Ik denk dat ze elk moment als goed moment zien.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 14:47 schreef monkyyy het volgende:
Ik vraag me af: Zien de zilver bugs dit als een goed moment om extra bij te kopen?
Gezien de koers van de afgelopen jaren is zilver flink aan de prijs, anderzijds is ze na de recente piek ook weer fors gedaald. Dit kan dus een 'buy the dip' momentje zijn.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 14:47 schreef monkyyy het volgende:
Ik vraag me af: Zien de zilver bugs dit als een goed moment om extra bij te kopen?
Zilver of goud? Het blijft een interessante vraag, is zilver onder gewaardeerd of goud over gewaardeerd? In ieder geval heb je nog wel iets tastbaars in bezit na het klappen van het fiat geld systeem.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 15:00 schreef piepeloi55 het volgende:
Ik denk dat ze elk moment als goed moment zien.
Als je de verhouding zilver-goudprijs ziet zou ik zeggen dat zilver ondergewaardeerd is. Toch is de koers nog behoorlijk hoog, al zakt ie nu met de dag.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 15:30 schreef ComplexConjugate het volgende:
Zilver of goud? Het blijft een interessante vraag, is zilver onder gewaardeerd of goud over gewaardeerd? In ieder geval heb je nog wel iets tastbaars in bezit na het klappen van het fiat geld systeem.
Hij schommelt, vorige week was zilver goedkoper.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 19:56 schreef Ludd het volgende:
[..]
Als je de verhouding zilver-goudprijs ziet zou ik zeggen dat zilver ondergewaardeerd is. Toch is de koers nog behoorlijk hoog, al zakt ie nu met de dag.
Ik heb wel eens gedacht een paar baartjes palladium te kopen maar kon eigenlijk geen goede leverancier vinden. Palladium is sinds die tijd ook weer behoorlijk terug gevallen. Misschien dat de prijs explodeert als blijkt dat het koude kernfusie verhaal toch op waarheid berustquote:Zijn hier ook mensen die fysiek palladium kopen?
Ja, of zijn beide prijzen goed? Of is zilver overgewaardeerd en goud ondergewaardeerd?quote:Op dinsdag 29 mei 2012 15:30 schreef ComplexConjugate het volgende:
Zilver of goud? Het blijft een interessante vraag, is zilver onder gewaardeerd of goud over gewaardeerd? In ieder geval heb je nog wel iets tastbaars in bezit na het klappen van het fiat geld systeem.
Dingen veranderen altijd dat zal niemand ontkennen, de vraag die mensen meestal bezighoud is welke richting de verandering uitgaat en wat de exacte uitkomst is over en bepaalde periode.quote:Op donderdag 31 mei 2012 08:28 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Ja, of zijn beide prijzen goed? Of is zilver overgewaardeerd en goud ondergewaardeerd?
Wie vertelt ons dat er per se een verband tussen de twee moet zijn dat altijd maar hetzelfde blijft? Je zou - om maar eens met Buddha te spreken - denken dat dingen soms veranderen...
Zilver zit vandaag in de lift...quote:Op vrijdag 1 juni 2012 16:07 schreef Baltazar69 het volgende:
Ziet er wel bearish uit die edelmetalen, zal ik mijn zilver nog aanhouden of verkopen?
Manie fase is aangebroken? Snel.... nog even wat van het glimmende goudgele goedje inslaanquote:Op vrijdag 1 juni 2012 16:50 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Wow goud gaat up. Wat is er aan de hand
heb al. ik gok dat het nog wel even duurt, maar wat dit nu opeens triggert...quote:Op vrijdag 1 juni 2012 17:02 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Manie fase is aangebroken? Snel.... nog even wat van het glimmende goudgele goedje inslaan
Gewoon..... 'cash-ual friday'quote:Op vrijdag 1 juni 2012 17:03 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
heb al. ik gok dat het nog wel even duurt, maar wat dit nu opeens triggert...
Slecht job-cijfers in usa = wereld vergaat = iedereen wil goud hebben.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 17:03 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
heb al. ik gok dat het nog wel even duurt, maar wat dit nu opeens triggert...
Serieus? Omdat het wat slechter gaat dan verwacht?quote:Op vrijdag 1 juni 2012 17:07 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Slecht job-cijfers in usa = wereld vergaat = iedereen wil goud hebben.
nou. goede zaak. als je goud hebt dan. enfin.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 17:07 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Slecht job-cijfers in usa = wereld vergaat = iedereen wil goud hebben.
Als je goud hebt wil je het toch houden? Dat is toch het hele idee achter stacken?quote:Op vrijdag 1 juni 2012 17:09 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
nou. goede zaak. als je goud hebt dan. enfin.
http://www.usatoday.com/m(...)nt-report/55325614/1quote:Op vrijdag 1 juni 2012 17:08 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Serieus? Omdat het wat slechter gaat dan verwacht?
quote:The nation's unemployment rate rose to 8.2% from 8.1%
in spanje is het 50% onder jongerenquote:Op vrijdag 1 juni 2012 17:10 schreef monkyyy het volgende:
[..]
http://www.usatoday.com/m(...)nt-report/55325614/1
[..]
1% slechter dan verwacht.... big deal 8,1% of 8,2%. Als dat al reden is om je zorgen over te maken...quote:Op vrijdag 1 juni 2012 17:10 schreef monkyyy het volgende:
[..]
http://www.usatoday.com/m(...)nt-report/55325614/1
[..]
nou ja de hele toestand is genoeg om je zorgen te maken. maar om je nu opeens op dit cijfer zoveel extra zorgen te maken lijkt me nogal sterk.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 17:11 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
1% slechter dan verwacht.... big deal 8,1% of 8,2%. Als dat al reden is om je zorgen over te maken...
My point....quote:Op vrijdag 1 juni 2012 17:14 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
nou ja de hele toestand is genoeg om je zorgen te maken. maar om je nu opeens op dit cijfer zoveel extra zorgen te maken lijkt me nogal sterk.
Mensen zijn dan van nature dan ook irrationeel, en vooral als het om beleggen en investeren gaat. Dat werkeloosheid stijgt met 0,1% zorgt ervoor dat de Amerikaanse beurzen vandaag 2% dalen.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 17:14 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
nou ja de hele toestand is genoeg om je zorgen te maken. maar om je nu opeens op dit cijfer zoveel extra zorgen te maken lijkt me nogal sterk.
- niet nodig -quote:Op vrijdag 1 juni 2012 17:16 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Mensen zijn dan van nature dan ook irrationeel, en vooral als het om beleggen en investeren gaat. Dat werkeloosheid stijgt met 0,1% zorgt ervoor dat de Amerikaanse beurzen vandaag 2% dalen.
Het is niet ongewoon dat er zo heftig wordt gereageerd op werkeloosheidscijfers though.
Op naar $6000,- per ounce, de vraag is echter wat de waarde van de dollar dan nog is.... ik schrok laatst van de prijs van toiletpapierquote:
Duidelijk, maar enig idee waarom platina nu goedkoper is dan goud?quote:Op dinsdag 29 mei 2012 20:34 schreef dvr het volgende:
Palladium en platina zijn geen echte safe havens en hun prijzen worden vooral door de industriële vraag bepaald. Als je niet heel goed ingevoerd bent in die markten zou ik er niet aan beginnen. Zeker niet in fysieke vorm want opkopers zijn veel te schaars.
Zoals ik al aangaf: 'Palladium en platina zijn geen echte safe havens en hun prijzen worden vooral door de industriële vraag bepaald'. De vraag naar platina uit de auto- en sieradenindustrie zal nu lager ligger dan voor de crisis. Goud daarentegen is gestegen omdat het als safe haven fungeert voor spaarders en beleggers die hun vertrouwen in geld en obligaties verliezen.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 17:51 schreef Lyrebird het volgende:
Duidelijk, maar enig idee waarom platina nu goedkoper is dan goud?
Goudmijnen betalen hun dividend toch gewoon in papier?quote:Op dinsdag 5 juni 2012 19:46 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
Goudmijnen zijn nog steeds zwaar ondergewaardeerd t.o.v. goud, al herstelt het de laatste tijd wel iets.
Daarnaast zit het spul nog in de grond, alleen fysiek is interessant.quote:Op woensdag 6 juni 2012 13:57 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Goudmijnen betalen hun dividend toch gewoon in papier?
In de grond betekent dat het van de overheid is als het 'moet'. Dat is met olie ook regelmatig gebeurd.quote:Op woensdag 6 juni 2012 14:13 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Daarnaast zit het spul nog in de grond, alleen fysiek is interessant.
Tja... als het de overheid uitkomt 'nationaliseert' ze ook het goud en zilver dat in bezit is van de burger.quote:Op woensdag 6 juni 2012 14:17 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
In de grond betekent dat het van de overheid is als het 'moet'. Dat is met olie ook regelmatig gebeurd.
europa heeft nog een veel grotere dip.quote:Op donderdag 7 juni 2012 19:49 schreef ComplexConjugate het volgende:
Wow.... goud en zilver zitten weer in een flinke dip.... 'buy the dip' mensen
Die verkopen we gewoon aan de markten.quote:Op donderdag 7 juni 2012 19:50 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
europa heeft nog een veel grotere dip.
ik moest even huilen. omdat. waar.quote:Op donderdag 7 juni 2012 19:53 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Die verkopen we gewoon aan de markten.
ja maar dat is juist het issue. gaten worden met nieuwe gaten opgevuld. dat kan niet oneindig doorgaan zonder negatieve gevolgen.quote:Op donderdag 7 juni 2012 20:02 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ik geloof nog steeds in fiat ondanks dat ik het boek 'goud, geld en zilver' net heb gelezen. Werkelijk interessant om te lezen hoe vaak fiat geldsystemen in het verleden zijn geklapt. Heel grappig om te lezen dat de overheden en banksters vroeger exact dezelfde spelletjes speelden als nu. Het enige wat nog ontbreekt is de hyperinflatie. Ik denk dat dit komt omdat mensen door de loop der tijd vervreemd zijn van edelmetaal. Geld is papier en muntjes die uitgegeven zijn door de centrale banken en gebaseerd op schuld. Zolang wij nog fiat blijven accepteren en haar waarde blijven erkennen is fiat the way to go.
Zolang Henk en Ingrid denken dat euro's wat waard zijn gaat dat gewoon goed.quote:Op donderdag 7 juni 2012 20:08 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ja maar dat is juist het issue. gaten worden met nieuwe gaten opgevuld. dat kan niet oneindig doorgaan zonder negatieve gevolgen.
Kijk dan maar uit voor hongerige gold bugsquote:Op donderdag 7 juni 2012 20:30 schreef Dientje12 het volgende:
Hoi, ik heb een gouden tand, hoor ik er nu ook bij?
Wat dan?quote:Op donderdag 7 juni 2012 21:27 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Kijk dan maar uit voor hongerige gold bugs
Ooh niks.... maar als je er eentje ziet lopen met een flesje chloroform en een combinatietang weet je dat het tijd is om te gaanquote:
Ik denk dat een grote voorhamer een effectieve twee-in-één isquote:Op vrijdag 8 juni 2012 09:10 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ooh niks.... maar als je er eentje ziet lopen met een flesje chloroform en een combinatietang weet je dat het tijd is om te gaan
Een beetje grof.... maar het klaart wel de klusquote:Op vrijdag 8 juni 2012 09:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik denk dat een grote voorhamer een effectieve twee-in-één is
Ik zou wel weten hoe ik daar gebruik van kan maken.quote:Op donderdag 7 juni 2012 20:02 schreef ComplexConjugate het volgende:
Het enige wat nog ontbreekt is de hyperinflatie.
wat ga je doen als het wel gebeurtquote:Op vrijdag 8 juni 2012 15:26 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Ik zou wel weten hoe ik daar gebruik van kan maken.Helaas komt die niet.
Ik ben niet voorbereid op iets wat een zeer kleine kans heeft om te gebeuren. Dat is net zoiets als vragen: "Wat ga je doen als er een meteoriet op Nederland komt?"quote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:27 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
wat ga je doen als het wel gebeurt
Hyperinflatie is vrij gebruikelijk na een periode waarin machthebbers en banksters hun macht om geld te drukken misbruikt hebben. Het lijkt erop dat zelfs onder zeer gunstige omstandigheden de banksters er slechts 40 jaar voor nodig gehad hebben om ons in een ernstige monetaire crisis te manoeuvreren. Nu de groei van de westerse wereld afneemt word direct pijnlijk duidelijk hoe een geldsysteem wat drijft op continue groei inhoud.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:43 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Ik ben niet voorbereid op iets wat een zeer kleine kans heeft om te gebeuren. Dat is net zoiets als vragen: "Wat ga je doen als er een meteoriet op Nederland komt?"
Antwoord: "Daar heb ik me niet op voorbereid, daar hou ik geen rekening mee, de kans dat dat gebeurt in mijn leven is ultra-klein en ik zou teveel opgeven, als ik heel mijn hele leven hieromheen zou bouwen, als "hedge" tegen een meteoriet."
Begrijp me niet verkeerd, een hoop dingen die mensen zeggen als "Hyper-inflatie zal komen" en "Wacht maar tot de dollar/euro naar 0 gaat" zitten een kern van waarheid in en dat zal ook vastwel gebeuren ooit in de geschiedenis van de mensheid. Maar dat zoiets gebeurt in mijn leven, is en blijft gewoon zeer onwaarschijnlijk.
Ik geloof zelf veel meer in het vasthouden van inkomen producerende assets zoals vastgoed, bluechip stocks of low-cost index fondsen, in verschillende currency's, die ten alle tijden tegen aantrekkelijke prijzen aangeschaft dienen te worden.
Mocht ik inside info hebben dat bijvoorbeeld volgend jaar de hyperinflatie plotseling er is, dan zou ik nu per direct een zo groot mogelijke hypotheek proberen te krijgen, de rente erop vastzetten en een sick penthouse kopen. En wachten tot ik mijn hypotheek met een brood terug kan betalen.
Hier gaat het verkeerd. Geld printen was noodzakelijk, niet machtsmisbruik. Er is geld geprint om deflatie tegen te houden. Iets wat in de jaren 30 tijdens The Great Depression helemaal verkeerd ging omdat de Fed toen wel faalde.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 17:07 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Hyperinflatie is vrij gebruikelijk na een periode waarin machthebbers en banksters hun macht om geld te drukken misbruikt hebben.
Voor alsnog wordt er dus met man en macht aan gewerkt om deflatie tegen te houden, deflatie is als een totaal verwoestende orkaan voor een economie. Case study: USA jaren "30.quote:Het lijkt erop dat zelfs onder zeer gunstige omstandigheden de banksters er slechts 40 jaar voor nodig gehad hebben om ons in een ernstige monetaire crisis te manoeuvreren. Nu de groei van de westerse wereld afneemt word direct pijnlijk duidelijk hoe een geldsysteem wat drijft op continue groei inhoud.
Ga er maar vanuit dat we na een periode van deflatie een forse inflatie gaan meemaken en het niet onwaarschijnlijk is dat de huidige valuta hun waarde tot nul gereduceerd zullen zien.
De kans dat er iets heel raars gaat gebeuren in jouw levenstijd is daarentegen heel erg groot. Ga de afgelopen 5 eeuwen maar terug, iedere 70 jaar gebeurt er wel een bizarre ramp of crisis.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:43 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Ik ben niet voorbereid op iets wat een zeer kleine kans heeft om te gebeuren. Dat is net zoiets als vragen: "Wat ga je doen als er een meteoriet op Nederland komt?"
Antwoord: "Daar heb ik me niet op voorbereid, daar hou ik geen rekening mee, de kans dat dat gebeurt in mijn leven is ultra-klein en ik zou teveel opgeven, als ik heel mijn hele leven hieromheen zou bouwen, als "hedge" tegen een meteoriet."
Begrijp me niet verkeerd, een hoop dingen die mensen zeggen als "Hyper-inflatie zal komen" en "Wacht maar tot de dollar/euro naar 0 gaat" zitten een kern van waarheid in en dat zal ook vastwel gebeuren ooit in de geschiedenis van de mensheid. Maar dat zoiets gebeurt in mijn leven, is en blijft gewoon zeer onwaarschijnlijk.
Ik geloof zelf veel meer in het vasthouden van inkomen producerende assets zoals vastgoed, bluechip stocks of low-cost index fondsen, in verschillende currency's, die ten alle tijden tegen aantrekkelijke prijzen aangeschaft dienen te worden.
Mocht ik inside info hebben dat bijvoorbeeld volgend jaar de hyperinflatie plotseling er is, dan zou ik nu per direct een zo groot mogelijke hypotheek proberen te krijgen, de rente erop vastzetten en een sick penthouse kopen. En wachten tot ik mijn hypotheek met een brood terug kan betalen.
Dat vertrouwen in onze leiders siert je, maar monetaire en politieke autoriteiten kunnen hier helemaal niet zoveel aan doen, behalve de val nog wat uitstellen en het leed eerlijk verdelen. Zowel in de VS als in Europa (en Japan, Australië, etc) zitten de overheden nu al aan hun tax qua staatsschuld en begrotingstekorten en de centrale banken hebben het grootste deel van hun trucendoos uitgespeeld, terwijl het financiële systeem nog tot de nok vol zit met kredieten die nooit meer afbetaald kunnen worden maar waarop nog nauwelijks afgeschreven is, een situatie die met de dag verslechtert. De enige remedie om hier uit te komen zou een autonome -niet door geldcreatie veroorzaakte- economische groei van zo'n 10% per jaar zijn, en dat is uitgesloten.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 17:32 schreef monkyyy het volgende:
Ook zijn gewoon teveel belangen gemoeid, teveel mensen zullen in armoede komen als er hyperinflatie komt en een munt die door honderden miljoenen mensen gebruikt wordt 0 waard wordt. Ik verwacht dat bankieren en regeringen zullen alles eraan doen om die twee tegen te houden.
Eens even mezelf rijk rekenen...quote:Op vrijdag 8 juni 2012 23:14 schreef dvr het volgende:
4) historisch is steeds zo'n 20% van 's werelds waarde in goud opgeslagen geweest, nu is dat nog geen 1%.
Ben ik niet met je eens. In omnia paratus is een utopie, maar het is gewoon een kwestie van risico's afdekken, en een basale prepardness. Natuurlijk kan je niet overal tegen indekken, maar als je op bepaalde dingen voorbereid loop minder risico/heb je een voorsprong op de mensen die of denken dat het allemaal wel los zal lopen, of mensen die denk dat het geen zin heeft om je voor te bereiden.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 23:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
De kans dat er iets heel raars gaat gebeuren in jouw levenstijd is daarentegen heel erg groot. Ga de afgelopen 5 eeuwen maar terug, iedere 70 jaar gebeurt er wel een bizarre ramp of crisis.
Maar dat is iedere keer weer heel anders, en vooral net iets anders dan iedereen verwacht. Mensen die nu zich indekken tegen hyperinflatie krijgen te maken met een virusepidemie. Mensen die zich ingraven tegen een kernoorlog worden getroffen door een Tsunami etc.
Zinloos dus en jammer van de moeite/het geld om je daarom te druk te maken.
Dat zie ik enkel gebeuren als we teruggaan naar een goudstandaard of een vorm daarvan en dat lijkt me onwaarschijnlijk. Vergeet niet dat je aangehaalde 20% historisch gemiddelde grotendeels bestaat uit cash gedekt door goud ten tijden van een goudstandaard.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 00:06 schreef dvr het volgende:
Als goud daarvan weer 20% moet gaan representeren, omdat obligaties en andere geldinstrumenten verdampen en de waarde verhuist (vlucht) naar goud, dan is dat $240.000 miljard. Terwijl er maar 160.000 ton goud bestaat, oftewel 160 miljard gram. Eén gram zou dan dus $240.000/160 = $1500 waard moeten zijn in hedendaagse dollars. Terwijl het nu slechts $50 waard is, een factor 30 minder! (dat ligt ook redelijk in de buurt van die 1:20 verhouding uit mijn quote). Het zal dus nog flink gaan stijgen de komende jaren! Jeuj!
In huidig geld? Zo'n 15 euro per gram, de kostprijs om goud uit de natuur te winnen. Maar dat kan alleen gebeuren als de wereldeconomie een nooit eerder vertoonde groei doormaakt en de rente sterk aantrekt (een situatie die zich eigenlijk alleen kan voortdoen als er eerst een enorme crash plaatsvindt, die juist weer heel positief zou zijn voor goud).quote:Op zaterdag 9 juni 2012 10:22 schreef Ludd het volgende:
Ik lees veel minder over hoe ver de goudprijs zal zakken als deze instort. Het blijft koffiedik kijken natuurlijk, maar wat denken jullie dat de laagst mogelijk goudprijs binnen nu en 5 jaar kan zijn?
Dat maakt niet uit. Wanneer geld (cash en obligaties) verdampt heb je per definitie een soort goudstandaard omdat centrale banken dan alleen nog goud in hun valutareserves hebben (ik ga er dan even vanuit dat dollar en euro gezamenlijk onderuitgaan). Sommige landen zullen erin slagen om door middel van ruilhandel (twee tankers olie tegen vijf tankers graan) in een deel van hun behoeften te voorzien, maar de rest van de internationale handelstransacties kan dan practisch alleen in goud vereffend worden.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:28 schreef piepeloi55 het volgende:
Dat zie ik enkel gebeuren als we teruggaan naar een goudstandaard of een vorm daarvan en dat lijkt me onwaarschijnlijk. Vergeet niet dat je aangehaalde 20% historisch gemiddelde grotendeels bestaat uit cash gedekt door goud ten tijden van een goudstandaard.
Ah, dat zou betekenen dat je goud altijd minimaal een derde van de huidige aanschafprijs waard blijft.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 22:25 schreef dvr het volgende:
[..]
In huidig geld? Zo'n 15 euro per gram, de kostprijs om goud uit de natuur te winnen.
Ja, al hangt het natuurlijk ook van de marktomstandigheden af. In Nederland is het vrijwel uitgesloten dat je ooit met goud zult moeten betalen, simpelweg omdat we een ordentelijke overheid hebben die ons die zorg uit handen kan nemen door noodgeld uit te geven of de gulden opnieuw in te voeren als de euro niet meer werkt. Mocht je toch ooit met zilveren guldens en gouden tientjes moeten betalen, dan is daar voldoende vraag naar om er een faire prijs voor te krijgen. Maar als jij je ergens in de sahara uitgeput door het brandende zand sleept, met als enig bezit een gouden oorring van 20 gram, en je komt een kereltje tegen dat een blikje cola t.w.v. ¤ 0,80 heeft, dan ligt de goudprijs ineens op een bedroevende ¤0,04 per gram (maar het redt wel je leven, en mede daarom hadden piraten vroeger gouden oorringen).quote:Op zaterdag 9 juni 2012 23:40 schreef Ludd het volgende:
Ah, dat zou betekenen dat je goud altijd minimaal een derde van de huidige aanschafprijs waard blijft.
Dat is aanzienlijk meer dan wanneer de euro crasht.
Dus een goudstandaard gezien je laatste zin en dan gaat je redenatie ook op zoals ik al zei. Ik geloof alleen niet in hyperinflatie, eerder het tegenovergestelde (deflatie) zoals je weet. Anders lagen ook mijn eieren in een ander mandje.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 22:40 schreef dvr het volgende:
Dat maakt niet uit. Wanneer geld (cash en obligaties) verdampt heb je per definitie een soort goudstandaard omdat centrale banken dan alleen nog goud in hun valutareserves hebben (ik ga er dan even vanuit dat dollar en euro gezamenlijk onderuitgaan). Sommige landen zullen erin slagen om door middel van ruilhandel (twee tankers olie tegen vijf tankers graan) in een deel van hun behoeften te voorzien, maar de rest van de internationale handelstransacties kan dan practisch alleen in goud vereffend worden.
De nieuwe munten (nieuwe dollar, nieuwe euro) die na hyperinflatie opstaan zijn in eerste instantie alleen binnenlands te gebruiken, maar ook daarbij zal de acceptatie en waardebepaling heel moeilijk verlopen als ze in aanvang niet door een bepaalde hoeveelheid goud of zilver gedekt worden. Voordat een munt breed geaccepteerd wordt (en zeker direct nadat een natie net zijn vorige munt in de rook van hyperinflatie heeft zien opgaan) heb je een ijkpunt nodig aan de hand waarvan mensen de waarde van producten, diensten (en dus van geld zelf) kunnen bepalen. Het is ook daarom waarschijnlijk dat men zelfs nu in de 21e eeuw weer op goud en/of zilver zal terugvallen om geld mee te dekken.
Zilverbugs posten vaak een plaatje van de koopracht van 1 dollar door de jaren heen. Het ironische is dat de koopkracht van x zilver ook enorm is gedaald in diezelfde periode, terwijl goud op lange termijn rond zijn inflatiegecorrigeerd gemiddelde schommelt. In werkelijkheid had je voor die 1 dollar jarenlang rente op rente ontvangen (en daarmee fors meer als de inflatie verdiend) terwijl x zilver altijd x zilver is gebleven.quote:Op zondag 10 juni 2012 09:51 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
Interessante discussie! En hoe zie jij/zien jullie bovenstaande als je het woord 'goud' vervangt voor 'zilver'?
Ik overweeg mede om dat soort redenen ook om combibaren te kopen.quote:Op zondag 10 juni 2012 00:08 schreef dvr het volgende:
Maar als jij je ergens in de sahara uitgeput door het brandende zand sleept, met als enig bezit een gouden oorring van 20 gram, en je komt een kereltje tegen dat een blikje cola t.w.v. ¤ 0,80 heeft, dan ligt de goudprijs ineens op een bedroevende ¤0,04 per gram (maar het redt wel je leven, en mede daarom hadden piraten vroeger gouden oorringen).
Nu of nooit? Hoe bedoel je dat? Ik ben niet bedreven in het lezen van dergelijke tabellen. Zo laag staat het zilver niet, en zilver is volatieler dan goud toch? Waarom is het dan nu of nooit?quote:Op zondag 10 juni 2012 17:30 schreef 0108daniel het volgende:
Het is nu of nooit voor zilver:
[ afbeelding ]
De prijs van zilver word toch kunstmatig laag gehouden door het enorme aanbod van 'papieren zilver'?quote:Op zondag 10 juni 2012 19:43 schreef 0108daniel het volgende:
Kijk naar de onderste lijn grafiek, dan zie je dat half juni, okt, nov en januari de weerstand groot genoeg is om niet verder te kunnen dalen.
Sinds mei dit jaar blijft ie ook hangen.
Dus wat gaat ie doen, nu of nooit/omhoog omlaag.
Deflatie een veel waarschijnlijkere gebeurtenis dan hyperinflatie. Daarom moet daar meer voor gevreesd worden.quote:Op maandag 11 juni 2012 12:24 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Trouwens.... wat zijn dat allemaal voor enge verhalen dat 'deflatie' verwoestend is voor de economie? Alsof hyperinflatie niet net zo verwoestend zou zijn![]()
Je denkt niet ver genoeg door.quote:Bij deflatie kan er ook gewoon geproduceerd blijven worden, echter niet meer tegen de oude vertrouwde prijs. In ieder geval worden grondstoffen, arbeid en energie goedkoper, als de beloning van arbeid hierop wordt afgestemd is er niets aan de hand. Het probleem ligt hem natuurlijk in de uitstaande schulden..... nou... dan boeken de banksters toch gewoon eventjes lekker af
Deflatie komt eerst... daarna gaat men uit angst voor de deflatie de geldpers op standje 'confetti' zetten. Het probleem is niet deflatie of inflatie, het probleem is te veel schuld en te veel zeepbellen.quote:Op maandag 11 juni 2012 12:59 schreef monkyyy het volgende:
Deflatie een veel waarschijnlijkere gebeurtenis dan hyperinflatie. Daarom moet daar meer voor gevreesd worden.
Als je een product nodig hebt, dan heb je het nodig. Probleem is dat onze economie niet gebaseerd is op hetgeen we nodig hebben maar op hetgeen we willen hebben en ervoor kunnen lenen.quote:Je denkt niet ver genoeg door.
Prijzen dalen, waarom zou je een auto vandaag kopen, als hij volgende week goed koper is. Daardoor gaan mensen stoppen geld uit te geven, hierdoor auto bedrijven maken minder winst. Maar bedrijf X heeft nog wel zijn leningen te betalen, die zijn fixed en worden niet minder.
Een belangrijke les die we waar uit kunnen trekken... zorg dat je spaart i.p.v. leent. Eerst eten dan pas schijten.quote:Gevolg: Bedrijven kunnen makkelijker failliet gaan. Of ze gaan in de kosten snijden door mensen te ontslaan, de werkloosheid stijgt en ze gaan lonen verminderen. Maar die mensen hadden ook leningen, hypotheken, creditcards, studie etc. Die worden niet plotseling minder. Dus die zijn screwed.
En bij inflatie blijven die systemen wel allemaal goed werken? Waarom zou ik als arbeider nog netjes mijn werk blijven doen indien ik aan het eind van de maand niks meer van mijn salaris kan kopen?quote:De overheid moet ook zijn leningen afbetalen, dus wat gaat die doen? Die gaat kosten verminderen, minder aan gezondheidszorg geven, minder aan onderwijs, uitkeringen verlagen, etc.
Bij inflatie verdampen spaartegoeden toch ook? Banken kunnen wel degelijk afboeken, sterker nog...van een kale kip kan je niet plukken, dus heel erg veel keuze hebben ze niet... ongeacht wat er in het contract staat. Momenteel zijn er een hoop mensen die hun hypotheeklasten niet langer kunnen betalen, toch zetten de banksters deze mensen niet massaal op straat. De reden hiervoor lijkt mij heel duidelijk, als er maar genoeg wanbetalers zijn in een markt met dalende vastgoedprijzen is mensen uitzetten totaal zinloos, want wie wil er immers nog geld uitgeven aan over gewaardeerd vastgoed?quote:Nu kan je wel zeggen "dan boeken de banksters toch gewoon eventjes lekker af", maar dat staat niet in het contract dat je ondertekend hebt toen je je hypotheek afsloot. En vergeet neit dat niet alleen bankieren uitleners zijn, maar ook particulieren kopen obligaties van bedrijven/de overheid. Dus die zijn ook screwed als bedrijf X failliet gaat. Of moeten die ook allemaal even afboeken?
Kijk eens naar de Weimar republiek... spaargeld was er niet meer, buitenlanders kochten hele straten op, arbeiders wilde meerder malen per dag uitbetaald worden. Als je een kop koffie dronk moest je voor je tweede kop het dubbele betalen.... De enigen die het wel prima vonden waren fabrikanten van drukpersen, papier en kruiwagensquote:Kijk naar de jaren 30 in Amerika. 25% werkloosheid, de geldhoeveelheid ging met 1/3 omlaag, 1/3 van alle banken daar failliet. Allemaal het werk van deflatie.
Hij is al wat ouder maar het is nog steeds heel actueel.quote:Op maandag 11 juni 2012 17:44 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
100 miljard voor spanje. ik zeg, tandje dichter bij confetti printenwant als spanje gered wordt dan ook italie. en portugal. en en en ...
lolquote:Op maandag 11 juni 2012 19:01 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Hij is al wat ouder maar het is nog steeds heel actueel.
Doen!!!quote:Op maandag 11 juni 2012 22:33 schreef monkyyy het volgende:
Oh, nou goud shorten dan maar en mee doen met the Government.
Je bent stokoud?quote:Begrijp me niet verkeerd, een hoop dingen die mensen zeggen als "Hyper-inflatie zal komen" en "Wacht maar tot de dollar/euro naar 0 gaat" zitten een kern van waarheid in en dat zal ook vastwel gebeuren ooit in de geschiedenis van de mensheid. Maar dat zoiets gebeurt in mijn leven, is en blijft gewoon zeer onwaarschijnlijk.
Omdat de gemiddelde mens een auto vandaag nodig heeft, en zijn aankopen niet als een handelaar een week kan uitstellen om zo te profiteren van een betere koers.quote:Op maandag 11 juni 2012 12:59 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Prijzen dalen, waarom zou je een auto vandaag kopen, als hij volgende week goed koper is.
Dit soort nonsense heb ik genoeg gehoord tijdens de economie-lessen; het gros van de mensen heeft een laag vrij besteedbaar inkomen, en een berg aan vaste uitgaven.quote:Daardoor gaan mensen stoppen geld uit te geven,
Whehe, aight; als je geld uitleent, dan is het je eigen verantwoording om te controleren of de lenende partij dat geld kan terugbetalen - je krijgt een rentevergoeding voor het risico. Zonder dat risico is er geen reden om uberhaupt rente te betalen. Vandaar dat we dan ook over "investeringen" en "risico's" praten.quote:Nu kan je wel zeggen "dan boeken de banksters toch gewoon eventjes lekker af", maar dat staat niet in het contract dat je ondertekend hebt toen je je hypotheek afsloot.
Ja, dat is het logisch gevolg ervan als je niet je huiswerk doet als financial; Spaanse banken kopen Spaanse staatsleningen zodat Spanje overeind blijft, vervolgens gaan de Spaanse banken onderuit.quote:En vergeet neit dat niet alleen bankieren uitleners zijn, maar ook particulieren kopen obligaties van bedrijven/de overheid. Dus die zijn ook screwed als bedrijf X failliet gaat. Of moeten die ook allemaal even afboeken?
Stop dat deflatiemonster even terug in je horror-kast; de crisis van de jaren 30 kun je niet zomaar afschuiven op de deflatie. In die tijd was, net zoals nu, het vertrouwen in het financiele systeem nihil.quote:Kijk naar de jaren 30 in Amerika. 25% werkloosheid, de geldhoeveelheid ging met 1/3 omlaag, 1/3 van alle banken daar failliet. Allemaal het werk van deflatie.
Oekoenoemen zijn getraind om te denken binnen het kader van het systeem waar inflatie de norm is. In een markt waar geld niet gebaseerd is op 'IOY's maar op een solide basis van edelmetaal en andere schaarse onderpanden zijn deflatie en inflatie sterk gecorreleerd aan de vraag van goederen en diensten.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 13:18 schreef monkyyy het volgende:
De mensen die menen dat deflatie niet erg is en niet waarschijnlijk is moeten een economie course volgen. Of een geschiedenis course. Serieus.
Ik vind goud niet bepaald goedkoop of zou het gewoon zo zijn dat de koopkracht van mijn fiat zo laag ligtquote:Op dinsdag 12 juni 2012 12:42 schreef NoBank het volgende:
OT; Goud is niet "overgewaardeerd" ten opzichte van Zilver; Goud is nog steeds "goedkoop", en Zilver is "belachelijk goedkoop". Dat Goud nog steeds goedkoop is, zal ik waarschijnlijk niet hoeven uit te leggen.
Oh.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 13:43 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Oekoenoemen zijn getraind om te denken binnen het kader van het systeem waar inflatie de norm is. In een markt waar geld niet gebaseerd is op 'IOY's maar op een solide basis van edelmetaal en andere schaarse onderpanden zijn deflatie en inflatie sterk gecorreleerd aan de vraag van goederen en diensten.
Inflatie in ons huidige systeem is NOODZAKELIJK om het piramidespel van de banksters in stand te houden. Vandaar dat economen propageren dat deflatie zo destructief is. Ze gaan voorbij aan het feit dat het niet de deflatie is die het systeem kapot maakt maar de rente die de banksters incasseren voor het vervalsen van geld. Immers de inflatie is feitelijk niets anders dan de onttrekking van waarde aan het geld als vergoeding voor deze valsmunterij. De banken zelf produceren immers geen enkele vorm van welvaart.
Aah.... (aait monkyyy over haar bolquote:
Niet vergeten om kritische vragen te stellen hè.... aanhoren of luisteren zijn nl. twee verschillende dingenquote:Ik ga naar college, 2 uur lang de propaganda van een ex-hedgefund manager aanhoren.
Hier op fok is het gratis (wel je adblocker uitschakelenquote:Op dinsdag 12 juni 2012 13:59 schreef Kaas- het volgende:
Ik denk dat ik ook maar stop met college volgen bij professoren economie, aangezien de meeste profiterende uitkeringstrekkers zonder opleiding tegenwoordig beweren er veel meer van te weten.
Klopt. In een razende storm helpt geen enkel kompas.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 13:59 schreef Kaas- het volgende:
Ik denk dat ik ook maar stop met college volgen bij professoren economie
Nou.....quote:Op dinsdag 12 juni 2012 14:03 schreef RobbieD het volgende:
[..]
Klopt. In een razende storm helpt geen enkel kompas.
Ieder zijn dingquote:Op dinsdag 12 juni 2012 14:04 schreef Kaas- het volgende:
Omdat het salaris daarna een stukje aantrekkelijker is dan een bijstandsuitkering en ik liever niet als een parasiet leef. Keuzes he.
Spijker op zijn kop - maar goud is nog steeds spotgoedkoopquote:Op dinsdag 12 juni 2012 13:46 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik vind goud niet bepaald goedkoop of zou het gewoon zo zijn dat de koopkracht van mijn fiat zo laag ligt
Wil jij als uitkeringstrekker even niet zo brutaal doen? Onthoud even dat onderwijs zwaar gesubsieerd is, en dat ik als arbeider niet alleen jou draag, maar ook die uitkeringstrekkers die HRA ontvangen.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 13:59 schreef Kaas- het volgende:
Ik denk dat ik ook maar stop met college volgen bij professoren economie, aangezien de meeste profiterende uitkeringstrekkers zonder opleiding tegenwoordig beweren er veel meer van te weten.
Mmmm ...kijk even goed, wordt daar misschien op het verkeerde paard gewed?quote:
Ik vond dit wel een interessante:quote:Op dinsdag 12 juni 2012 14:08 schreef NoBank het volgende:
[..]
Spijker op zijn kop - maar goud is nog steeds spotgoedkoop
Daarbij even over het hoofd zien dat onderwijs de motor van welvaart is en het hogere onderwijs bovendien de mensen aflevert die straks 90% van alle belastingen betalen en de onderwijssubsidie daarmee juist een enorme investering in de welvaart van het gepeupel is. Is ook een klein detail hoor.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 14:13 schreef NoBank het volgende:
[..]
Wil jij als uitkeringstrekker even niet zo brutaal doen? Onthoud even dat onderwijs zwaar gesubsieerd is, en dat ik als arbeider niet alleen jou draag, maar ook die uitkeringstrekkers die HRA ontvangen.
Een cursus economie lijkt me inderdaad niet overbodig
Ach.... als je weet dat 90% van alle welvaart daadwerkelijk geproduceerd wordt door mensen in sweatshops en fabriekshallen...quote:Op dinsdag 12 juni 2012 14:17 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Daarbij even over het hoofd zien dat onderwijs de motor van welvaart is en het hogere onderwijs bovendien de mensen aflevert die straks 90% van alle belastingen betalen en de onderwijssubsidie daarmee juist een enorme investering in de welvaart van het gepeupel is. Is ook een klein detail hoor.
Ik volg je gedachtegang wel maar geld is natuurlijk niet de enige motivatie in het leven, sterker nog... ik denk dat de meeste mensen die doorleren geld niet als belangrijkste motivatie hebben. Misschien dat de geldelijke beloning veel eerder een grotere impact heeft over de aard van de studie die word gevolgd.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 14:26 schreef Kaas- het volgende:
Er is niets barbaars aan dat als je een baan hebt die een willekeurig ander persoon in een dag kan leren, dat niet zwaar betaald wordt. Voor hem/haar immers tien anderen, dus is een dergelijk salaris helemaal niet nodig om personeel aan te trekken. Zou bovendien ook de prikkel ontnemen om productiever te worden.
Is btw wel zwaar offtopic, dus een salarisdiscussie kan beter in een ander (of nieuw) topic.
Ik heb nergens beweerd dat het "slecht" zou zijn dat ik daar geld aan uitgeef, en ik zag het niet over het hoofd.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 14:17 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Daarbij even over het hoofd zien dat onderwijs de motor van welvaart is en het hogere onderwijs bovendien de mensen aflevert die straks 90% van alle belastingen betalen en de onderwijssubsidie daarmee juist een enorme investering in de welvaart van het gepeupel is. Is ook een klein detail hoor.
Een 'kenniseconomie', hier in de Hollandse polder? We hebben in ieder geval een hoop praktische kennis verloren laten gaan toen we onze industriële basis verloren lieten gaan ten gunste van een alsmaar groeiende tertiaire sector. Wat veel beleidsmakers niet hebben gerealiseerd is dat als je industriële basis wegvalt alle toeleveranciers ook wegvallen. Immers je kan kennis wel overdragen maar dat gaat niet op voor ervaring, ervaring is juist een van de factoren die sterk gecorreleerd is met het opdoen van nieuwe kennis en vaak de aanzet vormt tot het doen van innovaties.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 14:47 schreef NoBank het volgende:
Aan de andere kant wil ik dan ook meteen opmerken dat we als kenniseconomie ook tegen een bankroet aanhikken.
Ach ja, als iets op ZeroHedge, in conspiracy filmpjes op youtube of in de telegeraaf staat dan is het altijd 100% waarheid.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 13:59 schreef Kaas- het volgende:
Mijn opa zei altijd, if you can't beat them, join them. Na ww2 vond mijn oma dat opa bijna altijd gelijk had.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 13:59 schreef Kaas- het volgende:
Economie is gestoeld op theorieen en modellen. Het is geen harde wetenschap.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 19:28 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Ach ja, als iets op ZeroHedge, in conspiracy filmpjes op youtube of in de telegeraaf staat dan is het altijd 100% waarheid.
Maar zodra een daadwerkelijke econoom iets vertelt of als het in de economie boeken staat is het propaganda.
eigenlijk was het een reactie op jouw opmerking die wat gekke dingen suggereerde. ik was te lui anders had ik teruggescrolled om je te quotenquote:Op dinsdag 12 juni 2012 20:14 schreef Kaas- het volgende:
Het is niet alsof dat tegenspreekt wat monkyy (mijns inziens terecht) opmerkte.
Vraag die professoren maar eens hoe vaak ze op basis van hun kennis een juiste macro-economische voorspelling hebben kunnen doen. Dus niet: hoe vaak ze achteraf iets hebben kunnen verklaren.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 13:59 schreef Kaas- het volgende:
Vraag eens aan de gemiddelde boer wat ie verwacht voor komend jaar, krijg je al een realistischer antwoord.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 20:21 schreef RobbieD het volgende:
[..]
Vraag die professoren maar eens hoe vaak ze op basis van hun kennis een juiste macro-economische voorspelling hebben kunnen doen. Dus niet: hoe vaak ze achteraf iets hebben kunnen verklaren.
Laat ik de vraag dan even aanpassen: hoe vaak werden die benaderingen toetsbare bewaarheid?quote:Op dinsdag 12 juni 2012 20:40 schreef Kaas- het volgende:
De gemiddelde boer voorspelt het weer met een of ander oud-Hollands gezegde.![]()
Een glazen bol heeft niemand, er worden slechts benaderingen gegeven omdat beleidsmakers in de publieke en private sector daar een beetje houvast aan hebben.
Ik had het niet over het weer; maar ik wil best meegaan in je off-topic voorbeeldquote:Op dinsdag 12 juni 2012 20:40 schreef Kaas- het volgende:
De gemiddelde boer voorspelt het weer met een of ander oud-Hollands gezegde.![]()
Flauwekul. Economie is geen exacte wetenschap.quote:Overigens kan een econoom geen economische groei voorspellen, slechts een statistisch betrouwbaarheidsinterval geven (vaak wel ca. 1.5% breed) waarbinnen de groei (of krimp) normaal gesproken zou moeten vallen.
Kijk.... ik ben geen econoom... maar zelfs ik kan voorspellen dat bankiers maar 1 wapen hebben om hun Ponzi spel aan de gang te houden en dat is de geldpers. Ik denk dat daarom goud en zilver de komende tijd interessant gaat worden voor een nog grotere groep mensen. Ik denk dat steeds meer mensen vraagtekens beginnen te zetten bij het huidige beleid van 'failliete landen die een bail out geven aan andere failliete landen'.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:19 schreef Kaas- het volgende:
Daar zijn we dan ook heel eerlijk in grapjas.Het is niet voor niets dat geen enkele econoom hier fulltime mee bezig is, omdat groei precies voorspellen nou eenmaal niet mogelijk is.
Hyperinfatie is niet het tegenovergestelde van deflatie en het is geen 'sterkere vorm' van inflatie. Het enige waarin het met inflatie overeenkomt is dat de maatschappelijke geldhoeveelheid sterk toeneemt en dat prijzen sterk stijgen.quote:Op maandag 11 juni 2012 12:24 schreef ComplexConjugate het volgende:
Trouwens.... wat zijn dat allemaal voor enge verhalen dat 'deflatie' verwoestend is voor de economie? Alsof hyperinflatie niet net zo verwoestend zou zijn![]()
De weerman voorspelt het ook niet "precies", maar hij voorspelt dan ook niet enkel zonnig weer. Net zoals het na 2008 wachten is op de tweede klapquote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:19 schreef Kaas- het volgende:
Daar zijn we dan ook heel eerlijk in grapjas.Het is niet voor niets dat geen enkele econoom hier fulltime mee bezig is, omdat groei precies voorspellen nou eenmaal niet mogelijk is.
Correct, daarvoor zou je in de hoofden van de Griekse kiezer moeten kunnen kijken.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:32 schreef Kaas- het volgende:
Een voorspelling van mij zou overigens uit mijn duim gezogen zijn, want ik heb niet toegang tot de data om zoiets te kunnen doen.
Welnee; we zijn het hoogstens zat dat Keynes de hoofdrol speelt. Als het naar het Angelsaksisch kapitalisme ruikt, dan wordt het als zodanig betiteld.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 19:28 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Ach ja, als iets op ZeroHedge, in conspiracy filmpjes op youtube of in de telegeraaf staat dan is het altijd 100% waarheid.
Maar zodra een daadwerkelijke econoom iets vertelt of als het in de economie boeken staat is het propaganda.
Bij inflatie neemt de koopkracht van je geld af, bij deflatie neemt de koopkracht toe. Inflatie is leuk voor degene met schulden, deflatie is leuk voor degene met spaargeld.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:28 schreef dvr het volgende:
Hyperinfatie is niet het tegenovergestelde van deflatie en het is geen 'sterkere vorm' van inflatie. Het enige waarin het met inflatie overeenkomt is dat de maatschappelijke geldhoeveelheid sterk toeneemt en dat prijzen sterk stijgen.
In een deflatoir scenario verdwijnen schulden uiteindelijk ook, echter gaat dat gepaard met een faillissement. Prima toch... dan zijn we ook 'blut'. Ik zie niet in waarom productiemiddelen en de infrastructuur zou verdwijnen in een deflatoir scenario.... waarom? De meeste goederen die we consumeren hebben we ook nodig in een deflatoir scenario, we vinden gewoon een nieuwe balans van uitgaven en inkomen. Het zijn vooral de banken die zwaar getroffen raken in een deflatoir scenario omdat veel van hun schuldenaren niet meer kunnen betalen en daardoor failliet gaan. Leg mij eens uit waarom dat slechter is dan dat je koopkracht verdampt d.m.v. inflatie? Beide processen leiden uiteindelijk tot een nieuwe balans in de beprijzing van arbeid en goederen.quote:Maar het onderliggende proces is totaal anders. Hyperinflatie ontstaat wanneer het vertrouwen in geld en het geldstelsel wegvalt. De obligatiemarkt stort in, beleggers verplaatsen hun vermogen naar grondstoffen en edelmetalen, cash wordt zo snel mogelijk opgenomen en uitgegeven, men gaat hamsteren, prijzen van consumptiegoederen en lonen en uitkeringen rijzen de pan uit. Spaartegoeden en schulden daarentegen smelten als sneeuw voor de zon, en vastgoed, aandelen e.d. kelderen door de rush naar cash. Maar de basiseconomie blijft draaien, veel mensen blijven werken, de productiemiddelen en infrastructuur blijven intact en wanneer de overheid adequaat optreedt (door rantsoenering en distributie van voedsel, brandstof en zorg indien nodig) hoeft niemand honger of gebrek te lijden. Het is een kortdurend fenomeen dat eindigt met een sisser; iedereen is blut maar heeft ook veel minder schulden, er wordt een nieuwe munt ingevoerd en we beginnen vanaf 0 met het kapitaal (productiemiddelen en infrastructuur) dat er nog is.
Je moet je afvragen wat de oorzaak van inflatie en deflatie is, je zult dan kunnen constateren dat beiden het gevolg zijn van monetair beleid.quote:En dat is waarom deflatie zoveel desastreuzer is dan hyperinflatie, en waarom overheden en monetaire autoriteiten er altijd alles aan zullen doen om te voorkomen dat die deflatie kan aangrijpen -- zelfs wanneer die maatregelen het vertrouwen in geld zodanig ondermijnen, dat het vroeg of laat in hyperinflatie moet eindigen.
Keynes is vooral erg populair in linksere hoeken, waar rechtere politici graag Friedman lezen. Benadrukt alleen maar weer hoeveel onenigheid er nog is op dit soort vlakken en de grote mate waarin ideologie er bij komt te kijken i.p.v. strict rationele analyses die vaak inderdaad erg lastig zo niet onmogelijk zijn.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 22:12 schreef NoBank het volgende:
[..]
Welnee; we zijn het hoogstens zat dat Keynes de hoofdrol speelt. Als het naar het Angelsaksisch kapitalisme ruikt, dan wordt het als zodanig betiteld.
I do not think it is moral, to impose heavy cost on other people, to protect people from their own choices.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 22:36 schreef ComplexConjugate het volgende:
Milton Friedman: "the task of the government is to protect the drugs cartel"![]()
Doe me een lol en lees dat bericht nou even goed voordat je reageert en overbodige vragen stelt.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 22:13 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ik zie niet in waarom productiemiddelen en de infrastructuur zou verdwijnen in een deflatoir scenario.... waarom? [..]
Het zijn vooral de banken die zwaar getroffen raken in een deflatoir scenario omdat veel van hun schuldenaren niet meer kunnen betalen en daardoor failliet gaan. Leg mij eens uit waarom dat slechter is dan dat je koopkracht verdampt d.m.v. inflatie? [..]
Je moet je afvragen wat de oorzaak van inflatie en deflatie is, [..]
Dat hoeft helemaal niet. Je kunt alle conjuncturele verschijnselen wel op monetair beleid afschuiven, maar dan vergeet je fiscaal beleid, toezicht/naleving, technologische ontwikkelingen, enzovoort.quote:[..] je zult dan kunnen constateren dat beiden het gevolg zijn van monetair beleid.
Dat laatste: men is al tot de nek gefinancierd en heeft simpelweg geen verdere assets of 'overwaarde' meer over waarop nog verder geleend en geconsumeerd kan worden. Zodoende daalt de koopkracht, treedt er vraaguitval op en dalen de onderliggende assets (voornamelijk huizen) in waarde, zodat er nóg minder geleend kan worden en er nog meer vraaguitval optreedt, etc.quote:Is er deflatie omdat mensen minder willen consumeren? Of omdat ze minder kunnen consumeren?
Wat ik hierboven schetste is normaal economisch gedrag dat de deflatie verklaart. Ideeën als 'door de vergrote geldhoeveelheid daalde de waarde van het geld' zijn abstracties, geen verklaringen.quote:Door teveel geld in het systeem te pompen (om het Ponzi spel draaiende te houden), devalueert men de waarde van het geld, hierdoor is er steeds meer geld nodig (immers goederen worden duurder door de grotere vraag).
Nee, als de banken daadwerkelijk zouden afboeken op hun opgeblazen assets zijn ze failliet. En zijn wij onze banktegoeden kwijt (want nee, de overheden staan daar niet voor garant, kunnen dat niet staan, ook niet tot 100.000).quote:Deflatie is simpelweg het gevolg van inflatie en als de banken ervoor kiezen om af te boeken zal het systeem vanzelf weer in evenwicht komen.
Wat de geschiedenis leert, is juist dat dat soort machthebbers onder de guillotine eindigt of met een houten staak in zijn reet op CNN geëtaleerd wordt. Wat gekozen machthebbers over het algemeen proberen te handhaven is niet zozeer hun eigen macht alswel de status-quo; de continuiteit van de staatsinrichting en van de economie, juist wetende dat hun spel uit is als ze een significant deel van de bevolking, van de bestuurders en ambtenaren, of van het bedrijfsleven tegen zich in het harnas jagen.quote:Helaas leert de geschiedenis ons dat de heersende klasse liever de hele wereld in de ellende stort in een verwoede poging om haar machtsbasis te handhaven.
Wie economen?quote:Vandaar dat jullie economen geleerd word dat deflatie slecht is en inflatie goed.
Dat dacht Nixon ook, toen Friedman hem in '73 in 't oor fluisterde dat hij het goudloket moest dichtgooien.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 22:50 schreef monkyyy het volgende:
Milton Friedman is een van de weinigen die, wanneer hij iets zegt ik denk "Dit klopt gewoon, waarom dacht ik niet eerder zo!" Vrijwel alles wat die man zegt klinkt logisch.
Doe niet zo dramatisch man.... tulpenbollen... best leuk gevonden aangezien de tulpenbollen grote parallellen vertoont met onze huidige 'digits'.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 23:28 schreef dvr het volgende:
Doe me een lol en lees dat bericht nou even goed voordat je reageert en overbodige vragen stelt.
En probeer eens wat kritischer naar dat "99%"-gedachtegoed van je te kijken. Banken worden in Europa niet overeindgehouden om de bankiers te plezieren, maar omdat we ¤49.000 miljard euro (i.e. vrijwel al ons geld) aan ze toevertrouwd hebben. Dat gaat verloren als ze omvallen en dan zitten we een paar dagen later tulpenbollen te vreten.
Monetair beleid heeft een enorme invloed op de door jouw genoemde gebieden, je moest een weten hoe destructief het huidige monetaire beleid is op o.a. de technologische ontwikkeling.quote:Dat hoeft helemaal niet. Je kunt alle conjuncturele verschijnselen wel op monetair beleid afschuiven, maar dan vergeet je fiscaal beleid, toezicht/naleving, technologische ontwikkelingen, enzovoort.
Dat zeg ik... door geld uit het niets te scheppen en dit in de markt te pompen (inflatie), creëer je vanzelf deflatie.quote:Dat laatste: men is al tot de nek gefinancierd en heeft simpelweg geen verdere assets of 'overwaarde' meer over waarop nog verder geleend en geconsumeerd kan worden. Zodoende daalt de koopkracht, treedt er vraaguitval op en dalen de onderliggende assets (voornamelijk huizen) in waarde, zodat er nóg minder geleend kan worden en er nog meer vraaguitval optreedt, etc.
Ik geef duidelijk een verband tussen oorzaak en gevolg en jij pakt daar iets tussen uit en noemt dat een abstractie?quote:Wat ik hierboven schetste is normaal economisch gedrag dat de deflatie verklaart. Ideeën als 'door de vergrote geldhoeveelheid daalde de waarde van het geld' zijn abstracties, geen verklaringen.
Inderdaad... de lage rente was noodzakelijk om de geldvoorraad te laten groeien, immers als men moest afschrijven zou de economie krimpen. Wat dat betreft is er momenteel niet zo heel erg veel veranderd. Ook toen moest de rente laag blijven om deflatie en faillissementen te bestrijden. De bankiers hebben maar 1 wapen, het constant devalueren van de waarde van papier.quote:De monetaire oorzaak van de crisis ligt hier nog een stap vóór, namelijk daar waar de FED en ECB moedwillig een onverantwoord lage-rentebeleid gevoerd hebben, om de economie ook na het instorten van de internetbubbel weer verder op te jagen - en dat dan in combinatie met frauduleus handelen van banken en het falen van politiek en toezichthouders.
Ja dus.... wat heb je er aan als je bank tegoeden hebt die je toch niet kan innen? Als iedereen zijn geld wil opnemen blijkt dat dit niet mogelijk isquote:Nee, als de banken daadwerkelijk zouden afboeken op hun opgeblazen assets zijn ze failliet. En zijn wij onze banktegoeden kwijt (want nee, de overheden staan daar niet voor garant, kunnen dat niet staan, ook niet tot 100.000).
Uiteraard proberen ze hun eigen belang voorop te stellen, als op een gegeven moment het belang van de massa ook hun belang wordt dan zijn ze flexibel genoeg om daar gebruik van te maken.quote:Wat de geschiedenis leert, is juist dat dat soort machthebbers onder de guillotine eindigt of met een houten staak in zijn reet op CNN geëtaleerd wordt. Wat gekozen machthebbers over het algemeen proberen te handhaven is niet zozeer hun eigen macht alswel de status-quo; de continuiteit van de staatsinrichting en van de economie, juist wetende dat hun spel uit is als ze een significant deel van de bevolking, van de bestuurders en ambtenaren, of van het bedrijfsleven tegen zich in het harnas jagen.
my bad, never mind...quote:Wie economen?
Kleine plakjes goud? Wat moet ik mij daarbij voorstellen?quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:14 schreef mrbrown87 het volgende:
Same here, ik ben ook begonnen met een collectie precious metals. Vorige week Silver Eagles en gisteren wat kleine plakjes goud en Silver Maple Leaf's besteld.
Ach.... het premium op goud valt wel mee in verhouding tot het premium op zilver, helaas heb ik geen geld om goud te kopen. Ik koop zo af en toe wat zilveren maple's. Voordeel van zilver is dat je nog het idee hebt dat je wat in je handen hebt, zo'n 'lullig' 10 gram goud plaatje stelt echt niets voorquote:Op woensdag 13 juni 2012 13:10 schreef mrbrown87 het volgende:
Gewoon goudstaafjes van 5 en 10 gram, als je ze ooit weer wil verkopen hoef je zo niet al je goud ineens te liquideren. Premie is wel iets hoger maar dat neem ik erbij.
Ik weet dat dit een goudtopic is maar toch is het wel interessant om je te realiseren dat zilver best eens interessant kan zijn als hedge tegen de implosie van het fiat geld.quote:Op woensdag 13 juni 2012 13:17 schreef mrbrown87 het volgende:
True, dat goud is dan ook maar om "iets" te hebben, ik ben ook meer in zilver geinteresseerd
De ideale grondstof voor een valuta, naast goud. Het is a-politiek, bederft niet, kent geen afhankelijkheden en is altijd eenvoudig te ruilen.quote:Op woensdag 13 juni 2012 13:26 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik weet dat dit een goudtopic is maar toch is het wel interessant om je te realiseren dat zilver best eens interessant kan zijn als hedge tegen de implosie van het fiat geld.
Immers... zilver is beter betaalbaar, momenteel 'laag' geprijsd. Zodra het 'grote publiek' zijn toevlucht gaat zoeken in tastbare bezittingen zou zilver wel eens 'schaars' kunnen worden.
Wat vinden jullie van zilver?
Precies dat argument over "het grote publiek" doet mij ook besluiten dat goud en zilver, ondanks de prijs, (nog) niet in een bubble zitten. Ik ken in mijn directe omgeving niemand die goud of zilver -behalve verwerkt in juwelen- bezit of er zelfs maar over praat.quote:Op woensdag 13 juni 2012 13:26 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik weet dat dit een goudtopic is maar toch is het wel interessant om je te realiseren dat zilver best eens interessant kan zijn als hedge tegen de implosie van het fiat geld.
Immers... zilver is beter betaalbaar, momenteel 'laag' geprijsd. Zodra het 'grote publiek' zijn toevlucht gaat zoeken in tastbare bezittingen zou zilver wel eens 'schaars' kunnen worden.
Spreken is zilver, zwijgen is ...quote:Op woensdag 13 juni 2012 13:26 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Dat je edelmetalen bezit is ook niet iets waar je het met anderen over hebt in het dagelijks leven? Diefstal is immers een risico.quote:Op woensdag 13 juni 2012 14:00 schreef mrbrown87 het volgende:
[..]
Ik ken in mijn directe omgeving niemand die goud of zilver -behalve verwerkt in juwelen- bezit of er zelfs maar over praat.
Je noodvoorraad voor het 'einde' hou je natuurlijk geheim. Maar ik denk dat de meeste mensen naar hun bank saldo kijken en zich afvragen of ze die nieuwe tv/auto/telefoon kunnen kopen. Weg stoppen in goud komt bij de meeste niet op vermoed ik.quote:Op woensdag 13 juni 2012 16:36 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Dat je edelmetalen bezit is ook niet iets waar je het met anderen over hebt in het dagelijks leven? Diefstal is immers een risico.
Maar misschien is het bezit ook meer iets voor de oudere generatie, kan ook.
Uiteraard hang je dat niet aan de grote klok, maar toch, het is volgens mij eerder een optie die velen niet kennen. Het gaat hen enkel om die 0,25% extra op spaarboekje x of spaarboekje y.quote:Op woensdag 13 juni 2012 16:36 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Dat je edelmetalen bezit is ook niet iets waar je het met anderen over hebt in het dagelijks leven? Diefstal is immers een risico.
Pakketjes worden meestal onder werktijd geleverd, en die munten gaan van hand tot hand. De afdeling bestaat uit vijf mensen, is dan nog wel overzichtelijk. De reactie is vrij standaard; er is een enorm vertrouwen in de regering, en spaargeld bij de bank is het veiligste idee. Sparen voor je pensioen doe je bij je pensioenfonds (die me overigens een brief hebben gestuurd waarin staat dat het gespaarde bedrag eventueel met 7% naar beneden wordt bijgesteld wegens kapitaalproblemen) of via het kopen van een huis, en speculeren doe je op de beurs.quote:Op woensdag 13 juni 2012 16:36 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Waar koop je deze dan? Want als je slechts enkele (2-3) 1ounce zilveren munten koopt, ben je relatief toch veel aan verzendkosten kwijt? Dan ben je aan verzendkosten bijna net zoveel kwijt als aan premium.quote:Op woensdag 13 juni 2012 13:15 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ach.... het premium op goud valt wel mee in verhouding tot het premium op zilver, helaas heb ik geen geld om goud te kopen. Ik koop zo af en toe wat zilveren maple's. Voordeel van zilver is dat je nog het idee hebt dat je wat in je handen hebt, zo'n 'lullig' 10 gram goud plaatje stelt echt niets voor
Verzendkosten zijn 10 euro gemiddeld (Amsterdamgold, Silvermountain, Goudpensioen, HollandGold), de premium voor een munt zo'n 5 euro.quote:Op woensdag 13 juni 2012 19:54 schreef Ludd het volgende:
[..]
Waar koop je deze dan? Want als je slechts enkele (2-3) 1ounce zilveren munten koopt, ben je relatief toch veel aan verzendkosten kwijt? Dan ben je aan verzendkosten bijna net zoveel kwijt als aan premium.
Ik ga uit van de smeltwaarde, ook bij de munten die momenteel een hogere verzamelaarswaarde hebben. Vandaar dan ook de voorkeur voor zilveren guldens; een mooie lage premie. Het feit dat het kleinere coupures zijn dan een baartje van een halve kilo is enkel een voordeel, en daar we over munten spreken ook geen BTW.quote:Ik wil overigens nog even opmerken dat je de premium op zilveren munten wel in het juiste perspectief moet zien.
Qua inkoop krijg je voor die munten vaak iets méér dan de zilverprijs. In die zin heeft die 'premium' dus ook zijn waarde! (voor 1ounce zilveren munten krijg je meer dan voor een 1 ounce zilveren baar)
Klopt... maar een beetje extra verzendkosten zijn nog altijd beter dan straks helemaal geen geld meer. Zoals NoBank reeds vermeld heeft zijn de verzendkosten zo rond de 10 euro, natuurlijk niet leuk als je maar een paar muntjes koopt, maar zelf vind ik dat nog wel te overzien.quote:Op woensdag 13 juni 2012 19:54 schreef Ludd het volgende:
Waar koop je deze dan? Want als je slechts enkele (2-3) 1ounce zilveren munten koopt, ben je relatief toch veel aan verzendkosten kwijt? Dan ben je aan verzendkosten bijna net zoveel kwijt als aan premium.
Ik zag inderdaad dat men bij Dooijer en Kalff de maple leafs een kleine twee euro boven spot weer aankopen.quote:Ik wil overigens nog even opmerken dat je de premium op zilveren munten wel in het juiste perspectief moet zien.
Qua inkoop krijg je voor die munten vaak iets méér dan de zilverprijs. In die zin heeft die 'premium' dus ook zijn waarde! (voor 1ounce zilveren munten krijg je meer dan voor een 1 ounce zilveren baar)
Daar is geen woord aan gedramatiseerd. Een ongecontroleerde deflatoire crash kan, zoals ik al eerder zei, een land in korte tijd tot een absolute armoede reduceren waaruit het nauwelijks meer kan opstaan als die situatie langer dan een jaar aanhoudt. Bedenk voor jezelf maar eens wat er hier gebeurt met de lonen, pensioenen en belastinginkomsten als A) morgen ING, Rabo en ABN failliet gaan omdat Spanje omvalt, en B) de overheid niet inspringt door direct op de gulden terug te schakelen en de geldpers aan te zetten om de banken te redden, of noodgeld uit te geven. Er kan dan dus geen geld meer gebruikt worden totdat de failliete boedels afgehandeld zijn (duurt jaren). Hoe lang duurt het voordat je etensvoorraad op is en er geen water, stroom en gas meer in je huis binnenkomt? Ik schat een dag of drie, tenzij de overheid de nutsbedrijven nationaliseert, rantsoenen instelt en mensen gedwongen tewerkstelt. En dat is de reden waarom politici en monetaire autoriteiten zo'n situatie nooit zullen laten ontstaan en waarom een deflatoire afloop van deze crisis uitgesloten is.quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:52 schreef ComplexConjugate het volgende:
Doe niet zo dramatisch man.... tulpenbollen... best leuk gevonden aangezien de tulpenbollen grote parallellen vertoont met onze huidige 'digits'.
Niets heeft de technologische ontwikkeling van de afgelopen twintig jaar zo versneld als de ongebreidelde goedkope kredietverstrekking aan de IT en telecom sectoren.quote:Monetair beleid heeft een enorme invloed op de door jouw genoemde gebieden, je moest een weten hoe destructief het huidige monetaire beleid is op o.a. de technologische ontwikkeling.
Dat is lang niet altijd waar. Het wordt pas een probleem als de resulterende economische groei achterblijft bij de stijgende rentelasten. Vandaar dat ik je al zei, dat je naar de economische realiteit moet kijken en niet naar algemene theoretische abstracties (temeer daar grote delen van de mainstream economische theorie de afgelopen decennia grandioos gefaald hebben).quote:Dat zeg ik... door geld uit het niets te scheppen en dit in de markt te pompen (inflatie), creëer je vanzelf deflatie.
Nee! Nogmaals, kijk naar de realiteit. De lage rente was destijds nodig om de investeringen te stimuleren en de rentelasten te reduceren.quote:Inderdaad... de lage rente was noodzakelijk om de geldvoorraad te laten groeien, immers als men moest afschrijven zou de economie krimpen.
Dat is altijd zo en het zegt niets over de betrouwbaarheid of deugdelijkheid van het systeem. Ook in tijden van hoogconjunctuur kunnen mensen niet allemaal tegelijk hun geld opnemen zonder de banken naar de kelder te jagen. Die lenen immers 'kort' in (direct opvraagbare spaartegoeden) en lenen het lang uit (30-jarige hypotheken); er is per definitie tijd voor nodig om de uitgeleende tegoeden weer terug te krijgen. en in de tussentijd zijn er alleen de reserves, de aflossingen en de rentebetalingen om de kringloop in stand te houden. Maar zolang er op deugdelijke wijze krediet verstrekt wordt, is er ook niet meer nodig.quote:Ja dus.... wat heb je er aan als je bank tegoeden hebt die je toch niet kan innen? Als iedereen zijn geld wil opnemen blijkt dat dit niet mogelijk is![]()
Nee, dat is een heel ander verhaal, dat alleen optreedt wanneer er door falend politiek en monetair beleid, falend toezicht, en grootschalige fraude veel te veel geld op veel te onzekere gronden wordt uitgeleend. Die zwaktepunten die tot de huidige crisis geleid hebben, hebben niets te maken met het systeem van fractioneel bankieren.quote:Het is een boekhoudkundig verhaal, feit is namelijk dat de schuldverplichtingen niet allemaal tegen de huidige waardering nagekomen kunnen worden. Dit omdat er meer schuldbelofte is dan er daadwerkelijke waarde tegenover staat.
Ik betwijfel het. Als in Amerika de pleuris uitbreekt geef ik geen cent voor het leven van mensen als Bernanke, Blankfein of zelfs een brave academicus als Krugman.quote:Uiteraard proberen ze hun eigen belang voorop te stellen, als op een gegeven moment het belang van de massa ook hun belang wordt dan zijn ze flexibel genoeg om daar gebruik van te maken.
..nogal een abstractie; zoveel wordt er niet gespaard, en er wordt een berg aan andere financiele diensten geleverd. Zo betaal ik voor mijn debit-card en de mogelijkheid om salaris te ontvangen (zonder bankrekening geen salaris). Daarnaast leveren ze belangrijke publieke diensten, zoals bescherming tegen stijgende rentes (zie de woningcorporaties), investeren ze in Europees waardepapier (zie Griekse obligaties die ING in 2010 gedumpt heeft) en ga zo maar door..quote:Op vrijdag 15 juni 2012 05:00 schreef dvr het volgende:
[..]
Ook in tijden van hoogconjunctuur kunnen mensen niet allemaal tegelijk hun geld opnemen zonder de banken naar de kelder te jagen. Die lenen immers 'kort' in (direct opvraagbare spaartegoeden) en lenen het lang uit (30-jarige hypotheken); er is per definitie tijd voor nodig om de uitgeleende tegoeden weer terug te krijgen.
Zodra de Euro, danwel de Dollar valt, wat zou dan de meeste voor de hand liggende manier zijn om de maatschappij overeind te houden?quote:Op vrijdag 15 juni 2012 11:23 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ik heb begrepen dat de Duitsers de euro wel willen redden maar daar dan wel garanties op basis van goud tegenover wil hebben staan.
Aangezien goud het geld van koningen is, kan geld dan weer het geld van heren en dames worden?
Altijd handig toch? Om een ruilmiddel te hebben voor op de zwarte markt, daar kun je tenminste spullen bemachtigen die je straks niet meer kan krijgen m.b.v. digitsquote:Op vrijdag 15 juni 2012 12:06 schreef NoBank het volgende:
Ik verwacht dat edelmetalen (en bitcoins) straks vooral gebruikt worden door mensen die buiten het systeem willen handelen.
In elk geval geen goud; ze weten maar al te goed wat met Khadaffi gebeurd isquote:Op vrijdag 15 juni 2012 12:48 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Altijd handig toch? Om een ruilmiddel te hebben voor op de zwarte markt, daar kun je tenminste spullen bemachtigen die je straks niet meer kan krijgen m.b.v. digits![]()
En wat te denken van de internationale handel? Wat willen de Arabieren straks voor hun olie hebben? Blonde maagden?
Of Sadam... die had ook niet meer zo'n trek in dollars.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 13:45 schreef NoBank het volgende:
In elk geval geen goud; ze weten maar al te goed wat met Khadaffi gebeurd is
Ik denk dat China wel eens voor een verstoring van het systeem kan zorgen, China bouwt zijn militaire macht ook steeds verder uit. Ik begrijp dat China heel wat edelmetaal inslaat de laatste tijd.quote:Genoemde credits onderscheiden zich niet van het huidige fiat-systeem, hoogstens in het feit dat er geen fysieke valuta bestaat. Ik denk dat de Arabieren graag meedoen aan zo'n valuta, vooral als de Amerikanen het gros van hun handel erin gaan doen.
(als de een valt, valt de ander snel daarna)quote:Op vrijdag 15 juni 2012 12:06 schreef NoBank het volgende:
Zodra de Euro, danwel de Dollar valt, wat zou dan de meeste voor de hand liggende manier zijn om de maatschappij overeind te houden?
Ja, maar wat wil je daar mee zeggen? De spaartegoeden bedragen overigens zo'n 800 miljard en daarnaast zal er nog minstens zo'n bedrag aan gewone banktegoeden (m.n. van bedrijven en instellingen) op de banken staan. Dat wil zeggen: dat hebben de rekeninghouders ooit op de bank gezet en het staat als tegoed op hun afschriften vermeld, maar het is er niet meer omdat de banken het overgrote deel direct weer hebben uitgeleend. Dat is ook in een 100% gezonde economie zo. Zolang mensen maar weinig geld contant opnemen of naar het buitenland sluizen (en het geld daarmee uit het banksysteem halen) is er geen enkel probeem want de kleine reserves zijn groot genoeg om dat op te vangen. Maar als meer dan zo'n 5 á 10% van de tegoeden op die manier opgenomen wordt, kunnen de banken niet meer aan hun verplichtingen voldoen en zijn ze failliet als de staat niet ingrijpt. Het is dus erg belangrijk dat het vertrouwen in de banken gehandhaafd blijft.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 11:49 schreef NoBank het volgende:
..nogal een abstractie; zoveel wordt er niet gespaard, en er wordt een berg aan andere financiele diensten geleverd. Zo betaal ik voor mijn debit-card en de mogelijkheid om salaris te ontvangen [..]
Je zou ze natuurlijk ook kunnen afhalen in een winkel, zoals Goudpensioen... Die zitten nabij het Waterlooplein in Amsterdam meen ik.quote:Op woensdag 13 juni 2012 19:54 schreef Ludd het volgende:
[..]
Ik wil overigens nog even opmerken dat je de premium op zilveren munten wel in het juiste perspectief moet zien.
Goud en grondstoffen: Goud #14: Not all treasure is silver and gold, mate!quote:Op vrijdag 15 juni 2012 18:32 schreef monkyyy het volgende:
De dollar valt? Wut?
In welke munt gaan al die investeerders dan hun geld stoppen? In omvallende euro-landen? Of in Japanse Yen? Zeg het maar. Wat wordt de safe-haven?
Hangt van de vorm af. Bij de beurscrash van oktober 2008 verloor goud zo'n 25% doordat beleggers gedwongen werden tot liquidering van hun bezittingen (waaronder goud) om hun verliezen op de beurs te kunnen betalen. Maar aandelen daalden in die tijd 50% en goud herstelde zich weer snel. Verder had goud destijds nog veel minder de safe haven status die het nu heeft en bovendien was het financiele stelsel nog niet zo fundamenteel wankel als nu, nu ook veel overheden in redelijkheid geen ruimte meer hebben om de klappen op te vangen wanneer er weer banken gered moeten worden en nu er in brede kring zelfs aan de toekomst van de euro getwijfeld wordt. Verder is de goudmarkt sindsdien veranderd: in 2008 kwam veel aanbod nog van centrale banken die nu juist kopers zijn geworden, en de vraag komt nu niet meer vooral van de sieradenindustrie maar van (m.n. institutionele) beleggers, die hun goud juist zullen vasthouden als er weer een liquiditeitscrisis optreedt.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 23:10 schreef Ludd het volgende:
Wat zijn de korte termijn effecten voor wat betreft de goudprijs wanneer er een forse deflatie toeslaat?
De banken zullen daar een veelvoud van hebben uitgeleend, of niet?quote:Op vrijdag 15 juni 2012 18:27 schreef dvr het volgende:
[..]
Ja, maar wat wil je daar mee zeggen? De spaartegoeden bedragen overigens zo'n 800 miljard en daarnaast zal er nog minstens zo'n bedrag aan gewone banktegoeden (m.n. van bedrijven en instellingen) op de banken staan.
Ik heb nog eens gekeken en ik kan de bron van die 800 miljard nergens meer terugvinden! Volgens het CBS hebben Nederlandse huishoudens 1.027 miljard aan financiële bezittingen, maar daar zitten ook aandelen, obligaties en pensioenpotjes in. De gewone spaargelden zijn volgens het CBS maar zo'n 310 miljard (nog steeds een bedrag dat niet echt door de Staat te garanderen is). Hoeveel er daarnaast nog op normale bankrekeningen staat kan ik zo gauw niet vinden (maar die 800 miljard + nog zo'n bedrag aan reguliere banktegoeden die ik hierboven noemde zullen dus fout zijn!).quote:Op zaterdag 16 juni 2012 00:58 schreef NoBank het volgende:
De banken zullen daar een veelvoud van hebben uitgeleend, of niet?
800 miljard, klinkt naar meer dan ik had verwacht. Zijn dat spaarrekeningen?
Gut, dat is de helft van onze gezamelijke hypotheekschuld. Dat impliceert dat de gemiddelde Nederlander een half huis "bij elkaar gespaard" heeft.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 01:39 schreef dvr het volgende:
[..]
Ik heb nog eens gekeken en ik kan de bron van die 800 miljard nergens meer terugvinden! Volgens het CBS hebben Nederlandse huishoudens 1.027 miljard aan financiële bezittingen, maar daar zitten ook aandelen, obligaties en pensioenpotjes in. De gewone spaargelden zijn volgens het CBS maar zo'n 310 miljard (nog steeds een bedrag dat niet echt door de Staat te garanderen is). Hoeveel er daarnaast nog op normale bankrekeningen staat kan ik zo gauw niet vinden (maar die 800 miljard + nog zo'n bedrag aan reguliere banktegoeden die ik hierboven noemde zullen dus fout zijn!).
Hoeveel er uitgeleend is kun je daar ook niet zomaar uit afleiden want het spaartegoed van de een kan de lening van de ander zijn. Daarvoor zou je eigenlijk de balansen van Rabo, ABN en ING moeten uitpluizen en optellen.
Een groot deel van de hypotheekschuld is verpakt tot derivaten zoals CDO's. Jeweetz... die pakketjes die tot voor 2007 overal een 'AAA' rating kregen. Nu beleggers in mindere mate zin hebben in verpakte hypotheken uit de lage landen hebben de banksters moeite om de lucht in de zeepbel te houdenquote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:16 schreef NoBank het volgende:
[..]
Gut, dat is de helft van onze gezamelijke hypotheekschuld. Dat impliceert dat de gemiddelde Nederlander een half huis "bij elkaar gespaard" heeft.
Nee, lijkt me sterk dat een bank spaargeld nodig heeft om een hypotheek danwel een lening uit te schrijven - dan zou het aantal hypotheken immers beperkt worden door de hoeveelheid aanwezig kapitaal.
Ik weet niets over derivaten, enkel dat Vestia ze gebruikt heeft om zich te beschermen tegen een stijgende rent - in een markt waarvan men ervan uit kon gaan dat de rente permanent zou dalen.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:27 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Een groot deel van de hypotheekschuld is verpakt tot derivaten zoals CDO's. Jeweetz... die pakketjes die tot voor 2007 overal een 'AAA' rating kregen. Nu beleggers in mindere mate zin hebben in verpakte hypotheken uit de lage landen hebben de banksters moeite om de lucht in de zeepbel te houden![]()
Zelfs het herfinancieren van uitstaande schulden gaat nog een heel karwei worden, Nederland is niet anders dan Spanje en Ierland.
Historie is de rechtvaardiging. Het mandaat is "prijs stabiliteit"quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:40 schreef Ludd het volgende:
Waarom is goud trouwens zoveel duurder dan zilver? Goed, het kost meer om goud te delven dan zilver.
Als ik het goed begrijp is de momenteel verhandelbare hoeveelheid zilver momenteel kleiner dan goud, is is zilver daarmee schaarser?
Toch is goud momenteel bijna 60 keer zo duur als zilver. Wat rechtvaardigt dit?
En dat is ook precies zo, ook spaartegoeden zijn een soort van funding voor een bank. De hoeveelheid geld die een bank maximaal bereid is uit te lenen wordt vervolgens weer bepaald door de geldmultiplicator.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:16 schreef NoBank het volgende:
[..]
Gut, dat is de helft van onze gezamelijke hypotheekschuld. Dat impliceert dat de gemiddelde Nederlander een half huis "bij elkaar gespaard" heeft.
Nee, lijkt me sterk dat een bank spaargeld nodig heeft om een hypotheek danwel een lening uit te schrijven - dan zou het aantal hypotheken immers beperkt worden door de hoeveelheid aanwezig kapitaal.
Toch wat minder, het Nederlandse spaargeld is zo'n 20.000 per persoon (baby's en zwervers meegerekend) of 42.000 per huishouden. Maar als de huizenprijzen nog even doorkelderen krijg je gelijkquote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:16 schreef NoBank het volgende:
Toch is dat zo..quote:Nee, lijkt me sterk dat een bank spaargeld nodig heeft om een hypotheek danwel een lening uit te schrijven -
Nee, althans nauwelijks, want dat is de grap van fractioneel bankieren en van een economie waarin banken practisch het monopolie op geld bewaren hebben: de vent die een hypotheek neemt, koopt met het geleende geld een huis van een bouwer. Die bouwer brengt dat geld meteen weer naar de bank, zodat de bank op grond daarvan weer een nieuwe lening kan verstrekken (althans, van het grootste deel - een stukje moeten ze in reserve houden). De beperking zit eerder in de aanwezigheid van bruikbare (waardevolle/waardevaste) onderpanden en in de capaciteit van leners om aan hun verplichtingen (aflossingen+rente betalen) te zullen kunnen voldoen.quote:dan zou het aantal hypotheken immers beperkt worden door de hoeveelheid aanwezig kapitaal.
Nee, want de vraag is ook veel kleiner. De goudmarkt, d.w.z. de per jaar verhandelde hoeveelheid, is enorm groot. Dat komt doordat goud in tegenstellling tot zilver ook een financieel instrument is en zelfs valuta-achtige trekjes heeft. Er wordt daardoor erg veel in goud gespeculeerd.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:40 schreef Ludd het volgende:
Als ik het goed begrijp is de momenteel verhandelbare hoeveelheid zilver momenteel kleiner dan goud, is is zilver daarmee schaarser?
Ah; de hypotheekberg is over de 600 miljard. Ons spaarsaldo is daar de helft van. Als gemiddeld 20k op de rekening staat, dan zou er voor de gemiddelde hypotheek 40k open staan?quote:Op zaterdag 16 juni 2012 17:26 schreef dvr het volgende:
[..]
Toch wat minder, het Nederlandse spaargeld is zo'n 20.000 per persoon (baby's en zwervers meegerekend) of 42.000 per huishouden. Maar als de huizenprijzen nog even doorkelderen krijg je gelijk
..vandaar dan dat inflatie zo lastig in de hand te houden is?quote:Nee, althans nauwelijks, want dat is de grap van fractioneel bankieren en van een economie waarin banken practisch het monopolie op geld bewaren hebben: de vent die een hypotheek neemt, koopt met het geleende geld een huis van een bouwer. Die bouwer brengt dat geld meteen weer naar de bank, zodat de bank op grond daarvan weer een nieuwe lening kan verstrekken (althans, van het grootste deel - een stukje moeten ze in reserve houden). De beperking zit eerder in de aanwezigheid van bruikbare (waardevolle/waardevaste) onderpanden en in de capaciteit van leners om aan hun verplichtingen (aflossingen+rente betalen) te zullen kunnen voldoen.
In zilver wordt net zo hard gespeculeerd, getuige de volatiliteit. Daarnaast is zilver in een adem door een valuta op dezelfde voet als goud, enkel met een langere traditie.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 17:40 schreef dvr het volgende:
[..]
Nee, want de vraag is ook veel kleiner. De goudmarkt, d.w.z. de per jaar verhandelde hoeveelheid, is enorm groot. Dat komt doordat goud in tegenstellling tot zilver ook een financieel instrument is en zelfs valuta-achtige trekjes heeft. Er wordt daardoor erg veel in goud gespeculeerd.
Silver bugs..... dat zijn mensen die gek zijn op zilver en er zoveel mogelijk van proberen te vergaren. Een soortgelijke soort zijn de zogenaamde gold bugs. Zelf ben ik gek op fiat.... maar ondanks dat ben ik geen fiat bug.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 18:04 schreef Ludd het volgende:
Ik ben niet thuis in deze terminologie. Wat zijn silver bugs?
Nee, de ECB heeft genoeg middelen om inflatie in de hand te houden. Zeker met de directe betrekking op banken.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 18:06 schreef NoBank het volgende:
[..]
..vandaar dan dat inflatie zo lastig in de hand te houden is?
Als je een deel van je spaartegoed omzet in edelmetaal geldt het door jou geschetste net zo goed toch?quote:Op zaterdag 16 juni 2012 20:52 schreef LXIV het volgende:
Ik snap echt niet dat iedereen zo bang is voor inflatie of devaluatie van de euro. Op dit moment brengt dat meer voordelen met zich mee dan nadelen.
Het vermindert de schulden, is goed voor de export en dus de werkgelegenheid en de handelsbalans.
De nadelige gevolgen van inflatie wegen niet op tegen de nadelige gevolgen van het escaleren van de eurocrisis. Massale werkeloosheid, instabiliteit, rellen, teruggang, honger zijn veel erger.
Ik had het over absolute cijfers. De zilvermarkt is klein, de goudmarkt groot.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 18:07 schreef NoBank het volgende:
In zilver wordt net zo hard gespeculeerd, getuige de volatiliteit.
Die traditie is in het westen al meer dan honderd jaar geleden verloren gegaan en zilver heeft nu geen monetaire functie meer. Goud daarentegen maakt deel uit van de reserves van alle centrale banken.quote:Daarnaast is zilver in een adem door een valuta op dezelfde voet als goud, enkel met een langere traditie.
Met 'voordelen en nadelen' pretendeer je dat overheden een keus hebben. Als de markten hun vertrouwen verliezen in de euro, m.a.w. geen waarde meer in euro's willen opslaan, hebben ze die keuze niet. En dan kan het europese geldstelsel (het bankensysteem en de staatsschulden) alleen nog 'gered' worden door er steeds meer nieuw gedrukte euro's in te pompen. De vicieuze cirkel van vertrouwensverlies en méér geld die daaruit ontstaat, leidt onherroepelijk (en mogelijk in een bestek van maar enkele weken) tot hyperinflatie. Dat punt van vertrouwensverlies is met de mislukte bailout aan Spanje een stuk dichterbij gekomen.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 20:52 schreef LXIV het volgende:
Ik snap echt niet dat iedereen zo bang is voor inflatie of devaluatie van de euro. Op dit moment brengt dat meer voordelen met zich mee dan nadelen.
Natuurlijk hebben overheden een keus. Je drukt geld bij of niet. Daar moet je natuurlijk niet al te lang mee door blijven gaan. Maar euro-dollar parity lijkt me helemaal niet zo'n ramp. Dat is gewoon goed voor de concurrentiepositie. Ook Nederland en Duitsland profiteren daarvan.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 21:56 schreef dvr het volgende:
[..]
Met 'voordelen en nadelen' pretendeer je dat overheden een keus hebben. Als de markten hun vertrouwen verliezen in de euro, m.a.w. geen waarde meer in euro's willen opslaan, hebben ze die keuze niet. En dan kan het europese geldstelsel (het bankensysteem en de staatsschulden) alleen nog 'gered' worden door er steeds meer nieuw gedrukte euro's in te pompen. De vicieuze cirkel van vertrouwensverlies en méér geld die daaruit ontstaat, leidt onherroepelijk (en mogelijk in een bestek van maar enkele weken) tot hyperinflatie. Dat punt van vertrouwensverlies is met de mislukte bailout aan Spanje een stuk dichterbij gekomen.
Ik zie zelf nog maar twee scenario's waarin we dat lot niet zullen ondergaan: 1) NL stapt met Duitsland uit de euro en hopelijk kunnen onze banken en overheid de klappen opvangen die we dan door bankfaillissementen (en eurocrash) te verwerken krijgen uit het buitenland, waar we veel van ons vermogen in belegd hebben, of 2) de V.S./dollar komt acuut in zwaar weer zodat de euro even adempauze krijgt. Dat is denkbaar als Europa er in slaagt om in ieder geval tot november zijn banken en staten overeind te houden (rond die tijd moet de VS zijn debt ceiling bijstellen of de belastingen sterk verhogen en dat wordt erg pijnlijk). De 3e optie waaraan Europa nu werkt, in de vorm van noodfondsen en eurobonds die voor uitstel van executie zouden kunnen zorgen, zijn volgens mij politiek niet haalbaar of zullen te laat komen. Vooral Duitsland zal zware offers moeten brengen als het de euro nog een half jaar overeind wil houden. En hoe het daarna dan weer verder moet.. ik heb geen idee.
Die inflatie zie ik niet zo snel uit de hand lopen als de economie goed blijft. Geld bijdrukken terwijl je geen economie hebt, om van alles te betalen, dat is natuurlijk killing, zie Zimbabwe. Maar het doen om je overheidsschulden af te bouwen is toch iets anders.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 21:36 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
Wat zou jij dan met je vermogen doen bij een (hard) oplopende inflatie LXIV?
Prima -ik roep al jaren dat inflatie de meest pijnloze oplossing is en dat men daar dus voor zal kiezen, en mijn goud vangt het koopkrachtverlies wel op- maar zie dat maar eens aan Duitsland te verkopen. 500 miljard voor de hele eurozone zet natuurlijk geen zoden aan de dijk, dat is er binnen een half jaar weer doorheen gejaagd in de vorm van steun aan bijna-failliete overheden die met dat geld hun bijna-failliete banken overeind houden.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 22:01 schreef LXIV het volgende:
Natuurlijk hebben overheden een keus. Je drukt geld bij of niet. Daar moet je natuurlijk niet al te lang mee door blijven gaan. Maar euro-dollar parity lijkt me helemaal niet zo'n ramp. Dat is gewoon goed voor de concurrentiepositie. Ook Nederland en Duitsland profiteren daarvan.
Daarnaast verliest de euro ook vertrouwen vanwege de eurocrisis. Ik druk liever wat geld bij (500 miljard of zo), om daarmee de staatsschulden op een acceptabel niveau te brengen en de economie te stimuleren. Daarna wel harde afspraken maken over begrotingstekorten, zodat we dit niet hoeven blijven te doen.
Mooie beschrijving, maar de uitleg die ik van te voren heb gelezen in dit forum stelt dat banken in feite ook voor inflatie zorgen - door het fractioneel bankieren. Is dat incorrect dan?quote:Op zaterdag 16 juni 2012 20:07 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
[..]
Nee, de ECB heeft genoeg middelen om inflatie in de hand te houden. Zeker met de directe betrekking op banken.
http://www.ecb.int/pub/pdf/other/monetarypolicy2011en.pdf
Daar staat het allemaal in beschreven wat ze precies kunnen doen.
Hoe staat het met de handelsbalans van Zimbabwe? Zijn ze al rijk dankzij hun inflatie?quote:Op zaterdag 16 juni 2012 20:52 schreef LXIV het volgende:
Het vermindert de schulden, is goed voor de export en dus de werkgelegenheid en de handelsbalans.
De nadelige gevolgen van inflatie wegen niet op tegen de nadelige gevolgen van het escaleren van de eurocrisis. Massale werkeloosheid, instabiliteit, rellen, teruggang, honger zijn veel erger.
De fysieke markt? Of bedoel je de handel in derivaten?quote:Op zaterdag 16 juni 2012 21:38 schreef dvr het volgende:
[..]
Ik had het over absolute cijfers. De zilvermarkt is klein, de goudmarkt groot.
..jaren moeten aanhoren dat goud geen monetaire functie heeft, terwijl het de enige valuta is die wereldwijd geaccepteerd wordt. Als jij zilver wilt zien als een industrieel metaal, dan is dat je eigen keuze - het verandert niets aan de status van zilver.quote:Die traditie is in het westen al meer dan honderd jaar geleden verloren gegaan en zilver heeft nu geen monetaire functie meer. Goud daarentegen maakt deel uit van de reserves van alle centrale banken.
..alle fysieke zooi die waarde heeft is beter dan fiat, zelfs koper. De zilveren Gulden, dat is geen monetaire achtergrond volgens U? Het "piece of eight"?quote:Het grote stijgingspotentieel van zilver zit in zijn schaarste als essentiële maar gestaag oprakende grondstof. Dat van goud zit in zijn monetaire achtergrond; als dollar en euro (en dus de kapitaalmarkt) kapot gaan, is er in het financiele systeem alleen nog goud om als onderpand voor grote kredieten en dus als geld te dienen.
Overheidsschulden betaal je niet af door bij te drukken; dat is jatten van de bevolking om het begrotingsgat van de politici te dichten. Daarna is het wachten op het volgende begrotingsgat.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 22:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die inflatie zie ik niet zo snel uit de hand lopen als de economie goed blijft. Geld bijdrukken terwijl je geen economie hebt, om van alles te betalen, dat is natuurlijk killing, zie Zimbabwe. Maar het doen om je overheidsschulden af te bouwen is toch iets anders.
Je moet dan overal in zitten, behalve in de Euro. Dat is simpel. Aandelen, goud, grond, alles is goed. Zorg je voor een schuld in euro's, dan heb je leverage.
Nog niet, maar aangezien we hun monetair beleid overnemen kan dat slechts een kwestie van tijd zijnquote:Op zondag 17 juni 2012 13:00 schreef monkyyy het volgende:
Je kan een bananenrepubliek zoals Zimbabwe, waar een werkloosheid van 95% is, niet echt vergelijken met de Eurozone.
Hoeveel tijd?quote:Op zondag 17 juni 2012 13:06 schreef NoBank het volgende:
[..]
Nog niet, maar aangezien we hun monetair beleid overnemen kan dat slechts een kwestie van tijd zijn
5 maanden, 13 dagen, vier uur, negentwintig minuten en zeuventien seconden.quote:
Aftrekbaar tegen hoge tarief in box 1, belastbaar tegen lagere tarief in box 3. Graag gedaanquote:Op zondag 17 juni 2012 14:22 schreef NoBank het volgende:
[..]
5 maanden, 13 dagen, vier uur, negentwintig minuten en zeuventien seconden.
Een en ander hangt nogal af van het vertrouwen van de markt en de perceptie van de recente politieke ontwikkelingen. Daarnaast wil beleid nog wel eens wijzigen onder voldoende druk. Nee, het is geen feit dat het gaat gebeuren, mijn excuses als ik dat impliceerde. Het ligt echter wel in de lijn der verwachtingen bij deze trend, aangezien het de meeste logische en rationele uitkomst is.
Ik kom er met mijn hoofd niet bij dat we de "helft" van wat we open hebben staan als hypotheekschuld gewoon op ons spaarbankboekje schijnen te hebben. Iemand die het me in kleine woordjes kan uitleggen, zodat de getallen die eerder aangehaald zijn enigzins zinnig klinken?
Nee, maar de ECB heeft een invloed op de kasreserve van banken. Ziet de ECB een te hoge inflatie, dan zal de ECB ingrijpen door een hogere kasreserve te eisen. Dit kan dan bereikt worden door meer funding aan te trekken (als in spaargeld of op de financiële markten) of door de kredietverstrekking tijdelijk stop te zetten/bestaande kredieten te securitiseren. En als het aan mij ligt dan zou ik een officieel stuk van de ECB wat eerder geloven dan wat andere mensen op een forum schrijven.quote:Op zondag 17 juni 2012 12:57 schreef NoBank het volgende:
[..]
Mooie beschrijving, maar de uitleg die ik van te voren heb gelezen in dit forum stelt dat banken in feite ook voor inflatie zorgen - door het fractioneel bankieren. Is dat incorrect dan?
Wat Dinosaur_Sr zegt plus het feit dat veel spaargeld in pensioenen zet en de scheve vermogensverdeling geven genoeg aan lijkt me.quote:Iemand die het me in kleine woordjes kan uitleggen, zodat de getallen die eerder aangehaald zijn enigzins zinnig klinken?
Gewoon de stekker uit het internet trekkenquote:Op zondag 17 juni 2012 15:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
hoe ontvolgde ik dit topic ook alweer?
Hoe moet dat, doe 'ns voor? (blondt)quote:Op zondag 17 juni 2012 15:31 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Gewoon de stekker uit het internet trekken
Of door de schuld minder snel te laten oplopen dan het BBP groeit. Kun je nog steeds langdurig een begrotingstekort handhaven.quote:Op zondag 17 juni 2012 13:05 schreef NoBank het volgende:
[..]
Overheidsschulden betaal je niet af door bij te drukken; dat is jatten van de bevolking om het begrotingsgat van de politici te dichten. Daarna is het wachten op het volgende begrotingsgat.
Overheidsschulden los je af door meer inkomsten te hebben dan uitgaven als natie.
Je kan ook een schaar gebruiken... wel opletten welk draadje je doorknipt.quote:Op zondag 17 juni 2012 15:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Hoe moet dat, doe 'ns voor? (blondt)
Dat was geen antwoord op de vraag.quote:Op zondag 17 juni 2012 15:27 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
[..]
Nee, maar de ECB heeft een invloed op de kasreserve van banken. Ziet de ECB een te hoge inflatie, dan zal de ECB ingrijpen door een hogere kasreserve te eisen. Dit kan dan bereikt worden door meer funding aan te trekken (als in spaargeld of op de financiële markten) of door de kredietverstrekking tijdelijk stop te zetten/bestaande kredieten te securitiseren. En als het aan mij ligt dan zou ik een officieel stuk van de ECB wat eerder geloven dan wat andere mensen op een forum schrijven.
Niet echt:quote:Wat Dinosaur_Sr zegt plus het feit dat veel spaargeld in pensioenen zet en de scheve vermogensverdeling geven genoeg aan lijkt me.
quote:Op zaterdag 16 juni 2012 01:39 schreef dvr het volgende:
[..]
Ik heb nog eens gekeken en ik kan de bron van die 800 miljard nergens meer terugvinden! Volgens het CBS hebben Nederlandse huishoudens 1.027 miljard aan financiële bezittingen, maar daar zitten ook aandelen, obligaties en pensioenpotjes in. De gewone spaargelden zijn volgens het CBS maar zo'n 310 miljard (nog steeds een bedrag dat niet echt door de Staat te garanderen is). Hoeveel er daarnaast nog op normale bankrekeningen staat kan ik zo gauw niet vinden (maar die 800 miljard + nog zo'n bedrag aan reguliere banktegoeden die ik hierboven noemde zullen dus fout zijn!).
Ah, jij en dvr zijn dezelfde persoon? Had ik nog niet begrepen. En ja, de getallen verbazen me wel lichtelijk; ik zou denken dat er veel kleine spaarpotjes nodig zijn om al die hypotheken te financieren, maar blijkbaar is het omgedraaid; er zijn enkele extreem grote spaarpotten. Opeens wordt het gewogen gemiddelde interessantquote:Op zondag 17 juni 2012 19:48 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
Dude, als je terug had gelezen dan zie je dat ik al eerder heb geschreven dat van de 800 miljard aan spaartegoeden en zo'n 300 miljard op spaarrekeningen staat en dat de rest in pensioenfondsen zit. Je snapt zelf toch ook wel dat als er één persoon is met een vermogen van 200 miljoen er ontzettend veel mensen tegenover staan die een hypotheek hebben waardoor de gemiddelde hypotheek dus omlaag gaat (doordat vermogend persoon geen hypotheek heeft) en de gemiddelde hoeveelheid spaargeld omhoog gaat (ondanks dat mensen met een hypotheek geen spaargeld hebben). Dit is een extreem geval en het komt niet voor in de praktijk door de belastingaftrek enzo maar wel hoe het kan dat een scheve vermogensverdeling zorgt door zowel uitstaande hypotheken als uitstaand spaargeld.
Nee, je legde uit hoe men de inflatie onder controle kan houden.quote:En ik weet niet hoor, maar het is wel degelijk een antwoord op de vraag.
Dat ligt niet aan je interpretatie, ik ben gewoon bot.quote:btw: Je komt nogal bot over op me terwijl ik alleen maar antwoord probeer te geven op je vraag, excuses als het aan mijn interpretatie ligt.
ja, bijna dezelfde persoon.. niet dus..quote:Op zondag 17 juni 2012 21:32 schreef NoBank het volgende:
[..]
Ah, jij en dvr zijn dezelfde persoon? Had ik nog niet begrepen. En ja, de getallen verbazen me wel lichtelijk; ik zou denken dat er veel kleine spaarpotjes nodig zijn om al die hypotheken te financieren, maar blijkbaar is het omgedraaid; er zijn enkele extreem grote spaarpotten. Opeens wordt het gewogen gemiddelde interessant
En wat is het gevolg van overmatige kredietverstrekking mits het geld in omloop komt? Precies, inflatie.quote:Nee, je legde uit hoe men de inflatie onder controle kan houden.
recent geregged, reageert alleen in één topic, nee, dat ligt niet aan zijn interpretatie neequote:Op zondag 17 juni 2012 21:32 schreef NoBank het volgende:
Dat ligt niet aan je interpretatie, ik ben gewoon bot.
noem eens wat //??quote:Op woensdag 20 juni 2012 20:14 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
Wat vinden jullie van (junior) goudmijnen? Mooi instapmoment?
Beide natuurlijk. Er gaat veel meer geld om in de handel in fysiek goud en in papiergoud dan in fysiek zilver en zilver futures/opties.quote:Op zondag 17 juni 2012 13:03 schreef NoBank het volgende:
De fysieke markt? Of bedoel je de handel in derivaten?
Niks 'keuze', gewoon feiten. Dat zilver in veel landen als munt heeft gediend maakt het nu nog geen monetair metaal. Centrale banken houden geen zilver in reserve en accepteren het niet als collateral, de BIS en het IMF houden zich er niet mee bezig, banken gebruiken het niet als asset en de silver lease rate speelt geen enkele rol in het financiële stelsel.quote:Als jij zilver wilt zien als een industrieel metaal, dan is dat je eigen keuze - het verandert niets aan de status van zilver.
Dat is in de diverse landen waarin zilvergeld afgeschaft is gewoon wettig besloten. Sindsdien zijn de betreffende zilveren munten geen munten (wettig betaalmiddel) meer, maar hebben ze alleen nog metaal- en verzamelaarswaarde.quote:Leg eens uit; wanneer is globaal besloten dat een zilveren munt niet meer erkend wordt als "munt"?
Die zijn al tijden relatief ondergewaardeerd, maar als je op niet te lange termijn een beurscrash verwacht, waarin die in eerste instantie waarschijnlijk hard meegezogen worden, zou ik daar op wachten. Tenzij ze ineens 'ontdekt' worden en de prijzen hard omhoog gaan.quote:Op woensdag 20 juni 2012 20:14 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
Wat vinden jullie van (junior) goudmijnen? Mooi instapmoment?
Dat in een event waarbij het fiat systeem instort je niets aan je aandelen in goudmijnen hebt.quote:
Waarom zo'n uitspraak doen zonder hem te onderbouwen, en dan ook nog het woord 'feitelijk' gebruiken?quote:Op donderdag 21 juni 2012 11:32 schreef ComplexConjugate het volgende:
Zilver daarentegen is zo nuttig dat het feitelijk te goedkoop is momenteel
En hoeveel letters verschilt geld van goud? Zilver was - net als koper en andere metalen - vroeger geld omdat men naast grote ook kleine transacties wilde doen, waarvoor goud te waardevol was. Inmiddels doen we alles met digits dus is die noodzaak vervallen. Voor waardeopslag heb je in principe maar één medium nodig.quote:Wist je dat zilver in diverse talen letterlijk 'geld' betekend?
Dan heb je ook meer aan blikken soep en geweren dan aan goud (of zilver). Een belangrijker gevaar voor de mijnen is nationalisatie of andere overheidsbemoeienis.quote:Op donderdag 21 juni 2012 11:35 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Dat in een event waarbij het fiat systeem instort je niets aan je aandelen in goudmijnen hebt.
Je kan genoeg informatie googlen over de nuttige toepassingen van zilver.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 08:26 schreef GoedeVraag het volgende:
Waarom zo'n uitspraak doen zonder hem te onderbouwen, en dan ook nog het woord 'feitelijk' gebruiken?
Waarom maar één medium? Ik voorzie juist een veel beter perspectief voor zilver vanwege de vele toepassingen van het metaal. palladium en platina worden vooral toegepast in chemische processen. Goud kent vrijwel geen nuttige toepassingen binnen de industrie, de voornaamste toepassing is het vormen van een corrosie bestendige en elektrisch geleidende surface finish. Iets waar zilver zich ook uitstekend voor leent. Zilver oxide ziet er misschien niet mooi uit maar vormt een prima elektrische geleider.quote:En hoeveel letters verschilt geld van goud? Zilver was - net als koper en andere metalen - vroeger geld omdat men naast grote ook kleine transacties wilde doen, waarvoor goud te waardevol was. Inmiddels doen we alles met digits dus is die noodzaak vervallen. Voor waardeopslag heb je in principe maar één medium nodig.
QFT...quote:Op vrijdag 22 juni 2012 08:30 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Dan heb je ook meer aan blikken soep en geweren dan aan goud (of zilver). Een belangrijker gevaar voor de mijnen is nationalisatie of andere overheidsbemoeienis.
En zo ook iedere andere zilverbelegger en verkoper. Jouw stelling was echter niet (enkel) dat zilver nuttig zou zijn, maar (ook) te goedkoop:quote:Op vrijdag 22 juni 2012 10:09 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Je kan genoeg informatie googlen over de nuttige toepassingen van zilver.
Sterker nog, je meent dat het feitelijk te goedkoop is. Om dat hard te maken is meer nodig dan google, of wil je stellen dat 'men' feitelijk niet goed kan googlen?quote:Zilver daarentegen is zo nuttig dat het feitelijk te goedkoop is momenteel
Simpele kwestie van vraag en aanvod.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:40 schreef Ludd het volgende:
Waarom is goud trouwens zoveel duurder dan zilver?
Net als in de zilvermarkt is er vele malen meer papiergoud dan echt fysiek goud. De prijs wordt voornamelijk bepaald door speculatie.quote:
En hackers zijn of dood of niet-bestaand?quote:Op vrijdag 15 juni 2012 12:06 schreef NoBank het volgende:
[..]
Tien tegen een dat er heel snel een fiat-munteenheid wordt geintroduceerd die enkel electronisch bestaat.
Dit risico is wel degelijk aanwezig, stel je eens voor hoeveel macht de overheid ineens krijgt over haar volk indien er enkel nog elektronisch betaald kan worden.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 11:41 schreef RobbieD het volgende:
[..]
En hackers zijn of dood of niet-bestaand?
En waar hoort speculatie thuis?quote:Op vrijdag 22 juni 2012 11:41 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Net als in de zilvermarkt is er vele malen meer papiergoud dan echt fysiek goud. De prijs wordt voornamelijk bepaald door speculatie.
Speculeren hoort thuis in het casino.quote:
En in de goudhandel valt het onder vraag en aanbod.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 11:52 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Speculeren hoort thuis in het casino.
Ik denk dat het probleem in papieren goud en zilver vooral in het aanbod zitquote:Op vrijdag 22 juni 2012 14:17 schreef RobbieD het volgende:
En in de goudhandel valt het onder vraag en aanbod.
Hoe weet je nou of het speculatie is? Misschien zijn er gewoon een paar speler die de prijs bewust bepalen. Geloof je dan echt zo in een vrije markt met enkel speculanten?quote:Op vrijdag 22 juni 2012 11:41 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Net als in de zilvermarkt is er vele malen meer papiergoud dan echt fysiek goud. De prijs wordt voornamelijk bepaald door speculatie.
In een geschiedenisboek kun je lezen dat je het woord 'niet' hier onjuist gebruikt hebt.quote:Op zondag 17 juni 2012 13:05 schreef NoBank het volgende:
[..]
Overheidsschulden betaal je niet af door bij te drukken; dat is jatten van de bevolking om het begrotingsgat van de politici te dichten. Daarna is het wachten op het volgende begrotingsgat.
Ah, als de centrale bank volgens jou bepaalt of het een monetair metaal is, dan heb je gelijk. Zoiets beweerden ze recent nog over goud - een barbaars metaal. Aan de andere kant stelt de geschiedenis dat het een willekeurig edelmetaal, zelfs koper, een monetaire rol kan spelen.quote:Op donderdag 21 juni 2012 01:26 schreef dvr het volgende:
Niks 'keuze', gewoon feiten. Dat zilver in veel landen als munt heeft gediend maakt het nu nog geen monetair metaal. Centrale banken houden geen zilver in reserve en accepteren het niet als collateral, de BIS en het IMF houden zich er niet mee bezig, banken gebruiken het niet als asset en de silver lease rate speelt geen enkele rol in het financiële stelsel.
Niet de overheden, maar de banken.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 11:42 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Dit risico is wel degelijk aanwezig, stel je eens voor hoeveel macht de overheid ineens krijgt over haar volk indien er enkel nog elektronisch betaald kan worden.
Whehe, als dat zo makkelijk zou zijn, dan was elke hacker rijkquote:Op vrijdag 22 juni 2012 11:41 schreef RobbieD het volgende:
[..]
En hackers zijn of dood of niet-bestaand?
Nee, de praktijk bepaalt dat.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 12:01 schreef NoBank het volgende:
Ah, als de centrale bank volgens jou bepaalt of het een monetair metaal is, dan heb je gelijk. Zoiets beweerden ze recent nog over goud - een barbaars metaal. Aan de andere kant stelt de geschiedenis dat het een willekeurig edelmetaal, zelfs koper, een monetaire rol kan spelen.
In de praktijk wordt mijn zilveren Gulden zelfs in het buitenland geaccepteerd, en in de praktijk is zilver altijd het goud van het volk geweest. Jouw visie op de praktijk is afgeleid van het beleid van de centrale banken, iets dat je zelf stelt - ik citeer;quote:
quote:Niks 'keuze', gewoon feiten. Dat zilver in veel landen als munt heeft gediend maakt het nu nog geen monetair metaal. Centrale banken houden geen zilver in reserve en accepteren het niet als collateral, de BIS en het IMF houden zich er niet mee bezig, banken gebruiken het niet als asset en de silver lease rate speelt geen enkele rol in het financiële stelsel.
Ah, de Zweden sleepten met een munt van enkele kilo's vanwege de nominale waarde, en niet vanwege de waarde van het half-edel metaal?quote:Koper is geen edelmetaal en is nooit een monetair metaal geweest. Dat het in munten gebruikt werd was niet vanwege zijn intrensieke waarde.
Goed, in Zweden is koper heel lang geleden heel eventjes een monetair metaal geweest. Lekker relevant weer (en overigens: Ja, bij non-fiat muntgeld is de metaalwaarde essentieel).quote:Op dinsdag 26 juni 2012 13:14 schreef NoBank het volgende:
In de praktijk wordt mijn zilveren Gulden zelfs in het buitenland geaccepteerd, [..]
Evenals je tin, lood, uranium en iridium. Daarmee is het nog geen monetair metaal.
[quote]Ah, de Zweden sleepten met een munt van enkele kilo's vanwege de nominale waarde, en niet vanwege de waarde van het half-edel metaal?
De intrinsieke waarde. Zoals bij alle dingen die je ruilt - of die je ergens aanbiedt als onderpand (collateral mag je bewaren voor de economen).quote:Op dinsdag 26 juni 2012 14:33 schreef dvr het volgende:
[..]
Goed, in Zweden is koper heel lang geleden heel eventjes een monetair metaal geweest. Lekker relevant weer (en overigens: Ja, bij non-fiat muntgeld is de metaalwaarde essentieel).
..hoezo is het zo belangrijk voor je om het tot leugen te bestempelen? En dan enkel op basis dat de centrale-banken het nog niet in hun inventaris hebben?quote:Ik heb al van meet af aan gezegd en onderbouwd dat zilver een interessante belegging kan zijn en dat het een monetaire geschiedenis heeft. Blijkbaar is dat je niet genoeg, want je blijft er maar over dooremmeren. Waarom wil je perse horen dat het vandaag de dag nog steeds een monetair metaal is, terwijl dat een leugen zou zijn?
Mijn excuses voor de manier van verwoorden, en voor het enigzins ophouden van de thread. Het topic was een stuk interessanter om hier te lezen voordat ik reageerde.quote:
Omdat goud dankzij die monetaire status de eigenschap heeft, a) een vluchtroute te zijn voor het grote geld wanneer de kapitaalmarkt klapt en b) de meest voordehandliggende dekking te zijn van post-crash munteenheden.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 15:12 schreef NoBank het volgende:
..hoezo is het zo belangrijk voor je om het tot leugen te bestempelen?
Het is best denkbaar dat zilver in bijvoorbeeld China of Mexico over een jaar of 10 weer als muntgeld gebruikt wordt. Maar niet als dekking van groter geld. Ten eerste omdat goud die rol bijna overal in zijn eentje afkan en daar al voor gebruikt wordt, ten tweede omdat er simpelweg teveel zilver nodig zou zijn, de prijs te instabiel is (kleine markt) en het misschien zelfs essentieel industrieel gebruik zou hinderen.quote:En dan enkel op basis dat de centrale-banken het nog niet in hun inventaris hebben?
Het is pas een monetair metaal wanneer het geld is en geld dekt, en wanneer het door banken en centrale banken als collateral geaccepteerd wordt, zodat er financiële transacties mee gemaakt kunnen worden.quote:Uiteraard is het een monetair metaal; er is geen enkele andere reden voor het bestaan van de muntbaar.
Klopt exact, maar het is de vraag hoever de autoriteiten (wetgever/regering/centrale bank) zullen gaan om te voorkomen dat waarde van de ene asset naar de andere verhuist. Wanneer bijvoorbeeld de markt zijn bonds voor goud verruilt, daalt de vraag naar bonds en stijgt die naar goud. Dus daalt de prijs van bonds en stijgt die van goud. Op die manier verhuist waarde van de ene naar de andere asset. Naar ik vermoed zal het in deze crisis uiteindelijk verhuizen van de meest riskante naar de minst riskante assets. De waardeverdeling in de 'inverted asset pyramid' van John Exter zou dan wel eens op zijn kop kunnen gaan staan.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 15:32 schreef NoBank het volgende:
Los daarvan; het is niet "de bank" die bepaalt wat geld is, dat is de markt. Goed (betrouwbaar) geld verdrijft, in een vrije markt thans, slecht geld. Gebeurt niet in de praktijk, daar het niet toegestaan is om een ander betaalmiddel dan het wettelijke te gebruiken.
Laat dat nog maar weg hoor. Er zijn nergens plannen bekend van centrale banken aangaande zilver, al helemaal niet van de toonaangevende. Goud is simpelweg genoeg.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 15:12 schreef NoBank het volgende:
..hoezo is het zo belangrijk voor je om het tot leugen te bestempelen? En dan enkel op basis dat de centrale-banken het nog niet in hun inventaris hebben?
Zoals gezegd: een belastingtechnische reden. Dat maakt het niet zonder meer monetair.quote:Uiteraard is het een monetair metaal; er is geen enkele andere reden voor het bestaan van de muntbaar.
Het gaat niet zozeer om betalen als om sparen. Waardeopslag. Wat maakt het jou (vermogenstechnisch gezien) nou uit waarmee er betaald wordt. Het gaat er om hoe je datgene wat je aan het eind van de maand over houdt opslaat. Daarin kan je in elk geval vrij kiezen voor goud; er zit (in Europa) geen btw op de aanschaf.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 15:32 schreef NoBank het volgende:
[..]
Los daarvan; het is niet "de bank" die bepaalt wat geld is, dat is de markt. Goed (betrouwbaar) geld verdrijft, in een vrije markt thans, slecht geld. Gebeurt niet in de praktijk, daar het niet toegestaan is om een ander betaalmiddel dan het wettelijke te gebruiken.
China importeert wel eens vaker iets...quote:
Geschiedenis. Goud is het kleine broertje.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 16:45 schreef dvr het volgende:
[..]
Zilver dankt zijn crisis-appeal vooral aan de vlucht naar grondstoffen en aan zijn status van 'goud's kleine broertje'.
Ik zie zelden nog zilveren schalen, laat staan zilveren bestek. Je woorden worden echter bewezen in de praktijk, op marktplaats zul je mensen tegenkomen die inderdaad hun schaaltjes proberen te leuren tegen de zilverprijs.quote:Als zilver nog een stuk of drie keer over de kop gaat komen overal de zilveren theepotten, schalen en besteksets weer te voorschijn en zit de prijs gauw aan zijn plafond.
Je gaat ervan uit dat de markt klein blijft, en dat is een voorbarige assumptie. De prijs is inderdaad volatiel, gemeten in je favoriete fiat - maar de hoeveelheid is voor het doel niet relevant. Bij een lager aanbod stijgt gewoon de waarde. Het is niet 'relevant' dat er te weinig goud is om te gebruiken als geld - als de waarde genoeg stijgt dan is er per definitie genoeg.quote:ten tweede omdat er simpelweg teveel zilver nodig zou zijn, de prijs te instabiel is (kleine markt) en het misschien zelfs essentieel industrieel gebruik zou hinderen.
Dat zei je al. Het metaal hoeft naar mijn mening niet gebruikt te worden om fiat-beloftes te garanderen, het is een valuta in de zin dat het een ideaal waardevast en liquide ruilmiddel is. Er waren in het verleden goede argumenten om het tot valuta te bestempelen, en geen enkel van die argumenten heeft aan waarde ingeboet.quote:Het is pas een monetair metaal wanneer het geld is en geld dekt, en wanneer het door banken en centrale banken als collateral geaccepteerd wordt, zodat er financiële transacties mee gemaakt kunnen worden.
Niet voor de fictieve 'nominale waarde' die men erop plakt, dat zou waanzin zin. Er zit dan ook geen koppeling tussen zilver als geld, gebaseerd op intrinsieke waarde en haar nominale waardering.quote:Niemand zal er ooit mee betalen want hun geldwaarde ligt ver onder hun metaalwaarde).
Centrale banken houden goud, geen zilver. De goudprijs is vele male hoger dan die van zilver. Zonder toelichting is deze opmerking totaal ongeloofwaardig.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 20:51 schreef NoBank het volgende:
[..]
Geschiedenis. Goud is het kleine broertje.
Je kan nog steeds met zilveren bestek eten bij de duurdere restaurants. Grappig eigenlijk, goud zie ik er nooit. Misschien kunnen we de opmerking aanpassen: zolang er nog met zilveren bestek gegeten wordt in restaurants zal het wel loslopen met de waarde/gewildheid van het spul.quote:Ik zie zelden nog zilveren schalen, laat staan zilveren bestek. Je woorden worden echter bewezen in de praktijk, op marktplaats zul je mensen tegenkomen die inderdaad hun schaaltjes proberen te leuren tegen de zilverprijs.
Als je goud werkelijk als geld wil gebruiken moet je het gaan opdelen in microgrammen voor de kleinere betalingen. Technisch niet onmogelijk, maar echt handig is het niet. Ik denk dan ook niet dat goud ooit geld zal worden; het is ruim voldoende het als waardeopslagmiddel te gebruiken voor de spaarders. In dat geval kan de prijs inderdaad verhoogd worden om een eventueel 'tekort' op te lossen. Overigens zie ik de echte rijken zich nog geen breuk tillen aan al dat zilver dat er nu nodig is om een stevig bedrag op te slaan. Bij centrale banken is het spul ook al tijdens afwezig.quote:Je gaat ervan uit dat de markt klein blijft, en dat is een voorbarige assumptie. De prijs is inderdaad volatiel, gemeten in je favoriete fiat - maar de hoeveelheid is voor het doel niet relevant. Bij een lager aanbod stijgt gewoon de waarde. Het is niet 'relevant' dat er te weinig goud is om te gebruiken als geld - als de waarde genoeg stijgt dan is er per definitie genoeg.
Het is een definitiekwestie. Goud geeft geld waarde (in plaats van andersom), maar voor transacties is het niet handig. Zilver ook niet, want het kan niet digitaal verzonden worden. Daarvoor gaan we dus gewoon met digits blijven werken. Voor transacties geen enkel probleem, zelfs niet als de waarde wat schommelt of achteruit gaat. Voor waardeopslag/sparen zijn die digits minder, maar daar kan je dan goud voor gebruiken.quote:Dat zei je al. Het metaal hoeft naar mijn mening niet gebruikt te worden om fiat-beloftes te garanderen, het is een valuta in de zin dat het een ideaal waardevast en liquide ruilmiddel is. Er waren in het verleden goede argumenten om het tot valuta te bestempelen, en geen enkel van die argumenten heeft aan waarde ingeboet.
Dat klopt. Misschien kan je er niet overal even gemakkelijk mee betalen, maar als het gebruikt wordt als ruilmiddel gaat het gewoon tegen de prijs per kilo/gram.quote:Niet voor de fictieve 'nominale waarde' die men erop plakt, dat zou waanzin zin. Er zit dan ook geen koppeling tussen zilver als geld, gebaseerd op intrinsieke waarde en haar nominale waardering.
En ja, ook al staat er een nominale prijs op de gouden Eagle, zodra ermee betaald wordt hanteert men de huidige goudkoers, niet de nominale waarde van het fiat. Het is een beetje ongeloofwaardig om te stellen dat niemand goud serieus neemt als betaalmiddel "omdat" er een nominale waarde van 50 dollar op zo'n muntje staat.
Whehe, centrale banken houden onderpand, liefst iets dat waardevast is en niet bederft. Goud was een tijd niet geliefd, in tegenstelling tot onroerend goed. Het is niet de prijs die bepaalt of ze "goud of zilver" zullen kopen. Denk je echt dat ze chocolade gaan kopen als chocolade duurder wordt dan goud?quote:Op dinsdag 26 juni 2012 22:39 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Centrale banken houden goud, geen zilver. De goudprijs is vele male hoger dan die van zilver. Zonder toelichting is deze opmerking totaal ongeloofwaardig.
Het is ook niet echt handig om met miljoenen roebles te betalen, maar toch gebeurt het. Als dat goud ergens in een kluis ligt bij een instelling die op een bank lijkt, en je giraal een bepaalde hoeveelheid kunt overmaken (net zo eenvoudig als pinnen), dan zie ik geen enkel probleem.quote:Je kan nog steeds met zilveren bestek eten bij de duurdere restaurants. Grappig eigenlijk, goud zie ik er nooit.[/quote[
Sorry, maar dat ga ik niet uitleggen.
[quote]Als je goud werkelijk als geld wil gebruiken moet je het gaan opdelen in microgrammen voor de kleinere betalingen. Technisch niet onmogelijk, maar echt handig is het niet.
..het is reeds geld. Het is geen officiele erkende valuta, maar dat zal voor de markt niet denderend relevant zijn.quote:Ik denk dan ook niet dat goud ooit geld zal worden; het is ruim voldoende het als waardeopslagmiddel te gebruiken voor de spaarders.
Gut, wat een argument. Iemand die rijk is, zal ook intelligent genoeg zijn om niet met vijftig kilo zilver de grens over te willen om een huisje te kopen. Nee, dan koop je een bos, mooi belastingvrij en dan ruil je domweg het vastgoed.quote:Overigens zie ik de echte rijken zich nog geen breuk tillen aan al dat zilver dat er nu nodig is om een stevig bedrag op te slaan. Bij centrale banken is het spul ook al tijdens afwezig.
Goud geeft geld geen waarde; het fiat bezit geen waarde, en wordt enkel gedekt door de beloftes van de politici.quote:Het is een definitiekwestie. Goud geeft geld waarde (in plaats van andersom),
Een fysieke euro kun je ook niet digitaal verzenden, mijn beste Holmes. Het is technisch niet al te moeilijk om een microgram aan goud over te maken.quote:maar voor transacties is het niet handig. Zilver ook niet, want het kan niet digitaal verzonden worden.
..dat is wat de maatschappij zal doen. Fiat-e-credits, vergelijkbaar met het gold van World of Warcraft. Ik betwijfel of er een keuze-moment zal zijn, zulke belangrijke beslissingen laat je niet over aan het volk.quote:Daarvoor gaan we dus gewoon met digits blijven werken.
Je zou denken dat "e-credits" / "fiat" toch wel een vaste waarde zou kunnen hebben. Schommelt daarnaast de waarde van het goud, gemeten in die credits niet? Het gaat nu omhoog, maar net zoals de huizenmarkt is het slechts een tijdelijke trend.quote:Voor transacties geen enkel probleem, zelfs niet als de waarde wat schommelt of achteruit gaat. Voor waardeopslag/sparen zijn die digits minder, maar daar kan je dan goud voor gebruiken.
Een valuta is een ruilmiddel, en de waarde van de florijn was gebaseerd op de inhoud.quote:Dat klopt. Misschien kan je er niet overal even gemakkelijk mee betalen, maar als het gebruikt wordt als ruilmiddel gaat het gewoon tegen de prijs per kilo/gram.
Je reageert op je eigen veronderstelling over mijn gedachte. Ik geef enkel aan dat centrale banken alleen maar goud aanhouden, en geen andere grondstoffen; ook geen zilver. Ik zie dat als indicatie voor het belang van goud.quote:Op woensdag 27 juni 2012 13:26 schreef NoBank het volgende:
[..]
Whehe, centrale banken houden onderpand, liefst iets dat waardevast is en niet bederft. Goud was een tijd niet geliefd, in tegenstelling tot onroerend goed. Het is niet de prijs die bepaalt of ze "goud of zilver" zullen kopen. Denk je echt dat ze chocolade gaan kopen als chocolade duurder wordt dan goud?
Prima, maar die tijd is voorbij. We betalen tegenwoordig met digits (of papier) en hebben geen metalen munten meer nodig. Voor sparen is goud voldoende.quote:Zilver werd in het verleden vaker gebruikt als monetair metaal, domweg omdat het meer voorkomt. Het "piece of eight" van de bedelaars, was van zilver. Ja, de gouden munten hebben meer romantiek meegekregen, maar het was voornamelijk zilver dat daadwerkelijk in de omloop gebracht werd. Ook onze eigen munt heeft meer zilver dan goud geslagen.
Dat maak je nog steeds digits over. Dan kan je net zo goed euro's gebruiken. Het gaat bij goud vooral om het sparen, dus niet de transacties, maar het bewaren.quote:Het is ook niet echt handig om met miljoenen roebles te betalen, maar toch gebeurt het. Als dat goud ergens in een kluis ligt bij een instelling die op een bank lijkt, en je giraal een bepaalde hoeveelheid kunt overmaken (net zo eenvoudig als pinnen), dan zie ik geen enkel probleem.
Voor sparen hoeft het inderdaad geen valuta te zijn, maar moet het waardevast zijn (tegenover valuta).quote:..het is reeds geld. Het is geen officiele erkende valuta, maar dat zal voor de markt niet denderend relevant zijn.
Voor transacties zijn ze inderdaad verboden, en dat zal zo blijven.quote:Elke vorm van alternatief (goud, bitcoins, IOU's) zijn verboden, domweg omdat het zou concurreren met het fiat.
Ik denk dat goud voor de rijken een stuk handiger is dan zilver.quote:Gut, wat een argument. Iemand die rijk is, zal ook intelligent genoeg zijn om niet met vijftig kilo zilver de grens over te willen om een huisje te kopen. Nee, dan koop je een bos, mooi belastingvrij en dan ruil je domweg het vastgoed.
Daar verschillen we van mening. Ik denk dat een munt een stuk minder waard wordt als je er geen goud mee kunt kopen.quote:Goud geeft geld geen waarde; het fiat bezit geen waarde, en wordt enkel gedekt door de beloftes van de politici.
Je kan het eigendom/de claim er op veranderen, maar fysiek spul gaan we niet rondsturen. En zoals je zegt, dat digitale kan prima met euro's, dus zullen zilver of goud er niet voor nodig zijn.quote:Een fysieke euro kun je ook niet digitaal verzenden, mijn beste Holmes. Het is technisch niet al te moeilijk om een microgram aan goud over te maken.
Ja alles is relatief. Die e-credits kunnen best waarde hebben als de beheerder zijn werk goed doet. Feit blijft wel dat er tegenpartijrisico aan vast zit (je bent immers afhankelijk van de beheerder van de credits).quote:Je zou denken dat "e-credits" / "fiat" toch wel een vaste waarde zou kunnen hebben. Schommelt daarnaast de waarde van het goud, gemeten in die credits niet? Het gaat nu omhoog, maar net zoals de huizenmarkt is het slechts een tijdelijke trend.
In onroerend goed kan je wonen, in goud niet. Aan onroerend goed kleeft veel hypotheekschuld, aan goud niet, en er zijn nog wat verschillen. Ik zie goud als waarde-opslag; goud is voor spaarders. Onroerend goed (of kunst) kan je deels ook zo zien. Zilver zie ik inderdaad als industrieel materiaal. Zo wordt het tegenwoordig ook grotendeels gebruikt.quote:Samengevat; ik krijg de indruk dat je goud gelijkstelt aan onroerend goed, en zilver aan een industrieel metaal.
Waarom deze vraag?quote:Op woensdag 27 juni 2012 14:11 schreef NoBank het volgende:
Volgende onnozele vraag; waar kun je een tandarts vinden die ook gouden tanden zet? Ik heb het niet over een hoesje voor over de tand als "juweel"
Ik zie dat als een reflex van de centrale banken, op basis van hun perceptie van de realiteit.quote:Op woensdag 27 juni 2012 16:34 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Je reageert op je eigen veronderstelling over mijn gedachte. Ik geef enkel aan dat centrale banken alleen maar goud aanhouden, en geen andere grondstoffen; ook geen zilver. Ik zie dat als indicatie voor het belang van goud.
Of het voor jou "voldoende" is om in goud te kunnen sparen is niet relevant voor wat de markt als "echt geld" hanteert.quote:Prima, maar die tijd is voorbij. We betalen tegenwoordig met digits (of papier) en hebben geen metalen munten meer nodig. Voor sparen is goud voldoende.
Aight, dan zal ik het eenvoudiger uitleggen; als je een kilo aan goud in een kluis hebt, dan kun je die voorraad eenvoudig electronisch beheren. Dat is iets heel anders dan een fiat-rekening.quote:Dat maak je nog steeds digits over. Dan kan je net zo goed euro's gebruiken. Het gaat bij goud vooral om het sparen, dus niet de transacties, maar het bewaren.
..daar mag je voor bidden.quote:Voor transacties zijn ze inderdaad verboden, en dat zal zo blijven.
Als je het ze vraagt dan zul je als antwoord krijgen dat je nooit op een enkel paard moet wedden.quote:Ik denk dat goud voor de rijken een stuk handiger is dan zilver.
Niet nodig, wel het meest voor de hand liggende veilige alternatief. Waarom? Domweg omdat de voorraad fysiek beperkt is. En nee, niet beperkt tot de "claim" op goud dat je bij de bankier stalt - dat impliceert dat genoemde bankier zijn inventaris weer gaat overdrijven, en meer goud gaat beloven dan hij in bezit heeft.quote:Je kan het eigendom/de claim er op veranderen, maar fysiek spul gaan we niet rondsturen. En zoals je zegt, dat digitale kan prima met euro's, dus zullen zilver of goud er niet voor nodig zijn.
Goud kent geen risico. Een kilo blijft een kilo, zelfs als de Verenigde Staten volledig bezet worden door de Chinezen (vergezocht scenario, maar goed) - goud en zilver kennen geen "beheerder".quote:Ja alles is relatief. Die e-credits kunnen best waarde hebben als de beheerder zijn werk goed doet. Feit blijft wel dat er tegenpartijrisico aan vast zit (je bent immers afhankelijk van de beheerder van de credits).
het is dan ook de aanschafwaarde niet waard in goudquote:Op woensdag 27 juni 2012 17:21 schreef NoBank het volgende:
[..]
Goud in mijn mond is voor persoonlijk gebruik, en telt niet mee als belegging
Dat is jouw versie; en ik kan me voorstellen dat je het overdreven vind. Aan de andere kant heb ik wel een kleine premie voor overquote:Op woensdag 27 juni 2012 21:48 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
het is dan ook de aanschafwaarde niet waard in goud
Ja, kan. Maar dan nog zegt het wel iets dat ze goud kiezen boven al het andere (inclusief zilver). Centrale banken zijn in de monetaire dimensie niet onbelangrijk. Ze werden onlangs netto koper, na eerst een tijd netto verkoper te zijn geweest. Blijkbaar verandert de perceptie wel eens.quote:Op woensdag 27 juni 2012 17:21 schreef NoBank het volgende:
Ik zie dat als een reflex van de centrale banken, op basis van hun perceptie van de realiteit.
Natuurlijk niet. Voorlopig gebruikt 'de markt' echter ook gewoon digits bij de transacties. Misschien vindt 'de markt' het ook wel voldoende om te sparen in goud, en zien ze transacties daar los van.quote:Of het voor jou "voldoende" is om in goud te kunnen sparen is niet relevant voor wat de markt als "echt geld" hanteert.
Zo eenvoudig is dat niet. Die kilo blijft een kilo, maar die digits zijn er slechts aan gelinkt door de beheerder daarvan. Dan komt er dus meteen tegenpartijrisico om de hoek kijken. Een digitale kilo goud bestaat niet.quote:Aight, dan zal ik het eenvoudiger uitleggen; als je een kilo aan goud in een kluis hebt, dan kun je die voorraad eenvoudig electronisch beheren. Dat is iets heel anders dan een fiat-rekening.
Ik denk niet dat ze voor hetzelfde bedrag in zilver gaan als in goud.quote:Als je het ze vraagt dan zul je als antwoord krijgen dat je nooit op een enkel paard moet wedden.
Dat doen bankiers uiteindelijk altijd. Of het nou om goudgedekte dollars, hypotheekschulden of goud-digits gaat. Digitaal goud bestaat niet.quote:Niet nodig, wel het meest voor de hand liggende veilige alternatief. Waarom? Domweg omdat de voorraad fysiek beperkt is. En nee, niet beperkt tot de "claim" op goud dat je bij de bankier stalt - dat impliceert dat genoemde bankier zijn inventaris weer gaat overdrijven, en meer goud gaat beloven dan hij in bezit heeft.
Klopt. Maar digitaal goud bestaat niet, en digits zijn afhankelijk van hun beheerder.quote:Goud kent geen risico. Een kilo blijft een kilo, zelfs als de Verenigde Staten volledig bezet worden door de Chinezen (vergezocht scenario, maar goed) - goud en zilver kennen geen "beheerder".
..even discrimineren tussen de verschillende mogelijkheden; een instelling die spullen voor je beheert is enkele mijlen verwijderd van een instelling die meer zooi op papier uitdeelt dan het fysiek in voorraad heeft.quote:Op donderdag 28 juni 2012 10:38 schreef ComplexConjugate het volgende:
Digitaal goud bestaat niet, toch word er veel meer goud verhandelt op de futures markt dan dat er daadwerkelijk aan goud is. Wat dat betreft heb ik liever fysiek goud of zilver in bezit dan de claim op levering.
Correct, ze hebben intussen geleerd dat goud toch geen barbaars industrieel metaal is. Ik gok er op dat ze dezelfde les zullen leren voor zilver.quote:Op donderdag 28 juni 2012 07:28 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Ja, kan. Maar dan nog zegt het wel iets dat ze goud kiezen boven al het andere (inclusief zilver). Centrale banken zijn in de monetaire dimensie niet onbelangrijk. Ze werden onlangs netto koper, na eerst een tijd netto verkoper te zijn geweest. Blijkbaar verandert de perceptie wel eens.
Digitaal goud bestaat niet in dezelfde zin dat digitaal geld niet bestaat. De digitale tegenhangers zijn slechts plaatshouders die de transacties eenvoudig houden.quote:Zo eenvoudig is dat niet. Die kilo blijft een kilo, maar die digits zijn er slechts aan gelinkt door de beheerder daarvan. Dan komt er dus meteen tegenpartijrisico om de hoek kijken. Een digitale kilo goud bestaat niet.
"Metalen zijn slechts een klein deel van de verzameling. Wijntje?"quote:Ik denk niet dat ze voor hetzelfde bedrag in zilver gaan als in goud.
Blijf het vooral herhalen - zal weinig invloed hebben op de realitieit.quote:Klopt. Maar digitaal goud bestaat niet, en digits zijn afhankelijk van hun beheerder.
Jij gaat er blijkbaar vanuit dat ze destijds (toen er netto goud verkocht werd) werkelijk dachten dat goud onbelangrijk was en ze het niet meer nodig zouden hebben. Ik ga er vanuit dat ze het deden om de prijs onder controle te houden, juist omdat het zo belangrijk was (en is).quote:Op donderdag 28 juni 2012 12:10 schreef NoBank het volgende:
[..]
Correct, ze hebben intussen geleerd dat goud toch geen barbaars industrieel metaal is. Ik gok er op dat ze dezelfde les zullen leren voor zilver.
En met die plaatshouders kan gesjoemeld worden. Amerika ging in '71 niet voor niets van de goudstandaard af; er waren teveel plaatshouders (dollars) uitgegeven.quote:Digitaal goud bestaat niet in dezelfde zin dat digitaal geld niet bestaat. De digitale tegenhangers zijn slechts plaatshouders die de transacties eenvoudig houden.
Voor centrale banken geldt dat niet; een eventuele wijnkelder is voor (eigen) consumptie. In de kluizen is enkel goud te vinden. Vanwege de monetaire kant van het verhaal is dat niet onbelangrijk.quote:"Metalen zijn slechts een klein deel van de verzameling. Wijntje?"
Ik probeer die laatste enkel te beschrijven. Heb je er zelf wel eens goed naar gekeken?quote:Blijf het vooral herhalen - zal weinig invloed hebben op de realitieit.
Ja. Allicht zou het dus helpen als je eens ophoudt met het redeloos ophemelen van zilver..!quote:Op dinsdag 26 juni 2012 15:32 schreef NoBank het volgende:
Het topic was een stuk interessanter om hier te lezen voordat ik reageerde.
Zoals hier.. Voor de laatste keer, de goudmarkt is vele malen groter en de hoeveelheid goud in het financiële systeem is oneindig veel groter dan die van zilver, dat nauwelijks nog monetair gebruikt wordt en dan alleen nog lokaal. Zilver heeft géén monetaire functie en waar het die in het verleden nog wel had, was dat meestal beperkt tot een bescheiden rol als muntgeld, en dan nog alleen maar omdat goud te kostbaar was om bruikbare munten van te kunnen slaan.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 20:51 schreef NoBank het volgende:
Geschiedenis. Goud is het kleine broertje.
Zilver is nog behoorlijk algemeen, alleen al bij mijn eigen moeder kwam ik een paar kilo tegen in de vorm van (geërfde) schalen, bestek en sieraden. Voordat in de jaren '30 roestvast staal populair werd, was het heel gangbaar. Marktplaats staat sowieso vol met zilveren bonbonnieres, opscheplepels en taartscheppen, maar als de prijs hard oploopt en de inkopers flink gaan adverteren komt er nog veel meer tevoorschijn.quote:Ik zie zelden nog zilveren schalen, laat staan zilveren bestek. Je woorden worden echter bewezen in de praktijk, op marktplaats zul je mensen tegenkomen die inderdaad hun schaaltjes proberen te leuren tegen de zilverprijs.
Voor goud klopt die redenering, voor zilver niet. Ten eerste omdat zilver sterk aan de economie gebonden is en zijn prijs daardoor sneller onrealistisch wordt dan die van goud (dat minder hoeft te concurreren met andere grondstoffen), ten tweede omdat zilver bij voorbaat ongeschikt is om als bankenasset te fungeren. Daarvoor is de markt veel te klein; als banken er duizenden tonnen van gaan opkopen, wordt al op dag 1 de markt opgeblazen en kan er geen prijsvorming meer plaatsvinden.quote:Je gaat ervan uit dat de markt klein blijft, en dat is een voorbarige assumptie. De prijs is inderdaad volatiel, gemeten in je favoriete fiat - maar de hoeveelheid is voor het doel niet relevant. Bij een lager aanbod stijgt gewoon de waarde.
Als goud (of zilver) zelf als munt gebruikt wordt, is het per definitie ook de dekking voor papiergeld.quote:Dat zei je al. Het metaal hoeft naar mijn mening niet gebruikt te worden om fiat-beloftes te garanderen, het is een valuta in de zin dat het een ideaal waardevast en liquide ruilmiddel is.
Precies, en daarom is het onzinnig om zilver een monetaire status toe te dichten, alleen maar omdat sommige landen nog munten uitgeven die de status van wettig betaalmiddel hebben. Die status bestaat in de praktijk niet en de nominale waardeaanduiding op die munten is arbitrair en onbelangrijk.quote:Niet voor de fictieve 'nominale waarde' die men erop plakt, dat zou waanzin zin. Er zit dan ook geen koppeling tussen zilver als geld, gebaseerd op intrinsieke waarde en haar nominale waardering.
Dat zou een grote blunder zijn. Je hoeft er maar enige historische grafiek bij te halen en kunt concluderen dat goud een bijzonder grillig waardeverloop heeft (al dan niet door sentiment gedreven). Om dat risicovrij te benoemen in relatie tot dekking van verplichtingen die je hebt, zou nogal een gotspe zijn.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 05:03 schreef dvr het volgende:
Zowel bij de BIS als de FED leeft het plan om goud weer Tier-1 status te geven met een risicoweging van 0%, oftewel, om goud in risicotermen weer als 'zo goed als cash' te gaan beschouwen. Momenteel is die weging in de VS 50%, wat o.a. betekent dat als een bank zijn goud als onderpand voor een lening wil gebruiken, ze slechts de helft van de goudwaarde in geld kunnen lenen. Als ze het weer voor 100% kunnen belenen, zal dat goud voor banken een stuk aantrekkelijker maken (en voor de prijs zou dat wel eens een veel sterker opwaarts effect kunnen hebben dan de BIS en FED denken).
Tenzij de BIS en de Fed begrijpen hoe die grafiek in elkaar steekt en jij niet. Jij pakt de grafiek en denkt dat het uitkomst van 'de vrije markt' is. De Fed en de BIS zullen een stuk meer weten over de goudmarkt dan jij; en hebben bovendien zelf aanzienlijk goudtransacties gedaan. Zij kennen waarschijnlijk de werkelijke redenen achter de grilligheid van de grafiek.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dat zou een grote blunder zijn. Je hoeft er maar enige historische grafiek bij te halen en kunt concluderen dat goud een bijzonder grillig waardeverloop heeft (al dan niet door sentiment gedreven). Om dat risicovrij te benoemen in relatie tot dekking van verplichtingen die je hebt, zou nogal een gotspe zijn.
Nogal irrelevant, want als financiele instellingen die voorraad moeten aanspreken beuren ze ervoor volgens die grafiek. En als dat onvoldoende is om aan de verplichtingen te voldoen, is de schuldeiser het haasje. Iets met een zo volatiele waarde kan nimmer een risicoweging van nihil krijgen, ook niet als de markt gemanipuleerd wordt (zoals je suggereert).quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:16 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Tenzij de BIS en de Fed begrijpen hoe die grafiek in elkaar steekt en jij niet. Jij pakt de grafiek en denkt dat het uitkomst van 'de vrije markt' is. De Fed en de BIS zullen een stuk meer weten over de goudmarkt dan jij; en hebben bovendien zelf aanzienlijk goudtransacties gedaan. Zij kennen waarschijnlijk de werkelijke redenen achter de grilligheid van de grafiek.
Het staat je vrij om (al dan niet in naïviteit) vanalles te concluderen op basis van de grafiek, en zelfs om de Fed en de BIS van blunders te betichten, maar of je daarmee de werkelijkheid recht doet valt te betwijfelen.
Dat is nogal relatief. De trend is dat de assetklasse die nu het grootste deel van bankenkapitaal uitmaakt, overheidsobligaties, in waarde daalt en dat de komende jaren zeker zal blijven doen door o.a. de diverse reddingsoperaties, vergrijzing, achterblijvende belastinginkomsten, etc. De waardering van goud beweegt meestal contrair daaraan. Voor de stabiliteit van de banken (en overheden, die ze overeind moeten houden) lijkt het mij dus juist een goed idee om in deze tijden wat goud op de balans te zetten.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Dat zou een grote blunder zijn. Je hoeft er maar enige historische grafiek bij te halen en kunt concluderen dat goud een bijzonder grillig waardeverloop heeft (al dan niet door sentiment gedreven). Om dat risicovrij te benoemen in relatie tot dekking van verplichtingen die je hebt, zou nogal een gotspe zijn.
Dat kan allemaal, maar risicovrij is het zeker nietquote:Op vrijdag 29 juni 2012 14:12 schreef dvr het volgende:
[..]
Dat is nogal relatief. De trend is dat de assetklasse die nu het grootste deel van bankenkapitaal uitmaakt, overheidsobligaties, in waarde daalt en dat de komende jaren zeker zal blijven doen door o.a. de diverse reddingsoperaties, vergrijzing, achterblijvende belastinginkomsten, etc. De waardering van goud beweegt meestal contrair daaraan. Voor de stabiliteit van de banken (en overheden, die ze overeind moeten houden) lijkt het mij dus juist een goed idee om in deze tijden wat goud op de balans te zetten.
Het is zinloos om de goudprijsgrafiek te interpreteren zoals die van andere assetklassen. Goud is een middel tot waardebehoud, met name in tijden dat andere conservatieve assets zoals cash en staatsschuld onderuit gaan. Zulke perioden komen erg weinig voor, zeker op wereldschaal, zodat je ze in de grafiek van de wereldgoudprijs niet terugvindt. Kijk je echter naar de prijsontwikkeling tijdens de Weimar-hyperinflatie (z. bv.onderaan http://inflation.us/charts.html) dan komt die eigenschap duidelijk tot uitdrukking.
Zoals gezegd, het is relatief en het kapitaal moet toch ergens in zitten. Vind je Griekse obligaties wel risicovrij? Of Amerikaanse, Engelse, Spaanse, Japanse etc? Vergeleken daarmee kon goud zeker op de korte-middellange termijn wel eens een stuk stabieler zijn. En het blijft in ieder geval 'iets' waard, wat van papieren assets niet gezegd kan worden.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 14:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Dat kan allemaal, maar risicovrij is het zeker niet
Dus ze zouden het ook niet als zodanig moeten wegen, imho.
Geen. Noch werken, noch bij een bank.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 15:08 schreef dvr het volgende:
[..]
Zoals gezegd, het is relatief en het kapitaal moet toch ergens in zitten. Vind je Griekse obligaties wel risicovrij? Of Amerikaanse, Engelse, Spaanse, Japanse etc? Vergeleken daarmee kon goud zeker op de korte-middellange termijn wel eens een stuk stabieler zijn. En het blijft in ieder geval 'iets' waard, wat van papieren assets niet gezegd kan worden.
Het leuke en verrassende aan deze ontwikkeling is dat alleen fysiek goud voor deze toepassing geschikt is, en dat het onttrekken daarvan aan de markt tot een velen malen grotere afname van het (geleveragede, papieren) aanbod kan leiden, en dus tot buitenproportionele prijsstijgingen. En tot het bankroet van de aanbieders van papiergoud, waaronder enkele grote commerciële banken (Barclays, ScotiaMocatta, Deutsche Bank, HSBC, JPMorgan Chase, UBS. Bij welke werkte jij ook weer?), die immers veel meer 'goud' in de verkoop hebben dan ze daadwerkelijk kunnen leveren.
Noted, will do.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 05:03 schreef dvr het volgende:
[..]
Ja. Allicht zou het dus helpen als je eens ophoudt met het redeloos ophemelen van zilver..!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kort gezegd: China heeft via Hong-Kong de belangrijkste beurs voor fysiek goud ter wereld gekocht (tegen een gigantische prijs, die doet vermoeden dat het China niet zozeer om de beurs zelf gaat, maar om de dominante strategische positie in de wereldwijde goudhandel).quote:Op maandag 16 juli 2012 11:12 schreef GoedeVraag het volgende:
http://www.telegraph.co.u(...)-Metal-Exchange.html
Die Chinezen zijn gek. Ze weten zeker niet dat je goud niet kunt etenquote:Op maandag 16 juli 2012 12:18 schreef dvr het volgende:
[..]
Kort gezegd: China heeft via Hong-Kong de belangrijkste beurs voor fysiek goud ter wereld gekocht (tegen een gigantische prijs, die doet vermoeden dat het China niet zozeer om de beurs zelf gaat, maar om de dominante strategische positie in de wereldwijde goudhandel).
LOL... China... de nieuwe VS, over 50 jaar is Afrika het rijkste continent ter wereldquote:Op maandag 16 juli 2012 15:46 schreef GoedeVraag het volgende:
China promoot de Yuan als reservemunt in Afrika.
http://www.chinadaily.com.cn/cndy/2012-07/14/content_15579858.htm
Wordt als maar goedkoper.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 14:47 schreef monkyyy het volgende:
Levertijden lopen op.quote:
en te poetsenquote:Op donderdag 2 augustus 2012 20:44 schreef monkyyy het volgende:
Misschien een idee om mooi zilver servies te kopen om me te hedgen voor wanneer alles instort, en als dat niet gebeurt heb ik toch nog iets moois om naar te kijken.
Dat zegt meestal vooral iets over capaciteit van de smelters, niet over schaarste aan zilver. Zolang je in een restaurant nog een zilveren bestekkie krijgt zal het allemaal wel los lopen.quote:
Ik vraag me af of men - als 'alles instort' - veel waarde zal hechten aan de esthetische aspecten van zo'n serviesje.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 20:44 schreef monkyyy het volgende:
Misschien een idee om mooi zilver servies te kopen om me te hedgen voor wanneer alles instort, en als dat niet gebeurt heb ik toch nog iets moois om naar te kijken.
Geen idee. Ik zal ze best ergens voor kunnen ruilen. Ik ben daar niet zo mee bezig eigenlijk.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 21:37 schreef monkyyy het volgende:
Maar wat nou als alles instort, wat ga jij dan, midden in de chaos, met je gouden munten/baren doen?
"Betalen".quote:Op donderdag 2 augustus 2012 21:37 schreef monkyyy het volgende:
Maar wat nou als alles instort, wat ga jij dan, midden in de chaos, met je gouden munten/baren doen?
Dat je het niet kan eten is de meest onzinnige uitspraak ooit. Je kunt valuta's niet eten. Je kunt je Euro niet eten. Je kunt goud wel meestal ruilen tegen eten; je ruilt iets van waarde tegen iets met waarde (goud voor vreten). Nee, je moet je dan niet voorstellen dat je enorme winst maakt, integendeel, je maakt waarschijnlijk redelijk veel verlies.quote:Op zondag 5 augustus 2012 15:49 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ik vind zilver maar niks.
Het word alleen maar goedkoper =/ (dacht dat als goud steeg meestal zilver dat ook deed, maar ik zie in de koersen in verhouding toch duidelijk een daling, waar goud min of meer op en neer hobbelt z'n weg omhoog)
Anyway goud ftw.
Nee je kan het niet eten maar daar gaat het dan ook helemaal niet om.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |