Net uitgelegd,quote:Op donderdag 5 juli 2012 06:21 schreef gebrokenglas het volgende:
Voor een conducteur is een rondje rond de kerk toch geen issue? Ze hebben niet naar buiten te kijken maar mensen te controleren. Voor een Machinist zou het weliswaar saai zijn maar 't geldt ook voor buschauffeurs en distributeurs....
20 keer per dag van het busstation naar de universiteit rijden en terug is toch ook zo opwindend niet.
is het verwachtingspatroon van seinen een probleem ? Het lijkt mij juist veiliger als je bekend bent op een traject en dat veel problemen daarmee ook eerder opgelost worden dmv herkenning.quote:Op donderdag 5 juli 2012 01:58 schreef Geerd het volgende:
[..]
Conducteurs, zijn er niet alleen voor controle je zit met veiligheid tijdens het vertrekproces.
Daarbij speelt weer mee lengte van de trein meerdere conducteurs. En stations waar je in een bocht staat,(Olst, Zupthen, Oss, Sloterdijk, Vathorst, om een paar te noemen)
En ook machinisten wisselen van treinen net als conducteurs, probleem met rondje om de kerk is het verwachtingspatroon van seinen zowel voor conducteur(vertrekproces) als machinist.
Bekend zijn, lijdt tot automatismen en aannames. Dat was 1 van de redenen dat de crew van de concordes voor elke vlucht werd samengesteld uit nieuwe mensen, daar werkten de piloot, co-piloot en engineer dus in wisselende teams. Dit itt tot reguliere vluchten, waar de dynamiek tussen meerdere personen, en dan vooral de strikte sociaal/culturele hiërargie tussen mannen in sommige maatschappijen, voor crashes etc hebben gezorgd.quote:Op donderdag 5 juli 2012 09:45 schreef macca728 het volgende:
[..]
is het verwachtingspatroon van seinen een probleem ? Het lijkt mij juist veiliger als je bekend bent op een traject en dat veel problemen daarmee ook eerder opgelost worden dmv herkenning.
ook hoeft het personeel niet het hele land door te reizen om een trein te bemannen, waardoor er ook minder treinen uitvallen omdat het personel te laat is. Ik heb dat laatste ook al meer dan genoeg meegemaakt, 1x de trein naar Londen gemist omdat er geen hc was voor de trein naar Brussel (die gewoon verder reed maar dan zonder passagiers)
Google maar eens op ProRail's Lessen uit Japan, dan vind je een uitgebreid rapport dat bevestigt wat hij zegt.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 22:41 schreef FemacampSurvivor het volgende:
[..]
Geen bron uit je kont dus.
Trein verkeer is overal slecht omdat het een 150 jaar oud concept is wat niet meer van deze tijd is.
Je totale desinteresse in vertraging plus je volstrekt onrealistische beeld van de situatie op de weg.quote:
Samengevat: leg de lat laag, heel laag, en verwacht heel weinig.quote:Op donderdag 5 juli 2012 10:40 schreef ieniminimuis het volgende:
ik denk dat de gemiddelde treinreiziger ten eerste een cursus 'hoe-klaag-ik-minder' kan gebruiken.
Vertraging kan voorkomen, we kunnen er niet vanuit gaan dat het gehele spoornet perfect is, toch verwachten we dit.
De trein moet en op tijd rijden en wifi hebben en schoon en comfortabel en we moeten kunnen zitten enzovoort. Ik reis al jaren met de trein en ach als er vertraging is, is er nou eenmaal vertraging niets aan te doen. Mis ik mijn aansluiting? Jammer dan. Soms is het zelfs handig, want dan heb ik wel tijd om even dat broodje op te halen of een kop thee of om even in de boekenwinkel te snuffelen.
En ach mss geeft NS en prorail wel het geld uit aan de verkeerde dingen; wrm moet elke trein wifi hebben? Ik heb er alleen maar last van; mensen die rammen op hun laptops, mensen die luidruchtig lachen om wat er op whatsapp wordt verteld. Ik lees graag een boek in de trein; wordt helaas niet verstrekt door de NS, mss moet ik dat ook maar eens gaan eisen.
Daarnaast wordt er ik weet niet hoeveel treinen opgeknapt; terwijl de oude treinen stiekem nog wel goed waren. Ach ze waren niet spiksplinter nieuw, maar ach als het maar rijdt.
Ach die grote storingen van de laatste tijd; het is gewoon een beetje ongunstig. Alles mechanisch, elektrisch en menselijk kan een keer kapot gaan en een foutje maken. En ja dit gebeurt wel eens onverwacht. Als dit dan op een niet zo handige plek gebeurd Utrecht bijv. ja dan hebben veel mensen daar last van.
Als je met de auto reist en iemand veroorzaakt een file door een kapotte auto oid gaan we dan ook publiek lopen klagen, vloeken en weet ik allemaal wel niet meer naar die persoon? Of mss wel naar de automonteur die de auto APK gekeurd heeft? Dan zuchten we ff diep en nemen we de file maar voor lief, want dat hoort immers bij auto rijden. Vertraging, uitval en andere problemen met het treinvervoer hoort er nu immers ook bij; treinen en het spoornetwerk is immers niet perfect, niets is perfect.
Mijn advies is; reis je met de trein neem je goede humeur mee, geniet van je boek en het uitzicht (treinen voeren vaak langs mooie plekjes). Ach en bij vertraging; jammer dan. En bedenk het volgende: ha ik sta tenminste niet in de file mezelf op te vreten onder het genot van een radio ochtendshow. Nee ik zit lekker in de trein met mijn kopje koffie/thee alvast te werken.
Wat een hoop onzin zeg, reis je uberhaupt weleens met de trein (en zo ja verder dan Lutjebroek)quote:Op donderdag 5 juli 2012 10:40 schreef ieniminimuis het volgende:
ik denk dat de gemiddelde treinreiziger ten eerste een cursus 'hoe-klaag-ik-minder' kan gebruiken.
Vertraging kan voorkomen, we kunnen er niet vanuit gaan dat het gehele spoornet perfect is, toch verwachten we dit.
De trein moet en op tijd rijden en wifi hebben en schoon en comfortabel en we moeten kunnen zitten enzovoort. Ik reis al jaren met de trein en ach als er vertraging is, is er nou eenmaal vertraging niets aan te doen. Mis ik mijn aansluiting? Jammer dan. Soms is het zelfs handig, want dan heb ik wel tijd om even dat broodje op te halen of een kop thee of om even in de boekenwinkel te snuffelen.
En ach mss geeft NS en prorail wel het geld uit aan de verkeerde dingen; wrm moet elke trein wifi hebben? Ik heb er alleen maar last van; mensen die rammen op hun laptops, mensen die luidruchtig lachen om wat er op whatsapp wordt verteld. Ik lees graag een boek in de trein; wordt helaas niet verstrekt door de NS, mss moet ik dat ook maar eens gaan eisen.
Daarnaast wordt er ik weet niet hoeveel treinen opgeknapt; terwijl de oude treinen stiekem nog wel goed waren. Ach ze waren niet spiksplinter nieuw, maar ach als het maar rijdt.
Ach die grote storingen van de laatste tijd; het is gewoon een beetje ongunstig. Alles mechanisch, elektrisch en menselijk kan een keer kapot gaan en een foutje maken. En ja dit gebeurt wel eens onverwacht. Als dit dan op een niet zo handige plek gebeurd Utrecht bijv. ja dan hebben veel mensen daar last van.
Als je met de auto reist en iemand veroorzaakt een file door een kapotte auto oid gaan we dan ook publiek lopen klagen, vloeken en weet ik allemaal wel niet meer naar die persoon? Of mss wel naar de automonteur die de auto APK gekeurd heeft? Dan zuchten we ff diep en nemen we de file maar voor lief, want dat hoort immers bij auto rijden. Vertraging, uitval en andere problemen met het treinvervoer hoort er nu immers ook bij; treinen en het spoornetwerk is immers niet perfect, niets is perfect.
Mijn advies is; reis je met de trein neem je goede humeur mee, geniet van je boek en het uitzicht (treinen voeren vaak langs mooie plekjes). Ach en bij vertraging; jammer dan. En bedenk het volgende: ha ik sta tenminste niet in de file mezelf op te vreten onder het genot van een radio ochtendshow. Nee ik zit lekker in de trein met mijn kopje koffie/thee alvast te werken.
Dat het niet perfect is, of kan zijn per definitie, betekent niet dat er geen legitieme klachten zijn.quote:Op donderdag 5 juli 2012 10:40 schreef ieniminimuis het volgende:
ik denk dat de gemiddelde treinreiziger ten eerste een cursus 'hoe-klaag-ik-minder' kan gebruiken.
Vertraging kan voorkomen, we kunnen er niet vanuit gaan dat het gehele spoornet perfect is, toch verwachten we dit.
Dat is fijn, maar niet iedereen heeft de tijd en vrijheid om zich vertraging te veroorloven. Studenten in een tentamensituatie, werknemers die een vroege en belangrijke vergadering hebben, dat soort dingen. Je kan wel zeggen dat ze dan vroeger moeten vertrekken, maar zodra er vertraging is i.v.m. infraproblemen is het best mogelijk dat ook vroeger vertrekken niet helpt.quote:De trein moet en op tijd rijden en wifi hebben en schoon en comfortabel en we moeten kunnen zitten enzovoort. Ik reis al jaren met de trein en ach als er vertraging is, is er nou eenmaal vertraging niets aan te doen. Mis ik mijn aansluiting? Jammer dan. Soms is het zelfs handig, want dan heb ik wel tijd om even dat broodje op te halen of een kop thee of om even in de boekenwinkel te snuffelen.
Onder welke steen heb jij gelegen? De overgrote meerderheid van alle klachten omtrent materiaal gaat over de nieuwere treinen, en dat de oudere treinen worden vervangen door die nieuwere helpt niet mee. Of ben je onderhand vergeten dat het de SLT-treinen waren die tijdens de sneeuw van de afgelopen jaren constant de geest gaven omdat de NS een paar zitplaatsen meer wilde, wat ertoe leidde dat de ventilatie aan de onderkant i.p.v. de bovenkant zit, wat tot verstoppingen leidde. Sure, ik heb ook wel eens vastgezeten in een oude DDAR waarvan de deuren pas na 10 minuten open wilde, maar de reden dat die DDAR op dat traject reed was dat de SLTtjes kapot waren.quote:Daarnaast wordt er ik weet niet hoeveel treinen opgeknapt; terwijl de oude treinen stiekem nog wel goed waren. Ach ze waren niet spiksplinter nieuw, maar ach als het maar rijdt.
Het probleem ligt dan ook niet bij de storing - de meeste mensen herkennen hopelijk wel dat een (directe?) blikseminslag gewoon force majeure is. Ik meen wel dat er klachten waren over de snelheid waarmee de boel weer op gang kwam, maar ik weet te weinig van wat er allemaal moet gebeuren omtrent het opstarten van een verstoorde dienstregeling om daar een onderbouwde mening over te hebben,quote:Ach die grote storingen van de laatste tijd; het is gewoon een beetje ongunstig. Alles mechanisch, elektrisch en menselijk kan een keer kapot gaan en een foutje maken. En ja dit gebeurt wel eens onverwacht. Als dit dan op een niet zo handige plek gebeurd Utrecht bijv. ja dan hebben veel mensen daar last van.
Wie er wordt beschuldigd, geen idee, maar het is niet alsof files geen irritatie opwekken. Voor de rest zit je licht appels en peren te vergelijken, daar de meeste files volgens mij alsnog echt door een geval 'te weinig ruimte voor te veel auto's' worden veroorzaakt, terwijl het bij treinen veel vaker de infrastructuur zelf het probleem is. Of het materieel.quote:Als je met de auto reist en iemand veroorzaakt een file door een kapotte auto oid gaan we dan ook publiek lopen klagen, vloeken en weet ik allemaal wel niet meer naar die persoon? Of mss wel naar de automonteur die de auto APK gekeurd heeft? Dan zuchten we ff diep en nemen we de file maar voor lief, want dat hoort immers bij auto rijden. Vertraging, uitval en andere problemen met het treinvervoer hoort er nu immers ook bij; treinen en het spoornetwerk is immers niet perfect, niets is perfect.
Mooie plekjes worden saai als je er 160 keer per jaar met daglicht langs komt, niet iedereen houdt van lezen of kan lezen in een bewegend voertuig en een goed humeur in de ochtend is voor weinigen weggelegd. Daarnaast kan niet iedereen werken in de trein, bijvoorbeeld omdat ze een computerbaan hebben maar geen laptop hebben.quote:Mijn advies is; reis je met de trein neem je goede humeur mee, geniet van je boek en het uitzicht (treinen voeren vaak langs mooie plekjes). Ach en bij vertraging; jammer dan. En bedenk het volgende: ha ik sta tenminste niet in de file mezelf op te vreten onder het genot van een radio ochtendshow. Nee ik zit lekker in de trein met mijn kopje koffie/thee alvast te werken.
Dat heeft een sociale reden, niet iedereen heeft een rijbewijs. Maar om het vervoer voor een appel en een ei weg te geven is ook onzin. De financiële lat moet hoger gelegd worden, zeker voor stadsbussen waar de fiets vaak een sneller alternatief is.quote:Op donderdag 5 juli 2012 06:30 schreef RemcoDelft het volgende:
Gek genoeg lijkt het voor de overheid totaal geen bezwaar te zijn dat OV gruwelijk veel geld kost voor een paar procent van de verplaatsingen.
Waar heb je het over? Transport is geen modeverschijnsel wat uit de gratie raakt door tijd. De trein is een ouder systeem dan de auto en uitgevonden vanwege de omvang en gewicht van de stoommachine. Als de Otto-motor eerder was uitgevonden had er nu waarschijnlijk geen trein bestaan. Ik wil je helpen herinneren dat er 100 jaar geleden aanzienlijk meer spoorwegen waren in Nederland dan nu. De reden dat ze verdwenen zijn is puur financieel. Ze kunnen niet opboksen tegen een transportmiddel wat goedkoper en flexibeler is, de auto. De genadeklap kwam toen er een grote hoeveelheid aardolie werd gevonden in het midden oosten. Sindsdien is het transportaandeel van de trein steeds zakkende geweest tot de jaren '70. De oliecrisis en de opkomst van milieugroeperingen heeft ervoor gezorgd dat de trein kunstmatig in leven wordt gehouden. Als dat niet gebeurd was had je nu hooguit een paar hoofdlijnen en vele museumlijnen.quote:Op donderdag 5 juli 2012 10:25 schreef Igen het volgende:
Overigens is zowel auto- en vliegverkeer ook iets dat al een jaar of 100 bestaat. Dat is dan vast ook 'niet meer van deze tijd' en dus 'slecht'.
Over bijvoorbeeld het vliegtuig dat in 1903 werd uitgevonden, en de automobiel die in 1908 voor het eerst van een fabricageband rolde. Beide meer dan honderd jaar geleden.quote:
Ergens moet in jouw verhaal iets mis zijn. Immers, zelfs in een über-kapitalistisch land als de Verenigde Staten ligt een zeer uitgebreid spoorwegennetwerk. En er zijn op deze wereld ook verschillende bedrijven die personenvervoer op rails kunnen aanbieden en de bijbehorende infrastructuur kunnen onderhouden, zonder dat daarvoor overheidssubsidie nodig is.quote:Transport is geen modeverschijnsel wat uit de gratie raakt door tijd. De trein is een ouder systeem dan de auto en uitgevonden vanwege de omvang en gewicht van de stoommachine. Als de Otto-motor eerder was uitgevonden had er nu waarschijnlijk geen trein bestaan. Ik wil je helpen herinneren dat er 100 jaar geleden aanzienlijk meer spoorwegen waren in Nederland dan nu. De reden dat ze verdwenen zijn is puur financieel. Ze kunnen niet opboksen tegen een transportmiddel wat goedkoper en flexibeler is, de auto. De genadeklap kwam toen er een grote hoeveelheid aardolie werd gevonden in het midden oosten. Sindsdien is het transportaandeel van de trein steeds zakkende geweest tot de jaren '70. De oliecrisis en de opkomst van milieugroeperingen heeft ervoor gezorgd dat de trein kunstmatig in leven wordt gehouden. Als dat niet gebeurd was had je nu hooguit een paar hoofdlijnen en vele museumlijnen.
Als je zo nodig op stalen wielen wilt reizen betaal je zelf de prijs er maar voor. Het transportsysteem is door z'n complexiteit inherent storingsgevoeliger dan transport op luchtbanden. Melanie heeft gelijk, of meer betalen of kappen met zeiken.
Nope zo werkt het niet helemaal, vergelijk het met dat klote stoplicht dat op het laatst net op groen springt.quote:Op donderdag 5 juli 2012 09:45 schreef macca728 het volgende:
[..]
is het verwachtingspatroon van seinen een probleem ? Het lijkt mij juist veiliger als je bekend bent op een traject en dat veel problemen daarmee ook eerder opgelost worden dmv herkenning.
ook hoeft het personeel niet het hele land door te reizen om een trein te bemannen, waardoor er ook minder treinen uitvallen omdat het personel te laat is. Ik heb dat laatste ook al meer dan genoeg meegemaakt, 1x de trein naar Londen gemist omdat er geen hc was voor de trein naar Brussel (die gewoon verder reed maar dan zonder passagiers)
Dat is wensdenken. Treinhobbyist zeker? Ga af op cijfers i.p.v. vermoedens.quote:
Zie mijn vorige reactie, het heeft een sociale reden voor mensen die geen auto tot hun beschikking hebben. Daarmee is de vraag ook beantwoord van de volgende voorbeelden:quote:Immers, zelfs in een über-kapitalistisch land als de Verenigde Staten ligt een zeer uitgebreid spoorwegennetwerk.
Sociale voorzieningen moeten betaalbaar zijn, maar je moet het zeker niet weggeven, want dat trekt gebruikers aan die het niet strikt noodzakelijk hebben. Een goed voorbeeld is het gratis OV in Hasselt (B) (destijds?). Er rijdt nauwelijks een auto minder om, maar de bussen zaten stampvol met recreatieve reizigers (het was zondag), vooral degenen die anders zouden wandelen of fietsen. En dat gold ook voor ons.quote:Je hebt wel gelijk dat vervoer per spoor in Nederland minder noodzakelijk is dan 100 jaar geleden en ook minder winstgevend. Maar winstgevendheid is niet het enige criterium dat aangeeft of iets nog van deze tijd is. Een nationaal park of de politie zijn ook niet winstgevend, maar dat maakt ze nog geen overbodig relikwie uit oude tijden.
Een bedrijf kies het goedkoopste transportmiddel en dat zal zelden de trein zijn, zeker zonder subsidies. De trein is sinds de privatisering wel iets efficiënter geworden, maar vooral soberder. Je merkt het niet aan de prijzen van een treinkaartje, maar de overheid hoeft minder geld uit te geven wat indirect een voordeel is voor de belastingbetaler en daarmee iedereen. Wie toch luxer en betrouwbaarder wil reizen moet toch aanzienlijk meer betalen voor een treinkaartje dan wat er nu betaald wordt. De treinklagers willen maar al te graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en dat kan gewoon niet.quote:En er zijn op deze wereld ook verschillende bedrijven die personenvervoer op rails kunnen aanbieden en de bijbehorende infrastructuur kunnen onderhouden, zonder dat daarvoor overheidssubsidie nodig is.
quote:Op donderdag 5 juli 2012 14:56 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Zie mijn vorige reactie, het heeft een sociale reden voor mensen die geen auto tot hun beschikking hebben.
Eens.quote:Sociale voorzieningen moeten betaalbaar zijn, maar je moet het zeker niet weggeven, want dat trekt gebruikers aan die het niet strikt noodzakelijk hebben. Een goed voorbeeld is het gratis OV in Hasselt (B) (destijds?). Er rijdt nauwelijks een auto minder om, maar de bussen zaten stampvol met recreatieve reizigers (het was zondag), vooral degenen die anders zouden wandelen of fietsen. En dat gold ook voor ons.
In Japan zijn volgens mij een hoop treindiensten die (inclusief infrastructuur!) economisch rendabel zijn. Ook daar worden weliswaar plattelandsdiensten gesubsidieerd, maar dat geldt niet voor het hele net.quote:[..]
Een bedrijf kies het goedkoopste transportmiddel en dat zal zelden de trein zijn, zeker zonder subsidies.
Daar heb je wel een punt. In Zwitserland bijvoorbeeld hebben ze een fantastische treindienst, maar daar betaalt de reiziger ook het dubbele per kilometer voor een treinkaartje. En dat betalen de Zwitsers blijkbaar graag, want de modal share van de trein is daar nog een stuk hoger dan hier. Maar als je in Nederland voorstelt de prijzen te verdubbelen om een kwaliteitsslag te maken, dan denk ik inderdaad niet dat je daarmee veel lof oogst. In die zin hebben jij en de minister wel een punt.quote:De trein is sinds de privatisering wel iets efficiënter geworden, maar vooral soberder. Je merkt het niet aan de prijzen van een treinkaartje, maar de overheid hoeft minder geld uit te geven wat indirect een voordeel is voor de belastingbetaler en daarmee iedereen. Wie toch luxer en betrouwbaarder wil reizen moet toch aanzienlijk meer betalen voor een treinkaartje dan wat er nu betaald wordt. De treinklagers willen maar al te graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en dat kan gewoon niet.
Ik ken de Amerikaanse goederentransportmarkt niet, dus ik kan er weinig over zeggen. Wel opvallend dat ze daar het fenomeen roadtrain hebben. Waarom eigenlijk als het spoornetwerk daar uitgebreid is en rendabel?quote:Op donderdag 5 juli 2012 15:25 schreef Igen het volgende:
In Amerika ligt een gigantisch spoorwegennetwerk dat economisch rendabel wordt ingezet voor goederenvervoer. Idem. voor bijvoorbeeld Brazilië overigens en nog wel veel meer landen. Niks 'sociale redenen'.
Stellen wij niet te hoge eisen hier in Nederland? Neem de Betuweroute, dat had de helft goedkoper gekund als tunnels bruggen zouden zijn en de afstand tussen woningen en spoor niet te ruim bemeten zouden worden.quote:Daarbij speelt natuurlijk wel mee dat goederenvervoer lagere eisen stelt aan de infrastructuur, zodat de prijzen voor een treinpad lager kunnen zijn. Met de eisen die wij hier aan de infrastructuur stellen is goederenvervoer wellicht ook niet rendabel zonder kunstmatig lage treinpadprijzen.
Zij betalen ook meer voor een treinkaartje dan wij doen. Met de Nederlandse krenterigheid zie ik het hier niet zo snel gebeuren.quote:In Japan zijn volgens mij een hoop treindiensten die (inclusief infrastructuur!) economisch rendabel zijn. Ook daar worden weliswaar plattelandsdiensten gesubsidieerd, maar dat geldt niet voor het hele net.
De TGV is een goede zet geweest wat zich onderscheidt van de auto, want de reistijden en het comfort is beduidend hoger en daar is altijd markt voor.quote:En dichter bij huis het TGV-net, dat is niet alleen rendabel in exploitatie inclusief infrastructuur, maar levert zelfs een zodanige winst op dat (in het geval van de LGV Est) de investeringskosten in 15 jaar kunnen worden terugverdiend, zo lees ik hier.
En dat gaat dan om personenvervoer. Bij goederenvervoer zijn er nog veel meer voorbeelden te vinden, zie eerder in deze post.
Het is vergelijkbaar met Japan. Kwaliteit heeft z'n prijs, maar de Nederlander is daar te krenterig voor.quote:Daar heb je wel een punt. In Zwitserland bijvoorbeeld hebben ze een fantastische treindienst, maar daar betaalt de reiziger ook het dubbele per kilometer voor een treinkaartje. En dat betalen de Zwitsers blijkbaar graag, want de modal share van de trein is daar nog een stuk hoger dan hier. Maar als je in Nederland voorstelt de prijzen te verdubbelen om een kwaliteitsslag te maken, dan denk ik inderdaad niet dat je daarmee veel lof oogst. In die zin hebben jij en de minister wel een punt.
Twee rendabele vervoersvormen kunnen toch naast elkaar bestaan? Net zoals we in Nederland bijvoorbeeld vrachtauto's en binnenscheepvaart hebben.quote:Op donderdag 5 juli 2012 15:36 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik ken de Amerikaanse goederentransportmarkt niet, dus ik kan er weinig over zeggen. Wel opvallend dat ze daar het fenomeen roadtrain hebben. Waarom eigenlijk als het spoornetwerk daar uitgebreid is en rendabel?
Dat vind ik ook ja, dat we soms wel heel hoge eisen stellen. En de Betuweroute is daardoor, voor zover hij wel bovengronds is, er alleen maar lelijker op geworden, met een grotere barrièrewerking voor mens en dier.quote:[..]
Stellen wij niet te hoge eisen hier in Nederland? Neem de Betuweroute, dat had de helft goedkoper gekund als tunnels bruggen zouden zijn en de afstand tussen woningen en spoor niet te ruim bemeten zouden worden.
Yup. Dat blijkt ook wel met andere dingen. Bij KvW op televisie gingen ze een keer kijken naar het stukje 'piment' in olijven. Een fabrikant vertelde dat ze goedkope olijven met een kunstmatig flubbeltje maken en duurdere met een echt stukje paprika erin. Nederland was het enige land waar die laatste variant niet werd verkocht en uit de schappen is gehaald. In een andere aflevering ging het om Boer'n vanillevla, waarbij de fabrikant vertelde dat ze begonnen met dure echte vanille, maar dat hadden vervangen door een goedkope vervanging toen de mensen massaal klaagden over zwarte stukjes.quote:[..]
Zij betalen ook meer voor een treinkaartje dan wij doen. Met de Nederlandse krenterigheid zie ik het hier niet zo snel gebeuren.
[..]
Het is vergelijkbaar met Japan. Kwaliteit heeft z'n prijs, maar de Nederlander is daar te krenterig voor.
Is alleen lastig als de overheid met belastinggeld een betuwelijn aanlegt die verlies mag draaien (belastinggeld) om de containerschepen op de rijn en waal het leven lastig te maken en hun prijzen te drukken.quote:Op donderdag 5 juli 2012 15:56 schreef Igen het volgende:
[..]
Twee rendabele vervoersvormen kunnen toch naast elkaar bestaan? Net zoals we in Nederland bijvoorbeeld vrachtauto's en binnenscheepvaart hebben.
In de oorspronkelijke planning (dus zonder al die dure, nutteloze tunnels enzo) zou de Betuweroute zichzelf in 25 jaar terugverdienen. Dat is toch wat anders dan belastinggeld weggooien en tegelijk de Rijnvaart kapot maken. Er waren destijds wel twijfels of er überhaupt wel veel gebruik van de Betuweroute zou worden gemaakt, men vroeg zich af of er wel een markt voor was. Maar als je de groeicijfers van het goederenvervoer per spoor ziet, dan was die angst ongegrond.quote:Op donderdag 5 juli 2012 16:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Is alleen lastig als de overheid met belastinggeld een betuwelijn aanlegt die verlies mag draaien (belastinggeld) om de containerschepen op de rijn en waal het leven lastig te maken en hun prijzen te drukken.
Dan ben je als onder Nederlandse vlag varende ondernemer echt blij dat je belasting mag betalen in Nederland.
Vliegtuigen binnen Europa zitten ook goed vol, maar dan zonder subsidie...quote:Op donderdag 5 juli 2012 16:43 schreef Igen het volgende:
Bij de HSL trouwens hetzelfde verhaal. Die had zich binnen 5 à 10 jaar al moeten terugverdienen. Daar is tot nu toe weinig van terecht gekomen door allerlei geklungel, maar de TGV-treinen die nu met 300 km/u naar Parijs rijden schijnen goed vol te zitten dus de basisaanname lijkt me niet verkeerd.
Het punt wat ik net maakte is nou net dat de HSL ook winst had moeten opleveren ipv. subsidie te kosten, wat waarschijnlijk ook best mogelijk is als de boel correct werkt.quote:Op donderdag 5 juli 2012 17:52 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Vliegtuigen binnen Europa zitten ook goed vol, maar dan zonder subsidie...
Feit blijft dat er miljarden belastinggeld zijn ingepompt om een concurrentieproduct te maken voor waar de markt al in had voorzien.quote:Op donderdag 5 juli 2012 16:43 schreef Igen het volgende:
[..]
In de oorspronkelijke planning (dus zonder al die dure, nutteloze tunnels enzo) zou de Betuweroute zichzelf in 25 jaar terugverdienen. Dat is toch wat anders dan belastinggeld weggooien en tegelijk de Rijnvaart kapot maken. Er waren destijds wel twijfels of er überhaupt wel veel gebruik van de Betuweroute zou worden gemaakt, men vroeg zich af of er wel een markt voor was. Maar als je de groeicijfers van het goederenvervoer per spoor ziet, dan was die angst ongegrond.
Bij de HSL trouwens hetzelfde verhaal. Die had zich binnen 5 à 10 jaar al moeten terugverdienen. Daar is tot nu toe weinig van terecht gekomen door allerlei geklungel, maar de TGV-treinen die nu met 300 km/u naar Parijs rijden schijnen goed vol te zitten dus de basisaanname lijkt me niet verkeerd.
Naar Parijs met 300 km per uur of van Rotterdam naar Amsterdam 10 min sneller maar flink duurder.quote:Op donderdag 5 juli 2012 16:43 schreef Igen het volgende:
[..]
In de oorspronkelijke planning (dus zonder al die dure, nutteloze tunnels enzo) zou de Betuweroute zichzelf in 25 jaar terugverdienen. Dat is toch wat anders dan belastinggeld weggooien en tegelijk de Rijnvaart kapot maken. Er waren destijds wel twijfels of er überhaupt wel veel gebruik van de Betuweroute zou worden gemaakt, men vroeg zich af of er wel een markt voor was. Maar als je de groeicijfers van het goederenvervoer per spoor ziet, dan was die angst ongegrond.
Bij de HSL trouwens hetzelfde verhaal. Die had zich binnen 5 à 10 jaar al moeten terugverdienen. Daar is tot nu toe weinig van terecht gekomen door allerlei geklungel, maar de TGV-treinen die nu met 300 km/u naar Parijs rijden schijnen goed vol te zitten dus de basisaanname lijkt me niet verkeerd.
kan ik niet eruit opmaken.quote:
Een bus is iets geheel anders. Je bent constant bezig deel te nemen aan het verkeer, te schakelen, gas geven remmen etc. Voor niet machinisten is dit ook niet te begrijpen.quote:Op donderdag 5 juli 2012 06:21 schreef gebrokenglas het volgende:
Voor een conducteur is een rondje rond de kerk toch geen issue? Ze hebben niet naar buiten te kijken maar mensen te controleren. Voor een Machinist zou het weliswaar saai zijn maar 't geldt ook voor buschauffeurs en distributeurs....
20 keer per dag van het busstation naar de universiteit rijden en terug is toch ook zo opwindend niet.
De suggestie is dan ook gebruikelijkerwijs om op een gegeven dag een bepaald traject te reizen, maar dit per dag af te wisselen. Uiteraard is ook dit volslagen onacceptabel voor de bonden tot dusver.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 02:04 schreef Cherna het volgende:
Als je met een verwachtingspatroon gaat rijden kun je net te laat zijn. Het word dan een routine. Vooral als je het hebt over een traject van 40 km waar je dag in dag uit, jaar in jaar uit moet rijden..
NS kan ook besluiten die vakbonden te negeren. De stakingskas gebruiken ze toch, is het niet hiervoor, dan wel voor iets anders. En als die stakingskas leeg is zijn de bonden uitgepraat.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 07:25 schreef Litpho het volgende:
[..]
De suggestie is dan ook gebruikelijkerwijs om op een gegeven dag een bepaald traject te reizen, maar dit per dag af te wisselen. Uiteraard is ook dit volslagen onacceptabel voor de bonden tot dusver.
Het lijkt natuurlijk een heksenjacht, en valt slecht bij de linkse partijen, maar als ik de NS was, zou ik dat rondje om de kerk plan afstoffen, en bij de 2e kamer op tafel mieteren. Eens kijken of ze daar écht wat willen doen, ipv wat halfbakken populistisch gewauwel zonder geld.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 08:33 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
NS kan ook besluiten die vakbonden te negeren. De stakingskas gebruiken ze toch, is het niet hiervoor, dan wel voor iets anders. En als die stakingskas leeg is zijn de bonden uitgepraat.
quote:Op vrijdag 6 juli 2012 08:33 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
NS kan ook besluiten die vakbonden te negeren. De stakingskas gebruiken ze toch, is het niet hiervoor, dan wel voor iets anders. En als die stakingskas leeg is zijn de bonden uitgepraat.
Lijkt me niets mis mee. Je leert je klanten kennen, krijgt er contact mee, oh wacht dat willen veel NS medewerkers juist niet.....quote:Op vrijdag 6 juli 2012 07:25 schreef Litpho het volgende:
[..]
De suggestie is dan ook gebruikelijkerwijs om op een gegeven dag een bepaald traject te reizen, maar dit per dag af te wisselen. Uiteraard is ook dit volslagen onacceptabel voor de bonden tot dusver.
Moeten we maar es zien wie er breekt, wat mij betreft mogen die mes-in-de-rug-stekende en uit-de-school-klappende- NS medewerkers (conducteurs & machinisten) nu wel eens met de billen bloot, en es gaan meewerken aan een structurele oplossing, als ze het zo goed weten. Ik kan me nog steeds opwinden over die saboterende conducteurs een paar jaar geleden, die express even een minuutje te laat de trein lieten vertrekken, om zo de directie met slechte statistieken de nek om te draaien.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 08:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]![]()
Ja lekker 1 jaar geen OV omdat de NS geen medewerking van zijn medewerkers krijgt.
En ik mijn aansluiting miste..quote:Op vrijdag 6 juli 2012 09:28 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Moeten we maar es zien wie er breekt, wat mij betreft mogen die mes-in-de-rug-stekende en uit-de-school-klappende- NS medewerkers (conducteurs & machinisten) nu wel eens met de billen bloot, en es gaan meewerken aan een structurele oplossing, als ze het zo goed weten. Ik kan me nog steeds opwinden over die saboterende conducteurs een paar jaar geleden, die express even een minuutje te laat de trein lieten vertrekken, om zo de directie met slechte statistieken de nek om te draaien.
Wanneer je je medewerkers teveel in het harnas jaagt zal er aan niets meegewerkt worden. Hell sommigen willen wel meewerken maar door de splitsing van de NS en prorail mogen NS medewerkers bijvoorbeeld bij een bevriezing niet eens zelf een gasbrandertje pakken om een wissel te ontdooien, nee nu moeten we wachten totdat de storingsdienst van prorail aanwezig is. Ja eigen intiatief mag niet meer, want dan krijgen de medewerkers van hun baas op hun flikker, dat de reiziger hiermee sneller van hun problemen af zou zijn dat zou toch vervelend zijn.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 09:28 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Moeten we maar es zien wie er breekt, wat mij betreft mogen die mes-in-de-rug-stekende en uit-de-school-klappende- NS medewerkers (conducteurs & machinisten) nu wel eens met de billen bloot, en es gaan meewerken aan een structurele oplossing, als ze het zo goed weten.
Dit is een nieuw verhaal voor mij, heb je daar bronnen voor?quote:Ik kan me nog steeds opwinden over die saboterende conducteurs een paar jaar geleden, die express even een minuutje te laat de trein lieten vertrekken, om zo de directie met slechte statistieken de nek om te draaien.
Een vriendin van me die op een druk station werkte in de koffie-corner, en dit soort gesprekken toentertijd dagelijks hoorde tussen de meer radicale conducteurs. En hier staan de cijfers, kijk maar eens wat er in 2001 gebeurde..quote:Op vrijdag 6 juli 2012 09:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wanneer je je medewerkers teveel in het harnas jaagt zal er aan niets meegewerkt worden. Hell sommigen willen wel meewerken maar door de splitsing van de NS en prorail mogen NS medewerkers bijvoorbeeld bij een bevriezing niet eens zelf een gasbrandertje pakken om een wissel te ontdooien, nee nu moeten we wachten totdat de storingsdienst van prorail aanwezig is. Ja eigen intiatief mag niet meer, want dan krijgen de medewerkers van hun baas op hun flikker, dat de reiziger hiermee sneller van hun problemen af zou zijn dat zou toch vervelend zijn.
[..]
Dit is een nieuw verhaal voor mij, heb je daar bronnen voor?
Ah een vriendin van een vriendinquote:Op vrijdag 6 juli 2012 09:43 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Een vriendin van me die op een druk station werkte in de koffie-corner, en dit soort gesprekken toentertijd dagelijks hoorde tussen de meer radicale conducteurs. En hier staan de cijfers, kijk maar eens wat er in 2001 gebeurde..
Er staat duidelijk bij wat voor marges er voor deze statistieken is aangehouden, namelijk 3 en 5 minuten. Bij mijn weten was een minuut in 2001 ook 60 seconden, net als nu.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 09:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En die punctualiteitscijfers door de jaren heen leuk, maar wie zegt ons dat ze dezelfde statistiek zijn blijven aanhouden? Als ik het me goed herrinner is de marge wanneer er vertraging is omhoog geschroefd in de loop der tijd,
en sneltreinen zijn nu toch helemaal weg en vervangen door sprinters op veel trajecten ?quote:Op vrijdag 6 juli 2012 09:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ah een vriendin van een vriendinEn die punctualiteitscijfers door de jaren heen leuk, maar wie zegt ons dat ze dezelfde statistiek zijn blijven aanhouden? Als ik het me goed herrinner is de marge wanneer er vertraging is omhoog geschroefd in de loop der tijd, ook heeft de NS redelijke wijzigingen in de dienstregeling doorgevoerd om maar meer speling te hebben en hun punctualiteit op die manier ook nog op te schroeven. In de afgelopen 25 jaar hebben ze veel meer spoor en snellere treinen gekregen maar doe je over alle trajecten nog steeds even lang. Of als je pech hebt nog langer want hebben ze overstappen precies laten vervallen zodat de reiziger altijd de volgende overstap wel haalt maar op zijn totale treinreis dan wel 15 minuten langer er over doet.
Maar een tevreden klant hoeft men niet te leveren zoalng de NS maar aan zijn punctualiteitscijfers blijft voldoenquote:bron
........
Voor NS telt het prestatiecontract met de overheid, waarin staat dat alleen gereden treinen tellen. Hoe meer treinen worden opgeheven hoe gunstiger het resultaat voor de NS..
'Dus kun je de bizarre situatie krijgen dat NS 100 procent punctualiteit scoort als ze slechts één trein op tijd zou laten rijden', zegt Mol..
Vervoersdeskundige dr. H. Roos, hoogleraar logistiek en management aan de Erasmusuniversiteit, vindt de punctualiteit een 'loos' begrip. 'NS mag het begrip zelf invullen en neemt daar grote vrijheid in.'.
Het wordt tijd dat NS afstapt van punctualiteit en zich gaat toeleggen op leveringsbetrouwbaarheid, vindt hij. Dit is een van de ijkpunten waarop het bedrijfsleven zichzelf meet..
'Daar telt alleen of de klant tevreden is. Zo wordt bij een warenhuis wel aan de klant gevraagd of hij heeft gevonden wat hij zocht, en niet: wij hebben alles verkocht en daarom is de klant tevreden', zegt Roos.
.....
Ik heb het zelf meegemaakt, conducteur die de trein niet liet vertrekken en op de klok keek. Toen opmerkte, mooi, nu zijn we vertraagd en de trein liet vertrekken. Toen ik hem bedankte dat ik mijn aansluiting missen lachte hij me uit. Meerdere keren meegemaakt dit soort ellende, dus ik rij geen trein meerquote:Op vrijdag 6 juli 2012 09:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ah een vriendin van een vriendinEn die punctualiteitscijfers door de jaren heen leuk, maar wie zegt ons dat ze dezelfde statistiek zijn blijven aanhouden? Als ik het me goed herrinner is de marge wanneer er vertraging is omhoog geschroefd in de loop der tijd, ook heeft de NS redelijke wijzigingen in de dienstregeling doorgevoerd om maar meer speling te hebben en hun punctualiteit op die manier ook nog op te schroeven. In de afgelopen 25 jaar hebben ze veel meer spoor en snellere treinen gekregen maar doe je over alle trajecten nog steeds even lang. Of als je pech hebt nog langer want hebben ze overstappen precies laten vervallen zodat de reiziger altijd de volgende overstap wel haalt maar op zijn totale treinreis dan wel 15 minuten langer er over doet.
Dat is toch alleen maar goed?quote:Op vrijdag 6 juli 2012 09:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
ook heeft de NS redelijke wijzigingen in de dienstregeling doorgevoerd om maar meer speling te hebben en hun punctualiteit op die manier ook nog op te schroeven.
Nee het is fijn wanneer je als reiziger in een trein zit die dan steeds 6 minuten per station aan het wachten bent alleen om de NS hun punctualiteitcijfers te laten halen.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 10:33 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat is toch alleen maar goed?
Het lijkt mij in niemands belang als NS een over-optimistische en in de praktijk onhaalbare dienstregeling hanteert.
En zou de conducteur niet naar het vertreksein gekeken hebben om te constateren dat het steeds rood was en toen hij eindelijk mocht vertrekken op zijn horloge gekeken en daarom dus die opmerking maakte.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 10:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb het zelf meegemaakt, conducteur die de trein niet liet vertrekken en op de klok keek. Toen opmerkte, mooi, nu zijn we vertraagd en de trein liet vertrekken. Toen ik hem bedankte dat ik mijn aansluiting missen lachte hij me uit. Meerdere keren meegemaakt dit soort ellende, dus ik rij geen trein meer
De stoptrein Breda - Utrecht wacht op Geldermalsen officieel 5 minuten, maar vaker 7 minuten (omdat hij constant te vroeg op Geldermalsen is). De stoptrein Baarn - Utrecht wacht op Overvecht ook vaak 3-4 minuten (wat er toe leidt dat mensen even snel naar de later-aankomende-maar-eerder-vertrekkende trein vanuit Hilversum spurten). Zeker die laatste is leuk in dat licht van "laten we de punctualiteitscijfers hoog houden".quote:Op vrijdag 6 juli 2012 10:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee het is fijn wanneer je als reiziger in een trein zit die dan steeds 6 minuten per station aan het wachten bent alleen om de NS hun punctualiteitcijfers te laten halen.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |