ze daar écht wat willen doen, ipv wat halfbakken populistisch gewauwel zonder geld.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_113839437
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 08:33 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

NS kan ook besluiten die vakbonden te negeren. De stakingskas gebruiken ze toch, is het niet hiervoor, dan wel voor iets anders. En als die stakingskas leeg is zijn de bonden uitgepraat.
|:(

Ja lekker 1 jaar geen OV omdat de NS geen medewerking van zijn medewerkers krijgt. :')
pi_113839921
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 07:25 schreef Litpho het volgende:

[..]

De suggestie is dan ook gebruikelijkerwijs om op een gegeven dag een bepaald traject te reizen, maar dit per dag af te wisselen. Uiteraard is ook dit volslagen onacceptabel voor de bonden tot dusver.
Lijkt me niets mis mee. Je leert je klanten kennen, krijgt er contact mee, oh wacht dat willen veel NS medewerkers juist niet.....
  vrijdag 6 juli 2012 @ 09:26:01 #187
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_113839967
Gros van de conducteurs wil SP stemmen en klagen, hebben de schurft aan passagiers en willen de NS weer tot staatsbedrijf.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_113840018
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 08:57 schreef Basp1 het volgende:

[..]

|:(

Ja lekker 1 jaar geen OV omdat de NS geen medewerking van zijn medewerkers krijgt. :')
Moeten we maar es zien wie er breekt, wat mij betreft mogen die mes-in-de-rug-stekende en uit-de-school-klappende- NS medewerkers (conducteurs & machinisten) nu wel eens met de billen bloot, en es gaan meewerken aan een structurele oplossing, als ze het zo goed weten. Ik kan me nog steeds opwinden over die saboterende conducteurs een paar jaar geleden, die express even een minuutje te laat de trein lieten vertrekken, om zo de directie met slechte statistieken de nek om te draaien. :r
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  vrijdag 6 juli 2012 @ 09:31:59 #189
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_113840072
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 09:28 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Moeten we maar es zien wie er breekt, wat mij betreft mogen die mes-in-de-rug-stekende en uit-de-school-klappende- NS medewerkers (conducteurs & machinisten) nu wel eens met de billen bloot, en es gaan meewerken aan een structurele oplossing, als ze het zo goed weten. Ik kan me nog steeds opwinden over die saboterende conducteurs een paar jaar geleden, die express even een minuutje te laat de trein lieten vertrekken, om zo de directie met slechte statistieken de nek om te draaien. :r
En ik mijn aansluiting miste..
Tja, voor mij een reden dus nooit meer met de trein te gaan.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_113840142
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 09:28 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Moeten we maar es zien wie er breekt, wat mij betreft mogen die mes-in-de-rug-stekende en uit-de-school-klappende- NS medewerkers (conducteurs & machinisten) nu wel eens met de billen bloot, en es gaan meewerken aan een structurele oplossing, als ze het zo goed weten.
Wanneer je je medewerkers teveel in het harnas jaagt zal er aan niets meegewerkt worden. Hell sommigen willen wel meewerken maar door de splitsing van de NS en prorail mogen NS medewerkers bijvoorbeeld bij een bevriezing niet eens zelf een gasbrandertje pakken om een wissel te ontdooien, nee nu moeten we wachten totdat de storingsdienst van prorail aanwezig is. Ja eigen intiatief mag niet meer, want dan krijgen de medewerkers van hun baas op hun flikker, dat de reiziger hiermee sneller van hun problemen af zou zijn dat zou toch vervelend zijn. :')
quote:
Ik kan me nog steeds opwinden over die saboterende conducteurs een paar jaar geleden, die express even een minuutje te laat de trein lieten vertrekken, om zo de directie met slechte statistieken de nek om te draaien. :r
Dit is een nieuw verhaal voor mij, heb je daar bronnen voor?
pi_113840314
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 09:36 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wanneer je je medewerkers teveel in het harnas jaagt zal er aan niets meegewerkt worden. Hell sommigen willen wel meewerken maar door de splitsing van de NS en prorail mogen NS medewerkers bijvoorbeeld bij een bevriezing niet eens zelf een gasbrandertje pakken om een wissel te ontdooien, nee nu moeten we wachten totdat de storingsdienst van prorail aanwezig is. Ja eigen intiatief mag niet meer, want dan krijgen de medewerkers van hun baas op hun flikker, dat de reiziger hiermee sneller van hun problemen af zou zijn dat zou toch vervelend zijn. :')

[..]

Dit is een nieuw verhaal voor mij, heb je daar bronnen voor?
Een vriendin van me die op een druk station werkte in de koffie-corner, en dit soort gesprekken toentertijd dagelijks hoorde tussen de meer radicale conducteurs. En hier staan de cijfers, kijk maar eens wat er in 2001 gebeurde..
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_113840492
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 09:43 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Een vriendin van me die op een druk station werkte in de koffie-corner, en dit soort gesprekken toentertijd dagelijks hoorde tussen de meer radicale conducteurs. En hier staan de cijfers, kijk maar eens wat er in 2001 gebeurde..
Ah een vriendin van een vriendin :{ En die punctualiteitscijfers door de jaren heen leuk, maar wie zegt ons dat ze dezelfde statistiek zijn blijven aanhouden? Als ik het me goed herrinner is de marge wanneer er vertraging is omhoog geschroefd in de loop der tijd, ook heeft de NS redelijke wijzigingen in de dienstregeling doorgevoerd om maar meer speling te hebben en hun punctualiteit op die manier ook nog op te schroeven. In de afgelopen 25 jaar hebben ze veel meer spoor en snellere treinen gekregen maar doe je over alle trajecten nog steeds even lang. Of als je pech hebt nog langer want hebben ze overstappen precies laten vervallen zodat de reiziger altijd de volgende overstap wel haalt maar op zijn totale treinreis dan wel 15 minuten langer er over doet.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 6 juli 2012 @ 09:57:12 #193
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_113840671
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 09:50 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En die punctualiteitscijfers door de jaren heen leuk, maar wie zegt ons dat ze dezelfde statistiek zijn blijven aanhouden? Als ik het me goed herrinner is de marge wanneer er vertraging is omhoog geschroefd in de loop der tijd,
Er staat duidelijk bij wat voor marges er voor deze statistieken is aangehouden, namelijk 3 en 5 minuten. Bij mijn weten was een minuut in 2001 ook 60 seconden, net als nu.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_113840734
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 09:50 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ah een vriendin van een vriendin :{ En die punctualiteitscijfers door de jaren heen leuk, maar wie zegt ons dat ze dezelfde statistiek zijn blijven aanhouden? Als ik het me goed herrinner is de marge wanneer er vertraging is omhoog geschroefd in de loop der tijd, ook heeft de NS redelijke wijzigingen in de dienstregeling doorgevoerd om maar meer speling te hebben en hun punctualiteit op die manier ook nog op te schroeven. In de afgelopen 25 jaar hebben ze veel meer spoor en snellere treinen gekregen maar doe je over alle trajecten nog steeds even lang. Of als je pech hebt nog langer want hebben ze overstappen precies laten vervallen zodat de reiziger altijd de volgende overstap wel haalt maar op zijn totale treinreis dan wel 15 minuten langer er over doet.
en sneltreinen zijn nu toch helemaal weg en vervangen door sprinters op veel trajecten ?
veel intercities maken ook extra stoppen ipv de vroegere sneltreinen waardoor de reistijd ook is opgelopen.
pi_113840844
quote:
bron
........

Voor NS telt het prestatiecontract met de overheid, waarin staat dat alleen gereden treinen tellen. Hoe meer treinen worden opgeheven hoe gunstiger het resultaat voor de NS..

'Dus kun je de bizarre situatie krijgen dat NS 100 procent punctualiteit scoort als ze slechts één trein op tijd zou laten rijden', zegt Mol..

Vervoersdeskundige dr. H. Roos, hoogleraar logistiek en management aan de Erasmusuniversiteit, vindt de punctualiteit een 'loos' begrip. 'NS mag het begrip zelf invullen en neemt daar grote vrijheid in.'.

Het wordt tijd dat NS afstapt van punctualiteit en zich gaat toeleggen op leveringsbetrouwbaarheid, vindt hij. Dit is een van de ijkpunten waarop het bedrijfsleven zichzelf meet..

'Daar telt alleen of de klant tevreden is. Zo wordt bij een warenhuis wel aan de klant gevraagd of hij heeft gevonden wat hij zocht, en niet: wij hebben alles verkocht en daarom is de klant tevreden', zegt Roos.

.....
Maar een tevreden klant hoeft men niet te leveren zoalng de NS maar aan zijn punctualiteitscijfers blijft voldoen :') . Ik wil als klant zo snel mogelijk van A naar B met zo min mogelijk vertraging en zo gunstig mogelijke overstappen.
  vrijdag 6 juli 2012 @ 10:22:00 #196
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_113841192
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 09:50 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ah een vriendin van een vriendin :{ En die punctualiteitscijfers door de jaren heen leuk, maar wie zegt ons dat ze dezelfde statistiek zijn blijven aanhouden? Als ik het me goed herrinner is de marge wanneer er vertraging is omhoog geschroefd in de loop der tijd, ook heeft de NS redelijke wijzigingen in de dienstregeling doorgevoerd om maar meer speling te hebben en hun punctualiteit op die manier ook nog op te schroeven. In de afgelopen 25 jaar hebben ze veel meer spoor en snellere treinen gekregen maar doe je over alle trajecten nog steeds even lang. Of als je pech hebt nog langer want hebben ze overstappen precies laten vervallen zodat de reiziger altijd de volgende overstap wel haalt maar op zijn totale treinreis dan wel 15 minuten langer er over doet.
Ik heb het zelf meegemaakt, conducteur die de trein niet liet vertrekken en op de klok keek. Toen opmerkte, mooi, nu zijn we vertraagd en de trein liet vertrekken. Toen ik hem bedankte dat ik mijn aansluiting missen lachte hij me uit. Meerdere keren meegemaakt dit soort ellende, dus ik rij geen trein meer
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_113841479
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 09:50 schreef Basp1 het volgende:

[..]

ook heeft de NS redelijke wijzigingen in de dienstregeling doorgevoerd om maar meer speling te hebben en hun punctualiteit op die manier ook nog op te schroeven.
Dat is toch alleen maar goed?

Het lijkt mij in niemands belang als NS een over-optimistische en in de praktijk onhaalbare dienstregeling hanteert.
pi_113841805
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 10:33 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat is toch alleen maar goed?

Het lijkt mij in niemands belang als NS een over-optimistische en in de praktijk onhaalbare dienstregeling hanteert.
Nee het is fijn wanneer je als reiziger in een trein zit die dan steeds 6 minuten per station aan het wachten bent alleen om de NS hun punctualiteitcijfers te laten halen. :')

Reizen de overige commentatoren hier zelf nog wel eens met de trein, piet stapt er in ieder geval nooit meer in.
pi_113841911
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 10:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik heb het zelf meegemaakt, conducteur die de trein niet liet vertrekken en op de klok keek. Toen opmerkte, mooi, nu zijn we vertraagd en de trein liet vertrekken. Toen ik hem bedankte dat ik mijn aansluiting missen lachte hij me uit. Meerdere keren meegemaakt dit soort ellende, dus ik rij geen trein meer
En zou de conducteur niet naar het vertreksein gekeken hebben om te constateren dat het steeds rood was en toen hij eindelijk mocht vertrekken op zijn horloge gekeken en daarom dus die opmerking maakte.

Ik heb ook genoeg ellende met de NS meegemaakt, maar blijf treinreizen preferen boven tussen de gejaagde mafketels op de weg zitten die met zijn allen vooraan in de file willen komen. :')
pi_113842301
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 10:45 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nee het is fijn wanneer je als reiziger in een trein zit die dan steeds 6 minuten per station aan het wachten bent alleen om de NS hun punctualiteitcijfers te laten halen. :')
De stoptrein Breda - Utrecht wacht op Geldermalsen officieel 5 minuten, maar vaker 7 minuten (omdat hij constant te vroeg op Geldermalsen is). De stoptrein Baarn - Utrecht wacht op Overvecht ook vaak 3-4 minuten (wat er toe leidt dat mensen even snel naar de later-aankomende-maar-eerder-vertrekkende trein vanuit Hilversum spurten). Zeker die laatste is leuk in dat licht van "laten we de punctualiteitscijfers hoog houden".
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')