abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113816908
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 17:52 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Vliegtuigen binnen Europa zitten ook goed vol, maar dan zonder subsidie...
Het punt wat ik net maakte is nou net dat de HSL ook winst had moeten opleveren ipv. subsidie te kosten, wat waarschijnlijk ook best mogelijk is als de boel correct werkt.

En een overheidsinvestering die zichzelf terugverdient en bovendien helpt de samenleving te verduurzamen, daar lijkt me niks mis mee.
  donderdag 5 juli 2012 @ 19:22:59 #177
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_113817895
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 16:43 schreef Igen het volgende:

[..]

In de oorspronkelijke planning (dus zonder al die dure, nutteloze tunnels enzo) zou de Betuweroute zichzelf in 25 jaar terugverdienen. Dat is toch wat anders dan belastinggeld weggooien en tegelijk de Rijnvaart kapot maken. Er waren destijds wel twijfels of er überhaupt wel veel gebruik van de Betuweroute zou worden gemaakt, men vroeg zich af of er wel een markt voor was. Maar als je de groeicijfers van het goederenvervoer per spoor ziet, dan was die angst ongegrond.

Bij de HSL trouwens hetzelfde verhaal. Die had zich binnen 5 à 10 jaar al moeten terugverdienen. Daar is tot nu toe weinig van terecht gekomen door allerlei geklungel, maar de TGV-treinen die nu met 300 km/u naar Parijs rijden schijnen goed vol te zitten dus de basisaanname lijkt me niet verkeerd.
Feit blijft dat er miljarden belastinggeld zijn ingepompt om een concurrentieproduct te maken voor waar de markt al in had voorzien.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 5 juli 2012 @ 19:57:30 #178
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_113819495
Minder klagen inderdaad. Je bepaald zelf dat je als een soort 2de klas burger in zo'n trein gaat zitten.
Paardelul !!!
pi_113821867
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 16:43 schreef Igen het volgende:

[..]

In de oorspronkelijke planning (dus zonder al die dure, nutteloze tunnels enzo) zou de Betuweroute zichzelf in 25 jaar terugverdienen. Dat is toch wat anders dan belastinggeld weggooien en tegelijk de Rijnvaart kapot maken. Er waren destijds wel twijfels of er überhaupt wel veel gebruik van de Betuweroute zou worden gemaakt, men vroeg zich af of er wel een markt voor was. Maar als je de groeicijfers van het goederenvervoer per spoor ziet, dan was die angst ongegrond.

Bij de HSL trouwens hetzelfde verhaal. Die had zich binnen 5 à 10 jaar al moeten terugverdienen. Daar is tot nu toe weinig van terecht gekomen door allerlei geklungel, maar de TGV-treinen die nu met 300 km/u naar Parijs rijden schijnen goed vol te zitten dus de basisaanname lijkt me niet verkeerd.
Naar Parijs met 300 km per uur of van Rotterdam naar Amsterdam 10 min sneller maar flink duurder.

Terwijl men ook weet dat Nederlanders niet zo snel hun portemonnee trekken voor zo'n klein (maar relatief duur) voordeel.
  donderdag 5 juli 2012 @ 20:56:33 #180
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_113822275
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 07:14 schreef Geerd het volgende:

[..]

Net uitgelegd,
kan ik niet eruit opmaken.

Helaas weer blikseminslag, nu in leeuwarden. Maar als reiziger zou ik dat gewoon accepteren als overmacht, en niet boos worden.

[ Bericht 15% gewijzigd door gebrokenglas op 05-07-2012 21:01:47 ]
  vrijdag 6 juli 2012 @ 02:04:06 #181
321876 Cherna
Fuck the System
pi_113836752
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 06:21 schreef gebrokenglas het volgende:
Voor een conducteur is een rondje rond de kerk toch geen issue? Ze hebben niet naar buiten te kijken maar mensen te controleren. Voor een Machinist zou het weliswaar saai zijn maar 't geldt ook voor buschauffeurs en distributeurs....
20 keer per dag van het busstation naar de universiteit rijden en terug is toch ook zo opwindend niet.
Een bus is iets geheel anders. Je bent constant bezig deel te nemen aan het verkeer, te schakelen, gas geven remmen etc. Voor niet machinisten is dit ook niet te begrijpen.
Het punt is ook ff niet alert zijn kan net te laat zijn. Een trein zet je niet zo snel neer als een bus. Met een bus een rood verkeerslicht net overschrijden hoeft niet eens een probleem te zijn. Met een trein 1 mm over de potjes bij een rood sein is einde oefening en een hoop ellende. Daarbij zijn de snelheden ook hoger. Als je met een verwachtingspatroon gaat rijden kun je net te laat zijn. Het word dan een routine. Vooral als je het hebt over een traject van 40 km waar je dag in dag uit, jaar in jaar uit moet rijden. En dan een dienst van max. 9,30 uur. Maak dan je borst maar nat. Daarbij is het toegestaan om max 5 tot 5,30 uur constant te rijden op een trein. Denk niet dat een buschauffeur dit max achter elkander rijd.
NL is te klein. In de UK rijden ze ook vaste routes. Maar dat zijn routes van wel 300 km. Dat is dan wel weer anders.

[ Bericht 10% gewijzigd door Cherna op 06-07-2012 02:49:15 ]
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_113838672
quote:
12s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 02:04 schreef Cherna het volgende:

Als je met een verwachtingspatroon gaat rijden kun je net te laat zijn. Het word dan een routine. Vooral als je het hebt over een traject van 40 km waar je dag in dag uit, jaar in jaar uit moet rijden..
De suggestie is dan ook gebruikelijkerwijs om op een gegeven dag een bepaald traject te reizen, maar dit per dag af te wisselen. Uiteraard is ook dit volslagen onacceptabel voor de bonden tot dusver.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  vrijdag 6 juli 2012 @ 08:33:48 #183
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_113839120
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 07:25 schreef Litpho het volgende:

[..]

De suggestie is dan ook gebruikelijkerwijs om op een gegeven dag een bepaald traject te reizen, maar dit per dag af te wisselen. Uiteraard is ook dit volslagen onacceptabel voor de bonden tot dusver.
NS kan ook besluiten die vakbonden te negeren. De stakingskas gebruiken ze toch, is het niet hiervoor, dan wel voor iets anders. En als die stakingskas leeg is zijn de bonden uitgepraat.
censuur :O
pi_113839181
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 08:33 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

NS kan ook besluiten die vakbonden te negeren. De stakingskas gebruiken ze toch, is het niet hiervoor, dan wel voor iets anders. En als die stakingskas leeg is zijn de bonden uitgepraat.
Het lijkt natuurlijk een heksenjacht, en valt slecht bij de linkse partijen, maar als ik de NS was, zou ik dat rondje om de kerk plan afstoffen, en bij de 2e kamer op tafel mieteren. Eens kijken of ze daar écht wat willen doen, ipv wat halfbakken populistisch gewauwel zonder geld.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_113839437
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 08:33 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

NS kan ook besluiten die vakbonden te negeren. De stakingskas gebruiken ze toch, is het niet hiervoor, dan wel voor iets anders. En als die stakingskas leeg is zijn de bonden uitgepraat.
|:(

Ja lekker 1 jaar geen OV omdat de NS geen medewerking van zijn medewerkers krijgt. :')
pi_113839921
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 07:25 schreef Litpho het volgende:

[..]

De suggestie is dan ook gebruikelijkerwijs om op een gegeven dag een bepaald traject te reizen, maar dit per dag af te wisselen. Uiteraard is ook dit volslagen onacceptabel voor de bonden tot dusver.
Lijkt me niets mis mee. Je leert je klanten kennen, krijgt er contact mee, oh wacht dat willen veel NS medewerkers juist niet.....
  vrijdag 6 juli 2012 @ 09:26:01 #187
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_113839967
Gros van de conducteurs wil SP stemmen en klagen, hebben de schurft aan passagiers en willen de NS weer tot staatsbedrijf.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_113840018
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 08:57 schreef Basp1 het volgende:

[..]

|:(

Ja lekker 1 jaar geen OV omdat de NS geen medewerking van zijn medewerkers krijgt. :')
Moeten we maar es zien wie er breekt, wat mij betreft mogen die mes-in-de-rug-stekende en uit-de-school-klappende- NS medewerkers (conducteurs & machinisten) nu wel eens met de billen bloot, en es gaan meewerken aan een structurele oplossing, als ze het zo goed weten. Ik kan me nog steeds opwinden over die saboterende conducteurs een paar jaar geleden, die express even een minuutje te laat de trein lieten vertrekken, om zo de directie met slechte statistieken de nek om te draaien. :r
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  vrijdag 6 juli 2012 @ 09:31:59 #189
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_113840072
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 09:28 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Moeten we maar es zien wie er breekt, wat mij betreft mogen die mes-in-de-rug-stekende en uit-de-school-klappende- NS medewerkers (conducteurs & machinisten) nu wel eens met de billen bloot, en es gaan meewerken aan een structurele oplossing, als ze het zo goed weten. Ik kan me nog steeds opwinden over die saboterende conducteurs een paar jaar geleden, die express even een minuutje te laat de trein lieten vertrekken, om zo de directie met slechte statistieken de nek om te draaien. :r
En ik mijn aansluiting miste..
Tja, voor mij een reden dus nooit meer met de trein te gaan.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_113840142
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 09:28 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Moeten we maar es zien wie er breekt, wat mij betreft mogen die mes-in-de-rug-stekende en uit-de-school-klappende- NS medewerkers (conducteurs & machinisten) nu wel eens met de billen bloot, en es gaan meewerken aan een structurele oplossing, als ze het zo goed weten.
Wanneer je je medewerkers teveel in het harnas jaagt zal er aan niets meegewerkt worden. Hell sommigen willen wel meewerken maar door de splitsing van de NS en prorail mogen NS medewerkers bijvoorbeeld bij een bevriezing niet eens zelf een gasbrandertje pakken om een wissel te ontdooien, nee nu moeten we wachten totdat de storingsdienst van prorail aanwezig is. Ja eigen intiatief mag niet meer, want dan krijgen de medewerkers van hun baas op hun flikker, dat de reiziger hiermee sneller van hun problemen af zou zijn dat zou toch vervelend zijn. :')
quote:
Ik kan me nog steeds opwinden over die saboterende conducteurs een paar jaar geleden, die express even een minuutje te laat de trein lieten vertrekken, om zo de directie met slechte statistieken de nek om te draaien. :r
Dit is een nieuw verhaal voor mij, heb je daar bronnen voor?
pi_113840314
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 09:36 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wanneer je je medewerkers teveel in het harnas jaagt zal er aan niets meegewerkt worden. Hell sommigen willen wel meewerken maar door de splitsing van de NS en prorail mogen NS medewerkers bijvoorbeeld bij een bevriezing niet eens zelf een gasbrandertje pakken om een wissel te ontdooien, nee nu moeten we wachten totdat de storingsdienst van prorail aanwezig is. Ja eigen intiatief mag niet meer, want dan krijgen de medewerkers van hun baas op hun flikker, dat de reiziger hiermee sneller van hun problemen af zou zijn dat zou toch vervelend zijn. :')

[..]

Dit is een nieuw verhaal voor mij, heb je daar bronnen voor?
Een vriendin van me die op een druk station werkte in de koffie-corner, en dit soort gesprekken toentertijd dagelijks hoorde tussen de meer radicale conducteurs. En hier staan de cijfers, kijk maar eens wat er in 2001 gebeurde..
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_113840492
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 09:43 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Een vriendin van me die op een druk station werkte in de koffie-corner, en dit soort gesprekken toentertijd dagelijks hoorde tussen de meer radicale conducteurs. En hier staan de cijfers, kijk maar eens wat er in 2001 gebeurde..
Ah een vriendin van een vriendin :{ En die punctualiteitscijfers door de jaren heen leuk, maar wie zegt ons dat ze dezelfde statistiek zijn blijven aanhouden? Als ik het me goed herrinner is de marge wanneer er vertraging is omhoog geschroefd in de loop der tijd, ook heeft de NS redelijke wijzigingen in de dienstregeling doorgevoerd om maar meer speling te hebben en hun punctualiteit op die manier ook nog op te schroeven. In de afgelopen 25 jaar hebben ze veel meer spoor en snellere treinen gekregen maar doe je over alle trajecten nog steeds even lang. Of als je pech hebt nog langer want hebben ze overstappen precies laten vervallen zodat de reiziger altijd de volgende overstap wel haalt maar op zijn totale treinreis dan wel 15 minuten langer er over doet.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 6 juli 2012 @ 09:57:12 #193
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_113840671
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 09:50 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En die punctualiteitscijfers door de jaren heen leuk, maar wie zegt ons dat ze dezelfde statistiek zijn blijven aanhouden? Als ik het me goed herrinner is de marge wanneer er vertraging is omhoog geschroefd in de loop der tijd,
Er staat duidelijk bij wat voor marges er voor deze statistieken is aangehouden, namelijk 3 en 5 minuten. Bij mijn weten was een minuut in 2001 ook 60 seconden, net als nu.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_113840734
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 09:50 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ah een vriendin van een vriendin :{ En die punctualiteitscijfers door de jaren heen leuk, maar wie zegt ons dat ze dezelfde statistiek zijn blijven aanhouden? Als ik het me goed herrinner is de marge wanneer er vertraging is omhoog geschroefd in de loop der tijd, ook heeft de NS redelijke wijzigingen in de dienstregeling doorgevoerd om maar meer speling te hebben en hun punctualiteit op die manier ook nog op te schroeven. In de afgelopen 25 jaar hebben ze veel meer spoor en snellere treinen gekregen maar doe je over alle trajecten nog steeds even lang. Of als je pech hebt nog langer want hebben ze overstappen precies laten vervallen zodat de reiziger altijd de volgende overstap wel haalt maar op zijn totale treinreis dan wel 15 minuten langer er over doet.
en sneltreinen zijn nu toch helemaal weg en vervangen door sprinters op veel trajecten ?
veel intercities maken ook extra stoppen ipv de vroegere sneltreinen waardoor de reistijd ook is opgelopen.
pi_113840844
quote:
bron
........

Voor NS telt het prestatiecontract met de overheid, waarin staat dat alleen gereden treinen tellen. Hoe meer treinen worden opgeheven hoe gunstiger het resultaat voor de NS..

'Dus kun je de bizarre situatie krijgen dat NS 100 procent punctualiteit scoort als ze slechts één trein op tijd zou laten rijden', zegt Mol..

Vervoersdeskundige dr. H. Roos, hoogleraar logistiek en management aan de Erasmusuniversiteit, vindt de punctualiteit een 'loos' begrip. 'NS mag het begrip zelf invullen en neemt daar grote vrijheid in.'.

Het wordt tijd dat NS afstapt van punctualiteit en zich gaat toeleggen op leveringsbetrouwbaarheid, vindt hij. Dit is een van de ijkpunten waarop het bedrijfsleven zichzelf meet..

'Daar telt alleen of de klant tevreden is. Zo wordt bij een warenhuis wel aan de klant gevraagd of hij heeft gevonden wat hij zocht, en niet: wij hebben alles verkocht en daarom is de klant tevreden', zegt Roos.

.....
Maar een tevreden klant hoeft men niet te leveren zoalng de NS maar aan zijn punctualiteitscijfers blijft voldoen :') . Ik wil als klant zo snel mogelijk van A naar B met zo min mogelijk vertraging en zo gunstig mogelijke overstappen.
  vrijdag 6 juli 2012 @ 10:22:00 #196
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_113841192
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 09:50 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ah een vriendin van een vriendin :{ En die punctualiteitscijfers door de jaren heen leuk, maar wie zegt ons dat ze dezelfde statistiek zijn blijven aanhouden? Als ik het me goed herrinner is de marge wanneer er vertraging is omhoog geschroefd in de loop der tijd, ook heeft de NS redelijke wijzigingen in de dienstregeling doorgevoerd om maar meer speling te hebben en hun punctualiteit op die manier ook nog op te schroeven. In de afgelopen 25 jaar hebben ze veel meer spoor en snellere treinen gekregen maar doe je over alle trajecten nog steeds even lang. Of als je pech hebt nog langer want hebben ze overstappen precies laten vervallen zodat de reiziger altijd de volgende overstap wel haalt maar op zijn totale treinreis dan wel 15 minuten langer er over doet.
Ik heb het zelf meegemaakt, conducteur die de trein niet liet vertrekken en op de klok keek. Toen opmerkte, mooi, nu zijn we vertraagd en de trein liet vertrekken. Toen ik hem bedankte dat ik mijn aansluiting missen lachte hij me uit. Meerdere keren meegemaakt dit soort ellende, dus ik rij geen trein meer
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_113841479
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 09:50 schreef Basp1 het volgende:

[..]

ook heeft de NS redelijke wijzigingen in de dienstregeling doorgevoerd om maar meer speling te hebben en hun punctualiteit op die manier ook nog op te schroeven.
Dat is toch alleen maar goed?

Het lijkt mij in niemands belang als NS een over-optimistische en in de praktijk onhaalbare dienstregeling hanteert.
pi_113841805
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 10:33 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat is toch alleen maar goed?

Het lijkt mij in niemands belang als NS een over-optimistische en in de praktijk onhaalbare dienstregeling hanteert.
Nee het is fijn wanneer je als reiziger in een trein zit die dan steeds 6 minuten per station aan het wachten bent alleen om de NS hun punctualiteitcijfers te laten halen. :')

Reizen de overige commentatoren hier zelf nog wel eens met de trein, piet stapt er in ieder geval nooit meer in.
pi_113841911
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 10:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik heb het zelf meegemaakt, conducteur die de trein niet liet vertrekken en op de klok keek. Toen opmerkte, mooi, nu zijn we vertraagd en de trein liet vertrekken. Toen ik hem bedankte dat ik mijn aansluiting missen lachte hij me uit. Meerdere keren meegemaakt dit soort ellende, dus ik rij geen trein meer
En zou de conducteur niet naar het vertreksein gekeken hebben om te constateren dat het steeds rood was en toen hij eindelijk mocht vertrekken op zijn horloge gekeken en daarom dus die opmerking maakte.

Ik heb ook genoeg ellende met de NS meegemaakt, maar blijf treinreizen preferen boven tussen de gejaagde mafketels op de weg zitten die met zijn allen vooraan in de file willen komen. :')
pi_113842301
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 10:45 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nee het is fijn wanneer je als reiziger in een trein zit die dan steeds 6 minuten per station aan het wachten bent alleen om de NS hun punctualiteitcijfers te laten halen. :')
De stoptrein Breda - Utrecht wacht op Geldermalsen officieel 5 minuten, maar vaker 7 minuten (omdat hij constant te vroeg op Geldermalsen is). De stoptrein Baarn - Utrecht wacht op Overvecht ook vaak 3-4 minuten (wat er toe leidt dat mensen even snel naar de later-aankomende-maar-eerder-vertrekkende trein vanuit Hilversum spurten). Zeker die laatste is leuk in dat licht van "laten we de punctualiteitscijfers hoog houden".
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')