Net uitgelegd,quote:Op donderdag 5 juli 2012 06:21 schreef gebrokenglas het volgende:
Voor een conducteur is een rondje rond de kerk toch geen issue? Ze hebben niet naar buiten te kijken maar mensen te controleren. Voor een Machinist zou het weliswaar saai zijn maar 't geldt ook voor buschauffeurs en distributeurs....
20 keer per dag van het busstation naar de universiteit rijden en terug is toch ook zo opwindend niet.
is het verwachtingspatroon van seinen een probleem ? Het lijkt mij juist veiliger als je bekend bent op een traject en dat veel problemen daarmee ook eerder opgelost worden dmv herkenning.quote:Op donderdag 5 juli 2012 01:58 schreef Geerd het volgende:
[..]
Conducteurs, zijn er niet alleen voor controle je zit met veiligheid tijdens het vertrekproces.
Daarbij speelt weer mee lengte van de trein meerdere conducteurs. En stations waar je in een bocht staat,(Olst, Zupthen, Oss, Sloterdijk, Vathorst, om een paar te noemen)
En ook machinisten wisselen van treinen net als conducteurs, probleem met rondje om de kerk is het verwachtingspatroon van seinen zowel voor conducteur(vertrekproces) als machinist.
Bekend zijn, lijdt tot automatismen en aannames. Dat was 1 van de redenen dat de crew van de concordes voor elke vlucht werd samengesteld uit nieuwe mensen, daar werkten de piloot, co-piloot en engineer dus in wisselende teams. Dit itt tot reguliere vluchten, waar de dynamiek tussen meerdere personen, en dan vooral de strikte sociaal/culturele hiërargie tussen mannen in sommige maatschappijen, voor crashes etc hebben gezorgd.quote:Op donderdag 5 juli 2012 09:45 schreef macca728 het volgende:
[..]
is het verwachtingspatroon van seinen een probleem ? Het lijkt mij juist veiliger als je bekend bent op een traject en dat veel problemen daarmee ook eerder opgelost worden dmv herkenning.
ook hoeft het personeel niet het hele land door te reizen om een trein te bemannen, waardoor er ook minder treinen uitvallen omdat het personel te laat is. Ik heb dat laatste ook al meer dan genoeg meegemaakt, 1x de trein naar Londen gemist omdat er geen hc was voor de trein naar Brussel (die gewoon verder reed maar dan zonder passagiers)
Google maar eens op ProRail's Lessen uit Japan, dan vind je een uitgebreid rapport dat bevestigt wat hij zegt.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 22:41 schreef FemacampSurvivor het volgende:
[..]
Geen bron uit je kont dus.
Trein verkeer is overal slecht omdat het een 150 jaar oud concept is wat niet meer van deze tijd is.
Je totale desinteresse in vertraging plus je volstrekt onrealistische beeld van de situatie op de weg.quote:
Samengevat: leg de lat laag, heel laag, en verwacht heel weinig.quote:Op donderdag 5 juli 2012 10:40 schreef ieniminimuis het volgende:
ik denk dat de gemiddelde treinreiziger ten eerste een cursus 'hoe-klaag-ik-minder' kan gebruiken.
Vertraging kan voorkomen, we kunnen er niet vanuit gaan dat het gehele spoornet perfect is, toch verwachten we dit.
De trein moet en op tijd rijden en wifi hebben en schoon en comfortabel en we moeten kunnen zitten enzovoort. Ik reis al jaren met de trein en ach als er vertraging is, is er nou eenmaal vertraging niets aan te doen. Mis ik mijn aansluiting? Jammer dan. Soms is het zelfs handig, want dan heb ik wel tijd om even dat broodje op te halen of een kop thee of om even in de boekenwinkel te snuffelen.
En ach mss geeft NS en prorail wel het geld uit aan de verkeerde dingen; wrm moet elke trein wifi hebben? Ik heb er alleen maar last van; mensen die rammen op hun laptops, mensen die luidruchtig lachen om wat er op whatsapp wordt verteld. Ik lees graag een boek in de trein; wordt helaas niet verstrekt door de NS, mss moet ik dat ook maar eens gaan eisen.
Daarnaast wordt er ik weet niet hoeveel treinen opgeknapt; terwijl de oude treinen stiekem nog wel goed waren. Ach ze waren niet spiksplinter nieuw, maar ach als het maar rijdt.
Ach die grote storingen van de laatste tijd; het is gewoon een beetje ongunstig. Alles mechanisch, elektrisch en menselijk kan een keer kapot gaan en een foutje maken. En ja dit gebeurt wel eens onverwacht. Als dit dan op een niet zo handige plek gebeurd Utrecht bijv. ja dan hebben veel mensen daar last van.
Als je met de auto reist en iemand veroorzaakt een file door een kapotte auto oid gaan we dan ook publiek lopen klagen, vloeken en weet ik allemaal wel niet meer naar die persoon? Of mss wel naar de automonteur die de auto APK gekeurd heeft? Dan zuchten we ff diep en nemen we de file maar voor lief, want dat hoort immers bij auto rijden. Vertraging, uitval en andere problemen met het treinvervoer hoort er nu immers ook bij; treinen en het spoornetwerk is immers niet perfect, niets is perfect.
Mijn advies is; reis je met de trein neem je goede humeur mee, geniet van je boek en het uitzicht (treinen voeren vaak langs mooie plekjes). Ach en bij vertraging; jammer dan. En bedenk het volgende: ha ik sta tenminste niet in de file mezelf op te vreten onder het genot van een radio ochtendshow. Nee ik zit lekker in de trein met mijn kopje koffie/thee alvast te werken.
Wat een hoop onzin zeg, reis je uberhaupt weleens met de trein (en zo ja verder dan Lutjebroek)quote:Op donderdag 5 juli 2012 10:40 schreef ieniminimuis het volgende:
ik denk dat de gemiddelde treinreiziger ten eerste een cursus 'hoe-klaag-ik-minder' kan gebruiken.
Vertraging kan voorkomen, we kunnen er niet vanuit gaan dat het gehele spoornet perfect is, toch verwachten we dit.
De trein moet en op tijd rijden en wifi hebben en schoon en comfortabel en we moeten kunnen zitten enzovoort. Ik reis al jaren met de trein en ach als er vertraging is, is er nou eenmaal vertraging niets aan te doen. Mis ik mijn aansluiting? Jammer dan. Soms is het zelfs handig, want dan heb ik wel tijd om even dat broodje op te halen of een kop thee of om even in de boekenwinkel te snuffelen.
En ach mss geeft NS en prorail wel het geld uit aan de verkeerde dingen; wrm moet elke trein wifi hebben? Ik heb er alleen maar last van; mensen die rammen op hun laptops, mensen die luidruchtig lachen om wat er op whatsapp wordt verteld. Ik lees graag een boek in de trein; wordt helaas niet verstrekt door de NS, mss moet ik dat ook maar eens gaan eisen.
Daarnaast wordt er ik weet niet hoeveel treinen opgeknapt; terwijl de oude treinen stiekem nog wel goed waren. Ach ze waren niet spiksplinter nieuw, maar ach als het maar rijdt.
Ach die grote storingen van de laatste tijd; het is gewoon een beetje ongunstig. Alles mechanisch, elektrisch en menselijk kan een keer kapot gaan en een foutje maken. En ja dit gebeurt wel eens onverwacht. Als dit dan op een niet zo handige plek gebeurd Utrecht bijv. ja dan hebben veel mensen daar last van.
Als je met de auto reist en iemand veroorzaakt een file door een kapotte auto oid gaan we dan ook publiek lopen klagen, vloeken en weet ik allemaal wel niet meer naar die persoon? Of mss wel naar de automonteur die de auto APK gekeurd heeft? Dan zuchten we ff diep en nemen we de file maar voor lief, want dat hoort immers bij auto rijden. Vertraging, uitval en andere problemen met het treinvervoer hoort er nu immers ook bij; treinen en het spoornetwerk is immers niet perfect, niets is perfect.
Mijn advies is; reis je met de trein neem je goede humeur mee, geniet van je boek en het uitzicht (treinen voeren vaak langs mooie plekjes). Ach en bij vertraging; jammer dan. En bedenk het volgende: ha ik sta tenminste niet in de file mezelf op te vreten onder het genot van een radio ochtendshow. Nee ik zit lekker in de trein met mijn kopje koffie/thee alvast te werken.
Dat het niet perfect is, of kan zijn per definitie, betekent niet dat er geen legitieme klachten zijn.quote:Op donderdag 5 juli 2012 10:40 schreef ieniminimuis het volgende:
Dat is fijn, maar niet iedereen heeft de tijd en vrijheid om zich vertraging te veroorloven. Studenten in een tentamensituatie, werknemers die een vroege en belangrijke vergadering hebben, dat soort dingen. Je kan wel zeggen dat ze dan vroeger moeten vertrekken, maar zodra er vertraging is i.v.m. infraproblemen is het best mogelijk dat ook vroeger vertrekken niet helpt.quote:De trein moet en op tijd rijden en wifi hebben en schoon en comfortabel en we moeten kunnen zitten enzovoort. Ik reis al jaren met de trein en ach als er vertraging is, is er nou eenmaal vertraging niets aan te doen. Mis ik mijn aansluiting? Jammer dan. Soms is het zelfs handig, want dan heb ik wel tijd om even dat broodje op te halen of een kop thee of om even in de boekenwinkel te snuffelen.
Onder welke steen heb jij gelegen? De overgrote meerderheid van alle klachten omtrent materiaal gaat over de nieuwere treinen, en dat de oudere treinen worden vervangen door die nieuwere helpt niet mee. Of ben je onderhand vergeten dat het de SLT-treinen waren die tijdens de sneeuw van de afgelopen jaren constant de geest gaven omdat de NS een paar zitplaatsen meer wilde, wat ertoe leidde dat de ventilatie aan de onderkant i.p.v. de bovenkant zit, wat tot verstoppingen leidde. Sure, ik heb ook wel eens vastgezeten in een oude DDAR waarvan de deuren pas na 10 minuten open wilde, maar de reden dat die DDAR op dat traject reed was dat de SLTtjes kapot waren.quote:Daarnaast wordt er ik weet niet hoeveel treinen opgeknapt; terwijl de oude treinen stiekem nog wel goed waren. Ach ze waren niet spiksplinter nieuw, maar ach als het maar rijdt.
Het probleem ligt dan ook niet bij de storing - de meeste mensen herkennen hopelijk wel dat een (directe?) blikseminslag gewoon force majeure is. Ik meen wel dat er klachten waren over de snelheid waarmee de boel weer op gang kwam, maar ik weet te weinig van wat er allemaal moet gebeuren omtrent het opstarten van een verstoorde dienstregeling om daar een onderbouwde mening over te hebben,quote:Ach die grote storingen van de laatste tijd; het is gewoon een beetje ongunstig. Alles mechanisch, elektrisch en menselijk kan een keer kapot gaan en een foutje maken. En ja dit gebeurt wel eens onverwacht. Als dit dan op een niet zo handige plek gebeurd Utrecht bijv. ja dan hebben veel mensen daar last van.
Wie er wordt beschuldigd, geen idee, maar het is niet alsof files geen irritatie opwekken. Voor de rest zit je licht appels en peren te vergelijken, daar de meeste files volgens mij alsnog echt door een geval 'te weinig ruimte voor te veel auto's' worden veroorzaakt, terwijl het bij treinen veel vaker de infrastructuur zelf het probleem is. Of het materieel.quote:Als je met de auto reist en iemand veroorzaakt een file door een kapotte auto oid gaan we dan ook publiek lopen klagen, vloeken en weet ik allemaal wel niet meer naar die persoon? Of mss wel naar de automonteur die de auto APK gekeurd heeft? Dan zuchten we ff diep en nemen we de file maar voor lief, want dat hoort immers bij auto rijden. Vertraging, uitval en andere problemen met het treinvervoer hoort er nu immers ook bij; treinen en het spoornetwerk is immers niet perfect, niets is perfect.
Mooie plekjes worden saai als je er 160 keer per jaar met daglicht langs komt, niet iedereen houdt van lezen of kan lezen in een bewegend voertuig en een goed humeur in de ochtend is voor weinigen weggelegd. Daarnaast kan niet iedereen werken in de trein, bijvoorbeeld omdat ze een computerbaan hebben maar geen laptop hebben.quote:Mijn advies is; reis je met de trein neem je goede humeur mee, geniet van je boek en het uitzicht (treinen voeren vaak langs mooie plekjes). Ach en bij vertraging; jammer dan. En bedenk het volgende: ha ik sta tenminste niet in de file mezelf op te vreten onder het genot van een radio ochtendshow. Nee ik zit lekker in de trein met mijn kopje koffie/thee alvast te werken.
Dat heeft een sociale reden, niet iedereen heeft een rijbewijs. Maar om het vervoer voor een appel en een ei weg te geven is ook onzin. De financiële lat moet hoger gelegd worden, zeker voor stadsbussen waar de fiets vaak een sneller alternatief is.quote:Op donderdag 5 juli 2012 06:30 schreef RemcoDelft het volgende:
Gek genoeg lijkt het voor de overheid totaal geen bezwaar te zijn dat OV gruwelijk veel geld kost voor een paar procent van de verplaatsingen.
Waar heb je het over? Transport is geen modeverschijnsel wat uit de gratie raakt door tijd. De trein is een ouder systeem dan de auto en uitgevonden vanwege de omvang en gewicht van de stoommachine. Als de Otto-motor eerder was uitgevonden had er nu waarschijnlijk geen trein bestaan. Ik wil je helpen herinneren dat er 100 jaar geleden aanzienlijk meer spoorwegen waren in Nederland dan nu. De reden dat ze verdwenen zijn is puur financieel. Ze kunnen niet opboksen tegen een transportmiddel wat goedkoper en flexibeler is, de auto. De genadeklap kwam toen er een grote hoeveelheid aardolie werd gevonden in het midden oosten. Sindsdien is het transportaandeel van de trein steeds zakkende geweest tot de jaren '70. De oliecrisis en de opkomst van milieugroeperingen heeft ervoor gezorgd dat de trein kunstmatig in leven wordt gehouden. Als dat niet gebeurd was had je nu hooguit een paar hoofdlijnen en vele museumlijnen.quote:Op donderdag 5 juli 2012 10:25 schreef Igen het volgende:
Overigens is zowel auto- en vliegverkeer ook iets dat al een jaar of 100 bestaat. Dat is dan vast ook 'niet meer van deze tijd' en dus 'slecht'.
Over bijvoorbeeld het vliegtuig dat in 1903 werd uitgevonden, en de automobiel die in 1908 voor het eerst van een fabricageband rolde. Beide meer dan honderd jaar geleden.quote:
Ergens moet in jouw verhaal iets mis zijn. Immers, zelfs in een über-kapitalistisch land als de Verenigde Staten ligt een zeer uitgebreid spoorwegennetwerk. En er zijn op deze wereld ook verschillende bedrijven die personenvervoer op rails kunnen aanbieden en de bijbehorende infrastructuur kunnen onderhouden, zonder dat daarvoor overheidssubsidie nodig is.quote:Transport is geen modeverschijnsel wat uit de gratie raakt door tijd. De trein is een ouder systeem dan de auto en uitgevonden vanwege de omvang en gewicht van de stoommachine. Als de Otto-motor eerder was uitgevonden had er nu waarschijnlijk geen trein bestaan. Ik wil je helpen herinneren dat er 100 jaar geleden aanzienlijk meer spoorwegen waren in Nederland dan nu. De reden dat ze verdwenen zijn is puur financieel. Ze kunnen niet opboksen tegen een transportmiddel wat goedkoper en flexibeler is, de auto. De genadeklap kwam toen er een grote hoeveelheid aardolie werd gevonden in het midden oosten. Sindsdien is het transportaandeel van de trein steeds zakkende geweest tot de jaren '70. De oliecrisis en de opkomst van milieugroeperingen heeft ervoor gezorgd dat de trein kunstmatig in leven wordt gehouden. Als dat niet gebeurd was had je nu hooguit een paar hoofdlijnen en vele museumlijnen.
Als je zo nodig op stalen wielen wilt reizen betaal je zelf de prijs er maar voor. Het transportsysteem is door z'n complexiteit inherent storingsgevoeliger dan transport op luchtbanden. Melanie heeft gelijk, of meer betalen of kappen met zeiken.
Nope zo werkt het niet helemaal, vergelijk het met dat klote stoplicht dat op het laatst net op groen springt.quote:Op donderdag 5 juli 2012 09:45 schreef macca728 het volgende:
[..]
is het verwachtingspatroon van seinen een probleem ? Het lijkt mij juist veiliger als je bekend bent op een traject en dat veel problemen daarmee ook eerder opgelost worden dmv herkenning.
ook hoeft het personeel niet het hele land door te reizen om een trein te bemannen, waardoor er ook minder treinen uitvallen omdat het personel te laat is. Ik heb dat laatste ook al meer dan genoeg meegemaakt, 1x de trein naar Londen gemist omdat er geen hc was voor de trein naar Brussel (die gewoon verder reed maar dan zonder passagiers)
Dat is wensdenken. Treinhobbyist zeker? Ga af op cijfers i.p.v. vermoedens.quote:
Zie mijn vorige reactie, het heeft een sociale reden voor mensen die geen auto tot hun beschikking hebben. Daarmee is de vraag ook beantwoord van de volgende voorbeelden:quote:Immers, zelfs in een über-kapitalistisch land als de Verenigde Staten ligt een zeer uitgebreid spoorwegennetwerk.
Sociale voorzieningen moeten betaalbaar zijn, maar je moet het zeker niet weggeven, want dat trekt gebruikers aan die het niet strikt noodzakelijk hebben. Een goed voorbeeld is het gratis OV in Hasselt (B) (destijds?). Er rijdt nauwelijks een auto minder om, maar de bussen zaten stampvol met recreatieve reizigers (het was zondag), vooral degenen die anders zouden wandelen of fietsen. En dat gold ook voor ons.quote:Je hebt wel gelijk dat vervoer per spoor in Nederland minder noodzakelijk is dan 100 jaar geleden en ook minder winstgevend. Maar winstgevendheid is niet het enige criterium dat aangeeft of iets nog van deze tijd is. Een nationaal park of de politie zijn ook niet winstgevend, maar dat maakt ze nog geen overbodig relikwie uit oude tijden.
Een bedrijf kies het goedkoopste transportmiddel en dat zal zelden de trein zijn, zeker zonder subsidies. De trein is sinds de privatisering wel iets efficiënter geworden, maar vooral soberder. Je merkt het niet aan de prijzen van een treinkaartje, maar de overheid hoeft minder geld uit te geven wat indirect een voordeel is voor de belastingbetaler en daarmee iedereen. Wie toch luxer en betrouwbaarder wil reizen moet toch aanzienlijk meer betalen voor een treinkaartje dan wat er nu betaald wordt. De treinklagers willen maar al te graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en dat kan gewoon niet.quote:En er zijn op deze wereld ook verschillende bedrijven die personenvervoer op rails kunnen aanbieden en de bijbehorende infrastructuur kunnen onderhouden, zonder dat daarvoor overheidssubsidie nodig is.
quote:Op donderdag 5 juli 2012 14:56 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Zie mijn vorige reactie, het heeft een sociale reden voor mensen die geen auto tot hun beschikking hebben.
Eens.quote:Sociale voorzieningen moeten betaalbaar zijn, maar je moet het zeker niet weggeven, want dat trekt gebruikers aan die het niet strikt noodzakelijk hebben. Een goed voorbeeld is het gratis OV in Hasselt (B) (destijds?). Er rijdt nauwelijks een auto minder om, maar de bussen zaten stampvol met recreatieve reizigers (het was zondag), vooral degenen die anders zouden wandelen of fietsen. En dat gold ook voor ons.
In Japan zijn volgens mij een hoop treindiensten die (inclusief infrastructuur!) economisch rendabel zijn. Ook daar worden weliswaar plattelandsdiensten gesubsidieerd, maar dat geldt niet voor het hele net.quote:[..]
Een bedrijf kies het goedkoopste transportmiddel en dat zal zelden de trein zijn, zeker zonder subsidies.
Daar heb je wel een punt. In Zwitserland bijvoorbeeld hebben ze een fantastische treindienst, maar daar betaalt de reiziger ook het dubbele per kilometer voor een treinkaartje. En dat betalen de Zwitsers blijkbaar graag, want de modal share van de trein is daar nog een stuk hoger dan hier. Maar als je in Nederland voorstelt de prijzen te verdubbelen om een kwaliteitsslag te maken, dan denk ik inderdaad niet dat je daarmee veel lof oogst. In die zin hebben jij en de minister wel een punt.quote:De trein is sinds de privatisering wel iets efficiënter geworden, maar vooral soberder. Je merkt het niet aan de prijzen van een treinkaartje, maar de overheid hoeft minder geld uit te geven wat indirect een voordeel is voor de belastingbetaler en daarmee iedereen. Wie toch luxer en betrouwbaarder wil reizen moet toch aanzienlijk meer betalen voor een treinkaartje dan wat er nu betaald wordt. De treinklagers willen maar al te graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en dat kan gewoon niet.
Ik ken de Amerikaanse goederentransportmarkt niet, dus ik kan er weinig over zeggen. Wel opvallend dat ze daar het fenomeen roadtrain hebben. Waarom eigenlijk als het spoornetwerk daar uitgebreid is en rendabel?quote:Op donderdag 5 juli 2012 15:25 schreef Igen het volgende:
In Amerika ligt een gigantisch spoorwegennetwerk dat economisch rendabel wordt ingezet voor goederenvervoer. Idem. voor bijvoorbeeld Brazilië overigens en nog wel veel meer landen. Niks 'sociale redenen'.
Stellen wij niet te hoge eisen hier in Nederland? Neem de Betuweroute, dat had de helft goedkoper gekund als tunnels bruggen zouden zijn en de afstand tussen woningen en spoor niet te ruim bemeten zouden worden.quote:Daarbij speelt natuurlijk wel mee dat goederenvervoer lagere eisen stelt aan de infrastructuur, zodat de prijzen voor een treinpad lager kunnen zijn. Met de eisen die wij hier aan de infrastructuur stellen is goederenvervoer wellicht ook niet rendabel zonder kunstmatig lage treinpadprijzen.
Zij betalen ook meer voor een treinkaartje dan wij doen. Met de Nederlandse krenterigheid zie ik het hier niet zo snel gebeuren.quote:In Japan zijn volgens mij een hoop treindiensten die (inclusief infrastructuur!) economisch rendabel zijn. Ook daar worden weliswaar plattelandsdiensten gesubsidieerd, maar dat geldt niet voor het hele net.
De TGV is een goede zet geweest wat zich onderscheidt van de auto, want de reistijden en het comfort is beduidend hoger en daar is altijd markt voor.quote:En dichter bij huis het TGV-net, dat is niet alleen rendabel in exploitatie inclusief infrastructuur, maar levert zelfs een zodanige winst op dat (in het geval van de LGV Est) de investeringskosten in 15 jaar kunnen worden terugverdiend, zo lees ik hier.
En dat gaat dan om personenvervoer. Bij goederenvervoer zijn er nog veel meer voorbeelden te vinden, zie eerder in deze post.
Het is vergelijkbaar met Japan. Kwaliteit heeft z'n prijs, maar de Nederlander is daar te krenterig voor.quote:Daar heb je wel een punt. In Zwitserland bijvoorbeeld hebben ze een fantastische treindienst, maar daar betaalt de reiziger ook het dubbele per kilometer voor een treinkaartje. En dat betalen de Zwitsers blijkbaar graag, want de modal share van de trein is daar nog een stuk hoger dan hier. Maar als je in Nederland voorstelt de prijzen te verdubbelen om een kwaliteitsslag te maken, dan denk ik inderdaad niet dat je daarmee veel lof oogst. In die zin hebben jij en de minister wel een punt.
Twee rendabele vervoersvormen kunnen toch naast elkaar bestaan? Net zoals we in Nederland bijvoorbeeld vrachtauto's en binnenscheepvaart hebben.quote:Op donderdag 5 juli 2012 15:36 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik ken de Amerikaanse goederentransportmarkt niet, dus ik kan er weinig over zeggen. Wel opvallend dat ze daar het fenomeen roadtrain hebben. Waarom eigenlijk als het spoornetwerk daar uitgebreid is en rendabel?
Dat vind ik ook ja, dat we soms wel heel hoge eisen stellen. En de Betuweroute is daardoor, voor zover hij wel bovengronds is, er alleen maar lelijker op geworden, met een grotere barrièrewerking voor mens en dier.quote:[..]
Stellen wij niet te hoge eisen hier in Nederland? Neem de Betuweroute, dat had de helft goedkoper gekund als tunnels bruggen zouden zijn en de afstand tussen woningen en spoor niet te ruim bemeten zouden worden.
Yup. Dat blijkt ook wel met andere dingen. Bij KvW op televisie gingen ze een keer kijken naar het stukje 'piment' in olijven. Een fabrikant vertelde dat ze goedkope olijven met een kunstmatig flubbeltje maken en duurdere met een echt stukje paprika erin. Nederland was het enige land waar die laatste variant niet werd verkocht en uit de schappen is gehaald. In een andere aflevering ging het om Boer'n vanillevla, waarbij de fabrikant vertelde dat ze begonnen met dure echte vanille, maar dat hadden vervangen door een goedkope vervanging toen de mensen massaal klaagden over zwarte stukjes.quote:[..]
Zij betalen ook meer voor een treinkaartje dan wij doen. Met de Nederlandse krenterigheid zie ik het hier niet zo snel gebeuren.
[..]
Het is vergelijkbaar met Japan. Kwaliteit heeft z'n prijs, maar de Nederlander is daar te krenterig voor.
Is alleen lastig als de overheid met belastinggeld een betuwelijn aanlegt die verlies mag draaien (belastinggeld) om de containerschepen op de rijn en waal het leven lastig te maken en hun prijzen te drukken.quote:Op donderdag 5 juli 2012 15:56 schreef Igen het volgende:
[..]
Twee rendabele vervoersvormen kunnen toch naast elkaar bestaan? Net zoals we in Nederland bijvoorbeeld vrachtauto's en binnenscheepvaart hebben.
In de oorspronkelijke planning (dus zonder al die dure, nutteloze tunnels enzo) zou de Betuweroute zichzelf in 25 jaar terugverdienen. Dat is toch wat anders dan belastinggeld weggooien en tegelijk de Rijnvaart kapot maken. Er waren destijds wel twijfels of er überhaupt wel veel gebruik van de Betuweroute zou worden gemaakt, men vroeg zich af of er wel een markt voor was. Maar als je de groeicijfers van het goederenvervoer per spoor ziet, dan was die angst ongegrond.quote:Op donderdag 5 juli 2012 16:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Is alleen lastig als de overheid met belastinggeld een betuwelijn aanlegt die verlies mag draaien (belastinggeld) om de containerschepen op de rijn en waal het leven lastig te maken en hun prijzen te drukken.
Dan ben je als onder Nederlandse vlag varende ondernemer echt blij dat je belasting mag betalen in Nederland.
Vliegtuigen binnen Europa zitten ook goed vol, maar dan zonder subsidie...quote:Op donderdag 5 juli 2012 16:43 schreef Igen het volgende:
Bij de HSL trouwens hetzelfde verhaal. Die had zich binnen 5 à 10 jaar al moeten terugverdienen. Daar is tot nu toe weinig van terecht gekomen door allerlei geklungel, maar de TGV-treinen die nu met 300 km/u naar Parijs rijden schijnen goed vol te zitten dus de basisaanname lijkt me niet verkeerd.
Het punt wat ik net maakte is nou net dat de HSL ook winst had moeten opleveren ipv. subsidie te kosten, wat waarschijnlijk ook best mogelijk is als de boel correct werkt.quote:Op donderdag 5 juli 2012 17:52 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Vliegtuigen binnen Europa zitten ook goed vol, maar dan zonder subsidie...
Feit blijft dat er miljarden belastinggeld zijn ingepompt om een concurrentieproduct te maken voor waar de markt al in had voorzien.quote:Op donderdag 5 juli 2012 16:43 schreef Igen het volgende:
[..]
In de oorspronkelijke planning (dus zonder al die dure, nutteloze tunnels enzo) zou de Betuweroute zichzelf in 25 jaar terugverdienen. Dat is toch wat anders dan belastinggeld weggooien en tegelijk de Rijnvaart kapot maken. Er waren destijds wel twijfels of er überhaupt wel veel gebruik van de Betuweroute zou worden gemaakt, men vroeg zich af of er wel een markt voor was. Maar als je de groeicijfers van het goederenvervoer per spoor ziet, dan was die angst ongegrond.
Bij de HSL trouwens hetzelfde verhaal. Die had zich binnen 5 à 10 jaar al moeten terugverdienen. Daar is tot nu toe weinig van terecht gekomen door allerlei geklungel, maar de TGV-treinen die nu met 300 km/u naar Parijs rijden schijnen goed vol te zitten dus de basisaanname lijkt me niet verkeerd.
Naar Parijs met 300 km per uur of van Rotterdam naar Amsterdam 10 min sneller maar flink duurder.quote:Op donderdag 5 juli 2012 16:43 schreef Igen het volgende:
[..]
In de oorspronkelijke planning (dus zonder al die dure, nutteloze tunnels enzo) zou de Betuweroute zichzelf in 25 jaar terugverdienen. Dat is toch wat anders dan belastinggeld weggooien en tegelijk de Rijnvaart kapot maken. Er waren destijds wel twijfels of er überhaupt wel veel gebruik van de Betuweroute zou worden gemaakt, men vroeg zich af of er wel een markt voor was. Maar als je de groeicijfers van het goederenvervoer per spoor ziet, dan was die angst ongegrond.
kan ik niet eruit opmaken.quote:
Een bus is iets geheel anders. Je bent constant bezig deel te nemen aan het verkeer, te schakelen, gas geven remmen etc. Voor niet machinisten is dit ook niet te begrijpen.quote:Op donderdag 5 juli 2012 06:21 schreef gebrokenglas het volgende:
Voor een conducteur is een rondje rond de kerk toch geen issue? Ze hebben niet naar buiten te kijken maar mensen te controleren. Voor een Machinist zou het weliswaar saai zijn maar 't geldt ook voor buschauffeurs en distributeurs....
20 keer per dag van het busstation naar de universiteit rijden en terug is toch ook zo opwindend niet.
De suggestie is dan ook gebruikelijkerwijs om op een gegeven dag een bepaald traject te reizen, maar dit per dag af te wisselen. Uiteraard is ook dit volslagen onacceptabel voor de bonden tot dusver.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 02:04 schreef Cherna het volgende:
Als je met een verwachtingspatroon gaat rijden kun je net te laat zijn. Het word dan een routine. Vooral als je het hebt over een traject van 40 km waar je dag in dag uit, jaar in jaar uit moet rijden..
NS kan ook besluiten die vakbonden te negeren. De stakingskas gebruiken ze toch, is het niet hiervoor, dan wel voor iets anders. En als die stakingskas leeg is zijn de bonden uitgepraat.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 07:25 schreef Litpho het volgende:
[..]
De suggestie is dan ook gebruikelijkerwijs om op een gegeven dag een bepaald traject te reizen, maar dit per dag af te wisselen. Uiteraard is ook dit volslagen onacceptabel voor de bonden tot dusver.
Het lijkt natuurlijk een heksenjacht, en valt slecht bij de linkse partijen, maar als ik de NS was, zou ik dat rondje om de kerk plan afstoffen, en bij de 2e kamer op tafel mieteren. Eens kijken of ze daar écht wat willen doen, ipv wat halfbakken populistisch gewauwel zonder geld.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 08:33 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
NS kan ook besluiten die vakbonden te negeren. De stakingskas gebruiken ze toch, is het niet hiervoor, dan wel voor iets anders. En als die stakingskas leeg is zijn de bonden uitgepraat.
quote:Op vrijdag 6 juli 2012 08:33 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
NS kan ook besluiten die vakbonden te negeren. De stakingskas gebruiken ze toch, is het niet hiervoor, dan wel voor iets anders. En als die stakingskas leeg is zijn de bonden uitgepraat.
Lijkt me niets mis mee. Je leert je klanten kennen, krijgt er contact mee, oh wacht dat willen veel NS medewerkers juist niet.....quote:Op vrijdag 6 juli 2012 07:25 schreef Litpho het volgende:
[..]
De suggestie is dan ook gebruikelijkerwijs om op een gegeven dag een bepaald traject te reizen, maar dit per dag af te wisselen. Uiteraard is ook dit volslagen onacceptabel voor de bonden tot dusver.
Moeten we maar es zien wie er breekt, wat mij betreft mogen die mes-in-de-rug-stekende en uit-de-school-klappende- NS medewerkers (conducteurs & machinisten) nu wel eens met de billen bloot, en es gaan meewerken aan een structurele oplossing, als ze het zo goed weten. Ik kan me nog steeds opwinden over die saboterende conducteurs een paar jaar geleden, die express even een minuutje te laat de trein lieten vertrekken, om zo de directie met slechte statistieken de nek om te draaien.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 08:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]![]()
Ja lekker 1 jaar geen OV omdat de NS geen medewerking van zijn medewerkers krijgt.
En ik mijn aansluiting miste..quote:Op vrijdag 6 juli 2012 09:28 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Moeten we maar es zien wie er breekt, wat mij betreft mogen die mes-in-de-rug-stekende en uit-de-school-klappende- NS medewerkers (conducteurs & machinisten) nu wel eens met de billen bloot, en es gaan meewerken aan een structurele oplossing, als ze het zo goed weten. Ik kan me nog steeds opwinden over die saboterende conducteurs een paar jaar geleden, die express even een minuutje te laat de trein lieten vertrekken, om zo de directie met slechte statistieken de nek om te draaien.
Wanneer je je medewerkers teveel in het harnas jaagt zal er aan niets meegewerkt worden. Hell sommigen willen wel meewerken maar door de splitsing van de NS en prorail mogen NS medewerkers bijvoorbeeld bij een bevriezing niet eens zelf een gasbrandertje pakken om een wissel te ontdooien, nee nu moeten we wachten totdat de storingsdienst van prorail aanwezig is. Ja eigen intiatief mag niet meer, want dan krijgen de medewerkers van hun baas op hun flikker, dat de reiziger hiermee sneller van hun problemen af zou zijn dat zou toch vervelend zijn.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 09:28 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Moeten we maar es zien wie er breekt, wat mij betreft mogen die mes-in-de-rug-stekende en uit-de-school-klappende- NS medewerkers (conducteurs & machinisten) nu wel eens met de billen bloot, en es gaan meewerken aan een structurele oplossing, als ze het zo goed weten.
Dit is een nieuw verhaal voor mij, heb je daar bronnen voor?quote:Ik kan me nog steeds opwinden over die saboterende conducteurs een paar jaar geleden, die express even een minuutje te laat de trein lieten vertrekken, om zo de directie met slechte statistieken de nek om te draaien.
Een vriendin van me die op een druk station werkte in de koffie-corner, en dit soort gesprekken toentertijd dagelijks hoorde tussen de meer radicale conducteurs. En hier staan de cijfers, kijk maar eens wat er in 2001 gebeurde..quote:Op vrijdag 6 juli 2012 09:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wanneer je je medewerkers teveel in het harnas jaagt zal er aan niets meegewerkt worden. Hell sommigen willen wel meewerken maar door de splitsing van de NS en prorail mogen NS medewerkers bijvoorbeeld bij een bevriezing niet eens zelf een gasbrandertje pakken om een wissel te ontdooien, nee nu moeten we wachten totdat de storingsdienst van prorail aanwezig is. Ja eigen intiatief mag niet meer, want dan krijgen de medewerkers van hun baas op hun flikker, dat de reiziger hiermee sneller van hun problemen af zou zijn dat zou toch vervelend zijn.
[..]
Dit is een nieuw verhaal voor mij, heb je daar bronnen voor?
Ah een vriendin van een vriendinquote:Op vrijdag 6 juli 2012 09:43 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Een vriendin van me die op een druk station werkte in de koffie-corner, en dit soort gesprekken toentertijd dagelijks hoorde tussen de meer radicale conducteurs. En hier staan de cijfers, kijk maar eens wat er in 2001 gebeurde..
Er staat duidelijk bij wat voor marges er voor deze statistieken is aangehouden, namelijk 3 en 5 minuten. Bij mijn weten was een minuut in 2001 ook 60 seconden, net als nu.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 09:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En die punctualiteitscijfers door de jaren heen leuk, maar wie zegt ons dat ze dezelfde statistiek zijn blijven aanhouden? Als ik het me goed herrinner is de marge wanneer er vertraging is omhoog geschroefd in de loop der tijd,
en sneltreinen zijn nu toch helemaal weg en vervangen door sprinters op veel trajecten ?quote:Op vrijdag 6 juli 2012 09:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ah een vriendin van een vriendinEn die punctualiteitscijfers door de jaren heen leuk, maar wie zegt ons dat ze dezelfde statistiek zijn blijven aanhouden? Als ik het me goed herrinner is de marge wanneer er vertraging is omhoog geschroefd in de loop der tijd, ook heeft de NS redelijke wijzigingen in de dienstregeling doorgevoerd om maar meer speling te hebben en hun punctualiteit op die manier ook nog op te schroeven. In de afgelopen 25 jaar hebben ze veel meer spoor en snellere treinen gekregen maar doe je over alle trajecten nog steeds even lang. Of als je pech hebt nog langer want hebben ze overstappen precies laten vervallen zodat de reiziger altijd de volgende overstap wel haalt maar op zijn totale treinreis dan wel 15 minuten langer er over doet.
Maar een tevreden klant hoeft men niet te leveren zoalng de NS maar aan zijn punctualiteitscijfers blijft voldoenquote:bron
........
Voor NS telt het prestatiecontract met de overheid, waarin staat dat alleen gereden treinen tellen. Hoe meer treinen worden opgeheven hoe gunstiger het resultaat voor de NS..
'Dus kun je de bizarre situatie krijgen dat NS 100 procent punctualiteit scoort als ze slechts één trein op tijd zou laten rijden', zegt Mol..
Vervoersdeskundige dr. H. Roos, hoogleraar logistiek en management aan de Erasmusuniversiteit, vindt de punctualiteit een 'loos' begrip. 'NS mag het begrip zelf invullen en neemt daar grote vrijheid in.'.
Het wordt tijd dat NS afstapt van punctualiteit en zich gaat toeleggen op leveringsbetrouwbaarheid, vindt hij. Dit is een van de ijkpunten waarop het bedrijfsleven zichzelf meet..
'Daar telt alleen of de klant tevreden is. Zo wordt bij een warenhuis wel aan de klant gevraagd of hij heeft gevonden wat hij zocht, en niet: wij hebben alles verkocht en daarom is de klant tevreden', zegt Roos.
.....
Ik heb het zelf meegemaakt, conducteur die de trein niet liet vertrekken en op de klok keek. Toen opmerkte, mooi, nu zijn we vertraagd en de trein liet vertrekken. Toen ik hem bedankte dat ik mijn aansluiting missen lachte hij me uit. Meerdere keren meegemaakt dit soort ellende, dus ik rij geen trein meerquote:Op vrijdag 6 juli 2012 09:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ah een vriendin van een vriendinEn die punctualiteitscijfers door de jaren heen leuk, maar wie zegt ons dat ze dezelfde statistiek zijn blijven aanhouden? Als ik het me goed herrinner is de marge wanneer er vertraging is omhoog geschroefd in de loop der tijd, ook heeft de NS redelijke wijzigingen in de dienstregeling doorgevoerd om maar meer speling te hebben en hun punctualiteit op die manier ook nog op te schroeven. In de afgelopen 25 jaar hebben ze veel meer spoor en snellere treinen gekregen maar doe je over alle trajecten nog steeds even lang. Of als je pech hebt nog langer want hebben ze overstappen precies laten vervallen zodat de reiziger altijd de volgende overstap wel haalt maar op zijn totale treinreis dan wel 15 minuten langer er over doet.
Dat is toch alleen maar goed?quote:Op vrijdag 6 juli 2012 09:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
ook heeft de NS redelijke wijzigingen in de dienstregeling doorgevoerd om maar meer speling te hebben en hun punctualiteit op die manier ook nog op te schroeven.
Nee het is fijn wanneer je als reiziger in een trein zit die dan steeds 6 minuten per station aan het wachten bent alleen om de NS hun punctualiteitcijfers te laten halen.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 10:33 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat is toch alleen maar goed?
Het lijkt mij in niemands belang als NS een over-optimistische en in de praktijk onhaalbare dienstregeling hanteert.
En zou de conducteur niet naar het vertreksein gekeken hebben om te constateren dat het steeds rood was en toen hij eindelijk mocht vertrekken op zijn horloge gekeken en daarom dus die opmerking maakte.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 10:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb het zelf meegemaakt, conducteur die de trein niet liet vertrekken en op de klok keek. Toen opmerkte, mooi, nu zijn we vertraagd en de trein liet vertrekken. Toen ik hem bedankte dat ik mijn aansluiting missen lachte hij me uit. Meerdere keren meegemaakt dit soort ellende, dus ik rij geen trein meer
De stoptrein Breda - Utrecht wacht op Geldermalsen officieel 5 minuten, maar vaker 7 minuten (omdat hij constant te vroeg op Geldermalsen is). De stoptrein Baarn - Utrecht wacht op Overvecht ook vaak 3-4 minuten (wat er toe leidt dat mensen even snel naar de later-aankomende-maar-eerder-vertrekkende trein vanuit Hilversum spurten). Zeker die laatste is leuk in dat licht van "laten we de punctualiteitscijfers hoog houden".quote:Op vrijdag 6 juli 2012 10:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee het is fijn wanneer je als reiziger in een trein zit die dan steeds 6 minuten per station aan het wachten bent alleen om de NS hun punctualiteitcijfers te laten halen.![]()
Nee, een persoonlijke directe vriendin die ik in zeer hoog aanzien heb, maar dat kan je van me aannemen of niet. Overigens is me dit bevestigd door een vage kennis (conducteur) op een bruiloft, ook in die periode. Of dat wat opscheppen oid was weet ik niet, maar gekoppeld aan die andere informatie, het feit dat die cijfers uit 2001 nog ruim van voor de invoering van de nieuwe meet-methodiek in 2006 zijn, én het feit dat er die winter volgens mij niks geks was qua sneeuw/blaadjes oid, heeft mij overtuigd van het feit dat er een groep radicale/oude conducteurs is die niks anders doen dan alles saboteren/traineren waar mogelijk, enkel om vooral maar niks van hun goud-omrande CAO in te hoeven leveren.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 09:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee, sein stond op groen, ik keek mee.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 10:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En zou de conducteur niet naar het vertreksein gekeken hebben om te constateren dat het steeds rood was en toen hij eindelijk mocht vertrekken op zijn horloge gekeken en daarom dus die opmerking maakte.
Ik heb ook genoeg ellende met de NS meegemaakt, maar blijf treinreizen preferen boven tussen de gejaagde mafketels op de weg zitten die met zijn allen vooraan in de file willen komen.
Alleen als het niet anders kan en de auto is uitgevallen. Mijn laatste ervaring was een trein met een bomvolle eerste klas (ik had een 1ste klas kaartje) waarbij je bij mensen op schoot zit. Benauwd en warm....quote:Op vrijdag 6 juli 2012 10:45 schreef Basp1 het volgende:
Reizen de overige commentatoren hier zelf nog wel eens met de trein, piet stapt er in ieder geval nooit meer in.
Dit verhaal is ook een keer gezegd door de NS toen er zoveel problemen waren afgelopen winter met sneeuw tussen de wissels. Ze moesten wachten op Pro-rail die de wissels moet vrijmaken, echter.. Pro-rail besteedt zijn werk ook uit naar subcontractors die vervolgens in de file stonden omdat het zo druk op de weg was. Het is een feit dat de NS niks meer aan het spoor mag doen, omdat Pro-rail daarvoor is. De sfeer is helemaal verziekt. Het ergste is dat het over de rug van de reiziger gebeurd. Alle partijen beschuldigen elkaar van alles en nog wat, maar in de praktijk is de reiziger de lul. Er is geen pro-actieve houding te bespeuren bij zowel NS als Prorail.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 09:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Strikt genomen hebben zij, volgens de letter van de vervoers-voorwaarden gelijk. Jij koopt een vervoersbewijs, geen zitbewijs 2e klas met optie tot 1e klas indien geen stoelen beschikbaar. Of het klantvriendelijk/netjes is, is deel 2, maar je had ook je eigen gezonde verstand kunnen gebruiken, en een eerste klas kaartje kunnen kopen.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:05 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Dit verhaal is ook een keer gezegd door de NS toen er zoveel problemen waren afgelopen winter met sneeuw tussen de wissels. Ze moesten wachten op Pro-rail die de wissels moet vrijmaken, echter.. Pro-rail besteedt zijn werk ook uit naar subcontractors die vervolgens in de file stonden omdat het zo druk op de weg was. Het is een feit dat de NS niks meer aan het spoor mag doen, omdat Pro-rail daarvoor is. De sfeer is helemaal verziekt. Het ergste is dat het over de rug van de reiziger gebeurd. Alle partijen beschuldigen elkaar van alles en nog wat, maar in de praktijk is de reiziger de lul. Er is geen pro-actieve houding te bespeuren bij zowel NS als Prorail.
En inderdaad: het NS personeel wordt echt met het jaar slechter, Vroeger was conducteur een beroep, nu lijkt het wel een afvoerputje te zijn.Vriendelijkheid, behulpzaamheid.... dat krijg je alleen van de wat oudere conducteurs.
Laatst zat ik in een overvolle trein naar Amsterdam CS (een lekkere korte trein), bloedheet, want mijn normale trein was weer eens zonder reden opgeheven. Balkon stond vol. Ik ging in de eerste klas zitten (heb jaartraject kaart voor 2de klas). Zitten er 4 (!!) conducteurs in de 1ste klas een beetje dom op hun Ipad te spelen. Vervolgen gaan de de NS helden de kaartjes in de 1ste klas coupe controleren (1ste klas zat totáál niet vol). Ik moest maar in het gangpad gaan staan. Daarna gingen de heren conducteurs weer zitten. Eventjes de 1ste klas uitgeruimd.
Ik had begrepen dat als de 2e klas vol zit je best in de 1e klas mag gaan zitten.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:07 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Strikt genomen hebben zij, volgens de letter van de vervoers-voorwaarden gelijk. Jij koopt een vervoersbewijs, geen zitbewijs 2e klas met optie tot 1e klas indien geen stoelen beschikbaar. Of het klantvriendelijk/netjes is, is deel 2, maar je had ook je eigen gezonde verstand kunnen gebruiken, en een eerste klas kaartje kunnen kopen.
vaak wel ja, wat die mensen dan weer niet leuk vinden uiteraard.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:08 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Ik had begrepen dat als de 2e klas vol zit je best in de 1e klas mag gaan zitten.
Jahoor, regelmatig. Tegenwoordig meer zakelijk dan privé, maar ook dat laatste vroeger best veel. Ik heb tot mijn 32e nooit een auto in bezit gehad, ik kon mij prima redden met het OV, en dus de trein voor langere afstanden. De OV ontsluiting heeft bij mij toen ook meegewogen in de woningkeuze. Overigens ben ik zakelijk elke keer sneller en comfortabeler op de bestemming dan mijn collega, die wars is van de trein, en consequent dezelfde route met de auto doet.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:04 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Alleen als het niet anders kan en de auto is uitgevallen. Mijn laatste ervaring was een trein met een bomvolle eerste klas (ik had een 1ste klas kaartje) waarbij je bij mensen op schoot zit. Benauwd en warm....
En de terugreis op een bomvol Utrecht Centraal waarbij de omgeroepen mededeling dat de trein richting Zwolle zou vertrekken van spoor 12, niet klopte omdat er de intercity richting Rotterdam stond.
Dat is goodwill van de conducteur, niet waar jij recht op zou hebben conform de voorwaarden..quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:08 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Ik had begrepen dat als de 2e klas vol zit je best in de 1e klas mag gaan zitten.
Jullie hingen beide uit de trein om het sein voor de trein te kunnen zien (terwijl voor hem zijn horloge belangrijker was)?quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, sein stond op groen, ik keek mee.
Strikt genomen hebben ze gelijk. Echter. ik ben vaste klant (heb al jáááren een jaartracjectkaart), dus je zou in je botte hoofd moeten kunnen denken: Goh... trein is uitgevallen + deze trein is wel erg vol + mensen staan op balkons en gangpaden = wellicht zou ik coulant kunnen zijn t.o.v de reiziger.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:07 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Strikt genomen hebben zij, volgens de letter van de vervoers-voorwaarden gelijk. Jij koopt een vervoersbewijs, geen zitbewijs 2e klas met optie tot 1e klas indien geen stoelen beschikbaar. Of het klantvriendelijk/netjes is, is deel 2, maar je had ook je eigen gezonde verstand kunnen gebruiken, en een eerste klas kaartje kunnen kopen.
Erg coulant naar die eerste klas passagiersquote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:25 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Strikt genomen hebben ze gelijk. Echter. ik ben vaste klant (heb al jáááren een jaartracjectkaart), dus je zou in je botte hoofd moeten kunnen denken: Goh... trein is uitgevallen + deze trein is wel erg vol + mensen staan op balkons en gangpaden = wellicht zou ik coulant kunnen zijn t.o.v de reiziger.
Maar zelfstandig denken gebeurd niet bij de NS. Ik zei het al: het zijn simpele zielen die precies doen wat de baas zegt en niks buiten de lijntjes doen. Het moet allemaal zo goedkoop mogelijk enzo...
Ik keek uit het raam naar het sein, stond op groen.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:12 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Jullie hingen beide uit de trein om het sein voor de trein te kunnen zien (terwijl voor hem zijn horloge belangrijker was)?
Dat is in mijn beleving dan al minsten 10 jaar geleden piet, zolang zijn ongeveer alle ramen al afgsloten bij treinen.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik keek uit het raam naar het sein, stond op groen.
Wat is er zo gek aan dat ik kijk waarom we niet vertrekken? Of ben jij zo een stuk vee dat je alles maar laat gebeuren?
Maar Piet, we zijn nu 10 jaar verder, kun je niet gewoon weer eens een keer proberen?quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat is er zo gek aan dat ik kijk waarom we niet vertrekken? Of ben jij zo een stuk vee dat je alles maar laat gebeuren?
Heel goed!quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:05 schreef Freak188 het volgende:
Laatst zat ik in een overvolle trein naar Amsterdam CS (een lekkere korte trein), bloedheet, want mijn normale trein was weer eens zonder reden opgeheven. Balkon stond vol. Ik ging in de eerste klas zitten (heb jaartraject kaart voor 2de klas). Zitten er 4 (!!) conducteurs in de 1ste klas een beetje dom op hun Ipad te spelen. Vervolgen gaan de de NS helden de kaartjes in de 1ste klas coupe controleren (1ste klas zat totáál niet vol). Ik moest maar in het gangpad gaan staan. Daarna gingen de heren conducteurs weer zitten. Eventjes de 1ste klas uitgeruimd.
Neen. Het werd wel vaak gedaan, maar volgens mij is men daar vanaf gestapt omdat de praktijk was dat mensen met een 1e klas kaartje nogal eens daarover klaagde, met name omdat het er dus voor zorgt dat bij het volgende station de mensen met een 1e klas kaartje mogen staan en je koopt 1e klas onder meer omdat je dan in de spits doorgaans gewoon kan zitten.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:08 schreef gebrokenglas het volgende:
De 1ste klas zat niet vol. Als iemand een 1ste klas kaartje heeft, heeft die uiteraard recht op een stoel. Maar zolang er 2 van de 16 stoelen bezet zijn in een overvolle trein, dan vind ik het wel netjes als ze me gewoon laten zitten.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:35 schreef DS4 het volgende:
[..]
Heel goed!
Ik word er schijtziek van dat iedere keer als de trein wat voller is dat er weer een stel paupers menen dat ze voor een dubbeltje op de eerste rang mogen zitten. Niet zelden zo dat de 1e klas ook vol zit en mensen met een 1e klas kaartje moeten staan omdat er zo'n brutale aap zonder ervoor betaald te hebben de stoel bezet houdt.
Als je 1e klas wil zitten prima. Betaal er dan ook voor!
Het sein was in de trein zichtbaar? Dat ken ik niet, ik ben blijkbaar vee.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nouja... Als de 2e klas helemaal vol zit, er staan 15 man op de balkons, en de 1e klas zit hier en daar een verdwaalde zakenman met aktentas, en verder zeeen aan lege stoelen, waarom mogen daar niet wat mensen plaatsnemen?quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:35 schreef DS4 het volgende:
[..]
Heel goed!
Ik word er schijtziek van dat iedere keer als de trein wat voller is dat er weer een stel paupers menen dat ze voor een dubbeltje op de eerste rang mogen zitten. Niet zelden zo dat de 1e klas ook vol zit en mensen met een 1e klas kaartje moeten staan omdat er zo'n brutale aap zonder ervoor betaald te hebben de stoel bezet houdt.
Als je 1e klas wil zitten prima. Betaal er dan ook voor!
Ik niet.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:37 schreef Freak188 het volgende:
De 1ste klas zat niet vol. Als iemand een 1ste klas kaartje heeft, heeft die uiteraard recht op een stoel. Maar zolang er 2 van de 16 stoelen bezet zijn in een overvolle trein, dan vind ik het wel netjes als ze me gewoon laten zitten.
Als ze deden wat de baas zegt, was dat rondje om de kerk ~10 jaar geleden al ingevoerd.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:25 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Strikt genomen hebben ze gelijk. Echter. ik ben vaste klant (heb al jáááren een jaartracjectkaart), dus je zou in je botte hoofd moeten kunnen denken: Goh... trein is uitgevallen + deze trein is wel erg vol + mensen staan op balkons en gangpaden = wellicht zou ik coulant kunnen zijn t.o.v de reiziger.
Maar zelfstandig denken gebeurd niet bij de NS. Ik zei het al: het zijn simpele zielen die precies doen wat de baas zegt en niks buiten de lijntjes doen. Het moet allemaal zo goedkoop mogelijk enzo...
Maar je wilt er niet voor betalenquote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:37 schreef Freak188 het volgende:
[..]
De 1ste klas zat niet vol. Als iemand een 1ste klas kaartje heeft, heeft die uiteraard recht op een stoel. Maar zolang er 2 van de 16 stoelen bezet zijn in een overvolle trein, dan vind ik het wel netjes als ze me gewoon laten zitten.
Omdat ze daar niet voor betaald hebben.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:38 schreef gebrokenglas het volgende:
Nouja... Als de 2e klas helemaal vol zit, er staan 15 man op de balkons, en de 1e klas zit hier en daar een verdwaalde zakenman met aktentas, en verder zeeen aan lege stoelen, waarom mogen daar niet wat mensen plaatsnemen?
Wat is jouw probleem?quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:37 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Het sein was in de trein zichtbaar? Dat ken ik niet, ik ben blijkbaar vee.
En tevens opvallend dat je het kleine detail dat het sein op groen stond pas na een reactie verkondigd.
Da's toch wat anders? Ik vertrouw lifters niet zo.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:41 schreef DS4 het volgende:
[..]
Omdat ze daar niet voor betaald hebben.
Jij rijdt vast ook wel eens met lege stoelen in jouw auto. Hebben lifters dan een recht op die stoel vanwege het enkele feit dat die stoel leeg is?
En een elitaire eersteklas-reiziger, die veel geld voor z'n kaartje betaald heeft, heeft wel zin in ongemanierd plebs in z'n coupé?quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:46 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Da's toch wat anders? Ik vertrouw lifters niet zo.
hmmm.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:52 schreef Igen het volgende:
[..]
En een elitaire eersteklas-reiziger, die veel geld voor z'n kaartje betaald heeft, heeft wel zin in ongemanierd plebs in z'n coupé?
Kromme vergelijking want mensen met een 2de klas kaartje hebben wel betaald om vervoerd te worden. Als het dan door omstandigheden overvol wordt in de trein, moet je die mensen ook service bieden.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:41 schreef DS4 het volgende:
[..]
Omdat ze daar niet voor betaald hebben.
Jij rijdt vast ook wel eens met lege stoelen in jouw auto. Hebben lifters dan een recht op die stoel vanwege het enkele feit dat die stoel leeg is?
Als de trein zo vol is dat er echt niemand meer in het tweedeklas-gedeelte past en mensen op het station achter moeten blijven, dan heb je wellicht een punt. Maar een treinkaartje geeft geen recht op een zitplaats dus als de eerste klas leeg is en in de tweede klas moet je staan, dan heb je gewoon pech gehad.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:02 schreef macca728 het volgende:
[..]
Kromme vergelijking want mensen met een 2de klas kaartje hebben wel betaald om vervoerd te worden. Als het dan door omstandigheden overvol wordt in de trein, moet je die mensen ook service bieden.
Beetje afhankelijk van de hoeveelheid eerst klas coupes vind ik dan, je hebt wel eens treinen met 37.5% eerste klasse erin zitten waar dan bijna niemand zit en ze bij de 2e klas met hun benen buiten hangen.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:02 schreef macca728 het volgende:
[..]
Kromme vergelijking want mensen met een 2de klas kaartje hebben wel betaald om vervoerd te worden. Als het dan door omstandigheden overvol wordt in de trein, moet je die mensen ook service bieden.
Ik betaal genoeg, vind ik zelf. Ik betaal voor een 2de klas treinreis. Bij de NS gaat men er vanuit dat 2de klas ook betekend staan in gangpaden etc etc. Een hele kleine service die ze kunnen bieden is de 1ste als 2de klas reiziger. Ze hoeven dat niet te doen, maar het is wel een teken dat ze de reiziger niet serieus nemen. Ze moeten (mijn inziens) zorgen voor voldoende stoelen in de 2de klas.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:40 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Maar je wilt er niet voor betalen
Ach de trein rijdt sowieso wel dus waarom zou je uberhaupt betalen voor een kaartje
Nee maar die treinen heb je wel, als er veel vertragingen zijn en dan moeten mensen in de 1e klasse zich ook maar inleven in mensen die anders achter moeten blijven of doodgedrukt dreigen te worden.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:05 schreef Igen het volgende:
[..]
Als de trein zo vol is dat er echt niemand meer in het tweedeklas-gedeelte past en mensen op het station achter moeten blijven, dan heb je wellicht een punt. Maar een treinkaartje geeft geen recht op een zitplaats dus als de eerste klas leeg is en in de tweede klas moet je staan, dan heb je gewoon pech gehad.
P.S. Zelf reis ik nooit eersteklas, maar er bestaat ook nog zoiets als inlevingsvermogen.
die kaartjes zijn dan ook 2 keer zo duur, dus ze hebben al het recht om te klagen.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:09 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee maar die treinen heb je wel, als er veel vertragingen zijn en dan moeten mensen in de 1e klasse zich ook maar inleven in mensen die anders achter moeten blijven of doodgedrukt dreigen te worden.
Niemand heeft recht op een plaats in 1e klasse maar als de conducteur dat toestaat is het toch prima ? Niet bij een normale trein dus, maar in geval van.
Hmm misschien bedoelt de minister de mensen in de 1e klasse wel, die teveel klagen !
Niet overdrijven maar 70% duurder.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:13 schreef Murdera het volgende:
[..]
die kaartjes zijn dan ook 2 keer zo duur, dus ze hebben al het recht om te klagen.
Dan is een Nederlands eersteklas-kaartje nog niet eens zo duur als een tweedeklas-kaartje in Zwitserland.quote:
Je wordt toch vervoerd? Er zijn maar weinig treinen waar je een ZITPLAATS koopt.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:02 schreef macca728 het volgende:
Weet je hoe jij dat op kan lossen? Door ook een 1e klasse kaartje te kopen!quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:05 schreef Basp1 het volgende:
Beetje afhankelijk van de hoeveelheid eerst klas coupes vind ik dan, je hebt wel eens treinen met 37.5% eerste klasse erin zitten waar dan bijna niemand zit en ze bij de 2e klas met hun benen buiten hangen.
Dus de mening van de 2e klasse reiziger is wet en de mening van de 1e klasse reiziger... fuck it!quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:08 schreef Freak188 het volgende:
Ik betaal genoeg, vind ik zelf. Ik betaal voor een 2de klas treinreis. Bij de NS gaat men er vanuit dat 2de klas ook betekend staan in gangpaden etc etc. Een hele kleine service die ze kunnen bieden is de 1ste als 2de klas reiziger. Ze hoeven dat niet te doen, maar het is wel een teken dat ze de reiziger niet serieus nemen. Ze moeten (mijn inziens) zorgen voor voldoende stoelen in de 2de klas.
Het is inderdaad een oud staatsbedrijf, want ze trekken zich echt niks aan van de mening van de reiziger.
Daar ging het niet over, het ging over gangpad vs 1e klasse. Als het erg druk is mag je van mij 1e klasse staan. Ja, staan... zodat iemand met een 1e klasse kaartje gewoon nog kan zitten.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:09 schreef macca728 het volgende:
Nee maar die treinen heb je wel, als er veel vertragingen zijn en dan moeten mensen in de 1e klasse zich ook maar inleven in mensen die anders achter moeten blijven of doodgedrukt dreigen te worden.
Nee dus, want de mensen die extra betaald hebben willen ook dat ze iets extra's krijgen!quote:Niemand heeft recht op een plaats in 1e klasse maar als de conducteur dat toestaat is het toch prima ? Niet bij een normale trein dus, maar in geval van.
Lijkt mij sterk, want ik zie alleen de 2e klasse reizigers hier klagen.quote:Hmm misschien bedoelt de minister de mensen in de 1e klasse wel, die teveel klagen !
dus nogmaal de vraag aan jou, heeft de minister het hier over fokkers of over de gemiddelde reiziger ?quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:34 schreef DS4 het volgende:
Lijkt mij sterk, want ik zie alleen de 2e klasse reizigers hier klagen.
O, jouw opmerking was niet gericht op de discussie hier, maar gewoon een losse flodder? Ook prima.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:39 schreef macca728 het volgende:
dus nogmaal de vraag aan jou, heeft de minister het hier over fokkers of over de gemiddelde reiziger ?
Niet als een trein zo overvol is dat mensen op het perron achter moeten blijven.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je wordt toch vervoerd? Er zijn maar weinig treinen waar je een ZITPLAATS koopt.
Nou, als de 2e klas leeg is ga ik daar dan gewoon zitten, zoals het hoort. En niet stiekem 1e klas.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:40 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Maar je wilt er niet voor betalen
Ach de trein rijdt sowieso wel dus waarom zou je uberhaupt betalen voor een kaartje
Ja ironie was dat.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:41 schreef DS4 het volgende:
[..]
O, jouw opmerking was niet gericht op de discussie hier, maar gewoon een losse flodder? Ook prima.
Als de eersteklas helemaal vol zit met eersteklas reizigers zodat die niet allemaal kunnen zitten, dan hebben die ook pech gehad. Maar het idee is natuurlijk dat die situatie niet voor hoort te komen.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:42 schreef macca728 het volgende:
[..]
Trouwens 1e klas reizigers betalen net zo goed niet voor een zitplaats, dus wat is je argument ?
Ja prijs zegt niets, ik heb nu kaartje voor Thalys voor 35, buurman op het laatste moment betaalt 80.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:42 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Nou, als de 2e klas leeg is ga ik daar dan gewoon zitten, zoals het hoort. En niet stiekem 1e klas.
Ik begrijp je punt: voor diegene die 1e klas betaald heeft is het zuur dat 2e klassers voor de goedkopere prijs ook de pluche stoelen plaatsnemen.
Maarja, what about upgrades van airliners? Heb je 3459 euro betaald voor een business class vlucht naar LAX, gaat er naast je ook eentje zitten die slecht 550 euro heeft neergeteld. Dat is dan toch ook zuur?
Dat gebeurt niet zo vaak natuurlijk en men selecteert ook wel wie wel en wie niet.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:42 schreef gebrokenglas het volgende:
Maarja, what about upgrades van airliners? Heb je 3459 euro betaald voor een business class vlucht naar LAX, gaat er naast je ook eentje zitten die slecht 550 euro heeft neergeteld. Dat is dan toch ook zuur?
Ik heb het zelden meegemaakt en als dat het geval is, dan zit de trein zo vol dat er niet eens kan worden gecontroleerd...quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:42 schreef macca728 het volgende:
Niet als een trein zo overvol is dat mensen op het perron achter moeten blijven.
Als de stoelen vol zitten met mensen die 1e klasse betaald hebben is dat uiteraard prima.quote:Trouwens 1e klas reizigers betalen net zo goed niet voor een zitplaats, dus wat is je argument ?
Nou eens even gekeken op de zwitserse bahn site.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:22 schreef Igen het volgende:
[..]
Dan is een Nederlands eersteklas-kaartje nog niet eens zo duur als een tweedeklas-kaartje in Zwitserland.
Nee daarom zijn die cijfers van de NS over punctualiteit ook gekleurd want in bv Duitsland en Frankrijk (om over USA maar niet te spreken) zijn de reisafstanden veel groter dan in Nederland.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nou eens even gekeken op de zwitserse bahn site.
http://www.sbb.ch/home.html
Bern zurich 120 kilometer op zijn snelst maar 0.56 uur. In NL kan ik geen 120 KM binnen 1 uur afleggen met de trein. Als tegenhanger nemen we dan maastricht <> den bosch, de sneltste tijd die je daarop kan halen 1.26, 50% langzamer dan de NS.
2e klas vol tarief kosten voor 120 kilometer in zwitersland 19.50 euro, in NL 17.60 euro. Dus die aaname klopt ook niet.
Nou nou... niet zo overspannen. Ik zeg nergens dat mij mening wet is. Ik vind dat de NS óf schappelijker moet zijn, óf voor meer zitplaatsen in 2de klas moet zorgen. Let wel: ik vind.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dus de mening van de 2e klasse reiziger is wet en de mening van de 1e klasse reiziger... fuck it!
Huh?
Nee, je zegt dat ze de reiziger niet serieus nemen en zich niets aantrekken van de mening van de reiziger.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:50 schreef Freak188 het volgende:
Nou nou... niet zo overspannen. Ik zeg nergens dat mij mening wet is. Ik vind dat de NS óf schappelijker moet zijn, óf voor meer zitplaatsen in 2de klas moet zorgen. Let wel: ik vind.
Met grotere reisafstanden is het makkelijker om op het lange stuk een vertraging weer wat in te lopen. Dat is in kleinere landen met veel stops een stuk lastiger.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:49 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee daarom zijn die cijfers van de NS over punctualiteit ook gekleurd want in bv Duitsland en Frankrijk (om over USA maar niet te spreken) zijn de reisafstanden veel groter dan in Nederland.
Dan zullen kleinere landen beter scoren dan grotere.
Ja? Ik zie een eerste klas nooit vol zitten. Als 50% bezet is, is het veel. De NS mag de 1ste klas wel pamperen hoor, geen probleem. Het gaat mij erom dat ze de 2de klas (is dat 95% van de reizigers?) compleet links laten liggen.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 13:00 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, je zegt dat ze de reiziger niet serieus nemen en zich niets aantrekken van de mening van de reiziger.
Het is heel simpel verklaarbaar waarom er relatief veel 1e klasse is. Mensen met een 1e klasse kaart reizen vaak zakelijk en daarom relatief vaak in de spits. Daarenboven meent de NS (terecht!) dat 1e klasse reizigers niet zouden hoeven te staan, althans, dat dat zoveel mogelijk beperkt dient te worden. Voor het bedrag dat de 1e klasse reiziger betaalt is dat ook realiseerbaar.
Ik ben met je eens dat de NS zoveel mogelijk stoelen moet regelen. Dat doen ze ook wel, buiten de spits heb je vrijwel altijd een zitplaats.
Maar dat een groot deel van de stoelen 1e klasse is, is m.i. volstrekt verklaarbaar en ook zeer terecht.
Da's makkelijker gezegd dan gedaan, de intercity's simpelweg langer maken kan niet, omdat ze dan niet meer aan de perrons passen. Dat is deels opgelost met de dubbeldekkers, maar die perronlengte is op sommige stations een probleem aan het worden. En dan vooral in de middelgrote stations, die midden in het centrum liggen, waar je niet zo even een paar honderd meter erbij aan kan plakken.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:08 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Ik betaal genoeg, vind ik zelf. Ik betaal voor een 2de klas treinreis. Bij de NS gaat men er vanuit dat 2de klas ook betekend staan in gangpaden etc etc. Een hele kleine service die ze kunnen bieden is de 1ste als 2de klas reiziger. Ze hoeven dat niet te doen, maar het is wel een teken dat ze de reiziger niet serieus nemen. Ze moeten (mijn inziens) zorgen voor voldoende stoelen in de 2de klas.
Het is inderdaad een oud staatsbedrijf, want ze trekken zich echt niks aan van de mening van de reiziger.
Zwolle - Groningen is ~109 km per spoor, kost 57 minuten, en 16,50. Dat scheelt al heel wat minder dan die 50% die je noemt. Overigens doet de trein tussen Bern en Zurich (HB) er 1:07 over, en die stopt net als de Nederlandse intercity ook 1x onderweg.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bern zurich 120 kilometer op zijn snelst maar 0.56 uur. In NL kan ik geen 120 KM binnen 1 uur afleggen met de trein. Als tegenhanger nemen we dan maastricht <> den bosch, de sneltste tijd die je daarop kan halen 1.26, 50% langzamer dan de NS.
2e klas vol tarief kosten voor 120 kilometer in zwitersland 19.50 euro, in NL 17.60 euro. Dus die aaname klopt ook niet.
Ik wel. Maar dat kan natuurlijk komen doordat ik er wat vaker zit.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 13:23 schreef Freak188 het volgende:
Ja? Ik zie een eerste klas nooit vol zitten.
Je betaalt te weinig, feitelijk kost de trein meer, maar dat wordt aangevuld door de belastingbetaler. Dus ook degenen die nooit met de trein reizen. Als je een kaartje koopt, koop je een vervoersbewijs en geen plaatsbewijs.Je hebt geen enkele recht op een zitplaats, alleen als het beschikbaar is. De vervoerders hebben liever dat je buiten de spits reist en dat wordt ook aangemoedigd met kortingen.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:08 schreef Freak188 het volgende:
Ik betaal genoeg, vind ik zelf. Ik betaal voor een 2de klas treinreis. Bij de NS gaat men er vanuit dat 2de klas ook betekend staan in gangpaden etc etc.
oh ben je conducteur ?? hahaquote:Op vrijdag 6 juli 2012 14:36 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik wel. Maar dat kan natuurlijk komen doordat ik er wat vaker zit.
Dat hoeft toch niet per se een probleem te zijn?quote:Op vrijdag 6 juli 2012 14:17 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Da's makkelijker gezegd dan gedaan, de intercity's simpelweg langer maken kan niet, omdat ze dan niet meer aan de perrons passen.
Dan staan de treins te lang stil op het perronquote:Op vrijdag 6 juli 2012 17:14 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Dat hoeft toch niet per se een probleem te zijn?
Gewoon instappen en dan binnenin de trein naar het deel lopen dat niet aan het perron kon staan.
quote:Op vrijdag 6 juli 2012 18:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dan staan de treins te lang stil op het perron
Nee. Overigens vind ik het niet lief van je dat je neerbuigend doet over dat beroep...quote:
Sorry, hele week engels gesproken op het werkquote:
De prijs die je daar voor Zwitserland noemt, is de Halbtax-prijs, dus met 50% korting, slimbo. Dus nog even keer twee doen.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
hadden die ook vertraging ?quote:Op vrijdag 6 juli 2012 20:02 schreef Anno2012 het volgende:
De treinreizigers in 40-45 hadden pas recht om te klagen.
Reden gewoon aan één stuk door zonder vertraging of tussenstops. Duitse degelijkheid.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 20:02 schreef Anno2012 het volgende:
Ja, en sommige treinen gingen ook nog eens ergens anders naartoe dan werd gezegdquote:
Dat had ik niet gezien. Die halbtax karte heeft dan als ik er wederom niet langs kijk geen beperkingen kwa spitsreizen zoals de ns met hun kortingskaart wel hebben. En dan als supplement nog de tussen 19.00 en 5.00 gratis reizen voor 100 euro per jaar.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 19:19 schreef Igen het volgende:
[..]
De prijs die je daar voor Zwitserland noemt, is de Halbtax-prijs, dus met 50% korting, slimbo. Dus nog even keer twee doen.
En dan klopt mijn stelling wel degelijk.
Inderdaad, totaal geen zitplaatsen.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 20:02 schreef Anno2012 het volgende:
wel gratis, geen belasting en zelfs geen 100 cameras die ze bespioneerden en in databanken plaatsten.quote:
Halbtagsquote:Op vrijdag 6 juli 2012 19:19 schreef Igen het volgende:
[..]
De prijs die je daar voor Zwitserland noemt, is de Halbtax-prijs, dus met 50% korting, slimbo. Dus nog even keer twee doen.
En dan klopt mijn stelling wel degelijk.
LOLquote:
Toch heeft de trein daar qua passagiersvervoer een marktaandeel van 16% (het hoogste van heel Europa), tegenover 9% hier in Nederland.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 21:08 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Een duur grapje inderdaad dan dat reizen daar. Dan kan de auto vrij snel uit.
Moet je er dan ook bij vertellen wat autorijden kost in Zwitserlandquote:Op vrijdag 6 juli 2012 21:54 schreef Igen het volgende:
[..]
Toch heeft de trein daar qua passagiersvervoer een marktaandeel van 16% (het hoogste van heel Europa), tegenover 9% hier in Nederland.
Ach, voor de gemiddelde Zwitser is dat prima te betalen. Uiteraard is alles duurder in een land met een veel hoger gemiddeld inkomen.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 22:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Moet je er dan ook bij vertellen wat autorijden kost in Zwitserland
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |